ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/10/2010

תקנות המועצה להסדר הימורים בספורט - מוצרים חדשים

פרוטוקול

 
PAGE
23
ועדת הכספים

20.10.2010


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ב בחשוון התשע"א (20 באוקטובר 2010), שעה 09:15
סדר היום
תקנות המועצה להסדר הימורים בספורט – מוצרים חדשים
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

חיים אורון

מגלי והבה

שלי יחימוביץ

אמנון כהן

ראלב מג'אדלה

ציון פיניאן

פניה קירשנבאום

רונית תירוש
מוזמנים
שרת התרבות והספורט לימור לבנת

אורלי פרומן, מנכ"לית משרד התרבות והספורט

אורי שפר, ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

עו"ד הדס פרבר, היועצת המשפטית, משרד התרבות והספורט

עו"ד מירב כהן, הלשכה המשפטית, משרד התרבות והספורט

גיא אטיאס, תקציבן משרד התרבות והספורט

ינקי אדלר, דובר משרד התרבות והספורט

אסף חפץ, יועץ למנהל מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

ענת וייס, יועצת מנכ"לית משרד התרבות והספורט

ראובן קוגן, רכז ספורט, אגף התקציבים, משרד האוצר

צחי דוד, רפרנט תרבות וספורט, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד יעקב פרידברג, משרד המשפטים

שלומית נחליאל-אלברטון, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מאיר כהן, ראש עיריית דימונה, מרכז השלטון המקומי

פיני קבלו, סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

עו"ד רות דיין מדר, ראש תחום חברה, מרכז השלטון המקומי

אריה דנינו, עוזר ראש עיריית דימונה

צחי פישביין, יו"ר המועצה להסדר הימורים בספורט

אהרן יונה, סמנכ"ל תפעול, המועצה להסדר הימורים בספורט

יצחק לארי, סמנכ"ל כספים, המועצה להסדר הימורים בספורט

ברוך דגון, דובר ומנהל פרסום, המועצה להסדר הימורים בספורט

עו"ד יאיר שילה, המועצה להסדר הימורים בספורט

מירית וולמן, מידע ותהליכים, טוטו

רונן גרינפלד, עוזר מנכ"ל הטוטו

עופר פרי, מנכ"ל טוטו-ווינר

אהרן יונה, סמנכ"ל מוצרים ותפעול, טוטו-ווינר

עמי צדוק, מרכז המחקר והמידע, הכנסת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות המועצה להסדר הימורים בספורט – מוצרים חדשים
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים על סדר היום תקנות המועצה להסדר הימורים בספורט – מוצרים חדשים.


לוועדה יש את הכבוד לארח הבוקר את שרת התרבות והספורט, לימור לבנת. גבירתי השרה, בבקשה, הבמה לרשותך.
השרה לימור לבנת
אני מתכבדת להביא לוועדה בקשה של שר האוצר ושלי שנוגעת לתקנות המועצה להסדר הימורים בספורט, מוצרים חדשים. אני אעשה את זה בקצרה כי הייתי מאוד שמחה אם הוועדה תוכל לעבור מיד לנושא התקנות החדשות ומונחות כאן ארבע תקנות חדשות. בכל זאת, פטור בלא כלום אי אפשר ואני רוצה לומר מלים קצרות לפתיחה.


על חשיבות הספורט וההשפעה שלו על החברה בישראל, על בריאות מנטלית, על בריאת חברה טובה יותר, על הנוער וכל היתר, אין צורך להרחיב את הדיבור. בחזוני, כפי שאני רואה אותו וכפי שגם אימצה אותו המועצה להסדר הימורים, הטוטו-ווינר, אני רואה השקעה רבה יותר היום במתקני ספורט לנוער בעיקר. המועצה אימצה תוכנית שנקראת תוכנית 2020, תוכנית לעשר שנים, שתעלה כ-5.5 מיליארד שקלים, במסגרתה למעלה מ-3 מיליארד שקלים יוקדשו להקמת מגרשים ואולמות ספורט לבני נוער והשאר לספורט עממי, לספורט הישגי, לספורט תחרותי.


כדי להשיג את היעד הזה אנחנו צריכים הרבה יותר כסף. למעשה ההכנסות של הטוטו-ווינר היום, הן המקור היחידי לתקציב הספורט בישראל. המדינה לא מממנת את הספורט. זה המקור היחידי ודרוש כדי שאנחנו נוכל אכן לממן תוכניות כאלה, כדי שנוכל להקים כ-600 אולמות ספורט ברחבי הארץ, בכל הארץ, ואנחנו מיפינו את כל הארץ. אני אומרת זאת גם לחבר הכנסת אמנון כהן שלפני שנכנסנו לישיבה שאל אותי את השאלה. אנחנו מיפינו את כל מתקני הספורט בכל מדינת ישראל, בכל ישוב ובכל עיר, וכדי שנוכל אכן להקים את כל המתקנים האלה דרוש כסף. כרגע הטוטו-ווינר, הכנסותיו נמצאות בירידה רצופה מזה כשלוש שנים, חוץ מהשנה האחרונה, בגלל המונדיאל. הטוטו שבעבר היה מקור ההכנסות העיקרי, ירד לכדי 10 אחוזים, בעוד שבעבר ההכנסות שלו היו רבות יותר, 750 מיליון שקלים, והיום הוא רק 150 מיליון שקלים. צריך להחיות חלק מהמשחקים של הטוטו, ומיד נגיע לזה. ה-ווינר הפך למקור ההכנסה העיקרי של הטוטו-ווינר ולמעשה עיקר ההכנסות של ה-ווינר מגיעות ממשחקים של ישראלים בחוץ לארץ ולא בארץ. אלה משחקי כדורסל ומשחקי כדורגל. אני צריכה לומר כאן שברוב מדינות העולם האירופאי – אני מדברת על צרפת, על גרמניה, על שוודיה, על פינלנד וכולי – מזמן הם משחקים גם בתחומים אחרים לא רק כדורסל ולא רק כדורגל. יש שם ענפים אחרים לחלוטין אבל מאוד מפגרים בתחומים האלה.


אנחנו יושבים כאן כדי לעדכן גם את התחומים והענפים הללו, כדי שנוכל להביא להכנסות רבות יותר ולעמוד ביעד של תוכנית 2020, כאמור, 5.5 מיליארד שקלים למגרשים לנוער, לספורט עממי ועוד כהנה וכהנה.


יש אלטרנטיבה לכל אלה. זה לא שלישראלים אין מה לעשות, אלא יש אלטרנטיבה יוצאת הכלל ואלה הימורים בלתי חוקיים, אלה שמתקיימים יום יום, רגע רגע, ושעה שעה גם בשכונות וגם כמובן, בעיקר, באינטרנט שהוא המקור הזמין ביותר והוא סופרמרקט של הימורים, קזינו של הימורים שנעשים כל רגע והם נעשים בכל התחומים ובכל הענפים. המשטרה נלחמת אבל לא מצליחה באמת בגדול לעצור את זה.


אנחנו צריכים להרחיב כאן את האפשרויות של הישראלים, דבר שלא קרה מזה עשר שנים ולא נוספו מוצרים חדשים לטוטו-ווינר. זה כן קורה במפעל הפיס שבונה כיתות, אבל המקור התקציבי שלנו הוא לספורט. עשר שנים זה לא קרה בטוטו-ווינר. אם שנרחיב את האפשרויות לישראלים, הכסף שהולך להימורים הבלתי חוקיים, לפחות חלקו, יגיע למדינת ישראל, יגיע לספורט וכמובן ימנע גם את כל הרעות החולות הנוספות שמתלוות להימורים הבלתי חוקיים.


