ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/10/2010

עיכוב בבדיקת מבחני הדיינות, עיכוב במתן תוצאות מבחני הסמיכה לרבנות של הרבנות הראשית לישראל

פרוטוקול

 
PAGE
32
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

13.10.2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 111

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, ה' בחשוון תשע"א (13 באוקטובר 2010), שעה 9:00
סדר היום
1. הצעה לסדר-היום (דיון מהיר): עיכוב בבדיקת מבחני הדיינות, של חבר הכנסת יעקב כ"ץ.

2. הצעה לסדר-היום (דיון מהיר): עיכוב במתן תוצאות מבחני הסמכה לרבנות של הרבנות הראשית לישראל, של חבר הכנסת אורי אורבך.
נכחו
חברי הוועדה: עתניאל שנלר

- היו"ר

זבולון אורלב

אורי אורבך

ציפי חוטובלי

יעקב כץ

אנסטסיה מיכאלי
מוזמנים
יובל חיו

- מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

רונית אלימלך

- מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

עודד וינר

- מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל

רפאל מזרחי

- מנהל מחלקת בחינות והסמכה, הרבנות הראשית לישראל

אוריאל גנזל

- מנהל ארגון צהר

אפרים ישראל וונדי
- עוזר חבר הכנסת יעקב כ"ץ
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמו
תמר פוליבוי

1. הצעה לסדר-היום (דיון מהיר): עיכוב בבדיקת מבחני הדיינות, של חבר הכנסת יעקב כ"ץ;

2. הצעה לסדר-היום (דיון מהיר): עיכוב במתן תוצאות מבחני הסמכה לרבנות של הרבנות הראשית לישראל, של חבר הכנסת אורי אורבך
היו"ר עתניאל שנלר
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בדיון מעקב על נושא שעסקנו בו לאור דיון מהיר שנדרש ונתבקש על ידי שני חבריי חברי הכנסת אורבך וכ"ץ. הדברים הללו מתקשרים לעיסוק של מבקר המדינה בהרבה מאוד תחומים, הקשורים לרבנות הראשית ולהתנהלותה בתחומים השונים, כאשר חבר הכנסת כ"ץ וחבר הכנסת אורבך העלו את שאלת הבחינות להסמכת רבנים ודיינים.


אני מציע שחברי הכנסת כ"ץ ואורבך, כל אחד יציג על קצה המזלג את אותן שאלות שהם ביקשו להעלות לדיון המהיר, כדי שנוכל להיכנס לתהליך. ערכנו דיון מהיר ראשון, ואחרי שתציגו את הדברים, נאמר מה השגנו עד היום ונראה אם הגענו לפתרון. בבקשה, חבר הכנסת כ"ץ.
יעקב כ"ץ
תודה ליושב ראש ידידי ולחברי לסיעה לעתיד אורבך, בעזרת השם.
היו"ר עתניאל שנלר
כל דבר בעתו...
יעקב כ"ץ
על כל פנים, קודם כל אני חייב לציין שמאז ועד היום נעשו שיפורים רבים. לפי דיווחים שקיבלנו, גם אלה שנכשלו וגם אלה שהצליחו – הבנו שהרבה מהנבחנים קיבלו את התוצאות שלהם, ועל זה תבורכו, זאת אומרת: כשרואים שאנשים לוקחים לתשומת לב את הדברים ולוחצים קצת על הדוושה בצורה יותר רצינית ואחראית, ניתן גם במסגרת של חצי שנה לעשות שיפורים של שנים רבות, וזה מראה רק - כמו שהיינו אומרים בסיירת פעם, עתניאל שנלר היה בצנחנים אז הוא לא זוכר - שאין "לא יכול", יש "לא רוצה", אבל כשרוצים, שום דבר לא עומד בפני הרצון, ואפשר גם את הבלתי אפשרי לעשות.


אבל כמו באופניים, אם לא ממשיכים לרכוב, מדרדרים. כדי להמשיך לטפס, צריך להניע את הרגליים כל הזמן וגם את הראש. אני חושב שהנקודות החשובות ביותר הן צמצום הזמנים, שראינו שזה דבר שהוא אפשרי, עמידה בזמנים כשמודיעים על תאריכים לנבחנים. חייבים להיות משועבדים למילה הנאמרת, זאת אומרת: לא יעלה על הדעת שקובעים תאריך למבחנים, ומשום מה, ברגע האחרון פתאום משנים את התאריכים, דבר שמשבש את הזמנים לכוללים, לנבחנים עצמם, למשפחות שלהם וכל המערך משתנה. אני בעיקר רוצה לדבר על שתי הנקודות האלה, כי אני חושב שאלה שתי הנקודות העיקריות. אני חושב שאם נקפיד, כמו שהצלחנו לצמצם ולעמוד בלוח הזמנים כפי שהבטחתם, ועל זה תבורכו מן השמיים, ורואים שזה אפשרי – ואני לא בטוח שזה היה בגללנו, יכול להיות שגם בלעדנו זה היה נעשה, אבל אם בגדר תנא דמסיע, גם על זה נבורך גם אנחנו, וחבר הכנסת עתניאל שנלר בראש העומדים.


אם באנו לפה רק כדי לראות איך הדברים ממשיכים בתהליך הזה ובעמידה בזמנים, אני חושב שמבחינתנו זה גם קידוש השם. מסתכלים עלינו ובוחנים אותנו, ואנחנו צריכים לתת דוגמה גם כאנשי תורה, כאנשי מוסר, כאנשי חוכמה. תודה.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה רבה לחבר הכנסת כ"ץ. חבר הכנסת אורבך, מילות מבוא לדברים הללו.
אורי אורבך
כמו שציין עמיתי היושב-ראש, חבר הכנסת שנלר, זאת ישיבת מעקב. כל הבקשות שלנו לדיון הזה נועדו גם כדי להאיץ את הדברים וכדי לשפר אותם, ואנחנו רוצים לשמוע מה קרה ומה התקדם מאז הישיבה הקודמת בסוגיה הזאת – הכי דחופה היא תוך כמה זמן נותנים תשובות לבחינות, כי הצטברו תלונות על שולחננו. על הדרך נשמח מאוד לשמוע גם בנושא של תנאי הבחינה, שהיו עליהם תלונות, שולחן לא שולחן, התנאים הפיסיים שיש לנבחנים, וגם כשדוחים – אם חלילה דוחים בחינות – מתי מודיעים על זה לאנשים, מה הנוהל, למה דוחים דברים. כל הדברים שרצינו בפעם שעברה, רק בהתחשב בזה שעברה כבר חצי שנה, ואנחנו מצפים לשמוע דברים חשובים, כי זה באמת לכבודה של תורה. גם לכבודה של מדינת ישראל, שבתחום החשוב הזה הדברים יתנהלו באופן ראוי ונאות. בלי לפגוע בשטעטל, שזה לא יתנהל כמו בשטעטל, אלא כמו במקום מתוקן.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה רבה. רבותי, אני רוצה לשחזר את התהליך, ומכאן כולנו שוחים אל הנושאים עצמם. הישיבה הראשונה התקיימה ב-17 במאי 2010. בסיכום הישיבה הזאת הוטלו על הרבנות המטלות הבאות: אנחנו ביקשנו לקבל נוהל מפורט מהרבנות, שיכלול בין השאר את הדברים הבאים: מועדי בחינות קבועים לכל סוג של בחינה. כשאנחנו מדברים על הנהלים, ביקשנו לדעת את המועדים גם לבחינת רבנים וגם לבחינות הדיינות.


שנית, חומר ידוע וקבוע באשר לנושאים הנבחנים, שכולם יידעו סילבוס, מה צריך ללמוד ומה צריך לדעת, על מנת להיבחן בחומר הנלמד. מקום עריכת המבחנים והתנאים, כולל ההשגחה, התנאים הפיסיים, כל אותם תהליכים איך למשל שוכרים מקום לקיים את הבחינה במקום נורמלי.


עסקנו בבדיקת המבחנים, מי בודק אותם, לפי אילו תנאים, האם יש חוזים, האם יש הסכמים כספיים קבועים ארוכים למול הבוחנים, לוח זמנים להעברת החומר מהרבנות לבדיקה, הזמן הדרוש לגמר הבדיקה של המבחנים, החזרתם לרבנות. עסקנו בפרסום התוצאות ובהצגתן בפני הנבחנים. העלינו את שאלת הערעור על בחינות חוזרות, על תיעוד מרכזי לשמירת המידע לגבי כל נבחן ולגבי כל בחינה, וכמובן גם בסוף תהליך ומועד לקבל תעודה, כי בסופו של יום, אדם נבחן לקבל תעודה כדי שיוכל להיכנס לעבודה. כל הדברים הללו נדרשו מהרבנות. דיברנו גם על עוד כמה דברים, שקשורים לכוח אדם, לתקציב, למחשוב וכיוצא באלה.


אני יכול לומר לחברים, שתוך שבועות מספר, בסוף יוני, כחודש אחרי שהמטלה הזאת הונחה על שולחן הרבנות, כבר הוגשו לנו, הוגשו לי טיוטות ראשונות. בפגישה שקיימתי עם מנהל מחלקת הבחינות של הרבנות ומנכ"ל הרבנות, עברנו על הטיוטות למיניהן, והיו לי הזכות והעונג גם להעיר הערות לפי רוח הדברים - הרי אני לא בעל מקצוע, יש כאן אנשים בעלי מקצוע - כנבחר ציבור בהקשר הזה. הדברים נידונו ברצינות רבה, כולל פעילות שהיתה ללמוד איך הדברים נעשים במוסדות אקדמיים, בבר-אילן נדמה לי, ואתה בוודאי תדווח על זה מייד.


אני גם יכול להעיד, שהייתי אורח ביום של בחינות רבות שנערכו לפני זמן מה גם בנושא רבנות, כשרות ודברים אחרים, ואז הגענו להיום, כאשר לפנינו מונחים נהלי בחינות לרבנות ולדיינות וידיעות לנבחן. אני אבקש להעביר זאת לחברי הכנסת. מכאן הבמה שלך, מנכ"ל הרבנות, מר וינר בבקשה, לדבר על התהליך ועל התוצאה.
עודד וינר
תודה רבה, אדוני היושב ראש. בהמשך לדבריהם של חבר הכנסת כ"ץ וחבר הכנסת אורבך, מטבע הדברים ברבנות אנחנו נפתח בדבר תורה קצר, "צו את אהרון ואת בניו" – "אין מזרזין אלא למזורזין", ועל כך תבוא על הברכה – צו לשון זירוז, ולא לשכוח שבמיוחד צריך הדבר במקום שיש בו חיסרון כיס, ולזה נגיע בסופו של ההליך.
היו"ר עתניאל שנלר
שוב אתם רוצים כסף...
עודד וינר
עד היום לא דיברנו על כסף. עד היום דיברנו על דברים שברוח, היום אולי גם נזכיר דברים – ואני מזכיר ליושב ראש, שהוא אמר שאם יהיה צורך, הוא יתגייס כפי שהוא עשה עד כה גם לנושא הזה.
היו"ר עתניאל שנלר
ככל שצריך.
עודד וינר
על כל פנים, אני מודה לכם, ולא מהשפה ולחוץ, על זה שזירזתם אותנו לעניין, כי כולנו חשנו בכוח ובצורך. כפי שפירטתי בישיבה הקודמת, זה נבע בעיקר מבעיות טכניות חיצוניות למערכת, ומאוד מאוד עזר הלחץ, וכולנו השתדלנו להתגבר על הפערים. אני מקווה שמעתה ואילך הדברים יהיו קלים יותר. אני גם מודה ליושב ראש, שהוא ממעיט בחלקו – כנראה איך פרשת נוח – אבל בכל אופן, אין אומרים את כל שבחו בפניו, על מקצת שבחו בהחלט אפשר להגיד. חבר הכנסת שנלר לא עזב אותנו, היה לאחיעזר ולאחיסמך, ובנמרצות רבה לאורך כל הדרך - - -
יעקב כ"ץ
"כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה"...
היו"ר עתניאל שנלר
אנחנו בסוף צריכים להגיע לנהלי הבחינות, בבקשה.
עודד וינר
אנחנו נגיע. לא ראיתי עוד חבר כנסת שהתנגד לשבחים שאומרים לו, אבל אני מקווה שחבר הכנסת כ"ץ לא בא למעט, כאשר הוא אמר בדור הזה. בכל אופן, התיקונים וההערות שהוא העיר היו בהחלט במקום ולעניין, וביחד עבדנו יד ביד על הנהלים.


הנהלים שנמצאים לפניכם, הן לרבנות והן לדיינות, נעשו בתשומת לב מרובה. למעשה, רובם היו מזה שנים לפנינו. הם קובצו ביחד, הותקנו, קיבלנו את הערות הציבור נקרא לזה, היושב ראש כמייצג הציבור, עברו את אישור מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרבנים הראשיים לישראל, כל הנצרך, והם ימשיכו ויתעדכנו, זה לא סוף פסוק. כל הערה – אני יכול לומר לכם, למשל, נושא אחד שנשאר שנוי במחלוקת גם בתוך הוועדות הפנימיות שלנו וגם עם חבר הכנסת שנלר, שלא היה שלם עד הסוף עם העניין, זה העניין של הערעור. לכן למרות שבתחילה – ואני אתן את זה כדוגמה – אנחנו אמרנו שלא יהיו ערעורים, מכיוון שאם לדוגמה באקדמיה, כפי שציין היושב ראש, אכן הלכנו ללמוד ולהתרשם איך הדברים נעשים באקדמיה, אנחנו יודעים שבאקדמיה יש בוחן אחד, בודק אחד ובמידה שיש ערעור, נותנים אותו לאותו בוחן. אצלנו בבחינות לרבנות יש שני בוחנים שבודקים. הבוחנים בודקים את המבחן כל אחד בנפרד במספרים סמויים, אחד לא יודע מהשני. לאחר מכן עושים סנכרוניזציה בין שתי התוצאות, ובמידה והפער עולה על 10%, נותנים את זה לבדיקה חוזרת, ואם עדיין ישנו פער, נותנים לשלישי.
היו"ר עתניאל שנלר
לסדר הדברים, אני מציע שנעבור פרק פרק על הנהלים ועל המועדים ונגיע לערעור.
עודד וינר
מכיוון שהיו שאלות, החלטנו שנשוב ונבדוק את זה לפי נהלים שייקבעו.


כמו כן, נצא בקרוב, בעקבות הערות בעיקר בנושא של הדיינות, למכרז תוספת דיינים למערכת לבדיקת הבחינות. אנחנו בשלבים אחרונים של סגירת המכרז.
היו"ר עתניאל שנלר
שבודקים, שהציבור יבין. לקחת יותר בוחנים מקרב הדיינים המכהנים, על מנת שיבחנו את הבדיקות.
עודד וינר
אכן, אני חושב שחבר הכנסת שנלר התרשם במו עיניו, שההערה בדבר תנאי הבחינות לא היתה במקומה, היות והנושא הזה תוקן לפני זמן רב. אני מזמין את חברי הכנסת אורבך וכ"ץ – ביום שני הקרוב, אם ירצה השם, נבחנים כ-1,500 נבחנים בבנייני האומה בנושאים נידה, מקוואות, איסור והיתר, שבת, חופה וקידושים, שמחות, שחיטה ומצוות התלויות בארץ, חגים, סת"ם – סת"ם אגב זה ספרי תורה ומזוזות – תפילה, מילה, עירובין, פסח ויום טוב ומשגיחי כשרות, כ-1,500 נבחנים, מחזה שכדאי לראות אותו בכל מקרה. כל אחד בשולחן משלו, בכיסא משלו, עם בודקים מן החוץ, עם שומרים מן החוץ שמועסקים בחוזה. אכן אתם מוזמנים, אני אמליץ בין השעות 11:00 עד 14:00 אם תוכלו לקפוץ, ולו גם לרבע שעה, כדי להתרשם. היושב ראש הזכיר את זה. אין ספק שזאת קפיצת דור מבחינתנו.
יעקב כ"ץ
אלה מבחני כבוד, לא צריך לשמור עליהם שלא יעתיקו או דברים כאלה.
היו"ר עתניאל שנלר
זה חלק מהדברים שאני מצפה שתעבור עליהם עכשיו דבר דבר. אחר כך נעבור לדברים הכלליים ואחר כך ניכנס לעומק של הדברים.
יעקב כ"ץ
- - - להיבחן וצריך לבדוק אותו. גם בכפר הרואה נבחנו כך.
עודד וינר
ברשותך אתעלם מהשאלה. אני אכבד את בקשתו של היושב-ראש.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מבקש לעבור פרק פרק, בבקשה. אני מדבר עכשיו על הפרק הראשון, אנחנו נעבור על נהלי הבחינות לרבנות, ובמקביל אנחנו נעבור אותו דבר על הדיינות, על מנת לא לחזור על הדברים פעמיים. הפרק הראשון עוסק בנהלי רישום, בבקשה אדוני.
עודד וינר
נקרא את כל הסעיפים?
היו"ר עתניאל שנלר
לא, תעיר הערות.
עודד וינר
לנו אין הערות, כי הערות התקבלו תוך כדי תנועה, ואתה הערת את הערותיך. אם חברי הוועדה ירצו לשאול איזושהי שאלה – המועדים, כפי שביקשתם, נקבעו פה. מועדים מוגדרים מראש בטווח סביר של שלושה שבועות באותו טווח. המסמכים הנדרשים וכל האישורים הנדרשים מופיעים פה, מה שהנבחן צריך לתת מראש. המערכת תקלוט גם באמצעות מערכת המחשוב, גם באמצעות מערכת הפקס, גם באמצעות מערכת ידנית – כל המערכות האלה יעמדו לרשות הנבחנים.
היו"ר עתניאל שנלר
כמה זמן מראש צריך להירשם לכל אחד מהמבחנים?
עודד וינר
אנחנו שואפים לסגור את ההרשמה, לכל היאוחר חודש מראש, עם גלישה במקרים קיצוניים מוצדקים לשלושה שבועות מראש מקסימום.
היו"ר עתניאל שנלר
אם יודעים שבמועד אב, נאמר בין י"ח תמוז לה' אב, יש מועד בחינות לרבנות, האם אני יכול היום להירשם לעוד שלוש שנים למועד אב?
עודד וינר
לא.
היו"ר עתניאל שנלר
אז מה המגבלה הזאת?
עודד וינר
נכון להיום, ולזה נגיע בסוף לגבי מערכת המחשוב, אין צורך לסרבל את המערכת בהרשמה מאוחרת.
היו"ר עתניאל שנלר
מוקדמת.
עודד וינר
סליחה, בהרשמה לתאריך מאוחר. אני לא מכיר איזשהו מוסד, שנרשמים בו לבחינות שנים קדימה. מספיק שאנשים יירשמו שנה קדימה, שהמערכת היום תקלוט. לדעתי זה מספיק והותר, ואין צורך לסרבל ולהכביד על המערכת. גם אנשים לפעמים משנים רצון ומשנים כיוונים ורוצים להקדים מבחן, ואז כל השינויים האלה יגרמו לסרבול מיותר.
היו"ר עתניאל שנלר
זאת אומרת ששנה זה המועד הסביר.
עודד וינר
כן, פחות או יותר שנה זה המועד הסביר שאפשר להירשם.
היו"ר עתניאל שנלר
עוד שאלה – האם בהרשמה משלמים כסף?
יעקב כ"ץ
אני מבקש סליחה, כי אני יושב-ראש ועדה לענייני עובדים זרים בנושא הבנייה שמתחילה ב-9:30, ואני כינסתי אותה. אני סומך על חבר הכנסת עתניאל שנלר.
עודד וינר
תבוא ביום שני.
היו"ר עתניאל שנלר
אנחנו לא נזקקים למשגיחים על טוהר הבחינות על ידי עובדים זרים...זאת תהיה עבודה זרה...
אורי אורבך
מסכת עבודה זרה...
היו"ר עתניאל שנלר
האם הדברים עולים כסף?
עודד וינר
בוודאי.
היו"ר עתניאל שנלר
האם משלמים את זה בזמן הרישום?
עודד וינר
כן.
אורי אורבך
כמה מועדי בחינות היו בעבר? גם שלוש פעמים בשנה לרבנות, או שזה היה כל פעם בהצטברות של פניות?
עודד וינר
בעבר הרחוק היו פעמיים בשנה נבחנים. אנחנו הוספנו מועד נוסף.
היו"ר עתניאל שנלר
בכל הקטגוריות?
עודד וינר
לא, בדיינים נשאר מועד אחד בשנה.
היו"ר עתניאל שנלר
זה הופיע בקטע של הדיינים.
קריאה
אותו מבחן פעם בשנה.
היו"ר עתניאל שנלר
בעצם יש שלושה מבחנים.
אורי אורבך
יש הגבלה על המספר, כמה נבחנים? אם יפנו אליכם 10,000 איש, כולם ייבחנו?
עודד וינר
נכון לרגע זה, האולם הגדול ביותר שעומד לרשותנו הוא בנייני האומה, והוא מלא על גדותיו. אני מניח שאם אכן נעמוד בפני שיטפון בלתי אפשרי, נשקול אולי שכירת אולמות נוספים.
אורי אורבך
כלומר אין איזו מדיניות של תכנון כמות הרבנים הנדרשים?
עודד וינר
לא, אין הגבלה. אמנם היתה באיזשהו שלב מחלוקת. באותו יום נפתחו שערי בית המדרש ונוספו 70 ספסלים, האם לקחת רק את המצטיינים ביותר וכן הלאה, או לפתוח את הדלת לכל מאן דבעי. בסופו של דבר, כמובן, כל המרבה ללמוד הרי זה משובח, וכל מי שרוצה לבוא ולהיבחן, בתנאי שהוא עומד בתנאי הסף – למד ארבע שנים וכולי – יבוא בכבוד וייבחן.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להעיר לעניין הזה, חבר הכנסת אורבך, שהשאלה הזאת היתה יותר חריפה בשאלת הדיינים. לגבי רבנים, אתה יכול להיות מורה ורב, בעל תואר, לעסוק במחשבים.
ציפי חוטובלי
זה כמו תואר במשפטים, ויש הרבה משפטנים.
היו"ר עתניאל שנלר
אז אמר לי מישהו, שבפעם הבאה בהסמכת הדיינים נשכור את טדי. אז צריכים להיות זהירים, בסוף דיין צריך גם עבודה כדיין.
אורי אורבך
אבל גם לרבנים יש לזה משמעויות כספיות מבחינת המדינה, גם אם זה לא כמו התקנים של הרבנים, כי בתור מורה גם זה מוכר בשכר.
היו"ר עתניאל שנלר
זה כמו שתגביל מי שלומד B.A למי שלומד תורה.
אורי אורבך
גם שם יש דיון על תכנון, אם צריך כל כך הרבה, להבדיל מעורכי דין, ממש להבדיל.
היו"ר עתניאל שנלר
מישהו רוצה עוד להעיר לגבי תהליך הרישום לבחינה או מקום הבחינה? אני רוצה להפנות את תשומת לבכם, חברי הוועדה: עורכי הבחינות ישהו באולמות הבחינות בכל שעות הבחינה עד שעה לפני סיום הבחינה. אחת הטענות שעלו, חבר הכנסת אורי אורבך, שמי שכותב את הבחינה נמצא בהתחלה אם יש שאלות ואחר כך הולך, והדבר לא היה נראה לנו סביר. התיקון שמוצע כאן הוא שרוב הזמן כותב הבחינה נמצא, אם יש שאלות והבהרות, וזה בהחלט נראה ראוי.
עודד וינר
גם היושב-ראש העיר את תשומת לבנו, שעד כה הציונים ניתנו במקרים מסוימים כציונים כוללים לבחינה, ומן הראוי שכל שאלה ושאלה תשוקלל ותקבל את האחוזים המתאימים לאותה שאלה, כך שהנבחן יוכל לדעת, במקרה והוא יבקש לדעת, איפה כשל או איפה הצליח בהצלחה יתרה, ולכן כפי שאתם שמים לב, קבענו סולם של תוצאות וכן התוצאות יינתנו מעתה ואילך באחוזים.
ציפי חוטובלי
מה שיעור העוברים?
עודד וינר
זה תלוי בכל מבחן ומבחן. אי אפשר להגיד באופן כולל, יש מבחנים הרבה יותר מורכבים ומסובכים. יש ארבעה מבחני יסוד מאוד קשים ויש קלים יותר, אבל בגדול אפשר להגיד שסדר גודל של עד היום היה פחות או יותר קרוב ל-70%.
היו"ר עתניאל שנלר
המחשבה שעמדה מאחורי ההערה של עודד היתה שאותו אדם שנכשל או לא נכשל בשאלה וצריך ללמוד אחר כך שוב, לא כי הוא יידע שהוא לא הצליח במבחן, יוכל באמת ללמוד את החומר. אנחנו רוצים רבנים שהם ידענים. אנחנו רוצים רבנים, שהם בעלי יכולת לשמש כרבנים, ולכן חשוב שיידעו במה הם חזקים ובמה הם פחות חזקים, ובעזרת השם כולם יהיו חזקים בכל.
עודד וינר
שמירה על טוהר הבחינות. גם אנחנו היינו שואפים לאותה הערה של חבר הכנסת כ"ץ, שהבחינות האלה יהיו בחינות של כבוד ולא יהיו משגיחים, אני לא מדבר על החיסכון הכספי של המשגיחים וכן הלאה, אבל לא זאת הנקודה כמובן. אבל מכיוון שבפני עיוור לא תיתן מכשול ואנחנו עדיין בנוהל מסודר ומתוקן של בחינות במדינת ישראל, לכן אנחנו מעסיקים משגיחים בחוזים. על כל כ-25 נבחנים יש משגיח אחד, על כל 10 משגיחים יש מרכז אחד. הם מועסקים בחוזה, עם חברת כוח אדם חיצונית, לא אנשים מבפנים, אנשים שמפקחים בצורה אובייקטיבית לחלוטין, וכמובן כפי שציין היושב ראש, מחברי השאלות והרב או אחד מחברי ועדת הבחינות נמצא באולם הבחינה במשך כל זמן הבחינה עד שעה לפני סיום הבחינה, שזה בדרך כלל רוב הנבחנים, רוב מניין ובניין עזב את האולם.
היו"ר עתניאל שנלר
עלתה שאלה גדולה, שאני אציף אותה עכשיו, כי אני רוצה שחבריי חברי הכנסת יהיו שותפים לה. את הבחינות עצמן כותבים ומחברים רבנים שונים, כל רב מחבר קטע, תקנו אותי אם אני טועה. אחת השאלות שעלתה היא, האם אנחנו מסוגלים להעביר לרבנות את כל אותן טיוטות של מבחנים, שבוע, שבועיים, חודש לפני הבחינה, על מנת לראות שיש איזשהו הגיון מסדר בין סך כל חלקי הבחינה, כי הנבחן מקבל בסוף את הכול. יש איזה הגיון בעומק, בצורת השאלות, האם הדברים מנוסחים היטב, האם אין שגיאות ניסוח בעברית או אפילו שגיאות כתיב שראינו. הנושא לא פשוט, משום שהחברים סברו, שאולי הדברים ידלפו החוצה, ולכן הם נמנעו, אם הבנתי נכון, ושוב תקנו אותי, מלקבל את הבחינות קודם ולערוך מסודר כבחינה אחודה מטעם הרבנות. איפה הדברים האלה עומדים היום? איך אתם מתייחסים לדברים הללו היום?
עודד וינר
השאלה בהחלט במקומה. אנחנו רוצים לאזן בין השלמות של המבחן הן מבחינת העברית, ההגהות שנעשות מבעוד מועד, כל ההערות שהעיר היושב-ראש אפילו באשר ללשון העברית המדויקת והנכונה שבה תצטרך להישאל השאלה, ומצד שני על טוהר הבחינות, ולכן אנחנו יושבים מחר עם ועדת הבחינות לרבנות וביום ראשון עם ועדת הבחינות לדיינות, בהמשך לדיונים שאנחנו כבר מנהלים בעניין הזה, איך הצעת היושב-ראש – למשל משרד החינוך מעביר את הבחינות בבגרות רק באותו יום של המבחן, אבל הבחינות מוכנות מבעוד מועד. אנחנו לומדים גם את ההליך הזה, איך עושים את הדבר בצורה דיסקרטית, מדפיסים את זה מראש בצורה נאותה לאחר הגהה, עריכה לשונית וכדומה. השאיפה היא שיהיו לנו הבחינות ביד סגורות וחתומות לא נגישות לפחות 10 ימים לפני המבחן, ובשעת המבחן פותחים את המעטפות החתומות ומחלקים לנבחנים. עדיין אין לנו תשובה סופית, אנחנו בודקים את זה ורוצים גם לקבל – וזה כמובן גם יחייב את עורכי המבחנים להיות ערוכים מבעוד מועד עם השאלות ועם הסינכרוניזציה בין השאלות לבין עצמן, שאין חזרה מיותרת ושאין התרכזות רק בסעיף אחד מתוך כלל הסעיפים. אנחנו מקווים שגם לעניין הזה נמצא פתרון הולם.
היו"ר עתניאל שנלר
הליך הבחינה? אי התייצבות לבחינה? יש הערות?
עודד וינר
הערה כללית, עד היום חלק מהנבחנים עשו לעצמם חיים קלים – נרשמו, ובמידה והם לא הגיעו, מכל סיבה שהיא, הם דרשו: אנחנו לא הגענו, שילמנו את התשלום המגיע לכם בגין המבחן, אנחנו רוצים להירשם למבחן הבא וכן הלאה. זה כמובן יוצר סרבול קשה מאוד במערכת, הן מבחינת מערכת החשבות והן מבחינת מערכות אחרות. אני אתן לכם דוגמה פשוטה מאוד – אם אתה מזמין מקומות, אנחנו משלמים פר מקום בבנייני האומה, ואם אנחנו מזמינים 1,500 מקומות, ובסופו של דבר מגיעים רק 1,000, אנחנו לא רוצים לשלם מקומות מיותרים, אז כמובן החכם עיניו בראשו, וכפי שעושים להבדיל בחתונות, החוזה שלנו בבנייני האומה הוא כזה ש-20% אנחנו פחות יכולים להזמין, והם חייבים באון-ליין במידת הצורך להזמין 20% נוספים של מקומות וכל מה שצריך להכין.
ציפי חוטובלי
האם זה בדרך כלל מספר האנשים שלא מגיע בפועל? 20%? כמו בטיסות?
עודד וינר
Overbooking – כן, התשובה היא בהחלט כן. לא זו בלבד, אלא גם אם התגלה לנו ברגע האחרון שהבודקים הם בכוננות עם בודקים נוספים בזמן המבחן, כך שלמשל ביום שני – אני אתן לכם דוגמה ספציפית – רשמנו 1,300 נבחנים; לפי הצפי כרגע, יש לנו בערך 1,500, אבל הניסיון אומר שלא מגיעים בערך כ-20%-15%. במידה ויגיעו, בנייני האומה ערוכים לפחות לעוד 260 מקומות, כי זה 1,560, 1,300 ועוד 20%, וחברת כוח אדם ערוכה לעוד משגיחים שיגיעו תוך רבע שעה.
היו"ר עתניאל שנלר
אין הערות לסעיף הזה? נוהל הבחינה המופיע לנו כאן, איך צריכים להתנהג בחדר הבחינה. יש כאן הפרות משמעת, אפילו ירידה לפרטים איך יוצאים לשירותים, בליווי. הגענו לנושא של ערעור על תוצאות הבחינה, סוגיה אמיתית.
עודד וינר
לפני כן, לפי הצעתו הטובה של יושב-הראש, מעתה ואילך כל נבחן בזמן ההרשמה מקבל את הידיעון הזה, יחד עם הנהלים, מראש. הנהלים האלה כבר מצויים באתר הרבנות הראשית, כך שכל אחד יכול לשלוף אותם מהאתר, אבל הוא גם יקבל אותם פיסית עם בואו להרשמה, או אם הוא רוצה למשוך מהמערכת.


כבר בבחינה הקרובה הנוהל הנבחן עצמו יהיה על כל אחד ואחד מהשולחנות, שהוא יידע, יקדיש לזה דקה, יידע מה מותר לו ומה אסור לו, ויונח על שולחנם של כל הנבחנים.
היו"ר עתניאל שנלר
ערעור על תוצאות הבחינה. אולי כדאי שתדבר, לפני הערעור, על תהליך בדיקת הבחינה, כי זה נושא שדנו בו בהרחבה, על אף שהוא לא מופיע כאן.
עודד וינר
הוא מופיע בנהלים הפנימיים. מעבר לזה, יש גם נהלים פנימיים שלנו, שכפופים לכל מיני מערכות. הבדיקה, כפי שרובנו אני מניח מכירים גם מהאקדמיה - מחברת הבחינה מצויה עם שני דפים, על אחד רושם הנבחן את שמו, והוא ניתן לתלישה, ולאחר מבחן כאשר הוא מגיש את המחברת, תולשים את זה, יש מספר זהה על שני חלקי המחברת. הבוחן מקבל מחברת לא מזוהה, רק עם מספר.
היו"ר עתניאל שנלר
מי הבודק?
עודד וינר
היה מכרז לפני כשנתיים, שלוש. כל הבוחנים עם כושר לרבנות עיר, בעלי ניסיון רב, בעלי ניסיון הן בבחינות, בכתיבת בחינות, הן ברבנות.
היו"ר עתניאל שנלר
תסביר לנו, מה זאת אומרת יצא מכרז? פרסמתם מי רוצה להיות בודק מבחן?
עודד וינר
בוודאי. בהגדרה המדויקת של החשבות, זה נקרא מאגר בוחנים, ואז אנחנו פרסמנו בעיתונות ובאמצעים אחרים, שכל מי שרואה עצמו ראוי לפי הקריטריונים הבאים להיות בודק בחינות, יכול להתמודד על היותו בודק בחינות. הקריטריונים היו שיש לו כושר לרב עיר, שיש לו 10 שנות ניסיון, שיש לו ניסיון בעריכת בחינות וכולי.
היו"ר עתניאל שנלר
מי מאשר אותם בסוף?
עודד וינר
למיטב זכרוני, היתה ועדה מטעם מועצת הרבנות הראשית לישראל. אני חושב שניגשו למעלה מ-30 בזמנו. לאחר ניפוי הפחות טובים מביניהם – כולם טובים, אבל הפחות טובים מביניהם – נשארו כ-20 בוחנים שעמדו בכל הקריטריונים והם נמצאים במאגר, והחלוקה בבחינות נעשית בדרך כלל באופן שווה ביניהם. את המבחנים היותר מורכבים והיותר מסובכים בדרך כלל נותנים לבכירים יותר מביניהם.
היו"ר עתניאל שנלר
כמה כסף מקבל בוחן על הבדיקה?
עודד וינר
זה גם היה במכרז. אם ישנו תעריף, נניח כדי לעגל, כ-100 שקל לשעה, וזה גם לא רחוק מהמציאות. כל אחד יכול היה להציע – וזה היה אחד הפרמטרים במכרז – גם את ההנחה שהוא מוכן לתת על הבדיקה. היום בממוצע הבדיקה היא בערך כ-85 שקל למחברת פלוס מע"מ.
היו"ר עתניאל שנלר
למחברת או לשעה?
עודד וינר
לא, למחברת, פלוס מע"מ.
היו"ר עתניאל שנלר
תוך כמה זמן בוחן חייב לסיים את עבודתו ולהחזיר זאת?
עודד וינר
הדברים נמצאים כאן מדויקים. כתבנו את זה. קבלת תוצאות בעמוד 9 – התוצאות תתפרסמנה ותישלחנה כ-90 יום לאחר מועד הבחינה, תוך שלושה חודשים, וכן תתפרסמנה תוצאות באתר האינטרנט של הרבנות הראשית לישראל.
ציפי חוטובלי
למה כל כך הרבה זמן?
עודד וינר
אל"ף, שלושה חודשים זה לא כל כך הרבה זמן, מכיוון שכל מבחן זה מבחן. אני אתאר את התהליך, אז תביני.
ציפי חוטובלי
בחינות לשכת עורכי הדין - - -
עודד וינר
בלשכה הרוב זה אמריקני, לא?
ציפי חוטובלי
כן. אז פה הכל פתוח?
עודד וינר
קודם כל, אלה שאלות שלפעמים אדם כותב שלוש או ארבע מחברות, זה מבחן של חמש שעות וחצי מינימום, אבל התשובה הזאת לא מספקת. קודם כל, מה שאנחנו עושים מייד לאחר המבחן זה לסרוק את המחברות, לתת לשני בוחנים במקביל, כל אחד מקבל מחברת אנונימית במקביל כדי לבדוק את המבחן. יש לכל אחד הזמן שלו. לאחר שהוא מחזיר לנו את התוצאות. נתנו לו 45 יום לבדיקה.
היו"ר עתניאל שנלר
הנבחן יקבל את התוצאות תוך שלושה חודשים, בנוהל הפנימי תוך 45 יום הרבנות מקבלת חזרה את הבחינות לטובת הסריקה וכל אותן פרוצדורות.
עודד וינר
כן, וזה אגב מופיע בחוזה.
רפאל מזרחי
לא, 45 יום זה לרב, יש עוד שבועיים של הליך.
עודד וינר
לא, לרב הבודק. אמרנו את זה, לרב הבודק יש 45 יום.
רפאל מזרחי
יש עוד הליך, כל הסריקה.
עודד וינר
זה שבועיים. לאחר מכן השארנו לעצמנו גם טווח, מכיוון שמועצת הרבנות הראשית, בחלק מן המקרים, במיוחד בדיינות – ושם זה 120 יום – על פי חוק צריכה לאשר את התוצאות של דיינות בעיקר, גם רבני עיר, אז מועצת הרבנות הראשית כידוע לא מתכנסת מדי יום, אלא בממוצע מדי חודש וחצי, חודש, חודשיים, בהתאם לנסיבות. השארנו לעצמנו טווח ביטחון, כדי שנעמוד בטווחים האלה.
היו"ר עתניאל שנלר
אתה מדבר על 1,300 נבחנים. בעוד שלושה או ארבעה חודשים יהיו עוד 1,500, אז כמה בחינות יוצא לכל רב לבדוק?
עודד וינר
אל"ף, באמת יש שני בודקים. בי"ת, הקראתי לכם קודם את רשימת הנושאים.
היו"ר עתניאל שנלר
זה יוצא 150 בחינות בממוצע. אם יש 1,500 בחינות וישנם 20 בוחנים וצריכים על כל בחינה שני בוחנים, זה אומר שכל אחד צריך לבדוק – 150 בחינות?
עודד וינר
בסדר, נכון. יש כאלה שבודקים טיפה יותר, טיפה פחות, הזריזים שבהם, ניתן להם אולי קצת יותר, כדי שבאמת נעמוד בלוח הזמנים, אבל גם מבחינה חשבותית אנחנו משתדלים לאזן.
היו"ר עתניאל שנלר
אני שואל את השאלה האם אין מקום להגדיל את המאגר.
עודד וינר
אם יגדל מספר הנבחנים, לפי הצפי שלך, אכן בהכרח אני צריך להגדיל את המאגר, אם לא נעמוד בלוח הזמנים.
היו"ר עתניאל שנלר
מה שמכתיב כאן זה לא אחוזים ולא ההסכמים שלכם, מה שעומד כאן זה לוח זמנים מדויק וברור, אני צודק? זה מכתיב את התהליך. האמצעים לא יכתיבו את התוצאה, התוצאה תכתיב את האמצעים.
ציפי חוטובלי
כמה רבנים מוסמכים בפועל כל שנה? דיברת על 1,300 נבחנים.
עודד וינר
אנחנו עורכים טקס אחד בשנה. בממוצע, בטקס כזה מוסמכים בין כ-120 עד כ-180 רבנים לסמיכת "יורה יורה", שזה הסמיכה בדרגה הראשונית נקרא לזה, אבל זה תוארה בישראל, "יורה יורה". לרב עיר מוסמכים – אני אגיד בזהירות – בין 15 ל-60. ל"יורה יורה" זה ארבע, שש בחינות במתכונת יותר רחבה, לרב עיר זה 12 בחינות, כך שאנחנו מדברים על סדר גודל של ראש עיר, פחות או יותר בפעם האחרונה נדמה לי היו 17.
ציפי חוטובלי
אלה מספרים קטנים.
עודד וינר
מספרים קטנים, זה תהליך ארוך.
היו"ר עתניאל שנלר
לא רק שהמספרים קטנים. הקושי הוא שחלק מרבני הערים לא יודעים שבגיל פנסיה הם צריכים לפרוש, והם ממשיכים לכהן כרבני ערים ללא גבולות, ולכן אין עבודה. זה נושא שהוועדה הזאת אמורה להתמודד אתו.
ציפי חוטובלי
הגבלת הכהונה?
היו"ר עתניאל שנלר
כן, ואנחנו כבר קבענו מועדים לכך. אנחנו נתחיל לנסות לעזור למדינת ישראל לעשות סדר. הרבנים זה חלק מהשירות הכללי, שהמדינה נותנת לאזרחיה. בעוד שבועיים, שלושה, אני לא זוכר מתי יש לנו דיון בוועדה על פעילות רבני שכונות.
עודד וינר
שבוע הבא ביום רביעי.
היו"ר עתניאל שנלר
מה תפקידם? האם הם עובדים מול הציבור כולו, או רק מול בית הכנסת? האם יכול להיות מצב, שרב שכונה, חלק ניכר מהזמן לא נמצא בכלל בארץ? האם אין לו למי לדווח? מה הוא עושה? איך הוא עושה? האם יש קשר בינו לבין הציבור שאיננו מיושבי - - -
ציפי חוטובלי
אני חייבת להבין, רב שכונה זה תואר.
היו"ר עתניאל שנלר
זה לא תואר, זה תפקיד, זה תפקיד עם משכורת מהמדינה ממש.
ציפי חוטובלי
אז כמה רבני שכונות יש במדינת ישראל?
היו"ר עתניאל שנלר
הרבה, והם יהיו כאן ויציגו.
ציפי חוטובלי
מאות, אלפים?
אורי אורבך
2,000?
היו"ר עתניאל שנלר
לא יודע, את זה יגידו המומחים.
ציפי חוטובלי
מאות?
היו"ר עתניאל שנלר
מאות. אתן דוגמה, בלי להזכיר שמות, אבל האם יעלה על הדעת עקרונית, שרב עיר שאחראי על רבני שכונות, בנו יהיה רב שכונה והוא הבוס שלו? מבחינת נוהל נורמלי במדינה מסודרת, האם דבר כזה יכול לקרות?
אורי אורבך
מה התשובה?
היו"ר עתניאל שנלר
לא יודע, אנחנו נבחן את זה בישיבה רלוונטית. אם תרצו, בשבוע הבא ביום רביעי אנחנו נבחן כמה דוגמאות ועוד כמה תופעות מעניינות, שמדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה. זה גם חילול שם השם. עולם הרבנות, שוב במדינה היהודית צריך להיות נקי כפיים ובר לבב, שלא תהיה עילה לתקוף את עולם הרבנות. על זה אנחנו נעבוד.
אורי אורבך
הנושא של הסמכת רבנות, רק הרבנות היא המסמיכה אנשים לרבנות? אם מישהו בא לאיזה גדול תורה הקרוב למקום מגוריו - - -
קריאה
אתה מתכוון לרבנות האורתודוקסית, כמובן, בוודאי.
אורי אורבך
כן, אני דיברתי על גדולי תורה. אם מישהו בא לגדול תורה, לראש הישיבה שלו, והוא מסמיך אותו - - -
עודד וינר
שאלה מצוינת. לרבנות המוכרת במדינת ישראל, שיכולה לשמש למשרה רשמית, חייבים לעבור – אין ספק שאולי מספר בלתי ידוע והרבה מאוד רבנים הוסמכו על ידי הישיבות. אלה שגדלים בעולם הישיבות ולא מחפשים איזושהי משרה ממשלתית כלשהי, או נניח לצורך העניין כאקוויוולנט כמו שאמרת במשרד החינוך בהוראה, שהתואר יוכר כתואר אקדמי, הוא חייב לקבל מהרבנות הראשית לישראל - - -


אבל אני לא בטוח שלאותם גדולי ישראל, כמו שמופיעים בפרסומים שונים שאנחנו מכירים, יש תואר מהרבנות הראשית. הם למדו בישיבות וראש הישיבה הסמיך אותם.
אורי אורבך
אני מניח שיש כאלה, בוודאי מהוותיקים ומזקני גדולי התורה, שאולי לא ישבו בבנייני האומה ועברו את הבחינות, אבל יכול להיות מישהו שלימד בישיבה, הוא בן 40, 50 והוא רוצה עכשיו לזכות בתואר מהמדינה.
ציפי חוטובלי
רב של - - -
אורי אורבך
רב של שכונה, של עיר בדרך כלל, הוא צריך להתיישב כאחרון האברכים בבחינה ולעבור אותה?
עודד וינר
אכן. התואר של רב על פי חוק, קודם כל בכל גיל אפשר לקבל אותו. כמו שראינו בעמוד הראשון, הוא צריך להביא אישור על ארבע שנים של לימוד בישיבה או בכולל לאחר גיל 18.
ציפי חוטובלי
היה בג"ץ - - -
עודד וינר
מייד נגיד לילדים, בואו נתחיל עם המבוגרים. בכל אופן, הוא צריך להביא אישור שהוא למד ארבע שנים. ישנם גם היום רבים מאוד שלומדים בישיבות ומקבלים תואר בישיבות החרדיות, של עולם התורה, בלי לעבור דרך הרבנות הראשית. אין עם זה שום בעיה, הם יכולים להיות רבנים בקהילותיהם או בחוץ לארץ, זה לא שייך. כדי להיות רב שכונה או רב עיר, אין ספק שאתה צריך לקבל את הכושר ממדינת ישראל.


כדי לקבל תואר רב, ישנו עוד הליך אחד, במיוחד לגבי רב עיר, כאשר מועצת הרבנות הראשית מכירה במישהו כגדול תורה. זה עונה על השאלה שלך, נניח מישהו שהיה ראש ישיבה 20, 30 שנה וצריך לאיזשהו צורך את הסמיכה הזאת. זה נעשה מאוד מאוד במשורה. אני לא יודע אם היה מניין של כאלה בשנים האחרונות. הדבר הזה נבדק בדקדוק רב, אם מישהו ראוי לתואר הזה, כי מבינים את הרגישויות, וזאת אפשרות שמצויה בחוק.


לגבי הילד שעם כל הכבוד, אין ספק שלפחות לפי הדיווחים שאנחנו מקבלים הוא גאון אמיתי, כך נמסר לנו, שהבחור הזה הוא גאון אמיתי, אבל עם כל הכבוד, נדמה לי שלכנסת – אפילו אם מישהו יכיר את כל חוקי מדינת ישראל בעל פה, כולל החוק האנגלי וכולל החוק הטורקי, הוא לא יכול לבחור אפילו לפני היותו בן 18.
ציפי חוטובלי
זה לא דומה. לאורך ההיסטוריה כל גדולי ישראל מספרים נסים ונפלאות מגיל צעיר.
עודד וינר
אני גם סיפרתי עליו נסים ונפלאות.
אורי אורבך
הוא יכול לקבל בישיבה תואר - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אני יכול להגיד לכם באופן פרדוקסלי, למשל, להיות משגיח כשרות, על פי נהלים שהמשרד לשירותי דת, יחד עם הרבנות, מנסים עכשיו לקדם לצד חקיקה, לא יוכל להיות אדם גם לא בן 18, כי בגיל 18 הוא צריך ללכת לצבא, ואם לא לצבא, אז יילך בוודאי ללמוד יותר, שיהיה בקי יותר, ואחר כך ילך לעבודה. דווקא השגחת כשרות, לא יוכל אדם להיות מוסמך לכשרות, אלא בגיל יותר מבוגר. לכן צריכים לקחת בחשבון גם את העניין הזה.
אורי אורבך
אז הילד ייקח את האוטו וייסע למקום אחר.
היו"ר עתניאל שנלר
רב זה לא רק מקצוע, רב זה גם מעמד עם משמעות של אוטוריטה, ולא רק ידע.
עודד וינר
זה מכלול שלם, ילד בן 14 יכול להיכנס - - -
היו"ר עתניאל שנלר
תהליך הערעור.
עודד וינר
כפי שאמרנו, ושימו לב מה שכתוב שם, ניתן יהיה להגיש ערעור על תוצאת המבחן, אך ורק בהתאם לכללים שנקבעו לנושא על ידי ועדת הבחינות. בדיקת הערעור תהיה כרוכה בתשלום, ולא בכדי. קודם כל, כמו שאמרתי לכם, מחר אנחנו יושבים עם ועדת הבחינות לדיינים, ביום שני - ועדת הבחינות לבוחנים. זה נושא מאוד לא פשוט, כי אנחנו חושבים שעד היום התהליך – כפי שאמרתי לכם, ישנם חילוקי דעות לא פשוטים בעניין הזה, כי אנחנו עובדים בצורה מאוד נקייה בעניין הזה; ואני אומר עוד דבר, היום כמעט באופן אוטומטי, אם התהליך יהיה זמין, כל אחד יגיש ערעור. הרי כולם סמוכים ובטוחים שהם עברו את המבחן, אז כל אחד יגיש ערעור ללא שום בעיה, ולכן צריכים איזשהו ממד של מגבלה, אני לא רוצה להגיד הרתעה, אבל מגבלה שלא כל אחד יכול כלאחר יד להגיש ערעור. אז קודם כל ברור שזה כרוך בתשלום, כיוון שאם אכן יוחלט על בדיקה נוספת, היות ומדובר פה על משק סגור, הוצאה מותנית בהכנסה, כל מערך הבחינות זה הוצאה מותנית בהכנסה. אין לנו תקציב מיוחד לצורך הדבר הזה, זה אמור לכסות את עצמו.


לכן, ברגע שיוגש ערעור, ואנחנו צריכים לתת את זה לבודק נוסף, מטבע הדברים צריכים לשלם עבור הבדיקה הזו, ולכן זה יהיה כרוך בתשלום. אולי מישהו יחשוב פעמיים על העניין הזה, למרות שכולם אומרים: בטח, הוא עבר את המבחן כידוע.


לאחר שני בוחנים, אם יש יותר מ-10% פער ביניהם, נותנים לבדיקה נוספת של אותם בוחנים, ואם הם לא הגיעו לעמק השווה, נותנים לבודק שלישי. האם מעבר לזה הוא צריך - יחליטו הגדולים, ואנחנו נמלא את החלטתם.
יובל חיו
כלומר, עדיין ההוראה הזו היא מותנית.
עודד וינר
כמו שאמרתי, אנחנו ממשיכים לעדכן את הדבר הזה. זה הסעיף היחיד, שלמעשה עדיין לא הוחלט סופית לגביו.
ציפי חוטובלי
מה הממוצע של תהליך סמיכה לרבנות? כמה שנים?
עודד וינר
אל"ף, כמובן, כמו שאת רואה, מדובר פה לפחות בארבע שנים אחרי ישיבה, כלומר: זה לאחר גיל 18 או לאחר צבא וכן הלאה. זה משך הלימודים פרלימינרי לפני שאתה יכול לגשת לבחינות. המבחנים עצמם – אדם ניגש לבחינה או לבחינות הקלות, לשתי בחינות בשנה. אני מעריך סדר גודל של בין שנתיים לארבע, חמש שנים, אם הוא עושה את זה ברצף, שהוא יכול לסיים את התהליך.
ציפי חוטובלי
יש מכוני הכשרה, שכל עניינם להכשיר אנשים למבחנים האלה?
עודד וינר
בהרבה מאוד מהכוללים, יש כוללים שלומדים תורה לשמה נטו, ויש כאלה, oriented מה שנקרא, לא מעניין אותם, ויש הרבה מאוד ישיבות, ישיבות גבוהות ומכוני הכשרה שלומדים תורה לשמה, אבל מה אכפת להם ללמוד מפה ומשם, אז בין השאר הם לומדים לכיוון של אותם סעיפים, אותם מקצועות, אותם תכנים שהרבנות הראשית מבקשת לצורך הבחינה.
ציפי חוטובלי
נגיד ששכנעת אותי בעניין הזה של ה-18, שזה בסדר, זה סביר – ברגע שבחור נכנס לשיעור א', למה שלא יעבור כחלק מההכשרה, אם הוא רוצה להיות רב? למה אתם נותנים את זה בארבע שנות לימודי ישיבה?
עודד וינר
להבדיל, דיברנו על האקדמיה, למה האקדמיה דורשת שלוש שנים כדי לתת את התואר?
ציפי חוטובלי
אבל כשהוא מסיים ארבע שנות לימודי ישיבה, הוא לא יכול להיות במקביל כבר רב.
עודד וינר
לא, כיוון שאיך אמר היושב-ראש? רב זה לא מקצוע, רב זה מכלול. זאת בגרות נפשית, זה לימוד, זה מוסר, זה הכול. אתה רוצה שאדם יתגבש בתוך עולמה של תורה, בתוך עולם הלימוד. זה לא שלמדתי, קיבלתי אישור ויש לי רישיון נהיגה ואני יכול להתחיל לנהוג.
ציפי חוטובלי
לא, אבל בסוף זה כן עניין של ידע. אני פשוט חושבת על הרבה תלמידי ישיבת הסדר, שרוצים בשלב מסוים להיכנס לעולם הרבנות, אפילו כסוג של ידע בסיס שאדם רוצה שיהיה לו. כשאדם נכנס לעול המשפחה, סוג הלימוד הזה לא מסודר. הוא דורש הרבה משמעת עצמית, לא כל אדם יכול לעזוב את חייו בגיל 27 ולהיכנס לכולל ולהתחיל ללמוד לרבנות. למה אי אפשר במסגרת הישיבות, הישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר, כן לעבור את תהליך ההכשרה לרבנות? מדובר במבחנים ארוכים.
עודד וינר
הם עברו את תהליך ההכשרה, ואת תהליך הבחינות עצמו הם עושים בתום איזשהו תהליך גיבוש מסוים. אני מניח שאת לא מצפה, כאשר מי מאתנו יבוא לרב, שהוא יגיד: רגע, מה השאלה? הוא יפתח גוגל ויסתכל: רגע, חשמל בשבת? ויתן לך את התשובה מהמחשב. ברור שאתה מצפה לאיזושהי בגרות, מכלול, פרספקטיבה רחבה.
ציפי חוטובלי
בחור בן 25 יכול להיות בוגר מאוד.
עודד וינר
ברוב המקרים הוא יכול גם להיות בן 22, ברגע שהוא למד. אגב, בישיבת הסדר זה מוכר לו לצורך הלימוד, אז עם תום לימודיו בישיבת הסדר, הוא יכול אחרי זה להתחיל לגשת בהליך הבחינות. באמת הבחינות הקלות, אמרתי שיש בחינות קשות יותר וקלות יותר, רובן מתחילות בהליך מייד לאחר תום לימודיהם, ואז מעלים בקודש מה שנקרא.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה לומר לך, חברת הכנסת חוטובלי, שאילו אני כאדם פרטי לטובת העניין, הייתי צריך להחליט מתי יכול להיות אדם מוסמך לרבנות, אני מניח שהספרה המקדימה שלוש היתה המינימום שבמינימום שיכולתי להעלות על הדעת, כי אם רב זה ידע, אז אני אפתח ספר או אינטרנט. אם רב זה דמות מנהיגה, אני חושב שהבשלות היא לא מדד רק של ידע תורני – ידע בדברים אחרים. לפי דעתי, אדם בעל משפחה, יש לו היבטים נוספים שראוי שיישא אתו.
ציפי חוטובלי
יש אנשים שבגיל 23 - - -
היו"ר עתניאל שנלר
לכן אני חושב שזה קצת זילות של המונח רב.
אורי אורבך
גם חברי כנסת – 35.
היו"ר עתניאל שנלר
אני פחדתי שיזרקו אותי, אבל אני לא חושב - - -
אורי אורבך
ראש ממשלה יכול להיות בגיל 24.
היו"ר עתניאל שנלר
הכנסת צריכה לייצג את כל שכבות העם, באמת לייצג את הכול, אבל אני חושב שיש מהות לגילו של רב, לדמותו של רב, לא בעל הידע.
ציפי חוטובלי
אני יודעת שהמושג הזה כבר הולך ומתרחק מאתנו, אבל בגרמניה, כשכל רב היה דוקטור, מדובר היה באנשים שבגיל מאוד צעיר רכשו גם את הדוקטורט שלהם וגם את הרבנות שלהם, וזה היה חלק בלתי נפרד.
היו"ר עתניאל שנלר
אני מסכים אתך. אם יש בחור בן 22 שיהיה גם רב וגם דוקטור בגיל 22, אני אתך, אבל האקדמיה לא תאפשר לו להיות דוקטור בגיל 22, ובצדק, כי כדי להגיע לדוקטורט, הוא צריך לעבור אי אלו דברים, גם אם הוא גאון גדול.
ציפי חוטובלי
אין בעיה, אני פשוט חושבת על האטמוספירה. אדם, כשהוא בתקופת שנות הישיבה שלו – והרבה אנשים לא עוברים את חמש, שש שנות הלימוד בישיבה, והם עדיין יכולים להיות בעלי הכשרה של רבנים, ואחר כך הם רוצים ללמוד לצורך העניין תואר אקדמי, הייתי רוצה שהתואר הזה שנקרא רב, יירכש במהלך התקופה שם בישיבה, ולא בתקופה שהם הלכו לאוניברסיטה, ואז הם לומדים את זה על הדרך. להפך, שזה יהיה מתוך אטמוספירה של לימוד ישיבה.
אוריאל גנזל
רציתי לפתוח בדברי שבח גם ליושב-ראש וגם לרבנות על התהליך המדהים בזמן יחסית קצר מאוד, שהוא בעיניי לא פחות ממהפכה, הכרזה על מהפכה וביצועה. כמי שעבר את המבחנים לפני הנהלים הללו, זה באמת שבח גדול, וכמי שקצת סייעו בנושא הזה, כל הכבוד בכל מובן שהוא.
היו"ר עתניאל שנלר
אני חייב לעצור אותך, הרב גנזל ולומר, אני רוצה שהציבור יידע שאתה רב ברבני צהר, ואתם עוסקים בסיוע לחברי הכנסת בלימוד ההיבטים היהודיים בתהליכי החקיקה. אני יכול לומר לציבור, שאני נעזר בתהליכי החקיקה שאני עושה בתחומים אחרים שלא קשורים בכלל ליהדות, בתחומים אחרים, בתחום מסים, על ההיבטים היהודיים שבהקשרים הללו, כי אנחנו מדינה יהודית, על אף שחלק מאתנו מפחדים היום להגיד. אנחנו מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית – כן, כך כתוב במגילת העצמאות. הקטע שבמדינה יהודית אנחנו נעזרים ברבני צהר, באמצעות הרב גנזל וצוותו. תודה על הסיוע שלכם.
אוריאל גנזל
רציתי להציע איזושהי הצעה, שאולי תקטין קצת את המוקד של הדילמה בהקשר של הערעור. לו היתה ניתנת בחינה פתורה באתר האינטרנט של הרבנות, ממילא אדם שרוצה לערער היה שואל עצמו: רגע, יש בחינה פתורה, אני יודע מה התשובה הנכונה, ואז אני יכול לשאול עצמי האם יש לי טעם לערער או אין לי טעם לערער, מה גם שדובר קודם על הגדלת תורה ולהאדירה ולומר לאדם שנכשל, לא רק למקד אותו ולומר: אלה הסעיפים שנכשלת, אלא ממש לאפיין לו: הנה, אתה רואה? זה מה שהיה צריך להיות, לך ולמד את הדבר הזה. בסך הכל זה לא דבר מסובך, בחינה פתורה כדרך הצגה. אגב, זה יכול להועיל גם לתלמידי הדורות הבאים, שילמדו ויראו שיש בחינה פתורה.
היו"ר עתניאל שנלר
אני הצגתי את השאלה הזאת לרב מזרחי. אני רוצה לציין את שבחו, כמנהל מחלקת הבחינות. אולי הרב יענה לנו את התשובה לשאלה.
רפאל מזרחי
אני חושב שבדקנו את זה. אני לא זוכר לאיזה מסקנה הגענו. אמרנו שנבדוק את העניין הזה.
עודד וינר
לא, התשובה היא מאוד ברורה. כמו שאמרנו, אנחנו לא רוצים רב אינטרנטי, במפורש לא. אני אומר שהיו מקרים בשנים עברו, מה שנקרא מבחני היכל שלמה, זאת אומרת: אנשים לקחו מבחנים של הרבנות הראשית, הכינו חוברת - - -
אוריאל גנזל
יש ספרים כאלה שנמכרים בשוק, את זה לא תשנה. את זה לא תשנה, הספרים הללו קיימים.
עודד וינר
לכן, כמו שאתה בוודאי יודע, ישנם סעיפים וישנם נושאים, שטווח השאלות הוא יחסית מצומצם. יש שם נושאים רחבים. במקום ללמוד, אנשים יתחילו להשליך ממבחן למבחן. מלבד זאת, אנחנו רוצים לימוד עצמי. שילך לישיבה, ילך לכולל, יעבור על זה עם ראש כולל, יעברו על השאלות. אני רוצה שימשיך ויתעמק בעניין הזה. הוא יתחיל ללמוד, ובמבחן הבא יגיד שהיתה שאלה קצת דומה. אנחנו מכירים את העם היהודי – הרי שם בשאלה הזאת היתה מילה דומה, והיות ועניתי אותה תשובה משם, למה פה לא קיבלתי את מלוא הנקודות וכן הלאה. לא זו המטרה. אמרנו שרבנות זה לא מבחן באוניברסיטה. הרעיון היה ששקלו אותו ושללו אותו על הסף בגלל הסיבות האלה, כדי שזה לא ייהפך לטכני.
אוריאל גנזל
אז אולי כאפשרות ביניים, אני אלך לקראת מה שאתה אומר, לפחות בנקודות שאומרות: כשעונים על השאלה הזאת, יש להתייחס לאחד, שניים, שלוש. לפחות אדם יכול להבין שלא התייחס לנושא הזה. אני אומר את זה גם בהקשר של הערעור. אם אדם היה יודע לא את התשובה המלאה - - -
עודד וינר
זה מה שביקש היושב-ראש במסגרת הדיונים, שנבחן יידע לפני המבחן את הנושאים, את התכנים.
אוריאל גנזל
לא, על הנושאים - - -
עודד וינר
לא, נמקד את השאלות.
אוריאל גנזל
לא, התכוונתי בתשובה לשאלה אם היו במסגרת המבחן הפתור הלא שלם, לא כמו שאתה אומר כדי שאחר כך יעשו העתק והדבק, ישלחו לכם את זה במייל וזהו - לפחות הנקודות המרכזיות שיש להתייחס אליהן במסגרת התשובה הספציפית, אולי זאת איזושהי אפשרות ביניים, ואני אומר את זה גם בהקשר של הערעור. אדם לפחות יידע שלא התייחס לזה ולזה.
קריאה
זאת שאיפתנו, זה מה שכתבנו בתקנות. הרי זה מה שבדף ההוראות.
עודד וינר
דבר שני, אנחנו גם מכירים תופעה נוספת. ישנם אנשים באמת בעלי ידע עצום. הם נשאלים שאלה, שמספיק יש שם נקודות או מילות קוד - - -
אוריאל גנזל
לא התכוונתי לדף השאלות, התכוונתי לפתרון.
עודד וינר
אז אני אומר לך בעיקרון, במבחן עצמו מתחיל לכתוב את כל הידע המצטבר אצלו, חצי גמרא. כשהוא מגיע לתשובה, אתה כבר לא יודע מה הוא רצה.
היו"ר עתניאל שנלר
אז ראוי שייכשל.
עודד וינר
ציטט שלושה, ארבעה עמודי גמרא בעל פה וכתב אותם שם. כל הנקודות בפנים, אבל הוא לא ענה לשאלה. לכן הנושא הזה עדין, ומחברי השאלות הם אנשים משכמם ומעלה, ואנחנו משתדלים למקד את הדבר הזה. אין בעיה להעלות את הדבר פעם נוספת לדיון ולמחשבה, כי אנחנו לא קופאים על שמרינו, כפי שאתה רואה, אבל בעיקרון אלה היו הקווים המנחים.
היו"ר עתניאל שנלר
תודה. עוד הערות למבחני הרבנים, ואחר כך נעשה איזה brief קצר על נושא הדיינות, כי יש שם כמה שינויים.
עודד וינר
רק הערה אחת לגבי מה שאמרת קודם. בלי לדעת כיוונת, החוק למשל אומר, שרב עיר לא יכול להיות למטה מגיל 30.
היו"ר עתניאל שנלר
בוודאי, גם רב ראשי אני מקווה לא יוכל להיות מתחת לגיל 20.
עודד וינר
לא, אמרתי את הספרה שלוש.
היו"ר עתניאל שנלר
מובן.
יובל חיו
משרד מבקר המדינה ישמח לקבל עדכון על ההחלטה הסופית בנושא של הערעור. זה נוגע גם לתלונות שמגיעות למשרדנו, כולל הסדרי הערעור שנקבעו בסופו של דבר. אני מבין שעומד להתקיים דיון בנושא הזה.
עודד וינר
בשמחה.
היו"ר עתניאל שנלר
זה יהיה חלק מהסיכום, אנחנו נתייחס לזה, ותודה על ההערה.
אפרים ישראל וונדי
אני העוזר של חבר הכנסת יעקב כ"ץ. אני התחלתי להיבחן במבחני הרבנות בבניין הרבנות. בעזרת השם, המבחן הנוסף יתקיים ביום שני. קודם כל, יש שיפור עצום. גם במבחן האחרון היה שיפור עצום, היתה אפשרות לשלם באינטרנט, אפשרות לתת משוב, הרבנים נשארו שם הרבה יותר זמן, באמת יישר כוח גדול.


אני רוצה להעלות שתי נקודות, שיכול להיות שעלו כאן, בקצרה אבל שעדיין מצריכות שיפור. דבר ראשון, את הנושא של האינטרנט אפשר לפתח ולשכלל. אני חושב שהרבנות רוצה לעשות את זה וזה כלי מאוד יעיל ושימושי להירשם ולראות את התוצאות. שנית, באשר לניסוח השאלות ומאיפה מגיעות השאלות, גם את זה אמנם אמרתם שאתם רוצים לשפר. אלה שתי נקודות שאפשר לשפר אותן. החומר שממנו נלקחות השאלות, לא תמיד החומר נמצא בשולחן ערוך או טור ונושאי כלים פרופר. לפעמים זה נמצא בספר, ספר - לפעמים זה בספר האחרון שהבוחן קשור אליו. מי שלא נחשף לספר הזה, גם מי שעבר על הרבה מהאחרונים, לא תמיד יידע את התשובה. אני יכול להביא דוגמאות ממבחנים קודמים.


דבר נוסף זה עניין של הפרסום של איזה מן ועדה כוללת, שתשב על שאלות לפני כן, כדי לבדוק שהשאלות מתאימות לחומר הלימודים.
היו"ר עתניאל שנלר
עברנו על זה בתחילת הדרך. בוודאי היית עסוק, הגעת רק אחר כך. דנו בזה. תודה, ההערה חשובה. אנחנו עוברים לנושא דיינות, לחדד את ההבדלים בין הדיינות לבין הרבנים, כי זה דבר אחר לגמרי.
עודד וינר
כפי שאנחנו רואים, הנושא של הדיינות הוא נושא הרבה יותר מורכב. דיין הוא באמת במעמד הגבוה ביותר, הנכבד ביותר. מבחינת החוק הישראלי הוא מקביל לשופט, ולכן גם משך הלימוד הנדרש הוא ארוך הרבה יותר. מדובר על תשע שנות לימוד, ומלאו לו לפחות 27 שנה, כך שהגישה ההתחלתית בהחלט מכבדת את המעמד, מכבדת את התואר. יש לנו שני מועדים בשנה.
היו"ר עתניאל שנלר
לפי מה שכתבתם, יש שלוש פעמים בשנה בחינות: חשוון, ניסן ואב.
עודד וינר
נכון, גם פה הוספנו בגלל הלחץ בבקשות. גם פה היו לנו בעבר שני מועדים, הרבה שנים קודם היה פעם אחת בשנה ואפילו בשנתיים.
רפאל מזרחי
דיינות זה מבחן אחד בשנה, אין מועדים נוספים.
עודד וינר
אבל יש מועדים.
היו"ר עתניאל שנלר
יש שלושה מועדים, כל פעם זה נושא אחר.
רפאל מזרחי
כן, ברבנות זה שלוש פעמים בשנה "יראה כל זכורך".
היו"ר עתניאל שנלר
פעם בשנה במועד אב יש אבן העזר, חושן משפט חלק ג' ופעם בשנה במועד ניסן חושן משפט חלק ב'. במועד חשוון, בחודש הזה חושן משפט חלק א' וניסוח פסקי דין.
עודד וינר
אז החודש הזה, רק לשם דוגמה, למניינם ב-14 באוקטובר יש 117 נבחנים בחושן א', ב-17 באוקטובר יש 36 נבחנים בחושן ב', ב-19 באוקטובר יש 55 נבחנים בחושן ג' ובשביעי בנובמבר יש 36 נבחנים באבן העזר, סך הכל 244 נבחנים לדיינות. רק כדי שנקבל את הפרופורציה, היו שנים שבשנה נגשו 20 נבחנים, אני מדבר על 20, 30 שנה אחורה. היו 20 נבחנים לדיינות. אנחנו מדברים על פי 10 נבחנים, ברוך השם.
היו"ר עתניאל שנלר
אמרת שזה כמו עורכי הדין, שופטים.
עודד וינר
לא אני אמרתי, חס וחלילה.
היו"ר עתניאל שנלר
"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", אז בכל שער יש שופט ויש דיין. על כל פנים, מה שחשוב בקטע הזה – ואת זה אני רוצה לומר גם לפרוטוקול, כי זה נושא מאוד מאוד מהותי – שללמוד לדיינות לוקח הרבה שנים, זה מאוד מורכב. אותם מקומות המכשירים לדיינות, ובהערה של חברת הכנסת חוטובלי איפה מכשירים לדיינות, יש ממש מכונים וכוללים לדיינות.
ציפי חוטובלי
כן, את זה אני יודעת.
היו"ר עתניאל שנלר
כאן תהליך התכנון הוא סופר חשוב. סיפר לנו בוועדה הקודמת אדם שלמד אבן העזר והיה מוכן וכולי, אבל לא היתה בחינה באותה שנה. שנה וחצי אחר כך הוא היה צריך לחזור מחדש ולרענן את הזיכרון מה הוא למד באבן העזר. אותו דבר לגבי אדם שהיה אמור לקבל משרת רב, אבל לא הגיעו התוצאות של הבחינות, אז הוא הפסיד שנת עבודה. הוא פשוט הפסיד שנת עבודה. לכן לקביעה הזאת יש גם חשיבות תכנונית מאוד מאוד מהותית.
עודד וינר
אם אנחנו רואים בעמוד 3, גם ציוני הבחינות הם גבוהים באופן משמעותי מציוני הבחינות לרבנות.
היו"ר עתניאל שנלר
פחות מ-75%, הוא לא עבר.
עודד וינר
אכן.
רפאל מזרחי
החידוש הגדול שזה בכלל באחוזים. זה לא היה בעבר.
היו"ר עתניאל שנלר
זה מדיד, זה נהדר. אנחנו מדינה מתוקנת, זה לא מחליט מישהו כי הוא חבר שלו, קרוב שלו, או בן-משפחה שלו. זה מדיד. 75% לא עבר, 76% יהיה דיין, יופי.
עודד וינר
לגבי שאר הדברים - -
היו"ר עתניאל שנלר
תהליך הבדיקה הוא שונה.
עודד וינר
תהליך הבדיקה הוא שונה בשני דברים: אל"ף – 120 יום עד שהבחינות יימסרו לנבחנים, וזה משתי סיבות, ראשית שארבעה בודקים כל מבחן.
קריאה
שלושה.
עודד וינר
עד היום היו ארבעה, עכשיו אנחנו מדברים על הורדה לשלושה, כדי לקצר תהליך. על פי חוק זה שלושה. עד היום היו ארבעה. אני יכול להגיד לכם שלפני שנתיים היו חמישה.
היו"ר עתניאל שנלר
כמה בוחנים יש סך הכל? כמה דיינים בודקים?
עודד וינר
היו לנו שבעה.
קריאה
שישה ואחד נפטר.
היו"ר עתניאל שנלר
היו שישה ואחד נפטר, וגם בעקבות המלצתך אנחנו בעיצומו של מכרז להוסיף עוד כמה דיינים בודקים.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להעיר עוד פעם, שחברי הכנסת והציבור יידעו, שהיתה שאלה קשה מאוד האם דיין כדיין זה תפקידו לבדוק מבחנים, כאשר אתה שומע שיש עומס גדול על בתי הדין לגמור את פסקי הדין וכולי. אני סברתי בישיבה הקודמת, שאולי לא צריכים להיות דיינים בפועל. יש אנשים מוסמכים לדיינים, ותיקים, אולי פורשים, גמלאים, הם יבדקו. התייעצתי עם דיינים, ואני מוכרח לומר שהשתכנעתי שדווקא טוב שהדיינים יבדקו את הבחינות, והסיבה היא מאוד פשוטה. הדיין, אחרי שהוא נכנס לעבודה, הוא נמצא פחות או יותר בנושאים די רוטיניים והוא די קבור בתוך ערימת הטיעונים וכתיבת פסקי הדין שלו. כאשר הוא נדרש לבדוק בחינות, הוא מרענן ומחדש גם את הלימוד העצמי שלו. בהקשר הזה יש כאן רענון חשוב.


יותר מזה, הלכתי לשאול שופטים, עד כמה הם עוסקים בעולם המסודר מחוץ לכותלי בית המשפט. מסתבר ששופטים יכולים להיות מרצים באקדמיה, לכתוב ספרים, זאת אומרת: יש להם יכולות לרענן את הידע שלהם דווקא במסגרות אחרות, ולכן טוב שדיין ייצא מזה. למה אני הארכתי בתיאור הזה? משום שכאשר אנחנו מצד אחד אומרים: כן, דיין ראוי שגם יעסוק בלימוד העצמי ויהיה בוחן; מצד שני אנחנו יודעים שיש עומס על בתי דין, המשמעות היא אולי להרחיב קצת יותר את מעגל הדיינים על מנת אכן לבדוק, אבל בפחות עומס על הדיין, כי אם יש עלייה כזאת מרשימה - 244 מבחנים וחמישה דיינים, כל מבחן נבחן על ידי שלושה, אתם מבינים שהדיין מפסיק לעבוד, הוא רק בוחן, ויש לו 120 יום עד שיציגו את התוצאות. לכן נדמה לי שזה עקב אכילס דווקא בסעיף הזה לאור ריבוי הנבחנים הדיינים. לכן אני חושב שבנושא הזה צריך לא לראות אם יחסר; יחסר, זה ברור שיחסר, לכן צריך לצאת עכשיו למכרז, להרחיב את המאגר. נדמה לי שזה חלק מהלקח.
אורי אורבך
יש הבדל בתשלום לבוחנים?
עודד וינר
כן, כן. הם מקבלים קצת יותר, כיוון שאם ניקח גם את עצם המבחן, המבחן לרבנות זה חמש שעות וחצי, והמבחן לדיינות זה שבע שעות וחצי.
אורי אורבך
לא, לא מבחינת סוג הבחינה, אלא סוג הבוחן.
עודד וינר
כן, בהחלט.
אורי אורבך
אם הוא דיין פעיל, אם הוא דיין - - -
עודד וינר
לא, הקריטריון המינימלי זה שהוא חייב להיות דיין בבית הדין הגדול, מכהן או בדימוס.
אורי אורבך
אבל התשלום הוא פר בחינה?
עודד וינר
התשלום הוא פר בחינה.
אורי אורבך
לא, איך זה עובד? אדם שהוא עובד מדינה, נכון? הוא דיין.
עודד וינר
אין בעיה, הוא מקבל אישור. הוא חייב לקבל אישור לעבודה נוספת מנשיא בית הדין הרבני ומשר המשפטים. הוא חייב לקבל אישור לעבודה נוספת, והעניין של תיאום המס זה עניין פרטי שלו.
אורי אורבך
לא, אבל אם הבוחנים יהיו נגיד דיינים בדימוס או אחרים, כאלה שיש להם הסמכה לדיינות אבל אינם דיינים בפועל, האם זה משנה מבחינת גובה התשלום?
עודד וינר
לא, גם פה כמו בשיטת המאגר המכרזי, על ידי המדינה נקבע תשלום, ואתה צריך להציע כדיין את ההנחה שאתה מוכן לתת עבור בדיקת מבחן, ובאמת יש מקרה שאחד הדיינים הגיש הצעה מאוד זולה, למרות שהוא במעמד מאוד גבוה – כנראה הוא לא בקי בעולם הפיננסי כמו שהוא בקי בעולמה של תורה, והוא בודק ב-20%, 30% יותר זול מבודקים אחרים.
ציפי חוטובלי
בכל אחת מהבחינות יש - - -
עודד וינר
לא, בבחינה לדיינות – זאת שאלה אם זה בתחילת התהליך או בתום התהליך. המגמה היא עכשיו לעבור לתחילת התהליך כדי לעשות את הסינון מראש, אבל יש מה שנקרא קודם כל התאמתו, כמו בשופטים, האם הוא מתאים באופיו להיות דיין, ובסוף התהליך יש עניין של בחינה בעל-פה, לראות שהוא עבר.
רפאל מזרחי
הגענו למסקנה, בקשר לדיינים המכהנים, שצריך את השילוב של שניהם, דיינים בדימוס ודיינים בפועל. מדובר באנשים ותיקים.
היו"ר עתניאל שנלר
אז כל בחינה מקבלת שיבוץ כזה וכזה בתמהיל?
רפאל מזרחי
אנחנו משתדלים לעשות את זה, קודם כל שיש דיינים ותיקים, כמובן, ולא הדיינים החדשים.
היו"ר עתניאל שנלר
לא, זה דווקא נשמע טוב.
רפאל מזרחי
אבל אנחנו נשתדל גם לעמוד על הנקודה הזאת לפחות בכל הרכב בוחנים. השילוב הזה חשוב מאוד, לפי דעתי.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רק רוצה להשלים את התמונה לחברים ולפרוטוקול. אחרי שאדם גמר את המבחנים הללו, הוא בעצם מחזיק נייר, שאין לו מה לעשות אתו בגדול, כי מספר הדיינים במדינת ישראל הוא מצומצם מאוד, הוא נמדד בעשרות מעטות, ומספר בעלי כושר לדיינות רבים מאוד. לכן ההצלחה כאן כל כך חשובה, כי בסוף בוועדה למינוי דיינים בוחנים גם את אישיותם, התאמתם, הבחינות, הסדנה וכל זה לפני השיבוצים עצמם. נכון לעכשיו, בפנינו עומדים מינויים של תשעה דיינים חדשים, אני מקווה שתוך חודש ימונו אותם תשעה דיינים, מתוך מאגר של למעלה מ-100 מועמדים, זאת אומרת: השוק הוא מצומצם מאוד, אז צריכים לקחת בחשבון שזה צריך להעלות את הרמה של הדיינים, וטוב שכך. לכן זה מסוג הדברים, שאיננו בקטגוריית הרבנים, כי זה מסלול אחר לגמרי, מצומצם מאוד, יוקרתי מאוד, אחראי מאוד, כמו רב כמובן וכולי.


גמרנו את הנושא הזה. הערות נוספות?
אנסטסיה מיכאלי
אם אותו דיין שעבד הרבה מאוד שנים ויש לו ניסיון רב, על פי הבדיקות שנערכות לא פועל על פי הדין וההלכה ועושה כמה טעויות, ויש כמה תיקים שהוא בכוונה מכשיל, איך מטפלים בנושא הזה? זה אמנם לא שייך לדיון הזה, אבל השאלה - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אם את שואלת אותי כחבר ועדה למינוי דיינים, אני אתן לך תשובה אחת. אם את שואלת את הרבנות, ניתן לעודד לענות.
אנסטסיה מיכאלי
את הרבנות, כי אלה גם בחינות לרבנות. האם רב שעובד הרבה מאוד שנים, צריך לעבור עוד בחינות? כמו רישיון שאדם מקבל, ואחרי חמש שנים בודקים עוד פעם האם הנהג נוהג טוב. אמנם זאת אולי השוואה לא נכונה, אבל עדיין - - -
היו"ר עתניאל שנלר
עורך דין נבחן? רופא נבחן?
אנסטסיה מיכאלי
זאת שאלה מצוינת, אבל ברגע שאדם טועה בדרך, איך מתייחסים לנושא הזה?
עודד וינר
בוא נבדיל, רב ודיין, כמו שאמר יושב-הראש, אלה מערכות שונות.
אנסטסיה מיכאלי
אני מדברת על הדיין.
עודד וינר
לכאורה, זה לא שייך אלינו, כיוון שיש בתי דין רבניים. זאת מערכת נפרדת, יחידת סמך נפרדת, תחת משרד המשפטים, זה לא תחום האחריות שאני מופקד עליו, אבל אני אענה לך בגדול. בגדול, אם יש תלונות על דיין כלשהו, בין על סחבת בתיקים, בין כפי שאמרת שהוא לא פוסק כראוי או מה שלא יהיה, קודם כל יש היום נציב תלונות לשופטים ודיינים. יש נציבות של תלונות, אפשר להתלונן, ומתייחסים לזה מאוד מאוד ברצינות. אני יודע שהדיינים לוקחים מאוד ברצינות את הפניות מטעם הנציבות. אגב, יש כ-110 דיינים פעילים היום בסך כל במערכת.
ציפי חוטובלי
110 דיינים פעילים היום?
עודד וינר
כן, בכל מערכת בתי המשפט בישראל.
ציפי חוטובלי
כמה דיינים יש בפוטנציאל?
עודד וינר
כאלה שקיבלו כושר? נדמה לי שמשהו בין 200 ל-250. נדמה לי, אמרתי שזה לא תחום במדויק שלי.
היו"ר עתניאל שנלר
אתה כולל ממונות, כולל גיור?
עודד וינר
לא, לא, רק על בתי הדין הרבניים.
היו"ר עתניאל שנלר
בתי הדין האזוריים?
עודד וינר
כן, יש גם בתי דין לממונות ודיינים אחרים. מעבר לזה, יש גם נשיא בית הדין הרבני הגדול הראשון לציון, שבשלב מוקדם, כאשר מתחילות להצטבר תלונות, אפשר לפנות אליו. הוא בודק את העניינים ברצינות הראויה, קורא לדיין, מברר וכל מה שצריך.


באשר לרבנות, קודם כל אין מצב שרב מכהן במשרה, בלי שעבר את הבחינות. רב יכול לקבל משרה רשמית במדינת ישראל, רק אם הוא עבר את ההסמכה המלאה. במידה וקורה – אפילו הרבנים הם בני-אדם – שרב כשל במשהו או עשה דבר שלא ראוי וכן הלאה, יש ועדת משמעת ברבנות הראשית לישראל, שקוראת לו לבירור, ממצה את הדין במידת הצורך, מתריעה, מזהירה או נוקטת בצעדים חמורים יותר, בהתאם לנסיבות, כך שהדברים מאוד פשוטים ומסודרים.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה להוסיף תשובה מזווית אחרת, כחבר כנסת, לא כחבר ועדה לענייני דיינים. אני חושב שאת מעלה כאן סוגיה, שדנים בה כל הזמן, והיא על הפסיקה הרבנית ובתי הדין הרבניים, הפסיקה ההלכתית. בעיקר הדברים באו לידי ביטוי בשניים, שלושה נושאים בשנים האחרונות: בנושא של גיור על כל שאלת פסילת גיור וכולי, רישום נישואים של גרים ועוד כיוצא באלה. זה עלה בנושאים שקשורים למעמד הילד והמשפחה בהיבטים של אתיקה, הלכה ומשפט, וזה עלה בנושא של לכאורה סתירה בין חוק חופש העיסוק וכולי – כמו אותה שאלה של בעל מאפיה או קונדיטוריה, שהבעלים לא יהודי או כן יהודי, האם הוא נאמן, לא נאמן לעניין כשרות. באשדוד היתה סוגיה כזאת וכולי.


המתח כל הזמן בין העולם של המודרנה שלנו כחברה פתוחה ופלורליסטית לבין אמות המידה ההלכתיות. איפה אנחנו נמצאים בחיכוך מתמיד? זה בהבנה עד כמה ההלכה רחבה, והוויכוח בציבורית הישראלית, האם כוח דהיתרא עדיף, על מנת למשוך את ההלכה עד הגבול שאפשר, ובלבד שזה יהיה על פי ההלכה, או כל הזמן להתגדר, להתכווץ, להתכווץ ולהתכווץ, ואז אנחנו נהפוך להיות, כל אחד לפי דעתו, אבל לפי דעתי לפחות כמדינת כתות, ולא כמדינה אחת יהודית דמוקרטית. הוויכוח הזה הוא ויכוח ערכי גדול. אני יכול לומר, שכשאני בוחן דיינים לקראת מינויים לדיינים, מה שאותי מעניין בעיקר זה הידע התורני בוודאי והכול לפי ההלכה, אבל עד כמה הם מסוגלים לראות את ההלכה כדבר שיכול להכיל בתוכו את הדברים שנמצאים באותם מקומות קשים. בעל הלכה, בעל ידע גדול, מסוגל לקבל החלטות גדולות. ככל שאתה יודע, כנראה, פחות, אתה מסתגר ולא לוקח סיכונים. צריך לחפש רבנים ודיינים, שיש להם כתפיים מספיק רחבות, שהם יהיו דייני ישראל. אני חושב שעל זה רמז, וזה קשור לחוק של דודו רותם, ואנחנו צריכים עוד לעסוק בשאלה איך להרחיב קצת את עולם הפתיחות כלפי הציבור.
עודד וינר
לאחר כל ענייני הרוח שדנו בהן, מילה אחת לגבי החומר. עלתה פה הערה, ואני חושב שגם יושב-הראש התייחס אליה, לגבי העובדה שהגענו כבר לסוף המאה ה-20, אבל צריכים להיכנס למאה ה-21, וזה בעניין של המחשוב. אני רוצה שנגיע למצב, שבו כל נבחן באמצעות קוד נכנס למערכת, מקבל את כל האינפורמציה, מקבל את התוצאות באמצעות קוד, לא צריך "להטריד" את המזכירות, את המנהל. 95% מהאינפורמציה יכולה להיות מוזנת באמצעות המחשב, מקודדת וחסויה, ולצערנו, אנחנו רחוקים מזה, לא שנות אור, אבל כמה שנות מחשב ללא ספק.


המחשוב עולה לא מעט כדי להכניס את העניין הזה, אבל זה היום אלף-בית בכל מערכת מודרנית. לצערנו, תקציב הרבנות, שמפאת צנעת הפרט וצנעת הציבור, אני לא אעלה אותו פה, כי הוא כל כך עגום, ואני לא רוצה להעציב את חברי הכנסת, מה הוא תקציב הרבנות הראשית, הוא כרגע לא מאפשר לנו את הדבר הזה. לפחות בנושא הזה של שדרוג מערכת המחשוב והיותה נגישה ומתאימה לכל נבחן כראוי וכשירות לציבור שהוא מתאים ונכון, ובנוסף לזה גם אולי תגבור - דיברנו פה על מספרים של פי 10 נבחנים לדיינות, פשוט לא יאומנו המספרים לרבנות - ואולי גם תוספת של לפחות שני תקנים למחלקה, כי המחלקה עובדת פחות או יותר באותם תקנים שהיא עבדה לפני 25 שנה, כך שזה דבר אלמנטרי, אולי תהיו לנו לאחיעזר ולאחיסמך ולפה בנושא הזה, אנחנו נודה לכם מאוד.
אנסטסיה מיכאלי
יש לי איזה תוספת קטנה, זאת בדיוק הפנייה שאני מטפלת בה. ניסיתי להתקשר לבית הדין הרבני, שקיבל החלטה סופית לגבי אדם שרוצה להתחתן בישראל. התקשרתי ל-144, ביקשתי את הטלפון והתקשרתי אחר כך בנתניה לאותו בית דין, ולא השגתי אף אחד. יש מזכירה שפשוט לוחצת על כפתור ומחכה דקה, עד שמעבירים את האנשים. בסופו של דבר, לא דיברתי עם האדם, חי וקיים. אני מאוד מסכימה עם ההערה שלך. הנושא של מחשוב בזמנים האלה, בעידן המודרני ובעידן של אינטרנט, זה דבר מאוד משמעותי. אני אשמח גם לתרום לכך כדי להקל בנושא הזה.
היו"ר עתניאל שנלר
כל הכבוד. מישהו רוצה להגיד עוד משהו?
אורי אורבך
כל הכבוד על ההתקדמות, ונמשיך לעקוב.
היו"ר עתניאל שנלר
אני רוצה לנסות לסכם את הישיבה שלנו. קודם כל, אני רוצה להודות לרבנות הראשית, בראשות מנכ"ל הרבנות, עודד וינר, ולראש המחלקה, הרב מזרחי. אני חושב שהוכחתם, שיש משרתי ציבור ומשרתי ציבור באמונה. יישר כוח, אנחנו באמצע הדרך ונמשיך להתקדם הלאה.


אני חושב שאחת המשימות הגדולות, ולכן הישיבה הזאת היא גם ישיבה מצולמת, על מנת להציג בפני הציבור, שהרבנות היא חלק מהתהליך של הממסד הישראלי, וחלק מאשיות מדינת ישראל. עובד ציבור ברבנות, זה בדיוק כמו עובד ציבור במשרד המשפטים, במשרד העבודה או במשרד האוצר. השירות לציבור צריך להינתן ברבנות בתחומים הללו, כמו כל שירות אחר, וזה מסר מאוד חשוב. התדמית של הרבנות איננה מגיעה לה לפעמים. כל הזמן היא מותקפת, וראוי שהציבור יראה איך הרבנות עושה, ככל שהיא יכולה, לשפר את המערכות שלה.

ולכן ראוי – ואני אומר לך עודד, תעבדו על זה - להציג את התיקונים ואת הדברים הטובים שאתם עושים למען הציבור. אתם נמצאים לפעמים בעולם סגור. הרבנות היא איננה של הדתיים, הרבנות היא של המדינה היהודית, כל אזרחיה. והעובדה שרוב האנשים שם הם רבנים, לצערי, לא מוסיפה לעניין, והלוואי ויכולתי לראות ברבנות הרבה נשים שעובדות, לא בתואר רבניות אולי, אבל לפתוח, ולמה ברבנות אנשים עם כיפות? מדוע? אנשים שלא חובשים כיפה - - -
עודד וינר
רוב עובדי הרבנות הם נשים.
היו"ר עתניאל שנלר
מצוין, ולמה לא יכולים להיות ברבנות אנשים שהם אינם חובשי כיפה? האם הרבנות זה מייד עולם הלכה סגור? לא. לכן חשוב שיראה הציבור את הפתיחות, את המודרניזציה, את הפתיחות שלכם, ולכן ביקשנו לקיים את הישיבה הזאת בפני הציבור, ואנחנו נשתדל, ככל שיתנו לנו, להתמיד בכך.


אני רוצה לסכם את הדברים שדיברנו עליהם היום. נושא אחד שדווח לביצוע זה עיקרון הכנת הבחינות, העברתן אליכם, לטובת עריכה לשונית, רמת הבחינה, כ-10 ימים לפני הבחינה. הנושא הזה, ברגע שיסוכם, ידווח בכתב. לא נתכנס עוד פעם לעניין הזה. ידווח בכתב על התהליך הזה. על מנת שלא יהיו הערות, אני מחזיק כאן את הבחינות הקודמות שאספתי בבנייני האומה. אני מציע לכל אזרח שרק תאפשרו לו להיכנס לראות את זה, זה מחזה מדהים. להיכנס לאולמות, לראות מאות יהודים נבחנים על תורה, זה פשוט דבר מדהים, שווה לראות, מראה מדהים.
עודד וינר
אגב, מכל הגוונים. ספרדים, אשכנזים, חרדים, כיפה סרוגה.
היו"ר עתניאל שנלר
כולנו יהודים.
עודד וינר
כולל אפילו הקיצונים שבחרדים.
היו"ר עתניאל שנלר
אין דבר כזה, לא קיצוני בדבר.


הנושא השני שייבחן על ידכם זה הערעור, שאלת הערעור. אנחנו נשמע בבקשה את התשובות שלכם. אני רשמתי לעצמי, שניתן לצפות למצוא את שביל הזהב. זה לא בהכרח לכאן ולכאן, אני מניח שתמצאו את האיזונים הראויים, מה התנאים, על מנת שלא כל אחד יערער, תנאים משמעותיים.


הדבר הנוסף שעלה כאן – ואני מקבל את מה שאמרת, שתערכו בחינה מחדש, וזאת הערה של הרב גנזל – לגבי הצגת לא התשובה המלאה של השאלה, אלא אולי להכניס חלקים ממהות הבעיה, או גישות הלכתיות עקרוניות. היה ראוי להזכיר את הגישה של הרמב"ם ואת הגישה של זה, בלי להיכנס עכשיו לתוכן, לתשובה עצמה, וכיוונים וגישות הלכתיות שונות ומה ההלכה, גם כאן עם הסתייגויות כאלה או אחרות. אפשר גם לקחת שלד של תשובה, שהיא לא מוכיחה ידע או היעדר ידע, אבל היא נותנת אינדיקציה האם עניתי תשובה נכונה, וכשאני אלמד, איך לבנות את התשובה, כי בניית התשובה היא חלק מתהליך הלימוד. אם העונה יודע לתת את ההתלבטות בסוגייה ההלכתית ואת הכיוונים בין הפוסקים והגישות השונות וההלכה עם ההסתייגויות שלה, נדמה לי שזה יקל גם על הבחינה.
רונית אלימלך
במיוחד במקומות ששם יש אולי כשלים, שנכשלים הכי הרבה.
היו"ר עתניאל שנלר
אם כי מנכ"ל הרבנות אמר את זה בהסתר כזה, שאותו חשש של ביקורת בקרב הפוסקים והרבנים על התשובה ההלכתית, כי הרי ההלכה היא רחבה מאוד עם גישות שונות, ו-70 פנים לתורה, ואם אתה אומר: זאת התשובה, אבל יש החולקים שזאת התשובה, האם זאת התשובה? בעולם הלכה, שזה לא פיסיקה ומתמטיקה שאחד ועוד אחד זה שניים, אלא אחד ועוד אחד זה כל מה שאתה מראה ונראה לך למול ההלכה, יש כאן טעם אמיתי בהסתייגות לכתוב תשובה מלאה. אבל לכן צריך למצוא גם כאן את האיזון הדק. גם בזה נרצה לשמוע את ההתייחסות שלכם.


דבר נוסף – אנחנו מצפים לקבל תוצאות מדווחות על מאגר דיינים בוחנים. אני מציע שתצאו בזה כבר, גם אם הוא לא מקבל מחר, אם אין לו מספיק, הוא לא מקבל עכשיו והוא נמצא במאגר, מבחינתך זה עוד תחמושת בימ"ח. אתה יכול להשתמש בה כשתצטרך.
עודד וינר
אנחנו ראינו שהתחמושת בימ"חים לפני המלחמה לא בהכרח היתה תקינה.
היו"ר עתניאל שנלר
ולכן יש לנו מנכ"ל תקין, על מנת שידאג שזה יהיה תקין.


הערה נוספת וחשובה מאוד שהעלית זה הנושא של האתר של הרבנות, היכולת לדבר באמצעות התקשורת האלקטרונית עם הרבנות. אני העליתי גם הערה מקודם. תדמית הרבנות היא חלק מהעניין. זו הערה שנרשמה אצלכם.
עודד וינר
השאלה אם היא גם נרשמה אצלכם.
היו"ר עתניאל שנלר
המנכ"ל העלה את הנושא של המחשוב ושל התקנים. דיברנו בנושא התקנים, והערנו שמשום שיש כאן מכרזים הנעזרים בחברת כוח אדם, אני הצעתי במהלך הדיונים, שאותם כלי עזר, שאי אפשר לקבל מהאוצר כתקנים נוספים, ייכללו במכרזים שיוצאים לגבי הבחינות. אם יהיו מתאמים, מתאם או שניים, אנשים שיועסקו על ידי חברת כוח האדם המעסיקה ממילא עשרות אנשים לטובת הבחינות, יכול להיות שאפשר כאן להגיע לאיזשהו פתרון.
עודד וינר
זאת בעיה, כיוון שבאמצעות חברת כוח אדם, אתה מכיר את המגבלות ואת משך הזמן שאפשר להשיג באמצעות חברת כוח אדם. קודם כל, אז נשאלת השאלה מי המעסיק, והאם הוא הופך להיות עובד מדינה וכולי, אבל אם אנחנו מדברים על רצף ועל שלד של מחלקה, שיכול לעקוב במשך שנים ולראות את הדברים האלה, אנחנו צריכים תקנון מלא. אני בטוח, כמו שראיתי את יכולותיך, שאתה - - -
היו"ר עתניאל שנלר
אני לא יודע, לא יודע.
עודד וינר
פתאום הצניעות.
היו"ר עתניאל שנלר
אני לא יודע. על כל פנים, אנחנו נבחן את הנושא, איך אפשר לסייע על מנת ללכת עוד רמה אחת גם בנושאים הללו.


ברוך הבא חבר הכנסת זבולון אורלב, אני שמח שבאת. אנחנו בדיוק סיימנו עכשיו. רק אומר לך שהוצג בפנינו תוצר מאוד מאוד חיובי, מתקדם מאוד, משנה הרבה, ואמרנו הרבה יישר כוח לרבנות ולעוסקים במלאכה.

כפי שהצהרתי מקודם – אני אומר את זה לחברי הוועדה ולפרוטוקול – הישיבה הבאה שעוסקת בעולם הרבנות במסגרת ביקורת המדינה תעסוק ביום רביעי הבא בשאלת רבני השכונות, ואנחנו ננסה להגיע לתקינה של רבני השכונות, גם כמו שעשינו תקינה לגבי תהליכי בחינות לרבנות ודיינות. אני מודה לכולם על ההשתתפות.


הישיבה נעולה, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים