ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/07/2010

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, על מצב העיר לוד, לאור דו"ח מיוחד לבדיקת תפקוד עיריית לוד שנערך לבקשת האגף לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים (דו"ח אבוחדרה).

פרוטוקול

 
PAGE
45
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

13.7.2010


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 104
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ב' באב התש"ע (13 ביולי 2010), שעה 13:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, על פי סעיף 21 לחוק מבקר המדינה, על מצב העיר לוד, לאור דוח מיוחד לבדיקת תפקוד עיריית לוד שנערך לבקשת האגף לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים (דוח אבו חדרה)
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון – היו"ר

עפו אגבריה

אורי אריאל

מוחמד ברכה

דניאל בן-סימון

אברהם מיכאלי

מרינה סולודקין
מוזמנים
שמואל גולן, המשנה למנכ"ל המשרד לביקורת המדינה

מירה רזין, מנהלת אגף, משרד מבקר המדינה

ד"ר שוקי אמרני, משנה למנכ"ל משרד הפנים

חביב אבו חדרה, בודק תלונות ציבור מטעם אגף הביקורת, משרד הפנים

אילן הררי, יו"ר הוועדה הממונה, עיריית לוד

ציון הדר, גזבר עיריית לוד

ד"ר גד פניני, רואה חשבון, חשב מלווה של עיריית לוד

ציונה כסיף, ראש מינהל החינוך, עיריית לוד

משה מימון, מבקר עיריית לוד

ראובן ריבן, ראש מינהל לוגיסטיקה, עיריית לוד

ליאוניד גינזבורג, מהנדס עיריית לוד

יאיר רביבו, מנהל רשת המתנ"סים, עיריית לוד

יורם בן הרוש, דובר עיריית לוד

בני סמואל, עיריית לוד

אפרת אברהם, עיריית לוד

גיל חדד, עיריית לוד

משה בן לולו, מתאם העירייה לכנסת ולמשרדי הממשלה

זאב אוריאל, יו"ר מינהלת גני אביב, לוד

שלמה קלדרון, נשיא לשכת המבקרים הפנימיים

עו"ד מרדכי שנבל, היועץ המשפטי, לשכת המבקרים הפנימיים

עו"ד ניר אבנון, המבקר הפנימי, רשת עמל, לשכת המבקרים הפנימיים

יורם מרציאנו, תושב העיר לוד

אורי קופמן, תושב לוד

ליאה שטיינברג, תושבת לוד

ברוך אקפלד, תושב העיר לוד

אלעמרי עבד אל כרים, תושב העיר לוד

רפאל פריינטה, תושב העיר לוד

עראף מוחארב, תושב העיר לוד

אורנה אזולאי, תושבת העיר לוד

שמעון טרבלסי, תושב העיר לוד

אנואר מנסור, עובדת קהילתית, סנגור קהילתי, לוד

יעקב אלימלך, פעיל בעמותת סנגור קהילתי ותושב העיר לוד

סאלם אדברגה, פעיל בעמותת סנגור קהילתי ותושב העיר לוד

יונה בונדה, עמותת תושבים למינהל תקין

עארף מוחמד, תושב העיר לוד

עו"ד שבתאי קטש, תושב העיר לוד

רונן חיים, חבר ועדה ממונה, לוד

אביב סקורה, ראש תחום ביקורת פנימית, הכנסת

גומעה אזביגה, איש ציבור, לוד

נסים דהן, תושב העיר לוד

עדיאל בר שלם, חבר הנהלת הגרעין התורני, לוד

נטליה מירנוב, תושבת העיר לוד

אלכסנדר בלבנוב, תושב העיר לוד
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, על פי סעיף 21 לחוק מבקר המדינה, על מצב העיר לוד, לאור דוח מיוחד לבדיקת תפקוד עיריית לוד שנערך לבקשת האגף לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים (דוח אבו חדרה)
היו"ר יואל חסון
צהרים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. על סדר היום בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, על פי סעיף 21 לחוק מבקר המדינה, על מצב העיר לוד, לאור דוח מיוחד לבדיקת תפקוד עיריית לוד שנערך לבקשת האגף לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים (דוח אבו חדרה).


בתחילת הדברים אני רוצה להתייחס באופן כללי לנושא הזה של עיריית לוד ולעיר לוד. אני חייב לומר שאני תמיד אומר שנדבקתי ולמדתי מאריאל שרון מדברים, ודברים רבים כאשר אחד מהם הוא אהבה לעיר לוד. בתפקידי כיועץ ראש הממשלה אריאל שרון שיהיה בריא אני זוכר את המעורבות, את הקשר שלו, את ההערכה שלו ואת העובדה שהוא ראה בטיפול בעיר לוד ובבעיותיה ממש משימה לאומית. אני זוכר כמה היינו בעיצומה של הפעולה כאשר לצערי קרתה הטרגדיה לראש העיר מקסים לוי זיכרונו לברכה שבפתאומיות הלך לעולמו, ולדעתי מאז, אם הרגשנו שהתחלנו לעלות קצת על דרך המלך, אז בגיבוי של הממשלה ובגיבויו של אריאל שרון, חזרנו לתחושה שהדברים שוב חזרו להתנהל בצורה מקרטעת ובעייתית.


אני חייב לומר כתושב האזור, ראשון לציון, שלוד תמיד – לצערי בטח בשנים האחרונות – נחשבה לעיר חסרת מזל, עיר שמכות רבות נפלו עליה והרבה דברים שציפינו שיעשו גם ברמה המקומית אבל גם ברמה הלאומית כדי להרים את העיר הזאת, לא נעשו ולא קרו. אני חושב שהדבר הזה הוא עצוב.


אני אוהב את העיר הזאת, היא חשובה לי וזאת אחת הסיבות המרכזיות שהחלטתי להביא את העניין הזה לדיון.


בנוסף צריך לומר שמכהנת ועדה קרואה תקופה די ארוכה. היינו רוצים לומר שחלה יציבות ניהולית בעיר לוד אבל אפשר לומר שלא קיימת יציבות אמיתית והעיר נמצאת כל הזמן בסוג של טיפול חירום. היינו בטוחים, אנחנו רוצים לחשוב, שהדברים עולי על דרך המלך אבל הונח על שולחנה של הוועדה לביקורת המדינה – קודם כל, הונח על שולחנו של משרד הפנים – דוח אבו חדרה, דוח שהוא דוח קשה. הדוח הוא לא פשוט, הוא דוח שמצביע על כשלים רבים בניהול השוטף של המנגנון הזה של עיריית לוד אל מול דברים אחרים שגם עומדים – וכולנו יודעים זאת – על צמצום הגירעון ועל צמצום דברים אחרים, על פעולות שנעשו בתוך העיר ואנחנו באמת רוצים ללמוד בעיקר את המשמעות של הדוח הזה.


נמצא אתנו כמובן מר שמואל גולן, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, וצוותו וגם הוא שומע ומקשיב ובוודאי תהיה לך התייחסות בהמשך.


בשלב הראשון של הדיון הייתי רוצה לשמוע את ההתייחסות של משרד הפנים. אני רוצה קודם כל לשאול כמה שאלות ולשמוע את ההתייחסות.


קודם כל, מתי ביקשתם את הדוח הזה ומה הייתה הסיבה שביקשתם לקיים דוח בדיקה פנימי? מתי הוא הונח על שולחנכם? מה ההתייחסות שלך אליו ומה קרה מאז? אנחנו מדברים על דוח אבו חדרה.
שוקי אמרני
משפט אחד מקדים. אני חייב לומר שבעיר לוד – השתמשת במונח חסרת מזל ואני לא יודע אם זה המונח – בהחלט יש מצב מאוד מאוד מיוחד ולצערי הרב מזה תקופה ארוכה נמצאת במצב מאוד מאוד קשה. אנחנו במשרד הפנים מנהלים מעקב מאוד מאוד צמוד אחר העיר הזאת. כבר בשנת 2003 זוהו שם בעיות כאלה ואחרות ובעקבות כך מונתה ועדת חקירה, ואותה ועדת חקירה שהגישה המלצות כבר בשנת 2004 המליצה על פיטוריו של ראש העירייה ופיזור מועצת העיר. ההחלטה הזאת, מסיבות כאלה ואחרות, יושמה בשלב מאוד מאוד מאוחר ולמעשה בשלוש השנים האחרונות, בשלוש וחצי השנים האחרונות, מכהנת ועדה ממונה בראשותו של אילן הררי. כמובן שאנחנו מנהלים מעקב אחר פעילות הוועדה הזאת והמעקב הוא מאוד מאוד אינטנסיבי. הייתי אומר שבנוסף לצעדים הרגילים שאנחנו נוקטים לגבי ועדות ממונות, גם בהתחשב בעובדה שמדובר בעיר מאוד מאוד ייחודית וחשובה, החלטנו – והייתי אומר, כצעד חריג – למנות חשב מלווה צמוד ליושב ראש הוועדה, עם כל מה שמשתמע מכך.


כפי שנאמר כאן, דוח הביקורת שנערך על ידי רואה חשבון אבו חדרה, זה דוח שנערך על פי הנחייתו של מנכ"ל משרד הפנים. זאת אומרת, זה משהו יזום על ידינו, לאור פניות ולאור תלונות שהיו. ביקשנו לבדוק בצורה מאוד יסודית את הנושא. מנכ"ל משרד הפנים קיים מספר ישיבות בסוגיה הזאת וגם אני קיימתי ישיבות בנושא. בעקבות הדוח שהוגש קיימנו ישיבות גם בראשות מנכ"ל משרד הפנים באופן אישי כאשר ישבנו עם אבו חדרה על הדוח ועל פרטי הממצאים שעלו. בהמשך אני קיימתי שלוש ישיבות מעקב אחר תיקון הליקויים, תוך ניהול מערכת של בקרה אחר הפעילות של הוועדה הממונה. ניתנו הנחיות נקודתיות לגבי ביצוע פעולות כאלה ואחרות, כולל יום ראשון האחרון, כולל לפני חודש, כולל לפני ארבעה חודשים וזאת כדי לוודא שאכן הליקויים האלה מתוקנים.


הנתונים מלמדים, על סמך דוח שדרשתי מיושב ראש הוועדה הממונה להגיש לי, על סדר גודל של בסביבות פלוס-מינוס 70 אחוזים מהליקויים שתוקנו לאחר הבדיקה שנעשתה על סמך הדוח הזה. יתר הליקויים נמצאים בשלבי תיקון כאלה ואחרים. אם הייתי מתייחס לנקודה הזאת, אדוני היושב ראש, הרי שאפשר לומר שאנחנו מתייחסים במלוא הרצינות למה שקורה בעיר הזאת מתוך רצון כאשר השאיפה שלנו היא להגיע למקום שהמצב – הייתי משתמש במונח – הלא נורמלי שוועדה ממונה מנהלת עיר, ייפסק כמה שיותר מהר. המשרד שלנו בוחן את ההתנהלות של העירייה כדי להגיע לאותו שלב בו שר הפנים יוכל לקבל את ההחלטה להעביר את השרביט שוב לנבחרי הציבור שלדאבוננו הרב כשלו בניהול העיר לוד והביאו את העיר למציאות מאוד קשה.


אני גם חייב להדגיש שזה לא אומר שאנחנו מרוצים ממה שקורה בעיר לוד. יש שם תחומים מסוימים שחל בהם שיפור חשוב. אם אנחנו מסתכלים על נושא התקציב, מגירעונות כבדים לאיזון תקציבי ולעודף, ואכן נעשתה כאן עבודה טובה מאוד גם על ידי גזבר העירייה, גם על ידי החשב המלווה, על ידי יושב ראש הוועדה וכולי. ישנם תחומים מסוימים שהיינו מבקשים ורוצים לראות שיפור הרבה יותר משמעותי.
היו"ר יואל חסון
תן לי דוגמה לתחום כזה.
שוקי אמרני
התחומים שהייתי רוצה לראות את השיפור זה בכל מה שקשור לשיפור פני העיר, נושא שמחייב שיפור מאוד משמעותי, חיזוק מרכיב הביטחון האישי של התושבים, חיזוק מרכיבים של מתן שירות לציבור כי השירות לציבור הוא לא ברמה גבוהה, וזאת בלשון המעטה. אלה נושאים שהיינו מבקשים לחזק אותם.


לכולנו ברור שיש כאן מושג שנקרא מעגל קסמים שמשפיע האחד על השני. ברגע השירות לציבור ישתפר באופן משמעותי, המקום יקבל את התנופה המתאימה וכאן זקוקים עדיין לתקציבים מאוד גדולים, הרי שהאוכלוסייה החזקה תגיע למקום והתמונה יכולה להשתנות מן הקצה אל הקצה.


עוד מילה אחת גם בתפקידי כיושב ראש ועדה מחוזית לתכנון ולבנייה. אני רוצה לומר שהעיר לוד זוכה לעדיפות אצלנו. אין שום תוכנית שהיא בסמכות הוועדה המחוזית ולא זכתה לטיפול ולא קיבלה את כל האישורים הנדרשים. במשך תקופה ארוכה היה קושי גדול מאוד לוועדה המקומית למלא תפקידים מסוימים ואנחנו בחלק מהמקרים אפילו נכנסנו אל מנהליה כדי לסייע.

קורים שם תהליכים מסוימים שהם טובים, אבל לא בקצב שהיינו רוצים לראות אותו אבל הכיוון באופן כללי, אנחנו רואים אותו ככיוון טוב במספר מוקדים שחל בהם שיפור ואחרים שמחייבים עדיין תיקון.
היו"ר יואל חסון
כבר כמעט ארבע שנים קיימת ועדה קרואה. כשיש ועדה קרואה, אתה נוטה לחשוב בדרך כלל שבמהלך ארבע שנים המציאות תשתפר ותשתנה. איך יכול להיות שבשנה השלישית שהתבצעה ביקורת כזאת התגלו דברים כל כך חמורים? במובן מסוים משרד הפנים שולט באמצעות בא כוחו באותה מועצה, באותה עירייה, ולכן איך יכול להיות שבביקורת זה מתגלה? אני לא מתווכח אתך על דברים שהיו בעבר מבחינת התנהלות ראשי הערים והמציאות שהייתה קודם לכן בלוד, אבל יש כאן ועדה קרואה בשליטת משרד הפנים ולמעשה בפועל משרד הפנים מנהל את עיריית לוד אבל יוצא דוח כל כך חמור. איך זה יכול להיות?

אגב, אני צריך לומר עוד דבר ואתה גם יודע אותו, שאפילו לי כיושב ראש הוועדה לביקורת המדינה היה קשה מאוד לקבל את הדוח הזה. לקח זמן רב מאוד כדי שבכלל תהיו מוכנים להוציא אותו החוצה.
אורי אריאל
למה?
היו"ר יואל חסון
לקח לי הרבה זמן לקבל את הדוח לידי. זאת עובדה. זה משהו שאני חייב לומר אותו. מילא, סלחנו בעניין הזה, אבל אני באמת שואל את השאלה. זה לא אומר משהו על המצב? זה לא היה אמור להשתפר?
שוקי אמרני
לגבי הגשת הדוח, מנכ"ל משרד הפנים, מתוך כבוד לוועדה וכבוד לבקשתך לקבל את הדוח, קיים מספר ישיבות בסוגיה הזאת כדי שתקבל את הדוח. כפי שאמרתי, זה דוח בהנחיית מנכ"ל משרד הפנים ולא שמישהו ביקש לעשות אותו. מנכ"ל משרד הפנים הנחה לקיים את הדוח ומנכ"ל משרד הפנים גם מימן את התשלום עבור הדוח הזה. אין ספק שיש כאן ליקויים.
קריאה
יש גורמים לליקויים.
אורי אריאל
לא הייתה בעיה להעביר את הדוח ליושב ראש הוועדה.
שוקי אמרני
לא הייתה צריכה להיות בעיה. יושב ראש הוועדה פנה למנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד הפנים רצה, כדי להעביר דוח שהוא יזם אותו, לקיים לגביו מספר בירורים שנאלצנו לקיים במספר תחומים.
אורי אריאל
זה לקח חצי שנה.
שוקי אמרני
מנכ"ל משרד הפנים החליט לקיים כמה בירורים בנושא ואמרתי את מה שאמרתי בסוגיה הזאת.
היו"ר יואל חסון
טוב, קיבלנו את זה.
שוקי אמרני
לגבי שאלתך, אני רוצה לומר שבאיזשהו מקום צריך גם להתייחס לשאלה מאיפה מתחילים ולאן מגיעים. כאשר הרשות המקומית, עיריית לוד, נוהלה כפי שנוהלה על ידי נבחרי הציבור ---
היו"ר יואל חסון
היא מנוהלת לא פחות גרוע עכשיו. אין ועדה קרואה על ועדה קרואה. אני אומר לך משהו ושיהיה ברור מתחילת הדיון. אני לא עוסק, אני לא מכיר את אילן הררי, אני מכבד אותו ואני אפילו פגשתי אתו ושוחחנו ארוכות, אני קורא שחור על גבי לבן. אם היה דוח כזה על ראש עירייה מכהן, הייתם מפטרים אותו. הוא ראש הוועדה הקרואה, אז מה תעשה, תקים עליו ועדה קרואה?
שוקי אמרני
כפי שאמרתי, מאות רבות של ליקויים שהיו קודם, תוקנו. מתוך הדוח הזה ישנם 73 אחוזים מהליקויים שתוקנו. רוב רובם של הליקויים הם מתקופות עברו.
היו"ר יואל חסון
הוא כבר שלוש שנים בתפקידו. שלוש שנים יש ועדה קרואה. למה לא תיקנו את זה קודם?
שוקי אמרני
אדוני היושב ראש, אנחנו דרשנו כאן, בבירורים שאני קיימתי – ואילן יושב כאן והוא היה אצלי לא אחת ולא שתיים – עולה שיש כאן התייחסות ספציפית לליקוי ליקוי שעלה. כפי שנוכל לראות, בטבלה אותה דרשתי שיכינו, דרשתי לדעת האם זה בתקופת הוועדה או לפני תקופת הוועדה. ישנם ליקויים מסוימים שהם קשים לביצוע וליישום. אני חושב שהנתונים שמוצגים כאן בדוח מפורט – ויושב ראש הוועדה, ראוי שיציג את הדברים – מדברים בעד עצמם, אבל אני אומר שאחת הבעיות המרכזיות שהיו זאת הבעיה של הכישלון של העירייה בניהול משק הכספים. בניהול משק הכספים הגענו מגירעונות של כמעט 9 מיליון שקלים כל שנה לאיזשהו איזון מסוים בתקציב. יבואו ויאמרו שלא נותנים שירותים ולכן התקציב מאוזן, אבל לא כך הם פני הדברים. אני חוזר ומדגיש שבמסגרת היכולות שלנו והסמכויות שלנו, אנחנו דואגים שהפעילות שם תלך לכיוון נכון. אנחנו לא מרוצים – ואני מדגיש את זה ואילן שמע אותי עשרות פעמים – מכל מה שקורה שם. בוודאי ידוע שאת יושב ראש ועדה ממנה שר הפנים ולא אני שותף לבחירתו של אדם כזה או אחר, אבל בשורה התחתונה, כאשר אנחנו בוחנים את הפעילות, נעשה כאן מאמץ על ידי אילן במסגרת היכולות כאדם שעובד ועושה את העבודה שלו. אנחנו מנסים במסגרת המגבלות שיש לנו לנהל את אותו מעקב ובקרה.


הכיוון בסך הכל הוא טוב מבחינתנו. ישנם תחומים מסוימים שאנחנו מאוד לא מרוצים מהפעולות ונגעתי בשלושה מתוכם. אני מקווה מאוד שהדברים האלה ישתנו לכיוון טוב. כפי שהדגשתי, המטרה שלנו כמשרד הפנים היא להביא את העיר למקום שאפשר במהירות המקסימלית לבוא ולתת את השרביט לציבור כדי שיוכל לבחור את נציגיו.
היו"ר יואל חסון
זה משהו שאתם מתכוונים לעשות?
שוקי אמרני
זאת שאיפה קיימת. מתי זה בדיוק יקרה, אני לא יודע לומר.
היו"ר יואל חסון
אני מבין שיושב ראש המועצה הממונה מסיים בפברואר.
שוקי אמרני
נכון.
היו"ר יואל חסון
מה יקרה אז?
שוקי אמרני
הסוגיה הזאת תידון על ידי שר הפנים. בנושא הזה דיברתי לא מזמן גם עם מנכ"ל משרד הפנים. הסוגיה הזאת נבחנת בצורה כזאת או אחרת ואני מניח שההחלטות מהסוג הזה יתקבלו על ידי שר הפנים לאחר שיקבל את כל המידע והוא יהיה ברשותו.
היו"ר יואל חסון
מה תהיה המלצתך המקצועית?
שוקי אמרני
ברמה העקרונית אני חושב שרשות מקומית צריכה להתנהל על ידי נבחרי ציבור. זה ברמה העקרונית. אני מחכה גם לדוח ביקורת של רואה חשבון שאני צריך לקבל אותו בתקופה הקרובה וברגע שאני אתבקש, אני אתן את חוות דעתי. אני אומר שברמה העקרונית, רשות מקומית, שלטון מקומי צריך להתנהל על ידי נבחרי ציבור ולא על ידי פקידים. נקודה. זאת תפיסתי. המצב שבו זה מנוהל על ידי פקידות שממונה על ידי משרד הפנים, זה מצב קיצוני ביותר עם כל ההשלכות והמשמעויות שיש לו, וזאת החלטה דרקונית. לעתים אין ברירה. במקרה של לוד לא הייתה ברירה. אנחנו צריכים להוביל במהירות המקסימלית שניתן כדי שהציבור יבחר את נציגיו.
היו"ר יואל חסון
אני מאוד מעריך את מה שאתה אומר. מדובר כאן כבר בארבע שנים. זאת אומרת, אתה רוצה לצאת מנקודת הנחה, כאשר אתה משתמש – אני בטוח – בכלי הזה של ועדה קרואה, שבטח בארבע שנים אמורים כבר לייצר מערכת שתהיה מסוגלת "לקלוט" נבחרי ציבור שינהלו את המערכת הזאת.
שוקי אמרני
בהחלט.
היו"ר יואל חסון
לזה רצינו להגיע. זה קצת מרפה את הידיים כי זה נותן תחושה שהייתה ועדה קרואה במשך ארבע שנים ועדיין המערכת חולה.
שלמה קלדרון
הייתה כבר ועדה קרואה קודם.
היו"ר יואל חסון
היו הרבה ועדות קרואות. אני יודע.
שלמה קלדרון
זאת השנייה.
היו"ר יואל חסון
אני יודע. אני אומר שזה מאוד מטריד, אבל תודה.
קריאה
זה לא הבחירות אלא המאפיה בעניין.
היו"ר יואל חסון
אני מבקש ללא קריאות ביניים.


אני מבקש ממר הררי, יושב ראש הוועדה הקרואה של לוד, להתייחס. אני מבין שהכנת מצגת.
אילן הררי
כן, ברשותך. אדוני היושב ראש, תודה. אין ספק שהביקורת חשובה. אנחנו במהלך כל הביקורת שיתפנו שיתוף פעולה מלא עם המבקר. אנחנו בעד ביקורת. אני רואה את הביקורת כמנוף לתיקון, לשינוי, לשיפור ולתכנית עבודה, וכך אכן עשינו.
היו"ר יואל חסון
מעניין אותי לדעת. בוועדת ביקורת המדינה שואלים שאלות תוך כדי. אני רוצה לדעת, כאשר הודיעו לך שעושים את הביקורת הזאת, התייעצו אתך על זה?
אילן הררי
לא.
היו"ר יואל חסון
הודיעו לך שתהיה ביקורת. שאלת למה?
אילן הררי
אני חייל של משרד הפנים. בזמנו קרא לי שר הפנים, אחרי שלושים שנים בצה"ל, ונתן לו צו שמונה, אמר לי שאסע ללוד. אמרתי לו, כן המפקד, ואת זה אני עושה כבר שלוש שנים ושלושה חודשים. אתה יכול לבדוק אתו, ביקשתי ממנו חודש להתארגן וללמוד, אבל הוא אמר לי שאין זמן וכי אני מתחיל את התפקיד מחר. למחרת, יום העצמאות של 2007, התייצבתי בתפקידי כאשר חודש לפני כן סיימתי שלושים שנים בצה"ל. לא הודיעו לי על הביקורת ואני בשיתוף פעולה מלא עם דוקטור אמרני ועם משרד הפנים, ובסך הכל אנחנו מתנהלים ואל תתפלא שבמקביל בלוד יש שתיים-שלוש ביקורות תוך כדי תנועה כמעט כל שבוע ואנחנו כבר רצים עם העניין הזה.


אני רוצה לומר לך שאני חושב שגם אתה וגם אתם צריכים לבדוק מהיכן התחלנו ולהיכן הגענו. בצניעות רבה אני אומר לך שאם הייתה כאן ביקורת באפריל 2007, היה כאן ספר עם אלף ליקויים. היום יש כאן חוברת עם 77 ליקויים ואם תבדוק אותם, אתה תראה ש-50 אחוזים הם טרם תקופתנו וחובתי על הכל ואני לוקח אחריות כמעט על הכל, ואנחנו כבר 70 אחוזים מהליקויים תיקנו.


אני רוצה ברשותך בקצרה להציג לכם מה קורה היום בלוד ומי שלא היה, בשיחה בינינו הזמנו אתכם.


ראשית, תעודת הזהות שלנו אומרת שאנחנו עיר מעורבת, שזה נושא טעון ומורכב במשך 24 שעות ביממה, כמעט בכל נושא. אנחנו 75 אלף תושבים, תלוי ממתי סופרים, אנחנו או בני 62 או מהמאה ה-15 לפני הספירה. יש לנו כשליש מהמגזר הערבי, שני שליש מהמגזר היהודי, וכל מה שיפה – ואם יורשה לי טיפה פחות יפה – במדינת ישראל, יש לנו בלוד. ערבים, יהודים, בדואים, משת"פים וכל מה שמדינת ישראל לא טיפלה במשך חמישים שנים, לקחו באוטובוס ושמו אותו בלוד ועכשיו אנחנו מתמודדים עם זה בהרבה אהבה במשך שלוש השנים.
היו"ר יואל חסון
סודנים עוד לא הביאו לך.
אילן הררי
יש לי גם סודנים.
קריאה
יש סודנים.
אילן הררי
יש לי גם סודנים. אני נותן כבוד לכבוד האדם ואין לי שום התנגדות לאף אחד, אבל אחרי הרבה צעקות את המשרד של אותן אוכלוסיות שהגיעו פתחו רק לשעות הבוקר לקבלת קהל. אנחנו עשר דקות מתל אביב על כביש 6 ועל כביש 1, שלושים דקות מירושלים, פעם קראו לזה שדה התעופה לוד, כאשר היינו קטנים, והיום קוראים לזה נתב"ג. אני אשמח שתעזור לנו שגם קצת נתב"ג יהיה אתנו, אבל כל מערכות הדרכים במדינת ישראל, זה אנחנו. אנחנו מאמינים בלוד ואנחנו לוקחים אחריות.


אני בלוד כי אני לוקח אחריות. אני חושב שגם המנהלים שנמצאים אתי כאן – ולא הצגתי אותם – לוקחים אחריות עם כל הקושי ועם כל מה שקורה בלוד במשך 24 שעות ביממה. אני רוצה לומר לך אחרי הדברים הקשים שאמרת, וגם רשמתי את רובם, שהעיר עוד מתפקדת. אדוני, לא שמעת על איזו צרה בעייתית לגבי העיר לוד בשנה-שנתיים האחרונות. לא שהכל מסודר, לא.
היו"ר יואל חסון
להראות לך את כל המכתבים שאני מקבל?
אילן הררי
לא. גם אני מקבל מכתבים ואני גם עונה עליהם. יש לנו פסיפס של תרבויות מכל החתכים ואני חושב שזה היפה בלוד. זה מה שמחזיק אותי בלוד וזה המרקם האנושי שהוא הדבר היפה.


אנחנו מטפלים ב-17 אלף ילדים מגיל שלוש עד גיל 18 בשישה חתכים: יהודים, ערבים, חינוך מיוחד, ממלכתי, ממלכתי-דתי וחרדי וכל מה שבאמצע, כי אתה יודע שאין ואקום ואנחנו מטפלים בסך הכל בצורה תקינה בדברים האלה. יש כאן שינויים שעשינו לקראת תש"ע, יש לנו טיפול נקודתי בחינוך שמטופל בסך הכל בצורה תקינה. נכון, יש לנו עוד הרבה עשייה ועוד הרבה מה לעשות, אבל בסך הכל העסק הזה מתפקד.


אני רוצה שתראה בקצרה מה מצאנו בדוח שעשינו באפריל. אנחנו התחלנו את התפקיד שלנו עם גירעון של מינוס 162 מיליון שקלים. צריך לדעת את זה. נכון שבסוף, כאשר אתה עושה דיון האם לשלם משכורות או לטפל בגינון, זה דיון. כל 1 בחודש במשך שנה שלמה הגזבר ואנכי עושים הערכת מצב, אם יהיו משכורות. זה לא מובן מאליו שיהיה כסף בעיר, שיהיו משכורות לעובדים, ולשמחתי אותו גירעון של 162 מיליון שקלים, אחרי שלוש שנים, הורדנו אותו כבר ב-100 מיליון ואנחנו עומדים עכשיו על 60 מיליון שקלים גירעון, אחרי שעשינו תוכנית הבראה ואחרי שפיטרנו עובדים. קיבלנו בהחלט משימה לא פשוטה.

אתה רואה כאן את נושא הביטחון האישי, אתה רואה כאן שיש החלטת ממשלה מה-2002 שאף אחד לא נגע בה וזה כבר שמונה שנים. אף אחד כמעט לא נגע בה ואני חושב שהגיע הזמן שייקחו אותה ואכן יטפלו בה.

יש בנייה בלתי חוקית ואדוני, שישים שנים בנו בלוד שכונות ערביות באופן לא חוקי. מעולם בשלוש שכונות לא גבו ארנונה ורק השנה התחלנו בפעם הראשונה בחיים לגבות ארנונה משלוש שכנות ערביות ואני חושב שזה בהחלט הישג גם לנו וגם למי שעושה את זה כי אנחנו חוטפים אבנים וצעקות כל יום. בשכונת הרכבת, שכונת ס"ח, שכונת פרדס ניר, מעולם לא אכפו את הבנייה הבלתי חוקית ומעולם לא גבו ארנונה ואילו אנחנו כן גבינו. לא סתם הגענו להישגים האלה.
עפו אגבריה
הציעו להם תכנון?
אילן הררי
במשך שישים שנים בנו ללא רשיון. זה מה שמצאנו. כל יום שישי היינו בכוננות ספיגה של ביוב. זה מה שמצאנו בתחילת התפקיד שלנו ברחובות העיר לוד – לכלוך, הזנחה, ביוב, אין מרצפות, אין כבישים. יש לנו עוד המון עבודה, אבל אני רוצה שנבין שמשם התחלנו ואתה מוזמן מבחינתי לבוא מחר ולראות איפה אנחנו נמצאים היום.


בשני העשורים האחרונים, שוהם ומודיעין, מצבן מצוין, אבל ללוד זה עשה רע. אנשים מבוססים לקחו את המזוודות ועברו ממזרח לכביש 1 והם גרים בשוהם ואתנו נשארה האוכלוסייה הפחות חזקה שאנחנו מאמינים בה ואנחנו אתה הולכים קדימה.


אני רוצה שתדע שאנחנו עיר רווחה, שרבע מאוכלוסיית לוד, רבע מהמשפחות בלוד, רשומות ברווחה. מחלקת הרווחה של העיר לוד היא המחלקה הכי עסוקה במדינת ישראל.


זה מה שאנחנו עשינו. אנחנו באנו לעיר, אנחנו הגדרנו חזון של ביטחון וטיפוח, אנחנו הגדרנו חזון גם לעצמנו וכך אנחנו רואים את העיר בעוד עשר שנים קדימה. הדבר המרכזי שעשינו הוא שהצלחנו לפתוח את הדלתות לכל משרדי הממשלה. אין יום שירושלים לא אצלנו. אני אומר לך שהיום, בשעה הזאת, יש אצלנו דיון שמזכיר הממשלה מוביל על העיר העתיקה בלוד. לפני שלוש שנים, כאשר אני הרמתי טלפון למשרד בירושלים, לא רצו לבוא ולבקר בלוד. לא רצו לבקר בלוד. ראש הממשלה, היינו אצלו, משרד ראש הממשלה תקצב אותנו בטיפול נקודתי, משרד התחבורה נתן 100 מיליון שקלים, משרד הבינוי והשיכון נתן פרוייקטים, המשרד לביטחון פנים נתן.
היו"ר יואל חסון
לאיפה הלך כל הכסף הזה?
אילן הררי
אדוני היושב ראש, אני אציג לך. חלק מהכסף הזה קיים, חלק מהכסף הזה בתהליך וחלק מהכסף הזה לא הגיע. משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, אישר ללוד חמישים תקנים אבל משטרת ישראל עוד לא מגייסת. השאלה היא איפה חמישים התקנים האלה. הכסף קיים. לפני חודש היינו בדיון אצל מפכ"ל המשטרה. משרד האוצר ומשרד המשפטים, בהחלטת ממשלה, החליט לבנות את בית המשפט המחוזי בעיר לוד. לא היה קל לשכנע את שר האוצר ואת שר המשפטים הקודם שייבנו את זה בלוד. זה לא היה ברור. היה בג"ץ פתח תקווה, בג"ץ רמלה ועובדה היא שהצלחנו.


תב"רים. הצלחנו להביא לעיר תב"רים בעשרות מיליוני שקלים. נכון, לא הצלחנו עדיין בכל הביצוע כי כוח האדם שלנו הוא כזה שאנחנו לא יכולים לקלוט יותר עובדים כי אנחנו בתוכנית הבראה. אני לא יכול לבוא מחר ולהביא עוד עשרה מהנדסים ללוד, גם אם יש לי כסף כי אין לי אישור לכך כי אני בתוכנית הבראה.
היו"ר יואל חסון
אבל אם יש לך כסף, למה לא תיקח מהנדסים?
אילן הררי
כי אני בתוכנית הבראה, כי ההסתדרות לא מאשרת, כי אני חתמתי הסכם הבראה. אני פיטרתי 64 עובדים בתוכנית ההבראה בחתימה של משרד הפנים וההסתדרות, ועד מאי שנה הבאה אסור לי לקלוט עובד אחד. כדי לקלוט עובד, אני מבקש אישור ממנכ"ל משרד הפנים וזה לא פשוט. כלומר, גם אם תשפוך אצלי עכשיו לא מעט אמצעים, הביצוע הוא לאט לאט, אבל אני חושב שגם על זה אנחנו התגברנו.


אנחנו עשינו לא מעט. אני מקבל את ההערות של דוקטור אמרני. בשיפור לאזרח, אני רוצה שתדע, שכל העמוד הזה – לא היה בו כלום. לא היה בעיר מוקד. התקשרו למוקד בלוד, המוקד היה בבני ברק ויום ענה ויום לא ענה. לא היה ביטחון. לא שהכל מושלם היום, אבל אז לא היה.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה לשאול אותך על זה. הנה דוגמה. אמרתי שהגיעו אלי מכתבים. אני יודע שבגני אביב בלוד נדרשים התושבים לשלם 25 שקלים בחודש אגרת ביטחון.
אילן הררי
נכון.
היו"ר יואל חסון
130 אלף שקלים נגבו בחודש. הובטחו ניידות סיור, מצלמות אבטחה, סגירת השכונה. כל הדברים האלה לא בוצעו. איפה הכסף הזה? למה הדברים האלה שהובטחו לתושבים לא קוימו ואני רוצה לדעת האם עדיין גובים את הכספים האלה.
אילן הררי
ברשותך, תן לי חמש דקות לסיים את המצגת ואני אוכל לענות על השאלה.
היו"ר יואל חסון
לא. תענה לי על השאלה הזאת. אתה כותב לי אבטחה וסיורי ביטחון במשך 24 שעות.
אילן הררי
אמת.
היו"ר יואל חסון
אתה יודע בפועל שאתה גובה לטובת ביטחון בגני אביב ואתה לא מקיים את מה שהתחייבת לו.
אילן הררי
לא נכון.
היו"ר יואל חסון
יש מצלמות? יש ניידות סיור? יש סגירת שכונה?
אילן הררי
יש.
היו"ר יואל חסון
תאמר לי איפה הכסף, מי מנהל אותו ואיך זה עובד. האם יש תמורה לאגרה שנגבית מהתושבים?
אילן הררי
יש. יש התחלה של עשייה. אין סיום.
קריאה
זה כבר שלוש וחצי שנים.
אילן הררי
לפני שנתיים גבינו אגרת ביטחון. לא הייתה בתקציב עיריית לוד אגורה לביטחון האישי וב-2008 אנחנו בהחלטת מועצה החלטנו לגבות אגרת ביטחון.
היו"ר יואל חסון
החלטה טובה.
אילן הררי
פנינו למשרד הפנים, פנינו למי שצריך וקיבלנו את האישור על פי עשר אגורות למטר מרובע מכל תושב. בגני אביב, מי שנכנס לגור בגני אביב, זאת אותה שכונה מפורסמת, כשהוא שילם על הבית, הוא גם התחייב לשלם על נושא הביטחון. כמו שהוא שילם על נושא הניקיון הפנימי של הבניין, הוא גם חויב לשלם את הביטחון הפנימי. יש שם מינהלת. אותו משפט מפורסם שהיום כנראה יגיע לסיומו.


כשהגעתי לעיר, ראיתי שאין אגורה לביטחון ואמרתי שלא יעזור כלום, אנחנו נעשה אגרת ביטחון גם מהתושבים. אנחנו גם עשינו מדידות בכל העיר, דבר שלא היה.
היו"ר יואל חסון
בסדר, אבל מה קרה עם זה?
אילן הררי
יש מוקד עירוני שעובד במשך 24 שעות.
היו"ר יואל חסון
לא עירוני, שם, בשכונה הזאת.
אילן הררי
אתה שואל אותי מה עשיתי עם אגרת הביטחון.
קריאה
גם ברמת אשכול אין.
אילן הררי
אדוני היושב ראש, מאגרת הביטחון הקמנו מוקד בעיריית לוד על פי הקריטריונים של משרד הפנים לגבי מה מותר ומה אסור. עשינו התחלה של מצלמות. לקחנו חברה במכרז שנותנת לנו שלושה סיורים במשך 24 שעות במשך שבעה ימים, כאשר אחד הסיורים האלה נמצא גם בגני אביב. אנחנו כרגע במשרד לביטחון פנים, דרך תוכנית עיר ללא אלימות, הבאנו ב-2010 שישה מיליון שקלים נוספים – אתה יכול לבדוק עם המשרד לביטחון פנים – לטובת זה. אנחנו יוצאים ביום חמישי לפרוייקט של מחסומים, אנחנו עושים שלושה מחסומים בעיר כי אנחנו רוצים לבדוק מי נכנס בערב ומי יוצא בבוקר. יש לזה אישור ממפכ"ל המשטרה, אצלו הייתי בפגישה. אנחנו מרשתים את העיר בעוד חמישים מצלמות ואנחנו התחלנו את הפרוייקט. יש לנו בארבע בתי ספר מצלמות בתוך בית הספר. בגני אביב בבית ספר מקסים לוי יש מצלמות ויש ניידת אחת. אתה שואל אותי אם צריך עוד – כן, צריך עוד. הכסף הזה שאנחנו גובים מהתושבים הוא לטובת הפרוייקטים שאנחנו עשינו.
היו"ר יואל חסון
למה לקח לכם הרבה זמן?
קריאה
שמתם בסך הכל שבע מצלמות בעיר.
אילן הררי
כל הנושא של השיפור לתושב, אני אומר לך ולמי ששומע ששום סעיף מהסעיפים האלה לא היה קם בעיר לוד לפני הגעתנו. הקמנו תאגיד מים לעיר לוד, שידרגנו את מערך פינוי האשפה, אחת לשבוע אני מקיים דלת פתוחה. אפרופו מה שנאמר כאן, אנחנו מדברים עם התושבים בטלפון, מבקרים תושבים, מטפלים בבעיות. לא פתרנו מאה אחוזים. כל יום ראשון, כבר שלוש שנים, משעה 6:00 בבוקר עד 7:00 בערב מקבל שלושים שיחות טלפון מהתושבים. לומר לך שפתרתי את הכל? לא. אבל לומר לך שיש כאן עשייה? כן.


פעם בשבועיים אנחנו עושים דלת פתוחה. אני אומר לך בצניעות שאנחנו מכירים כמעט כל פינה. אני לא רוצה לומר כל תושב, אבל כל נושא.


עשינו כאן פרוייקט של פינוי פסולת בניין. העיר לוד הייתה עם פסולת בניין כאשר כל קבלן מהמרכז היה בא ושופך את הפסולת שלו בעיר והולך. עם המשרד להגנת הסביבה עשינו פרוייקט ב-4 מיליון שקלים ופינינו את פסולת הבניין.


תראה את גני אביב. כשאני באתי ללוד, בגני אביב היה בור של שלושה בניינים במשך 12 שנים. אתה רואה, זה מצד ימין. שלושה בניינים שבנו, הפסיקו את הבנייה שלהם אחרי הקומה הראשונה. אמרו לי שזה הסמל של גני אביב. אמרתי לתושבים שייתנו לי שנה. אז לקח לי שנתיים ולפני שבוע סיימנו. הלכנו נגדנו לבג"ץ. כך נראתה גני העיר עם 21 אלף תושבים ובאמצע בור של עשרה דונם. אף אחד לא טיפל בזה במשך 12 שנים אבל אנחנו טיפלנו בנושא הזה.


אם הייתי אומר לך לפני שלוש שנים שמחירי הדירות בלוד עלו, לא היית מסכים לכך. אני אומר לך שמחירי הדירות בלוד עלו יותר מהממוצע במשק כי כמעט בכל המדינה מחירי הדירות עלו. זה דה מרקר מלפני חודש, וזה דה מרקר מלפני שבוע: קניתם דירה בלוד, הרווחתם חמישים אחוזים. אם הייתי אומר לך את זה לפני שלוש שנים, היית חושב שאנחנו לא מדברים בשפיות.


תאגיד מים. אף אחד לא האמין אבל בלוד יש את תאגיד המים הכי טוב בארץ ואתה יכול לשאול את מי שמתעסק בזה. השנה אנחנו הבאנו לתשתיות מים 40 מיליון שקלים דרך תאגיד המים. 40 מיליון שקלים לנושא תשתיות. אני אומר כאן, והתושבים יודעים, שהעיר הייתה מלאה בביוב וכל יום שישי אנשים לפני בית כנסת הולכים להתקלח וכל הביוב עולה למעלה. למדתי משהו חדש כשבאתי ללוד, שביום שישי בערב הכל מוצף, אבל הפלא ופלא, זה נפתר. הדברים האלה מטופלים.


טיפול נקודתי בחינוך. תוקצבנו - על ידי ביקור של שרת החינוך וגם חבר הכנסת לשעבר יורם מרציאנו עזר לנו – ב-21 מיליון שקלים. בעוד שבועיים יש לנו דיון עם שר החינוך הנוכחי לגבי הארכת הנושא הזה. אנשים האמינו בנו ונתנו לנו תקציב כי לבד אנחנו לא מסוגלים.


אני רוצה לומר שיש לנו גם במה להתגאות. אנחנו לא מתביישים בעשייה שלנו. אנחנו יודעים שיש לנו עוד הרבה עבודה. השנה זכינו בפרס חינוך המחוזי. לפני שנתיים גם זכינו בפרס חינוך מחוזי. השנה העלינו ב-20 אוטובוסים לירושלים את כל תלמידי כיתות ז' של העיר לוד – בנים ובנות – לפרוייקט בר-בת מצווה. נסענו עם שלושים תלמידים מצטיינים למצעד החיים. אני אומר לך שאם אני הייתי מספר את זה לפני שלוש שנים, אם הייתי אומר שנייצב את הקופה ונעשה כאן פרוייקטים, אף אחד לא היה מאמין.
קריאה
מה זה שייך לדוח?
היו"ר יואל חסון
אם כל כך טוב, מה כל כך רע?
אילן הררי
לא כל כך טוב.
היו"ר יואל חסון
אתה נותן לי כאן מצגת באמת מרשימה של חצי הכוס המלאה. אני אעזור לך יותר, שני שלשי הכוס המלאה. אתה עדיין לא מתייחס לדוח ביקורת מאוד קשה.
אילן הררי
אני מתייחס.
היו"ר יואל חסון
אני באמת בסבלנות צופה במצגת ומתרשם ושמח. הלוואי שזה מה שקורה כי לתושבי לוד זה מה שחשוב, אבל יש כאן דוח שאני רוצה שתתייחס אליו.
אילן הררי
בדוח אומרים שאין שיפור אבל אני מראה לך את הדברים בהם עשינו שיפור.
היו"ר יואל חסון
אז אתה לא מקבל את מסקנות הדוח הזה.
אילן הררי
אני לא רב עם הדוח. אני קיבלתי דוח, אני התייחסתי אליו מקצועית, כתבתי לך ולמבקר ולמנכ"ל משרד הפנים את הכל. אני לא רב עם הדוח. קיבלתי דוח ואני לא מתווכח אתו. אני לא רב אם סעיף 7 נכון או אם סעיף 8 לא נכון. יש לי הרבה מה לומר, אבל זה לא המקום כרגע. לקחתי את ה-77 סעיפים ועוד חמש דקות נפרט אותם. ישבתי עם המבקר לפני ואחרי אבל אני מראה גם לך מה עשינו בשלוש שנים, וזה דבר שלא תמיד בא לידי ביטוי בביקורת. אני אומר לך בצורה אחראית שאם היו עושים את הביקורת הזאת לפני שלוש שנים, לא היו שבעים סעיפים אלא היו 700 סעיפים. אנחנו הצלחנו לצמצם.


ברשותך, עוד משהו. אם אומרים שלא הצלחנו להביא כסף לעיר, אבל איך מביאים כסף לעיר? מביאים פרוייקט כמו בית משפט, מביאים בנקים, מביאים ארנונה והקופה בסדר. כאשר אני בסוף נדרש לאסוף אשפה או לעשות גינון, מאיפה אני אעשה אם לא מהארנונה? איך תהיה ארנונה? מי ישלם ארנונה? מי רץ ללוד? כולם הולכים לאייר פורט סיטי. אתה יודע שהארנונה אצלי היא פי שלוש גבוהה מאשר באייר פורט סיטי? אנחנו הלכנו, הבאנו פרוייקטים, הבאנו בנקים שאף אחד לא היה מאמין שהם יבואו. עשינו תאגיד מים. השיפור לתושב עלה בעשר רמות בעניין הזה.


אנחנו בעבודה להקמת מכללה. מכללת מורשת יעקב מגיעה ללוד ותוך חמש שנים זה יביא אנשים למקום.
קריאה
אתה סתם מדבר.
אילן הררי
חיזוק הביטחון. אלה פרוייקטים שאנחנו עשינו בתחום הביטחון. הביטחון הוא בסדר עדיפות. השר לביטחון פנים הנוכחי היה אצלנו לפחות שלוש או ארבע פעמים. יש כאן נתונים של המשטרה שאתה יכול לראות אותם. אלה נתונים של משטרת ישראל. תראה את ההבדל בין 2006 ל-2009 כאשר כמעט בכל הפרמטרים אנחנו ירדנו. פעם היה מושג כספומטים בלוד, פעם היית הולך, נותן מאה שקלים בקיר, אבל היום אין כספומטים בלוד. איך אין? אנחנו הלכנו עם המשטרה, אני הלכתי לשר, הלכנו למפכ"ל ושברנו את הכל. אין היום. פעם היית הולך בלוד, המסוממים ברחובות, אבל זה כמעט נגמר. נכון, לא השתלטנו על הכל אבל זה כמעט נגמר. אני מראה לך כאן נתונים של משטרת ישראל.


רבעון א' של 2010, תחנת לוד זכתה כתחנה מצטיינת ב-2009 ונערך טקס עם המפכ"ל ועם השר. אנחנו מראים לכם דברים שעשינו.


תראה מצד ימין, כך נראתה העיר לוד לפני שלוש שנים. הכל שבור, הכל מוזנח. כך נראו השלטים בעיר. גם בנושא הזה עשינו שינוי ושיפרנו את הכל. זה חלק מהשיפור לתושב.


אכיפה של החוקים של הבנייה הבלתי חוקית. אנחנו החלטנו שאין בנייה בלתי חוקית חדשה אלא נלחמים בה. על כל בנייה בלתי חוקית חדשה, אנחנו נלחמים. אנחנו באים עם המשטרה ואנחנו הורסים. אנחנו לא חוששים. זה לא הדבר הכי נעים בעולם, אבל אנחנו מבצעים את זה. לא עשו את זה הרבה מאוד שנים.


אני רוצה שתראה שאנחנו בשלושה-ארבעה החודשים האחרונים הגענו לעוד 920 משפחות משלוש שכונות ערביות, משפחות שבחיים לא גבו מהן כסף. כלומר, אתה שואל אותי איך אני אשפר ואני אומר שאני הולך למגזר הערבי כדי לגבות ממנו כסף, כדי לטפל במגזר הערבי כי הם צריכים לקבל הרבה יותר. אנחנו עושים להם כביש חדש, עשינו להם תאורה ויש שם עבודה לעוד מאה שנים, אבל זה דבר שלא התבצע אף פעם. משטרת ישראל לא הייתה מוכנה להיכנס לשם. זה נותן לי עוד שלושה מיליון שקלים.


פסיפס לוד. בשיתוף עם משרד התיירות עשינו פרוייקט. קיבלנו תרומה של 4 מיליון דולר והוצאנו את הפסיפס.


אדוני היושב ראש, את 2008 ואת 2009 – גם בסיוע של המשרד ושל החשב המלווה – סיימנו מאוזן. את 2009 סיימנו בעודף של 4 מיליון שקלים. אני אומר לך שגם אנשים שיושבים כאן לא היו מאמינים שאנחנו כעיר לוד נעשה זאת. אין בלוד יום אחד שביתה, אין בלוד יום אחד שהעובדים לא מקבלים משכורת. קראתי אתמול והיום בעיתונים על הרשויות בהן אין משכורת, אבל זה לא אצלנו.
היו"ר יואל חסון
אתה לא מתייחס לדוח. עד כאן היינו בפרסומות ועכשיו אנחנו עוברים לתוכנית. זאת הוועדה לביקורת המדינה. בוועדת הפנים אתה יכול לתת דיווח על תפקודה של עיריית לוד, אבל אני מבקש להתייחס לדוח ביקורת פנימי שאגב, גם טוען שחלק מהדברים שאתה אומר הם לא נכונים. יכולתי להתחיל לעמת אותך עכשיו סעיף סעיף ודבר דבר, אבל אני לא אעשה את זה ואתה יודע את זה. כולל אגב לגבי העודפים, השימוש והשירות לציבור, ועוד הרבה דברים כמו תפקוד של בעלי תפקידים בעירייה, נושא הביטחון וכולי. למדנו את הדוח הזה.


אני עכשיו בשקט, בסבלנות, אני אומר לך שיש לי זמן ואני אקיים את הדיון הזה גם עד שעה 4:00 אם צריך. אני מבקש ממך התייחסות עניינית לסעיפים בדוח כי זה מה שמעניין אותי. 77 סעיפים, קדימה. תגיד מה עשית ומה היה.
מוחמד ברכה
אילן, קח את הדברים של היושב ראש ברצינות. למדתי שהוא גם יודע לחקור ולשאול שאלות קשות.
היו"ר יואל חסון
נכון.
אילן הררי
יש כאן תקציר מנהלים על 77 סעיפים. בסעיף הראשון נאמר ש"לא הוכן דוח אבחון מפורט". אני כתבתי ופירטתי שהנושא הזה תוקן והעירייה הכינה דוח מפורט שאת חלקו אני מציג לך כאן וחלקו הצגתי גם בעבר.


תוכניות עבודה, סעיף 2. הנושא הזה מטופל.
היו"ר יואל חסון
למה לא היו תוכניות עבודה? למה הנושא של תוכניות עבודה הוא כך? דווקא אתה, אתה איש צבא, אתה פועל על פי תוכניות עבודה. יכול להיות שלא הצלחת להטמיע את זה במערכת.
אילן הררי
לא התעסקנו עם זה כל הזמן כי היינו בתקופה כזאת שלא נעים לומר אבל היינו במלחמת הגנה. היינו במלחמת קיום לכך שהעסק יתפקד, שהכסף יגיע ושמה שצריך לתפקד בעיר, יתפקד כעיר. לא תמיד התפנינו להתעסק באסטרטגיה לעתיד. גם אני עם כניסתי לתפקיד ב-2007, לשר הפנים מר רוני בר-און הצגתי תוכנית, הצגתי מצגת והיא קיימת ובה הראיתי לו מה אנחנו עושים, מה אנחנו מתכננים לעשות ואיך.


הנושא של דוח אבחון, אנחנו תיקנו את העניין.


נושא של תוכניות עבודה, נכון להיום בשנת 2010 יש לנו תוכנית עבודה. היא לא מושלמת. כרגע אנחנו מתחילים לגבש תוכניות עבודה לעתיד, אבל בסך הכל יש לנו עבודה על תוכניות עבודה. אנשים מכירים את התקציב שלהם, אנשים מכירים את המשימות שלהם.


נוהלי עבודה. נכון, לא היו נוהלי עבודה מסודרים בעיריית לוד. כתבנו, ישנם, קיימים ואפשר להראות אותם. כתבנו בחצי השנה האחרונה נוהלי עבודה ברורים. אני יכול להציג אותם. הם קיימים. נכון, לא היה אבל בעיריית לוד לא היו עוד הרבה דברים. לא היו נהלים כתובים אבל ישבנו וכתבנו. ביצע את זה המנכ"ל שלי הקודם עם המנהלים והנושא הזה תוקן.


העירייה לא עמדה ביעדי תוכנית ההבראה. הנושא הזה תוקן. העירייה עמדה בתוכנית ההבראה ועובדה, סיימנו מאוזן, ועובדה, פיטרנו את כל מי שהתחייבנו לפטר, ועובדה, אנחנו מקבלים את המענקים, ועובדה, כך אנחנו מגשרים גם על המענקים, גם על הלוואות משרד הפנים וגם על תוכנית הפיטורים.


תוכניות אב, סעיף 5. אנחנו בעבודה על תוכניות אב כאשר לחלק מהנושאים יש לנו תוכניות אב. יש לנו תוכנית אב לבנייה, יש לנו תוכנית אב לשיקום תשתיות בעיר, יש לנו תוכנית עיר לאשפה, יש לנו תוכנית אב לחינוך. לא הכל מושלם.
היו"ר יואל חסון
מה התבצע? תן לי דוגמה של תוכנית אב בנושא השירות לאזרח.
אילן הררי
אין לי תוכנית אב בנושא השירות לאזרח. יש לי תוכנית אב לנושא תשתיות, שביחד עם משרד השיכון והבינוי רכשנו דרכם יועץ ועשינו על זה עבודה. הצגנו את זה במשרד ראש הממשלה ויש לנו תוכנית אב שחלקה כאן. כל הנושא של הבנייה העתידית בעיר לוד, כל הפרוייקטים האלה, זה חלק מתוכנית אב שאנחנו עשינו חמש שנים קדימה עם משרד השיכון והבינוי. כרגע אנחנו ביחד עם משרד הפנים עובדים על תוכנית אב נוספת.


ליקויים שלא תוקנו, סעיף 6. רוב הליקויים של העבר תוקנו. גם כאן אני מצביע על כך שמעל 70 אחוזים מההערות שמר חביב העיר, אנחנו תיקנו. אני מראה לכם בטבלה מה תוקן ומה טופל. 70 אחוזים מההערות - אמרתי, אנחנו מקבלים את ההערות ולא מתווכחים עם סעיף א' או עם סעיף ב' – טיפלנו בהם.


אי טיפול במגזר הערבי. הראיתי לך כאן שאנחנו עושים אכיפה על הנושא של הבנייה הבלתי חוקית החדשה. אנחנו כיבדנו את הערת המבקר ולמדנו מהעניין. התחלנו לעשות גבייה של מסים מהמגזר הערבי, גם כתוצאה מההערה הזאת. בשלושת החודשים האחרונים אנחנו פועלים עם משטרת ישראל. דרך אגב, אנחנו משלמים למשטרה על הנושא הזה. כלומר, המצגת שאמרתי היא לא מצגת שלא קשורה אלא היא קשורה לעיר לוד היום. קיבלנו את ההערה ואנחנו עושים את זה. לצערי, החברה שעשתה אצלנו את האכיפה, ללא משטרה לא הייתה מוכנה להיכנס. המשטרה ללא תשלום לא הייתה מוכנה להיכנס לשכונות הערביות. אנחנו משלמים אלפי שקלים למשטרת ישראל כדי שיעשו את הפעולה.
קריאה
עשרת אלפי שקלים.
עפו אגבריה
לא שמענו מה הייתה ההשקעה באוכלוסייה הערבית או בשכונות הערביות. למשל, ברמת אשכול, אני לא רואה מה עשיתם שם.
אורי אריאל
רמת אשכול היא שכונה ערבית?
עפו אגבריה
זאת שכונה מעורבת. מאוד מעורבת. מה עשית שם? אני רואה שרק הרסת בתים ודברים כאלה וגבית מסים. מה נתת במקום?
אילן הררי
בנינו ובונים ורק בשנת הלימודים האחרונה, תש"ע, פתחנו שני בתי ספר חדשים למגזר הערבי. בתשע"א אנחנו משדרגים את בית ספר התיכון הערבי החדש. אנחנו עכשיו בשלבים.
עפו אגבריה
אתה מכיר את המתנ"ס שם, בשכונה? המתנ"ס השרוף. הוא קיבל תקציב, נכון? למה התקציב לא הגיע אליו? יש על זה מכרז, למה זה לא בוצע?
אילן הררי
אנחנו כרגע ביציאה למכרז על המתנ"ס הזה.
עפו אגבריה
אבל המכרז כבר היה.
אילן הררי
המכרז עוד לא היה.
עפו אגבריה
מישהו היה צריך להתחיל באופן רשמי. איפה הכסף? למה הוא לא הגיע?
אילן הררי
אם אתה רוצה, אני אמשיך בסעיפים. סעיף 9, השיפור של התחומים.
עפו אגבריה
לא ענית לי.
אילן הררי
אני מראה לך כאן שילוט רחובות, פינוי אשפה, הקמת מוקד עירוני וכולי.


שיפור המבנה הארגוני. נכון, הערה נכונה. הנושא הזה בטיפול. בחלק מהדברים הצלחנו, בחלק מהדברים פחות, אבל אנחנו קצת במגבלה בגלל קליטת מנהלים ועובדים חדשים. בחלק מהדברים הצלחנו יותר והנושא הזה מטופל והוא לתשומת לבנו.


היחסים הבין אישיים. כתוב כאן שהם רעים אבל אני לא מקבל את זה. הנושא הזה תוקן. אני חושב שהיחסים האישיים והבין אישיים בין העובדים למנהלים בעיריית לוד הם תקינים.


שמירת סודיות. לא פעם היו לנו בעיות אבל הנושא הזה מטופל. הנחינו. מדי פעם עובדים מדליפים או עובדים כותבים פקסים, אבל היום בעידן הזה של אינטרנט ו-SMS זה קורה. אנחנו לדוגמה לא ויתרנו בנושא המשמעת ולפני חצי שנה לקחנו חברה ועשינו מעקב אחרי עובדים. אני אומר לך בצניעות שזה לא קרה הרבה זמן בעיריית לוד. זה לא נעים. גם כשאני חתמתי על זה, זה לא דבר הכי נעים שעשיתי בחיי אבל עשינו את זה. כתוצאה מכך מצאנו מספר עובדים שלא עובדים כפי שצריך, שלא מחתימים כרטיס כמו שצריך, והיינו אתם בהשעיה של מעל 80 ימים עם תובענה לבית משפט, והנושא הזה טופל. אני אומר לך בצניעות שזה לא קרה בעיר לוד הרבה מאוד שנים שמעיריית לוד שכרו חברה שתעקוב ושתבדוק את העובדים.


כל הנושא של התאמות וחשבונות מול איגוד ערים לביוב. הנושא הזה מטופל.


נמצאו אי התאמות, סעיף 15 - הנושא הזה תוקן.


עיקולי כספים שלא שויכו לגוף – הנושא הזה מטופל. אני עוד מעט אתן לגזבר לדבר ותשמע את דבריו.


התקציב הבלתי רגיל, סעיף 18 וסעיף 19 – תוקן. יש לנו סך של תב"רים. בשנה שעברה 37 מיליון שקלים. אלה תב"רים שהבאנו דרך משרד הפנים לטובת פעילות כאשר את חלקם המרבי רואים בעיר. רואים בעיר יותר כבישים, רואים בעיר יותר מדרכות, רואים בעיר יותר בתי ספר. בתשע"א אנחנו פותחים שלושה בתי ספר חדשים בעיר לוד, שניים בגני אביב, בתי ספר חדשים שלא היו קודם לכן, ואחד, בית ספר רימון, לחינוך מיוחד. זה הכל תב"רים של עשרות מיליוני שקלים.


אי נקיטת הליכים לגביית חוב ארנונה. הנושא הזה מטופל.


יחידות במגזר הערבי, הראיתי. יש 3,000 יחידות דיור בשלוש שכונות, פרדס ניר, רכבת, ס"ח ואנחנו נכנסנו בחצי השנה האחרונה כדי לגבות וזה לא פשוט. אנחנו קלטנו פקח אחד וביום הראשון של העבודה שלו הוא קיבל מכות. הרכבים של המשטרה שהולכים לגבות כסף, זורקים עליהם אבנים. העסק הזה מורכב ולא פשוט.


מיפוי חובות, סעיף 23 – טיפלנו בנושא הזה.
היו"ר יואל חסון
מה זה טיפלנו? מדי פעם אני אתפוס לגבי ה-טיפלנו.
אילן הררי
ציון, תסביר בבקשה. אני אתן לגזבר להסביר.
ציון הדר
הטענה הייתה שאין מיפוי של מערך החובות והגבייה. התשובה היא שיש מיפוי.
היו"ר יואל חסון
אז לא טיפלנו אלא יש. אתה מתווכח עם הסעיף.
ציון הדר
לא, אני לא מתווכח עם הסעיף. הליקוי היה שאין מיפוי והתשובה היא שיש מיפוי. החובות מסומנים, מי לחוב מסופק, מי לחוב אבוד ומי לחוב למחיקה. זה תהליך שצריך לעבור אותו במסגרת הנהלים של משרד הפנים ואנחנו עושים זאת.
היו"ר יואל חסון
אבל מה עשיתם עד עכשיו? אני משתגע מהעניין הזה. אם היית אומר לי שאלה ממצאים שהיו בתחילת התפקוד של הוועדה הקרואה, והם היו, הייתי אומר בסדר, יכול להיות שהם גם היום, אז על אחת כמה וכמה הם היו אז, הייתי מצפה שאחרי שנתיים-שלוש הם יתוקנו. זה מה שמפריע לי. אני אומר את זה ואני אומר את זה גם לכם. אני חושב שאילן הררי הוא אדם מצוין, שלא יהיה לכם בכלל ספק בעניין הזה. אני חושב שיש לך מוטיבציות ורצון. אני רק שואל, כמי שבסוף נושא באחריות, אני יכול לרדת לרזולוציות והרי מוזכרים בדוח הזה גם אנשים אחרים ולא רק אתה, ואפילו יותר ממך לצורך העניין, אבל אתה נושא באחריות ואני צריך לבוא אליך ולא לאף אחד אחר. אני שואל מה נעשה בשנתיים הראשונות כדי שיהיה למשל מיפוי של חובות. הרי אחד הדברים הראשונים זה לנסות לגבות חובות כדי שיהיה כסף במערכת, ואז מגיעה ביקורת חיצונית שטוענת שבכלל לא היה קיים מיפוי של חובות או שלא התייחסו לזה. הוא אומר שכן, אבל כנראה זה לא היה כמו שהיה צריך להיות ולכן זה לא היה מועלה בדוח בכלל. אם אין גבייה בחובות ואין גבייה בדברים אחרים, מישהו צריך להסביר את הדבר הזה לוועדה לביקורת המדינה.
ציון הדר
היושב ראש, יש הגבייה ויש הליכי גבייה.
היו"ר יואל חסון
אין גבייה. אתה לא יכול לומר לי שיש גבייה. אין גבייה מלאה בלוד.
ציון הדר
ודאי שאין גבייה מלאה. לפעמים יש חובות אבודים, ואז אי אפשר לגבות אותם.
היו"ר יואל חסון
מי קבע שאלה חובות אבודים?
ציון הדר
יש קריטריונים. אם מישהו פשט רגל למשל.
היו"ר יואל חסון
זאת הטענה. הטענה היא שבעניין הזה אין דברים ברורים.
ציון הדר
אני מודיע לך שיש.
היו"ר יואל חסון
טוב, אתה מודיע לי שיש. בסדר. תכף נשמע אם יש או אין.
ציון הדר
אם תושב מבוגר בן 90 שחייב מקדמת דנא 200 אלף שקלים ואי אפשר לגבות את החוק הזה, מה אפשר לעשות? אפשר לשלוח אליו מעקלים לקחת לו את קצבת הזקנה שהוא מקבל. זה סוג של טיפול? צריך גם לראות את הדברים בפרופורציות.
היו"ר יואל חסון
השאלה איך בוצע, מי קובע, קריטריונים.
ציון הדר
אפשר לתת דיווח לגבי כל חוב.
היו"ר יואל חסון
אתה למעשה אומר לוועדה לביקורת המדינה עכשיו שאתה בטוח לחלוטין שכל התהליך של גבייה, איזה חוב אבוד, איזה חוב לא אבוד, מה לגבות ומה לא לגבות, אלה היו תהליכים תקינים לחלוטין עם קריטריונים ברורים.
ציון הדר
אני אומר שהתהליכים נעשו.
היו"ר יואל חסון
עם קריטריונים ברורים?:
היו"ר יואל חסון
אתה אומר את זה בצורה ברורה.
ציון הדר
כן.
חביב אבו חדרה
אני יכול להסביר מה הכוונה למיפוי?
היו"ר יואל חסון
כן, תסביר.
חביב אבו חדרה
הכוונה שאתה לוקח את כל החובות ואתה מסדר אותם לפי קטגוריות של סוג טיפול. למשל, חלק אתה עושה לו עיקול בנק ואתה גובה ממנו, חלק אתה עושה לו עיקול משכורת, חלק אתה צריך לעשות לו עיקול בפועל וללכת אליו הביתה, חלק זה באמת חובות אבודים וחבל על כל השקעה בטיפול בחוב הזה, חלק הם חובות מסופקים. החלוקה הזאת לקטגוריות של כל אחד ואחד על מנת לבנות תוכנית עבודה בגבייה, הדבר הזה לא נעשה. אני ישבתי עם מנהל מחלקת גבייה כמה פעמים והדבר הזה לא היה. הקטע של חובות אבודים, לפי הנוהל, באמת זה נעשה וקיים, חלק מהחובות הם באמת חובות אבודים ונעשה לגביהם הטיפול של מחיקת חובות ואכן ה היה, אבל לגבי יתר החובות, היו שם כ-400 מיליון שקלים פיגורים, היה צריך לעשות לגביהם חלוקה לקטגוריות על מנת שחברת הגבייה והעירייה ידעו בדיוק איך לטפל.
היו"ר יואל חסון
זה לא היה קיים.
חביב אבו חדרה
זה לא היה קיים ואני לא חושב שזה קיים היום.
היו"ר יואל חסון
אילן, 400 מיליון שקלים פוטנציאל גבייה לעיר שלך ושנתיים אחרי שאתה מכהן בתפקידך, לא קיבלתם. מה נתתם לחברת הגבייה לגבות? על פי איזה קריטריונים? על פי איזה סדר עדיפות?
עפו אגבריה
התפקוד שלו הוא כבר שלוש וחצי שנים.
היו"ר יואל חסון
כן. אני מתייחס לדוח. מה נתתם לחברת הגבייה? 400 מיליון שקלים הייתה אפשרות לגבות ואתם לא יודעים לסדר אותם לפי סדרי עדיפויות ולא קיימת טבלה מינימלית.
ציון הדר
חברת הגבייה גובה גם את החוב השוטף וגם את חובות העבר. אנחנו יצאנו למכרז נפרד לגביית חובות העבר.
היו"ר יואל חסון
מתי?
ציון הדר
לפני שנה וחצי-שנתיים.
היו"ר יואל חסון
עם מה הם עובדים?
ציון הדר
לצערי הרב לא היו חברות שיכלו להתמודד עם החובות האלה ולא הסכימו להשתתף במכרז. בסוף הגיעה אלינו חברה אחת בלבד שההתמחות שלה היא לא גביית חובות אלא זאת חברה לאוטומציה שההתמחות שלה היא מחשוב ולא גביית חובות. בסופו של דבר הגענו להסכמה עם חברת הגבייה שתבצע את הגבייה הזאת.
היו"ר יואל חסון
עם חברת מחשוב או עם חברת הגבייה?
ציון הדר
לא, יש לנו חברת גבייה.
היו"ר יואל חסון
זאת שעושה את השוטף, שהיא תעשה את העבר.
ציון הדר
זה חלק מהמנדט שלה במכרז.
היו"ר יואל חסון
אבל איזו טבלה היא קיבלה? אומר לך כאן הבודק – מה שנקרא שאורח לרגע, רואה כל פגע – שיש לכם 400 מיליון שקלים ולא סידרתם אותם וקבעתם מי אפשר, מי לא אפשר, איך עושים וכולי.
ציון הדר
ראשית, הוא אמר שנעשה מיפוי של חובות אבודים וזה חלק מ-400 מיליון השקלים.
היו"ר יואל חסון
אבודים, הכי קל לעשות אבודים. לומר שזה אבוד ולא נגבה.
עפו אגבריה
400 מיליון השקלים לא כוללים את החובות האבודים.
ציון הדר
זה חלק מהחובות, אותם חובות אבודים. פוטנציאל הגבייה הוא לא 400 מיליון אלא הוא בין 70 ל-100 מיליון שקלים ועל זה יש עורכי דין שמועסקים על ידי העירייה, ולא אחד ולא שניים ולא שלושה, והם עוסקים יום יום בגבייה. זה לא קל לגבות את החובות האלה.
היו"ר יואל חסון
אני עכשיו שואל אותך שאלה אחרת. האם היום בסיטואציה שקיימת היום, אם אני עכשיו מבקש ממך, אני אגיע מחר ואבקש ממך ללחוץ על הכפתור, האם יצא פלט מחשב שייתן טבלה מסודרת של כל חובות התושבים לעיריית לוד? כולל מה שנקרא סיכויי גבייה, בטבלה של סיכויי גבייה.
ציון הדר
את זה אני לא יודע לומר לך.
היו"ר יואל חסון
על זה אתה מדבר, נכון? זה מה שצריך. אני לא מבין, זה מה שצריך. אני גם אומר למשרד הפנים, לדוקטור אמרני. תראו כמה כסף אתם שופכים פנימה למערכת. אולי יש בכלל ויכוח כמה זה בא לידי ביטוי וכמה זה מורגש בשטח, אבל בוודאי כוונות טובות יש. יש פוטנציאל אם לא של 400 מיליון שקלים, של 70 מיליון שקלים. אין אפילו טבלה שבאה ואומרת סיכויי גבייה? את מה לתקוף קודם? איפה אני לא יכול לדעת עכשיו לדוגמה שבכלל שיקולי הגבייה הם שיקולים אישיים ושיקולים אינטרסנטיים? את זה אני כן אגבה ואת זה אני לא אגבה. זה משרד הפנים. בדבר הזה, זה המינימום הראשון לבקש כי אחר כך יכולים לבוא אין ספור אנשים ולומר שאין כאן צדק. אי אפשר גם להשיג כאן צדק כי יאמרו שממנו גובים יותר, ממנו לא נגבה כי הוא חבר של, כי הוא דוד של, כי הוא סבא של. אני סתם אומר. אני לא יודע. אני מעריך. אני חי בישראל.


אני אומר שהדבר המרכזי – אני מצטער לומר – שהיה צריך כאן לעשות כדי להזרים כספים למערכת זה ראשית לבוא ולהוכיח שבאמת גובים כאן כספים, ושנית, שזה גם שקוף ויודעים.
עפו אגבריה
איך ממומנת חברת הגבייה? האם העירייה חייבת לחברת הגבייה?
חביב אבו חדרה
הם חייבים 9 מיליון שקלים.
עפו אגבריה
העירייה חייבת תשעה מיליון שקלים לחברת הגבייה.
חביב אבו חדרה
נכון.
היו"ר יואל חסון
אולי עדיף לא לגבות.
עפו אגבריה
איך זה? מה היא גובה?
ציון הדר
הם גובים 130 מיליון שקלים בשנה. חברים, בואו נכניס את הדברים לפרופורציות.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוזים. יפה. דוקטור אמרני, אתה בטח הטלת את אחת המשימות המרכזיות על היושב ראש והיא להכניס יותר כסף למערכת בדמות של גביית ארנונה. אני רוצה לדעת למה אתם לא דרשתם את הדבר הזה.
שוקי אמרני
הדברים האלה נכונים. זאת אומרת, כאשר אילן נכנס לתפקיד ומונה על ידי שר הפנים הקודם, זומן אלי לפגישה וקיבל הנחיות חד משמעיות, כולל בכתובים וכולל במסמכים שקיבל, להעמיק את הגבייה ולבצע את הפעולות האלה. זה אחד הנושאים שנדון בעשרות רבות של פגישות שמתקיימות וכולן מתועדות בסיכומי פגישות, כאשר ההנחיות שניתנו הן באמת להעמיק את הגבייה ולעשות את הפעולות האלה.


אני חייב לומר שמשרד הפנים לא מסוגל לנהל ברזולוציות כאלה את המערכות האלה, גם כאשר יש ועדה ממונה. צריך להבין שגם כאשר יש ועדה ממונה, אנחנו צריכים לתת למערכת לתפקד. הדגשתי גם בדיון הקודם שההיקפים, היקפי הפעילות, הם גדולים מאוד. אני יכול לומר שוב, ובצורה הכי אחראית שיכולה להיות, שאם לפני כינונה של הוועדה הממונה גם בהיקפי הגירעונות, שהמערכת לא ידעה בדיוק לאן הולך הכסף ומה קורה אתו, הגענו למצב שיש כאן דוח – עם כל הכבוד לדוח הזה ואני לא אעיר את ההערות שלי לגבי הדוח, אבל אבו חדרה שמע את ההערות שלי לגבי הדוח הזה – אני חושב שאם היום הגענו למצב שמדברים על מיפוי ומדברים על חובות אבודים, ואם יש נוהל כזה או אין נוהל כזה שהוא חשוב, ואם יש תוכנית אסטרטגית וכולי, כל הדברים האלה חשובים, אבל צריך להבין, כפי שנאמר כאן, שהיינו בסיטואציות שלא היו תשלומי משכורת לעובדים, היו הפסקות חשמל, היו הפסקות מים בעיר לוד והתושבים גם לא יכלו לטפל בזקנים ובחולים. זאת המציאות שקיבלנו כאשר נבחרי הציבור המהוללים שם ניהלו את העסק.
היו"ר יואל חסון
אבל שלוש שנים אתם מנהלים את זה. אני מקבל את זה שקיבלתם עיר קורסת אבל מה קרה בשנתיים-שלוש האחרונות?
שוקי אמרני
אין צל של ספק – ואני מקבל את הטענה – שועדה ממונה צריכה להתנהל ברמות רמות יותר מבחינת התקינות ועמידה. כמי שהקים את אגף הביקורת במשרד הפנים, אני מכיר את המערכות האלה מכל הרשויות המקומיות. דוחות ביקורת של משרד הפנים ושל מבקר המדינה מצביעים על ליקויים כאלה ואחרים שישנם. הליקויים האלה הם ליקויים ברי תיקון, הליקויים האלה ניתנים לעשות ואני חושב שאמרתי בפה מלא, ואילן שמע אותי עשרות פעמים, אני לא מרוצה כממונה על המחוז, כמשרד הפנים, מחלק מהתנהלות הוועדה הממונה בתחומים מסוימים. באותה נשימה אני צריך להיות הגון ולא יכול להתעלם ממה שהם קיבלו ולאן הגיעו. אני מדגיש עוד פעם שאם היום אני נמצא במצב – והתושבים צודקים והזעקה שלהם נכונה – שאני יכול לדבר על בעיות כאלה ואחרות, זה חלק מההצלחה של הוועדה הממונה במובן הזה שאפשר לדבר על סוג כזה של נהלים ותוכניות עבודה ולא על בעיות מסוג אחר שהיו קודם לכן. דרך אגב, אני חושב שהיום ניתן פסק דין לגבי ראש העיר הקודם וכולם שמעו את הדברים.


לכן, זאת המציאות. אני מקבל את העובדה ואני מתכוון להמשיך ולדאוג לכך שהליקויים האלה יתוקנו בתקופה הזאת.
היו"ר יואל חסון
אנחנו נעשה הפסקה בדיון על הסעיפים כי יש דרך יותר הגיונית אך לעבור ולוודא שהדברים בוצעו.


עורך דין אבו חדרה, אני רוצה לתת לך להתייחס בכללית וגם ספציפית לעבודת הביקורת שעשית.
חביב אבו חדרה
לנקודה האחרונה שהועלתה. למען ההגינות אני חייב לציין שבשנתיים האחרונות הגבייה השוטפת של החובות היא מצוינת והיא מעל 80 אחוזים שזאת רמה מצוינת בשוטף.


בחודש יוני שנה שעברה מוניתי לערוך את הדוח הזה. אני הגשתי את הדוח הזה למנהל אגף ביקורת בחודש ספטמבר והדוח הזה עבר כמה דיונים.
היו"ר יואל חסון
הסבירו לך למה נחוץ הדוח הזה? בטח אמרו לך מה יהיה המנדט שלך, אבל הסבירו לך למה זה חשוב ולמה הם החליטו לעשות את זה?
חביב אבו חדרה
כן. היו הרבה תלונות של תושבים שהצטברו במשרד הפנים.
היו"ר יואל חסון
זאת נקודה חשובה ולא סתם שאלתי את השאלה. נמצאים כאן תושבים רבים ורציתי להראות שעושים משהו עם תלונות של תושבים, גם אם לפעמים ה לוקח זמן. זה צעד חיובי שאני רוצה לומר אותו כצעד חיובי של משרד הפנים שקיבל כנראה מסה גדולה של תלונות והערות וקיבל החלטה לעשות ביקורת על עצמו במובן מסוים כי הוא זה שמנהל את העיר. לכן זוהי הערה חיובית למשרד שנענה להערות התושבים וקיים כאן ביקורת. את זה צריך לומר.
חביב אבו חדרה
אני הגשתי את הדוח בחודש ספטמבר. התקיימו כמה דיונים במחוז עם דוקטור שוקי אמרני והיו דיונים עם המנכ"ל, מר דני רייף. הדוח הזה, אחרי כל הדיונים, הועבר לתגובת הרשות בחודש דצמבר 2009 ואחרי חודש קיבלתי את התגובות. התגובות נכללו בדוח כלשונן ואני לא שיניתי פסיק אחד בהן. בדוח התייחסתי לכל תגובה ותגובה, לכל טענה וטענה שהועלתה בתגובה.


לגבי העיר לוד. כפי שאמר ראש הוועדה, המצב של העיר – גם מהדוחות, ובעיקר מדוחות הביקורת שהיו לפני כן – הוא מצב קטסטרופלי לגמרי. אף אחד לא התייחס לכל דוחות הביקורת. עם כל הליקויים שנמצאים כאן – וציינתי זאת בהקדמה – ראש העיר עשה עבודה טובה בחלק מהעניינים.
שוקי אמרני
יושב ראש הוועדה הממונה. לא ראש העיר.
חביב אבו חדרה
יושב ראש הוועדה הממונה. הליקויים שהועלו בדוח הזה באמת מצריכים טיפול, מצריכים קודם כל התלכדות של כל גופי העירייה וצריך לתקן אותם.


יש ויכוח ביני לבינם. ראש הוועדה אמר שאין יחסים עכורים בתוך העירייה ואני אומר שכן. התחלפו כמה מנכ"לים, התחלפו הרבה מאוד בעלי תפקידים בצורה מאוד חריגה, עשרות וזה מראה על מצב לא תקין. באמת צריך להתלכד ולתקן את המצב. צריך לפעול ביד אחת כדי לתקן את הליקויים שהם מאוד חמורים. תיקון הליקויים יביא רק לתועלת של תושבי לוד והעיר לוד. אני מקווה שהם יעשו את זה.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה לשאול אותך שאלה. הליקויים שגילית, אתה יכול להגדיר באחוזים כמה מהם הם ליקויים שקרו בשנתיים-שלוש האחרונות וכמה מהם הם ליקויים מתקופות קודמות.
חביב אבו חדרה
כן. אני אתייחס. כל הליקויים במחלקת הנדסה מתבססים על ביקורת שעשה האגף לביקורת בשנת 2006-2007 והליקויים האלה לא תוקנו עד 2009. התחילו בתיקונם ב-2009 אבל חלק מהליקויים לא תוקן עד היום. בכלל, הדוח של האגף לביקורת הוגש ב-2006 והתגובה של הרשות, התגובה של מחלקת הנדסה, הייתה ב-2009.


אני התייחסתי לנקודות העיקריות שהיו לפני קום הוועדה שהן מחלקת הנדסה, הוועדה, כל הבנייה הבלתי חוקית. שנית, החוזה עם חברת הגבייה היה לפני כניסת ראש הוועדה לתפקידו, ושלישית, לנושא השכונות הערביות שהיה קיים כל הזמן. עם זה הלכתי קדימה. לקחתי את הנושאים האלה והלכתי לתקופה של הוועדה וראיתי אם הוועדה התייחסה לזה, אם הוועדה תיקנה את הדברים האלה וכמובן את תפקוד הוועדה בתקופה הזאת. זה היה עיקר העבודה.


לקחתי בחשבון את כל דוחות הביקורת שהיו. הייתה כאן טענה של גורמים כאילו לקחתי דוחות ביקורת והעתקתי אותם. בוודאי, אני לא צריך לעשות ביקורת שנעשתה, הרי נעשתה ביקורת, אני צריך לבדוק אם היא תוקנה. במרבית המקרים הביקורת לא תוקנה ואני שמח מאוד עכשיו אם ראש הוועדה אומר שהוא התחיל בטיפול הליקויים. אני מאוד שמח על כך. משמח אותי שהדוח שלי הביא תועלת לעירייה ומתחילים לתקן את הליקויים.
היו"ר יואל חסון
שיתפו אתך פעולה מהרגע הראשון?
חביב אבו חדרה
שיתוף פעולה מלא מכל הגורמים בעירייה. את זה אני חייב לציין.
היו"ר יואל חסון
הערה חשובה.


אני רוצה לתת את רשות הדיבור לחברי הכנסת. הראשון, חבר הכנסת אורי אריאל ואחר כך חברת הכנסת מרינה סולודקין.
אורי אריאל
היושב ראש, ראשית, צריך לציין שחל שיפור.
היו"ר יואל חסון
אני יוצא לשתי דקות.
אורי אריאל
אני רוצה לציין שחל שיפור כפי שנאמר על ידי כל הדוברים ועל ידי המבקר. זה ראוי לציון וצריך להזכיר את זה. באופן טבעי הדברים מתמקדים בליקויים. מסתכלים על מה שטוב ומנסים לשפר את מה שנשאר.


מה שאני מכיר מלוד - זה חלקי אבל אני מכיר קצת כי הייתי שם כמה פעמים ופעם אחרונה ביום ראשון האחרון - הייתי אומר בלשון המעטה שזה מעורר דאגה מסוימת. אם באים לשכונת רמת אשכול – נאמר שהיא שכונה מעורבת - אנשים מפחדים לצאת מהבית בשעות החשכה וזה דבר שהוא מעבר לבעיות ששמענו כאן עכשיו. הם מפחדים לצאת, וזאת לא הגזמה כי בדקתי את זה וזה לא אחד או שניים מהתושבים. בבלוק הזה יש בעיה עם איזה שכן שהוא משתולל, אבל אתה שומע שזה על אזור שלם. שמעתי מגזבר העירייה שיש תוכניות איך לשפר את זה, אבל כמו ששאל היושב ראש, בכל זאת אנחנו מדברים אחרי שלוש שנים ולא אחרי שלושה חודשים, אז בוודאי כל ראש מועצה היה מבקש שייתנו לו הזדמנות.


אני רוצה לציין שבדוח ובהסברים של ראש הוועדה הממונה יש התקדמות משמעותית, וכל אחד יראה אותה איך שהוא רוצה, האם זה ב-50 אחוזים או ב-70 אחוזים. זה כמובן תודות למשרד הפנים שמנחה ומדריך כאשר צריך והיכן שצריך.


אני מסכם את דבריי ואומר שאני חושב שההערות שנשארו – אמרתם 77 במספר – חלק גדול טופל ומטופל. הוא לא נגמר, אבל יש בו טיפול והוא לא בפח כמו שהסביר אמרני שיצא לי לעבוד גם תחת הדרכתו. זה לא כמו המועצה הקודמת שראש העיר לא ראה את הדוחות בכלל אלא כאן יש תיקון. בסדרי גודל של עשרות ליקויים נגיד, השאלה כמובן במה עוסקים הליקויים. לא סופרים כמה ליקויים יש אלא איזה סוג ליקויים הם.


אני רוצה להמליץ ליושב ראש הוועדה לציין את ההתקדמות שחלה בעיר על ידי הוועדה הממונה וכל העוסקים במלאכה – הרבה משרדי ממשלה עוזרים וזה בא מכיוונים שונים – ולקרוא לוועדה הממונה לפעול במשנה מרץ, כי הם פועלים, לתקן ולטפל בליקויים הקיימים, ולקרוא לשר הפנים ולעוסקים במלאכה להיערך לבחירות בעיר בפברואר 2011, אז נדמה לי זה המועד שהוועדה הקרואה מסיימת את תפקידה. אם תצליחו גם לטפל בדברים שנשארו, לפחות להתחיל את הטיפול ולהכניס את הדברים למסילה, אני מעריך שלבא בתור, מי שייבחר, יהיה לו יותר קל לטפל בכל הנושאים האלה ולהביא את זה למצב שונה מכפי שקיים עד היום.
מרינה סולודקין
אדוני היושב ראש, תודה. כנראה זה השבוע של אילן הררי. אתמול ישבנו בוועדת העלייה והקליטה יחד עם אילן והנושא היה סגירת מועדון הווטרנים, שאחרי פניות שלנו, של ועדת הקליטה, נפתח שוב המועדון.


אני רוצה לומר לכם שקשה לי לשמוע מה קורה בעיר לוד, כי מזמן אנחנו יודעים שדינה של לוד היא דין מדינת ישראל. אם לא נטפל במצב בלוד, אני חושבת שגם במדינת ישראל לא יהיה סדר.


אני רואה כאן את המועמדים לראשות העיר ואת המועמדים לרשימות המובילות בבחירות הבאות ואני רוצה לומר לכם שבמשך 14 שנים אני מקבלת את הדיווחים מלוד כי יש שם ציבור גדול של עולים שבדרך כלל מתגורר בגני אביב. טיפלנו בתחנת הרכבת והיינו צריכים בנושא הזה ללחוץ על שרי התחבורה. אפילו הפגנתי יחד עם תושבי העיר בנושא הביטחון האישי ויחסי אוכלוסיית לוד והמשטרה בעיר. כל הזמן יש דאגה לביטחון אישי, בנייה בלתי חוקית בעיר והמפגש של מדינה מפותחת עם חלק של העיר שמהווה עולם שלישי.


אני חושבת ששמענו כאן הרבה דברים מעודדים אבל לומר לך שאני שקטה, והאם הכל יהיה בסדר אם הבחירות יהיו בפברואר 2011, אני לא יודעת. שוב אני אומרת שיש חלק באוכלוסייה שחושב שמועמד לראשות העיר יכול לתקן את כל הליקויים שנותרו. לפני כמה שבועות היו פעילים ברחוב הרוסי – ולא רק של מפלגת קדימה אלא של מפלגות אחרות, גם ישראל ביתנו וגם הליכוד – ואמרו שהם לא בטוחים שהנבחר יכול לטפל בכל הבעיות, אבל אולי.
קריאה
בטוחים שלא. אלה שרוצים לחזור, זה אלה שהיו פעם והם אלה שיצרו את המצב הזה.
היו"ר יואל חסון
אדוני, אני אתן זמן לתושבים להתייחס.
מרינה סולודקין
פנו אלי אנשים מאוד מאוד מכובדים ובעלי משקל ברחוב שאני מייצגת הרבה שנים ואמרו שאולי הוועדה הממונה צריכה להמשיך לפעול, בראשות אילן או בראשותו של מישהו אחר. אמרו לי כמה שמות של מועמדים אותם רוצים לראות בעיר כמו שמואל אבוהב, כמו יוסי קוצ'יק וכולי. דיברו על אנשים שיכולים לנהל מטעם המדינה את העיר במצב מאוד מאוד קשה.


אני חושבת שבוועדה יש סימן שאלה איך אנחנו נתקדם עם העיר לוד כדי להביא את הצמיחה לכל התושבים של כל השכונות בעיר.
היו"ר יואל חסון
תודה. אני מודה לך. חבר הכנסת לשעבר יורם מרציאנו.
יורם מרציאנו
תודה. אחת המשימות הכי קשות היא להיות יושב ראש הוועדה הממונה בלוד ולהיות ראש עיריית לוד. אין ספק בכך. אני חושב שאילן הררי, כאשר הגיע ללוד, אמר שהוא בא לכאן למשימה של ארבע שנים, הוא בא לבצע תפקיד, הוא נקרא לדגל והוא מגיע. אני חושב שצריך לברך אותו על כך. אכן בפברואר 2011 עשויות להתקיים בחירות על פי תפיסת העולם של אילן הררי עת הוא הגיע ללוד. עכשיו אנחנו אולי, במרומז, שומעים שהנה אנחנו אומרים: חכו, אני צריך עוד איזושהי תקופה כדי לנסות לשנות את המצב.


רבותיי, אנחנו מכירים ועדות קרואות במדינת ישראל. זאת לא העיר היחידה בה הייתה ועדה קרואה. התיישבנו בשולחן אחר בוועדת הפנים כאשר ביקשו להאריך את כהונת ראש הוועדה הממונה בירוחם, את עמרם מצנע, בשנה נוספת. אני באתי לשם מתוך דעה שאני לא הולך להאריך את הכהונה של עמרם מצנע ומרינה הייתה לידי. בסוף הישיבה מצאתי את עצמי מצביע בעד המשך הכהונה של עמרם מצנע בירוחם וזאת מהסיבה הפשוטה: פשוט כולנו, כל חברי הוועדה, ליקקנו את האצבעות אל מול הנתונים ששמו לנו שם אנשי משרד הפנים על הפעילות בירוחם. עמדנו ומחאנו כף לעמרם מצנע ואני חושב שבאמת מגיע לו יישר כוח גדול על העבודה בירוחם.


אני לא בא בטענות לאילן הררי. באמת שלא. אני בא בטענות לחלק מהדברים שנאמרו כאן ואני חושב שהוא לא אשם אבל בחלק מהדברים, עם כל הכבוד, ועדה ממונה באה בעקבות ועדת חקירה שהייתה בעיר לוד, שמינה שר הפנים הקודם רוני בר-און, שקבעה באופן חד משמעי שההנהלה הקודמת לא יכולה להמשיך ולכהן בתפקידה כראש עירייה, כחברי מועצה וכהנהלת עיר, ולכן פיזרו אותם עם דוח מאוד מאוד מסודר האומר מה הולך לקרות שם. מי שיקרא את הדוח הזה של ועדת החקירה, אני קובע באופן חד משמעי, אני מציע לקרוא אותו, ש-90 אחוזים מהליקויים לא תוקנו ואני אומר את זה באופן הכי חד משמעי. אותה ועדת חקירה. רבותיי, בואו ניקח את הדוח הזה ונתייחס אליו במלוא הרצינות לגבי הכל, לגבי הנושאים הכספיים, לגבי הנושאים הניהוליים, לגבי הנושאים הארגוניים. אילן הררי, בני רגב עשה תוכנית הבראה ופיטרו 260 עובדים. אל תתגאו כל הזמן בתוכניות הבראה של פיטורי 54 עובדים כאשר 40 מתוכם הלכו מרצון. עם כל הכבוד.


אני אומר אחרת. הגיע הזמן שבעיר לוד יפסיקו להתעסק כל היום רק בתוכניות הבראה. תפקיד של ראש ועדה ממונה הוא לא רק להתעסק כל היום בפיטורי עובדים ובכל ההתנהלות של עובדים לפטר אותם ותוכניות הבראה.


אני אומר לך שאני מצדיע לחשב המלווה, אני מצדיע לגזבר והמספרים אכן נכונים, אבל יחד עם זאת בבואכם לשקול את העניין תבדקו את רמת השירותים שניתנים לציבור בעיר לוד. באופן הכי חד משמעי אני קובע שרמת השירותים שניתנים לתושבים בעיר לוד היא מהנמוכות ביותר במדינת ישראל. אז מה אתם רוצים? אם אני בבית לא אוציא הוצאות, אני אחסוך ואחסוך ואחתוך בבשר החי, ובסוף אני גם אתאזן. התושבים גם דורשים שירותים.


אני גם קובע באופן חד משמעי שאין עיר במדינת ישראל שמקבלת סל שירותים ממשרדי הממשלה כמו שמקבלת העיר לוד. העיר מקבלת הרבה כסף.


אני גם אומר עוד דבר, ואני אומר את זה באופן הכי חד משמעי. במשך ארבע השנים האחרונות מערכת החינוך בלוד קיבלה כ-90 מיליון שקלים ולעומת את קראנו את הדוח של משרד החינוך בנושא זכאי הבגרות, ולצערי הרב העיר לוד ירדה ב-4 אחוזים מהתגובה בה בני רגב שימש כראש עיר. זה נתון עובדתי. קיבלו יותר כסף אבל ירדנו. זה נכון עובדתי, נכון, אמיתי, שכדאי להתייחס אליו ולבדוק אותו באופן הכי משמעותי.


הרי אילן הררי, אף אחד לא יכול לחשוד שהוא לא איש חינוך. תת אלוף במילואים, קצין חינוך, הוא מכיר את העובדות האלה כמוני. בית ספר לבנים נסגר השנה, שכונה בלוד, אין ילדים ולכן מחליטים לסגור. בית ספר הרצליה נסגר, בית ספר ביאליק נסגר, בית ספר לוי אשכול בשנה הבאה יודיעו לו שסוגרים אותו, בית ספר שלום עליכם, בית ספר מימון. בית ספר אחר בית ספר, בית ספר אחר בית ספר, אנחנו סוגרים בתי ספר בקצב שהוא בלתי נתפס. בוא נסגור את העיר. ניקח את המפתחות של העיר, ניתן אותם ונצא משם.


רבותיי, עם כל הכבוד, מרינה, אני רוצה שתדעי שלוד לא שונה משום עיר במדינת ישראל. יש בה אנשים מצוינים. ניהלו אותה בעבר גם אנשים טובים ויכולים לנהל אותה בעתיד אנשים טובים. סביב השולחן הזה אני רואה לפחות שבעה, שמונה או עשרה אנשים שיכולים לנהל את העיר הזאת. אל תחשדו בכשרים.


אני אומר שאני התייחסתי לדוח הזה ואני משוכנע שלכולם היה רצון עז לתקן את כל הליקויים בדוח הזה. אני מאמין בזה ואני מאמין שהכוונות של אילן הררי – ואני אומר את זה באמת ובתמים – הוא אחד האנשים הכי נפלאים שפגשתי בימי חיי. אני אומר את זה באמת ובתמים. יחד עם זאת, אנחנו נמצאים בתהליך של פברואר 2011, סיום הכהונה של אילן הררי כיושב ראש הוועדה הממונה, ואני גם אפתיע אותך ואומר לך שהדבר שיותר מפריע לי הוא לא אילן הררי אלא זה שבמשרד הפנים בוחנים גם אפשרות לבחירות, להמשך הכהונה של אילן הררי וגם הציעו לכל מיני מועמדים לכהן כיושב ראש ועדה ממונה. זאת אומרת שכך במשרד הפנים מבינים את המשמעות שאולי צריך להחליף את הוועדה הקרואה. רבותיי, מספיק עם העניין הזה שכל הזמן צריך להביא לנו ועדות קרואות. היה לנו את אריה ביבי שהוא איש מצוין, אבל צריך להפסיק להביא לנו כוכבים מלמעלה כי יש כוכבים מקומיים שהם יודעים לעשות את זה מצוין.


אילן, אני לא מבקש להפסיק את הכהונה שלו, אני חושב שזה לא נכון וצריך לנהוג בו במלוא הכבוד והערכה בגלל הניסיונות שלו. אני אומר באמת ובתמים שהוא ניסה. תראו כמה מנכ"לים התחלפו בתקופה הזאת של עיריית לוד בוועדה הממונה. רבותיי, מדברים על ניהול. מנכ"ל, המנהל הכללי של עיריית לוד, שלושה מנכ"לים בתקופה של ועדה ממונה. לא שמים לב לעניין הזה? כמה ראשי אגפים התחלפו וחזרו, התחלפו וחזרו? רבותיי, יש שם בעיה אמיתית.

בסוף אנחנו אומרים רק דבר אחד. אין נביא בעירו, אבל אנחנו, האנשים שיושבים כאן, מכירים את העיר יותר טוב מכל אחד אחר. אנחנו מכירים את הממשלה, מכירים את הכנסת ומכירים את הפעילות.


אני אתן עוד דוגמה אחת. פגשתי – ואפשר לבדוק אותי – אדם בשם זוכמן ממשרד התחבורה. אומר לי: תשמע, אתה יודע כמה כסף יש במשרד התחבורה לפרוייקטים שעיריית לוד לא לוקחת אותם? למה? למה? איפה הניהול? אנחנו כל כך שבעים בדברים ובהבטחות? יש לנו עיר מושלמת שאנחנו מוותרים על העניין הזה? התשובה היא לא. התשובה היא שבסוף ובהתחלה צריכים אנשים לקום בבוקר – ואילן עובד – שיודעים להביא את הכסף הזה ולצבוע אותו למטרות בעיר לוד ולעשות עבודה טובה.


משפט אחרון. אני לא רוצה חלילה לומר משהו רע על אילן. נהפוך הוא. הוא דיבר על תאגיד המים, רק שתאגיד המים הוא לא חלק מעיריית לוד אלא זה תאגיד עצמאי. הוא לא מנוהל על ידי עיריית לוד ולכן הוא מנוהל מצוין. אולי צריך לראות איך מנהלים גם עוד כמה תאגידים עצמאיים בתוך העירייה כדי שייתנו שירות טוב יותר לתושב.


אני אומר לך אדוני יושב ראש הוועדה הממונה שאני חושב שצריך לנהוג על פי החוק במדינת ישראל. החוק במדינת ישראל אומר שוועדה ממונה היא לארבע שנים. רוצה השר, צריך לבוא להתייעץ עם ועדת הפנים של הכנסת ועם יושב ראש הוועדה וחברי הוועדה, אם להאריך לעוד שנה. נכון לרגע זה אני יודע שלא פנו לוועדת הפנים. אני קורא לחברי הוועדה לתקן את הליקויים, לטפל בדוח הזה אבל גם להחזיר את המנדט לציבור הבוחרים בעיר לוד. תודה.
היו"ר יואל חסון
תודה. אני רוצה לשמוע את התושבים.
ליאה שטיינברג
צהרים טובים. קודם כל, תודה רבה, יואל, על שהשקעת כל כך הרבה זמן בכזאת אינטנסיביות כדי שנוכל בכלל לקבל את הדוח הזה ולראות מה כתוב בו כי לדוח הזה היו הרבה מאוד סיכויים שייגנז במצב של טיוטה. אנחנו במהלך פניות של חצי שנה, לא הצלחנו לקבל הודעה ממשרד הפנים מה בכוונתם לעשות.


העמותה שלנו, תושבים למען מינהל תקין, שאני כאן כרגע מייצגת – ואגב, גם התבקשתי לייצג את התנועה לאיכות השלטון והם בנושא הזה משתפים אתנו פעולה ועוקבים אחר המתרחש – חשים מאוד מאוד מתוסכלים. אנחנו פעלנו בזמנו בצורה מאוד נמרצת, כולל הגשת בג"ץ, כדי שיפסיקו את כהונתו של בני רגב והמועצה שכיהנה וימנו ועדה קרואה. אנחנו ראינו בדמיוננו שמביאים אנשי מקצוע שעושים ניקוי אורוות בעיריית לוד ומתחילים לעבוד בעירייה הזאת מאפס. עושים סדר בעירייה.


מה שקרה זה שמשרד הפנים הביא איש טוב, איש ראוי, עם המון חזון, עם המון תקווה, אבל אפס כישורים מוניציפאליים. אפס יכולת ניהול מוניציפאלי. אותו איש טוב פגש פקידות שהיא חזקה ממנו, היא מתמצאת יותר ממנו במערכת שאין בכלל חומר כתוב ואין נוהלי עבודה, אין תוכנית עבודה ואין כלום אלא יש רק תורה שבעל פה. אז הוא מצא את עצמו בשלב הראשון של כהונתו כשהוא בעימות אתם, שכל מינוי שהוא מנסה להחליף בקרב הפקידות מטורפד והוא לא מצליח להכניס אף אחד, כל העסק מתנהל בכאוס מוחלט. זאת אומרת, פתאום מצאנו את עצמנו במצב יותר גרוע מאשר בתקופת בני רגב. אם בתקופת בני רגב פחות או יותר היה ברור איך בנויה הפירמידה, מי ראש העיר ומי הגזבר, כאן התהפכו היוצרות. לנו יש היום פורמלית ראש ועדה ממונה שיש לו פורמלית את כל הסמכויות של ראש עיר, אבל באופן בלתי פורמלי מי שמנהל את המערכת זה גזבר העירייה. הוא הפך לפוסק על בכל עניין ועניין החל מכל נושא שאפילו בעקיפין דורש הוצאה של מאה שקלים ועד לנושאים של קביעת מדיניות בנושאים של רווחה, חינוך וכל דבר כי כל דבר בסופו של דבר מתחבר לכסף.


יכול להיות שהאיש ממלא בדיוק אחר ההנחיות של משרד הפנים וההנחיות הן שהוא ידאג שבכל מחיר התקציב יהיה מאוזן, ועל זה אנחנו נטפח לכם על השכם, גם אם המחיר יהיה שלא מחליפים נורות בתאורת רחוב, גם אם המחיר יהיה שאין מועדוני נוער לילדים במצוקה, גם אם המחיר הוא מחירים נוראים שמשלמת דווקא אוכלוסיית הרווחה הכי קשה בעיר, כי הניהול הוא כזה שאותנו בוחנים בזה, האם אנחנו עברנו מ-162 ל-65, ל-40 או ל-30. במידת אותה הצלחה אפשר היה להגיע גם לאפס. מתוך המעבר הזה של 100 מיליון, משרד הפנים בשלוש השנים האחרונות הביא לעיריית לוד 120 מיליון. בשנת 2007 העבירו להם 45 מיליון מענקים במלוות, ב-2008 הועברו 15 מיליון וב-2009 הם קיבלו 50 מיליון. כלומר, גם אם לא היית עושה כלום, היית מגיע לזה.


עם זה מנפנפים לנו. לנו כבר שותים את הדם. אנחנו באמת חיים במצב שמתעללים בנו. ועדי הורים צריכים כל הזמן לדפוק על השערים לנושאים של בינוי, שהעירייה לא תגזול את הכספים שמשרד החינוך מעביר לבתי ספר, במקרה עיסא איהב לא הגיע לכאן, אבל מדובר בוועד הורים של המגזר הערבי שמנהל כל הזמן מאבק שלתיכון יהיה סוף סוף בינוי אחרי שנתיים שהתיכון שוכן כדייר משנה בבית ספר יסודי בקומה שנייה ואין בינוי למרות כל הסיפורים הנפלאים על כמה בתי ספר נבנים. בית ספר אלזהרה, לא מוציאים בכלל מכרז למרות שכל בית הספר כולל קרוואנים כי הגזבר לא משלם לאדריכל את החשבונית שלו והאדריכל לא מעביר את התוכניות ולכן אי אפשר לצאת למכרז. חבל שאני ארד לרזולוציה כזאת בכל סעיף וסעיף אבל מאחורי כל סעיף כזה יש סיפור כזה.


יש כאן אנשים מהעמותות ומוועדי הורים. בדיוק כמו שהגזבר הגיב לדוח הזה כאשר בשלב אמר שאין בכלל ליקויים אלא מי שטועה זה הבודק, כך גם כלפי כל הגורמים שעובדים מול העירייה יש מלחמה. המלחמות האלה עולות גם ממון רב ובדרך כלל הן מסתיימות בבתי המשפט בהפסד העירייה וגם אנחנו כתושבים מוצאים את עצמנו, במקום שאנחנו נפעל לשיפור איכות החיים שלנו ונקדם כולנו את העיר לוד כדי שתעלה על הפסים, אנחנו כל הזמן נלחמים על הקיים, שלא יסגרו לנו דברים שכבר יש לנו.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. עוד מישהו מהתושבים רוצה להתייחס?
בני סמואל
אני יושב ראש פורום התושבים בלוד, יושב ראש ועד ההורים של קריית החינוך אורט לוד, הייתי יושב ראש ועד ההורים העירוני לפני כמה שנים ובמסגרת התפקיד הזה חבר הכנסת אורי אריאל ביקר בלוד כאשר מלי פולישוק הייתה יושבת ראש הוועדה. הם ביקרו בעיר וראו את כל מה שהיה צריך לראות.


אני לא יודע לפי מה אוספים כאן נתונים. אומרים שיש כאן מועמדים וציבור. הציבור כאן הוא לא אחיד והוא לא הומוגני. הציבור הוא לא ציבור אחד. יש כאן הרבה אינטרסנטים. אני מדבר מהצד של התושבים. אני מייצג תושבים. כל התקופה שהייתי יושב ראש ועד היום אנשים פונים אלי בבקשה לעזרה ברווחה ובחינוך.


יש הרבה דברים נכונים. כל השנים האלה אני עובד עם אילן, אני עובד עם ציונה, אני עובד עם ראובן רובין. אני לא מקבל הכל ואני לא יכול לקבל הכל. הרבה פעמים אומרים לי: לא, אין תקציב, הגזבר עוצר וכולי, אין מים, אין מים בבניין ועולה 40 אלף שקלים כדי לתקן את צנרת המים בבית הספר, תקרה אקוסטית עולה סכום נכבד, אבל אלה דברים שמהווים סכנה. לפני כן נתנו לכל מיני אינטרסנטים, נתנו לכל מיני מושחתים והוציאו כספים בלי חשבון, אז היום צריך לשמור, אבל יש גם ציבור. יש ציבור עם צרכים. מה שגזבר רואה, ראש עיר לא רואה. זאת אומרת, ראש עיר רואה את כל התמונה והוא צריך לראות את כל התמונה ולשחרר כספים כפי שצריך.


אפשר לשבת כל היום ולהציף אותך במכתבים אבל אני עובד בשטח. אני מייצג הורים וכל הזמן אני בשטח. תאמין לי שאני יכול להציף אותך במכתבים של אנשים ואז אתה תטבע בתלונות הציבור. לוד זה המקום עם הפסיפס הגדול ביותר שראית אי פעם של כל המפלגות וכולם אינטרסנטים. משרד הפנים, קדימה, עבודה, ויורם ידידי שבאמת הוא ידידי. 25 שנים של הזנחה אתם רוצים לבוא ולתקן בשלוש שנים? אתם חיים על הירח.
היו"ר יואל חסון
מה אתה אומר בשורה התחתונה?
יורם מרציאנו
הוא רוצה ועדה קרואה לעשר שנים.
בני סמואל
אני אומר שהעיר צריכה להגיע למצב אחר.
היו"ר יואל חסון
איך לדעתך היא תגיע למצב אחר?
בני סמואל
לשפר את הוועדה הקרואה.
קריאה
הוועדה הקרואה נתנה לך תפקיד ולכן אתה אומר את זה.
בני סמואל
אני עובד באל על 32 שנים ואני לא צריך עבודה בעירייה.


אפילו אם יהיו עכשיו בחירות, אני אומר לכם שיהיה יותר גרוע כי אותם אלה שיצרו את הבעיות האלה, הם רוצים לחזור. אלה שיצרו אז את כל הבעיות האלה, רוצים לחזור.
יורם מרציאנו
אנחנו ניתן לציבור לבחור. למה אתה מכליל את כל הציבור? תן לציבור לבחור. הוא לא יבחר אותם.
בני סמואל
אני אומר את דעתי.
היו"ר יואל חסון
אני מודה לך.
סאלם אזבריה
שלום אדוני היושב ראש. אני 36 שנים תושב העיר. אני נאלצתי לפני חצי שנה לעזוב את העיר אבל אני רוצה לחזור אליה. הגיע צדיק לעיר ובאמת חשב לעזוב לעיר. באמת אישיות, משכמו ומעלה, אבל הוא רואה היום שאת העיר הזאת אי אפשר לנהל. מי שאשם בזה, קודם כל זאת מדינת ישראל ונתחיל מראש הפירמידה. כמו שאמרו כאן לפני כן, העיר הזאת מקבלת תקציבים של מאות מיליוני שקלים והממונה לא יכול להחליט אפילו לגבי שקל אחד לאן הכסף ילך. הכסף קיים.
היו"ר יואל חסון
למה?
סאלם אדברגה
כי הוא ועדה ממונה. אם זה היה ראש עיר, ראש העיר הולך לראש הממשלה.
היו"ר יואל חסון
אבל אם הכסף כבר הגיע, למה הוא לא יכול להחליט מה לעשות אתו?
סאלם אדברגה
את זה תשאל את משרד הפנים. כי יש גזבר. ראש העיר לא יכול לקנות קוקה קולה.
היו"ר יואל חסון
הגזבר הוא אויב העם?
קריאה
הוא זה שמחליט על הכל.
היו"ר יואל חסון
יש חשב מלווה. את מי אתה מלווה?
גד פניני
תן לי את רשות הדיבור ואני אתייחס.
היו"ר יואל חסון
תאמר לי את מי אתה מלווה.
גד פניני
אני מלווה את התנהלות העירייה לאחר שנה בתפקיד של הוועדה הממונה שיצרה גירעון מצאה הממשלה לנכון לשלוח אותי.
היו"ר יואל חסון
אתה שם כבר שנה?
גד פניני
שנתיים בדיוק. הגעתי ביוני לעיר במצב כספי כאוטי של אין שכר, קופות התגמולים, קופות הפנסיה ריקות.
היו"ר יואל חסון
אני אתן לך את רשות הדיבור בסוף כי זה חשוב לי, אבל אני רוצה לשאול שאלה עקרונית. בטענה הזאת שאני לא מכיר, שהיא באה מהתושבים, במכתבים ובדוחות – אני לא קובע אם זה נכון או לא – יש טענה על הגזבר מבחינת הריכוזיות שלו. אני שואל אתך איפה אתה בין אילן הררי לבין הגזבר.
קריאה
הוא גם המנכ"ל היום.
היו"ר יואל חסון
איפה אתה בין שניהם? איפה אתה בין שניהם כדי שהדברים יתבצעו?
גד פניני
קודם כל, מבחינת ההיררכיה אני כביכול מעל שניהם.
היו"ר יואל חסון
למה כביכול? אתה מעל. חתימתך מחייבת, נכון?
גד פניני
חתימתי מחייבת.
היו"ר יואל חסון
אז אתה מעל.
גד פניני
הסיטואציה ברמה העקרונית היא שאני לא יכול להגיד את ה-כן אלא אני יכול לומר את ה-לא. אם שניהם ירצו לבזבז כספים ולהוציא כספים שלא לשמם, אני זה שנשלח על ידי המדינה לעצור. אני לא זה שיכול לומר כן כאשר הם יאמרו לא. אין לי את הכוח לזה. היום הסיטואציה היא שיש צוות ניהולי של שלושה שזה אילן, ציון ואנכי והכל עובד בסינכרוניזציה מלאה, תמימות דעים לגבי כל כיוון פעולה, עם התקצוב ועם המינהל התקין. אחד הדברים שכאן שכחו לדבר עליו זה שהוועדה הממונה ממונה על שינוי תפיסת עבודה, שינוי דפוסי עבודה והטמעת מינהל תקין.
היו"ר יואל חסון
הדוח לא אמר את זה.


תרשום מה שאתה רוצה לומר ותוכל בהמשך להתייחס.
סאלם אדברגה
יש אמרה שאומרת שבעל המאה הוא בעל הדעה. אם הוא ראש העיר, הוא מחליט היכן הכסף, יש לו תקציב והוא מחליט מה לעשות, הוא ממנה מנכ"לים, הוא ממנה סגנים, העסק עובד. אבל ברגע שאתה ראש העסק, אתה מנהל עסק ואתה לא יכול להחליט היכן להשקיע את הכסף ומה לעשות אתו, ואתה לא יכול להוציא אותו, איך אתה רוצה לנהל את העניין? כבר שני עשורים כך מתנהלת העיר הזאת. זאת אומרת, יש ועדות קרואות והתושבים אשמים.
היו"ר יואל חסון
מה לדעתך צריך לעשות?
סאלם אדברגה
לעשות בחירות כמה שיותר מוקדם. כשיהיה ראש עיר, יהיו לו סגנים, יהיו לו חברי מועצה והם יוכלו להחליט החלטות ולקבל כסף מהממשלה ולתת לעסק הזה לפעול. אני לא מבין למה אנחנו מטומטמים שאחרים צריכים להתנהל עלינו. מה זה הדבר הזה? כאילו אנחנו לא מסוגלים לנהל. כאילו אין בינינו אנשים שיכולים לנהל.
היו"ר יואל חסון
בעבר היו אנשים שלא יכלו לנהל.
סאלם אדברגה
ידעו לנהל וימשיכו לנהל. אני אומר ששעה אחת מוקדם יותר ואפילו כמה שיותר מוקדם, צריך לתת לעסק הזה להתנהל כי אחרת יש כסף אבל הוא לא יוצא.
עראף מוחארב
ראש הוועדה הממונה, אילן, ראיתי את המצגת ובכל מה שקשור במגזר הערבי הצגת בית הרוס שאתה הרסת. הייתי מצפה שתציג גן ילדים שאתה בנית, מדרכה שאתה עשית, אבל שום דבר. בית הרוס, אני לא יודע, יכול להיות שזה מקדם אותך בקרב ציבור מסוים, יכול להיות שלא, ואני מקווה שלא. הרי מי שישמח לראות בית הרוס, זה רק אדם צמא דם.
היו"ר יואל חסון
אדוני, הבית הוא בית לא חוקי ונבנה באופן לא חוקי. לכן זה בית הרוס, גם אם הוא של יהודי וגם אם הוא של ערבי. זה לא קשור לצמא דם או משהו כזה.
עראף מוחארב
אני אתקן. בשנת 1998 משרד השיכון יזם עם התושבים תוכנית שנקראת 1 על 6, ואנחנו היינו שותפים לבניית התוכנית הזאת. העירייה עשתה כמעט כל דבר כדי להכשיל את התוכנית ועד עכשיו התוכנית לא הסתיימה. חלק ממנה כן מאושר. היכן שהוא הרס את הבית, התוכנית גמורה, מאושרת וקיבלה תוקף ב-2005. מה עשתה עיריית לוד ומה עשה אדון אילן הררי כדי ליישם את התוכנית? הרי התוכנית היא לא רק היתרי בנייה אלא אלה כבישים, תשתיות, שירותים. שום דבר לא נעשה. אתה לא בא בניקיון כפיים לתוכנית הזאת. אם היית עושה את הכבישים, בונה את המדרכות, מבצע את התוכנית – וחובתך לעשות את זה – לא הייתה שם בנייה לא חוקית. אנשים בתוך השכונה פנו לעירייה כדי לקבל היתר בנייה. מחלקת הנדסה – ויושב כאן מהנדס העיר שיתקן אותי אם אני טועה – אומרת להם שאסור להם לבנות שם. המצב הוא לא נורמלי. זאת אומרת, עיריית לוד בכוונה תחילה לא רוצה לאפשר לאנשים לבנות את ביתם בצורה חוקית.


בקשר לארנונה. אני יודע שארנונה היא מס אינדיבידואלי. אני לא מבין איך אתה מונע שירותים משכונות שלמות בגלל שאתה חושב שחלק לא משלמים ארנונה. אני לא מבין את זה. הרי בשכונת פרדס ניר, שזאת שכונה גדולה עם כמעט אלף בתים, הרבה אנשים משלמים ארנונה. אני לא מבין איך אתה – וזה לא חוקי – מונע שירותים מאנשים כי אתה חושב שחלק מהאנשים לא משלמים ארנונה. הרי זה מס אינדיבידואלי. אני משלם ארנונה ואתה חייב לתת לי שירותים אבל אתה לא נותן לי אותם. מצד אחד אתה במצגת שלך אמרת שיש שלווה ודו קיום ואידיליה, אבל מצד שני מהמגזר הערבי עשית שק חבטות.


אני חושב שאתה אדם לא רציני, אני חושב שאתה אדם לא אמין. ישבתי אתך שבע פעמים ושום דבר לא יצא מזה.
היו"ר יואל חסון
תודה. אני מודה לך. אמרת דברים מספיק נחרצים.
שבתאי קטש
יושב ראש הוועדה, חברי הכנסת, אני חושב שהכי קל לבוא ולומר כל הזמן שהתושבים לא טובים, התושבים אשמים, חברי המועצה אשמים, ראש העיר אשם, כולם אשמים. כבר 12 שנים – מאז בחירתו של פנחס עידן – יש תוכניות הבראה. כל הזמן תוכניות הבראה לעיריית לוד, אבל מעניין הוא שאף פעם לא מצאו את האשם. כל הזמן המצב חוזר על עצמו. אין שירותים או יש שירותים, נתנו קצת פרחים או לא נתנו קצת פרחים. בפועל העיר לא מתפקדת ואני לא חושב שהבעיה היא ההנהגה. אני חושב שהבעיה בגדול היא כנסת ישראל, מדינת ישראל, שהיא לא נותנת מספיק דגש על מה שצריך לתת. היה לנו מינוי ועדה קרואה ראשונה שהכריזו עליה שנכשלה, ועל השנייה אומרים שהיא בדרך. יש ליושב ראש הוועדה מועד סיום אבל רוצים להאריך את התקופה והשאלה למה רוצים להאריך אותה. אני לא חושב שהבעיה היא לא התושבים ולא העירייה. הגיע הזמן שנאמר את האמת. המדינה לא נותנת את כל היכולות ואת כל הכוחות שהיא צריכה לתת למען העיר.


אני חושב שבחירות זה דבר טבעי, זה דבר שמתבקש. נתנו לאילן ארבע שנים ויש לו רצון והוא הוכיח שיש לו רצון. לגבי היכולת, אני סבור שאין לו. אני חושב שיש לו רצון עז אבל גם לו לא נותנים כלים. כמו שלנו לא נתנו כלים, לא נותנים גם לו. אני נבחרתי ב-2002 ואיך שנבחרנו – ועדה קרואה. יש לכם ועדה קרואה עם תוכניות הבראה. למה תוכניות הבראה? אנחנו חותכים בבשר החי לתושבים ולא נתנו להם כלום. לא, אז תלכו, יש ועדה קרואה. זאת הדרך. כל פעם, יש שוט – ועדה קרואה. יש שוט – תוכנית הבראה. אני שומע שעד שנה הבאה אין גם קליטת עובדים ואני אומר לך שאני בטוח שגם בשנה הבאה לא תהיה קליטת עובדים. למה? כי יש תוכניות הבראה. תמיד ימצאו תוכניות הבראה לעיר הזאת.


לצערי אני רואה במצגות דברים מסוימים ואני רואה דברים אחרים. כמו שהזכיר חברי יורם, נסגרים בתי ספר. הוא לא הזכיר גם את רמלה-לוד שעברה לטובת רמלה, הוא לא הזכיר את המכללה שמועברת לגופים אחרים אבל היא נסגרה. הוא לא הזכיר עוד הרבה דברים. יש תוכניות ואני רואה כאן תוכניות. יואל, התוכניות היו קיימות גם בזמננו. בפועל צריך לבצע אותן. לבצע אותן זה מאוד מאוד קשה ואם המדינה לא תיתן כאן יד, אי אפשר לבצע כל כך מהר.


לסיכום. אני חושב שהגיע הזמן שהמדינה תודה שהיא טעתה, גם בוועדות הקרואות. צריך לתת לתושבים לבחור את האנשים שלהם כי הם אף פעם לא טועים. אני חושב שראוי לקיים בחירות בתקופה הקרובה.
זאב אוריאל
אני חושב שיש כאן פספוס מסוים. האווירה שנוצרה היא לגבי מי המתמודד הבא. שמעתי את דבריך לגבי הנושא של ועדה קרואה. אל תשכחו מה גרם למצב שהוועדה הקרואה מתמודדת אתו.
קריאה
גם אתה היית חבר מועצה.
היו"ר יואל חסון
זה לא יהיה עכשיו חדר מועצת העיר לוד.
קריאה
אתה נותן את רשות הדיבור לחברי מועצה.
היו"ר יואל חסון
אני לא יודע שהוא חבר מועצה.
קריאה
אז אל תיתן לו לדבר. אל תיתן לכולם.
זאב אוריאל
כל הרשויות של העיר היו לתקופה מאוד קצרה. צריך להריץ משהו שהוא לאורך תקופה. את העיר רמלה לא בנו תוך ארבע-חמש שנים אלא רק בקדנציה השנייה התחילו לזוז שם דברים. היום יש לנו ועדה קרואה ולפי דעתי ועדה קרואה זאת כן מקדמת את הפרוייקטים בעיר. צריך לתת לה יותר זמן למרות שיש כאן אנשים שחושבים שלא. בואו נשמע את כלל הציבור בעיר.
יורם מרציאנו
אתה אחראי על המינהלה של לוד. על זה אני מדבר. האם זה ראוי? מועצה שפוזרה נותנת תפקיד. אתה מבין למה אתה מדבר? כי הוא קיבל תפקיד. על זה אני מדבר. חוצפה.
זאב אוריאל
הוועדה הקרואה קיימת קרוב לשלוש וחצי שנים וכחבר מועצה לשעבר, מה שראיתי, ראיתי את הנזק שגרמו חברי המועצה שהיו אתי. להציל את העיר, זה להריץ דבר לאורך זמן.
היו"ר יואל חסון
ארבע שנים זה לא זמן מספיק?
זאב אוריאל
צריך לתת לה עוד זמן.
יעקב אלימלך
אני נציג שכונת רמת אשכול בלוד, שכונה שהפכו למחנה פליטים. אנחנו משלמים מסי עירייה כמו כל תושבי העיר והם לא משקיעים אפילו פרומיל בשכונה הזאת. השכונה הזאת היא מתחת לכל ביקורת. המצב הביטחוני מתחת לכל ביקורת. אין שכונה בעיר שאין לה לוח מודעות, אין שכונה בעיר שאין לה טלפון ציבורי. הם הפכו אותנו למחנה פליטים אבל במחנה פליטים יותר טוב לחיות מאשר לגור ברמת אשכול בלוד. אני תושב לוד במשך 62 שנים, בעשר השנים האחרונות אני גר במחנה פליטים. איפה הכסף שאני משלם ארנונה? שישקיעו פרומיל ברמת אשכול. לא כבישים, לא ביטחון, לא משטרה. שום דבר. 62 שנים אני תושב לוד. מ-20 במרץ 1948 אני בעיר לוד ובעשר השנים האחרונות אני גר בגטו. את זה אתם לא יודעים. תודה.
אבלין דהאן
הייתי יושבת ראש ועד עיריית לוד ואני זאת שעשיתי את כל הבלגן בזמנו של בני רגב. אני הייתי בעד ועדה קרואה.
ליה שטינברג
פעלנו ביחד.
אבלין דהאן
זה לא אומר שאם ראש עיר אחד לא הצליח, אז כל ראשי הערים לא יצליחו. גם ועדות קרואות שהיו לנו, שבזמנו אני נלחמתי כדי שיביאו אותן, הן לא הצליחו. כמובן שגם הררי לא מצליח. הוא מתגאה בתוכנית הבראה אבל תוכנית ההבראה האחרונה שהייתה, הייתה מי יהיה בעד יושב ראש הוועד ההוא או מי היה בעד יושב ראש הוועד השני. עזבו עובדים נהדרים, עובדים שעבדו, ונשארו מחלקות ללא מנהלים וללא ראשי אגפים מפני שהם פוטרו. עובדים שלא עבדו נשארו במערכת. אדון הררי, אל תתגאה על תוכנית ההבראה שלך. תוכנית ההבראה שלך לא הייתה תוכנית הבראה. בואו נספר כמה בתוכנית ההבראה היו אנשים שכבר עזבו לפני שלוש, ארבע וחמש שנים והם היו רשומים בתוכנית. תספר את האמת על כל תוכנית ההבראה שעשית.


לדעתי צריך לקיים בחירות בעיר לוד. זה לא אומר שאם ראש אחד נכשל, אז ראש עיר אחר גם הוא ייכשל. אנחנו עיר חזקה, תושבים חזקים, תושבים שאיכפת להם מהעיר, ואני חושבת שעל פי חוק צריכות להתקיים בחירות בעיר לוד וללא דיחוי.
היו"ר יואל חסון
אם מחר יהיו בחירות בעיר לוד, מה יהיה אחוז ההצבעה של התושבים?
יורם מרציאנו
שבעים אחוזים, שמונים אחוזים.
אבלין דהאן
שבעים אחוזים.
יורם מרציאנו
יהיה אחוז גבוה. יש סקר של מאגר מוחות שאומר ששבעים אחוזים מהציבור בלוד רוצה בחירות.
אבלין דהאן
נתת כאן את רשות הדיבור לאנשים שקיבלו תפקידים מהררי, למרות שלאדון הררי אסור לתת תפקידים לאף אחד.
היו"ר יואל חסון
אני מבקש ממך לא לקרוא לו אדון הררי. את יכולה לקרוא לו מר הררי. הוא מר הררי.
אבלין דהאן
מר. אתה צודק. הוא מר.
אילן הררי
ועד הורים, כל האנשים עובדים בהתנדבות ואין כאן אחד שדיבר וקיבל תפקיד.
אבלין דהאן
אתה נתת להם תפקידים ולכן הם רתומים אליך. לכן אתה הבאת לכאן אנשים שידברו בעדך, אבל צא לעיר ונראה כמה תושבים בעדך. אדון מר.
היו"ר יואל חסון
לא, את לא תעשי לי כאן הצגות.
אבלין דהאן
חוץ מלשתול פרחים שמתים בחורף או בקיץ, הוא לא עשה שום דבר.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה לך.
רפאל פריינטה
עבדתי בזמנו בעיריית לוד כמנהל פרוייקטים ואני עומד לומר כאן דבר והרבה ירימו גבה. אני לא נגד יושב ראש הוועדה הקרואה אלא ההפך הוא הנכון. הבעיה אצלנו בעיר לוד – אני מגדיר אותה כקבוצת כדורגל – היא לא המאמן אלא השחקנים. תביא עוד עשרה ראשי ערים ללוד, שום דבר לא יעזור. אותם שחקנים שאני מגדיר אותם כמנהלים בכירים בעיריית לוד – ושוב, שיהיה כתוב בפרוטוקול שמדובר במאפיה גדולה, קומבינות, שחיתויות ומה שאתה רוצה. כשהייתי מנהל פרוייקטים בעיריית לוד, עבודה בבית ספר ב-120 אלף שקלים, אני עשיתי את זה ב-3,000 שקלים. איך אתה רוצה שלא יהיה גירעון? האדון הנכבד הזה פוטר מעיריית לוד, הכשיל שמונה ראשי ערים, מחזירים אותו בחזרה ללוגיסטיקה. אצלנו לצערי זאת מאפיה, זאת קולומביה ולא יעזור לאף אחד, ושום ראש עיר בלוד לא יוכל לתקן את העיר שלנו כל עוד אותם אנשים ימשיכו לכהן כמנהלי מחלקות. יש לנו אדם בעיריית לוד שהוא מנהל והילדים שלו מנהלים. איך אתה רוצה שהעירייה תתנהל? איך אתה רוצה שהתושבים יקבלו שירות? אני לא מאשים אותו. כל ראש עיר שיבוא לעיר לוד, כל עוד יישארו אותם מושחתים ואותם קומבינטורים, לא יעזור שום דבר ושאף אחד לא יספר סיפורים. אני אומר את זה בצער. פוטרתי ואני לא מאשים אותו. אותם אנשים שהפרעתי להם בקומבינות, חייבו אותו לפטר אותי.
נסים דהן
אדוני היושב ראש, חברים וידידים נכבדים. אני רוצה לומר לך אדוני היושב ראש שניהלת את הדיון ביד רמה והוכחת פלפול וחריפות, אבל כל הכישורים שלך צריכים להיות מופנים לראש הממשלה.
היו"ר יואל חסון
גם את זה אני עושה לפעמים.
נסים דהן
אף אחד בלוד לא יוכל להוציא את העגלה מהבוץ. היו הרבה ראשי ערים שעשו לכיסם והיו הרבה ראשי ערים שעשו את לוד קרש קפיצה לכנסת ויהיו עוד הרבה ראשי ערים שיעשו את מה שנעשה. אין לי שום דבר עם יושב ראש הוועדה הקרואה ואין לי שום תפקיד. אני נמצא בלוד מעל שישים שנים. אני גמלאי צה"ל ולא עושה חשבון לאף אחד ולא רוצה אגורה שחוקה מאף אחד אבל אני רוצה לומר רק את האמת והאמת היא שצריך לפעול דרך הממשלה כדי להציל את העיר הזאת. אנשים ברחו מהעיר הזאת ואף אחד לא יוכל להציל אותה. אם מישהו בא ואין לו שום סנטימנטים ואין לו שום רווח פוליטי ואין לו כלום, עבד ונתן עבודה, תודה רבה, אני מודה לך מקרב הלב.
שמעון טרבלסי
אני תושב העיר לוד. בעבר, במשך כעשרים שנים, ניהלתי מחלקה בעירייה. לצערי בשנים האחרונות – דיברו על זה כמה מחבריי- רואים את שיקומה של העיר כמאזן אבל שוכחים שבעיר הזאת חיים אנשים. זה לא נכון לראות את הצד המספרי, למרות שהוא חשוב. אין ספר שעיר מאוזנת היא עיר שיותר קל לתפקד בה אבל רק מאיזון, לצערי אפשר לראות חלק מהעיר מאוזנת. אפשר לעבור ליד בית העלמין ושם העיר מאוזנת. כולם מאוזנים שם אבל העיר מתה. לא כך אנחנו רוצים לראות את העיר. אנחנו רוצים לראות את העיר חיה, תוססת ונושמת, עיר שיש בה שירותים.


הציגו כאן את הנושא של עליית מחירי הנדל"ן והגידול שברוך השם יש בשנים האחרונות באוכלוסייה בעיר, ואפילו אוכלוסייה חזקה שמתחילה להצטרף לעיר. זה קורה למרות העירייה ולא בגלל העירייה, לצערי.


יש תפיסה שרואים את הכל בחסכון העכשווי בלי לשים לב שהחסכון העכשווי, אם אנחנו חוסכים את השקלים הבודדים, בטווח הרחוק אנחנו מפסידים דברים הרבה יותר חשובים. אם רמת השירותים בעיר היא לא אפס אלא מינוס, אולי בטווח הראשוני אנחנו חוסכים כמה אגורות, אבל אנחנו מפסידים תושבים ומפסידים את פני העיר וכל הדברים האחרים שחשובים לנו כדי לקיים כאן עיר נורמלית, ולצערי זה לא מה שקורה.


בעבר שאלו אותי מה דעתי על ועדות קרואות, עוד לפני שהגיעה הוועדה הראשונה, ואמרתי שאם נלך לפי הסיפור של החתול, השמנת לא תישאר. ציפיתי שתגיע ועדה קרואה ובנושא הכי חשוב – דיברו כאן על פיטורי עובדים - ועדה קרואה, כאחת שלא מחויבת לדברים הפוליטיים הפנים עירוניים, בנושא הזה ייעשה צדק ויוציאו את מה שצריך להוציא. בין עובדי העירייה יש אנשים מצוינים אבל לצערי לא זה מה שנעשה וזה כבר נאמר כאן. הוציאו רק את מי שלא היה מקורב.
אורי קאופמן
אני תושב העיר לוד מהמאה הקודמת, מ-1965. אני גמלאי של משרד החינוך. התרשמתי מאוד מניהול הישיבה. אני חושב שהדברים שעלו כאן הם חדים וברורים. אני בא בקריאה אליך, יואל חסון, שכל מה שעלה כאן, תדע למצות ולמקד בצורה כזאת שזה יועבר אל שולחן הממשלה ולא תניח לזה לא לדקה, לא לשנייה, אלא תרדוף את העניין הזה עד חורמה כדי שנוכל לראות שינוי אצלנו בעיר. עצם העובדה שאנשים יושבים כאן סביב השולחן הזה מעידה על כך שלתושבים שעדיין נשארו בעיר יש המון ערכים והמון אהבה לעיר שהם גרים בה מאז 1948, מ-1965, כאלה שנולדו בעיר. אני לא בטוח שהייתה לך פעם אחת ישיבה כזאת עם תושבים מישוב אחר במדינת ישראל. אם מהקריאה הזאת לא יצא שום דבר, אני מצטער, חבל על זמנך.
היו"ר יואל חסון
לפני שאני מסכם, יש מישהו שרוצה לומר משהו שלא נאמר?
סאלם אזברד
בקשר לניקיון והביוב. הם לא עשו כלום בנושא הביוב. כאשר אנחנו קמים בבוקר, רוצים לשטוף את הפנים, כבר יש ריח של ביוב. אני תמיד יושב מתחת לבניינים ואנחנו רואים הר של פסולת. ביקשנו לנקות את ההר הזה שנמצא ליד גן ילדים כי הנחשים נכנסים פנימה ונכנסים עכברים, אבל אף אחד לא מתייחס לזה. דיברתי עם נהג משאית שינקה את ההר הזה, הוא רוצה כסף. הוא אמר לי שאבקש כסף מהדיירים ושנשלם לו כדי שהוא ינקה את המקום.


תאורה אין לנו שם בכלל. ליד הגן, באזור הגן, אין לנו תאורה
היו"ר יואל חסון
ברמת אשכול?
סאלם אזברד
כן. חוץ מהמדרכות, לא מנקים כלום.
שלמה אברמוביץ
אני מודה לך מאוד על כך שהשקעת הרבה וקיימת את הדיון הזה. לא יתכן שאחרי שהדוח ממומן והוזמן על ידי משרד הפנים, יחזיקו אותו בהסתר ולא ייתנו אותו.


אני מעריך את הרצון של יושב ראש הוועדה הקרואה לקדם את הדברים. אני חושב שמה שנעשה בתקופה האחרונה הוא הרס לדורות. אם רוצים לקלוט תושבים חדשים, צריכים להיות דברים כמו תרבות, ספורט וחינוך, נושאים עליהם כבר דובר. אלה הדברים המרכזיים שיש הזנחה, ואפילו הזנחה פושעת. לגבי כל הדברים היפים של העיר, בהם יכולנו להתגאות, גם את זה מצליחים לסגור ואין מה "למכור" למישהו שרוצים להביא אותו לגור בלוד.


אני מצטרף לקריאה שקוראים לך כאן, שגריר של העיר, שהממשלה תראה את לוד כאבן שאם היא תיפול, כל המדינה תיפול.
היו"ר יואל חסון
תודה. אני מודה לך. החשב המלווה. אני רוצה התייחסות שלך לדוח עצמו, מה אתה עשית ומה האחריות שלך מבחינת יישום הליקויים של הדוח הזה.
גד פניני
ברשותך היושב ראש, אני אתן כמה מילות רקע עלי כדי שיובן גם מה קורה. אני בכל רמ"ח אבריי ושס"ה גידיי איש ביקורת. נולדתי בביקורת, אני חי בביקורת, מתפרנס מביקורת. הדוקטורט שלי הוא בביקורת. יושבים כאן ידידיי מהביקורת הפנימית ואבו חדרה הוא עמיתי. ביקורת בעיניי היא הדבר החשוב ביותר. אין דבר יותר חשוב מביקורת ואני טוען שהקדוש ברוך הוא ביום הראשון לבריאת העולם "וירא כי טוב", עשה ביקורת. הווה אומר, הביקורת הגיעה לעולם עם בריאתו.


הדוח של אבו חדרה מבחינתי לוקה בחסר אחד של בירור היררכי של הליקויים. כאשר יש איקס ליקויים, יש ליקוי ששרה מגיעה ב-8:30 במקום ב-8:00, חנה אוכלת סנדוויץ שלא בזמן ההפסקה והגזבר גונב מיליון שקלים כל יום. בסוף, בתיקון ליקויים, שרה מגיעה בזמן, חנה אוכלת בזמן אבל הגזבר ממשיך לגנוב. לא חלילה הגזבר הזה.


לכן מה שחסר לי בהיבט, בלב הנושא, זה לבוא ולומר מה מטרת הדוח הזה. אני חפרתי את הדוח לעומקו. נסתכל על הדוח הזה ונראה שאין בדוח הזה שחיתות, אין בדוח הזה נפוטיזם, אין בדוח הזה גירעונות, אין בדוח הזה מינוי אנשי שלומנו, דברים שקורים במרבית הרשויות ואני מכיר את כל הרשויות במדינת ישראל. ריכזתי עבור האגף לביקורת את כל הביקורות בכל הרשויות במדינת ישראל. בכל הדוח הזה של אדון אבו חדרה, יש היבטים שאני קורא להם ניהוליים. צריך לתקן. אין תוכנית אב, אני יכול לומר בשקט שברוב הרשויות במדינת ישראל אין תוכנית אב. אין תוכנית כזאת – ברוב הרשויות זה כך.
היו"ר יואל חסון
זאת הייתה אמורה להיות רשות לדוגמה. זה אבסורד של כל הדיון הזה וזאת גם הסיבה שאני נותן לדיון להתקיים כל כך הרבה זמן. תאמין לי שאני אדם עסוק. אני אומר לך שזה הסיפור של הסיפור של הסיפור שהדבר הזה הוא על מועצה ממונה. זה הסיפור. אם זה היה ראש רשות רגיל נבחר, היו מכניסים אותו לכלא. לזה אתה לא מתייחס. מהנקודה הזאת אתם בורחים. אין לי שום עניין בשום דבר כאן מעבר לזה שיהיה כאן צדק ושהדברים יהיו טובים ואתם מתעלמים מהנקודה המרכזית שמדינת ישראל לקחה על עצמה לנהל את עיריית לוד באמצעות בא כוחה שנקרא אילן הררי. בתקופה הזאת שמדינת ישראל ניהלה את עיריית לוד, יצא דוח ביקורת כזה. אגב, הוא כולל גם דברים שאמרת שהוא לא כולל. אני קראתי אותו. נפוטיזם, שחיתויות. אני לא יודע אם זה נכון או לא נכון, אבל יש את זה בדוח ואי אפשר לומר שאין. אבל בסדר, אני לא נכנס לזה כי אמרתי לך שאני לא שופט ואין לי כלים לדעת מה נכון ומה לא נכון. לכן צריך לתקן את הליקויים.
אילן הררי
אדוני היושב ראש, אני מבקש להתייחס.
היו"ר יואל חסון
אתה תקבל את רשות הדיבור.
אילן הררי
דיברת על הכנסה לכלא.
היו"ר יואל חסון
אמרתי שמשרד הפנים היה רוצה להכניס אותו לכלא. לא אני. אני חוזר בי מההערה הזאת. אתה צודק. אני מתנצל. אני לא חושב שאתה צריך להיות בכלא. אתה לא ראוי להיות בכלא, חס ושלום. אני חוזר בי מהדבר. אילן, אני מתנצל על הדבר הזה שאמרתי.
אילן הררי
אני מקבל.
היו"ר יואל חסון
לא הייתה לי כוונה אליך באופן אישי אלא תיאורטית, אבל אני מתנצל שהשתמשתי בביטוי הזה. אני מתנצל לגמרי.
גד פניני
אני חוזר ואומר שבתקופת כהונת הוועדה, ואני לא מיום תחילת הוועדה אלא באתי שנה אחרי כינונה של הוועדה, אין שחיתות, אין נפוטיזם, אין גירעונות. זאת אומרת, דברים שבאמת חמורים, אם הם קיימים בדוח, הם לא מתקופת הוועדה. תיקון ליקויים מהעבר, גם הם לפעמים בלתי אפשריים. למשל, פיטורי עובדים. אם יש נפוטיזם בעירייה, הצדק אומר שלח הביתה. בלתי אפשרי לפטר עובד בעירייה.


יותר מזה. יש שדרה ניהולית לא מספיק טובה בעירייה אבל אי אפשר להחליף אותה. רוצים לחזק דברים בסיסיים כמו פיקוח על בנייה ופיקוח על תברואה, אי אפשר לגייס עובדים. גם אם יש משאבים כספיים, ואני יכול לומר לך אדוני היושב ראש שאני הגעתי לעירייה ביוני 2008 כאשר השיחות הקבועות שלנו בכל חודש היו מאיפה משלמים שכר לעובדים. עצרנו פעילויות כדי לשלם שכר. נכון להיום, יוני 2010, אדוני היושב ראש, כל הקופות מלאות, כל החובות למוסדות ממשלתיים שולמו, ביטוח לאומי שולם, קופות פנסיה וקופות גמל, הכל שולם. מאיפה? מהיכן זה בא? זה הכל מגיע מעבודה מאומצת של ניהול כספי שהיה תנאי הכרחי להתנהלותה של העיר.
קריאה
והורדת השירות לאזרח.
גד פניני
יכול להיות שלפעמים זה על חשבון דברים אחרים. נכון שאם צריך לקבוע מה עושים, משלמים שכר לעובדים, מפנים אשפה או עושים חגיגה, מישהו צריך לקבל את ההחלטה מה עדיף על מה.


אני מצטרף לאלה שקראו לך, ואני שם יהבי בך. בהובלה, אפילו של שינוי חוק ועדות ממונות.
היו"ר יואל חסון
זה מדהים שאתה אומר את זה כי שמואל גולן יעיד מה כתוב לי כאן. בדיוק כתבנו את העניין הזה. אני אתייחס לזה בסיכום.
גד פניני
אני שמח שכיוונתי לדעת גדולים. אדוני היושב ראש, הייתי עשרים שנים חבר במועצה מקומית, ממלא מקום ראש עיר, ואני מכיר את השלטון המקומי, תוכו כברו. ברגע שנותנים לוועדה ממונה את האחריות וכובלים את ידיה בדבר פשוט, אנחנו רוצים להוריד ארנונה כדי למשוך עסקים לעיר אבל לא יכולים. להוריד את הארנונה הרצחנית בלוד, שיחסית לסביבה היא גבוהה מאוד. יורם, אם תהיה ראש העיר, אתה תקוע ואתה לא מסוגל לזוז עם זה. אייר פורט סיטי משלם שליש, נותן שירותים פי עשר. אני פניתי למנכ"ל משרד הפנים ואמרתי לו שייתן לנו להוריד ארנונה כדי למשוך עסקים אבל זה בלתי אפשרי. זאת אומרת, לשלוח ועדה ממונה וחשב מלווה וצוות ניהולי, וכובלים את הידיים, זה נועד לכישלון.


לוד של היום היא לא לוד של לפני שנתיים. העיר שונה לחלוטין. היא רחוקה מלהיות סביון.
קריאה
תבוא לגור שם ותראה.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. אני מודה לך. קיבלתם זכות דיבור, מעל ומעבר. אני מבקש לשמור על השקט. אילן, משפט אחרון. התייחסות אחרונה שלך.
אילן הררי
ברשותך, שלושה משפטים. כמו שאמרתי בפתח דבריי, אני רואה את הביקורת הזאת כביקורת מקצועית וכך אנחנו מסתכלים על העניין.


הדיון יצא מעט מפרופורציה אבל אני חושב שבהחלט הובלת אותו בצורה מכובדת. אני מבקש לגבות את העשייה של גזבר העירייה במאת האחוזים, גם עם טענות וגם עם הערות וגם עם בעיות. אני עובד אתו ביחד במשך שלוש שנים עבודה קשה. אין לך מושג מה זה לעבוד בעירייה עם אין כסף. אין לך מושג כמה אנשים דופקים בדלת אצלו ואצלי כל יום. אני מבקש כאן לגבות את הגזבר, את ציון, ולהודות לו.


אני רוצה לומר כאן לפרוטוקול ולא לפרוטוקול שהמינהל בלוד תקין במיליון אחוזים. אני מתחייב על כך. נאמרו כאן כל מיני אמירות, אמת, לא אמת, אבל אני מתחייב על כך שהמינהל, במה שאני יודע, בלוד הוא מיליון אחוזים תקין.
קריאה
בדיוק. זה מה שאתה יודע.
אילן הררי
מה שאני יודע, מה שהובא לשולחני, המינהל בלוד תקין. האמת היא אמת ואין שתי אמיתות. אין מצגת ובשטח משהו אחר. חברים יקרים, דיברתם ואני שתקתי.


כמו שאמר מר אורי קאופמן, ואנחנו לא מסכימים על הכל, אני חושב שצריך למקד ולמצות את העניין. אני מבקש גם ממך שתפעל גם אתה במשרדי הממשלה, אצל ראש הממשלה, שאלה לא רק יהיו אמירות שזה פרוייקט לאומי וצריך לעזור ללוד וכולי. שיתוף הפעולה שלנו עם משרד הפנים הוא טוב והוא תקין. אני יודע להסתכל ולהעריך את חצי הכוס המלאה ואני גם מכיר את חצי הכוס הריקה. אני לא באתי וסיפרתי כאן שהכל מצוין, אבל אל מול מה שהיה כאן לפני שלוש שנים, אני אומר לך שכנראה זה מקום אחר שיש בו עוד הרבה מאוד עבודה. תודה.
אבלין דהאן
אילן, אתה מאוהב בכיסא.
אילן הררי
יקירתי, אנחנו יודעים מה את עשית בעיר.
היו"ר יואל חסון
אני לא רוצה שתגיב לדבריה. תן לי להגן עליך.
קריאה
היא עשתה הרבה יותר טוב.
היו"ר יואל חסון
אדוני, הייתה לך זכות לדבר ולא ניצלת אותה.


שמואל גולן משנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה.
שמואל גולן
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, במחצית 2009 פרסמנו דוח בנושא של פיזור מועצות ומינוי ועדות קרואות בשלטון המקומי. בין היתר היינו גם בלוד. אני רוצה לומר, למען ההגינות, שהיינו בלוד אחרי שמר הררי היה שנה בתפקיד וכמובן שמה שראינו אחרי שנה, התרומה הייתה אחרת. הבעיה היא שלצערי הרב משרד הפנים עדיין – ואתה שמעת את זה בכל נושא תפקוד הוועדות הקרואות – לא הפנים חלק מהדברים שרשומים בדוח וכמו שאתה יודע, אנחנו מתכוננים לבוא בעוד שנה או בעוד חצי שנה ולעשות ביקורת מעקב כדי לראות מה נעשה. אנחנו התמקדנו בנושא הרכב הוועדות, הכשירות שלהן ויכולת התפקוד שלהן, דברים ששמעת כאן, של הידיים הכבולות וכל הדברים האלה. בתקופה שעשינו את הבדיקות, היו 21 רשויות מקומיות שפוזרו. השר שטרית, הייתה לו יד קשה בעניין הזה והוא פיזר הרבה מאוד מועצות ומינה הרבה ועדות. כולם רצים לירוחם, בסדר. ירוחם, גם היא עם הבעיות שלה וגם היא עומדת עוד מעט בפני בחירות וגם שם לא ברור אם הדבר הזה יצלח אחרי שיהיו בחירות. אנחנו היינו בטייבה, בירוחם, בלוד ובהרבה מקומות שגם הוועדה הקרואה לא הצליחה להרים את הרשות המקומית. כלומר, הנושא הזה מורכב מאוד. בחלק מהמקומות, הדבר היחיד בו הצליחו זה מה שאנחנו קוראים לצוף מעל המים, להביא למצב שמשלמים שכר, להביא למצב שנותנים את השירותים הבסיסיים ובכלל לא מה שהיינו מצפים.


לעניין הזה יש הרבה פתרונות. במקומות מסוימים אמרנו שהם לא מצליחים להשתלט על נושא הגבייה – יש בחוק גובה מטעם הרשות המקומית כי החשב המלווה הוא לא גובה, ותנו לו לעשות את זה והוא ידע לעשות את זה. במקומות אחרים אפשר לעשות הרבה דברים. ברור שכל הכוונה היא בסופו של דבר ליצור יצירה של תרבות ניהולית שבסופו של דבר נבחרי ציבור יבואו. אף אחד לא רוצה כאן לנהל את הערים אם כי יש כאלה שטוענים שבחלק מהמקומות אין ברירה וצריך לשים מעין דירקטוריונים שמנהלים את המקום.


לגבי לוד. לוד היא אחת מהערים שכבר הוגדר בעבר שהיא מחויבת טיפול נקודתי. גם אתה ציינת את זה אדוני היושב ראש וגם אנחנו מכירים את הדבר הזה. בחלק מהמקומות הטיפול הנקודתי מצליח. אני לא רוצה עכשיו להתחיל לתת כאן צל"שים ל-11 הערים עליהן החליטו בזמנו. במקום הזה כנראה עדיין לא הגיעו לרמה מסוימת שצריכה להיות.


לטעמנו – מבלי שאני אביא דעה אם כן להמשיך או לא להמשיך בתפקידה של הוועדה או לחילופין ללכת לבחירות – אנחנו יודעים שאנחנו צריכים לבוא לשם ותכננו לבוא לשם. יש תרגולת של שנתיים אחרי ביקורת, אז אנחנו באים לעשות ביקורת מעקב. בביקורת המעקב הזאת - אנחנו מחכים לראות מה תהיה ההחלטה. אם ההחלטה תהיה שהוועדה ממשיכה עוד שנה, אם ההחלטה תהיה שיש בחירות בפברואר, בהתאם לזה נחליט אם אנחנו באים.


לכן אני מודיע כאן לוועדה שכוונתנו לבוא ללוד, כוונתנו לבצע במסגרת ביקורת המעקב על תפקוד ועדות קרואות. גם היום יש עוד כמה ועדות קרואות ומפעם לפעם יש מערכת בחירות כזאת או אחרת. אנחנו באים לבדוק את הדבר הזה ונהיה גם בלוד.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה לך מר גולן. אני מבקש לסכם את הדיון מבחינת ההחלטה של הוועדה לביקורת המדינה ולומר מה אנחנו מחליטים לאור הדברים שנאמרו כאן.


קודם כל, אני מבקש בתחילת דבריי בשם הוועדה לביקורת המדינה להודות לרואה חשבון חביב אבו חדרה על עבודתו ועל הכנת דוח הביקורת הפנימית. אני חושב שהדוח הזה, אין ספק שהוא דוח חשוב, גם אם לוועדה אין את הכלים לבחון אותו ולבדוק אותו על סעיפיו. עדיין כמכלול, הייתה חשיבות מכרעת לעצם קיום הביקורת הפנימית.

יחד עם זאת, אני מברך גם את משרד הפנים, אותך דוקטור אמרני ואת כל הגופים שלקחו החלטה במשרד הפנים להורות על קיום אותה ביקורת. כפי שאמרתי במהלך הדיון, אני חושב שתשומת הלב הזאת לתלונות שבאו מהתושבים, מגופים, מאנשים והביאו אתכם לייצר למעשה בדיקה עצמית, זה דבר שראוי להערכה. לכן אני קובע שהוועדה לביקורת המדינה מעריכה אתכם על עצם ההחלטה הזאת ורואה בדבר הזה סימן חיובי להתנהלות, את עצם ההחלטה לקיים כאן ביקורת פנימית.


תמיד אומרים שהביקורת אמורה וצריכה להיות כלי ניהולי. היא כלי ניהולי משמעותי. אנחנו תמיד אוהבים לומר בוועדה לביקורת המדינה שהרעיון של מבקר המדינה וגופים מבקרים הוא שזה אורח לרגע שרואה כל פגע. אני חושב שזה תמיד בסופו של דבר אנשים חכמים וצריכים לקחת את הדברים האלה כמנוף ולא כמשקולת.


לכן אני חושב שכך צריך להתייחס לדוח הזה.


הוצג בפני הוועדה, לקראת הדיון הזה, דוח ביצוע תיקון ליקויים. אנחנו מתכוונים לעקוב אחרי זה וללמוד את זה. גם צוות של מבקר המדינה יעקוב אחרי הדבר הזה. במידת הצורך אנחנו נגיב, במידה שנראה שיש דברים שלא התייחסתם אליהם או יש דברים שלדעתנו לא מטופלים בקצב הנכון.


אני רוצה לומר שאי אפשר להתעלם מהדברים שהוצגו כאן. בהחלט יש כאן עשייה. בהחלט יש כאן דברים שאכן בוצעו בשנים האחרונות לטובת העיר לוד, לטובת שיפור החיים ולטובת שיפור מעמדה של העיר הזאת. אני אומר גם לחיוב וגם לשלילה - וזה גם מנתונים שקיבלתי קודם לאחר שביקשתי לקבל אותם – שממשלת ישראל בשלוש השנים האחרונות, ואפילו לפני שלוש השנים האחרונות ואפשר לומר בשש השנים האחרונות, העבירה כספים עצומים, כמויות אדירות של משאבים ללוד, ואגב, בסימן עלייה ולא בסימן ירידה. יש מקומות שזה בסימן ירידה, אבל דווקא בלוד זה בסימן עלייה. צריך כאן לשאול את השאלה, ואני שואל אותה כשאלה פתוחה את דוקטור אמרני ואת אנשי משרד הפנים שצריכים לראות את הראייה הכוללת, כי כמו שאמרתי, אתם היום באופן מעשי נושאים באחריות על העיר לוד. השאלה היא האם כמות המשאבים הזאת וההעדפה הזאת יצרה את השינוי המיוחל. יכול להיות שנשפך כאן כסף לבור ללא תחתית. יכול להיות באמת שבהיעדר בקרה מספקת – כי יש כאן חשב שהיה רק שנתיים ויכול להיות שקודם לא היו בקרות יותר טובות, ואולי הנקודה שאני עומד לומר עתה לא מספיק חזקה – העובדה שיכול להיות שמגיעים כספים שמיועדים למטרות שונות ומגיעים באותו רגע שיש מחסור בתזרים או משהו כזה והם מופנים למקומות אחרים. שמתי סימן שאלה.
ציון הדר
אני אומר לא באופן מוחלט. אני מצהיר כאן בפני הוועדה שבאופן מוחלט כל כסף הולך לייעוד שלו. אין מצב שנלקח כסף שהוא לא למטרה שלו, לא למשכורות ולא לשום מטרה אחרת.
היו"ר יואל חסון
ההערה הזאת חשובה. אני אומר במירכאות שנשפכו כאן כמויות אדירות של משאבים אבל כנראה זה לא בא לידי ביטוי מספיק חזק בשטח וצריך לראות למה. זאת שאלה שמחייבת בדיקה ואני גם מציע לכם שלא בדוח המעקב של מבקר המדינה באופן כללי על תפקוד הוועדה יעלו על למה זה לא קרה אלא תנסו לעלות על זה בעצמכם קודם כי דוח המעקב הזה היה מתקיים בלי קשר לדיון כאן והוא חלק מתוכנית העבודה. אני לא ביקשתי מהם לעשות את זה אלא הם עושים את זה על פי סמכותם.


אני כרגע, דווקא בגלל – וזה גם בהתייעצות עם מר גולן – שאני לא רוצה לשים מכשול אלא רוצה לעזור, לא אשתמש בסמכותי לסעיף 21 לדוח מיוחד של מבקר המדינה שיתמקד בדוח הביקורת הזה. יכולתי לעשות את זה, לקבל עכשיו את ההחלטה הזאת, אבל אני לא אעשה את זה כי אני חושב שזה דווקא יהיה מכשול ולא יביא תועלת לעיר. עדיין אני שומר לעצמי את הזכות הזאת במידה שאני אחליט עליה באיזשהו שלב, ויש לי את הזכות הזאת. אני לא אעשה את זה ולא אבקש מהמבקר בדיקה ספציפית על הנתון הזה, על המידע הזה. אני אלמד ואראה את הנתונים כבדיקה. אני אומר את זה גם לתושבים כדי שתדעו שתהליך כזה, אם הייתי מקבל היום החלטה, לדעתי היה בטווח הקצר וגם הארוך תוקע את העיר עכשיו ואני לא רוצה להגיע לזה אלא אני רוצה שהעיר תתקדם קדימה.


עכשיו אני אדבר על העתיד. אני חושב שמר אילן נהרי צריך להישאר בתפקידו עד מועד הסיום, עד פברואר 2011, כפי שתוכנן מראש. אני התייחסתי, ואני מאוד מעריך את העובדה, אני חושב שזאת עמדת יסוד נכונה, שאתה אמרת דוקטור אמרני, שאתה מעדיף באופן עקרוני שעיריות ינוהלו על ידי נבחרי ציבור. אני חושב שוועדה ממונה שמכהנת מעל ארבע שנים – אני חושב שגם ארבע שנים זה הרבה, אבל בוודאי מעל ארבע שנים – במובן מסוים זה עיוות דמוקרטי חריף מדיי. זה ניהול של הממלכה על התושבים בצורה שהיא קיצונית מדיי. כאשר המדינה לוקחת על עצמה לתקופה של שנתיים, של ארבע שנים, ועדה ממונה – יש צורך לפעמים לקחת את המושכות, בצדק או לא בצדק ואפשר להתווכח על זה ותמיד יהיו דעות לכאן ולכאן, אבל זה נכון. אני חושב שבמקרה הזה, מעל ארבע שנים וגם לאור דוח הביקורת הזה שהוא כן יוצר מציאות. כמו שאמרת, לוד היא לא ירוחם. יכול להיות שאם המקרה כאן היה ירוחם, כמו שאמר גם יורם, היו נותנים עוד שנה ואולי עוד שנתיים, אבל אני לא נותן, זאת לא סמכותי אלא זאת סמכות ועדת הפנים. אני אומר באופן עקרוני אולי.

במקרה הזה אני חושב – אני יכול לומר את האמירה הזאת כי אני אומר אותה כל הזמן – ברמה האישית שבלוד צריכות להיות בחירות.

אני אומר לכם שאני חושב שהארכה מעבר לארבע שנים, זה דבר שלא נכון לעשות ואני מבקש תוך חודשיים מהיום לקבל את עמדת משרד הפנים לגבי ההחלטה שבפברואר לא תוארך יותר כהונת הוועדה הקרואה ותודיעו לי על החלטתכם לקיים בחירות ועל מועד בחירות בעיר לוד. אני חושב שלזה אתם צריכים לשאוף.

אני חושב שהיום לך, אילן הררי, צריך לומר – ואני יודע, ואני מכיר ומוקיר אותך – אתה סופג כאן ביקורת לא קלה. אני חושב שגם ציבורית וגם בדוח הזה כנושא באחריות, למרות שחלק מהדברים אולי הם לא קשורים אליך. אני חושב שלקחת על עצמך משימה באמונה, משימה שאני יכול להגדיר אותה כמשימה ציונית חשובה. אני חושב שהמשימה שלך עד פברואר היא להמשיך במאמץ הזה שאתה עושה כדי לתקן את הליקויים ולעשות את המשימות האחרות שהוגדרו שהן לא חלק מהדוח הזה, אבל אני חושב שבהחלט אחרי ארבע שנים הוועדה הקרואה צריכה לסיים את תפקידה וצריך ללכת למסלול דמוקרטי של בחירות. לדעתי זה הדבר הנכון לעשות.

אני מבקש תוך חודשיים לקבל ממשרד הפנים את עמדתכם והתייחסותכם להחלטה הזאת של הוועדה לביקורת המדינה.

אני מודה לכולכם על ההשתתפות. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:40

קוד המקור של הנתונים