ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/11/2010

חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 45), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת הכלכלה

8.11.2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 348

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, א' בכסלו התשע"א (8 בנובמבר 2010), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 39) (שירותי מסרון), התשס"ח-2007
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר



אלי אפללו



נחמן שי



חמד עמאר



יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
בת שבע נחמיה

- לשכה משפטית, משרד התקשורת



נתי ביאליסטוק

- עוזר מנכ"ל, משרד התקשורת



שמעון בן דוד

- יועץ השר, משרד התקשורת



דנה נויפלד

- ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים



עדי ליברוס

- משפטנית, משרד המשפטים



ראומה אפק-ששון
- ממונה לשירותים לצרכן, משרד התמ"ת



יהל בן נר

- מנהלת אגף רגולציה וקשרי מפעילים, חברת פרטנר



אשר קרסנה

- מנהל תחום מסרונים הנדסה, חברת פרטנר



דורי ציקו

- מנהל תחום ממשל, חברת פרטנר



לירון גולדנברג

- מנהל רגולציה, חברת מירס
מנהלת הוועדה
לאה ורון
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
קצרנית פרלמנטרית
רויטל יפרח

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 39) (שירותי מסרון), התשס"ח-2007
היו"ר אופיר אקוניס
אנחנו בישיבה אחרונה להיום, בהצעתו של חבר הכנסת אפללו: הצעת חוק התקשורת, שירותי מסרון, SMS. ב-17 במרץ החליטה המליאה להחיל את רציפות הדיון על ההצעה הזאת, והוועדה מכינה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. חבר הכנסת אפללו, אתה מסרת לי שיש הסכמה של הממשלה. נשמע את הממשלה כמובן. שמעון בבקשה.
שמעון בן דוד
כבוד שר התקשורת תומך בהצעת חבר הכנסת אפללו ובכל מה שמשתמע מזה.
אלי אפללו
בהזדמנות זאת אני רוצה לומר שהצעת החוק הזאת היא הצעה משותפת לשר משה כחלון, שבזמנו שנינו היינו חברי כנסת בגלגולים שונים. הוא היה חבר כנסת כשאני הייתי שר ועכשיו זה הפוך. אנחנו ממשיכים עם זה ביחד. אני שמח שנעניתם כדי לגמור את זה. נתנו לחברות הסלולר תקופה של עוד חצי שנה כדי למצוא את כל הטכנולוגיה והפתרונות שיהיו על דעתנו ועל דעתם. אני מקווה שחברות הפלאפון יתמכו בהצעת החוק הזאת כהצעה צרכנית ממדרגה ראשונה. אני מקווה ומאמין שגם חברות הפלאפון יתמכו בהצעה הזאת כי היא באמת באה לעזור לסוג אוכלוסייה, שאין אף אחד מאתנו שרוצה לפגוע בה ומצד שני, אני בדיוק סיפרתי שאתמול קיבלתי ב-SMS הודעה מבית חולים מסוים ששלח ש"התור שלך נדחה". אם הייתי מנותק מהשירות הזה, הוא לא היה יודע שלא קיבלתי והוא היה בטוח שקיבלתי את ההודעה. היום כמעט כל המשרדים וגופים מסוימים משתמשים בשירות הזה כעובדה גמורה שכל אחד מקבל את זה. הוא יודע שהוא מקבל את זה ואין לו שום אפשרות לקבל את המשוב או האפשרות לדעת שהוא לא מחובר לשירות הזה.


אני חושב שהיום אנחנו מתקנים איזה עקב אכילס או עוול לסוג אוכלוסייה של מבוגרים, עולים חדשים, עיוורים ועוד המון אנשים שלא אמנה אותם. ההצעה הזאת באה לתקן, ואני מקווה שבזה נסיים היום את הצעת החוק הזאת.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. הערות נוספות לפני שנתחיל? הערות כלליות אין. יפה, יש הסכמה די רחבה.
היו"ר אופיר אקוניס
האם נמצאים פה נציגים של חברות הפלאפון?
קריאות
כן, בהחלט.
נחמן שי
אני רוצה לשאול לגבי הישימות של זה, האם זה אפשרי מבחינה טכנית? שלא יאמרו אחר כך שהחוק הוא מילה מתה.
דורי ציקו
נכון ללפני שנתיים, כשהצעת החוק התחילה, אכן היו קשיים לא מעטים עם היישום. במשך הזמן הדברים השתפרו. השתנו צורות הדיבור של המערכות בין המפעילים. במועד הנוכחי אנחנו עדין לא יכולים לעשות את זה אבל עכשיו אנחנו יכולים לפתח וליישם.
אלי אפללו
בהקשר לזה, ברשותכם, חברות הפלאפון או הנציגים שלהם אמרו לי שייקח להם זמן ליישם את זה. דורי אומר בענין של יישום הצעת החוק, ממתי היא תיכנס, אני אשמע את דעתם שיהיה זמן סביר. אני חושב שזה הגיוני בענין הזה וצריך לתת להם זמן כדי להיערך וכדי שזה יהיה הלכה למעשה. אני גם אשמע את דעתם, ברשותך.
אופיר אקוניס
כמה זמן בערך?
דורי ציקו
בגלל שמדובר בפרוצדורה שכל המפעילים צריכים לדבר אחד עם השני כדי לקבוע איך לבצע את זה ואחרי זה לשבת לאפיין ולפתח, אנחנו מדברים, מניסיון העבר שהיה לנו דבר דומה, על 6 חודשים שאנחנו צריכים.
אלי אפללו
אני חושב שזה הרבה זמן אבל אני מסכים לומר ש"לא יאוחר מ-6 חודשים".
נחמן שי
איך זה יראה? אתה תקבל אינדיקציה שה-SMS לא הגיע?
אלי אפללו
כן, נכשל.
דורי ציקו
ברגע שתשלח הודעה...
נחמן שי
אם שלחתי 200 SMS? אני אדע איזה מספר חזר מבלי שהוא נקלט?
דורי ציקו
מספר או שם. עכשיו זה לא קיים באופן עקרוני. לגבי אוכלוסיות מסויימות אנחנו כן יכולים ליישם את זה היום, כמו פלאפונים כשרים - -
חמד עמאר
אני שלחתי לא מזמן "חג שמח", וחזרו אלי שזה לא עבר ולא עבר.
דורי ציקו
לגבי טלפונים כשרים, של אנשים שומרי מצוות, יש קומות שלמות של מספור שאנחנו יכולים לחסום אותם בקלות. זה דבר שיכולנו ליישם. ברגע שרוצים לעשות את זה על כלל הפלאפונים זה משהו הרבה יותר פרטני ומידע שצריך להעביר בין המפעילים באופן שוטף כדי ליישם את זה, וזה דבר שאי אפשר כרגע לעשות אותו.
אלי אפללו
בענין הזה, אני חושב שאני מסכים לתקופה כדי שהם ייערכו ושזה יהיה.
היו"ר אופיר אקוניס
כלומר, זה חצי שנה.
אלי אפללו
חשוב לי להוסיף, שלא יחייבו את האנשים ששולחים את ההודעה עבור זה שהם מקבלים ושזה נכשל, שלא יחייבו אותם. חשוב לי לומר את זה באופן ברור, שלא תהיה משמעות או דרך עקיפה להטיל עוד גזירות על אנשים. אני לא רואה בזה גזירה, אני מתנצל, כי אני לא רואה אתכם כאויבים שלנו אלא ההיפך. אתם נותנים שירות ואני שמח מאוד שיש חברות פלאפונים, ואני מאוד רוצה שהם יהיו חזקים ואמינים ויתנו שירות טוב אבל אני גם רוצה שתשתדלו לראות את האזרחים, את הלקוחות שלכם. יש סוג לקוחות, כמו אלה, ואני שמח שאתם לא מתנגדים למרות שגם אם הייתם מתנגדים, תיאורטית, הצעת החוק הזאת היתה עוברת. אני לא מסתכל על זה ככה. אני מסתכל על זה שאתם מבינים שמגיע ללקוחות האלה השירות הזה. אולי הם מעט בתוך ה-7 מיליון פלאפונים שיש לכם - -
אופיר אקוניס
9 מיליון....
אלי אפללו
- - אני מתנצל. גם אם אמרתם שהם מעט, אני מאוד שמח שזה כך ואני שמח מאוד שהשר פועל בצורה אינטנסיבית לגבי שינויים ומהפכות שהוא עושה לגבי שוק הסלולר בארץ. אני מודה לו גם על התמיכה בחוק הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מציע שנתחיל להקריא את החוק.
נתי ביאליסטוק
לפני ההקראה, רציתי להתייחס למה שאמר חבר הכנסת אפללו, את עמדת שר התקשורת. למרות שזה לא מופיע בהצעת החוק המקורית אנחנו לא מתנגדים, כמובן, לעובדה שזה יהיה ללא תשלום החיווי הזה, כי בהצעת החוק כבר כתוב שהשירות עצמו צריך להיות ללא תשלום, אז החיווי, אנחנו לא נתנגש בזה - -
אתי בנדלר
אם הבנתי את הצעתו של חבר הכנסת אפללו, הוא לא דיבר על כך שהחיווי יהיה ללא תשלום אלא שגם שליחת ההודעה לא תהיה כרוכה בתשלום לשולח ההודעה, ככל שההודעה לא נמסרה ליעדה.
חמד עמאר
ההודעה בחזרה.
אתי בנדלר
עצם שליחת ההודעה. הרי על כל הודעה שאתה שולח, אתה משלם.
נתי ביאליסטוק
בהצעת החוק יש התייחסות לכך שהשירות של החסימה יהיה ללא תשלום. אנחנו תומכים בהצעתו של חבר הכנסת אפללו לשני הכיוונים: גם בכך שהודעת SMS שלא מגיעה ליעדה מהסיבה של חסימה אקטיבית כזאת לא תהיה כרוכה בתשלום ושגם החווי לא יהיה כרוך בתשלום, וזה מקובל גם על שר התקשורת, וגם פרק הזמן שנקצב, של עד 6 חודשים.
אלי אפללו
לא יאוחר.
אתי בנדלר
ברשותך, אני אקרא את ההצעה והגם שניסחתי אותה, יש לי שתי שאלות לפחות לגבי מה שנאמר בה.
מקריאה
"הוספת סעיף 5ב. 1. בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, אחרי סעיף 5א יבוא: "חסימת שירותי מסרון 5ב. (א) (1) בעל רישיון יאפשר, לפי בקשת מנוי, חסימת שירותי מסרון. (2) ביקש מנוי מבעל רישיון לחסום שירותי מסרון, כולם או חלקם, יחסום בעל הרישיון את שירותי המסרון, כמבוקש; בעל הרישיון לא יגבה ממנוי תשלום בעד חסימת שירותי מסרון או בעד חידושם." ברשותך, אני עושה כאן הפסקה כי כבר לגבי סעיף קטן (א) יש לי שתי שאלות: 1. מדובר כאן על בעל רישיון, שהוא מוגדר בהמשך... לא, אולי אתייחס לזה כשאקרא את ההגדרה. על כל פנים, אני כבר ארמוז שלפי דבריך אני מבינה שאתה מדבר רק על בעל רישיון למתן שירותי רדיו וטלפון נייד ובפועל, ההצעה מתייחסת גם לטלפון נייח, אם אני זוכרת נכון.
אלי אפללו
כל מי שיש לו את האפשרות לשלוח SMS, מסרון, זה נכנס לאותה קטגוריה.
אתי בנדלר
את זה אנחנו צריכים לשמוע מהמשרד, שזה באמת ישים ושזה יחול גם על טלפון נייח, ככל שניתן לשלוח ממנו הודעות מסרון כי אני מבינה שזה יישום שמתפתח - -
נחמן שי
מנייח אפשר לשלוח הודעות מסרון?
קריאות
כן, בוודאי.
אלי אפללו
מה אומרת היועצת המשפטית של המשרד?
בת שבע נחמיה
זה מתייחס גם לבזק ולכל בעל רישיון שיש לו אפשרות להעביר מסרונים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
גם אם זה וירטואלי?
בת שבע נחמיה
גם וירטואלי - -
לאה ורון
אבל לא הבנתי איך שולחים מסרונים בטלפון נייח של בזק.
נתי ביאליסטוק
המערכת של בזק תומכת בשליחת מסרונים וקבלת מסרונים. ציוד הקצה זה לפי מה שיש לך בבית. אם יש לך ציוד קצה שתומך בזה, תוכלי למסור ולקבל. אם אין לך – לא תוכלי לעשות את זה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
יש משהו כזה: "חיפשתי אותך".
נתי ביאליסטוק
לא, המערכת של בזק גם יודעת להמיר את זה להודעה קולית.
אתי בנדלר
לגבי פסקה 2, כפי שקראתי: "ביקש מנוי מבעל רישיון לחסום שירותי מסרון, כולם או חלקם". למיטב זכרוני, בעת הכנת הצעת החוק, בעת הדיון לקראת אישור הצעת החוק לקריאה ראשונה דובר על כך שתהיה אפשרות לבקש חסימה או של קבלה או של שליחה או של שניהם, ולכן נאמר "כולם או חלקם". לכאורה, "כולם או חלקם" יכול גם להתייחס לכך שאני מבקשת לחסום אפשרות לקבל שירותי SMS, מסרון, ממספרי טלפון מסוימים. הלשון הזאת סובלת את הכל ולכאורה, אם כך ייאמר, זה יחייב את בעלי הרישיון.
אלי אפללו
זאת לא היתה הכוונה.
אתי בנדלר
לכן, אני מבקשת להבין בדיוק על מה מדובר כך שאוכל להגדיר את זה. הכוונה היא או קבלה או שליחה או שניהם בלבד, ולא קבוצה של מספרי טלפון.
אלי אפללו
לא היתה כוונה כזאת בהצעת החוק. אנחנו מתכוונים לכל הציבור באופן שווה.
אתי בנדלר
אין לי יותר הערות לסעיף קטן (א).
היו"ר אופיר אקוניס
לאחרים יש הערות? לא.

נצביע.

מי בעד – הרוב.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני יכולה להגיד שאני מצביעה במקום חבר הכנסת רוברט טיבייב?
לאה ורון
בהחלט. חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ מצביעה במקום חבר הכנסת רוברט טיבייב.
אתי בנדלר
מקריאה את סעיף (ב): "(ב) נשלח מסרון למנוי שביקש לחסום שירותי מסרון, ימסור בעל רישיון הודעה לשולח המסרון על כישלון העברתו; השר יקבע הוראות בדבר בעל הרישיון שעליו תוטל החובה למסור הודעה כאמור ובדבר דרך מסירתה."
אלי אפללו
שיהיה ברור שהכוונה שהאדם שמקבל, כמו שנמסר פה, שאולי שולחים בתפוצה, שיהיה ברור שהמסרון שאנחנו מקבלים, שמפורט שמספר הטלפון ששלחתי לאופיר אקוניס נכשל ולא התקבל או את הנוסח שהמשרד צריך לקבוע, הנוסח המדויק. שיהיה ברור לחלוטין שמי ששולח יודע שהאדם לא קיבל את זה. זו הכוונה.
דנה נויפלד
הסעיף מתייחס למסרון מסוים.
נתי ביאליסטוק
הכוונה היא לגבי כל מסרון שלא הגיע ליעדו.
אלי אפללו
דנה, אם את שולחת לקבוצה גדולה ואת לא יודעת מי כן ומי לא, גם זה ששולח צריך לדעת מי לא קיבל כדי שיוכל ליצור אתו קשר, אם זה בשמחה לברך אותו וכולי. שנדע.
דנה נויפלד
הסעיף אומר "נשלח מסרון למנוי". ההוראה מתייחסת למסרון שנשלח למנוי מסוים. אתם חושבים שזה לא - -
אתי בנדלר
אני לא בטוחה שזו הפרשנות האפשרית היחידה אבל אנחנו נכתוב את זה. אני רוצה להעיר משהו: יש כאן תקנות. זאת אומרת, לכאורה, ביצוע הסעיף הזה מותנה בהתקנת תקנות. אז נכון שבסעיף 2, שטרם הגענו אליו, דובר על כך שתחילתו של החוק תהיה 6 חודשים ממועד פרסומו אבל אם השר לא יתקין תקנות עד לאותו מועד, הדבר עלול לעכב את - -
דנה נויפלד
לא הבנתי למה זה יעכב?
אתי בנדלר
כי כתוב: "השר יקבע הוראות" ולא "רשאי לקבוע הוראות" ולכאורה, בהיעדר ההוראות עלול להיות... אני מציעה שנשאיר את הנוסח עם סמכות לשר לקבוע הוראות, באופן שהוא יוכל לא לקבוע תקנות אלא לתת הוראות ברישיון וכולי.
אלי אפללו
כן, אבל לא יאוחר מ-6 חודשים.
אתי בנדלר
תכף אסביר משהו בקשר לזה. אם כך, זה יהיה: "השר רשאי לקבוע הוראות"...


לפני שאני מגיעה לסעיף ההגדרות, אני רוצה להפנות את תשומת הלב לנושא נוסף שעלה במהלך הדיונים.
נתי ביאליסטוק
רגע, אבל אם רוצים להחיל את מה שחבר הכנסת אפללו העלה עכשיו צריך להוסיף בלשון הסעיף הזה, שזה יהיה "ללא תמורה".
אתי בנדלר
רגע, ה"ללא תמורה" זה תוספת. אני מיד אדבר על התוספות. הן ללא תשלום. הנושא שדובר עליו קודם לגבי משלוח הודעה שנכשלה לא יהיה כרוך בתשלום, וקבלת החיווי גם הוא לא יהיה כרוך בתשלום.
שמעון בן דוד
הערה לגבי מה שחבר הכנסת אפללו אמר: חבר הכנסת אפללו התכוון לשליחת הודעות בכמויות. לפעמים אני שולח לקבוצת אנשים הודעות, ובמקרה ואחד האנשים לא קיבל את ההודעה, חלקם קיבלו וחלקם לא, הוא מבקש שאותו דבר שלא קיבל את המסרון, הוא יקבל חיווי - -
אתי בנדלר
אותו אדם שלא קיבל את המסרון, לא יכול לקבל חיווי. רק השולח יכול לקבל חיווי.
שמעון בן דוד
אבל גם כשזה קבוצה ולא רק בבודד, שיידע מי לא קיבל.
אתי בנדלר
ברור. ההודעה יכולה להתייחס או למספר שלא קיבל או לשם.

אדוני רוצה לאשר את הסעיף הקטן הזה כולל התוספת, שלא יהיה כרוך בתשלום, כפי שציינתי קודם.
היו"ר אופיר אקוניס
אנחנו מאשרים.
לירון גולדנברג
אפשר להעיר משהו? הרי נדרש תיאום בין כל המפעילים. אנחנו רוצים שהמשרד והשר יהיה מעורב בפתרון לגבי הפתרון שהולך להיות. לכן, אם רושמים את המילה "רשאי" והשר - -
אלי אפללו
כן, רשאי, אתה לא תשנה את זה. אני לא מסכים לשום נוסח אחר, ואני אומר לך את זה בצנעה. לא יהיה מצב אחר שתביאו למצב שהחוק הזה יתמסמס.
לירון גולדנברג
להיפך. אנחנו בעד שהשר יקבע ולא רשאי.
אלי אפללו
לא, הוא רשאי, זה בזכותו, בסמכותו.
היו"ר אופיר אקוניס
מה שהמציע הציע זה בסדר.
אתי בנדלר
כמובן שאם יש לכם הצעות לגבי הענין הזה, תפנו כבר מחר במכתב לשר עם הצעות, להתקנת תקנות.
אלי אפללו
אני מחזק את השר בכל מה שהוא עושה.
היו"ר אופיר אקוניס
מי בעד סעיף ב'?
אתי בנדלר
לפני שאני עוברת לנושא ההגדרות אני רוצה להזכיר נושא נוסף שהוועדה התייחסה אליו בעת הכנת הצעת החוק לקריאה ראשונה והוא מה קורה עם שירותי חירום? מה קורה במקרה של חסימה עם שירותי חירום?
אלי אפללו
לא כל כך הבנתי את השאלה.
אתי בנדלר
השאלה היתה, ואני חושבת שאפילו התייחסנו לזה בדברי ההסבר. לא, דיברנו על זה רק בוועדה הצעה. הזאלה היתה: מה קורה אם מישהו שולח הודעת החירום למי שחסם את האפשרות לקבל שירותי מסרון ומקבל הודעה מהמשטרה, ממד"א וכולי. האם ברור שבמקרה הזה לא ניתן - -
אלי אפללו
לא יכול להיות שמשטרה בעיר תזמין אותך לבוא ביום ראשון בשעה 9 והוא לא מחובר ל-SMS,יהיה כתוב באופן אוטומאטי שהוא לא מחובר.
נחמן שי
שאלה שנוגעת לחירום, וזה מוועדות אחרות של הכנסת: בזמן לא רחוק כל מכשירי הטלפון הסלולארי יהיו מכוונים לקבלת התרעה על אזעקה לפי האזורים שנמצא בהם. אם יהיו מכשירים שיהיה בהם התקן שלא יוכלו לקבל SMS, הם לא יקבלו את האזעקה.
אלי אפללו
לא, אני אומר בצורה הפוכה: כשזה - -
דנה נויפלד
אם יהיה להם מכשיר שלא יכול לקבל SMS, מכשיר ישן?
אתי בנדלר
לא שהם לא יכולים, הם חסמו.
היו"ר אופיר אקוניס
רבותי, את רוצה להציע "למעט שירותי חירום"?
אתי בנדלר
אני לא רוצה להציע, זה הועלה במהלך הדיון כאן.
אלי אפללו
אני רוצה להגיד את דעתי: אם תהיה החלטה, כמו שאומר חבר הכנסת נחמן שי, שיהיה משהו של כלל התושבים לנושא חירום, את זה נחריג מתוך הצעת החוק.
לאה ורון
אני חושבת שעדין ישנם אנשים מבוגרים רבים שלא משתמשים בשירותי מסרון. אותו פתרון שיהיה לגביהם יהיה גם לגבי כאלה שבחרו לחסום.
שמעון בן דוד
הם יהיו באותה קטגוריה של אנשים שאין להם בכלל מכשיר.
אתי בנדלר
רשום אצלי שהיה כאן נציג של הפרקליטות הצבאית בעת הדיון, מישהו בשם אלון כרמלי, והוא הציע שלא ניתן יהיה לחסום מספרי חירום.
אלי אפללו
שטויות.
נתי ביאליסטוק
יש יוזמה של גורמי הביטחון לייצר שירות, ויש דיון על כך גם עם חברות הסלולר כרגע ואנחנו בתמונה, לייצר מעין שירות שהשם המקצועי שלו הוא "סייל ברודקאסט". הכוונה היא להפיץ לכולם, לכל מי שנמצא באזור הזה בכל החברות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
זה נראה לי ממש מוזר.
נתי ביאליסטוק
כרגע זה עוד לא קיים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
חבר הכנסת אפללו, גם אז אני חושבת שתהיה קצת בעיה כי מעבר לזה - -
אלי אפללו
יוליה, אנחנו נדבר על זה כשזה יהיה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
נקודה חשובה: יש אנשים שלא ביטלו ובכלל, אני חושבת ששירותי חירום זה בעיה כי יש אנשים שלא ביטלו אבל נניח שאין לי בטרייה. אז מה קורה? אני מתה?
אלי אפללו
לכן אני אומר שנדון כשהצעת החוק הזאת תבוא לדיון. היום אנחנו מדברים על משהו שהוא לא רלוונטי.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
בסדר, אז הם לא צריכים להסתמך על זה שהם שלחו לי ב-SMS.
היו"ר אופיר אקוניס
נתי אמר שהמציע לא רוצה להחריג את שירותי החירום.
דנה נויפלד
זה בסדר שתהיה סמכות לשר להחריג שירותים מסוימים מטעמי ביטחון או מטעמי - -
לאה ורון
לא, אני לא חושבת שזה מה שחושבת הוועדה. לא. המציע אמר שביום שתגיע הצעת חוק בנושא או שינויי תקינה בנושא, ידונו בזה.
אלי אפללו
ביום שזה יהיה נדון בזה ונאשר. בוודאי שזה יועלה.
דנה נויפלד
לא, מטעמי ביטחון.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אין מטעמי ביטחון. ואם אין לי בטרייה, מה תעשי?
אלי אפללו
בואו נגמור נושא נושא. בענין הזה, אני רוצה להשאיר את הצעת החוק כפי שהיא, שאם וכאשר יהיה משהו שקשור לביטחון, נדבר אתו לגופו של ענין. אין לי ספק.
היו"ר אופיר אקוניס
מה זה לדבר? הרי הענין הביטחוני יכול לפרוץ בין לילה.
נתי ביאליסטוק
הענין הוא, אדוני, שצריך להעביר את זה בחקיקה ראשית ב-3 קריאות.
אלי אפללו
אני העברתי הצעות חקיקה ראשית ב-3 שעות.
נחמן שי
אבל תשאיר פתח לשר.
דנה נויפלד
רק מטעמים של ביטחון או מטעמי הגנה לציבור. זה לא נועד להחריג שום דבר אחר.
אלי אפללו
אני נורא חושש מהדבר הזה מהניסיון שלי בעבר. עשיתי את זה במסלול של פטור ממס שבח, אמרו שהשר רשאי והמסלול הזה נפל כולו. בואו נשאיר את זה כך.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
נשאיר את זה כך.
אתי בנדלר
אם כך, הוועדה מאשרת את סעיף קטן (ב) עם התיקונים שהוצגו.
היו"ר אופיר אקוניס
הצבענו. עוברים לסעיף ההגדרות.
אתי בנדלר
"(ג) בסעיף זה – "בעל רישיון" – בעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים או למתן שירותי רדיו טלפון נייד;" אנחנו נבדוק שההגדרה הזאת מכסה גם את המפעילים הוירטואליים.
קריאה
לא, צריך להוסיף: בעל רישיון למתן שירותי רדיו-טלפון נייד ברשת אחרת.
היו"ר אופיר אקוניס
נא להוסיף.
אתי בנדלר
אני ממשיכה. יש כאן הגדרה של "מסרון". דע עקא שלאחר ניסוח וקבלת הצעת החוק הזאת בקריאה ראשונה התקבל תיקון לחוק הבזק שבמסגרתו בסעיף 30א לחוק, שעניינו במה שקראנו בזמנו "דואר זבל", נכללה הגדרה של מסרון. אני חושבת שההגדרה טובה ולכן, אני מציעה במקום ההגדרה המופיעה כאן, להפנות להגדרה שבאותו סעיף שהיא: "הודעת מסר קצר. מסר בזק הכולל כתב, לרבות אותו או סימנים או מסר בזק הכולל חוזי או שמע ומועבר באמצעות רשת בזק ציבורית אל ציוד קצה של נמען או קבוצה של נמענים". מקובל עליכם?
אלי אפללו
מקובל עלי אבל מה זה נקרא "קצר"? אני מקבל בכל יום שישי את פרשת השבוע וזה לא קצר.
היו"ר אופיר אקוניס
זה שלושה מסכים בערך.
אלי אפללו
השאלה היא מה זה "קצר"?
אתי בנדלר
אני לא יודעת למה קוראים לזה כך כי זה שם ההגדרה: הודעת מסר קצר.
נתי ביאליסטוק
SMS זה "שורט מסג' סרביסס", זה מסר קצר.
אתי בנדלר
אבל גם אם הוא כולל הרבה תווים עדין, ככל שהוא עונה לתנאים שנכללו בהגדרה, זו שאלה טובה.
דורי ציקו
אם אפשר להעיר לגבי השינוי שרוצים לעשות: הגדרה שיש בחוק כרגע לגבי מסרון, לגבי SMS, היא הגדרה רחבה יותר שכוללת גם שירות אחר שנקרא MMS, שזה עובד על מערכת אחרת. לכן, אם עכשיו אנחנו באים ועושים את זה, צריך לבדוק אם זה ישים טכנולוגית.
אתי בנדלר
אתה יכול להצביע באילו מלים?
דורי ציקו
"חוזי ושמע" שיש בחוק.
אלי אפללו
מה זה?
נתי ביאליסטוק
שליחה של תמונה, של סרטון, זה עובד על מערכות אחרות.
אלי אפללו
אם הוא שלח לי תמונה, הוא יכול לדעת שלא קיבלתי את התמונה?
קריאות
לא.
יהל בן נר
ה-MMS עובד על מערכות אחרות לגמרי. כל מה שדיברנו - -
אלי אפללו
לא, אם בטלפון שבת יש את זה, שזה נכשל, גם פה זה אותו דבר. אני בטוח בזה כי אני שולח לבת שלי וזה מתקבל שמבוטל. תבדוק אצלך.
יהל בן נר
חבר הכנסת אפללו, הענין הוא שזה לא מתייחס לטקסט אלא רק לתמונה וזה עובד במערכת אחרת לגמרי. זה לא קשור ל-SMS, שזה מסר שאומר לך: בא תפגוש אותי או טקסט אינפורמטיבי. אנחנו אף פעם לא בדקנו איך מתייחס ה-MMS - -
אלי אפללו
תבדקי את זה אם את רוצה.
יהל בן נר
זה לא מתייחס לטקסט אלא לתמונה. זה לא קשור ל-SMS, שזה טקסט אינפורמטיבי. זו פלטפורמה אחרת לגמרי ומעולם לא בדקנו את זה.
לירון גולדנברג
אדוני, בהצעת החוק המקורית שלך עשינו בדיקה לגבי SMS ועכשיו התווסף שירות נוסף שצריך לבדוק אותו. לכן זה הרחבה של הצעת החוק וצריך לבדוק את הנושא.
אלי אפללו
זה בסמכותי להרחיב. בא ננסה למצוא את הנוסח. אנחנו נצביע כמו שאני חושב, שגם זה יהיה, וניתן להם זמן סביר שהם יתנו תשובה עד מחר. אני לא יודע אם אפשר לשנות או לא.
היו"ר אופיר אקוניס
עד מחר?
אלי אפללו
אני לא רוצה שוב להתכנס ולהצביע.
דנה נויפלד
הכוונה של היועצת המשפטית לוועדה היתה להקל על הנוסח מבחינה ניסוחית כדי שלא תהיינה שתי הגדרות שונות שאומרות דברים שונים אבל הכוונה לא היתה לבוא ולשנות את המהות של הצעת החוק. לכן, אפשר לחזור לנוסח המקורי ולהשאיר את הנוסח כמות שהוא. ההצעה לא היתה לשנות את המהות של הצעת החוק. הם עשו בדיקה, גם משרד התקשורת וגם הנציגים ביחס לקיים בהצעה המקורית. עכשיו, בגלל ענין ניסוחי לשנות את המהות בלי לתת להם את האפשרות לבדוק את הענין - -
אתי בנדלר
אף אחד לא יודע אם אפשר להחיל את זה או לא?
נתי ביאליסטוק
לא בדקנו את הנושא של הוידיאו ושל ה-MMS ואני לא יכול להגיד שום דבר בהקשר הזה.

(היו"ר אקוניס יצא 14:23)
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
גברתי היועצת המשפטית, יש לי שאלה: יכול להיות מצב שאני שולחת לך תמונה, ובתמונה כתבתי שאני רוצה לפגוש אותך בין 6 ל-8?
אתי בנדלר
כן, זה יכול להיות משולב.
לאה ורון
זה לא במסגרת הצעת החוק הזאת.
אלי אפללו
אני חושב שנישאר במסגרת של הצעת החוק שלי עם ה-SMS. אם נרצה לשנות, נכניס את זה בנפרד.
נתי ביאליסטוק
צריך להבין שההגדרה של מסרון היא לצורך הסעיף הזה.
אתי בנדלר
אני מציעה אולי לשקול הצעה נוספת, שההגדרה תהיה כפי שהיא מופיעה בהצעת החוק ולהוסיף הוראה שהשר רשאי להחיל הוראות אלה גם על הודעת מסר קצר הכולל חוזי ושמע. ואז הוא יעשה את זה בתקנות, ככל שהוא ימצא שאפשר לעשות את זה.
קריאות
מקובל.
אלי אפללו
מקובל.
אתי בנדלר
בסדר. ההגדרות יישארו כפי שהן עם התיקון הזה. נשאר רק סעיף התחילה. כשאתה כותב שתחילתו של חוק ביום כך וכך, 6 חודשים ממועד פרסומו לצורך הענין, זה לא אומר שאסור יהיה להם למסור חיוויים על כישלון שיחות לפני.
אלי אפללו
אז אמרתי "לא יאוחר".
אתי בנדלר
אני לא יכולה לכתוב. בחוק צריך לקבוע את מועד התחילה שלו, ממתי הוא חל. אי אפשר להשאיר את זה פתוח. הם יכולים לעשות את זה ממחר אבל החוק יחייב אותם לעשות את זה בתום 6 חודשים, בסדר?
אלי אפללו
בסדר.
דורי ציקו
אנחנו נשתדל לעשות את זה כמה שיותר מהר.
אלי אפללו
זה מאוד חשוב שתעשו את זה מהר. הסכמתי ל-6 חודשים אבל הכוונה שלי היתה לתת את זה לזמן קצר מאוד.
מ"מ היו"ר חמד עמאר
אנחנו מצביעים על החוק להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

מי בעד – 2, חברי הכנסת אפללו ושמאלוב.


אני מודה למציע ההצעה.
אלי אפללו
אני רוצה להודות לאנשי הוועדה, לגופי התקשורת שהסכימו והשכילו ללכת עם החוק ולא לראות את זה בצורה לא חיובית. אני חושב שזה שינוי מרענן לגבי האנשים ולתת שירות טוב לאזרחים בדרך הנכונה ולהתחשב בזה למרות שהחוק היה עובר. באמת תודה רבה לשר התקשורת, שותפי להצעת החוק באופן אישי, משה כחלון, שלאורך כל הדרך עבדנו ביחד. פעם הוא הגיש, פעם אני הגשתי ופעם הגשנו ביחד. אני מברך אותו על כל המהפכות שהוא עושה במשרד התקשורת באופן אישי. תודה רבה לכם.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. הישיבה נעולה.

(ישיבה ננעלה בשעה 14:30)

קוד המקור של הנתונים