ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/07/2010

פניות ציבור לגבי דיירים שמשתתפים בפרוייקט "פינוי בינוי"

פרוטוקול

 
PAGE
54
הוועדה לפניות הציבור

7.7.2010

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 63

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, כ"ה בתמוז התש"ע (7 ביולי 2010), שעה 10:00
סדר היום
פניות הציבור לגבי דיירים שמשתתפים בפרויקט "פינוי בינוי"
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר

יוליה שמאלוב ברקוביץ
מוזמנים
סופיה אלדור – מנהלת אגף בכיר בינוי ערים, משרד הבינוי והשיכון

אסף ויינינגר – מרכז המידע והמחקר, כנסת ישראל

יוסי נשרי – ראש העיר קריית אונו

יעקב ברוש – מנכ"ל חברת עמידר

ערן כהן – מזכיר חברת עמידר

יוסי שכטר – ראש אגף בהתאחדות הקבלנים- ארגון ירושלים

יהושע דוידוביץ' – מנכ"ל חברת מצלאוי לבניין בע"מ

מאיר טל – יזם, מרכז הבנייה

דוד קשני – יו"ר עמותת קול בשכונות

יהודה סקר – עמותת קול בשכונות

רן מלמד – סמנכ"ל עמותת ידיד

אבנר עורקבי – יו"ר אהב"ה, ארגון הנכים בישראל המיוחד

איתן יאיר – פונה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רכזת הוועדה
מירב שמעון
רשם וערך
שחר לוי, חבר המתרגמים בע"מ
פניות הציבור לגבי דיירים שמשתתפים בפרויקט "פינוי בינוי"
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מתחילים קצת באיחור, נשתדל להשלים לכם את זמן ההמתנה, הדיון יהיה יותר יעיל, יותר מרוכז, יותר מתומצת כך שאנחנו לא ניקח יותר מזמנכם.


כפי שאנחנו עושים בכל ישיבה, נעשה סבב היכרות, סבב היכרות בין האנשים על מנת שנכיר מי ומי היושבים והמדברים. מנהלת הוועדה היא שלומית, אתם ודאי יודעים. נמשיך מימין לשמאל, בלי שום קונוטציה פוליטית.
אסף ויינינגר
אסף ויינינגר ממרכז המידע והמחקר של הכנסת.
יוסי שכטר
יוסי שכטר, מייצג את התאחדות הקבלנים.
היו"ר אורי מקלב
אתה אבא של יורם שכטר?
יוסי שכטר
אנחנו לא קרובים.
אבנר עורקבי
אבנר עורקבי, יו"ר ארגון אהב"ה, ארגון הנכים בישראל המיוחד.
איתן יאיר
איתן יאיר, תושב קריית אונו.
סופיה אלדור
סופיה אלדור, מנהלת אגף בכיר בינוי ערים, משרד הבינוי והשיכון.
דוד קשני
דוד קשני, עמותת קול בשכונות והפורום לדיון ציבורי.
יעקב ברוש
יעקב ברוש, מנכ"ל עמידר.
ערן כהן
ערן כהן, מזכיר עמידר.
יוסי נשרי
יוסי נשרי, ראש עיריית קריית אונו.
יהושע דוידוביץ'
יהושע דוידוביץ', מנכ"ל חברת מצלאוי.
היו"ר אורי מקלב
ברשותכם, מכובדי, אני במקצת צרוד, אפילו יותר מקצת צרוד, לכן אני לא אוכל להאריך בדיבור כרגיל. יש יושבי ראש שכאשר הם צרודים הם לא מנהלים את הישיבות. אבל כיוון שאני ראיתי מי ומי היושבים פה ידעתי שלהפעיל את הפטיש אני לא צריך, אני יודע שהדיון יוכל להתנהל גם כשהיו"ר מוגבל קצת בקולו ואנחנו נסתדר עם זה, אם ירצה השם ובעזרתכם גם כן.


אנחנו יודעים שהנושא של פינוי-בינוי הוא באופן רגיל, ברוב המקרים קבל היעד שלו, הקהל שהוא מדבר עליו הוא על פי רוב אנשים מהחלשים בחברה הישראלית, במצב סוציו-אקונומי נמוך, שגרים באזורים חלשים יותר, לא נאריך את זה, כך אנחנו יודעים ויכול להיות שנשמע דברים אחרים מתוך מאה, או למעלה ממאה פרויקטים שהוכרזו כפרויקטים שעשויים להיות, עלולים להגיע לפינוי-בינוי. כאן בוועדה אנחנו נוגעים ומעלים נושאים שמגיעים מההיבט הצרכני בכמה מישורים. זה יכול להיות במישור הצרכני – הגנת הצרכן. אנחנו דנים בהרבה נושאים, במקרים של הגנת הצרכן או נושא צרכני כזה או אחר, אנחנו דנים הרבה בנושאים של בעלי המוגבלויות, נכים וכדומה. כמובן שגם הנושא של דיור בפני עצמו הוא נושא חשוב מאוד. המקרה הזה משלב הכל בפנים. זה גם נושא צרכני, גם נושא של אנשים עם מוגבלויות שיכולים להיות קשורים לפרויקט הזה, נושא של דיור. זהו נושא מערכתי.


אנחנו נרצה לשמוע את הפונים, אבל חלק לא מועט מהדיון יוקדש לנושא הכללי כדי, אולי, "ראה מעשה ונזכר הלכה", אולי מתוך המקרה שיגיע לידינו אנחנו רוצים, גם אם למקרה כזה או אחר יש פתרונות ויכול להיות שזה משהו נקודתי, אנחנו רוצים ללמוד איך אמור להיות ואיך מתבצע היום פינוי-בינוי בערים השונות. אנחנו יודעים שלנושא פינוי-בינוי יש הרבה היבטים חשובים מאוד של התחדשות, של יזמות, של בינוי באופן כללי, פינוי של דברים שאולי היו מטרדים ואנשים גרו בצורה כזו, או סביבה שלא הייתה יכולה להתפתח. אנחנו מודעים לכך. אנחנו רק רוצים לראות, והדגש שלנו הוא בהיבט הקטן של אותו אזרח או אותו תושב, האם הוא לא נרמס, במירכאות, תחת הגלגלים הגדולים האלה, תחת השינוע של כל המערכות הללו; ואיך אנחנו דואגים שהזכויות של אותם תושבים, מה מערכות ההגנה, מקדמי ההגנה יש לאזרחים הפשוטים שבסופו של דבר נהפכים בין יום או אחרי תקופה לבורג אחד מתוך כל המערכת הזאת.


אנחנו ננסה לבדוק, נשמע מכם מי האחראי לכך, מה החוזים שנעשים עם אנשים, איך בודקים את האיתנות הפיננסית של הקבלנים, איך ההתנהלות – מי אחראי, מי מבקר, מי מפקח על ההתנהלות של הקבלנים או אלה שעומדים מול האזרחים. האם הרגולטור רואה את תפקיד האנשים רק בכך שהפרויקט יצא לדרך, ולא כל כך מעניין אותו איך זה נעשה. אני רוצה להוסיף במאמר מוסגר ובכך אסיים, אנחנו נתקלנו לא אחת במערכות גדולות, כולל ברשויות ולפעמים גם בארגונים שונים כגון מד"א ואחרים שאת כל מערכת הגבייה שלהם הם מוציאים החוצה, למשרדי עורכי דין ומשרדי גבייה כאלה ואחרים. מבחינתו, המשרד הרגיש שהכסף מגיע אליו והיחס של עורך הדין לארגון הוא בסדר, לרשות הוא בסדר. אני לא כל כך מתערב, אני מתעלם אפילו מהיחס, ממה אותו עורך דין עושה כדי לקבל את הכסף. ואנחנו העלינו כמה נושאים כאלה וראינו שהדברים לא היו כל כך קלים, לא היו פשוטים, וביקשנו לשאול אותם. התפקיד לא נגמר בכך שהחברה... אפילו שמדובר בכאלה שלא משלמים. אנחנו ראינו איזה פלא, כשהרשות שלחה מכתבים האדם לא התייחס וכשעורך הדין שלח מכתבים מייד התייחסו.

באו אותם אנשים ואומרים שבפעם הראשונה שהם קיבלו מכתב זה היה מעורך הדין, או ממערכות הגבייה השונות. מדוע? לא הרבה, היו צריכים קצת להתאמץ למצוא במכתב והתברר שהאדם מעולם לא גר שם, או פונה באמבולנס או לא חזר הביתה. מכתבים שהגיעו הביתה הגיעו לבית שאף אחד לא גר בו. לא היורשים ולא אחרים, והצטברו חובות של שנים, ואחרי זה באים ואומרים שאף אחד לא ענה ועם רק קצת מאמץ שלחו לבן, ליורש, את החוב, ואז הכל הסתדר, או שפתאום התברר שיש הבדל גדול בין מרשם האוכלוסין לכתובת האמיתית.

בכל אופן, אנחנו נרצה לשמוע על הנושא הזה, נרצה לשמוע גם על הנושא של הדיור הציבורי, עמידר, גם כן. אנחנו חושבים שזה חשוב מאוד, זה חלק מהעניין. ואם נצטרך נתונים, יש לנו נתונים של המ.מ.מ. שהכין לנו תקציר מקצועי בעניין. אנחנו מתחילים מהפונים, נתחיל לפי הסדר. איתן היה הראשון?
איתן יאיר
אני גרתי בשאול המלך, ורכשתי את הדירה ב-2001 מעמידר.
היו"ר אורי מקלב
באיזו עיר?
איתן יאיר
בקריית אונו. העדפתי לקנות דרך הדיור הציבורי כי הייתה לי הנחה גדולה. והייתה לי התחייבות ממשרד הביטחון שאם אני ארצה להוסיף חדר בשלב כזה או אחר הם יאפשרו לי את זה. ראש העיר באותה תקופה לא היה יוסי נשרי, אלא ראש עיר אחר והוא הביא לנו פרויקט שלמעשה עד היום, אני מתחיל שנה שמינית, פרויקט של פינוי. ראש העיר ההוא ברח והעירייה הייתה מחויבת לדאוג לדיירים, כולל החברה הכלכלית. אני רוצה שתסתכלו על התמונה. החבלים, לא רואים את מקדימה, החבלים נמצאים מאחור. אני מציג לכם עוד עובדה. זה המרכז המסחרי. הבניין הראשון שנהרס זה הבניין השלישי, מהמרכז זה הבניין השלישי, זאת אומרת בניין אחד לפני המגורים שלי.
שלומית אבינח
ספר קצת על עצמך לפרוטוקול.
איתן יאיר
אני נולדתי ב-64 בבית החולים צאלון. אין לי הורים, הממסד לא הכיר בי בתור ילד. התגלגלתי בכל השנים האלה בכל רחובות הארץ, מנהריה ועד הדרום. אמרו לי שההורים נפטרו, אמרו ככה. הפרשה התפוצצה בגיל 17 כאשר פלשתי לדירה נטושה בחולון, בג'סי כהן. השכנים אמרו לי – "אחרי שישנת על העץ, תפלוש לדירה בג'סי כהן בחולון". ואז אמרתי שאני אלך לעמידר. עבדתי באותו זמן בבניין, אמרתי לעמידר שייקחו כסף בעבור הדירה בחולון, בג'סי כהן. עמידר לא עשו את זה, הם שלחו משטרה עם שתי משאיות ואת כל הציוד שקניתי גנבו אותו, ופשוט עד היום לא ראיתי את כל הציוד שהיה לי בדירה בחולון. בינתיים המדינה סידרה לי חודש או שבועיים בבית מלון ולאחר מכן פרס עליי הצבא את חסותו. במשך הזמן ניסיתי לתבוע קצבת ילדים, קצבים שארים ואת כל הקצבאות שלא קיבלתי מעולם. אחר כך הפילו על איזו אישה אחת בפתח תקווה שהיא אמא שלי, אשה שעברה את השואה. היא אמרה שהיא לא האמא שלי וכך התגלגל הסיפור. גמרתי שירות צבאי מלא, שנתיים וחצי שירות בלבנון. בזמנו הייתה לי דירה מעמידר, קיבלתי אחרי השחרור דירה בקריית אונו. מאז אני חי שם, כמעט 20 שנה. רציתי להתחתן ולהיות כמו כולם. פגשתי בחורה והתחתנו, הזמנתי כל מני אנשים מהרחוב. בשלב מאוחר יותר באה העירייה, בינתיים נולדה לי ילדה.
היו"ר אורי מקלב
אתה נכה צה"ל?
איתן יאיר
אני נכה צה"ל. נולדה לי ילדה ראשונה נכה. נולדה לי ילדה שנייה חולת אסטמה עור ואסטמה ריאתית ולהבדיל מכך שאני אומר שאני ממשפחה אומללה, אני גאה למה שהגעתי. אין לי עבר פלילי. שירתתי בצבא, מילאתי את כל החובות שלי כאזרח למדינה. נולד לי ילד שלישי שהוא נכה 150%. הביאו לנו את הפרויקט. במשך חמש שנים אסור היה לנו לבנות, היה חוק בזמן שקנינו את הדירות מעמידר, ואפשר לבדוק את זה, היה חוק שחמש שנים מיום הרכישה אסור למכור ואסור להשכיר את הדירה.
שלומית אבינח
באיזה גודל הדירה?
איתן יאיר
36 מ"ר. למרות שחייבו אותנו פעם לפי 45 מ"ר, והיינו בטוחים שזה 45. התברר לנו שזה רק 36 מ"ר. בסעיף הקנייה היה כתוב שחמש שנים אסור למכור ואסור להשכיר. עירבנו את עטרה הרשקוביץ' עיתונאית גל-גפן שתעזור לי לפנות לוועדה של משרד השיכון, ועדת חריגים, כיוון שהשטח של הבנייה, אחרי 5 שנים, כשבא אלינו הפרויקט, מעבר לרעש, הקבלן היה צריך לבצע חפירות והוא חרג משטח הבנייה שלו והוא נכנס עד לחבלי הכביסה שלי. נכון שלחצתי לעזוב, אבל זה מחוסר יכולת, ואם יכולים אפילו ללכת למדוד את השטח, אחרי הריסת הבניין הם היו צריכים לעשות חפירה שהגיעה עד לחבלי הכביסה שלי. הרסו בדרך עצים, הרסו את הדשא, הרסו את הצנרת. הוצאתי מכתב לעמידר בפתח תקווה, הוצאתי מכתב שיפסיקו לחייב אותנו בגינון כיוון שהקבלן הרס לנו את כל הגינה, את השטח. חרג מהשטח. ניסינו לעצור לו את העבודה והם באו והחתימו אותנו על טופס בשביל שנעבור דירה לשכירות. שאני אפסיק לעצור להם את העבודה. מתברר שהם החתימו אותנו על חוזה מבלי ליידענו. נוסף לכל, הקבלן הופיע במשפט ובו הוא אומר שבית המשפט זרק אותנו מהמדרגות. אני יכול להראות לכם את מכתב התביעה שלי. אנחנו נגשנו תביעה וקיבלנו שטר ערבות עבור הבית, 180 אלף דולר ואופציה להגיש תביעות נזיקין, ובית המשפט לא זרק אותי מהמדרגות, ואני לא נישקתי את שוקי, ואני כל הזמן, דרך עטרה הרשקוביץ', עד שהיא עזבה את גל-גפן, ודרך מכתבים נלווים. אני זוכר שיוסי נשרי הזמין אותי פעם באיזה ערב אחד, והוא הזמין איתו את איסר מנהל הרווחה, והוא יכול להעיד על כך. איסר מנהל הרווחה ועוד מישהו, והם ניסו לקיים פגישה עם מר שוקי.
שלומית אבינח
איתן, למה פנית לוועדה? תתמקד.
איתן יאיר
אני פניתי לוועדה כי אנחנו לא יכולים לחכות היום. נכנסו לחובות. אנחנו משלמים שכירות, להבדיל ממה שאומר הקבלן, עורך הדין המלומד של הקבלן, מעבר לזה שהערוך דין הראשון שלהם שלח לי איומים וגם אז הזמנו את העיתונאית מגל גפן. הוא אומר "אני נתתי דירת פאר". מה זה דירת פאר? אני לא לקחתי וילה ולא לקחתי פנטהאוז, ולא דירת גן. אני מבקש שהוועדה תראה דוח, כמה עולה שכירויות בקריית אונו והסביבה, ואני לא יכול לעבור לכל מקום שהם רוצים.
היו"ר אורי מקלב
בוא רגע נבין, נתמקד. אתה מקבל 500 דולר מהיזם?
איתן יאיר
כן, 500 דולר מהיזם.
היו"ר אורי מקלב
כשאתה הסכמת ל-500 דולר, למה הסכמת? באותו זמן זה היה שכר דירה סביר? זה היה ב-2003 כשהתחלת את הפרויקט?
איתן יאיר
הם פינו אותנו ב-2003.
קריאה
אתה התפנית ב-2003.
איתן יאיר
כיוון שהם חרגו משטח הבנייה. הם נכנסו לתוך הבית שלי.
היו"ר אורי מקלב
בוא נסכם. תגיד לי אם אנחנו משקפים את מה שאתה אומר בצורה נכונה. פינו אותך ב-2003, או הגיעו להסכם לפינוי, על אף שאת הבניין שלך לא הרסו, אבל כיוון שבנו צמוד אליך והעבודה הפריע לך בבית, היזם הסכים.
איתן יאיר
הם לא בנו צמוד אליי. הם נכנסו לשטח שלי.
היו"ר אורי מקלב
בסדר. אני מניח שלא סתם הסכימו ולא סתם אתה ביקשת להצטרף לדירה.
איתן יאיר
אנחנו משפחה של ארבעה מוגבלים, ביניהם ילדה חולת אסטמה עור ואסטמה ריאתית.
היו"ר אורי מקלב
ב-2003 כבר הייתם משפחה של חמש נפשות?
איתן יאיר
כן.
היו"ר אורי מקלב
הילדים שאתה מדבר עליהם נולדו כבר לפני 2003.
איתן יאיר
כן.
היו"ר אורי מקלב
ופינו אותך בהסכם שהגעת אליו עם היזם, והעירייה לא הייתה קשורה לזה, ההסכם היה ישירות עם היזם, נכון? ישירות עם היזם הגעת להסכם, לחוזה, שאתה מתפנה מהדירה הזאת והוא שוכר, או שלא הוא שוכר עבורך אתה שוכר דירה אחרת והוא משלם לך 500 דולר לחודש. זה נכון עד כאן?
איתן יאיר
נכון, כן. בהנחה שתוך 24 חודשים אנחנו חוזרים לבית, והוא כבר בנה עשרה בניינים אליהם הוא היה יכול להעביר אותנו.הצענו לו גם דברים חילופיים בשביל לא להמשיך לגור בשכירות ולשום דבר הם לא נענו. אם היום תמצא לי דירה ב-500 דולר... אתה יכול לראות לפי הדוחות שאין דבר כזה, אין חיה כזאת. אנחנו לא שנה ולא שנתיים, אנחנו שבע שנים, מתחילים שנה שמינית, מפונים בעל כרוחנו. הנזק הכספי נאמד פה בהרבה כסף.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להבין את מה שאתה אומר לגבי הנזק הכספי. קודם כל, לכל השולחן הזה מובן שאף אחד לא אוהב לגור בדירה שכורה כשיש לו אלטרנטיבה לגור בדירה שלו. אדם רוצה בקב שלו מעשרה קבין של אחרים, וכולם יודעים מה זה לגור בדירה שכורה כשאפשר, כשלאדם יש את הדירה, אדם מעדיף לגור בדירה משלו. אני מניח שאתה לא חשבת שזה יהיה לזמן כל כך ארוך. חשבת שזה יהיה סיפור של שנתיים-שלוש, לזה הסכמת ולכן הסכמת גם לחוזה של 500 דולר לחודש, באותה תקופה עם הכסף הזה אפשר היה לשכור דירה שהיא מתאימה לצרכים שלך. מכאן ואילך מה שקרה הוא שהפרויקט התמשך, אתה לא קיבלת את הדירה שלך.
איתן יאיר
גם לא עדכון של הדולר ולא עדכון לפי המדד.
היו"ר אורי מקלב
רגע, בסדר. התהליך לקח הרבה יותר זמן, עד היום הזה אתה עדיין לא בדירה שלך. הדירה עדיין לא בנויה, אם מדובר על דירה באזור שלך, נכון? ושכר הדירה לא משקף את העלויות. מה שהיה נכון ל-2003, כבר לא נכון היום, מכמה היבטים. קודם כל, הדולר ירד, ה-500 דולר של אז היו יותר, ומחירי הדירות עלו, ובמקביל גם מחירי השכירות עלו. אלו שני דברים. נוצר מצב שאתה נכנסת לחובות בגלל שהיית צריך להשלים את הפער בין שכר הדירה שאתה משלם לבין מה שאתה מקבל. אני לא נכנס לחשבון של כמה אתה משלם היום, מה הפערים ואיך זה הגיע לסכומים גדולים מאוד, את זה אני לא יודע. אבל אתה אומר שבכל אופן המצוקה הכספית שלך היא בעקבות הפער בשכר הדירה בלבד, או שהיו עוד דברים?
איתן יאיר
היו דברים נלווים לכל זה, למשל, בדירה שחייתי בה בשאול המלך לא שילמתי ועד. לפני שנה ביקשו מאיתנו ועד 3500 שקלים. היום, נכון להיום הם מבקשים 6000 שקלים ברחוב האיריס. דירה פשוטה.
היו"ר אורי מקלב
6000 שקלים ועד בית לשנה?
איתן יאיר
לשנה, כן. ברחוב האיריס.
היו"ר אורי מקלב
בוא תעבור לגור על ידי, נו.
איתן יאיר
יותר מזה. מרגע שעברנו באילוץ הזה, הפסיקו לנו את הנסיעות לילדה, אז היינו מחוייבים להסיע את הילדה, חולת אסטמה, להבדיל משני הילדים שלהם יש הסעה מיוחדת כיוון שהם מוכרים כ-PDD. לילדה הפסיקו את ההסעה והיא לא הייתה יכולה ללכת.
היו"ר אורי מקלב
הבנתי. העניין הוא לא רק שכר הדירה אלא שהיו לך הוצאות נלוות.
איתן יאיר
אני אתן לך עוד דוגמא, נניח על הובלה. הקבלן אומר שהוא שילם לי הובלה, אבל הוא שילם לי רק הובלה אחת. איפה אפשר למצוא דירה לכל כך הרבה שנים? אחרי חמש שנים הייתי צריך שוב למצוא דירה.
היו"ר אורי מקלב
כמה כתובות עברת?
איתן יאיר
עברתי פעמיים, עכשיו אני עובר בפעם השלישית.
היו"ר אורי מקלב
אם אני אסכם את דבריך, איתן, אתה הלכת על פרויקט בו דובר לפי הבנתך על שנתיים, התברר לך בלי שאתה רצית שהפרויקט הזה המשיך הרבה יותר זמן. באותה תקופה שכר הדירה ששולם לך לא מבטא את העלות האמיתית של שכר הדירה, מעבר לכך, כיוון שגרת לא באזור שלך היית צריך להחליף דירות, כמובן. יש לך ילדים נכים, המשמעות של דירה שהיא לא שלכם, יש לכך משמעויות רבות, עם הוצאות נלוות. ניסיון לפתור את זה בדרך של לקבל דירות אחרות לא נענה.
איתן יאיר
לא שלא נעניתי, לא. דירה מחוץ לקריית אונו, בגלל שיש לי ועדות השמה, בגלל הבעיות המורכבות של הילדים, זה היה קשה.
היו"ר אורי מקלב
אתה קשרת את גורלך ואת מקום מגורייך עם העיר הזאת, אתה לא רצית לעזוב, במיוחד עם המוגבלות של שלושה ילדים, אני לא חושב שצריך להסביר ולהרחיב. איתן נמצא לפנינו אבל אם הוא לא היה הייתי מסביר לכל מי שרוצה לשמוע, שיביא ילד נכה אחד הביתה ויבין מה זה שלושה ילדים נכים בבית ולא משנה סוג הנכות, במיוחד כשגם אחד ההורים נכה. זה לא מקרה סטנדרטי, לא מקרה רגיל. אנחנו קיימנו לפני כשלושה שבועות דיון בנושא שר"מ לילדים נכים, אחד הדיונים שקיימנו בוועדה. זו הייתה ועדה ששודרה בערוץ 99, לא נערכנו לוועדה הזאת, לא חשבנו מה יסופר שם. היו שם מספר הורים שדיברו על ההתמודדות שלהם בבית עם ילד אחד נכה, עם שני ילדים נכים. לא הייתה עין שלא דמעה באותה ישיבה והיטיבה לתאר זאת חברת הכנסת, חברת הוועדה שאמרה שכל אחד מאיתנו יסתכל ויראה מה זה ילד חולה בבית. שפעת קטנה, שלושה-ארבעה ימים שהילד בבית, מה מדובר, במה זה כרוך. צריך לקחת חופש מהעבודה. וזה כשהילד בסדר והכל בסדר, אז ברור מהי המשמעות של ילדים נכים.


זה משקף לנו מצב שיכול לקרות לכל אחד, מצב שבו האזרח הקטן לא מודע, או מסיבות אחרות, נכנס לתוכנית של פינוי בינוי שהייתה אמורה להסתיים בפרק זמן כזה או אחר והפרויקט מתרחב ומתגלגל לתקופה שאנחנו נמצאים כבר בשנה השמינית שלה. אני רוצה לעבור לפונה הבאה.
היו"ר אורי מקלב
אני מניח שגרתם בדירה קטנה כמה דיירים. וזה אמור לשפר גם את הדיור שלכם וגם את הסביבה.
היו"ר אורי מקלב
אני לא שמעתי פרטים על הפרויקט, אבל אני מניח, לפי התמונות זה לא כל כך נראה אבל אני מבין שמדובר בפחונים, וזה כבר היה אמור להיות?
יהושע דוידוביץ'
זה כבר קיים.
היו"ר אורי מקלב
חלק, לא הכל.
יהושע דוידוביץ'
תיכף אני אתייחס ותקבלו תמונה.
אבנר עורקבי
אם אתה מראה להם תראה גם לי, כדי שאוכל לראות.
יהושע דוידוביץ'
חדש מול ישן. זו דוגמא של בניין אחד מתוך עשרה.
קריאה
יפה מאוד.
היו"ר אורי מקלב
אני מניח שפינוי בינוי נעשה גם במצבים יותר קשים.
יהושע דוידוביץ'
תיכף אני אתן הרחבה לנושא.
היו"ר אורי מקלב
בטח ראש העיר מגלה איפוק רב. הוא לא רגיל לשבת בישיבות של אחרים כשהוא לא היו"ר ולא לענות לקריאות ביניים, אנחנו צריכים להעריך את זה.
יוסי נשרי
אני מקשיב בקשב רב.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה. אבנר.
אבנר עורקבי
אני מודה לך, כבודו על הדיון הזה.
היו"ר אורי מקלב
לפני כן אני רוצה לקדם את חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ'. תן לי את הכבוד לקדם אותה בברכה ואחר כך תוכל להוסיף מילה או שתיים. בזה אני לא אפריע ולא אקצר. אנחנו הזכרנו את שמך לפני כמה דקות בלי שהיית פה, והזכרנו את זה כשדיברנו. קודם איתן, שהוא נכה צה"ל ואבא לשלושה ילדים נכים, שניים PDD ואחת עם מחלת עור ואסטמה, מפונה במסגרת פינוי-בינוי, אמרתי שאנחנו יודעים מה זה אבא לילד אחד נכה, קל וחומר שניים, שלושה וקל וחומר כשהאבא גם נכה. הזכרתי את מה שאת אמרת, כשהילד נמצא בחופש שלושה-ארבעה ימים אז אנחנו בחופש מהעבודה והילד משחק והכל בסדר, אנחנו משתגעים אחרי יומיים. קל וחומר, מה קורה כשהמצב הוא כל הזמן, 24 שעות. כאן הזכרנו אותך, אנחנו היום רוצים לדון בנושא פינוי-בינוי מההיבט האזרחי, מההיבט של האזרח. אנחנו יודעים שיש הרבה תועלות והרבה דברים חשובים שנעשו במסגרת פינוי-בינוי, ואנחנו רוצים בכל המערכת הזאת לראות איפה האזרח הקטן נמצא. יש לנו שני מקרים, שני פונים שפנו אלינו וזה משתקף, ועם זאת אנחנו רוצים מהפרט ללמוד על הכלל ולראות. מכבדים אותנו גם ראש עיריית קריית אונו יוסי נשרי, וגם ממשרד השיכון, וגם מהתאחדות הקבלנים וגם מעמידר, מנכ"ל עמידר נמצא פה גם כן, כמובן מהעמותות הפונות. אנחנו מייד נשמע אותם, יש לנו את אבנר שרוצה משפט אחד או שניים.
אבנר עורקבי
זה לא משפט או שניים, זה קצת ארוך.
היו"ר אורי מקלב
נדמה לך.
אבנר עורקבי
אני רוצה לכסות את כל העניין של פינוי-בינוי. אני יותר מעורה בנושא הזה כי אני בא מאיזור של פינוי-בינוי. אני מועמד לפינוי-בינוי ואני מתנגד לכך. אני ראש המתנגדים באזור שלי.
היו"ר אורי מקלב
איפה אתה גר?
אבנר עורקבי
רמת גן, רמת עמידר.
היו"ר אורי מקלב
זה בגלל שכל מקום שיש עמידר אתם מתנגדים. לא משנה מה. אנחנו חיינו על הכדורגל של עמידר.
אבנר עורקבי
אני רוצה לדבר על החוק עצמו. החוק עצמו הוא חוק מאוד דורסני לגבי אנשים שמסרבים. אנשים לא באים לסרב כי בא להם, או שהם רוצים לסחוט יותר כסף. יש כאלה שכן אבל על פי רוב לא. אני אומר שעל פי רוב לא. לבוא ולאיים, ואני קיבלתי את האיומים הרדומים האלה כדייר סרבן, אני באופן אישי, כשנכנס אליי היזם הוא אומר לי שהוא ייתן לי דירה יותר יפה, יותר טובה, ואני אומר לו שאני נכה עם כסא גלגלים, אתה לא תוציא אותי מהבית שלי כי אני נלחמתי עם משרד השיכון כדי להשיג דירת קרקע הרבה זמן, וברוך השם גרתי בדירת עמידר ותודה לאל קניתי את הדירה, ויש לי דירת קרקע, נלחמתי שתהיה לי דירת קרקע ועכשיו אתה לא תוציא אותי מהבית הזה, על גופתי המתה. אני אוהב את הסדק שיש לי פה בדירה. אני אוהב אותו. יש לי סנטימנטים לסדק הזה.
היו"ר אורי מקלב
אבנר, אני רוצה לכוון אותך. כמו כל אחד שאומר שהוא אוהב את שלו, עבד עברי שאומר אהבתי את אשתי ואת ילדיי, רוצעים אותו באוזן ואחרי זה...
אבנר עורקבי
החוק לא נותן לך. היזמים הם בדרך כלל בעלי הון, בעלי כוח מאוד רציני, הרי להעביר את חוק פינוי בינוי זה היה עם רשת של לוביסטים יחד עם כל מני קבלים שרצו את היזמות הזאת, בשביל מה? בשביל לעשות הון. בסדר, אין לי בעיה עם הפינה הזאת. אבל אל תכנס לד' אמות שלנו. בד' אמות שלנו אתם לא תכנסו בעזרת השם. אני אומר דבר כזה. לבוא קודם כל, כמו שאני שומע פה, אני רוצה להגיד במפורשות. לבזות אדם על מוגבלותו או כל דבר אחר זוהי עבירה על החוק. אני אומר לכם ותשמעו טוב. לבזות אדם על מוגבלותו זו עבירה על החוק, העברנו את זה בכנסת השנה. אני מבקש להקפיד על החוק הזה. מי שיעבור עליו יתבע בעזרת השם. אנחנו מגיעים ממקומות נחשלים.
היו"ר אורי מקלב
אני הוספתי לחוק שלך. גם אדם קשיש, הוספתי בזכותך.
אבנר עורקבי
מדובר במקומות נחשלים, יש מקומות שצריך להזיז אותם. ברגע שאנשים מסרבים אי אפשר לבוא ובאיומים מוסווים עליהם להגיד להם שאם יחתמו עוד אנשים הם ייאלצו לעזוב. היום אפילו מתכוון שר האוצר להוריד את חוזה החתימה ל-50-50. יש לנו בעיה מאוד רצינית עם זה. בקדנציה הקודמת בוועדת הפנים הגיש משרד השיכון בקשה להאריך את הפינוי-בינוי. איזור פינוי-בינוי חל עליו אך ורק שש שנים. בקדנציה שעברה הגיש משרד השיכון בקשה להאריך לעוד שש שנים. במקרה אני ראיתי את זה ואני הגעתי לוועדה. היה שם אופיר פינס. ביקשתי שלנכה יישמרו על הזכויות שלו בתוך הבניין. כמו שאמר כבודו. יתנו לו דירת קרקע.
היו"ר אורי מקלב
אתה מתכוון לדיור ציבורי?
אבנר עורקבי
לא, לא. בכל פינוי בינוי. דירת קרקע. ביקשו להאריך את זה בעוד שש שנים, כלומר איזור מוגדר איזור בינוי ל-12 שנה.
היו"ר אורי מקלב
ולא יותר? תסביר לנו.
אבנר עורקבי
איזור מוכרז איזור פינוי-בינוי, היה שש שנים והאריכו את זה בעוד שש שנים, כלומר 12 שנה איזור מוכרז יכול להיות איזור פינוי-בינוי. אם לא חתמו פרויקט, ביי ביי.
יהושע דוידוביץ'
לא, לא מחוץ לבית 12 שנה. ההכרזה על האיזור שבו אפשר לקבל את ההקלות של פינוי-בינוי תהיה תקפה ל-12 שנה, אבל לפנות 12 שנה אדם מביתו זה לא נורמלי.
היו"ר אורי מקלב
רגע, ניתן למרכז המחקר והמידע של הכנסת, בוא נראה, בוא נשמע שייתן לנו הסבר כי אנחנו לא בתוך העניין. אני אסביר גם עם הצרידות שלי. אני מבין שאם מכריזים על איזור פינוי בינוי, עד היום אפשר היה להכריז שש שנים מההתחלה עד הסוף. משלב ההתחלה שלו, ואם אני טועה תקנו אותי, דהיינו עוד לפני שבכלל התחילו לדבר עם דיירים. אני לא יודע איזה שלב נקרא ההתחלה אבל נניח שהממשלה החליטה להכריז, היא הכריזה על הרבה אתרים, על 118 אתרים, אבל אני מדבר כשהם כבר מתחילים להיכנס לתוך האיזור, משלב מסוים מתחילים לספור שש שנים. היום הגדילו את זה. זה לא דבר טוב, אתה התייחסת לזה כאילו שזה דבר חשוב. הם הרחיבו את זה ל-12 שנה, לא צמצמו לשש שנים דהיינו שכל התהליך מהבניין הראשון ועד הבניין האחרון ועד שכולם נכסים זה לא יותר מ-12 שנה.
יהושע דוידוביץ'
מייד תשמעו על הפרויקט הראשון בקריית אונו שבוצע במדינה, עם 11 בניינים, עם 170 דיירים מפונים ו-500 דיירים חדשים. אם תתנו לי לדבר, תשמעו יותר מאוחר את כל התהליך איך קרה ומה קרה עם שתי הדוגמאות הפרטניות האלה ומה קרה עם עוד 168 דיירים אחרים.
אבנר עורקבי
הוא אומר את זה בצורה מאד יפה, הוא אמר: עוד 500 דיירים נוספים. כמה כסף עשית על הגב שלהם? זה לא יפה מה שאתה אומר.
יהושע דוידוביץ'
זאת בושה לבן אדם שמדבר ככה.
אבנר עורקבי
לא בושה, לא בושה. הכוח יענה את הכל.
יוסי שכטר
סליחה, אותו בן אדם מקבל תמורה לזה.
יהושע דוידוביץ'
במקום 36 מטר דירה אדם קיבל דירה של 90 מטר. לא היה לו מקלט. הוא קיבל דירה עם ממ"ד, קיבל דירה בתקנים של שנות האלפיים, דירה שמוגנת לרעידות אדמה, קיבל חניה תת קרקעית.
יוסי נשרי
למה כשאחרים מדברים אנחנו שמרנו על שקט ודממה? למה אנשים צריכים להתפרץ?
היו"ר אורי מקלב
אנחנו גם נשמור על שקט.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו לא ניכנס לפילוסופיה של עניין, האם פינוי-בינוי הוא דבר נכון, הוא דבר דמוקרטי. אנחנו באמת מסתכלים על כל אזרח כאזרח ולא משנה אם הוא אחד מתוך 150 או אחד מתוך 100,000. כל אחד הוא אדם וכל משפחה היא משפחה. אני גם יכול להבין טוב מאד את אלה שאומרים: אנחנו לא מוכנים בשום אופן. אני בא מרקע שמרני מאד, מסבא שעבד ארבעים שנה על אותו כסא מעץ בעיריית פתח-תקווה כמנהל חשבונות, וגם אני כזה. אם לא אשתי הטיפוס החדשני, אני לא יודע מה היה קורה אתי. אני באותו מקום, תן לי אותו דבר, אותו אוכל, אותו סדק בקיר. אני מבין, אבל אני גם מבין את מה שעומד מאחורי זה. יש כלל, בהרבה דברים יש רוב והפילוסופיה ברורה, אבל אנחנו לא נכנסים לפילוסופיה של העניין. כמובן, אנחנו כוועדה מציפים את החלק האזרחי של הפרט וזה נכון, אבל יש גם צד אחר, החלק הכללי, ואנחנו גם נשמע אותם. אבנר, אנחנו מאד מעריכים אותך ואתה יודע שאתה יוזם של הדיונים פה, אבל אנחנו צריכים להתמקד. אנחנו רוצים לראות בחלק הזה שיש תמונה שלמה – יזמות, הפיכה. הרבה דברים טובים בדרך, באמת הרבה דברים טובים בדרך ואנחנו בכל אופן רוצים להציף את האזרח הקטן גם אם הוא אחד מתוך 170, איך הדרך אתו, מה הבעיות, איפה הלקונות בעניין הזה ואיך אנחנו יכולים לעזור במה שאפשר לעזור, בעיקר לשפר באופן כללי.
אבנר עורקבי
באותו מעמד של ההארכה ל-12 שנים, שש שנים ועוד שש שנים, היות וראיתי שאין שם יחסים, כלומר יעשו לי את הלינץ' בסוף ויאשרו את זה, אמרתי להם שלפחות תאשרו לנכים אפשרויות כמו שאמרת.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אישרו את זה. אבנר, הבנתי שאישרו את זה.
אבנר עורקבי
כן, כן, אחרי שעשיתי שם פיליבסטר רציני, כלומר דרך דוד אזולאי הגשתי עצירה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מאד מעריכים אותך על ההישגים שלך.
אבנר עורקבי
באיזשהו מקום אני גם חוזר אחורה. אני אומר שאם אתה מוציא נכה מהבית, תן לו בית. אל תתן לי חלומות באספמיה. תן לי בית.
היו"ר אורי מקלב
מה זה בית? תנו שכירות, לא כסף?
אבנר עורקבי
הכוונה שלי היא כזאת: לא שכירות, אל תעבירו אותי לשכירות, לא רוצה שכירות, לא רוצה כלום. תעביר אותי לבית. הוצאת אותי ממקום זה, תעביר אותי למקום זה. בית. אל תתן לי שכירות, אל תגלגל אותי.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
מה שאתה אומר הוא שהוא לא ייתן לך כסף אלא ייתן לך בית.
יהושע דוידוביץ'
הוא רוצה בינוי-פינוי ולא פינוי-בינוי. הוא רוצה קודם כל שתבנה בית, תפנה אותי ותן לי את הבית.
אבנר עורקבי
לא, לא, אני לא אומר את זה. אתה רוצה לפנות אותי מהדירה ואתה רוצה להקים על הבית שלי בניין? קח אותי עם כל הבית שלי ותפנה אותי לבית אחר.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
הוא אומר: אל תתן לי לרוץ.
אבנר עורקבי
לא רוצה לגור בבניין הזה.
יהושע דוידוביץ'
זה מה שהוא אומר, הוא רוצה בינוי-פינוי. תן לו בית אחר ואז תפנה אותו.
היו"ר אורי מקלב
אבנר, אני לא יכול להיכנס לזה.
אבנר עורקבי
אתה לא תפנה נכה.
יהושע דוידוביץ'
אני מסכים. אני לא מפנה. הכל וולנטרי, אף אחד לא מכריח אף אחד. לא רוצה לפנות, אל תפנה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני יכולה לשאול שאלה?
אבנר עורקבי
על פי רוב מדובר בנכים מוגבלים והעיריות לא מאשרות בנייה על הקרקע. אני יודע את זה, אני יודע את זה מקרוב. דיברתי עם ראש העיר שלי.
יהודה סקר
גם בירושלים זאת אותה בעיה.
היו"ר אורי מקלב
אבנר, תן לי לכוון, אל תנצל את זה שאני צרוד. היא גם לא יכולה לרשום פרוטוקול. אנחנו חייבים להתמקד. אנחנו דנים עכשיו בשאלה מה עובר על האזרח במסגרת מה עשוי ומה עבר אזרח במסגרת הפינוי-בינוי. אנחנו רוצים להציף את הנושא ואנחנו קצת קצרים בזמן. יש הרבה אנשים שרוצים עוד להשיב ונתנו הרבה זמן לפונים.

אתה אומר שעל נכים במסגרת הפינוי-בינוי צריכה להיות הסתכלות אחרת לגמרי. קודם כל, הבנתי מאסף שיש לך הישג בזה, דהיינו נכה לא נחשב כל כך מהר מסורב פינוי וכל זמן שהוא לא קיבל את ההתאמות שלו במקום החילופי הוא לא נחשב סרבן פינוי.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אם אחרי 12
שנה לא הסכמת, אתה יכול...
היו"ר אורי מקלב
יוליה, נראה לי ש-12 שנה לא קשורות. בעקרון, הפרויקט לא יכול להימשך יותר מ-12 שנה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
מה זה סרבן פינוי?
היו"ר אורי מקלב
כשיש מסגרת פינוי תמיד לוקחים בחשבון שיהיו כאלה שמסרבים.
יהושע דוידוביץ'
יש חוק בכנסת.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
הבנתי, הבנתי.
היו"ר אורי מקלב
חברי כנסת מבינים מהר, רק הם לא מתמצאים במיליון נושאים.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אם מסבירים לאט אנחנו מבינים מהר.
היו"ר אורי מקלב
אתה אומר, אבנר, שבמסגרת כל הדברים האלה אתה בא להציף את הנושא של הנכים. יש משהו אחד במסגרת הפנימית של הנכים ואתה אומר: אני דורש שלא תחזירו אותי לאותו מקום, לא מעניין אותי שש שנים או 12 שנה, אני רוצה אפשרות לדבר אחר. שמעתי. איזה עוד דרישה? איך אומר משרד השיכון? למה? אני מחזיר אותך לאותה סביבה שלך, לאותו בניין שלך.
אבנר עורקבי
אני אומר את זה גם מהשינוי הרב והרציני שעובר על משפחה של ילדים נכים ואני בא מהכיוון של הילדים הנכים כי אני מייצג גם ילדים נכים. אתה לא יכול להעביר את הילד הנכה, מחדר שבו הוא מקבל את הסאקשן שלו ואת כל הטיפולים שלו לחדר אחר. לא. אתה צריך להעביר אותו לחדר קבוע ולא שהוא יעבור כל חודש או חודשיים או שנה מחדר לחדר. בית קבוע, זה מה שצריך לתת לו. בית קבוע. לא תוכלו לתת לו? לא תוכלו לעמוד מול זה? הוא לא ייחשב כסרבן. זאת ההצעה שלי כהצעת החוק הבאה.
היו"ר אורי מקלב
אתה אומר, אבנר, שצריך לעזוב את הנקודה אם מחזירים אותו או לא מחזירים אותו, נכה לא יכול להתגלגל בדירות שכורות ואם כבר אתה מעביר אותי, תן לי מקום שבו אני אמשיך את החיים שלי. זאת דרישה שאנחנו יכולים להבין אותה והשאלה היא אם יכולים גם לעמוד בה באמת במשרד השיכון. אני מבין את החשיבה מאחורי זה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
נשמע לי מאד הגיוני מה שהוא אומר.
אבנר עורקבי
יש לי פה שני ילדים נכים ולך תדע, אולי הוא צריך חמצן, אולי הוא צריך את זה או את זה. זהו, סיימתי.
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שראש העיר צריך לדבר.
יוסי נשרי
אתה רוצה שאני אתחיל?
היו"ר אורי מקלב
כן. כמה שנים אתה ראש העיר?
יוסי נשרי
ממאי 2007.
סופיה אלדור
אני מצטערת מאד, באתי לפה חולה עם דלקת חמורה והרופא החזיר לי טלפון.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל, רפואה שלמה ואנחנו שמחים שהרופא אישר לך להשתתף אתך.
סופיה אלדור
אם מותר לי גם, רציתי לומר כמה דברים.
היו"ר אורי מקלב
עכשיו את בזכות דיבור.
סופיה אלדור
ראש העיר מדבר?
שלומית אבינח
כן, אבל את תעשי סדר לפני.
יוסי נשרי
אין לי בעיה.
היו"ר אורי מקלב
ראש העיר מדבר ראשון, אבל מכיוון שסדר הדברים זה לא סדר התפקידים, תדברי עכשיו.
סופיה אלדור
יש שני דברים חשובים שרציתי להבהיר פה. קודם כל, דווקא בימים טרופים אלה יכול להיות שמהכנסת יבוא מזור. הסיבה מדוע הפרויקטים נמשכים כל כך הרבה זמן כי לאשר את התכניות של פינוי-בינוי לוקח בוועדות הסטטוטוריות התכנוניות מעל לשש שנים, כשרובן בוועדות מחוזיות. אנחנו הצענו אין ספור הצעות לקצר את התהליכים במקרים של פינוי-בינוי ואני כל הזמן אומרת – זה נשמע כאילו אני אומרת משפט סתם, אבל פה זה מוכיח את עצמו כמה שזה לא סתם – שכאשר מתכננים קרקע שאין עליה בתים, הקרקע לא יודעת שמתכננים עליה וזה לא אכפת לה, אבל כאשר מתכננים על גבי בתים שבתוכם גרים אנשים והאנשים האלה נמצאים במצב של אי ודאות בתקופה כל כך ארוכה, זה אכזרי.


כל הצעה שהגיעה ממשרד השיכון לקצר את תהליכי האישור של התכניות האלה באופן משמעותי, לא התקבלה.
היו"ר אורי מקלב
ברפורמה בתכנית הבנייה, שעכשיו הכנסת דנה בה, אין פרק שמתייחס לפרויקטים של פינוי-בינוי.
סופיה אלדור
בוודאי, רצינו לבודד את הפרויקטים של פינוי-בינוי. היתה לנו הצעה לאחד את הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, דבר שהיה מקצר לנו את תהליך האישור משש שנים אולי לשנה, אבל לצערנו היא לא התקבלה.
היו"ר אורי מקלב
אתם דיברתם בדיונים שהיו עד היום?
סופיה אלדור
בוודאי. במשרד המשפטים לא הסבירו לנו למה הם לא קיבלו את זה. זה הדבר הראשון שרציתי לומר.
היו"ר אורי מקלב
רק למען הסדר הטוב, את התב"ע אתם מתחילים אחרי שכבר מכריזים?
סופיה אלדור
תלוי, יש שני מסלולים. יש מסלול של תכניות ושל מקומות, שיוזמות העיריות עצמן. אז העיריות בעצם פונות להכריז על המתחם כמתחם לפינוי בינוי וגם מקבלות תקצוב לתכנון, אך ורק לתכנון, מהמדינה להכנת תב"ע, ולמנהל פרויקט שתפקידו בפועל ליידע את התושבים ולהחזיק אותם כל הזמן בתמונה.
יוסי נשרי
זה פרויקט מוכרז.
סופיה אלדור
זה בפרויקט שהוא במסלול רשויות מקומיות.
היו"ר אורי מקלב
עד כמה שלי ידוע, עד כמה שאני מתמצא בחוק, העיריה יכולה להכריז או להוביל תכנית בניין עיר בלי לשאול אף אחד.
סופיה אלדור
אני מייד מסבירה, אני מייד אסביר.
היו"ר אורי מקלב
אני מבין שהיא פונה אליכם כדי לקבל מימון על התכנון, אבל לא צריך אישור של הדיירים. יש להם זכות להתנגד. בתכנית בניין עיר לדייר יש זכות להתנגד, אבל אני יכול היום כעיריה לעשות הרחבות דיור בשכונה שאני רוצה לתת לה הרחבות דיור. אני לא צריך שהם יחתמו לי על התכניות כי אני יכול להגיש כעיריה. לעיריה יש זכות להגיש תכנית תב"ע.
סופיה אלדור
נכון, נכון.
יוסי נשרי
אם רוצה יקדם ואם לא רוצה, לא יקדם.
היו"ר אורי מקלב
אם רוצה לקדם יקדם ויש עכשיו זכות לדייר לבוא ולהתנגד ולומר: אני לא מסכים כי זה מפריע לי. סופיה, את יודעת שהבעיה הגדולה היא עד שזה מגיע לוועדה.
סופיה אלדור
בדיוק על זה דיברתי. להבדיל מפרויקטים רגילים, שבהם יש בעצם לאזרח אפשרות להתנגד רק בסוף תהליך התכנון, אנחנו פה מממנים מנהל פרויקט, שממומן לפי כמה פגישות הוא עשה עם התושבים, אנחנו דורשים ממנו מפגשים כלליים, דיוור ישיר, הודעות, הוראות, להציג את הפרויקט וכו'. אם הוא לא מביא לעיריה הוכחות – מי ששוכרת אותו זאת העיריה, אבל אנחנו משלמים לעיריה – בלי שיש לנו הוכחות מוצקות שהוגדרו מראש על שיתוף הציבור ועל הבאת הפרויקט לידיעת הציבור, פשוט מנהל הפרויקט לא מקבל את שכרו. זאת פעם ראשונה שבה מופעל מנגנון כזה מובנה של שיתוף הציבור.
היו"ר אורי מקלב
מי מבקר את מה שהוא מדבר עם הדייר ואיך שהוא משכנע את הדייר? מי מבקר אותו?
סופיה אלדור
הוא תפקידו להסביר לתושבים את מה שקורה בתהליך התכנון.
היו"ר אורי מקלב
את מהות הפרויקט. את החלק הקנייני ואת ההסכמים, מי עושה? היזם?
יוסי נשרי
היזם.
סופיה אלדור
רגע, אני רוצה להסביר את חלוקת התפקידים כי יש גם מסלול אחר שאני אסביר אותו אחר כך.
היו"ר אורי מקלב
שמשרד השיכון בעצמו עושה?
סופיה אלדור
לא, לא, לא, מה פתאום.
שלומית אבינח
של יזמים, מסלול של יזמים.
היו"ר אורי מקלב
על מה דיברת עד עכשיו? על איזה מסלול?
סופיה אלדור
על מסלול שהוא ביוזמת רשות מקומית ואנחנו, המדינה, עוזרים לרשות המקומית במימון פעולות תכנון ופעולות הסברה לתושבים.
היו"ר אורי מקלב
פרויקטור, אתם מממנים פרויקטור כמו שיקום שכונות ודברים בסגנון הזה.
סופיה אלדור
רגע. בעצם, תפקידה של העיריה הוא לקדם את התב"ע, על חשבוננו אבל לקדם את התב"ע.
היו"ר אורי מקלב
ולעקוב אחרי פעולות הפרויקטור, מנהל הפרויקט.
סופיה אלדור
תב"ע ופעולות הסברה. בחלק מההוראות שלנו אנחנו דורשים שכאשר יתחילו להגיע הכנסות לפרויקט, מאגרות כאלה ואחרות, כולן ייכנסו לקופה סגורה לצורך שיפור התשתיות וביצוע גינות. מרגע שהתב"ע מאושרת והרי כמעט רוב הרכוש בשכונות האלה הוא בידי הדיירים עצמם, הם בעלי הדירות, בעצם בסמכותם לבחור לעצמם את היזם על פי דעתם וזה אפילו לא חייב להיות אותו יזם לכלל הפרויקט אלא כל בית או שני בתים או שלושה בתים, שצריכים להתפנות בשביל להקים בניין חדש אחד, יכולים לקחת גם יזם אחר. הם בעצם עושים את האירוע עצמו ובהרבה מאד מקרים שאני מכירה התושבים לוקחים עורך דין והוא מכין להם מכרז בין חברות קבלניות. במכרז הם בוחרים לעצמם את החברה הקבלנית, שנותנת להם את התנאים הטובים ביותר. זאת עסקה פרטית לגמרי, בעצם עסקת קומבינציה כמו שאנחנו מכירים את המושג.
היו"ר אורי מקלב
איפה החלק של העיריה בחלק הזה? היא בעצם מקדמת את התב"ע.
סופיה אלדור
העיריה במסלול הזה מקדמת את התב"ע ואמורה אחר כך לייעד את הכספים שהצטברו לה בתוך הקופה לטובת הסביבה.
היו"ר אורי מקלב
רק כספים של אגרות?
סופיה אלדור
אגרות פיתוח, כל הדברים האלה, היתרי בנייה.
היו"ר אורי מקלב
היטלי השבחה? יש בזה היטלי השבחה?
יוסי נשרי
לא, לא, ברוב המקרים לא.
סופיה אלדור
זהו המסלול של העיריות.
היו"ר אורי מקלב
החלק הזה נראה לי חלק חשוב. הבנו מה התפקיד שלכם – אתם הרגולטור, נותנים כסף.
סופיה אלדור
עוד משהו חשוב שלא סיפרתי. מה המדינה בעצם נותנת לפרויקטים האלה? בפרויקטים הספציפיים האלה היא מממנת באופן חלקי את התכנון ואת פעולות ההסברה לתושבים והיא נותנת הנחות מיסוי מפליגות לתושבי הבתים הישנים.
היו"ר אורי מקלב
מה זה מפליגות?
שלומית אבינח
מה זה מפליגות?
סופיה אלדור
בעצם, התהליך הזה של ויתור על הדירה הישנה וקבלת הדירה החדשה יש בו כל מיני מסים.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
הוא אמר שאין היטלי השבחה.
שלומית אבינח
מס רכישה.
סופיה אלדור
מס רכישה, מס שבח.
שלומית אבינח
הדייר פטור מזה.
סופיה אלדור
יש שם כל מיני מסים, מע"מ וכו'. כל מיני מסים. בדירות שבאחזקת הדיירים שגרים שם המדינה מוותרת על המסים.
היו"ר אורי מקלב
כולנו קנינו דירות. אחד מוכר דירה וקונה דירה ויש לו מס שבח עליה.
סופיה אלדור
אני רוצה לספר לכם משהו מהותי. רגע, אני רוצה לספר לכם משהו מאד חשוב.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אבל על מה אנחנו מדברים? שפינוי-בינוי זה טוב? ברור שזה טוב.
סופיה אלדור
רגע, תרשו לי להגיד משפט עד הסוף.
יוסי נשרי
לא לכולם זה טוב.
סופיה אלדור
משהו שהוא רלוונטי לבקשת האזרח.
שלומית אבינח
תנו לה לדבר.
סופיה אלדור
האזרח יכול ליהנות או הפרויקט יכול ליהנות מאותן הנחות המיסוי גם אם הדירה המתקבלת על ידי האזרח, הדירה החדשה, היא לאו דווקא בפרויקט. מי שרוצה לא לחכות, כמו שפה נאמר, שלוש שנים עד שייבנה הבית החדש, יכול לסכם עם היזם שהוא יקבל דירה מיידית ולא יצטרך לעבור פעמיים, דירה מיד שנייה, קרוב לוודאי, באיזשהו מקום אחר, ולעבור אליה. אפילו אם יש הפרש בין ערך הדירה שהוא מקבל בפועל כי אולי היא דירה ישנה, אולי היא פחות טובה מהדירה החדשה, לבין הדירה שהגיעה לו, הוא יכול לקבל את ההפרש בכסף, ממש בכסף.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
במקרה שנניח באים לאבנר ונותנים לו דירה אחרת...
סופיה אלדור
והדירה הזאת שווה פחות מהדירה שהגיעה לו.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
והוא, נניח, לא מבסוט מהדירה, הוא רוצה משהו אחר.
סופיה אלדור
זה צריך להיות על דעתו.
יוסי נשרי
הוא לא עובר אם הוא לא מרוצה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
השאלה היא האם בעצם הסירוב שלו, העובדה שכבר הציעו לו דירה אחרת, הופכת אותו לסרבן כי הנה, נתנו לך דירה ולא קיבלת אותה.
סופיה אלדור
לא, לא. קודם כל, חוק הדייר המסרב מוציא מהכלל את הבעיות הסוציאליות השונות, כלומר נכים וכאלה. כלומר, לא כל כך מהר מכריזים עליהם כעל סרבנים. זה כבר מובנה בתוך החוק. לכן אני אומרת שמבחינת המדינה, המדינה פתחה אפשרויות נוספות, למשל לאנשים קשישים.
שלומית אבינח
אבל מי מיידע את האזרחים? מי מיידע את האזרחים אובייקטיבית?
סופיה אלדור
רגע, רגע. מה שקורה הוא שכרגע המסלול בבית משפט, אבל עכשיו במסגרת הרפורמה הצענו להכניס שלב ביניים שבו תהיה אפשרות גם לפנות למעין פיגורה של שמאי מכריע. בכל המקרים שעד עכשיו נדונו בבית המשפט, באמת שלחו את הצדדים לגישור והדברים הסתדרו בתהליך הגישור. מה שחשוב לומר הוא לגבי זקנים, למשל. הם לא רוצים לעבור דירה פעמיים מכיוון שהם לא יודעים מה יקרה בתקופת הביניים הזאת והם יוכלו מייד לקבל פתרון. האדון פה אמר שלא נוח לו לעבור דירה פעמיים, הוא יכול...
היו"ר אורי מקלב
סופיה, הבנו את העניין. אנחנו רוצים לשמוע את ראש העיר. נניח שברור לנו החלק הזה של משרד השיכון וכל מה שאתם נותנים זה יפה מאד, ההקלות במסים, עזרה לעיריה במימון התכנון והדאגה שהכספים שהעיריה מקבלת יהיו גם לטובת הפרויקט. הבנו שסגרתם את החלק של העיריה והחלק שאתם נותנים. אנחנו גם מבינים דבר אחד, שיש לאדם כמה אפשרויות שהוא רוצה, יש לו מגוון אפשרויות. כן מעניין אותנו, ותכף נגיע לזה, בחלק הזה שבו הדייר עומד מול הקבלן, מול היזם או מול המשרדים, זה החלק הבעייתי בעניין.
סופיה אלדור
אבל זאת עסקה פרטית והמדינה לא יכולה להיכנס.
היו"ר אורי מקלב
אבל העסקה הפרטית הזאת היא כאן הנושא הבעייתי. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאותו מסבירן, זה שמשכנע, בחלק הזה מה יהיה בפרויקט וכמה הוא טוב...
סופיה אלדור
לא מתפקידו להיכנס לעסקה פרטית.
היו"ר אורי מקלב
הוא לא נכנס לנושא הזה.
סופיה אלדור
נכון.
היו"ר אורי מקלב
האדם, אותו אחד, לא כולם אנשים שמבינים בזה. תאמיני לי שגם כשאני אלך לקנות דירה, עם כל הנסיון שלי, אני אתייעץ קודם. אנשים מתייעצים וחושבים, אבל יש כאלה שלא יודעים מי מגן עליהם. האם אנחנו יודעים אם לא מפעילים עליהם דברים כאלה ואחרים? לך אין תשובה בעניין הזה.
סופיה אלדור
לא שאין לי תשובה, יש לי תשובה.
היו"ר אורי מקלב
שלמדינה אסור להתערב.
סופיה אלדור
שאלנו אותן השאלות את הייעוץ המשפטי שבמשרדנו ונאמר לנו באופן חד משמעי, שהמדינה לא יכולה להתערב. זאת עסקה פרטית בעצם בין בעל הדירה לבין היזם, שהתושבים כולם בחרו אותו באותו בלוק והמדינה לא יכולה בשום פנים להיות חלק מהעסקה הזאת.
היו"ר אורי מקלב
סופיה, אני מבין. אנחנו נתקלנו בהרבה מקרים כאלה, של המשרדים. אני נמצא בחלק של הרגולטור ואני מגיע, אבל, כפי שאת יודעת, הרבה מקרים שעברו דרך הוועדה הזאת ודרך עוד הרבה ועדות אחרות וגם דרך ארגונים כאלה ואחרים, זה לא עזר והגיעו לבית המשפט. פתאום התברר שהיועצים המשפטיים, האפשרויות והאחריות שלנו והדאגה שלנו צריכה להיות דאגה יותר מורחבת. אנחנו לא יכולים באיזשהו מקום לזרוק את האנשים, לשכנע אותם לעשות את הדברים האלה וכמה זה טוב ומה העתיד, ובחלק המכריע, כשהוא צריך לעמוד מול היזם, מול העסקה האמיתית שלו, שם אנחנו לא יכולים להתערב.
סופיה אלדור
מאה אחוז. אני מוכרחה להגיד לך שאנחנו היינו מודעים לכך ולכן נלחמנו מאד מול רשות המסים לפתוח מסלולי פיצויים, כלומר שתהיה אפשרות גם לעבור לא דווקא לדירה חדשה ולחכות ושיהיה פתרון למשפחה שרוצה לעבור מיידית למקום אחר, ישן. על זה נלחמנו.
היו"ר אורי מקלב
זה לא יוצא אפשרי, אני לא רוצה להיכנס לזה. את אומרת שזה אפשרי.
סופיה אלדור
בשום פנים ואופן. אני ארכיטקטית בהשכלתי.
היו"ר אורי מקלב
את אומרת שהוא לא חייב דווקא באותו פרויקט.
סופיה אלדור
נכון, הוא יכול לעבור לכל מקום שהוא רוצה.
היו"ר אורי מקלב
אבל לא בכסף. הוא מקבל כסף?
סופיה אלדור
לא.
קריאה
לא, הוא מקבל דירה.
סופיה אלדור
הוא חייב לקבל דירה, הוא חייב לקבל דירה.
היו"ר אורי מקלב
את אומרת שרציתם אפילו לתת כסף.
סופיה אלדור
אבל אם הדירה הזאת במקרה יותר זולה ממה שהגיע לו בפרויקט החדש, הוא יכול לקבל את ההפרש בכסף והמדינה לא ממסה את זה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
מי עושה את השמאות?
סופיה אלדור
שמאי פרטי. רציתי לומר רק דבר אחד – אני מאד רציתי שיהיה איזשהו מנגנון ממשלתי של ייעוץ משפטי לתושבים, אבל נאמר לי שזהו דבר שבעצם נכנס לתחום שבין האזרחים לבין הספק. זאת עסקה פרטית לחלוטין ואנחנו לא יכולים. פניתי, דרך אגב, לארגון שנקרא 'במקום', שדואג לזכויות האזרח והצעתי להם שייתנו סיוע משפטי בחינם לאנשים. אני פניתי אליהם בבקשה כזאת כי המדינה, לפי מה שנאמר לי חד משמעית, לא יכולה להיות חלק וצד בעסקה פרטית.
שלומית אבינח
תנו לראש העיר לדבר.
קריאה
מה עם הקשישים?
סופיה אלדור
הקשישים אותו דבר, הם יכולים לעבור מיידית.
היו"ר אורי מקלב
בדברי ההקדמה שלי אמרתי שעל פי רוב מדובר באוכלוסיה חלשה כי ברוב האזורים של הפינוי, האוכלוסיה שם היא אוכלוסיה חלשה. יש שם גם דירות עמידר וכן הלאה. משה, יש לך כמה היבטים – יש לך נסיון בפרויקט הזה ואתה יכול להעשיר אותנו בידיעה וגם בדברים שיש לך ביקורת.


אנחנו זכינו לארח אותך כאן בוועדה מכיוון שהפונים היו מקריית אונו ואתה מהפרויקט הראשון או השני?
יוסי נשרי
הראשון.
היו"ר אורי מקלב
הראשון בארץ. יש לכם גם זכות ראשונים.
יוסי נשרי
קודם כל, ברשותך, היושב ראש, אני מזמין אותך לבוא ולראות את הפרויקטים שעושים בקריית אונו. זה פרויקט ראשון, אבל עכשיו זה יורחב. מתהווים עוד שני פרויקטים ובקרוב הולכים לאשר את הפרויקט השלישי. אנחנו מדברים כרגע על הפרויקט ההוא של שאול המלך והוא לא פרויקט שהממשלה קידמה אותו אלא הוא פרויקט שהתקדם והתחיל מזה שהתושבים פנו לעיריה בזמנו, לחברה הכלכלית, והחברה הכלכלית מטעם העיריה היא זאת שפעלה בשטח באמצעות אנשים שגרו שם. החתימו את התושבים, הביאו את אותן חתימות ואז החברה הכלכלית יצאה למכרז. במכרז זכתה חברת מצלאווי לקדם את הפרויקט של פינוי-בינוי, כלומר פה התקשרה החברה הכלכלית ביציאה למען התושבים, על פי בקשת התושבים, וחברת מצלאווי זכתה.
אבנר עורקבי
זה לא פרויקט פינוי-בינוי?
שלומית אבינח
אבנר, אל תפריע לו.
אבנר עורקבי
שאלתי שאלה אם זה פרויקט פינוי-בינוי.
היו"ר אורי מקלב
אבנר שאל שאלה וגם אני רוצה לשאול אותה. אמנם משרד השיכון לא היה מעורב בזה, אבל קיבלתם את כל הזכויות.
יוסי נשרי
לא אנחנו קיבלנו. הוא הוכרז כפרויקט פינוי-בינוי.
קריאה
במסלול ניסויי.
היו"ר אורי מקלב
אחרת לא היו מקבלים הטבות מיסוי, אבל לא הייתם צריכים לא את הכסף של קידום התכנון.
יוסי נשרי
לא, לא המדינה שילמה את זה.
היו"ר אורי מקלב
וגם את הפרויקטור גם לא הייתם צריכים, את אותו אחד שמסביר.
יוסי נשרי
גם לא, נכון.
היו"ר אורי מקלב
אבל במסגרת ההקלות זה נכנס כן לתוך המסגרת, זה הוכרז כדי לקבל הטבות המיסוי, בעיקר כדי לקבל את הטבות המיסוי.
יוסי נשרי
בוודאי, אחרת לא היינו יכולים לקבל. בתוך כל ההסכם שעשו לחברה הכלכלית היה הסכם בין החברה הכלכלית לבין היזם מי הולך לפתח את השטחים, את הגינון, את הפיתוח, את התשתיות, את החשמל ואת כל מה שקשור מסביב. זה נחתם בהסכם בין החברה הכלכלית לבין היזם.


אני רוצה, ברשותך, להתייחס לנושא של איתן. את איתן אני מכיר הרבה מאד שנים, עוד לפני שהתחתן, עוד לפני שהלך לצבא, מכיר את ההיסטוריה שלו.
היו"ר אורי מקלב
בזכות היותך ראש עיר?
יוסי נשרי
לא, עוד לא הייתי ראש עיר בכלל. בכלל לא הייתי ראש עיר וגם לא חשבתי להיות ראש עיר. אני מכיר אותו ובגלל ההיכרות שלי אתו ובגלל המצב הקשה שלו, שהוא חווה בחיים שלו, ובגלל המצב המשפחתי והנכויות לקחתי על עצמי מול היזם לבקש ממנו שלפנים משורת הדין ייתן לו שכירות היום וייקח אותו היום. ייתן לו כסף, יפנה אותו מהמקום שלו.
איתן יאיר
למה, יוסי, תסביר למה. תסביר למה פוניתי מהבית שלי. תסביר לי למה.
יוסי נשרי
אני הפרעתי לך לדבר?
היו"ר אורי מקלב
איתן, איתן.
איתן יאיר
לא, אתה אומר שאתה פנית בשביל שהוא יפנה לפני הזמן. תסביר למה.
היו"ר אורי מקלב
איתן, איתן, זאת קריאת הביניים האחרונה. אני לא קורא לזה התפרצות. זאת קריאת הביניים האחרונה. תודה. תרשום ואני אאפשר לך לדבר. תאמין לי שדברים מתקבלים כשאתה אומר אותם בנחת וככה זה לא מוסיף לעניין. אבנר, אותו דבר, זה לא מוסיף שום דבר אלא ההיפך. כן, בבקשה.
יוסי נשרי
לאחר שהוא פנה אליי מספר פעמים וביקש ממני סיוע זימנתי את הקבלן אליי וביקשתי ממנו שלפנים משורת הדין ייתן לו פתרון היום ולא יחכה לתקופה שהוא צריך לפנות כי היזם מול הדיירים עשה את ההסכם מתי הוא מפנה אותם, מתי הוא משלם להם את ה-500 דולר, לאיזה תקופה וכן הלאה. פה אמרתי לו שיש מקרה חריג ואני מבקש ממנו לפעול מייד, למרות שבתקופה ההיא...
היו"ר אורי מקלב
אני רק רוצה להבין אותך. למרות שהבניין שלו עוד לא נהרס...
יוסי נשרי
למרות שהוא עוד לא היה בקטגוריה של הריסת הבניין ולאור זאת שהוא בא ויש לו ילדה חולת אסתמה וקשה לה עם הנשימות והאבק וכו' וכו', הוא נענה לבקשה. בכל היתר, יצאתי מהתמונה ולא נכנסתי כי אנחנו כרשות מנועים מלהיכנס לנושא נדל"ני. זה נושא קנייני פרופר שאנחנו לא נכנסים אליו. לא נכנסנו לבדוק איזה ריצוף שמים, איזה אסלות שמים, איזה ברזים שמים. זה לא ענייננו. אנחנו יודעים דבר אחד – העיריה, כעיריה באמצעות החברה הכלכלית, דחפה את הפרויקט על מנת לשפר בצורה משמעותית את הדיור שיש לאותם דיירים שגרים שם, והם גרו בתנאים בלתי סבירים לחלוטין, בצורת המבנה, בחיים שיש להם, במספר המטרים שיש להם, וקיבלו דירות, אני חושב – שדרגו את החיים שלהם בצורה משמעותית לאחר שקיבלו את הדירות.


נכון, יש תקופה קשה. זה לא שאתה מקבל אדמה בתולה, בונה עליה, באים הדיירים וקונים פה. זה פרויקט מאד מאד מורכב כי אתה גם בונה כשאנשים גרים שם, גם צריך לסיים את הבנייה, גם צריך להכניס אותם בחזרה לדירות ולהמשיך את ההריסות הלאה. הרי אתה לא הורס את כל השכונה כי אי אפשר.
היו"ר אורי מקלב
יש כבר בניינים שמאוכלסים?
יוסי נשרי
ודאי, ודאי שיש. השבעה כבר מאוכלסים.
היו"ר אורי מקלב
מתי התחיל האכלוס?
יוסי נשרי
באוגוסט 2004.
יהושע דוידוביץ'
באוגוסט 2004 אוכלס בניין ראשון, שנהרס שנתיים לפני זה. אין דייר שהיה בחוץ יותר משנתיים וחצי. אין דבר כזה. המקסימום שדייר היה בחוץ הוא שנתיים וחצי.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שאם איתן לא היה מפונה קודם, הוא היה מפונה רק לפני שנה-שנה וחצי.
יוסי נשרי
הוא לא פונה, איתן לא פונה קודם.
היו"ר אורי מקלב
איתן לא פונה, אבל אם, נניח, השכן שלו פונה רק לפני שנה וחצי...
יוסי נשרי
רק לפני שנה וחצי ועוד חצי שנה-שלושת רבעי שנה הוא מתאכלס.
היו"ר אורי מקלב
אני מתאר לעצמי שגם הוא היה באתר בנייה ולא היה פשוט לגור שם.
יהושע דוידוביץ'
כמו בכל מקום שבו לידך בונים ובונים.
יוסי נשרי
למען הפרוטוקול, כבודו, היו לי עוד מספר פניות של תושבים ואני אמרתי להם: אני לא מתערב בנושא הנדל"ני. שכונה לידם, הרוגי מלכות בבל, גם היא בקרוב הולכת לקבל אישור של הוועדה המחוזית, וביקשו. אמרתי להם: לכו ליזם ומבחינתי שהוא יעשה מה שהוא רוצה. הוא רוצה לפנות אתכם, לתת לכם? אנחנו לא מתנגדים ולא נתנגד. זה עניין שלכם קנייני.
היו"ר אורי מקלב
אתם מקבלים את התב"ע ואנחנו מקבלים את התשתיות ולוקחים אחריות על הגינון, על כל התשתיות שמסביב.
יוסי נשרי
לאחר שאנחנו מקבלים, ודאי.
היו"ר אורי מקלב
כן, כלומר זאת הפרוצדורה בעניין הזה.
יוסי נשרי
בהסכם פיתוח. זה הסכם פיתוח שנעשה בין הרשות לבין היזם.
היו"ר אורי מקלב
אתם צריכים גם לקבל את האישור של משרד השיכון.
יוסי נשרי
לא, זה היזם, לא העיריה.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה מתחיל בעיריה.
יוסי נשרי
מה שסופיה אלדור אמרה לך זה פרויקט אחר.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה מתחיל, כלומר ההכרזה על המקום, ההכרזה על פינוי זאת העיריה.
יהושע דוידוביץ'
בלי הסכמה של העיריה לא יכול להיות פרויקט.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת, ההכרזה, כשמתחילים בתהליך ולא משנה מי מקבל את האישור פורמלית...
יוסי נשרי
בוודאי, צריך אישור ומעורבות של העיריה באישורים ובקידום ורצון לקדם את הדברים.
היו"ר אורי מקלב
לאחר מכן העיריה צריכה לקבל החלטה להעביר תב"ע במקום הזה ולאחר מכן יש לה עוד חלק אחד של התשתיות הציבוריות והפיתוח הסביבתי – מבני ציבור או לא מבני ציבור, כל אחד בהסכם שיש לו מול היזם, שיש לעיריה מול היזם. כלומר, היזם מול שני גופים הוא צריך לעמוד בגדול, חוץ ממשרד השיכון בחלק הטכני. הוא עומד מול העיריה בחלק הציבורי – בגינות, בגני ילדים וכו', כל מקום מה שצריך העיריה קובעת לעצמה.
יוסי נשרי
גם בתב"ע הוא עומד מול העיריה.
היו"ר אורי מקלב
ברור, אבל במקרה הזה יש לה גם תפקיד שהיא אחראית. מה זה עיריה? זה ועד בית גדול שאחראי לתושבים כמה מוסדות ציבור צריך, איזה סוג מוסדות ציבור, אם זאת אוכלוסיה מבוגרת אולי צריך יותר מועדונים ואם זאת אוכלוסיה צעירה צריך יותר גני ילדים. העיריה קובעת לעצמה ועכשיו היא מחליטה מה היא מקבלת מהיזם, האם הוא בונה את הדברים האלה או שבונה רק את הגינות, את הכבישים, את המדרכות וכן הלאה.
יוסי נשרי
יש תכנית פיתוח, זה לא דבר פשוט. אלה דברים מאד מורכבים. צריך להתחבר לתשתיות ישנות עם תשתיות חדשות.
היו"ר אורי מקלב
מים, ביוב.
יוסי נשרי
נכון. בשביל זה יש מחלקה בעיריה שאמונה לעשות את הדברים האלה. זה החלק של העיריה בקטע הזה. העיריות, מי יותר ומי פחות, מדרבנות את התושבים, מדרבנות את היזמים בייחוד באזור המרכז, שבו יש גם מדיניות ממשלתית לעניין הזה במשרד הפנים ובמשרד השיכון, שרוצים לעודד את אותם בתים ישנים משנות השמונים ומטה או ללכת לנושא של עיבוי או תמ"א 38 או מה שאנחנו קוראים במילים יותר רחבות: התחדשות עירונית, בגלל נושא של צפיפויות, בגלל חוסר בקרקעות. יש פה אמירה ממשלתית בחוק הזה ואנחנו, כרשות, היכן שיש לנו מקום לעזור ולסייע לתושבים בשביל שישדרגו את החיים שלהם, אנחנו בעד. אנחנו עוזרים ודוחפים במידת האפשר עד לקטע הנדל"ני, עד לקטע של הדברים שקשורים בין היזם לבין אותו דייר, שהולך לעשות את הדברים. מפה והלאה שוקי יסביר לך את הדברים.
היו"ר אורי מקלב
בעצם אין לך מה להגיד מפני שאתה אומר שזה חלק ששייך ליזם.
יוסי נשרי
לא אמרתי את זה. אמרתי שלגבי איתן אני כן התערבתי באופן אישי וביקשתי מהיזם לפנים משורת הדין: קח לעצמך את המשפחה. נכון, יעלה לך עוד כמה שקלים, ותממן להם את השכירות. כמה הוא סגר אתו או לא סגר אתו? זה עניין שלהם. אני לא נכנס לזה.
היו"ר אורי מקלב
כאיש ציבור אני שואל אותך – מתברר פה שאיתן, שאתה קצת הכרת אותו, לא היה צריך לעמוד מול הקבלן והוא לא היה מודע.
יוסי נשרי
מה הוא לא ידע? למה הוא לא מודע?
היו"ר אורי מקלב
אתה יזמת את זה ואמרת: יש לו ילדים נכים, תקדים את הפינוי שלו כדי שהוא לא יסבול.
יוסי נשרי
לא. אמרתי: תפנה אותו למקום זמני לפני התאריך שהוא קבע לו מתי הוא מפנה אותו.
היו"ר אורי מקלב
מה שמתברר הוא שה-500 דולר או הסכום הזה לא הספיקו וזה לא מתאים.
יוסי נשרי
אני לא נכנס לזה. אני מצטער מאד, אני לא נכנס לזה. אני לא אכנס לזה, עם כל הכבוד. מצדי שייתן לו 3,000 דולר בחודש, מה זה עניין שלי?
היו"ר אורי מקלב
מתברר לנו שבהסכמים שיש עם יזמים יכול האזרח ליפול בפח. נניח שהדבר הזה לא היה בזמן הקודם....
יוסי נשרי
למה ליפול בפח? אני לא מבין.
היו"ר אורי מקלב
לכן אני עושה אתך את הסימולציה הזאת לראות אם אני מבין נכון. נניח שזה לא היה זמן מוקדם אלא בזמן הנכון ובאמת, ברוך השם, זה רק לקח שנתיים במקרה הזה, אבל זה יכול היה גם לקחת יותר. עכשיו התברר שהוא עשה אתו הסכם על 500 דולר ותוך חצי שנה התברר שהכסף הזה לא מספיק.
יוסי נשרי
מה אתה רוצה שאני אעשה?
היו"ר אורי מקלב
אני שואל אותך, האם מתברר לנו שיכול להיות שיש לקונה כאן לנו, כמייצגי ציבור, במסגרת זה שאנחנו "זורקים" את הדיירים האלה, המפונים....
יוסי נשרי
לא, לא.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
יש לי גם שאלה נוספת, אדוני ראש העיר.
היו"ר אורי מקלב
לא המפונים, סליחה. כשמחדשים להם את האזור.
יהושע דוידוביץ'
הם לא מפונים, הם בעלי קרקע. הם בעלי קרקע עשירים.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אל תגזימו, באמת. הם לא עשירים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו דוחפים אותם, אנחנו מדרבנים אותם, מבקשים מהם, דוחפים אותם לעסקה כזאת.
יוסי נשרי
זה האינטרס שלהם.
היו"ר אורי מקלב
נכון, לטובתם. לטובתם, זה נכון.
יוסי נשרי
הם רוצים, הם מקדמים את זה.
היו"ר אורי מקלב
נכון, לטובתם. יכול להיות, ואני אומר את זה כאן על השולחן, ש-80%-85%, אפילו ב-90% זה נהדר, יכול להיות, אני לא יודע, אבל מה אנחנו עושים מבחינתי עם ה-10% האלה או עם המקרים האלה, שבכל אופן מתברר לנו שבגלל כוח המיקוח שלהם, בגלל חוסר המודעות שלהם – הם עסוקים בדברים אחרים ואני לא רוצה להגיד, כי תכף אני אואשם בעבירה על החוק שמי שמוגבל, חס וחלילה, העיסוק שלהם בילדים, עיסוק בעצמם גורמים להם לבעיה בהתנהלות ואנחנו רואים את זה בעוד דברים. הבעיה הפיזית הזאת גורמת להם גם לקושי בהתנהלות. יוליה, בבקשה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני רוצה לשאול שאלה. יוסי, על פניו נשמע מאד הגיוני ובאמת טוב פרויקט פינוי-בינוי, בוודאי ובוודאי כשמתייחסים לציבור כמו שצריך, אבל מה שחורה לי פה הוא שאתה בא ואומר שמרגע שקיבלתם תב"ע ויצאו כל המושגים שלא למדתי אותם, זה בין הדייר לבין היזם והעיריה, באיזשהו מקום, קצת נסוגה ואומרת: זהו, כרגע זה כבר לא באחריות שלי. השאלה היא האם לא צריך להיות מצב שבו העיריה מחייבת את היזם לעמוד בכל הקריטריונים, כולל אלה החדשים שאני מניחה שאנחנו גם נחשוב עליהם בעקבות הדיון הזה כדי שהיזם לא יוכל להיות יזם אם הוא לא יפתור את הבעיות מסוג אבנר או מהסוג של הגב' נפתלי או מסוג איתן וכו'. זאת אומרת, כשאמרו הרגע שאם נניח נגמר הכסף, אתה אומר: מה אני אעשה? אני לא יודעת, אבל לי קצת קשה לקבל את האמירה: מה אני אעשה?
יוסי נשרי
לא, את לא מסבירה את עצמך טוב. את אומרת לי: אתה תהיה יזם, אתה תיקח כסף ואתה תתעסק בנושא של נדל"ן, תתעסק בנושא שאסור לי על פי חוק ואני לא אתעסק בהם. זה מה שאת אומרת לי ואני לא אעשה את זה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני חושבת שהאחריות שלך צריכה להיות...
יוסי נשרי
האחריות שלי צריכה להיות שהתב"ע תאושר כמו שצריך על פי דין.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זה נורא טכני, אבל איפה התושבים? איפה בני האדם?
יוסי נשרי
יש לך דירה ומה שאת אומרת לי הוא שמחר בבוקר אני אבוא ואוציא אותך מהדירה ואני אעשה מה שאני רוצה בדירה שלך. אני כעיריה אוציא אותך.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
לא, זה לא מה שאני אומרת. זה לא מה שאני אומרת.
קריאה
זה בדיוק מה שנעשה וזאת הבעיה.
יוסי נשרי
זה מה שאת אומרת.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
לא, אני אומרת משהו הפוך. אני אומרת שיש לי דירה ורוצים להוציא אותי ואתה, כראש עיר, מבין שהפרויקט הזה הוא טוב לך לפיתוח העיר, לתשתיות, לכל הדברים האלה. אתה לוקח קבלן והוא כאילו מראה לך: הנה, אני כזה, אני חמוד, אני מדבר עם כולם, ככה אני משקיע וככה אני עושה. אתה אומר: מצוין וחותם אתו. מרגע שהוא עוזב אותך אתה לא בעסק והתושבים שלך סובלים.
שלומית אבינח
מול הקבלן כי ההתנהלות היא מול הקבלן.
יוסי נשרי
אבל אני לא לוקח את הקבלן. הוא לא חתום מולי. הם חותמים מול היזם.
שלומית אבינח
יוליה, הדיירים עושים מכרז לבחור את הקבלן. הדיירים בוחרים את הקבלן.
היו"ר אורי מקלב
חברת הכנסת שמאלוב אומרת דברים ואני גם אעצים אותם.
יעקב ברוש
חברת הכנסת יוליה, אני אעזור לך. רוב הפרויקטים שבהם אין איזושהי כתובת מוצהרת, מה שעושים הדיירים, הם לא כאלה טפשים כמו שאת חושבת.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני ממש לא חושבת שהם טפשים.
יעקב ברוש
הם לוקחים לעצמם גוף. יש היום גופים שעושים את זה תמורת תשלום, שהם מלווים את הפרויקט מטעם הדיירים והם בודקים את כל אותם דברים שאת אומרת. ברוב הפרויקטים קיימים גופים כאלה ואני ארחיב עכשיו לגבי עמידר. איפה שיש אפילו דירת עמידר אחת בתוך פרויקט, אנחנו הופכים להיות הגוף הזה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
מעולה.
יעקב ברוש
לנו יש צוות שכולל עורכי דין, אדריכלים, אנשי הנדסה, אנשי נכסים ואנחנו מלווים את הדיירים מתחילת הפרויקט ועד סופו. אנחנו גם מוודאים שהם מקבלים את הזכויות שלהם, שהחוזה הוא חוזה, שהחוזה הוא ריאלי ורציונלי ושבסופו של דבר הם מקבלים את המקסימום כמו שקיבלו כל הדיירים. בפרוקטים שאנחנו מכירים יש גופים שמייצגים את הדיירים וקיימים היום הרבה מאד גופים כאלה, שעושים את זה.
היו"ר אורי מקלב
ארגוני צרכנים כאלה?
יעקב ברוש
כן. זאת קבוצה של עורך דין, אדריכל ושמאי, שמלווים פרויקט של פינוי-בינוי.
היו"ר אורי מקלב
ארגונים וולנטריים?
יעקב ברוש
לא, לא, הם עושים את זה בכסף.
שלומית אבינח
הדיירים משלמים.
יעקב ברוש
הם עושים את זה בכסף טוב. הם מייצגים מצוין את הדיירים.
שלומית אבינח
ודיירים שלא יכולים לשלם?
יעקב ברוש
הדיירים יכולים לשלם.
שלומית אבינח
יש לי שאלה אחרת.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
למה אתם ככה? תקשיבו, זה ממש מוזר לי. אתה בא ואומר: הדיירים יכולים לשלם. אני לא חושבת שאבנר, למשל, יכול לשלם. אני לא חושבת שאיתן יכול לשלם. מה זאת אומרת: הדיירים יכולים לשלם? באותו בניין יש לך דיירים שיכולים לשלם ויש דיירים שלא יכולים לשלם.
יוסי נשרי
לא הדייר משלם, מפילים את זה על היזם. הדייר לא מוציא שקל מהכיס.
יעקב ברוש
הדייר לא מוציא שקל מהכיס.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אז מי משלם?
יעקב ברוש
מפילים את זה על היזם.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אז מה, החתול שומר על השמנת?
קריאה
לא, את לא מבינה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני לא מבינה. כשאני שואלת שאלות קשות אני תמיד לא מבינה. בכנסת למדתי שמייד כששאלתי שאלה שלא מוצאת חן, אמרו לי: את לא מבינה את העניין. תסבירו לי את זה.
יעקב ברוש
לא, לא אמרנו את זה, חס וחלילה. אלה לא שאלות קשות בכלל. זאת שאלה קלה מאד, היא לא שאלה קשה.
היו"ר אורי מקלב
יעקב, אני אגיד לך מה היא אומרת. אתה מנהל חברה ואתה חזק מאד. דרך אגב, יש לנו שמועות והדלפות שרוצים להפריט גם את עמידר במסגרת חוק ההסדרים. יוליה שאלה שאלה וגם מנהלת הוועדה הכינה כחומר רקע לחברי הוועדה. אני אדליף לכם מתוך החומר שלפנינו.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
שלא קראתי אותו, דרך אגב.
היו"ר אורי מקלב
בפועל הקבלנים לא עומדים בהבטחות ובלוח הזמנים, השכירות שהם נותנים לאנשים לא מספיקה להם לשכירות ובעצם אין לדיירים המפונים מדירותיהם...
יוסי נשרי
אין דבר כזה כי כל עוד הוא לא מחזיר אותו, הוא משלם לו שכירות.
שלומית אבינח
אבל השכירות לא מספיקה. משפחת נפתלי לא מקבלים שכירות, לא מקבלים כלום.
יהושע דוידוביץ'
זה לא נכון.
היו"ר אורי מקלב
לא, הם לא רוצים וזה לא משנה. הם הולכים למשפט אתם. אדם שהתפנה מרצון ובהסכם, הכל ברוח טובה וסיכמו על 1,000 דולר שכר דירה. הוא שכר דירה בבניין מסוים ותוך חצי שנה היתה קפיצה דרמטית במחיר השכירות והמחיר עלה ל-1,500 דולר.
יהושע דוידוביץ'
הדייר יקבל יותר.
שלומית אבינח
זה כתוב לו בחוזה? אתה מחתים אותו על זה?
היו"ר אורי מקלב
אתה תתן לו 1,500?
יהושע דוידוביץ'
אני אתן מה שהוא צריך לקבל. העקרון בפינוי-בינוי אומר – אני אומר לכם שאנחנו החברה הראשונה שביצעה בארץ פינוי-בינוי בהצלחה רבה, בהצלחה רבה. הפרויקט השני במדינת ישראל, גם הוא של חברת מצלאווי בכפר סבא. הראשון בקריית אונו, השני בכפר סבא ואנחנו מתחילים עכשיו פרויקט שלישי ברמת גן. אנחנו בינתיים היחידים שעשינו את זה ואני מדבר עכשיו כיזם הרבה שנים.
היו"ר אורי מקלב
אני אתן לך לדבר ותציג את החברה, אבל קודם כל תענה לי רק על השאלות של השכר דירה. הוא יקבל פיצוי?
יהושע דוידוביץ'
יקבל.
היו"ר אורי מקלב
איך? יש לך בחוזה?
יהושע דוידוביץ'
לא. אני מדבר כאן כיזם ואני רק רוצה לומר ואולי תשמעו בדברים שלי. בחוזה זה לא כתוב. בחוזים החדשים קבענו מנגנון לטובת הדיירים. יהיה מנגנון של שמאי שייקבע אחת, אחת לשנתיים יבדקו ואם שכר הדירה עלה הוא יקבל יותר. העיקרון שעומד בפינוי-בינוי הוא שדייר לא מוציא שקל מהכיס. דיר נותן מפתח ומקבל מפתח. אני מקווה שהוא יהיה מרוצה בסוף והוא יקבל דירה חדשה בלי להוציא שקל.
היו"ר אורי מקלב
המנגנון הזה של העזרה לדיירים, לנכים נתנו מנגנון יותר חזק. על מנת שדייר לא יוכרז כסרבן פינוי, אמרנו שלנכים יש מנגנונים יותר חזקים. הוא לא ייחשב סרבן פינוי אם לדירה אין ההתאמות. המקרה של איתן הוא מקרה קשה, עם שלושה ילדים נכים, שצריכים הסעות, ועוד דברים כאלה. יעקב הוא מנכ"ל עמידר וזה שהוא עומד כאן מול החברה זה לא רק בגלל הדייר. קודם כל בעל הנכס הנדל"ני זה יעקב. זה עמידר. לפני הכל, עוד לפני שהוא דואג למי שגר שם הוא דואג לעצמו.
יהושע דוידוביץ'
במקרה של עמידר.
היו"ר אורי מקלב
במקרה של עמידר. אני שואל אותך. לגבי מה ששאלה חברת הכנסת שמאלוב. אתה גם מתערב בהתאמות לדיירים, אם זה נכה, אתה בודק ואומר שבדירות שלך לא יעבדו עליך, והשאלה היא אם אתה גם מסתכל על החלק האישי של הדייר.
שלומית אבינח
אני רוצה גם שאלה קטנה. לאחרונה התעוררו פניות של אנשים שהתגוררו בדירת עמידר, למשל זוג וילד שגרים בדירת שני חדרים. כרגע הם יקבלו לפי פרויקט הפינוי-בינוי ארבעה חדרים. ועדיין זו דירת עמידר. השאלה אם אתה, מבחינת חברת עמידר, נותן להם דירת ארבעה חדרים למרות שעל פי הקריטריונים הם לא זכאים לדירה. הם עדיין יקבלו את הדירה?
יעקב ברוש
התשובה הפשוטה היא כן.
היו"ר אורי מקלב
אם עמידר הצליחה להגיע ליזם ולקבל דירה טובה, אתה לא, בגלל שהדייר הקודם לא היה זכאי מפחית לו מהדירה.
יעקב ברוש
הם נהנים כמו כל דייר אחר. אין קריטריונים כאן.
אבנר עורקבי
יש רק בעיה אחת, כשהם רוכשים את הדירה.
היו"ר אורי מקלב
זו לא בעיה, זו זכות.
יעקב ברוש
מה שאני התחלתי להגיד במקרה הזה, זה לא כספי דיירים. שאלת מאיפה יש כסף לדיירים ודוידוביץ' התחיל לענות. אלו לא כספי דיירים. במסגרת משא ומתן מול היזם, מה שקורה הוא שאותו ייצוג של דיירים, כשהם פונים בעצמן יש מישהו שמייצג אותם במסגרת משא ומתן, למעשה מי שמשלם את זה הוא היזם, לא הדיירים. העיקרון בפינוי-בינוי זה כמעט אפס עלות לדייר. אחרת הוא לא ירצה להכנס לפרויקט הזה. ואני לא רוצה לדבר עכשיו על ההשבחה, וההשבחה היא נכונה גם לדירות ציבוריות. זאת אומרת, אם גרת בדירת 3-40 מ"ר, וסוכם עם היזם שהוא יקים דירות חלופיות של 90 מ"ר, זה לא משנה מה גודל המשפחה, דייר השיכון הציבורי עובר מהדירה הקטנה לדירה הגדולה ונהנה מכל הזכויות של הפרויקט.
קריאה
אפילו שהוא בשכירות?
יעקב ברוש
אפילו שהוא בשכירות, חיובי.
היו"ר אורי מקלב
אני מניח שהוא בשכירות. אני לא בקיא בזה, חברי כנסת לא מבינים בהכל. אבל נניח אדם שיש לו שישה ילדים, זוג קשיש. שכר הדירה שלו עולה, נכון? מעלים לו את שכר הדירה לאחר שהילדים שלו עזבו את הבית. נכון?
יעקב ברוש
לא. שכר הדירה נגזר מהרבה מאוד פרמטרים. גם מגודל המשפחה.
היו"ר אורי מקלב
אתם אומרים לו שאם הוא רוצה להשאר בדירה הגדולה הוא צריך לשלם יותר שכירות. ההשתתפות העצמית עולה. במקרה הזה משלמים כמו 90 מ"ר או כמו 30 מ"ר?
יעקב ברוש
אתה משלם שכר דירה. אחד הפרמטרים זה גודל הדירה, זה המיקום שלה, זה הקומה וכו'.
היו"ר אורי מקלב
במקרה הזה, גם עולה.
יעקב ברוש
אם גודל הדירה הוא 90 מ"ר אתה משלם לפי 90 מ"ר. לגבי מוגבלים, קשישים ונכים.
היו"ר אורי מקלב
רגע, אני אסביר אותך. אתה אומר שכמו שאת הארנונה אתה משלם עכשיו לא כמו 30 מ"ר אלא כמו 90 מ"ר, גם שכר הדירה, אתה צריך לדעת מראש. לדוגמא אדם שלא מתפנה רק בגלל סיבה אחת, כי הוא לא יוכל לשלם שכר דירה גבוה יותר. האנשים שנמצאים פה מתעסקים עם המקרים הכי קשים. דוד לא סתם שאל שכר הדירה, הוא מגיע משכונת התקווה או ממקומות כאלה, כפר-שלם.
יעקב ברוש
הפתרונות הם כאלה, כמו שסופיה התחילה להגיד. עשינו את זה כבר בקריית אונו. אנחנו במקביל לפרויקט פינוי-בינוי יכולים, בלי שום קשר לסיום הפרויקט, להעביר את המשפחה לדירה חלופית אחרת.
יעקב ברוש
לא שמאי. עורך דין, כלכלן, שמאי ואדריכל זה מטעם הדיירים, לא מטעם היזם.
שלומית אבינח
מי משלם?
יהושע דוידוביץ'
את צודקת, בסוף היזם משלם את זה.
שלומית אבינח
בסדר, זה לא מה שאני שואלת. אם יש בעיה לדייר מסוים והיזם לא עומד בחובות והיזם לא הצליח לתת לו את כל מה שהוא רצה. למי הדייר פונה?
יעקב ברוש
נתתי לך שני מסלולים אפשריים, יכול להיות גם מסלול שלישי בו אין להם שום ייצוג. יש ייצוג חיצוני שהם לכאורה שוכרים והם יודעים לעשות את המשא ומתן מול היזם. במקרה של דירות ציבוריות, אני מייצג את הדיירים, אז אני ה

לגבי דיירי שיכון ציבורי. אלה שרכשו את הדירות מעמידר הם למעשה בעלים של דירות והם מנהלים את המשא ומתן או באמצעות צוות מול היזם או ישירות מול היזם. אני לא צד בעניין.
שלומית אבינח
זה במקרה שהוא קנה את הדירה מעמידר. ובמקרה שהוא לא קנה?
יעקב ברוש
אם הוא לא קנה אני מנהל את המשא ומתן. אנחנו נוהגים במשא ומתן מול היזם שאם זה נכה הוא יקבל את כל הפתרונות שנכה צריך לקבל. אם זה קשיש, אנחנו העברנו כבר חלק. אנחנו יכולים להעביר אותם לדיור חלופי, אפילו יותר חדש ויותר טוב, דיור מוגן ברמה של ארבעה-חמישה כוכבים,לקשישים, אם הם מעדיפים את זה כפתרון או אפילו דירה חלופית. זאת אומרת, אנחנו כמייצגים של דיירי השיכון הציבורי, אנחנו מייצגים אותם מול היזם ומוצאים להם את החלופה המתאימה.
שלומית אבינח
כמה דירות בשיכון הציבורי משתתפות בפינוי-בינוי?
יעקב ברוש
אנחנו כרגע נמצאים בעשרה מתחמים, סדר גודל של כמאה דירות ציבוריות בתוך עשרת המתחמים האלה, ויש עוד עשרה מתחמים שנמצאים בתהליכים כאלה ואחרים של פינוי בינוי בהם אנחנו מייצגים את המדינה.
אבנר עורקבי
יש לי כמה שאלות. הנכה, כשהוא גר בדירה, הוא לא משלם ועד. המצב הסוציו אקונומי שלו כל כך קשה. וזה לא רק ועד. הוא גם לא משלם גז. אולי מחליף בלון פעם בכמה זמן. בדירה בגובה היום הוא משלם כל חודשיים גז 200 שקלים, ו-300 שקלים לוועד. זה נוסף לו, תוספת חדשה מלבד השכירות שהוא משלם.
יעקב ברוש
אני אענה בקצרה. פינוי-בינוי לא פותר את בעיות הצריכה של הדיירים. אתה צורך גז. אתה צריך לשלם גז. אם זאת מערכת מרכזית אתה צריך להחליט אם אתה רוצה....
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אולי הפתרון למקרה כמו שאתה מדבר עליו....
יעקב ברוש
לעבור לדירה חלופית.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זה לעבור לדירה חלופית.
יעקב ברוש
ועד בית? זה נכון. זה לא באחריות שלנו.
שלומית אבינח
אבל דירה חלופית רק בשיכון ציבורי.
יעקב ברוש
ועד הבית קובע כמה אתה צריך לשלם ואם אתה יכול לעמוד בזה, בסדר.
שלומית אבינח
רק אם הקבלן מציע לו דירה חלופית.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אתה יכול לעבור לדירה חלופית אפילו שזה לא ציבורי?
שלומית אבינח
בעלות החלפה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
נניח שאבנר רוצה להחליף ולא רוצה לשלם 500 שקל בחודש גז וועד בית.
שלומית אבינח
יוליה, לא היית בהתחלה. במקרה של איתן הוא נכה בעצמו עם שלושה ילדים נכים.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
כן, את זה הבנתי.
שלומית אבינח
הוא התפנה לפני שזה הוכרז פינוי-בינוי ושבע שנים הוא מחוץ לבית. השאלה שנשאלת פה היא האם במקרה של איתן הוא יכול היה לקבל דירה חלופית מהקבלן. זאת השאלה, נכון?
יוליה שמאלוב ברקוביץ
לדעתי אז לא היה חוק כזה.
שלומית אבינח
זאת השאלה?
יהושע דוידוביץ'
זה לא שייך לחוק. אם לקבלן יש דירות אחרות בפרויקט הוא ייתן לו.
שלומית אבינח
לא בפרויקט, בפרויקט אחר, כלומר דירה חלופית.
יהושע דוידוביץ'
אם זה אפשרי, אבל יש פה בעיה של בנקים, של פרויקט סגור, משק סגור וזה לא פשוט.
שלומית אבינח
אם כך אי אפשר.
יהושע דוידוביץ'
אם לקבלן היו דירות, במקרים בודדים הוא כן יכול לתת לו דירה אחרת, אבל לא תמיד זה ניתן. יבואו כל ה-170 דיירים ויגידו: אני רוצה לקבל היום דירה ולא לעבור לשכירות. זה לא הפרויקט בכלל.
היו"ר אורי מקלב
יעקב עדיין ברשות דיבור, נכון יעקב?
יעקב ברוש
כן. היינו בסיפור של נכים, מוגבלים ואחרים. אנחנו כגוף שמייצג אותם מבצעים את המשא ומתן מול היזם ואנחנו רוצים פתרונות חיוביים. מצאנו פתרונות חיוביים גם לנכים, גם לקשישים וגם לאחרים שלא רצו לשלם ועד בית וכל מיני התחייבויות אחרות.
קריאה
התחייבויות חדשות, שלא היו להם קודם.
יעקב ברוש
זה לא שלא היה להם קודם. אם אתה נמצא בבית משותף לא אני קובע את הכללים.
אבנר עורקבי
אתה צודק, אבל קודם לא הייתי צריך לשלם גז, לא הייתי צריך לשלם את הדברים האלה. אני יכול לתת לך פרמטר שלם לגבי הגז.
שלומית אבינח
אנחנו לא מתקדמים ולא נתקדם כך. אי אפשר לפתור את כל הבעיות.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אבנר, אנחנו לא נפתור את כל הבעיות. מה שאתה אומר זה נקודה נכונה ויעקב צריך להתייחס אליה. זה כאילו נתנו לי עכשיו אפשרות לקנות מרצדס לא ב-100 מיליון דולר אלא ב-3 מיליון דולר. בהרבה פחות.
היו"ר אורי מקלב
יעקב, אנחנו בוועדה לא נשמע דיירים של עמידר, שבעקבות הפינוי-בינוי מרגישים שעשקו אותם ונפגעו להם הזכויות?
יעקב ברוש
לדעתי לא. אני ודוידוביץ נפגשים לפחות פעם בחודש ודנים בכל אחד ובכל הצרכים המיוחדים ומוצאים פתרונות. אני שומע ומנסה לעזור ואנחנו מוצאים פתרונות לרוב המקרים.
היו"ר אורי מקלב
כמה דירות יש לכם בפרויקטים?
שלומית אבינח
100, הוא אמר שיש להם 100 דירות.
יעקב ברוש
בסך הכל יש עשרה מתחמים שחתמנו עליהם חוזה עם 100 דירות עמידר ויש עוד עשרה מתחמים בשלבי חתימה. בפרויקטים האלה זה סדר גודל של 30 דירות.
יהושע דוידוביץ'
היו. בינתיים האנשים קנו. נשארו בערך 18 דירות בפרויקט הספציפי הזה.
היו"ר אורי מקלב
הרוב הגדול קנו את הדירות?
יוסי נשרי
חלק מכרו את הדירות וקנו דירות אחרות. את הדלתא הזאת הם השאירו לעצמם. הם מכרו את הדירה שלהם, קנו דירה יותר קטנה ונשאר להם כסף. או שהם השכירו את הדירה שלהם ושכרו במקום אחר. את ההפרש הם קיבלו.
יהושע דוידוביץ'
שיפור משמעותי.
אבנר עורקבי
סליחה, אדוני היושב ראש, עם כל הכבוד, לא השיבו תשובה למשפחה הזאת.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו יודעים.
שלומית אבינח
אבנר, אני כתבתי פתק ליושב ראש.
היו"ר אורי מקלב
עד עכשיו דיברו אנשים שאמרו שהם לא צריכים לענות תשובה.
יהושע דוידוביץ'
שמי יהושע דוידוביץ ואני מכהן כמנכ"ל חברת מצלאווי.
היו"ר אורי מקלב
אתם חברה בורסאית?
יהושע דוידוביץ'
חברה ציבורית בורסאית. לפני כן כיהנתי כמנכ"ל עיריה הרבה שנים, מנכ"ל עיריית בני-ברק בוועדה הקרואה מטעם המדינה. ניהלתי את המקום הזה שנתיים מטעם המדינה. זה לא פשוט.
היו"ר אורי מקלב
עם נסיון כזה....
יהושע דוידוביץ'
במשך עשר שנים הייתי מנכ"ל עיריית אור-יהודה. אני מציין את העובדות האלה כי אני באמת מתייחס לפרויקט הזה היום לא רק כיזם שמרוויח כסף אלא גם באמת בראיה חברתית. אני חושב שפרויקט פינוי-בינוי הוא בראש ובראשונה פרויקט חברתי ממדרגה ראשונה. תבואו ותראו את הדיירים, את רובם. הרי מתוך 170 דיירים מפונים, אי אפשר לצפות שכולם יהיו מרוצים ותכף נדבר על המקרים האלה, אבל רוב הדיירים – באמת חלקם קשי יום, חלק לא, חלק באמת מסודרים שכבר שדרגו ועברו למקומות אחרים – אתה רואה שאנשים שינו את החיים שלהם. הם גרו בדירה של 36 מטר עם שלושה-ארבעה ילדים ופתאום הם קיבלו דירה של 90 מטר. הגאווה שלהם השתנתה. נכנסו דיירים חדשים – קציני צבא ורופאים – ופתאום הילדים לומדים ביחד. אתה רואה את השינוי באנשים. אני אומר שהפרויקט הזה הוא גם אמנם פרויקט פיזי שיש קבלן שמרוויח, אבל הדיירים מרוויחים והרשות מרוויחה ולא לחינם נאמר-win-win-win.


יש לי הרצאה ארוכה מאד בנושא פינוי-בינוי ואני לא מתכוון להציג אותה, אבל אם רואים את הדברים האלה אני חושב שזה אומר הכל. אני אתייחס עכשיו למקרים הפרטניים של שתי הדוגמאות שעלו כאן ואני רוצה להדגיש שבפרויקט קריית אונו היו 170 דיירים בעשרה בניינים ישנים, כדוגמת הבניין הזה.
היו"ר אורי מקלב
זה רחוב שאול המלך.
יהושע דוידוביץ'
זה פרויקט שאול המלך. נבנו 11 בניינים ופה אנחנו רואים צילום של שישה בניינים שכבר עומדים. היום כבר עומדים עשרה בניינים וזה צילום ישן. שבעה בניינים כבר מאוכלסים, כ-300 דירות, מתוכם חלק בעלי קרקע ואני לא קורא להם מפונים אלא אני קורא להם בעלי קרקע וחלק דיירים שרכשו. הפרינציפ בפינוי-בינוי הוא שזה "וולנטרי". אני יכול להרוס בניין אם יש לי חתימות של 100% מהדיירים ועזבו רגע את החוק שמדבר על דייר סרבן 80%-20% כי מדובר בבתי משפט ולא הגענו לזה כאן. בכפר-סבא היה מקרה אחד, היה שופט חכם ששלח אותנו לגישור ונגמר הכל, אבל בניין שאין לו 100% חתימות של הדיירים, אני לא יכול לפנות אותו.
יהושע דוידוביץ'
אם תשאלו אותי, הבניין הראשון שנבנה היה זה שנהרס ונבנה, השני היה זה והשלישי זה וכך הלאה. למה דווקא בצורה הזאת? כי בבניין שהיו בו 100% חתימות, הרסנו והיכן שאין 100% חתימות, אין מה לעשות ואי אפשר לחייב אף אחד.
היו"ר אורי מקלב
אי אפשר לחייב אף אחד או שרק דרך בתי משפט?
יהושע דוידוביץ'
לא ניתן. אפשר דרך בית המשפט, אבל לא עשינו את זה.
היו"ר אורי מקלב
אם יש לי בניין יש לי זכות לפנות אותו, אבל זה דרך בית המשפט. יש דרך שבה הקבלנים והיזמים מבקשים להגיע להסדר.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אבל מה קורה אם יש לך רוב?
יהושע דוידוביץ'
אני אגיד לך מה הרוב.
היו"ר אורי מקלב
גם אם זה 85% זה דרך בית המשפט.
יהושע דוידוביץ'
חוק דייר סרבן שהכנסת חוקקה אומר שאם יש 80% חתימות ו-20% לא חתמו, יכולים 80% הדיירים לתבוע את ה-20% לא על פינוי. בגלל חוק חופש האדם וחירותו לא הסכימו לפינוי אלא תביעה על הנזק שנגרם לך מזה שאין פינוי-בינוי. זאת תביעה אזרחית.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זאת אומרת שזה לא אוטומטית.
יהושע דוידוביץ'
לא, זה לא אוטומטי. אני צריך 100% ובית המשפט עוד לא נתן באף מקום פסיקה. זה רק על פיצוי ולא מעבר לזה. כמה זמן זה ייקח? חמש שנים? עשר שנים? 12 שנים?
יוליה שמאלוב ברקוביץ
ואז בניין כזה עומד.
יהושע דוידוביץ'
נכון.
היו"ר אורי מקלב
אם זה יהיה על בסיס אפליה אני מבטיח לך שזאת תהיה פסיקה תוך שבועיים.
יהושע דוידוביץ'
בדרך לקידום הפרויקט הזה יש הרבה בעיות, יש מיליון בעיות. מה קרה עם איתן יאיר? הבניין של איתן יאיר הוא הבניין האחרון וכל אחד מהדיירים שם היה עם 36 מטר מרובע, שני חדרים. באמת, קשה מאד לגדל משפחה עם שלושה ילדים ועוד נכים. קשה מאד. 36 מטר מרובע. חלק גדול מהדיירים שם רצו – אני אשתמש במילה לא יפה – לסחוט אותנו. אמרנו: תודה רבה, יש לנו בניינים אחרים. לא הגענו להסדר. בגלל הבעיה של איתן פנה אלינו ראש העיר ואמר: זאת משפחה בעייתית, בואו תעזרו להם. היה להם קשה לגור באזור בנייה אבל גם לדיירים אחרים היה קשה. כל השכונה היתה באזור בנייה. גם כשאני גר היום בבית ופתאום לידי יש בית ישן, הורסים אותו ובונים בית חדש, זה קשה. מה אני יכול לעשות? יכולים להגיד למישהו: אל תבנה? איתן גר ליד אתר בנייה והיה לו קשה. בגלל הבעיה המיוחדת ובגלל שראש העיר פנה ומחלקת הרווחה של העיריה פנתה והסבירה את הקושי של המשפחה....
יוליה שמאלוב ברקוביץ
עוד לפני שהרסת את הבניין.
יהושע דוידוביץ'
לא הרסתי, לא יכולתי.
שלומית אבינח
לא היתה לו הסכמה.
יהושע דוידוביץ'
הסכם הפינוי שהוא חתם עליו לא בא לידי מימוש כי יש תנאי, תנאי מתלה, שאומר שרק בתנאי שכל הדיירים של הבניין חתמו. איך אני עוזר לו? הסכמנו לשכור ממנו את הדירה שלו, סתם כשוכר בשוק. לבוא ולהגיד לו: איתן היקר, תשכיר את הדירה שלך. אם נצליח להחתים את כל הדיירים בבוא הזמן, הסכם השכירות יתבטל וייכנס לתוקף הסכם הפינוי-בינוי, אבל אם לא נצליח להחתים את כולם ולא יהיה פינוי-בינוי, תחזור לדירה שלך בחזרה. עד לכאן בסדר?
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זאת אומרת שאתה לוקח את הדירה שלו, אתה משכיר אותה ושוכר לו דירה אחרת.
יהושע דוידוביץ'
במקרה הספציפי שלו.
שלומית אבינח
רק במקרה של איתן.
יהושע דוידוביץ'
לא משכיר. משלם לו כסף, לא משכיר. מי ישכור דירה באזור הזה? לא משכיר. בשביל לעזור לאדם הספציפי הזה, למשפחה הזאת שיש לה בעיות, הסכמנו לממן שכירות במשך שש שנים וחצי, לעומת כל שאר הדיירים שנשארו לגור שם. שש שנים וחצי באופן וולנטרי, תרומה לציבור. תקראו לזה איך שאתם רוצים.
שלומית אבינח
500 דולר שכר דירה.
יהושע דוידוביץ'
יותר, גם העלינו את זה. התחלנו ב-500 והיתה אז בעיה והעלינו את זה ל-2,250. היום הוא מקבל 2,250 שקל למרות שבהסכם השכירות כתוב 500 דולר, שזה 1,800 שקל או 1,900. העלינו ל-2,250 שקל. מה קרה? הוא גר בהתחלה בדירה של שני חדרים, 36 מטר, הוא שכר דירה של שלושה חדרים וחצי ברחוב מונטיפיורי ובשכונה טובה מאד. עיני לא צרה בזה. הוא שיפר את מצבו ולי אין בעיה, אבל אני שילמתי "סתם" ולרגע אני לא מצטער על זה. אנחנו תורמים הרבה לציבור וגם פה להרבה דיירים שהיו להם בעיות עזרנו להם. נתנו לו שכר דירה במשך שש שנים לחינם באופן תיאורטי כי אם לא היו חותמים כולם, לא היה קורה כלום.


במהלך 2008, לקראת סוף 2008, אחרי שרוב השכונה נבנתה הדיירים הבינו שאי אפשר לסחוט אותנו והם הסכימו לחתום אתנו כולם. הגענו למימוש של 100% חתימות ואז נהרס הבניין הזה של איתן. כלומר, שש שנים וחצי הוא צריך להמשיך לגור פה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אז מה הבעיה?
יהושע דוידוביץ'
הוא לא מפונה...
אבנר עורקבי
אתה הרסת לו משהו בבית? הרסת לו משהו בבית? אתה הרסת לו משהו בבית?
היו"ר אורי מקלב
אבנר, אבנר, זה לא יילך ככה. אבנר, אבנר.
איתן יאיר
אתה משקר.
קריאה
אני מבקש שתשאל אותו אם זה הבניין הראשון שנהרס... אני מבקש שישאלו אותו אם זה הבניין הראשון שנהרס...
היו"ר אורי מקלב
איתן, עוד דקה. אני רוצה לכוון, תן לי לעשות את זה בדרך שלי. מרגע שכל השכנים חתמו מגיע לו בתור מפונה, בתור פינוי-בינוי.
יהושע דוידוביץ'
הוא קיבל את אותם תנאים כמו כל דייר אחר. הוא קיבל.
היו"ר אורי מקלב
אבל עכשיו זה כבר לא באופן וולנטרי. עכשיו זה כבר כמו אחד שכבר חתם.
יהושע דוידוביץ'
אז הוא מקבל כמו כל האחרים.
שלומית אבינח
מ-2008 כמו לכולם.
היו"ר אורי מקלב
מ-2008 כולם חתמו?
יהושע דוידוביץ'
כן, מלפני שנה ורבע.
היו"ר אורי מקלב
מגיע לו דירה חלופית. איך אמרת? אני לא נותן כסף. אנשים לא יהיו ברחוב, אנשים יעברו למקום אחר.
יהושע דוידוביץ'
אבל הוא מקבל. לא, לא, סליחה. הוא מקבל 2,250 שקל.
שלומית אבינח
מ-2008 כולם מקבלים 2,250?
יהושע דוידוביץ'
כן, 2,000 שקל.
היו"ר אורי מקלב
מה אפשר לשכור ב-2,000 שקל?
יהושע דוידוביץ'
תבינו, יש דירה של 40 מטר. הוא רצה לגור בדירה יותר גדולה באזור יותר טוב.
היו"ר אורי מקלב
אבל מה עם אחרים? מה עשו אחרים? לאן הם הלכו?
יהושע דוידוביץ'
שכרו דירות. כולם אותו הדבר. 12 דיירים.
היו"ר אורי מקלב
בכמה? ב-2,000 שקל?
יהושע דוידוביץ'
כן, ב-2,000-2,250 שקל.
היו"ר אורי מקלב
אתם לא יכולים להתעלם ולהגיד לו: גם בתקופה הזאת תשכור דירה של 30 מטר.
יהושע דוידוביץ'
למה לא?
קריאה
אני שואל סתם, כקריאת ביניים: ואם ייקח וילה נשלם לו וילה?
היו"ר אורי מקלב
לא אמרתי וילה.
איתן יאיר
אני לא רוצה וילה ולא פנטהאוז ולא דירת גן.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יכול לבקש מבן אדם שגר במקום של 30 מטר: קח את השווי של הדירה שלך איפה שאתה גר ובזה תשכור דירה אחרת.
יהושע דוידוביץ'
לא, הוא קיבל יותר. אם הוא היה נשאר לגור באותו אזור זה מה שהיה עולה לו. הוא רצה לעבור לאזור אחר. באזור שלו, זה המחיר.
היו"ר אורי מקלב
במחיר שהוא יכול היום לשכור דירה....
יהושע דוידוביץ'
זאת העלות באזור הזה. אם הוא ישכור דירה ממול, זה מה שהוא היה משלם, אבל הוא רצה לגור באזור יוקרתי יותר. הוא קיבל וגם היום הוא מקבל יותר ממה שאני מחוייב לתת לו.
היו"ר אורי מקלב
מה קרה בסוף עם השכנים שהסכימו להתפנות? נניח שאני הדייר ואני אומר: לא מעניין אותי שום דבר, תן לי לגור פה. לא רוצה לעזוב.
יהושע דוידוביץ'
אבל לא זה המקרה. הם ראו שהשכנים שלהם, בניין לידם, נכנסו לדירה של 90 מטר, לדירה מפוארת, חיים כמו בני אדם עם חניה, עם ממ"ד וכולם אמרו: בראוו, גם אנחנו רוצים.
אבנר עורקבי
הוא אמר לפני רגע שהדייר לא צריך לשלם כסף ופתאום הוא משלם כסף.
היו"ר אורי מקלב
אבנר, אבנר, אני אסביר. הוא אומר שאם הוא היה שוכר דירה מול הפרויקט הזה, שם הוא לא היה צריך לשלם כסף. הוא אומר לך שב-2,000 שקל אפשר לשכור לא 30 מטר. הוא אומר שאם הייתי לוקח ב-2,000 שקל האלה לא דירה של 30 מטר אלא דירה של 50 מטר ברחוב מקביל, אתה יכול להשיג דירה שאתה יכול לגור בה.


אני רוצה להסביר לכם. אני הייתי ברשות המוניציפלית לא מעט זמן. אנחנו אישרנו בירושלים הרבה הרחבות דיור והיתה מחלוקת מקצועית בין הצוות המקצועי לנבחרים בוועדה איך לאשר את הרחבות הדיור. היה תנאי בתב"ע שאמר שאי אפשר להתחיל להרחיב את הדיור בהינף יד. בהתחלה דובר על כמה מבנים, כלומר אזור שלם. אחרי זה הורדנו את זה לבניין אחד ועם הזמן הורדנו את זה גם לכניסה נפרדת ועם הזמן אמרנו שלא צריכים כולם לבנות בהינף אחד אלא אפשר לבנות מלמטה למעלה. מה היתה המחשבה שלנו? הרי זה הכי גרוע שיכול להיות שאחד בונה ואחרים לא בונים. כניסה אחת בונה וכניסה שנייה לא בונה, אבל הבנו שכאשר אנשים רואים שמישהו הרחיב את הדירה שלהם, הם גם רוצים. אחרי שקומה ראשונה מרחיבה, הקומה השנייה מאד מהר אומרת: גם אני רוצה.
יהושע דוידוביץ'
זה כמו דומינו.
היו"ר אורי מקלב
זה מהיבט אחד, אבל אני אספר לכם גם סודות. לא חברת מצלאווי ולא מר דוידוביץ, אלא על מקרים שאני מכיר. יזמים פרטיים קנו דירות והיו להם שם דיירים בשכר דירה – דמי מפתח או אחרים – את הצרות שהם סבלו, לא פלא שהם חתמו. פעם טרקטור נתן מכה לא בכוונה לקיר על ידו והיה סדק. תזמין משטרה? תלך לבתי משפט? צריך להבין שנכון שהוא לא חייב היה לפנות אותו לפני שמונה שנים, אבל אם היו בתי משפט מהירים במדינת ישראל ואיתן היה הולך לבית משפט ב-2003 והיה אומר: לי יש ילדים חולים בבית ואני לא יכול לגור באזור בנייה, שבונים באזור שצמוד אליי, בית המשפט היה אומר: אתה חייב לתת לו דיור חלופי מהשלב הזה.
יהושע דוידוביץ'
אין בית משפט שיכול להגיד את זה. בית משפט בחיים לא יכול להגיד דבר כזה.
אבנר עורקבי
תתפלא לשמוע, אני מוכן לתת לך הרבה פסיקות כאלה.
היו"ר אורי מקלב
אני מכיר פסיקות בדירות בדמי מפתח שבית המשפט חייב יזמים למצוא לדייר דיור חלופי בזמן הבנייה. אתה לא יכול להגיד לאדם: אני בונה לידך, בך אני לא נוגע.
יעקב ברוש
אבל זה מוגבל בסכום.
היו"ר אורי מקלב
נכון, זה מוגבל בסכום. אני לא יודע אם זה 500 דולר או 1,000 דולר, אבל בית המשפט יכול לקבוע. אני לא יכול להגיד: אני בונה ואני לא נוגע אצלך בשום דבר. מה אתה רוצה? אני עושה לך משהו? אם היתה מגיעה משפחה עם שלושה ילדים נכים, אחד חולה אסתמה וכו' וכו', אבל לא נגיע לזה מכיוון שבית המשפט לא עוסק ושופטים בישראל מתפטרים אחרי שמונה חודשים בגלל שהם חושבים שהם לא יכולים לעשות משפט צדק בגלל העומס.
יוסי שכטר
אני מהתאחדות הקבלנים ואני רוצה לדבר מנקודת הראות הכללית של כל הנושא של פינוי-בינוי והייתי מכניס גם את תמ"א 38, כפי שראש העיר הציג פה. אני גם אתייחס יותר לירושלים מאחר ואני מכיר את ירושלים וגם אתה מכיר את הבעייתיות שיש בירושלים. הרי כל הנושא של פינוי-בינוי ותמ"א 38 יש לו שתי מטרות: מחסור הקרקעות בארץ הוא גדול באופן כללי ואתה יודע את זה, ובירושלים הוא עוד יותר גדול. אנחנו רואים בנושא של פינוי-בינוי ותמ"א 38 אחד הפתרונות לתת את המענה לבעיה הזאת. בגדול, אני רוצה לומר לקבוצה שיזמים וקבלנים הם לא סחטנים. הם עובדים בכבוד והם עושים את עבודתם נאמנה. אני חושב שזאת לא מילה גסה להרוויח כסף. כמו שכל אחד מאתנו מרוויח בצורה כזאת או בצורה אחרת, גם הקבלן מרוויח.
היו"ר אורי מקלב
רוב הקבלנים לא מרוויחים, רוב הקבלנים פשטו את הרגל.
יוסי שכטר
לצערי, זה המצב שקורה היום. אני רוצה לומר לכם שאני במקרה יושב בוועדה המקומית בירושלים.
היו"ר אורי מקלב
אני מתנצל בשם חברת הכנסת שמאלוב, אנחנו ממש נצטרך לסיים וקוראים לה למליאה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני מתנצלת. אתם תכניסו אותי לעניינים ומה שחשוב לדעת אני אדע. אני חושבת שאפילו כדאי שנמשיך את הדיון הזה.
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות שנעשה את זה בהמשכים. תודה רבה לך, חברת הכנסת שמאלוב.
יוסי שכטר
אני יושב גם בוועדה המקומית בירושלים וזה נושא שהיה ודאי גם בזמנך, שבמשך 12 שנה נמשך הפרויקט של מלון קולוני בעמק רפאים. שמעתי את היזם. היזם נכנס לשם לדבר, לומר כמה מילים. הוא אמר: חבר'ה, לפני 12 שנה קניתי קרקע מהמנהל. לא קניתי את זה באוויר ולא הלכתי לקנות מאף אחד. קניתי את הקרקע והנה 12 שנה מטרטרים אותי ועדיין לא נותנים לי את הרשיון. אותו הדבר קורה גם כאן. בסופו של יום היזם רוצה לשפר את המקום, לשדרג את המקום, לתת גם לאותו אזרח תנאים הרבה יותר טובים. נכון, לפעמים העלויות כאן קצת יותר יקרות וצריך לבדוק את זה לגופו של עניין, אבל בסופו של יום רוצים לשדרג את המצב ומוציאים את הנשמה לאותו יזם. קחו את מצלאווי – הוא היחיד בארץ שבינתיים הצליח להרים את הפרויקט הזה. בירושלים לא מצליחים להרים את הפרויקט הזה וזה חבל וחבל.
יוסי שכטר
חבר'ה, זה פופוליסטי לדבר על השוחד. אני אגיד לכם מה החסמים. המשולש הזה מורכב משלוש צלעות – צלע אחת היא היזם, הצלע השנייה היא הדייר והצלע השלישית היא הרשויות. שמעתם כמה זמן זה לוקח ברשויות ואם אתה מגיע לוועדה המחוזית, זה ויה דולורוזה שאני לא יודע מתי אתה מסיים אותה.
יוסי שכטר
חבר'ה, תפסיקו עם הדברים האלה.
יוסי שכטר
שם זה לא פינוי-בינוי. הדבר השלישי הוא הדיירים. תראו מה פירוש להוציא היום דיירים. נכון שהחוק היום אומר ש-80% זה מספיק, אבל, רבותי, כשאתה בא לראשון אתה גומר אתו ב-א', עם השני אתה מתחיל ב-א' פלוס וכשאתה מגיע לאחרון הוא חושב שמגיע לו מי-יודע-מה. בסופו של יום פה נתקעים הדברים האלה. כמו שהסביר קודם יהושע, הוא אמר שעד שלא היה לו 100%, למרות שהוא יכול רק עם 80%, הוא לא פינה אחרת אין לו מה לעשות. אולי מבחינה חוקית הוא יכול להתחיל לגלגל את העניין, אבל מבחינה עניינית הוא לא יכול לעשות את זה וקחו את זה בחשבון. אם לא יהיה פינוי-בינוי יהיו שתי בעיות: אל"ף, בגלל המחסור בקרקעות לא יהיה איפה לבנות בארץ הזאת. אני אומר בכאב שבירושלים אין לנו איפה לבנות פה. דבר שני, זה משדרג בסופו של יום את הדיירים שגרים במקום. אולי קצת קשה לעבור מבית של 36 מטר ל-90 מטר, זה אולי בעייתי, אבל אני חושב שבסופו של יום, מי שראה את התמונות – זאת פעם ראשונה שאני רואה את התמונות – זה לתפארת.
דוד קשני
אני רוצה לספר לכם על תכנית שהתחילה בשנת 2000 בשכונת הארגזים, כאשר היזם קיבל את המקום מהממשלה ומחלמיש ב-1.250 מיליון שקל. שטח של למעלה 150 דונם, אפילו יותר. הוא נתן 50,000 דולר לכל דייר מתפנה פלוס דירת ארבעה חדרים למשך שנתיים שבהם הוא פינה את הדיירים. הוא בנה דירה אחת, בניין של 14 קומות והיום הוא רוצה על הקרקע 50 מיליון שקל, כשהוא קיבל את זה במיליון שקל. איך אני יודע את זה? הוא היה במשרד הפנים עם משה גפני ואז שמענו את כל הדברים האלה.


כדי להוריד את כל החסמים האלה אני חושב שצריך להיות תיקון לחוק פינוי-בינוי. צריך לתקן את זה בכנסת. אתה יכול גם להגיש תיקון על מנת להסיר את החסמים האלה. דבר שני, כאשר יזם בונה בניין הוא אמר שיש הרבה הוצאות על מעלית ועל כל מיני דברים אחרים. אני הצעתי יחד עם חברנו, חבר הכנסת שמטפל בדיור, מוזס, שכאשר הוא בונה דירה של 14 קומות דירה אחת הוא ייתן לוועד הבית. ועד הבית ישכיר את הדירה וייכנסו בערך 5,000 שקל לחודש. זה יכול לכסות את עלות המעלית ויכול לכסות עלות של הרבה דברים. הוא מגיש הצעה בעניין הזה ונראה אם היא תתקבל על ידי הקבלנים.
היו"ר אורי מקלב
זה רעיון. מאיר, בבקשה.
מאיר טל
אני אגיד כמה משפטים באופן כללי על מה ששמעתי פה וגם על פינוי-בינוי. נכון שאנחנו רואים פה מקרים של תחלואות של העבר, אבל אני חושב שהיום במתחמים חדשים של פינוי-בינוי גם הקהל נהיה יותר חכם.
שלומית אבינח
אתה גם עוסק בזה?
מאיר טל
אני מפנה חמישה מתחמים של פינוי-בינוי. שניים ברמת-גן, בגבעת שמואל, בקרית אונו.
היו"ר אורי מקלב
באיזה מסלול זה?
מאיר טל
אנחנו הולכים על מסלול יזמים. אנחנו יזמים לכל דבר ועניין.
היו"ר אורי מקלב
משרד השיכון מוביל את זה?
מאיר טל
יש מקומות שכן ויש מקומות שלא. יש מקומות שיש הכרזה ויש מקומות שבהם יש שיתוף פעולה עם הרשות המקומית.
היו"ר אורי מקלב
את התב"ע אתם עושים?
מאיר טל
בהרצליה אנחנו עושים בעצמנו ובקריית אונו אנחנו יוזמים את זה יחד עם העיריה, תלוי בשיתוף הפעולה שיש. ברמת-גן יש שתי תב"עות מוכנות.
היו"ר אורי מקלב
בעצם זאת לא רק חברת מצלאווי.
יהושע דוידוביץ'
מי שעשה בפועל זה חברת מצלאווי.
מאיר טל
עם כל הכבוד למצלאווי, ויש הרבה כבוד להם, יש עוד כמה חברות שעשו פינוי-בינוי בישאל והן מצליחות – דוניץ בראשון לציון פינו ובונים וגרים.
יהושע דוידוביץ'
עוד לא פינו.
מאיר טל
פינו, פינו ואנשים חזרו לגור והם גרים. עוד מעט יחזרו לגור בגבעתיים. אני אחזור למה שהתחלתי להגיד – היום יש ריכוז של ועד ושל דיירים שהם לוקחים עורך דין שמייצג אותם ופותר את התחלואות של שכר הדירה. גם אני חושב שב-2,000 שקל אי אפשר לשכור דירה בקריית אונו ולא חשוב מה. במנגנונים של החוזים שלנו כתוב שאם יש שינוי במחירי השכירות השמאי יוצא ודוגם את מחירי השכירות והיזם צריך לקחת את זה על עצמו. הוא גם מבטיח את זה אפילו בסוג של ערבות בנקאית. אני חושב שבפרויקטים של פינוי-בינוי יש מקום טוב ליזמים להרוויח ויש מקום מצוין לדיירים לשפר את רמת החיים שלהם ולעלות וצריך למצוא את האיזון המשותף הזה. העלו פה פתרון לתת לחלשים וגם אנחנו כל הזמן מנסים למצוא פתרונות.

אני חושב שהתחלואות שאנחנו רואים יילכו וייעלמו כי כולנו מבינים שזה הצעד הנכון להמשיך בו, אבל אני רוצה לחדד שני נושאים שאני חושב שהם יהיו הקטליזטור בנושא פינוי-בינוי: 1. החלפת שטחים. אם המנהל יהיה חייב בחוק להחליף שטחים בפינוי-בינוי, ואני לא אומר שהוא ייתן לי מתנה אלא ייקח דונם וייתן לי דונם, אבל החלפת שטחים תפתור הרבה מאד בעיות של פינוי-בינוי.
קריאה
ואז תעשה בינוי-פינוי.
מאיר טל
אז תעשה בינוי-פינוי, פתרת בעיות שכירות והרבה מאד בעיות. הדבר השני הוא מסלול ירוק בוועדות מחוזיות. תיק שנכנס לוועדה מחוזית לפינוי-בינוי, אם הוא לא מסתיים תוך שנה וחצי צריך ללכת לבירור נוסף. אפשר לגמור תיקים בשנה וחצי-שנתיים.
היו"ר אורי מקלב
על זה דיברה סופיה.
מאיר טל
לא הייתי פה ואני מתנצל.
היו"ר אורי מקלב
זה לא בא לידי ביטוי ברפורמה החדשה בתכנון ובנייה.
יהושע דוידוביץ'
זה לא קשור לרפורמה.
היו"ר אורי מקלב
במסגרת הרפורמה בתכנון ובנייה רצו להכניס פרק של מסלול ירוק, כלומר איחוד שתי הוועדות. איתן, בבקשה.
איתן יאיר
ביקשתי שאותו נציג של מצלאווי יאמר אם זה הבניין הראשון שנהרס. אני רוצה להגיד שהוא לא עשה לי טובה שהוא העביר אותי. בזמן שהוא התחיל את החפירות הוא נכנס לתוך השטח הפרטי שלי.
היו"ר אורי מקלב
איתן, איך היית מברר את זה? אתה אומר כן והוא אומר לא. זה היה מתברר בבית המשפט.
איתן יאיר
הגשנו תביעה לבית המשפט.
היו"ר אורי מקלב
אמרתי במקומך שאני חושב שאם היית הולך לבית משפט...
איתן יאיר
הוא חותם חוזה ובמקרה שלי, אני לא למדתי בבית ספר ומעבר לזה, אפילו אם הייתי לומד בבית הספר בטח אין לי השכלה משפטית לקרוא את האותיות המשפטיות הקטנות. בנוסף לכל, רק דרך בית המשפט קיבלנו את ה-180,000 דולר על הנייר, חתיכת נייר על 180,000 דולר. לא קיבלתי את החוזה כביכול שאומר שאני יכול לתת לבן אדם אחר לבדוק מה הקבלן רשם בתוך החוזה. דבר שני, לא הלכתי להביא את מצלאווי שיבנה לי, העיריה הביאה אותו וכפתה אותו עלי ברגע שהוא שכר את שטח הבנייה שלו. הוא כפה עלי בעל כורחי עם משפחה של נכים. הוא חרג משטח הבנייה. תבינו, רבותי, תקחו את המדידות. קחו את המפות הישנות ותעשו מדידה. בבקשה, תבדקו אם הוא לא חרג והוא אומר שהוא עשה לי טובת חסד בזה שהוא פינה אותי. הוא פינה אותי כי הוא ידע שהוא חרג משטח הבנייה, מעבר לזה שהקבלנים היו מאחורה. מעבר לזה שהעורך דין שלו קורא לי שטן וגנב, מעבר לזה שהוא משקר בבית המשפט. מה נשאר עוד? בעל כוח, בעל כסף, בעל שררה?


אתה יודע, סמי מצלאווי הוא אדם טוב. את סמי מצלאווי פגשנו בחמש בבוקר, חיכינו לו ביום הנסיגה. פגשנו את סמי. סמי אמר לי: איתן, אני רוצה לעזור לכם. סמי, בתור מנהל החברה, לא מטפל בדיירי הבית שלנו. הוא יודע שהיתה פה חריגה. אמר לי סמי בבוקר, לי ולאשתי: תבואו אליי למשרד. במשך כל השנים האלה הוא מנע מאתנו להגיע לסמי מצלאווי. גם בישיבה שהיתה בלשכת ראש העיר, ניסו להביא אותו והוא לא הגיע. אחרי חמש שנים הלכתי לגייס כסף לשלם לעורכת דין 8,000 דולר. תשאל אותי למה עורכת דין ולמה לא דרך סיוע משפטי? סיוע משפטי לעולם לא ייצג אדם כמו עורך דין פרטי. אתה מבין? בעיקר מול חברות שררה עם כסף וכוח.
היו"ר אורי מקלב
תעזוב לרגע את מה שהיה בעבר. בעוד שבעה חודשים העניין ייגמר?
איתן יאיר
אני אגיד לך מה אני רוצה היום, מה אני רוצה היום. מעבר לתביעה הכספית שיש לנו נגד החברה אנחנו ביקשנו שבעוד תשעה חודשים יהיה לי פטור ממס שבח. ביקשתי היום פטור ממס שבח. אני רוצה היום לקנות את הבית וקודם כל לנקות את החובות שלי. בית המשפט היום בשביתה ואחר כך הוא יוצא לפגרה של חודשיים, ביקשתי פטור ממס שבח והבנתי שזה בסביבות 200 אלף שקל. הבנתי גם שאם אני מוכר את הדירה כשהיא לא גמורה, אחרי שבע שנים של פינוי שנכפו עליי, גם זה שייקנה ממני דירה לא גמורה יצטרך לשלם 5%. עכשיו יש לנו קונה בדרך והוא מוכן לשלם 2.5%.
היו"ר אורי מקלב
את זה צריך מול משרד השיכון.
שלומית אבינח
זה לא קשור לוועדה.
היו"ר אורי מקלב
אולי רשות המסים.
יהושע דוידוביץ'
החוק אומר שחלק מהטבות המיסוי הוא מקבל רק ברגע שיש לו טופס 4 והוא מקבל את הדירה. אם הוא ימכור את הדירה היום הוא יצטרך לשלם מס שבח.
שלומית אבינח
אבל לפי מה שאמרת, יש עוד שבעה חודשים עד לגמר הבנייה של הדירה?
יהושע דוידוביץ'
עוד שבעה חודשים.
היו"ר אורי מקלב
מר דוידוביץ, בעניין שלו אפשר לקיים עוד פגישה עכשיו אחרי הישיבה הזאת יחד עם אבנר כדי לראות איך לפתור את הבעיות במסגרת וולנטרית? את המסקנות שלי לגבי דברים אחרים אני אגיד לכם, אבל לגבי איתן אפשר להגיע לאיזה הבנות?
יהושע דוידוביץ'
כן, אבל הדירה תהיה מוכנה בעוד כמה חודשים.
היו"ר אורי מקלב
ראש העיר מוכן קצת לעזור או שהוא לא רוצה להתערב?
יוסי נשרי
תמיד, אנחנו ניפגש עם כל אחד. אני לא יכול לממן במקומו.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו רוצים לעשות את זה בחסות ראש העיר.
היו"ר אורי מקלב
אפשר לעשות משהו כדי לנקות את החלק הזה?


איתן, יש לנו סיכום בעניין הזה. ראש העיר לוקח חסות על פגישה נוספת. לא הוא יישב בישיבה, הוא ייקח מישהו מהאנשים שלו שיודעים לטפל. יעשו עוד ישיבה כדי לראות איך אפשר לסדר את הדברים ואיך אפשר לעזור. אנחנו נעבור למשפחת נפתלי. תדעו לכם שאני מוגבל בחלק שלכם ואתם שונים כי הנושא נמצא בבית המשפט.
היו"ר אורי מקלב
אני חייב להגיד שבעניין שלכם, מבלי שאני נכנס לגופו של עניין, זה מציף דבר שאני רוצה לסיים אתו. לסיכום, אני רוצה להגיד שהנושא של פינוי-בינוי הוא דבר מבורך. בסופו של דבר זה דבר חשוב מאד מכל ההיבטים, כולל לא רק מבחינת מדינה ועיריה וההתחדשות וכל מה שצריך – מחסור בדירות, מחסור בקרקעות. אין ספק בעניין זה, גם בשביל הדיירים עצמם. בסופו של יום, רוב הדיירים, ככה נראה לי – שמענו מה שאמרתם ויכול להיות שניזום בוועדה מפגש עם כאלה שעברו ועם כאלה שעוברים את זה כי אנחנו רוצים ללמוד באופן אמיתי מה קורה עם הדייר הזה באופן פרטני, לא עם הפרויקט כולו. גם אם יש 20% או 10% או 5%, חובתנו גם לדאוג להם. אנחנו רוצים לעשות את זה בדרך אחת.


אנחנו חושבים שהחלק שיש בו לקונה מסוימת הוא החלק של המפגש בין הדייר עצמו לבין היזם. יכול להיות שרובם אין להם בעיה והם לוקחים עורך דין טוב. אלה אנשים משכילים ואנשים שיודעים. זה כמו כל אדם שקונה דירה ולא צריך להיות פרופסור כדי לשמור על אינטרסים. אני מכיר אנשים פשוטי עם שהם חכמים מאד גדולים, אולי אפילו יותר גדולים מעורך דין או מפרופסור. פרופסור לא תמיד יודע את התחומים האלה. הוא יודע לנתח אם הוא בבית חולים והוא יכול להיות באוניברסיטה, אבל מה הוא יודע בפרקטיקה? מורה של תלמיד שנשאר חמש שנים בכיתה א' פוגש אותו אחרי כמה שנים מגיע לארץ כתייר מלוס-אנג'לס עם צמידים על היד ועם מרצדס שכורה ואומר לו: אתה? מה אתה? איך זה? אומר לו: אני היום סוחר גדול. אומר לו: במה אתה סוחר? אתה הרי חשבון לא ידעת, חשבון הכי פשוט. אומר לו: אתה צודק, אדוני המורה, רק דבר אחד אני יודע. אני יודע שעל כל דבר אני צריך להרוויח 10%. אני קונה דבר ב-10 ומוכר ב-100%.


לך אין צרות מהסוג הזה וזה סוד ההצלחה. הסיפור אומר שלא תמיד מי שחכם יש לו את הלחם. אני לא נכנס למשרד השיכון ולחלק של הדייר, של המפונה או של הדייר בעל הקרקע.
יהושע דוידוביץ'
הדייר הוא בעל קרקע.
יוסי נשרי
זה לא כמו שפינית את ימית.
היו"ר אורי מקלב
נכון. מי עומד מולו? העיריה בוודאי אומרת לו שהיא נמצאת בחלק אחר. מי כן נמצא? בעמידר דווקא יש איזה חלק שעומד מולו. אומר לי דוידוביץ: מה זה שונה מכל דייר אחר ומכל בעל קרקע? כאן בכל אופן אי אפשר להתכחש לזה, אנחנו לא יכולים לטמון את הראש בחול. אנשים לוחצים, יש לחץ סביבתי, יש שכנים, יש פרויקט. מצד אחד יש גם סבל ואיך אתה אומר? בסוף בן אדם נכנע. כולם בנו, כולם ראו משהו חזותי. בחלק הזה יכול להיות שאין מספיק הגנה. בחלק הזה יכול להיות שאדם שנסחף אחרי זה, נסחף לפרויקט, לא מספיק מגן על עצמו ויכול להיות שהוא נפגע.
היו"ר אורי מקלב
שני הצדדים יכולים להינזק מזה. בחלק הכללי אנחנו נבדוק ואנחנו ניצור קשר עם אנשים. נלמד קצת מהנסיון בישיבה אחרת ובכל אופן נשמור על החלק שאנחנו חושבים שדרכנו אתם יכולים לשפר בתיקוני חקיקה ובתיקונים כאלה. בשביל זה אנחנו נמצאים פה. אני מודה לכולם ותודה רבה. באמת נהניתי לשבת אתכם, נהנתי ממה שראיתי כאן.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20

קוד המקור של הנתונים