ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/10/2010

צו בתי משפט לענינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת החוקה, חוק ומשפט

26.10.2010


הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 255

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, י"ח בחשוון התשע"א (26 באוקטובר 2010), שעה 11:00
סדר היום
צו בתי משפט לעניינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התש"ע-2010
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם-היו"ר
מוזמנים
גלי בן-אור ממונה בכירה – ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דין ליבנה עוזר ראשי – ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אייל שני מתמחה, משרד המשפטים

רעות לונדין עוזרת ראשית, ייעוץ וחקיקה

יואל הדר יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ עליזה מרגוליס ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק רחל בציה ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רב כלאי נפתלי שמולביץ ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

דוד פיק יועץ אסטרטגי, ארגון נשות השוטים והסוהרים

אביגיל שררה מנכ"לית ארגון נשות השוטים והסוהרים

איריס פייבוביץ עו"ד ארגון נשות השוטרים והסוהרים

מורן פרוינד לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
רשמת פרלמנטרית
יפעת שפרכר

צו בתי משפט לעניינים מינהליים

(שינוי התוספת הראשונה לחוק), התש"ע-2010
היו"ר דוד רותם
צו בתי משפט לעניינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התש"ע-2010.
גלי בן-אור
מטרתו של הצו שמונח בפני הוועדה להעביר עתירות של שוטרים וסוהרים מבג"ץ לבית משפט לעניינים מינהליים. העתירות בענייני הסטטוס שלהם היו נתונות מאז ומתמיד בסמכות של בג"ץ. לאחר חקיקת חוק בית הדין לעבודה בשנת 1969 והחלטה שבג"ץ קיבל על כך שהעניינים האלה אמורים להיות מועברים לסמכותו של בית הדין לעבודה, נעשה תיקון בפקודת המשטרה ובפקודת בתי הסוהר בשנת 1971. הוא קבע במפורש שהעניינים האלה לא יהיו נתונים לסמכותו של בית הדין לעבודה. מאז ועד היום הם נידונים בבג"ץ. בשורה ארוכה של פסקי דין בג"ץ הבהיר שראוי שהעניינים האלה יועברו לערכאה אחרת על מנת שיקבלו טיפול הולם יותר.
היו"ר דוד רותם
האם יש איזה שהוא טיפול יותר הולם מאשר בבג"ץ? בג"ץ הוא הטיפול ההולם ביותר במדינת ישראל בכל נושא.
גלי בן-אור
נכון, אבל צריך לזכור שבג"ץ הוא ערכאה ראשונה ואחרונה. אין עליו ערעור. מדובר בערכאה עמוסה ביותר, שדנה באלפי עתירות בשנה. כשמדובר בתיקים של אנשים יחידים שטוענים נגד ההתנהלות של הרשות בעניינם - במקרה הזה שוטרים וסוהרים – העמדה של בג"ץ הייתה שראוי שזה יועבר לערכאה אחרת. העברה לערכאה אחרת תאפשר ערעור לערכאה נוספת, מה שכאמור לא מתקיים בבג"ץ.

אני אזכיר במסגרת הזאת את חוק בית משפט לעניינים מינהליים. עד שנת 2000 כל ההליכים נגד תקיפה של מעשי רשות נעשו בבג"ץ. זה בעצם שריד לתקופה המנדטורית. המנדט הבריטי לא רצה שיבקרו את החלטות הנציב העליון בבתי המשפט של הערכאות הנמוכות בהם ישבו גם שופטים מקומיים. רק בבית המשפט העליון ישבו שופטים בריטיים. הם רצו שהסמכות בנושא הזה תיוחד להם. המבנה הייחודי של הערכאה העליונה ביותר, שרק היא מבקרת את מעשי השלטון, נשאר כאן. זה מדהים שזה נשאר כך משנת 1948 עד שנת 2000. רק בשנת 2000 חוקקנו את חוק בית משפט לעניינים מינהליים, שהעביר עניינים מסוימים מסמכותו של בית המשפט המחוזי אליו. מאז שנת 2000 ועד היום העברנו עוד שורה ארוכה של עניינים לסמכותו. אנחנו מתאימים את עצמנו לנוהג ולמבנה שקיים במדינות מערביות אחרות, שבהן מערכת השיפוט המינהלית היא מערכת שיפוט של 3 ערכאות. אנחנו מתכוונים לבוא לוועדה בזמן הקרוב עם הצעה להקים עוד ערכאה אחת בבית משפט שלום, שתדון בעניינים המינהליים. כך נגיע למסגרת מלאה.

מה שאנחנו מביאים היום לוועדה זה השלמה לגבי הנושא של עתירות סוהרים, שוטרים ומה שנעשה לגבי משרתי הקבע. אנחנו מבקשים להוריד את העניינים שלהם לסמכות בית משפט לעניינים מינהליים.
היו"ר דוד רותם
משרתי הקבע הולכים לוועדת ערר.
גלי בן-אור
משרתי הקבע הולכים לוועדת ערר ולבית משפט לעניינים מינהליים. חוק שירות הקבע עושה הפרדה לגבי העניינים הפיקודיים, הערכיים והמובהקים שבהם נתקפות ההחלטות של הרמטכ"ל וגורמי הפיקוד הבכיר לגבי אם אדם מתאים או לא מתאים לשירות.
היו"ר דוד רותם
למה לא ניתן לאותה ועדת ערר לדון באותם נושאים לגבי שוטרים? אתמול שמענו כמה כסף עלה לשפץ את אולם הישיבות וכמה כסף מקבלים החברים. בואו ננצל את זה.
גלי בן-אור
עושה רושם שוועדת הערר של משרתי הקבע הולכת להיות עמוסה בעניינים שלה. ההרכב שלה נבנה והותאם למשרתי הקבע. זה מוסדר בחוק שירות הקבע. גם לגבי משרתי הקבע יש שורה ארוכה של עניינים שיידונו בבית משפט לעניינים מינהליים. מרביתם של העניינים שאנחנו מדברים בהם הם סיום שירות בשל עילה משמעתית או עילה פלילית. שוטר או סוהר שעבר עבירת משמעת, שעשה מעשה שלא הולם את תפקידו כשוטר או סוהר, ההחלטה לפטר אותו היא החלטה ערכית, פיקודית, ארגונית, מתאימה למבנה הארגוני המיוחד שבו אנחנו דנים. היא מסוג ההחלטות שאמורה להתקיים עליהן ביקורת מינהלית. הערכאה שמבקרת את ההחלטה לא באה בנעלי הרשות שאותה היא מבקרת. היא לא בוחנת ואומרת איך היא הייתה מקבלת את ההחלטה במערכת הנסיבות, אלא בודקת את שיקול הדעת של הרשות כדי לראות אם בנסיבות העניין המובאות בפניה הרשות פעלה כדין, פעלה בסבירות, שמעה כנדרש, פעלה לפי כל כללי המינהל התקין.
היו"ר דוד רותם
את התיאוריות האלו למדתי כשהייתי בשנה שנייה. זה נשאר בתיאוריות.
גלי בן-אור
אני רוצה להאמין שחזקת תקינות המינהל פועלת. בשביל זה יש את הרשות שמבקרת. אם היא לא פעלה כדין אלא בצורה שאינה הולמת את כללי המינהל התקין, לבית המשפט יש את כל הסמכויות להעיר, לתקן.
היו"ר דוד רותם
עדיין לא קיבלתי תשובה למה ועדת ערר לא צריכה לדון גם בזה. חייל או שוטר זאת אותה מטריה פחות או יותר.
גלי בן-אור
אנחנו נמצאים במצב שבו ענייני השכר של שוטרים וסוהרים נדונים בבית הדין לעבודה. אנחנו מדברים על ענייני הסטטוס שנדונו עד היום בבג"ץ. אלה אמורים להיות מועברים לבית משפט לעניינים מינהליים. לגבי משרתי הקבע נעשה מהלך דומה. ענייני הסטטוס שנדונו בבג"ץ הועברו לבית משפט לעניינים מינהליים. עתירות משרתי הקבע שנוגעות לשכר, לתנאי שכר ולסיום שירות בשל עילות מסוימות הועברו לוועדת ערר.
היו"ר דוד רותם
אותם נושאים שהם בוועדת הערר אצל משרתי הקבע, אצל שוטרים וסוהרים הם הולכים לבית דין לעבודה. לגבי הנושא של הסטטוס אצל שניהם זה יהיה בבית משפט לעניינים מינהליים.
גלי בן-אור
לגבי הסטטוס אצל שניהם זה יהיה בבית משפט לעניינים מינהליים. ענייני השכר של השוטרים נמצאים כבר היום בבית הדין לעבודה. ענייני סיום השירות לגבי הפלח הצר של משרתי הקבע יהיו נדונים בוועדת ערר. לגבי שוטרים וסוהרים זה יהיה בבית משפט לעניינים מינהליים. אנחנו מדברים על מספר מאוד מצומצם של עתירות בשנה.

רחל בציה

20 או 25 עתירות לגבי השוטרים. זה משתנה עם השנים.
גלי בן-אור
כ-10 עניינים של שוטרים וכ-4,5 עניינים של סוהרים אמורים היו להיות בפני ועדת הערר. צריך לזכור שלגבי שוטרים וסוהרים יש כבר היום ערכאה אחת שדנה בענייני השכר. אנחנו מדברים על הסמכה של ערכאה נוספת. המחשבה שלנו הייתה שהקמה של ערכאה שלישית לא תייעל את הדברים, אלא תביא לעוד יותר שאלות של סמכות, חלוקת עבודה. היא דווקא תכביד עליהם. אנחנו חושבים שלא כדאי לעשות את זה. נכון שיש עניינים מסוימים לגבי משרתי הקבע, השוטרים והסוהרים שבהם נוצר מצב שהפתרון הוא מעט שונה. אנחנו חשבנו שבמצב הדברים הנתון שבו יש ערכאה אחת שדנה בענייני השכר זה הפתרון הראוי שיש לנקוט בו.
היו"ר דוד רותם
איפה האגרות?
גלי בן-אור
האגרות קיימות כבר היום לגבי בית משפט לעניינים מינהליים. יש אגרה על סך 1500 שקל ועוד אגרת פרוטוקול.
היו"ר דוד רותם
למה לא להשוות את הדברים? למה אני אחייב שוטר לשלם 1500 שקל ואת איש צבא הקבע 600 שקל?
גלי בן-אור
צריך לזכור שכולם היום משלמים את הסכום של 1500 שקל בגין אגרת עתירה לבג"ץ.
היו"ר דוד רותם
למה אני צריך להמשיך את העוול שנעשה להם? יש איזו שהיא חובה?
גלי בן-אור
אין חובה. אנחנו מדברים על פלח צר של מקרים.
היו"ר דוד רותם
מדובר ב-25 מקרים.
גלי בן-אור
אנחנו מדברים על פחות.
היו"ר דוד רותם
מה אם נקבע שבדברים האלה האגרה תהיה 601? גיליתי בתקציב המדינה שיש רזרבה של 10 אלפים שקל שאפשר להעביר.
רחל בציה
אין לי התנגדות שהאגרה לגבי שוטרים תופחת, אבל השאלה פה היא שאלה מהותית. כשבחנו את השאלה מה היא הערכאה המתאימה, ניסינו לבחון אותה מהצד המהותי ולא להתייחס לדברים כגון אגרה. נקודת המוצא היא שהשוטרים הם עובדים. בתחילת הדרך כל ענייני השוטרים היו אמורים להידון בבית הדין לעבודה. המחוקק הוציא פלח מסוים ואמר שזה לא מתאים. את זה העבירו לבג"ץ. כשאנחנו שוקלים היום איזו ערכאה מתאימה במקום בג"ץ, נדמה לי שבהתחשב במהות של העניינים ובשיקולי הדעת שמופעלים בגדר ההחלטות האלו הערכאה המתאימה היא בית משפט לעניינים מינהליים ולא ועדת ערר.
היו"ר דוד רותם
אני לא דיברתי על המהות, דיברתי על האגרה.
רחל בציה
השאלה אם אי אפשר להפחית את האגרה כאשר העניינים נידונים בבתי משפט לעניינים מינהליים.
היו"ר דוד רותם
אפשר הכל. הנייר סופג הכל.
גלי בן-אור
האגרה שמשלמים בבית הדין לעבודה לגבי עתירות או הליכים בנוגע לתנאי השכר של השוטרים היא 131 שקלים. לגבי אנשי הקבע האגרה היא 601 שקלים. אני מסכימה עם אדוני שנוצרת כאן אי התאמה. אפשר לבחון את הנושא הזה.
איריס פייבוביץ
אנחנו מסתייגים מטיוטת הצו. אנחנו מבקשים לא לאשר את הצו במתכונת הנוכחית.
היו"ר דוד רותם
קראתי את המכתב שלכם. לא הבנתי מה אתם רוצים.
איריס פייבוביץ
אם בעבר משרתי הקבע הופלו לרעה לעומת השוטרים והסוהרים כיוון שכל העתירות שלהם היו מופנות לבג"ץ ולא הייתה להם ערכאה אחרת, הרי שעכשיו, אחרי שתוקן חוק שירות הקבע, העניינים של השוטרים והסוהרים מופלים לרעה.


ועדת הערר שהוקמה בעניינים של משרתי הקבע היא ועדה מיוחדת שקמה מכוח החוק החדש. היא דנה, בנוסף לענייני שכר, גם בזכויות נלוות לשכר. באותו חוק יש עניינים שלפי הצו המוצע היום יש בהם אי התאמה מאוד בעייתית.
היו"ר דוד רותם
במה יש אי התאמה?
איריס פייבוביץ
עניינים של סיום שירות קבע או אי הארכת שירות של איש קבע נידונים בוועדת ערר. אצל שוטרים וסוהרים זה מובא בפני בית משפט לעניינים מינהליים.
היו"ר דוד רותם
מה זו ועדת הערר הזאת? ועדת ערר היא בתוך בית משפט לעניינים מינהליים. היא מעין בית משפט לעניינים מינהליים, רק במקום שופטים יושב שם הרכב אחר. למה זה משנה לכם?
איריס פייבוביץ
יש הרבה יתרונות לוועדת הערר במתכונת הצה"לית. הצבענו על זה גם במסמך שלנו. לוועדת הערר יש ערכאת ערעור נוספת שלא קיימת אם העתירה מוגשת לבית משפט לעניינים מינהליים. בבית משפט לעניינים מינהליים העניין נדון בצורה של תצהירים. ועדת הערר מתמקצעת, היא ייחודית רק לאנשי הקבע ורק לנושאים שקשורים באנשי הקבע. יש לה מומחיות. היא יעילה יותר. הדיונים שלה מתקיימים רק לטובת אנשי הקבע. היא לא דנה בנושאים נוספים כמו בית משפט לעניינים מינהליים. הרכב הוועדה הוא הרכב שיש בו נציג אחד לפחות שמכיר את הארגון ומכיר את האינטריגות ואת הבעיות. אנחנו ראינו שיש שוני בין הצו להליך של אנשי קבע בענייני סטטוס. ענייני סטטוס אצל אנשי קבע, למעט צעדים בעקבות עבירות פליליות או משמעתיות, נידונים בוועדת הערר. על זה יש זכות ערעור לבית משפט לעניינים מינהליים. שוטרים וסוהרים מופנים ישר לבית משפט לעניינים מינהליים.
היו"ר דוד רותם
יש לכם יתרון בזה. איפה נגמר הערעור על ועדת הערר? אתם מגיעים לבית משפט לעניינים מינהליים. שם זה נעצר. במקרה שאתם רוצים לערער אתם מגיעים לבית המשפט העליון. להגיע לבית המשפט העליון זאת זכות הרבה יותר גדולה. כדי להגיע לבית המשפט העליון הם צריכים לבקש רשות ערעור. הסיכויים לקבל הם כמעט אפסיים. אתם מגיעים ישירות להיכל הצדק.
איריס פייבוביץ
נכון, אבל אנחנו עדיין סבורים שהיתרונות של ועדת ערר הם אלה שיובילו בסופו של דבר לתוצאה הטובה ביותר לשוטר ולסוהר.
היו"ר דוד רותם
זה טיעון נוראי. גדלתי וחונכתי על כך שמערכת הצדק עושה את הצדק. היא לא לטובת השופט ולא לטובת המערכת. היא עושה צדק. את אומרת לי שוועדת ערר היא יותר לטובת השוטר. אני בטח לא יכול להסכים מראש לכך שתלכו לבית משפט שהוא לצד אחד.
איריס פייבוביץ
הצורה של הדיון בוועדת הערר כשהיא שומעת את האיש בעצמו מגינה יותר על הזכויות של האיש.
היו"ר דוד רותם
בגלל השמיעה הפרונטאלית?
איריס פייבוביץ
כן.
היו"ר דוד רותם
זה תיאורטי לחלוטין. עוד לא היה מקרה שהגשתי עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים ולא התקיים דיון שבו הופענו. רק בתיאוריה יש תצהירים. אפילו בבג"ץ זה הפך להיות תיאוריה, שהכל הולך על תצהירים.
איריס פייבוביץ
זה בנוסף ליתרונות הנוספים שיש לוועדה, שזאת המומחיות, היעילות.
נעמה מנחמי
למעט העילות לסיום הקבע יתר ענייני השוטרים והסוהרים הולכים לבית הדין לעבודה. קשה להגיד שהוא לא רואה את העובד. יש נטייה להגיד שבית הדין לעבודה מקל הרבה יותר עם העובדים לעומת ועדת ערר שיושבים בה גם נציגים של משרד הביטחון. דווקא אנשי הקבע היו אמורים לבוא ולהגיד את הטיעון ההפוך, שהם היו רוצים שתהיה להם אפשרות ללכת לבית הדין לעבודה ולא לוועדת ערר.
היו"ר דוד רותם
אם אני מקבל את הטיעון שלכם, הכל הולך לוועדת ערר, אין יותר בית הדין לעבודה.
אביגיל שררה
לא זה הטיעון שלנו. אנחנו עדיין רוצים להישאר בבית הדין לעבודה בנושא תנאי שכר ושירות.
היו"ר דוד רותם
זה לא הולך.
אביגיל שררה
נושא של סטטוס נדון היום בבג"ץ. נושאים של תנאי שכר ושירות נידונים בבית הדין לעבודה. זה המצב נכון להיום. אנחנו מבקשים שתהיה האופציה של ועדת ערר.
היו"ר דוד רותם
מה נעשה אם יבואו אנשי הקבע ויגידו שאת הנושא של השכר נעביר לבית דין לעבודה? נניח שהיינו משאירים את משרתי הקבע בבג"ץ. באו ואמרו שבמקום בג"ץ יקימו להם ועדת ערר. לכם אמרו שבמקום ללכת לוועדת ערר או לבג"ץ יש את בית המשפט המינהלי. עדיין יש לכם זכות להגיע בערעור לבית המשפט העליון. אם מאחדים הכל כי שוטרים וחיילים הם אותו דבר, אז הכל הופך לאותו מקום, אין בית דין לעבודה.
אביגיל שררה
בית הדין לעבודה קיים. בית משפט לעניינים מינהליים מחליף את בג"ץ בנושא שלנו.
היו"ר דוד רותם
בואי נניח שנשאיר את המצב כמות שהוא ואני לא אאשר את הצו. מה שיקרה הוא שתישארו בבג"ץ. האם זה עדיף לכם על פני בית משפט מינהלי? אני חושב שאתם לא רואים נכון את המצב. אם אני לא מאשר את הצו אתם נשארים בבג"ץ. בבג"ץ יש דיון אחד, פסק דין אחרי 7 שנים ובזה נגמר הסיפור. אין ערעור. כשאני מגיע לבית משפט לעניינים מינהליים יש דיון והופעה פרונטאלית. אם לא קיבלתם את מה שרציתם יש לכם ערעור לבית המשפט העליון. אם אני הולך לוועדת ערר אתם תגיעו אחר כך לבית המשפט לעניינים מינהליים בערעור. בזה זה נגמר. תמיד יותר טוב שאתה מגיע לשופט בערכאה גבוהה יותר מאשר לשופט בערכאה נמוכה יותר. בטח בערעור. אני דואג לשוטרים ולסוהרים, אבל פה אתם מחליטים.
יואל הדר
בית המשפט העיקרי שידון בתביעות האלו זה בית המשפט המחוזי בירושלים, כיוון שההחלטות של השר ושל המשטרה מתקבלות בירושלים.
היו"ר דוד רותם
העתירות האלו הן נגד המדינה.
גלי בן-אור
תקנות סדרי הדין של בית משפט לעניינים מינהליים קובעות שהסמכות המקומית היא לפי מקום קבלת ההחלטה על ידי הרשות.
יואל הדר
רוב ההחלטות הן בירושלים. יש דברים מסוימים שיהיו בתל-אביב.
גלי בן-אור
המינויים לבית משפט לעניינים מינהליים הם של שופטים שמטפלים בעיקר בנושאים האלה.
היו"ר דוד רותם
מה זה בנושאים האלה?
גלי בן-אור
יש שופטים מסוימים מתוך שופטי בית משפט המחוזי שמתמנים לבית משפט לעניינים מינהליים. דווקא בירושלים יש מספר יחסית מצומצם של שופטים. בתל-אביב קצת יותר. בבית משפט מחוזי מרכז שהוקם רק לאחרונה יש מספר מצומצם של שופטים. מדברים על מספר קטן של שופטים שמטפלים בכל העתירות המינהליות. המקצועיות והמומחיות שביקש ארגון השוטרים להשיג בוועדת הערעור קיימות גם בבית משפט לעניינים מינהליים. אנחנו לא מדברים על כל שופטי בית המשפט המחוזי שידונו בעניינים האלה, אלא רק על מספר מצומצם.
היו"ר דוד רותם
כמה תיקים יש בבית המשפט המינהלי בשנה?
גלי בן-אור
אני לא זוכרת להגיד לך את הנתון, אבל סדר גודל של כמה מאות.
היו"ר דוד רותם
כמה שופטים שומעים כמה מאות תיקים מינהליים?
גלי בן-אור
כ-4 שופטים. יש נטייה להקנות מומחיות בתחומים מסוימים. בית משפט עוסק במכרזים. גם זה יהיה תחום מסוים שירכשו בו מומחיות.
היו"ר דוד רותם
כמה זמן ייקח לקבל פסק דין בעתירה כזאת?
גלי בן-אור
זה ייקח הרבה פחות מאשר בג"ץ.
היו"ר דוד רותם
והרבה יותר מאשר ועדת ערר.
גלי בן-אור
לא בהכרח.
היו"ר דוד רותם
למימד הזמן , בעיקר כשמדברים על פיטורים ודברים מהסוג הזה, יש..
גלי בן-אור
הוא בוודאי יילקח בחשבון גם בבית משפט לעניינים מינהליים.
רחל בציה
הפתרון של הצו הוא לא פתרון שנכפה על השוטרים והסוהרים, אלא זה נעשה בהתייעצות ולאחר שנשמעה העמדה של המפכ"ל, העמדה של הנציב ושל השר. קיימנו תהליך של בחינה של כל החלופות עם היתרונות והחסרונות. עמדה לנגד עינינו האופציה של הצבא, לרבות ועדות הערר שהוקמו שם. המפכ"ל סבר שמבחינתו של השוטר יהיה נכון יותר להעביר את העניין לערכאה משפטית ולא לוועדת ערר. הפער בין בית המשפט הגבוה לצדק לוועדת ערר נראה מאוד גדול.

אני רוצה שנבין על מה אנחנו מדברים. שוטר שפוטר על רקע עבירה פלילית, עניינו - גם אם הוא היה חייל - יידון בבית משפט לעניינים מינהליים. שוטר שפוטר בשל אי התאמה יופנה לוועדת ערר. קשת המקרים של פיטורים בגלל אי התאמה יכולה להיות מאוד רחבה. זה יכול להיות אדם שמבחינת המפקדים שלו התפקוד שלו הוא לעין ארוך יותר בעייתי מאשר אותו שוטר שפוטר על רקע זה שהוא מעד מעידה חד פעמית. אמנם זאת מעידה כזאת שמטילה עליו קלון ולא מאפשרת להשאירו בתוך השורות, אבל כשוטר הוא תפקד מצוין. זה לעומת שוטר שמתפקד גרוע מאוד. את שניהם צריך להרחיק מהשורות. האחד ילך לבית משפט לעניינים מינהליים כשהוא תוקף את ההחלטה, עניינו של השני יבוא בפני ועדת ערר.

ישנן החלטות שהן החלטות שמתקבלות על ידי השר או המפכ"ל לגבי שוטרים. הביקורת על שיקול הדעת על גורמים כאלה ילך לוועדת ערר. אני לא יודעת אם זה טוב או רע מבחינתם של השוטרים. אני לא יודעת להצביע על טעם מהותי למה חלק מהעניינים יידונו בפני בית משפט לעניינים מינהליים, ועניינים אחרים, שהם לא פחות חמורים ולא פחות הרי גורל מבחינתו של השוטר, יידונו בפני ועדת ערר. אני לא יודעת לעשות אבחנה מהותית בין העניינים האלה לעניינים האלה.
נפתלי שמאלוב
עבודת המטה בשב"ס הייתה קצת שונה. בהתחלה הסתייגנו וסברנו שיש מקום להיצמד לצבא. כעת אנחנו מצטרפים.
היו"ר דוד רותם
אתם כולכם אנשי המערכת. להם יש בעיה איתכם. אני לא מכיר את המערכת מבפנים. כל נושא נשות השוטרים בא בגלל שהם אמרו שאין ועד עובדים.
איריס פייבוביץ
אנחנו חוזרים על העמדה שלנו. אני רוצה לחזור ולהדגיש שבוועדת הערר התחושה הסובייקטיבית של השוטר והסוהר מאוד חשובה. הוא בוועדה יכול להביע את הדברים שלו ולומר את שעל ליבו. הוא יכול להרגיש שם שהוא לא רק מספר אישי. נכון שבבית משפט מינהלי יש הליך של חקירות, אבל זה הליך שהוא ברשות. זה לא הנוהל. הנוהל הוא הגשת התצהירים והדיון על פי התצהירים. השוטר והסוהר יצליחו לומר את הדברים שלהם ולהביע את העמדה שלהם בפני ועדת ערר הרבה יותר מההזדמנות שתינתן להם בבית משפט לעניינים מינהליים. כך לגישתנו.
היו"ר דוד רותם
מה הפרוצדורה בוועדת ערר? את יודעת? עוד לא הוציאו תקנות על הפרוצדורה. מה אם יהיו סדרי דין כמו שיש בבית משפט לעניינים מינהליים?? יש שם סעיף שנותן סמכות ליושב-ראש הוועדה למחוק על הסף.
איריס פייבוביץ
אני יכולה לומר ולהעביר את התחושות ואת הטיעונים המשפטיים הרלוונטיים. אני לא יודעת לגבי תקנות.
היו"ר דוד רותם
תחושות זה לא טיעון משפטי.
איריס פייבוביץ
נכון. כרגע אין בידנו את התקנות של ועדת הערר של אנשי הקבע.
גלי בן-אור
יש תקנות שפורסמו. בחוק שירות הקבע נקבע שוועדת הערר רשאית לדון בערר על פי ראיות שיובאו בתצהירים או על פי ראיות בכתב אחרות שצורפו לכתבי הטענות. ההנחה היא שכשנותנים סמכות לגוף כזה זה לא איזו שהיא ערכאה שאתה בא מהרחוב ואומר את אשר על ליבך. זאת לא המטרה. המטרה היא שאדם שיש לו בעיות שונות מול הרשות המינהלית שבה הוא עובד, יציג את הטענות האלו בפניה. יש שם הליך מסודר. ישמעו אותו ויקבלו החלטה. את ההחלטה הזאת תוקפים בהליך מסודר בכתב ערר, בתצהירים, כדי שהדברים לא ייאמרו בעלמא. אותו דבר קורה בבית משפט לעניינים מינהליים. גם בבית משפט לעניינים מינהליים אתה מגיש עתירה, היא נתמכת בתצהיר. ככל שבית משפט משתכנע שיש צורך לחקור בתיק מסוים את המצהירים ולברר את העובדות, הוא יכול לעשות את זה. יש לו את הכלים ואת היכולת. הנטייה לעשות את זה הולכת וגוברת. מצד אחד יש את חזקת תקינות המינהל, מצד שני, יש את המקומות שבהם צריך לברר את הדברים. את אותם כלים שיש לוועדת ערר יש גם לבית משפט לעניינים מינהליים. אני מניחה שבתיקים האלה שאנחנו מדברים עליהם בית המשפט לעניינים מינהליים ילמד את הנושא ויראה מה הועבר אליו. הוא ילמד את פסקי הדין שניתנו בבג"ץ ויפעל בהתאם. במקרים שיש צורך הוא ישמע את השוטר ואת כל מי שצריך לצורך העניין כדי לקבל החלטה מושכלת ולבקר את ההחלטה שניתנה בעניינו של אותו שוטר. יכול להיות שמבחינת התחושה ועדת ערר נראית אולי ערכאה קצת יותר קטנה וקצת יותר אינטימית, אבל יש שם 3 אנשים. בבית משפט לעניינים מינהליים יש שופט אחד.

אני מבינה את התחושות ואת החשש מפני שינוי, אבל זו ודאי וודאי ערכאה נגישה יותר ונוחה יותר מאשר בג"ץ, שיושב בהרכב של 3 שופטים. מבחינתו של עותר שבא לבית המשפט הגבוה לצדק זה לא דבר פשוט להגיש עתירה כזאת. לבוא לבית משפט מחוזי לעניינים מינהליים זאת ערכאה נגישה יותר, קרובה יותר. יושב שם שופט אחד. אם האדם ירצה להשמיע את טענותיו יבקשו מהשופט. במקרים המתאימים יתנו לו לטעון את הטענות. אנחנו מקווים שזה יהיה פתרון ראוי וטוב. אני לא חושבת שאפשר לומר שיש ערכאה שהיא בהכרח לצד זה או אחר. הרצון הוא לתת ערכאה שתיתן משפט צדק ראוי והולם גם לאוכלוסייה הזאת.
אביגיל שררה
אני הייתי בדיונים בבית הדין לעבודה ובבג"ץ עם שוטרים ועם סוהרים. כשהרכב בית הדין לעבודה בנוי ומורכב מ-3 אנשים ששומעים את השוטר ההחלטות הן שונות ממה שמתקבלות בבג"ץ. לפני שנתיים בית הדין לעבודה אמר להחזיר את הכספים שנלקחו משוטרים. כששוטרים אחרים הגישו באותו נושא בג"ץ, בג"ץ דחה את צו הביניים. עד היום אנחנו מתדיינים. כשיש הרכב כמו ועדת ערר של שופט בדימוס, נציג ציבור ועוד אחד שמומחה בנושאים שקשורים לנושא של שוטר וסוהר ההתייחסות שונה. השוטר או הסוהר הם לא מספר אישי. מקשיבים להם ומתייחסים אחרת. גם אם השופט מחליט X, 2 השופטים האחרים יחליטו משהו אחר.
היו"ר דוד רותם
את במאת האחוזים צודקת. אם אני לא מאשר את הצו הזה אתם תמשיכו לרוץ לבג"ץ. את אומרת שזאת לא ערכאה טובה.
אביגיל שררה
בג"ץ זאת לא ערכאה טובה.
היו"ר דוד רותם
אם אני לא מאשר את התקנות האלו אני נשאר בבג"ץ.
אביגיל שררה
ביקשנו מאדוני שתהיה לנו אפשרות של ועדת ערר.
היו"ר דוד רותם
לי אין אפשרות כזאת. אני יכול לאשר או לא לאשר את התקנות. אני לא כותב תקנות. אם אני דוחה זה נשאר בבג"ץ. אלו שתי האפשרויות. אני לא יכול לכתוב תקנות.
איריס פייבוביץ
אנחנו מבקשים ליזום הליך חקיקה ראשי בדומה למה שהיה אצל אנשי הקבע.
היו"ר דוד רותם
זה עניין אחר. הליך חקיקה יכול להיות או הליך ממשלתי או שחבר כנסת מגיש הצעת חוק. השאלה אם אנחנו משאירים בבג"ץ, או שאנחנו מעבירים לבית משפט לעניינים מינהליים.
אביגיל שררה
אנחנו מעבירים את העניין של הסטטוס לבית משפט לעניינים מינהליים.
היו"ר דוד רותם
התנאי הוא אגרות.
גלי בן-אור
היושבים כאן והכלי שיש בידנו לא מאפשר לנו להידרש כרגע לנושא ולקבל החלטה.
היו"ר דוד רותם
רק תתחייבו.
גלי בן-אור
אנחנו מתחייבים לבחון את הנושא.
היו"ר דוד רותם
לבחון את הנושא זה להקים ועדה. אין שום הצדקה בעולם ששוטר ישלם יותר מאשר איש קבע באותם נושאים. בכל מה שקשור לנושא של בית המשפט לעניינים מינהליים האגרות צריכות להיות זהות.
גלי בן-אור
הדבר היחידי שאני יכולה להתחייב עליו זה שאני אביא את הדברים בפני מי שיש לו סמכות לקבל את ההחלטה. אני אביא את עמדתו של אדוני. אני חושבת שיש בדברים האלה טעם, במיוחד לנוכח מה שאישרנו אתמול. אנחנו ננסה למצוא את הפתרון הראוי כדי למנוע מצב של אפליה בהיבט הזה של האגרה בין שתי האוכלוסיות האלו.
היו"ר דוד רותם
אנחנו נוסיף בצו סעיף קטן (3) על כך שהאגרות בגין הליכים לפי סעיף זה יהיו כאמור..
גלי בן-אור
הצו לא יכול לקבוע הוראות לעניין האגרות. קביעה של אגרות טעונה אישור של ועדת האגרות, השר וועדת הכנסת. את הצו הזה אני לא יכולה לשנות. זה לא הכלי המתאים.
היו"ר דוד רותם
זאת הבעיה שלי. אני יודע מה יקרה כשזה ילך לשר האוצר.
גלי בן-אור
אני לא חושבת שאדוני ירצה שאני אתחייב בשמו של שר האוצר, של שר המשפטים ושל ועדת האגרות הבין-משרדית. אני מתחייבת לבחון את העניין ולתת פתרון ראוי.
היו"ר דוד רותם
כמה זמן זה לוקח?
גלי בן-אור
ננסה לעשות את זה במהירות האפשרית. זה ייקח לפחות חודש כדי לתאם בין העמדות. ועדת האגרות הבין המשרדית מתכנסת פעם בחודש.
היו"ר דוד רותם
מי זאת ועדת האגרות הבין-משרדית?
גלי בן-אור
במינהל הכנסות המדינה. היא כוללת נציגים של משרדי הממשלה. אני אבקש חודש לפחות כדי לבחון את הדברים ולראות. אני לא יכולה להתחייב מעבר לכך. אני אשמח אם הצו יאושר כפי שהוא. אני מתחייבת לדווח לאדוני בעוד חודש מה העלו תוצאות הבירור נכון למועד זה. אם תרצה לקבוע מועד לדיון בצירוף הצדדים אנחנו גם נשמח. אני מקווה שיהיה בידינו איזה שהוא פתרון כדי להציג בפניכם.
היו"ר דוד רותם
אין טעם לקיים דיון נוסף. אני אאשר את הצו, אבל אני אודיע לשר המשפטים שאישרתי את הצו מתוך הבנה שיעשו השוואה של האגרות כדי לא לפגוע בשוטרים ובסוהרים. זה לא מחייב אתכם. כך אני הבנתי.
גלי בן-אור
כל עוד כתוב שאני לא התחייבתי זה בסדר גמור.
מורן פרוינד
הנהלת בתי המשפט צריכה לבדוק את העמדה שלה.
גלי בן-אור
זאת עבודת המטה שתיעשה בנוגע לאגרות בשיתוף כל הגורמים בממשלה.
אביגיל שררה
אנחנו מעריכים את ההבנה לגבי המצב הכלכלי והשכר הנמוך של השוטרים והסוהרים. עורכי הדין שלנו לא כל כך אוהבים את ההחלטה שלנו לעבור לבית משפט לעניינים מינהליים.
היו"ר דוד רותם
אני אשמח שעורכי הדין שלכם יבואו אלי לפגישה על-מנת שאשכנע אותם.
אביגיל שררה
אנחנו נשמח לקיים את הפגישה הזאת. אנחנו רוצים להודות לך.
היו"ר דוד רותם
אני מאשר את הצו פה אחד, בכפוף לכך שהבנתי - מבלי שהתחייבתם - שישוו את האגרות לפלח שנמצא בוועדת ערר. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20

קוד המקור של הנתונים