ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/06/2010

החלת דין רציפות - הצ"ח לתיקון פקודת העיריות (מס' 118) (אבטחת ראש העיריה ועובדים בכירים), התשס"ט-2008 (כ 261)

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
4
ועדת הפנים והגנת הסביבה
29.6.2010


הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 221

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
‏יום שלישי, י"ז בתמוז התש"ע (‏29 ביוני, 2010), שעה 12:30
סדר היום
1.
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 118) (אבטחת ראש העיריה ועובדים בכירים), התשס"ט-2008 (כ/261) – החלת דין רציפות
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר
מוזמנים
איתי קורן
-
ממונה תקציב, אגף התקציבים, משרד הפנים

תנ"צ ישעיהו (שייקה) הורוביץ
-
סגן ר' אג"מ, המשרד לביטחון הפנים

רפ"ק יגאל לוגסי
-
קצין מבצעים, אג"מ, המשרד לביטחון הפנים

דני קריבו
-
ר' את"ב, המשרד לביטחון הפנים

עו"ד עודד ברוק
-
ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים

אבנר סעדון
-
אגף כלכלה, משרד ראש הממשלה

פיני קבלו
-
סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

עו"ד כפיר כהן
-
הלשכה המשפטית, מרכז השלטון המקומי

אילן גבריאל
-
ראש מועצת כבר כנא, מרכז השלטון המקומי

יצחק שד"ר
-
ארגון המאבטחים

מאיר נריה
-
יועץ לחה"כ זאב אלקין
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 118) (אבטחת ראש העיריה ועובדים בכירים), התשס"ט-2008 (כ/261) – החלת דין רציפות
היו"ר דוד אזולאי
צהרים טובים לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר היום הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 118) (אבטחת ראש העיריה ועובדים בכירים), התשס"ט-2008. אנו מבקשים להחיל דין רציפות על הצעת החוק הזאת. זאת הצעת חוק שהצבענו עליה כבר בוועדה והוועדה אישרה את החלת הרציפות עליה ובעצם אנו אמורים להביא אותה לדיון במליאה. זה התעכב עד היום משום שביקשנו במסגרת הדיון ששני הצדדים יגיעו לידי הבנות. לצערי הרב, עד היום – תיכף נשמע את נציגי מרכז השלטון המקומי – הנושא הזה לא התקדם, כאשר השכם והערב אנו שומעים על איומים כלפי ראשי רשויות. הדבר הזה לא יכול להימשך, לכן החלטתי להמשיך בחקיקה.


נציגי השלטון המקומי, האם מישהו רוצה לדבר בנושא הזה? בבקשה.
כפיר כהן
צהרים טובים. ראשית, אני מאחל לאדוני צום קל. הבנתי שאתה צם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.
כפיר כהן
בקליפת האגוז, אציין שאנו מברכים את יושב-ראש הוועדה על הדאגה שלו, היוזמה שלו והדחיפה שלו את הנושא הזה שמעסיק את השלטון המקומי יום-יום, ואני מאמין שגם את נציגי המשטרה שהגיעו לדיון הזה. נדרשנו לנושא הזה בחודשים האחרונים גם מטעם יועצו של שר הפנים שביקש לקדם את העניין במסגרת הצעת 'מחליטים'. שם, לדאבוני, זה נעצר. יש מסמך שמסכם את העניין, כולל הבנות שמקובלות על מרכז השלטון המקומי ועל משרד הפנים ואני מקווה שגם על המשטרה. נשמח, בין במסגרת הוועדה ובין בכל מסגרת אחרת, לקדם את העניין הזה. נמצא אתנו יושב-ראש הוועדה הממונה בכפר כנא, מר גבריאלי, שירצה אולי להוסיף מספר מילים, אבל אנחנו כמובן מברכים אותך, אדוני היושב-ראש, מחזקים את ידיך ונעשה את כל הניתן על מנת להחיל את דין הרציפות על הצעת החוק וכמובן לקדם את הצעת החוק מהר ככל הניתן. תודה.
אילן גבריאלי
אני מצטרף לברכות ליושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, חבר הכנסת דוד אזולאי. גם אני מברך אותך שיהיה לך צום קל.


אנחנו תומכים במה שאתה מנסה לקדם, במתן מענה לאִיוּם כלפי ראשי עיריות ועובדי ציבור.


אקח אותי כדוגמה. אני מאוים כבר זמן מה, בעיקר בשל גבייה. לפני חודש שרפו את המועצה, בעיקר את מחלקת הגבייה. אני סומך על המשטרה שהיא חוקרת את האירוע. לא כל-כך פשוט לעבוד במקומות כאלה תחת איומים אך אנו לא נרתעים. אני מאמין שרוב הציבור לא רוצה בזה. הרי תמיד יש קומץ קטן שעושה את זה. בסך הכול, יישר כוח על קידום הצעת החוק. תודה רבה.
פיני קבלו
אוסיף, מאחר והשתתפנו בדיונים. יושב-ראש הוועדה באמת מנסה לקדם את הצעת החוק, והיא מבורכת. מי שהבטיחו כמה פעמים, הגופים שנציגיהם נמצאים כאן – המשטרה, משרד הפנים ומשרד האוצר – היו צריכים כבר כמה פעמים להגיע עם מסמך. נערכו כמה ישיבות, אך המסמך הזה פשוט לא מגיע. השקענו בזה מאמץ גדול מאוד, וכך גם היושב-ראש. הגיעו לכאן ראשי רשויות מקומיות והסבירו והציגו את זה כמה פעמים, ואנחנו פשוט הולכים ובאים, ועיניכם הרואות שראשי רשויות מקומיות הרימו כבר ידיים והתייאשו מן העניין הזה. יש סיכומים ומודיעים שבתוך פרק זמן מסוים היושב-ראש יקבל מסמך הבנות לגבי אופן העברת הכספים ודרכי העברתם, והמשטרה תקבע מי נמצא ברמת סיכון כזאת או אחרת, אך זה לא נעשה.


חשוב לנו בעיקר שהכספים לא יועברו דרך הרשויות המקומיות, כי ברשויות המקומיות יש בעיות של קואליציות, יש קושי להוציא כסף כאשר ראש הרשות המקומית צריך להביא את זה למליאת המועצה ולפעמים יש מועצה לעומתית או אין לו רוב במליאה, או שהוא מותקף בתקשורת על שהוא מוציא כסף של משלם המיסים כדי לאבטח את עצמו. לכן אני מקווה, אדוני היושב-ראש, שנציגי הממשלה הגיעו לכאן עם מסמך שאפשר לברך עליו ולצאת לדרך.
היו"ר דוד אזולאי
נשמע את נציג המשרד לביטחון הפנים, בבקשה.
דני קריבו
להבנתי וכפי שתואר, וגם בהמשך לדיונים הקודמים שהוועדה קיימה בסוגייה הזאת, שני השחקנים המרכזיים נכון לעכשיו דווקא לא נמצאים כאן, משרד האוצר ומשרד הפנים.
איתי קורן
אני נציג משרד הפנים.
דני קריבו
מבחינתנו, כפי שאמרנו גם בפעם הקודמת, הוסכם על מנגנון מקצה לקצה שאמור לתת את המענה, גם ההנחייתי וגם הכספי, כאשר המשרד לביטחון פנים/ משטרת ישראל אחראי על הקטע ההנחייתי-המבצעי ומשרד הפנים ומשרד האוצר היו אמורים להסדיר ביניהם את הקטע הכספי.
היו"ר דוד אזולאי
נכון להיום הנושא טרם הוסדר?
דני קריבו
לפי מיטב ידיעתי, לא. ידוע שלפני כשבועיים התקיים בסוגייה הזאת דיון אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה. נמצא כאן נציג של משרד ראש הממשלה שאולי יוכל לפרט.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. נציג משרד הפנים, בבקשה, יש לך מה להוסיף?
איתי קורן
אין לי מה להוסיף. חבל שנציג משרד האוצר לא נמצא כאן. לפני שבועיים, ב-14 ביוני 2010, נערכה פגישה אצל מר אייל גבאי והיה סיכום.
היו"ר דוד אזולאי
מה קרה עד 14 ביוני?
איתי קורן
היתה מחלוקת על עניין התקציב. חבל שנציג משרד האוצר לא נמצא כאן.
היו"ר דוד אזולאי
בדצמבר 2009 היה סיכום בעניין הזה אך לצערי הרב שום דבר לא נעשה.


רבותי, לא נותרה לי ברירה. יושב כאן עוזרו של חבר הכנסת אלקין, אני מבקש שתביא את הנושא הזה לידיעתו כי בזמנו כיבדתי את בקשתו ונמנעתי מלהביא את הנושא למליאה. אני מבקש להעלות את הצעת החוק הזאת למליאה כדי שיחילו עליה רציפות. זה יהיה הסיכום של הדיון. הוועדה מחליטה להעלות למליאה את הצעת החוק להחלת רציפות.
אבנר סעדון
אני נציג משרד ראש הממשלה. לפני שבועיים התקיים דיון אצל מר אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בסך הכול מקבלים את הטענה שצריך להגן על נבחרי ציבור ושצריכה להיות גם השתתפות של המדינה. היתה מחלוקת לגבי הסכומים.
היו"ר דוד אזולאי
כמה זמן אדוני עוסק בנושא הזה?
אבנר סעדון
אני עוסק בו בחודשים האחרונים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מפנה אותך לפרוטוקולים מדצמבר 2009 כדי שתבין על מה אנו מדברים.
אבנר סעדון
הסיכום היה שהמשרד לביטחון הפנים יבדוק מה צרכי האבטחה. את המידע הזה קיבלנו אתמול. הם אמרו שהיקף האבטחה הדרוש עלותו 20.3 מיליון שקלים. יש הסכמה בין משרד האוצר ומשרד הפנים, הדיונים כבר נערכו, לגבי סכום של 20 מיליון שקלים שיוקצה, כך שההבדל לא מהותי. בימים הקרובים אני מקווה שנוכל לסכם את זה איתם.
היו"ר דוד אזולאי
אין בעיה. אני מקבל את בקשתך. בינתיים נקדם את הצעת החוק במליאת הכנסת. אפשר לקדם שני מסלולים במקביל, אין שום בעיה. מי שיגיע ראשון לקו, נאפשר לו את זה.
דני קריבו
הערה אחת לפרוטוקול. הסכום של 20 מיליון שקל מתייחס לאבטחת ראשי רשויות מקומיות בלבד, לא לאבטחת עובדי הציבור.
היו"ר דוד אזולאי
היא האומרת שבעצם שום דבר לא סוכם. כולם אומרים שנפגשו, ישבו, דיברו, אבל בתכלס כל מה שהובטח לוועדה בעצם לא מומש. לכן, רבותי, אני מקבל החלטה שהצעת החוק הזאת תבוא למליאה להחלת רציפות ואנחנו נקדם אותה לקריאה שנייה ושלישית. אין כנראה דרך אחרת, כי בהבנות זה לא הולך. אם לא תהיה ברירה, נלך לחקיקה.


רבותי, אני מודה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים