ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/11/2010

ביטול מקצה אופני היד במרתון טבריה

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת החינוך, התרבות והספורט

10.11.2010


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 302

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, ג' בכסלו התשע"א (10.11.2010), בשעה 09:00
סדר היום
ביטול מקצה אופני היד במרתון טבריה
נכחו
חברי הוועדה: אלכס מילר – היו"ר
מוזמנים
אוסנת כהן – סגנית ראש העיר, עיריית טבריה

אליהו סבתי – דובר העירייה, עיריית טבריה

דורון עמיר – מנהל מחלקת הספורט, עיריית טבריה

שלמה בן גל – יו"ר איגוד האתלטיקה בישראל

ז'ק כהן - מזכ"ל איגוד האתלטיקה בישראל

דוד סעידי – יו"ר ועדת המרוצים, איגוד האתלטיקה בישראל

דוד מלכה – סגן ראש מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

עדי דויטש – חבר הנהלה באיגוד האופניים

אייל זשצקי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

ביטול מקצה אופני היד במרתון טבריה
היו"ר אלכס מילר
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. הדיון הוא על פי בקשת חבר הכנסת משה (מוץ) מטלון. הנושא הובא לפני שבוע לשולחן הוועדה. אני בדקתי, וזה היה נראה מוזר שאנחנו כמדינה מתקדמת בכל המישורים לפתרון ושילוב הנכים בכל המגזרים ובכל הפעילויות: בהיבט הנגישות, בהיבט של פתרון בעניין הבינוי, וכאן אנחנו עושים צעד אחד אחורה. זה ממש לא מקובל. אמנם היו בעיות, אבל לא פותרים בעיות על ידי החלטה גורפת – להוציא אוכלוסייה שלמה מהמרתון. זה לא מקובל ולא נהוג. צריך לחשוב על פתרונות אלטרנטיביים. צריך לחשוב, ולא להחליט שהם לא משתתפים.


חברים, אני כבר אומר, שאם לא יהיה פתרון המקובל על הוועדה אנחנו נהיה פה בבעיה רצינית. אני יודע שאתמול התקיימה ישיבה, וממשרד הספורט נמסר לי שמנסים להגיע לפתרון. אני מברך על זה. צריך להגיע לפתרון כזה, שאנחנו לא נבזה את עצמנו כמדינה, כאשר השאיפה היא להתרחב ולסייע, ומצד שני בחלק מן המקומות עושים צעד אחד אחורה. חה"כ מטלון, בבקשה.
משה (מוץ) מטלון
אדוני היו"ר, אני מודה לך על קיום הדיון הבוקר הזה. לפני כשלושה שבועות השר בוגי יעלון ואני ביקשנו להירשם למרתון טבריה, ונענינו על ידי האיגוד האתלטיקה, שאין השנה אופני יד. בדקתי את העניין, ומצאתי שאכן הוציאו השנה את אופניי היד. ניסיתי לברר מדוע, ביקשתי תשובה בכתב, והתשובה התעכבה מכל מיני סיבות. כנראה שהיה קשה להסביר. היו צריכים לנסח מכתב. בסופו של דבר הגיע מכתב, שמסביר שמסיבות בטיחותיות לא יתקיים השנה מרתון אופני יד.

אני רוצה לציין, שבמרתונים הקודמים אני אישית השתתפתי, וכך גם החבר שביקש שארשום אותו. אנחנו רוכבים יחד באופן קבוע. היינו יחד בעוקף כינרת בשבת האחרונה. התשובות לא מקובלות. אמרו: סיבות בטיחותיות, תאונות וכו'. אני רוצה לומר, שבכל מרתון יש תאונות. גם רצים נתקלים בינם לבין עצמם. אין ענף ספורט שאין בו סיכון. יושב פה עדי, רוכב אופניים ותיק, שיודע בדיוק מהם הסיכונים. אנחנו מודעים לסיכונים. גם לי היתה תאונת אופניים לא מזמן, וברוך השם יצאתי ממנה בסדר.

ניסינו להיכנס לעובי הקורה, וראינו שמישהו מנסה למצוא לעצמו כיסויי, שאם יקרה משהו הוא לא ייתבע. אם ייעשו כל הפעולות הנדרשות, מקטינים את הסיכון ולא צריכה להיות שום בעיה בעניין. אני אישית השתתפתי במרתון ניו-יורק, במרתון ברלין, הכוללים רק 40,000 רצים ולא 1,000 רצים, במרחק של 42 קילומטר, ותאמין לי שהסיכון הוא לא גדול.

אומרים החברים, שבדרך חזרה אנחנו עלולים להיקלע למצב בו ניתקל ברצים. גם לזה יש פתרון. אני נוסע בכביש הזה מדי פעם, ואני ראיתי משאיות נוסעות אחת מול השנייה. לא ראיתי שם תאונות חזיתיות בין המשאיות. בעוקף כינרת האחרון ניסיתי לראות איפה הנקודות העשויות להיות בעייתיות, ומצאתי שליד סיבוב כינרת של קבוצת כינרת הוא מקום בעייתי. בעוקף כינרת השאירו חלק מהכביש הזה פתוח, וידעו לשים מחסומים וסדרנים. כלומר, אפשר למצוא פתרונות בטיחותיים. יכול להיות שיש בכך עלות נוספת של מחסומים וסדרנים. אם השאלה היא כסף זו שאלה אחת, ואם השאלה היא אחרת זו שאלה הרבה יותר עמוקה.

