ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/11/2010

תאונות דרכים ואכיפת חוקי התנועה ביו"ש, אכיפת החוק ביהודה ובשומורון

פרוטוקול

 
PAGE
21
ועדת הפנים והגנת הסביבה

8.11.2010


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 277

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, א' בכסלו, התשע"א (8 בנובמבר, 2010) בשעה 11:00
סדר היום
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): אכיפת החוק ביהודה ושומרון

של חה"כ אריה אלדד

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): תאונות דרכים ואכיפת חוקי התנועה ביו"ש

של חה"כ אורי מקלב
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

אריה אלדד

מיכאל בן ארי

אורי מקלב

יעקב כץ
מוזמנים
המשרד לביטחון הפנים: סנ"צ דורון ישראלי
משרד הביטחון
יובל שינקין – ראש מדובר שיטור ומבצעים במשטרה הצבאית

שלמה וקנין

אורית סטרוק – ארגון זכויות אדם ביש"ע

שלום צוברי

שרית לוי - מנהלת אגף מידע, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה
לאה קיקיון

1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): אכיפת החוק ביהודה ושומרון

של חה"כ אריה אלדד

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): תאונות דרכים ואכיפת חוקי התנועה ביו"ש

של חה"כ אורי מקלב
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון. על סדר היום 1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): אכיפת החוק ביהודה ושומרון, של חה"כ אריה אלדד ו - הצעה לסדר היום)דיון מהיר: תאונות דרכים ואכיפת חוקי התנועה ביו"ש, של חה"כ אורי מקלב. כל הדיון הזה משודר בערוץ הכנסת. החברים העלו את הנושא במסגרת נשיאות הכנסת, לקיים דיון מהיר, ועל פי התקנון אנחנו מחויבים לקיים את הדיון ובאמת השתדלנו לעשות זאת כמה שיותר מהר. אבקש מהחברים להציג את הנושא.
אריה אלדד
תודה, אדוני. מדובר בתאונות דרכים ועבירות תעבורה ביהודה ושומרון כסימפטום, כתסמין, כאשר הבעיה, לדעתי, רחבה יותר והיא נוגעת באכיפת חוק גם בתחומים אחרים. קל לצאת מתופעות של עבירות תעבורה, שאנחנו עדים להן ביהודה ושומרון מדי יום ולנסות ללמוד מהן על תופעות אחרות וגם על דפוסי התנהגות של המשטרה בעניין הזה.


מי שנוסע ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים, בשנים האחרונות, יודע שאולי לשמחתנו האיום הגדול על חיי אדם הוא כבר לא בהכרח ירי של מחבלים, אבל – נהיגה פרועה, מסוכנת מאד של ערבים שמשתמשים בכבישים והתחושה היא שאין בעל בית, אין אכיפה אמיתית, שום דבר לא מפריע למכוניות לחצות פסים לבנים ולנסוע במהירויות גדולות, לנסוע במכוניות שלא נבדקו כהלכה, כי ההתייחסויות לתאונות דרכים כאשר שני כלי הרכב הפוגעים זה בזה הם של ערבים פלסטינים עם מספרים לא ישראלים, היא שונה לחלוטין מאשר התייחסות לתאונות בתחומיה של מדינת ישראל, בתחומי הקו הירוק. אני לא יודע אם יש סטטיסטיקה, אם מספר הנפגעים נספרים, אם המשטרה מעורבת בהם באותה מידה שהיא מעורבת בתאונות כשיש נפגעים ישראלים. אבל כאשר אין אכיפה, והנהיגה הופכת פרועה יותר ויותר, גם אזרחים ישראלים נפגעים ונהרגים. היציאה לכבישי יהודה ושומרון בחודשים האחרונים משולה לפעמים לרולטה רוסית כאשר אי אפשר לדעת אם אנשים יגיעו הביתה בשלום, בגלל סוג כזה של נהיגה. הדברים נוגעים גם לתחומים אחרים של אכיפה בשטח, גם במקרים של אלימות שהיא לא לאומנית אלא פלילית – של קטטות, של פגיעות הדדיות. כשיהודי נפגע ההתייחסות ל המשטרה היא אחרת, שואלים אם זה פלילי, אם זה לאומני, אבל כאשר יש ירי ויש אלימות קשה בין ערבים, ההתייחסות של המשטרה לפעמים היא אחרת לגמרי, מה שגורם לתופעה של מדרון חלקלק, תופעה של כדור שלג, משום שמי שלא שומר על החוק בתחום אחד בקלות רבה מאד מתדרדר לתחומים אחרים. אנחנו רואים את זה בגניבות מים, בבניה לאורך צירים ראשיים עד כדי חסימתם, כמעט. אבל באמת, תופעות הנהיגה המסוכנת הן התופעות הבולטות לעין, הגלויות לעין כל לכל מי שנוסע בכבישים 443 או ב-60 או בכבישים משניים ביהודה ושומרון, ועל כך ביקשנו לקיים את הדיון.
היו"ר דוד אזולאי
רציתי לשאול – חבר הכנסת אלדד, האם כאשר יש תאונה שמעורבים בה אזרח ישראלי ותושב יהודה ושומרון, ערבי, המשטרה מתייחסת לזה?
אריה אלדד
היא ודאי מתייחסת. היא מתייחסת לכל תאונה , נדמה לי, ואם יש הפרעה לתנועה היא מתייצבת במקום ומנסה להסדיר את התנועה, ומוודאת שכלי הרכב נגררים. אבל כאשר אזרח ישראלי נפגע התאונה נספרת באיזושהי סטטיסטיקה ומישהו מתייחס אליה. כשרק שני כלי רכב ערבים נפגעים, בסוף לא נותנים את הדעת על כך שהכביש הוא בעייתי, הכביש הוא מסוכן, שיש צורך להגביר את האכיפה שם, כי הדברים לא מופיעים לנגד עינינו ככבישים מסוכנים, ולא כסטטיסטיקות שמחייבות או שיפור תשתיות משמעותי - ושר התחבורה עושה הרבה לשיפור הכבישים ביהודה ושומרון, אבל בתחומי האכיפה המוגברת, כאשר יש ריבוי גדול של תאונות שבהן יש רק כלי רכב של פלסטינים שנפגעים, אני לא יודע אם זה גוזר מיד התייחסות חמורה לאותו כביש – הצבת יותר ניידות, יותר אמצעי אכיפה, הבאה לדין של עבריינים באופן כזה שירתיע, וימנע נהיגה פרועה.
אורי מקלב
תודה, אדוני היושב ראש. די הופתעתי כאשר התחלתי לקבל פניות, אולי במסגרת הוועדה לפניות הציבור, כשאנשים פנו אלי כחבר כנסת, אנשים מיהודה ושומרון שהם בעצמם מבקשים אכיפה מוגברת של המשטרה. זה לא כל כך פניה רגילה היום, לרוב הטענות הן הפוכות. אבל באו אלי אנשים, וצעירים פנו אלי ואמרו לי – אתה לא יודע מה קורה, זה קטסטרופה, זה המערב הפרוע – כל הביטויים שיכולים להגיד, או "רולטה יהודה ושומרון" לא רק רולטה רוסית, בהתייחס למה שקורה שם, בכבישים. אנשים לא יודעים במה הם מסתכנים יותר – ברמה הבטיחותית או ברמה הביטחונית. נוכחות המשטרה היא כמעט אפסית. האכיפה פחותה עוד יותר. אין כל גורם הרתעה לא דוחות וכן הלאה, וגם לא אכיפה משפטית. שופטי בית המשפט לתחבורה, השופט טננבאום התבטאה וכתב על כך בהתייחס לפסקי דין, שכל מי שמביאים אליו ושהוא נתקל בהרבה מקרים שאנשים משתחררים מיד, לא מביאים אותם, אין כתובות ביהודה ושומרון וזה ודאי מביא להגברת נסיעה לא נכונה ומסוכנת בכבישים של יהודה ושומרון. רק לפני חודש וחצי-חודשיים שמענו על תאונה מחרידה, תאונת דרכים במבוא דותן, שבה נהרגו 3 ילדים, וגם נהג טרקטור פלסטינאי. התאונה המחרידה, שהיתה בעצמה רבה מאד היתה מכניסת הרכב המסחרי לתוך הטרקטור שנסע ללא אורות. אני חושב שיש הרבה תאונות דרכים שקורות בגלל חוסר זהירות ובגלל שאנשים לוקחים סיכונים, אבל זה מאפיין יותר נסיעה ללא אורות – לצאת עם רכב לכביש בלי אורות, כאלה שאומרים שאין בכלל אכיפה. דקה או שניה של מעשה פזיז או אסור הרבה יותר מצוי מאשר לצאת עם רכב ללא אורות ולנסוע בו בכביש ראשי בגלל שהנהג יודע שאין מי שיעשה לו משהו, וכך קרתה התאונה הזו שעידן קיפר בן ה- 9 ודניאל עמרם בן ה-14 וניב נסב בן ה-10 והנהג, מהכפר זבבדה שנהרגו בתאונה.


זאת ועוד – אנחנו מבקשים לדעת ממשטרת התנועה כמה רכבים מבצעיים יש ביהודה ושומרון לנושא של אכיפת חוקי תנועה, כמה מהם נמצאים 24 שעות ולא נלקחים בידי הקצינים כרכבים בשעה 5 אחר הצהריים כשהם הולכים הביתה? האם יש כבישים שידועים ככבישים שחורים? האם יש חלוקה, הוראה של הצבא למשטרה לא לאכוף ולא להיות בכל הכבישים השחורים?


הנושא האחרון הוא הנושא של הנתונים של תאונות הדרכים. לפי הנתונים שהגיעו אלינו, חלק גדול מתאונות הדרכים שקורות ביהודה ושומרון, כולל פלסטינאים, כולל מעורבים יהודים לבד- לא נכנסים לתוך הסטטיסטיקה. אני רק ממש לפני שבוע ביקשתי מעוזריי שיביאו לי את גזר העיתון הזה שיש בו סיכום של תאונות דרכים של 2010 ברבעון או ב- 3/4 השנה האחרונה, לא כולל יהודה ושומרון.
היו"ר דוד אזולאי
כתוב בפירוש - לא כולל את יהודה ושומרון?
אורי מקלב
כתוב בפירוש. אז יכול להיות שיש נתונים ואחרי זה מחברים, נראה לי שהבלבול הוא גדול בעניין הזה, אבל התוצאה היא ברורה מאד: כשאין סטטיסטיקות אז אין ממילא - - המשאבים הכספיים לא נמדדים על ידי תאונות דרכים בכבישים אדומים, לא נקבעים אם לא סופרים שם תאונות קטלניות. אני חושב שאי אפשר להחביא את הסיפור הזה מתחת לכביש.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לשאול את נציג המשטרה, אם זה נכון שנתונים סטטיסטיים שמתפרסמים לא כוללים תאונות בתוך יהודה ושומרון, והייתי מאד מבקש לקבל התייחסות על נוכחות המשטרה באותם כבישים מסוכנים – אכן המשטרה נמצאת במקומות האלה? וכן לגבי אכיפה מנהלית של המשטרה, האם במקומות האלה גם יש אכיפה, באזור יהודה ושומרון, או שבעצם שם יש פחות אכיפה – אם אפשר לתת לנו סטטיסטיקה כמה רישיונות נשללו – איך אתם פועלים בעניין הזה?


ונשאלה כאן שאלה לגבי רכבים מבצעיים שאמורים בעצם לעבוד 24 שעות כדי לאכוף את חוקי התנועה, האם נכון שהרכבים האלה בשעות אחר הצהריים עוברים לרשותם של השוטרים שיוצאים הביתה?
דורון ישראלי
אני ראש אגף התנועה במחוז ש"י. אל"ף, אני חייב להסכים עם חלק מהדברים וחלק מהדברים אני צריך לא להסכים להם. אל"ף ברמה של נושא אכיפה. האכיפה היא אכיפה שוויונית – אין מקום שאנחנו לא נכנסים ולא אוכפים. אם ביקשת נתונים, אז אני אתן לך סך הכל נתונים שנרשמו ב- 2009 ועד 2010. ב- 2009 רק אגף התנועה במחוז ש"י רשם 51,402 דוחות, מתוכם 34,000 לפלסטינאים, ו -17,000 לתושבים ישראלים. זאת אומרת – יש פה אכיפה שוויונית כי מטבע הדברים יותר כלי רכב פלסטינאים נוסעים בכבישים. אז יש אכיפה והאכיפה היא משמעותית, ובדקתי את זה גם יחסית למקומות אחרים בארץ. האכיפה היא פחות או יותר סבירה ברמה שהיא נעשית בכל הארץ. אני מסכים עם חבר הכנסת שהנסיעה בתחומי יהודה ושומרון של כלי רכב פלסטינאים היא נסיעה פראית, נסיעה מסוכנת. פתיחת המחסומים העלתה את כמות כלי הרכב שנוסעים שם,, ומצד שני האכיפה שלנו היא אכיפה מסיבית, ונקודתית כלפי אותם כלי רכב שמהווים את הבעיות של התנועה –אם זה מוניות ואם זה כלי רכב מסחריים. נכון שאם היו יותר ניידות האכיפה היתה הרבה יותר טובה.


בנוגע לנושא של בתי משפט, שציינתם. אין מצב שמישהו עובר עבירת תנועה ולא מגיע לבית משפט – אם זה ישראלי ואם זה פלסטינאי, ואם זה ערבי שגר בישראל ונוסע בשטחי הרשות. הערבים המקומיים נשפטים בבית המשפט הצבאי, ופסקי דין שמקבלים שם הם מהחמורים שקיימים, הרבה יותר מאשר מקבלים בארץ. כל תושב מקומי שעובר עבירת תנועה נאלץ להפקיד ערבות כספית על מנת להבטיח את הגעתו לבית משפט. מה שדיבר כבוד השופט טננבאום – הוא דיבר על ערבים ישראלים שמתגוררים בתחום מחוז ירושלים שהמקומות שם קשים לאיתור, כמו באב אל חותה, כמו העיר העתיקה, אבל הערבים המקומיים נאלצים להפקיד עירבון על מנת להבטיח את הגעתם לבית המשפט.


בנושא כלי רכב – אין לי בעיה של כלי רכב. יש לי בעיה של כוח אדם. זאת אומרת, שיש לי מספיק כלי רכב לאייש ניידות סיור, אין מצב שקצינים לוקחים כלי רכב וחסרים לי כלי רכב. אני אומר את זה עם יד על הלב, בצורה מדויקת: לא חסרים לי כלי רכב, רק כלי רכב שלי עומדים במחוז ובתחנות כי אין איך לאייש אותם. אנחנו עובדים שתי משמרות ביום, מבחינת כמות כוח אדם – משמרת א' ומשמרת ב', שבה עיקר התנועה, התנועה היא בעיקר בשעות הבוקר. אנחנו עובדים ביום שישי עד כניסת השבת, ואנחנו עובדים כל השבת. אנחנו לא מפעילים משמרת לילה. בממוצע אני מפעיל ביום 16 ניידות שמתעסקות אך ורק בנושא תנועה. לזה צריך להוסיף עוד 17 ניידות סיור שמטפלות בכלל האירועים, ובין השאר מטפלות בתנועה. 17 ניידות – אני חושב שזו כמות סבירה. זו לא כמות רבה מאד, אבל זו גם לא כמות מעטה. השנה, לדוגמה, אכפנו 57,471 דוחות, עד היום, זו כבר עליה של כמעט 6,000 דוחות והנתונים שנתתי היו עד סוף השנה. זאת אומרת שאנחנו כבר השנה לפחות ב- 15,000 עד 10,000 דוחות יותר אני חייב לציין שרובם של הדוחות ניתנים לערבים מקומיים בעיקר בגלל נסיעה פרועה, חוסר ציות לחוקי התנועה. כמובן שהם מנצלים את היכולת שלהם היום להגיע ולהיכנס לתוך כפרים, כאשר אין היום מחסומים וחסימות בכפרים.


אני גם חייב לציין שנשיא ביתה משפט הצבאי הציב שופטת שמטפלת כמעט אך ורק בעבירות תנועה, מה שלא היה בעבר, והיום כמות הדוחות וכמות הדיונים בבתי המשפט גדולה. אני יודע שבארץ יש בעיה. בירושלים אין תאריכים לבתי משפט, מה שלא קיים אצלי. בירושלים יש עבירה חמורה – אין לי תאריך להגיש לביתה משפט, בגלל כמות של מקומות, ובשטחים – אין לי בעיה.


תשאל אותי לגבי הנושא של תאונות דרכים פלסטינאיות שלא נספרות – אני לא נציג של הלמ"ס, אבל אני יודע על כל תאונה פלסטינאית. יש לי כאן את כל הרישומים של התאונות – גם של הנעשה בשטח C וגם בתוך השטחים. אני מקבל את זה מהפלסטינאים. אני יודע שהיום, נכון להיום, נהרגו 35 פלסטינאים, מה שנקרא - תאונות שלא נספרות, לעומת 36 שנהרגו בשנה שעברה. האם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רושמת אותם? אני אומר לך שלא, אבל השאלה הזו צריכה להיות מופנית לשכה המרכזית לססטיסיטקה.
היו"ר דוד אזולאי
אתה יודע, אולי, למה?
דורון ישראלי
אני לא יודע למה. האינטרס שלי שהם כן יירשמו כי נושא הקצאת התקציבים ונושא של מוקדי סיכון ונושא של סידור תשתיות הוא פונקציה של תאונות דרכים. אני רושם אותן, אני מדווח עליהן גם לחברי, שיושב פה, אני מדווח בכל ועדה ובכל גורם - - איך הם אומרים? עד היום לא רשמנו אז הפונקציה שנעשית היא השוואה של שנה מול שנה. אני בעד שיירשמו.
אריה אלדד
שאלה לגבי חלוקת כוח האדם במחוז ש"י – איזה אחוז מכוח האדם שלכם עוסקים בתעבורה ובאכיפת חוקי תעבורה?
דורון ישראלי
יחידת התנועה במחוז ש"י שהיא כוללת גם את שומרון וגם את מחוז יהודה מונית בערך כ- 70 אנשים, וכוללת בתוכה גם סיירים, גם בוחנים וגם נושא של - -.
אריה אלדד
מתוך כמה כוח אדם במחוז ש"י?
דורון ישראלי
כוח האדם המבצעי – אני לא מדבר על המטה – הוא בסביבות 600 איש, משהו כזה.
יעקב כץ
בערך 20 חברה' שעוסקים בשיטור על רכבים ישנים - -
דורון ישראלי
מאז שהיית אצלנו קיבלנו שני כלי רכב חדשים. ושני קטנועים חדשים.


40 איש עוסקים אך ורק בנושא תנועה. אני חייב לציין שניידות הסיור, לדוגמה – תחנת בנימין, עוסקת באכיפת תנועה בתוך העיר מודיעין עלית. ניידות של תחנת עציון, ניידות סיור מטפלות באירועים של סכסוכי שכנים ובאירועי חניה, מטפלים גם בנושא סיור. כמה זה 40 יחסית ל-600?- אני לא מתמטיקאי.
יעקב כץ
סליחה שהגעתי באיחור, היינו בהחלפת יושבי ראש בוועדת החינוך. ברשות היושב ראש, חבריי, חברי הכנסת, ידידי, הפרופ' אלדד, חברי לסיעה, הד"ר, וחבר הכנסת מקלב– בגלל שהדבר הזה כל כך כואב לנו ניהלנו מספר ישיבות עם השר עצמו, מספר פעמים, ואני חייב לציין שהם היו מאד פתוחים ולקחו אותי יום אחד להשתתף בסיור סמוי. צריך לציין שהבעיה היא בעיקר תקציבית. הצמיחה בשטח של הציבור הישראלי – הציבור הערבי ברוך השם לא גדל בכמויות ביש"ע. הציבור היהודי הולך וגדל. אם היו לנו לפני שנה כ-312 אלף אנחנו עומדים כבר בסוף 2010 על 330 אלף. זה גדל ב- 5.8% ואם כך תוך 5-6 שנים אנחנו מגיעים לחצי מיליון יהודים ביש"ע. הציבור הערבי כמעט לא גדל, וצריך לבדוק למה הוא לא גדל – צריך לבדוק למה, אבל הוא הולך וקטן שם.
מיכאל בן-ארי
הם עוברים לשטחי ישראל.
יעקב כץ
או לאירופה. זה לא משנה, אבל הציבור היהודי הולך וגדל, ולא נעשה בשטח, מבחינת כמות המכוניות והשוטרים דבר, וזו לא בעיה שלו זו בעיה של מדיניות של ממשלת ישראל ומשטרת ישראל.


אני רוצה לציין שתי נקודות. אל"ף, כפי שנאמר לי אתמול על ידי קצין משטרה שישבתי אתו, ולא אנקוב בשמו, אבל אתם ודאי יודעים – שהיו 80 הרוגים בתוך שטחי A, מה שנקרא הרשות הפלסטינאית. מה הם עשו כדי להקטין את מספר ההרוגים – ש-40 מהם היו ילדים? הם הודיעו שכל מכונית ערבית שעוברת על החוק באיזושהי צורה שהיא, מחרימים לה את המכונית. מחרימים לה את המכונית. כתוצאה מכך, היום, בשטחי A ערבים נוסעים בצורה מסודרת עם חגורות, לא עוברים את המהירות. מי שעובר שם, בשטחי A את המהירות או מבצע עבירת תנועה- פשוט לוקחים לו את המכונית. ישבנו בישיבה אצל השר ואני אמרתי שאנחנו צריכים להגיע גם להחרמות, וב"ה בשבוע הבא אנחנו מקיימים ישיבה עם ראש מועצה שמוכן להכשיר שטח כדי שאפשר יהיה להחרים מכוניות. היום, בפועל, הם מגיעים לשטחים שלנו - -
היו"ר דוד אזולאי
מי אוכף בשטחי A?
יעקב כץ
הרשות הפלסטינאית. שטחי B, בשטחים שלנו, הם מורידים את החגורה, עוברים בפס לבן, נוסעים כמו משוגעים, כי אצלנו, גם כשעוצרים אותם – אי אפשר להחרים להם את המכוניות. לא נוהגים בהם ביד קשה. החגיגה נעשית אצלנו. אומר לי השוטר – אני נוסע עם מכונית משטרה, גלויה, ועוברים אותי בפס לבן, במהירות של 200 קמ"ש. אף אחד לא סופר אותנו, לא מימין ולא משמאל, כי אנחנו לא מסוגלים לעצור אותם ולקחת להם את המכוניות.


אנחנו דיברנו על שני דברים עם השר – אחד, על האפשרות לעצור אותם ולהוריד אותם מהמכוניות ולהעביר אותן לשטחי כינוס, שזה, בעזרת השם – נצטרך לשבת ראשי המועצות ביישובים בעניין חניונים. את הדבר הזה צריך לקדם. בי"ת- דיברנו על מעגלי תנועה. צריך לבוא עם תכנית תקציבית למעגלי תנועה על כביש 60 באזור חיזמה, אזור אדם, באיזור צומת ה- T, באיזור עפרה, באיזור ואדי חרמייה, בצומת של שילה, בצומת של עלי, להוסיף מעגלי תנועה שיכריחו את המכוניות הערביות להוריד מהירות.
קריאה
כולם יורידו מהירות.
יעקב כץ
כולם. יש גם יהודים שנוסעים כמו משוגעים שם. זה כביש של המערב הפרוע. אין שום התייחסות לכמות האנשים שנוסעת בשטח, כמות המכוניות שנוסעות בשטח, וכולם נוסעים כמו משוגעים.


על נושא מעגלי התנועה דיברנו עם השר. מה התקדם עם העניין הזה? איפה זה עומד?
דורון ישראלי
השר הפנה את זה למעצ, הגורם המקצועי. הם יכולים לתת חוות דעת מקצועית, ולא המשטרה.
יעקב כץ
בנושא הכבישים אני חושב שצריכה להיות דרישה מהוועדה שכביש 60 כולו יסודר עם מעגלי תנועה, דבר שנהוג היום במדינת ישראל, כולה. זה הוריד את כמות הנפגעים וכמות התאונות בצורה משמעותית. ואילו היינו יכולים לשים 20-30 מעגלי תנועה לאורך הכבישים, אוטומטית זה היה מכריח את הנהגים לנהוג בצורה אחרת.
היו"ר דוד אזולאי
דיברת קודם על החרמת רכבים, כפי שנהוג ברשות הפלסטינאית. השאלה אם אצלנו זה בכלל מעשי, הדבר הזה.
דורון ישראלי
אל"ף, זה מאד מעשי. יש עבירות שנקראות – התוספת השביעית והתוספת העשירית. נהג שעובר עבירה בתוך הארץ, בירושלים, בתל אביב, על עבירת התוספת השביעית אני מחרים לו את האוטו ל-30 יום – נהיגה בשכרות, חציית פס לבן. הוא משלם על אוטו פרטי – 60 שקל ליום ועל רכב מסחרי – 110 שקל ביום, וזה עובד יופי. זה מכרז שיצא לכל הציבור, זה לא מכרז משטרתי. לצערי, אף אחד בתחום יהודה ושומרון לא ניגש למכרז הזה.
יעקב כץ
עכשיו ניגשו למכרז, ובעזרת השם אנחנו מקווים - -
דורון ישראלי
אני מקווה מאד. כמו שאומר חבר הכנסת כץ – זה יפתור המון בעיות. אנחנו ערוכים לתפוס ורוצים מאד לתפוס, ואני מאמין שזה יעשה שינוי.
היו"ר דוד אזולאי
המכרז כבר יצא לעניין הזה?
דורון ישראלי
המכרז הזה יצא לפני 3 שנים. ריעננתי את המכרז הזה עוד פעם לכל ראשי המועצות ואני כולי תקווה שהמכרז הזה ייצא לפועל.
היו"ר דוד אזולאי
זאת השאלה, אם כרגע, אדוני - -
דורון ישראלי
כרגע נתנו את זה לראש מועצת בנימין - -
היו"ר דוד אזולאי
כדי לרענן את המכרז ולצאת אתו מחדש?
דורון ישראלי
כן, ואנחנו אפילו נהיה מוכנים להקל בתנאים של המכרז.
יעקב כץ
זאת אומרת שאם אנחנו יכולים ליצור מצב שיש להם חניונים, אנחנו יכולים לפתור בעיה קשה כי ברגע שייקחו להם את הרכב – אנשים יתחילו לנסוע בצורה נורמאלית. הדבר הזה לא מתקיים, וצריך לעבוד עליו.
שרית לוי
אני מנהלת אגף מידע בראשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מאז הקמתה של הרשות במתכונת החדשה ב-2007 הקמנו מרכז מידע, שמטרתו לשלב כמה שיותר נתוני תאונות דרכים. אנחנו מקבלים מהלמ"ס באופן שוטף את הנתונים שמגיעים מהמשטרה ועוברים טיוב בלמ"ס, מגיעים נתונים מיהודה ושומרון – אם זה השוואות רב שנתיות אנחנו מפרסמים בנפרד, בגלל השינויים שקורים בשטח, באופן שוטף, גם באינטרנט כל שבוע, כל ההרוגים בתאונות דרכים גם ביו"ש, וגם בתוך הקו הירוק.


לגבי יהודה ושומרון, כרגע המשטרה מעבירה ללמ"ס רק תאונות דרכים שמעורבים בהם רכב או נהג ישראלי עם רכב פלסטינאי, זה נכון, ובימים אלה אנחנו מקיימים ישיבות גם ברשות ומול המשטרה שיעבירו לנו את כל הנתונים.
היו"ר דוד אזולאי
כלומר, אם מדובר בשני רכבים שלא מעורבים בהם ישראלים - -
שרית לוי
זה נמצא במשטרה, זה לא מועבר, בשלב זה. ואנחנו רואים כיעד ומטרה של הרשות כן להעביר את הנתונים האלה, גם נתונים רק של ערבים, בעיקר בנושא של שיפור בתשתיות, שיפור באכיפה. המטרה היא לצמצם תאונות דרכים והרוגים שם.
היו"ר דוד אזולאי
יש פה מישהו מהמרכז לסטטיסטיקה?
שרית לוי
דיברתי אתם לפני שבאתי לישיבה. גם הלמ"ס - -
היו"ר דוד אזולאי
מה ההסבר שלהם? הם לא מדווחים?
שרית לוי
הם לא מדווחים באופן שוטף. כשהתברר הנושא – יושב לידי מנהל אזור יהודה ושומרון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הוא כבר שנתיים מעלה את הנושא ואנחנו - -
דורון ישראלי
האינטרס שלנו הם שהנתונים כן יופיעו. אני חוקר את זה, אני שולח ניידת, אני מזין את זה למסוף. הכי קל לי להעביר את זה - -
היו"ר דוד אזולאי
אז מה בולם את הדבר הזה שזה לא ייכנס לסטטיסטיקה?
דורון ישראלי
אין לי תשובה לזה.
שלמה וקנין
מי רוצה שהסטטיסטיקה תקפוץ אצלו באותה שנה? מי רוצה להיזכר בתור כזה שאצלו הנושא הזה עלה, ואל ירד? מי בעל התפקיד רוצה להיזכר בתור כזה. הנושא הזה עלה למפקד מחוז ש"י ולמפכ"ל ואישרו את הנתונים כפי שהם, שאכן כל מקרה שבו מעורב ישראלי – נרשם. הדבר האבסורדי הוא שכאשר יש תאונה עם פלסטיני וישראלי, הישראלי נרשם, והפלסטיני – לא.
דורון ישראלי
לא נכון, בוא נדייק. כל תאונה שמעורב בה ישראלי ופלסטינאי
שרית לוי
הכל נספר.
דורון ישראלי
כאשר יש שני כלי רכב פלסטינאים- אל"ף אני מעביר את התיק לרשות הפלסטינאית כי אני לא חוקר, אין לי שם אינטרס לחקור שם. זו תאונה שלהם. אני סופר אותם אצלי בספירה ידנית. אני מעביר את זה לאגף התנועה, ואגף התנועה לא מעביר את זה ללמ"ס.
אריה אלדד
יש לי שאלה – אם יש שני כלי רכב פלסטינים שיש להם אישור כניסה לישראל, והם יתנגשו זה בזה בכביש החוף - אתה תעביר את התלונה לרשות הפלסטינית?
דורון ישראלי
אני אומר עוד פעם- אני לא מעביר את התלונה לרשות הפלסטינאית. אני חוקר את התיק, אני לא מעמיד אותם לדין. רכב פלסטינאי שעושה תאונה בתוך שכם, לדוגמה, אני לא מעיד אותו לדין, הרשות מעמידה אותו לדין, אם היא רוצה.
אריה אלדד
כי זה שטח A ואין לך יכולת לפעול שם.
דורון ישראלי
בשטח C כששני כלי רכב פלסטינאים עושים תאונה, אני לא מעמיד אותם לדין, כי ברמה העקרונית, מה אני - -
אריה אלדד
אבל העבירה נעברה בתחום אחריותך. כמו בתל אביב.
דורון ישראלי
העבירה נעברה בתחום אחריותי ואם הוא אכן עובר עבירה בתחום אחריותי, הוא מקבל דוח על זה. אם הוא עושה תאונה שאני צריך לשפוט אותו או להעמיד אותו לדין, אני מעביר את התיק לרשות הפלסטינית, כמו שקורה הפוך – אם אזרח ישראלי נסע בשכם ועשה תאונת דרכים, התיק הזה מועבר אלי ואני חוקר אותו.
היו"ר דוד אזולאי
יש לכם איזושהי בקרה ששם אכן מעמידים אותם לדין? שופטים אותם בכלל?
דורון ישראלי
יש לי פה נתונים של המשטרה הפלסטינית, אני מאמין שזה נכון – הנתונים שלהם, ברמה העקרונית, הם נתונים טובים, בסך הכל הם טיפלו ב- 4,671 תאונות, הם תפסו 3,893 כלי רכב, יש פירוט כמה דוחות הם רשמו, כמה איסורי שימוש - -
היו"ר דוד אזולאי
כמה מתוך הנתונים האלה אתם העברתם להם?
דורון ישראלי
קשה לי לתת לך נתון כזה. כמה דוחות העברנו להם? אלה דוחות רק שלהם.
היו"ר דוד אזולאי
אותם תיקי תאונות שאתם נתקלתם בהם והעברתם להם כי אתם לא יכולים לטפל - -
דורון ישראלי
יש לי את הנתון הזה, הוא לא נמצא פה , אבל הוא קיים. זה עשרות, לא מעבר לזה. לא מאות. תאונות דרכים קשות וקטלניות אנחנו מעבירים לטיפול שלהם.
היו"ר דוד אזולאי
רק קשות וקטלניות.
דורון ישראלי
שקורות בשטח C. שמעורבים בהם רק פלסטינאים. אני חוקר את זה, אני מטפל בזה, אני מעמיד אותו לדין.
היו"ר דוד אזולאי
ואת הפלסטינאים אתם גם מעמידים לדין?
דורון ישראלי
מעמידים לדין בבית משפט צבאי.
אריה אלדד
כמה פעולות יש לכם בתחום העבירה המונעת – לא בעקבות תאונה, כלומר, בדיקות פתע לתעודות, לביטוח, לכשירות כלי רכב, לחשש לשכרות -בדיקה שהיא לפני תאונה, ולא אחרי שאתם נקראים למקום?
דורון ישראלי
80% מהפעילות שלנו היא עבודה יזומה. כלומר- 20% אני מגיב לאירועים –תאונות דרכים, הכוונות, ו -80% זה עבודה יזומה, שכוללת בתוכה בדיקת תקינות כלי רכב ביחד עם משרד התחבורה. אני מעמיד לפחות פעם בשבוע רכב של משרד התחבורה שבודק תקינות כלי רכב.
אורית סטרוק
איפה?
דורון ישראלי
בכביש 443 באזור קרית ספר, אני מעמיד באזור גוש עציון. אני לא יכול להעמיד אותם במקומות בעייתיים - -
אורית סטרוק
· - פתחי היישובים ובודק אותנו.
דורון ישראלי
אני מעמיד אותם היכן שאני יכול להעמיד אותם. אני בודק כלי רכב פלסטינאים עם סיירים בוחנים שקיימים אצלי. סייר בוחן זה שוטר תנועה שעבר הכשרה ומוסמך להוריד כלי רכב מהכביש, ואנחנו מורידים מאות כלי רכב בשנה בכביש של הפלסטינאים. בדיקת שכרות – אנחנו עושים בדיקת נשיפון אלקטרוני כמעט לכל נהג שחשוד בנהיגה בשכרות, בין אם הוא פלסטינאי ובין אם הוא יהודי. רק אתמול עצרנו נהג פלסטינאי עם רמת אלכוהול מעל למותר - -
אריה אלדד
כשאתה אומר שאתה מוריד אותו מהכביש, איך זה מתבטא? אתה לא עוצר את הרכב.
דורון ישראלי
אני עוצר את הרכב, לוקח לו את רישיון הרכב, מבטל לו את רישיון הרכב, והוא, על מנת להעלות חזרה את הרכב לכביש מחויב לעבור דרך מוסך, דרך משרד הרישוי לאשר שהוא אכן תיקן את כל הליקויים. הוא מגיע אלי עם הרכב, הבוחן שלי בודק לו את הרכב ומאשר לו עליה לכביש, או לא מאשר.
יעקב כץ
קל לעצור אותם כי הם עם פנס אחד.
דורון י שראלי
היה ונסע ללא אישור – ייעצר.
אורי מקלב
קודם כל ודאי צריך להגיד שאנחנו מאד מעריכים את העבודה שנעשית על ידי משטרת התנועה. אני מניח שגם ישיבות כאלה מוסיפות להצפת הנושא וטיפול יותר עמוק בו, אבל מבחן התוצאה, שגם אמרת בדבריך, וכפי שכולנו יודעים – עדיין ידוע ביהודה ושומרון שיש הרבה כבישים שאין בהם אכיפה ואין שום נוכחות של המשטרה, והנהיגה שם היא נהיגה פרועה מאד, ללא שום שמירה על חוקי תעבורה נורמאליים. מצד שני רציתי לשאול – האם יש לכם תכנית עבודה בפריסה? זה שב-443 ליד קרית ספר יש משטרה, זה שליד בית"ר עלית יש ובודקים – זה בסדר, אנחנו לא מזלזלים בזה. אבל מה קורה בכביש 60?
יעקב כץ
אין להם מכוניות, אין להם שוטרים. 20 שוטרים.
אורי מקלב
התפקיד שלנו הוא לא להגן על כוח האדם שאין. אם אתה מרגיש שיש בעיה עם כוח אדם – אז בוא נפעל בעניין. בוא נגיע למסקנה שכל הבעיה היא כוח אדם, ואנחנו הרי לא יושבים משני צדי השולחן, יכול להיות שאנחנו צריכים, ניקח יוזמה, לפעול, אם כל הסיבה היא רק כוח אדם. אבל גם בתוך כוח האדם שקיים ועד שתהיה תוספת כוח אדם – מתוך ה-80 הרכבים הממוגנים שהגיעו בתקופה האחרונה ביו"ש כמה מהם קיבלו - - תנועה. האם באמת נכון שיש כבישים שלפי הוראות צה"ל אתם לא פועלים שם? ובכבישים אחרים – האם יש פריסה? מה שלי ידוע, אתם מרוכזים במעלה אדומים?
דורון ישראלי
ממש לא.
יעקב כץ
להוסיף – שאם יש תאונה כולכם חייבים לרוץ לשם באותה שניה – אין אנשים בשטח.
אורי מקלב
אם באמת בגלל הפריסה - - צריכים - - ואתם יוצאים יציאה אחת ואחרי זה להגיע למקומות, להתפרס בשעות עבודה, אז הנסיעות ארוכות ויכול להיות שמעדיפים לעשות את זה בשטח המצומצם. האם יש בעיות כאלה? האם יש לך באמת כבישים, אין כביש שאתה יודע שבסבב מסוים, בתקופה מסוימת, לפי תכנית עבודה שלך אתם תגיעו לכל המקומות האלה? הרי לא דומה ניידת אחת, שנמצאת אפילו פעם בשבוע בכביש שאנשים יודעים עליו, לכביש שכבר חודשים רבים לא ראו שום נוכחות של ניידת, שום אכיפה.
אורית סטרוק
מה שאני מכירה מהשטח – שרוב רובה של האכיפה מתבצעת בפתחי היישובים, בסמוך ליישובים שקרובים לירושלים בתוך היישובים, לדעתי – כדי לשפר את הסטטיסטיקה. אני לא מתנגדת לזה, אבל אין כמעט אכיפה בעומק השטח, כמו שאומר חבר הכנסת מקלב, בצדק, ובטח לא ברמה של ביקורות פתע על תקינות רכב.


דיבר יעקב כץ על מעגלי תנועה – אין לנו שוליים כמו שצריך לכביש. אין שוליים, אין תאורה, אין רמזורים, אין מעברי חציה. אין כלום. וזה, באמת, כאשר האוכלוסייה הולכת וגדלה וכמו שציין נציג המשטרה – המחסומים נפתחים והתנועה הערבית זורמת לתוך הכבישים האלה. אני חושבת שאין בכלל מה לדבר ולקבל נתונים על כלל השטח אלא צריכים לשאול נתונים מדויקים על דבר אחד עיקרי שצריך לעניין אותנו וזה - הכבישים הבינעירוניים שבהם נוסעים כלי רכב ישראלים ופלסטינאים גם יחד. שם עיקר הבעיה, שם רוב הקורבנות, שם עיקר התאונות, שם התשתית היא במצב קטסטרופלי, ובזה צריך להתמקד. כל סיורי הניידות - -
היו"ר דוד אזולאי
את יכולה להתמקד – על איזה כבישים בינעירוניים את מדברת?
קריאה
90, 60, 443- - -
אורית סטרוק
אני רוצה להגיד על 443- לא נשמע לי הגיוני, אין לי כלים להוכיח את זה, אבל מספיק שנשמע מה אומר המנהל האזרחי על מספר כלי הרכב הפלסטינים שבכלל משתמשים בכביש לאור הפתיחה המחודשת.
אורי מקלב
לא לכביש הזה התכוונת שנוסעים רכבים פלסטינאים - - יהודים.
היו"ר דוד אזולאי
אין היום כמעט רכבים פלסטינאים ב-443.
אורית סטרוק
לכן הנתונים שהוא מסר- זה לא הגיוני.
יעקב כץ
הכבידו על היהודים, אבל ערבים לא נוסעים.
אורית סטרוק
אני בעד להכביד גם על היהודים כי אני נגד שנהג יהודי שנכנס לכביש שיגיד – אני לא פוגש שוטר, אני אתפרע, ובסוף זה ייגמר בהרוגים. אנחנו רוצים בסך הכל לחסוך בחיי אדם. אבל אין בעומק השטח – כמעט ולא נתקלתי, ואני נוסעת כל יום מחברון לפה, לא קורה שאני נתקלת בניידת שעוצרת את הרכבים ובודקת תקינות של רכב. זה יכול לקרות לי ביציאה מהבית שלי. שם זה יכול לקרות המון. אבל רגע אחרי זה, לכל אורך הכביש – אני לא - -


דבר שני – אנחנו כתבנו - -
יעקב כץ
המקום הזה – המשטרה אימצה את הכיוון הממשלתי הכללי שזה עומד למסירה, לצערנו הרב ולכן לא צריך להשקיע שם.
היו"ר דוד אזולאי
אתה עובר לתחום הפוליטי.
אורית סטרוק
אנחנו מדברים על חיי אדם. אנחנו, לפני שנה וחצי קברנו בדמעות ילדה מקסימה בת פחות מ – 18, שנהרגה מרכב ערבי שנכנס לכביש 60 בצורה פרועה.


אנחנו פרסמנו דוח בשבוע שעבר על חלוקת כוח האדם במחוז ש"י, אז אני יודעת את הנתונים הרשמיים. אנחנו מדברים על אלף שוטרים. לא יכול להיות שכל מה שמוקצה לאכיפת חוקי תנועה זה המספר המגוחך שנמסר כאן.
יעקב כץ
20 שוטרי תנועה. אני אומר לך – 20.
היו"ר דוד אזולאי
מתוך אלף שוטרים ביהודה ושומרון – על כמה מדובר כשוטרי תנועה?
אורית סטרוק
אז זו בדיוק השאלה.
קריאה
20, 20.
היו"ר דוד אזולאי
אני שואל אם את יודעת את הנתון הזה.
אורית סטרוק
לא, אני – מה שהוא אומר כאן. הנתון שהוא אמר מזעזע. אלף שוטרים וכל מה שאתה מקצה לשמירה על חיי אדם בכבישים – כשאתה שומע כמעט כל שבועיים על הרוגים בכבישים האלה. זה לא יעלה על הדעת.
היו"ר דוד אזולאי
אומר כאן קצין המשטרה שהבעיה שלו היא בעיקר כוח אדם ולא רכבים.
אורית סטרוק
אז שמפקד מחוז ש"י יחלק את כוח האדם העומד לרשותו באופן יותר סביר. הם מסוגלים לרדוף עם זכוכית מגדלת אחרי כל מגורון שנוסע בשטח או אחרי כל ילד שכותב גראפיטי על הקיר, ירדפו כך וכך שוטרים ובילוש, וכמה ילדות שכן או לא יושבות על הכביש ושורקות למישהו – הם יקבלו כתבי אישום ויעקבו אחריהן, וכשמדובר בחיי אדם – ולא משנה כרגע אם יהודים או ערבים - -
מיכאל בן-ארי
תודה ליוזמי הדיון, הדיון הזה חשוב לאין ארוך כפי שסיימה בדבריה אורית סטרוק – מדובר בחיי אדם. אנחנו, שגרים ביהודה ושומרון ערים להפקרות המוחלטת ולסדרי עדיפויות שערורייתיים של המשטרה. אני חושב שזו תמצית דבריה של אורית סטרוק, וזו בעצם הנקודה שאני רוצה לעמוד עליה. המשטרה, בכל מה שקשור לאכיפת החוק נגד יהודים – אנחנו רואים אותה בחריצות יוצאת מן הכלל, אפילו אפשר לציין אותה כאחת המוטיבציות הגבוהות ביותר, ואני ער לכך בכמה עניינים. אנחנו רואים שצריך לבצע מעצרים של ילדים ללא סיבה באמצע הלילה ביצהר, אז יכולות להגיע לשם 20 ניידות ועשרות שוטרים, כדי לבצע דבר שהוא פריעת חוק, פריעת חוק לכל דבר- לעצור ילדים באמצע הלילה ללא רשות ההורים, דברים חמורים ביותר. זה עניין של סדרי עדיפויות של דיכוי היישוב היהודי ואפס פעולה בדברים שהמשטרה אמורה לעסוק בהם באמת. וזה, במסגרת של אכיפת החוק היום יומית והגנה על האזרח. ואני אומר פה דברים שאני חושב שכולם יסכימו אתם – אכיפת חוק בכבישים צריכה להיות על יהודים ועל ערבים כאחד. כשיש הפקרות אז יש הפקרות לכולם, ויכולים להיות נערים חסרי אחריות שנוהגים בחוסר אחריות, גם ביישוב שלי, גם ביישוב שלך וגם במקומות אחרים, ואני רוצה שהם יידעו שכאשר הם נוסעים בכביש 60 ובכביש 55 הם נוהגים כחוק. נוהגים כחוק – נוהגים במהירות המותרת, לא חוצים קו לבן, והם לא עושים דברים שבעצם מסכנים את החיים שלהם וחיים של אחרים. זה נכון ששמירת החוק בקרב האוכלוסייה הערבית היא מהם והלאה. הדברים נאמרו כאן ואני לא אחזור עליהם. צריך רק לנסוע בכבישים או לעמוד בצד ולראות.


אני שוב פונה למשטרה, הטיעונים האלה של כוח אדם – אני מנפנף אותם, כי זה עניין של סדרי עדיפויות. אם יהיו סדרי עדיפויות נכונים, ירצו להציל חיים, אז יהיו מבצעים. יהיו מבצעים וילמדו את האנשים שכאשר אדם נוסע במהירות מופרזת לוקחים לו את הרכב או נותנים לו דוח תנועה או שוללים לו את הרישיון. הוא יידע שהוא לא יחזור על הדבר הזה. התירוץ הזה שאין מכרזים זה תירוצים של בוקי סרוקי.
היו"ר דוד אזולאי
אבל הוא אומר לך – יצאו למכרז - -
מיכאל בן ארי
בוקי סרוקי. אני אומר לך : אם היה מכרז לגרש יהודים – מזמן כבר היו מוצאי את המגרשים. אני אומר לך, אדוני היושב ראש. אם היה מדובר בלאכוף על יהודים – היו מוצאים. זה בוקי סרוקי זה סתם, תירוץ עלוב. אם אני הייתי מפקד של מי שאומר את זה הייתי שולח אותו הביתה. מה זאת אומרת – לא מצאת פתרון? איזה מין דבר זה? אם זה הפתרון, אתה תמצא את המגרש. אם אתה צריך לעקל מגרש – תעקל. אם אתה צריך להחרים – תחרים. עושים דברים כאלה. יש מנהל אזרחי. הוא יכול להפקיע שטח אם הוא רוצה. אם זה היה בראש מעיניו הוא היה עושה את זה. לכן אני מנפנף את הטיעון הזה. לחלוטין.


יש פה, כמו שאמרה הגב' סטרוק, עניין של חיים, של חיי אדם. הנערה הזו שנהרגה זה עולם מלא. תאונות קשות, ואגב, רוב ההרוגים בתאונות – הם ערבים. אני לא זוכר לפני כמה זמן נסעתי בכביש, בצומת נבי אליאס לצערי הרבה ראיתי מול עיניי 3 הרוגים על הכביש. מייד אני מתקשר אל ראש המועצה של קרני שומרון והוא אומר לי: כן, זו היתה תאונה, נהרגו שם ערבים. גם ערבים – צריך להציל את חייהם. גם להם יש חיים. וכדי להציל את חייהם צריך לאכוף את החוק. מדובר פה ברצח על הכביש, באנשים שמסכנים חיים , מדובר בהפקרות מוחלטת עם תירוצים של – אין לי שטח - - אתה מקבל את התירוץ הזה? יש כאן מישהו סביב השולחן שמקבל את התירוץ הזה? זה לא תירוץ, ואם זה היה בראש מעייניהם, הדברים היו מטופלים.


מה שאנחנו נדרוש פה – שאנחנו רוצים תכנית אופרטיבית איך מתגברים על הבעיות, איך יוצרים את המבצעים, ואיך הופכים את כבישי יהודה ושומרון לכבישים שבהם נוהגים כחוק. אכיפה מוגברת, אכיפה נשכנית, כלפי כולם, כדי שיידעו שיש חוק.


אבל יש פה עוד בעיה שצריך להתגבר עליה – זה שיתוף פעולה עם הצבא. המשטרה לא מוכנה להעמיד ניידות אלא אם כן זה מחוץ ליישוב, במרחק - - שמרגישים שיש להם את האבטחה של כיתת הכוננות ושל השומר שנמצא ממול. זה הביטחון שלהם. לעמוד באמצע כביש 55 או באיזשהו מקום ליד מחנה פליטים בין גוש עציון לבין קרית ארבע – הם לא יעמדו, כי הם מרגישים הרגשה של חוסר ביטחון לגבי החיים שלהם והם צודקים. ולכן צריך להיות פה שיתוף פעולה של הצבא, וחייב להיות פה שיתוף פעולה של הצבא. אם יכריזו על זה כמבצע בסדר עדיפות עליון, וצריך להתגבר על הבעיות, להציף את הבעיות ולראות איך פותרים אותן - אנחנו לא רוצים תירוצים, אנחנו רואים אכיפה.
היו"ר דוד אזולאי
האם אדוני שאומר שהמשטרה מבקשת אבטחה של הצבא - -
מיכאל בן-ארי
אני לא יודע. אני מבין. כשאני רואה את השוטר ביציאה מקרני שומרון עומד בתחנה, ונותן דוח לכל מי שלא עצר כמו שצריך ב "עצור" ויצא לדרך לפני כן – אני אומר שהוא עושה מה שקל לו. את הבעיות הקשות, האמיתיות – לא שבעיה של לא לעצור ב"עצור" היא לא בעיה, צריך לעצור ב "עצור" עצירה מוחלטת, אין שאלה. אבל אני מדבר על נסיעה מטורפת, חציה של קו לבן – אתמול נסעתי הביתה ולא האמנתי למראה עיניי – טייס היה על הכביש.
קריאה
זה מאות טייסים, כל יום.
מיכאל בן ארי
עוקפים משאיות, ולא פעם אתה רואה את המוות מול העיניים. לכן אני אומר- אם יש בעיות, צריך לפתור אותן. אם היה פה אריאל שרון –היה שולח אותם הביתה, איזה מין תרוץ זה אין לי - -
היו"ר דוד אזולאי
תודה. יש פה נציגים של המנהל האזרחי?


יש לפנינו מצגת. רק תסביר לנו את מי אתה מייצג.
שלום צוברי
את עצמי.
קריאה
אזרח פשוט.
שלום צוברי
אלה סרטים שאני לקחתי על עצמי לצלם מאז התאונה שנהרגה בה תהילה מלאכי, מעטרת. עד אותה תאונה העניין כאב לי אך לא ידעתי מה לעשות עם זה. מאז החלטתי שאני עושה מעשה. צריך לשים לב כי אלה דברים שקורים בשניה. צריך לשים לב לכל הפרטים.


תראו את הנסיעה, כשאין בכלל שדה ראיה. הוא עוקף אוטובוס. עוקפים כשאין שדה ראיה, בסיבוב, עיקולים.
דורון ישראלי
לא הייתי יכול להביא סרטים יותר טובים – מפעילות מסוק שאנחנו עושים.
יעקב כץ
אבל הדבר הזה הוא כל רגע, כל יום, כל הזמן, 24 שעות ביממה.
דורון ישראלי
אין לנו ויכוח על זה. כולנו מסכימים שהנהיגה שם פראית.
אורית סטרוק
אז מה אתם עושים?
דורון ישראלי
אנחנו בטח לא עושים פעילות בתוך היישובים. כל הדוחות שציינתם הם דוחות בבין עירוני. אחת הטענות הגדולות של פרנסי היישוב – למה אין ניידות תנועה בתוך הערים. שום ניידת שלי לא נכנסת. אין ניידות בתוך הערים. יש, אולי, קטנועים, בתוך מעלה אדומים ובתוך בית"ר, שכמות תאונות הדרכים שם היא קטסטרופאלית.
קריאה
בגבעת זאב.
דורון ישראלי
בגבעת זאב אין ניידות שלנו. גבעת זאב בתחום מחוז ירושלים.
יעקב כץ
אנחנו לא נגד שיהיו בתוך היישובים.
דורון ישראלי
אני מסכים עם חבר הכנסת בן ארי. זה באמת עוול איך אין מגרשים. אבל זה מגרש אזרחי ואני מצטער להגיד שאף אחד מכל פרנסי היישובים לא הרים את הכפפה.
מיכאל בן-ארי
לך למנהל האזרחי, לך לאלוף, תפקיע שטח.
דורון ישראלי
הייתי אצל ראש המנהל האזרחי. זה לא ויכוח בינינו. ברמה העקרונית זו מטרה משותפת של שנינו. הטענות שלך לא צריכות להיות כלפי המשטרה. הטענות שלך צריכות להיות מול אותם אזרחים שלא פנו למכרז. זאת אומרת, זה מכרז אזרחי, כשהמשטרה – אין לה - -
יעקב כץ
לא. הטענה כלפי המשטרה היא - למה אין לה מאה כלי רכב להקציב, למה אין לה מאות שוטרים, ולמה כשכמות התושבים גדלה כל שנה ב-5.8% לא רואים את הגדילה הזו בשטח - -
דורון ישראלי
אנחנו באותה סירה, בעד אותה מטרה. אני יכול לענות לך על שאלות שקשורות אלי ולא למה אין אלף שוטרים. אני יכול להגיד לך מה אני עושה עם הניידות. למה אין עוד אלף שוטרים? – תשאל את שר האוצר. במחוז ש"י יש אלף שוטרים, זה נכון. כמה מתוכם שוטרים מבצעיים? זו שאלה אחת. ציינתי שיש לי 16 ניידות שעוסקות אך ורק בתנועה. יש עוד 17 ניידות שהן ניידות סיור שעוסקות גם בתנועה. תחנת בנימין עושה פעם בשובע מבצע – הן לא ניידות תנועה בכלל, ניידות סיור.
יעקב כץ
מה מצב הניידות מבחינה - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש, חבר הכנסת כץ – תן לנו להמשיך את הדיון.
דורון ישראלי
שאלתם אותי על הפריסה של הניידות. אני יכול להגיד בדיוק, זה לא סוד: בכביש 443 – אין לי ניידת שם, כמעט. היום שם הוא כביש רכב, אני לא שם ניידות. אני מחייב את המפקדים שלי ואני בודק את זה שיהיו כל יום 3 ניידות לפחות על כביש 60, ניידת על כביש 505, ניידת על כביש 55, ניידת קבועה על כביש 90, ניידת על כביש 1 וניידת על 437. זה, פחות או יותר, 8 ניידות. יש מבצעים שבהם אני רכז את כלל הניידות במקום אחר. אם היו לי עוד 20 ניידות אז היו 10 ניידות על כביש 60. אבל אני חייב לציין שאנחנו עושים פעילות רבה, היית נוכח בזה. המקום היחיד שמפעיל כל שבוע פעילות מסוק ב-437 והסרט שראיתם פה - יש לי סרטים לא פחות טובים ואנחנו עושים שם אכיפה.


האם יש עוד מה לעשות? – יש עוד מה לעשות, אם יתנדבו חלק מתושבי היישובים למשמר האזרחי, אני אכפיל את כמות הניידות. אם אני אקבל תקציב נוסף – כן.
היו"ר דוד אזולאי
אם יהיו לך מתנדבים יהיו לך ניידות להעמיד לרשותם?
דורון ישראלי
אני חוזר ואומר: אין בעיה של ניידות. יש מספיק כלי רכב.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, תושבי יהודה ושומרון שנמצאים אתנו – שמעתם כאן דבר שכדאי שתקחו אותו לתשומת לבכם.
שלמה וקנין
שמענו. לנושא הזה יש מגבלות רבות מאד, חלקן – לא באחריות המשטרה אלא באחריות הצבא. בכל הנוגע למה התנאים - זה לא ירושלים וזה לא תל אביב. זה חייב להיות במדים, חייב להיות עם שוטר, וכך הלאה, ובצירים מסוימים בלבד. בנוסף, באותה נשימה הייתי אומר – רוצים מתנדבים, אבל צריך לתת להם את התנאים להתנדבות ולא להרגיש בעצם שאסור לו לרשום את הדוח, שהוא רק מגבה את השוטר שרושם של הדוח. אפשר להרחיב על ידי מה שהיה פעם מקובל – שילוב של שוטר וחייל, ועל ידי זה שעושים יותר זוגות כאלה, והיו דברים מעולם - - זה נקרא בזמנו "שלוב זרועות", אם אני לא טועה.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא עובד היום?
קריאה
זה קיים, זה יכול להיות יותר.
שלמה וקנין
היה ניסיון של מחוז ש"י שהייתי שותף לו, שביקש את זה מהצבא, והדבר הזה לא יצא לפעול. יש מקום לעודד את הנושא הזה כי הוא גם ייתן את הביטחון הנדרש.
דורון ישראלי
זה נעשה בצורה מצומצמת. זה היה נותן מענה מצוין.
היו"ר דוד אזולאי
מה הסיבה שזה לא ניתן בתגבור?
אורית סטרוק
זו שאלה לצה"ל.
יובל שינקין
אנחנו, במשטרה הצבאית נותנים גיבוי למשטרת ישראל ומשתפים אתה פעולה - -
מיכאל בן-ארי
מה אתה אומר לגבי השאלה שלי, לגבי האבטחה של ניידות המשטרה?
דורון ישראלי
אני אומר בצער רב – אני שכלתי שני שוטרים בכביש הבקעה, כביש 90. הם היו במקום בו אין כמעט פעילות ואכן אני ממשיך לסייר שם - -
מיכאל בן ארי
ועוד שוטר – שוקי סופר, גם כן.
דורון ישראלי
אני הולך בהדרגה. חודשיים אחרי זה שני שוטרים שלי נפצעו בחיזמה, שוטר ומתנדב. אני פועל בכל המקומות. נכון שבמקום שיש בעיה ביטחונית – אני לא פועל. אני מסכים אתך שאם היתה יותר נוכחות בצבא, הייתי יכול לפעול גם במקומות אחרים שאני לא פועל, אבל אני כן פועל איפה שנוסעים ישראלים ופלסטינאים, ושם הדגש. אם בדרום הר חברון נוסע רכב ישראלי פעם בשעה ונוסעים שם רוב הזמן פלסטינאים, אני אומר בכאב – אני מעדיף שהניידות שלי יהיו איפה שנוסעים בעיקר ישראלים. כביש 60, שנוסעים בעיקר ישראלים, צומת גוש עציון לחברון – שם אני שם את הניידות שלי. אבל אני לא אשים את הניידות שלי בכבישים שהם שכוחי אל, שפעם בשעה עובר שם רכב ישראלי. הכל פונקציה של איפה שעיקר התנועה עוברת.


אני גם רוצה לציין, וחבר הכנסת כץ ראה את זה וגם השתתף – כמעט מחצית מהניידות שלי סמויות. לכן יכול להיות שהגב' אורית סטרוק לא רואה את כל הניידות. אבל הנתונים היבשים שניתן לבדוק – כמות הדוחות – זה משהו שאני לא יכול להמציא ולספר. אני יכול להגיד כל דוח איפה הוא נרשם, מתי ובאיזה שעה. כמות של 57,000 דוחות השנה, מתוכם – 42,000 לרכבים מקומיים, אי אפשר להתווכח עם זה. זה לא בתוך העיר וזה לא רק לרכבים ישראלים. אלה נתונים בסיסיים שאפשר לבדוק אותם. אתם רוצים שנרשום אלף דוחות? אז יגידו שהמשטרה רק אוכפת ולא מתייחסת לדברים האחרים. זה עדיין עליה, במשך השלוש שנים האחרונות, עליה מתמדת של כמעט 10% בכל שנה.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לחדד את העניין של המכרז לגבי החרמת רכבים. האם הדבר הזה יכול להיות מעשי בזמן הקרוב?
דורון ישראלי
אתמול.
היו"ר דוד אזולאי
ומה הבעיה כרגע, לאתר מגרש?
דורון ישראלי
המכרז מחייב כמה דברים אלמנטרים שבכלל לא קשורים למשטרה. חייב שיהיה ביטוח, חייב שיהיה שמירה, וחייב שיהיה גרר, ותאורה במקום. זה הכל.
היו"ר דוד אזולאי
היות וזה היה לפני שלוש שנים – אין לכם בעיה להוציא את המכרז הזה היום?
דורון ישראלי
המכרז הזה קיים קבוע, פתוח, לכל הציבור, כל הזמן. יש את המכרזים האלה – שלחתי אותם אישית לכל ראשי המועצות והחברות הכלכליות. מעבר לזה, אפילו שהם לא ניגשו, שלחתי להם את זה בנוסף, תסתכלו, תקראו, תראו מה צריך. להערכתי, כשאני יוצא מהמשטרה אני פותח מגרש כזה, זה יהיה מאד רווחי.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שצריך לקחת את הנושא הזה לתשומת לב.
יעקב כץ
גם אנחנו צריכים לעשות את כל המוטל עלינו.
היו"ר דוד אזולאי
צריכה להיות מכאן קריאה לראשי המועצות ביו"ש שיתייחסו לנושא הזה.
יעקב כץ
גם צריכה להיות קריאה לשר המשטרה לדרוש תוספת תקציב - -
אורית סטרוק
עניין של חלוקת כוח אדם.
היו"ר דוד אזולאי
רגע, רגע, יש דברים שהם בידינו – חבר הכנסת כץ, זה דבר שניתן מחר בבוקר, ואפשר לעשות את זה. כל מה שצריך זה שאותם ראשי מועצות – אל"ף, לאתר איזשהו מגרש, להביא את זה לידיעת המשטרה, בי"ת- לעניין אנשים.
יעקב כץ
המגרשים יהיו השבוע, בעזרת השם.
היו"ר דוד אזולאי
לגבי הנושא של איתור מגרש שבו אפשר להעמיד את אותם רכבים – תהיה פניה של הוועדה לראשי מועצות שיסייעו למשטרה בעניין הזה, לאתר מגרש שיעמוד לרשות המשטרה על מנת שיוכלו להשתמש בהם בהתאם לתנאים שהם דורשים.


הוועדה גם פונה למשרד התחבורה להגביר, או יותר נכון לסדר את הכבישים – ועיקר הטענות הן לכביש 60, ושם מדובר על מעגלי תנועה, שוליים, שבוודאי חשובים, אבל אני מניח שהשר כץ ירצה אבל השאלה אם יש לו אפשרות. אנחנו בכל מקרה נפנה אליו, ואז אני אפנה למשטרה בעניין הזה, גם לחד את המכרז בקשר לחילוט רכבים שאדוני דיבר עליהם. ברגע שיימצא מגרש – הא בהא תליא.


הוועדה דורשת להעביר את כל הנתונים לגבי תאונות דרכים ועבירות תנועה בכלל ללמ"ס, גם אם מדובר רק בפלסטינאים בלבד. הוועדה פונה ללמ"ס להכליל בדוחות שלה גם נתונים מיהודה ושומרון. אנחנו נפנה ונבקש הבהרות למה הם לא מכלילים את זה.
שרית לוי
הנתונים קיימים – אבל בנפרד.
היו"ר דוד אזולאי
אז נברר למה הם לא מכניסים את זה לתוך הנתונים שלהם. הוועדה גם תפנה למנהל האזרחי. הבנתי שלא תהיה לכם התנגדות שגם הצבא יאבטח את אותן ניידות - -
שלמה וקנין
לפיקוד המרכז, לא למנהל האזרחי.
היו"ר דוד אזולאי
אוקי.


דיברו כאן גם על הנושא של שילוב זרועות – ואני חושב שבעניין הזה צריכה להיות פניה למנהל האזרחי וגם לראשי המועצות, לעודד את העניין של יותר מתנדבים, יותר אנשים שעל פי בקשת המשטרה – זה רק יכול להיות לעזר.
שלמה וקנין
אין ספק. גם זה חונה בחצר של פיקוד המרכז והפרקליטות, בכל הנוגע לתנאים של הפעלה של הדבר הזה. אם יש כל כך הרבה הגבלות על ההפעלה – אין מתנדבים. בניגוד לירושלים, הוא יכול לבוא, לקבל שרוול, צ'קלקה, תדלוק של הרכב הפרטי – ונוסע, פה זה לא הולך ככה. יש כל כך הרבה מגבלות.
יעקב כץ
איזה מגבלות אתה מכיר?
שלמה וקנין
חובה- מדים - -
אריה אלדד
שר הביטחון פשט, לצערי, את הרגל. אנחנו שואלים שאילתות. סגן השר הצהיר בפעם שעברה שהוא לא מתכוון יותר לענות על שאילתות – אמר את זה לפרוטוקול הכנסת. מתן וילנאי אמר לפרוטוקול הכנסת שהוא לא מתכוון יותר לבוא לענות על שאילתות. וגם כשהוא עונה- חבל על הזמן לבוא ולהקשיב. לכן, מוסד השאילתות לשר הביטחון הוא מוסד שפשט את הרגל. אין שום תוכן בדברים שמביאים לנו כתשובות.
מיכאל בן-ארי
זה בית ספר לשחצנות, אתה מתכוון.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שמה שעלה כאן לגבי המתנדבים של המשמר האזרחי – שיש רצון אבל לא נותנים להם את התנאים- אני חושב שזה שווה דיון בפני עצמו. לדעתי. השאלה אם האכסניה שלו תהיה ועדת החוץ והביטחון, או ועדת הפנים. אני חושב שבמקרה הזה – זה ועדת החוץ והביטחון, למרות שאין לי בעיה לקיים את הדיון הזה אצלי. ואז, שם נוכל לקבל פעם אחת ולתמיד תשובות למה הצבא או המשמר האזרחי לא מוכנים לתת את התנאים. אנחנו גם נפנה אליהם בכתב ונבקש לדעת. אני מבקש ממך, אדוני, תפנה אחר כך למנהלת הוועדה, תגיד לה על איזה תנאים אתה מדבר. חשוב לי לדעת מה ביקשתם ולא קיבלתם. אנחנו רוצים לדעת למה הם לא נותנים כיוון שגם המשטרה מעודדת את הדבר הזה, ואין להם בעיה לקלוט את אותם אנשים, אבל ברגע שלא נותנים להם את התנאים – אין שום סיבה שאדם יתנדב. ואני מבין שמדובר על תנאים מינימלים, ואולי גם נושא הנשק מעורב בכך. אנחנו גם נפנה למנהל האזרחי בעניין הזה.
אורית סטרוק
מה לגבי פניה למפקד מחוז ש"י לגבי חלוקת כוח האם במקום, סדרי עדיפויות.
אריה אלדד
מה שהגדרנו כסדרי עדיפויות בהקצאת כוח אדם. היום זה פחות מ-8% מכוח האדם, שמוקצה למשימות האלה.
אורית סטרוק
ויש במחוז ש"י הרבה יותר שוטרים פר אזרחים יותר מאשר כל מחוז בארץ, אבל עדיין – חלוקת הכוחות בפנים היא כל כך תמוהה.
היו"ר דוד אזולאי
אוקיי, הוספתי את זה: הוועדה פונה למחוז ש"י להגדיל את כוח האדם לטובת מערך התנועה במחוז. אני מודה לכולכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים