ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/10/2010

כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם)(תיקון), התש"ע - 2010

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הכספים

5.10.2010


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ"ז בתשרי התשע"א (5 באוקטובר 2010), שעה 11:00
סדר היום
כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם) (תיקון), התש"ע-2010
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

אורי אורבך

חיים אורון

אלכס מילר
מוזמנים
דורון כהן, מנהל רשות החברות הממשלתיות

אורי צורף, עוזר למנהל רשות החברות הממשלתיות

עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים, לשכת רואי החשבון בישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם) (תיקון), התש"ע-2010
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם) (תיקון), התש"ע-2010.


אנחנו דנו בנושא הזה ואני הגשתי רביזיה לנושא בגלל הערותיהם של רואי החשבון. עופר מנירב הגיש ערעור על העניין הזה. קודם כל, אני מבקש להצביע על הרביזיה כדי לדון בערעור. אני מבין שהגעתם להסכמה.


אנחנו מצביעים על הרביזיה.

ה צ ב ע ה

הרביזיה אושרה


הטענה של עופר מנירב הייתה שאם אתם מאפשרים קיום ישיבה מבלי שיהיו נציגי רואי החשבון, כולל נציגי הציבור – ולגבי נציגי הציבור הוא לא העיר – המשמעות היא שרואי החשבון יכולים להיות לגמרי בחוץ. אני מבין שהגעתם להסכמה לגבי רואי החשבון, שלא יהיה קוורום – אני לא יודע איך להגדיר את זה בכללים הללו – ואי אפשר יהיה לקיים ישיבה מבלי שנציגי רואי החשבון יהיו. דיברתי קודם עם עופר מנירב – דיברתי אתו אופ זה רקורד - והוא ביקש טכנית להציג את הדברים.
חיים אורון
תסבירו בדיוק מה העניין.
דורון כהן
אני אסביר ואני אומר שאנחנו הסכמנו או ויתרנו על עמדתנו לטובת עמדת לשכת רואי החשבון. במקום שאין אמון, צריך לבוא לקראת מי שלא נותן אמון. אם מישהו לא נותן אמון, כנראה שאנחנו לא בסדר וכנראה שיש בעיה של אמון, אבל הכוונה הייתה כוונה טובה.


יש מצב שבחמש השנים האחרונות כמעט שלא הייתה ועדה למינוי רואי חשבון. התקנות כיום קובעות שיש שלושה נציגי ציבור ושני נציגי לשכה. לפי התקנות, אם חסר חבר, הפרשנות אומרת שהוועדה היא ועדה קטועה ולא יכולה להתכנס. יוצא מזה שנפגעים גם רואי החשבון, גם החברות וגם העניין עצמו נפגע.


מה לעשות שבמקומותינו לפעמים לא ממנים והוועדה היא ועדה קטועה, אז יוצא העניין פגוע כי עדיף לכנס ארבעה מאשר לא להתכנס בכלל. בהצעה המקורית הצענו שאם יהיה חסר רואי חשבון אחד או שיהיה חסר איש ציבור אחד, עדיין יהיה נציג ללשכת רואי חשבון, הוועדה תוכל להתקיים ולקיים את חובתה ואת שירותה.


רואי החשבון חששו שבגלל זה דווקא לא ימנו. אמרנו שאם הם חוששים, נוותר, רק אם לא יהיה איש ציבור אחד.


היה להם עוד תיקון שהם הגישו אתמול לנוסח וגם הוא מקובל עלינו.
היו"ר משה גפני
התיקון הזה הוא תיקון טכני.
דורון כהן
כן.
עופר מנירב
התיקון אומר לאחר "אחד מנציגי הציבור", להוסיף את המלים "כאמור בסעיף 2(ב)(1)".
חיים אורון
אני תמיד בעד זה שיגיעו להבנות, אבל מה שקרה כאן עכשיו זה שבעצם יש יותר כוח לשני אנשים. אם לא ממנים בדרך כלל, זה לא בגלל רואי החשבון אלא זה בגלל ששר האוצר ושר המשפטים לא מגיעים להסכמה לגבי מישהו מסיבות שקשורות באש"ל או בתן לי במקום אחר. אני לא רוצה לתת להם את כל הכוח.
היו"ר משה גפני
אם כן, מה אתה מציע?
חיים אורון
אני רוצה שנשקול דווקא את ההצעה המקורית.
עופר מנירב
יש שבעה חברים. הוא יוכל לפעול אם אחד מנציגי הציבור לא יהיה ואז יהיו שישה. יש שישה ומתוך השישה יש רק שני רואי חשבון.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אורון מדבר על משהו אחר.
חיים אורון
אני לא רוצה לדפוק אתכם. הרבה מינויים מהסוג הזה, השרים לא ממנים אותם לא כי אין מועמדים מקרב רואי החשבון, לא כי אי אפשר לגמור את זה, לא כי צריכים כאן אלף אנשים כי הרי לא ממנים כאן אלף אנשים בשנה, אלא אלה מינויים לארבע שנים שאני לא יודע מתי ממנים אותם. עד כאן אני צודק?
עופר מנירב
כל הזמן ממנים. כל שנה יש מינויים.
חיים אורון
מינויים למה?
עופר מנירב
כל הזמן מתחלפים. יש מאה חברות.
חיים אורון
מה שאנחנו קובעים כאן כרגע, זה את חברי הוועדה. אני מקבל את מה שאתה אומר, שלא יקבעו רואה חשבון לחברה אם אין נציגות של רואי החשבון בתוך הוועדה. עד כאן אני אתך. מצדי שיהיו שניים. נוצר מצב שבוועדה יש רק אחד והשרים לא ממנים את השני. כשאתה אומר שהוועדה לא תעבוד, יש לשרים המון כוח. מה איכפת להם מהמינויים האלה? הם בכלל רבים על דבר שלישי, על מינוי בחברת חשמל, ואני מדבר על היסטוריה. אם לא על מינוי בחברת חשמל, הם רבים על מינוי במקום אחר.


ברגע שאני מקבל את העמדה שלך, אני נותן להם את הכוח הזה אבל אני לא רוצה לתת להם כל כך הרבה כוח. כדי שהוועדה תוכל לעבוד, היא צריכה לעבוד בשניים, אבל היא תוכל לעבוד באחד ולא כי השרים לא מונו. זה לא על המינוי למטה של ה-150 אלא זה על המינוי למעלה של השניים במשך ארבע שנים.
עופר מנירב
יש שלושה נציגי ציבור. התיקון כרגע אומר שאם אחד מהם יהיה חסר, אבל מה יקרה אם השרים לא ימנו שניים? היא כבר ממילא קטועה וזה לא פתר את הבעיה. ואם לא ימנו את השלושה? אם רוצים לעשות דווקא, מבחינת השרים חס וחלילה, זה קיים.


אנחנו הבאנו את עמדתנו משום שאצלנו אף פעם לא הייתה בעיה. אנחנו תמיד נתנו את הנציגים שלנו ותמיד הם מונו. אף פעם לא הייתה בעיה פרקטית, לפחות במשך עשרים השנים האחרונות, בנושא של רואה החשבון ותמיד היה בסדר. הבעיה הייתה לגבי נציגי ציבור ולכן אמרנו את מה שאמרנו.
חיים אורון
אבל גם את רואי החשבון השרים ממנים.
עופר מנירב
כן, אבל זה לפי המלצת הלשכה.
היו"ר משה גפני
ג'ומס, בישיבה הקודמת אמרת להגביל בזמן את המינויים.
חיים אורון
בסדר.
דורון כהן
הם מוגבלים בזמן.
היו"ר משה גפני
אני מדבר על כך שהמינוי יהיה מוגבל בזמן. שלא יקרה מה שהוא מעלה עכשיו, שהשרים יתחילו להשהות את זה למרות שהאמת היא שעכשיו זה לא יקרה.
דורון כהן
יש דברים שלא תלויים בשרים. לפני בחירות אסור למנות אבל אולי נציגי לשכה כן. אני חושב שהמטרה שלנו הייתה לייעל את העבודה. אם יש חשדנות, אני מוותר, אבל אני חושב שבין עופר לביני אין חשדנות.


בסוף, מי שיוצא נפגע, אלה החברות ורואי החשבון שלא מתקיימת רוטציה.
היו"ר משה גפני
נשאיר את זה כמו שזה.


אנחנו מצביעים על תיקון כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם) כפי שהוצג על ידי רואה חשבון דורון כהן.

ה צ ב ע ה

הכללים אושרו פה אחד

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים