ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/12/2010

הצעת חוק לשכת עורכי הדין (תיקון מס' 35) (בחירות למוסדות הלשכה), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
43
ועדת החוקה, חוק ומשפט

08.12.2010


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 286

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, א' בטבת תשס"ע, 8 בדצמבר 2010, שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק לשכת עורכי הדין (תיקון מס' 35)(בחירות למוסדות הלשכה), התש"ע-2010, של חבר הכנסת כרמל שאמה (פ/1707) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית - דיון
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר

אורי אורבך

זאב אלקין

מיכאל בן-ארי

דני דנון

ציפי חוטובלי

דב חנין

אחמד טיבי

איתן כבל

יריב לוין

שלמה מולה

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

יוחנן פלסנר

כרמל שאמה
מוזמנים
עמי ברקוביץ – משרד המשפטים

עו"ד יורי יורם גיא רון – ראש לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד שמרית רגב שרייבר – דוברת לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד דני אליגון – יו"ר ועד מחוז דרום, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד רחל בן-ארי – יו"ר ועד מחוז חיפה, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד אליהו נקר – סמנכ"ל לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד מיכל שקד – נציגה, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד אביטל אוזן – עוזרת ראש לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד גלעד וקסלר – נציג, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד דורון ברזילי – יו"ר ועד מחוז תל-אביב, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד אפי נוה – ועד מחוז תל-אביב, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד גיל סלומון – ועד מחוז תל-אביב, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד נעמי עיני – ועד מחוז תל-אביב, לשכת עורכי הדין בישראל

עו"ד יראון פסטינגר – ועד מחוז תל-אביב, לשכת עורכי הדין בישראל

אשר אקסלרוד – יו"ר ועד מחוז ירושלים, לשכת עורכי הדין

יעקב גויסקי – ממונה על קשרי ממשלת בכנסת, לשכת עורכי הדין

פיני קבלו – סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
יועצת משפטית
נעמה מנחמי
קצרנית
הילה לוי

הצעת חוק לשכת עורכי הדין (תיקון מס' 35)(בחירות למוסדות הלשכה), התש"ע-2010,

של חבר הכנסת כרמל שאמה (פ/1707) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית - דיון
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו נתחיל לקרוא את החוק ואנחנו נגמור את החוק לקריאה שנייה ושלישית. גברתי היועצת המשפטית, בבקשה.
נעמה מנחמי
הצעת החוק, כפי שעברה בקריאה ראשונה, מתוקנים במסגרתה שני סעיפים: תיקון סעיף 9(1) "בחוק לשכת עורכי הדין (התשכ"א-1961, (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 9(א), אחרי פסקה (6) יבוא:


(7) חברים נוספים על אלה המנויים בפסקה (6) מכל מחוז, הרשומים כחברי הלשכה באותו מחוז, שייבחרו על ידי הוועד המחוזי בבחירות חשאיות. כל כל 5,000 חברי הלשכה במחוז ייבחרו לפי פסקה שו שלושה חברים, ולא יותר מ-12 חברים מכל מחוז, ובלבד שרשומים באותו מחוז יותר מ-5,000 חברי הלשכה".
היו"ר דוד רותם
למישהו מחברי הכנסת יש הערות? חבר הכנסת יריב לוין, בבקשה.
יריב לוין
אני רוצה להתייחס לכמה נקודות שנוגעות לסעיף הזה. למעשה, אדוני היושב ראש, ישנן שתי סוגיות שגלומות בתוך הסעיף הזה, האחת באופן ברור ומפורש ואחת שהיא למעשה תוצאת לוואי של הסעיף. המרכיב הראשון הוא שאלת היחס בין המחוזות ואם אני מבין נכון את מטרת הצעת החוק, מטרת הצעת החוק היא לתקן עיוות שקיים במערכת הנוכחית, שלפיו הייצוג של מחוז תל-אביב אינו פרופורציונלי לגודלו ביחס למחוזות האחרים אלא אפילו ההיפך הוא הנכון, הוא ייצוג שוויוני לגמרי לפחות בכל מה שקשור בנציגות המחוזית.


אני מוכרח לומר שבעיניי יש הרבה אמת בטענה הזאת. נכון הוא שיש גם מקום לאיזושהי העדפה מתקנת של הפריפריה ויכול להיות שהעדפה מתקנת שתוצאתה שוויון מוחלט בין מחוז של 1,000 איש למחוז של 30,000 איש היא תוצאה לא סבירה, ולכן, ככל שהדברים נוגעים לפרופורציה בין המחוזות, אני בהחלט רואה את הטעם בהצעת החוק ואני חושב שיש בה גם הגיון, ויכול להיות שזה גם דבר נכון לעשותו.


אבל מה שמטריד אותי מאד הוא תוצאת הלוואי של המהלך הזה והיא היחס בין כלל נציגי המחוזות באשר הם לבין הנציגים שנבחרים במישור הארצי. אם נלך לשיטת הניסוח הקיים, נתקן אולי את העיוות שקיים בייצוג בין המחוזות, אבל נגיע לעיוות גדול מאד בחלוקת הייצוג בין המועמדים הארציים לבין אלה של המחוזות.


אני מוכרח לומר, אדוני היושב ראש, שאני הייתי גם חבר ועד מחוז וגם חבר במועצה הארצית וראיתי את הדברים מהצד הזה ומן הצד השני. אני רוצה לומר שבעיניי לפחות, דווקא כמי שהיה בשני המקומות אני חושב שהיעד צריך להיות משותף לכולם, להגיע ללשכה אחת ולא ללשכה שבה יש שש זרועות, שכל אחת פועלת באופן עצמאי ומנהלת אג'נדה עצמאית, באופן שלצערי אנחנו רואים אותו כאן בדיונים בוועדות הכנסת.


ולכן, אני חושב שאם אנחנו הולכים לכיוון הזה הייתי מציע לשמור על היחס הקיים בין המחוזות לבין הייצוג הארצי, למרות שאני מוכרח להודות שבאופן אישי אני חושב שצריך להקטין את משקלם של המחוזות אפילו יותר מהמצב הקיים היום. לו דעתי היתה נשמעת, הייתי מצמצם את משקלם של המחוזות ובין היתר מתוך ההגיון שלא יכול להיות שמחוז של 1,000 חברים משקלו בתוך המועצה הארצית יהיה כזה שבסוף הוא מכתיב את ההכרעות המשמעותיות שמתקבלות שם לא רק בענייני התקציב אלא גם בנושאים אחרים, דוגמת בחירת נציגים לוועדות בחירה ונושאים מן הסוג הזה.
היו"ר דוד רותם
ועדות בחירה למה?
יריב לוין
למשל לוועדה שאדוני יושב בה וגם לוועדה שאני ישבתי בה ועדיין מכהן בה כי היא ועדה מתמדת.
היו"ר דוד רותם
מה החשיבות של הלשכה בוועדות האלה?
יריב לוין
שיש לי ייצוג שם, כפי שאדוני יודע.
היו"ר דוד רותם
לא, אני לא יודע.
יריב לוין
אז אני אחדש לאדוני ששניים מהאנשים שהוא רואה שם באופן קבוע הם נציגי הלשכה ומשם הם מגיעים.
היו"ר דוד רותם
והם מייצגים את עורכי הדין.
יריב לוין
הם נציגי לשכת עורכי הדין והם נבחרו על ידי אותם אלה שעורכי הדין נתנו בהם את אמונם כדי לייצג אותם במוסדות האלה, אבל אנחנו הרי לא באים לתקן את העניין הזה, שגם הוא תולדה של חקיקה של הכנסת ולא יציר כפיה של הלשכה או של גורם אחר.
היו"ר דוד רותם
בנסיוננו אתמול לתקן משהו בעניין הזה.
יריב לוין
נכון, ואדוני ראה גם את התגובה שלי היום בעיתון, שביטאה, כך אני מקווה, גם את עמדתך.


לכן אני אומר שאני פחות מוטרד משאלת החלוקה בין המחוזות. אני הרבה יותר מוטרד מהשאלה העקרונית שכאשר לוקחים את כלל המחוזות ביחד, איך אנחנו לא יוצרים מצב שבו בסוף אגד של ראשי מחוזות או של רוב ראשי המחוזות יכתיב את כל התנהלות הלשכה. אני חושב שזה דבר לא נכון, זה דבר לא טוב.
היו"ר דוד רותם
למה? למה זה לא נכון? אלה אנשים שנבחרו על ידי עורכי הדין במחוז שלהם כדי שייצגו אותם.
יריב לוין
משום שאחת הבעיות הגדולות בלשכת עורכי הדין, להבדיל מגופים אחרים כמו ממשלה, שאנחנו מכירים כאן בכנסת, הרכבו של הוועד המרכזי איננו תולדה של רוב שבוחר את נציגיו למעין ממשלת הלשכה, אלא הוועד המרכזי הוא שיקוף של כלל הרכב המועצה הארצית, כלומר, בגוף שמקבל את ההחלטות היום-יומיות ומנהל את המדיניות, הרכבו איננו משקף רוב קואליציוני מסוים בתוך הגוף, כפי שזה קיים בדרך כלל בגוף דמוקרטי, החל מכנסת מול ממשלה והמשך ברשות מקומית מול הנהלת עיר, אלא המצב הוא שהוועד המרכזי מהווה שיקוף של המועצה הארצית. ולכן, אם הרכב המועצה הארצית יהיה כזה שבו הנבחרים הארציים אינם מהווים את הרוב המוחלט של הנציגים, התוצאה תהיה שבוועד המרכזי ייווצר מצב שבו קואליציה של ראשי מחוזות תנהל בפועל לא את המחוז, ולשם זה הם נבחרו, אלא היא תנהל בפועל את הלשכה הארצית. נדמה לי, שזה מצב בלתי תקין שאף אחד מאתנו לא רוצה אותו, ולא חשוב כרגע אם הוא חושב שהלשכה טובה או מיותרת, עובדת טוב יותר או פחות טוב. אני חושב שבאופן עקרוני, מצב שבו בסוף הניהול של גוף מתבצע על ידי אנשים שנבחרו בכלל לתפקיד אחר הוא לא מצב נכון.


ולכן, אדוני, בהקשר הזה הייתי מציע להותיר את מספר הנציגים של המחוזות. אני הייתי מציע לצמצם אותו אפילו, אבל אני חושב שזה לא כל כך בר ביצוע במצב הקיים. הייתי מציע להותיר אותו על 15 הנציגים הקיימים, לחלק אותם באופן כזה ש- 1. ראש כל אחד מהמחוזות יכהן ועשרת הנציגים האחרים יחולקו בכל שיטה שתוחלט כאן. אני חושב שגם פחות חשוב כיצד זה בדיוק יתבצע. נדמה לי שבצורה הזאת נגיע לפרופורציה נכונה ונייתר דבר נוסף במבנה הזה – לא נהיה תלויים בשינויים שמתבצעים כל הזמן על פי הגודל המשתנה של המחוזות והצטרפות עורכי הדין, כפי שזה מובנה כרגע בהצעה הנוכחית, אלא זה יאפשר קביעות של המצב. היחסיות הזאת לא תשתנה, מספר חברי המועצה הארצית לא ישתנה ונדמה לי שזה נכון יותר וישיג בדיוק את אותה מטרה של החוק, שהיא בכל זאת להבטיח ייצוג גדול יותר למחוז תל-אביב על פני המחוזות האחרים וכך גם נשיג את המטרה וגם נשמור על המבנה.
היו"ר דוד רותם
תודה. חבר הכנסת מולה, בבקשה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, גם בדיון שהיה בפעם הקודמת נתנו את הנימוקים האפשריים. אני בהחלט רוצה להגיש את ההסתייגויות הנדרשות, אבל בעיקר...
היו"ר דוד רותם
אדוני רוצה כבר להגיש הסתייגויות?
שלמה מולה
אמרתי שאני אגיש את ההסתייגויות בהמשך, אבל כל השאלה של תיקון הצעת החוק היא כדי להנציח את מדינת תל-אביב. בלי להיכנס לוויכוחים אם יש למישהו ויכוח עם לשכת עורכי הדין כי זה לא מן העניין. לכן אנחנו צריכים לגשת בצורה טהורה ולומר: אנחנו רוצים לכוון את כל מוסדות הממשלה, את כל מוסדות נותני השירות לתת עדיפות גם לפריפריה החברתית וגם לפריפריה הגאוגרפית.


אני אנסה לנמק למה זה חשוב – במרקם החברתי שבו אנחנו נמצאים, לפריפריה הגאוגרפית יש משמעות גדולה מאד ואני הייתי רוצה שניתן ביטוי בחוק הזה לפריפריה גאוגרפית כמו הצפון, הדרום וירושלים.
היו"ר דוד רותם
לא הבנתי. ירושלים היא פריפריה? מאיזו בחינה?
דב חנין
חברתית.
שלמה מולה
לא חברתית.
היו"ר דוד רותם
ממתי עורכי דין מחזקים משהו טוב?
שלמה מולה
למה אתה מפריע דווקא לי? אתה לא מפריע לאחרים ואתה מפריע לי?
היו"ר דוד רותם
אני אפריע גם לאחרים.
שלמה מולה
הצעת החוק, בוודאי כשמדובר בלשכת עורכי הדין, צריכה לשקף את הפריפריה החברתית ואני אנסה להגדיר את זה. הפריפריה החברתית חייבת לתת ייצוג הולם לעולים חדשים, לערבים, לנשים, לחרדים, לצעירים ולמוגבלים. אם אנחנו ניגש בצורה כזאת, יכול להיות שבסופו של דבר נעשה באמת ייצוג אמיתי בלשכת עורכי הדין. לא יכול להיות שהצעירים ינסו לחדור והייצוג שלהם יהיה מאד קשה. לא ייתנו להם, לא יאפשרו להם וירמסו אותם. בדמוקרטיה הכללים הם ברורים, אבל דמוקרטיה צריכה להבטיח לפחות את הפסיפס החברתי כפי שהוא.


לכן, בהצעת החוק הזאת אנחנו צריכים להבטיח שיהיה ייצוג הולם לפריפריה החברתית שאני מדבר עליה וכשנתחיל להציג את ההסתייגויות אני אגיש את ההסתייגויות שלי.
היו"ר דוד רותם
אדוני ירשום כי זה יהיה בעוד פחות משעה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה, אדוני. אני מתנצל על כך שאני אומר את דבריי ואני צריך לצאת לדיון של ועדת הסביבה והבריאות, שאני מנהל אותו, אבל ככל ובמידה שאדוני יקיים הצבעות אני מבקש להשתתף בהן ולכן לקבל איזושהי התראה כדי שאוכל להגיע. אני בסך הכל בחדר הסמוך.


אני רוצה לומר לך ולכם, עמיתיי חברי הכנסת, שהצעת החוק הזאת היא הצעה מאד מאד בעייתית והייתי מציע לחברי הכנסת לשקול היטב האם רוצים בכלל לקדם אותה. אני אומר את הדברים גם מתוך היכרות מקרוב כי עד שנבחרתי לכנסת הייתי גם עורך דין.
אחמד טיבי
אני יכול לומר שהוא היה עורך דין מצוין.
דב חנין
לשכת עורכי הדין היא מנגנון מאד מעניין ומיוחד, שפועל ומייצג בעצם שילוב של הרבה מאד ממדים חברתיים. זו מערכת שבמובנים מסוימים היא גם חברה אזרחית במובן החיובי. זאת התארגנות אוטונומית של עורכי הדין, זה לא חלק ממערכת המדינה, אבל יש לה גם תפקידים, מקומות ואחריות. אני רוצה לומר שלאורך השנים לשכת עורכי הדין זו מערכת שמתפקדת. זו מערכת שמתפקדת בסך הכל טוב. היו ימים שהייתי באופוזיציה בלשכת עורכי הדין כעורך דין, היו ימים שלא הייתי בלשכת עורכי הדין אבל זו מערכת שעובדת.

גם כשהייתי באופוזיציה, אף פעם לא חשבתי שזו מערכת שצריך לחסל אותה, לפגוע בה או לצמצם את יכולות הפעולה שלה. חוק לשכת עורכי הדין קובע איזון דמוקרטי בין בחירה ישירה לבין מינוי על ידי ועדי מחוזות. האיזון הזה מאד ראוי ומאד נכון אם אנחנו באמת רוצים שיהיה ייצוג לפריפריה. אם אנחנו רוצים לוותר על הפריפריה, בואו נגיד את זה בגלוי. בואו נגיד שהפריפריה לא מעניינת אותנו. אני תושב תל-אביב, בואו נגיד שתל-אביב היא המקום ולא רוצים, לא ייצוג לפריפריה, לא ייצוג לתושבי הפריפריה, לא ייצוג לעורכי הדין בפריפריה. זה דבר מאד מאד בעייתי.

אני מבין שהצעת החוק נוסחה ומקודמת בלי התייעצות עם מוסדות לשכת עורכי הדין ואני חושב שזה חבל, זה מיותר.
היו"ר דוד רותם
אתה טועה בגדול ומי שאמר לך את זה, פשוט שיקר אותך.
דב חנין
אדוני, אני בכל אופן לא השתתפתי בהתייעצות הזאת ואני יכול להגיד שאני לא שותפתי בה. אני יכול לומר שזה מה שנמסר לי ומכיוון שאני מאמין לדברים שנאמרים לי, אני מעביר אותם בפני הוועדה.
היו"ר דוד רותם
מי מסר לך שלא התייעצו אתו?
דב חנין
אני הבנתי את זה מאנשי לשכת עורכי הדין.
היו"ר דוד רותם
מה זה אנשי לשכת עורכי הדין? דני אליגון, אתה דיברת אתי? אשר אקסלרוד, אתה דיברת אתי? רחל בן-ארי, את דיברת אתי?
דב חנין
מה זה "דיברת אתי"? "דיברת אתי" זה ניסוח קצת אחר. אדוני יושב ראש הוועדה, אנחנו מדברים פעמיים-שלוש בשבוע ובכל זאת זה יהיה קצת מוטעה להגיד שאתה מתייעץ אתי.
היו"ר דוד רותם
אני מתייעץ אתך, אני רק לא מקבל את דעתך.
דב חנין
באותו מובן אני מניח שאתה גם דיברת אתם.
היו"ר דוד רותם
נכון. היה גם מישהו שנכנס אליי לחדר ואמר: אני מבין שהזמנת אותי בשביל לסמן V על כך שדיברת אתנו. זה בסדר.
דב חנין
אני רוצה לומר כמה מילים בנושא חלוקת התקציב בלשכת עורכי הדין. כעורך דין שבמשך כל השנים עבד בתל-אביב, אני לא חושב שיש בעיה אמיתית שעורכי הדין בתל-אביב לא מקבלים מספיק שירותים, לא מקבלים מספיק מענה ולכן, צריך לחזק את התקצוב של עורכי הדין בתל-אביב.
להיפך, לשכת עורכי הדין ברמה הארצית היתה תמיד מרוכזת בתל-אביב, המערכות בתל-אביב היו תמיד המערכות היותר משוכללות מהפריפריה ותמיד היו באים לתל-אביב כדי להיעזר במערכות שיש בתל-אביב. אני לא רואה שום סיבה לחשוב או לטעון שדווקא עורכי הדין בתל-אביב, שאני הייתי אחד מהם, מקופחים מאיזושהי בחינה. אם יש קיפוח, הקיפוח הוא של אלה שנמצאים בפריפריה, שלהם יש פחות שירותים ופחות משאבים. ואם בכלל לשנות, דווקא לחזק את הפריפריה. שוב, אני אומר את הדברים כתל-אביבי. אני לא מבין איך חברי כנסת ואנשים שנמצאים בפריפריה לא מבינים את השיקול הזה ולא רואים עד כמה הוא חשוב.


אדוני היושב ראש, אני אגיש שורה ארוכה של הסתייגויות וגם אם לא אצליח לנמק אותן אחת לאחת, הקו הרעיוני הכללי שאני מציג הוא ההנמקה לכל ההסתייגויות בכללותן. אני אבקש שההסתייגויות האלה תובאנה להצבעה.
היו"ר דוד רותם
אתה תגיש את ההסתייגויות הבוקר?
דב חנין
בוודאי הבוקר. אני רוצה לומר לך ולכם, עמיתיי חברי הכנסת, אני חושב שהחוק הזה ראוי למחשבה נוספת. אני חושב שיש מקום לדיון נוסף בינינו, חברי הכנסת, שישקול את הביקורת הקשה שיש על החוק הזה. לא את כל הדברים המתוקנים צריך לקלקל. אם יש משהו מקולקל אין ברירה אלא לתקן אותו. יש הרבה דברים מקולקלים במדינת ישראל ואני לא חושב שלשכת עורכי הדין היא אחד הגדולים שבהם. תודה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת דב חנין, לפני שאתה הולך אני רוצה לתת לך את סדר היום של הוועדה לחודש הקרוב. אנחנו עוסקים, בין היתר, בחוק המדיניות הכלכלית ובחוק החברות – ייעול הממשל התאגידי.
דב חנין
יש כל כך הרבה עבודה לוועדה, למה להתחיל בלשכת עורכי הדין?
היו"ר דוד רותם
בחוק הגנה לציון מפני עברייני מין, בחוק הלבנת הון. מכיוון שאני רואה את הצורך להשתתף בחוקים הרציניים, אני ממליץ שגם תבוא לישיבות האלה. חברת הכנסת, עורכת הדין, דוקטור רחל אדטו.
רחל אדטו
בעקבות הפתיח של דב, אני גם מתנצלת כי אני הולכת אתו לוועדה השנייה אבל גם אני רוצה להיות בהצבעה, בבקשה.
היו"ר דוד רותם
מולה יזמין אותך.
רחל אדטו
בסדר, רק עם התראה מספקת מראש ולא בתור התראת פתע.
היו"ר דוד רותם
קחו בחשבון שב-10:30 אני אצביע.
רחל אדטו
אמרתי לך גם אתמול את דעתי בעניין מעורבות הכנסת בתהליכים פנימיים של לשכה. ענית לי שמאחר וחוק לשכת עורכי הדין הוא חוק, כל שינוי בחוק לשכת עורכי הדין צריך לעבור דרכנו. אני תמהה על תהליכים פנימיים, שצריכים לעבור דרך כאן ולנצל יחס של קואליציה/אופוזיציה להעביר חקיקה בנושא הזה כי מחר יהיה שינוי והיפוך ואנחנו נרצה לשנות את מחוז ירושלים ונעביר אותו שוב כאן על מנת ליצור איזו חקיקה מיוחדת שתחזק את מחוז ירושלים או את מחוז חיפה? אני חושבת שתפקידנו לא להיכנס לתוך הדבר הזה.
היו"ר דוד רותם
עד שאתם תהיו במצב שבו תוכלו לחוקק יש לי הרושם שלשכת עורכי הדין לא תהיה קיימת.
רחל אדטו
בעזרת השם, לא ניכנס לזה. בשנתיים שאני כאן למדתי שהיום אתה כאן ומחר אתה כאן וזה הקו המוביל. לכן, אני חושבת שזה לא המקום הנכון לעשות את השינויים הפנימיים בלשכת עורכי הדין ומה שבמיוחד בעייתי בעניין הזה, הוא שאם יש בחירות בלשכת עורכי הדין בעוד חצי שנה, למה לנהל את כל זה לפני הבחירות? אם יש תום לב בהצעה הזאת, שרוצה לחזק את מחוז תל-אביב, יתנהלו הבחירות הפנימיות ואפשר יהיה לפתוח את הנושא מחדש, אבל עכשיו, חצי שנה לפני הבחירות אתה הולך לחזק מחוז אחד ומשפיע באמצעות החיזוק הזה על כל המהלכים האחרים של לשכת עורכי הדין? אני חושבת שזה לא נכון. לכן, כמו שאמרו קודמיי גם לי יש מספר הסתייגויות שאני אגיש במהלך הבוקר הזה ולכן אני מתנגדת להליך הקיים כרגע, במיוחד מהטעמים שציינו יריב לוין, דב חנין ושלמה מולה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת איתן כבל. בבקשה, אדוני.
איתן כבל
תודה, אדוני היושב ראש. בפתיח שלך דיברת בהרבה ציניות לגבי הפורום שלנו, של חברי הכנסת, בדיון הזה, ויש צדק במה שאתה אומר.
היו"ר דוד רותם
למה זה היה בציניות? זה היה באמונה אמיתית?
איתן כבל
זה לא קשור. אתה יכול להגיד את זה באמונה ולהיות ציני.
היו"ר דוד רותם
אני לא ציני.
איתן כבל
זה לא קשור. את האמונה המופלאה שלך אתה יכול להגיד בציניות. אתה עושה את זה הרבה, דרך אגב.
היו"ר דוד רותם
אני לא אומר שום דבר בציניות.
איתן כבל
אני מודה שיש לי תחושה קצת לא נוחה ולו רק מהסיבה שזה נראה לי מאבק סקטוריאלי. כלומר, יש קבוצה, טובה ככל שתהיה, ואנחנו נכנסים לאיזשהו קרב בין שתי קבוצות בתוך המערכת. יכול להיות שזאת צודקת, יכול להיות שהשנייה צודקת ועם זאת אני אומר לך כך – על פניו, נראה לי שההצעה הזאת לא יכולה אלא לבוא בפשרה. אני אומר את זה כאן סביב השולחן לכולנו, חברי הכנסת. שוחחתי גם עם לשכת עורכי הדין, כפי שהרבה זמן לא שוחחתי עם הרבה גורמים. אני מודה. הם ישבו, כל אחד בא, הציג את עמדתו ואת מרכולתו וכל אחד הצדק אתו. זה החזיר אותי שנים רבות אחורה לאגודת הסטודנטים במאבקים על צעירים, על מי יהיה ומי לא יהיה.


מה שאני מנסה לומר לך, אדוני היושב ראש, ואני אומר את זה גם לכם – גיא, דורון ולנו, חברי הכנסת וגם לכרמל שאמה, תראו באיזו סוללה באנו. אני בטוח שכרמל בא לזה ממקום נכון וטוב ולא היה פה איזשהו עניין. שני דברים אני יכול לומר לך וזה בידיים שלך יותר מכולנו. ראשית, אני לא מציע שנעשה את זה בכפייה, כלומר בקואליציה ובאופוזיציה כי זה פשוט לא יהיה נכון. שנית, אני חושב שחייבים להוסיף פה סעיף של תחולה. אני חושב שעניין התחולה יכול במידה רבה לשנות מקצה לקצה את התחושה שיש פה. אני באופן אישי לא חושב שהחוק כזה דבר נורא וגם אני מכיר את המילים הגדולות פריפריה, מרכז וכל הדיבורים האלה. חברים יקרים, אני אומר לשניכם, אני אומר לכרמל ולכולנו – אסור לצאת מכאן שלא בפשרה ובהסכמה. זה פשוט לא לעניין להביא הצעת חוק כזאת, שהיא בכלל בעניינים שמחר בבוקר אף אחד מאתנו לא יידע מי עוסק בהם. לכן אני אומר את זה לנו. בבקשה, זה עניין פנים-לשכתי. אני אומר לך שוב, שאני לא מתנגד לחוק כפי שכרמל אומר.
היו"ר דוד רותם
איתן, אני לא מבין אותך. למדתי באוניברסיטה הרבה שנים, אחר כך עשיתי שנתיים סטאז', אחר כך נבחנתי בבחינות של לשכת עורכי הדין וכל מה שרציתי היה לעבוד בעריכת דין.
אחמד טיבי
לא היו משגיחים בבחינה.
היו"ר דוד רותם
זה היה בעל-פה. כשאני עשיתי את הבחינות היו שלושה בוחנים, הם שאלו אותך שאלה אחת ואם ידעת, עברת. השאלה היתה מה מספר הנעליים שלך. כמו כשאתה קיבלת את התואר שלך.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להסביר לך משהו. כל העניין הזה, שאנשים שרוצים לעסוק בעריכת דין צריכים לשלם ללשכה וצריכים להיבחן בלשכה, הכל יצירת החוק.
איתן כבל
למרות שעברת את כל המסלול שתיארת, לא חשבתי שזה לא חלק מהחוק ובגלל זה אנחנו עוסקים בו, אבל לא נגיד שנינו כמה דברים מובאים כל יום בחוק ומעבירים אותם בתוך החוק. זאת לא השאלה ואני בא ממקום אחר לגמרי. אני סבור שאם אנחנו, חברי הכנסת, צריכים להתערב כי זה לא דבר הרה עולם – כל אחד פה משתמש במילים גדולות: הפריפריה תימחק, תל-אביב לא יכולה להמשיך ולחיות וכו'. חברים, בואו נשים קצת פרופורציות בתוך כל העניין הזה. זה מה שאני מבקש וזה בידיים שלך יותר מכולנו. זה בידיים שלך יותר מכולנו כדי להביא לפשרה הגונה, שאולי שני הצדדים לא יהיו מרוצים ממנה, אבל אני חושב שהיא יכולה להיות נכונה ואני חושב שאפשר כאן להתקבץ סביב.... האמת היא שאני מרגיש די נבוך.
היו"ר דוד רותם
ישבתי עם ראשי הוועדים של כל המחוזות והסיפור הוא בעיית התקציב ומה ייתנו לכל אחד. אני ביקשתי את הכללים שקבעה לשכת עורכי הדין איך היא מחלקת את התקציב. עד היום לא קיבלתי אותם.
איתן כבל
בשביל זה נחוקק חוק?
היו"ר דוד רותם
לשכת עורכי הדין לא יכולה לשחק.
מיכאל בן-ארי
איתן, יכול להיות שהשיקולים אחרים ממה שמספרים לך.
היו"ר דוד רותם
תודה. חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי
אני אהיה קצר כי עיקר הארגומנטים נאמרו על ידי עמיתיי, אבל קשה להשתחרר מהרושם, אדוני, יש כאן נסיון שיש בו אולי קצת דורסנות כדי להאיץ את קבלת החוק בשנת בחירות ולהשפיע על הרכב המועצה תוך כדי מערכת הבחירות הקרובה. קראתי את החוק, קראתי את ההסתייגויות, קראתי ניירות ומפה ומשם, נפגשו אתי עורכי דין וגם לשכת עורכי הדין ולמען גילוי נאות, אני גוייסתי על ידי לשכת עורכי הדין. הם הסבירו לי את החוק הזה וכך הם היו צריכים לעשות עם כל חברי הכנסת.


קשה להשתחרר מהרושם, אדוני, שתהיה כאן פגיעה בפריפריה. אמנם איתן אמר שפריפריה היא מילה גדולה בכנסת. היא מילה גדולה והפגיעה בה היא גדולה.
איתן כבל
אמרתי דבר שונה, אמרתי שכל אחד מגייס לצד שלו.
אחמד טיבי
כרמל שאמה מגייס את הפריפריה לטיעונים שלו? לא, הוא לא מגייס את הפריפריה, הוא דורס את הפריפריה בשביל החוק שלו, הוא וכל מי שתומך בהצעת החוק שלו.
היו"ר דוד רותם
ואתה מגייס את הפריפריה. אתה התומך הגדול בפריפריה.
אחמד טיבי
בהחלט. אני בא מהפריפריה במרכז, האבא והאמא של הפריפריה. אדוני היושב ראש, כולם דיברו על תקציב, אבל מישהו שכח לומר עוד משהו חבוי, שתהיה כאן פגיעה בעורכי דין ערבים, שנמצאים בפריפריה. אתה ממזער את ההשפעה של כל הפריפריה. כשאתה מציע באופן שרירותי 5,000, אתה מבטל את מחוז דרום, את מחוז צפון וגם את ירושלים.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טיבי, בירושלים ובתל-אביב אין עורכי דין ערבים?
אחמד טיבי
יחסית לא.
היו"ר דוד רותם
איפה עורכי הדין הערבים?
אחמד טיבי
בגליל.
היו"ר דוד רותם
איפה בגליל? באיזה מחוז?
אחמד טיבי
אתה מיתמם או מה?
היו"ר דוד רותם
אני שואל אותך. אתה מיתמם.
אחמד טיבי
אנחנו יודעים מה המטרה הברורה שלכם. נשאלת השאלה למה לרוץ?
היו"ר דוד רותם
הכנסת אותנו כבר ליהודים/ערבים?
אחמד טיבי
איתן הציע הצעה שאני חושב שצריך לשקול אותה היטב, להגיע למשהו מוסכם, שאף צד לא יהיה מרוצה ממנו אבל הוא יהיה סביר. אדוני יכול לגייס אנשים מהקואליציה ואני לא יודע אם החלוקה היא קואליציה/אופוזיציה בחוק הזה בזמן ההצבעה.
היו"ר דוד רותם
יריב לוין הוא קואליציה.
אחמד טיבי
היום הופתעתי מהדבר השני החיובי אצל יריב לוין. את הדבר הראשון הוא יודע. יש דבר ראשון שהוא חריג.
יריב לוין
הוא שמע אותנו.
אחמד טיבי
הדקה ה-87. שניהם, אגב, חריגים.
איתן כבל
היה כאלה שנשבר לבם.
אחמד טיבי
יריב לוין, שהוא פשיסט, אוהד הפועל תל-אביב ואיתן כבל, שהוא אדם סביר, אוהד מכבי. זה נראה לכם סביר?
היו"ר דוד רותם
תחזור בך בבקשה מהמילה הזאת, חבר הכנסת טיבי. חבר הכנסת טיבי, אני מבקש שתחזור בך מהמילה הזאת כלפי חבר הכנסת לוין.
יריב לוין
לא, לא, זה בסדר. מותר לו.
אחמד טיבי
הוא יכעס. אדוני, הוא יכעס.
היו"ר דוד רותם
תקשיב, או שאתה חוזר בך או שאני לוקח ממך את רשות הדיבור.
אברהם מיכאלי
מאיזו מילה? מהפועל תל-אביב או מהמילה פשיסט?
היו"ר דוד רותם
תחזור בך. המילה "פשיסט" לא יכולה להימכר על ידך ככה. אתה משתמש בה יותר מדי בלי לחשוב.
אחמד טיבי
הבנתי את הרמז. לדעתי רק אני הבנתי את הרמז.
איתן כבל
אני גם הבנתי.
מיכאל בן-ארי
מי שפשיסט משתמש במילה הזאת.
היו"ר דוד רותם
אתה הופך את כולם לפשיסטים.
אחמד טיבי
התעוררו הפשיסטים האמיתיים. הוא כועס. הפשיסט האמיתי כועס. ולכן, אדוני היושב ראש, איתן הציע הצעה שצריך ללכת לפשרה בנושא הזה. אני מציע לך, לפני ההצבעה, קח את ההצעות השונות, תחשוב כיושב ראש ועדה. מצדי, תעשה הפסקה, תתייעץ עם נציגי האגפים השונים בלשכת עורכי הדין וגם אם שני הצדדים לא יסכימו, בסופו של דבר תביא משהו שכולנו יכולים להתכנס סביבו וכך אולי תעשה מעשה סביר.
היו"ר דוד רותם
אתה חושב שעד היום לא עשיתי את זה?
אחמד טיבי
אז תעשה את זה גם היום.
היו"ר דוד רותם
אי אפשר לעשות את זה. אתה לא מבין שלא רוצים להגיד לך איך מחלקים את תקציב הלשכה? מחביאים ממך את זה. אחרת אני מודיע לך שהייתי מכניס סעיף לחוק כדי שהפריפריה לא תיפגע.
אחמד טיבי
אתה חושב שהיה מן הראוי להתערב גם הממשלה, גם ועדת שרים וגם אנחנו בדברים קטנים, במלחמות שקיימות בתוך לשכת עורכי הדין?
היו"ר דוד רותם
זה הדבר היחיד שיכול להיות. אם תהיה פגיעה בפריפריה, זה בנושא תקציב כי אם אני דואג שדני אליגון – אשר אקסלרוד לא כי הוא משהו מיוחד. הירושלמים לא קשורים לעניין. מי עוד נמצא פה מהצפון? אם אני הייתי דואג שהם יקבלו סכום כסף מספיק גדול כדי לקיים את ההשתלמויות.... אליי באו ראשי ועדים שאמרו לי: מה אנחנו יכולים לעשות? כשאנחנו רוצים לעשות השתלמות ויש רק תשעה עורכי דין, בגלל שאנחנו בפריפריה, המכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין לא עושה לנו השתלמות.
אורי אורבך
אבל את זה לא תפתור עם החוק הזה.
היו"ר דוד רותם
אני אפתור את זה עם החוק הזה. אני רציתי להכניס פה סעיף תקציבי, לקבוע.
אורי אורבך
זה מה שאתה מציע, אבל זה כבר קיים.
היו"ר דוד רותם
רציתי להכניס עוד סעיף אחד לגבי תקציב וסירבו לספר לי איך מחלקים את התקציב. זה אחד מסודות המדינה. עמדתי לפנות לויקיליקס, אולי אצלם יש את זה, אבל הם לא הגיעו לזה.
אחמד טיבי
אני מטיל ספק במה שאתה אומר, שזה אחד מסודות המדינה איך מחלקים את התקציב. עורכי הדין לא יכולים לפגוע בכל צורה שהיא כדי לקבל את התשובה?
היו"ר דוד רותם
יש לך בעיה כבר הרבה שנים והיא תהיה לעוד הרבה שנים שאתה אף פעם לא מוכן לקבל את מה שאני אומר. בסוף אתה תשתכנע.
איתן כבל
אני מוכן לקבל את מה שאתה אומר.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, רבותי. עוד מישהו רוצה להתייחס?
אורי אורבך
השאלה היא האם אפשר להחיל את הצעת החוק הזאת בלי לשנות אותה, במדרגות?
אחמד טיבי
זה חלק מהפשרה.
איתן כבל
זה מה שהצעתי.
אורי אורבך
לא לדחות את תחילת החוק אלא לעשות אותו באופן מדורג, כלומר לא להחיל אותו במכה אחת אלא בחלקים עליהם נסכים בצורה מסוימת ובזמן הזה למצוא את הפתרונות, או התקציביים או אחרים, כדי שהחששות של כל אלה שבאו מתל-אביב ומהמרכז יירגעו.
אברהם מיכאלי
אתה בעצם מציע שנקים פה ועדת גישור/פישור? יש פה כמה דעות ששווה להכניס אותן ולדון בהן לעומק.
אורי אורבך
כשאתה קובע את זה עכשיו בחוק, הגישור והפישור לא יהיו.
איתן כבל
אין לו כבר משמעות.
אברהם מיכאלי
לפני סיכום החוק.
אורי אורבך
אפילו בלי שינויים מהותיים בתוכן החוק עצמו אלא לעשות את זה בצורה כזאת שיש לך זמן לדחות את זה. משהו שדומה להוראת שעה, אבל לא הוראת שעה.
כרמל שאמה
את זה אפשר להגיד על כל חקיקה שלא מתקבלת פה אחד, בוא נתחיל להחיל אותה במדרגות.
יריב לוין
כרמל, יש לך נכונות ללכת להסכמה לא של החלוקה בין המחוזות אלא במישור של המכלול, המספר הכולל של נציגי המחוזות? לא היית כאן כשדיברתי בהתחלה. מטרת החוק היא לשנות את הפרופורציה השוויונית שקיימת היום בין המחוזות, באופן כזה שיגדיל את הייצוג של תל-אביב מתוך נקודת הנחה שלא יכול להיות ש-1,000 איש יקבלו ייצוג שווה ל-30,000 ובעניין הזה, למרות שאני חושב שצריך לתת לפריפריה העדפה מתקנת, אני לא בטוח שהעדפה מתקנת פירושה שוויון מלא. העניין הזה מוביל באמת לתוצאה אבסורדית ובעניין הזה אני מבין לגמרי את ההגיון של הצעת החוק.


הבעיה היא שהצעת החוק בעצם מביאה לתוצאת לוואי, והיא שהאיזון בין מספר הנציגים שנבחרים במישור הארצי לבין סך כל הנציגים המחוזיים, בלי קשר לחלוקה ביניהם, מופר לחלוטין. נוצר מצב שבו הנציגים המחוזיים הופכים לאלה שישלטו בלשכה הלכה למעשה והתוצאה עוד יותר חמורה משום שהוועד המרכזי של הלשכה, להבדיל מגופים אחרים כמו ממשלה או הנהלת עיר ברשות מקומית, הוא לא שיקוף רק של הקואליציה אלא הוא ייצוג שווה לכל הנציגים שיושבים במועצה הארצית כולה.

התוצאה, בעצם, היא שאתה יוצר מצב שבו המחוזות מנהלים את הלשכה למרות שהם נבחרו לנהל את המחוז כי הם הופכים בעצם לרוב הדומיננטי שמכתיב את כל מהלך העניינים. הצעתי לא להגדיל את מספר נציגי המחוזות אלא לקחת את 15 הנציגים הקיימים, מתוכם לתת נציג אחד שהוא יושב ראש ועד המחוז לכל אחד מחמשת המחוזות ואת ה-10 האחרים לחלק בחלוקה מחדש, שבעיניי יכולה להיעשות בכל דרך, באופן שייתן לתל-אביב משקל הרבה יותר גדול. התוצאה תהיה שמצד אחד יצרת את מה שרצית להשיג בחוק מבחינת שינוי הפרופורציות, אבל מצד שני לא שינית את היחס בין הנציגים הארציים לבין כלל המחוזות. נדמה לי שאז אתה מגיע לתוצאה הרבה יותר נכונה.

הסיפור האמיתי בהצעת החוק הזאת הוא לא שכל המחוזות יקבלו עוד קצת ותל-אביב תקבל עוד הרבה, נציגים, אלא התוצאה היא שסך כל אגד המחוזות ישתלט על המערכת ובמצב שבו יישבו שלושה-ארבעה ראשי מחוזות ביחד, הם בעצם ינהלו את הלשכה ועם כל הכבוד, הם נבחרים לנהל את מחוז ולא את הלשכה.
אורי אורבך
28 האנשים שנבחרים בבחירה הישירה...
יריב לוין
לא, הם לא בחירה ישירה. הם נבחרים ברשימות בהתמודדות ארצית.
אורי אורבך
מאיפה באים ה-28?
יריב לוין
המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין מורכבת משלושה סוגים של אנשים: ישנם חמישה אנשים שמכהנים שם מכוח תפקידיהם – ראש לשכה, ראש לשכה לשעבר ויש חמישה כאלה. ישנם 15 שנבחרים על ידי המחוזות, כאשר במצב הקיים היום, לכל מחוז, ולא משנה מה מספר חבריו, יש שלושה חברים, אחד מהם הוא יושב ראש ועד המחוז ועוד שניים נוספים.
אורי אורבך
כמו בסנאט האמריקני.
יריב לוין
בדיוק, כמו בסנאט האמריקני. המועצה הארצית נבחרת בשיטה בדיוק כמו בכנסת – בחירות ארציות של רשימות.
אורי אורבך
הבנתי ואם כך, השאלה שלי בתוקף. בתוצאה, ה-28 האלה...
יריב לוין
בתוצאה הרוב המוחלט הוא תל-אביבי. בוודאי.
אורי אורבך
יכולים להיות כולם מקריית שמונה, אבל בפועל הרוב המוחלט הוא תל-אביבי.
כרמל שאמה
בתיאוריה הם יכולים להיות כולם מחיפה.
אורי אורבך
מה שאני מנסה להגיד הוא שלמרכז יש יתרון טבעי בדברים האלה.
כרמל שאמה
יש אפשרות שתסיג את ההצעה הזאת כהסתייגות?
יריב לוין
כן, אבל אני צריך לדעת מה הפרופורציה בין המחוזות שאתם רוצים ללכת אליהם. אני יכול להגיש הסתייגות, אבל אני רוצה להגיש הסתייגות, שתבטא גם את החלוקה הפנימית שרוצים ללכת אליהם ואת זה אתם צריכים להגיד לי. אני הרי יכולים להגיד לך: בוא נחלק לתל-אביב ולחיפה, אבל כדי שפה לא ניתקע....
כרמל שאמה
הוא יכול להגיש הסתייגות ברמה רעיונית ואחרי זה לנסח אותה?
היו"ר דוד רותם
אין דבר כזה. על הסתייגות אני צריך להצביע. הוא ינסח הסתייגות ואנחנו נצביע עליה.
יריב לוין
אני חושב שזה דבר שאפשר להגיע אליו.
היו"ר דוד רותם
אם אתה רוצה, תרשום לך הסתייגות דיבור.
יריב לוין
לא, לא, הסתייגות דיבור אני לא רוצה. אני רוצה לנסות להגיע לתוצאה מעשית.
היו"ר דוד רותם
אם אתה רוצה הסתייגות מהותית תנסח אותה ותגיש אותה.
יריב לוין
בוא נראה מה נחליט, אולי לא צריך הסתייגות.
היו"ר דוד רותם
כדאי לך לרשום את ההסתייגות. אנחנו נפיל אותה ואז תוכל להעלות אותה במליאה. וגם שם היא תיפול. אשר, אתה היחיד שאני מרשה לך לדבר היום כי היית יושב ראש המחוז שלי.
אשר אקסלרוד
אני רוצה להגיד במלוא הצניעות שלא רק של המחוז שלך אלא גם של חברת הכנסת אדטו ושל חבר הכנסת יריב לוין.
היו"ר דוד רותם
הם היחידים שעדיין חברים במחוז שלך.
יריב לוין
לא, אני שייך למחוז של דורון.
אשר אקסלרוד
אבל היית חבר בוועד המחוז שלנו. לאור זה אני קצת מופתע מהגישה של חבר הכנסת לוין, שהיה חבר ועד מהיותר רציניים שהיו אי פעם בוועד מחוז ירושלים, והוא יצא עם איזושהי תחושה שרע מאד שקולם של ועדי המחוז יישמע במחוזות המרכזיים של הלשכה.
יריב לוין
שהם לא ינהלו אותה. אני בעד שקולם יישמע, אבל לא שינהלו אותה.
אשר אקסלרוד
הם לא מנהלים אותה. יש פה שתי שאלות – כמו שאתה מציין בצדק, מוסדות מרכזיים מול ועדי מחוז מצד אחד ותל-אביב מול מחוזות אחרים במישור אחר. בחתך של תל-אביב מול הפריפריות, כמו ששאל חבר הכנסת אורי אורבך ובצדק, התשובה מדברת בעד עצמה – כשני שלישים מחברי המועצה הארצית בפועל הם חברי מחוז תל-אביב.
שלמה מולה
אם כך, למה צריך את החוק?
אשר אקסלרוד
השאלה מצוינת. הבעיה היא שהם יכולים לבוא כולם מתל-אביב, אבל עם תפיסות עולם מגוונות ופלורליסטיות, אבל בפועל אולי זה לא מה שמישהו רוצה. מישהו רוצה שוועד המחוז שלו ייתן את הטון בתוך המועצה הארצית. עוד נקודה שאני רוצה לחדד לחבר הכנסת לוין – מחוז מיוצג במועצה הארצית לא רק כדי לייצג את מספר החברים שלו. הוא לא בא לייצג בירושלים 4,000 עורכי דין ובתל-אביב 30,000 עורכי דין, מחוז בא לייצג קונספט של עריכת דין שבמחוז ולא סתם 4,000 עורכי דין בעלמא. ירושלים היא בירת ישראל, בירושלים יש את המוסדות של פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי של המדינה, הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, אפילו הכנסת גם היא בירושלים וכשמחוז ירושלים מיוצג במועצה הארצית לא צריך לשקף רק 4,000 חברים, איזשהו מספר שלכך תהיה איזושהי נציגות. הוא משקף רעיונית משהו הרבה יותר רחב ועל זה חשב המחוקק כשהוא נתן לזה תבנית של סנאט. אני לא חושב שבמחי יד אנחנו צריכים לשנות את זה ולשנות פרופורציות רק בגלל שאלה של קוניקטורה.

אני רוצה להגיד לחברי הטוב, יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת דודו רותם, שאנחנו עוסקים כאן לא רק בתקציב וזה לא עניין של תקציב. קודם כל, נושא התקציב הוא לא נושא חשאי, הוא לא בחדרי חדרים, הוא מפורסם באתר הלשכה, הקריטריונים ברורים, הם עומדים בהליך משפטי שכבר פעם שלישית תוקפים אותו ואם לא מצליחים, הולכים לכנסת, אבל אין פה שום נתון סודי. הישיבות מוקלטות, מנוהלים פרוטוקולים וכל אחד יכול להיכנס לאתר הלשכה ולראות את הדיונים ואת התוצאות. אין שום דבר חסוי בזה.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע למה זה קורה? כי כשהולכים לבית המשפט צריך ללכת שלוש פעמים וכשבאים לכנסת זה פעם אחת.
אשר אקסלרוד
יכול להיות, אבל שנדע על מה מדברים. שום דבר לא חסוי, שום דבר לא סודי ויכול להיות שלא מסכימים עליו. למרות ששני שלישים מחברי המועצה הם ממחוז תל-אביב, מחוז תל-אביב עדיין מרגיש מקופח. יכול להיות שהוא צודק ויכול להיות שלא, אבל הפתרון הוא לא בחקיקה. יושבים פה חברי כנסת, ויסלחו לי, הם אפילו לא מכירים את הפרטים שעליהם אנחנו מדברים כאן. למה זה לא רק תקציב?
היו"ר דוד רותם
עכשיו אמרת דבר חמור. מי מחברי הכנסת פה לא מבין על מה אנחנו מדברים?
אשר אקסלרוד
כולם.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טיבי? חבר הכנסת מולה? חברת הכנסת אדטו? מי לא מבין?
אשר אקסלרוד
אם כולם יוצאים מהנחה שיש פה תקציב שפרטיו חסויים, הם טועים. פרטיו לא חסויים, הכל גלוי, הכל שקוף.
היו"ר דוד רותם
אם כך, אתה יכול להסביר לי למה כשביקשתי מהלשכה שיעבירו לי את הכללים שלפיהם מחלקים את התקציב לא העבירו לי?
אשר אקסלרוד
אין לי מושג. אם היית פונה אליי, אתה יודע שהיית מקבל תוך 24 שעות.
היו"ר דוד רותם
סליחה, אני לא פונה אליך, אני פונה לנציגי הלשכה בכנסת. פעם אחת ולתמיד.
אשר אקסלרוד
אתה יודע שאתה יכול להיכנס לאתר הלשכה והכל שם.
היו"ר דוד רותם
אני לא נכנס לאתר הלשכה.
אשר אקסלרוד
אתה יודע שבטלפון אחד אתה מקבל את זה ממני במייל תוך חמש דקות.
היו"ר דוד רותם
אני לא יודע להפעיל אינטרנט ואני לא יודע להפעיל מחשב, אל תחייבו אותי. ביקשתי שישימו לי את זה על השולחן, סירבו.
אחמד טיבי
אדוני, בגלל שלא שמו לך על השולחן אתה עושה הצעת חוק?
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טיבי, קודם כל התשובה היא כן. אני למדתי ממך שעל כל דבר צריך להיעלב. למדתי ממך משהו. אנחנו כבר יושבים בבניין הזה יחד כמה שנים.
אחמד טיבי
אני לא נעלב. מדכאים אותי אבל אני לא נעלב.
היו"ר דוד רותם
אתה לא נעלב, אתה תמיד מועלב.
אחמד טיבי
יש הבדל בין לדכא ולהעליב.
היו"ר דוד רותם
אתה אומר: אני לא נעלב, מעליבים אותי. למדתי את השיטה אצלך. למדתי את השיטה שלך.
אחמד טיבי
לא, אני לא מדבר על עלבון.
אשר אקסלרוד
בזמן שישבתי פה, ואני רוצה שדבריי יובנו כהלכה, התרשמתי מאד מהגישה העניינית של חברי הכנסת שלוקחים חלק בדיון. כולם רוצים לדעת על מה מדובר בדיוק. הטון ששמעתי הוא טון חיובי בעיניי, הטון שמחפש את דרך ההסדר והפשרה. אני חושב שבאמת אפשר להגיע למצב שבו מחוז שיש בו 30,000 חברים יקבל יותר נציגות מאשר מחוז שיש בו, כמו אצלי, 4,000 חברים, אבל זה לא יכול להיות כל כך טוטלי. לכן הייתי רוצה לראות את המדד נמוך יותר. אם אומרים לי שלי יש 4,000 חברים ומעל 5,000 חברים אני אוכל לקבל הגדלה בנציגות, בואו נגיד שזה יהיה 2,000 עם מגבלה של 12. כך אני אדע שלי יהיו עוד שלושה נציגים ולתל-אביב יהיו עוד 9 או 12. זה נשמע לי הגיוני, אבל צריך למצוא את דרך האמצע ולא דרך שבצורה טוטלית תיקח מחוז אחד, מה שנקרא, לצערי, בשפה הישראלית "מדינת תל-אביב", ניתן לו את לשכת עורכי הדין ונגיד: אין בעצם לשכת עורכי הדין. יש לשכת עורכי הדין התל-אביבים וכולנו באים כדי לשבת, לצפות ולראות מה נעשה שם.


ירושלים היא בירת ישראל. צריך לחשוב על ירושלים, על הצפון או על הדרום. מה הדרך הנכונה לפתור את הבעיה האמיתית שדיברנו עליה כאן? זאת דרך שחברי ועד מחוז תל-אביב לא אוהבים לשמוע. היא הדרך של פיצול תל-אביב למחוזות.
היו"ר דוד רותם
לשכת עורכי הדין תהיה זו שתכריז על כך שירושלים היא בירת ישראל.
אשר אקסלרוד
אני חושב שזה חד משמעי. תבוא ותראה את בניין הלשכה בירושלים.
היו"ר דוד רותם
אני ראיתי את בניין הלשכה ואני מפנה את תשומת לבך להערתי ליושב ראש הלשכה בטקס פתיחת שנת המשפט.
אשר אקסלרוד
אני חושב שההערה היא נכונה, אבל two wrongs do not make a right. זה ששני דברים הם לא בסדר, הם לא יתקנו אחד את האחר. את זה צריך לתקן, אבל לא צריך לתקן את זה בדרך של עוולה אחרת.


אני חושב שהוועדה הנכבדה הזאת צריכה לשקול מחדש שוב את הרכיבים המוצדקים בהצעת החוק אל מול החסרונות שלה ולמצוא את דרך האמצע כמו שיריב וחברי הכנסת הנכבדים האחרים שדיברו כאן ולמצוא פתרון, שייתן אולי ייצוג יותר משמעותי ברמת הוועד למחוז תל-אביב, אבל שיעשה צדק גם עם המחוזות האחרים.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. אתה רוצה להגיד משהו?
עו"ד יורי יורם גיא רון
כן, אדוני, אבל אולי יושב ראש ועד מחוז דרום ידבר קודם.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, אני לא עושה סבב של כל ועדי המחוז. שמעתי כבר את כולם בישיבה הקודמת. אם אתה רוצה לדבר, בבקשה.
עו"ד יורי יורם גיא רון
תודה, אני מודה לך על רשות הדיבור. אני מבקש לפנות להגינות של חברי הוועדה ולא לכוח שלהם. אני מבקש לפנות, אדוני היושב ראש, להגינות שבך.
היו"ר דוד רותם
אפשר לקבל את זה בכתב?
עו"ד יורי יורם גיא רון
מחלוקות היו בינינו, אבל אני יכול לומר לך, אדוני, שלעולם לא תשמע אותי, חס וחלילה, עוסק בשאלת הגינותך. לדעתי אתה חבר כנסת מההגונים שקיימים במשכן הזה.
היו"ר דוד רותם
אחמד טיבי מוחה בתוקף.
עו"ד יורי יורם גיא רון
פיך ולבך שווים, אדוני, ואנחנו לא עוסקים בסוגיית המנדטוריות של לשכת עורכי הדין. אני מכיר את עמדתך שם. אנחנו עוסקים בעמדה אחרת. אני מדלג על הרמה העקרונית הבסיסית והרמה העקרונית הבסיסית שלי אומרת שכנסת ישראל לא צריכה להתערב בענייניו הפרטיים הפנימיים של גוף סטטוטורי, ודאי שהיא לא צריכה לעשות זאת בשנת בחירות.

היא אומרת שאין קיפוח – 63% מהחברים היום הם חברים ממחוז תל-אביב. מדוע צריך לתקן את זה כש-66% מהחברים הם ממחוז תל-אביב? מה ההבדל הגדול פה? מדוע הקריטריון הגאוגרפי? חבר הכנסת שאמה, קנית, אדוני, את השיקול הגאוגרפי ואני רוצה לומר לך שהוועד המרכזי לא עוסק בשאלות גאוגרפיות. השאלה האם ההתמחות תהיה שנה או שנתיים או האם בחינות ההסמכה הן בחינות ראויות או לא ראויות היא לא שאלה שנגזרת ממקום משרדך בפתח-תקווה או בצפון. בזה מטפל ועד המחוז.
היו"ר דוד רותם
היא כן. מסתבר שהיא כן נגזרת.
עו"ד יורי יורם גיא רון
הדעות מגוונות בכל מקום גאוגרפי כזה. יש לנו בעיות אחרות – הצעירים טוענים שהם מקופחים.
כרמל שאמה
מבחינתי תבטל את כל המחוזות. תעשה בחירות יחסיות ואין בעיה.
עו"ד יורי יורם גיא רון
חבר הכנסת שאמה, מה שמוצע בהצעת החוק זה לא תושבי עיריית תל-אביב אלא חברי מועצת תל-אביב יקבעו מה קורה ברוב בכנסת. באנלוגיה, זאת המשמעות של הצעת החוק ואני מבקש שתקחו את זה לתשומת לבכם.
כרמל שאמה
הנגזרת של זה לבחירות הבאות היא שמי שיילך לבחור את הנציגים – כמו שאתה קורא להם, חברי מועצת העיר תל-אביב – הוגדר שבין היתר הוא מסמיך אותם לבחור את אותם נציגים.
עו"ד יורי יורם גיא רון
האם זה נכון ש-11 מתוך 21 איש בוועד מחוז תל-אביב ישלטו במוסדות המרכזיים של לשכת עורכי הדין שנמצאת בכל הארץ? זאת שאלה נפרדת לגמרי מהשאלה מי בוחר את המוסדות המרכזיים. פה אני יכול להסכים אתך לחלוטין בנושא היחסי. זה לא נכון לעשות. זה מהלך – אני לא רוצה להגיד פוליטרוקי, אבל קידום הפוליטרוקיות בלשכה ואנחנו צריכים ללכת לכיוון הדמוקרטי יותר. יש פה פגיעה בנושא הבחירה הישירה של החברים ולא מינוי על ידי חברי המחוז. על פי ההצעה, גם לא תיפתר הבעיה בקצב הגידול של עורכי הדין כי אם ההצעה נשארת כפי שהיא, ברבות השנים, בקצב של 4,000 עורכי דין בשנה, שוב תגיע לאותה בעיה בעוד 12-15 שנה, אבל זה המצב של פרטי ההצעה שלך. כשוועד מחוז חיפה יגיע לאותו מספר, גם הוא ישלח רק 12 וכשוועד מחוז ירושלים יגיע לאותו מספר, גם הוא ובגלל התקרה, תל-אביב תישאר באותו מקום ושוב נשווה את כולם. מבנה הצעת החוק צריך להיות כזה, שלא יראה את זה בדרך הזאת.


על פי ההצעה, היחס בין החברים שנבחרים ישירות, חבר הכנסת אורבך, לבין חברים שנבחרים באמצעות ועדים, משתנה פראית.
כרמל שאמה
אתה מעוניין לשנות את המספר 5,000 כפונקציה של מספר החברים בלשכה?
עו"ד יורי יורם גיא רון
כן, התשובה היא כן. אני יודע פחות או יותר מי חיבר בלשכה את ההצעה הזאת. שאלתי אותו למה 5,000, אבל אין הסבר מדויק למה 5,000. למה שלושה ולא אחד? אין הסבר מדויק. למה 12 מקסימום ולא 15 או 9? אין הסבר מדויק. איך זה מסתדר עם ה-28 שנבחרים ישירות? אין הסבר.

אם תאמר שהצעת החוק תשמור על היחס בין 15 ל-28, אני אומר לכם את הדבר הבא: אי אפשר היום לעבוד עם 48. בחלק מהפעילויות של המועצה הארצית, לא באים גם 16 חברים שהם הקוורום ל-48. תארו לכם שליש מגוף שמתקרב ל-100 אנשים? איך אפשר לעבוד בלשכה כך? אי אפשר יהיה לעבוד בלשכה בצורה הזאת.
היו"ר דוד רותם
אנשים נבחרים לא כדי לעבוד?
עו"ד יורי יורם גיא רון
אדוני, זה המצב.
קריאה
לישיבות הפריפריה מגיעה. התל-אביבים לא מגיעים.
עו"ד יורי יורם גיא רון
אדוני היושב ראש, אם הישיבה היא לא בחירה של חברי ועד מרכזי, הישיבה הראשונה, או בחירה של נציגים לוועדה לבחירת שופטים או לוועדה לבחירת דיינים, קשה לאסוף קוורום למועצה של 48 אנשים. על פי ההצעה הגוף יהיה בסדר גודל של 70-80 אנשים היום. מה נעשה אחר כך כשהוא יגדל עוד יותר?


אני מבקש לומר לכם משהו בנימה אישית. להערכתי, הכנסת צריכה לטפל בחוק הזה באופן מבני ועקרוני, לא בשנת בחירות ולא באופן פרסונלי. מה הרבותא של מי שיזכה במערכת הבחירות הבאה בלשכה? הרי אני מגן פה על מבנה מסודר של ארגון, שכמו שאמר חבר הכנסת חנין, אין שום סיבה לקלקל את התקין. אפשר לשנות אותו במעט, אבל אין סיבה לקלקל אותו בדרך הזו ואם מחר, בסופו של דבר, נניח שחס וחלילה היתה פה כוונה פוליטית לתמוך באיזושהי קבוצה שנמצאת היום בלשכה, ואם בבחירות הקבוצה האחרת תתחלף? נניח שהקבוצה שנמצאת במחוז תל-אביב תשלוט בלשכה והקבוצה ששולטת בלשכה תשלוט במחוז תל-אביב, אז הכנסת עשתה עבודה טובה או עבודה טובה? הנתון הזה, מי נמצא איפה, לא רלוונטי.


מילה אחרונה, אדוני היושב ראש. סעיף 4(א) אומר שמקום מושבה של הלשכה הוא ירושלים.
שלמה מולה
למה אתה לא נותן לחברי כנסת שלא נוכחים, גם שהם לא חברי ועדה, להגיש הסתייגות?
היו"ר דוד רותם
אני אמרתי למישהו שהוא לא יכול להגיש הסתייגות?
שלמה מולה
מתי אתה עושה הצבעה על ההסתייגויות? היום?
היו"ר דוד רותם
ודאי, הכל היום.
אחמד טיבי
מה שנופל עובר למליאה.
היו"ר דוד רותם
את כל ההסתייגויות אתם יכולים להגיש היום. הן כולן יעלו היום להצבעה, הן כולן ייפלו. במליאה תעלו אותן שוב והן גם ייפלו במליאה.
אחמד טיבי
אתה בטוח שהן ייפלו?
היו"ר דוד רותם
כן, אני בטוח שהן ייפלו.
שלמה מולה
הוא נביא הזעם.
היו"ר דוד רותם
אדוני יודע שאני לא מעלה חוק להצבעה כשאני לא יודע שיש לי רוב. אם אדוני לא יודע את זה, סימן שהוא לא בא הנה מספיק.
שלמה מולה
אני מבין שזה גם בענייני גיור לצה"ל, נכון?
היו"ר דוד רותם
שם אני אצטרך ללמוד מכם איך להתנהג.
עו"ד יורי יורם גיא רון
אדוני, שני משפטים אחרונים, ברשותך. האחד מתייחס לסוגיית התקציב. לו תישמע דעתי, אני בהחלט סבור שכנסת ישראל, כמו שלא צריכה להתערב בשנת בחירות ובהכב מועצה, לא צריכה גם להתערב בתקציב של מועצה, אבל הנתונים גלויים לחלוטין. רק לגבי מחוז תל-אביב, בתקופת כהונתי כראש לשכת עורכי הדין מספר החברים במחוז תל-אביב גדל ב-21% והתקציב גדל ב-41%. מילה אחרונה וסופית נוגעת לסעיף 4(א) בחוק. כתוב בחוק שמקום מושבה של הלשכה הוא ירושלים והערתו של אדוני בטקס פתיחת שנת המשפט היתה: אדוני ראש הלשכה, מדוע לא תנהל את כל ישיבות הוועד המרכזי בירושלים? התשובה לכך, אדוני, היא שבקוורום של לשכת עורכי הדין צריכים להגיע 9 חברים. לו הישיבות היו בירושלים, מספר הישיבות השנתיות שבהם היו מגיעים אליהן 9 חברים היה בערך רבע מהישיבות וזאת הסיבה.
היו"ר דוד רותם
אני שמח לשמוע. תשנה את החוק ואל תגיד לי: אני שומר על החוק אבל אני לא מקיים אותו.
עו"ד יורי יורם גיא רון
לזה אני מכוון. בלשכת עורכי הדין ישבו במשך שנתיים, שנתיים, כדי לטפל בתקלות של הלשכה, כולל התקלות שחבר הכנסת שאמה מנסה לתקן פה. יש לנו הצעה מסודרת, שכוללת גם את שינויי הקוורום, אבל אין לנו למי להגיש אותה. אתה שואל האם התייעצו עם הלשכה? לפני שהגישו את הצעת החוק הזו לא התייעצו. התייעצו אחרי שהגישו אותה. לא התעניינו אפילו האם בלשכה מתבצעת עבודה של שנתיים כדי לנסות לטפל בזה ויש לנו החלטת ועד מרכזי על שינוי מבנה לשכה, שכוללת 40 סעיפים, לא שני סעיפים, וביניהם שינוי הקוורום. ועדיין, אדוני, החדר של ראש לשכת עורכי הדין הוא בירושלים, טקסי ההסמכה בירושלים, טקס פתיחת שנת המשפט היא בירושלים, האירוח הבין-לאומי הוא בירושלים, שנת היובל השנה תהיה בירושלים ובסופו של דבר אנחנו עושים במטב יכולתנו לשמור על זה.

אתה יודע מי לא עושה? אני אומר לך מי. הוועדה הזאת, אם היא תקבל את הצעת החוק הזאת. אני מציע גם לתקן את סעיף 4(א) רבתי לחוק ובמקום לכתוב: "מקום מושבה של הלשכה הוא ירושלים" הבה נכתוב: "מקום מושבה של הלשכה הוא תל-אביב".
היו"ר דוד רותם
בוא נאמר כך: לא צריך לעשות את זה, אתה עשית את זה בפועל.
עו"ד רחל בן-ארי
ממש.
היו"ר דוד רותם
מי אמר "ממש"?
עו"ד רחל בן-ארי
אני.
היו"ר דוד רותם
בפועל ממש זה מה שנעשה. יושב ראש הלשכה יש לו חדר בירושלים, המשרד שבו הוא מנהל את הלשכה הוא בתל-אביב. במפורש כן. עשית את זה בפועל ולא משנה אם יש קוורום או אין קוורום. עשיתם את זה בפועל.
עו"ד יורי יורם גיא רון
רק מילה אחת. זה לא "עשית".
היו"ר דוד רותם
עשיתם, עשיתם. לא אמרתי "עשית".
עו"ד יורי יורם גיא רון
הלשכה קיימת משנת 61' ולמעט התקופה שבה היה יושב ראש במשך ארבע שנים בסוף שנות השמונים בירושלים, ב-46 השנים האחרות זה נעשה בתל-אביב.
היו"ר דוד רותם
לא אמרתי "עשית". אמרתי שעשיתם את זה.
עו"ד יורי יורם גיא רון
תודה על התיקון.
אורי אורבך
לראש הלשכה יש חדר בירושלים, השאלה אם לחדר בירושלים יש את ראש הלשכה.
היו"ר דוד רותם
לא.
עו"ד יורי יורם גיא רון
התשובה היא פעם ב.. ולא מעבר לזה. אני אספר לך עוד משהו, חבר הכנסת אורבך. את החדר בתל-אביב הוא חילק לשלוש מזכירות, להבדיל מיושבי ראש מחוזות, והוא עובד על חשבונו מהמשרד שלו.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו נעשה עכשיו הפסקה של רבע שעה כדי לאפשר לחבר הכנסת יריב לוין לנסות להגיע לפשרות. בשעה 10:25 נחדש את הישיבה ובשעה 10:30 נצביע.

(הפסקה בישיבה, שעה 10:10)

(חידוש הישיבה, שעה 10:25)
היו"ר דוד רותם
רבותי, הפשרה שהושגה היא שאני הולך להצבעה בלי שינוי. אני גם אצביע על כל ההסתייגויות, כל ההסתייגויות יידחו, הן יגיעו למליאה, במליאה אתם תשכנעו את כולם ואין לי בכלל שום ספק.
כרמל שאמה
יש חבר כנסת שהוא במעלית והוא ביקש שנמתין לו עשר שניות.
אברהם מיכאלי
המעלית נתקעה, זה כוח עליון.
שלמה מולה
מה זה הדבר הזה?
היו"ר דוד רותם
סליחה, רבותי, אמרתי שקרה משהו?
שלמה מולה
לא, אתה מתמזמז, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד רותם
קודם כל, אל תגיד לי מה לעשות ואיך לעשות כי עוד מעט תבקש ממני להדריך אותי איך לעשות את זה.


רבותי, אני עובר להצבעה, הצבעה שמית.
דב חנין
לא, לא.
היו"ר דוד רותם
בוועדה הזאת יש רק מנהל אחד.
שלמה מולה
למה אנחנו לא יכולים לנמק את ההסתייגויות?
דב חנין
אדוני הוא מנהל הוועדה אבל הוא כפוף לתקנון הכנסת.
היו"ר דוד רותם
זה נכון.
דב חנין
ולכן חובתם וזכותם של חברי הכנסת לדעת בדיוק איזה הסתייגויות עומדות על השולחן. אני לא מתכוון לנמק אותן. אני מתכוון לקרוא אותן ולאחר שיוקראו ההסתייגויות...
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. אדוני יקרא את ההסתייגויות שלו, בבקשה.
דב חנין
תודה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טיבי, אתה רוצה לקרוא את ההסתייגויות שלך? נא לקרוא ולנמק.
אחמד טיבי
זה מה שסיכמתי.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. בבקשה.
אחמד טיבי
אל"ף, הצעה לגבי התחולה. יש לי הצעה משותפת של חבר הכנסת איתן כבל ושלי לדחות את מועד התחולה.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה להסביר עכשיו או שאנחנו נקרא את ההסתייגויות ונצביע עליהן?
אחמד טיבי
תגיד לי מה ההליך, אדוני, ואני אלך לפיו.
היו"ר דוד רותם
דב חנין רוצה לקרוא את ההסתייגויות שלו בעצמו.
אחמד טיבי
זה סביר.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה. אדוני רוצה אותו הדבר, אדוני יקרא את ההסתייגויות שלו.
אחמד טיבי
שאני אקרא את כל ההסתייגויות שלי?
היו"ר דוד רותם
כן.
אחמד טיבי
נא לתת לי את ההסתייגויות שלי.
שלמה מולה
גם אני מבקש לדבר.
היו"ר דוד רותם
גם אתה תקרא את ההסתייגויות שלך.
אחמד טיבי
אדוני, בסעיף 1 בהצעת החוק, במקום 5,000 יבוא: "ייבחרו עבור כל 2,000 חברי מחוז ובלבד שרשומים בו מעל 3,000 חברים".
היו"ר דוד רותם
תודה. האם אדוני מסכים שנצביע על כל ההתייגויות שלו יחד או שאדוני רוצה הצבעה על כל הסתייגות בנפרד?
אחמד טיבי
בנפרד. אלה הסתייגויות שונות.
היו"ר דוד רותם
בבקשה. מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי – 5

נגד – 6

ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות נפלה. קרא את ההסתייגות שלך בבקשה.
אחמד טיבי
בסעיף 1 בהצעת החוק, במקום "שלושה חברים נוספים מכל מחוז" יבוא: "חבר נוסף אחד מכל מחוז ובסיפא חבר כאמור ייבחר עבור כל".
היו"ר דוד רותם
תודה. חברים, מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי – 5

נגד – 7

ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות נפלה.
אחמד טיבי
בסעיף 1, במקום: "מספר החברים בהתאם לאמור בסעיף זה לא יעלה על 12 חברים", יבוא: "מספר החברים לא יעלה על 6".
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי – 4

נגד - 7

ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות נפלה.
אחמד טיבי
בסעיף 1, במקום: "שייבחרו על ידי ועד המחוז בבחירות חשאיות", תימחק המילה "ועד" ויבוא: "חברי המחוז בבחירות שוות, יחסיות, כלליות וחשאיות".
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי – 5

נגד -7

ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
אחמד טיבי
יש להוסיף סעיף 1(ב) הקובע שיש לתקן את סעיף 9(א)(5) בחוק כך שבמקום "28 חברים שיבחרו חברי הלשכה" יבוא: "50 חברים שיבחרו על ידי חברי הלשכה".
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי – 5

נגד – 7

ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה. יש עוד הסתייגויות, חבר הכנסת טיבי?
אחמד טיבי
הוספת סעיף 3 הקובע כי "כללי לשכת עורכי הדין – בחירות למוסדות הלשכה, 1982 – יתוקנו בהתאם לאמור בחוק.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי – 5

נגד -7

ההסתייגות של חבר הכנסת אחמד טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות נפלה.
אחמד טיבי
ההסתייגות האחרונה, אדוני, מתייחסת לסעיף התחולה והיא הסתייגות משותפת של חבר הכנסת איתן כבל ושלי. לפני ההצבעה האוטומטית אני מבקש לשקול בכובד ראש את דרך ההצבעה.
היו"ר דוד רותם
אנחנו מודים לך על ההסבר.
אחמד טיבי
אני השתתפתי פה בדיון מתחילתו. לא באתי בסוף כמו עדר שביקשו ממנו כחבר קואליציה – מי שבעד הוא בעד ומי שנגד הוא נגד.
היו"ר דוד רותם
אדוני צודק. תודה לך על כך שאתה מלמד אותנו איך להצביע. אדוני יסביר.
אחמד טיבי
אני מנסה ללמוד ממך בישיבה הזאת.
היו"ר דוד רותם
אתה יכול לבוא ללמוד ממני הרבה, אבל אני נותן שיעורים פרטיים בתשלום.
רחל אדטו
אסור לך, אל תפליל את עצמך.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, חבר הכנסת טיבי.
אחמד טיבי
הוספת סעיף 4 בהצעת החוק, הקובע תחולה. הצעת החוק תחול לאחר מועד הבחירות הקרוב הקבוע ליום 16 ביוני 2010. לשקול בכובד ראש, אדוני.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חברי הכנסת אחמד טיבי ואיתן כבל – 5

נגד – 7

ההסתייגות של חברי הכנסת אחמד טיבי ואיתן כבל לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה לחברי הכנסת. אתה תנמק את ההסתייגויות שלך גם במליאה.
אחמד טיבי
אגב, אני מבקש רביזיה על כל ההסתייגויות שלי.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. מי בעד רביזיה על כל ההסתייגויות של חבר הכנסת טיבי. מי בעד?
אחמד טיבי
מה זה? יש לשקול את הרביזיה, לא להצביע אוטומטית.
היו"ר דוד רותם
לא להצביע אוטומטית?
אחמד טיבי
קודם לשקול. מה זה הדבר הזה?
היו"ר דוד רותם
מי בעד רביזיה להסתייגויות של חבר הכנסת טיבי?
אחמד טיבי
תגיד, הכל אוטומטי אצלך?
היו"ר דוד רותם
הכל אצלי אוטומטי. אתה רוצה שאני אעשה את זה בסוף? אני אעשה את זה בסוף.
אחמד טיבי
כן, בסוף.
היו"ר דוד רותם
אני אעשה לך את זה בסוף, אין שום בעיה. חבר הכנסת חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה. אדוני, אני מבקש להציג הסתייגויות שמשותפות לי, לחבר הכנסת מוחמד ברכה, לחבר הכנסת חנא סוויד ולחבר הכנסת עפו אגבאריה. ההסתייגויות הראשונות הן לשם החוק וכל ההסתייגויות שאני אציג להלן הן הסתייגויות חילופיות.


הסתייגות ראשונה – שם החוק יהיה "חוק לשכת עורכי הדין (כינון מדינת תל-אביב).
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת חנין וקבוצת חברי הכנסת – 4

נגד – 7

ההסתייגות של חבר הכנסת חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות נפלה.
אחמד טיבי
סליחה, רשומה כאן הסתייגות לשם החוק ואני שכחתי אותה. ברשותך, חבר הכנסת חנין, הסתייגות נוספת לשם החוק. במקום שם החוק יבוא: "הצעת חוק לחיסול הפריפריה". אדוני, אני מבקש להצביע.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי – 4

נגד – 7

ההסתייגות של חבר הכנסת טיבי לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
הצעת ההסתייגות השנייה שלי לשם החוק דומה לו של חבר הכנסת טיבי, אבל לא זהה. לחילופין, שם החוק יהיה: "חוק לשכת עורכי הדין (ביטול הפריפריה)".
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת – 4

נגד – 7

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות שתחי הדמגוגיה?
דב חנין
ההסתייגות הנוספת שלי היא חילופית. שם החוק, לפי ההסתייגות, יהיה "חוק לשכת עורכי הדין (עדיפות לעורכי דין במרכז).

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת – מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, הצעה נוספת לשם החוק: "חוק לשכת עורכי הדין, עידוד המיוריזציה".

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
אני עובר להסתייגויות לסעיף 1. ההסתייגות הראשונה: "סעיף 1 בהצעת החוק יבוטל".
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, הסעיף ינוסח מחדש כך שהוא יקבע לכל מחוז סך הכל ארבעה נציגים. אני רוצה להסביר שהיום יש שלושה נציגים והסעיף יקבע לכל מחוז ארבעה נציגים ובכך הוא יגדיל את הנציגות המחוזית.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, אני מציע שהסעיף ינוסח כך שלכל מחוז יהיו בסך הכל חמישה נציגים.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, אני מציע שהסעיף ינוסח מחדש כך שלכל מחוז יהיו בסך הכל שני נציגים.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
קבוצת ההסתייגויות הבאה הולכת לקראת הצעת החוק במובן זה, שהיא קובעת מנגנון ייצוג לפי מספר חברים, אבל משנה את מתכונת מנגנון הייצוג שיש בהצעת החוק. החלופה הראשונה, על כל 3,000 חברים יהיו 3 נציגים ובסך הכל לא יהיו לשום מחוז יותר מ-5 נציגים ובלבד שלכל מחוז יהיו 3 נציגים.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, אני מציע שעל כל 2,500 חברים יהיו 3 נציגים, אבל בסך הכל לא יהיו יותר מ-6 נציגים לכל מחוז ובלבד שלכל מחוז יהיו מינימום 3 נציגים.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, אני מציע שעל כל 1,500 חברים במחוז יהיו 2 נציגים, אבל בסך הכל לא יהיו לשום מחוז יותר מ-7 נציגים ובלבד שלכל מחוז יהיו לפחות 2 נציגים.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, אני מציע שעל כל 1,800 חברים יהיו 2 נציגים.
היו"ר דוד רותם
טוב. אם אתה רוצה לעשות צחוק מהעניין...
דב חנין
לא, אני קורא את ההסתייגויות שלי.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, סליחה.
דב חנין
לא, לא, אדוני, אני מוחה על הדברים האלה. הדברים האלה מעליבים.
היו"ר דוד רותם
אם אדוני מתכוון על כל 100 לעשות עוד אחד ועוד אחד ועוד אחד.
דב חנין
אני מבין, אדוני, שאדוני לא מבין את טעמן של ההסתייגויות ולכן אני אנמק אותן. אני אסביר לאדוני מה הוא ההבדל בין ההסתייגויות כי כל הסתייגות כזאת היא שונה. היא שונה ברמה הרעיונית שלה.
אחמד טיבי
אני מבקש שחבר הכנסת חנין ירחיב בדבריו.
היו"ר דוד רותם
החוק ייגמר היום, חבר הכנסת טיבי.
דב חנין
יש פה מנגנוני ייצוג שונים.
אחמד טיבי
אבל הוא חייב להרחיב.
דב חנין
יש פה מנגנונים שונים שאנחנו מנסים לייצר בהם איזון מספרי בין מחוזות קטנים יותר ומחוזות גדולים יותר. בין המנגנון של 3,000 חברים על 3 נציגים לבין 1,500 ל-2 נציגים יש הבדל. זה לא אותו הדבר. הרשימה כבר מנוסחת והיא נמצאת בפני אדוני. אני מתקדם.


לחילופין, על כל 1,800 חברים 2 נציגים ובסך הכל לא יותר מ-6 נציגים ובלבד שלכל מחוז יהיו לפחות 2 נציגים.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, על כל 1,500 חברים 2 נציגים ובסך הכל לא יותר מ-6 נציגים לכל מחוז ובלבד שלפחות לכל מחוז יהיו 2 נציגים.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לחילופין, על כל 1,750 חברים 3 נציגים ובסך הכל לא יותר מ-7 נציגים לכל מחוז ובלבד שלכל מחוז יהיו לפחות 2 נציגים.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
ההצעה האחרונה הולכת עוד יותר לכיוון המיוריזציה שאתם רוצים כי היא לא נותנת נציגות מינימלית. היא אומרת שלחילופין, על כל 2,000 חברים 2 נציגים ובסך הכל לא יותר מ-6 נציגים לכל מחוז.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לסעיף 2 אני מציע הסתייגות ראשונה למחוק את סעיף קטן (1).
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
לאותו סעיף 2 אני מציע הסתייגות של מחיקת סעיף קטן (2).
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
אני מציע, אדוני, שורה של הסתייגויות חילופיות לעניין סעיף התחולה. ההסתייגות הראשונה אומרת שתחילתו של חוק זה ביום 1 בינואר 2018. אנחנו שמענו שראש הממשלה מייצר תכנית תחבורתית לביטול הפריפריה ואז אולי לא תהיה פריפריה, כל המדינה תהיה אזור אחד כך שלא תהיה משמעות לביטול הפריפריה. לכן אני מציע את ה-1 בינואר 2018 לתחילת החוק.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
ההסתייגות השנייה יותר ריאליסטית. אני מבין שתכניתו של ראש הממשלה לא תתבצע עד ה-1 בינואר 2018 ולכן אני מציע את ה-1 בינואר 2020.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת חנין, אני רוצה להגיד לך דבר אחד. אם אדוני חושב למשוך את הדיון כדי שאני אצטרך להפסיק אותו...
דב חנין
לא, אני מסיים, אדוני. אדוני מבזבז את הזמן.
אחמד טיבי
הנה, הוא לקראת הסוף, אדוני.
היו"ר דוד רותם
אתה לא מסרת לנו את ההסתייגויות.
דב חנין
אני מסרתי, אני מצטער.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, לא. מה ההסתייגות הבאה?
דב חנין
ההסתייגות הריאליסטית יותר היא שתחילתו של חוק זה היא ביום 1 בינואר 2020 כי עד אז לא תהיה תכנית התחבורה.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
דב חנין
ההסתייגות האחרונה, עוד יותר ריאליסטית, היא 1 בינואר 2025.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.


חבר הכנסת מולה, יש לאדוני הסתייגויות?
שלמה מולה
הרבה הסתייגויות, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד רותם
אין לי שום בעיה. יש לך את כל הזמן שבעולם.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אני רוצה שבשם החוק יבוא הסעיף שיאמר שהצעת החוק באה לשרת את שר המשפטים ממניעים זרים.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
שלמה מולה
בסעיף 9(1) אני מבקש לקרוא את כל הכתוב בו ואחר כך תהיה הצבעה. "חבר אחד נוסף מכל מחוז שהוא חבר הלשכה הרשום באותו מחוז, שייבחר על ידי חברי המחוז בבחירות שוות, יחסיות, כלליות וחשאיות. חבר, כאמור, ייבחר עבור כל 2,000 חברי מחוז ובלבד שרשומים בו מעל 2,000 חברים. מספר החברים בהתאם לאמור בסעיף זה לא יעלה על 6".
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
שלמה מולה
הסעיף הבא בסעיף העיקרי 9(א)(5), במקום "28" יבוא "50".
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אני מבקש להוסיף סעיף חדש לחוק בסעיף המינויים. יש חברי לשכה שהם במינוי ואני מבקש שזה יהיה על פי מפתח פריפריה גאוגרפית וחברתית, כאשר הגאוגרפיה החברתית תכלול עולים חדשים, ערבים, חרדים, נשים, צעירים ומוגבלים, והפריפריה הגאוגרפית תכלול את ירושלים, הצפון והדרום.
היו"ר דוד רותם
למה? יש בעיה עם מוגבלים בלשכת עורכי הדין? אני מודיע לך שאין בעיה עם מוגבלים בלשכת עורכי הדין. יש כל כך הרבה כאלה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אני מגיש הסתייגות ואני מבקש להצביע עליה.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
שלמה מולה
אני מבקש שסעיף 2(11) כולו יימחק.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
שלמה מולה
ההסתייגות האחרונה לגבי התחולה – אני מבקש שהתחולה תחל מה-16 ביולי 2011.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת - מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חבר הכנסת שלמה מולה וקבוצת חברי הכנסת לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אני מודיע שכל ההסתייגויות שלנו הן בשם כל סיעת קדימה.
היו"ר דוד רותם
אין שום ספק. כלומר, זאת הסתייגות בשם הרוב בכנסת.
רחל אדטו
אכן, הסיעה הגדולה בכנסת. אני הגשתי הסתייגות אחת.
אחמד טיבי
אדוני, ההסתייגויות שלי הן של הסיעה השנייה בגודלה באופוזיציה.
רחל אדטו
ההסתייגות שלי היא לגבי סעיף התחולה ואני מבקשת להוסיף סעיף תחולה שאומר שהצעת החוק תיכנס לתוקפה החל מה-1 באוגוסט 2011.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חברת הכנסת רחל אדטו – מיעוט

נגד – רוב

ההסתייגות של חברת הכנסת אדטו לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה, ההסתייגות נפלה. רבותי, עד כאן. אנחנו נעבור להצביע עכשיו על החוק בקריאה שנייה כהכנה לקריאה שנייה ושלישית. מי בעד החוק?

הצבעה

בעד הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית – 7

נגד – 5

הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית.
אחמד טיבי
רביזיה בבקשה. רביזיה משותפת, בבקשה.
כרמל שאמה
אני מגיש רביזיה על שני סעיפי החוק.
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים רביזיה?
אחמד טיבי
רביזיה משותפת. כרמל הגיש לפניי.
היו"ר דוד רותם
כרמל ביקש רביזיה. אתה ביקשת רביזיה על ההסתייגויות שלך.
אחמד טיבי
וגם על החוק עכשיו.
היו"ר דוד רותם
הוא ביקש רביזיה, אי אפשר לקבל. אי אפשר שלוש פעמים רביזיה משלושה חברי כנסת.
אחמד טיבי
כרמל הגיש רביזיה.
היו"ר דוד רותם
על החוק כולו.
דב חנין
הוא יוזם החוק.
אחמד טיבי
מותר לו.
היו"ר דוד רותם
והוא רוצה רביזיה. לא מוצא חן בעיניו מה שאישרתי.
דב חנין
גם לא מוצא חן בעינינו.
היו"ר דוד רותם
רבותי, תודה רבה. אני אקבע את הרביזיה אחרי שיקול דעת ובכובד ראש. הרביזיה של טיבי תהיה ביום ראשון בשעה 09:00 ולרביזיות האחרות אני אקבע תאריך. אתה רוצה לחזור בך מהרביזיה? אחרת תהיה פה ביום ראשון בשמונה בבוקר. תודה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:05

קוד המקור של הנתונים