לכן אנחנו מביאים כאן את התקנות החדשות.


בזה סיימתי את דבריי וברשותך היושב ראש, אני מציעה שפשוט נעבור תקנה תקנה אבל כפי שתחליט. כמובן יושב ראש הטוטו יציג כל תקנה.
היו"ר משה גפני
אני אעשה את זה, אבל לפני כן יש לי שאלה אחת עקרונית. אני לא מבין בנושא ואף פעם לא השתתפתי בטוטו. דיבר אתי איש בכיר במדינה – דיבר אתי על משהו אחר, אבל סיפרתי לו שמחר עומד להתקיים דיון בנושא הזה – והוא אמר לי שהאנשים עבורם אנחנו מגדילים את תקציב הטוטו אלה הם אנשים שהם דלת העם. זה נכון?
השרה לימור לבנת
לא, זה ממש לאו דווקא נכון.
היו"ר משה גפני
אני לא מביע עמדה. את עמדתי אני אומר בסוף הדיון, אבל האם האמירה הזאת נכונה? מדובר באדם מאוד בכיר במדינה שאמר לי את הדברים. מי שמשתתף בהימורים הללו – אני לא מדבר על ההימורים הבלתי חוקיים – המשמעות של העניין היא שעיקר התקציב מגיע מדלת העם. אנשים עשירים לא מהמרים. כך אמר לי אותו אדם.
השרה לימור לבנת
אני אענה על זה.
חיים אורון
רגע, אני רוצה להמשיך. אני די מתפלא על כך שבדברי ההסבר של הממשלה נאמר: "לשם השוואת תקציב המינהל וכולי". כלומר, הממשלה יצאה מהעניין. אין לי בעיה עם ההצעה הזאת ואין לי בעיה עם הטוטו, אבל זה עוד אחת הדוגמאות של הפרטת המדינה. זה מה שמציעים כאן. תקרא את דברי ההסבר. אני לא מתווכח עם ה-טוטו. ה-טוטו קיבל בקבלנות אפשרות להביא כמה שיותר כסף למטרות שבעיקרן הן חיוביות. הוויכוח שלי הוא עם הממשלה. אתה צדקת לגמרי כי מה שקורה זה שמפריטים יותר ויותר, מורידים עכשיו מס הכנסה אבל לוקחים מס הכנסה. איך? בהימורים. הרי אפשר לומר שניקח אחוז מס הכנסה, נקבל מיליארד שקלים, נקצה ממנו 500 מיליון שקלים למתקני ספורט. מה שאמרתי עכשיו הוא לגמרי נכון אבל לא מקבלים אותו כי אסור להעלות מס הכנסה.


השרה, אני יודע שיש גם כמה בריאים שמשקיעים. אותי מטרידים לא הבריאים שמשקיעים. בחיים שלי עוד לא הימרתי ואני לא יודע איך עושים את זה, אבל אני שומע בדרך כי אני נוסע הרבה שמהערב החגיגות הגדולות, את ההוא ששם מספר מסוים של טורים וכולי וכולי. זה מה שרוצים שיהיה והטורים האלה מממנים דברים חיוביים. השאלה אם מדינת ישראל צריכה לעלות על המסלול הזה כמסלול בלעדי. אם היו באים ואומרים שמשקיעים בשנה חצי מיליארד שקלים ממקורות התקציב, שבעצם זה אומר שזה מהמסים שמתחלקים על ידי כולם, וגם כי אנשים רוצים וזה טוב, בסדר, אבל מה שכאן יוצא וזה כתוב בדברי ההסבר של הממשלה, שאנחנו בעצם מזיזים את תקציב המדינה לתחום שאין מחלוקת שהוא חשוב, מתקני הספורט שהם חשובים - כמו שכיתות חשובות – ואומרים שעכשיו נשכלל את הפטנטים והציבור ישלם יותר. איך הוא ישלם?
היו"ר משה גפני
למה אתה לא אומר את זה גם על הפיס?
חיים אורון
אני אומר את זה. שלא תהיה לך טעות. אתה זוכר את הוויכוחים שהיו כאן על הפיס? היו כאן ויכוחים עצומים על הפיס, האם מותר להטיל מס על ההגרלות ואני אומר אותו הדבר גם על זה.


אני רוצה שעמדתי תהיה לגמרי ברורה. אם הייתי יכול, הייתי אומר שאין הגרלות אבל אני לא יכול ויהיו הגרלות. אני חושב שהם צודקים שחלק מהמתכונת הזאת מוציאה את זה מהשוק השחור ואני מקבל את זה. לכן אני לא אצביע נגד, אבל לא מקובל עלי שתבוא לכאן שרה בשם המדינה ותכתוב שהמדינה יוצאת החוצה ועושים את זה בהפרטה.
שלי יחימוביץ
אבל היא אומרת לך את האמת.
חיים אורון
אין לי טענות על אמירת האמת.
שלי יחימוביץ
מאוד לא אוהבים את המציאות אבל זאת המציאות הקיימת.
חיים אורון
אני יושב בבית הזה כדי לנסות להציג אמת אחרת.
ציון פיניאן
יש הבדל בין הפיס וה-טוטו. הפיס לא צריך את אישור ועדת הכספים אלא רק את אישור שר האוצר. לכן פעם הוא עושה חיש-גד ופעם גד-חיש, אבל כאן צריכים לקבל את אישור ועדת הכספים וזה ההבדל הקטן.
היו"ר משה גפני
אתה צודק, אבל אני שאלתי אותו על הרעיון ולא על הפרוצדורה. הטענה שלו היא טענה.
ציון פיניאן
ה-טוטו מגיע לכאן. נציג האוצר אומר שזה לא בדיוק.
היו"ר משה גפני
לא בדיוק. אני יודע שזה לא בדיוק. מי אמר שזה בדיוק? הטענה שאני שמעתי הייתה טענה פילוסופית. האם המדינה יוצאת מכל הדברים והיא מטילה את זה על הציבור באמצעות הימורים? ולא משנה אם זה חיובי או לא חיובי. זה כדי לממן מטרות חשובות. המדינה יוצאת יותר ויותר מהעניין. שאלתי אותו למה הוא לא אומר את זה על הפיס. זה לא בגלל הפרוצדורה. נכון שזה צריך לבוא לוועדת הכספים וזה לא צריך לבוא לוועדת הכספים, וזה לא בדיוק. גם את זה אני יודע.
שלי יחימוביץ
אני נגד הימורים, אבל אני בטוחה שגם שרת התרבות והספורט הייתה מעדיפה שהכסף הזה יהיה מתוקצב בתקציב משרדה. אין לי שום ספק בכך ואני אפילו לא שואלת אותה על כך. זה באמת מסוג ההצבעות שאנחנו לפעמים, לעתים רחוקות, נתקלים בהן כמו בשב"ן, כמו ברכב הליסינג, שאמרנו שתיאורטית היינו רוצים שלא יהיה ליסינג וכולם ייסעו ברכבות ובאוטובוסים, אבל כרגע זאת הטבה למעמד הביניים העובד. כל מיני סוגיות כאלה שאני שונאת לומר את זה, אבל בהיותנו פרלמנטרים אנחנו צריכים להחליט בין הרע לרע ביותר. נכון שעקרונית אני דוחה את זה על הסף, נכון שעקרונית הייתי מעדיפה שזה יהיה בתקציב המדינה, אבל אנחנו חיים בסיטואציה מסוימת. אנחנו מדברים כאן על השלטון המקומי ועל הקריסה שלו, על המצוקה שלו ועל הקיצוצים, וברגע כזה, מתוך המצב הלא בריא הזה, כאשר אנחנו יכולים לסייע להם, אני חושבת שאין לנו כל כך ברירה. לכן אני אצביע בעד.
השרה לימור לבנת
אני לגמרי מסכימה. הייתי שמחה מאוד אילו כל זה היה בא מתקציב המדינה אבל לא אני המצאתי את זה ולא אנחנו המצאנו את זה עכשיו, בדיוק כפי שאמרה חברת הכנסת יחימוביץ. זאת הדרך הנוהגת גם בבניית כיתות, כאשר יש כאן הסדר עם מפעל הפיס שמקבל את ההרשאה לקיים משחקים כאלה ואחרים. אגב, שם מדובר בחיש-גד, כרטיס גירוד שהוא מפתה מאוד.
חיים אורון
שם זה חלק.
השרה לימור לבנת
זה חלק מאוד מאוד ניכר ואתה יודע את זה. אני יכולה לומר לך שבתקופות מסוימות לא היה בכלל תקציב לבניית כיתות אלא באמצעות מפעל הפיס. שם מדובר בדברים הרבה יותר אטרקטיביים והרבה יותר מושכים וממכרים ממה שאנחנו כאן מציעים. כמו שאתם אמרתם בעצמכם, זה מה שיש כרגע. יושבים כאן נציגי השלטון המקומי ואם כרגע הטוטו-ווינר משקיע מעל 400 מיליון שקלים, מתוכם בסביבות 270 מיליון שקלים הולכים לאגודות הספורט, לגופי הספורט, ו-130 מיליון שקלים עד 170 מיליון שקלים הולכים למתקנים – הכוונה שלנו כרגע היא להגדיל באופן דרמטי את ההשקעה במתקנים. ההשקעה במתקני הספורט היא דבר קריטי וחשוב, כמו שאמרה חברת הכנסת יחימוביץ, לרשויות המקומיות, כמובן לנוער ולספורט העממי, דבר שחסר היום בצורה דרמטית בכל רחבי הארץ.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת אדרי.
שלי יחימוביץ
אנחנו מצביעים היום?
היו"ר משה גפני
אם נסיים, נצביע. אני לא מעריך שנסיים אבל אני לא יודע.
רונית תירוש
אני מוותרת על רשות הדיבור ובלבד שנצביע.
היו"ר משה גפני
זאת ישיבה רגילה. אנחנו נעבור על התקנות ואנחנו נדון בהן. התקנות האלה לא ייקברו אלא יובאו להצבעה היום או בשבוע הבא. נראה לפי ההתקדמות. יש כאן גם נושא עקרוני ואני מודה בעובדה הזאת. זה נושא שראוי גם לדיון ציבורי.
יעקב אדרי
רובנו לא אוהבים הימורים, אבל מה לעשות, זה דבר שקיים ומה שלא נעשה, ההימורים יהיו. יש כאן אפשרות – גם בפיס, ואני הייתי שותף להרבה מאוד דיונים בנושא הפיס, הייתי הרבה שנים שם דירקטור – והנושא הזה בכל זאת מקל על המדינה ומאפשר תקציב זמין. בפעם הראשונה לא הייתי מודע לכל העניין הזה עד שראיתי את החומר. אני חושב שפעם ראשונה שמציגים מערכת סיוע לרשויות בצורה מסודרת.


תמיד דברים נעשו מהר, למי שקרוב וכולי, ואנחנו יודעים איך זה הלך, אבל אני חשוב שפעם ראשונה השרה – ובאמת מגיע לך יישר כוח, לך ולצוות – שמגישים תוכנית מסודרת וברור מי מקבל, איך מקבלים, איך מגישים וכולי.


בכל זאת, יש לי הערה. אני נתקל ויודע גם כראש רשות לשעבר שיש רשויות שאינן יכולות להשתתף בסכום שהן אמורות לתת. יש הרבה פעמים תקציבים שמיועדים לרשויות אבל הן לא מנצלות אותן בגלל המצ'ינג הקטן. נאמר לי שניתנה תשובה לעניין הזה ואני אשמח מאוד לשמוע על כך.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
יעקב אדרי
הרשויות צריכות להשתתף, כל אחת בסכום שלה.
היו"ר משה גפני
כמו שקורה עם משרד התחבורה שאומר שהוא ייתן 90 אחוזים והרשות 10 אחוזים, אבל לרשות אין את ה-10 האחוזים האלה.
יעקב אדרי
בדיוק. יש רשויות שפשוט לא מממשות.
ציון פיניאן
בדרך כלל מדובר ב-75 אחוזים ו-25 אחוזים ויושב ראש הרשות אומר תודה רבה.
היו"ר משה גפני
יש לפעמים שמשרד התחבורה מממן ב-90 אחוזים אבל לרשות המקומית אין את ה-10 אחוזים.
יעקב אדרי
יש רשויות שלא יממשו את האפשרות הזאת.
אמנון כהן
הבנתי שהיום זה דיפרנציאלי.
יעקב אדרי
יש רשויות שלא יקבלו את האולם בגלל ההשתתפות שלהן שאני מבין שהיא דיפרנציאלית. הייתי שמח לשמוע מה הולכים לעשות בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
השרה אמרה לי שהיא תשיב.
ציון פיניאן
אני בדקתי כמה נתונים שכדאי שידעו אותם. התקנות האלה מהוות מלחמה בהימורים הבלתי חוקיים. עד היום, במשך כעשר שנים, הספורטוטו לא עשה כל חידוש וכל שינוי. התקנות האלה באות להוציא משהו חדש לאוויר העולם.
קריאה
אתה מתכוון לכך שלא שינו את התקנות.
ציון פיניאן
על פי הנתונים של המשטרה, ההימורים הבלתי חוקיים עוסקים בין 10 ל-15 מיליארד שקלים בשנה. הספורטוטו שלא חידש, המחזור שלו הוא מיליארד וחצי עד מיליארד ו-600 מיליון שקלים. מחזור ההימורים במפעל הפיס שמחדש כמעט כל חודש, המחזור שלו הוא 4.5 מיליון שקלים. אם אנחנו לא נאשר את התקנות האלה – למרות שאני צופה שנאשר אותן – צריך לדעת שהן באות כדי לתת חמצן לספורטוטו לעלות קצת למעלה. מי שרוצה להמר ולא מוצא את הספורטוטו, הוא ילך לאינטרנט ויהמר שם. אנחנו, כמי שדואגים לשמירת השבת, צריכים לדעת שרוב ההימורים מתקיימים בשבת. החנויות סגורות ואותו אדם יושב ומהמר.


אני חושב שהכסף הזה הוא כסף שחוזר לאזרח. כמו שאמר היושב ראש, אוי ואבוי אם זה לא יהיה כי אז גם לא יהיו מתקני משחקים ברשויות המקומיות, ואז ההשתתפות לא תהיה 90-10 אחוזים, אלא ההשתתפות תהיה 50-50, וכאשר זה 50-50, כנציג עיירות הפיתוח אומר שאין עיר פיתוח שתבנה משהו.
היו"ר משה גפני
אני דיברתי על משרד התחבורה.
ציון פיניאן
זה לא משנה. שם זה 90-10 אחוזים, אבל כאן זה יהיה 50-50 אחוזים. אני שוב אומר שבלי חידוש אי אפשר. אדם שרוצה להמר, הוא יהמר, אם זה טוטו או לוטו, ולכן עדיף שיהמר באופן חוקי ולא ילך להמר אצל משפחות הפשע ואצל כל הארגונים האחרים.
אמנון כהן
אדוני היושב ראש, אני חושב שאת כל מתקני הספורט וכל מה שצריך לנוער, המדינה צריכה לבנות וצריכה לתקצב. הכסף צריך להגיע מהמדינה ישירות למשרד הייעודי שיכול לכלכל את צעדיו בפרמטרים שנבנים לשם כך. מבחינתי, כפי שאני רואה את זה, זה מס נוסף על האזרחים ואפילו על אזרחים דלי אמצעים. תמיד יאמרו שזה לא כך, אבל אנחנו גרים בערים ובשכונות ואנחנו מכירים את האנשים. לפעמים האבא צריך לשלם את המשכנתא, אבל הוא אומר שאולי הוא עכשיו ירוויח משהו בהימורים, כך שגם הכסף האחרון שיש לו מוצע והולך. כמובן היה עדיף שנקיים איזשהו דיון מעמיק עם משרד האוצר כי האזרחים הם אלה שיצטרכו לשלם. אנחנו צריכים לדעת שאנחנו לא משחיתים את מידות הציבור, לא נותנים לנוער או לאנשים מבוגרים להיכנס לסבך הזה של ההימורים.


יחד עם זאת, מאחר שאין ברירה, אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו עושים את זה ולראות אם התקנות יהיו מוחלות באופן שוויוני על הרשויות המקומיות. דיברתי עם מנכ"לית משרד התרבות והספורט והבנתי שמדובר בהשתתפות דיפרנציאלית כאשר רשות חזקה משתתפת בסכום גבוה יותר ורשות חלשה בסכום פחות. המידה, הדרך והתפיסה היא לא טובה. אם נוכל לשנות את התפיסה בעתיד, זה יהיה הרבה יותר טוב.


יש לנו כמה הערות לגבי התקנות עצמן אבל נעיר אותן כשניכנס לדיון. בגדול, אדוני, אם תחליט, תקיים איזשהו דיון מעמיק על עצם הרעיון, גם על זה וגם על מפעל הפיס. אם המדינה רוצה לקחת אחריות על עצמה - כמו שהיא מפריטה היום את שירותי הרווחה ולא מטפלת באזרחיה אלא נותנת לעמותות לטפל באנשים, אני חושב שמשרד הרווחה צריך לטפל באנשים אבל הוא לא מטפל כי הכי קל להפריט את השירותים האלה - גם כאן זה אחד הדברים.
השרה לימור לבנת
אדוני היושב ראש, אני מבקשת להשיב לחברי הכנסת. זה מאוד חשוב שכל חברי הוועדה ישמעו את הדברים.
היו"ר משה גפני
הנושא הוא נושא ציבורי.
השרה לימור לבנת
הוא בהחלט נושא ציבורי ויש בו היבטים ציבוריים. לכן פעם ראשונה באמת שאנחנו כאן מתייחסים למצ'ינג באופן דיפרנציאלי ואני אומר מה נקבע.


אני מתייחסת קודם כל לעניין המתקנים שיהיו לצורכי הנוער. אמרתי, מדובר בכ-600 אולמות ספורט וב-100 מגרשים, שיהיו לנוער במסגרת התוכנית 2020. אני אתן כמה דוגמאות כדי לסבר את האוזן.


בעשירון הלמ"ס 3 יש ישובים רגילים ויש ישובים בעדיפות לאומית. המצ'ינג שיידרש למשל בישוב בעדיפות לאומית כמו נתיבות יהיה רק 15 אחוזים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אתם תתנו 85 אחוזים.
השרה לימור לבנת
85 אחוזים ונדרשים מהם 15 אחוזים. בישוב, כמו למשל ערד, שהוא בלמ"ס 5, המצ'ינג שיידרש יהיה 35 אחוזים. בלמ"ס 9, כמו למשל רמת השרון, הם יידרשו לתת 70 אחוזים.
היו"ר משה גפני
הרשות המקומית.
השרה לימור לבנת
הרשות המקומית תידרש לתת 70 אחוזים. אתה רואה כאן את ההבדלים. בישוב רגיל שהוא לא בעדיפות לאומית, הישוב יידרש לתת 30 אחוזים.
אמנון כהן
אם לא יהיה לו את המצ'ינג, לא יהיה פרוייקט.
השרה לימור לבנת
נכון, אבל בלמ"סים הנמוכים, כאמור, אם הוא צריך לתת 15 אחוזים או 30 אחוזים, זה תמיד נכון. הישוב תמיד צריך להשתתף. זה תמיד היה נכון ויהיה נכון.
יעקב אדרי
תהיה ועדת חריגים למקרים מאוד מיוחדים ויש כאלה?
השרה לימור לבנת
אפשר לשקול את זה. כרגע זה לא קיים, אבל אפשר לשקול גם ועדת חריגים. זה דבר שאפשר לשקול אותו.
יעקב אדרי
יש מקומות שלא יכולים לתת שקל.
השרה לימור לבנת
לא יודעת, אבל יכול להיות שאפשר גם לשקול דבר כזה.
היו"ר משה גפני
מה זה לשקול? לפי מה זה נקבע? לפי חוק, לפי תקנות?
השרה לימור לבנת
לא, זה לא בתקנות. מדובר בנוהל של הטוטו-ווינר. בעניין הספורט העממי, מתקנים לספורט עממי, בנתיבות למשל, שהיא למ"ס 3, הם יצטרכו לתת מצ'ינג של 15 אחוזים. באשדוד, שהם למ"ס 6, יצטרכו לתת מצ'ינג של 40 אחוזים. בתל אביב, שהיא למ"ס 8, יצטרכו לתת 55 אחוזים. אני נותנת דוגמאות כדי לסבר את האוזן. פעם ראשונה מדובר כאן בדיפרנציאציה בין הישובים על פי למ"סים. זה דבר שמעולם לא היה. זאת תשובה לחבר הכנסת אדרי.
היו"ר משה גפני
אגב, למה הממשלה לא עושה את זה למשל בתקציבי החינוך או הרווחה?
השרה לימור לבנת
אני מציעה שזה יהיה בדיון אחר.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. אדוני יושב ראש ה-טוטו, צחי פישביין.
קריאה
יושב כאן גם המנכ"ל.
צחי פישביין
חברי הכנסת, חברי הוועדה. אני קיבלתי את תפקיד היושב ראש לפני שנה ואת הזכות להנהיג את ה-טוטו במדינת ישראל. אני חושב שמאז עשינו תוכנית מקיפה והיום אני בא ואומר לכם שאנחנו כמו חנות מכולת בעולם של סופרמרקטים גדולים שקיימים בהימורים הלא חוקיים. כדי שאנחנו נתמודד עם הדבר הזה, אנחנו צריכים לעשות עליית מדרגה.


אני מציע ללכת לתקנות ותראו שהתקנות הן מידתיות, אחרי שעברו בדיקה ודיון במשרד האוצר, במשרד התרבות והספורט ובמשרד המשפטים. מה שהבאנו היום הוא המעט שאישרו לנו.
ראלב מג'אדלה
גם עברו בוועדה ציבורית.
צחי פישביין
נכון. גם עברו ועדה ציבורית. מה שאנחנו מקבלים היום או מבקשים היום זה משהו במידה ואפילו לא כמו שמקובל היום במדינות שמפעילות רגולציה בהימורים באירופה. שם יש הרבה יותר וזה אמור לגבי כל המדינות באירופה.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה להיכנס לדיון על ההימורים הבלתי חוקיים אבל אני רוצה לדעת משפט או שניים לגבי ה-טוטו עצמו. מה היקף התקציב? כמה כסף נתתם לרשויות? אני לא מכיר את הנושא ואני לא רוצה שזה לא יהיה על שולחן הוועדה לפני שאנחנו מתחילים לדון בתקנות.
שלי יחימוביץ
גפני, המליאה מתחילה בשעה 10:00. האם אתה מצביע היום או לא?
היו"ר משה גפני
ההערכה שלי – אין לי שום תוכנית להצביע או לא להצביע – שלא נשלים את זה היום אלא נמשיך את הדיון בשבוע הבא. זאת הערכה אבל אני לא אומר שלא נצביע. אם נסיים, נצביע. אני יכול לומר לך שלא נצביע בלעדיך. בסדר? תרשום את זה.
ראלב מג'אדלה
אתה משתמש בה עכשיו כדי לשים מקלות בגלגלים. אני לא מסכים שסיעתי תהווה מכשול.
היו"ר משה גפני
חס וחלילה.
ראלב מג'אדלה
אחרי שאני אדבר, אתה תשכיל להבין.
שלי יחימוביץ
אני נשארת.
צחי פישביין
מחזור ההכנסות של ה-טוטו הוא מיליארד וחצי שקלים. מעל 400 מיליון שקלים מחולקים לספורט, 270 מיליון שקלים מחולקים לאגודות וידידים, בין 130 ל-150 מיליון שקלים ניתנים למתקנים, נכון להיום. ה-טוטו הוא בירידה.
היו"ר משה גפני
לפי מה אתם מחלקים את הכסף לרשויות המקומיות? איך אתם קובעים את זה?
צחי פישביין
לא מחלקים לרשויות. אנחנו מחלקים לקרנות ייעודיות לבניית מתקנים, אם זה לנוער או מתקנים עממיים, או לספורט. מכאן זה הולך לרשויות המקומיות שמבקשות להקים מתקן.
השרה לימור לבנת
רשויות מגישות בקשות להקים אולם ספורט בנהריה לצורך העניין, להקים אולם, להקים מגרש, להקים כל מיני דברים אחרים. כל הדברים האלה נבחנים בקרנות והכל מלווה בייעוץ משפטי.
היו"ר משה גפני
ייעוץ משפטי לא אומר לי שום דבר. לפי מה מחליטים?
השרה לימור לבנת
בכללים. יש כללים מסוימים שהם נהלים של ה-טוטו.
צחי פישביין
יוצא מכרז מסודר, הוא מפורסם ואז הרשויות מבקשות ומאושרות.
רונית תירוש
לפי מצאי המגרשים, אם יש לו הרבה מגרשי קט-רגל והוא מבקש עוד אחד, סביר להניח שהוא לא יקבל, אבל אם אין לו בכלל, יש מספר מסוים של תושבים, יש נוסחאות מאוד ברורות.
צחי פישביין
יש אמות מידה שמתפרסמות מראש לכלל המדינה, לכלל הרשויות.
השרה לימור לבנת
זה לא שרירותי.
צחי פישביין
זה לא שרירותי.
היו"ר משה גפני
מה קורה אם יש כסף מוגבל ושתי רשויות עומדות באותם הקריטריונים, למי נותנים?
השרה לימור לבנת
כמו בכל דבר, יש אמות מידה שהן מפורסמות. אין כאן שרירות. זה גוף ציבורי שעומד לביקורת מבקר המדינה.
היו"ר משה גפני
הבנתי.
השרה לימור לבנת
אדוני היושב ראש, הטוטו-ווינר עומד לביקורת מבקר המדינה. מדובר בתאגיד סטטוטורי ולא מדובר כאן במשהו שמישהו יכול כאן לעשות. לחלוטין זה שקוף ונבדק.
מגלי והבה
אם אנחנו מדברים על רשויות שלא יכולות לשלם מצ'ינג? אתה שאלת את השאלה ואני ממשיך אותה.
היו"ר משה גפני
רגע. ראלב מג'אדלה.
ראלב מג'אדלה
כבוד הרב, אני מאוד מעריך את השאלות שלך. זה מראה שאתה לומד את התחום.
היו"ר משה גפני
נכון. אני לא העברתי כל ביקורת על זה. גבירתי השרה, לא העברתי ביקורת.
השרה לימור לבנת
לא חשבתי כך.
היו"ר משה גפני
הרבה פעמים אומרים שאני ציני. היום אני ממש לא ציני. יש כאלה שמדברים עלי לשון הרע ואומרים שאני ציני.
השרה לימור לבנת
עליך לא שמעתי את זה. שמעתי את זה על אחרים.
ראלב מג'אדלה
אני מזהה את הרצון העז שלך ללמוד. כדי לעזור לך ללמוד עוד יותר, שמע מה אני מציע לך. אני מציע שנאשר היום את התקנות. אני מציע הצעה ומבקש שגם אנשי המקצוע יתייחסו אליה אבל שגם הפוליטיקאים יתייחסו אליה. אני מציע שנאשר היום את התקנות ונקים ועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החינוך, התרבות והספורט, ועדה שתהיה ועדה אמיתית ורצינית כדי שלא יישאלו השאלות האלה עוד פעם וכדי שלא יעמוד ג'ומס במצב שאין ברירה אלא להצביע ולאשר.
חיים אורון
לא. אני לא בעד הקמת ועדה משותפת.
ראלב מג'אדלה
אני אומר את דעתי. לא אמרתי את דעתך.
חיים אורון
אבל זה לא ירגיע אותי. אם התכוונת להרגיע אותי, זה לא ירגיע אותי.
ראלב מג'אדלה
לא ביקשתי להרגיע אותך.
חיים אורון
אמרת שאתה מבקש להרגיע אותי.
ראלב מג'אדלה
אני לא המרגיע הלאומי.
חיים אורון
פתחתי ואמרתי שאני אתמוך. אחר כך מסבירים לי כל הזמן כמה אני לא מבין. בסדר.
ראלב מג'אדלה
היושב ראש, אני חוזר ואומר לך שאני מכיר את המערכת הזאת במשך 32 שנים וכי כמזכיר הפועל וכראש אגודה קיבלתי ממנה כסף רב.


סליחה, אתם מפריעים. דיונים בתוך ישראל ביתנו, לא כאן.
פניה קירשנבאום
אני חושבת שזה גובל בגזענות.
ראלב מג'אדלה
נכון.
היו"ר משה גפני
למה גזענות?
ראלב מג'אדלה
זה בסדר, אם זה מרגיע אותה.
פניה קירשנבאום
בישראל ביתנו לא מדברים. בכל מקום אחר – בעבודה וכולי – אפשר לדבר, אבל לא בישראל ביתנו.
ראלב מג'אדלה
זאת הדמוקרטיה בישראל ביתנו.


גם כשר לשעבר וגם כמי שהיה פעם בהנהלה של המוסד הזה, אני אומר לכם שחבל היום על הזמן שאנחנו מקדישים לזה. בוא נאשר את זה, נקיים דיון מהותי אמיתי בוועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החינוך, התרבות והספורט. יש הרבה מה לעשות. אני אומר לכם שיושבים כאן כל החברים שלי לשעבר ויש הרבה מה לעשות גם לגבי מצ'ינג, גם לגבי חלוקה, גם לגבי אופן החלוקה, גם לגבי המהות, מה מידת מעורבות המדינה בכסף ציבורי כאשר אנחנו רוצים להיות מעורבים יותר. במקרה הזה, אנחנו, משרד התרבות והספורט. אני רוצה להרגיע אותך ולומר שהתקציב שלהם הוא הרבה יותר גדול מהתקציב של המשרד.


אני רוצה לומר לך עוד דבר חמור. לפעמים אנחנו מתפללים שאף אחד לא יזכה כדי שיצטבר הרבה כסף בקופה כדי שיהיה לנו יותר כסף למתקנים. תצטרף לתפילות שלי שלא יהמרו כדי שיישאר כסף בקופה למגרשים בפריפריה.


לכן אני מציע לך לאשר את התקנות. אם אתה רוצה באמת לתרום לעניין הזה ציבורית, תתרום בכך שתהיה חלוקה שוויונית וצודקת עם מעורבות של המדינה, כלומר, של המשרד שצריך להיות מעורב יותר ב-טוטו, ולא רק לחתום על המאזן ועל התקציב השנתי או לעכב אותו כמו שאני עיכבתי אותו במשך שנתיים.
היו"ר משה גפני
מה?
ראלב מג'אדלה
מה שאתה שומע. אני עיכבתי את החתימה על התקציב במשך שנתיים.
חיים אורון
אתה עיכבת במשך שנתיים ואנחנו צריכים לאשר בעשר דקות.
ראלב מג'אדלה
כן, כי זה שונה.


לכן אני אומר לך כבוד הרב, אם אתה רוצה לתרום באמת תרומה אמיתית, תקים ועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החינוך, התרבות והספורט ואז נקיים דיון אמיתי ורציני שלא יהיה בלחץ. אז נתרום לטובת הציבור, לטובת המדינה וגם לטובת ה-טוטו.


זאת דעתי, אבל אף פעם אני לא כופה אותה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך. אני תמיד מקבל את העצות שלך. בעניין הזה אני לא הולך להקים ועדה משותפת עם יושב ראש ועדת החינוך, ואני לא יודע מי יהיה שם היושב ראש.
ראלב מג'אדלה
אורלב.
היו"ר משה גפני
לא, יש שם רוטציה.
רונית תירוש
מילר.
ראלב מג'אדלה
הוא דווקא קונסטרוקטיבי.
היו"ר משה גפני
רונית, רצית להתייחס?
רונית תירוש
לגבי ההימורים, הרגישות מוכרת לי, אבל יש לי הצעת חוק שאיננה מקודמת בגלל משרד המשפטים. הם בעצם מאפשרים להימורים בלתי חוקיים להמשיך להתקיים בהיקפים של 15 מיליארד שקלים. הלוואי שהחוק הזה יעבור.
היו"ר משה גפני
מה אומר החוק?
רונית תירוש
יש כל מיני חסמים.
אמנון כהן
יש חוק אבל לא אוכפים אותו.
רונית תירוש
יש כל מיני חסמים להימורים הבלתי חוקיים באינטרנט.
היו"ר משה גפני
למה משרד המשפטים מתנגד?
רונית תירוש
יש להם כל מיני נימוקים משונים. הם אומרים שמחר יהיה משחק שלא ייכלל בקריטריונים של המשחקים שאני מזכירה, והשאלה היא האם שם יהיה מותר. זה נראה לי קשקוש. לא ברור לי. אני אומרת שאם אתה לא יכול לנצח אותם, תצטרף אליהם. זאת אומרת, אתם לא יכולים להתמודד, אדרבא, תחבקו את ההימורים הללו, תאמרו שזה מותר, זה בסדר שיש בגיברלטר איזשהו שרת שמשרת אותם.
צחי פישביין
שהכסף נוסע לחוץ לארץ.
רונית תירוש
בדיוק. נחבק אותם וגם נהנה מהכסף הזה לטובת הקמת מתקני ספורט, חינוך, תרבות וכולי.


לכן אני אומרת שצריך לאפשר ל-טוטו לחדש את המשחקים, להיות מספיק אטרקטיבי כדי להתמודד מול הפיתויים שקיימים בהימורים הבלתי חוקיים, כי כרגע ה-טוטו הוא מאוד ישן והוא בגדר קיוסק ואפילו לא מכולת.
צחי פישביין
אני נוטה להסכים אתך.
רונית תירוש
כל אזרח פשוט שיודע קצת לשחק באינטרנט, יעדיף את המשחקים הבלתי חוקיים והמדינה מפסידה. המדינה מפסידה משום שהיא לא מקבלת מס ולא מתאפשר לה גם להקים את המתקנים שה-טוטו נותן.


הדבר השני נוגע להצעת חוק אחרת שלי. התוכנית שה-טוטו מביא היום מייתרת את הצעת החוק שלי. הצעת החוק שלי מדברת על איך להקצות את כספי ההימורים לטובת כדורגל או לא. יש שם בעיה. ההצעה הזאת שיש בה תוכנית מאוד מובנית, מאוד שקופה ציבורית, עם קריטריונים מאוד ברורים, היא מאוד ראויה והוגנת. שנים אני עוקבת אחרי הנושא הזה. ההצעה הזאת מייתרת כל הצעת חוק אחרת והיא טובה.


לכן אני ממליצה בחום לאשר את התקנות האלה.
מגלי והבה
שאלה. אנחנו מדברים על חלוקת הכספים. הרשויות השונות שמקבלות, מציעים להן להקים מתקנים, אבל אנחנו שמענו את מצב הרשויות ואנחנו יודעים בוודאות שבמשך השנתיים-שלוש האחרונות יש רשויות שלא הקימו מתקן אחד. מה אנחנו עושים כאן? לאלה שיש להן יכולת, נותנים להן עוד, אבל לאלה שלא, אתה אומר להן שהן ימשיכו להיות באותו מצב.
מאיר כהן
לא, זה לא נכון.
מגלי והבה
למה זה לא נכון? אני מוכן לתת לך רשימה. מי אמר שזה לא נכון?
מאיר כהן
אני. נציג השלטון המקומי.
מגלי והבה
אני אתן לך רשימה של רשויות שלא ראו מתקן כבר חמש ועשר שנים. על מה אתה מדבר? כנראה אתה נציג שלטון מקומי שלא יוצא עשרים מטרים מתל אביב.
היו"ר משה גפני
הוא ראש עיריית דימונה.
מגלי והבה
אני לא מכיר אותך אבל אני יודע על רשויות, אני יודע על 11 רשויות מקומיות.
מאיר כהן
אם היושב ראש יאפשר לי, אני אענה לך.
מגלי והבה
לא בכדי שאלתי את השאלה הזאת. אני מכיר רשויות.
היו"ר משה גפני
מאיר, אני אאפשר לך להתייחס. מגלי, אתה אומר שיש רשויות שבמשך שנים לא קיבלו.
מגלי והבה
כן, ואין להן אפילו מתקן אחד.
היו"ר משה גפני
מה הסיבה לכך?
מגלי והבה
אין להן את הכסף למצ'ינג.
יעקב אדרי
על זה דיברנו.
מגלי והבה
אין להן כסף למשכורות.


אדוני היושב ראש, אם לא תאשר את התקנות היום, אני אביא לך לישיבה הבאה את רשימת הרשויות המקומיות, 10-11 רשויות מקומיות שאנחנו מכירים אותן. אני אביא לך את רשימת הרשויות שעד היום לא היה להן מתקן אחד. זה שוויון? זה צדק? זה רצון לעשות צדק עם כולם?


אני מתנצל בפני ראש עיריית דימונה.
רונית תירוש
במקרה של רשות חלשה, הם נדרשים ל-5 אחוזים.
היו"ר משה גפני
אין 5 אחוזים. השרה דיברה על 15 אחוזים.
צחי פישביין
ברובד עממי, יש 5 אחוזים.
היו"ר משה גפני
במה למשל?
צחי פישביין
במגרש מיני פיץ'.
קריאה
בשנים האחרונות בנו קרוב לשבעים מגרשים כאלה. זה משחק פופולרי.
חיים אורון
אני לא מדבר על זה אלא על היכל ספורט.
קריאה
היכל ספורט בלמ"ס 1, 15 אחוזים.
היו"ר משה גפני
מאיר כהן, בבקשה.
מאיר כהן
בוקר טוב לכולם. אני אדבר בקצרה.
היו"ר משה גפני
יש לנו בעיה. בגלל הישיבה על רצח רבין שמתקיימת במליאה בשעה 5:00, נתבקשנו על ידי יושב ראש הכנסת להקדים את המליאה לשעה 10:00. אני ממשיך את הדיון אבל עוד מעט גם עולים חוקים להצבעה ואז מתחילות הבעיות של רוב ומיעוט.


מאיר, בבקשה.
מאיר כהן
לא רק דלת העם מצביעה. אם דלת העם היא הגדרה לכולם חוץ מעשר המשפחות העשירות, כנראה שכולם עוסקים בהימורים לא חוקיים. זה דבר שפושט בעם כנגע. אני חייב לומר שכל יום נמצאים במשרדי אנשים שמספרים לי על כך שהם מאבדים את הונם בהימורים שלוחי רסן. מדובר ב-15 מיליארד שקלים וכדאי להתחיל לטפל בבעיה דרך ה-טוטו.
חיים אורון
15 מיליארד הם לא התשובה.
מאיר כהן
אפשר להכניס חלק מהעניין לתוך משהו מסודר.
היו"ר משה גפני
גם אני חולק על זה, אבל בסדר.
מאיר כהן
מצבן של הרשויות הוא בכי רע. בנוסף לקיצוץ במענקי האיזון, יש קיצוץ במענקי הפיתוח ואלה אותם חצי מיליארד שקלים שאפשרו לרשויות להשקיע במתקני ספורט. היום אין את זה. הסכום קוצץ ל-150 מיליון.


אני בא בשם השלטון המקומי ומבקש לתמוך בתיקונים האלה כי מבחינתנו היום – ולא ניכנס לוויכוח על ההפרטה של הממשלה כי היא עושה את זה כמעט בכל תחום – המקור היחיד לכך שאנחנו נוכל להקים מתקני ספורט, במיוחד בפריפריה, הוא רק הכסף הזה שאתם הולכים להצביע על התיקון.


אני רוצה להוסיף ולומר עוד משהו בנושא המצ'ינג. אין רשות שלא בונה מתקן כי חסרים לה 5 או 10 אחוזים. אין. אין רשות כזאת. יש סיבות אחרות למה היא לא בונה. אנחנו ישבנו עם השרה ועם הצוות שלה וראינו את כל הדירוג שהם עשו. זאת הפעם הראשונה שיש תקצוב מדורג בצורה הולמת, כך שכולם בלי יוצא מן הכלל יוכלו ליהנות מזה.


אני מאוד מבקש בשם הרשויות. אנחנו נמצאים במשבר גדול מאוד. זאת הזדמנות פז לתקן משהו. אנא מכם, תתמכו בהצעה הזאת.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מציע כדלהלן. אני רוצה לקצר את התהליך. את עמדתי אני אביע בסוף. אני לא מסכים עם חלק גדול מהדברים שנאמרו כאן. יש לי תפקיד כיושב ראש הוועדה ויש לי גם תפקיד כחבר הוועדה ואני אממש את זכותי כחבר הוועדה וכיושב ראש הוועדה אני מתנהג באופן ממלכתי לגמרי. יש לי הרבה נושאים אידיאולוגיים. אני מסכים לחלוטין עם מה שאמר חבר הכנסת חיים אורון לגבי כל ההתנהלות הזאת של הממשלה.
אמנון כהן
אתה לא מסכים עם מה שאמר אמנון כהן?
היו"ר משה גפני
ודאי שאני מסכים אבל זה לא חידוש שאני מסכים אתך. יש לי עמדה בעניין הזה. אני כיושב ראש הוועדה רוצה לקצר את התהליך. אני עברתי על התקנות. אנחנו לא נוכל לאשר את התקנות כמות שהן מבחינה משפטית אלא נצטרך לעשות בהן שינויים. יש שם דברים שגם לא תואמים את החקיקה הראשית מכוחה נקבעו התקנות. אני לא רוצה לקיים דיון נוסף בישיבה הבאה על הבעיות המשפטיות.


אני מציע גבירתי השרה שהיועצת המשפטית של הוועדה, הלשכה המשפטית שלנו כולה, תשב עם השלכה המשפטית שלכם ותביא לישיבה הבאה תקנות שהן יהיו גם מנוסחות נכון מבחינה משפטית. אני עוד לא שאלתי את עמדת משרד המשפטים בעניין.
השרה לימור לבנת
זה עבר את הנסחות של משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
אז מה? אם את אמרת שזה עבר את נסחות משרד המשפטים, אני צריך לעבור לדום? יש נסחות של משרד המשפטים שמגיעה לכאן ואנחנו משנים.
ראלב מג'אדלה
אתה בעיקרון אומר דבר מהותי נכון, אבל תגיד לנו איפה המחלוקת שלך.
היו"ר משה גפני
אני יכול לעשות זאת אבל לא נספיק.
ראלב מג'אדלה
תגיד לנו איפה המחלוקת. ממה שאני מבין, כשר לשעבר, לא יבואו התקנות לכאן אם הייעוץ המשפטי של המשרד לא עבר עליהן.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לקצר את התהליך. אנחנו יכולים לפתוח עכשיו את הדיון. בבקשה, בוא נתחיל לקרוא את התקנות. בסדר?
ראלב מג'אדלה
תצביע על מה שאתה אומר. אנחנו לא משפטנים. תצביע על מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
אם כך, צריך להיכנס לתקנות.
אמנון כהן
דיברת הגיונית.
ראלב מג'אדלה
מה אתה מציע כרגע?
היו"ר משה גפני
אמרתי. אני חוזר על מה שאמרתי. אני רוצה לקצר הליך. בפניי עומדות עכשיו שתי ברירות: להתחיל עכשיו להקריא את התקנות ולהיכנס לוויכוח המשפטי על התקנה הראשונה. אחרי שתי דקות אני עוצר את הישיבה ואנחנו עולים למליאה. אין לי רשות לקיים את הדיון יותר. אני אומר שנעשה את הישיבה קצרה ובישיבה הבאה נבוא עם ניסוחים שגם היועצת המשפטית של הוועדה וגם היועצת המשפטית של המשרד ביחד עם משרד המשפטים יאמרו שהתקנות האלה טובות. אז מצביעים.
חיים אורון
יש לי עוד בקשה קטנה. שבכל זאת יביאו לנו גם תקציב כי כאן דנו על כל מיני דברים.
היו"ר משה גפני
להביא ביחד עם התקציב.
חיים אורון
כדי שנראה. אני יודע למשל שיהיו ויכוחים גדולים בין ה-טוטו לבין ה-פיס.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
חיים אורון
כמה הולך להימורים, כמה הולך מוקצה וכמה הולך להוצאות.
היו"ר משה גפני
השרה לא מסכימה. אני לא מביא את זה.
השרה לימור לבנת
אי אפשר לערבב.
חיים אורון
מה זאת אומרת השרה לא מסכימה? אני מבקש שיביאו לוועדה.
השרה לימור לבנת
להעביר לוועדה, אין בעיה.
היו"ר משה גפני
ג'ומס, אחרי הישיבה תקבל את התקציב.
השרה לימור לבנת
אין בעיה לקבל את התקציב.
היו"ר משה גפני
הכוונה להצעת התקציב.
חיים אורון
כן. כמה הולך להוצאות.
היו"ר משה גפני
גבירתי השרה, אחרי הישיבה, מי מבין חברי הוועדה שרוצה לקבל את הצעת התקציב, יקבל אותה. טמיר ייתן אותה. הצעת התקציב הגיעה ואתה תקבל אותה בכבוד גדול.
השרה לימור לבנת
אין בעיה.
היו"ר משה גפני
מבקשת השרה לא לערב ואני מכבד את בקשתה.


רבותיי, אני מסכם. אני רוצה לקצר את התהליך. אני לא רוצה להביא לוועדה תקנות עליהם יתחילו ויכוחים. תאמינו לי, אם היינו מתחילים עכשיו להקריא את התקנות, על כל תקנה היה כאן ויכוח משפטי בין משרד המשפטים, הייעוץ המשפטי של משרד התרבות והייעוץ המשפטי שלנו. תאמינו לי שאני יודע מה אני אומר.


אני מבקש לשבת, להכין את התקנות באופן מסודר. יש שם דברים שדורשים שינוי. חלק מהאנשים גם מודים בזה שזה דורש שינוי. בישיבה הבאה נקבל נוסח מסודר כדי שהוויכוחים האלה לא יתקיימו כאן אלא יהיו רק הוויכוחים העקרוניים, ואז נצביע.
השרה לימור לבנת
שאלה. מכיוון שהוועדה מתחילה מן הסתם בקרוב מאוד לדון בתקציב המדינה, איך בדיוק אנחנו נעשה?
היו"ר משה גפני
נדון על זה בין השמשות.
השרה לימור לבנת
בין השמשות, זה ביטוי קצת מטריד.
היו"ר משה גפני
נדון על זה. לא נסחב את זה.
השרה לימור לבנת
כמי שלמדה לשון באוניברסיטה, בין השמשות הוא ביטוי מדאיג.
היו"ר משה גפני
להפך, בין השמשות נקבעו הדברים הטובים ביותר.
השרה לימור לבנת
כן, אבל השאלה מתי זה קרה.
היו"ר משה גפני
גבירתי השרה, זה לא יידחה עד אחרי התקציב, אם זאת השאלה שלך. זה יהיה ממש בקרוב. אפילו אם יהיו כאן דיוני תקציב, הנושא הזה יובא, כמו שיהיו עוד דברים שיובאו. אנחנו ועדה מאוד יעילה ואנחנו מסוגלים לדון בתקציב בחוק הסדרים ולדון בנושאים נוספים.
שלי יחימוביץ
אנחנו נפציר ביושב ראש לדון בזה ולפעמים הוא נענה להפצרותינו.
השרה לימור לבנת
אולי אפשר לקבוע איזושהי מסגרת.
היו"ר משה גפני
זה יהיה בזמן הקרוב.
אמנון כהן
אדוני היושב ראש, אני רוצה את רשימת 11 הרשויות עליהן דיבר חבר הכנסת מגלי והבה שאמר שהן לא קיבלו. אני רוצה לראות מה הבעיה. תעביר אלינו את הרשימה עד הדיון הבא כדי שנוכל לראות וללמוד את הנושא.
חיים אורון
אמנון, אני אתן לך שיעור קצר. היו שנים שלא עבר כאן תקציב ה-טוטו, עד שלא הייתה הקצבה לאצטדיון טדי. כל שנה. אני אומר את הדברים לפרוטוקול כך שאם מישהו חושב שאני לא אומר דבר מדויק, הוא יוכל להתייחס.
היו"ר משה גפני
רבותיי, לסיכום הדיון אני מבקש שהיועצת המשפטית שלנו, הלשכה המשפטית, תשב עם הייעוץ המשפטי של משרד התרבות ושל משרד המשפטים.
קריאה
גם משרד האוצר.
היו"ר משה גפני
גם משרד האוצר. בסדר. גם הלשכה המשפטית של משרד האוצר. יכול להיות שגם תסכימו להוסיף עוד קצת כסף למתקני ספורט.
השרה לימור לבנת
הם הוסיפו.
היו"ר משה גפני
בסדר. ברגע שתאמרו לי שהגיע ניסוח והבעיות שאנחנו עמדנו עליהן בימים האחרונים נפתרו, אני אקבע מועד וזה לא קשור לדיונים על התקציב. זה לא יתעכב בגלל דיונים על התקציב. אם זה יהיה מוכן, לא יהיה דיון ארוך. הדיון יהיה שאני אומר את עמדתי שלא אמרתי אותה היום ויצביעו.
אמנון כהן
רציתי שחבר הכנסת מגלי והבה ייתן את שמות 11 הרשויות שלא קיבלו תקצוב. אני רוצה שנלמד את זה ונראה שזה בא לידי ביטוי בתקנות, כך שלהבא הן כן יקבלו.
היו"ר משה גפני
כן.
השרה לימור לבנת
אם אפשר לבקש מחבר הכנסת מגלי והבה שיעביר לנו קודם לכן, כבר בימים הקרובים, כדי שאנחנו נהיה מוכנים לדיון ונוכל גם לבדוק. אני מבקשת להעביר את הרשימה למנכ"לית אורלי פרומן.
היו"ר משה גפני
הדבר הפשוט הוא אם הנהלת ה-טוטו תעביר את הרשימה ונראה מה הייתה התמיכה ובאיזה רשויות הייתה. אפילו לפי מגזרים.
אמנון כהן
בסדר גמור.
חיים אורון
בחמש השנים האחרונות.
היו"ר משה גפני
בחמש השנים האחרונות.


רבותיי, את הדיון הזה סיכמתי סיכום ביניים. אני מתנצל בפני אנשי הרשות לניירות ערך שבגלל קיצור מועד הישיבה, אנחנו נאלצים לדחות את ארבעת התקנות שנקבעו לסדר היום. אנחנו נעביר את הדיון לתחילת שבוע הבא. אני מביע את התנצלותי בפני אנשי הרשות לניירות ערך ומבקש ממנהל הוועדה לקבוע דיון לשבוע הבא. שוני, אני ממש מתנצל. היה דיון מעניין וכל הזמן התאפקתי ולא אמרתי את דעתי, כי לא רציתי לדחות את הדיון בתקנות אבל לא הצלחתי.


רבותיי, תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים