ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/07/2010

אי תשלום משכורות לעובדי מועצה מקומית מג'ד אלכרום מזה שבעה חודשים., הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום, הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
26
ועדת הכספים

12.07.2010


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, א' באב תש"ע(12 ביולי 2010), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): אי תשלום משכורות לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום מזה שבעה חודשים של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום, של חבר הכנסת חיים אורון
3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום, של חבר הכנסת אחמד טיבי
נכחו
חברי הוועדה: ציון פיניאן – מ"מ היו"ר

חיים אורון

מסעוד גנאים

מגלי והבה

ג'מאל זחאלקה

אחמד טיבי
מוזמנים
כפיר מצוינים – תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

יונתן בר סימן טוב – משרד האוצר

ריאן כמאל – יועץ לענייני המגזר הערבי, מרכז השלטון המקומי

פיני קבלו – סמנכ"ל רווחה וקשרים בכנסת, מרכז השלטון המקומי

מוחמד מנע – ראש המועצה המקומית מג'ד אל כרום

יוסרא עאדל סלאמה – מועצה מקומית מג'ד אל כרום

סלים פאיז שחאדה – מועצה מקומית מג'ד אל כרום

אחסאן חסן חוסיין – מועצה מקומית מג'ד אל כרום

פאטמה אחמד כיואן – מועצה מקומית מג'ד אל כרום

חיר מחמוד בדראן – מועצה מקומית מג'ד אל כרום

מוחמד רעדאן – מועצה מקומית מג'ד אל כרום

סלאמה יוסרא – יושב ראש ועדת עובדי מועצת מג'ד אל כרום

יואב קליין – יושב ראש ההסתדרות הכללית החדשה, מרחב כרמיאל
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשם וערך
שחר לוי, חבר המתרגמים בע"מ
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): אי תשלום משכורות לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום מזה שבעה חודשים של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום, של חבר הכנסת חיים אורון
3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום, של חבר הכנסת אחמד טיבי
היו"ר ציון פיניאן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים היום, ה-12 ביולי 2010, בנושא: הצעה לסדר היום: אי תשלום משכורות לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום מזה שבעה חודשים. יפתח את הדיון חבר הכנסת חיים אורון, בבקשה.
חיים אורון
בוקר טוב, קודם כל אני רוצה לדעת אם מישהו ממשרד הפנים וממשרד האוצר נמצאים.
יונתן בר סימן טוב
כן, אני ממשרד האוצר.
כפיר מצוינים
אני ממשרד הפנים.
חיים אורון
גם פנים וגם אוצר? זה צירוף מקרים כי לפי דעתי העונה הגיעה. למה העונה הגיעה? כבר ראיתי היום בעיתון שגם אופקים ומטולה בסיפור.
היו"ר ציון פיניאן
לא שילמו שם משכורות?
חיים אורון
כן, יש שביתות. העונה היא פשוט העונה של השנה. ככל שהשנה מתקדמת – זה לא בדיוק קשור במג'ד אל כרום ותכף אני אגיד משהו על מג'ד אל כרום – ככל שהעונה מתקדמת, המועצות, שמקבלות מענקי איזון מגיעות עכשיו לחודשים היותר מאוחרים. בתחילת השנה עוד איכשהו מגלגלים את זה ועכשיו מגיעים לחודשים היותר מאוחרים ואז מתחיל עוד פעם סיפור הקפאת שכר של עובדים, והוא חלק מהמכלול כולו. אדוני היושב ראש, המקרה של מג'ד אל כרום הוא קצת שונה אבל הוא אותו הדבר. הוא שונה משום שבמג'ד אל כרום היה תהליך שפה גם חבר הכנסת זחאלקה, גם חבר הכנסת אחמד טיבי וגם אני מכירים אותו. היה תהליך של איחוד שלוש מועצות והיה פירוק.
היו"ר ציון פיניאן
אני מבין שהאיחוד בוטל.
חיים אורון
האיחוד בוטל ותוך כדי כל התהליך הזה, שבתוכו בסופו של דבר במשך חלק גדול מהתקופה הזאת היו מועצות ממונות. בתוך התהליך הזה אנחנו מגיעים למצב שבו ישנם אנשים שעובדים, נותנים שירות לאזרחים ומזה שבעה חודשים לא מקבלים שכר. כל אחד שיחשוב דקה אחת מה היה קורה אם חודש אחד הוא לא היה מקבל שכר. פה מדובר על שבעה חודשים.
היו"ר ציון פיניאן
מה מספר העובדים, אם אפשר לדעת.
חיים אורון
למעלה מ-40, אם אני לא טועה.
קריאה
יש גם פנסיונרים.
היו"ר ציון פיניאן
הכל, הכל.
חיים אורון
הכל, עם הפנסיונרים ביחד....
קריאה
יש 120 עובדים מוניציפליים ועוד למעלה מ-100 עובדים בחינוך.
חיים אורון
פה כתוב 90 כולל פנסיונרים.
היו"ר ציון פיניאן
יש לכם כפול פנסיונרים?
חיים אורון
בנתונים שאני קיבלתי מחברי הוועד יש 90 עובדים ופנסיונרים.
היו"ר ציון פיניאן
הכל, כולל פנסיונרים. כמה מהם פנסיונרים?
יוסרא עאדל סאלמה
45.
היו"ר ציון פיניאן
כלומר, 50% מהעובדים הם פנסיונרים?
חיים אורון
כן.
קריאה
כי פוטרו, פוטרו. היתה תכנית הבראה ופוטרו אנשים.
חיים אורון
בדיוק, מה שקורה במועצות האלה ולא נלך הרבה אחורנית, יש רשימה ארוכה של עובדים, עושים תכניות הבראה, מפטרים הרבה עובדים, חלקם, המבוגרים, הופכים לפנסיונרים, ומבחינת הנטל על המועצה הם ממשיכים להיות נטל על המועצה. המועצה לא מצליחה להחזיק את זה. אני רוצה להגיד פה באופן מאד ברור: אחת הטעויות הגדולות שוועדת הכספים יכולה לעשות, ואני אומר את זה פה, לנציגי הממשלה, היא שאנחנו נהפוך לעוד ועדה לתכנית הבראה. אני רוצה לומר מההתחלה שאותי זה בכלל לא מעניין. יכול להיות שצריך להעיף את ראש העיר, יכול להיות שצריך לפטר את האנשים, כל מה שצריך, אבל לא יכול להיות שאנשים יעבדו שבעה חודשים ולא יקבלו שכר בלי קשר לשום דבר אחר. אם אנחנו נתחיל לבדוק עכשיו מה קרה בתאריך ההוא ומה קרה בתאריך ההוא, יכול להיות שגם אנחנו נתברבר פה. אני בכוונה לא רוצה להתעסק בשאלה הזאת. אני יודע דבר אחד – ניסינו פה בכמה וכמה דרכים, ואפילו היתה פעם הצעת חוק שכמעט עברה והשתכנענו לרדת ממנה. הצעת החוק הציעה להפריד את המשכורות מכל הדברים האחרים.
ג'מאל זחאלקה
חשבון מוגן.
חיים אורון
ואז הבנקים והממשלה אמרו: לא נעביר כסף כי מה שיקרה הוא שכל הכסף שיגיע לעיריה יילך למשכורות ואנחנו נשארים בלי כלום, אבל מה שיוצא כרגע הוא שכל פעם נתקלים במקרה אחר ואני מבין שבדרך גם אופקים ומטולה. במג'ד אל כרום כבר שבעה חודשים לא קיבלו משכורות ובעבר, לפני ארבע וחמש שנים היו מקרים של שבעה חודשים ושל שנה והיתה הרגשה שהתקופה הזאת נגמרה. אני לא יודע אם נציג ההסתדרות נמצא פה.
יואב קליין
אני נמצא פה.
חיים אורון
היו אז שביתות לא דווקא במקומות שבהם לא קיבלו שכר אלא גם שביתות הזדהות עם העובדים הללו. אני חושב שהחובה שלנו היא להגיע לנקודה אחת מאד פשוטה: תפתרו את בעיית השכר של העובדים במנותק מכל הדברים האחרים. אנחנו לא יכולים לפתור את זה פה באמצעות חוק כי לא יהיה חוק מג'ד אל כרום ולא יכולים לפתור את זה כך. אנחנו יכולים לפתור את זה באמצעות תביעה מהממשלה לבוא ולהגיד כאן מתי מגיע התשלום הראשון של המשכורת, השני, השלישי והרביעי ובאיזה קצב מכסים את הפער של שבעת החודשים. אנשים ממשיכים לעבוד, הם ממשיכים לתת שירותים, הם מנקים את הרחובות, עכשיו הם עושים שביתה, הם יחזרו מהשביתה והשאלה היא מה יהיה אחר כך. אני חושב שזה התפקיד שלנו פה ואני מקווה שנקבל על כך תשובות.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
תודה רבה, אדוני. אנחנו נדרשים שוב לעניין של עיכוב משכורות. הכנסת עסקה בזה בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית, היו הרבה מקרים ואפשר להגיד, חבר הכנסת אורון, שצברנו נסיון בעניין הזה.
חיים אורון
אין שום ספק.
ג'מאל זחאלקה
לצערנו הרב. אני לא רוצה להאריך כי אני רוצה לתת לאנשים לדבר, גם לראש העיר וגם לנציגים אחרים. אני רוצה להגיד שלושה דברים: 1. אסור לנו לקבל מצב שבו אנשים לא מקבלים משכורת. אדם עבד, יש בעיות? אנחנו לא מוכנים לקבל את זה גם כשמפעל פושט רגל וגם כשיש בעיה א' או בעיה אחרת. לא מנה מה התנאים, כמו שאמר חבר הכנסת אורון, ראשית מתחילים מהנקודה שבה עובדים צריכים לקבל משכורת. 2. זו חובתה של הממשלה לדאוג לכך שעובדים יקבלו משכורת. זו חובתה הכללית, דרך אגב. אפילו בסקטור הפרטי חובתה של הממשלה שהעובד שעבד באיזשהו מפעל יקבל את המשכורת שלו, יהיה אשר יהיה. זו חובתה של הממשלה. 3. זו חובתה גם של ההסתדרות לעמוד לצדנו ולעזור לנו, לעזור לעובדים ולעמוד לצד העובדים כדי לפתור את הבעיה הזאת. בעבר ההסתדרות עשתה צעדים, לפעמים דרסטיים, כדי להגן על זכותם של עובדים לקבל משכורת, כולל שביתה. היו שביתות.

