ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/10/2010

רבני שכונות המועסקים במועצות הדתיות - דו"ח מבקר המדינה 60ב', עמ' 1075.

פרוטוקול

 
PAGE
58

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי








פרוטוקול מס' 114
מישיבת הוועדה לביקורת המדינה

יום רביעי, י"ב בחשוון התשע"א (20 באוקטובר 2010), שעה: 09:00
סדר היום
רבני שכונות המועסקים במועצות הדתיות – דו"ח מבקר המדינה 60ב', עמ' 1075.
נכחו
חברי הוועדה: עתניאל שנלר – היו"ר

אורי אורבך

חיים אמסלם

אורי אריאל
מוזמנים
יעקב מרגי, השר לשירותי דת

אביגדור אוחנה, מנכ"ל, המשרד לשירותי דת

עו"ד גליה קליין, לשכה משפטית, המשרד לשירותי דת

יחזקאל כהן, מנהל תחום תקצוב ובקרה, המשרד לשירותי דת

אביחי שלום, עוזר מנכ"ל, המשרד לשירותי דת

נסים אלקסלסי, ראש מטה השר, המשרד לשירותי דת

יובל חיו, מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

רונית אלימלך, מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

אהובה נבו, מנהלת ביקורת בכירה, משרד מבקר המדינה

בני שאולי-כהן, משרד הממונה על השכר, משרד האוצר

יהושע ישי, יו"ר, הוועדה הממונה, מועצה דתית ירושלים

אלדד מזרחי, יו"ר, מועצה דתית תל אביב

שלמה שטרן, ראש חטיבת עובדי חינוך ודת, הסתדרות המעו"ף

הרב דוד שפירא, רב שכונת בית הכרם, ירושלים

הרב יהודה לנדאו, מנהל מחלקת המקוואות, מועצה דתית תל אביב

מנהל מחלקת ארגון רבני שכונות

שחר בקשי, גזבר, מועצה דתית תל אביב

הרב משה ראוכברגר, יושב ראש ארגון רבני השכונות

הרב יעקב כרמי, יו"ר, מועצה דתית גבעתיים

הרב איתיאל גליקסברג, רב שכונה, מרכז העיר גבעתיים

רונית ישר-אל, רפרנטית אגף מפקח כללי ביקורת המדינה, משרד ראש הממשלה

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, המרכז לפלורליזם יהודי

עובדיה דהן, יו"ר, המועצה הדתית אשדוד, המשרד לשירותי דת

הרב דוד קדוש, הרבנות הראשית ירושלים

הרב אוריאל גנזל, מנכ"ל צהר לחקיקה, ארגון רבני צהר
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמת פרלמנטרית
דרורה רשף
רבני שכונות המועסקים במועצות הדתיות – דו"ח מבקר המדינה 60ב', עמ' 1075.
היו"ר עתניאל שנלר
רבותיי, בוקר טוב לכולם. ברוכים הבאים לכל אלה שהגיעו בזמן. ברוכים הבאים למפרע לאלה שבאים להפריע, ויבואו בהמשך הדרך. אנחנו היום מתכנסים לישיבה שנייה של הוועדה לביקורת המדינה, שעוסקת בנושא רבני שכונות. הדבר מתבסס על דוח מבקר המדינה 60ב, שעסק בסוגיה הזאת. הישיבה הקודמת נערכה ב-ג' תמוז, ה-15 ביוני, ובה סיכמנו מספר דברים עליהם אנחנו נדון היום. אנחנו ננסה לקבל דיווח עדכני, ואנחנו נמשיך להתקדם בתהליך למתן מענה לדוח מבקר המדינה שעסק בנושא רבני השכונות.


על מנת להכניס את כולנו לפוקוס של העניין, נבקש מראש החטיבה של מבקר המדינה, מנהל החטיבה, להזכיר לנו את עיקרי הדוח, ואחר כך ניזכר בפרוטוקול הקודם. בבקשה, רבותיי.
יובל חיו
בוקר טוב לכולם, אני אעבור על כך במהירות, על פי הסיכום שהוקרא פה בדיון הקודם.
פירוט הממצאים העיקריים הוא להלן
1. מתברר שבמשך שנים ארוכות לא בחן המשרד את צורכי הדת של תושבי השכונות ולא הגדיר את מהות תפקידו של רב השכונה, את דרישות היסוד המתחייבות מתפקידו, סמכויותיו ותקן המשרה. התוצאה ממצב זה היא שכל רב פועל בכפוף להשקפת עולמו, על פי יכולתו, יוזמתו ושיקול דעתו.


2. ממאי 2008 לא אישרה ועדת התקינה הפועלת במשרד איוש משרות של רבני שכונות, כיוון שטרם גובש נוהל לבחירתם. בתקופה זו גם פחת מספר רבני השכונות המכהנים, בשל פרישת רבנים או פטירתם.


3. בחלוף השנים שטחן ומספר תושביהן של שכונות קיימות, כמו גם בנייתן של שכונות חדשות גדל במידה ניכרת ורב שכונה אחד אינו יכול לספק את שירותי הדת המסורתיים לכלל התושבים בשכונה. ואכן, הבדיקה העלתה כי בחלק מהערים ממלאים רבני בתי הכנסת חלק מהתפקידים המסורתיים של רב השכונה. מערך זה שהולך ומתהווה, מחייב התמודדות. בין היתר, בדרך של חיזוק התיאום בין רבני השכונות לבין רבני בתי הכנסת.


4. הביקורת מצאה כי ככלל, הרבנים השכונתיים אינם מדווחים על נוכחותם בעבודה ו/או על פעילותם בשכונה. בפועל, מרבית המועצות לא דרשו לקבל את הדיווחים האמורים. לדעת משרד מבקר המדינה בעצמאות, בגמישות, במרחב הפעולה המתחייב ממהות התפקיד של הרבנים, דווקא יש כדי לחייב ביצוע של בקרה ופיקוח נאותים. אלו יוכלו להתקיים רק על בסיס של מערך דיווח סדור.


5. המועצות הדתיות מחויבות לנהל רישום של ימי חופשה או מחלה של עובדים, והן אמורות לנקות ימים אלה ממאזן ימי החופשה או המחלה של העובד, ולעתים אף משכרו השוטף. נמצא כי 43 מ-68 רבני שכונות המכהנים בשש המועצות הדתיות שנבדקו, יצאו לחו"ל בשנים 2007 עד 2008 למשך שלושה עד 311 ימים, וסך כל ימי ההיעדרות של אותם רבנים הגיע ל-2039 ימים, אולם מרביתם לא דיווחו למועצות הדתיות שבהן הם מכהנים על היעדרותם מהעבודה באותם ימים. עשרה מ-43 הרבנים שהו בחו"ל יותר מ-52 ימים בשנה, דהיינו: מעבר למכסת ימי החופשה השנתית הניתנת לצבירה באותה תקופה. מטבע הדברים – היעדר דיווח על היערכות עקב חופשה או מחלה – לא ניקתה המועצה את הימים שבהם נעדרו הרבנים מעבודתם, ממכסת ימי החופשה שלהם או ממכסת ימי המחלה, ושילמה להם שכר עבורם אף שחלקם, לכאורה, לא היו זכאים לכך. כמו כן, בעת פרישת הרבנים לגמלאות, פעלה כל מועצה לפי הסדרים פנימיים שקבעה לעצמה לעניין פדיון ימי חופשה ומחלה שלא נוצלו עד לפרישה.


6. רבני השכונות המעוניינים לעבוד בעבודה נוספת מחויבים לקבל את אישור המועצה לכך, וזאת כדי לאפשר למועצה לבדוק אם יש בעבודה הנוספת משום ניגוד עניינים לתפקיד רב שכונה, ואם אינה פוגעת בזמינותו של הרב, בהיקף השירותים שהוא נותן לתושבים וברמתם. הביקורת מצאה ש-25 רבני שכונות עובדים במקביל לעבודתם במועצות הדתיות, גם בגופים פרטיים שונים, חלקם מקבלים שכר עבור העבודה הנוספת ומרביתם לא ביקשו את אישור המועצה הדתית לעבודה הנוספת.


7. ל-25 מ-207 רבני השכונות המכהנים כבר, מלאו 67 שנים ואף על פי כן הם לא פרשו לגמלאות והם ממשיכים לעבוד. בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים תלויה ועומדת עתירה בנושא גיל הפרישה של רבני השכונות. במועד סיום הביקורת טרם ניתן פסק דין בעתירה.


8. נמצא, כי בהיעדר עדכונים שוטפים בין המשרד והמועצות, מתקשה המשרד לקיים בקרה על כוח האדם המועסק במועצות הדתיות, וכן נפגעת יכולתו לפקח על פעילותן ולבצע מעקב תקציבי עליהן. נמצא, כי כמה רבנים המכהנים במועצות הדתיות אינם רשומים במצבת כוח האדם במשרד, וכמה רבנים הרשומים במצבת כוח האדם שבמשרד, אינם רשומים במועצות הדתיות.


לסיכום הדברים – ציינו גם בדיון הקודם – משרד מבקר המדינה המליץ בפני המשרד לבחון ולמפות את הצרכים הדתיים של התושבים בשכונות ולפיהם להגדיר את תפקידם של רבני השכונות ואת סמכויותיהם, לקבוע את התקן של מספר הרבנים שיכהנו בכל מועצה דתית והיקף משרדתם, ולהקפיד כי העסקתם תאושר רק בהתאם להחלטת ועדת תקינה ועל פי אמות מידה מפורטות שייקבעו בנוהל. על המשרד לפתח נוהלי עבודה מתאימים לרבני השכונות ולגבש נוהלי דיווח ובקרה על נוכחות והיעדרות מהעבודה, ולקבוע כללים לעניין זכאותם לפדיון ימי חופשה ומחלה. עד כאן.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה רבה למבקר המדינה. בכל פעם שאתה שומע את הדוח הזה אתה מבין איזו עבודה יסודית ערכתם, ויישר כוח גדול. ואנחנו, תפקידנו למצוא את האיזון בין אותם ליקויים שחייבים לתקן את כולם, לבין מעמדם ותפקידם של רבני השכונות.


אני שמח שהיום בוועדה נמצא השר מרגי, ואני אומר את זה בשמחה רבה, משום שנדמה לי שהמשרד של השר מרגי, בניהולו של אביגדור אוחנה, מנסה ועושה עבודה יוצאת מן הכלל, להעביר את שירותי הדת, להעמיק את הצד ההלכתי ואת השירותים של שירותי הדת, תוך הבנה שהמשרד הוא משרד ממלכתי, שצריך להעביר את שירותי הדת לכלל תושבי מדינת ישראל ולא כאיזו חצר פנימית של מישהו, ונדמה לי שמותר לשבח את המשרד בקדנציה הנוכחית על העבודה החשובה שהמשרד עושה.


בישיבה הקודמת, בסיכום הפרוטוקול נקבע, שהמשרד יכין תכנית כמענה לדוח הביקורת שכוללת נהלים, ובכללם את הדרך למינוי רב השכונה, התנאים, מי יכול להיות רב שכונה, מי לא. הגדרת התפקיד של רב השכונה – ואולי בשל הגדרת התפקיד ניתן יהיה לדעת מי ראוי לשאת בתפקיד – תקופת המינוי, האם זה שבע שנים או מתחדש כל פעם מחדש. אולי כן, אולי לא, צריכים לדון בכך. גיל הפרישה, שזה חוק מדינה ונדמה לי שאם בג"ץ לא יגיד את דעתו צריכים לחוקק חוק בעניין הזה. הסכם עבודה חדש. אי אפשר שרבני שכונות, כך הגענו למסקנה בישיבה הקודמת, ימשיכו לקבל את משכורתם הלא ראויה. המשכורת נמוכה מידי, התנאים לא ראויים. האם אפשר להישאר כך או צריך לחדש את ההסכם עם רבני שכונות. בקרה על ההתנהלות, מה שהמבקר אמר, ועשינו הבחנה בישיבה הקודמת בין הבקרה ההלכתית לבקרה ההתנהגותית-מנהלתית, שכן אין בקרה של הממלכה על פסק ההלכה, אבל יש בקרה של המלכות על העבודה. על עצם הנוכחות בעבודה ועל תכני העבודה. הגדרת המצופה מרב שכונה. דנו בהרחבה, האם הרב מתעסק מול הדתיים בשכונה או מול הציבור של השכונה. האם הוא יושב בתי מדרשות או בתי כנסיות, או שהוא יושב בליבם של אנשי השכונה שהם גם נמצאים במתנ"ס, ברחוב, בקניון ובבית הכנסת.

דיברנו על כל הדברים הללו, ומשום שכך אני רוצה להתכבד ולבקש מכבוד השר ומשרדו לדווח לנו איך התקדמנו מאז הישיבה הקודמת. אני רק אומר עוד בשולי הדברים שמנכ"ל הרבנות לא יכול להגיע לכאן, מר וינר, וקיבלתי כאן איזה נייר מטעמו, שאתייחס אליו יותר מאוחר, אחר כך. אחרי הדברים של המשרד נפתח את הנושא לדיון על הדברים שיאמר השר. כל מי שמתכוון לחזור על דברים שדנו פעם שעברה לא אאפשר לו. נדבר על דברים מאוד קונקרטיים, נשאל שאלות, נקבל תשובות והתייחסויות ואז נגיע לסיכומים. כבוד השר, בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
תודה, אדוני היושב ראש. מכובדיי. בנימה אישית – מה לעשות? באתי למשרד ומצאתי ארבע ועדות, ארבעה דוחות בנושאים שונים. זה טוב – כדרכי בקודש, בכל תפקידיי, אבל אני חייב לומר לצורך האיזון, לומר את הדברים. עם הרצון העז לקדם ולשפר ולטפל בנושאים שפתוחים ולהכניס אותם לנהלים מוסדרים – אני חייב לומר את הדברים גם מתוקף תפקידיי הקודמים, אני מכיר את התפקידים האלה בזוויות שונות, ואני רוצה לומר בטרם אגע בנקודות הביקורות ותכניות העבודה במשרד, אני חייב לומר כראש מועצה דתית בעיר גדולה עשר שנים ויותר, עם מנהלי מחלקות ורבנים בתפקידי מנהלי מחלקות ורבני שכונות בתפקידים לא מוגדרים. אני רוצה לומר: ביום יום נעשית עבודת קודש על ידי רבני השכונות. ואני לא אומר את זה כחנופה או כמליצה ואני אומר: עבודות קודש. מי שיודע את תנאי העבודה במועצות הדתיות – ודוחות הביקורת מדברים על כך – כלי העבודה שניתנים למועצות הדתיות לתת את השירות, שהן חייבות וצריכות לתת על פי חוק שירותי הדת היהודיים ועל פי הציפיות של הציבור – אני חייב להדגיש את זה, לא תואמים בכלל. שנים רבות לא נכתבו נהלים, כל אחד נתן את השירות כפי שהוא חשב לנכון או כפי ראות עיניו והשקפת עולמו של אותו רב במקום. לעיתים, כשיש השפעה, אז גם לפי השקפת עולמו של ראש המועצה הדתית, במקרה הטוב, כשזה הלך ביחד. כשזה לא הלך ביחד, אז כל אחד משך בכיוון אחר. אז לאחר שישים שנות עבודה בתנאים לא תנאים, באווירה שהרב – ואני חייב לומר את זה ואני אומר את זה גם בכנסת – אני אזכיר, ברשותך אדוני היושב ראש: הייתה לי שאילתא מאחד מחברי הכנסת בסוף המושב הקודם. הוא דרש ככה: אולי נתחיל לבחור רבנים לפי הקהל שלהם. התקוממתי ואמרתי: אם יש רב שיודע לתת שירות רק לקהל יעד מסוים הוא לא רב בעיני, והוא לא רב גם על פי ההלכה. רב בישראל אמור לתת שירותי דת לכל אזרח – יהודי, כמובן – שחפץ בכך ורוצה בכך, לא משנה מה השקפת עולמו. לא משנה מה, איך אורחות חייו, איך הוא מנהל את אורחות חייו. רב צריך לתת שירות לקהל, לקהל הרחב, לכל האזרחים, לכל התושבים בשכונה, במושב, בעיר. כך אני רואה את זה וכך צריך להיות וככה, מכאן הנוהל צריך לצאת. ללכת לחלק את זה לסעיפים ולתתי סעיפים. והייתי חייב לומר את הדברים כי באמת, אמר היושב ראש: לגבי ההלכה אף אחד לא זה - אבל הממלכה יש לה את הזכות. אבל אני אומר: זה נכון, גם מה שאומר היושב ראש, אבל צריך למצוא את הממשק ואת האיזונים, אם לא זה לא ילך. אני אסביר מה אני רוצה לומר.

לאחר הפתיחה הזאת, אם תאמרו לי: אם מה שאתה אומר, מכובדי השר, שעבודת קודש נעשית – יש דוח שמדבר בעד עצמו, אמרתי: הדוח הוא חמור, אבל הדוח וודאי לא באשמת רבני השכונות. הדוח הוא באשמת ההיסטוריה, הנוהג, הנוהל ואם החליטה הממלכה שהיא רוצה לשנות – נעשה את זה, כמובן, בתיאום. בתיאום גם עם רבני השכונות, מה לעשות. אדון היושב ראש, נעשה את זה בתיאום עם רבני השכונות, בתיאום עם ההסתדרות, נשלב יחד, כולם יחד. בתיאום עם מבקר המדינה, על פי דרישת מבקר המדינה. תאמינו לי, מניסיוני, שאפשר לרצות את כולם. אפשר להוציא מתחת ידנו נוהל חדש, שייתן את המענה לצרכים של הקהילה. שייתן מענה לצרכים של הרבנים, כלי עבודה לרבנים, שייתן את כלי העבודה למשרד, לבקר ולעמוד במטלות שאכן הנוהל הזה רוצה לעשות, ומה שמצפים ממנו שייעשה. ושוב, אני שמח ומודה ליושב ראש שהוא לקח את הנושא הזה לידיו.

במשרד הוקמה ועדה בראשות המנכ"ל, בשיתוף עם המחלקה המשפטית, בשיתוף עם נציגי רבני השכנות. הוכן נוהל. היו לי מספר הערות, ככה בגדול, לא מהותיות, לא בעייתיות שאם ישבו ויתכנסו עליהם עוד קצת, אני מאמין שאפשר להגיע לנוהל מוסכם. נציג רבני השכונות יש לו השגות על מספר נקודות. אנחנו, להערכתי – המנכ"ל כבר יכנס לפרטים יותר, לתוך הסעיפים – להערכתי, עם קצת מאמץ, בתקופה הקרובה נוכל להגיע לנוהל מוסכם. אם לא, יתקן אותי המנכ"ל. אם אני לא טועה, הטיוטה כבר נשלחה לרבנות הראשית לחוות את דעתה - -
אביגדור אוחנה
כן.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כי לא נוכל לעשות זאת ללא הסכמת הרבנות הראשית. אני מקווה שבזמן הקרוב. מבחינתנו, מבחינת המשרד, אם נקבל את התגובות במועדים סבירים, יחד, בשיתוף עם ועד רבני השכונות וכן עם ההסתדרות, נוכל להגיע, תאמינו לי, לנוהל. אני לא מאמין בנושא הנסיעות לחו"ל, הנסיעות לחו"ל שלא דווחו, אני לא מאמין שיש מאן דהוא שחושב שהמצב סביר, גם בקרב רבני השכונות. צריך להסדיר את זה ובמידה רבה לתת את זה, במיוחד, לצרכים של השכונה, להגדיר את זה. זה הולך בכיוון נכון. אני שמח שזה – איך אומרים? "עין במר בוכה ולב שמח" למי שמכיר את זה, שזה נפל בתקופתי. אבל נעשה את זה, נוציא מוצר שאני חושב שיש בו הרבה מין ההגינות, אפילו יש בו הרבה קידוש שם שמיים, אם נוכל להוציא בתקופה הזאת נוהל מכובד, שיאפשר לתת את שירותי הדת בשכונות.

אני רוצה לומר, שוב: שירותי הדת – בזה אני אסיים – שירותי הדת על ידי רבנות השכונות נדרשים יותר בקהל הרחב שנקרא שומר מצוות פחות, חילוני, מה שנקרא בעגה המקומית, ומסורתי. כי הציבור הדתי עם הרב או בלי הרב הוא ימצא לו תחליפים, אז הרב מהשכונה השנייה, הוא יתקשר מיוזמתו. לכן, אני כופר בתפיסה הזאת, שתמיד בתקנונים ובקריטריונים, מנסים ו"לתקנן" תקני רבני שכונות לפי אופי האוכלוסייה. אני אומר לכם מניסיוני האישי: פניות למשרדי המועצות הדתיות ולמשרד הדתות ולי אישית כמי שמכיר, לחפש או לתת מענה בנושא דת, באות דווקא מציבור חילוני ומסורתי.


לגבי הסעיפים, תתי הסעיפים, יתייחס המנכ"ל ואם – היועצים המשפטיים, בשמחה רבה – וכמובן הייתי רוצה לשמוע גם את נציגי ההסתדרות והרבנים האחרים.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה רבה, אדוני השר. לפי בקשתך, כמובן, נשמח לשמוע את המנכ"ל. מה שאני רוצה לבקש מהמנכ"ל, שתיתן לנו סקירה עקרונית על סך הכול מה כולל הנוהל, ואחר כך נעבור נושא נושא כי אני רוצה שנעשה ישיבה שנוכל להתייחס לנושאים השונים ולראות שלא נישאר עם הראייה הכוללת בלי להיכנס לעומקם של דברים. בבקשה, אדוני המנכ"ל.
אביגדור אוחנה
שלום לכולם. כפי שציין השר, הקמנו, השר הקים ועדה בראשותי. היא כללה את נציגי המשרד, נציגי הלשכה המשפטית, אגף פיקוח ובקרה, היחידה המקצועית שמטפלת בתנאי העסקה ודרישה של עובדים מהמועצות הדתיות, בכלל זה רבני השכונות, וגם נציגים של רבני השכונות. נמצא פה הרב דויד קדוש שהיה נציג הרב עמר והרב יעקב רוז'ה שהיה נציג הרב מצגר.
היו"ר עתניאל שנלר
רק אולי הרבנים, נדע על מי מדובר, נסתכל לפחות.
אביגדור אוחנה
הרב קדוש נמצא פה, הרב רוז'ה עדיין לא נמצא.
היו"ר עתניאל שנלר
ברוך הבא.
אביגדור אוחנה
הוא הוזמן ואמר לי שלא יוכל להשתתף.
היו"ר עתניאל שנלר
סליחה, אני שומע איזה רעש ביציעים, אני מתנצל. כן, אנחנו לא רוצים להפריע לך, בבקשה.
אביגדור אוחנה
הוועדה קיימה מספר, הייתי אומר, גדול של ישיבות. נדמה לי שמונה או תשע ישיבות. לכל הישיבות, כמובן, הוצאנו פרוטוקולים מסודרים. במהלך הישיבות האלו הלך והתגבש הנוהל, כאשר בכל ישיבה דנו בנושא אחד או במספר נושאים. זימנו ושמענו גם את נציגות רבני השכונות, ארגון רבני השכונות, וגם את נציגי ארגון רבני צוהר, בהתאם לבקשת הוועדה. שמענו אותם, קיבלנו מהם את הפידבק שלהם לגבי הנושאים שעמדו על הפרק בכל מה שקשור לרבני השכונות. העברנו גם חומרים לפני כן, כדי שיוכלו להתייחס אליהם בישיבה ובאמת קיבלנו הערות. אני מוכרח לציין שחלק מההערות בהחלט קיבלנו אותם לאחר הדיון, גם עם רבני צוהר, גם עם רבני התיישבות, חלק דחינו. כל הדברים האלה נעשו בשיקול דעת מרבי וכפי שציין השר, הוועדה העבירה את פרי עבודתה לרבנות הראשית, להתייחסות במועצת הרבנות הראשית זה בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני ביקורת המדינה שהחליטה שכך, זו הדרך שזה יעשה.

אני, ברשותכם, רוצה להתייחס למספר נקודות בנוהל. דבר ראשון, החלטנו לקבוע קריטריונים מסודרים לבחירת רב שכונה, לצורך ברב שכונה ולהקצאת תקן של רב שכונה, כאשר המטרה היא להגיע למצב שבו כל ישוב, כל עיר, רבני השכונה המכהנים בהם יכסו וייתנו מענה לכל האוכלוסייה בעיר. דהיינו, מבחינתנו רב שכונה מכאן ואילך זה לאו דווקא רב שכונה ספציפית מסוימת ומוגדרת אלא רב של אזור שיכול ויכלול גם יותר משכונה אחת ולפעמים אפילו שלוש או ארבע שכונות בהתאם למספר התושבים שמתגוררים בו.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
במילים אחרות, הגדרת שכונה לא לפי המבנה המוניציפאלי, אלא מספר תושבים, שטח גיאוגרפי.
אביגדור אוחנה
זה שינוי אחד שאנחנו מבקשים להטמיע אותו בנוהל הזה.
היו"ר עתניאל שנלר
מול מי הנוהל הזה מתבצע?
אביגדור אוחנה
לא הבנתי.
היו"ר עתניאל שנלר
זה ידרוש תוספת תקנים או שינוי?
אביגדור אוחנה
לא.
היו"ר עתניאל שנלר
זו הגדרה פנימית?
אביגדור אוחנה
זו הגדרה שבעצם נובעת מכך שהיו סיכומים עם משרד האוצר, כשהמועצות הדתיות יצאו להליך של תכנית הבראה ונקבע – וזה לא היה בתקופתי, אני מוכרח לומר, אבל נקבע וכרגע אין לי, מבחינתי אני לא רואה מקום לשנות את זה כי זה יגרום להרבה בעיות אחרות, אבל נקבע שעל כל 15,000 תושבים זכאי הישוב לרב שכונה.
היו"ר עתניאל שנלר
בלי קשר לאופי השכונה.
אביגדור אוחנה
בלי קשר לאופי השכונה או העיר או משהו כזה. כל 15,000 תושבים - - -
היו"ר עתניאל שנלר
זה נתון.
אביגדור אוחנה
זה נתון, שמשרד האוצר מתקצב אותנו.
היו"ר עתניאל שנלר
זה נתון בתקצוב וכולי.
אביגדור אוחנה
כן.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת אומרת אם עיר גדלה - - -
דוד שפירא
הלכה למשה מסיני.
היו"ר עתניאל שנלר
אם עיר גדלה התקנים גדלים אל מול גידול העיר?
אביגדור אוחנה
כן. בהחלט.
היו"ר עתניאל שנלר
מצוין.
אביגדור אוחנה
עמדת רבני השכונות היא שצריך לצמצם את זה ל-10,000 תושבים לרב. בסדר, אנחנו, מכיוון - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
היה.אני חייב לציין שהתקן של 10,000 לשכונה היה שנים רבות אחורה.
אביגדור אוחנה
לא מצאתי לזה סימוכין אבל זה היה - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אבל זו היתה נורמת התיקון, יהושע ישי יאשש את זה בתקופותיו.
אביגדור אוחנה
בכל אופן, כיוון שתכניות ההבראה - - -
היו"ר עתניאל שנלר
כדי לסגור את הנושא הזה,אני רוצה לסגור את הנושא הזה:אל תגעו ואל תעוררו מבחינה תקציבית בהקשר הזה.
אביגדור אוחנה
בדיוק מה שאני בא לומר, מכיוון שתכניות ההבראה נקבעו ונגמרו מעל לשלושים תכניות הבראה במועצות הדתיות, אני לא חושב שיהיה נכון לפתוח את הנושא הזה מול האוצר ולהתחיל דיון כספי שעלול לתקוע את כל התהליך. מה גם שאנחנו רואים שבמקומות שבהם זה המספר שקיים, אם המספר הזה אכן מתמלא והתקנים האלה מתמלאים, אני לא שומע תלונות מאותן מועצות דתיות על כך שיש להן מחסור ברבנים. אז לכאורה זה גם נכון תקציבית וגם נכון באופן ענייני. בעתיד, אולי יהיה מקום לפתוח את זה.
חיים אמסלם
כמה רבנים זה אמור להוסיף למערכת.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
רגע, לא הובנתי.
חיים אמסלם
כמה רבנים זה אמור להוסיף למערכת?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
המנכ"ל, רגע. הפוך.
חיים אמסלם
מה הפוך?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני אסביר לך. הפוך.
חיים אמסלם
אנחנו לא רוצים.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
שאלת שאלה, אני מבין מהר. תקבל תשובה.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה, כבוד השר, יענה לחברו לסיעתו, בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לא, אני עונה לכולם. אני אסביר.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
רבותיי, הזכיר גם נציג המבקר בהקראה שלו: היום, בעקבות זה שהנושא מוקפא שנים רבות, עד שהנוהל יתוקן, ישנו מחסור ברבנים.
קריאה
אה, יש מחסור.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
נכון להיום, אם הנוהל יאושר ותהיה ועדת תקנים, יהיו בקשות לתקנים. לא יכול לומר לך עשרה, 20, 30, 40. יש מחסור של רבני שכונות.
חיים אמסלם
אדוני השר, יקירי.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
רגע, משפט.
חיים אמסלם
כמה רבנים יוכלו להיכנס לפול של הרבנים לפי התקנים החדשים, אם יתקבלו?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני אומר לך.
דוד שפירא
אין מחסור ברבנים.
חיים אמסלם
הרב שפירא, אתה אומר שיש יותר מידי או מה?
דוד שפירא
לא, אבל המנכ"ל אומר - - -
היו"ר עתניאל שנלר
לא, לא, לא, סליחה, הרב שפירא.
דוד שפירא
- - -
היו"ר עתניאל שנלר
הרב שפירא. סליחה, אני אומר לך ולכל הנוכחים.
דוד שפירא
בסדר. זכותך.
היו"ר עתניאל שנלר
הרב שפירא, תודה שאתה נותן לי זכויות. עכשיו אני קובע כלל לדיון הזה: כל מי שיתפרץ, כל מי שיתפרץ, יהיה מעמדו אשר יהיה, למעט חברי הכנסת, יוצא מיד מהאולם. איש לא יתפרץ. כבודכם – כל אחד על פי כבודו. כבודה של מלכות מעבר ליצר להתפרץ. בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
נכון להיום ישנו מחסור ברבני שכונות. יש ביקוש, אין אנחנו יכולים לעמוד בו בגלל ההקפאה. גם עם התקנון ל- 15,000 תושב למשרת רב, עדיין יהיה ביקוש לתקנים ומועצות דתיות ורשויות מקומיות רבות יהיו זכאיות לתקן רב שכונה. זה לא יצור מצב שכביכול ה-15 בא לומר: זה בדיוק פחות או יותר מה שיש היום, ממילא לא תיקנו כלום ואין תקנים. יהיו ועדות תקנים ויהיו תקנים לפי 15,000 לתושב.

רציתי להוסיף על דברי המנכ"ל, לחדד אותם ולומר: איך זרק בקריאת ביניים – יש לו קול נמוך – הרב שפירא מבית הכרם ושמעתי, שמעתי, רבותיי: זו הלכה למשה מסיני. הוא אמר את זה. אז אני אומר: זו לא הלכה למשה מסיני, זה הכוח שלנו כבני אדם, גם להתמודד עם ניירת ותקנים. אם יהיה מצב אחרי כמה שנים טובות שנראה שהתקן מלא ושומו שמיים שירותי הדת תקועים ולא נוכל לתת וצריך, והביקוש גדל, ורוצים לתת עוד תקנים אז הנושא ייבחן. כרגע, אנחנו לא מוצאים לנכון. צריכים להיות חכמים, לא ללכת להתמודד מול האוצר. מלחמה היום מול האוצר לשנות את ה-15,000 ל-10,000, רבותיי, זה עוד חמש שנים ועשר שנים לא יהיו לכם תקנים. לא יהיו לי, לא לכם. לי, כשר ולאזרחים, רבני שכונה. לכן 15,000 תושב לרב שכונה זו ההמלצה בנוהל החדש. ואני אומר לכם: עם ה-15,000 תושב אנחנו עדיין נידרש להקצות תקנים לרבני שכונות.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מאוד מודה לך, השר.

המנכ"ל ימשיך בבקשה לסעיף הבא.
אביגדור אוחנה
אני רק בכל זאת הייתי רוצה לומר שאמרתי שבמקומות שבהם התקן הוא מלא אני לא שומע מהמועצות הדתיות. הרב שפירא, כדאי שתקשיב טוב למה שאמרתי. אמרתי שבמקומות שהתקן מלא אני לא שומע מהמועצות הדתיות דרישה לעוד רבני שכונות. בסדר? יש מקומות שגם התקן לא מלא והם לא דורשים, אבל את זה נשאיר בצד. לא זה העניין.
היו"ר עתניאל שנלר
הסעיף הבא.
אביגדור אוחנה
הסעיף הבא – אנחנו מדברים על תנאי הסף לתפקיד רב שכונה. שכאן החידוש שהכנסנו זה – שגם אולי היה קיים קודם באיזושהי צורה אבל לא באופן מסודר – שלמועמד לא תהיה קרבת משפחה עם הרב המקומי. היו דעות אחרות בוועדה, דעה של נציג הרבנים בוועדה, אבל בסופו של דבר זה הדבר שנקבע.
היו"ר עתניאל שנלר
אילו עוד תנאים ישנם? רק שהציבור ידע.
אביגדור אוחנה
לא, התנאים המקובלים.
היו"ר עתניאל שנלר
מה הם?
אביגדור אוחנה
מקדמת דנא, תעודת כושר והסכמת שני רבני העיר. גם פה הייתה לנו שאלה האם מספיק רב עיר אחד שימליץ עליו או שצריך את ההסכמה של שני רבני העיר?
קריאה
- - -
אביגדור אוחנה
לא, רק רב עיר אחד אז רק רב עיר אחד, אבל במידה ויש שני רבני עיר, האם נדרשת הסכמה של שני רבני העיר. היה לנו דיון ארוך על זה, ממושך, גם עם רבני השכונות, גם עם חברים בוועדה. היו דעות לכאן ולכאן. בסופו של דבר, עמדת הוועדה היא שיש צורך בהסכמת שני רבני העיר.

אני מוכרח לומר שדעתי היא אחרת מזה, אבל קיבלתי את ההמלצות של החברים האחרים בעניין הזה. אני חושב שלהפך, זה יפגע בתהליך מינוי רבני השכונות. אין לי ספק שאם אנחנו דורשים הסכמה של שני רבני עיר זה יפגע בתהליך. חלק מהרבנים לא ימונה, לא יהיה אפשר לצאת למכרז בגלל הבעיה הזאת. אבל עמדת ארגון רבני השכונות – הם הגדירו את זה כהרס הרבנות ואין לי נימוק, זאת אומרת ממש ואין לי עמדה נגד נחרצת בעניין הזה. קיבלנו את העמדה הזאת, עמדת חברים אחרים בוועדה הייתה כך, אז קיבלנו את העמדה הזאת.
היו"ר עתניאל שנלר
או.קי. אגב, כל הערה שאומר המנכ"ל יוכלו אחר כך להתייחס לדברים, אז אם מישהו רוצה להעיר ירשום לעצמו. אני פשוט לא רוצה לעצור אותו. זה לא שאנחנו מסיימים את הדיון אחרי שהוא גומר את הדיווח. בבקשה.
אביגדור אוחנה
טוב, פירטנו את תהליכי המכרז באופן מאוד מפורט, את הזמנים, המועדים.
היו"ר עתניאל שנלר
מי יושב במכרז?
אביגדור אוחנה
קבענו שתהיה ועדת מכרזים, שההרכב שלה יהיה מליאת המועצה הדתית. במידה שיש ממונים ולא הרכב מועצה אז הרכב הוועדה יהיה שני הממונים וראש מועצה דתית סמוכה. במקרה שאין ממונים ואין מועצה, אין הרכב, אלא המועצה מתנהלת על ידי מורשה חתימה, כפי שקבוע בתקנות, שזה מורשה חתימה זמני, בעצם לא ניתן יהיה למנות כי התקנות לא מאפשרות למנות, בעצם לקלוט, אף עובד, כל שכן לא רב.
היו"ר עתניאל שנלר
בעצם מכוח העובדה שהוא בעצם עובד של המועצה הדתית.
אביגדור אוחנה
כן, מהעובדה שאין להם סמכות.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, אני אומר: המעסיק של רב השכונה הוא המועצה הדתית.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
בוודאי. זה אבסולוטי.
אביגדור אוחנה
זה ברור.
היו"ר עתניאל שנלר
לכן בעצם המועצה הדתית, בין השאר, מובילה את הליך המכרז.
אביגדור אוחנה
כן.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לא, סליחה. הרציונאל הוא שמועצה דתית, גם על פי חוק שירותי הדת היהודיים, המועצה משקפת את פני מועצת העיר. מועצת העיר זה הביטוי של רצון הציבור.
היו"ר עתניאל שנלר
או.קי. בסדר. לכן שאלתי. בעצם. כן, בבקשה.
אביגדור אוחנה
מעבר להצגת המועמדות באופן פורמאלי, קבענו שהוועדה תצטרך לראיין את המועמדים, כמובן, כמו כל הליך מכרזי אחר. לזמן נציגים מבתי הכנסת באותה שכונה או באותן שכונות שאליהן מתייחס אזור הבחירה,לשמוע את חוות דעתם. נתנו שהות – זה גם כן בעקבות ההערה של רבני השכונות – נתנו שהות של 90 יום מיום פרסום המכרז עד היום הזה – בפרק הזמן הזה אותם מועמדים יוכלו לעבור, לעשות לובינג בבתי הכנסת, עם נציגי בתי הכנסת, להציג את מרכולתם ולבוא בפני הוועדה מוכנים. זה לגבי תהליך הבחירה.

כמובן שרב השכונה, בהתאם לחוק, יתחייב לעבור לגור במקום כהונתו. כל עוד שהוא לא עבר להתגורר במקום כהונתו, הוא לא יהיה זכאי לשכר. זאת אומרת: תוך שנה הוא יתחייב לעבור. אם הוא לא עבר בתוך שנה המכרז יבוטל. פה הייתה לנו מחלוקת עם רבני השכונות. הם טענו שהוא צריך לקבל שכר אפילו קודם שהוא עבר להתגורר במקום כהונתו, ואם הוא לא עבר תוך שנה אז לבטל. לא הסכמנו עם העמדה הזאת, אלא רב שכונה שרוצה להתחיל לקבל שכר אחרי שהוא נבחר במכרז צריך לעבור להתגורר במקום כהונתו ורק לאחר מכן יהיה זכאי לשכר.
היו"ר עתניאל שנלר
זה אומר – אני רוצה לחדד נקודה קטנה – זה אומר שגם אם האווירה – למה הרב לא ישב, למה יעמוד? והוא עומד עליהם. בבקשה. בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
בכבוד, הרב ראוכברגר.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה, בבקשה, מסביב לשולחן.
זאת אומרת
אם ישנה שכונה שאין בה חינוך דתי, אין בה אווירה למשפחה, קשה לרב לגור שם, נדרש שהוא יגור בשכונה עצמה?
אביגדור אוחנה
בהחלט. השכונה, מבחינתנו – שוב פעם: הגדרה של השכונה זה כל אותן שכונות – זה יכול להיות אחת, יכול להיות יותר – שהוא אחראי עליהן. אותו רב שניגש למכרז יודע על איזה שכונה הוא מתמודד, יודע למה הוא הולך, לקראת מה הוא הולך, ויודע על החובה להתגורר במקום כהונתו. אם הוא ניגש למכרז הוא לוקח בחשבון את כל הדברים האחרים שמסביב.

בנוהל הזה גם הגדרנו את תפקידיו של רב השכונה. אני מוכרח לומר שהתפקידים הם רבים, מגוונים וכשאנחנו מעלים – עד היום הרבנים עשו את זה, הם עושים את זה באופן קבוע. אבל מהרגע שאנחנו מעלים את זה על הכתב, זה הופך להיות משהו מאוד מחייב, כי עד היום זה לא הוגדר. אני חושב שאנחנו במשרד – ובמשרד האוצר, הממונה על השכר – נצטרך לבחון את נושא שכרם של רבני השכונות, והוועדה אמרה גם את דברה בעניין הזה. כי לדעתנו, מהרגע שהעלינו את התפקידים על הכתב – תשמעו, זו קשת רחבה מאוד של תפקידים, שדורשת עבודה מאוד מאוד מאומצת סביב השעון, הייתי אומר.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
מילה, ברשותך, משפט אחד בנושא הזה: חשוב לציין, משיחות אישיות שלי עם רבני שכונות וגם רבני מושבים: כפי שאמרתי בפתיח, אין הגדרה. ואני מבין את הרבנים שמתקוממים. מי שרוצה להגדיר תפקידיו של רב, לכאורה לא יודע מה זה רב. כי המקורות ציינו את זה: הרב הוא הכול. הרב לא יכול להתפנק ולומר לו: שמע, התפקיד שלי עכשיו הוא נוהל חדש, אני עושה רק זה וזה, זה, מכאן ואילך – לך. אם הוא מקיש על דעתו ומבקש את עצתו או מבקש שילווה אותו בסוגיה מסוימת שלא מופיעה בנוהל, היא נעשית.

אמר לי באחד השיחות רב – מצד אחד יש דרישה להשאיר את זה פתוח כי אי אפשר להגדיר, כי ההגדרה היא כוללנית במהות שלה. מצד שני, אומר לי רב – שמע, תעשה טובה, תגדירו. לפחות שאם אני עושה משהו שלא קשור, שיעריכו, ואם לא עשיתי – כי לפעמים יש ביטוי כזה, גבאי בית כנסת יכול לבוא לרב שכונה, להטיח בפניו: תשמע, אתה לא זה וזה, אני אדיח אותך ואדאג לפטר אותך. ולפעמים, הילדים לא מגיעים לאזכרה של אבא, אבל הרב אוי ואבוי לו אם הוא לא יגיע. יש דילמה קשה, רבותיי, זה לא ישבה ועדה, ויושבים, והעיקר לרצות. המאמץ הוא באמת למצוא משהו שיפגוש את כל הרצונות. אבל צריך לעשות את זה עם עיגולי פינות ואין פה הדין ייקוב את ההר. זה נוהל. מי שירצה בסוגיות ההלכתיות או בסוגיות האלה, הדין ייקוב את ההר של הממלכה, על ההלכה. כמובן, בהלכה, מה שלא פוגע בהלכה זה הדין ייקוב. אבל בהגדרות שניתן פה לעצב נוהל, צריכים את כולם פה. זה מה שאמרתי בפתיח. כשמדברים על הגדרת תפקיד של רב, צריך לקחת את זה באמת בדחילו ורחימו, מתוך הפרקטיקה, רבותיי, בפרקטיקה, לא בכתבות בעיתונים. בפרקטיקה זה לא מרובע. זה לא עם פינות חדות. תודה.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה, בבקשה, אדוני המנכ"ל.
אביגדור אוחנה
וכאן אנחנו גם – מעבר לתפקידים הרגילים של רב השכונה, הסטנדרטיים שלהם, שאיתם הוא יצטרך לעבוד באופן קבוע, שזה: מסירת שיעורים ועריכת חופה והנחיית הזוג הצעיר והשכנת שלום בית וכל הסיוע למשפחות האבלים, מעורב בביקור חולים.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
בתי ספר, בתי ספר בשכונה.
אביגדור אוחנה
כן, אמרנו. דיברנו על הרצאות לצעירים, מבוגרים. מעבר לזה, עד היום היה ככה: היו כמה רמות של רבני שכונה. היה רב שכונה שנבחר כרב שכונה, ללא שום תפקיד מוגדר אחר במועצה הדתית. גר בשכונה שלו, מסר את השיעורים, עשה את הזה ו"סה-טו". מעבר לזה, שום דבר נוסף. היה רב שכונה שנבחר עם תפקיד מוגדר במועצה הדתית, שבעקבות כך הוא גם קיבל תוספת שכר קטנה, והוא שימש כאחראי על מחלקת הכשרות, על הנישואים, דברים כאלו. אנחנו סבורים שאין יותר מקום לרב שכונה ללא תפקיד מוגדר. רב שכונה שנבחר זה רב שכונה עם תפקיד מוגדר במועצה הדתית, מחויב למסור 15 שעות שבועיות לטובת פעילות כזו או אחרת, אם זה כאחראי על מחלקה מסוימת במועצה הדתית או כתפקיד אחר.
דוד קדוש
הוא יכול לעבוד בעוד עבודה?
אביגדור אוחנה
יש איזה פרק גם כן בנוהל, שזה פרק שבעצם נקבע לא על ידי הוועדה אלא על ידי פרקליטות המדינה בשיתוף עם מועצת הרבנות הראשית, ואושר במועצת הרבנות הראשית, שם זה מוגדר בתנאים מסוימים כן. אבל זה, זה פרק אחר שלא, זה צורף לנוהל אבל זו לא החלטה של הוועדה.
היו"ר עתניאל שנלר
המנכ"ל, מי מפקח?
אביגדור אוחנה
אני מגיע. אני מגיע.

לכן אנחנו סבורים גם, שרב השכונה בשיתוף הרב המקומי צריך לקבוע תכנית עבודה חודשית, שתגדיר את הפעילות שלו. זה יכול להיות כל חודש אותו הדבר, אבל בכל אופן תכנית עבודה מובנת שהרב יידע, הציבור יידע מה הרב יכול לסייע להם ואיפה הוא יכול לסייע להם, המועצה הדתית תדע מה הרב עושה. וכמובן, בכל סוף חודש – אנחנו לא דורשים מהרב, כמובן, להחתים כרטיס נוכחות כי זה בלתי אפשרי, אבל בהחלט הוועדה סבורה שצריך הרב לדווח על פעולותיו מידי חודש.
היו"ר עתניאל שנלר
למי?
אביגדור אוחנה
הדיווח יהיה לרב המקומי ולראש המועצה הדתית.
היו"ר עתניאל שנלר
נקבע איזה נוהל דיווח? איזה דרך של נוהל?
אביגדור אוחנה
לא נכנסנו כרגע לטופסולוגיה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
רק לציין שהנקודה הזאת עדיין במחלוקת.
אביגדור אוחנה
כן. כמובן שעמדת רבני השכונות היא נגד הדבר הזה, נגד חובת הדיווח. הם טוענים שההסכם הקיבוצי שחל עליהם, נאמר בו במפורש שהם לא חייבים בדיווח.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להבין את הנקודה הזאת.
אביגדור אוחנה
רק שנייה.
היו"ר עתניאל שנלר
אני לא רוצה לחמם את האווירה, אני רוצה, להפך. זאת אומרת הם לא רוצים לפתוח את ההסכם הקיבוצי להעלות שכר? אני רוצה להבין את העמדה שלהם.
אביגדור אוחנה
אז אני, זו עמדת הרבנים, כן. אבל הם יציגו אותה יותר טוב ממני. אני רק אגיד שעמדת המשרד, עמדת הלשכה המשפטית במשרד – וביקשתי שתוכן חוות דעת בכתב, מפורטת, בעניין הזה – היא שהנאמר בהסכם הקיבוצי מתייחס להחתמת כרטיס נוכחות, שאת זה גם אנחנו לא דורשים, אבל דיווח חודשי בסוף חודש, בהחלט אין שלילה שזה בהסכם הקיבוצי. יכול להיות שאם העמדה המשפטית שלנו לא תתקבל בבית משפט או בדרך אחרת, אז אולי באמת יש מקום לפתח את ההסכם הקיבוצי, זה כבר נושא אחר.

אני חושב שאנחנו, באופן עקרוני, סיימנו. צירפנו, כמו שאמרתי, לנוהל, גם את ההוראות שפורסמו לאחר שהתקבלו על ידי הפרקליטות ומועצת הרבנות הראשית, בעניין עריכת חופות ועבודה פרטית לרבני שכונות.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה רבה למנכ"ל. שאלה אחת לפני נעבור לדיון.
אביגדור אוחנה
אולי רק נקודה אחת ששכחתי, אחרונה.
היו"ר עתניאל שנלר
כן, בבקשה.
אביגדור אוחנה
אחרונה. אנחנו חושבים, זה בעקבות דיון שהיה לנו גם כן עם רבני צוהר, הם העלו נקודה מעניינת: יש מקום להשתלמויות ולהכשרה של רבני שכונות בנושאים שונים. קיבלנו את ההמלצה הזאת והכנסנו את זה בנוהל, המשרד לוקח על עצמו לארגן מידי שנה כארבע השתלמויות לרבני השכונות, הכשרות בנושאים שונים, שרב שכונה יחויב להשתתף ברובן.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה. עוד שאלה אחת ואז נעבור לדיון. נרשמו לא מעט אנשים, נעשה את זה מסודר. המכרז והמינוי הם לתקופה מוגדרת או עד גיל פנסיה?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
עד גיל פרישה.
אביגדור אוחנה
עד גיל פנסיה. עד גיל פרישה. עד גיל 67.
היו"ר עתניאל שנלר
דא עקה שבגיל 67 הרב מסיים את תפקידו. מבחינת תשלום המועצה הדתית. הבנתי. יש איזה גיל מינימום להתמודד למשרה של רב שכונה?
אביגדור אוחנה
לא שקבענו.
היו"ר עתניאל שנלר
או.קי. בסדר גמור. תודה למנכ"ל, תודה לשר. כולם יוכלו לדבר. נעשה את זה רק מסודר. אופי הדברים הוא שאני מבקש שאנשים יתייחסו לדברים שנאמרו כאן, או לדברים שלא נאמרו אבל אתם רוצים לדבר עליהם, ממוקדים לנוהל. אנחנו לא פותחים עכשיו דיון אקדמי. אנחנו עכשיו ממוקדים נוהל. בסוף הישיבה צריכה להוביל, לסייע למשרד להפיק את הנוהל, מתוך הסכמה והבנה.

בבקשה. הרב, לפי מי שביקש, מי שרשום לי. הרב ראוכברגר. כבוד הרב יוכל לשבת, זה בסדר.
משה ראוכברגר
זה יהיה יותר מכובד.
היו"ר עתניאל שנלר
אנחנו מכבדים את רצונו של כבוד הרב. הרב רשום אצלי שהוא היה בעבר מנהל מחלקת הכשרות במועצה הדתית בחיפה, או שמא אני טועה?
משה ראוכברגר
גם נכון. אבל אני כאן מופיע כיושב ראש ארגון רבני השכונות.
היו"ר עתניאל שנלר
אה, יש ארגון פורמאלי כזה?
משה ראוכברגר
בוודאי.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כן, מוכר.
משה ראוכברגר
פורמאלי, נבחר. קיים עשרות שנים.
היו"ר עתניאל שנלר
לכבוד ייחשב לנו הדבר. בבקשה, כבוד הרב ידבר.
משה ראוכברגר
ישבנו רבות עם המנכ"ל ועברנו על הנוהל. יש לי באמת על כל נקודה – אני חושב שיש דברים שהוא קיבל ויש דברים שהוא לא קיבל. מבחינתנו זה לא מקובל עלינו, מה שהוא לא קיבל. דבר ראשון, אני מתחיל לפי הסדר, הדברים היותר חשובים אולי יהיו אחר כך, אבל אני מרגיש לפי תפקידי שאני חייב להביא את הדברים, ואחר כך גם חבריי יוסיפו בוודאי.

המדד של 15,000 תושבים לרב שכונה, לדעתנו, זו פגיעה חמורה מאוד. אני אביא רק דוגמאות כפי שהשר אמר, שיש מקום – אין מקום לכלום. בחיפה יש שכונות של 50,000 תושבים – אין רב. כמה, לא אחת. ולא יהיה גם רב.
היו"ר עתניאל שנלר
טוב, זה בגלל המחלוקות.
משה ראוכברגר
גם לא יהיה, לפי ה-15,000. אני יודע את המספר בדיוק. וכך מקומות נוספים. הורידו שליש. עד היום היה המודל 10,000. הורידו שליש. זה חיתוך של ציבור אדיר, של 100 רבני שכונות. הורידו. למה? אני לא יודע. ככה.
היו"ר עתניאל שנלר
לא הבנתי, אני מוכרח לומר.
משה ראוכברגר
המדד.
היו"ר עתניאל שנלר
תרשה לי לשאול.
משה ראוכברגר
בבקשה.
היו"ר עתניאל שנלר
אנחנו רוצים לקיים דיון. לא נעשה עכשיו - - -
משה ראוכברגר
אני אומר דברים מדויקים.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להבין: כבוד הרב אומר שהיום ישנן שכונות עם 50, לא יודע, המון, ואין רב שכונה. והרב קובע שצריך לכל 10,000. וכי ל-20,000 יש? וכי ל-30,000 יש? וכי ל-35,000? בוא נתחיל עם 15,000, אלא אם כן לא הבנתי את הרב.
משה ראוכברגר
15,000 יש. היום בחיפה יש.
היו"ר עתניאל שנלר
לכל 15,000 אלף יש - - -
משה ראוכברגר
יש רב שכונה.
היו"ר עתניאל שנלר
אז לא הבנתי שהרב אמר שאין רבנים ל-50,000.
משה ראוכברגר
זה סגור. אבל עכשיו לשכונות נוספות אין רב ולא יהיה רב.
היו"ר עתניאל שנלר
רגע, לא הבנתי. אני באמת רוצה להבין מה שהרב אומר.
משה ראוכברגר
בחיפה יש רבע מיליון תושבים.
היו"ר עתניאל שנלר
אפשר לקבל דוגמא לשכונה?
משה ראוכברגר
כן.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה.
משה ראוכברגר
בשכונת נווה שאנן בחיפה.
היו"ר עתניאל שנלר
אין רב שכונה?
משה ראוכברגר
אין רב שכונה. שכונת – איך זה נקרא? – סמוכה לזאת, רב ספרדי חשוב נפטר. עשרות אלפים אנשים. אין רב ולא יהיה רב. המדד של 15,000 כבר עבר.
היו"ר עתניאל שנלר
רגע, כבוד הרב, אני מבין שזו נקודה רגישה, אני רוצה ללבן אותה טיפה יותר.
משה ראוכברגר
בבקשה.
היו"ר עתניאל שנלר
אומר הרב: בנווה שאנן אין היום רב.
משה ראוכברגר
נכון.
היו"ר עתניאל שנלר
האם המשרד לשירותי דת מונע מינוי רב שם?
משה ראוכברגר
לא יוכל למנות כי ה-15 נגמרו, אין יותר מ-15.
היו"ר עתניאל שנלר
אני שואל: האם אתם מסוגלים מבחינת תקציב המדינה אם תהיה הסכמה על הכל, למנות רב?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני אתייחס. הרב ראוכברגר, כדי לחלץ את זה, אני אדבר בלשון העם.
משה ראוכברגר
יש עוד שכונות. קריית שמואל - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אז אולי הרב יישב, כי הוא יענה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
בלשון העם, בלשון העם, רבותיי.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
חייב לחדד ולהוסיף לנתונים שנתנו: נכון שהתקנון הוא תקן רב שכונה ל-15,000, זו ההצעה בנוהל החדש. עכשיו, העיר תיבחן. זה מה שהרב ראוכברגר ויו"ר הוועדה, חבר הכנסת שנלר, לא מסתנכרנים ביחד. העיר, בבואה לבקש תקן לרב שכונה, תיבחן במדד הזה: מספר תושבים חלקי מספר רבנים מכהנים. ולא משנה אם בפנים, באמת, בתוך העיר, יש כרגע שכונה שנבנתה ויש בה 30,000 תושב, ואין בה רב שכונה, היא לא תהיה זכאית. כי אם יש, לדוגמא, 150 אלף תושב יהודים, ויש, יחד עם רבני העיר 15 רבנים, 10 רבנים, אין תקן. לא יהיה תקן נוסף.

לכן – הרב ראוכברגר הגיע קצת באיחור. כי אם הרב שפירא היה מדבר, הוא לא היה שואל, כי הוא נתן בפתיח. בפתיח אמרנו: הגדרה של שכונה בנוהל החדש משתנה. כשרב ייבחר, הוא יבחר לפלח מסוים שיכיל 15,000 תושב. גם אם מבחינה מוניציפאלית הוא עבר את הקו הירוק משכונת דניה לשכונת נווה שאנן – לא מכיר את הסמיכות של השכונות, סתם אני אומר – בחיפה. הבנת? לכן ההגדרה היא שאין יותר מצב כזה שבשכונה מסוימת, אם התקן הוא מלא, לא יהיה מענה לרב שכונה.
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי.
משה ראוכברגר
זה לא מדויק, שמעתי את הדבר הזה. ישבתי בישיבה ואני יודע את ההגדרה של השר. זה לא נכון. בנווה שאנן וקריית שמואל לא יוכלו לחבר. זה - - - ק"מ אחד מהשני.
היו"ר עתניאל שנלר
מה כבוד הרב מציע?
משה ראוכברגר
אני מציע והצעתי את זה בישיבה שהייתה, שיורידו את התקן ל-12,000, וזה יפתח את האפשרות.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
פשרה.
משה ראוכברגר
עלינו מהעשר, קיבלנו פשרה, אבל זה ייתן אפשרות לעשרות רבנים למלא שכונות שהיום אין להן רב ולא יהיה. כי לא יוכלו לצרף את נווה שאנן עם קריית שמואל ולעשות רב אחד. בשניהם לא יהיה רב. הרב כבר קיים היום, לא יוכלו לשנות אותו, לא יוכלו לבטל אותו. הוא לא יוכל לכהן בנווה שאנן ולא בקריית שמואל.
היו"ר עתניאל שנלר
הרב, אנחנו רוצים להיות יעילים. סליחה, יש עוד הרבה אנשים שרוצים לדבר והזמן רץ לנו. אם אני מסכם את הנקודה הזאת – כי אני לא רוצה לחזור לשאלת היקף הרבנים – הסביר לנו השר, המשיך אחריו המנכ"ל, את הקשיים. אומר הרב: הצעתנו, כוועד הרבנים, לקבוע את המדד על 12,000 ולא 15,000. ומשום שאיש לא חולק בין הרבנים, בין העירייה, המועצה הדתית – כולם יש שלמות דעת על כל הנושא הזה וכל הבעיה היא רק התקן, אז בהחלט אני חושב שאחרי שיהיה סיכום שהנוהל יתקבל, זו שאלה חשובה לפתוח אותה. לראות מול האוצר מה ניתן לעשות. בוודאי שלא נתלה את כל הנוהל בריב עם האוצר, כי אז לא יהיה לא זה ולא זה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
זה מה שאמרתי בפתיח. בוא נתקדם.
היו"ר עתניאל שנלר
או.קי. הנושא הזה - - -
משה ראוכברגר
לא, סליחה, לא גמרתי.
היו"ר עתניאל שנלר
אה, בבקשה. בנושא הזה של התקן.
משה ראוכברגר
בנושא הזה גם כלול רב עיר. זאת אומרת: ב-15,000 כלול גם רב עיר. זה סתם לא נכון. לא מקובל. רב העיר הוא לא רב שכונה. הוא לעולם לא יהיה רב שכונה. הוא ממונה על כל העיר כולה. זו עוד הורדה, סתם ככה, לבטל רב שכונה. הוא לא שייך למסגרת רבי השכונות. לו יש תפקידים אחרים, הוא לא צמוד לשכונה.
היו"ר עתניאל שנלר
מובן. כבוד הרב, תודה, מובן.
משה ראוכברגר
הדבר הנוסף שכאן העלו זה נושא של קרובים. התנגדנו לזה ואנחנו חושבים שזה לא צודק. נכון, קרובים זו בעיה. אבל לא יכולים בערים גדולות, שישנם רבנים שפועלים ורוצים להיבחר. אפשר לבחון את זה באופן אובייקטיבי, בוועדה אובייקטיבית, שרב העיר לא יהיה קשור לזה, וככה זה נעשה. ולא לפגוע בתפקידים ורבנים.
היו"ר עתניאל שנלר
יש דוגמה קונקרטית?
משה ראוכברגר
בחיפה. בכל מקום יש דוגמא. נבחר רב במקום והוא קרוב אז יש איזה בעיה? אין בעיה.
היו"ר עתניאל שנלר
רגע, אני רוצה להבין: האם יש מצב שאבא מפקח על בנו?
משה ראוכברגר
לא, לא אבא מפקח עליו, מישהו אחר יפקח עליו. יש שני רבנים.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, אני שואל: סליחה, שאלתי שאלה. האם יש מצב שיש רב עיר, שהבן שלו רב שכונה?
איתיאל גליקסברג
כן.
יעקב כרמי
כן. בוודאי שיש.
היו"ר עתניאל שנלר
איפה?
איתיאל גליקסברג
גבעתיים.
היו"ר עתניאל שנלר
מי כבוד הרב?
קריאה
גליקסברג.
היו"ר עתניאל שנלר
אה, זה גבעתיים.
קריאה
הוא רב שכונה.
היו"ר עתניאל שנלר
אה, אתה רב שכונה בגבעתיים.
איתיאל גליקסברג
לא, אני.
היו"ר עתניאל שנלר
כן, יושב נחבא אל הכלים. אתה בנו של הרב - - -
קריאה
רב העיר.
קריאה
רק על פי החזקה.
איתיאל גליקסברג
רב השכונה היחיד בעיר.
היו"ר עתניאל שנלר
אה, אתה רב השכונה היחיד בעיר?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כן.
היו"ר עתניאל שנלר
יש בכל גבעתיים 15 אלף תושבים?
איתיאל גליקסברג
היו שניים כשנבחרתי, אחד יצא לפנסיה, היום אני היחידי.
היו"ר עתניאל שנלר
ורב העיר גם, אני מניח, הוא כבר אחרי גיל 67, נדמה לי שגם הוא צריך לפרוש לפנסיה.
קריאה
יש שני רבנים.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
רגע, רבותיי. ביקשת לא לסטות לנושאים אחרים, כדאי לך לא לסטות לנושאים אחרים. לא תצא. אני מציע לך: דלג.
היו"ר עתניאל שנלר
לא רוצה לדלג.
קריאות
- - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אז אני אומר: סליחה. יש רבני ערים שנבחרו לפני התיקון לחוק, ומכהנים כל עוד כוחם במותנם ונפשם ורוחם במקומם והכול בסדר והכול תקין. הם מכהנים, ויש הרבה דוגמאות טובות ויפות לכך. יש גם מקרים שגם זה יוצר בעיות, אבל נשתדל להתמודד איתם. מי שנבחר לאחר התיקון לחוק, שאני לא זוכר כרגע את התאריך שלו - - -

קריאה


1974-1975.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
התיקון נעשה ב- 1974?
קריאה
1975.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
1975. זכרתי את החמש, בלי השנה.
אביגדור אוחנה
התיקון נעשה בדצמבר 1973.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אז מי שנבחר לאחר שנת 1975 מכהן עד גיל 70 ויש אופציה לבקש מוועדה מיוחדת הארכה עד גיל 1975.
קריאה
מועצת הרבנות הראשית.
היו"ר עתניאל שנלר
מועצת הרבנות הראשית רשאית להאריך עד מתי? רק בשביל הפרוטוקול.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
עוד חמש שנים.
קריאה
75. הבחירה היא עד 75 וההארכה עד 80.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
עכשיו, מאחר שיש תוחלת חיים ארוכה - - -
היו"ר עתניאל שנלר
רגע, דקה אחת. קודם כל, בשביל הפרוטוקול, אם אתם רוצים שהשם שלכם יירשם בפרוטוקול הכנסת, מי שמדבר יאמר את שמו, שיוכלו לרשום. אני רוצה בכל זאת להבין. שאחד ינסה להסביר לוועדה, לפרוטוקול, שנדע מה אמרתם. בבקשה, קצת. מה החוק?
אביגדור אוחנה
עד ינואר 1975, כל רב עיר שנבחר, כל עוד כוחו במותניו ורוחו בגופו, יכול לכהן. מאז נקבע שגיל הפרישה הוא בגיל 70 ופעמיים הארכה של חמש שנים.
משה ראוכברגר
לא. לא.
אביגדור אוחנה
75 ופעם הארכה או פעמיים הארכה. בכל אופן, עד גיל 80.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
עניין של טרמינולוגיה, פעמיים הארכה.
אביגדור אוחנה
עד גיל 80.
משה ראוכברגר
סליחה, אני הייתי בין המאריכים. 75 ו-80.
אביגדור אוחנה
80 אוקיי. והיום זה 70 עד 75.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת אומרת החוק מאפשר - - -
אביגדור אוחנה
ב-2007 – רב עיר שנבחר היום זה 70 עד 75.
היו"ר עתניאל שנלר
הארכה מקסימאלית 75.
קריאה
80.
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. הבנו. הפרוטוקול הבין. היה עד 80, עכשיו זה עד 75.


בא הנוהל כאן, שאתם מציעים, וקובע בנוהל – ועל זה קובל הרב, שבן - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אתה מבלבל בין רב עיר לרב שכונה.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, אני לא מערבב.
משה ראוכברגר
זה לא רק בן, גם בן דוד.
היו"ר עתניאל שנלר
נכון. קובע הנוהל – הרב יאמר את דברו, אני רוצה להבהיר מה אנחנו מבינים – הנוהל קובע שלא יכול להיות מצב שיתמנה איש קרוב משפחה, אני מניח מדרגה ראשונה - - -
משה ראוכברגר
לא, לא, אני יכול לקרוא.
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. בבקשה, אתה יכול לדייק לנו איזה רמת קרבה?
אביגדור אוחנה
רמת קרבה היא כתובה בהגדרות, זה: בן זוג, הורה, בן, בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד, דודה.
משה ראוכברגר
גיס, גיסה, דודה.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת אומרת קרבה ראשונה.
אביגדור אוחנה
כן. בוודאי.
משה ראוכברגר
דוד, דודה, זו לא קרבה ראשונה.
היו"ר עתניאל שנלר
קרוב משפחה. אוקיי, בסדר. זה מה שכתוב. הרב קובל על כך שישנה הגדרה של העדר ניגוד עניינים. הרב אומר: אני חושב שאנחנו יכולים להתמודד בבעיה של ניגוד אינטרסים.
משה ראוכברגר
בבחירה, בטח. וגם בניהול.
היו"ר עתניאל שנלר
או.קי. ייתכן, זה מה שאומר הרב. כן, בבקשה.
משה ראוכברגר
עכשיו, הנושא הוא – זה כבר לגמרי לא הובן לנו, גם כשישבנו עם המנכ"ל – מועצה דתית שאין לה מינוי של ועדה שלמה אלא כל מיני אנשים שהתפנו, או מזכיר או זה, והוא מנהל את המועצה הדתית, לא תוכל לבחור רב שכונה. זאת פשוט פגיעה בציבור, פגיעה בכולם, שלא יהיה רב שכונה. לא הוא צריך לבחור, אפשר להקים ועדה מהמשרד, בשילוב עם ארגון רבני השכונות, בשילוב עם חבר המועצות הדתיות. ועדה אובייקטיבית שתבחר. אבל לא יכולים להשאיר עיר בלי רב שכונה, בגלל שאין מינוי, בגלל שאין דבר כזה. זה לא יכול להיות. העיר צריכה את הרב. אין מי שיתפקד. אז למה שלא יבחרו דרך חוקית, הגיונית, לבחור רב, ולבחור רב שיהיה שם. זאת פשוט פגיעה עצומה.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה. תודה. עוד נקודות, אתה רוצה להגיד?
משה ראוכברגר
ודאי.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להגיד לכם: כל ארגון קיבל, רק בשביל הפרוטוקול, קבעתי כמה זמן סך הכול ארגון רבני השכונות יוכלו לדבר היום בישיבה הקצרה שיש לנו. עכשיו זה על חשבון הדבר הזה, קחו בחשבון. בבקשה.
משה ראוכברגר
הדבר השני שדרשנו שישבנו עם המנכ"ל זה, שבוועדות הבחירה, וזה גם מאוד מקובל, יהיה גם נציג של רבני השכונות, של הארגון, של המזכירות, שהוא ילווה ויחווה את דעתו לטובת העניין וכולי.
היו"ר עתניאל שנלר
יש בעיה עם זה?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
הצד המשפטי גם נדרש.
משה ראוכברגר
הדבר הנוסף שהוא בעייתי – אנחנו קוראים לזה גזירה – בוחרים רב שכונה, שנה נותנים לו ולא נותנים לו משכורת. איך אברך צעיר שיצא מהלימודים, רוצה להיבחר לרב – אין לו את האמצעים בכלל, משכורת לא נותנים לו, תתחיל לתפקד. זה לא הולך. הצענו, הגיוני: תנו לו משכורת.
אביגדור אוחנה
לא אומרים לו להתחיל לתפקד.
משה ראוכברגר
אבל איך הוא יתפקד? מי ייתן לו כסף?
אביגדור אוחנה
הוא לא צריך לתפקד.
משה ראוכברגר
מה?
אביגדור אוחנה
הוא לא צריך לתפקד. כל עוד שהוא לא עובר לגור בשכונה הוא לא צריך לתפקד.
משה ראוכברגר
אבל איך הוא יגור בשכונה? הוא צריך כסף בשביל זה. הוא צריך לשכור דירה, זה כל כך פשוט לשכור דירה? אז קודם תן לו אפשרות להתחיל לעבוד, אחרי זה תבדוק אם הוא באמת עבר ואם הוא קבוע או לא.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
הרב ראוכברגר, הבנתי. הבטחה של המשרד עומדת פה, שכל המועצות הדתיות – אם הרב שנבחר יתחיל לעבוד באחד בחודש, מיד באחד בחודש הבא תהיה לו משכורת.
משה ראוכברגר
מה זה לעבור? לעבור זה לגור?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לגור ולעבוד, מיד באחד בחודש שאחרי כן תהיה לו משכורת. נגמרו הימים שמשכורת הייתה נקלטת בשירות המדינה אחרי שישה חודשים. היום, תאמינו לי, גם בעשרה ימים, אפשר לארגן משכורת. ואתה יודע מה? אם קרה ולא, יקבל מקדמה בגובה המשכורת.
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. הלאה. הנקודה הבאה.
משה ראוכברגר
דבר נוסף, זה הנושא של דיווח שזה הנושא הכבד שלנו.
קריאה
הכי חשוב.
משה ראוכברגר
אל"ף, ההסכם הקיבוצי מחפה על זה ומתבטא בצורה מאוד מאוד חריפה. הכנתי כאן מסמך שאעביר לכם אותו אחר כך, שגם בדוח של מבקר המדינה יש כאן – לא יודע איך לבטא את זה - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
בעדינות.
משה ראוכברגר
אבל את הקטע הזה משמיט – אני מתאר לעצמי שבטעות – מילה. בקטע כתוב: שלא מאפשר כל פיקוח שהוא. אעביר לכם אחר כך את הצילום של ההסכם. שום פיקוח.
היו"ר עתניאל שנלר
אם מותר לי לשאול, כבוד הרב, ממתי ההסכם?
משה ראוכברגר
ההסכם מ-1988. ומאז ועד היום ככה נהגו. הסכם כתוב וחתום, רשום במשרד העבודה.
היו"ר עתניאל שנלר
לפני 21 שנים. אפילו יעקב אבינו אחרי 21 שנים שינה את התנאים שלו.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
22.
היו"ר עתניאל שנלר
.22
דוד שפירא
יעקב לא שינה, לבן שינה.
משה ראוכברגר
- - - פה לא אלוקים מצווה עליו. מצווים נגד אלוקים.
היו"ר עתניאל שנלר
אם הרב הוא אלוקים, כן. – יש שלוקחים על עצמם.
משה ראוכברגר
בכל אופן, בייצוג של הציבור הרבנים הם יותר אלוקים מאשר המשרד וכל האנשים האחרים, זה קצת הגיוני.
היו"ר עתניאל שנלר
זה בגדר הצניעות.
משה ראוכברגר
בגדר הצניעות, כן.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, לא. רק כדי להבין את הדברים של הרב.
משה ראוכברגר
הדיווח הוא לא לרב. נבין ככה. הרב זה לא פקיד. זה הדבר הראשון והעקרוני שצריך לדעת. הרב צריך את המעמד שלו כרב. כל המהות הרבנית הוא צריך להציג, אז הציבור יכבד אותו, ידון בו, יקבל את דעתו. אין לו כוח, אין לו – איך אמרו פעם, להבדיל, אין לו צבא לצאת לקרב. אין לו את זה, אין לו גם את הכוח. יש לו את המעמד שלו, את החשיבות שלו.
היו"ר עתניאל שנלר
אבל לא הציעו.
משה ראוכברגר
הציעו דיווח לראש המועצה הדתית.
היו"ר עתניאל שנלר
הציעו דיווח לרב העיר.
משה ראוכברגר
לראש המועצה.
אביגדור אוחנה
שתיהן.
משה ראוכברגר
אפשר לקרוא עוד הפעם, לרב העיר ולראש המועצה הדתית. זה הרס של הרבנות.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
ואם יהיה רק לרב העיר, זה לא ילך?
משה ראוכברגר
לא, אני נתתי הצעה אחרת.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להבין, הרב. אתם נורא נסערים אבל קשה להבין כשאתם רוצים להגיד את הדברים ואתם לא רוצים להגיע לתשובות, לפיתרונות.
משה ראוכברגר
יש לי תשובה. לא נתתם לי.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, יש לך דעה, אין לך תשובה.
משה ראוכברגר
לא, יש לי תשובה לפיתרון.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להבין קודם את הבעיה. אי אפשר תשובה לפני הבעיה. אני רוצה שתסגרו את העניין. לית מאן דפליג, לכאורה, שמעמדו של הרב, מבחינת מעמד הרב לרב, הכפוף לרב העיר, מטבע הדברים, שכאן לא שייך פגימה במעמדו של הרב. אם אתה אומר שבעצם הפקיד – זו לא מילת גנאי – של יושב ראש המועצה הדתית, אתה רואה בכך פגיעה במעמדו של הרב.
משה ראוכברגר
זה בוודאי פגיעה. אבל גם בדיווח אני רואה פגיעה. יש לי פיתרון לפי הנוהל. בנוהל של המשרד כתוב שפעם בחודש, כל חודש, יישבו הרב הראשי ורבני השכונות ביחד, סעיף 6.2, יישב איתם, וידונו על כל הדברים שצריך לנהל וצריך לעשות. תכנית עבודה. הצעתי למנכ"ל: כאן יהיה כלול – גם מבקר המדינה מדבר על דיווח בעל פה ולא שום דיווח בכתב. יש לי כאן את הדוח שלו. אבל אני אומר: כמעמד, בשם רבני השכונות, פיתרון: רב העיר יישב, מכובד עם רבני השכונות שלו, ידונו מה היה, מה עשית, מה תעשה, זה גם דיווח, גם תוכנית וזה כבוד ומכובד.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה.
אביגדור אוחנה
רק הבהרה קטנה: תכנית העבודה החודשית שכתבנו, לא בהכרח צריכים לשבת כל חודש, הם יכולים להכין את זה לכל השנה.
משה ראוכברגר
אבל תעשה כל חודש, איך שירצו. אבל שם יהיה דיווח. לא דיווח בכתב.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת הצעת הרב.
משה ראוכברגר
יהיה גם דיווח לרב.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת הצעתכם. אני מאוד מודה לרב.

חבר הכנסת אמסלם, בבקשה.
חיים אמסלם
כן, מספר שאלות לאדוני השר והמנכ"ל – תודה, אדוני יושב ראש הוועדה. שמענו את הביקורת של הרב ראוכברגר לגבי המספר בתקן, מ-10,000 תושבים ל-15,000 תושבים. אני רוצה לשאול מספר שאלות כדי שהתשובה תאמר גם לפרוטוקול. במידה שלפי מספר התושבים ניתן לומר רב שכונה, אולם מכל סיבה הדבר לא נעשה. לא נעשה, לא נדרש. בסדר? החליט ראש העיר: אני לא צריך. שמענו כבר את האמירה, עם רב אחד זה כבר יותר מידי. מה אני צריך עוד אחד? אז מה המשרד יכול לעשות על מנת להביא לכך שייבחר?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לא הבנתי, רב שכונה או רב עיר?
חיים אמסלם
שכונה. ברוח האמירה הזאת, אתה יודע מה? – אני מסתדר טוב מאוד עם שני רבני שכונות בעיר, לא משנה לא ננקוב בשמם, לא רוצה יותר. מה המשרד יכול לעשות? האם יש לו שיניים, מה הוא יכול לעשות להביא לידי כך – כי אנחנו, אני מדבר כרגע לא כחבר כנסת אלא כרב לשעבר, שרואה את תפקיד הרב כתפקיד חינוכי, כתפקיד שחייב שהוא יבוצע וחייב שיהיה התקן הזה. אז זאת השאלה הראשונה.

עכשיו, משהתפנתה משרה לרב שכונה – היה באמת רב שכונה ויצא לגמלאות, או שבק חיה לכל חי, וגם כן אותו הדבר: לא נעשה דבר, האם המשרד כאן גם כן יכול להיכנס לפעולה, ומה הפעולה שהוא יכול לעשות?
דבר שלישי
בדוח, אני זוכר, עלה נושא שכאב מאוד לרבנים, מפני שהיתה בו הכללה גסה ובוטה שלא מלמדת על כלל הרבנים. אני מדבר על כך שבדוח המבקר נאמר שמספר רבנים נתפס, רב, שניים, לא זוכר כמה, רוב השנה שהו בחוץ לארץ.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
דיברנו על זה, נחזור על זה.
חיים אמסלם
בסדר. חשוב לשמוע. אני רוצה לומר: לא מעט רבנים, גם רבני ערים וגם רבני שכונות, יש להם מוסדות. ישיבות, כוללים. הם צריכים לתחזק את המוסדות שלהם.
היו"ר עתניאל שנלר
מה זאת אומרת? זאת עבודה נוספת?
חיים אמסלם
אל תשאל. אני אומר.
היו"ר עתניאל שנלר
למה, מה זה לא לשאול? אני שואל שאלה. המדינה משלמת לו משכורת לשרת את הציבור.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני אשיב. הדוח מתייחס גם לזה.
חיים אמסלם
תקבל תשובה.
היו"ר עתניאל שנלר
אני לא נגד, אני רוצה לדעת.
חיים אמסלם
בסדר, אני גם לא נגד.
היו"ר עתניאל שנלר
כשאומרים לי לא לשאול, זה מחשיד.
חיים אמסלם
לא, אתה תקבל תשובה.
היו"ר עתניאל שנלר
אני אוהב לשאול, למה לא? את פתח לו.
חיים אמסלם
הנה, אומר הרב ראוכברגר: במסגרת הרבנות שלו יש לו גם מוסד, יש לו כולל, שנוכחותו בשכונה משפיעה. לאברכים גם יש תכניות.
היו"ר עתניאל שנלר
זה מחזק את השכונה.
חיים אמסלם
לא רק זה, יש תכניות היום שנתמכות על ידי גבירים, שבעצם נותנות מענה שהאברך לא רק ילמד בכולל אלא גם בשעות הערב הוא יעשה פעילות.
היו"ר עתניאל שנלר
אדרבא.
חיים אמסלם
לצורך כך – ואין ברירה – ראש המוסד, כמו כל מוסד, חייב לקושש קש לתבן. חייב לנסוע לחוץ לארץ על מנת להביא תקצוב.
היו"ר עתניאל שנלר
ואין בזה ניגוד אינטרסים?
חיים אמסלם
אני לא יודע. אבל אני לא רוצה שנעמוד בעוד דוח כזה שיבוא והפעם לא יגיד ש-265 יום בשנה. - - -
היו"ר עתניאל שנלר
הרב אמסלם, אתה כן תעמוד בזה. עזוב עכשיו את הרבנים, זה לא קשור לרבנים. אני שואל שאלה פשוטה: ראש עיר, יש לו עסק בעיר. עכשיו נבחר לראשות העיר, הוא מתעסק עם העסק? אני חבר כנסת, היו לי לפני כן עסקים. נבחרתי להיות חבר כנסת, נדרשתי, על פי חוק, לנתק כל קשר עם עסקיי בעבר ולהעביר למישהו אחר את אותה סמכות. אז אם יש לי מוסד ואני עכשיו נבחר לתפקיד ציבורי, אני אעביר את התפקיד למישהו אחר שימלא את מקומי כל עוד אני בתפקיד רב העיר או רב שכונה, סליחה. ככה אני מבין את ההיגיון.
חיים אמסלם
אני יכול לענות תשובה בבקשה.
היו"ר עתניאל שנלר
מבקר המדינה, רגע, זו שאלה משפטית. מבקר המדינה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לא, אבל לפני כן הייתה לו שאלה ראשונה. כדי שאשלים לו את זה.
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. תודה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
הרב אמסלם, שאלת שאלה לגבי תקן שהתפנה ולא נדרש. תראה: המשרד הוא רגולטור, אני לא אחלק – הרי כל הטענה שהייתה אצלנו לאלה, למלעיזים, שרצו לקרקע את המושג הזה, המוסד הזה, שנקרא רב שכונה, רב מושב, היתה שכל זה פיקציה. המשרד לא מחלק תקנים. המשרד נותן תקן למי שמבקש. בעיר יש רבני עיר שבוחנים את הצרכים הרוחניים של העיר. אם רב העיר חושב שצריך וחסר, צריך להגיש בקשה ביחד עם ראש המועצה הדתית. זה נוהל משותף גם לרב העיר, גם לראש המועצה הדתית. אם אין בקשה, זה אומר דרשני. יש מצבים שרב העיר דורש, ראש המועצה אומר: לא צריך, אין כסף – יש לו אפשרויות. עומדת לו מועצת הרבנות הראשית להעלות את הנושא שם. יש לו פנייה לשר. בוחנים את הסוגיות שם. הרבה פעמים המשרד מקים ועדות לבדיקת שיתוף פעולה בין רב העיר לראש המועצה הדתית. לכן הטענה במקרה, בשאלה שלך, היא יותר טענה כלפי רב העיר, ראש המועצה הדתית. אנחנו, בקום ועשה, לא מחפשים – ולך לחפש לפי תקינה, עשה סטטיסטיקה, איפה ייקחו תקנים.
חיים אמסלם
אם יפנו אליך תושבים ויאמרו: בגלל המחלוקת בין רב העיר לראש המועצה הדתית אין לנו רב.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
יפה, אני אפנה אותם למועצה הדתית. אם יבואו ויאמרו לי כפי שאתה אומר: יש צורך, אבל בגלל המחלוקות – אנחנו נתערב.
חיים אמסלם
אוקיי.
היו"ר עתניאל שנלר
אולי אדוני ישלים את השאלה הנוהלית של ניגוד האינטרסים?
יובל חיו
זה לא,
רציתי להתייחס למכלול דברים כי נדרשות כמה הבהרות פה.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה, אדוני.
יובל חיו
הועלה נושא הדיווח הידני או הדיווח בעל פה. חשוב להבהיר בנושא הזה שהסתמכנו על תשתית נורמטיבית של חוזר מנכ"ל של המשרד, שאומר: חוזר מנכ"ל מיוני 2001 קבע, כי רבני שכונות ידווחו למועצה על עבודתם בשכונות באמצעות טופס ידני. הנורמה הזאת קיימת משנת 2001. לא ידוע לנו שאנחנו סבורים שמערכת כל כך רחבה, כל כך מפוצלת, יכולה להתנהל על בסיס מערך דיווח בעל פה. זה מערך דיווח שלא יכול ליצור מעקב אמיתי אחר הפעולות. אני אדגיש גם שהציטוט שנמצא בסוף הקטע שהקראתי, הוא ציטוט שהובא מתוך חוזר המנכ"ל ולא מתוך ההסכם הקיבוצי. אנחנו באופן עקרוני נמנעים מלהיכנס להסכמים קיבוציים, כסרגלים נורמטיביים, מבחינתנו. זו ההבהרה הראשונה.


הועלה פה נושא התקנים. חשוב להבהיר: המערכת נמצאת במחסור. אנחנו, כמשרד מבקר המדינה, בדרך כלל לא ממליצים על משאבים נוספים. את זה צריך לקבוע המיניסטר והממלכה, כלשונכם. אבל אנחנו כן מצביעים על חוסר פעילות. הדוח מצביע על מצבים שיישוב של 1000 תושבים נמצא עם רב, ויישוב עם 70,000 ו-80,000 גם נמצא עם רב אחד. הדוח מצביע על מצבים שיישובים בני 200,000 תושבים, בישוב אחד יש שני רבנים, בישוב מקביל עם אותו מספר תושבים יש עשרה רבנים. אני כרגע אומר את זה לא לפי הנתונים הספציפיים, אבל יש פירוט בדוח. מרגע שהמערכת נמצאת במחסור, חזקה עליה עוד יותר לפעול ביעילות, ולכן נדרשת הבחינה הזאת. פחות חשוב לנו העניין אם זה 15 או 12, אנחנו מניחים שהמערכת המקצועית תנתח את הדברים ותקבע את אמות המידה.


הדבר האחרון זה קרבה משפחתית. הדוח לא מתייחס להיבט של קרבה משפחתית. אני כן יכול לומר שבמערכת הציבורית בכלל נקבעו נורמות שונות לסיטואציות האלה וחשוב ללמוד אותן כדי להתמודד עם הנושא.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מאוד מודה לאדוני. קיבלתי פניה מעורכת דין אורלי ארז-לחובסקי – נמצאת כאן? אז את רוצה לשאול?
אורלי ארז-לחובסקי
כן.
היו"ר עתניאל שנלר
כן, בבקשה גברתי. בקול רם.
אורלי ארז-לחובסקי
האם הנוהל מתייחס לצרכים של אוכלוסיות שיש להם צרכי דת מיוחדים. למשל, בני העדה האתיופית. למשל, נניח שיש מצב שיש עיר שלפי מספר התושבים לא זכאית לתקן נוסף, ויחד עם זאת יש אוכלוסייה שבעצם יש לה איזשהם צרכי דת מיוחדים, האם יש איזשהו חריג, האם יש ועדת חריגים של המשרד שמאפשרת, במקרים חריגים, מינוי של רב נוסף?
היו"ר עתניאל שנלר
תודה רבה, גברתי. השר.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
השאלה במקום. היא במקום כשחידדת אותה לקהילה האתיופית. אבל לצרכים אחרים – בפתיח שלי אמרתי: רב אמור, בעיקרון, אמור לתת מענה לכל האוכלוסייה ולכלל האוכלוסייה באשר היא, לא משנה מה השקפת עולמו ואורח חייו. לגבי הקהילה האתיופית יש החלטת ממשלה. יש החלטת ממשלה אחת לגבי מינוי קייסים, שזה רועים רוחניים, שהם עוד הוכשרו באתיופיה. כמו כן, יש החלטה לגבי רבני קהילות לעדה האתיופית. יש מספר תקנים, הם נענים שלא במסגרת התקינה הכללית של רבני שכונות. הם לא מוגדרים כרבני שכונות, ההסמכה שלהם שונה במועצת הרבנות הראשית. זה יוצא בתקינה למועצות דתיות שאין בהם קייס או רב, יוצא מכרז וכל מי שעונה לתקן, להגדרה, של רב יוצא העדה האתיופית ייבחר. ולא כפי שרצו אלה שרצו להיבחר כרבני שכונות, למדו את השפה האתיופית, ורצו גם על כבשת הרש הזאת לשים את היד ולא אפשרנו להם.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה, השר. ההסתדרות הכללית, יש כאן מישהו מההסתדרות?
קריאה
יצא עכשיו.
דוד שפירא
שטרן, יצא, מיד חוזר.
היו"ר עתניאל שנלר
טוב, יש כאן מישהו ממשרד ראש הממשלה? כן, רונית, האם אתם קשורים לעניין בדרך זו או דרך אחרת, מבחינת הביקורת?
רונית אלימלך
מבחינת הביקורת, לא. אנחנו קשורים מבחינת המעקב.
היו"ר עתניאל שנלר
כן. איך דרך המעקב שלכם בעניין הזה אמורה להיות? הולך להיות כאן עכשיו נוהל. יהיה, אני מניח, עד דצמבר, כי כך הוחלט בפעם שעברה שבדצמבר – זה מעקב כזה, ויגיעו להבנות בדרכי נועם. איך משרד ראש הממשלה מתכוון לעקוב אחרי התהליך כי הוא תהליך מורכב, עם הרבה אינטרסים, הרבה תחושות, הרבה אמוציות.
רונית אלימלך
התהליך אצלנו מתקיים באופן די מובנה כבר לאורך הרבה שנים. יש הוצאת ספרים שאנחנו מוציאים. אנחנו מול המשרד, עובדים מול המבקר של המשרד. אנחנו מקבלים את המסמכים וגם את הנוהל – הם שולחים לנו את הנוהל. קיבלתי כבר נוהל – ואנחנו מסתכלים על הנוהל ובודקים אותו. ואז אנחנו נותנים את הדיווחים שלהם: מה נעשה, מה התהליך, איפה זה עומד ואנחנו מוציאים ספר. יש לנו תאריכים קבועים שאנחנו מוציאים בכל ארבעה חודשים ספר, שנותן לאנשים מידע, איפה הדברים עומדים. אנחנו גם נותנים סטאטוסים: אם זה תוקן, לא תוקן, איפה זה עומד, באיזה תהליך זה נמצא. ככה זה מתנהל.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת אומרת, בהנחה שנאמר שבראשית השנה הלועזית הבאה יהיה נוהל שיתחיל לרוץ, נוכל בסיכום, אם אני מבין נכון, נאמר חצי שנה אחר כך, לבקש דוח מעקב האם הדברים מתנהלים בצורה זו או אחרת.
רונית אלימלך
כן.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מודה מאוד לגברתי.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני מציע לצמצם את הזמן ל-30 יום.
היו"ר עתניאל שנלר
בסדר.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
בסדר, ברגע שיאושר, ברגע שיאושר הנוהל.
היו"ר עתניאל שנלר
בנחת, בלי לחץ, העיקר שהדברים יהיו בהסכמה.

משרד האוצר, יש כאן מישהו?
בני שאולי-כהן
יש.
היו"ר עתניאל שנלר
עורך דין בני שאולי כהן?
בני שאולי-כהן
נכון.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
הם אחראים על המרור.
בני שאולי-כהן
אני מטעם הממונה על השכר. לא מאגף התקציבים.
היו"ר עתניאל שנלר
אני שמח. הקושי שמפריע לי לאורך כל הדרך הוא, שמצד אחד אנחנו כוועדה, והציבור כציבור, מטילים על רב השכונה עוד ועוד מטלות: תעסוק בזה ותעסוק בזה, ויותר אנשים, ולציבור החילוני, ומקוואות, ושלום בית, וחתונות, והרצאות, ושיעורים, ובתי כנסת ושבת. ובסוף הוא בא הביתה, וצריך להאכיל שמונה ילדים, והוא אומר: היאך? אז הוא ייסע לגבירים בחוץ לארץ להביא למוסדות שלו תרתי משמע. והוא יצטרך לעשות עבודה נוספת, כי הוא יצטרך לחיות. האם אנחנו כמדינה נוהגים ראוי בבעל תפקיד כל כך חשוב וכל כך הרבה ציפיות ממנו?
בני שאולי-כהן
שוב, חבל לי על כך שהגורם המקצועי שמטפל בעניינים האלו מטעם הממונה על השכר לא נמצא כאן. אני מהלשכה המשפטית. גם אגף התקציבים לא נמצא כאן כדי לדבר על זה. אבל אם הבנתי נכון ייתכן ובעבר היו דיונים בנושאים האלה. מה הוחלט בהם אינני יודע.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
הוחלט: 5%, כמו כל האוכלוסיות במשק.
בני שאולי-כהן
הבנתי שלא היה מקום להעלות את השכר. אבל, שוב, אין לי ידיעה בנושא, לא עסקתי בכך.
היו"ר עתניאל שנלר
או.קי. אתייחס לזה אחר כך. עוד שאלה, מבחינה משפטית, כעורך דין. אתה מכיר את טיוטת הנוהל?
בני שאולי-כהן
לא. עוד לא.
היו"ר עתניאל שנלר
עוד לא, אתה עדיין לא מכיר. היה כאן ויכוח – לא ויכוח. החלפת דעות. - - -
אביגדור אוחנה
גליה קליין היא מהלשכה המשפטית שלנו, והיא תוכל - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אה. אוקי. אז היא תוכל להתייחס ואחר כך נעבור הלאה.

אתה מוכן להתייחס לשאלה של ניגוד האינטרסים והעניינים, ואבא ובן, ומשפחה?
בני שאולי-כהן
לא. אין לזה נגיעה מבחינתי.
היו"ר עתניאל שנלר
אין לזה נגיעה לכסף.

או.קי. אני מאוד מודה לך.
בני שאולי-כהן
אני מכיר איזשהו נוהל אחר, לא את הנוהל שהבנתי שהוכן לאחרונה, שאמור היה לגעת בענייני החופשה והדיווח של הרבנים לגבי היציאה שלהם לחופשה. בהקשר הזה גובש נוהל שדיברנו לאחרונה גם עם הלשכה המשפטית של המשרד לענייני דת, שיצא בהקשר הזה. הבנתי שהם מכינים גם נוהל הרבה יותר רחב שמתייחס לכל הדוח, אבל את זה אני לא מכיר.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מודה לך. אני מודה לך מאד. בינתיים חזר נציג ההסתדרות. אמרתי שאני מרגיש מאוד רע עם איזה הסכם שעשו לפני 21, 22 שנה, שבגינו כנראה היום אנשים פושטי יד, וזה חורה לי כאזרח. האם לא ניתן יד אחת לעשות, כממשלה, עם המשרד – המשרד מוביל, לא עם המשרד – יחד עם ההסתדרות, עם הרבנים, עם האוצר, לבחון. משנים תפקיד, פותחים תפקיד, עושים דבר הרבה יותר רציני, למה לפתוח את הסיפור הזה? אז גם שאלה של תפקיד מול היקף אוכלוסייה. הרי קביעה סתמית: אוכלוסייה 15,000. אולי צריך כל 20,000?, אולי כל 10,000? אני מרגיש איזה מין מהלך כזה שמדינת ישראל קובעת כל פעם נושא אחד, במנותק מהראייה הכוללת, וזה מתקבע. ובעלי האינטרסים לאורך השנים – ולא משנה מאיזה צד: ממשלה, רבנים, משרד, לא משנה – נאחזים באינטרס שלהם, שנקבע, ואף אחד לא אומר: בואו נהיה אמיצים, נפתח את הכול. האם ההסתדרות מוכנה ללכת עם המשרד ונקרא למדינה, לממשלה, לפתוח את ההסכם הקיבוצי, לתת סוף סוף מעמד ראוי לרבני השכונות?
שלמה שטרן
תודה לאדוני על השאלה. שמי שלמה שטרן, אני ראש חטיבה, אני מטפל בין היתר ברבני השכונות. אדוני התפרץ לדלת פתוחה מאד. אין ספור פניות שלי, כמחזיק התיק ומטפל בנושא הזה, למשרד הדתות, נשארות ללא מענה. איך אומרים הילדים? לא סופרים אותנו. גם בנושא של הדוח הזה שהזכירו המנכ"ל וכבוד השר. ביקשתי לזמן אותי לפגישה, אפילו לא נעניתי. הדוח עצמו, לא ראיתי אותו. הם לא מתייחסים אלינו.
היו"ר עתניאל שנלר
אדוני מדבר על הנוהל.
שלמה שטרן
הנוהל, סליחה.
היו"ר עתניאל שנלר
אתה מדבר על טיוטה ראשונה של הנוהל.
שלמה שטרן
לא ראיתי אותה.
היו"ר עתניאל שנלר
גם אני לא ראיתי אותה, אגב. זו טיוטה ראשונה.
שלמה שטרן
אין שום ספק שכאשר אני אראה את הנוהל, גם אם הוא - - -
היו"ר עתניאל שנלר
סליחה, אני רוצה לעזור לך עכשיו: למה אתה תולה את זה בנוהל? אני שואל שאלה הרבה יותר בסיסית. עזוב אותי נוהל, עזוב אותי ניירת: רבני השכונות – כולם רומסים אותם. תפקידם הרבה יותר גדול ממשכורתם. לא מכבדים אותם כי הם חייבים להתקיים. ואז הם מכסים הרבה דברים ואז אומרים לי אל תשאל ואל תראה ואל תיגע ותן לנו רק לשרוד. די. אנחנו מדינה מתוקנת. תהיו אמיתיים, שימו את הכול על השולחן. הכול שקוף ויהיה להם שכר בכבוד.
שלמה שטרן
הקריאה הזאת לנהל משא ומתן יצאה מאיתנו ולא נענינו.
היו"ר עתניאל שנלר
אני שואל, אדוני השר: האם אנחנו יכולים לעזור ביניכם?
שלמה שטרן
אני רוצה רק להוסיף משפט, כבודו - - -
חיים אמסלם
היה מי שהציע בזמנו, עתני, להשוות את שכר רב השכונה לרב העיר. אם רב השכונה עובד - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לא כדאי לו. לא כדאי. אני אגיד לך למה.
חיים אמסלם
- - -
קריאות
- - -
היו"ר עתניאל שנלר
הרב, חבר הכנסת אמסלם, אוי ואבוי אם ניכנס עכשיו למהות. אני שואל שאלה פשוטה: האם אפשר למצוא מכניזם לפתוח את ההסכם הקיבוצי?
שלמה שטרן
התשובה היא כן. שיפנו אלינו.
היו"ר עתניאל שנלר
במה זה תלוי?
שלמה שטרן
יזמנו אותנו.
היו"ר עתניאל שנלר
מה המערכת צריכה לעשות בשביל שזה יקרה?
שלמה שטרן
אני זמין, מנכ"ל המשרד וכבוד השר מכירים אותי, יודעים את הטלפון שלי.
היו"ר עתניאל שנלר
מנכ"ל המשרד, מה אתם הולכים לעשות?
חיים אמסלם
החלטת ועדה, אדוני. החלטה.
שלמה שטרן
אני רוצה להשלים, ברשותך משפט.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה.
שלמה שטרן
אין שום ספק שכאשר אותה טיוטת נוהל תקבל את אישור הרבנות הראשית או גופים אחרים, ויקבלו את זה כנוהל וירצו להכניס את זה, אין שום ספק שלהסתדרות תהיינה הערות. במקום לבזבז את הזמן אחרי זה, ואנחנו נעכב את ההסכמה שלנו, אני מציע לעשות את זה כבר עכשיו, כבר אתמול, כבר שלשום. אינני מבין מה הסיבה של משרד הדתות לא לשתף אותנו ולא לנסות לקדם את זה בדרך הזאת, של ההידברות.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני רוצה לענות.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
רק משפט. אני חושב שנציג ארגון רבני השכונות שיושב בוועדה - הכל שקוף.
משה ראוכברגר
לא יושב. נציג הארגון לא יושב בוועדה. לקחתם בן אדם ושמתם אותו.
שלמה שטרן
אין נציג ארגון רבני השכונות בוועדה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
הרב רוז'ה לא מקובל עליכם? פתאום לא מקובל עליכם?
משה ראוכברגר
לא, הוא לא מקובל.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני יודע על הרב רוז'ה שהוא לא מקובל עליכם.
משה ראוכברג
לא, ואתה מכיר את זה.
היו"ר עתניאל שנלר
רגע, רגע, רגע.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אוקי, תודה. המנכ"ל יענה.
חיים אמסלם
הוא לא נבחר כנציגם של רבני השכונות.
היו"ר עתניאל שנלר
אל"ף, אני מאד שמח - - -
משה ראוכברגר
אני נבחרתי והם לא רצו לקבל אותי. נבחרתי והם לא רצו לקבל אותי.
היו"ר עתניאל שנלר
הרב, מחילה. מחילה. סוף סוף כנסת ישראל מצליחה ליצור שיח בין רבנים, איזה יופי. בבקשה, בניחותא. בבקשה.
אביגדור אוחנה
התהליך שאותו ביצענו בחודשים האחרונים, בחצי השנה האחרונה, הוא תהליך שנגע למהות ולקביעת עמדת המשרד לגבי עבודת הרבנים בכלל. לא התייחסנו כאן – ואמרתי את זה בתחילת הדיון כאן, שלאחר שנקבל את ההערות של הרבנות הראשית וחוות דעת של הלשכה המשפטית, נדע האם יש צורך בשלב זה לפתוח את ההסכם הקיבוצי, או לא. אם אין צורך לפתוח את ההסכם הקיבוצי בשלב הזה, אז לא נעשה את זה אלא רק לאחר שננהל דיון מול הממונה על השכר באוצר ונראה לאן אנחנו – כי הרי אנחנו לא יכולים – זה דרך אגב שלמה שטרן לימד אותי – אתה לא יכול להיות בצד של ההסתדרות, את זה תשאיר לנו. אנחנו, כמדינה, מחויבים לפעול מול הממונה על השכר באוצר. אנחנו בהחלט, ברגע שהדברים יתבשלו יותר ובמידה ויהיה צורך, לא נגיע להסכמות, נזמן אתכם, יפתח דיון מסודר בעניין הזה ומה שיתקבל יתקבל. בשלב הזה לא רואה טעם לפתוח את העניין.
שלמה שטרן
ניפגש בעוד שנתיים לפחות. אחרי כל התהליכים האלה.
היו"ר עתניאל שנלר
אתה מבטא סקפטיות מסוימת.
שלמה שטרן
לא, אני מבטא מציאות. מציאות שאני מכיר אותה.
היו"ר עתניאל שנלר
עתידית. אתה יודע לגבי נבואה אנחנו נזהרים בהקשר הזה קצת. אבל בעצם אתה מבטא עכשיו סקפטיות, שהתהליך הזה לא יוכל להוביל לשינוי - -
שלמה שטרן
לא, לא, לא. ממש לא.
היו"ר עתניאל שנלר
ואני רוצה לומר שאם על חברי הכנסת בוועדה יהיה מקובל, אני מתכוון – לפחות ייתכן, ובעוד עשר דקות או רבע שעה – אני מתכוון לפתוח את הסוגיה של ההסכם הקיבוצי הזה. אני חושב שזו שערוריה.
חיים אמסלם
ברשותך, לפני שתפתח, תסביר לי בשני משפטים מה אמר המנכ"ל כי לא הבנתי. אני לא בדיוק הבנתי.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, אני לא רוצה לפתוח את זה עכשיו, כי אני רוצה להתקדם. המנכ"ל דיבר על התהליך ולא על המהות.
חיים אמסלם
מה התהליך אומר?
היו"ר עתניאל שנלר
הוא אמר: אני רוצה ללכת בתהליך כזה שיוכל, לכאורה, להגיע לפיתרון בהמשך הדרך. כך הבנתי את המנכ"ל, שלא לפוצץ את המוקשים עכשיו.
אביגדור אוחנה
אני אומר את הדברים, אולי, בצורה יותר מסודרת: בתהליך הזה, אנחנו בעצם מבררים ומעלים על הכתב את עמדת המשרד, ואני מקווה שהרבנות הראשית תצטרף אליה או בהערות מסוימות – אנחנו כמובן נגיע להסכמה בעניין הזה - - -
חיים אמסלם
אני רוצה להאמין שגם המשרד וגם הרבנות הראשית מבינים ששכר רבני השכונות הוא שכר רעב.
אביגדור אוחנה
אבל אני אמרתי את זה בתחילת הדיון – אתה לא היית – אמרתי את זה במפורש. אמרתי.
חיים אמסלם
אבל צריכים לברר את זה.
אביגדור אוחנה
אתה לא היית בתחילת הדיון, אני אמרתי את זה במפורש: שבהחלט, כשאנחנו הגדרנו את תפקידי הרבנים, שהם תמיד היו ככה, אבל מהרגע שאנחנו מעלים את זה על הכתב ועושים את זה בצורה מחייבת, אני חושב וסבור שיש צורך להגדיל את שכר הרבנים. רבני השכונות. אמרתי את זה ואני חוזר על זה פעם שנייה.
היו"ר עתניאל שנלר
מסכימים, יש כאן הכמה.
אביגדור אוחנה
אין ספק.
היו"ר עתניאל שנלר
אין כאן ויכוח בכלל בחדר הזה.
חיים אמסלם
מדובר על טיימינג.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להתקדם, כן, בבקשה, הנושא של השכר. כן, בבקשה, עורך דין. בבקשה.
אביגדור אוחנה
נגמור את התהליך מול הרבנות ונתקדם.
היו"ר עתניאל שנלר
חברים, יש לנו מעט זמן, הישיבה היום קצרה, אנחנו מוכרחים להתחיל להתכנס. כן.
בני שאולי-כהן
שוב, מבלי לייצג את עמדת הגורמים המקצועיים אצלנו במשרד, משעה שדובר על קביעת שכרם של הרבנים והבעייתיות הקיימת בהעסקה שלהם, אולי ייתכן שיהיה מצב שייחתם הסכם קיבוצי חדש, אולי יסדירו את כל הבעייתיות הקיימת. אולי ואולי גם באיזשהו מקום יסכימו בתמורה לכך או לדברים אחרים נוספים, להגדיל את שכרם. אולי. יתכן - - - אני חושב שאולי זה מה שיקרה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אני חושש שיאמרו, שתהיה עמדה – סליחה על ההתפרצות – אני חושב שתהיה עמדה, שלא יתכן שקיצצו את שכר רבני העיר ולא יקצצו את שכר רבני השכונות. צריך לחשוב גם על זה.
בני שאולי-כהן
בהחלט, צריכים לחשוב על הכול.
היו"ר עתניאל שנלר
אני יכול לומר שככנסת – תעבירו את זה גם לפקידות המקצועית – אנחנו, כחברי כנסת, כך אני מרגיש, גם עם חברי הרב אמסלם, רואים שיש עיוות מהותי בין הציפיות מהרבנים ובין ההתייחסות של הממשלה למעמדם ושכרם של אותם רבנים.

אני רוצה לבקש את היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת. מי מייצג?
גליה קליין
עוזרת היועץ המשפטי.
היו"ר עתניאל שנלר
עוזרת. לא משנה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כאן את היועצת המשפטית.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מבקש לדעת רק דבר אחד, כי יש כאן את השר ואת המנכ"ל. רק דבר אחד: האם הנוהל הזה עונה על אמות המידה המשפטיות של העבודה הציבורית במסגרת הציבורית? בכל מה שקשור למכרז, בכל מה שקשור לגיל פרישה, בכל מה שקשור לניגוד אינטרסים, בכל מה שקשור למשפחה. האם נוכל לישון בשקט שהנוהל הזה לא מכסה עבירות על החוק, ומצד שני לא מעמיס ריחיים שאינן נדרשות.
גליה קליין
טוב. קודם כל, בתור מי שליוותה את ההליך, אני מאד מרוצה מההתנהלות של הדיונים בוועדה ומהכיסוי של הנושאים המהותיים שצריך להידרש אליהם, כאשר במהלך הדיונים בוועדה ישבתי, גם אחרים אני מניחה ישבו, עם העתק של דוח המבקר, ולפי זה ידעתי, וידענו כולנו, על מה לשים דגש.


כן, מבחינה ציבורית יש פה את האלמנטים של הבחירה. בחנו את התנאים, נראה לנו סביר. יש פה גם את האלמנטים של הפיקוח, של העבודה, של העסקת ההעסקה. מאחר שרוב הנושאים קשורים להיותנו גוף רגולטור, אני – כמובן, בסופו של דבר, זו החלטה של הגורמים במשרד – אני לא חושב שבשלב הזה, בכל מה שקשור להליכי מינוי, צריך היה כבר לערב את ההסתדרות. לגבי הנושא של ההסכם הקיבוצי: כן, אנחנו בודקים גם את ההיבטים מבחינה משפטית. הייתה פה הערה, אבל כמו שכולנו יודעים, כל סעיף בהסכם צריך לקרוא אותו על פי הקשרו. הסעיף הזה בהסכם הקיבוצי בעצם מעגן את גמול השעות הנוספות הגלובליות של הרבנים, והמשפט הזה נכתב בהקשר של השעות הנוספות הגלובליות. המשמעות היא, שרבנים מקבלים שעות נוספות גלובליות למשכורת שלא על פי דיווח, מאחר וזו משרת אמון שלא ניתן לפקח בפועל כמה שעות נוספות הוא עשה.
קריאה
מי מקבל שעות נוספות?
יהודה לנדאו
אין שעות נוספות לרבני שכונות.
גליה קליין
יש – אין שעות נוספות - - -
היו"ר עתניאל שנלר
רגע, רגע, גברתי.
יהודה לנדאו
- - - הכל פיקוח, זה כל כך ברור.
היו"ר עתניאל שנלר
רבותיי הרבנים, הרי אני לא שמעתי, כאשר דיברתם, שעורכת הדין התפרצה אל דבריכם. היא היה לה כבוד לדברים שהיא שמעה. בבקשה, גברתי תמשיך ויאפשרו לה לומר את הדברים בניחותא. בכבוד.
גליה קליין
יש עוד נושא אחד שאנחנו נתנו לו - - - וזה בעצם התפקיד הציבורי שיש לרב. בגלל זה בהחלט עמדנו על כך שיהיה איזשהו סוג של דיווח כדי שיהיה פיקוח, כדי שלא נגיע למצב שקיים היום. השיטה שיש היום לא עובדת. הגענו למצב שהוא מצב לא הגיוני, שאנחנו לא יודעים מתי רב יצא לחופשה ויש לזה עלות כספית, כי אחר כך הם מבקשים פדיון חופשה.
היו"ר עתניאל שנלר
האם יש עובדי מדינה או עובדי מועצות או בכלל, האם יש עובדים בשירות הציבורי שפטורים מדיווח כלשהו על פי חוק?
גליה קליין
תראה, אין לי את הפרספקטיבה הרחבה לגבי כל סוגי העובדים. אני בוחנת את המהות של התפקיד, את הפרספקטיבה הציבורית, את הדוח שיש ואת המצב הקיים בשטח ואנחנו סבורים שזה טעון תיקון – עלה על המבקר הזה בדוח שלו. עכשיו, אנחנו כן מתחשבים פה במעמדם של הרבנים ואנחנו לא רוצים חלילה לפגוע במעמדם, ולכן לא דרשנו כאן, חלילה, דיווח של כרטיס נוכחות או דיווח של כל שעה מה הם עושים. בסך הכול ביקשנו שכל יום ידווחו, יעשו רישום פנימי לעצמם. היום נתתי שיעור, יום למחרת הייתי בסיעוד, יום אחר כך - - -
היו"ר עתניאל שנלר
מובן. מובן.
גליה קליין
משהו מאד כללי, שבהחלט יכול לפקח גם על הנושא של בערך מה עשיתי, יכול לתת גם דיווח, בערך, על נוהל שמופק כרגע של חופשה ומחלה, ויכול לתת מענה כולל כרגע. עכשיו לשאלתך – כמובן שאנחנו נפקח על הדברים בשטח ואנחנו מקבלים גם ריג'קטים מהמועצות עצמן. נראה איך זה מתנהל. כרגע נראה לנו שהנוהל הזה הוא נוהל מאוזן, שבהחלט עונה על הדרישות של המבקר. אני מרוצה מהדיונים של הוועדה ושוב, כמובן שנשמע עוד גורמים ובסופו של דבר אני מקווה שזה יאושר.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה. יהיו עוד שלושה או ארבעה דוברים ואגיד לכם גם מי, הם ייצגו גופים. נסיים בעוד מישהו מהרבנים שידבר. לפני כן אני רוצה לשמוע מישהו מהמועצה הדתית.
חיים אמסלם
אדוני היושב ראש, אני רוצה לשאול שאלה.
היו"ר עתניאל שנלר
אתה תמיד רשאי, חבר כנסת תמיד רשאי. אבל אחרי השאלה ידברו כאן עוד שלושה או ארבעה נציגים מגופים שלא דיברו. אני רוצה לשמוע מישהו מהמועצה הדתית. רבני צהר, כל משפט קצר כי ב-10:45 אני צריך לסיים את הישיבה. בבקשה, הרב אמסלם.
דוד קדוש
נציג הרבנות הראשית, אני רוצה לומר משהו.
היו"ר עתניאל שנלר
בוודאי, בוודאי. אני רוצה שתסכמו את הדברים.
חיים אמסלם
הרבנים בכלל, כמו שנאמר בדיון היום, רבני השכונות, נזרק בהם הרבה בוץ, יש הרבה הכפשה. טענו עליהם שהם מזלזלים בתפקיד ולא ממלאים את תפקידם והרבנים – שמענו מה שקורה. ואני חושב שיש קו ישיר בין הזילות של השכר שלהם – כפי שאמרתי מקודם שבזמנו חשבו להשוות שכר רבני שכונות לרבני ערים, אז הוא אמר: לא כדאי לך, מפני שאנחנו באמת יודעים מה שקורה. כי גם שם יש זילות. וכל הסיפור הוא הא בהא תליא מילתא. "הזדלזל" תפקיד הרבנות, "הזדלזל" השכר. עכשיו מתקנים נהלים. מצוין, אני מברך על כך. יהיו מחלוקות. יש ועדה. הרבנים יאמרו. האם אתם לא חושבים שבצורה בלתי נפרדת, אם עושים סדר ורוצים לתקן נהלים, אז לא: את הנהלים כן נתקן, אבל השכר – יש לנו זמן לבדוק. אתם רוצים לתקן? תקנו את הכול. ושבאמת מעמד הרבנות וכבוד הרבנות והרבנים יהיה ביחס שווה למה שדורשים מהם. תודה.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה. מילה – רבני צהר, בבקשה.
אוריאל גנזל
קודם כל, אני רוצה לפתוח בברכות. שמי הרב אוריאל גנזל מרבני צהר, מנהל בית מיזם צהר וחקיקה שמייעץ לחברי כנסת בנושא של קידום ערכים יהודיים ופה, כמובן, תפקידם של הרבנים בראש ובראשונה. אתחיל כמובן בברכות ליושב ראש - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אבל תעשה את הברכות קצרה, כי אין לנו זמן.
אוריאל גנזל
קצר מאוד ולשר ולמנכ"ל על הוועדה ועל הנהלים שנעשו בצורה מקצועית. הם הזמינו אותנו ובעיני זו ממש מהפכה, ואציין שתי נקודות ועוד נקודה אחת שאני חושב שצריכות להיות בדיון. אחד: מאוד רציתי לברך על קבלת ההמלצה בנושא של ליווי הרבנים, בנושא של ההשתלמות ולהציע את עזרתנו. אנחנו שנים עושים את הדבר הזה, ונשמח בהתנדבות מלאה ובשמחה לתת את כל מה שאנחנו יודעים בעניין הזה, בכל מה שקשור להכשרת רבנים, לליוויים בשנים הראשונות, ממש מכל הלב.


הנושא השני שרציתי ממש לברך עליו זה כל מה שדובר עליו בהקשר של תוכנית שנתית, בהקשר של דיווח וכדומה, שזה קודם כל טובת הרבנים. דובר פה קודם על זילות הרבנים וחס ושלם שלא תהיה זילות לרבנים, אבל חלק מכבודם של הרבנים שהם יוכלו לבוא ולומר: עשינו מה שהצטווינו לעשות. אבל בשביל זה מישהו צריך לומר.


הנושא האחרון – ואני מבין שאנחנו לקראת סיום אז אני רק אעלה אותו כנושא והוא בוודאי יעלה כך או אחרת בהזדמנויות אחרות – כבוד השר פתח ואמר שבעצם התפקיד המרכזי של רבני השכונות היום זה לפנות לציבור החילוני. ואין לי ספק שאת זה כולנו מבינים, שהציבור הדתי בצורה כזו או אחרת יוכל להסתדר, דווקא הציבור שאיננו דתי זקוק לשירותים הללו. שאלתי בהקשר הזה: היות ואנחנו מדברים על רבנים שצריכים לתת שירות לציבור מגוון ורחב, באיזו מידה הציבור הזה יוכל להביע את דעתו בעת בחירת הרב ואיזה הם תפקידיו. - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
עניתי גם על זה.
אוריאל גנזל
שהרי בנוהל, כפי שהוא הוצג - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
עניתי גם על זה. חבל שלא שמת לב.
היו"ר עתניאל שנלר
הדבר הזה נאמר ממש בדברי הפתיחה.
אוריאל גנזל
נכון, אבל זה נאמר: שיהיו נציגי רבני בתי הכנסת.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
לא, לא. חברי מליאת המועצה, ברשותך. מליאת המועצה הדתית נבחרת לפי מפתח פוליטי של מועצת העיר. מועצת העיר נבחרת על ידי אמירה ברורה של הציבור הרחב. לא ניתן למחזר את האמירה של הציבור 20 פעם בוורסיות כאלה, כדי לסבך את תהליך הבחירה. מספיק רבני עיר נבחרים במסלול החתחתים הזה, בגלל הרצון שלנו להוכיח שאנחנו לא כאלה ולא כאלה. אין תפקיד ציבורי שנבחר בדרך כזו. אנחנו עושים את זה גם על רבני השכונות. לכן, אמרנו: מליאת המועצה הדתית - - -
היו"ר עתניאל שנלר
כבוד השר, אנחנו באיחור עצום. אנחנו לא יכולים לחזור על מה שאמרנו. אמרנו את זה.


הרב קדוש בבקשה. בבקשה, כבודו.
דוד קדוש
כבוד היושב ראש, אנחנו שמחים על גישתך, קודם כל, במכלול העניינים, ובפרט כלפי האוצר, שיתעוררו קצת. שהגיע הזמן, כמו שאומרים, להעלות את השכר. אני רק שואל, אני אומר לכם דבר: לפני 40 שנה, כשנכנסתי לרבנות, אז היה מקובל שבמשרד אומרים: לפחות, לבוא לקחת את הרב. אז גם לרבנים עוד לא היתה מכונית. הגיעה אלי – הייתי צריך לערוך חופה בשכונה רחוקה בחיפה. שלחו משאית ממגדל העמק בשביל לקחת את הרב. אני אומר לו: אני לא עושה הובלת דירה. איך אפשר?
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כי חשבו: הרבנים כבדים.
דוד קדוש
למה אני אומר את זה? זה לא קשור, אבל כשהיום הייתי צריך לבוא לוועדה, התקשרה אלי המזכירה של המנכ"ל: אתה מוזמן לוועדה. אני אומר לה: אני ב-09:00 לא יכול להגיע. שני אוטובוסים, צריך שעה ורבע. אני אקח מונית, תחזירי לי הוצאות. "אין לנו אפשרות". אין אפשרות להחזיר לך 40 שקל.
היו"ר עתניאל שנלר
כבוד הרב, אני אשמח לדבר אתך אחר כך על הנהלים האלה, אבל זה לא קשור - -
דוד קדוש
זה קשור.
היו"ר עתניאל שנלר
והצבעות המליאה התחילו ב-10:00. אני חייב לסיים את הדיון לפי החוק.
דוד קדוש
אני אומר לך למה זה קשור. זאת אומרת שהאוצר, שישמעו, בגיבוי של משרד המשפטים, חונקים את משרד הדתות. זה לא השר, זה לא המנכ"ל, זה משרד האוצר. והשאלה למה הם חותרים. לחסל את הרבנות. יצאו עשרה רבנים מחיפה, רבני שכונות, אף אחד לא התמנה. אף אד לא קיבל את הזכויות שמגיעות לו. בית משפט החליט: מגיעה לנו שחיקה של שמונה שנים. לא משלמים. איפה כאן המשרד? איפה האוצר?
היו"ר עתניאל שנלר
מה זאת אומרת? בית המשפט קבע?
דוד קדוש
קבע, קבע. פסק דין. וצריכים לשלם.
משה ראוכברגר
שניהם נמצאים פה, הם יודעים על פסק הדין. דיברתי עם המנכ"ל, דבר לקיר.
דוד קדוש
ולא משלמים. סליחה. רבנים יצאו לפנסיה – דוחפים לצאת לפנסיה. יצאנו לפנסיה. שנתיים. לא נותנים את הזכויות. שבעה רבנים. אז איפה מגן?
היו"ר עתניאל שנלר
אני בטוח שהשר ייתן לך תשובה על זה בדברי הסיכום שלו בעוד שתי דקות, אבל. . .
דוד קדוש
אני הייתי מציע הצעה, אדוני היושב ראש: קח את העניין, תקדיש עוד שתי ישיבות, זמן בפורום מצומצם את כל נציגי רבני השכונות עם המשרד, ראש בראש, ותדע את העניינים. אולי באמת מזה תצא איזו תועלת, כי יש רצון, גם לשר, גם למנכ"ל, להגיע לאיזה הסכם טוב.
משה ראוכברגר
לא עם נציג ההסתדרות, הרב קדוש.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מאד מודה לרב. נרשמו עוד רבים ואני מאד רוצה לתת לכולם מילה. ולוח הזמנים הוא כזה, כמו שנגזר עלינו. אז רק, באמת, אם מישהו רוצה להוסיף דבר שלא נאמר. אני פשוט עובר בסדר, בשביל לכבד את כל מי שטרח. כן, בבקשה.
עובדיה דהן
אני יושב ראש המועצה הדתית באשדוד. אחד הסעיפים בנוהל היה שצריך הסכמה של שני הרבנים הראשיים. אני חושב, שאנחנו כבר בהקפאה של רבני שכונות, הסעיף הזה יכניס לנו עוד פעם המשך ההקפאה. אם צריך את שני הרבנים – לדעתי, אני חושב, מספיק רב אחד.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה לומר שהמנכ"ל אמר שזה היה בחילוקי דעות, הוא אמר שדעתו כדעתך, ואמר שהחליט ללכת עם הוועדה.
אביגדור אוחנה
הם הכתירו את זה כהרס הרבנות.
היו"ר עתניאל שנלר
שאומרים הפוך מהעניין הזה, ולכן זה מסוג הדברים שצריך, בשיח הראוי שימשיך להתקיים, להגיע להבנה. ואני בטוח שמניסיונכם הרב בשקלא וטריא תגיעו לפתרון של הסוגיה הכל כך מהותית הזאת, שכל דבר הוא הרס המערכת.


כן, בבקשה. רב השכונה של גבעתיים, רק במילה או שתיים.
איתיאל גליקסברג
במילה אחת. רציתי לבקש, ברשות היושב ראש, להעלות כמה נקודות שהועלו פה, עם מה ההשלכות שלהם כלפי הרב. השאלה הראשונה, למשל: נושא ההשתלמויות, האם זה יוכר לגמולים, או רק השתלמות סתם? שזה יוכר לנו.
היו"ר עתניאל שנלר
שאלה מצוינת.
דוד שפירא
יש הסכם קיבוצי על זה .
איתיאל גליקסברג
אין לנו, היום, כבוד הרב - - -
היו"ר עתניאל שנלר
לא, לא. זה לא ביניכם. הרב שפירא רוצה לדבר, דקה.


שאלת שאלה, נרשמה. הלאה.
דוד שפירא
זה קיים גם היום.
איתיאל גליקסברג
עניין השבתות – רב שכונה, מיום חמישי ועד מוצאי שבת עובד המון שעות נוספות, שבמשק מוכרות כ-200% שעות. אם הוא יוצא בשבת ב-07:00, עובר שני בתי כנסת, מגיע הביתה ב-14:00 אחר הצהרים, למה האוצר לא מכיר בזה? אין לנו עניין של שעות נוספות. שבת, הוא עושה סעודת שבת לפעמים ב-13:00 בצהרים, כשהוא יוצא ב-07:00 בבוקר. למה זה לא מתוגמל, הדברים האלה?
היו"ר עתניאל שנלר
את הסעודה אתה רוצה שישלמו לו, גם?
איתיאל גליקסברג
לא, בגלל שזה סכומי כסף גדולים שחייבים להיות מתוגמלים במשכורת.
היו"ר עתניאל שנלר
אתה שואל שאלה אחת עם הרבה פרטים. השאלה שלך: האם אני מתוגמל ראוי, בגלל מורכבות ואופי העבודה שלי. זו השאלה.
איתיאל גליקסברג
בדיוק. עוד שאלה: הגדרת התפקיד לרב. אני רב שאין לי הגדרת תפקיד. ביקשתי שיגדירו לי את התפקיד.
היו"ר עתניאל שנלר
הנוהל יגדיר לך את התפקיד.
איתיאל גליקסברג
יפה. עכשיו, הבחירה לרב שכונה: הגדרת התפקיד תהיה לפני הבחירה או אחרי שהוא ייבחר?
היו"ר עתניאל שנלר
זו תקינה. זה מכרז. אתה הולך למכרז – הכל ידוע. כל היופי במכרזים, בנוהל לא של חצר ביזנטית – אנחנו לא חצר ביזנטית באיזושהי קהילה באיזשהו מקום בעולם. זו מדינה. מדינת חוק. ובמדינת חוק יבהירו כל דבר בטרם מכרז. ייבחר אדם במכרז ולא יהיה מצב, אני מקווה, בעתיד, שאתה תוכל לכהן כשאביך רב עיר.
איתיאל גליקסברג
לא, זה אחר כך.
היו"ר עתניאל שנלר
זה לא תקין. והדברים צריכים להיות גלויים וברורים.
איתיאל גליקסברג
גם קרבה ליושב ראש מועצה דתית.
היו"ר עתניאל שנלר
כל ניגוד אינטרסים לא יכול להיות. לפי דעתי מדינה תקינה לא יכולה להתנהל כמו קהילה בגלות. פשוט לגמרי.
איתיאל גליקסברג
כן. אז הגדרת התפקיד – זה גם צריך לדבר.
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. עוד מישהו שלא דיבר?


בבקשה. אני אגמור את הסיבוב. כן. הרב לנדאו, מתל אביב. בבקשה.
יהודה לנדאו
רציתי להעיר: דובר כאן שרב יגור בשכונתו. אנחנו כולנו בעד, רק אני רוצה להזכיר שבכנסת חוקק שהוא יכול לגור עד שני קילומטר מהשכונה. זה דבר אחד.

לגבי הגדרת התפקיד של הרב, אני רוצה לומר לכם, שהיה פעם אחד מגדולי ישראל, קראו לו: רב אלחנן וסרמן. היה ראש ישיבה גדול, רב גדול. הוא אמר מה תפקידו של הרב: אם הרב עובר בדרך, והילדים אומרים: ששש. הרב עובר – זה כבר מספיק. זה התפקיד שלו.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
או. תביא לי. איפה הוא? חבל על דאבדין.
יהודה לנדאו
זה התפקיד. מי שמבין את זה, יבין מה התפקיד. הרב עובר – אז כולם עומדים. ששש. הרב עבר. זה התפקיד של הרב.
לגבי הנושא של דיווח
דובר כאן שיהיו נציגי ציבור בבחירה של הרב. מי באמת הבעל בית של הרב? לא מי שמשלם. משלם זה דבר אחד. הבעל בית האמיתי של הרב הוא השכונה, הוא הציבור, שאתו הרב מתפקד. והוא יודע בדיוק מה תפקידיו של הרב, כי הוא המפעיל את הרב בתפקידם. ואם יש איזושהי בעיה לאותו ציבור, הם פונים אל המועצה הדתית. כך שזה הדיווח הכי טוב שיכול להיות: זה הציבור עצמו.


לגבי גיל הפרישה, אדוני היושב ראש, נדמה לי שאתה הגשת איזו הצעת חוק בכנסת בעניין.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מצטער שלא קידמתי אותה. כן.
יהודה לנדאו
אני מסכים אתך שאתה מצטער – גם אנחנו מצטערים. אבל אתה הגשת הצעת חוק, ואני מאחל לך שתמשיך לקדם אותה.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מקווה.
יהודה לנדאו
לגבי הנושא האחרון שאמרת: אנחנו מוכנים למשא ומתן בכל נושא בלי תנאים מוקדמים.
היו"ר עתניאל שנלר
יוצא מן הכלל. אני מאד מאד שמח במה שאמר הרב לנדאו. תודה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
זה מוכר לנו מאיזה מקום.
היו"ר עתניאל שנלר
הרב שפירא, אני מתנצל שעד עכשיו - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
אחרון אחרון חביב.
היו"ר עתניאל שנלר
חיכיתי שהדברים שלך ישאירו את חותמם.
דוד שפירא
אתה מעמיד אותי בניסיון קשה מאד. אני חייב לומר. אל תצחק.

מוריי ורבותיי. קודם כל, אני מודה לעתניאל שנלר שאני מכיר אותו הרבה שנים. כשהוא לוקח דבר לעניין, אז הוא לוקח את זה ולא נותן שזה יתברבר ויתמסמס ואני לא יודע מה. הוא יהודי, איש מעשי.
היו"ר עתניאל שנלר
הרב שפירא, מחילה.
דוד שפירא
אני לא מחמיא לך.
היו"ר עתניאל שנלר
לא. הזמן. לא לי.
דוד שפירא
הזמן הוא זמן, הוא זמן יקר. כל הישיבה הזאת היא יותר מידי יקרה לי. ואני מודה לו על כך שלקח את הזמן ומקווה שאכן תצא מדבריו טובה לכלל הרבנות בארץ.


אני מבקש לומר לך, עתניאל: אתה ואני, אולי כולנו, חניכי בית מדרש מסוים, שבית המדרש הזה קבע שרב הוא לא פקיד. כל מה שאני שומע פה, 90% מהדברים – אמרתי את זה לרבנים הראשיים לישראל, שיחיו – אתם הופכים, מוריי ורבותיי, עם כל הכבוד, את הרבנים לפקידים. אנחנו, כל זמן שנשמה בקרבנו – ואני אומר את זה לשר מרגי, ידידי היקר עשרות שנים – כל זמן שהנשמה בקרבנו נעמוד על כל הרגליים שבעולם, ולא ניתן – עתניאל, שמע אותי היטב. אני אומר את זה לך אישית, מכיוון שאני מאד מעריך אותך – לא ניתן, אפילו זה יהיה הפסד כספי, להפוך את הרבנים לפקידים. על כל המשמעות. וייאמר לשבח, ואמר את זה אדם שאינו שומר תורה ומצוות. בהסכם הקיבוצי משנת 1988, שהיתה לי הזכות, יחד עם הרב ראוכברגר והרב לנדאו לחתום גם על ההסכם, גם הרב קדוש חתם על זה, היה יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, נציג האוצר. היום, אנשי האוצר קצת ירדו לדרגתם. הוא אמר – אני מצטט - - -
היו"ר עתניאל שנלר
לא, לא. הרב שפירא, אני מתנצל. אני מוחה.
דוד שפירא
על מה? שלא ירדו מדרגתם?
היו"ר עתניאל שנלר
אנחנו לא אומרים לשון הרע על אף אדם - -
דוד שפירא
לא, הוא אמר טוב.
היו"ר עתניאל שנלר
בטח לא על ציבור.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
גם להם הורידו דרגות.
דוד שפירא
האמן לי, אתה תשמח לשמוע מה שהוא אמר. יהודה שטיין אמר: רב זו משרה של אמון, רב לא ייתן דיווח, רב לא יחתום. והוא הכניס את ההסכם הזה בשנת 1988. אדם שאינו שומר תורה ומצוות. מה אני שומע פה מאנשי תורה ומצוות? יש פה איזה רבני צהר – לא יודע מי אלה בכלל. מה זה - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אתה סיימת לדבר. סיימת לדבר.
דוד שפירא
לא, לא.
היו"ר עתניאל שנלר
אדוני הסדרן – אם אתה לא מתפסיק לדבר, אתה לא תישאר אצלי.
דוד שפירא
אני רוצה לדעת מה אמרתי.
היו"ר עתניאל שנלר
לא. אתה לא תפנה כך לרבני צהר - -
דוד שפירא
אני לא יודע מי זה.
היו"ר עתניאל שנלר
ולא לפקידי האוצר, ואתה לא תזלזל באיש.
דוד שפירא
אני לא מזלזל. אני מכבד את כולם.
היו"ר עתניאל שנלר
סיימת לדבר בוועדה שלי. כאן לא מדברים לשון הרע בוועדה הזו, גם כשכועסים.
דוד שפירא
עתניאל - - -
היו"ר עתניאל שנלר
לא, אתה לא תדבר בוועדה הזו.
דוד שפירא
עתניאל, לא דיברתי לשון הרע. סליחה.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, דיברת בזלזול על פקידי האוצר ועל רבני צהר. אני לא אקבל את זה כאן.
דוד שפירא
הם הוזמנו לישיבה, אנחנו לא הוזמנו לוועדה. למה לא?
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. סיימת את דבריך.
דוד שפירא
תודה רבה לך.
היו"ר עתניאל שנלר
בבקשה.
דוד שפירא
אני מודה לך.
היו"ר עתניאל שנלר
השר רוצה להגיד עוד משהו? אם אתה רוצה, לפני שאני מסיים.


תראו, קיבלתי אישור להמשיך את הישיבה היום עד 10:45, על אף שהמליאה התחילה ב-10:00, כי היום יש יום זיכרון לרבין, והכל השתנה, כל לוח הזמנים. קיבלתי מהיושב ראש פתק, שהוא מאשר לי באופן חריג עד 10:45. נכון לעכשיו מצביעים במליאה, ואני חורג כבר עשר דקות, ואנחנו נחרוג רבע שעה, וזו עבירה נוהלית בכנסת. אני לא רוצה לחרוג יותר.


לכן, יסכם את דברי המשרד השר, אחר כך אני אסכם את הישיבה, ואנחנו ניפגש עוד ישיבה. תם ולא נשלם. הנושא הוא טעון, עד כדי כך שחרגנו גם בדיני עלבון חבר, ולכן התפרצתי, כי בין אדם לחברו חשוב יותר מהמשכורת של מאן דהוא. וזו גדולתו של רב, ולא גדולתו של רב שיגידו הס כשהוא עובר. הס, כשיש לו על המצפון והוא כועס, יסתכל במראה ויגיד: הס.


בבקשה.
דוד שפירא
אם פגעתי במישהו, אני מבקש סליחה, עתניאל. אם פגעתי במישהו אני מבקש סליחה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
זה הרב שפירא. זה הרב שפירא. נוח לכעוס, נוח לרצות.
היו"ר עתניאל שנלר
ראוי לבקש סליחה.
דוד שפירא
אני מבקש סליחה. עתניאל, סליחה.
היו"ר עתניאל שנלר
לא ממני. חס וחלילה. אני בכלל לא.
דוד שפירא
לא התכוונתי. אם אנשי האוצר ואנשי צהר חושבים שהם נפגעו, אני מתנצל בפומבי. לא התכוונתי לזה. חלילה וחלילה.
היו"ר עתניאל שנלר
בסדר גמור. אדוני השר.
דוד קדוש
רק שתי מילים, שהשר יענה על זה: יושב ראש מועצה דתית במקום מסוים, בלי להזכיר שם, הוריד משכורת לרבני השכונות על דעת עצמו, ל-50% ול-25%. בבקשה. אם זה ידוע לכם.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
צמד המילים: לא חוקי, אם זה מצויר כפי שאתה מציין את זה. הלאה.


רבותיי, אין ספק שמה שראינו פה ושמענו פה מחזק את דברי הפתיחה שלי. זה לא שני צדדים. אני לא מגדיר את זה שני צדדים – הממלכה והרבנים – כי הרבנות זו הממלכה והממלכה צריכה את הרבנות, ואני חושב שאין מה לעשות. מה שהיה מובן לפני 30 שנה לא מובן היום. משתנים דברים, התנאים, תנאי הסביבה נקרא לזה, תנאי האקלים – ניקח מושג מושאל – השתנו, ואני מצפה שהנוהל הזה, כפי שאמרתי בהתחלה, יסוכם ויגובש יחד עם כולם. לא יעזור כלום. אנחנו הממלכה – מי שהגדיר אותנו – נצטרך לעגל את הפינות שלנו במידת האפשר ואנחנו עושים זאת, בשום שכל. אני מקווה שהרבנים גם יבינו איפה זו סמנטיקה בלבד ולא פגיעה, ולצערי הרב חלק גדול סמנטיקה. אני חושב שצריך ללכת – אף אחד לא רוצה – אנחנו רוצים ביחד, למסד. רבותיי, אנחנו יכולים לטמון את הראש בחול, ולומר: אין בעיה והכל בסדר, והנה רבנים מתבגרים ופורשים, לא עלינו נפטרים, וחסר תקנים, ויש – יכול להיות, גם דור המדבר לא רצה להיכנס לארץ ישראל. המנהיגים של דור המדבר. גם לא רצו. אני נתקל בתופעה כזו גם ברבני ההתיישבות: תשאיר ככה, לא אכפת לנו שלא נכנסים אחרים.

רבותיי, הצרכים הם רבים. הזעקה שנשמעת פה היא זעקה, אבל לא זעקת שבר. אל תהפכו אותה לזעקות שבר. ביחד נתכנס עוד פעם ועוד פעמיים, יחד עם מועצת הרבנות. דווקא אתם, דווקא אתם שחינכתם אותנו, אנחנו, שלא רבנים, ששמענו את לקחנו מהרבנים – יש דעת רב. ואנחנו פנינו. הפנינו את הנוהל להתייחסות של מועצת הרבנות הראשית. זה לא פועל בחלל ריק. אני מקווה שנגיע להבנות. אם ניתלה בהסכם קיבוצי משנת 1988 יש לכם טענה. אבל רבותיי, פרות קדושות למכביר תחת המעטה של הסכם קיבוצי נשחטו בעשור האחרון ולפני כן. לכן אני חושב שגם ההסתדרות, גם ארגון הרבנים, גם המשרד, גם נציגי המבקר, גם המחלוקות המשפטיות צריכים להגיע פה להתכנסות. סך הכל הנוהל הוא נוהל, כפי שהגדירה אותו היועצת המשפטית במשרד, נוהל שעושה צדק עם כולם. אם ניתן פה ושם לשפר, לא במהות, אלא אם זה נקודות שדוח המבקר והביקורת יכולים לעמוד בזה, אנחנו שם. אם לא, מישהו יצטרך לסבול מזה. אני לא הייתי רוצה שהציבור ימשיך יסבול מזה.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה לשר, אני רוצה לבקש לסכם את הדיון.


ראשית אני רוצה להודות למבקר המדינה. תראו כמה אתם מחוללים, כמה אתם חשובים בעבודה שלכם. יישר כוח גדול, עוד לא סיימנו. יש עוד הרבה עבודה לפנינו.


שנית, הוועדה רוצה להודות למשרד, בראשות השר והמנכ"ל, על עבודה מורכבת מאד של ניווט בין האינטרס הציבורי, האינטרס ההלכתי ואינטרסים אחרים שהם ראויים – של מעמדו של רב, של חוזקה של ההלכה, של הצורך לשרת את כל הציבור היהודי, כל אחד על פי דרכו – יישר כוח גדול.


אנחנו נבקש לפתוח, או לבחון, אהיה זהיר יותר. נרצה לבחון, במשותף עם ההסתדרות ועם האוצר, את ההסכם הקיבוצי. אני ארצה לראות האם אפשר לדעת, באמת, מה השכר של הרבנים. כולם אומרים שהוא לא טוב, כן טוב. ראוי שהוועדה תקבל – אני מבקש לקבל - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
סולם שכר.
היו"ר עתניאל שנלר
קצת. סולם שכר. מה מקבל רב. אבל לא את הסולם הרגיל אלא גם כל מה שמסביב.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כולו. כל כולו.
היו"ר עתניאל שנלר
כולו. כל המשלימים. לדעת איפה זה עומד. הדבר הטוב ביותר שיכול להיות לרב בכלל ולרב שכונה בפרט, שהוא לא יודע מה משכורתו כי הוא יכול ללכת ולחיות כבן אדם, ולתת את כל כולו לקהילה ולא את כל כלו לאובר-דראפט. וזה הדבר הכי חשוב בעיני, שיהיה, באמת, שירות כמו שצריך. ובעניין הזה אני רוצה לשתף פעולה, ככל שניתן, עם הממשלה, עם האוצר, עם ההסתדרות, עם הרבנים. בוודאי.


לגבי הדוח עצמו, הנוהל עצמו, אני רוצה לומר שהבנו ממה שהוצג היום כאן, על הצורך, קודם כל, לעשות סדר במונחים, ובוודאי שרב עיר לא יכול להיות חלק מהמספר של רבי השכונה וחישובים כאלה או אחרים של מספר אוכלוסייה. יש לו תפקיד אחר, כמו שרב בית כנסת לא יכול להיכנס לזה. כמו שראש העיר לא נכנס לזה. רב עיר זה משהו אחר, זה לא רב שכונה. גם הובן כאן מה המשמעות של שכונה במובן הרחב יותר, וזו הבהרה חשובה מאד. הובן כאן שכולם מסכימים, שקריטריון ה-15,000 הוא לא בהכרח אופטימלי. אבל הובן שלצורך התקדמות המהלך אי אפשר לאכול את הכל במכה אחת, ולכן ממליץ המשרד לדון בנושא הזה, אבל לפתוח דיון עם האוצר על השאלה הזאת – זה תקנים – אחרי שנוכל להגיע להבנה על המהות שמסביב.


דווחה כאן הערה חשובה מאד, לגבי ועדת המכרזים. מה היא מייצגת ומה היא לא מייצגת ואיך היא מייצגת. אני רוצה לומר שניכר שלא ייפגע מעמד ועדת המכרזים אם יהיו בה גם משקיף או משקיפים, אנשים נוספים בעלי עניין, מבלי שהם יהיו חלק מדיוני ההכרעה בוועדה, בשביל שלא יחשבו שיש כאן שטיקים. אז אם באמת רבנים רוצים להגיד את דעתם, או אחרים להגיד לוועדה, אני רואה פה אפשרות גמישות, כל עוד זה לא פוגע בהליכים המשפטיים הנדרשים.


אני גם סבור שבנוהל, לגבי המגורים, נראה לי, אם מותר לי להעיר במשרד, אני חושב שההנחיה של עד שהוא לא עובר לא מקבל מאומה – אני רוצה לקחת דווקא את מדינת ישראל. בזמנו, כל עובדי המדינה שעבדו בירושלים נדרשו לעבור לגור בירושלים. פעם היה דבר כזה, בגלל מצבה של ירושלים. וקבעו תקופה שמרגע שאתה מקבל משרה, תוך שלושה חודשים אתה חייב לבוא לגור בירושלים, אחרת אתה מאבד את המשרה.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
זה נכון למי שמכהן כבר. אבל מי שהולך לבחור חדש?
היו"ר עתניאל שנלר
כן. אז יכול להיות – אני אומר את זה רק בשביל לומר: אדם שמתמודד לתפקיד, לתת לו 90 יום לשכנע, וכל משפחתו, והוא צריך לדאוג למקום לימודים לילדים – זה תהליך משפחתי. אני באמת חושב - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
שלא יתמודד, אם הסוגיה הזאת - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אוקיי. על כל פנים, בעיני, אני חושב שאם תהיה איזושהי תקופת גמישות של שלושה חודשים למעבר דירה, אני לא רואה בזה טעם לפגם אם זה בא לידי ביטוי כמקדמות, ואם לא – אז הוא מפסיד את משרתו? יכול להיות. ככה אני חושב בהקשר הזה.

אנחנו סבורים, כוועדה, שהתנאי שלא תהיה קרבה משפחתית הוא חיוני והכרחי. ועל זה צריכים לעמוד.

הוועדה חושבת, שהדיווח, כפי שנקבע כאן באיזון העדיין, בין העדר דיווח כלל ועיקר לבין דיווח וכרטיס החתמה, בפער שבין שניהם, התשובה תהיה: אין ספק שרב העיר לא פוגע ברב שכונה, ואם הוא פוגע ברב שכונה, ראוי שהם לא יכהנו ביחד באותו מקום. ואם הוא לא פוגע, בוודאי שהוא ישמח לקרוא דיווח, מה רבני שכונתו עושים, גם אם זה בכתב, על מנת שיהיה ניתן, לא רק שהצדק ייראה, הוא גם ייעשה וכל אחד יוכל לראות אותו. זה שקוף. אין כאן "אם במחתרת יימצא". כולם באמת עושים את העבודה לשם שמים. אז ראוי שהדברים האלה יעלו על הכתב. אדם הכותב גם עושה חשבון נפש. עושה חשבון נפש לעצמו, עם עצמו, בלי קשר לפיקוח. לכן הנוהל הדורש דיווח הוא נוהל נכון וראוי, תוך שמירת כבודו של הרב. והעובדה שהמבקר מסתמך על חוזר מנכ"ל זה חשוב וטוב, והוועדה מחזקת את ידי המנכ"ל ובוודאי את השר, בדרישה הזאת.
השר לשירותי דת יעקב מרגי
חזק לי את הגב, לא את הידיים.
היו"ר עתניאל שנלר
לא יתקעו לך סכין בגב, וגם אם אני אחזיק, יתקעו לשנינו.


אני רוצה לומר: כגודל השקיפות כך חוזק מעמדו של הרב. רב הוא מעל לפקידות, מעל לנהלים האלה, הוא צריך להיות מרומם מעל. וכשהוא מתעסק מי אמר למי ומי כתב למי, הוא יורד למטה. ודוח, דוח יפה לרב העיר רק נותן את האמון ברב ומרומם את מעמדו.


הוועדה מצפה לקבל עד סוף חודש דצמבר – זה עוד כמעט שלושה חודשים - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
כמה זמן נתנו לרבנות? לרבנות מה הצענו?
אביגדור אוחנה
שלושה חודשים. ועדת שרים כתבה את זה.
היו"ר עתניאל שנלר
מתי נגמר הזמן?
אביגדור אוחנה
עוד שלושה חודשים. זה נמסר לוועדה בשבוע שעבר.
היו"ר עתניאל שנלר
אז אנחנו ניקח עוד חודש. אנחנו, בעזרת השם, אני לא יודע מה יוצא התאריך העברי, אבל בשלהי חודש ינואר נכנס את הוועדה – זה עוד ט"ו בשבט, יום הולדת של הכנסת, ואני רוצה לבקש - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי
איזו מתנה אתם רוצים.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה לבקש שעד אז, בשיח, בנועם, מתוך רצון של כולם – אני, אגב, מציע לחשוב, אולי להוסיף לוועד הרבנים המייצגים היום – להוסיף, לא לגרוע – גם רבנים שהם בפועל רבני שכונות, שהם לא בפנסיה. כי אולי בכל זאת ראוי לפתוח גם את זה קצת לצעירים המכהנים היום - - -
דוד שפירא
שיזמינו.
היו"ר עתניאל שנלר
מתוך כבוד ושיח. ועשו כולם אגודה אחת, ואז נדמה לי שנוכל להגיע לנוהל טוב יותר. תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
11:10.

קוד המקור של הנתונים