ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 30/11/2010

ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות בשירות המדינה

פרוטוקול

 
PAGE
28
ועדת החוקה, חוק ומשפט

30.11.2010


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 280

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, כ"ג בכסלו התשע"א (30 בנובמבר 2010), שעה 09:00
סדר היום
ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות בשירות המדינה

דיון
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם - היו"ר

אורי אורבך
מוזמנים
דר' גיא רוטקופף

- מנכ"ל, משרד המשפטים

דר' שלמה אלישר

- סמנכ"ל בכיר שירותי שיקום, משרד הרווחה

רבקה לויפר

- רפרנטית רווחה באגף התקציבים, משרד האוצר

נאדר אלקאסם

- מרכז בכיר ייצוג הולם בקרה וביקורת, נציבות שירות המדינה

הניה מרקוביץ

- מנהלת אגף בכיר תכנון ובקרה, נציבות שירות המדינה

אחיה קמארה

- נציב שוויון זכויות, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

עו"ד טובה רקנטי

- ממונה פניות ציבור, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

סגל פרץ יהלומי

- מנכ"לית, אקי"ם

שירלי גלאור

- סמנכ"לית, יועצת משפטית, אקי"ם

אשר עופרי הירש

- יו"ר אקי"ם אשקלון, אקי"ם

יואב קריים

- מנכ"ל ודובר העמותה, מטה מאבק הנכים

משה רוטמן

- מזכ"ל ארגון הפעולה של הנכים

דוד מרקו

- מנכ"ל אלווין ישראל
נעמה לרנר

- מנהלת המחלקה הקהילתית, 'בזכות'

חיים פסחוב

- מחלקת פניות הציבור, 'בזכות'

עו"ד עידית גודס גרינבאום
- רכזת הפורום, פורום פ"ת

אורן כהן

- מרכז פעילות של הנכים
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות בשירות המדינה

דיון
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. העולם מציין היום את היום הבין לאומי למען אנשים עם מוגבלות. כיוון שהנושא קרוב אליי, אנחנו נעסוק היום בנושא של מעקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלויות בשירות המדינה, דבר שנקבע בחוק. לצערי הרב נציבות שירות המדינה במקרה הטוב לא מכירה את החוק---
קריאה
הם לא הגיעו.
היו"ר דוד רותם
אם הם לא הגיעו, זו בעיה שלהם.
יואב קריים
זה מעיד על כל ההתייחסות שלהם לנושא.
היו"ר דוד רותם
---במקרה הטוב היא לא מכירה את החוק, במקרה הגרוע יותר היא מצפצפת על החוק. העובדה שלא הגיעו הנה נציגי נציבות שירות המדינה, אדוני המנהל הכללי, זה דבר חמור ביותר.

כן, הם אמורים להגיע ובינתיים הם מאחרים.
קריאה
יש לך סמכות להוציא צו הבאה.
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לך משהו, מכיוון שנציב שירות המדינה מתחלף, אני לא יודע למי להוציא את הצו, משום שהנציב הקודם, כמו שאמרתי, במקרה הטוב הוא לא הכיר את החוק, במקרה הרע הוא פשוט צפצף על החוק, משום שמאז שנת 2007, למרות הוראת חוק מפורשת שמחייבת אותו להגיש דיווחים על שילובם של בעלי מוגבלויות בשירות המדינה, הוא פשוט החליט שלא צריך. אני שמעתי כל מיני סיבות; הוא לא יכול, אין להם אפשרות, הם לא יודעים. זה בדיוק אחד הדברים שלא מעניין אותי, אם המחוקק קבע דבר מסוים, אז נציבות שירות המדינה, כמו כל משרד ממשלתי אחר וכמו כל גוף ממשלתי אחר, תעמוד בחובה, ואם היא לא יכולה לעמוד בחובה, היא תפנה אל המחוקק ותאמר, 'רבותיי, אני לא יכול לעמוד בתנאים, נא שנו את החוק'. כל עוד החוק לא שונה, גם המדינה מחויבת לעמוד בדרישות שהחוק מטיל עליה. אם המדינה תצפצף על החוק, לפחות בוועדה הזאת יש לי כמה כלים ללמד אותה שאם חוק לא חשוב, אז גם חוק שהיא רוצה יפסיק להיות חשוב וייקבע לדיון בתקופה מאוחרת יותר, משום שממילא המדינה לא תקיים את החוק.

אז אדוני המנהל הכללי של משרד המשפטים, אני אבקש מאוד שאתה תעביר את המחאה הזאת למי שצריך ואני משוכנע שגם שר המשפטים וגם אתה תדעו לטפל בנושא הזה באופן כזה שלפחות בשנה הקרובה יוגש לנו דוח מדויק, מפורט, כדי שאנחנו נראה עד כמה המדינה---
קריאה
הם הגיעו.
היו"ר דוד רותם
אני אחזור בשבילכם, מכיוון שאיחרתם, על הדברים שאמרתי. נציבות שירות המדינה, או שהיא לא מכירה את החוק, זה במקרה הטוב, או שבמקרה הרע היא מכירה את החוק והיא החליטה לצפצף עליו. אתם נדרשתם, על פי החוק, לדווח לוועדה הזאת אחת לשנה על קליטתם של בעלי מוגבלויות בשירות המדינה. מאז שנת 2007 לא הוגשו דוחות ולזה אני מבקש לקבל הסבר נורא משכנע משום שקשה לי להאמין שגוף ממשלתי שאמון על מכרזים ועל טוהר המידות בשירות המדינה לא מקיים את החוק. התירוצים צריכים להיות באמת נורא משכנעים, כי אם לא יהיו תירוצים משכנעים, אז אני מודיע לכם שאני מתכוון לפנות בתלונה ליועץ המשפטי לממשלה, על אי קיום חוק על ידי גוף ממשלתי ואני אדרוש ממנו לנקוט הליכים בנושא הזה. אנחנו לא מחוקקים רק כדי שיהיו עוד 200 עמודים בספר החוקים, אנחנו מחוקקים כדי שאנחנו נוכל לפקח על קיום החוק.

אדוני המנהל הכללי של משרד המשפטים, בבקשה.
גיא רוטקופף
ראשית אני מברך את הבאים, מברך את כבוד היושב ראש, על קיום הדיון החשוב הזה ביום החשוב הזה. כפי שאמר יושב הראש, הוא מכיר את העניין באופן אישי, גם אני מכיר את העניין באופן אישי ובדרך לכאן חשבתי שבעצם כולנו אנשים עם מוגבלויות, אם זה מוגבלות בתכונת אופי מסוימת, אם זה מוגבלות רגשית, אם זה מוגבלות פיזית. משום מה יש התייחסות חברתית שונה לאדם שלא שומע טוב, אדם שלא רואה טוב, אדם שנמצא במצוקה נפשית או רגשית, אדם שיושב בכיסא גלגלים, פתאום החברה מתייחסת שונה. התשובה די ברורה, זה דבר שיותר ניכר לעין, מבדל, יש דברים שהם סמויים מהעין, אבל המטרה שלנו היא ליצור חברה סובלנית יותר, פתוחה יותר, מקבלת יותר בכל התחומים וגם בתחום של אנשים עם מוגבלויות.

לפי דעתי זה מתחיל בבית, ביחס של ההורים, בהתנהגות שלהם עם הילדים שלהם כלפי אנשים שונים בכלל ואנשים עם מוגבלויות בפרט. אמרתי שאני מכיר את זה באופן אישי, לבתי יש קושי בראייה ואני רואה לפעמים תגובות של אנשים ואני פשוט לא מבין איך הורים מתייחסים כך. הם אומרים לילדים לא להסתכל, מבטים חודרים, כאילו זה מחלה מדבקת. אני חייב לומר שגם לפני שנכנסתי למשפחת המוגבלויות באופן אישי, השתדלתי עם הילדים הבוגרים שלי לעשות מאמץ חינוכי להתייחסות שווה לשונים גם בהתנהגות שלי כלפי אנשים עם מוגבלויות או בכלל כלפי שונים במשהו, ובעצם ההתנהגות הזו יצרה אצלם סוג של פתיחות.

לכן ראשית זה משהו שצריך להיות במודעות של כל הורה במדינת ישראל, של כל אדם במדינת ישראל וזה גם תלוי בנו. אני אומר בנו, האנשים עם המוגבלויות. הרבה מאיתנו משתמשים בהומור ככלי ששובר קרח, כל אחד משתמש בכלי שלו, אבל תלוי בנו במובן זה שאם אנחנו נהיה שווים, נרגיש שווים ונדרוש את השוויון, כך אני חושב שיתייחסו אלינו כאל שווים. כי ההתחשבות הזו של מי שנמצא עם העיוור, הוא מבקש ולא העיוור עצמו, זו התחשבות שלנו בשביל לא להביך, היא לא צריכה להיות. העיוור צריך להיות במסעדה והוא צריך לבקש והוא צריך לדבר וכבר נתקלנו בסיטואציות שאני יושב עם אדם עם כיסא גלגלים ושואלים אותי מה הוא אוכל. ונתקלתי כבר בסיטואציות שאומרים על אדם שיש לו בעיה שהיא בעיה נפשית, מדברים עליו בגוף שלישי והוא כבר רגיל שהוא לא צריך לענות. זו חובתנו, של כולנו, כפי שאמרתי, גם בעלי המוגבלויות וגם שלנו, של האנשים בעלי המוגבלויות שנראות יותר לעין, וזו חובה שלנו כממשלה.

במסגרת הזו במשרד המשפטים, אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד על מנת להקל ולהביא לשוויון עד כמה שניתן לאנשים עם מוגבלויות ולא רק דרך נציבות השוויון לאנשים עם מוגבלויות שבראשה עומד מר אחיה קמארה. זה פן אחד של העבודה שלנו. אגב, מר קמארה נבחר השנה ואני חושב שזה הישג גדול שאנחנו צירפנו למשרד המשפטים אדם שהגיע מהמגזר השלישי, מהרבה מאוד שנים של עבודה במגזר השלישי. אתה עושה כן עם הראש, באחד הדיונים שהיו לנו בעבר באחד השולחנות העגולים, דנו בשאלה האם אנחנו מצרפים את מר יואב קריים לדיון כמשקיף או מצרפים את יואב כחבר בוועדה, ואז יואב בא ואמר 'אני לא רוצה להיות חבר בוועדה, אני אולי רוצה להיות משקיף, כי אם אני אהיה חבר בוועדה אני לא אוכל להתנגד'. זה טיעון טוב, אבל מר אחיה קמארה החליט להצטרף אלינו ואני חייב לומר לכם שהוא פועל, אגב כמו הרבה גופים במשרד המשפטים, כמגזר שלישי בתוך משרד המשפטים וזה טוב.
יואב קריים
אני אמרתי לך ביותר מהזדמנות אחת שמיניתם את האדם הכי ראוי שיכולתם למצוא.
גיא רוטקופף
זה נכון.

אז פעילות אחת שלנו זה באמת נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות. אנחנו בתחילת העבודה, בתחילת המהפכה, אני מתכוון להשקיע הרבה מאוד תקציבים, סיוע ותמיכה בהצלחה של הנציבות ובפעילויות אחרות של המשרד, אם זה בהעסקה פוזיטיבית של עובדים עם מוגבלויות. יש לנו תכנית כזו, אני רואה שארגון 'בזכות' מתנגד לחלק מהדברים, אנחנו נדון בדברים, ועוד תכנית שעכשיו אנחנו מפתחים ביחד עם הג'וינט, תכנית ארוכת טווח, זה שיתוף פעולה של משרד המשפטים, של הג'וינט, של משרד ראש הממשלה, לפתח מתודות ומחקר מקיף בתחום העסקת אנשים עם מוגבלויות ושילובם בחברה.

אני רוצה לסיים ולומר תודה שנתתם לי את הבמה, ומשרד המשפטים ואני באופן אישי פתוחים לכל רעיון, שינוי, עזרה, ואני גם יכול לשמוע ביקורת, ולפעמים גם לתקן.
היו"ר דוד רותם
אדוני המנהל הכללי, תן לי לומר לך דבר אחד. קודם כל הזכות להיכנס לארגון בעלי המוגבלויות לא נתונה לכל אחד, זו זכות ששמורה לחלק מאיתנו, לא לכולנו. דבר שני, אני רוצה לומר לך שהאנשים עם מוגבלויות לא צריכים רחמים וסיוע של אף אחד, אני אומר שאני חושב שבדרך כלל אדם עם מוגבלות צריך שלא יפלו אותו לרעה, משום שכאשר אדם גדל עם מוגבלות הוא מפתח את החושים, הוא מפתח את היכולות שיש לו בהרבה יותר מאשר אדם רגיל, ולכן צריך לדעת שצריך לתת לאדם עם מוגבלות את ההזדמנות ההוגנת ולא לפסול אותו, אבל גם לא לרחם עליו. לא צריך רחמים.

דר' אלישר, בבקשה.
שלמה אלישר
אדוני היושב ראש, אני הייתי חבר בוועדה הבין משרדית שלמעשה עסקה בניסוח תיקון חוק המינויים למתן העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלות בשירות המדינה. עבדנו במשך ימים ארוכים מתוך תקווה שאכן ניתן יהיה, באמצעות תיקון חוק, לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להשתלב גם בשירות הציבורי, כדי שתהיה כאן אחידות בין הדיבור על הצורך לשלב אנשים עם מוגבלויות בשוק הפתוח במסגרות שונות, פרטיות וציבוריות, ושגם הממשלה למעשה תאפשר לאנשים עם מוגבלויות להשתלב. אני חושב שהתיקון של חוק המינויים לא כל כך צלח, מכיוון שמספר האנשים ששולבו מאז שהחוק למעשה נכנס לתוקף הוא כנראה מאוד מאוד קטן, אם בכלל. יכול מאוד להיות שהתיקון עצמו לא נתן תמריץ לאנשים עם מוגבלויות לגשת למכרזים פומביים בגלל כל מיני חסמים פסיכולוגיים, כאלה ואחרים.
היו"ר דוד רותם
או בגלל ניסיון.
שלמה אלישר
או בגלל חוסר ניסיון.
היו"ר דוד רותם
לא, להיפך, ניסיון.
שלמה אלישר
בגלל ניסיון קלוקל, אתה רוצה לומר.
היו"ר דוד רותם
נכון.
שלמה אלישר
מכל מקום, בשלב יותר מאוחר הוחלט להוציא מכרז מרכזי מטעם מינהל הרכש הציבורי, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בתעסוקה במשרדי ממשלה באמצעות חברות כח אדם. למעשה המכרז הזה בא לעקוף את הצורך באמת לשלב אנשים עם מוגבלויות במשרות תקניות במשרדי ממשלה. כיום, כשאנחנו כבר שנה וחצי אחרי המכרז הזה, אני חושב שהתרומה שלו היא מאוד שולית ואנחנו לא רואים את המספרים הגדולים של אנשים נכנסים. מה עוד שהאופציה הזאת היא במידה מסוימת קצת, הייתי אומר בלשון עדינה, פוגעת בסטטוס והיא לא כל כך מחמיאה.
היו"ר דוד רותם
הרעיון של המכרז של קבלני כח אדם, רעיון של מי הוא?
הניה מרקוביץ
סליחה, התצוגה כאן לא נכונה. זה לא למשרות רגילות. הכוונה פה---
שלמה אלישר
זה לא משנה, זה גם למשרות של הגב' מרקוביץ, זה גם לאנשים שיכולים להיות משפטנים וכלכלנים ורואי חשבון ושיש להם גם במקרה מוגבלויות. לא בלבד. אני יושב בוועדה במִנהלת ואני יודע שזה מכוון לכל ספקטרום היכולות האינטלקטואליות הקוגניטיביות והמקצועיות.
היו"ר דוד רותם
של מי, דר' אלישר, היה הרעיון להוציא את---
שלמה אלישר
של החשב הכללי.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת הרעיון הוא לקחת דווקא את אותם אנשים עם מוגבלויות, שהם האנשים החלשים יותר בחברה מבחינה תעסוקתית, ולבוא ולהגיד להם 'תעבדו אצל קבלני כח אדם', עם כל הבעיות סביב הנושא הזה של עובדי כח אדם.
הניה מרקוביץ
שלילי. אני מוחה על ההצגה הזאת. אין בשירות המדינה העסקה באמצעות חברות כח אדם.
שלמה אלישר
ודאי שיש.
הניה מרקוביץ
אנחנו אוסרים את זה, קלטנו את כל עובדי קבלני כח אדם בתוך שירות המדינה.
שלמה אלישר
לא, הם יהיו נותני שירותים. אבל אני עוד לא סיימתי את מה ש---
היו"ר דוד רותם
סליחה, גב' מרקוביץ, אחר כך תגיבי על מה שהוא אומר.
שלמה אלישר
הכוונה היתה שהם יהיו כנותני שירותים. כנותני שירותים, גב' מרקוביץ, הם יכולים לתת את כל ספקטרום המקצועות. אפשר לעשות מיקור חוץ של רואי חשבון, של כלכלנים, של משפטנים וכן הלאה. אני יושב בתוך המִנהלת שעוסקת בנושא הזה וזה לא רק לאנשים שעוסקים בניקיון, או בגינון או בארכיבאות, אלא זה פתוח לאנשים עם יכולות שונות. זה תלוי כמובן בסגני המנהלים הכלליים שעוסקים במינהל ובמשאבי אנוש בכל אחד ממשרדי הממשלה, למה הם זקוקים ומה הם צריכים. זה תלוי בהם.

אני רוצה לומר דבר נוסף ואחרון. לפני כמה שנים היינו מקבלים מספר משרות ייעודיות ועד כמה שזה אולי לא מחמיא, אבל בכל זאת היה ניסיון בפרקטיקה לקבל משרות, והגב' מרקוביץ יודעת את זה, עבור אנשים עם מוגבלויות שהם היו צבועים לאנשים שלנו מאגף השיקום ממשרד הרווחה---
הניה מרקוביץ
לא היו.
היו"ר דוד רותם
אני מבקש לא להיכנס לדבריו.
שלמה אלישר
יכול מאוד להיות שצריך לחזור וגם ללכת בגישה הזו. תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
מה עשה משרד הרווחה בכל הנושא הזה?
שלמה אלישר
אנחנו מדברים על מכרזים פומביים ולא על מכרזים פנימיים, אנשים שניגשו למכרזים פומביים, אם ביניהם היו אנשים עם מוגבלויות אז היתה להם אפשרות להתקבל לעבודה, אבל אני אומר כאן שלא היו אנשים שניגשו למכרזים האלה ואני הסברתי מדוע.
היו"ר דוד רותם
מה עשה משרד הרווחה כדי לעודד אנשים לגשת למכרזים האלה? זה חלק מתפקידו של משרד הרווחה, לא? אני שומע את שר הרווחה כל יום מדבר על כך שהוא פועל לעשות וכולי וכולי, אז תגידו לי מה הוא עשה.
שלמה אלישר
אני חושב שהדבר החשוב ביותר שאנחנו עשינו, בכל המכרזים שאנחנו הוצאנו לקבלת שירותים ולקניית שירותים מקצועיים, היתה שם עדיפות חד משמעית לאנשים עם מוגבלויות.
היו"ר דוד רותם
כן, מר קמארה?
אחיה קמארה
אני רוצה, למען הסדר הטוב, שאנחנו נחזיר את הדיון לנושא המרכזי שלנו שזה ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות בשירות המדינה. הנושא של כח אדם הוא חשוב, אבל הוא לא פוטר את המדינה מאחריות לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות.
היו"ר דוד רותם
ניתן לגברת מרקוביץ את הבמה, היא תיתן לנו את כל ההסברים. גב' מרקוביץ, בבקשה.
הניה מרקוביץ
תודה. אני מצטערת שכשנכנסתי לכאן שמעתי על נושא הדוח השנתי ואני כמובן מתנצלת על כך שלא העברנו דוח לכנסת, ואני לא אומרת את זה כתירוץ, אלא כעובדה. אנחנו מציגים כל שנה שלושה דוחות לכנסת של אוכלוסיות מתוך הארבע שאנחנו מחויבים להן, זה נשים, ערבים ואתיופים. אנשים עם מוגבלות אנחנו לא מסוגלים להציג כי הנתונים לא בידינו. אין לנו סימון במחשב של מי זה אדם עם מוגבלות ובמיוחד אנשים עם מוגבלות חמורה, כפי שתוקן בתקשי"ר לגבי הייצוג ההולם המחייב את שירות המדינה.

הנתונים האלה הם נתונים שאנחנו מקבלים דרך הפגשת נתוני עובדי המדינה עם נתוני המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון. אנחנו כרגע עובדים, בסיועו של מר קמארה, על דוח כזה עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי לפי החוק היא היחידה שיכולה לקבל את הנתונים האלה, גם מהמוסד לביטוח לאומי וגם ממשרד הביטחון. בינתיים קיבלנו נתונים רק מהמוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון עדיין לא העביר את קובץ השמות שלו ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
היו"ר דוד רותם
גב' מרקוביץ, יש בטופס בקשה לקבלת משרה בשירות המדינה מקום לסמן ש'אני מוגבל'.
הניה מרקוביץ
כדי לקבל העדפה.
היו"ר דוד רותם
נכון. כמה אנשים הגישו בקשות עם סימון בטופס הזה, אתם יכולים לבדוק?
הניה מרקוביץ
כמאה אנשים בשלוש השנים האחרונות.
היו"ר דוד רותם
מה זה כמאה? כמאה זה תשעים, או---
הניה מרקוביץ
סביב התשעים.
היו"ר דוד רותם
זה דבר שיכולתם לתת לי נתונים מדויקים, כי אפשר לספור.
הניה מרקוביץ
לא ביקשתם את הנתון הזה.
היו"ר דוד רותם
אני לא ביקשתי, משום שאתם צריכים לדווח. אתם עכשיו נותנים לי תירוצים, 'אנחנו לא מסוגלים לדווח', אז אני אתן לך ארבע נקודות שהייתם יכולים לדווח בצורה נורא פשוטה. קודם כל כמה אנשים כאלה הגישו את הטופס. דבר שני---
הניה מרקוביץ
גם מי שמסמן, אדוני, לא כל מי שמסמן זכאי להעדפה.
היו"ר דוד רותם
אני לא אמרתי שהם זכאים, אמרתי כמה אנשים... הייתם יכולים להגיד, 'רבותיי, הוגשו 132 בקשות שבהן אדם ביקש, מתוך ה-132 התברר ש-31 לא זכאים, מתוך ה-101 שנשארו, נתקבלו לעבודה 22'.
הניה מרקוביץ
אם תבקשו נתונים מסוימים ש---
היו"ר דוד רותם
אני לא אבקש שום נתונים, החוק מחייב אתכם לדווח. אתם לא מסוגלים? תגישו בקשה לשינוי החוק. אתם לא יכולים לעשות לעצמכם דין ולהגיד ש'מכיוון שפה אנחנו לא מצליחים', הרי זו האמת, לגבי נשים, ערבים ואתיופים קל לכם לדווח, אתם אולי הצלחתם שם, אז אתם רוצים להראות 'עשינו'. אתם חייבים על פי החוק לדווח, אתם לא מסוגלים לקיים את החוק? יש שתי אפשרויות, או ששמים את המפתחות על השולחן והולכים הביתה, זו אפשרות אחת. או שבאים למחוקק ואומרים 'תראה, הטלת עלינו מטלה שאנחנו לא מסוגלים לעמוד בה, נא שנה את החוק'. העובדה שאתם אומרים 'אנחנו לא מסוגלים, לכן אנחנו לא מדווחים, נעשה מה שאנחנו רוצים', אני מודה לך, אבל אני רוצה לראות מה היה קורה כשמישהו עובר עברה, נוסע מירושלים לתל אביב והוא נורא ממהר, כי יש לו בתל אביב פגישה חשובה והוא נוסע במהירות מופרזת, וכשעוצר אותו השוטר, הוא אומר לשוטר, 'תשמע, לא היתה לי בררה, לא יכולתי לנסוע לאט', מה היה אומר לו השוטר ומה היה אומר לו השופט.

אתם ב-2007 עשיתם השוואה עם הנתונים של ביטוח לאומי. למה אי אפשר לעשות את זה ב-2008 או ב-2009?
הניה מרקוביץ
כי זו עבודת מחשב מאוד יקרה ואנחנו לא יכולים לעשות את זה.
היו"ר דוד רותם
או. עכשיו איפה האוצר? זאת אומרת הבעיה היא כסף.
הניה מרקוביץ
גם השונות לא תהיה כל כך גדולה.
היו"ר דוד רותם
אני לא יודע אם השונות גדולה או קטנה, אבל עכשיו הבנתי שאתם לא מדווחים כי זה עולה לכם הרבה מדי כסף.
נאדר אלקאסם
אנחנו לא משלמים.
היו"ר דוד רותם
אז מי משלם?
הניה מרקוביץ
הלשכה לסטטיסטיקה.
היו"ר דוד רותם
אז זה עולה יותר מדי כסף. הבנתי.

האם אתם פונים ליחידות ואומרים 'תגידו, רבותיי, יש אצלכם אנשים עם מוגבלויות'?
הניה מרקוביץ
היחידות לא יכולות לדווח, כי זו צנעת הפרט. הם לא יכולים. ואם זו נכות שהיא לא גלויה, אז איך הם יידעו אם אדם או---
היו"ר דוד רותם
את עונה לי שתי תשובות שהן לא ממן העניין. אם אדם הוא יושב על כיסא גלגלים, אז אין צנעת הפרט להודיע ש'יש אצלנו אדם על כיסא גלגלים והוא מוגבל'. אם המוגבלות לא ניכרת, אז הם לא יידעו, אז אני לא ביקשתי לדווח על זה. אבל אני שואל על אלה שהנכות ניכרת.
הניה מרקוביץ
אבל זה לא יהיה נתון מלא.
היו"ר דוד רותם
אני לא ביקשתי נתון מלא, תני לי חצי מהנתונים, רק תני לי נתונים. מה שאתם אומרים זה דבר נורא פשוט, 'אנחנו לא יכולים לדווח, כי זה עולה הרבה כסף, ואין לנו נתונים מלאים, אז לא נדווח בכלל'. תירוצים יפים.
הניה מרקוביץ
אני לא יכולה לבקש נתון כזה מהמשרדים.
היו"ר דוד רותם
למה?
הניה מרקוביץ
מה לבקש מהמשרדים? תדווח לי מי מהעובדים שלך הם בעלי 70% נכות ויותר? אנחנו עושים העדפה מתקנת לאנשים בעלי מוגבלות של 70% ומעלה, זאת ההעדפה המוגדרת בתקשי"ר. איך אני יכולה לבקש ממנהל משאבי אנוש, במשרד, שידווח לי מי הם האנשים אצלו שעונים על הדרישה של 70%---
היו"ר דוד רותם
לא ביקשתי 70%, שיבוא---
קריאה
חובת הייצוג ההולם לא חלה רק על 70% ומעלה.
הניה מרקוביץ
אבל אנחנו הגדרנו בתקשי"ר וזה נעשה עם כל הארגונים במשותף, עם נציבות אנשים עם מוגבלות, שההעדפה המתקנת שניתנת ל---
היו"ר דוד רותם
אני לא מדבר על העדפה מתקנת, אני מדבר עכשיו על שילוב אנשים עם מוגבלויות. אני לא מדבר על העדפה מתקנת. אתם בהעדפה מתקנת לא עשיתם שום דבר. לא קיבלתם אחד בגלל הנכות שלו.
הניה מרקוביץ
אני לא בטוחה.
היו"ר דוד רותם
את לא בטוחה? תגידי לי איפה קיבלתם. אילו היה לכם אחד כזה, אתם הייתם באים עם דגל עם השם שלו בגדול עליו.
הניה מרקוביץ
אני מצטערת, אדוני, אבל קיבלנו יותר.
היו"ר דוד רותם
כמה קיבלתם?
הניה מרקוביץ
אני לא יודעת את המספר.
היו"ר דוד רותם
את לא יודעת, אבל את יודעת שזה יותר מאחד. זה פעם ראשונה שאני שומע תשובה כזו.
הניה מרקוביץ
אני מכירה אישית חמישה אנשים שחייבתי את המערכת לקבל אותם בגלל מוגבלות. פנו אליי אנשים עם מוגבלות, ביקשו העדפה במכרז וקיבלו את ההעדפה במכרז ונבחרו במשרדים, למרות המוגבלות שלהם והם עובדים עד עצם היום הזה, והכל בא על מקומו בשלום.
היו"ר דוד רותם
אז כמה יש כאלה? חמישה?
הניה מרקוביץ
אני מכירה אישית חמישה, זה לא אומר שבמכרזים או בקבלה רגילה למשרדים לא התקבלו. יושב כאן המנהל הכללי של משרד המשפטים, אצלו יש משרות של מתמחים שעליהם נותנים העדפה לאנשים עם מוגבלות, אני בטוחה שהתקבלו כמתמחים במשרד המשפטים כמה וכמה אנשים עם מוגבלות לשירות המדינה. אנחנו לא יכולים ללכת ולנופף, יש אנשים שלא רוצים לפרסם את המוגבלות שלהם, שלא רוצים לנופף עם הדגל הזה, אז אני יכולה לחייב אותם?
היו"ר דוד רותם
תאמרי לי, יש שכר מותאם, נכון?
הניה מרקוביץ
שכר מותאם זה משהו אחר.
היו"ר דוד רותם
כמה בקשות הוגשו לשכר מותאם?
הניה מרקוביץ
אין לנו העסקה בשכר מותאם.
שלמה אלישר
אין העסקה בשכר מינימום מותאם, אני אוכל לדבר על זה. המכרז המרכזי של החשב הכללי מכוון לאנשים עם מוגבלות בשכר מינימום מותאם, בין היתר, אבל לא רק.
הניה מרקוביץ
על זה דובר, במכרז המרכזי של החשב הכללי. אבל יש העסקה בשכר מותאם בחלק מיחידות הממשלה, לא דרך המשרד המרכזי. יש העסקה כזו במשרד לביטחון פנים, יש העסקה כזאת במשרד להגנת הסביבה.
היו"ר דוד רותם
אתם יכולים להגיד לי כמה אנשים?
הניה מרקוביץ
אין לי כרגע נתון.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין דבר אחד. את אומרת לי דבר נורא פשוט, נציבות שירות המדינה לא יכולה להגיד לי שום דבר; אם היא מקיימת את החוק, אם היא לא מקיימת את החוק, אם היא נותנת העדפות, אם היא לא נותנת העדפות, כלום. בקיצור, מאז שיש חוק, למרות ההצהרה המפוצצת שיש בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שאומרת 'זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה מושתתת על ההכרה בעיקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם' וכולי וכולי, נציבות שירות המדינה לא מכירה את הנושא.
הניה מרקוביץ
לא, מצטערת, אדוני, אני לא מסכימה לאמירה.
היו"ר דוד רותם
לא מסכימה? אז תגידי לי רק נתון אחד שאני יכול לשים אותו על הדגל. כמה התקבלו כאלה? כמה יש כאלה? כמה הצלחתם בזה? את אומרת לי 'על שום דבר אין לי נתונים', אבל את אומרת לי 'הצלחנו', אז אני צריך להאמין לכם.
הניה מרקוביץ
לא אמרתי שהצלחנו, אמרתי שיש לנו כאלה.
היו"ר דוד רותם
אבל אתם לא יודעים כמה.
הניה מרקוביץ
יש כאלה שמתקבלים כל שנה בשוטף ובמכרזים יש העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלות ובכל מכרז יש העדפה בהחלט לאנשים עם מוגבלות, ההעדפה הזאת נתונה לביקורת, אנחנו מתקנים את עצמנו כל הזמן במכרזים, לא עשינו העדפה ואנחנו מקבלים אנשים עם מוגבלות לשירות המדינה. בגלל החיסיון ובגלל שאין לנו נתונים, העובדים לא מדווחים, אין לנו דיווח של אנשים עם מוגבלות בשירות המדינה, אין לנו את הדיווח על זה, על אחוזי הנכות שיש להם והאם הם התקבלו בגלל ההעדפה או שהתקבלו שלא באמצעות ההעדפה, יש אנשים שגם מתקבלים בדרך המלך לשירות המדינה, למרות שהם זכאים להעדפה והם לא סימנו איקס והם מתקבלים לשירות המדינה ככאלה, אז אנחנו... גם הנתונים של 2007 מראים שמבחינת האחוז של האנשים עם המוגבלות החמורה, אנחנו די עומדים קרוב למספרם באוכלוסייה.
היו"ר דוד רותם
אתם קבעת יעדים איך לשלב אנשים כאלה? מה היעדים שלכם?
הניה מרקוביץ
אנחנו לא קבענו יעדים כמותיים, אבל קבענו יעדים נורמטיביים של סביבת עבודה, של התאמות לעבודה, של כל הדברים האלה, בכל אחד מעולמות התוכן של עובד מדינה.
היו"ר דוד רותם
מר קמארה, אם אני אדאג לך לתקצוב, אתה תאסוף את הנתונים ותוכל לדווח? כי נציבות שירות המדינה לא תעשה כלום, חבל על הזמן.
הניה מרקוביץ
אנחנו עובדים בשיתוף---
היו"ר דוד רותם
אתם עובדים בשיתוף פעולה ואתם לא עשיתם כלום.
אחיה קמארה
אני אתן תשובה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טוענת בדיונים שלה מול נציבות שירות המדינה שהיא זקוקה למימון של חצי משרה בשנה בשביל להוציא דוח כזה פעם בשנה.
היו"ר דוד רותם
אז מה הבעיה?
אחיה קמארה
שאין לה את התקן הזה.
היו"ר דוד רותם
לנציבות שירות המדינה חסר תקנים? טוב, אדוני המנהל הכללי, אתה אחראי על נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות, תוכל לתקצב את זה?
גיא רוטקופף
אני מוכן לתקצב את זה פנימה, אם אנחנו יכולים לעשות את זה. איזה עבודה אנחנו יכולים לעשות פנימה בתוך המשרד? אנחנו יכולים ליצור קשר עם משרדי הממשלה ולבקש מהם פירוט, כמובן בשיתוף נציבות שירות המדינה, ולעשות את זה אנחנו? כי אני לא אחראי לתקנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אבל על התקנים של משרד המשפטים אני כן אחראי.
אחיה קמארה
אני לא חושב שזה יהיה נכון, אתה יודע שאני כל יום מבקש ממך עוד תקנים---
גיא רוטקופף
לא, אבל עכשיו חבר הכנסת דוד רותם ביקש.
אחיה קמארה
אני לא חושב שזה יהיה נכון שהעבודה הזאת תיעשה בנציבות, במקום בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי הם---
היו"ר דוד רותם
אני אביא לכם גם השתתפות. יש לי חוק שירות המדינה (משמעת), אני אבקש ממרכז המחקר והמידע לבדוק לי כמה עלויות יש בחוק הזה ואני מבטיח לכם שאני אוריד להם את אותו סכום שיעלה הדיווח הזה.
גיא רוטקופף
הם רוצים חצי תקן בשביל להכין את הדוח הזה? אני אשאיל להם חצי תקן.
אחיה קמארה
הדוח של 2010, הם עובדים עליו, כמו שגב' מרקוביץ דיברה עליו. ב-2010 אין בעיה, הבעיה היא לשנים הבאות, כי אנחנו דורשים, כמו שכתוב בחוק, שכל שנה נציבות שירות המדינה תוציא את הדוח הזה. אנחנו מבקשים שהנציבות גם תעמוד בדרישה לקבוע לממשלה כל שנה יעדים מה היא עושה בשביל לקדם את הייצוג ההולם.
גיא רוטקופף
אם מדובר על חצי תקן, אני מוכן להצהיר כאן... אגב, השיתוף שלי עם נציבות שירות המדינה, גם בנושאים אחרים, הוא שיתוף פורה ואנחנו מגיעים להישגים מאוד גדולים. אני מוכן לקחת את זה על עצמי ולדווח לוועדה בתוך חודש לגבי התשובה אם מה שיצטרכו לעשות זה חצי תקן, איכשהו להשאיל ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אנחנו נעמוד בזה.
היו"ר דוד רותם
תודה, אדוני.
דוד מרקו
מה שרציתי להגיד, אנחנו קצת נגענו ולא טיפלנו בנושא של מכרז שדר' אלישר הזכיר שיצא מהחשב הכללי. אנחנו שומעים מנציבות שירות המדינה שיש אנשים שמועסקים היום במשרדי ממשלה, שעובדים בשכר מינימום מותאם.
היו"ר דוד רותם
לא, אנחנו שומעים שאין כאלה.
דוד מרקו
לא, היא אמרה שיש במשרד לביטחון פנים וכולי, בודדים.
שלמה אלישר
אני אומר. ישנם אנשים שמועסקים באמצעות גופים ציבוריים, בסטטוס של משתקמים. אין יחסי עובד ומעביד בינם ובין משרדי הממשלה, הם נמצאים שם במסגרת של תעסוקה נתמכת, זה המודל בדרך כלל, והם למעשה מועסקים על ידי עמותות ציבוריות ולא על ידי הממשלה.
דוד מרקו
זה מה שרציתי להדגיש.
שלמה אלישר
כמובן יש כאן עברה על החוק, צריך לומר את זה.
דוד מרקו
כן. יש פה מצב שמעסיקים רגילים פרטיים, מכל הארץ, מוכנים להעסיק אנשים בשכר מינימום מותאם ורק בשירות המדינה משום מה זה הופך להיות שעטנז. ויש גם מצב שהוציאו מכרז, שאמנם אנחנו שמענו פה שזה לא מכרז לקבלן כח אדם, זה מכרז לספקי שירותים, אבל בעצם זו דרך לעקוף את החוק שהכנסת ביקשה שיהיה, ומה זה? זה אומר שבן אדם שצריך, בגלל התפקוד שלו ומוכן לעבוד בשכר מינימום מותאם, אוטומטית הוא לא יהיה עובד מדינה, הוא צריך לעבוד באמצעות קבלן שנקרא לו קבלן שירות ולא קבלן כח אדם. בעיניי זה אותו דבר. אני חושב שזו גם אפליה וזה גם באמת מעקף לחוק.
היו"ר דוד רותם
נגיע לזה.
סיגל פרץ יהלומי
אני מבקשת להשמיע את קולם של אנשים עם מוגבלות לאו דווקא נראית, אנשים עם נכות קוגניטיבית, פיגור שכלי, נכי נפש, אוטיזם, שמשום מה נדחקים לתחתית הפירמידה בכל תהליכי היחס של החברה הישראלית. דיברנו כאן ארוכות על נושא הדוח שגב' מרקוביץ צריכה להוציא, ואני מאוד מאוד מקווה שזה יקרה---
היו"ר דוד רותם
לא, גב' מרקוביץ, נציבות שירות המדינה.
סיגל פרץ יהלומי
כן, נציבות שירות המדינה. הפלנו על כתפיה כאן הרבה בדיון הזה.
הניה מרקוביץ
יש לי כתפיים רחבות.
סיגל פרץ יהלומי
כן, הניה בסדר עם זה.
הניה מרקוביץ
זה בסדר.
היו"ר דוד רותם
התכוונו מבחינת הכתפיים.
סיגל פרץ ירושלמי
מה שחשוב לי לחדד זה את הפוקוס והזרקור שאנחנו צריכים לשים בפילוח של הדוח לתחומי המוגבלויות השונים. אנשים עם פיגור שכלי, שאותם אקי"ם מייצגת, פשוט לא זוכים לאפשרות בכלל להעסקה. אנשים מראש לא מעלים בדעתם שיש אפשרות כזו, להעסיק אותם ולשלם להם בהתאם לתפוקתם והם פשוט נדחקים לשולי שוליים. אני מבקשת להביא כמה נתונים---
היו"ר דוד רותם
ואני מבקש קודם לשאול שאלה. אקי"ם מייצגת את האנשים האלה, נכון? אתם יודעים שהם יכולים לגשת למכרזים ויש להם זכות להעדפה, למה אתם לא דואגים שהם ייגשו?
סיגל פרץ יהלומי
אנחנו רוצים להציע את ההצעה איך לעשות את זה.
היו"ר דוד רותם
למה לא עשיתם את זה עד היום?
סיגל פרץ יהלומי
אנחנו כל הזמן עושים את זה, אנחנו מנסים להביא אותם לעבודה במשרה מלאה באופן ישיר כעובדי מדינה.
היו"ר דוד רותם
ואתם מגישים את הפניות האלה במכרזים?
סיגל פרץ יהלומי
אנחנו מדברים על עובדים זוטרים, אנשים עם פיגור שכלי, לעבודת פקידות, לעבודת מזכירות, לעבודות שבוודאות כמעט לא מתפרסמים מכרזים לגביהם. השירות של המדינה צריך לשאוף לגייס אותם ואם אפשר אני ארחיב בכמה מלים כדי לחדד את העניין. אנחנו מדברים על נתונים מאוד גבוהים, מקרב 34,000 אנשים עם פיגור שכלי, אנחנו מדברים על כ-11,000 אנשים עם פיגור שכלי בני 21 פלוס, שאינם משולבים בשום תכנית תעסוקה של משרד הרווחה. למשרד הרווחה יש שלוש תכניות תעסוקה בלבד, מעשי"ם, מרכזי יום לאנשים עם פיגור שכלי סיעודיים ותעסוקה נתמכת בשוק העבודה החופשי.
יואב קריים
ולחלקם לקרוא תעסוקה זאת מחמאה מאוד גדולה.
סיגל פרץ יהלומי
אתה צודק ויש לנו ביקורת רבה על עצם המסגרות הללו, אבל נניח, הן לפחות קיימות. מה קורה עם כל אותם אלה שאפילו במסגרות הללו לא משובצים. אנחנו מדברים על כ-11,000 אנשים עם פיגור שכלי, בני 21 פלוס, שלא משובצים בהם, כאשר כרבע מהם עם פיגור קשה עמוק, אבל 3/4 מהם הם עם פיגור קל ובינוני שבהחלט אפשר לשלב חלק מהם בשירות המדינה. כמו שהכנסת עושה ואנחנו רואים בהרבה מקומות שמשלבים אותם.
היו"ר דוד רותם
תזכרו, הכנסת היא דוגמה ומופת להרבה מאוד דברים. אל תקראו רק את הדברים השליליים, הכנסת עושה דברים מאוד מאוד חשובים.
סיגל פרץ יהלומי
ציין ידידי דוד מרקו לשבח את הכנסת בנושא הזה, ובהחלט אנחנו מסכימים עם כבוד היושב ראש.

מה שחשוב לנו לציין זה שבאותו דוח, שאתה עכשיו מבקש באסרטיביות, ואנחנו מאוד מאוד מעריכים אותך על כך, אקי"ם שלחה כמה מכתבים בנושא הזה אליך ואל חברי הוועדה, ואנחנו מבקשים שהדוח הזה יכלול פילוח גם של תחום הפיגור השכלי ספציפית וייתן לכך התייחסות לתחום הפיגור השכלי ושילובם של אנשים אלה בשירות המדינה. נושא נוסף שאנחנו עובדים כרגע עם נציבות שירות המדינה, וכאן כן צריך לתת את המחמאה האישית לגב' מרקוביץ, זה לעשות מעשי"ם תעשייתיים, לשלב אנשים עם פיגור שכלי שזקוקים למדריך צמוד ולהביא אותם כקבוצה של 12-10 אנשים עם פיגור שכלי, עם מדריך צמוד שעובדים בשירות המדינה, אם זה בכלבייה ואם זה בכל מיני מקומות נוספות. גב' הניה מרקוביץ מאוד יצירתית ואני מאוד מאוד מקווה שזה יקרום עור וגידים וזה יהיה מה שנקרא אחד מהרצפים של תחומי התעסוקה שאנחנו מאוד מעודדים ומבקשים לקדם.
אורן כהן
אני רוצה קצת לתקן, להעמיד דברים שנאמרו קצת יותר על דיוקם. מדברים פה על העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלות, ובעצם אין העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלות, יש העדפה מתקנת לנכים בנכות חמורה. אני חושב שהגיע הזמן גם להגיד את הדברים בקול, כי עד עכשיו יש נכות חמורה ויש נכים קלים או אנשים עם מוגבלות. זו אוכלוסייה אדירה, יש להם מגבלות, יש להם בעיות, הם לא אנשים נורמלים, הם לא מקבלים סיוע בכלל, כמו שכתוב פה גם בנייר העמדה של פורום פ"ת, 'מתוך הכרה בכך שחובת הייצוג ההולם לא תקוים אם המדינה תקבל לשורותיה רק אנשים עם מגבלה קלה', רק, 'שייתכן שהיו מתקבלים גם בין כה וכה', גם אנשים עם מוגבלות חמורה ייתכן, 'החליטה ממשלת ישראל שיש לתת עדיפות בקבלה לעבודה ובקידום לאנשים בעלי מוגבלות חמורה. פה חסר את ה'רק', רק לאנשים בעלי מוגבלות חמורה. מדברים פה על שוויון, מדברים פה על העדפה מתקנת, אבל בעצם את רוב האוכלוסייה של אנשים עם מוגבלות כולאים באמצע, בין מוגבלות חמורה לבין האנשים הבריאים. את כל האנשים עם המוגבלות הקלה, הבינונית, הקשה, כולם הפכו לקלים. אם אין לך 70% נכות, ומי שמכיר טיפה ועדות של ביטוח לאומי יודע שלהוציא 70% נכות מוועדה של ביטוח לאומי צריך נס, ממש נס, אתה צריך להיות מת, או לקבל רופא מאוד הוגן, ובסופו של דבר מה שקורה הוא שגם אם תשלבו בהעדפה מתקנת את כל הנכים עם המוגבלות החמורה, עדיין יהיו לכם 70%-80% מהנכים בחוץ. הנתונים שיש לי הם אמנם רק על נכי תאונות עבודה, אבל הם מדברים על זה שכבר בנכות של 0%, 30% נכות---
היו"ר דוד רותם
למי יותר קל להתקבל לעבודה, לנכה קשה או לנכה קל?
אורן כהן
זו שאלה מעניינת, אני לא יכול לענות עליה, כיוון שאין עליה תשובה מוחלטת.
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לך, יש עליה תשובה מאוד מוחלטת. נכה קל יכול להתקבל לעבודה גם בלי העדפה מתקנת, נכה קשה---
אורן כהן
אתה בטוח?
היו"ר דוד רותם
כן, ודאי שכן.
אורן כהן
ומה זה נכה קל?
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה באחוזי נכות?
אורן כהן
איזה שהיא הגדרה הגיונית.
היו"ר דוד רותם
אני אתן לך דוגמה מאוד פשוטה. נכה שיש לו פגיעה ביד, הוא יכול להזיז את היד, בקושי, אבל אף אחד לא יראה שהוא נכה. כשהוא יבוא למכרז, אף אחד לא יתייחס אליו כאל נכה. כשיבוא נכה על כיסא גלגלים, מיד ידברו אל המוביל. לכן לנכה הקל יש סיכוי להתקבל לעבודה, הוא לא צריך את ההעדפה המתקנת. העובדה שהוא נכה לא הופכת אותו לשום דבר פחות מאדם בריא. אל תכניסו את הנכים לדרגה אחרת שהם צריכים עזרה.
אורן כהן
נתת דוגמה, בוא אני אתן לך את ההשלמה שלה, מהצד של הנכה. הנכה, גם עם היד, עבר שיקום, הוא עבר בדרך כלל כל מיני דברים, יש לו חורים בקורות החיים, ההתנהגות שלו קצת שונה, הוא עבר התעללות מביטוח לאומי לא פעם, הוא שונה. המעסיק יראה שהוא שונה, הוא רואה את זה, אלא אם כן אתה מתחיל להסתיר ולשקר כמו שהרבה אנשים נכים עם מוגבלות קלה, או---
היו"ר דוד רותם
אני לא מקבל את כל התיאור שלך.
אורן כהן
אתה יכול לא לקבל, אני חי אותו.
היו"ר דוד רותם
גם אני.
אורן כהן
אני באופן אישי חי אותו.
היו"ר דוד רותם
אדוני, אני גם חי אותו, זו בדיוק הבעיה, רק יש לנו השקפה שונה, על הנכות. אני נכה קשה, איך אמרת? מקבלים 70% אם אתה כמעט מת, יש לי יותר. אין לי חורים בהיסטוריה שלי, אין לי שיקומים בחיים שלי, כל הדרך הלכתי---
קריאה
יש לך מזל.
אורן כהן
אני מסכים איתה, כשהיא אמרה שיש לך מזל.
היו"ר דוד רותם
לא, אין לי מזל. ליואב קריים אין חורים בהיסטוריה שלו, תאמינו לי. יש שתי אפשרויות, יש כאלה שאומרים 'אני נכה, אז קודם כל מגיע לי'. אני זוכר כשהייתי סטודנט צעיר, רצו להקים ארגון נכים, ואז באו אליי ואמרו לי 'תשמע, אנחנו רוצים להילחם שהחבר'ה יקבלו קיוסקים לשיקום'. אמרתי להם, 'עד כאן, אומרים בשבת הגדול, לא אהיה איתכם'. אם תבואו ותגידו לי 'אנחנו רוצים לדאוג לכך שכל נכה יוכל להתקבל לאוניברסיטה ויוכל לרכוש מקצוע, אז אנחנו יכולים לדבר', אבל לא זה מה שעניין אותם. יש נכים שהפכו את הנכים לדרך חיים, לא מקובל עליי. כל נכה שהוא נכה קשה, יהיה לו הרבה יותר קשה להתקבל לעבודה מנכה קל. לכן כל חיי הייתי עצמאי.
אורן כהן
אני אתן לך גם דוגמה ---
אחיה קמארה
אני מציע שנחזור לנושא שלנו, איך אנחנו גורמים לשירות המדינה להעסיק יותר אנשים עם מוגבלות. השאלה שאתה מעלה היא שאלה מאוד גדולה, אבל---
אורן כהן
היא קשורה גם לנושא שלנו.
אחיה קמארה
היא קשורה, אבל צריך לזכור, הייצוג ההולם הוא לכל האנשים עם מוגבלות, ההתאמות במבחנים הן לכל האנשים עם מוגבלות והתאמות במקום העבודה הן לכל האנשים עם מוגבלות.
אורן כהן
מה זה התאמות של מבחנים?
אחיה קמארה
התאמות של מבחנים בשירות המדינה.

הדבר היחיד שהוא לא לכולם, והוא החשוב, הוא הנושא של העדפה מתקנת. ישבו לפני חמש, שש שנים, חלקנו היינו בוועדות האלה, ואכן הקו הזה, איפה המדינה אומרת 'כן, אנחנו עושים העדפה מתקנת', הוא קו שהוא לא עד הסוף, זה לא שחור ולבן. אבל כיוון שהיושב ראש אמר בצדק שלאנשים עם מוגבלות חמורה יותר קשה למצוא עבודה, אני חושב שכולנו יכולים לקבל את הטיעון הזה, הוחלט כן לתת העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלות חמורה ולהניח שאלה עם המוגבלות הפחות חמורה יוכלו יותר בקלות למצוא עבודה, ושאנחנו לא רוצים שרק אלה יתקבלו לעבודה.

אבל אני מציע בכל זאת לחזור לנושא שלנו, כלומר איך אנחנו יוצרים מצב שאכן יש דוח שנתי, איך אנחנו יוצרים מצב שהממשלה מאמצת המלצות כל שנה איך לקדם את היעד הזה של שילוב אנשים עם מוגבלות בשירות המדינה, איך אנחנו פותרים את הנושא של מה הם הכישורים הדומים שמאפשרים לאדם עם מוגבלות לקבל העדפה מתקנת, כי היום לא ברור בכלל מה הם הכישורים הדומים הללו, האם זה הפרש של 3 נקודות, האם זה הפרש של 5 נקודות במכרז? ועדות האיתור לא יודעות לקבוע מתי הן אכן צריכות או חייבות לתת את ההעדפה המתקנת הזאת ומתי לא.
אלה, לדעתי, הנושאים שאנחנו צריכים, אדוני היושב ראש, לסגור את הדיון איתם בהחלטות.
היו"ר דוד רותם
תודה.

בבקשה, גברתי.
אורלי בוני
בעבודה הרצופה שאנחנו עובדים עם נציבות שירות המדינה, גם בנושא של העדפה מתקנת,אני רוצה להגיד למר קמארה, שאחד הדברים שהדוחות האלה לא מתקיימים בגלל שבאמת אנחנו לא מגדירים נכון את האנשים. אני יכולה להגיד שבשירות של משרד הבריאות עובדים הרבה אנשים עם מוגבלויות, הם לא עברו מכרזים בהעדפה מתקנת. אני יודעת את זה בתור נציבת שוויון אנשים עם מוגבלויות, שלפעמים פונים אליי ואנחנו דואגים שהמקומות יעשו התאמה במקום העבודה לאדם שהמוגבלות שלו מידרדרת, אלה אנשים שעובדים 20 ו-25 שנים בשירות, עם מחלות כאלה ואחרות, מוגבלויות כאלה ואחרות, ואין לנו נתונים מספריים. אני זוכרת שבזמנו גב' מרקוביץ פנתה אליי וביקשה, ויש עם זה בעיה של חיסיון. לגבי אנשים שהתקבלו באופן רגיל לעבודה, או שהמוגבלות התפתחה במהלך העבודה או שהתקבלו לעבודה עם המוגבלות, 70% או 80%, זה לא משנה, לתפקידים אפילו מאוד בכירים בתוך המשרד, עובדים אנשים עם מוגבלויות ואני יכולה להגיד לך מספרית שזה לא מעט.
אחיה קמארה
אם אפשר רק לענות לך.
אורלי בוני
משפט אחד, אחיה. אני חושבת שיש נקודה, שהיום מתפתחת בעולם ואנחנו צריכים להכיר בה, אנחנו עובדים עדיין עם אחוזי נכות של ביטוח לאומי. אחוזי הנכות של ביטוח לאומי לא משקפים שום דבר לגבי תפקודו של האדם. יש היום נטייה בעולם ללכת ולעשות איזה שהוא סולם של תפקוד. שני אנשים עם אותה מוגבלות לא מתפקדים אותו דבר, גם אם יהיה להם את אותם אחוזי נכות, ולכן בוועדות האלה, תאמינו לי שגב' מרקוביץ מתייעצת והיא שוברת את הראש, אני עדה לזה, איך באמת להגדיר מוגבלות חמורה, גם אם היא לא מוגדרת כ-70% של ביטוח לאומי, ביחס לתפקוד האדם וביחס לצ'אנסים או לאפשרויות שאתה ציינת, היושב ראש, שניתנות לו באמת כדי להתקבל לעבודה. אם אדם עם מוגבלות של 50% נכשל שלוש, ארבע, חמש, שש פעמים להתקבל לעבודה, זה לא בגלל אחוזי הנכות שלו, אלא כנראה שיש עוד סיבה שצריכים לעזור לו ולתת לו את הפוש. פה, מר קמארה , אנחנו צריכים לעשות עבודה של הגדרה מאוד מאוד מדויקת, של מה אנחנו רוצים ולפי איזה קריטריונים אנחנו רוצים לעזור לאנשים יותר, או לעזור להם פחות. זה לא עניין של 70% נכות---
היו"ר דוד רותם
קודם כל תקיימו את מה שיש בחוק, אל תעשו---
אורלי בוני
מקיימים את זה.
היו"ר דוד רותם
מקיימים את זה? רחוקים מלקיים את זה.
אורלי בוני
אני חושבת שאם כל משרד יעשה בדיקה של כל העובדים שלו, יש לפחות בין 5% ל-7% עובדים עם מוגבלויות אפילו של 70% ומעלה שעובדים בשירות המדינה, במשרות מאוד בכירות, בלי העדפה מתקנת.
היו"ר דוד רותם
יש אצלכם משרות ייעודיות לאנשים עם מוגבלויות?
אורלי בוני
אנחנו לא ייעדנו משרות.
היו"ר דוד רותם
החוק חייב אתכם, לא?
אורלי בוני
לא.
היו"ר דוד רותם
החלטת ממשלה?
אורלי בוני
לא חייב, לקבל דרך העדפה מתקנת---
היו"ר דוד רותם
סליחה, לא, לקבוע משרות ייעודיות. יש החלטת ממשלה בעניין.
אורלי בוני
זה עוד לא הוסכם, זו עוד לא החלטה שעברה באופן מוחלט.
היו"ר דוד רותם
זה עבר.
אורלי בוני
אם זה היה עובר, זה היה מגיע אלינו והיינו מבצעים את זה.
היו"ר דוד רותם
החלטה 1073, מנובמבר 2003, הטילו על כל משרד לתת קידום עבודה למועמדים בעלי מוגבלות חמורה, ואף אחד מכם לא יכול להגיד לי כמה כאלה ניתנו.

כן, מר יואב קריים.
יואב קריים
אני רוצה לומר בהמשך לדברים של גב' אורלי בוני, שאני לא מדבר על אותם אנשים שנתקבלו כאנשים שאינם נכים ובמהלך הדרך נהיו נכים ושירות המדינה היה מספיק נדיב, אם מציגים את זה ככה, כדי להשאיר אותם בפנים. טוב עשה שירות המדינה שלא פיטר אנשים מחמת מוגבלותם. אין הדבר דומה לאותם אלה שהם אנשים עם מוגבלות, כשהם באים להתקבל לעבודה, ולכן משחקים פה משחק הזוי, כשמשחקים בנתונים ומדברים על זה שאי אפשר להגיד ואי אפשר לראות. אנחנו מדברים על אותם אנשים שבעת קבלתם לעבודה היו כבר אנשים עם מוגבלות, לא על אלה שחלו במהלך הדרך, ואפשר לדעת על רובם וגם אם הנתונים לא מלאים, אני הייתי מאוד מקווה, ואני חוזר פה על דברי היושב ראש, אבל הם חשובים, שתגידו מה אתם כן יודעים ואחרי זה תסבירו במהלך הדוח מה אתם לא יודעים.

יש לי הרגשה, במהלך כל הדיון הזה, על אף שאני מאוד מעריך את גב' מרקוביץ באופן אישי, אני מכיר אותה היטב, וזה לא אישי, הניה, יש לי הרגשה שנציבות שירות המדינה לא רוצה, מטעמיה שלה, לעשות מעשים בעניין הזה ולכן הם לא נעשים וכל הסיבות הניתנות הן תירוצים שאני לא מצליח אפילו להתייחס אליהם ברצינות.
עידית גודס
אני רוצה להעיר שמלבד נושא הדיווח, שנדון פה, יש את הנושא של מדיניות ממשלתית ברורה שאומרת, כל אדם עם מוגבלות, שהמוגבלות שלו היא חמורה דיה כדי להצדיק איזה שהן התאמות בתפקיד עצמו, זאת אומרת לא רק התאמות פיזיות וטכנולוגיות, אלא התאמת התפקיד עצמו, מחמת המוגבלות הנפשית או השכלית, או מוגבלות אחרת, צריך לקצר את שעות העבודה, לפצל את התקן כך שהמשרה תהיה יותר קטנה, וכל התאמה כזו, יש מדיניות חד משמעית של הממשלה, כך שמענו מנציבות שירות המדינה, שאלה לא יכולים להיות מועסקים על ידי המדינה.
הניה מרקוביץ
סליחה, אני אמרתי את זה היום?
עידית גודס
כל אותם אנשים שהתפקוד שלהם מחייב איזה שהיא התאמה בשכר, ליווי שיקומי, את אמרת לנו חד משמעית שאותם אנשים לא יכולים להיות מועסקים בשירות המדינה.
הניה מרקוביץ
לא אמרתי את זה בכלל. בכלל. לא אמרתי את זה. אני מצטערת שאת הבנת את הדברים כך.
עידית גודס
כן? אז בואי נשמע.
הניה מרקוביץ
לא אמרתי כך.
עידית גודס
אז האם אנשים שצריכים ליווי שיקומי---
הניה מרקוביץ
יושבת כאן המנהלת הכללית של אקי"ם, אנחנו עושים עבודה כרגע.
עידית גודס
לא להעסקה ישירה. מה שאת עושה זה לא להעסקה ישירה.
סיגל פרץ יהלומי
גם וגם. המע"ש התעשייתי כעובדי מדינה, הם יהיו עובדי מדינה לכל דבר ועניין, ויקבלו את שכרם בהתאם לתפוקתם, בליווי של עובד סוציאלי, או מדריך שילווה אותם, אבל זו תהיה העסקה ישירה. פשוט צריך להבין שאנשים עם פיגור שכלי זה לא שילוב רגיל בכל המקרים, יש כל מיני מקרים שונים ואחרים וצריך להתאים את ההתאמות.
עידית גודס
כרגע העסקה ישירה לא קיימת. לא קיימת ויש בעיה לקיים אותה.
הניה מרקוביץ
יש התאמות מהסוג שאת מדברת עליהם.
אשר עופרי הירש
יש לנו את הפרויקט הגדול של תעסוקה בשוק החופשי ואנחנו משתדלים למצוא מקומות עבודה להרבה מאוד אנשים, בהצלחה רבה. תשומת הלב הכי גדולה היא על ידי מעסיקים פרטיים. הגיע הזמן שמישהו בשירות המדינה, או העיריות, ייקחו את זה לתשומת לב, שהם יהיו הגורם הדומיננטי, שאפשר לחקות אותו ולהגיד 'הנה המדינה עושה את זה', אבל אנחנו באים ומציינים את המעסיקים הפרטיים שהם בעצם מובילים בעניין. יש לא מעט מעסיקים פרטיים שלוקחים חמישה ושמונה אנשים עם מוגבלויות בכל התחומים. הבת הפרטית שלי עובדת בזרועות שיח ועל ידה עובדים עוד ארבעה אנשים, הוא לא היה צריך לעשות את זה, בשכר עבודה מותאם. ועובדת שם עיוורת ועוד אחת עם פיגור שכלי ופיגור קל, חמישה עובדים באותו מפעל. יש לנו עוד מפעלים ששם עובדים יותר מאחד. לאחרונה קיבל מפעל בדרום, שאנחנו הובלנו לשם אנשים, את אות קרן שלם כמעסיק מצטיין. מתי נגיע שיהיה איזה שהוא שירות במדינה שנוכל להגיד שהוא מקבל את הפרס על הצטיינות בהעסקת עובדים? בקרן שלם, שזה גוף ציבורי, הוא מעסיק אנשים עם מוגבלויות. בוועדה שקובעת את הפרסים יש נציגות של אדם עם פיגור שכלי שם, תמיד, אבל צריך להתחיל מאיזה שהוא מקום ולא להתחיל לספר. הדוחות בכלל לא מעניינים, לטעמי---
היו"ר דוד רותם
לא מעניינים אותך?
אשר עופרי הירש
אני לא רואה שעושים, בתכל'ס.
היו"ר דוד רותם
אותך לא, אותי כן.
אשר עופרי הירש
אתה אומר את זה כבר כמה שנים בוודאי ואני רוצה לראות שבשנה הבאה יגידו שהוציאו עוד מאה, מאתיים, אבל מה זה המספר הזה לעומת אותם מאות שאנחנו מוציאים לתעסוקה?
היו"ר דוד רותם
מה, אתה לא רוצה שהממשלה, המדינה, תתחרה באקי"ם, אקי"ם זה גוף רציני.
אשר עופרי הירש
אני מדבר על השוק הפרטי.
משה רוטמן
העמותות לא צריכות להחליף את המדינה, היושב ראש.
אשר עופרי הירש
אנחנו לא מחליפים, אנחנו מסדרים מקומות עבודה, במקומות פרטיים.
הניה מרקוביץ
להערות שנאמרו כאן, המעירים כבר אינם פה, אבל כך; משרות מיועדות לא היו אף פעם, המשרד היחיד שייעד משרות זה המתמחים במשרד המשפטים, שייעדנו אותם גם לאנשים עם מוגבלות. יש שם בפירוש מכסה מסוימת במשרד המשפטים, כי זה משרד גדול שקולט הרבה מאוד מתמחים בשנה, והוא כבר הרבה מאוד שנים קולט בהעדפה מתקנת אנשים עם מוגבלות ואלה המשרות המיועדות. היה ניסיון לעבור לשיטה של משרות מיועדות, אנחנו לא מצאנו דרך איך להתגבר על המקצועות הרחבים שבהם קיימים אנשים עם מוגבלות כדי לקלוט אותם לתפקידים בשירות המדינה.
היו"ר דוד רותם
מה עם מערכת בתי המשפט? משרדי הממשלה שמעסיקים מתמחים? יש אלפי מתמחים בכל המקומות האלה.
הניה מרקוביץ
מתמחים, כן, אבל מתמחים זה קצר, אדוני.
היו"ר דוד רותם
זה קצר? עוד מעט יאריכו את זה. יכול להיות שזה קצר וזה לשנה, אבל אני הייתי רוצה לראות בבתי המשפט משרות ייעודיות למתמחים שהם אנשים עם מוגבלות.
הניה מרקוביץ
אבל אתה מטפל רק באוכלוסיית לומדי המשפטים---
היו"ר דוד רותם
את רוצה עוד כמה? אני אתן לך עוד כמה תפקידים.
נעמה מנחמי
לפחות בתחום המשפטים, שזה תחום שאני מכירה, אני יכולה להגיד שהתמחות זאת אחת הדרכים היותר אפקטיביות להיכנס לשירות המדינה.
הניה מרקוביץ
נכון, זה לא אומר שלא נכנסים.
אחיה קמארה
יש לנו דווקא בעיה של מחסור במועמדים, חייבים גם לאזן את התמונה. גב' מרקוביץ צודקת, יש משרות ייעודיות של מתמחים ואנחנו כל שנה מתחננים לאנשים עם מוגבלות, משפטנים שייגשו, ואין מספיק מועמדים.
היו"ר דוד רותם
הם לא רוצים להתמחות, או שאין מספיק כאלה שלמדו משפטים?
טובה רקאנטי
עולה מהשטח צורך מאוד מאוד חזק במשרות ייעודיות ותחושה חזקה מאוד שאנשים עם מוגבלות, שמגיעים למכרזים ומתמודדים על זכותם לקבל העדפה מתקנת, בסופו של דבר לא מצליחים לעבור את תקרת הזכוכית הזאת והצורך הוא לאפשר להם להתמודד מול אנשים עם מוגבלות אחרים. זאת אומרת שבסופו של דבר ייבחר אדם עם מוגבלות. יכול להיות שבסופו של דבר, אחרי שנלך על משרות ייעודיות, נגלה שאין מספיק מועמדים. אבל גם יכול להיות שזאת תוצאה של הרבה מאוד שנים שאנשים כבר לא מגישים מועמדויות ואני חושבת שאם נותנים אפשרות לבני מיעוטים וליוצאי העדה האתיופית להתמודד, צריך לאפשר גם לאנשים עם מוגבלות את השנים הקרובות, כדי שהתהליך יוכל להניע מחדש.
סיגל פרץ יהלומי
ויכול להיות שזו תוצאה שמדובר בסוג מוגבלות חמורה ביותר וקשה, וקשה לשילוב באמת, שצריכה תשומות כדי לקלוט אותם במקומות עבודה. כי כשמדברים על מתמחים למשפטים, אז אנחנו לגמרי לא שם, אנחנו מאבדים את הכיוון.
טובה רקאנטי
אני ממש לא מדברת על מתמחים, אני מדברת על כל המקצועות---
היו"ר דוד רותם
אז אתם לא שם.
סיגל פרץ יהלומי
אני מדברת לגבי הפיגור השכלי, מה שאני צריכה לייצג כאן.
טובה רקאנטי
אני לא מדברת על מתמחים, אני מדברת על כל המקצועות בכל שירות המדינה.
טובה רקאנטי
אני רוצה רק להמשיך בבקשה. בזמנו, עם גב' דינה פלדמן, היא היתה נציבת אנשים עם מוגבלות והמשכנו כמובן עם מר אחיה קמארה, ניסינו לייעד מקצועות בשירות המדינה ולהכשיר אליו אקדמאים, מקצוע כמו מידענים במשרדים, לעשות קורס מידענות ולתת משרות לקליטת מידענים בשירות המדינה, יש לנו עוד כמה רעיונות של מקצועות כאלה, ולייעד אותם לאנשים עם מוגבלות בלבד כמובן. הניסיון נתקל בקיר אטום של אין תקציב למשרות המיועדות. אם אדוני יוכל לעזור לנו, יש לנו בהחלט תכניות לדברים האלה.
טובה רקאנטי
אבל חשוב שלא נגיע שוב לטלפנים, אדוני.
הניה מרקוביץ
לא דיברנו על טלפנים.
טובה רקאנטי
מידענים וטלפנים זה אותו דבר.
הניה מרקוביץ
לא נכון. רק כדי לענות כאן על שאלה, בנתון של 2007, ואני חושבת שאין שונות גדולה, ואם יש, אז אני רק אשמח, אני רק רוצה לסבר את האוזן שכ-44% מהמתקבלים באנשים עם מוגבלות חמורה, היו אנשים עם מוגבלות חמורה טרם כניסתם לשירות המדינה, זאת אומרת שהם נכנסו כבר לשירות המדינה כאנשים עם מוגבלות. כמובן שאחת מהפעולות שלנו היא להגן על האנשים שנמצאים כבר בשירות המדינה והם בעלי מוגבלות חמורה ויש ניסיונות לפטר אותם מעבודה בגלל המוגבלות שלהם. אנחנו בהחלט פועלים מול המשרדים, לא רק בבעיות של פיטורים, אלא בעיות של שינוי התפקיד שלהם, שינוי במעמדם במשרד, בכל הדברים האלה אנחנו מטפלים ומסייעים לאנשים שפונים אלינו בדברים האלה. ויש רבים כאלה, לצערי.
היו"ר דוד רותם
כמה עובדים יש בשירות המדינה?
הניה מרקוביץ
כ-60,000.
היו"ר דוד רותם
אם יש 2.1%, לפי הדוח של 2007, שהם עובדים עם מוגבלות---
הניה מרקוביץ
1,200, מוגבלות חמורה.
היו"ר דוד רותם
ו-44% מהם הם כאלה שנתקבלו עם מוגבלות, זאת אומרת שבסך הכל פחות מאחוז אחד מעובדי המדינה אלה אנשים עם מוגבלויות.
הניה מרקוביץ
חמורה. זה גם יכול להיות אדם שהיה עם מוגבלות והמוגבלות החמירה תוך כדי שירות.
היו"ר דוד רותם
לא, את אמרת ש-44% התקבלו כבר עם מוגבלות.
הניה מרקוביץ
אבל אני אומרת שיכול להיות גם אדם שהיו לו 50% נכות כשהוא התקבל לעבודה, החמורה הגיעה מאוחר יותר.
היו"ר דוד רותם
זה עוד יותר גרוע. זאת אומרת שמה שקורה בפועל, מכיוון שבפחות מאחוז הזה קיימים כאלה שהתקבלו עם נכות קלה---
הניה מרקוביץ
לא, לא, אדוני. מי שהתקבל לשירות המדינה, ה-44% שהתקבלו היו כבר בעלי מוגבלות חמורה. באנשים האחרים, 56% האחרים, זה לא אומר שהם היו אנשים ללא מוגבלות כשהם התקבלו לשירות המדינה, יכול להיות רק שהמוגבלות שלהם, אני לא יודעת, לא היתה חמורה והיא הפכה להיות חמורה תוך כדי השירות.
נעמה לרנר
שוב, אנחנו מדברים על אנשים שהתקבלו בגלל העדפה מתקנת. לא להתחיל לספור עכשיו את האנשים שהתקבלו במקרה מלכתחילה כאנשים עם מוגבלות, מוגבלותם הוחמרה, מוגבלותם נעשתה טובה יותר, אלה לא האנשים שאנחנו מדברים עליהם. כמה אנשים קיבל שירות המדינה בתור אנשים עם מוגבלות, כי הם אנשים עם מוגבלות, כי הוא מעדיף אנשים עם מוגבלות במקומות העבודה שלו על פני אנשים אחרים? אנחנו יודעים שאין כאלה.

בזמנו אנחנו ביקשנו מעיריית ירושלים שתגיד לנו כמה אנשים עם מוגבלות מועסקים על ידה. עיריית ירושלים אמרה שהיא מעסיקה כ-7,000 איש, מתוכם 49 איש שהיו אנשים עם מוגבלות. דאגנו להגיע בזמנו לכל אחד מהאנשים עם המוגבלויות האלה. 39 היו אנשים שהמוגבלות שלהם לא לא-נראית, אלא אין לה כל קשר לעניין של העבודה. מה הרעיון בהעדפה מתקנת? זה בלהביא אנשים שיש למוגבלות איזה שהיא משמעות ובכל זאת אתה מעסיק את האדם עם המוגבלות ונותן לו את ההזדמנות ואת המקום שלו, לא אדם, כמו שאמר היושב ראש, שיש לו מגבלה קטנה ביד ואין לזה ממילא שום משמעות. זאת אומרת עשרה אנשים בעיריית ירושלים הועסקו למרות מוגבלותם הקשה ונעשו באמת התאמות. אלה האנשים שאנחנו מדברים עליהם, לא מי שמשרד הבריאות במקרה 25 שנה כבר מעסיק ולא הועסק בגלל ההעדפה המתקנת. כמה אנשים נכנסים בגלל ההעדפה המתקנת, מה אתם עושים כדי שתהיה העדפה מתקנת, כדי שאנשים יוכלו להיכנס, יש אנשים שאני מדברת איתם, שירגישו שהם יכולים לגשת.
היו"ר דוד רותם
את זה כבר שמענו, שהם לא יודעים ואין להם נתונים. אין להם כסף והם לא יודעים ואין להם נתונים. את זה כבר שמענו.
נעמה לרנר
יש חוק וזה צריך להיות מקוים.
הניה מרקוביץ
נתוני 2007 הם הנתון הראשון שפורסם בכלל. עשינו אותו בזהירות מאוד גדולה, כדי לא לפגוע בצנעת הפרט של האנשים וזה הדבר שמכוון אותנו. אני למשל רציתי להוציא נתון, יש לנו נתונים בשכר של אנשים שנהנים מפטור במס הכנסה בגלל מוגבלות, אסרו עליי להוציא את הנתון הזה, אמרו שזה נתון שגובל בצנעת הפרט. אני לא יכולה לגשת לנתוני השכר של עובדי המדינה.
היו"ר דוד רותם
זה נכון.
נאדר אלקאסם
גם משרד הרווחה סירב לתת לנו את---
הניה מרקוביץ
הדוח הראשון שפורסם בדצמבר 2007 הוא הדוח הראשון. הדוח המשווה, שנוכל לראות מה קרה מ-2007 עד עכשיו, והוא יענה לנו כמה עובדים חדשים עם מוגבלות התקבלו לשירות המדינה במהלך שלוש השנים האלה, הוא הדוח שייתן לנו איזה שהיא השוואה ואיזה שהיא התקדמות. כמובן שהנתונים האלה הם הנתונים שגם התבקשנו ממכיני הדוח להכין, כדי לתת לנו איזה שהיא תמונה משווה בשלוש השנים האלה, מה התנודתיות שהיתה בקבלה לעבודה.
אחיה קמארה
רק נקודה אופטימית קלה לסיום, אם אפשר. הנציבות שלנו, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, קיימה מגעים ארוכים עם נציבות שירות המדינה לגבי החלטת ממשלה על משרות ייעודיות לאנשים עם מוגבלות. הגענו לאיזה שהיא הסכמה ואנחנו עכשיו בדיונים עם האוצר שלא מתנגד, אני חייב להגיד, הם עוד לא הסכימו, אבל הם עוד לא התנגדו---
היו"ר דוד רותם
סליחה, מר קמארה, אני לא מוכן לשמוע אופטימיזם כזה, משום שזה לא מדבר אליי. מדינת ישראל מיוצגת על ידי ממשלה אחת שבאותה ממשלה זה גם האוצר וגם נציבות שירות המדינה וגם נציבות אנשים עם מוגבלויות, וכל המשרדים זה מדינה אחת. כשהמדינה מדברת גבוהה גבוהה, שתבצע. כל זמן שמדברים גבוהה גבוהה לא מעניין אותי מי אשם.
אחיה קמארה
אני רק רציתי להגיד שאני מבקש גם כן את עזרתך בנושא הזה, שנקדם את הנושא באמצעים שיש לך מול הממשלה.
אורן כהן
אני רוצה רק בדקה להשלים את דבריי במשהו מאוד חשוב שרציתי להגיד בנושא המוגבלות החמורה והמוגבלות שאינה חמורה. יש לי נתוני אמת מהביטוח לאומי מ-2005 לגבי נכי תאונות עבודה שהם כולם היו מתוך אוכלוסיית העבודה ורואים באופן ברור שבין 40% ל-60% נכות, רק 30%, פחות או יותר, עובדים. כלומר מ-100% ירדנו ל-30%.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע, מ-2005 עד היום---
אורן כהן
לא השתנה כלום.
היו"ר דוד רותם
איך אתה יודע?
אורן כהן
אלה הנתונים הכי עדכניים שמצאתי אי פעם.
היו"ר דוד רותם
אי אפשר לדבר על נתונים מלפני שש שנים ולהגיד שום דבר לא השתנה, כשלא בודקים. רבותיי, המצב הוא מספיק חמור גם אם אנחנו לוקחים את המציאות כפי שהיא, בלא שאנחנו מדברים על מה שהיה לפני איקס שנים.
אורן כהן
אנחנו מדברים על החלטה מ-2003, אז אני חושב שהנתונים האלה רלוונטיים. כשאומרים שרק מוגבלות חמורה צריכה, אז זה שמוגבלות חמורה זה 20% ומוגבלות מתונה זה 30% במקום 100%, אני חושב שזה אומר דרשני ואומר שכל ההפרדה המלאכותית הזאת היא מלאכותית ולא קשורה לחלוטין לענייני. במדינה הזאת לצערנו יש הפרדה בינארית של או זכאי או לא זכאי, בקיצוניות מאוד גבוהה של אחוזי נכות מאוד גבוהים, לא רק בתחום של העסקה בשירות המדינה או העסקה בכלל, בכל התחומים, ואנשים מחוץ לגדר מוצאים את עצמם בצורה לא מידתית בלי כלום. לומר את האמת, אין פה עזרה לאנשים עם מוגבלות, יש פה מקסימום עזרה לאנשים עם נכות חמורה. ובסופו של דבר אנחנו עוד נגיע למצב שאנשים עם נכות חמורה, המצב שלהם יהיה הרבה יותר טוב מאנשים עם מוגבלות לא חמורה.
אורי אורבך
להם אבל יותר קשה מלכתחילה.
אורן כהן
לא, ההפרש לא גדול. ההפרש בין 20% ל-30% לעומת 100% הוא זניח. אם היה 70% אבטלה במדינה... על 10% עושים בלגן, על 70% שותקים. אומרים, הם בסדר, הם כמו כל בן אדם אחר, אז מה, יש 70% אבטלה. זה פשוט טירוף.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון. עם כל הכבוד וההערכה לגב' הניה מרקוביץ באופן אישי, הוועדה רואה בחומרה את העובדה שהמדינה, קרי נציבות שירות המדינה, לא מקיימת את החוק. זה דבר שהוא בלתי נסבל, זה דבר שלא יכול שיהיה, ואני מקווה שהדוח הבא יוגש בזמן.

ההצהרות הגבוהות גבוהות של הממשלה, של שרים בממשלה, על הצורך בשילוב אנשים עם מוגבלויות, על עקרונות השוויון, הן בסך הכל הצהרות שבשטח אינן מתבצעות. כאשר ממשלה מצהירה, ראוי שהיא תקיים את ההצהרות שלה.

הוועדה קוראת לממשלה ולרשויות השלטון, וכשאני מדבר על רשויות השלטון זה רשויות מקומיות, זה כל הגופים השלטוניים במדינה, לפעול לאלתר, כפי שפועלת הכנסת, ואני בכוונה מציין את הכנסת משום שבנושא הזה הכנסת עושה מעשה שהוא ראוי לכל שבח מהדרגה הראשונה. אנחנו מעסיקים פה אנשים עם מוגבלויות שאני מוכרח לומר לכם שהם ראויים להערכה ולהערצה משום שהם עושים עבודה מצוינת. אף אחד לא עושה להם טובה, הם עושים עבודה מצוינת. יש גם נכים קשים שעושים עבודה נהדרת וצריך לאמץ אותם. ואני קורא לכולם לשלב אנשים עם מוגבלויות בעבודה, לרבות יצירת משרות ייעודיות.

הוועדה דורשת כי החוק והוראותיו יופעלו לאלתר, במלוא הקצב, ואני מבקש שנציבות שירות המדינה תעביר לי בתוך 30 יום את המצב של הנושא של משרות ייעודיות, איפה נמצא המשא ומתן עם האוצר, איזה משרות---
הניה מרקוביץ
בשיתוף עם נציבות---
היו"ר דוד רותם
תעשו את זה עם מי שאתם רוצים, אני לא אחראי על שותפויות, אני אחראי על ביצוע חוק. ואני מקווה שכשאנחנו נדון בזה בשנה הבאה תבואו לפחות עם בשורה.
הניה מרקוביץ
אנחנו נשמח.
היו"ר דוד רותם
לא, אתם לא תשמחו, כי לקיים את החוק זה לא שמחה, אתם פשוט תבצעו.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:20

קוד המקור של הנתונים