הנקודה החשובה מבחינת הוועדה שלנו היא שאנחנו צריכים למצוא היום פתרון. נמצאים כאן בחדר הזה אנשים שיכולים להגיע לפתרון, כל הגורמים הרלוונטיים. נמצא פה ראש העיר, נמצאים פה העובדים, נמצא פה נציג האוצר, נציג משרד הפנים ונציג ההסתדרות. בעבר נמצאו פתרונות.
מגלי והבה
איפה נציגי משרד האוצר ומשרד הפנים?
ג'מאל זחאלקה
הם כאן. זו בעיה שניתנת לפתרון וחייב שיהיה פתרון. יש עניינים שקשורים לחוק ועניינים של העברת כספים ואנחנו רוצים לשמוע התחייבות ממשרד הפנים לפתור את הבעיה או לפחות למצוא הליך שיפתור את הבעיה. אנחנו רוצים שהעובדים יחזרו הביתה עם הרגשה שהבעיה נפתרה או שהיא בדרכה לפתרון. זו השורה התחתונה. אנחנו לא באים כאן עכשיו לתת נאומים גדולים ואני יודע איך נפתרה הבעיה בטייבה בזמנו. ההסתדרות התערבה ומצאה פתרון והתערבה באופן אקטיבי. אנחנו יודעים איך הבעיה נפתרה במקומות אחרים. אפשר לפתור את הבעיה ובסופו של דבר זו הנקודה החשובה, אדוני היושב ראש. הרי העובדים יקבלו משכורת בסופו של דבר, אם לא בעוד חודש, חודשיים, שלושה או ארבעה הם יקבלו את הכסף הזה, אבל למה שיסבלו? זאת לא תוספת שמבקשים והרי ממילא הם יקבלו. אפשר לקצר את הסבל והגיוני לעשות זאת. אין שום רציונל להמשך המצב הקיים. המצב הקיים הוא מצב בלתי אפשרי, לא הגיוני, לא צודק ואני חושב שבמקום שתיפתר הבעיה בעוד שישה חודשים והאנשים האלה והמשפחות שלהם – מדובר במאות אנשים שסובלים, גם הילדים שלהם סובלים וגם בעל המכולת שקונים ממנו בהקפה סובל.
היו"ר ציון פיניאן
כולם סובלים.
ג'מאל זחאלקה
אפשר לקצר את הסבל הזה וזו חובתנו.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי
תודה, אדוני. לא אאריך בדברים כי הדברים נאמרו על ידי עמיתיי. יש דבר אלמנטרי כאשר לא משלמים משכורות לאנשים שעובדים וזה הפגיעה בכבוד האנושי של כל אדם, פגיעה אשר משתקפת היטב בחיי המשפחה: אב הבית, הורים, ילדים וכו'. לדבר יש השלכות חברתיות קשות. לכן, אדוני, היות והוועדה הזאת כבר דנה מספר פעמים בבעיות כאלה בעבר, לעיתים הצליחה, לעיתים לא הצליחה...
היו"ר ציון פיניאן
נכון, אבל צריך לשים לב לנקודה שחבר הכנסת אורון ציין, שזה בעייתי שוועדת הכספים תהפוך למוקד עליה לרגל של רשויות מקומיות שלא משלמות משכורות. צריך לפתור את הבעיה.
ג'מאל זחאלקה
לא, לא, הוא דיבר על תכנית הבראה. זה משהו אחר.
היו"ר ציון פיניאן
תכנית הבראה, אבל עקב תכנית הבראה נגררת הלנת שכר.
אחמד טיבי
אדוני, אני בטוח שהעובדים לא רוצים להגיע לכנסת, אין להם תחביב כזה, יש להם הרבה מה לעשות ולא להרחיק לכת או לנסוע ולהגיע לכאן, לירושלים. הם רוצים משכורות, הם לא רוצים להגיע לוועדת הכספים. את העונש הזה הם משאירים לנו, אגב. לכן, אדוני היושב ראש, אמפתיה לבדה לא תספיק. אם כולנו נתכנס עכשיו ונביע אמפתיה לאנשים האלה, שעובדים קשה, לא עשו שום עבירה על החוק, לא גזלו כסף של איש, אבל הם רוצים את תמורת העבודה שלהם כמו כל אזרח במדינה. אמפתיה לבדה לא תספיק ולכן אני פונה אליך כדי שתפעיל את סמכותך ואת סמכות ועדת הכספים כדי שבסופו של דבר הפתרון הזה יבוא או יתקרב. אנחנו עלולים לפגוש את אותם עובדים בעוד כמה חודשים אחרי שלא שילמו להם 10 או 11 משכורות וכבר היינו במקרים כאלה. אני רואה את התסריט הזה כבר עכשיו, כבר עכשיו. לכן, אם חוברים כל הגורמים, אדוני היושב ראש, זה עשוי להביא לידי פתרון.

אני מציע גם לומר את הייחוד של הכפר הזה, מג'ד אל כרום, שהוא אחד משלושה ישובים שהיו תחת הכותרת אשרור – כפרים שאולצו להתחבר יחדיו באיחוד שפורק. החוב היה כבד מנשוא גם כתוצאה ממדיניות קלוקלת של משרד הפנים בכל האיחודים שנכפו על היישובים. יש לקחת את זה בחשבון ונמצא כאן ראש המועצה המקומית שירחיב בנושא הזה. אני מציע שנשמע גם את העובדים, אדוני היושב ראש.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת מגלי והבה ולאחר מכן אני רוצה לשמוע את ראש המועצה.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, ליוויתי באופן אישי את ראש המועצה מהיום הראשון מייד אחרי הפירוק של האיחוד, שכולנו דיברנו עליו. אני אפתח בהערה שעם כל הכבוד בדיון הזה, אם נציג משרד הפנים שהוא אמור וממונה על הטיפול ברשויות המקומיות לא נמצא כאן....
היו"ר ציון פיניאן
נמצא פה נציג משרד הפנים.
מגלי והבה
לא, תסלח לי, אני יודע למה אני מתכוון. אני יודע. אתה תתן לי תשובה ובסוף אני אגיד שקיבלתי תשובה ממשרד הפנים.
כפיר מצוינים
אתה מדבר על רני?
מגלי והבה
אני מדבר על רני, שיודע בדיוק איך העוגה מתחלקת, מה קיבלו מג'ד אל כרום ומה לא קיבלו, מה מגיע להם ומה לא מגיע להם, מה הם עשו ומה הם לא עשו.
כפיר מצוינים
קודם כל. התפקיד שלי הוא לייצג את עמדת המשרד.
מגלי והבה
אני לא באתי להתווכח אתך.
היו"ר ציון פיניאן
סליחה, אדוני. חבר הכנסת יסיים ולאחר מכן תאמר מה שאתה צריך לומר.
מגלי והבה
אני מדבר על הנסיון, אדוני היושב ראש, שאם לא נמצאת פה הכתובת הנכונה שמטפלת בסוגיה שתתן לנו תשובות, חבל על המאמץ של החברים ושל ראש המועצה שנמצאים פה ובאו ממג'ד אל כרום וכל הדיון הזה כי אנחנו כבר שבענו מהבטחות ומנסיונות לפתור בעיות ולסמן 'וי'. לא שמעתי את חברי אורון, אבל אני מסכים לכך שהבעיה היא שאנחנו לא צריכים להפוך להיות מוקד לעליה לרגל. משרד הפנים וגם האוצר מצאו להם שיטה ותכף נשמע תשובות, שהפנים יגיד האוצר והאוצר יגיד הפנים ולא יודעים את העובדות על הצרות של ראש המועצה. אחרי הפירוק הוא קיבל את השישה מיליון שלו ומאז אף אחד לא נגע בו. זאת הבעיה האמיתית ולכן הוא לא מסוגל לא לשלם משכורות, לא לבצע פרויקטים ולא להבריא את היישוב הזה.

מהות הדיון והטענה שלנו היא שמשרד הפנים היה צריך להיות פה ולתת לנו תשובות כדי שאנחנו, כוועדת כספים לא נסמן 'וי' אלא נקבל תשובות אמיתיות. אני לא משוכנע שהבחור שנמצא, עם כל הכבוד אליו, ייתן לנו תמונה על המצב האמיתי. דרך אגב, היום באו מג'ד אל כרום ובדרך אלינו גם אופקים בדרום – 230 עובדים שלא מקבלים משכורות ויש שם ועדה קרואה, לא אדם שנבחר, עבד קשה, חזר מפנסיה בשביל לתרום ליישוב שלו. אנחנו פה בבעיה ובמילה אחת אני רוצה להגיד לך, אדוני, שלא שולמו משכורות, אנשים בפתח חג הרמאדאן ואנשים כבר לוו ולקחו כספים מכל מקום שיכולים לתת להם בשביל לתת להם.

איך אנחנו ניראה? בעוד שבוע בערך הכנסת יוצאת לפגרה ואמנם אנחנו קיימנו דיון, אבל אין לנו בשורה לא לראש המועצה ולא לוועד העובדים. אנחנו חייבים פתרון, לכן או שמזמנים לוועדה הזאת את מי שאחראי כדי שייתן לנו תשובות או שאנחנו צריכים לנקוט סנקציה נגד משרד הפנים על הזלזול גם בנו, בוועדת הכספים, וגם ברשויות שלא מסוגלות ולא מצליחות לעשות את מה שהן צריכות לאוכלוסיה שלהן.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת אורון, אתה משתתף כמעט בכל הישיבות ואני רוצה לשמוע ממך. ההבטחה של האוצר לגבי מענקי האיזון לשנת 2010 היתה 2.4 פלוס 100 פלוס 100, אמת?
חיים אורון
כן, אבל...
היו"ר ציון פיניאן
אני אגיד לך למה. בדרך לפה שמעתי שכמה רשויות מתארגנות עם המרכז לשלטון מקומי להשבית כי האוצר הבטיח 2.8 המספרים האלה לא ידועים לי. ידוע לי על 2.4 פלוס 100 פלוס 100.
חיים אורון
אני חושב שהיה 400. אני חושב שזאת לא טעות. מה שאתה אומר הוא פחות ממה שהיה, אבל אל תהפוך אותי ל....
היו"ר ציון פיניאן
אני זוכר שדנו פה בנושא הזה.
חיים אורון
אני חושב שהיה מספר של 3.2 מול 2.4.
היו"ר ציון פיניאן
וירד.
חיים אורון
לפי דעתי בהסכמים היה שמוסיפים להם 400, לא 200. מוסיפים 400. אני אומר את זה רק מזכרון ואני לא רוצה סתם להתחייב.
היו"ר ציון פיניאן
אני זוכר שנאמר פה 2.4 בבסיס התקציב.
טמיר כהן
2.4 ועוד 100 ועוד 100.
היו"ר ציון פיניאן
2.4 בבסיס התקציב, עוד 100 ועוד 100. את זה אני זוכר. ראש המועצה מוחמד מנע, בבקשה. אני רק רוצה לומר לראש המועצה שיתייחס לכמה נקודות: ראשית, מה קורה עם מענק האיזון שלך? שנית, האם היתה לך תכנית הבראה ואם כן, מה כללה תכנית ההבראה? שלישית, מה הגרעון השוטף ומה הגרעון המצטבר?
חיים אורון
אני רוצה להוסיף עוד שאלה. אני ראיתי שהגרעון של המועצה הוא 93 מיליון שקל. זה מה שקיבלתי כשפירקו או שזה מה שהיה לך קודם, מה שהיה לפני כן?
מוחמד מנע
קודם כל, אני רוצה להודות לוועדת הכספים ולכל חברי הכנסת שטיפלו והתעניינו. מקרב לב אני באמת מודה לכם ואני רוצה רק למסור לכם שבעיית המשכורות במג'ד אל כרום נמשכת כבר 15 שנה. זה לא נולד אתמול. אני, בהיותי ראש מועצה, ב-2 בנובמבר, היינו פה וקיבלנו 93 מיליון שקל גרעון, זה לשאלתך, שאין לי נגיעה בהם. אני לא הייתי ראש מועצה.
היו"ר ציון פיניאן
קיבלת את זה בירושה.
מוחמד מנע
הייתי ראש מועצה בגלגול הראשון, מ-1978 עד 1993 ובמשך שלושים שנה לא היה לנו גרעון. ב-93' התחיל הגרעון וממשלת ישראל ומשרד הפנים ישנו. עכשיו הם התעוררו. ל-90 מיליון שקל שקיבלנו אחרי הפירוק אמרו שפירקו, אבל עד היום הפירוק לא תם ולא נשלם.


שנית, החלק שלנו מהחובות של 140 מיליון היה 93 מיליון שקל על מג'ד אל כרום ותשע משכורות לעובדים. אני נמצא במועצה תשעה חודשים ועד עכשיו ושילמתי 11 משכורות. יש לי 25 עובדים שיזמו ויצאו לגביה, שממנה קיבלו 6 משכורות קדימה. כל חודש הם גובים ומקבלים כסף. אני עשיתי את המקסימום כדי לחסוך למועצה בהוצאות. אני מבקש מוועדת הכספים וממבקר המדינה שיבוא לבדוק איזה מעשים נעשו במג'ד אל כרום.
חיים אורון
לפני מבקר המדינה. אתה אומר ששילמת 11 משכורות בתקופה שלך, בתשעה חודשים, זאת אומרת שבשוטף אתה משלם כל הזמן.
מוחמד מנע
כן.
היו"ר ציון פיניאן
ככה הוא בפלוס שתיים.
מוחמד מנע
אני מכהן כראש מועצה תשעה חודשים וכבר שילמתי 11 משכורות.
חיים אורון
רגע, זאת אומרת ששבעה חודשים הם חוב שירשת מקודם, לא בתקופה שלך.
היו"ר ציון פיניאן
יש פה משהו לא ברור.
מוחמד מנע
אני נמצא בתפקידי כבר תשעה חודשים.
היו"ר ציון פיניאן
אתה ראש המועצה תשעה חודשים?
אחמד טיבי
תשעה חודשים בלבד.
היו"ר ציון פיניאן
שילמת 11 משכורות?
מוחמד מנע
לא רק זה. יש לי 25 עובדים, והנה אחד מהם חיר בדראן, קיבל שתי משכורות. על ידו נמצא סלים שחאדה, שקיבל שתי משכורות ומשהו.
היו"ר ציון פיניאן
איך זה 11 משכורות ואחרים עוד לא קיבלו?
מוחמד מנע
כי אני קיבלתי את המועצה עם תשע משכורות בגרעון.
חיים אורון
מתוך תשע הוא שילם שתיים ונשארו שבע, אבל השבע זה גרעון כאילו מלפני תקופתו.
מוחמד מנע
בטח. אני לא אחראי. לא רק זה, תסלחו לי.
היו"ר ציון פיניאן
חברים, אחרי זה נשמע את נציג משרד הפנים. יש פה משהו לא ברור.
מוחמד מנע
אני אומר לך שאני ראש מועצה תשעה חודשים ושילמתי 11 משכורות שלמות. שילמתי ל-25 עובדים שיזמו ויצאו לעשות גבייה. באמת, הם תרמו למועצה ולעצמם. אני שילמתי לכ-25 עובדים משכורת, שתי משכורות וארבע משכורות וחמש משכורות, עד שש משכורות הם קיבלו. זאת לא רק הבעיה. היום יש לנו תיק איחוד ואני משלם כל חודש 350 אלף שקל, הכל חובות של העבר, לא בזמני. ביטוח לאומי – אני משלם 170 אלף שקל. מס הכנסה אני גם משלם.
היו"ר ציון פיניאן
זה ההסכם?
מוחמד מנע
כן, בטח. אם לא, מעקלים לנו את כל הכספים. תיק מס הכנסה – 250 אלף שקלים. כמו אמרתי, תיק האיחוד – 315 אלף שקל. הלוואות הרשות לבנקים – 150 אלף שקל.
היו"ר ציון פיניאן
מה אחוז הגבייה שלך?
מוחמד מנע
עכשיו, עד היום, 50% לשישה חודשים בשנת 2010.
היו"ר ציון פיניאן
בכמה אחוזי גבייה קיבלת את המועצה?
מגלי והבה
נמוכים מאד. כשהוא קיבל את המועצה כמעט לא היתה גבייה.
מוחמד מנע
היו 10% או 15%. אני לא רוצה לדבר על אחרים. אני רוצה לדבר על התקופה שלי. למת"ש כרמיאל של הביוב, אני משלם 88 אלף שקל. לפינוי אשפה יש הסדר עם הקבלן, שהיו לו חובות. לזה אני משלם 240 אלף שקל. מקורות, גם חובות עבר, אני משלם 85 אלף שקל.
היו"ר ציון פיניאן
זה ברור. יש לך גרעון שוטף? איך סיימת את שנת 2009?
חיים אורון
יש לו גרעון חודשי של מיליון שקל, כך כתוב.
היו"ר ציון פיניאן
כל חודש?
חיים אורון
מיליון ותשעים אלף שקל גרעון כל חודש.
היו"ר ציון פיניאן
כלומר, 13 מיליון שקל בשנה גרעון שוטף.
מוחמד מנע
מה שאני מקבל היום מהממשלה זה 750 אלף שקל. ממשרד החינוך אני מקבל 850 אלף שקל, ביחד זה 2.6 מיליון. ההוצאות שלי הן 3.6 מיליון ולכן אני בגרעון חודשי של מיליון שקל לחודש.
היו"ר ציון פיניאן
ואיפה נכנסת הגבייה?
מוחמד מנע
מיליון שקל מגבייה לחודש. היעד שלי בתקציב היה 14 מיליון שקל ועד היום גבינו 7 מיליון שקל. יש לך מסמך כתוב. בנוסף לזה, אדוני, אני רוצה שתדע שלא מדדו בתים למגורים ולעסקים במשך עשר שנים. אני והפקידים בכוחות עצמנו עשינו מדידה. כמה זה הביא? 75 אלף מטר מרובע לא נרשמו ואני הכנסתי אותם השנה. כמה זה הביא לי? 3 מיליון שקלים. בנוסף לזה, אני לא רוצה להשוויץ ואני לא רוצה לעשות שמיניות באוויר, אבל אני בהיותי ראש מועצה, פנסיונר לשעבר, או בהיותי ראש מועצה שאמר: אני לא רוצה סגן, חסכתי לקופת המועצה ולקופת המדינה 70 אלף שקל כל חודש. הכנסתי גם 3 מיליון שקל מסים שלא נרשמו במשך עשר שנים. בבקשה, תבדקו איך מועצה שיש לה 93 מיליון שקל גרעון מצליחה לשרוד תשעה חודשים?
ג'מאל זחאלקה
מדובר בראש מועצה עם נסיון שצריך לעזור לו.
יואב קליין
גם אם הוא היה קוסם הוא לא היה מצליח.
ג'מאל זחאלקה
אני יודע. צריך לעזור לו. הוא דווקא יודע לנהל מועצה. יש לו נסיון רב, אחד האנשים המנוסים ביותר בעניין הזה. הוא יודע לעשות את העבודה. צריך לעזור לו ויש לו קבלות. משרד הפנים צריך לעודד ראשי מועצות כאלה.
אחמד טיבי
אם תהיה לו גביה של 125% הוא יצליח?
היו"ר ציון פיניאן
הוא גם לא יפתור את הבעיות.
יואב קליין
הוא גם לא יצליח.
מוחמד מנע
גבייה לא תעשה כלום.
אחמד טיבי
זאת השאלה.
מוחמד מנע
קודם כל, באמת מאד כואב לי. אני הייתי בטוח שאני אשלם את כל המשכורות שלהם. הם לא מקבלים את המשכורת שלהם וגם אני לא מקבל את המשכורת שלי, אבל אם לא הייתי ראש מועצה הייתי עובד פה, עובד שם ומקבל פנסיה. אני גם לא מקבל משכורת, אני כמוהם. זה כואב לי מבחינה אישית וכואב לי כראש מועצה. אני באמת רוצה פתרון בעניין המשכורות וזה הכי חשוב יותר משאר הדברים. שנית, איך אמרו כל המכובדים פה? רוצים לפתור את הבעיה. ה-93 מיליון שקל לא נולדו היום, כבר עשר שנים שזה מתגלגל.
היו"ר ציון פיניאן
זה ברור לכולנו, אני מציע להתייחס לנקודה. אתה ביצעת הבראת?
מוחמד מנע
עוד לא.
היו"ר ציון פיניאן
עוד לא ביצעת הבראה. אתה במשא ומתן עם משרד הפנים לביצוע הבראה?
מוחמד מנע
כן.
היו"ר ציון פיניאן
איפה זה עומד היום? אני רוצה לשמוע את נציגי משרד הפנים, איפה עומדת ההבראה של היישוב?
ג'מאל זחאלקה
סליחה, אני רוצה להציע הצעה לפתרון.
היו"ר ציון פיניאן
אבל עוד לא הגענו למצב של פתרון.
ג'מאל זחאלקה
רק הצעה, כדי שנקבל עליה תגובה.
היו"ר ציון פיניאן
טוב, תציע אותה ונקבל תגובה ממשרד הפנים.
מוחמד מנע
אני בטוח שאם נשב עם משרד האוצר, עם משרד הפנים ועם ההסתדרות ואנחנו כמועצה, יכול להיות שנגיע להסדר כל העניין הזה.
היו"ר ציון פיניאן
מרכז השלטון המקומי, לפני שיתנפלו עלינו. נציגי משרד הפנים, בבקשה. נא לומר את שמך.
כפיר מצוינים
שמי כפיר מצוינים ואני מאגף התקציבים במשרד הפנים. קודם כל, אני חייב להגיד שתמוה בעיניי שלא שמעתי אפילו דבר אחד מהחברים הנכבדים שיושבים כאן בנוגע לאחריות הרשות לשלם את המשכורות של העובדים. זאת קודם כל אחריות של הרשות לפני שזה מגיע למשרד הפנים. דבר שני, אני רוצה לשאול קודם כל את ראש הרשות שאלות כי הנתונים שלי שונים.
היו"ר ציון פיניאן
תציג את הנתונים שיש ברשותך.
כפיר מצוינים
לפי הנתונים שלי, המשכורות שלא שולמו הן משכורות שוטפות החל מדצמבר ועד היום.
היו"ר ציון פיניאן
כמה זה? שבעה חודשים?
כפיר מצוינים
שבעה חודשים. זה נכון?
מוחמד מנע
נכון, אבל אני קיבלתי גרעון של תשעה חודשים שלא שילמו קודם.
היו"ר ציון פיניאן
הוא שואל שאלה, זה גם מצב גרוע ולא משנה. מדצמבר עד היום זה שבעה חודשים וזה גם גרוע. הוויכוח הוא כבר לא על שבעה אלא על תשעה חודשים.
מוחמד מנע
זה משחק מילים.
חיים אורון
לא, לא, רגע. אם הוא שילם 11 משכורות ונתן משכורת של העבר, מבחינתך הוא שילם או לא שילם?
כפיר מצוינים
הוא לא שילם עכשיו.
חיים אורון
אבל הוא שילם את יוני שנה שעברה.
מוחמד מנע
זה משחק מילים.
קריאה
אתה הממונה במשרד הפנים.
ג'מאל זחאלקה
כשהוא משלם, הוא משלם את העבר.
כפיר מצוינים
ב-1 באוקטובר 2009 התפרקה הרשות המקומית אל שגור לבנא, דיר אל אסאד ומג'ד אל כרום. עד כאן נכון, אוקיי? הרשות מג'ד אל כרום קיבלה פיגורי שכר מאותה רשות שהתפרקה.
קריאה
של כמה חודשים?
כפיר מצוינים
אין לי כאן את הנתון הזה, אבל רגע, שנייה.
ריאן כמאל
חשוב שתדע כמה.
מוחמד מנע
בסדר, אני אגיד לך.
כפיר מצוינים
אם הוא אומר שזה 11 חודשים, בסדר.
חיים אורון
תשעה חודשים, תשעה חודשים.
כפיר מצוינים
זה לא משנה אם זה עוד חודש או פחות חודש. אנחנו מדברים כאן על עקרון. שילמו אותו, נכון? מדצמבר...
חיים אורון
לא שילמו.
כפיר מצוינים
שילמו, שילמו אותו. את הפיגור לא שילמו. סליחה, סליחה. את הפיגור שילמו ואת השוטף לא שילמו. אגב, ראוי לציין שהכסף הזה הגיע ממשרד הפנים. זה דבר שהוא לא ציין. הכסף לתשלום המשכורות...
מגלי והבה
הכסף הזה הגיע כי זה תמורת מה שהגיע להם בצדק ובדין כרשות.
כפיר מצוינים
בסדר, לא אמרתי אחרת.
מגלי והבה
אתה אומר שזה הגיע ממשרד הפנים. אם משרד הפנים היה מעביר את התשלומים גם בזמן וגם את מה שמגיע להם ובלי הקיצוצים, לא היו נכנסים לזה.
היו"ר ציון פיניאן
אני מציע לחברי הכנסת לתת להם לדבר. תכינו את השאלות, אולי הוא יציג את הבעיה ונכין את השאלות שלנו. תמיד נציגי משרד הפנים עונים וגוררים שאלות אחרות. בבקשה.
כפיר מצוינים
דבר נוסף ציין ראש הרשות. אגב, סליחה, אני לא זוכר, מה השם?
היו"ר ציון פיניאן
מוחמד מנע.
ריאן כמאל
זה לא טוב אם אתה לא יודע מה השם שלו.
כפיר מצוינים
ראש המועצה הציג כאן שיעור גבייה של 50% ולפי הנתונים שיש בידי שיעור הגבייה שיש הוא בסך הכל 19%, בהנחה ששנינו מסתמכים גם על דוחות של חשב מלווה שיש להם אני מניח שהנתון הזה הוא נכון.
היו"ר ציון פיניאן
יש להם חשב מלווה?
כפיר מצוינים
יש להם מלווה, רואה חשבון ניר נחמני.
מוחמד מנע
בשוטף או במצטבר?
כפיר מצוינים
נכון לרבעון א' של 2010.
מוחמד מנע
בשוטף או במצטבר?
כפיר מצוינים
יחסי לתקופה.
מוחמד מנע
מה זה יחסי לתקופה?
היו"ר ציון פיניאן
סליחה, אני מבקש לא להפריע לו. כשתקבל רשות דיבור תדבר. אני מבקש לא להפריע לו. הוא ישב בשקט ושמע את כולנו.
כפיר מצוינים
הוא שואל שאלה נכונה. לצורך העניין, אם גובה הארנונה צריך להיות איקס, עושים את זה איקס חלקי 4 לפי רבעון ומתוך האיקס חלקי 4 האלה, 20% זאת הגבייה. עניתי לך על השאלה?
מוחמד מנע
לא.
כפיר מצוינים
אחרי זה תשאל שוב שאני אבין, בסדר?
היו"ר ציון פיניאן
כן, תמשיך בבקשה.
כפיר מצוינים
עניין הגבייה זה דבר שאפשר לפתור אותו על ידי העמקת הגבייה. לקחת חברת גבייה ולעשות עיקולים ודברים שלא בוצעו מאז שנכנס ראש הרשות לתפקיד, לא בוצעו מאז שפורקה רשות אל שאגור. דבר נוסף, כמו שידוע לכם, יש תאגידי מים ואני אסביר גם למה זה קשור. תאגיד מים לקח על עצמו את כל ניהול תשתיות המים, את ההיטלים, את הגבייה ומשום מה יש עדיין שלושה עובדים ברשות שקשורים למנהלת המים והביוב שלא פוטרו, עדיין מועסקים.
היו"ר ציון פיניאן
מטעם מי? מכספי הרשות?
כפיר מצוינים
מכספי הרשות.
היו"ר ציון פיניאן
ולא עברו לתאגיד?
כפיר מצוינים
לא עברו לתאגיד. אחד צריך לעבור לתאגיד, שלושה צריכים להיות מפוטרים ולא פוטרו. דבר נוסף, ואני לא יודע אם אתם מודעים לזה, אבל אין גזבר, אין גזבר לרשות.
היו"ר ציון פיניאן
מה הסיבה?
כפיר מצוינים
היה גזבר ברשות אל שאגור של עיריית אל שאגור. הוא הגיש מועמדות למכרז להיות גזבר במג'ד אל כרום.
קריאה
הוא נפסל.
כפיר מצוינים
הוא לא נפסל, לא נפסלה מועמדותו. צריכה להיות ועדה, הגזבר נמצא בחופשת מחלה במשך – תקנו אותי אם אני טועה – כבר שלושה-ארבעה חודשים.
מוחמד מנע
משהו כזה.
כפיר מצוינים
נכון? זו הסיבה שלא קיימו ועדה, שום דבר.
היו"ר ציון פיניאן
איך החשב המלווה עובד בלי גזבר?
כפיר מצוינים
החשב המלווה מתפקד כגזבר. זה לא דבר שהוא חייב לעשות, אבל הוא עושה את זה כי אכפת לו לצורך העניין. דרך אגב, אם אנחנו גם מדברים על גרעון נצבר של 90 מיליון שקלים, אכן זה גרעון שהם ירשו מעיריית אל שאגור, אבל יש אצלי כאן פקס, ששלחו לשלוש הרשויות – לדיר אל אסאד, לבנע ולא שאגור – וביקשו את כל הדוחות הכספיים כדי להוציא דוח מסודר של הגרעון הנצבר, של הגרעונות השוטפים, של כל מה שצריך להסדיר, גם את תיק האיחוד, דרך אגב. בינתיים קיבלו רק באופן חלקי את הדוחות מהרשויות, כולל מג'ד אל כרום. משרד הפנים לא יכול לטפל במספרים האלה אם הוא לא יודע את המספרים המדויקים. דבר בסיסי, כמו להגיש את הדוח, מג'ד אל כרום לא עשתה. העמקת גבייה היא לא עשתה, פיטורים של עובדים, שלא צריך בכלל... זה באופן ברור...
היו"ר ציון פיניאן
כמה להערכתכם הוא צריך לפטר?
כפיר מצוינים
אמרתי, שלושה עובדים של תאגיד המים.
קריאה
אבל הם בתאגיד.
היו"ר ציון פיניאן
זה לא משנה, כי הם מקבלים משכורת מהרשות ואז הם על המכסה של הרשות.
כפיר מצוינים
לגבי עובדים אחרים, אין לי כאן דוח מדויק של שם עובד, תפקידו והיקף המשרה.
היו"ר ציון פיניאן
לא, לא, אני מדבר על מספרים.
כפיר מצוינים
אין לי הערכה כרגע, אבל אני יודע שיש לפחות עשרה עובדים בסך הכל שאפשר לפטר.
מגלי והבה
מאיפה המספר הזה?
כפיר מצוינים
אני לא אכנס כאן לכל מיני דברים – עובדים שנמצאים בחופשות מחלה, לא רק הגזבר, היועץ המשפטי לצורך העניין ש- - -
מגלי והבה
למה אתה סוטה מהנושא? הוא פיטר את כל העובדים, שלח אותם הביתה. פתרת את הבעיה של מה שמגיע להם מהאוצר?
מסעוד גנאים
מה עם המשכורות? אתה לא נותן תשובה על המשכורות.
מגלי והבה
אתה מבלבל את המוח, במילים אחרות. סלח לי על ההתפרצות הזאת, הלא פרלמנטרית, אבל אתה אפילו לא יודע מה שמו של ראש המועצה.
כפיר מצוינים
סליחה, אני נמנעתי מלדבר ככה ואני מבקש שלא תדבר אליי ככה.
היו"ר ציון פיניאן
סליחה, סליחה, מה שמותר לחבר כנסת אסור לך.
מגלי והבה
תפטר את העובדים.
כפיר מצוינים
בשורה התחתונה מה שאני רוצה להגיד הוא שקודם כל משרד הפנים עוזר לרשות שעוזרת לעצמה. תעמיקו את הגבייה, תתייעלו. זה, אגב, עוד לפני שבכלל ניכנס לתכנית הבראה, שבה השינויים יהיו הרבה יותר מרחיקי לכת. לא מדובר עכשיו על תכנית הבראה, מדובר על דברים בסיסיים.
היו"ר ציון פיניאן
סליחה, אני מבקש לקצר.
מוחמד מנע
אני חייב- - -
חיים אורון
איך קוראים לך?
כפיר מצוינים
כפיר.
חיים אורון
דקה, תן לנו לעזור לך אחרת לא נתרום לדיון.
היו"ר ציון פיניאן
באו לפה כדי לעזור לך. כל הערה שלך יכולה לגרור שאלות של משרד הפנים.
חיים אורון
רגע, רגע, הגישו לנו דוח גבייה מינואר 2010 עד יוני 2010 ויש פה סך הכל גבייה של 8 מיליון שקל לפי מה שכתוב פה.
מסעוד גנאים
זה הגיע ממשרד הפנים?
חיים אורון
החלק של החובות הדחויים בתוך הסיפור הזה הוא בערך חצי.
היו"ר ציון פיניאן
כלומר, השוטף הוא חצי.
חיים אורון
3 מיליון, אם אני קורא נכון את המספרים.
מוחמד מנע
כן, כן.
חיים אורון
אני צדקתי?
מגלי והבה
כן, כן.
חיים אורון
אני לא יודע כמה גבו קודם, האם ה-7 מיליון האלה הם 19% או שה-7 מיליון האלה...
כפיר מצוינים
שוב, תקנו אותי אם אני טועה. אני מניח שמדובר גם בגבייה מפיגורים.
חיים אורון
נכון.
היו"ר ציון פיניאן
הוא אמר שזה היה כמעט 4 מיליון גבייה.
חיים אורון
זה דוח מסודר.
כפיר מצוינים
מה שהם גובים זה מהשוטף.
חיים אורון
אני לא רוצה ליפול לפינה שאנחנו נהיה פה עכשיו צוות הבראה. אני לא רוצה. אני לא יודע. הוא ביקש לשבת אתכם ועם משרד הפנים ועם ההסתדרות מחר ולדון בכל הדברים. על ההוא מתאגיד המים ועל ההוא מהתאגיד הזה. אנחנו פה לא יודעים לפתור את העניין. לנו יש שאלה אחת נורא פשוטה: יש פיגור במשכורת של שבעה חודשים, אתה אומר שזה פיגור, שהוא בעצם בתקופה השוטפת. הוא מסביר לנו שהוא שילם את המשכורות של העבר וצבר... גם אני הייתי עושה הדבר. הוא חייב למישהו פה מיוני 2009, הוא נותן לו את 2009. אחר כך הוא נותן עוד 2009 וכשהוא גומר לשלם את 2009 הוא מתחיל לשלם את 2010.אין לך מחלוקת אתו על כך שהוא שילם 11 משכורות בתשעה חודשים.
כפיר מצוינים
אין מחלוקת.
חיים אורון
עכשיו תעזרו לו. זה מה שאנחנו רוצים, זה הכל. אני לא יודע כמה זה משכורת חודשית?
מוחמד מנע
900 אלף שקל.
חיים אורון
900 אלף שקל זה משכורת חודשית. תעזרו לו לשלם.
היו"ר ציון פיניאן
זאת עלות או בנק?
מוחמד מנע
עלות.
היו"ר ציון פיניאן
עלות משכורת חודשית.
חיים אורון
עלות משכורות חודשית עומדת על 900 אלף שקל. תעזרו לו בעניין המשכורות החודשיות ותגידו לו: אתה תקבל בשלושה חודשים קידום תקציבים, תשלם את המשכורות לשלושה חודשים. נשלח אתכם לשבת בחדר אחר ותפתרו את כל הריבים ביניכם.
כפיר מצוינים
קודם כל, אין בעיה לשבת בחדר אחר ולפתור את הבעיות. אגב, אין ריבים בינינו ובסך הכל המטרה של משרד הפנים היא גם לעזור לרשויות המקומיות.
אחמד טיבי
אבל טוב שתשבו כולכם ביחד וזה מה שהיושב ראש יציע.
היו"ר ציון פיניאן
זה מה שאנחנו נציע.
כפיר מצוינים
דבר נוסף וכמו שאמרתי קודם, בשביל זה גם הזמנתם את נציג משרד הפנים ואת נציג משרד האוצר, כדי שניתן תשובות לעניין הזה וגם ניתן פתרונות. אני לא חושב שאנחנו צריכים להתבייש בזה שאחד הפתרונות הוא, כן, העמקת הגבייה.
חיים אורון
בסדר גמור.
היו"ר ציון פיניאן
אני חושב שזאת חובה, לא צריך להתבייש.
מוחמד מנע
פשוט המידע שלך לא מדויק.
היו"ר ציון פיניאן
ראש העיר אמר שהוא קיבל את כמעט באפס והוא הגיע ל-50%, זה הישג.
כפיר מצוינים
רגע, רגע, סליחה, אנחנו מדברים כאן על הנתונים.
היו"ר ציון פיניאן
מה האחוז השוטף? אתה אומר שהאחוז השוטף הוא 19%?
כפיר מצוינים
19%.
היו"ר ציון פיניאן
חבר הכנסת אורון שואל אותך האם ה-3 מיליון שאינם קשורים לחובות העבר, הם ה-19%?
כפיר מצוינים
מה שמסומן אצלי זה 1.786 מיליון.
היו"ר ציון פיניאן
זה ה-19%?
כפיר מצוינים
זה ה-19%.
מוחמד מנע
זה השוטף? זאת השאלה הראשונה שלי.
כפיר מצוינים
זה השוטף, כן.
מוחמד מנע
זה יותר מ-19%. תבדוק.
כפיר מצוינים
רגע, שנייה. דיברתם על 50% ואתם אומרים ש-50% כוללים גם את ה...
היו"ר ציון פיניאן
אנחנו רוצים להתקדם. אני רוצה לשמוע גם את נציג האוצר וישנם חברי כנסת שרוצים להתבטא.
כפיר מצוינים
רק דבר אחרון.
היו"ר ציון פיניאן
אבל בקצרה. הבעיה ידועה, הבעיה עמוקה ואנחנו מכירים אותה.
כפיר מצוינים
חשוב שתבינו גם את פוטנציאל הגבייה.
היו"ר ציון פיניאן
מה החישוב השנתי?
כפיר מצוינים
החיוב השנתי הוא 15 מיליון פלוס 50 מיליון חובות של תושבים.
היו"ר ציון פיניאן
לא, חיוב שנתי שוטף. 15 מיליון?
כפיר מצוינים
15.172 מיליון.
היו"ר ציון פיניאן
אתה אומר שהחיוב השנתי הוא 15 מיליון שקל והגבייה היתה 1.7 מיליון. אלה ה-19%?
כפיר מצוינים
כן.
חיים אורון
אגב, לנו כתוב 12 מיליון אבל לא חשוב. "חיוב ארנונה כולל לשנת 2010 – 12,386 מיליון, אבל עזוב. לכן אני לא רוצה לשבת פה על מספרים.
היו"ר ציון פיניאן
נכון, זה לא משנה. אני מבקש לתת את רשות הדיבור לחבר הכנסת מסעוד גנאים ולאחר מכן ידבר נציג האוצר.
מסעוד גנאים
תודה, אדוני היושב ראש. אני אקצר משום שאנחנו גם רוצים לשמוע את נציגי העובדים משום שהם העיקר והסבל שלהם הוא שהביא אותנו כולנו לכאן. לא שמעתי ממשרד הפנים את הראייה שלהם, כאילו ראש העיר או ראש המועצה הוא רק גובה וזהו. אני חושב שיש בעיה בזה. אני רוצה להחזיר את כולנו ואני מבקש גם במסקנות של הוועדה גם להתייחס לחוק פירוק עיריית אל שאגור, משום שהחוק הזה לא יושם. יש שם מענקי הסתגלות, שמשרד הפנים אמור להזרים לשלוש המועצות ואני חושב שחוק פירוק אל שאגור לא יושם על ידי משרד הפנים ומשרד האוצר, ולשם, לדעתי, צריך לכוון את העניין.


שנית, ראש מועצה שמתחיל במרץ, רוצה לתקן ורוצה לעשות דברים, צריך לתמוך בו ולא להתנכל לו או להעניש אותו. באמת, אני גם רוצה לשמוע את נציגי העובדים והאוצר.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה, נציגי העובדים בבקשה.
ריאן כמאל
אתה מעוניין לשמוע את מרכז השלטון המקומי?
היו"ר ציון פיניאן
אני יודע מה הם רוצים לומר, אבל אני אשמע גם אותם. נא להציג את השם לפרוטוקול.
סלאמה יוסרא
שלום לכולם, אני סלאמה יוסרא, יושבת ראש ועד העובדים במועצה המקומית מג'ד אל כרום. באתי היום מכפר קטן בצפון לייצג את חבריי בעבודה.
היו"ר ציון פיניאן
סליחה, יש לי שאלה שלא שאלנו: מה מספר התושבים?
מוחמד מנע
14 אלף.
סלאמה יוסרא
כפר קטן בצפון עם 14 אלף תושבים. באתי לייצג את 170 עובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום. באתי לפה לשקף את כאבם של העובדים, שלא קיבלו משכורות במשך שבעה חודשים. באתי היום לכנסת, לכאן, למקום שממנו חוקקו חוקים שישמרו על הזכויות של העובדים בדרך כלל במדינת ישראל. באתי להעביר את כאבם ולהעביר לכבודכם את צעקות הכאב של הילדים שלנו, של עשרות ילדים ממג'ד אל כרום, ילדינו, ילדי עובדי הציבור, ששירתו את כל התושבים בכפר ונהפכו לעניים ולמושפלים ביותר בכפרנו הקטן. הילדים חסרי אונים וכל אשמתם היא שההורים שלהם הם עובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום ובדרך כלל עובדי ציבור. הם שירתו ועבדו שנים רבות בעבודה לציבור.


הילדים מתביישים היום להגיד שההורים שלהם עובדים במועצה המקומית מג'ד אל כרום. הילדים חסרי אונים וכל אשמתם היא שההורים שלהם באמת עובדים במועצה. הילדים האלה, שחיים במדינת ישראל, המכבדת את כל אזרחיה, שללה מהם את הזכויות הבסיסיות שלהם – אוכל ולימודים – כמו כל הילדים במדינה הזאת. באתי לייצג עשרות פנסיונרים, ההורים שלנו, הסבים של הילדים שלנו. אשמתם הגדולה היתה ששרפו שנים רבות בעבודה למען הציבור. פנסיונרים, שלא ציפו שיגיע היום והם לא ימצאו בכיס שלהם כסף לקנות תרופות וללכת לעשות בדיקות רפואיות. פנסיונרים שעבדו שנים רבות ולא ציפו שיגיע היום והילדים שלהם יעזרו להם להתפרנס.


באתי לייצג עשרות נשים, שנהפכו לסמל, סמל לכל אישה במדינת ישראל, סמל האישה התומכת במשפחה בתקופות הקשות האלה. האישה האמיצה, בעלת כושר הישרדות, סמל לכל אם במדינת ישראל, שהצליחה לעזור למשפחתה ולא להתרסק למרות כל הכאבים.


חברי הוועדה הנכבדים, לא באתי לכאן להטיל אשמה על שום גורם פה, לא על משרד הפנים, לא על האוצר, לא על ראש המועצה, לא על חברי הכנסת ולא על מדינת ישראל. באתי להגיד שאנחנו באמת לא אשמים במצב שהגיע אליו היום העובדים במועצה המקומית מג'ד אל כרום. עובדים שסובלים כי אין להם משכורת שבעה חודשים. זה מה שאני באתי להגיד פה, לא להטיל אשמה על אף גורם. אנחנו עשינו הכל כעובדים, עבדנו בכבוד. היום אנחנו מקווים שנהיה נרקומנים במדינה הזאת, נרקומנים שמקבלים קצבה מביטוח לאומי ומקבלים תמיכה מהמדינה הזאת, או באמת נהיה פושעים, שמקבלים קצבה, הילדים שלהם מקבלים תמיכות ממדינת ישראל. אבל אנחנו עובדים ואין לנו שום זכות לקבל מאף גורם מפה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה, זה נשמע וגם נכתב. יש עוד נציג עובדים שרוצה לדבר? תאמר את שמך בבקשה.
שחאדה סלים
השם שלי הוא שחאד סלים ואני פקיד במועצה המקומית 16 שנים.
היו"ר ציון פיניאן
בקצרה, אם אפשר, כי אנחנו רוצים לסכם.
שחאדה סלים
כן, כן. אנחנו מתגלגלים בסבל הזה משנת 98'. בשנת 98' עמדנו על שמונה משכורות ועד היום זה כמעט אותו מצב. משרד הפנים תמיד יש לו טענות לתכניות הבראה ואנחנו כבר חווינו שלוש תכניות הבראה. יצא לנו לשבת עם הממונה של המחוז ב-28 ביוני והממונה אמר לנו במילים האלה: אין תכנית הבראה כי האוצר לא הקצה כסף. פתאום משרד הפנים והחשב המלווה נזכרו שיש חובות על מג'ד אל כרום ופתאום רוצים את החובות של מס הכנסה, של ביטוח לאומי ושל כל מיני גורמים שבאל שאגור לא שאלו עליהם. אנחנו בוועד העובדים ארבעה חודשים והגענו לפה, למקום הכי גבוה. אנחנו תוהים לאן נגיע אם לא נמצא פה פתרון. תודה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה.
יואב קליין
אפשר להוסיף כמה משפטים?
היו"ר ציון פיניאן
משפט קצר, כי אנחנו רוצים עוד לשמוע את נציג האוצר.
יואב קליין
שני משפטים, ברשותך. שמי קליין יואב, ממלא מקום יושב ראש ההסתדרות בכרמיאל. בעצם מה שקורה פה הוא שמשרד הפנים מתעלם מהאחריות שלו.
היו"ר ציון פיניאן
אתה מדבר כמו בהסתדרות.
יואב קליין
אני מההסתדרות, מה לעשות? היו שלושה כפרים, איחדו אותם לעיר, עשו ניסוי, הניסוי הזה לא הצליח. פירקו אותם מחדש ואף אחד לא התייחס לחובות של העבר. גם אם ראש המועצה יהיה קוסם, גם אם יגבה 100% לא יוכל לשלם משכורות לעובדים. לא יכול להיות מצב שבו ראש רשות נכנס לתפקיד עם 90 מיליון שקל חוב. לפני הפירוק היה ממונה מטעם משרד הפנים, כמה היתה הגבייה אז? הוא התפטר כי הוא לא היה מסוגל לגבות, הוא לא היה מסוגל לשלם משכורות. אנחנו השבתנו את העובדים והופיע ראש הרשות הממונה מטעם משרד הפנים ואמר: אני אחראי, אבל משרד הפנים מתעלם גם ממני. הוא השליח של משרד הפנים.


ראש הרשות מתגאה בזה, וזה בסדר, שהוא שולח עובדים לגבייה, אבל יש להם עוד תפקידים במועצה. הם לא גובי כספים, העובדים האלה. זה נהיה פטנט חדש – שלוש הרשויות שולחות את כל העובדים שלהם להתעסק מהבוקר עד הלילה רק בגבייה. זה מה שמשרד הפנים רוצה?
היו"ר ציון פיניאן
טוב, תודה רבה. נציג השלטון המקומי, בבקשה. יסכם נציג האוצר.
ריאן כאמל
שמי ריאן כאמל, אני סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי. אדוני, להערכתי, אם נצמצם את העניין רק בשכר העובדים אנחנו מחטיאים את המטרה. הבעיה היא לא רק שכר העובדים, אלא זה עניין של זמן, שיצטרפו לך כאן עשרות ראשי רשויות מהמגזר הערבי ותזכור את השם שלי ואת מה שאני אומר לך. מי שמשלם משכורות היום במגזר הערבי, דע לך שהוא לא נותן שירות כי הסכום מוגבל. ידוע שיש כך וכך למגזר הערבי ולא כל אחד שמשלם משכורות ממלא את התפקיד שלו. זה עניין אחד. העניין השני – נציג משרד הפנים אומר: תוותר על X, תוותר על Y. אין בעיה, במסגרת מה? אני שואל אותו: יש תכנית הבראה? אין תכנית הבראה. איך אתם, משרד הפנים, מרשים שהעניינים יתנהלו בלי תכנית הבראה או הסדר נושים? ראש המועצה ביקש מכם לעשות הסדר נושים. אני נגד הסדר נושים ואמרתי לו את זה בטלפון, אבל צריך לשבת ולפחות לשים את המתווה, באיזה כיוון אנחנו צריכים ללכת. כך לפטר אנשים בלי תכנית הבראה? בלי מתווה? בלי דרך לאן אנחנו צריכים להגיע?


לכן, מרכז השלטון המקומי קבע פגישה עם ראש הרשות אצלנו במרכז השלטון המקומי עם כל מנהלי המחלקות אצלנו ב-21 באוגוסט. בלי שנשב כולנו – האוצר, משרד הפנים, ההסתדרות, ראש הרשות ומרכז השלטון המקומי – לא נוכל להגיע לפתרון כי כל גוף לחוד לא יכול לפתור את הבעיה. אנחנו חייבים לעשות את זה כולנו ביחד. לכן, אדוני היושב ראש, אני מבקש שנציג ההסתדרות ונציג משרד הפנים יצטרפו אלינו. ב-21 לחודש כולנו נמצאים עם ראש הרשות במרכז השלטון המקומי, נשב מסביב לשולחן ולפחות נשים את המתווה באיזה כיוון אנחנו צריכים לפתור את הבעיה. כך נדבר, נצא מכאן והכל יישאר אותו הדבר.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה, תודה. הכל נקלט ונשמע. נציג האוצר, מה שמך, בבקשה?
יונתן בר סימן טוב
יונתן בר סימן טוב. לעניין תכנית ההבראה, כמו שציינתם, אני מסכים עם זה שהרשות צריכה תכנית הבראה, אבל גם טרם תכנית הבראה אפשר לעשות צעדי התייעלות כלשהם. אין ספק שהמפתח להבראת הרשות הוא תכנית הבראה שתשפר את רמת הגבייה, שתתמודד עם החובות של הרשות ובעניין הזה אני יכול לבשר שאנחנו ומשרד הפנים נמצאים על סף חתימה של מסגרת כללית לתכנית הבראה והיא נמצאת כרגע בישורת האחרונה.
היו"ר ציון פיניאן
טוב, תודה רבה. אני אסכם.
חיים אורון
תכנית הבראה למג'ד אל כרום.
יונתן בר סימן טוב
מסגרת כללית לכל הרשויות.
מוחמד מנע
אני רוצה לומר כמה דברים.
חיים אורון
מסגרת כללית לכל הרשויות.
היו"ר ציון פיניאן
ברשותכם, אני רוצה לסכם. א. ועדת הכספים שמעה את כל הצדדים בנושא בעייתיו של היישוב מג'ד אל כרום ומציעה/ממליצה/ מחליטה: 1. הפתרון יכול להיות רק בהידברות. 2. ועדת הכספים מבקשת מנציגי הרשות, הפנים, האוצר, העובדים והשלטון המקומי לשבת ולהגיע להסכמים או למציאת פתרון בעדיפות עליונה לתשלום השכר לעובדים ראשית, ופתרון לטווח ארוך ולא פתרון ככיבוי שריפה. פרק הזמן שתגיעו לנושא הזה הוא תוך חודש ימים.
מגלי והבה
ולדווח לוועדת הכספים.
היו"ר ציון פיניאן
ולדווח לוועדת הכספים על מציאת הפתרון. אולי נלמד אותו לשאר היישובים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים