ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/07/2010

שכר שוטרים וסוהרים

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת הפנים והגנת הסביבה
28
13/7/2010

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 237
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
‏יום שלישי, ב' באב התש"ע (‏13 ביולי, 2010), שעה 11:30
סדר היום
1.
שכר שוטרים וסוהרים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

יעקב אדרי

אריה ביבי

דב חנין

חמד עמאר

פאינה (פניה) קירשנבאום
מוזמנים
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן, המשרד לביטחון הפנים

חגי פלג
-
מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים

דב לוצקי
-
סגן נציב וראש אג"מ, שירות בתי-הסוהר, המשרד לביטחון הפנים

ניצב עמיחי שי
-
ראש אגף משאבי אנוש, משטרת ישראל, המש' לביטחון הפנים

נצ"מ עפרה בר טוב
-
ר' יח' לתכנון שכר, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

סנ"צ אפרת אלטהולץ מרום
-
רמ"ד תיאום וארגון לשכ"מ, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

בנימין פולצ'ק
-
ראש ענף משמעת, שירות בתי-הסוהר, המשרד לביטחון הפנים

תג"ד הלנה ביבי
-
רמ"ל מש"א, המשרד לביטחון הפנים

דני קריבו
-
ר' את"ב, המשרד לביטחון הפנים

אודי שֹלוי
-
ראש מטה השר, המשרד לביטחון הפנים

אורי שוהם
-
יועץ השר, המשרד לביטחון הפנים

עידו מינקובסקי
-
יועץ תקשורת לשר, המשרד לביטחון הפנים

איתן הורן
-
עוזר מנכ"ל, המשרד לביטחון הפנים

נצ"מ רפי יפה
-
דובר המשטרה, המשרד לביטחון הפנים

אסף לוי
-
סוהר, שירות בתי-הסוהר, המשרד לביטחון הפנים

אבי חקשוריאן
-
שוטר, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

ניר רייס
-
סגן בכיר לממונה על השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

מאיר בינג
-
רכז ביטחון פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

יאיר אידר
-
רפרנט ביטחון פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

אביגיל שררה
-
מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים

אתי טולדנו
-
חברת הוועד המנהל, ארגון נשות השוטרים והסוהרים

עו"ד משה דנוך
-
מייצג את ארגון נשות השוטרים והסוהרים

דוד (דדי) פיק
-
יועץ אסטרטגי של ארגון נשות השוטרים והסוהרים

אבנר עורקבי
-
ארגון אהב"ה

אברהם זיסו


גילה פייג

שושנה נודלמן

אריקה מזרחי

רינה דר

ד"ר שירלי אברמי
-
מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת

אוֹרי טל
-
מרכז המחקר והמידע של הכנסת

עמי צדיק
-
מרכז המחקר והמידע של הכנסת

אורית משה
-
עוזרת לחה"כ יגאל ביבי

טל נחום
-
דובר סיעת ישראל ביתנו

מיכל גרנות
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק


ברק טייכמן (מתמחה)
רכזת בכירה בוועדה
שושנה אזולאי
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
שכר שוטרים וסוהרים
היו"ר דוד אזולאי
צהרים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר היום שכר שוטרים וסוהרים.


בראש ובראשונה אני מבקש לקדם בברכה את חבר הכנסת יצחק אהרונוביץ', השר לביטחון הפנים, ואת המפכ"ל, רב ניצב דודי כהן וכל הצוות. אני לא רוצה להתחיל לציין שמות שמא אשכח ואפגע במישהו. אני מקדם את כולם בברכת ברוכים הבאים, כל אחד לפי כבודו ולפי מעלתו. אני מקדם בברכה גם את מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים.


רבותי, לפני כחודש קיימנו דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה ותוך כדי דיון על נושא מסוים גלשנו לדיון על שכר השוטרים. בשיחה שהיתה לי עם השר לביטחון הפנים, מר אהרונוביץ', העלינו את נושא שכר השוטרים ונדהמתי לשמוע מהשר עד כמה שכרם של השוטרים נמוך. לא האמנתי למשמע אוזניי. לאחר פנייתו ובקשתו האישית של השר אהרונוביץ' לקיים דיון בעניין שכר השוטרים, לקח לנו קצת זמן, אני מודה, נדמה לי שדיברתי עם השר על הנושא הזה לפני כחודש ימים לערך, אך היום סוף-סוף אנו מקיימים את הדיון.


בהזדמנות הזאת אני חייב להגיד גם מדוע התעכבנו כל-כך הרבה זמן, היות ולא רצינו לקיים כאן דיון עקר אלא היה חשוב לנו לקבל נתונים. ואכן זאת ההזדמנות להודות לאנשי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ובמיוחד למר אוֹרי טל שהכין עבודה יוצאת מן הכלל לגבי שכר השוטרים במדינת ישראל לעומת שכר השוטרים במדינות אחרות בעולם. המסמך הזה מונח בפניכם.


נערכה השוואה של שכר שוטרים לפי דרגות. ביקשנו והיה חשוב לנו לדעת בעיקר את שכרו של שוטר מתחיל. אחת המסקנות שעולה מן הדוח הזה, ששכר נמוך מקשה על משיכת כוח-אדם איכותי למקום העבודה.


מן המסמך הזה עולים כמה ממצאים. אני מודה שלא ידעתי, למרות מה שנדמה לנו שאנו יודעים, אדוני השר ואדוני המפכ"ל, ששבוע עבודה במשטרת ישראל היקפו 48 שעות כאשר שכר שוטר מתחיל במדינת ישראל הוא בממוצע 5,600 שקלים ברוטו בחודש. מבין 10 המדינות שנבדקו, באף מדינה השוטר לא עובד כל-כך הרבה שעות.


דבר נוסף שהתברר במחקר, שבמשטרת ישראל אין תגמול כספי עבור שעות נוספות, עבור משמרות לילה, עבור עבודה בסופי שבוע. יש מדינות שבהן מתגמלים את השוטרים גם עבור שעות נוספות וגם עבור דברים נוספים.


אין ספק, רבותי, כאשר מסתכלים על הטבלה, לא נעים להגיד, אבל עולה ממנה דבר אחד: עבודה בשעות מקסימום עם שכר מינימום. זאת התוצאה, ועיניכם הרואות. מי שמתבונן בפילוח לפי שעות שמופיע בטבלה יכול להבחין – וערכו כאן ניתוח ועבודה יוצאת מן הכלל, מר אוֹרי טל, אני באמת מודה לך על כך בשם כל חברי הוועדה – אין עוד מדינה בעולם, לפחות בין המדינות שנבדקו, שבה השוטר עובד כל-כך הרבה שעות כמו שוטר במשטרת ישראל. ולגבי השכר, תסתכלו לפי כל פרמטר שתרצו ותגלו את הנתון הקשה ביותר, 5,600 שקלים בחודש. רבותי, עובד זר במדינת ישראל משכורתו גבוהה יותר ממשכורתו של שוטר.


אני שואל את כל הגורמים הנוגעים בדבר, האם כך אנחנו רוצים משטרה טובה וכך אנו רוצים לדרוש מן המשטרה? לא רק שלא מקבלים גמול עבור ימים ארוכים ועבור שעות נוספות ועבור פעילות מיוחדת, עבור עבודה בשבתות וחגים וכולי, אלא אין גם שכר ראוי שאפשר להתכבד בו. מוועדת הפנים והגנת הסביבה צריכה לצאת זעקה: הגיע הזמן לשפר את שכרם של השוטרים אם רוצים משטרה ראויה, משטרה טובה, משטרה שנותנת.


זאת ההזדמנות להגיד, רבותי, עם כל התנאים הקשים הללו, לשמחתנו הרבה השוטרים עדיין עושים מלאכתם נאמנה, במסירות וביעילות.


אדוני השר, לסיום, אני מבקש להודות לך על שהסבת את תשומת לבי, כי לא תמיד בלהט העשייה אנו יורדים לפרטים הקטנים. אכן אני שמח שבמקרה הזה ירדנו לפרטים, ולא רק זה, גם נמשיך ונלווה את הנושא הזה. חשוב ששוטר יקבל שכר ראוי כדי לתת תמורה ראויה.


תודה רבה לכולם. אני מבקש ממך, אדוני השר לביטחון הפנים, לומר את דבריך, בבקשה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
בוקר טוב. אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, המפכ"ל, סגן הנציב, כל מי שהגיע לכאן מן המשטרה ומשירות בתי-הסוהר – הבאנו אתנו לכאן גם סוהר וגם שוטר שימחישו את המצב מן השטח. ברשותך, אדוני היושב-ראש, אבקש שאחר-כך תאפשר להם לומר כמה משפטים, שיסבירו בדיוק איך הם מעבירים את החודש ואיך הם חיים את היום-יום.


אני רוצה לפתוח דווקא אתך, אדוני היושב-ראש. בפורום הזה אני חייב לציין את הנכונות, את ההקשבה ואת הרצון שעל-פיהם אתה כיושב-ראש מנווט את ועדת הפנים והגנת הסביבה. אני מודה לך, חבר הכנסת אזולאי, על כל מה שאתה עושה עבור השוטרים ועבור הסוהרים.


הנושא הזה עלה בדיון שקיימנו כאן לפני כחודש עם הנציבה לגבי תלונות שוטרים וכל מה שכואב לשוטרים. על-פי הנתונים שהוצגו כאן התברר שרוב השוטרים קובלים על נושא השכר. גם השוטרים וגם הסוהרים, הנושא שמעסיק אותם במקום הראשון הוא נושא השכר. לכן הצעתי ליושב-ראש שנקיים דיון מיוחד. אני מודה באופן אישי לכל חברי הכנסת שנמצאים כאן שעושים עבודה מצוינת ומסייעים לארגונים הללו, כי אין ארגון היום, אין ועד עובדים ולמעשה חל איסור על התארגנות גם במשטרה וגם בשירות בתי-הסוהר. הוועד שלא קיים הוא למעשה אותם חברי הכנסת ואתה, אדוני היושב-ראש. אתם הוועד שלנו. לכן אנחנו פונים אליכם כדי שתעזרו לנו.


אני אומר את הדברים הללו דווקא ערב אישור התקציב בממשלה ביום חמישי. נמצאים אתנו כאן סגן הממונה על השכר, מר ניר רייס, וכמובן מר מאיר בינג מאגף התקציבים והצוות. אני מנהל שיחות ארוכות מאוד, גם עם שר האוצר וגם עם אגף התקציבים, וכמובן עם הממונה על השכר, מר לוין, אך לא מצאנו פריצת דרך. אני אומר את זה בצער רב.


בפתיחה אני מבקש לומר כמה דברים. ההצמדה לצה"ל עשתה טוב לארגונים, אבל עם השנים נפתחו פערים גדולים ונוצרו בעיות. הצבא למעשה "ברח" לגופים בעקבות כמה תוספות ייחודיות שקיבל. הדוגמה הבולטת היא תוספת אי-קביעות. ודבר שני, אין בצה"ל מקבילה אמיתית למה שקורה בתוך המשטרה ובשירות בתי-הסוהר ואי אפשר להשוות. רב-סרן הוא לא רב-פקד, השוטר הוא לא חייל. יש הבדלים גם בגיל וגם בעשייה. לכן, זה שנצמדנו לצה"ל עשה טוב, מצד אחד, אך מצד שני צה"ל פתח מרווח ו"ברח".


הדבר השני, באשר לשכר, כפי שאמר היושב-ראש, מדובר כאן על קבוצה גדולה של שוטרים ושל סוהרים שבשנים הראשונות שלהם במערכת, 3, 4, 5 השנים הראשונות, כאשר הם נכנסים למערכת חדשה הם צריכים לחיות ממשכורת של 5,000 שקל. אלה הנתונים ואי אפשר להכחיש אותם. הברוטו הוא הנטו ואין שום הורדות מס, שום דבר. אני מכיר את תלושי המשכורת בעל-פה, למדתי אותם. כל מי שיספר לי כאן שיש תוספת נעליים ותוספת ארוחות – בעיניי זה לא רציני. בסוף כתוב ב"תלוש" 5,300 שקל, זה מה שהאדם מביא הביתה, ומזה הוא צריך לשלם משכנתה ולשלם לגן הילדים, ועם זה הוא קונה במכולת וכן הלאה, ובדרך כלל לשוטר או לסוהר כזה יש כבר ילד אחד או שני ילדים. איך ניתן לחיות ממשכורת כזאת? אינני יודע. לי יש ילדים במשטרה. אינני יודע איך הם חיים. אם אני לא נותן לכל אחד מילדיי עוד 2,000-3,000 שקל בחודש הם לא יכולים לחיות עם המשכורת שהם מקבלים. אני אישית אמרתי יותר מפעם אחת, כולל בוועדה הזאת, שאני מתבייש במשכורת הזאת.
אנשי משרד האוצר אומרים
תפתחו דף חדש, תפתחו מנגנון אחר, תתנתקו מן הצבא ואז נמצא את הפתרונות. בעיניי זאת טענה לא רצינית של מי שאומר את הדברים הללו. קודם כול תנו את הפתרונות למי שמשרתים. אתם רוצים אחר-כך פתרונות בעבודת מטה – נעשה עבודת מטה, נתקדם אתכם בכל מה שתרצו. כל מי שיש לו רעיונות, אני מוכן ללכת אתו. אבל תפתרו כרגע את הבעיות לאותם שוטרים. אני מנהל משא ומתן כבר שנה וחצי, במשך כל הזמן שאני מכהן בתפקיד, כדי לקבל תוספת מענק לאותם שוטרים וסוהרים, תוספת שמגיעה להם בדין. מעכבים אותי כבר שנה וחצי ולא נותנים את המענק הזה. אומרים לי: עכשיו אחרי דיוני התקציב נשחרר לך. מחזיקים את 10,000 השקלים כבני ערובה. מה המשחקים האלה? האוצר מחזיק אותנו כבני ערובה, את הארגונים האלה שלא יכולים לשבות? מאין החוצפה הזאת?


השוטרים עובדים במשמרות, עובדים לילות כימים, עובדים יותר בלילות, עובדים בסופי שבוע, עובדים בחגים. כאשר סוגרים את הר הבית – ורמאדאן יהיה בעוד חודש – כל המשטרה נמצאת שם. מישהו משלם להם? מישהו מוסיף להם בשכר? פעם היו שעות נוספות. אני זוכר שבעבר היינו "דופקים כרטיס" ומקבלים תוספות, היינו מרוויחים יותר בסופי שבוע, היינו מרוויחים יותר בלילות. זה לא קיים יותר. היום השוטרים מקבלים משכורת גלובלית.
דב חנין
למה זה שוּנה?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
היום המשכורות גלובליות, בלי שעות. הכול נכנס לתוך המרכיבים.
אריה ביבי
זאת היתה החלטת מפקח.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
זאת החלטה שנתקבלה בזמנו, כבר לפני עשרות שנים. אני זוכר את עצמי בתחילת דרכי במשטרה, שהשוטרים היו עובדים יותר סופי שבוע, יותר שבתות כדי לתגמל את האנשים האלה. היום זה לא קיים והשוטרים עובדים 47-48 שעות בשבוע. אבל צריך לזכור – זה הנטו. כאשר השוטר או הסוהר יוצא מביתו בדליית אל כרמל וצריך לעבוד בתל-אביב או בירושלים, הנסיעות לוקחות לו 3 שעות לכל כיוון. מי משלם לו עבור הדברים הללו? וכאשר לא מגיע מחליף, הוא נשאר תורן. מי משלם עבור הדברים הללו? הכול גלום בשכר שהוא מקבל, ב-5,300 שקלים.


גיוסי כוח-אדם – אנו מדברים על השנים הראשונות, עד שהוא מתחיל לקבל שכר ראוי. מה זה שכר ראוי, 7,000 שקל, 8,000 שקל? לזה אני מצפה שיגיעו. בינתיים כאשר מגייסים את האנשים – הם עוברים את תהליך הגיוס, אחר-כך את תהליך המיון ואז את ההכשרה. עד שהשוטר מוכן בשטח חולפים 7-8 חודשים. השקיעו בו "ים" של כסף ואז, לאחר שהוא מקבל משכורת חודש-חודשיים, הוא אומר: תודה רבה, אני הולך לעבוד בחברת אבטחה או בחברת שמירה, אני הולך לעבור בהיי-טק או בכל דבר אחר, וכל ההשקעה ירדה לטמיון. האנשים האלה עוזבים אותנו. תראו את מספר העזיבות, תראו את הקושי לגייס אנשים. אנחנו מכבידים עליהם כי רוצים משטרה איכותית, שירות בתי-סוהר איכותי, קובעים קריטריונים גבוהים ואחר-כך רואים שלא מגיעים אנשים. מה מפחיד אותם? בסוף הם מסתכלים על השכר ואומרים: תודה רבה, עם 5,000 שקלים לחודש האישה תגרש אותי מן הבית, היא לא תהיה מוכנה שאעבוד בתנאים הללו. אנחנו רואים את העזיבות בשנים הראשונות, בשנה, שנתיים, 5 שנים הראשונות. השוטרים עוזבים אותנו, הסוהרים עוזבים אותנו. השקענו בהם אך כל ההשקעה ירדה לטמיון. עוזבים ואז מתחיל שוב כל תהליך גיוס האנשים.


משפט לסיום. הוועדה הזאת חשובה לי מאוד, וכך גם חברי הכנסת שמסייעים לי. כפי שאמרתי בפתח דבריי, אני מחזק אתכם מאוד על כל מה שאתם עושים כאן עבור השוטרים והסוהרים. אין לנו ועד – לא לי, לא לשוטרים ולא לסוהרים. אני אומר את זה דווקא ערב התקציב. חייבים לשנות, ולא בהצהרות אלא במעשים. אני אומר את זה דווקא לאנשי משרד האוצר. רבותי, אלה משרתי ציבור. אין להם ועד. הם עושים את העבודה השחורה. כאשר אתם ישנים בלילות, הם עובדים, והם שומרים על האסירים. מספיק עם הביזיון הזה. אנחנו רואים את ההפרשים. אני כבר לא מדבר על שכר המנכ"לים, אלא על הדברים המינימליים, שכר של 7,000 או 8,000 שקל, כדי שהשוטר או הסוהר יבוא לעבודה ויהיה אכפת לו לעבוד.


תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני השר. אני מבקש להבהיר שכאשר אנו מדברים על שוטרים אנו מתכוונים גם לסוהרים באותה נשימה, שיהיה ברור. לא דיברתי על סוהרים אבל שלא ישתמע חלילה מדבריי שלא התכוונתי גם אליהם. הכוונה לכלול גם את הסוהרים.


ד"ר שירלי אברמי, מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רצתה להתייחס בקצרה לאיזה נושא, בבקשה.
יעקב אדרי
בבקשה תגידי לי גם באותה הזדמנות מה השכר הממוצע במשק.
קריאה
8,235 שקלים. שכר שוטר מתחיל לפי הנתונים הוא 68% מהשכר הממוצע.
יעקב אדרי
את זה חשוב להדגיש מייד בהתחלה.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת אדרי, תשאל מה משכורתו של עובד זר. משכורתו של עובד זר גבוהה יותר ממשכורתו של שוטר או סוהר.
יעקב אדרי
זה מחמיר עוד יותר את הנתונים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מצטער על ההשוואה, אבל זאת המציאות.
שירלי אברמי
רק הערה טכנית, ברשות היושב-ראש. מה שהיה לנו להגיד נכתב במסמך של מרכז המחקר והמידע, שכפי שציינת הוכן בידי מר אוֹרי טל. ביקשתי להגיד, מכיוון ששאלו אותי היכן המסמך שציטטת ממנו ארוכות בהתחלה, שנביא עותקים נוספים של המסמך לכל מי שביקש.
אורי טל
רציתי רק להוסיף על דברי השר, שבניגוד למדינות אחרות, מאז שנות השבעים המשטרה בישראל עוסקת גם בביטחון פנים. לא השוויתי במסמך את רמת הסיכון או את עומס העבודה של שוטר בארץ לעומת שוטר במדינות אחרות.
היו"ר דוד אזולאי
כולנו יודעים בוודאי את רמת הסיכון של שוטר במדינת ישראל לעומת שוטר בהולנד או במקום אחר בעולם.


לפני שאתן את רשות הדיבור למפכ"ל, אני מבקש לציין, הופץ בין משתתפי הדיון תלוש משכורת של סוהר. אני מבקש להודות למר אסף לוי שהיה מוכן לנדב את האינפורמציה הזאת ולהציג את ה"תלוש" בפנינו. יישר כוח. לא כל אחד מוכן לעשות את זה.
יעקב אדרי
אני מציע שאנחנו נהיה להם לפֵה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודה לו מאוד. רבותי, רק כדי לסבר את האוזן, לאיש יש ותק של כמעט 6 שנים. משכורתו בברוטו 5,980 שקלים בחודש ובסופו של דבר בבנק הוא מקבל 3,950 שקלים. הוא לא משלם מס הכנסה מפני שאין מאין לקחת מס הכנסה. הוא משלם ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
אריה ביבי
עוד נתון אחד ל"תלוש" הזה, הוא מגדל תאומים בביתו. הוא משלם 3,000 שקל משכנתה ועוד 3,000 שקל לגן.
דב חנין
ועוד נתון אחד, אדוני היושב-ראש, ברשותך, נתון שמדהים אותי, שכר היסוד המשולב הוא פחות מ-1,400 שקלים. אני לא מאמין שיש דברים כאלה במדינת ישראל. כל היתר זה תוספות.
יעקב אדרי
ואז גם הפנסיה קטנה יותר.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא רוצה, חס ושלום, לייאש אף אחד, אבל שוטר שעובד בתנאים כל-כך קשים ובסוף החודש מביא את ה"תלוש" הזה הביתה, מגיע לו צל"ש. מכך אנו מבינים למה חלק גדול מן האנשים המוכשרים והטובים יש בפניהם מספיק פיתויים כדי לנטוש את המשטרה, כי אנו יודעים שבמקומות אחרים אפשר להרוויח הרבה יותר ולהשקיע פחות שעות עבודה.


אדוני המפכ"ל, בבקשה.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
תודה לכולם. ראשית, אני רוצה להודות לוועדה שרואה בחשיבות עליונה את תביעות השכר במשטרת ישראל ובשירות בתי-הסוהר ומקיימת היום דיון. יחד עם זה, אני בהחלט רוצה להודות לשר לביטחון הפנים שבמהלך השנה וחצי האחרונות מטפל בראש סדר העדיפות בסוגיית השכר של שוטרי משטרת ישראל ושל הסוהרים. חשוב מאוד שוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תטפל בסוגייה הזאת בראייה כוללת, שהיא אחת הבעיות המרכזיות של משטרת ישראל ושל שירות בתי-הסוהר.


אבל אי אפשר לדלג על השדולה. אני מבקש לומר מילת הערכה ותודה לשדולה בראשות חבר הכנסת אריה ביבי על מאמץ מתמשך וארוך שהשדולה עושה בהרבה מאוד נושאים, כולל בסוגיית השכר בראייה הרחבה.


נושא השכר מטריד את כולנו. הוא מטריד את המשרד ומטריד אותי כמפכ"ל משטרת ישראל. זה נושא שאני עוסק בו מן היום הראשון שנכנסתי לתפקידי, במאי 2007, ונמצא על שולחן העבודה של כולנו, כולל המשרד לביטחון הפנים.


צריך להסתכל על סוגיית השכר, על מעמדו של השוטר, על היכולת של השוטר להתקיים בראייה אחת כוללת. בסופו של דבר אנו עוסקים בסוגיית מקרו, סוגיית החוסן הלאומי של מדינת ישראל. מזה שנים רבות מאוד משטרת ישראל היא חלק בלתי נפרד מן החוסן הלאומי-החברתי של מדינת ישראל, וכך גם צריך לראות את זה לקראת השנים 2015 ו-2020. כשמדברים על החוסן הלאומי-החברתי של מדינת ישראל זה מקבל משנה תוקף ביכולת שלנו להתמודד עם האיומים המרכזיים על מדינת ישראל, בעת הזו ובעתיד.


לא אחת אמרתי, גם בוועדה הזאת, אדוני היושב-ראש, שמשטרת ישראל היא חדר המיון של החברה הישראלית. המשטרה עומדת בחזית, ביחד עם שירות בתי-הסוהר, בהרבה מאוד משימות, בהרבה מאוד איומים שהמדינה מתמודדת איתם כאן ועכשיו בימים אלה.


המשטרה ושירות בתי-הסוהר הם חלק בלתי נפרד מכוחות הביטחון במדינת ישראל. המשטרה עובדת על-פי עקרונות ברורים מאוד. יש לנו כיוונים ברורים מאוד, והכיוון המרכזי של המשטרה הוא התמודדות עם הבעיות החברתיות, אבל בעיקר, כמסר מרכזי, לחימה בפשיעה. את זה עושה כל שוטר ויודע כל שוטר.


בהתמודדות הזאת יש מרכיב מרכזי אחד, והוא השוטר. אנחנו נמצאים כאן היום בשביל השוטר, למען השוטר, למען אלפי שוטרים שעושים עבודה מצוינת – סיירים, חוקרים, בלשים, לוחמי מג"ב. כולם כמִקשה אחת מתעסקים בלחימה בטרור, בהפרות סדר, בלחימה עיקשת בפשיעה, בטיפול בפשיעה חמורה ובפשיעה מאורגנת, וכמובן טיפול בתאונות דרכים. לשוטרים שלנו, לשוטרים שלכם, לשוטרים של המדינה יש הישגים גבוהים מאוד, מדהימים, לדעתי, בשנים האחרונות וההתמודדות הזאת בסופו של דבר מביאה את המדינה לחוסן לאומי-חברתי.


ההישגים והעשייה הם תולדה של ערכים, של מוטיבציה, בעיקר של שליחות והבנה של השוטר מה הוא עושה, במה עליו לעסוק, אבל נובעת בפירוש מחשיבה ערכית כאשר השוטר רואה בתפקידו שליחות. אני משוכנע שמר אסף לוי, שהוא שוטר במרחב מוריה עם 6 שנות ותק, לא היה עובד בשכר כפי שהוא משתכר אילו לא היה רואה את העבודה והעשייה היום-יומית שלו כשליחות אמיתית, כולל עבודה בלילות ובסופי שבוע, עם כל מה שמשתמע מכך. אני מצטרף לעמדתו של חבר הכנסת ביבי שציין מה ההוצאות הנלוות של אותו שוטר. אי אפשר לקיים חיי משפחה עם שני ילדים כאשר אתה לא רואה את העבודה כשליחות עם הרבה מאוד ערכים. דרך אגב, זה הכיוון המרכזי של משטרת ישראל.


רבותי, בכל מדינה דמוקרטית, והיטיב לצייר את זה ידידי מר אוֹרי טל, בכל מקום בעולם המשטרה היא הלב הפועם של החברה. במדינה דמוקרטית לא ניתן לתפקד ולהניע את המדינה ללא משטרה חזקה. לכן, בשורה התחתונה, רבותי, להיות שוטר זה דרך חיים. מי כמוני יודע את זה: אבי ז"ל היה שוטר. אני יודע בדיוק כמה הוא השתכר לפני 30 שנה, כמה הוא השתכר לפני 40 שנה וכמה הוא השתכר לפני 50 שנה. בסופו של דבר, זאת דרך חיים. אם תסתכלו על זה כך, יהיה פשוט יותר להבין ששכרו של השוטר צריך להיות במקום אחר. בכלל המשטרה צריכה להיות במקום אחר, ובהמשך אומר על כך כמה משפטים. לכן, רבותי, הלב הפועם של השוטר הוא בדרך החיים וזה נכון לכל דקה, לכל יום, לכל משמרת.


כשמדברים על סוגיית שכר השוטרים, צריך להזכיר שאנו נמצאים בפתחו של דיון תקציבי בממשלה שייערך ביום חמישי הקרוב. זאת הזדמנות נוספת שלי במעמד של חברי הכנסת, במעמד של הוועדה, במעמד של השר לקרוא שוב לכל מקבלי ההחלטות לשים את המשטרה במקום שונה, לשדרג את המשטרה בעת הזאת, כדי שבשנים 2015-2020 נוכל לעמוד ביעדים ובאיומים שהמדינה נתונה בהם ומציבה לפתחנו. לכן צריך לשנות את סדר העדיפות הלאומי. כאשר ישנו את סדר העדיפות הלאומי בהתייחסות למשטרת ישראל בהיבט התקציבי, כך גם יהיה שינוי מהותי בנושא השכר. חייבים לשים את השוטר בראש סדר העדיפות. צריך לשים את השוטר בראש סדר החוסן הלאומי החברתי של מדינת ישראל. אם נראה את שני הקצוות, הקצה האחד שהממשלה מתעדפת את משטרת ישראל ואת המשרד לביטחון הפנים, והקצה השני שהממשלה מתעדפת את השוטר, נוכל לעשות חיבור אמיתי בסוגייה הזאת.


רבותי, ברשותכם וברשות היושב-ראש, לא ארד לפרטים על השכר הבסיסי של השוטרים וכמה שעות עובד כל שוטר. השר היטיב לתאר את זה ממני. תזכרו שבשנה האחרונה יש התגברות של מונח שנקרא "פעם ג'" – ימים שהמשטרה ושירות בתי-הסוהר עוברים לעבוד בהיערכות מיוחדת, כאשר כל משטרת ישראל עוברת לעבוד 12 ו-16 שעות ביממה עקב אירועים חריגים. כאשר האפיפיור ביקר בישראל בשנה שעברה במשך שבוע ימים עבדנו 12 ו-16 שעות ביממה, למעשה ללא תמורה. אני אומר "ללא תמורה" – לא עבורי, זה תפקידי, אלא ללא תמורה עבור השוטר.
היו"ר דוד אזולאי
הנורמה היא 47.5 שעות שבועיות.
עמיחי שי
זה המינימום.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
אתמול בחפ"ק הציג ראש אגף משאבי אנוש סטטיסטיקה נמדדת, כמה שעות עובד שוטר בחתך ממוצע פר מרחבים ופר תחנות. הוא הראה שרוב השוטרים עובדים יותר מ-47 שעות שבועיות, כי זה דרך ארץ, זה ערכים וכן הלאה, וכל מילה מיותרת.


לפני שבועיים-שלושה היה בג"ץ עמנואל. משטרת ישראל התגייסה בימים חמישי-שישי, כל משטרת ישראל עבדה 16 שעות באותו יום, חציים "פעם ג'", חציים "פעם ד'", כמובן ללא תמורה.


כולם מדברים על האיומים על החברה הישראלית, על האלימות, על הפרות סדר, על פשיעת רחוב, על אמצעי לחימה, על סמים. בסופו של דבר, מול כל האיומים הללו, כולם יחדיו, עומד השוטר, בעיקר שוטר הסיור, הבלש, הלוחם, איש המודיעין. מול כל אלה צריך לדעת שעומד השוטר שצריך להתמודד גם עם הסמים, גם עם אמצעי הלחימה, גם עם הפרות סדר וגם עם פשיעה. צריך לזכור שזה אותו שוטר.


נושא השכר לא יורד מסדר היום לרגע. אני רוצה לומר לחברים שנמצאים כאן, אפילו במידה מסוימת של אכזבה, שאני כמפכ"ל לא הצלחתי בשנים האחרונות לחולל שינוי בתחום שכר השוטר. ב-10-15 השנים האחרונות לא הצלחנו לחולל מהפך אמיתי בשכר השוטר. זה נמצא על סדר היום של השר ושלי, וכעת גם על סדר היום של הוועדה הנכבדת הזאת.


אחד מדפוסי הפעולה האמיתיים ביותר של משטרת ישראל ב-3 השנים האחרונות הוא טיוב כוח-האדם. זה לא עניין של מה בכך, אלא זה מחייב סדרה ארוכה מאוד של מהלכים אינטנסיביים, עקביים ועוקבים כדי להגיע לשנת 2020 עם משטרה איכותית. לא שהיא לא איכותית היום, אבל אין ספק שצריך להסתכל קדימה. דרך אגב, משטרת ישראל בעת הזאת מסתכלת רק קדימה. השנה היא השנה שעוברת כבר וצריך להסתכל רק על המשטרה בשנים 2015 ו-2020. לכן היום גם בשירות בתי-הסוהר וגם במשטרת ישראל כל שוטר שמגיע לקורס קצינים מסיים תואר ראשון, לימודים אקדמיים, כל קצין שמגיע לפו"מ, לקורס הבכיר, בתוך 9 חודשים מסיים תואר שני. אנחנו מדברים על מערכים של טיוב כוח-אדם, של התמחות, של גיוס מסוג אחר, ואנחנו אפילו מסתכלים על השנים 2014-2015 כאשר יקום בבית-שמש מרכז ההכשרות החדש של משטרת ישראל שיקיף את כל סוגיית הטיפול בהכשרה של השוטר, כולל לימודים אקדמאיים מן היום הראשון לכניסת השוטר לשירות במשטרת ישראל. כל הדברים הללו בסופו של דבר מצריכים שכר הוגן של השוטר.


הוצגה כאן השוואה של מדינות בעולם. בכל מקום שאני מכיר בעולם המערבי – יש מקומות שאני לא מכיר – שוטרים ומורים נמצאים בראש סולם השכר בסקטור הציבורי. רק במדינת ישראל השוטרים לא נמצאים בראש סולם השכר בסקטור הציבורי.


דבר נוסף, יש לנו הסכמים עם משרד האוצר שנחתמו לפני שנים רבות מאוד. באופן עקבי הצבא עקף אותנו בהרבה מאוד פרמטרים בשנים האחרונות – בתוספת אי-קביעות, בתוספת שכר, בתוספות שכר ייחודיות וכן הלאה. היום ניתן לומר בפה מלא שאין הצמדה לצה"ל למרות החלטת הממשלה שנתקבלה לפני שנים רבות למדי. אין הצמדה של שכר השוטר לשכר איש הקבע בצה"ל, עם כל מה שמשתמע מכך. לכן חייבים בשלב ראשון לממש את החלטות המדינה, את החלטות הממשלה – לתת עוד תוספות לשוטר, ואחרי כן אם רוצים לדון בדברים נוספים, זאת בהחלט העת לדון בדברים נוספים.


ביוני 2008 המשרד לביטחון הפנים, המשטרה ושירות בתי-הסוהר יחדיו חתמו על הסכם הבנות עם משרד האוצר בנושא שכר. המטרה המרכזית, שהשוטרים, הסיירים, הלוחמים וכן הלאה ישתכרו במהלך 3 שנים, משנת 2008 ועד שנת 2011, תוספת שכר של 30%. זה לא התממש, בשל כל מיני סיבות.
היו"ר דוד אזולאי
זאת היתה החלטת ממשלה?
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
לא. זה היה הסכם בין המשרד לביטחון הפנים ובין משרד האוצר.
היו"ר דוד אזולאי
מה הסיבה שזה לא בוצע?
עמיחי שי
בשל הפרדת הפעילים מן הגמלאים.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
זאת הסיבה העיקרית.
היו"ר דוד אזולאי
אבקש שאחר-כך תפרט בעניין הזה.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
זה הסכם הבנות שהמשרד לביטחון הפנים חתם עליו עם משרד האוצר, אך עד היום הסכם ההבנות הזה לא מומש. בשנת 2009 הענקנו ל-4,200 שוטרים מענק על חשבון הסכמי השכר, בסך של 10,000 שקלים. השנה, בשנת 2010, מתנגדים להעניק את המענק הזה, אלא רוצים להעניק אותו לאוכלוסיות קטנות יותר והמשרד לביטחון הפנים ואנחנו לא מסכימים לכך. צריך לממש את ההסכמות שנתקבלו.


דבר נוסף שאני מבקש להגיד לכם אולי לא קשור באופן ספציפי לנושא השכר. דעו לכם שכוח האדם המבצעי במשטרת ישראל קטֵן בכל שנה באחוז אחד. בשנים האחרונות יש ירידה של למעלה מ-3,000 שוטרים מבצעיים בסד"כ המבצעי של משטרת ישראל. בשנת 2007 העניקה ממשלת ישראל למשטרת ישראל 1,000 שוטרים. 1,000 השוטרים הללו הלכו לחיזוק התחנות. בשנים 2008 ו-2009 גייסנו אותם. בשנים הללו, 2008-2010, וכנראה גם בשנת 2011, יש בחוק ההסדרים קיצוצי שכר. המשטרה, כולל בשנת 2011, אמורה לקטון ב-1,100 שוטרים. בסופו של דבר גם מחלישים את הכוח המבצעי של משטרת ישראל וגם לא מעניקים שכר הוגן לשוטרי משטרת ישראל.


רבותי, זו העת לשים את משטרת ישראל ושירות בתי-הסוהר ואת המשרד לביטחון הפנים בתיעדוף אחר. זו העת, כי אנו מתקרבים לדיוני התקציב שיתקיימו בממשלה ביום חמישי הקרוב. רבותי, אין ספק שהשוטר והסוהר צריכים להיות בקטגוריה העליונה של השכר הציבורי במדינת ישראל.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך אדוני. אדוני דיבר בין היתר על מורים. אינני יודע אם זה מנחם אתכם, אבל גם שכרם של המורים נמוך מאוד.
אריה ביבי
יש קצת הבדל בשעות העבודה של מורים ושל שוטרים.
היו"ר דוד אזולאי
אני אומר לכם כמי שעסק בחינוך במשך שנים רבות, שם לפחות לא עובדים אותן שעות. משרתו של מורה כוללת לכל היותר 30 שעות בשבוע, שלא נדבר על משרת אֵם שכוללת 24 שעות בשבוע, והחופשות וכולי.
פאינה (פניה) קירשנבאום
יש להם גם שעות עבודה בבית.
היו"ר דוד אזולאי
אין להם תורנויות וכוננויות. ולמרות הכול אני בהחלט מסכים עם המפכ"ל ששני הגורמים הללו, החינוך והמשטרה, אם לא יהיו איכותיים זה ישפיע על כל אזרח ואזרח במדינת ישראל, כי בסופו של יום כולנו מתנקזים לאותו מקום, או לבית-הספר או דרך המשטרה בצורה כזאת או אחרת.


רשות הדיבור ליושב-ראש שדולת השוטרים בכנסת, חבר הכנסת אריה ביבי. 5 דקות לרשותך, כי אתה לא שר ולא מפכ"ל. בבקשה, אדוני.
אריה ביבי
אדוני היושב-ראש, השר לביטחון הפנים, קודם כול אני רוצה להודות למרכז המחקר והמידע של הכנסת.


שמעתם באיזו להיטות דיבר השר? שמעתם את המפכ"ל? רק שר שבא מתוך המשטרה ושמבין את המשטרה יכול לדבר כך, ואותו דבר המפכ"ל, וכך גם המנכ"ל שבא מתוך המשטרה וסגן הנציב שהיה גם במשטרה וגם בשירות בתי-הסוהר.


אני משמש כאן בשני כובעים: כחבר כנסת וכראש השדולה למען השוטרים, הסוהרים ובני משפחותיהם.


דיברו כאן על שכר השוטרים. אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו. דיברו על שעות העבודה וגם על זה אני לא רוצה לחזור. אתם יודעים שיש גם שישי-שבת? אתם יודעים שיש גם חגים? אתם יודעים איזו תוספת מקבל אזרח שעובד בחג או בשבת? גם על זה אפשר למחול במידה והמשכורת תהיה כפי שהיא צריכה להיות.


לפעמים אני חושב שאולי מסתתר משהו מאחורי זה שלא נותנים משכורת טובה לשוטר, אולי למישהו יש משימה להחליש את כוח החוק. אני לא רוצה לחשוב על כך, באמת לא רוצה לחשוב על כך.


אני לא מדבר על השִלְדִי ועל כל הדברים האלה. אני גם לא מדבר על צה"ל, שלא נעים להגיד, ממש מרמה. ההשוואה של המשטרה לצה"ל צריכה ללכת יד ביד. עזוב את זה שמפקח במשטרה הוא בן 32-33 ואילו סגן בצבא הוא צעיר בן 22. איך אפשר שמפקח במשטרה משכורתו גבוהה בסך הכול בכ-1,000 שקלים משל שוטר מתחיל? בואו נקבע שהשכר הממוצע במשק, שעומד על 8,200 שקל, יהיה השכר ההתחלתי של שוטר.


מה קורה היום? מאבטח משתכר יותר משוטר. פעם שאלתי בעל חברת שמירה: תגיד לי, איך אתה בוחר מאבטח? הוא ענה לי: מה זאת אומרת? אני לוקח פנס ומאיר מול האדם. אם הוא מטיל צל, אני מעסיק אותו כמאבטח.


אתה יודע איזו ויה דולורוסה עוברים כדי להיות שוטר? אתה יודע כמה מבחנים שוטר וסוהר עוברים? ראשי אגף משאבי אנוש, גם בשב"ס וגם במשטרה, יכולים להגיד לך בדיוק איזו ויה דולורוסה היא להתקבל למשטרה. אחרי שאדם התקבל למשטרה ועבר כמה קורסים, אחר-כך כאשר יסתכל על המשכורת יאמר: בשביל המשכורת הזאת אני כאן? שלום. ישאיר תעודה ויילך הביתה. משרד האוצר שרוצה לחסוך כסף בעצם מפסיד כסף. אתה יודע כמה עולות ההכשרות בקורס ההתחלתי ואחר-כך בשרוולי התמחות וכן הלאה? הון תועפות. בזה בכלל לא מתחשבים.


זה גם עוד נגזרת אחת לגמלאים. נמצא אתנו מר אברהם זיסו שהוא מנהל בית תמחוי. הוא יגיד לך כמה גמלאים של המשטרה מגיעים לבית תמחוי. באים אליך?
אברהם זיסו
גמלאים של המשטרה מגיעים לבית התמחוי לאכול צהרים.
אריה ביבי
בבקשה, תדעו שגמלאי המשטרה באים לבית תמחוי לאכול צהרים. לאן הגענו? לאיזה מצב הגענו?


עכשיו יסגרו שניים-שלושה בתי כלא, ומה יקרה? אגיד לך בדיוק מה יקרה, כי היו לנו בעבר מקרים כאלה. השופטים יגידו: רק רגע, אין לכם מקום בבית-כלא כדי להכניס את העבריין, אז נקדם קודם כול עסקאות טיעון, ואז יתחילו לעשות עסקאות טיעון. במקום שיוטל על אדם מאסר של 3-4 שנים יוטלו עליו עבודות שירות, ואז יתחילו להסתובב ברחובות עברייני מין, עברייני סמים, צורכי סמים ואני לא רוצה לפרט את כל הרשימה הארוכה הזאת. זה פן אחד של העניין. בפן השני, מה ייסגר? "להב 433"? ומה יקרה? אולי זאת הכוונה, שכל עברייני הצווארון הלבן יוכלו להסתובב חופשי, כי לא יהיה מי שיחזיק את הגיליוטינה.


מכאן צריכה לצאת קריאה. ועוד דבר אחד, ובזה אני מסיים, באשר לוועד. הקמתי את השדולה מפני שראיתי שאין ועד עובדים למשטרה. דרך אגב, כך נכון שיהיה, וטוב שכך. זה טוב בתנאי שהשר יהיה כמו השר אהרונוביץ' שלוחם עבור המשטרה, והמפכ"ל יהיה כמו רב-ניצב דודי כהן, ומנכ"ל המשרד לביטחון הפנים יהיה כמו מר חגי פלג. אבל כאשר יש שר שמגיע למשרת השר בשל סיבות פוליטיות זה לא כל-כך טוב.


בשדולה אני אוכל מרורים. נמצאות כאן גם גמלאיות שמתנדבות אצלי ושעובדות במשרדי. אתה יודע מה הן עושות? כל היום הן מתקשרות לגמלאים ושואלות אותם מה הבעיות. אילו דיברו כאן עכשיו יכלו להגיד לך בדיוק כמה בעיות יש. למה אני מזכיר שוב את הגמלאים? כי זה נגזרת של תנאי השכר של שוטרים. השוטר יוצא אחר-כך לגמלאות, ומה הוא מקבל?


אני יודע ש-5 הדקות שלי הסתיימו, אבל אתה רואה שגם אני מדבר בלהט.
היו"ר דוד אזולאי
יש עוד רשימת דוברים ארוכה. צריך לאפשר לכולם לדבר.
אריה ביבי
כשאנחנו מסתכלים על השוטרים, אני מסתכל גם על גמלאי המשטרה. שוטר ברבות הימים יהיה גמלאי, ותראה את התוצאה: הם נזקקים לבית תמחוי. אם אתם רוצים שהשוטרים שלנו, אחרי ששירתו את המדינה ולא אחת גם נפצעו, יילכו אחר-כך לבית תמחוי, אז זאת הדרך. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. רשות הדיבור לחבר הכנסת יעקב אדרי, לשעבר סגן השר לביטחון הפנים.
יעקב אדרי
אדוני היושב-ראש, מכובדי השר, המפכ"ל, המנכ"ל, חבריי חברי הכנסת, אני מלווה את נושא שכר השוטרים שנים רבות, מיום כניסתי לתפקיד סגן השר לביטחון הפנים. אני רוצה לומר בכנות, לא הצלחתי במיוחד, ביחד עם חבריי, כי המצב הולך ומחמיר. כשאני רואה את הנתונים – ולא הייתי צריך לראות את הנתונים כי אני מכיר חלק מן הבעיות מקרוב – נראה לי כאילו אנחנו כל הזמן הולכים לאחור. והדבר החמור יותר, כאשר אני רואה שבתקציב המדינה החדש רוצים לקצץ מתקציב המשטרה. פשוט רוצים לכבול את הידיים ואת הרגליים של המשטרה.


אני רוצה לומר לחבריי חברי הכנסת, יושבים כאן חברים מ-3 מפלגות: ש"ס, ישראל ביתנו וקדימה. בואו נשים את הדברים על השולחן. עומדים בפנינו שני מאבקים: האחד על תקציב המדינה, שייקבע לשנתיים, והשני על שכר השוטרים. שני המאבקים תלויים זה בזה.


שמעתי את כל הנתונים וזה רק החמיר את התמונה שהיתה ידועה לי. ברור לי שהמצב קשה. אתם לא צריכים לתאר לפנינו את המצב, האמן לי, אנחנו הפה שלכם. שוטר לא יכול להמשיך לעבוד כך כשהוא משתכר משכורת כל-כך נמוכה. אני מתאר לעצמי שזה מוביל למריבות ו"תלווה לי מכאן" ו"תיקח משם" ולא יוצאים מן הסיפור הזה.


אני אומר לכם דבר אחד, ושוב אני מפנה את האצבע אלינו, כדי לא לזרוק את זה לאחרים. אנחנו, המפלגות, צריכות להתעקש על העניין הזה. אין פטנט אחר. השוטרים לא יכולים להפגין, ולא אף אחד אחר, אלא דרך הפוליטיקה. חברת הכנסת פאינה קירשנבאום שנמצאת אתנו דומיננטית מאוד, והשר, ואנחנו נעשה את שלנו, ויושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה שהוא איש עם יכולות מוכחות, כולנו נעשה כל שאפשר.


אני לא רוצה להגיד, כפי שאמר חבר הכנסת ביבי, שאולי למישהו טוב שתהיה משטרה חלשה. אני לא יודע, אבל אני מאמין שמדינת ישראל זקוקה למשטרה רצינית. תראו לי עוד סקטור שאפשר להקפיץ אותו בלילה, בצהרים, בבוקר, בחג, להגיד לו: תבוא מייד לתחנה, יש עכשיו הפגנה בצומת פלי"ם, תבואו מייד, והשוטרים מתגייסים מייד, לא חושבים פעמיים, או אם יש איזה אירוע ברמת הגולן וכולם מוקפצים. איפה יש עוד סקטור כזה? אין.


אדוני השר, אנחנו עומדים לצדך במאבק הזה. המאבק הוא פוליטי, כאן, מול שר האוצר. לא צריך להתבייש. אם צריך לגייס אותנו, אנחנו נתגייס לעניין הזה, כי הוא בנפשנו. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני, אני מודה לך. רשות הדיבור לחבר הכנסת חמד עמאר, בבקשה.
חמד עמאר
אדוני היושב-ראש, כבוד השר, המפכ"ל, האורחים, חברי הכנסת, קודם כול אני רוצה להודות לך על קיום הדיון. לקבוע דיון בתוך חודש זה מהר מאוד יחסית. אם תוך חודש אתה מצליח לקדם את הדיון זה זמן סביר.


אם הדבר היחיד הוא חיסכון כספי-כלכלי למערכת, אני מציע למשרד האוצר שנייבא שוטרים מסין ומהודו, אבל לפי דברי היושב-ראש הם לא יסכימו לעבוד בתנאים כאלה, כי השכר שלהם בחוץ גבוה יותר.
היו"ר דוד אזולאי
על תקן של עובדים זרים הם ירוויחו יותר.
חמד עמאר
הוא אמר שלא משתלם להם. עובדים זרים מרוויחים יותר משוטרים אז הם לא יסכימו לעבוד במשטרה.


אני מכיר את זה מהחבר'ה הדרוזים שרוצים להתגייס למשטרה, שצריכים לעבור מבחן ראשון, ואם עוברים אותו מרגישים טוב, ואחרי זה צריכים לעבור גיבוש ולעבוד עוד ועוד. אני מסתכל על ה"תלוש" ורואה כמה קשה הם עובדים וכמה הם רוצים להתגייס – אני אומר: 4,000 שקל? מי שיילך לעבוד בשמירה ויקבל 30 שקלים בשעה ויעבוד בשעות שהוא עובד כשוטר יקבל פי שתיים משוטר. והיום אין חשיבות להיותך עובד מדינה, כי כולם מקבלים פנסיה צוברת. היכן שיעבוד, לא משנה. הוא יכול לעשות ביטוח מנהלים ולקבל את כל התנאים שהוא צריך לקבל בכל מקום שבו יעבוד. לכן הנושא הזה כואב באמת.


אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו כבר על-ידי חברי הכנסת ועל-ידי השר והמפכ"ל. מרגישים שאנשים מדברים מבפנים, מתוך הלב.


אדוני היושב-ראש, חלק מן האנשים שיושבים כאן חברים גם בוועדת הכספים. לשם צריך להגיע התקציב, ושם צריך להילחם על הנושא. נמצאים כאן נציגים של שלוש מפלגות. כל הבית הזה, בלי קשר לשייכות המפלגתית, צריך להתגייס לקדם את הנושא הזה, שהשוטרים יקבלו את מה שמגיע להם.


כבוד השר הציג דוגמה על מישהו מדליית אל כרמל שרוצה להגיע לתל-אביב. אציג לכם דוגמה, שמישהו מבית ג'אן או מקריית שמונה רוצה להגיע לירושלים. כמה שעות עליו לנסוע? ולא מחשיבים לו את השעות הללו, הוא צריך לתת את השעות שלו במשטרה.
אריה ביבי
או מבית ג'אן לכלא בבאר-שבע.
חמד עמאר
או מבית ג'אן לכלא נפחה. כמה שעות עליו לנסוע? הנושא הזה רציני מאוד וצריך לתת עליו את הדעת ולהילחם כדי שהשוטרים יקבלו את שמגיע להם. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. רשות הדיבור לחברת הכנסת פאינה קירשנבאום, בבקשה.
פאינה (פניה) קירשנבאום
כבוד היושב-ראש, כבוד השר, המפכ"ל, חבריי חברי הכנסת, אורחים, אני מודה על כך שאתם מקיימים את הדיון הזה. העיתוי שלו נכון, ואולי הוא קורה בגלל המציאות שבה אנו נמצאים, הקִרבה לדיוני התקציב וחוק ההסדרים.


כאשר אני מסתכלת על פני התקופה האחרונה, אני רואה איך המשטרה מקבלת סמכויות על יותר ויותר תחומים שנוגעים לכל אחד ואחד מאתנו ואיך היא מתמודדת עם כל הבעיות. אנחנו מדברים על מלחמה בסמים ואלכוהול, על שיטור קהילתי, על כל מיני משימות שהמשטרה עד כה לא נטלה בהם חלק, והייתי מצפה שהמעגלים האלה יתרחבו.


אני יכולה להגיד הרבה דברים. אני משתדלת לא לחזור על דבריי חבריי, אבל אני נתקלת במסגרת תפקידים נוספים שלי בחבר'ה צעירים, וכאשר אני שואלת מדוע הם לא רוצים להתגייס למשטרה הם אומרים: כאשר אני יושב בבוטקה של החניה ומוכר כרטיסי חניה – אני כבר לא מדברת על אבטחה – אני מרוויח פי שתיים וגם יש לי זמן, כסטודנט אני יכול גם ללמוד, אני יכול לקרוא ספר או לפתור תשבצים ואני לא "קורע" את עצמי כמו במשטרה. הדבר מדאיג מאוד. מדאיג בשל הסיבה שאלו האנשים שצריכים להגן על הביטחון האישי שלי. כאשר אני מסתכלת על תלוש המשכורת הזה, אני שואלת כמה מוטיבציה יש לאדם לעשות את זה? אפשר להציג את זה במילים גבוהות, אך זה נכון, השוטר אמור להקריב את עצמו למען הביטחון האישי שלי.


אנחנו יודעים את כל התיאוריות על הנעת עובדים, ואומרים שכסף לא מניע את העובדים. ייתכן. אני מקווה מאוד שכאשר אדם קם ב-6 בבוקר לשלוח את הילדים וללכת לעבודה יש לו מוטיבציה, כי הוא חדור מוטיבציה לעשות את התפקיד שלו. אני שואלת כמה מוטיבציה נשארת לו כאשר הוא חוזר בערב הביתה ומקבל את תלוש המשכורת שלו ורואה 4,000 שקל. אז יש לי ספק עד כמה התיאוריה מוכיחה את עצמה.


כיושבת-ראש ועדת המשנה לנושא ביטוח ופנסיה ושוק ההון אני מטפלת הרבה בפנסיות ובבעיה של כל קרנות הפנסיה. מה שאני רואה כאן ב"תלוש" – אנחנו מגדלים דור או שכבה שלמה חלשה ביותר מבחינה סוציו-אקונומית שנצטרך להתמודד איתה, לא עכשיו, אולי בעוד 10 שנים.
קריאה
מתמודדים גם עכשיו.
פאינה (פניה) קירשנבאום
אם לא נשקיע כאן כסף היום נצטרך להשקיע כסף במשרד הרווחה ובהשלמות פנסיות ובכל מיני דברים. משכורת היסוד שממנה מופרשת הפנסיה, 1,300 שקלים, זה מדאיג אותי יותר מן השורה התחתונה ב"תלוש" הזה.


צריך להפריד את הנושאים האלה לכמה רמות. השוואת שכר – זה דבר אחד, וצריך לעשות את זה; שינוי בחישוב השכר – חייבים לעשות, כי אם לא נדאג לפנסיה של האנשים האלה, אני אומרת לכם, מה שאנו מדברים כאן היום זה רק הטיפה הראשונה ובעוד כמה שנים נמצא את עצמנו בצרה גדולה מאוד.


חבר הכנסת אריה ביבי, אני במשהו לא מסכימה אתך, כשאתה שואל האם אנחנו לא בכוונה מקטינים את השכר, שמא מישהו מנסה להחליש את המשטרה. יש איזה תהליך במדינה שכולנו צריכים לתת דעתנו עליו. זה קורה גם בתחום הרפואה, שם המתמחים מקבלים שכר מינימום ועובדים המון שעות; אנחנו רואים את זה בתחום ההוראה, שם מגדלים את הדור הבא שלנו ושכר המורים בעייתי. אני דואגת מאוד לשוטרים ולסוהרים, צריך לטפל במשכורתם, אבל אני לא מסכימה לטענה שלך. המשפט הזה קצת חורה לי.


אני סבורה שיש לנו בעיה כלל-מערכתית לגבי תחומים חשובים מאוד ותמיד שואלים אותנו ברף העליון: תחליטו האם ביטחון המדינה או האם התחומים האחרים. אם לא נחנך את הילדים שלנו כפי שצריך, אם לא ניתן רמת רפואה כפי שצריך במדינה, אם לא ניתן ביטחון אישי לתושבים שלנו אז גם לא נוכל לתת את הכוח המתאים לביטחון הכללי של המדינה. אולי זה לא לדיון בפורום הזה, אבל רק כנקודת חשיבה.


אנחנו נמצאים בעיצומו של הדיון על התקציב והשמיכה קצרה, אבל צריך לכסות את כל התחומים. אני שמחה שאנחנו מדברים, וכמובן, כפי שאמרו חבריי, אנחנו נתמוך בכל מה שאתם ממליצים, גם בוועדת הכספים. אני מקווה שנצליח אולי לשפר את המצב.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה גברתי, אני מודה לך. בהמשך לדבריך ולדברי המפכ"ל, עליך לדעת, ואני אומר את זה מניסיון אישי, גם כאיש חינוך בעברי, אני חייב להגיד שכאשר קיבלנו את תלושי המשכורת כמורים השכר היה באמת עלוב מאוד. היום זה קצת השתפר, אך לא הרבה.
פאינה (פניה) קירשנבאום
השיפור לא משמעותי. כבוד היושב-ראש, אני נתקלת בבעיות הללו.
היו"ר דוד אזולאי
המזל שלנו שבמדינה הזאת, ככל שזה יישמע מוזר, שיש עדיין משוגעים חיוביים לדבר. אחרת, אין הסבר איך אדם הולך לעבוד. אם לא הסיפוק בעבודה, אם לא האידיאל בעבודה אין ספק שלא היו לנו לא שוטרים או מורים טובים, ואי אפשר להגיד שאין שוטרים טובים או שאין מורים טובים.
פאינה (פניה) קירשנבאום
זה אמנם הופך לדו-שיח, אבל אני רוצה להגיד, בסך הכול אני אוהבת מאוד את מדינת ישראל ואני יודעת שיש עוד אנשים רבים כמוני. אני שמחה שמשטרת ישראל מצליחה להצמיח ולגדל אנשים נאמנים למדינת ישראל, כי היום רבים מפורשי משטרת ישראל מתנדבים או מגיעים לשורות ההוראה וממשיכים לעבוד באותו שכר מינימום ואולי מנסים קצת להעלות גם את רמת ההוראה. אני נפגשת עם מנהלות בתי-ספר והן אומרות שהכוח הכי טוב שיש היום בהוראה מגיע מפורשי המשטרה והצבא שבאים ותורמים את השעות שלהם. אבל עדיין אנחנו צריכים לטפל בשכר שלהם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. רשות הדיבור למר אסף לוי. אתה מוכן להגיד כמה מילים? אני מבין שאתה משרת כבר 6 שנים במשטרה, או שזה כולל את השירות הסדיר שלך?
אסף לוי
זה כולל את השירות הסדיר שלי. אתחיל בזה שאני נשוי, אב לשניים, תאומים, בן ובת בני 9 חודשים. בשירות הסדיר שירתתי במג"ב, הייתי מפקד כיתה. לאחר השירות הסדיר הייתי אמור להישאר בקבע, אבל מכיוון שהייתי בחור ישיבה לא החשיבו את הלימודים שלי, לכן הייתי צריך לעזוב לאזרחות ולהשלים את הלימודים. עבדתי בעבודה באזרחות ותוך כדי העבודה השלמתי את הלימודים על מנת שאוכל להתגייס, לפחות לשירות בתי-הסוהר. למדתי במשך שנה שלמה, השלמתי את הלימודים, עברתי את כל המיונים והתקבלתי לעבוד בשירות בתי-הסוהר. אני עובד כבר כ-3 שנים בבית-סוהר "גבעון". במשכורת שאני מקבל קשה מאוד להחזיק משפחה.
היו"ר דוד אזולאי
בשיח חברים הבעיה הזאת צפה ועולה?
אסף לוי
כן, כל הזמן, כי רוב הסוהרים נמצאים בטווח הגילאים שלי, בני 25-35 פחות או יותר. כרגע אני בן 28. אנשים רוצים להתקדם, אנשים רוצים ללמוד ולהוציא תואר אקדמאי, אבל צריך לשלם למטפלת 3,000 שקל עבור הטיפול בתאומים, וצריך לשלם את המשכנתה, ולהחזיק בית, ואני לא מדבר על שאר הדברים ועל מותרות שאנשים כן צריכים, אלא פשוט הבסיס. קשה מאוד להחזיק את הבית כפי שצריך עם משכורת כזאת.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך אדוני. נציג משרד האוצר, מר ניר רייס, אדוני סגן הממונה על השכר, בבקשה. הייתי מבקש לשמוע ממך בעיקר שני דברים. האחד, הזכירו כאן המפכ"ל והשר כל מיני הסכמים שנחתמו במשך השנים ולא מיושמים. השני, אולי אדוני יודע יותר מאשר אנו יודעים, אבל שכר יסוד משולב של 1,475 שקלים, אני מבין שזה לא מקרה יחיד. השאלה אם יש בסקטור הציבורי עוד סדר גודל כזה של משכורות.
ניר רייס
אתייחס לשני הנושאים שביקשת. בהקשר הפנסיוני, שדיברה עליו גם חברת הכנסת קירשנבאום, המשכורת הפנסיונית היא לא 1,300 שקל אלא בערך 5,500-5,600 שקל. השכר המשולב הוא תוצאה היסטורית של טבלאות שכר.
אריה ביבי
סליחה, לא הבנתי מה זה 5,500 שקל.
פאינה (פניה) קירשנבאום
הוא אומר שכל הברוטו מופרש לפנסיה.
ניר רייס
כל הברוטו כמעט הוא פנסיוני. החזר הוצאות הוא לקופת גמל, וכל הברוטו הוא פנסיוני לקרן פנסיה. כך זה בנוי. אפשר לראות את זה גם ב"תלוש", אם תסתכלו על ברוטו פנסיוני. זה כתוב שם.


השכר המשולב כשלעצמו, וזה נכון לגבי כל המגזר הציבורי, הוא תוצאה של טבלאות שכר היסטוריות שקשה מאוד לשנות אותן ולכן הוא לא מבטא, לא רק אצל השוטרים אלא גם אצל אוכלוסיות אחרות, את רמת השכר ברוטו, או את רמת השכר הפנסיוני. כפי שלשוטרים ולמשרתי מערכת הביטחון, מעבר לשכר המשולב יש תוספות שמגדירות את השכר הפנסיוני שלהם, כך גם לעובדי מדינה ולקבוצות אחרות יש שכר טבלאי, יש שכר משולב ותוספות.
היו"ר דוד אזולאי
אני מקבל את הדברים שאדוני אומר. מתוך הברוטו שאדוני מדבר עליו כרגע, מה החלק הפנסיוני, באחוזים, בשכר ברוטו שמוצג כאן בפנינו?
ניר רייס
5,563 שקלים זה הברוטו הפנסיוני.
היו"ר דוד אזולאי
נצא מתוך נקודת הנחה שהאיש עבד X שנים, זה החישוב שלו מהסכום של 5,700 שקלים?
ניר רייס
החישוב שלו הוא מה שיצבור בקרן הפנסיה לאורך כל השירות. לצורך העניין, הוא התחיל בתוך רס"ל בעת הגיוס וישתחרר בתוך רנ"ג, אז מה שיצטבר בקרן הפנסיה לאורך כל הדרך, בהתאם לשכר שלו במשך תקופת שירותו, יקבע את גובה הפנסיה שלו.
אריה ביבי
זה אחוז מהשכר ברוטו. הוא לא מקבל 5,600 שקלים.
היו"ר דוד אזולאי
הוא לא מקבל את כל הברוטו. במקרה הטוב הוא יקבל 70%.
אריה ביבי
70% או 60%, תלוי.
ניר רייס
מדובר בפנסיה צוברת חדשה. בסופו של דבר כשאדם יוצא לפנסיה מקרן פנסיה חדשה, יש לו יתרה צבורה בקרן ובהתאם לתקנון הקרן, שלא מתייחס בכלל לאחוזים אלא רק להערכה של תוחלת החיים, נקבעת הקצבה החודשית. כלומר, היתרה הצבורה בקרן מחולקת באיזה מספר וזה קובע את התשלום של הפנסיה החודשית, גם הפנסיה וגם פנסיית הגישור כי אני מניח שהאדם שאנחנו מדברים עליו, כמו כל האחרים, ייצא בפרישה מוקדמת לפני גיל 67.
אריה ביבי
הוא שאמרתי: הוא לא מקבל את הסכום שמופיע ב"תלוש" המשכורת, אלא מקבל אחד חלקֵי משהו.
ניר רייס
לגבי ההבנות שקיימות בינינו ובין המשרד לביטחון הפנים, המשטרה ושירות בתי-הסוהר, הגענו אכן להבנות לפני כשנתיים ליישם שינוי שעיקרו בשכר הנגדים, ליישם שינוי שצה"ל מתכוון והתכוון ליישם אותו. הכוונה שלנו היתה ליישם אותו במשטרה. השינוי הזה אמור היה להביא שתי בשורות גדולות. קודם כול, משרד האוצר סיכם והיה נכון להקצות הרבה מאוד כסף לטובת היישום של השינוי הזה. ושנית, לראשונה המשטרה ושירות בתי-הסוהר יכלו להגדיר את המקצועות שלהם, את המקצועות המתועדפים על-ידם בהתאם לסדר העדיפויות שלהם ובצורה שונה מאשר בצה"ל. אם היום המשטרה כבולה לסדרי העדיפויות של הצבא, והצבא מתעדף אחרת את גולני או מקצועות מקבילים לסייר או לבלש, ככל שהם קיימים בצה"ל, הגענו עם המשטרה ושירות בתי-הסוהר להבנה שהם יוכלו לתעדף את המקצועות שהם ליבת העיסוק שלהם גבוה יותר ולהקצות לכך הרבה כסף.


הסיבה שהמהלך הזה לא מתקיים למרות שאנחנו רוצים מאוד שיקרה, נעוצה בכך שהצבא לא מקדם אותו. היות והמשטרה, השוטרים והסוהרים צמודים למשרתי הקבע, לא ניתן לקדם את המהלך כל עוד צה"ל לא מקדם אותו. הסיבה שצה"ל לא מקדם אותו, כי הוא ממתין לשינוי אופן ההצמדה של גמלאי הצבא מהצמדה לפעיל להצמדה למדד.
היו"ר דוד אזולאי
למה להצמיד את המשטרה לצבא? אם הרעיון מוסכם על כל הצדדים, אפשר לעשות את זה באופן חד-צדדי עם המשטרה.
אריה ביבי
ולמה לתת לצבא מתחת לשולחן כל מיני מענקים?
היו"ר דוד אזולאי
כרגע אני לא דן בענייני הצבא אלא בענייני המשטרה.
אריה ביבי
בבקשה, בואו נפתח הכול.
ניר רייס
אמרנו גם בעבר למשרד לביטחון הפנים שאנו נכונים לנקוט בצעדים שצה"ל עוד מתעכב מלנקוט בהם, אולי כי הוא סבור שיקבל תגמולים כספיים משמעותיים יותר מאשר מה שהוסכם עם ההסתדרות, מה שלא יקרה. אנו נכונים לנקוט בצעדים הללו קודם כול במשרד לביטחון הפנים בשני נושאים: הצמדת הגמלאים למדד, דבר שייתן פיצוי משמעותי לגמלאים והבטחת הגמלה שלהם בעתיד, ושינוי באופן חלוקת התמריצים לנגדים בהתאם לסדרי העדיפויות של המשרד, תוך כדי שינוי אופי ההצמדה לצה"ל. לא ביטול ההצמדה לצה"ל אלא מעבר להצמדה שמסתכלת על עלות במקום על השוטר הבודד אל מול החייל הבודד, מה שלא מתאים כנראה, והיום רואים שזה לא מתאים.


קראתי בעיון את הדוח שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת ועולים בו דברים מעניינים מאוד. אם רוב הדיון יתמקד בשוטר הבודד, בשוטר המתחיל ובפערים, ככל שישנם, בינו ובין מה שקיים בעולם, אנחנו רואים במקומות שהדוח מפרט את השכר על-פי התפלגות דרגות ברחבי העולם, שבדרגות הקצונה, בוודאי בדרגות הקצונה הבכירות, מסגן-אלוף ומעלה, אנחנו כמו העולם, כמו המדינות המפותחות בעולם.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
אבל לא כמו הצבא, ממש לא.
ניר רייס
גם כמו הצבא. אולי אנחנו לא כמו ארצות-הברית אבל כמו אירלנד ובריטניה, ואף יותר ממדינות אחרות שמוצגות בדוח. זה נובע אך ורק מן ההצמדה לצה"ל. ברור שסדרי העדיפויות של צה"ל לגבי סמל ראשון ולגבי רב סמל הם לא כמו סדרי העדיפויות של המשטרה. סמל ראשון או פקד הוא לא כמו סרן, לא בגיל ולא בכל דבר אחר.
היו"ר דוד אזולאי
אותם קצינים שאדוני מדבר עליהם הם לא הרוב, לא במשטרה ולא בצבא. הרוב במשטרה הם שוטרים זוטרים. זה המרכיב העיקרי במשטרה.
ניר רייס
אני בכלל לא מתווכח עם מה שאתה אומר בנושא הזה. זה כמובן נכון, בטח לגבי המשטרה, כי בצבא זה קצת אחרת. אבל הדרך לטפל בזה היא לנקוט באותם צעדים שסוכמו ולשנות את אופי ההצמדה בין המשטרה ובין צה"ל בצורה שמאפשרת למשטרה לתעדף אחרת את התפקידים, בוודאי את תפקידי הליבה, מאשר קיים בצה"ל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני מבקש להבין. אתה בכל זאת סגן לממונה על השכר. אני שומע, וכולנו שומעים כאן, דברים חמורים מאוד שאתה אומר. אנסה לבדוק אם הבנתי נכון. אתה אומר: 'רבותי, הדבר פשוט מאוד – אני כסגן הממונה על השכר רוצה ללכת לקראתכם ולתת לכם את התוספות. הכסף קיים אצלי במשרד. השוטרים והסוהרים למעשה לא מקבלים בגלל המדיניות שלכם. מאחר והמדיניות שלכם היא לא להתנתק מן הצבא בשלב הזה, כי מתנהל משא ומתן עם משרד האוצר לגבי הגמלאים, אתם לא יכולים לקבל את התוספות'. הדברים שאתה אומר חמורים מאוד. כלומר, אתם מחזיקים כרגע כבני ערובה את השוטרים והסוהרים שנמצאים כאן, שאין להם שום קשר לצורך להגיע להסכם. אתה אומר לי: 'עד שלא תגיע להסכם, עד שלא תחתום לא תקבל תוספות'. אלה דברים חמורים מאוד, שאין קשר ביניהם.


אמרתי, גם לממונה על השכר וגם לשר האוצר: תסיימו את הדיונים עם הצבא. אני מוכן להיכנס להסכם. אל תחזיקו את השוטרים והסוהרים כבני ערובה. תנו להם את התוספות, תנו להם את ההפרשים. בכל ההסכמים, בכל עבודת המטה בואו נמשיך את הדיונים ונבצע את הדברים הללו, וניכנס למשא ומתן. כרגע אתה אומר לי: 'אתם לא עושים את הפעולה'. זה לא הגון, לא ישר וגם לא נכון להעביר את המסרים האלה לציבור. תנו להם את מה שמגיע. אם אתה חושב שמגיע להם בדין עוד 2,000-3,000 שקל – תן להם. שב אתנו, נקיים אתך שיחות. אנחנו מוכנים מחר בבוקר לשבת אתכם. תסגרו את הדברים גם עם הצבא. אין לי שום בעיה להיכנס למשא ומתן, גם לגבי ההפרדה של הגימלאים, וגם את זה אתם יודעים. אל תחזיקו אותנו ואת האנשים האלה כבני ערובה: 'עד שאתם לא באים לא תקבלו'. זה לא הגון.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני השר, אני שואל גם אותך וגם את אנשי משרד האוצר. אני מבין שרוצים לתלות את הדברים אלה באלה, משטרה וצבא כאחד. אבל היות ועדיין לא הגעתם להסכמות עם הצבא, בואו נגמור עם המשטרה. היה ואחר-כך יינתנו תוספות חריגות כלשהן לאנשי הצבא, באופן טבעי גם אנשי המשטרה יקבלו אותן. למה לעכב כרגע? הרי המשרד לביטחון הפנים ערוך ומוכן ללכת למשא ומתן הזה ולקדם אותו. אין לי ספק שגם אתם כמשרד האוצר, כשאתם שומעים על השכר המעליב הזה, הדבר בלתי נסבל ולא אפשרי. אתם חייבים לתת מענה לנושא הזה. למה לא תתחילו קודם כול עם המשרד לביטחון הפנים, תגיעו לסיכומים ואחר-כך תדונו עם הצבא? למה לקשור אחד בשני?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
במשך שנה שלמה אתם מחזיקים את המענק בידכם. מר ניר רייס, אתך לא דיברתי. דיברתי עם הממונה על השכר ועם שר האוצר. במשך שנה שלמה אומרים לי שעכשיו ישחררו את 10,000 השקלים, ועוד אומרים לי: לא לשנה, אלא לשנתיים. אלה דברים לא הגונים במשאים ומתנים. הכעס לא מופנה כלפיך באופן אישי, אלא כלפי הממונים עליך. בואו ניכנס למשא ומתן, אבל תנו להם מה שמגיע. מגיע להם עוד 2,000-3,000 שקל, לא יודע כמה. תנו להם. אל תחזיקו אותם כבני ערובה. ניכנס למשא ומתן מחר בבוקר, אמרתי את זה גם למר בינג שיושב על-ידך וגם לממונים עליו. אנחנו מוכנים לבחון כל אפשרות, אבל בואו לא נחזיק אותם כבני ערובה.
ניר רייס
קודם כול, אני סבור שהמשא ומתן מתנהל בהגינות ובשקיפות. את הדברים שאמרתי עכשיו השר יודע ומכיר והם נאמרים לא בפעם הראשונה. זה דבר ראשון.


דבר שני, יש לנו פתרונות זמניים שנידונים עם המשרד לביטחון הפנים על מנת לתת פתרונות זמניים לאוכלוסיות ייחודיות של אנשים בתחילת דרכם במשטרה ובשב"ס, כדי לאפשר את הגיוס שלהם ואת שמירתם בתחילת דרכם. יש לנו עבודות בנושאים האלה. אני מקווה שבימים הקרובים ימצאו דרך לסכם את הפן התקציבי של העניין הזה.


הדבר השלישי נוגע לשינוי הגדול בשכר הנגדים בשלב הראשון. אי אפשר לעשות שינוי בלי לעשות שינוי באופן ההצמדה לצה"ל, כי אם השינוי קובע שסייר שמקבל מתוקף ההצמדה תמריץ – תמריץ זה תוספת שכר אחוזית – בגובה X אחוזים, ואנחנו רוצים לתת לו תמריץ בגובה Y אחוזים, תמריץ שונה לגמרי מן הקיים בצבא בהתאם לקבוצות שכלל לא קיימות בצבא, אי אפשר לעשות את זה בלי לסכם את שינוי אופי ההצמדה לצבא. צריך לבקש מן הממשלה לשנות את אופי ההצמדה ולעשות אותה בצורה שמצמידה את העלות אבל מאפשרת חופש פעולה בין השוטר הבודד ובין הסייר.
דב לוצקי
בכל מה שאמרת עכשיו, אתה צודק. כל זה מופיע בהסכם ההבנות מיוני 2008 בין משרד האוצר והמשרד לביטחון הפנים. תממשו את זה.
חגי פלג
מר ניר רייס אומר שהמימוש מחייב לקבל החלטה לגבי הפרטה. אבל מה שהוא לא אומר, נמצאים כאן יושב-ראש הוועדה, השר, המפכ"ל, חברי הכנסת. יש כאן שתי נקודות שעליהן צריך להסתכל בדיון הזה.
היו"ר דוד אזולאי
יש לי בקשה אליכם. בכל זאת הייתי רוצה לשמוע את דברי נציג משרד האוצר, כי הוא טרם סיים את דבריו. דברי משרד האוצר חשובים לנו מכול בדיון הזה.
חגי פלג
הוא לוקח את הדיון למקום שאולי לא צריך לקחת אותו. תן לי לרגע להחזיר אותו למקום שנכון לדבר עליו.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה.
חגי פלג
כל מה שאמר סגן הממונה על השכר בהקשר למודל השכר שנבנה מול המשטרה ושירות בתי-הסוהר נכון, ויש כוונה ליישם אותו. הוא סוג של מודל שכר מהפכני שמביא בשורה אמיתית גם לשוטרים וגם לסוהרים. המודל הזה לא מומש בשל הסיבות שציין מר ניר רייס, שקשורות בעיקרן לעובדה שכרגע לפחות לא התקבלה החלטה במשרד לביטחון הפנים – השר לביטחון הפנים לא קיבל החלטה שתתבצע הפרדה בין שכר אנשי הקבע המשרתים בצה"ל ובין השכר של שוטרים וסוהרים פעילים וגמלאים.


הדבר הזה לא מקרי. יש כאן סוג של היסטוריה במערכת היחסים שבנויה במידה מסוימת על חוסר אמון בקרב הגופים והארגונים, ובעיקרו קשור לעובדה שמשטרת ישראל ושירות בתי-הסוהר לא הצליחו במשך השנים לגרום לכך שהמערכות יקיימו את ההחלטות כפי שנקבעו עד היום.


בין צה"ל ובין משטרת ישראל ושירות בתי-הסוהר נפתח פער בשכר. הגורם לכך הוא משרד האוצר. הביטוי לזה הוא תוספת אי-קביעות ותוספות אחרות שניתנו בצבא בלבד. אל מול החלטת הממשלה ש/33, שלא מקוימת בצורה דווקאית על-ידי משרד האוצר, נפתחו פערים בלתי נסבלים בין המשטרה ושירות בתי-הסוהר ובין צה"ל.


מה קורה כעת? מייצרים כאן פער מלאכותי ונאחזים בכל מיני חוות דעת שספק אם הן רלוונטיות בהקשר הזה. יוצרים פער לא נכון ודרכו יוצרים סוג של לחץ, גם על השוטרים, גם על הסוהרים וגם על הארגונים, ועכשיו דרך זה רוצים לקדם הסכם שכר נוסף וחדש, שאולי, בלי קשר, הוא הסכם נכון.


הדבר הנכון לומר בשלב הזה הוא הדבר הבא. אדוני היושב-ראש, קודם כול צריך לקרוא למשרד האוצר באופן מיידי לקדם את החלטה ש/33 שקובעת את הדבר הבא: הצמדה מלאה לכל האורך ולכל הרוחב, וקודם כול להשיב מייד לשוטרים ולסוהרים את תוספת אי-הקביעות שהיא תוספת משמעותית. זה הרבה מאוד כסף בכל שנה ויש בזה בכדי לצמצם באופן ניכר את הנזק שנגרם כרגע לשוטרים ולסוהרים. אז קודם כול תוספת אי-הקביעות, להשיב אותה באופן מיידי רטרואקטיבית אחורה.


דבר שני, כל הפטנטים או כל הטכניקות המתקדמות יותר ופחות שפותחו במהלך השנים ושאפשרו את אותה "בריחה" בין צה"ל, השב"כ, המוסד וכולי ובין המשטרה ושירות בתי-הסוהר, כל התוספות הייחודיות הן פטנטים. זה בניגוד מוחלט להחלטה ש/33, גם להחלטה וגם לרוח ההחלטה. את כל זה צריך להשיב מייד, וקודם כול לתקן את העוול שמתגלגל כבר שנתיים.


במקביל, יש דיון נוסף שצריך לקיים לגבי האופן שבו הדבר צריך להיראות בעתיד, כאשר בבסיס הדיונים לגבי העתיד, שאני מקווה שנתחיל לקדם במהלך הזמן הקרוב, צריך להכיר בכך שאוכלוסיית השוטרים והסוהרים, כפי שנאמר כאן – לא אחזור על מה שאמרו השר והיושב-ראש וחברי הכנסת – צריך לשים את שני הגופים הללו במקום אחר, מתוך הבנה רחבה הרבה יותר של התפקיד החברתי שלהם ושל העומס והמטלות והאחריות שמוטלת עליהם.


הדבר האחרון שאני רוצה להגיד בעניין הזה, אדוני היושב-ראש, הברכה של המשטרה ושל שירות בתי-הסוהר היא גם הקללה שלהם, במובן הזה שאין להם ועד עובדים. אם היה ועד עובדים למשטרת ישראל ולשירות בתי-הסוהר משרד האוצר לא היה מעיז להסיר את תוספת אי-הקביעות מהם. זאת האמת, לא היה יכול לקרות דבר כזה. למשרד האוצר יש אחריות עצומה כרגולטור. הכוח שניתן לו בהקשר הזה לא מידתי ואסור שמשרד האוצר ישתמש בו באופן הזה בהקשר לתוספת אי-הקביעות. הדבר חמור.


אני חוזר ואומר ליושב-ראש, הייתי מבקש שהוועדה תקרא בעניין הזה למשרד האוצר לגלות את האחריות המתבקשת ולהבין שמתוקף תפקידו כרגולטור חלה עליו אחריות עצומה. יש דברים שאסור לו לעשותם במצב הזה. תודה.
ניר רייס
אתייחס לנושא הזה. ראשית, אני מבקש להגיד שהחלטת הממשלה ש/33 מתקיימת לגבי השוטרים והסוהרים וההצמדה מתקיימת.
אביגיל שררה
זה לא נכון, ממש לא. אם היא היתה מתקיימת לא היינו מגישים כל-כך הרבה תביעות בבית-הדין לעבודה.
משה דנוך
נתקלתי בך ביום-יום בבתי-הדין לעבודה.
היו"ר דוד אזולאי
עו"ד דנוך, תקבל רשות דיבור בהמשך.
ניר רייס
החלטת הממשלה ש/33 מתקיימת, ולתפיסתנו מתקיימת כפי שהיא צריכה להתקיים. התוספת בגין היעדר ביטחון תעסוקתי שניתנה בצה"ל, אי המתן שלה לשוטרים ולסוהרים הוא בהתאם למה שמגדיר - - -
חגי פלג
ותוספת לרכזי מודיעין, ותוספות כאלה ותוספות אחרות?
אריה ביבי
אדוני היושב-ראש, אי אפשר לשמוע דברים כאלה ולהישאר אדישים.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אנחנו יכולים לדון עם עצמנו וכולנו נסכים לכול. יש כאן נציג של משרד האוצר שאומר דברים.
אריה ביבי
אבל שלא יחשוב שאנחנו באנו ממקום אחר.
אביגיל שררה
אנחנו נפריך את כל מה שהוא אמר.
היו"ר דוד אזולאי
תינתן לכם רשות דיבור ותוכלו להגיב לדברים.
אריה ביבי
אנחנו חיים בתוך עמנו, אז תאמר את מה שצריך. אני יודע מה קורה. תשאל את גברת אביגיל שררה כמה תלונות קיבלנו בנושא הזה.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת ביבי, זמננו קצר. בבקשה, אדוני.
ניר רייס
תוספת אי-הקביעות, התוספת בגין היעדר ביטחון תעסוקתי אינה רלוונטית למשטרה ולשירות בתי-הסוהר. הדבר הזה נקבע על-ידי כל הגורמים במשרד האוצר ובמשרד המשפטים, עד ליועץ המשפטי לממשלה, והוא קיבל את ההבחנות בין צה"ל ובין גורמי מערכת הביטחון האחרים.


גם בהקשר של ארגון עובדים, זה דבר מקובל ומוסכם בינינו ובין ארגוני עובדים, שבמקום שיש נסיבות שלא מתקיימות בארגון אחד לא נותנים לארגון אחר את התוספת. אני סבור שלא כאן המקום לפרט את מצב הביטחון התעסוקתי בצה"ל, לרבות הצעדים המשמעותיים מאוד שהוא נקט בהם במהלך השנים האחרונות ופיטורי אנשים. נשים את זה כרגע בצד.


נכון שיש הרבה פניות לבתי-הדין, חלקן לדעתנו אינן מוצדקות.
אביגיל שררה
אנחנו זוכים בכל הפניות.
ניר רייס
זה לא מדויק. הן אינן מוצדקות. במקום שאנו מגלים שצה"ל פעל בדברים שאנו לא יודעים, אנו פועלים לתקן את זה, או על-ידי מתן התוספת לשוטרים או על-ידי ביטול התוספת בצבא. לאחרונה גם ביטלנו תוספת אחת שניתנה בצבא בלי ידיעתנו כשהדבר נודע לנו. לפיכך אני לא מקבל את הטענות גם בנושא הזה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. סגן נציב שירות בתי-הסוהר, בבקשה אדוני. אנחנו אמורים להתחיל בעוד רגע ישיבה נוספת אז אני מבקש שנשתדל להצטמצם.
דב לוצקי
אפתח ואומר, אדוני היושב-ראש, שאנו מודים לך ולחברי הכנסת ולשדולה ולשר על כך שעניין שכר השוטרים והסוהרים לא יורד מסדר היום. שמתי לב שרוב הזמן מדברים כאן על שוטרים, אבל אני לא נפגע כי אני מבין שכאשר אומרים "שוטרים" מתכוונים גם לסוהרים.
היו"ר דוד אזולאי
אמרתי את ההערה שלי כדי להסיר את הרושם הזה.
דב לוצקי
אני רוצה להתייחס לחובה שלנו כמפקדים. מצד אחד, אנחנו מחנכים את הסוהרים ואת השוטרים לערכים של יושר, של נאמנות, של מסירות אין קץ, של ריסון, ומצד שני, מתגמלים אותם בשכר כה נמוך עד שמעבר לסכנות הפיזיות שאנו מעמידים אותם בפניהן אנו מעמידים אותם בפני מכשולים נוספים שכרוכים במצוקות האישיות שלהם. אני לא רוצה להטיל ספק באף אחד, אבל אסור להתעלם גם מן הסוגייה הזאת.


אני סבור שלאור אי-קיום החלטות הממשלה, שייצר שחיקת שכר, אנחנו לא יכולים להמשיך ולדבר על השוואה לצה"ל. השחיקה מתקיימת, ה"בריחה" מתקיימת, וככל שידברו על אי-קביעות בצה"ל הדברים האלה נעשו גם בשירות בתי-הסוהר וגם במשטרה ולמעשה ברוב הדברים הללו יישרנו קו עם אותן בעיות של אי-קביעות שיש במקומות אחרים.


אנחנו מדברים על אנשים שמהווים את שדרת העשייה, על הפיקוד הצעיר שמהווה את העתיד שלנו, ומתגמלים אותם הכי פחות. אנחנו מאבדים אותם בדרך. הסוגייה הזאת חייבת לקבל ביטוי.


הדבר האחרון שאני רוצה להתייחס אליו כמפקד, גם השר לביטחון הפנים מגלה מנהיגות וגם חברי הכנסת מגלים מנהיגות ציבורית. אני מניח שהמפכ"ל שותף לתחושה שמאחר ואין אפשרות להתלכד בוועד האחריות שלנו כמפקדים לדאוג לכך שהסוהרים והשוטרים יקבלו שכר ראוי על עמלם. אנחנו מוצאים את עצמנו במבוכה רבה נשענים בכבדוּת על פניות של סוהרים ואנשים בודדים לקבל סעד משפטי בבית-המשפט, בבית-הדין לעבודה, וכפי שאתה מבין, רוב הפניות הללו, אם לא כולן, מתקבלות בסופו של דבר. זו לא הדרך לנהל את השכר של אנשים שהם חדורי תחושת שליחות וברק בעיניים. כל מי שמדבר כאן על הנעה ומוטיבציה, באמת צריך לערוך מחקר איך מחזיקים את האנשים בתחושת קודש כזאת של שליחות לאורך כל הדרך. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. רשות הדיבור לעו"ד דנוך שמייצג את ארגון נשות השוטרים והסוהרים. בבקשה, אדוני, 5 דקות לרשותך. אני יודע שזה קשה, אבל כעורך-דין אני סומך עליך שתדע לעשות את זה היטב ויעיל.
משה דנוך
ברשותכם, אתחיל מן הסוף להתחלה. ידידי אדון רייס, אני נתקל בו בבתי-הדין כמעט מידי יום. אני אומר באופן חד-משמעי, פקידי האוצר זה כנראה לא סתם תווית, אלא הם עונים מה שהם רוצים להגיד. אדון רייס בשתי תביעות שאני מנהל זכה לשתי הערות של נשיא בית-הדין לעבודה בבאר-שבע, שאמר לו: "שואלים אותך על חיטה, אתה עונה על שעורה". ראינו כאן איך אדון רייס השמיע נאום וניווט אותו לאן שרצה. השר העיר לו, המנכ"ל העיר לו, והוא בשלו.


אני מנהל עשרות, אם לא יותר, תביעות על השוואה לצה"ל. ברוב המקרים גם המשטרה וגם שירות בתי-הסוהר ידיהם כבולות. מכתבים רבים נשלחו, למשל של שוטרי שדרות שכל העומס הביטחוני במשך 5-6 שנים נפל עליהם יום ולילה. המפכ"ל רוצה לפצות אותם, ויש פלטפורמה לעשות זאת, לפצות אותם בשכר כי מגיע להם. אבל המפכ"ל אומר: ידיי כבולות. למה? כי נקבע מנגנון. ברוב המקרים באופן חד-משמעי ידי המשטרה ושירות בתי-הסוהר כבולות באופן שאינו משתמע לשתי פנים.


הזכירו כאן את החלטת הממשלה ש/33. זאת החלטה שלדעתי גם המשטרה וגם שירות בתי-הסוהר צריכים לדבוק בה, כי למעשה אם לא תהיה ההצמדה לצה"ל משרד האוצר יזנב, לצערי, גם במשטרה וגם בשירות בתי-הסוהר, כי צה"ל הוא עדיין גוף חזק מאוד. לכן צריך לשמור בדבקות על יישום ההחלטה, ולא סתם המנכ"ל ציין את מה שציין. צריך לשמור על המנגנון הזה של ההשוואה לצה"ל.


בשנת 1979 ממשלת ישראל קיבלה את אותה החלטה מפורסמת מ"ש/33 וקבעה בהאי לישנא, שיש להצמיד את שכרם של הסוהרים והשוטרים למשרתי הקבע בצה"ל. וראה זה פלא, מאז שנת 2004 אני מוצא את עצמי, באמצעות ארגון נשות השוטרים והסוהרים, מזנב במשרד האוצר להשוות בעלי מקצועות בשני הגופים ולתת תוספות שאין חולק שמגיעות לשוטרים ולסוהרים. אני כבר לא נכנס עכשיו לכיס הפנימי, שפעמים רבות מעמיסים את זה על המשטרה על חשבון אינני-יודע-מה, אבל זה לא תפקידי. משרד האוצר צריך לספוג את כל התוספות הללו של ההשוואה לצה"ל. התחלתי במאבק בשנת 2004 ואני חייב לומר לוועדה הנכבדה הזאת, גם בימים אלה אני עדיין מנהל מאבק, כאשר המשטרה אומרת שהיא לא יכולה לסייע.


ממה זה מתחיל? הממשלה החליטה שתקום ועדת מעקב, אך ראה זה פלא, בוועדת המעקב מתוך שלושה חברים שניים הם נציגי משרד האוצר, והוועדה מתמהמהת.


אציג רק דוגמה אחת שתמחיש את הכאב של אותם שוטרים. בעוטף ירושלים יש 700 לוחמים שממשלת ישראל הציבה אותם ואמרה להם, באותה החלטת ממשלה מפורסמת כאשר הקימו 8 פלוגות, שהם בגופם ישמרו על עוטף ירושלים. אין ספק שללוחמים הללו מגיעה תוספת רמה א' מיום שפתחו את עוטף ירושלים. למרות שהמשטרה מציינת פעם אחר פעם בפרוטוקולים כתובים מאז שנת 2003 שהשוטרים הללו צריכים לקבל הצמדה, משרד האוצר לא נענה.


מתי התכנסה ועדת המעקב שמורכבת ברובה מפקידי משרד האוצר? בינואר 2008. הלוחמים של עוטף ירושלים זכאים לתוספת שכר. בגופם הם עוצרים את הסכנות. החלטת הממשלה נתקבלה ב-2002 ורק בינואר 2008 התכנסה ועדת המעקב. מתי הוועדה הזאת הוקמה? 6 חודשים אחרי שאני בשם הארגון הגשתי תביעה לבית-הדין לעבודה. אציין כאן, ואדון רייס לא יכחיש את זה, שלמעלה מ-7 החלטות של ועדת המעקב נתקבלו אחרי שהוגשו תביעות לבית-הדין לעבודה. למה זה צריך להיות כך?


המנכ"ל אמר קודם שיש החלטת ממשלה מפורשת על הצמדת שכר. קבע בית-הדין לעבודה בפסק-דין תקדימי – ואני מציע לחברי הוועדה לאמץ אותו – פסק-דין גרשון קובע בדיוק מה תפקידה של ועדת המעקב. תפקיד ועדת המעקב מצומצם מאוד ואין לה הרבה שיקול דעת. לוועדת המעקב יש שיקולים רוחביים, אבל היא פועלת ללא סמכות, למשל במה שהיא עושה עם שוטרי שדרות. אין ספק שמגיעה לשוטרי שדרות תוספת. אבל מה אומר משרד האוצר? אם אתן לשוטרי שדרות אז גם משרד החינוך ירצה. מה ההשוואה הזאת? מי נותן לוועדת המעקב את שיקול הדעת הזה, כאשר יש החלטת ממשלה מפורשת?


לכן אני מציע לוועדת הפנים והגנת הסביבה, ראשית לאמץ את מנגנון ההשוואה לצה"ל, שנית מה שנקבע בפסק-דין גרשון צריך להיות מיושם בחקיקה, כי אז פקידי משרד האוצר ידיהם יהיו כבולות ולא ידי המשטרה ושירות בתי-הסוהר.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אני שמח שיש לכם ייצוג טוב. רשות הדיבור לניצב עמיחי שי, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה, בבקשה.
עמיחי שי
אדוני היושב-ראש, השר, אני רוצה להבהיר כאן כמה דברים. קודם כול, כפי שנאמר כאן, השירות במשטרת ישראל וגם בשירות בתי-הסוהר הוא ערך. כאשר מדברים על ערכים, ניתן לראות אותם במשטרה. ניתן למצוא עדיין ערכים אצל השוטרים שעובדים ומשקיעים לילות כימים למען מדינת ישראל, בשכר שהוא בעייתי ביותר כאשר מדובר בשוטר מתחיל ובקצונה זוטרה.


ההתמקדות כאן מתייחסת באמת לשוטרים המתחילים ולקצונה הזוטרה. אי אפשר להשוות את זה לצה"ל. אין השוואה כזאת, משום שכאשר מדובר בשוטר, זה אדם אחרי השירות הצבאי, זה שוטר או סוהר שהלך להשלים שנות לימוד כדי להתקבל לאותם ארגונים כי הוא לא עשה את זה כאשר היה בחור ישיבה. הוא מגיע בגיל 23-25, מתחיל לעבוד, מתחתן, נולדים ילדים, יש לו משכנתה והתחייבויות. אצלנו ממוצע הגילאים של הקצונה הזוטרה הוא 30 שנים, לעומת סגן משנה בצבא שהוא עדיין בשירות חובה. כשמדובר על הקצין הזוטר, על סגן משנה, בצבא הוא בן 20 ואילו במשטרת ישראל הוא בממוצע בן 30-31, עם כל המשמעויות של זה.


אדוני היושב-ראש, מה שנאמר כאן על תוספת אי-קביעות לא לגמרי מדויק, משום שתוספת אי-קביעות נקבעה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה וועדת המעקב לא התכנסה בעניין הזה. לאחר הדיון אצל היועץ המשפטי לממשלה התכנסה הוועדה, אבל מה לעשות שהוועדה מורכבת משני נציגי משרד האוצר ונציג של המשרד לביטחון הפנים וההחלטה חייבת להתקבל פה אחד. אני לא מכיר אפשרות שיכולה להתקבל החלטה כזאת פה אחד, וכמובן שלא התקבלה החלטה.
היו"ר דוד אזולאי
כך העסק יהיה תקוע.
אביגיל שררה
הגשנו תביעה לבית-הדין לעבודה בנושא הזה.
עמיחי שי
תוספת אי-קביעות היא תוספת שכר לכל דבר ועניין. מקבלים אותה אנשים שהם כבר קבועים במערכת הזאת. מקבלים אותה סגני אלופים, אלופי משנה, תתי אלופים, אלופים והגמלאים של המערכת הזאת. אנחנו לא קיבלנו עדיין שום דבר בעניין הזה. דרך אגב, זה לא מופיע כתוספת אי-קביעות בתלושי השכר. אני מציע שתקראו את תלושי השכר. זה מופיע שם בשמות אחרים.


אני לא צריך להקים מודיעין, אדוני היושב-ראש, ולחפש מה הצבא נותן לאנשים שלו כדי להחיל את זה על האנשים שלי. כאשר באתי עם עניין רכזי המודיעין בצה"ל וביקשתי להחיל את זה על המשטרה ושירות בתי-הסוהר, אמרו: זה לא חוקי, לא חתמנו. אבל הצבא נותן את זה כבר זמן רב, כי חלף זמן עד שגיליתי את זה ובינתיים הצבא משלם את זה. מה עשו? אמרו: נבטל לצבא. אבל לא, את השאר הם נותנים כמענק. מענק אני לא יכול לתת. צריך לראות גם את הדברים הללו.


דרך אגב, כשדובר כאן על שכר הנגדים, אדוני היושב-ראש, הלכנו כברת דרך עם כל הגורמים, כולל עם משרד האוצר. כשדובר כאן על כך שהם משקיעים כסף, בואו נעמיד את הדברים על דיוקם בשולחן הזה.


הלכנו למהלך נוסף, למסלולי שירות, לקבע ראשוני, שני ומובהק-פנסיוני, ועל כך שילמנו. אנחנו שילמנו כבר. מ-16 במרס 2009 אנחנו במסלולי השירות, כאשר הורדנו את התוספת האקדמית, הורדנו את התמריצים, הורדנו גמול ב', ובינתיים עדיין לא קיבלנו כלום.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. הדברים קשים. נציג משרד האוצר, בבקשה.
עמיחי שי
סליחה, אני מבקש שתענה גם על השאלה הזאת. אנחנו מדברים על מענקים. השר מדבר על 10,000 שקל. אני יודע שמשרד האוצר מדבר היום על 5,000 שקל כי אין לו כסף. הוא מוריד את הסכום שנקבע, אדוני השר.
מאיר בינג
חשוב לי להגיד כמה דברים. קודם כול באופן כללי על המשטרה ועל המשרד לביטחון הפנים. משרד האוצר מכיר בחשיבות של הגופים ובפעילותם הטובה. התקציב גדל בשנים האחרונות ואני מניח שימשיך לגדול גם בהמשך. הוא גדֵל מעבר לגידול המותר בתקציב המדינה. זה באופן כללי כאמירה כללית על הנושא הזה.
היו"ר דוד אזולאי
הצרכים גדלו, הדרישה גדלה, המצב הביטחוני לצערי הרב החמיר.
מאיר בינג
גם הצרכים גדלו. אין מחלוקת על הצרכים.
יעקב אדרי
הוסיפו להם מטלות שונות.
מאיר בינג
לגבי השכר, אדבר בקצרה מאוד כמה מילים במקרו. השכר של הארגון צמוד היום לשכר בצבא. הצרכים של המשטרה ושל שירות בתי-הסוהר שונים מן הצרכים של הצבא ושל החיילים. כפי שאמר ראש אגף משאבי אנוש, קצין צעיר במשטרה פעמים רבות יש לו משכנתה וילדים ואילו בצבא זה שונה. לכן הצרכים של הארגונים אחרים. היום יש הצמדה דווקנית. המהלך שמשרד האוצר והמשרד לביטחון הפנים סיכמו עליו, וצריך לקרות, הוא ניתוק מסוים של ההצמדה, כאשר ההצמדה לא מנותקת, אני מדגיש שוב. במקום הצמדה דווקנית פר תפקיד תהיה הצמדה קבוצתית. אם נותנים תוספת שכר לצבא, אותו גודל של תוספת שכר יינתן למשטרה, אבל מי שיקבע את החלוקה הוא מנהל הארגון של המשטרה, המפכ"ל, השר, ולא הרמטכ"ל שקובע איך מחלקים את התוספות.


דבר שני שחשוב לומר, אנחנו מדברים היום על מבנה שכר במשטרה שפוגע מאוד. יש שכר נמוך מאוד כתוצאה מן ההצמדה, שכר נמוך מאוד לשוטרים המתחילים. אנחנו מודעים לכך. צריך לזכור שהשכר הממוצע בארגון כבר לא נמוך. השכר הממוצע בארגון הוא למעלה מ-13,000 שקלים. הפנסיה הממוצעת של שוטרים שפרשו בשנה שעברה הוא למעלה מ-10,000 שקלים.
היו"ר דוד אזולאי
סלח לי, פשוט לא נעים לי להגיד – יש עובדות.
משה דנוך
הם פשוט אומרים את מה שהם רוצים לומר.
אריה ביבי
אל תבלבלו אותנו עם העובדות – זה מה שאתה אומר. אדוני היושב-ראש, ישב כאן אדם שהוא מנהל בית תמחוי ואמר בפירוש שמגיעים אליו שוטרים. מה אתה רוצה יותר מזה?
מאיר בינג
אדוני היושב-ראש, אלה עובדות. אוכל להשאיר לך אותן כנייר רשמי.
היו"ר דוד אזולאי
תן לי תשובה לעובדה הזאת. זאת עובדה בשבילך?
מאיר בינג
כן, ואמרתי שסוכם על מהלך של ניתוק ההצמדה הדווקאית והעלאת שכר משמעותית לשוטרים המתחילים.
עידו בן-יצחק
השכר הממוצע הוא 13,000 שקל. מה השכר החציוני?
מאיר בינג
אין לי כאן נתונים על השכר החציוני. אפשר לתת לך אותם.
עידו בן-יצחק
הבעיה, כפי שנאמר כאן, היא עם השוטרים המתחילים.
מאיר בינג
יש לנו את הנתונים. אשאיר לוועדה את הדף הזה בסוף הישיבה.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
המסר המרכזי כאן, בואו קודם כול נקיים את ההסכמים שיש בינינו לאורך השנים, הסכמים שלא מומשו. נקודה. רוצים לדבר על העתיד? בבקשה, אבל בואו קודם כול נממש את ההסכמים.
יעקב אדרי
עד שמגיעים אתכם להסכמים, למה לא מממשים אותם?
מאיר בינג
אנחנו מממשים את ההסכמים במלואם.
ניר רייס
נשמח לממש את ההסכם.
מפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ דודי כהן
אנחנו יודעים בדיוק שההסכמים לא ממומשים. דיבר על כך ראש אגף משאבי אנוש כרגע, מה סוכם ב-2008 ומה לא מומש, מה המשטרה עשתה בחלקה: היא הלכה למסלולי שירות, הלכה לזה, הלכה לזה, ביטלה שכר שוטרים במידה מסוימת. בואו נממש קודם כול את מה שסוכם על-פי החלטה ש/33, ואחרי זה נצא לדרך חדשה, אם צריך.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני השר, התחושה שלי בסוף הדיון הזה, שזה לא ייגמר בסבב המקצועי. כנראה נצטרך לעשות את זה בסבב הפוליטי. אני מוכן לנדב לך כמה עצות איך ש"ס עושה את זה. נפעל בעניין הזה כי הוא חשוב. המאבק על שכרם של השוטרים והסוהרים חוצה מפלגות וחשוב לכולנו מפני שכפי שאמרתי בפתיחת דבריי, אם חס וחלילה שוטרים טובים ינטשו את המערכת נישאר עם מערכת שיהיה קשה מאוד להפעיל אותה. רבותי, אי אפשר להחזיק שוטר עם משכורת כל-כך נמוכה. הוא אידיאליסט, יש לו סיפוק בעבודה, הוא משוגע חיובי לדבר, הכול טוב, אבל לכל אחד יש גבולות. אנחנו מכירים את הנשים שלנו, בסופו של יום צריך גם ללכת למכולת ולערוך קניות.


אני מסכם את הדיון. הדיון הזה מבחינתי לא תם ולא נשלם. נמשיך ונעקוב. אנו נפעל בכל הדרכים, אני אומר בפירוש. באמתחתי יש כבר הצעת חוק ואחתים עליה את כל חברי הכנסת ונצטרך להתמודד עם זה בדרך ציבורית מול כל הגורמים. אני מאמין שהשר לביטחון הפנים בוודאי לא ינוח ולא ישקוט ויעשה כל שביכולתו על מנת לקדם.


אני שמח על דבר אחד, החלק החיובי בדיון הזה, שגם משרד האוצר מכיר בכך ששכרם של השוטרים נמוך. השאלה איך מיישמים את זה.


ברשותכם, אגש לסיכום. אני מבקש להודות בראש ובראשונה לחבריי חברי הכנסת שנשארו כאן מתחילת הדיון ועד סופו. יישר כוח. אני מודה לשר, למפכ"ל, למנכ"ל, לכל הקצונה הבכירה שהשתתפה אתנו בדיון הזה. אני יכול להבטיחכם נאמנה, ועדת הפנים והגנת הסביבה תמשיך ותייצג אתכם נאמנה, את כל השוטרים והסוהרים, לאורך כל הדרך.
סיכום הדיון
ועדת הפנים והגנת הסביבה מחזקת את ידי השוטרים והסוהרים העושים מלאכתם בזמן מרבי ובשכר זעום.


הוועדה מחזקת את ידי השר לביטחון הפנים במאבקו הצודק למען שכר השוטרים והסוהרים.


הוועדה תמשיך ותעקוב אחר פעילות הממשלה לשיפור שכרם של השוטרים והסוהרים.


הוועדה פונה לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר לביטחון הפנים לעשות הכול למען שיפור שכרם של השוטרים והסוהרים.


הוועדה תפנה לראשי הסיעות לקראת דיוני התקציב לפעול בעניין שכרם של השוטרים והסוהרים.


הוועדה קוראת למשרד האוצר ליישם את ההצמדה המלאה ודבקות לשכר בצה"ל כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ש/33.


הוועדה קוראת למשרד האוצר להשיב מייד את הכספים שלא שולמו לשוטרים ולסוהרים, ובעיקר את תוספת אי-הקביעות שניתנת לאנשי הקבע בצה"ל.


הוועדה קוראת למשרד האוצר לנהוג באחריות רבה ולהבין שחלה עליו אחריות עצומה וחובת זהירות בגלל מעמדו כרגולטור שאין מולו כוח עובדים מאורגן.


הוועדה תגיש הצעת חוק פרטית לשיפור שכרם של השוטרים והסוהרים.


רבותי, אני מודה לכולם. אני מפנה קריאה לאנשי משרד האוצר. אנא מכם, תעשו כל מאמץ כבר בימים הקרובים, במסגרת ההכנה לדיוני התקציב, לקיים כבר ישיבות מקצועיות עם אנשי המשטרה ושירות בתי-הסוהר, על מנת לנסות לגבש איזה נייר לקראת שנת התקציב הבאה עלינו לטובה. מה שראינו היום אני מניח שהוא "תלוש" מייצג. רבותי, אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום. זה עוול שזועק לשמים וחייבים לתקן אותו.


תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:25
PAGE
28

קוד המקור של הנתונים