ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/11/2010

חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29) (תיקון), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת החוקה, חוק ומשפט

03/11/2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 262

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, כ"ו בחשוון, התשע"א (03/11/2010) בשעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29)(תיקון), התש"ע-2010 – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
עו"ד דנה נויפלד – יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד ענת ליברמן – סגנית היועצת המשפטית, רשות האכיפה והגביה

עו"ד לאה רקובר – לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט

עו"ד מורן פרוינד – לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
תמי סלע
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29)(תיקון), התש"ע-2010
היו"ר דוד רותם
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-היום: הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29)(תיקון), התש"ע-2010.


הצעת החוק עברה שלשום בקריאה ראשונה, קיבלה פטור מחובת הנחה.


מי רוצה להסביר את החוק הזה?
לאה רקובר
משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט יזמו מהלך של הפרדת ההוצאה לפועל ממערכת בתי המשפט. זה גם מהלך מנהלי, שגובה בתיקון של חוק ההוצאה לפועל. במסגרת תיקון 29 הוסדרה כל הרפורמה בהוצאה לפועל לרבות עניינים שקשורים להפרדה.

במסגרת הדיונים בחוק עצמו עלה שיש צורך לדון במעמד הרשמים. חוק בתי המשפט קובע מוסד של רשמי בית משפט ובהתאם לחוק הוצאה לפועל וגם לחוק בתי המשפט, ניתן למנות מבין רשמי בית משפט, רשמי הוצאה לפועל - היום קוראים להם "רשמי הוצאה לפועל", בעקבות תיקון 29. עד תיקון 29 קראנו להם "ראש ההוצאה לפועל". במסגרת תיקון 29 נקבע ייחוד העיסוק, שמשמעו, רשם של בית משפט שעוסק בענייני ההוצאה לפועל יעסוק אך ורק בענייני ההוצאה לפועל ולא יעסוק גם בענייני ההוצאה לפועל וגם בענייני בית משפט.

התכלית של הקביעה הזאת בדבר ייחוד העיסוק היתה למנוע זליגה אפשרית של משאבים מההוצאה לפועל לבתי המשפט, כדי שתהיה הקדשה מלאה, שניתן יהיה באמת לממש את הרפורמה בהוצאה לפועל. ל

לפני הוראת השעה נקבע ייחוד העיסוק שנקבע שרשם שעוסק בהוצאה לפועל יעסוק אך ורק בהוצאה לפועל. זאת הוראה קבועה וזה המצב החוקי.

בנוסף נקבעה הוראת מעבר שקבעה, לגבי רשמים שמונו לפני התיקון, שבמשך תקופה של שנה וחצי ממועד תיקון 29 הרשמים הללו יוכלו לעסוק גם כרשמי בית משפט וגם כרשמי הוצאה לפועל.

אני מבקשת לציין שמדובר אך ורק ברשמים שמונה עד לכניסתו לתוקף של החוק. כל רשם שמונה לאחר כניסתו של החוק לתוקף והוא יועד לעסוק בהוצאה לפועל, אז ההוראה בדבר ייחוד העיסוק תקפה לגביו.

זאת אומרת, אנחנו מדברים על קבוצה שנכנה אותה "דור המדבר" - - -
היו"ר דוד רותם
דור המייסדים, למה דור המדבר? דור המדבר זה אלה שהסתובבו 40 שנה במדבר ומתו. דור המייסדים הם הקימו את המערכת, הם היו אלה שטיפלו בה, שיחיו עד 120 וימשיכו לעבוד.
לאה רקובר
תכף אני אומר למה אני מתכוונת כשאני אומרת שיש איזה דמיון מסוים.

במהלך השנה וחצי חלו שני שינויים במערכת, שינויים שאנחנו מבקשים לקדם. שינוי אחד זה הסמכת רשמים. מערכת בתי המשפט, במסגרת הליכי ההתייעלות ובמסגרת התפישה שלה לגבי רשמי בית המשפט כנושאי משרה, אנחנו מבקשים להסמיך אותם לדון בתביעות של עד 50,000 שקלים.
היו"ר דוד רותם
זה לא שייך לעניין.
לאה רקובר
תכף נראה אם זה שייך, אני אסביר את השייכות.
דנה נויפלד
זה לא שייך להצעה הזאת.
היו"ר דוד רותם
זה לא שייך להצעה הזאת, לא שייך לחלוטין.
לאה רקובר
אני אסביר למה מבחינתנו זה שייך.

בנוסף, תלוי ועומד תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שבמסגרתו ישונה מעמד הרשמים ממעמד של רשם שיפוטי, להפוך אותם לרשמים מנהליים. הרעיון הוא, שהמינוי שלהם לא יהיה לפי חוק בתי המשפט, אלא לפי חוק ההוצאה לפועל ויהיה להם מעמד אחד שלא בדומה למעמד של רשמי בית משפט.
היו"ר דוד רותם
הרשמים שמונו לבתי המשפט מונו לפי מה?
לאה רקובר
לפי חוק בתי המשפט.
דוד רותם
הם עברו ועדה למינוי שופטים?
לאה רקובר
לא, אבל רשמים לא עוברים ועדה למינוי שופטים.
היו"ר דוד רותם
את מכירה? לפעמים יש המלצות של הקורס של שופטים, שכתוב בהם: מתאים לתפקיד רשם אך לא מתאים לתפקיד שופט. אדם כזה, שלא עבר את הוועדה למינוי שופטים, וההמלצה של הקורס היא שהוא לא מתאים להיות שופט אלא מתאים להיות רשם, אנחנו פתאום ניתן לו סמכות לדון בתביעות כאילו הוא שופט עד 50,000 שקל. לכן אמרתי לך שתשאירי את זה בצד.
לאה רקובר
יכול להיות. אם אנחנו נבחן מה זה תפקיד של רשם, וכתבנו את זה גם בדברי ההסבר, התפקיד של רשם יש לו סמכויות מרחיקות לכת שיפוטיות באופן מובהק ולעיתים המשמעות שלהם - - -
היו"ר דוד רותם
לאה, זאת הבעיה אבל למה לך להיכנס לזה פה?

אם אני אגיד לך שהסיכוי של החוק ההוא לעבור הוא קטן, אז תגידי שלא צריך את זה?
לאה רקובר
לא.
היו"ר דוד רותם
זה בדיוק העניין, אז עזבי. אנחנו מכירים את שני החוקים.
לאה רקובר
אני יודעת.

השורה התחתונה היא, שהשאיפה של מערכת בתי המשפט להשאיר את הרשמים המייסדים במערכת. זה מהלך שאנחנו מקיימים אותו מול משרד האוצר, מול משרד המשפטים, שהוא עדיין לא הבשיל.
היו"ר דוד רותם
בשעתו, כשהבאתם את תיקון 29 רציתם שההצעה הזאת תחול ל-4 שנים. היה פה איזה חבר כנסת נודניק שאמר 18 חודשים. זה היה אותו חבר כנסת נודניק שמנדנד לו עכשיו. זה מתקבל ועכשיו אתם מבקשים תוספת של 6 חודשים. אני אגיד לך את האמת, אני גם שטפתי אתכם שלשום מעל דוכן הכנסת. הרי זה לא נודע לכם אתמול ולא הייתם צריכים להגיש את זה כל-כך מהר.
השאלה היא אחת ויחידה
אתם מאמינים שתוך חצי שנה זה ייגמר? אני אגיד לך למה. אני לא מוכן שתבואו אלי עוד פעם עם הוראת שעה. אני מעדיף לתת לכם עכשיו שנה ושלא תצטרכו לבוא אלי שוב פעם.
לאה רקובר
עלי זה מקובל.
דנה נויפלד
רגע, יש פה כמה גורמים במשרד המשפטים.
לאה רקובר
העניין הוא כזה. הנהלת בתי המשפט מלכתחילה חשבה שעדיף שנקבל משך זמן ארוך יותר. יש הליך חקיקה שאנחנו מקווים שיהיה קצר אבל נדרש זמן. יחד עם זאת, זאת ההסכמה שהגענו אליה עם ההוצאה לפועל. לכן, מבחינתנו, אנחנו רצינו יותר אבל היות וזאת ההסכמה שהגענו איתה עם ההוצאה לפועל אז אני לא יכולה.
דנה נויפלד
דווקא בגלל יושב ראש הוועדה באנו עם חצי שנה. אנחנו ידענו שזאת היתה כוונתו. זה לא נעלם מעינינו, ידענו שהבקשה שלנו בזמנו היתה לתקופה ארוכה יותר ולא בכדי הבאנו רק חצי שנה ובגלל זה אנחנו לא רוצים יותר.
היו"ר דוד רותם
ענת, האם אני יכול לקבל לפרוטוקול התחייבות שלכם שלא תבקשו עוד ארכה?
לאה רקובר
אבל אנחנו מבקשים, לא הם.
ענת ליברמן
אני חושבת שאני לא יכולה להתחייב בעניין הזה כיוון שמדובר ברשמים של בית המשפט. אלה רשמים שמונו לפי חוק בתי המשפט והם כפופים לבתי המשפט. אני לא יכולה להתחייב מה יהיה עוד חצי שנה. התקווה שלנו היא שעד עוד חצי שנה באמת כל דור המייסדים הזה ישאבו אותם לתוך מערכת בתי המשפט.


אבל, היה והם לא יספיקו לשאוב אותם לבתי המשפט – המצב היום שבו רשמי בתי משפט מכהנים הן כרשמי בתי משפט והן כרשמי הוצאה לפועל הוא מצב מאוד מאוד לא נוח למערכת ההוצאה לפועל. אני חושבת שגם למערכת בתי המשפט הוא מצב לא כל-כך נוח כיוון שהרשמים לא כל-כך יודעים למי המחויבות שלהם, כמה זמן הם פה וכמה זמן הם פה, לפעמים הם נשאבים לכאן ולפעמים לכאן. המצב הזה הוא לא נוח.
היו"ר דוד רותם
אבל אם אני מאריך את זה בחצי שנה אז בעצם יהיה צריך לייחד.
ענת ליברמן
זה מה שאני אומרת. אם אנחנו מאריכים את זה בחצי שנה, אז בתום החצי שנה, בהנחה שלא סיימו לשאוב את כל הרשמים, יצטרכו להחליט מה קורה איתם. בהנחה שלא שאבו אותם לבתי המשפט, יחול עליהם ייחוד הכהונה שקבוע בתיקון 29 ואז הם יהיו רשמי ההוצאה לפועל.


אני מבינה שזה מצב שהוא לא נוח, אולי זה גם לא נוח לאותם רשמים שלא ציפו להיות בסוף הדרך שלהם רשמי הוצאה לפועל. אנחנו חייבים לשים איזה סד זמנים שבו אנחנו נדע שסיימנו את הדבר הזה ורשמים לא מתניידים מבתי המשפט להוצאה לפועל כי המצב הזה לא נוח לא לרשמים, לא לבתי המשפט ולא לרשות האכיפה והגביה ולא לציבור.
היו"ר דוד רותם
גמרנו, שכנעת אותי לחלוטין.
לאה רקובר
ברור לגמרי שאי הוודאות לא נוחה לרשמים. מצד שני, הרשמים מעדיפים את הסיכוי שהם יישארו במערכת מאשר מחר בבוקר יאמרו להם לעבור להוצאה לפועל.
תמי סלע
זה לא רק מה שעדיף לרשמים.
לאה רקובר
בשם הרשמים אי-אפשר להגיד שהם היו רוצים להגביל את הזמן. להיפך, הם מבחינתם, ככל שיש סיכוי שהם יישארו במערכת בתי המשפט, הם מעדיפים זאת.
היו"ר דוד רותם
אין שום ספק אבל בסופו של דבר צריך גם להיות אחראי ולקחת אחריות. צריך לדעת לחתוך עניינים ולהגיד לחלק מהרשמים שהם הולכים להוצאה לפועל ולאלה להגיד שהם נשארים בבתי המשפט, בין הם יקבלו סמכות עד 50,000 שקל ובין אם לא, זה לא שייך לעניין.
לאה רקובר
מה שאתה אמרת הוא נכון. אני אומרת, זאת ההצעה הממשלתית ואני מקבלת אותה. זה מאוד נכון מה שאמרת. אם פרק הזמן של חצי שנה לא יספיק ואנחנו נהיה בדיוק בישורת האחרונה נצטרך לבוא שוב.
היו"ר דוד רותם
אני כבר מודיע לכם שאם אתם תבואו לי שבועיים לפני הסוף או שלושה שבועות לפני הסוף, אני פשוט לא אדון בזה. הייתם צריכים להגיש הצעת חוק.
לאה רקובר
אני אומרת שזאת היתה ההסכמה.
היו"ר דוד רותם
יש הרבה שכל במה שענת אמרה. פעם אחת ולתמיד צריך לדעת לחתוך. אי-אפשר להיות נחמד עם כולם כל הזמן.
לאה רקובר
אבל אם יש אפשרות כזאת והיא קיימת ואנחנו עובדים עליה ועוד 4 חודשים נראה שאו-טו-טו זה קורה.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין מה זה או-טו-טו זה קורה. תסכמו לעצמכם שאתם תוך שבועיים גורמים לראיין אותם - - -
לאה רקובר
זה לא רק העניין שאנחנו צריכים לפעול. אנחנו את העבודה שלנו עושים וגם היינו מגישים את הצעת החוק הזאת קודם. אבל יש דברים שתלויים, למשל, בוועדה הזאת. מתי ייקבע העניין של הרשמים המנהליים? מתי שנגמור עם משרד האוצר, מתי שנעשה את כל הדברים.
היו"ר דוד רותם
בואי נניח שמחר בבוקר אני דן בשני החוקים ההם, אני מאשר את רשמי ההוצאה לפועל ומצביעים נגד הצעת החוק הממשלתית.
לאה רקובר
אנחנו הולכים הביתה ורואים מה אפשר לעשות.
היו"ר דוד רותם
אז תיקחו את זה בחשבון, תפעלו בכל האפשרויות. אני לא מבין. אל תבנו על כך שהכול יהיה בסדר. תבנו על כך שהכול לא יהיה בסדר ומהם דרכי הפעולה שלכם. אתם חייבים לעשות את זה כי באיזה שלב יש רשמים מסכנים שתלויים בין שמים וארץ וגם הם בני אדם.
לאה רקובר
אנחנו דואגים להם. אנחנו באנו בעצם בשמם.
היו"ר דוד רותם
זה מצוין שאתם דואגים להם אבל די, אתם לא יכולים לדאוג להם עד אין סוף, כי אחרת אתם תבקשו להאריך את זה עד שהאחרון באמת - - -
לאה רקובר
בוא לא נשכח שמדובר רק על דור המייסדים.
היו"ר דוד רותם
כמה כאלה יש?
לאה רקובר
בסך-הכול במערכת יש כ-80 רשמים, כאשר לפחות מחציתם יישארו במערכת בתי המשפט בכל מקרה.
היו"ר דוד רותם
גם אם החוק ההוא לא יעבור?
לאה רקובר
כן.
היו"ר דוד רותם
הבנתי. אז הבעיה היא רק 40.
לאה רקובר
בין 40 ל-50.
תמי סלע
נמסר לנו שיש איזה 40 שהם ותיקים והם משמשים גם וגם ושיש בסך הכול 10 חדשים. יש פה גם שיקול של איזה שירות ניתן לאזרחים כי נמסר לנו על העומס הגדול על הרשמים. כמה זמן אפשר לדחות את ההחלטה הזאת?
לאה רקובר
שירות הם מקבלים, אין כאן בעיה של שירות.
תמי סלע
השירות נדחה כי אין מספיק כוח אדם.
לאה רקובר
זה לא נכון.
תמי סלע
אני אראה לך את הפרוטוקול של הדיונים.
לאה רקובר
מי שאמר את זה לא דייק.
היו"ר דוד רותם
לאה, יהיה לכם מאוד קשה לבוא אלי בחודש מאי ולבקש הארכה נוספת. נורא קשה, אני אומר לך את האמת.
לאה רקובר
אז אולי תיתן לנו תקופה ממושכת.
היו"ר דוד רותם
אני לא אתן לכם כי את המחלוקות תפתרו בבית ולא אצלי.
לאה רקובר
בסדר.


אני רק רוצה להעיר למה שתמי אמרה. נניח, לצורך העניין, מחר בבוקר כל הצעות החוק שהגשנו מתקבלות ובכל מקרה הרשמים עוסקים בנושא הזה. יכול להיות שלהוצאה לפועל באופן בסיסי, לפי התפישה שלך, חסרים לה רשמים ולכן היא רוצה חוקרים. אבל זה לא נכון שבגלל שהם עובדים בשתי המערכות - - -
תמי סלע
הם מקדישים פחות זמן להוצאה לפועל, הם עובדים גם וגם.
לאה רקובר
לא, ממש לא. חבל שזה נאמר.
דנה נויפלד
לא נאמר שרשמים לא עושים את עבודתם.
תמי סלע
הם קורסים כי יש להם עומס.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, ביקשתם 6 חודשים, קיבלתם 6 חודשים.


מי בעד הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים אין
היו"ר דוד רותם
אושר פה אחד.


הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:45)

קוד המקור של הנתונים