מרתון טבריה הוא מרתון מאוד מכובד, אבל הוא לא מרתון גדול כל כך. אני גם מכיר את הבעיה שלכם מול תל אביב בעניין של מרתון תל אביב, כאשר התחננתם לראש עיריית תל אביב ואמרתם: אל תפגע לנו במרתון טבריה.
אסנת כהן
מרתון טבריה הוא המקצועי ביותר.
משה (מוץ) מטלון
אנחנו לא בוויכוח. אתם עיר מפוארת, עיר גדולה. אני חושב, שלא לכבודכם להוציא דווקא את אופני היד. 80% מהמשתתפים במרתון אופניי היד הם נכי צה"ל. אני חושב, שלא כדאי לכם להיכנס לנישה הזאת. אתם תיראו רע מאוד. אתם כבר עכשיו נראים רע מאוד, ואתם תיראו הרבה יותר רע. אנחנו לא באים ממקום של קיפוח או ממקום של מסכנות. אנחנו לא נדבר פה על אפליה. אנחנו ספורטאים, אנחנו מרתוניסטים, אנחנו הבאנו יותר כבוד למדינת ישראל מהרבה אתלטיים השייכים לאיגוד האתלטיקה. יציג את זה פה איש מינהל הספורט. אתם יודעים בדיוק מה הספורטאים הנכים הביאו למדינת ישראל. אני חושב, שזה ייראה רע מאוד אם לא יימצא פתרון.

אני יודע למה רון בולוטין לא פה. אני יודע למה עופר אייזנברג לא פה. הוא נסע איתי באוטו, ואסרו עליו מארגון נכי צה"ל לבוא לפה. אני לא נכנס למקומות האלה. אני חבר כנסת, ואני לא נכנס לעניינים הפוליטיים ולסיכומים שמאחורי הקלעים. אני חבר כנסת, אני איש ציבור, אני מייצג ציבור, ואני מבקש מכם למצוא פתרון הולם. אם הבעיה היא כסף, אני משער שיימצא הכסף. אני יודע גם את עמדת השרה. השרה דיברה איתי בנושא. אני מציע לכם – תמצאו פתרון הולם. כל פתרון של חצי מרתון, הוא לא פתרון. פתרון של תמשיכו את המסלול עד יהודייה, זה לא פתרון. מרתוניסטים מתחילים ומרתוניסטים מסיימים. זה סיפור של מרתון. לפתרונות כאלה אנחנו לא זקוקים לכם. בשביל להיות באיגוד האופניים אנחנו לא זקוקים לעזרתכם. אנחנו חברים באיגוד האופניים. אני יו"ר שדולת רוכבי האופניים. אני במגעים עם רוכבי האופניים. אנחנו לא זקוקים לכם בשביל להיות שם. לך כנציגת הציבור בטבריה אני מציע לעשות שיקול נוסף.
היו"ר אלכס מילר
מי מציג את עמדת האחראים על המרתון?
שלמה בן גל
אני מייצג את איגוד האתלטיקה. אנחנו כבר שלוש שנים במרתון, שהוא מרתון איכותי. זה מרתון שהוא מותג. יש בעולם כ-220 מרתונים, והוא מדורג במקום 13. זה מרתון בינלאומי. השנה השתתפו בו 28 מדינות. זה המרתון היחידי, שבו נקבעים המינימום לאליפויות עולם באולימפיאדה. כבר שלוש שנים התלבטנו, האם להפסיק את הנושא של אופניי יד. אנחנו לא נגד נכים. אנחנו בעד נכים, אבל היו תאונות. תאונה אחת היתה בעין גדי, שבה אופניים נכנסו במחלקת מים שאושפזה שבוע ימים. בעמק בית שאן אופניים נכנסו באלוף ישראל והשביתו אותו לשלושה חודשים. גם במרתון טבריה היו כמעט תאונות, שהן כמו תאונה.

אני לא רוצה לסכן את המרתון הזה. מצאנו פתרונות ונתנו חלופות. בעבר היו לנו 300-400 רצים לכיוון אחד וחזרה. היום יש לנו 2,000 רצים.
משה (מוץ) מטלון
כמה נרשמו עד עכשיו?
שלמה בן גל
עד עכשיו נרשמו 1,150.
משה (מוץ) מטלון
זה לא 2,000.
קריאה
יש עוד חודש וחצי להרשמה.
שלמה בן גל
אני רוצה לסיים את דבריי. אני אומר, שהנושא הוא בטיחותי. חבל שלא הבאתם את נציגי משטרת ישראל, שהיו נוכחים במרתון האחרון ואמרו: אתם לא נורמאלים. היה נוכח נציג אורח שלנו, נציג שארגן את מרתון ניו-יורק, שאמר: אתם לא נורמאליים, יהיה פה אסון. אנחנו החלטנו מבחינה בטיחותית ומקצועית, שלא לסכן את המרתון היחידי בארץ ששם נקבעים תחרותיות. פה מדובר על מהירויות אופניים של 30 קמ"ש עד 35 קמ"ש. זו סכנת חיים.

אנחנו ישבנו עם איגוד האופניים, ומצאנו פתרונות חלופיים. במידה ויש ריצת מרתון היקפית, אין לנו בעיה. פה מדובר ברצים שרצים עד עין גב וחוזרים חזרה, ואז כל האופניים צריכים לחתוך את כל 2,000 הרצים. זה סיכון גדול מאוד. מביאים לפה רצים מהשורה הראשונה בעולם. קיבלנו הערות שהאופניים מפריעים. אנחנו לא נגד נכים.
היו"ר אלכס מילר
האם אמרתם לרצים מקניה, שבגלל שהם באים אתם מזיזים את הנכים הצידה?
שלמה בן גל
הרצים שהיו לפני כן הודיעו שזה הפריע להם. אנשים באים לרשום תוצאה. זה מרתון איכותי. זה מרתון הנחשב מוביל בעולם מבחינת קביעת תוצאה. לפני שנה היו קרוב ל-300 רצים מהעולם. הגיעו קרוב ל-28 רצים, שבאים לקבוע את הזמנים. דברים כאלה שבאים מלפנים עלולים להפריע.

אתמול ישבנו עם התאחדות הנכים והגענו איתם להסכם, שייצאו לחצי מרתון, 25 קילומטר לכיוון אחד. אנחנו נממן את העלויות ואת המדידה, וזאת על מנת שלא ייפגעו אנשים. אני אומר שוב: זה מרתון יחידי, ואני לא רוצה לפגוע בעניין הזה. כדי לעשות הפרדה במרתון מדובר בעלויות כבדות מאוד, שאף אחד לא יעמוד בהן.

אני מכיר את מרתון ניו-יורק ואת מרתון ברלין. ההבדל הוא ששם אין חזרה מול הרצים. אם כאן זה היה היקפי, לא היתה בעיה. לכן, איגוד האתלטיקה הודיע להתאגדות הנכים כבר לפני שנה, מיד אחרי המרתון, לאחר שקרו כמעט כמה תאונות, שהחלטנו להפסיק את זה. הפתרון עליו סיכמנו עם התאחדות הנכים, עם רון בולוטין, הוא שיזנקו 20 דקות לפני המרתון, נסיים וניתן להם פרסים.

בשביל לסבר את האוזן – איגוד האתלטיקה לא נגד הנכים. באליפויות ישראל אנחנו עושים מקצים מיוחדים לטובת האוכלוסייה הזאת. יש ספיישל אולימפיק באליפות ישראל. אנחנו בעד פעילות, אנחנו אנשי חינוך גופני. אנחנו הכנסנו את התאחדות הנכים וחיבקנו אותם כל עוד שלא היו בעיות של פציעות. נתנו פרסים על חשבון איגוד האתלטיקה, ולא ביקשנו כסף מהשרה או מגורם אחר. אני מציע שכך יהיה על מנת שלא יהיו פגיעות בנפש.
היו"ר אלכס מילר
איזה פגיעות בנפש?
שלמה בן גל
אופניים יכולים לפגוע ברצים. עובדה שקרו מקרים. כמו שאמרתי, פגעו באלוף ישראל והשביתו אותו לשלושה חודשים. הוא בא לקו הסיום, ואופניים נכנסו מאחוריו והשכיבו אותו. כאשר לא היו נפגעים ישבנו בשקט. כרגע אנחנו יודעים שאלה דברים מסוכנים.
משה (מוץ) מטלון
אם הם מוזנקים לפני הרצים, איך הם נכנסו בו מאחורה. אני לא הבנתי את זה.
שלמה בן גל
יש כאלה שמגיעים אחרי הזמן.
משה (מוץ) מטלון
בכל המרתונים מזניקים לפני כולם.
שלמה בן גל
עובדה שהוא נכנס בו. זו עובדה. יש לפנינו מסמך של התאחדות הנכים. כמו שאמרת, להילחם נגד נכים זה לא פשוט. הפתרון הוא, שמזניקים אותם עם כל החגיגה, הם מסיימים אחרי 25 קילומטר, ואנחנו נחלק פרסים. זו המלצת האיגוד.

יש פה המלצות של איגוד האופניים. המסלול לא מכיל 2,000 אנשים. הכביש צר. כאשר רצים 2,000 אנשים על כביש צר ובאים אופניים מסביב, לא יעזור שום דבר.
היו"ר אלכס מילר
שום דבר לא יעזור? האם זה מה שאתה אומר?
שלמה בן גל
אם תעשו מחיצות, אולי זה יעזור. אני לא רוצה לתת המלצות לא הגיוניות. אם אין בעיה כספית, אפשר לעשות הפרדה, כמו שעשו בניו-יורק ובבוסטון, אבל אלה עלויות של 300,000 שקלים.
היו"ר אלכס מילר
כאן אנחנו מחפשים פתרונות, ואנחנו שומעים את האלטרנטיבות. אנחנו מבקשים ממך להציג בפנינו את האלטרנטיבות. תחילה אתה אומר שאין פתרון, ואחר כך אתה אומר שיש פתרון שעולה הרבה כסף. מבחינתי, יש שתי דרכים להתמודד עם הבעיה: הדרך הראשונה היא לרשום לעצמך כאג'נדה שאתה תעשה הכל כדי שנושא כזה או אחר ייפתר. כרגע המטרה היא שילוב הנכים. אם היית אומר לעצמך, שאתה תעשה הכל בשביל לשלב את הנכים, היית פונה לוועדה ואומר: אני לא מוכן לקיים את מרתון טבריה אם הנכים לא יהיו משולבים, מרתון טבריה לא יתקיים אם לא תתנו לי סכום איקס בשביל לשלב את הנכים. אתה בא לכאן ואומר: קודם כל אני מוציא אותם החוצה. עכשיו בגלל שהם לוחצים על כל הגופים מסביב, תנו לי כמה שאתם יכולים ואני אשלב לפי מה שאתם נותנים. אתה בתור יו"ר בוחר באיזו דרך ללכת. אני הייתי ממליץ לך ללכת בדרך הראשונה, אבל זו ההחלטה שלך.
שלמה בן גל
הייתי יכול לתת את הפתרון הזה, אבל אלה עלויות של 300,000-400,000 שקלים. אם אין בעיה של כסף במדינה ומוכנים להוציא סכום כזה על 40 רוכבי אופניים, אין בעיה.
היו"ר אלכס מילר
האם אתה אומר לי שאתה חוסך כסף למדינה על חשבון הנכים? קודם כל תגיד: תנו כסף.
שלמה בן גל
בקושי היא נותנת לאתלטיקה הישראלית. אתה לא חי במציאות.
היו"ר אלכס מילר
אני לא חי במציאות?
שלמה בן גל
לדעתי, כן.
היו"ר אלכס מילר
ברוך הבא לריאליטי שלי מעכשיו. נציג משרד הספורט, בבקשה.
דוד מלכה
אני חזרתי מחופשה של 10 ימים, וקיבלתי את ההודעה רק אתמול בלילה. אני מודה, שהמידע שיש בידי הוא מועט מאוד. בפתח דבריי אני אגיד, שאיגוד האתלטיקה הוא אחד האיגודים, שמשתפים איתנו פעולה בצורה מאוד טובה. אנחנו צריכים ללמוד את הנושא, ויש מספיק זמן. אני לא חושב שהיום אפשר לתת פתרונות. צריך לבדוק את האלטרנטיבות. יכול להיות שהאלטרנטיבה ששלמה כרגע הציג אפשרית. אם מדובר בעלויות כספיות, אנחנו צריכים לבדוק את זה ולראות האם אנחנו יכולים להשיג את המקורות לכך. אני מסכים איתך, חה"כ מטלון, שמבחינה ציבורית זה לא נראה טוב שמשהו שהפך למסורת נקטע מסיבות בטיחותיות. מצד שני, אנחנו לא יכולים להתעלם מהצד המקצועי. הצד המקצועי הוא אל"ף-בי"ת. זה המרתון היוקרתי ביותר בישראל, למרות שהיום גם תל אביב וגם ירושלים מנסים לעשות מרתון המתחרה במרתון טבריה. בכל זאת, מרתון טבריה הוא מוכר מבחינת קביעת תוצאות של אליפויות עולם באולימפיאדה. אתם צריכים לתת לנו קצת זמן, כמה ימים. אנחנו נבדוק את זה, ונראה מהן האפשרויות העומדות בפנינו. אם נצליח להגיע לפתרון, אנחנו נשיב לכם. יש מספיק זמן להיערך.
היו"ר אלכס מילר
עדי דויטש, בבקשה.
עדי דויטש
אני חבר איגוד התאחדות ספורט נכים בוועדת האופניים, וגם חבר הנהלת איגוד האופניים. יש לי נקודת מבט משני הכיוונים. אני לא מתייחס ספציפית למרתון טבריה. באופן כללי אופני ידיים נמצאים במסגרת איגודי האופניים בכל העולם. כל חוקי ה-UCI, שאנחנו פועלים לפיהם, חלים על אופניי ידיים ואופניים רגילים, שנכים נוטלים בהם חלק בתחרויות שונות ברחבי העולם ובארץ. אנחנו כאיגוד פתחנו שער רחב מאוד לספורטאים הנכים. לצערי, ההשתתפות בתחרויות האופניים היא דלה. היו לנו שתיים-שלוש ישיבות בשנה האחרונה עם נציגי התאחדות ספורט נכים ועם חבר ועדת האופניים והמאמנים הבכירים, ולצערי לא היתה השתתפות, למרות שהיה דיון נקודתי על העניינים האלה והזמנה פתוחה. לדעתי, הנושא של בטיחות הוא דבר מאוד קריטי, אבל אני לא מצוי בדברים האלה. עמדת האיגוד היא, שאנחנו נשמח להכיל בקרבנו את אופני הידיים בתחרויות שמתקיימות לאורך השנה, ויש כאלה לפחות כ-10 תחרויות שניתן ליטול בהם חלק בצורה בטוחה ומזמינה.
היו"ר אלכס מילר
אסנת כהן, בבקשה.
אסנת כהן
כבוד יו"ר הוועדה וחה"כ מטלון, חשוב לי שתדעו שאנחנו בעד הנכים. נכון שנוצר פה מצב שנראה לא טוב, אבל אנחנו יושבים כבר מספר חודשים ודנים בסוגיה הזו, ויש פה בעיה.
היו"ר אלכס מילר
למה לא שתפתם את משרד הספורט? הוא אומר שחדש לו.
אסנת כהן
קודם כל ישבנו עם עצמנו וחשבנו. האיגוד מבחינת הרשות הוא הגוף המקצועי. מרתון טבריה הוא מרתון מקצועי קודם כל. לא מדובר במרתון תל אביב או במרתון ירושלים, שהם יותר עממיים. אנחנו דנים בסוגיה הזו כבר מספר חודשים. כאשר רוכבי אופני היד התחילו להשתתף במרתון המספר שלהם לא היה כה רב, ולכן לא הרגשנו בבעייתיות. בשנה שעברה היו 65 רוכבים, שזה לא מעט, ופה התחלנו להרגיש את הבעיה המקצועית.
משה (מוץ) מטלון
בגלל המקצה של 10 קילומטר.
קריאה
לא קשור ל-10 קילומטר.
אסנת כהן
בסופו של דבר נגיע לפתרון ונמצא דרך, אבל חשוב שתהיה פתיחות מכל הצדדים. אני לא רוצה שייווצר מצב, כאילו לקחנו את הנכים וזרקנו אותם. זו לא המציאות. זה לא העניין.
משה (מוץ) מטלון
אם אני רציתי להירשם ואמרתם לי שאני לא יכול להירשם, זה כאילו לקחתם את הנכים ושמתם אותם בחוץ. זו המשמעות של אדם שלא יכול להירשם. בואי לא נייפה את זה. אני בעד פתרון.
אסנת כהן
אנחנו נמצא את הפתרונות. נשב ביחד ונחשוב. כמו שנציגי המשרד והאיגוד אומרים: מרתון טבריה הוא מרתון מקצועי, וחשוב שהוא יישאר כזה.
היו"ר אלכס מילר
דוד סעידי, בבקשה.
דוד סעידי
אני הרכז המקצועי של המרתון. אני חייב לציין, ששלמה בן גל הוא אלוף משנה במילואים והיה קצין אימון גופני ראשי. כלומר, הוא מכיר את הבעיה של ספורט הנכים וכל מה שחה"כ מטלון אמר לגבי נכי צה"ל. זה בהחלט חשוב לו ולנו כאיגוד.

שימו לב, שאנחנו יושבים מולכם, כאשר מי שהיה צריך לשבת פה יחד, לתת תשובות ולנהל את המשא ומתן, הוא איגוד ספורט הנכים. איגוד ספורט הנכים לא היה שותף.
היו"ר אלכס מילר
האם איגוד ספורט הנכים אחראי על המרתון בטבריה?
דוד סעידי
איגוד ספורט הנכים אחראי על ספורט הנכים.
משה (מוץ) מטלון
האם אתה נכנס לעניינים פוליטיים? הם קיבלו הזמנה ולא הגיעו.
היו"ר אלכס מילר
אל תעביר אחריות לאנשים שלא אחראים. אני לא שואל אותך, ממי אתה מקבל הסכמה למשהו שאתה מציע. אני מדבר איתך כאחראי. אתה כאחראי לוקח על עצמך אחריות. האם אתה אחראי על המרתון?
דוד סעידי
כן.
היו"ר אלכס מילר
אתה לוקח על עצמך אחריות שיהיה פתרון גם בהיבט הבטיחותי. אם אני ארצה לשמוע, איך ארגון הנכים נלחם על שילוב הנכים בספורט, אני אפנה לארגון הנכים ואקבל מהם תשובה.
דוד סעידי
אם נראה לך שזה בסדר שהם לא פה, אז זו בעיה שלכם ולא שלי.
היו"ר אלכס מילר
תן לי לפתור את הבעיות שלי בהתאם לפתרונות שלי. אתה תייצג את הגוף שלך.
דוד סעידי
דבר נוסף מההיבט המקצועי: רבותיי, הכביש לא התרחב. מספר המשתתפים התרחב. מספר המשתתפים גדל פי ארבעה ממה שהיה לפני 4 שנים.
יהודית גידלי
רק באופניי יד או שאתה מדבר גם על הרצים.
דוד סעידי
אני מדבר על הרצים. כאשר מאסה כזו רצה הלוך חזור, זו בעיה. צריך לציין, שזה לא דומה למרוץ בית שאן או למרתון ניו יורק. לפני שבוע אני ראיתי את מרתון אתונה. שם זה מתחיל במרתון ונגמר באתונה. שם רצים באוטוסטראדה בכיוון אחד.
היו"ר אלכס מילר
למה לא הגבלתם את כמות הרצים?
דוד סעידי
אנחנו שואפים שיהיו 5,000-10,000.
היו"ר אלכס מילר
אבל ברגע שהתרחבת, אתה לא יכול לשלב את אופניי היד.
ז'ק כהן
הרעיון הוא להגיע במרתון טבריה ל-10,000 רצים. אי אפשר להגביל את מספר הרצים. אנחנו שואפים שזה יהיה המרתון הגדול ביותר בארץ, כפי שהוא היום. הוא יותר גדול ממרתון תל אביב וממרתון ירושלים, וימשיך להיות יותר גדול.
דוד סעידי
ברגע שיש מאסה כזו והכביש מפותל וצר, כאשר רוכבי אופניי היד באים מולך במהירות של 30-40 קמ"ש, זה מפריע. זה מוציא מהריכוז. גם במרתון של שנה שעברה אנחנו הזנקנו 25 דקות קודם – ויעיד חה"כ מטלון - וזה כדי שהמאסה הגדולה שלהם תצא. אנחנו מציעים עכשיו להשאיר את אופניי היד במסגרת המרתון, כאשר הם יזנקו קודם אבל הם יסיימו את זה בעין גב. לא תהיה חזרה משם.
משה (מוץ) מטלון
אז זה לא מרתון.
ז'ק כהן
אפשר לבדוק אפשרות להפוך את זה למרתון, ובתיאום עם משטרת ישראל להמשיך הלאה. אנחנו לא באים לפגוע. אנחנו רוצים לתת פתרון.
דוד סעידי
בתל אביב הרבה שנים עשו חצי מרתון וקראו לזה מרתון, ולא קרה שום דבר. מרתון זה מושג ולא רק מרחק. ההצעה שאנחנו מציעים היא הצעה נכונה להיום. אגב, את ההודעה על ביטול המרוץ הזה לא נתנו לפני שלושה שבועות. ההודעה ניתנה שבוע אחרי המרתון בשנה שעברה, ואף אחד לא הרים את הכפפה או בא בטענות אלינו.
היו"ר אלכס מילר
מהי העלות הכספית של הסידור הבטיחותי, של ההפרדה?
שלמה בן גל
אנחנו עשינו הערכה, והגענו לקרוב ל- 300,000 שקלים. אני לא העליתי את זה, כי זה לא נראה לי ריאלי. אני יודע איפה אני חי.
משה (מוץ) מטלון
על איזו הפרדה מדובר?
שלמה בן גל
מדובר על הפרדה לכל האורך.
ז'ק כהן
לא לכל האורך.
שלמה בן גל
5 קילומטר פחות.
ז'ק כהן
זה לא ריאלי וזה לא יעבוד, כי הרצים נכנסים גם לצד השני. יש הנחיות מסוימות איך למדוד את המרוץ. אני רוצה להתמקד בכמה דברים, על מנת לתת לכם מושג לגבי מרתון טבריה. מרתון טבריה הוא מרוץ הכי גדול במדינת ישראל, יותר מתל אביב ויותר מירושלים. הוא ימשיך להיות כך לפחות בתקופה הקרובה. כאשר אומרים מרוץ מרתון הכוונה היא לא לספור את כל המשתתפים במרוצים העממיים.

מרתון טבריה קיבל החלטה לבטל את המרוץ גם ל-10 קילומטר, וזאת על מנת להתמקד אך ורק ברצי המרתון, על מנת לאפשר להם את ההכנה המקצועית המיטבית מבלי להפריע להם. גם הרצים ל-10 קילומטר הפריעו לריצת המרתון עצמה. זה לא נגד התאחדות הנכים. אני דואג לכך שיתקיים מדי שנה מרוץ למרחק 60 מטר בשידור ישיר בערוץ 5 או בערוץ הראשון למשתתפי ספיישל אולימפיק. אנחנו ממשיכים במסגרת אליפות ישראל לקיים את מרוץ אופניי היד, בגלל שהמסלול הוא היקפי, בבית שאן - חצי מרתון. בכל המרוצים האחרים שהם היקפיים אנחנו ממשיכים לאשר את ההשתתפות של מקצי אופני היד. היום במדינת ישראל ישנם שני מרוצים שלא אפשרי לקיים בהם את המקצה של אופניי היד מבחינה בטיחותית.
משה (מוץ) מטלון
אנחנו לא מדברים על עין גדי. בעין גדי זה מקובל.
שלמה בן גל
למה לא מדברים?
ז'ק כהן
צריך לשים את הכל על השולחן, על מנת שתהיה לכם את התמונה המלאה. האחד הוא מרוץ עין גדי, והשני הוא מרתון טבריה. אלה שני המרוצים היחידים במדינת ישראל, ששם רצים פנים מול פנים. ככל שמספר הרצים יגדל, הבעיה תלך ותחריף. גם כאשר ישימו מחסומים לאורך המסלול עצמו, זה לא יפתור את הבעיה. עדיין רצים ייכנסו לשם. ישנן הנחיות מהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית, כיצד המסלול צריך להימדד, איפה צריכים לרוץ הרצים, איך החיתוכים מתבצעים וכו'. אופניי היד לא יכולים לעשות סללום בתוך הרצים. גם כאשר הם יוצאים 25 דקות קודם, אמנם ייתכן שהראשון יגיע לפני הרצים האיכותיים אבל כל אלה שמאחורה נמצאים בתוך הרצים. פעם הרץ עובר אותם, ופעם רוכב האופניים עובר אותם. זאת סכנה בלתי רגילה. בשנה שעברה עמדנו על המסלול והתפללנו שלא יקרה אסון.


ישבנו אתמול על מנת להציע אלטרנטיבה. שבוע אחרי המרתון נפגשתי עם עופר אייזנברג, והוא קיבל את העמדה שאני מציג כרגע. הסברתי לו את הדברים, והוא אמר: ז'ק, אתה צודק.
משה (מוץ) מטלון
הוא לא פה. אל תדבר בשמו. אני יודע גם לדבר בשמו דברים הפוכים.
ז'ק כהן
אני אומר לך מה אני סיכמתי איתו. הדברים הם לא הפוכים, והוא גם יעיד על זה.
משה (מוץ) מטלון
אז אני אומר לך, שהדברים הם הפוכים. מי אומר אמת אתה או אני?
היו"ר אלכס מילר
אתם רבים על משהו שאף אחד לא יכול להוכיח.
משה (מוץ) מטלון
כן. הוא לא פה.
ז'ק כהן
גם אתמול היה סיכום בנושא, ואחרי הישיבה הבחור חזר בו מהסיכום אבל איגוד הנכים לא חזר בו. יש לי את זה בכתב. אנחנו באמת רוצים למצוא פתרון, ולאפשר מרוץ מרתון. אני מוכן בהתנדבות לבוא ולארגן מרוץ מיוחד לאופניי יד למרחק מרתון, בשיתוף עם איגוד אופניים. היתה לי שיחה עם מנכ"ל איגוד האופניים. אנחנו בעד. אני מוכן להירתם ולארגן מרוץ מיוחד. בגולדן רינג שמתקיים בטבריה אפשר לארגן מרוץ מרתון למרחק 42 קילומטר על אותו מסלול. זה מתקיים ב-26 למרץ 2011. אנחנו נותנים פתרון. תראו גם את הצד שלנו. אנחנו לא באים לפגוע. אנחנו לא נגד. אנחנו בעד. אפשר שאופניי היד ישתתפו גם במרתון טבריה עד עין גב, ואפשר גם לארגן את הגולדן רינג כמרוץ מרתון ולא 50 או 100 קילומטר. נדאג שתהיה שם הפסקה. אפשר למצוא לזה פתרון. צריכה להיות חשיבה פתוחה משני הצדדים, ולא לבוא ולהגיד שאנחנו נגד.
שלמה בן גל
כרגע שלחנו צוות למדידה. אנחנו בודקים אפשרות לעשות 42 קילומטר. מעין גב עד יהודייה זה 15 קילומטר. זה 37 קילומטר וטיפה חזרה. אפשר לעשות 42 קילומטר ואז אין בעיה בטיחותית.
היו"ר אלכס מילר
צריך פה פתרון מקצועי, כדי שתגיד משהו שייכנס לפרוטוקול. נעשה את זה בצורה מסודרת. אתה עומד בראש גוף מאוד יוקרתי, וכמו שאמר נציג משרד הספורט: יש כבוד. בגלל זה אני מבקש, שההחלטות שתקבלו יהיו החלטות הכי מקצועיות וכולכם תעמדו מאחוריהן.

אתה אומר לי, שהשבוע ישבתם, דנתם ואתם לא נגד. עם זאת, שבוע אחרי המרתון הקודם קיבלתם החלטה. כאשר אתה אומר לי כאן, שבינואר אתה מקבל החלטה להפסיק את המרתון, ושבוע לפני שאני מכנס כאן ישיבה אתה מדבר איתי על פתיחה, אז כן היה כאן משהו. אתם יושבים בוועד אולימפי, ואני מציע שלפני שאתם מקבלים החלטות, שהן החלטות כאלה אגרסיביות, קודם כל תשבו ותנסו למצוא פתרון ואז תקבלו החלטות. לא מקבלים כך החלטה כזו לא פשוטה. לבוא ולומר לציבור, שבמשך שנתיים-שלוש השתתף במרוץ: אתה מחוץ לעניין, זה לא פשוט. כולם מסכימים שזה לא נראה טוב.
ז'ק כהן
לידיעתך, הנושא פורסם בחודש ינואר, כולל באתר ובפורומים שונים. זו לא החלטה שהתקבלה לפני חודש.
היו"ר אלכס מילר
אל תוכיח לי את הצדקנות שלך. אני בטוח שאתה בלבך חושב שאתה צודק, אבל העניין פה הוא עניין ציבורי.
ז'ק כהן
זה לא עניין של צודק. אני איש ציבור. אני מייצג גוף ציבורי.
היו"ר אלכס מילר
אל תלכו בכיוון של להוכיח לי את הצדקנות שלכם, כי יש בעיה עם זה. אני מבקש מכם, שמעכשיו והלאה תחשבו על פתרונות יצירתיים, ואני מתייחס גם לעיריית טבריה. גם אתם יכולים להיות שותפים, גם בהיבט החשיבה וגם בהיבט התקציב. אם את אומרת, שאת בתחרות – ותחרות זה דבר טוב וחשוב, כי גם אצלכם הספורטאים הם בתחרות – אז בסופו של דבר אם הייתי שמה כותרת למרתון: "שילוב נכים בישראל", זה היה עובד עוד יותר טוב.
משה (מוץ) מטלון
אני מציע, שלא נטעה ולא נטעה. גם אם מדובר ב-2,000 רצים לטווח של 42 קילומטר, נפתחים מרחקים עצומים בין 5-6 רצים מקניה לבין כל השאר. אני אמר זאת מניסיון מכל המרתונים הגדולים יותר ממרתון טבריה, שאני מכבד אותו כמרתון מאוד מקצועי אבל יש כמה יותר גדולים ממנו בעולם שהשתתפנו בהם וראינו אותם. כלומר, נפתחים מרחקים עצומים בין הרצים. מרתון טבריה הוא לא רק מרתון מקצועי. יש שם אולי 10-20 רצים מקצועיים, והשאר הם משתתפים עממיים שעושים את המרחק ב-3-3.5 שעות.

רוכבי האופניים עושים את המרתון הזה בין שעה וחצי לבין שעתיים ומשהו. אני יודע, שהוצעה אתמול הצעה לא להכניס למרתון הזה את כל רוכבי האופניים שעושים את זה למעלה משעתיים וחצי, וגם היא לא התקבלה על ידי איגוד האתלטיקה. אנחנו לא באים לפה מהמקום של הקיפוח. אנחנו באים כמנצחים. אני מציע, אדוני היו"ר, שתיתן להם זמן לשבת מול משרד הספורט ולחזור הנה עם פתרונות.
דוד מלכה
מהדברים שנאמרו כאן משתמע, שיש בעיה עם הקשר בין ההתאחדות לנכים. אני מציע, שבדיון הזה נצרף גם אותם. הם חייבים לקבל אחריות.
יהודית גידלי
אני רשמתי לפניי לזמן אותם לישיבה הבאה.
משה (מוץ) מטלון
הם הוזמנו גם היום, למרות שכתוב שהם לא קיבלו את ההזמנה.
דוד מלכה
הם גם כן פרטנרים טובים שלנו.
היו"ר אלכס מילר
אני רוצה לסכם את הישיבה.

הוועדה רשמה לעצמה את ההודעה של משרד הספורט על כך שאיגוד האתלטיקה הוא איגוד בכיר וחשוב, ואנחנו מברכים על כל הפעילות של האיגוד הזה.

מרתון טבריה הוא מרתון שבעבר שילב אופניי יד. אנחנו רוצים שגם בעתיד זה יהיה חלק מהמרתון. הפתרונות צריכים להיות פתרונות יצירתיים, שיבואו מאותם הגופים שלוקחים חלק במרתון הזה: בהיבט התקציבי ובהיבט השתתפותי.

אני רוצה להעביר מסר לכל האגודים, שלא לרוץ ולקבל החלטות חותכות כלפי ציבור כזה או אחר, שהיה משולב בתחרויות, ללא כל דיון מסודר המשלב את כל הגורמים, כולל משרד הספורט. לא יעלה על הדעת ששנה אחרי שמתקבלת החלטה במשרד הספורט לא כל כך מכירים את הבעיה.

אני מבקש, שתוך שבועיים תגבשו מסקנות. אני מבקש שאנחנו נהיה חלק בהליך המחשבה. אני מציע שחה"כ מטלון יהיה חלק מחשיבה על הפתרונות. אם תגיעו למסקנה שחסר תקציב כזה או אחר, תודיעו לנו.
שלמה בן גל
זה ייפול על תקציב בסוף.
היו"ר אלכס מילר
אנחנו יודעים לתת פתרונות, גם פתרונות לא הכי נעימים.
אסנת כהן
זה עלול ליפול על תקציב.
היו"ר אלכס מילר
קודם כל נגיע למצב של משבר תקציבי, ואז נחשוב איך פותרים אותו.

אני גם רוצה לברך את עיריית טבריה על המרתון המכובד הזה. צר לי על כך שהגעתם למצב שבו ציבור מסוים של אזרחי מדינת ישראל לא יכול להשתתף במרתון, אבל אני בטוח שבמחשבה נוספת תמצאו דרך לפתרון.
שלמה בן גל
איגוד האופניים לא מגיעים להשתתף במרתונים.
משה (מוץ) מטלון
מה זה עניינך?
שלמה בן גל
זה ענייני.
היו"ר אלכס מילר
שיהיה בהצלחה לכולם. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים