ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/10/2010

קליטת האימאמים הדרוזים לשירות המדינה

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכספים

25.10.10


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"ז מרחשוון התשע"א (25 באוקטובר 2010), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): קליטת האימאמים הדרוזים לשירות המדינה, של חה"כ מגלי והבה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מגלי והבה

אחמד טיבי

אמנון כהן

סעיד נפאע

חמד עמאר

ציון פיניאן

פניה קירשנבאום
מוזמנים
איוב קרא, סגן השר לפיתוח הנגב והגליל

יעקב סלאמה, ראש האגף לעדות לא יהודיות, משרד הפנים

נאדר אלקאסם, נציבות שירות המדינה

מואפק טריף, ראש המועצה הדרוזית

ואליד נסר אלדין, יועץ סגן השר לפיתוח הנגב והגליל, משרד ראש הממשלה

יוסף כירבאוי, אימאם

ואסף יוסף עבדאללה, אימאם

נור-אלדין מוחמד כטיב, אימאם

כמאל עלה עזאם, אימאם

נזיה אמין כיוף, אימאם

גבר מנסור, אימאם
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
קליטת האימאמים הדרוזים לשירות המדינה,
של חה"כ מגלי והבה
היו"ר משה גפני
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אנחנו בדיון מהיר בנושא קליטת האימאמים הדרוזים לשירות המדינה, של חבר הכנסת מגלי והבה.


קודם כל, אני מקדם בברכה את האימאמים הדרוזיים שנמצאים כאן, ברוכים הבאים. אני מקדם בברכה את סגן השר איוב קרא, את ראש העדה, השייח' טריף. אני מבקש שהדיון הזה יהיה קצר, תכליתי, עם החלטה. בלי נאומים. כמי ששייך למיעוט במדינת ישראל, תירגעו – אנחנו במצב יותר גרוע מכם... אני אשתדל לייצג אתכם נאמנה. חבר הכנסת מגלי והבה, בבקשה.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, הראש הרוחני של העדה הדרוזית, חבריי חברי הכנסת, האורחים, האימאמים, האמת, אנחנו דנים בסוגייה כאובה משך הרבה זמן. סוגיית האימאמים היא סוגייה מהותית בעיקרה, לאלה שלא יודעים וגם לפרוטוקול – האימאמים הדרוזיים הם בעצם אלה אנשי הדת שאחראים על כל שירותי הדת לבני העדה הדרוזית, כל אחד במקום שהוא חי בו. כשאני מדבר, אדוני היושב ראש, על שירותי דת, זה כל הנושא של עריכת הסכמי החתונות, כל נושא הלוויות וכל מה שמשתמע מכך, כל שירותי הדת השונים.



לצערי הרב, משך השנים, וגם מתוך האמונה שלהם, אותם אנשים ברוב המקרים עושים את התפקיד הזה ועשו אותו בהתנדבות, כאשר לא היה מישהו שיתמוך בהם ויטפל בהם לאורך השנים, כמו שמתחייב. רק אגיד משפט אחד שבטח מעניין אותך, אדוני היושב ראש, האימאמים של העדות האחרות, יש לנו העדה המוסלמית ועוד עדות אחרות, הם נחשבים עובדי מדינה לכל דבר ועניין. כשאני מדבר על עובד מדינה, אני מדבר על המשכורת ועל הזכויות הסוציאליות של אותו עובד מדינה, שהוא מקבל אותן כמובן מאליו. לכן לא אחזור לכל ההיסטוריה. היו ניסיונות ב-2003 להכניס את האימאמים למסגרת עובדי מדינה, היתה התנגדות עזה ביותר של האוצר, וחבל - אני לא רואה פה נציגי אוצר. המלחמה הזו נמשכה לאורך השנים, והיו בקשות גם של ראש העדה, גם של חברי איוב, גם של אחרים מהאימאמים, שפנו לממשלת ישראל, שיכירו ויתקננו תקנים.
היו"ר משה גפני
זה לא נעשה עד היום.
מגלי והבה
זה לא נעשה עד היום. יותר מזה – אנחנו שומעים על דברים, מי כמוך יודע שיש שמועות על התקדמות כלשהי, אבל מכיוון ששנינו כבר מלאים ושבעי הבטחות, אנחנו רוצים לקבל החלטה, שתחייב את ממשלת ישראל, שאנחנו מדברים על תקנים, אדוני, גם לא להכתיב לנו, להגיד: יש לנו X תקנים, ועל זה אנחנו נלך; אנחנו צריכים להבטיח שכל אימאם דרוזי במדינת ישראל, שקיים ונמצא כאן, יקבל את התקן שלו, ואני מדבר אתך היום פחות או יותר על 54 תקנים – יכול להיות שיגדל, אבל צריך להיות בהחלטת הממשלה וגם בנציבות, שכמו שכל רב עיר או רב ישוב, יש לו התקן שלו, אימאם מוסלמי, יהיה לכל אימאם דרוזי את התקן שלו.
ציון פיניאן
האם אין מספר תקנים מוגבל?
מגלי והבה
אין מספר תקנים מוגבל.
ציון פיניאן
יכול להיות אלפים.
מגלי והבה
לא אלפים. קיימים 62 שנים, והיום יש לנו 54 בעלי תפקידים. אנחנו לא נתפשר, שאותם 54 ניתן ל-40, ו-14 נגיד: תמתינו. ההחלטה צריכה להיות ברורה. אבל אנחנו כוועדת כספים, מתוך אותם 54, או יגדל מספר אוכלוסין – אני לא רואה שיעברו את ה-60, אבל שיהיה לאותו בעל תפקיד דתי.


אדוני היושב ראש, אני מעלה את הנושא הזה, כי יכול להיות שתבוא הממשלה, ותגיד: רוצים ומתכוונים. אני מקווה שנקבל החלטה, שמשמעותה בדיוק ברוח הדברים האלה, שתחייב את ממשלת ישראל.
היו"ר משה גפני
תודה. נציבות שירות המדינה.
נאדר אלקאסם
בקצרה, ההיסטוריה של העניין: לפני שנה היתה ישיבה בנציבות שירות המדינה עם הנציב הולנדר, של סגן השר איוב קרא וחבר הכנסת חמד עמאר, והיו גם נציגים של האימאם, ודיברנו על בדיקת הליך קליטת אימאם הדרוזים. בשנה שעברה הנציב גם כן היה אצל השייח' מואפק בביקור אצל העדה הדרוזית, וגם השייח' מואפק ביקש את הקליטה, ובעקבות כל הבקשות הנציבות החלה בבדיקת ההליך, ולפני חודש היתה ישיבה של נציב שירות המדינה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובתיאום עם הממונה על התקציבים עניין הקליטה אושר – יוקצו 43 תקנים בקליטת האימאמים. כיום זה עומד על עניין של בדיקת התקנים, יצירת המשרות, תיאורי התפקיד, ואני מאמין שתוך כמה חודשים נתחיל בקליטה.
היו"ר משה גפני
כמה זמן?
נאדר אלקאסם
שלושה-ארבעה חודשים נתחיל בקליטה. אני מבין שהאימאמים כבר קיבלו טפסים הביתה, שימלאו את הפרטים שלהם, כדי שנקבל את קורות החיים שלהם, שנדע ליצור להם את הדרגה שהם יקבלו בכניסה לשירות. זה עניין, כמו כל הליך מכרז של שירות המדינה, שלפעמים לוקח- -
היו"ר משה גפני
למה כל האחרים הם כן עובדי מדינה, ודווקא הם לא?
נאדר אלקאסם
היחידים שהם עובדי מדינה זה האימאמים המוסלמים. הרבנים היהודיים והנוצרים הם לא עובדי מדינה.
היו"ר משה גפני
הרבנים היהודיים הם לא עובדי מדינה.
נאדר אלקאסם
למה? אני יודע שהם לא. גם הכמרים הנוצרים הם לא עובדי מדינה. היחידים הם האימאמים המוסלמים, שזה עניין היסטורי, ובעקבות בקשה להשוות את מעמדם של האימאמים הדרוזים למוסלמים, התקבלה הטענה, ואנחנו קולטים אותם.
היו"ר משה גפני
כמה זמן? תאריך.
נאדר אלקאסם
אני מקווה עד תחילת שנה הבאה, שחלק יתחילו להיקלט. במהלך שנת 2011 אימאמים ייקלטו- -
מגלי והבה
אנחנו רוצים לשמוע נציג האוצר- -
היו"ר משה גפני
אתה אומר, עד סוף דצמבר.
נאדר אלקאסם
בשנת 2011 כולם אמורים להיכנס.
היו"ר משה גפני
תודה. סגן השר איוב קרא, בקצרה, בבקשה.
סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא
אדוני, אני נלחם על הפרויקט הזה מאז שנכנסתי לכנסת. אני חושב שעיקרון השוויון שלא נשמר עשרות שנים כלפי העדה הדרוזית בעצם נגמר, מופיע בתקנה בתוך התקציב החדש, וב-1.1 הם יתחילו לקבל משכורות. יושב פה ראש אגף עדות, שאני מודה לו מאוד על התמיכה ועל העשייה בתחום הזה. יושב פה נציג נציב שירות המדינה, שאני מודה לו על התמיכה, והאשם אחסיין, שלא נמצא פה, ממשרד ראש הממשלה, אני מודה לאייל גבאי, לראש הממשלה, לכל מי שפעל כדי שיהיה- -
היו"ר משה גפני
אבל אדוני סגן השר, ועדת הכספים היא לא ועדה שמודים. ועדת הכספים היא ועדה שדורשת.
סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא
אני רק אומר שיש תקנה היום בתקציב, ב-1.1 יתחילו להתקבל האימאמים. יש כבר מפתח לחלוקה. בסופו של הליך ייקלטו כ-56 עובדים בשירות המדינה – חלק לא במשרה מלאה – ובעצם 43 תקנים מלאים. אנחנו מדברים על 56, שהם לא תקנים מלאים.
מגלי והבה
מה זה "לא תקנים מלאים"?
סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא
תלוי בגודל הישוב. אם ישוב, יש בו אלף איש, הוא לא כמו ישוב של 18 אלף.
חמד עמאר
אני חושב שלא התפקיד שלנו להיכנס לזה.
ציון פיניאן
זה לא היה 62 שנה. זה בסדר.
סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא
אנשים התבקשו לפעול למען זה. חזרתי לכנסת, ואני שמח שאני מגשים ציפייה לשייח'ים האלה, ואין פוליטיקה פה. זה עשייה, זה חזון, ואני מודה לכולם.
היו"ר משה גפני
תודה. השייח' מואפק טריף, איך מישהו נהיה אימאם.
מואפק טריף
היום התהליך הוא שבית הדין הדתי הדרוזי הוא שממנה את האימאם כנציג של השופט לערוך את טקסי הנישואין בכפרים. מינוי האימאם נעשה על-ידי בקשה שהאדם מבקש בקשה לבית הדין. הקאדי ממנה אותו להיות עורך טקסי הנישואין בכל כפר וכפר. אבל ההסדר החדש, כמובן, יהיה שונה; הנציבות יחד עם אנשי העדה, יותקנו תקנות אחרות, חדשות, איך לקלוט אימאמים חדשים, שאנחנו, כמובן, מקווים שהקליטה תהיה בהקדם האפשרי, בתחילת השנה הבאה באמת הם ייקלטו, ונסדיר את העניין.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה.
סעיד נפאע
אני חושב שמן הדין שוועדת הכספים תשים לב למוקש שאמור להיות בדרך, ואני לא יודע למה מתעלמים, כי לידי נמצא מכתבו של מר הולנדר, וחשוב לי לקרוא את שתי השורות האחרונות: "לאור האמור לעיל אני מבקש כי תקים צוות עבודה משותף של נציגים של נציבות שירות המדינה ושל אגף התקציבים במטרה לקדם".

למה אני אומר את זה – כי עדיין קיימת שאלה חשובה: מאיפה התקציב הזה יבוא? על חשבון מה יבוא? אני שמעתי את השייח'. אני מניח שהוא קיבל איזושהי הבטחה, וזה הפחד שלי, שבסופו של דבר הכספים האלה יבואו על חשבון תקציב המועצה הדתית הדרוזית. לכן חשוב להפנות את תשומת- -
סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא
זה לא עניין של האימאמים.
סעיד נפאע
לכן, כדי שלא נגיע לנקודה הזאת, חשוב שהוועדה תיתן את דעתה לגבי הנושא הזה.
היו"ר משה גפני
מי מממן היום את האימאמים?
מואפק טריף
עד עכשיו אנחנו בתור המועצה הדתית הקצינו הקצאה של כל אימאם- -
סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא
האוצר מעביר כספים, ואתה מעביר להם.
מואפק טריף
לא, אנחנו שייכים למשרד הפנים. אנחנו בתוך האגף של משרד הפנים, ומשרד הפנים, בזמנו היה בג"ץ. בג"ץ אמר שאנחנו נהיה צינור. אבל לצערי, המדינה לא נתנה לנו. כמעט זה 80 אחוז מתקציב המועצה הולך על זה. כשזה יוסדר, לא- -
היו"ר משה גפני
כן. ראש האגף לעדות לא יהודיות, מאיפה הכסף?
יעקב סלאמה
המועצה הדתית מתוקצבת דרך האגף. התקציב של המועצה הדתית לא מספיק לה לשוטף. אין אפשרות לבנות על התקציב של המועצה הדתית לתקצב את ה-43 תקנים.
היו"ר משה גפני
הבנו. חבר הכנסת עמאר, בבקשה.
חמד עמאר
הדבר החשוב, שהאימאמים יעברו להיות עובדי מדינה. איך עושים את זה, זה כבר לא העניין שמדאיג אותי. מדאיג אותי למצוא את התקציב, לתת להם להיות עובדי מדינה ולהתקדם עם זה.
היו"ר משה גפני
תודה. רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון המהיר, אני מבקש גם להניח את זה על שולחן הכנסת. הסיכום הוא כדלהלן: עד 1 בינואר ייכנסו האימאמים הדרוזיים להיות עובדי מדינה. זו החלטה של ועדת הכספים בעקבות הדיון המהיר, הודעת סגן השר. אנחנו דורשים להעמיד תקציב לעניין הזה. לא יכול להיות שיגידו: האימאמים יהיו עובדי מדינה, אבל לא יהיה תקציב. צריך להעמיד תקציב לצורך העניין הזה. במידה – אני מבקש ממך, תודיע למנהל הוועדה באמצע דצמבר – נהיה עסוקים בתקציב המדינה, והראש שלנו יהיה בתקציב המדינה, אם להצביע בעד או נגד, ללכת לבחירות חדשות, כן או לא- -
נאדר אלקאסם
זה תלוי בתקציב המדינה.
היו"ר משה גפני
בסדר. במידה שנגיע ל-31 בדצמבר, ואתה תאמר לנו מסיבות כלשהן שהעניין לא הסתדר, אין תקציב, לא גמרו את העבודה, נציבות שירות המדינה, משרד הפנים, עדיין לא הסתדר – אנחנו בתחילת ינואר נקיים דיון על זה. אני מקווה שהדיון הזה לא יתקיים. אני מקווה שהעניין ייגמר. המציאות הזו שבה כולם אומרים – סגן השר, שהוא איש נכבד בממשלה הזאת, אתם, משרדי הממשלה, כולם אומרים שאכן מדובר על זה שעד סוף שנת התקציב הנוכחית, כלומר תחילת שנת 2011, האימאמים ייכנסו – ולחלקי משרה, אני מציע גם לך, מגלי, לא להיכנס לזה. יכול להיות שבכלל הם ידרשו את זה. יכול להיות שיש כפר, שבכפר הזה צריך רק משרה חלקית - זה בסדר. הוועדה לא נכנסת לשאלה הזאת, היא רק נכנסת לדבר אחד – שזה יסתיים, ויסתיים במועד, ושיהיה תקציב לזה. אם לא יקרה חלילה הדבר הזה עד אישור תקציב המדינה, ואנחנו, כמובן, גם בתקציב עצמו נדון בזה - אני מבקש שתדווח לנו בכל מקרה. אם זה יסתדר, אנחנו בפתח אחת מהישיבות של ועדת הכספים, אנחנו נשבח אתכם על כך. אם, חס וחלילה, לא, נקיים על זה דיון, ושם כבר יהיה דיון ארוך יותר.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים