ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 22/06/2010

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - החזר כספי בשל ביטול עסקה לרכישת טובין), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת הכלכלה
5
22/6/2010

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 267
מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום שלישי, י' בתמוז התש"ע (‏22 ביוני, 2010), שעה 13:25
סדר היום
1.
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – החזר כספי בשל ביטול עסקה לרכישת טובין), התש"ע-2010 (פ/2443), של חברי הכנסת דליה איציק ואופיר אקוניס
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר

רוברט טיבייב
מוזמנים
סגנית שר התעשייה, המסחר והתעסוקה אורית נוקד

חה"כ איתן כבל

יצחק קמחי
-
הממונה על הגנת הצרכן, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד חנה וינשטוק-טירי
-
הלשכה המשפטית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד הילה דוידוביץ
-
מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד אליהו ליפשיץ
-
הלשכה המשפטית, משרד התיירות

רינת בכר
-
מנהלת המדור לרישום תמרוקים, אגף רוקחות, מש' הבריאות

עו"ד מוהנד נאסר
-
הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

גילה ורד
-
מתמחה, הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

דן כרמלי
-
סמנכ"ל ליחסי ממשל, כנסת וחקיקה, איגוד לשכות המסחר

רז הילמן
-
מנהל תחום חשמל ואלקטרוניקה, איגוד לשכות המסחר

עו"ד שוש (סוזנה) רבינוביץ
-
הלשכה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

מיכל אורלי
-
דוברת, איגוד לשכות המסחר

נמרוד הגלילי
-
מנהל תחום ענפי, איגוד רשתות השיווק, איגוד לשכות המסחר

עו"ד ערן מאירי
-
יועץ משפטי, שופרסל, איגוד רשתות השיווק

עו"ד עירית פיליפ
-
סגנית היועץ המשפטי, רשת הריבוע הכחול, איגוד רשתות השיווק

דני בר-און
-
מנכ"ל חב' בודי שופ, יו"ר פורום רשתות, התאחדות התעשיינים

עו"ד בן ציון אדורם
-
משרד עורכי-דין אדורם בישוף ותורג'מן, יועץ משפטי של פורום רשתות, התאחדות התעשיינים

נורית פייביש-יוסף
-
מנהלת תעשיות צריכה, התאחדות התעשיינים

איתן אביבי
-
יושב-ראש האיגוד הארצי למסחר

אברהם בירנבאום
-
יו"ר ארגוני הסוחרים בישראל

ראובן קמחי
-
מנהל תמיכת המותג, קריסטל מוצרי צריכה

יהודה רודד
-
מנכ"ל איגוד יבואני הרכב

עו"ד גיא בוסי
-
יועץ משפטי, איגוד יבואני הרכב

בלה יוסופוב
-
מתמחה, איגוד יבואני הרכב

עו"ד אלון לוי
-
יועץ משפטי, ויזה כ.א.ל, חברות כרטיסי האשראי

דוד כהן
-
סמנכ"ל שירות לקוחות, ישראכרט, חברות כרטיסי האשראי

עו"ד מיכל לב
-
יועצת משפטית, לאומי קארד, חברות כרטיסי האשראי

עו"ד ירון לוינסון
-
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות

עו"ד אהוד פלג
-
מנכ"ל המועצה לצרכנות

עו"ד זאב פרידמן
-
יועץ משפטי, המועצה לצרכנות

עו"ד יעל כהן שוואט
-
יועצת משפטית, המועצה לצרכנות

עו"ד מיטל גניגר
-
מנהלת בקרת עסקים, אמון הציבור

יוסי פתאל
-
מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות

עו"ד אלעד שאול
-
התאחדות סוכני הנסיעות

דניאל סעדון
-
סמנכ"ל מכירות, מנהל סניף ישראל, חברת אל-על

עו"ד עומר שלו
-
היועץ המשפטי והמזכיר, חברת אל-על

עו"ד רוני אמיר
-
הלשכה המשפטית, חברת אל-על

מיכל פליישר
-
מנהלת רגולציה, חברת הוט

עו"ד מיטל נעים
-
ייעוץ משפטי, חברת יס

עו"ד איילת כהן מעגן
-
הלשכה המשפטית, חברת בזק

עו"ד לירון גולדנברג
-
מנהל רגולציה, מירס תקשורת

עו"ד שלומי בן ארוש
-
חברת סלקום

דורי צ'ייקו
-
חברת סלקום

עו"ד אייל שגיא
-
מייעץ לחברת פרטנר תקשורת בע"מ

ערן גרף
-
מנהל רגולציה, בזק בינלאומי

עו"ד רונית פרל
-
ערוץ הקניות

עו"ד אליזבט בן דרור
-
מנהלת היחידה המשפטית, מפעל הפיס

אילן דרור
-
מנהל אגף קשרי לקוחות, מפעל הפיס

איתי ישורון
-
מנהל החטיבה הפסיכומטרית, ביה"ס יואל גבע בגרות ופסיכומטרי

יעל הר אבן
-
מנכ"ל קבוצת "קידום" – הנהלות קורסים וחוגים

עו"ד לינה רשף
-
קבוצת "קידום" – הנהלות קורסים וחוגים

עו"ד שלומי בחרי
-
חברת אמישראגז

עו"ד יוסף עזגד
-
חברת אמישראגז

נגה ניר נאמן
-
חדשות 10

מירי מיכאלי
-
חדשות 10

רן שיטרית
-
יועץ לחה"כ אופיר אקוניס
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר


ניר ימין


ענת תילא-כהן (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
הצעת חוק הגנת הצרכן
(תיקון – החזר כספי בשל ביטול עסקה לרכישת טובין), התש"ע-2010 (פ/2443)
היו"ר אופיר אקוניס
אני מתנצל על האיחור ועל הביטולים שהיו כאן של חלק מן הישיבות בשל התארכות הדיון במליאת הכנסת על התקציב הדו-שנתי. הוא עבר, וזאת בשורה טובה מאוד לכלכלה הישראלית, ליציבות שלה ולהמשך תהליך הצמיחה שהיא נמצאת בו, לצמיחה הגבוהה יחסית למדינות אחרות בעולם שיש בהן צמיחה אפסית או צמיחה שלילית. מה שנעשה כאן חשוב, גם אם לקח יותר זמן מאשר חשבנו.


אנו מקיימים כעת דיון על הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – החזר כספי בשל ביטול עסקה לרכישת טובין), התש"ע-2010. אני מזכיר לכם שהצעת החוק הזאת עברה ביום רביעי האחרון בקריאה הטרומית. היא יוזמה משותפת של חברת הכנסת דליה איציק, יושבת-ראש הכנסת לשעבר ויושבת-ראש סיעת קדימה היום, ושלי, במטרה לאפשר החזר כספי לצרכן עבור מוצר שרכש או קיבל במתנה.


אני אומר לכם, גם לאור התגובות הרבות מאוד שאני מקבל מן הציבור, ואני מקבל, זאת בשורה צרכנית מן המעלה הראשונה. אני בטוח שאין בחדר הזה, גם מצד הסוחרים וגם מצד הלקוחות, מי שלא נתקל בבעיה הידועה והמוכרת של ניסיון לקבל את כספו בחזרה כאשר בסופו של דבר הוא מוגבל ל-14 ימים באותו זיכוי ידוע, שאינני יודע כמה משתמשים בו, בוודאי חלק מן הצרכנים משתמשים בו, אך חלקם שוכחים, ולפעמים הזיכוי הזה נעלם במעמקי הארנק ולאחר זמן רב פתאום מוצאים שיש איזה זיכוי שלא השתמשנו בו.
יש כאן בשורה צרכנית אדירה. הייתי אומר, מהפכה צרכנית.


בעניין הזה אני מבקש לומר שבהחלט אחת היוזמות בנושא הזה בכנסות קודמות היתה של חבר הכנסת איתן כבל שיושב כאן – והיה בינינו דין ודברים במליאת הכנסת לפני שהצעת החוק אושרה בקריאה הטרומית. אין על כך ויכוח. הוויכוח, חבר הכנסת כבל, אינו בינינו. הוא בינינו ובין הממשלות – לא הממשלה הזאת ולא הקודמת, אלא גם זאת וגם הקודמת וגם זאת שלפני הקודמת, ואם אינני טועה גם הקודמת לקודמת לקודמת שלא הביאו את התקנות הללו, לצערי, לכלל מימוש כפי שקובע החוק שלך. אני מקווה שבהמשך היום, כאשר יעלה על סדר היום נושא תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התש"ע-2010 של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה אנחנו נתחיל לטפל גם בתקנות.


אם הצעת החוק הזאת שעברה בקריאה הטרומית היתה הזרז – אני חושב שאי אפשר להתווכח על כך, כי, חבר הכנסת כבל, באופן מפתיע הודיעה לי מנהלת ועדת הכלכלה ביום חמישי בשעה 12 בצהרים, בערך 22 שעות לאחר שהצעת החוק הזאת עברה בקריאה הטרומית ברוב מוחץ של 52 תומכים ואפס מתנגדים, שמשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה העביר לפתע פתאום לוועדת הכלכלה את התקנות שבמשך 5 או 6 שנים התפוגגו להן, נעלמו באוויר העולם בתוך משרדי הממשלה – משרד המשפטים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ושאר משרדי הממשלה הרלוונטיים. אם הקריאה הטרומית היתה מנוף או אמצעי לחץ על הממשלה, בהחלט השגנו בשורה גדולה מאוד למאות אלפי ואף מיליוני לקוחות בישראל.


חברת הכנסת דליה איציק לא יכולה, לצערי, להשתתף בדיון. בבקשה חבר הכנסת כבל.
איתן כבל
תודה ליושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת אופיר אקוניס. אני רוצה להגיד כמה מילים לשם ההיסטוריה. היסטוריה בדרך כלל משנים ומוחקים רק אחרי עשרות שנים, אולי מאות שנים, ובוודאי זה פשוט יותר במדינות שיש בהן דיקטטורה, אבל זה קצת קשה בדמוקרטיה, כאשר הדברים כתובים שחור על גבי לבן, ומה שנאמר ונכתב גם גרזן לא יוריד.


אין לי בעיה עם הצעת החוק שלכם. הבעיה שלי היא – פתאום אתה נראה כמו טווס אבל הנוצות לא שלך. בסופו של עניין, אני מבקש קצת צניעות, לא מעבר לכך. אנו ידידים, אנו עובדים כאן ביחד, ובוודאי ובוודאי כאשר יושבים בחדר הזה אנשים, ואיני צריך לנקוב בשמותיהם כי הם יושבים סביב השולחן ומייצגים את כל הגזרות והקצוות של הכלכלה הישראלית, ויודעים שבמקום הזה התנהל קרב קשה במשך כמה וכמה שנים. איך אומרים: הבשורה על-פי ישו. רק ישו נולד מרוח הקודש, וגם על זה יש ויכוח. אז אני מציע לך באמת בכבוד, קצת צניעות בעניין הזה.


אין לי שום בעיה אם מחר תחליט ועדת הכלכלה להעביר ברוב קולות אף היא את הצעת החוק ושהחוק יחול על כל דבר, ו-30 ימים, ושנה. אין לי שום בעיה עם זה, אבל הבאנו את הצעת החוק ממקום של מידתיות. אין לנו שום כוונה, גם לי כיוזם הצעת החוק וכמי שהוביל אותה – כתוב בגמרא, רש"י אומר: "זה נהנה, וזה לא חסר" – אין שום כוונה למוטט את בעלי העסקים.


אני רוצה להזכיר, והזכרתי את זה לאורך כל הדרך גם לעצמי, באף מדינה אין חוק כזה. אני מספיק הגון לומר את זה, אני מספיק ישר לומר את זה גם לעצמי. אני בין אלה שתמיד חלקו על כך שנאמר על הישראלי המצוי שהוא רמאי וגנב. מי שאומר את זה הוא תמיד בעיני עצמו מ"החבר'ה הטובים", תמיד זה האחרים.


אני אומר לכולנו כאן, ואני אומר לך, אין לי שום בעיה שתביא את זה מידי שבוע לדיון. רק דבר אחד אני מבקש, שגם אתה כידיד שלי וכיושב-ראש ועדת הכלכלה לא תעשה בזה שימוש לא הוגן ולא נכון. אני מצפה, במידה מסוימת אפילו תובע, שהתקנות יובאו לכאן ונאשר אותן במהירות. בסך הכול האנשים שיושבים כאן סביב השולחן, שאמורים לייצג, אם הם לוביסטים את שולחיהם, ואם הם נציגי משרדים את המשרדים שלהם, בסך הכול נעשתה כאן כבר עבודה קשה וארוכה.


אם אתה רוצה לחשוב שהתקנות הובאו בגלל הצעת החוק, אין לי בעיה עם זה, באמת אין לי. באמת, באמת אין לי. זה לא משנה, אני לא מתווכח על זה, באמת לא. זה כפי שאני יכול להגיד שבנושא הזה הגשתי בפעם הראשונה עתירה לבג"ץ נגד משרד ממשלתי. אפשר לומר שהגשת התקנות הגיעה גם עקב כך. אבל בוא לא ניקח קרדיט על העניין הזה. אחרי שהחוק, שכתוב עליו "איתן כבל", יעבור אני מוכן לחלוק אתך אפילו, לבוא לרשומות ולנסות להוסיף את שמך ליד זה. אבל זה כמובן בלתי אפשרי.


לכן אני מבקש מכם, מכולנו, אין לי בעיה שתקיים כמה דיונים שתרצה בהצעת החוק שלך ושל חברת הכנסת דליה איציק ותתהדר ותגיד שעוד לא היתה מהפיכה כזאת ושאתה הראשון שביחד עם חברת הכנסת איציק חשבתם והגיתם את הרעיון, ואפילו שדחפתם לעניין הזה. זה בסדר גמור. אני רק מבקש שתהיה לך היושרה לקדם את התקנות. אתה יודע, גם לכם נקבע לוח זמנים של 3 חודשים. אני מבקש שעוד לפני סיום הפגרה עם ישראל יקבל את הבשורה שהתקנות אושרו. תודה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. אני מבהיר, הקרדיט לא מעניין אותי. ייתכן שהוא מעניין אנשים אחרים וגופים אחרים כאן בחדר. זה לא מעניין. אנחנו לא מקיימים כאן דיון בקרב על הקרדיט הציבורי. אני רק אומר לך שיש כמה עובדות. העובדה הראשונה היא שב-2005 נחקק החוק שלך ומשרדי הממשלה לדורותיהם ושרי התעשייה, המסחר והתעסוקה – עובדה היא שהתקנות לא הותקנו והצרכן הישראלי לא זוכה להטבה.
איתן כבל
אדוני היושב-ראש, בסדר, המיקרופון שלך. היו ל"ו צדיקים, עכשיו אתה הצדיק ה-ל"ז. זה בסדר. אתה צדיק נסתר.
היו"ר אופיר אקוניס
מכיוון שכאשר נכנסתי לכנסת השמונה-עשרה קבעתי כלל, לא לעסוק בבית הזה בעניינים אישיים, אני ממשיך לשמור על הכלל שקבעתי.
איתן כבל
אין בעיה, בסדר, אין לי בעיה אתך. אני מכבד אותך. בואו נתקדם, חבל על הזמן.
היו"ר אופיר אקוניס
אני עונה לך. העניינים האישיים הושארו מחוץ לחדר הזה. לא מעניין אותי הקרדיט הפרטי שלי או של חברת הכנסת דליה איציק, שאני חולק עליה בכל-כך הרבה דברים – ואני מניח שתראה את זה גם מחר במליאת הכנסת בדיון על 40 החתימות – עליה ועל סיעתה.


הדבר הנכון הוא שבסופו של דבר ייצאו מכאן תקנות, או תקנות והצעת חוק. אני סבור שאנו בהליך נכון ונבון של הממשלה הנוכחית, של השר בנימין בן אליעזר וסגניתו אורית נוקד, שבסופו של דבר הביאו בתוך פחות מ-24 שעות תקנות, שבעיניי הן מצוינות. קראתי אותן פעם, פעמיים, שלוש. בסופו של דבר, הדבר הטוב ביותר הוא שהלקוחות יזכו בחקיקה הזאת או בתקנות הללו. אין כאן שום כוונה, כפי שהבהרתי גם ליושב-ראש איגוד לשכות המסחר, ידידי הטוב מר אוריאל לין, יושב-ראש לשעבר של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, שהיה אחד הפרלמנטרים הבולטים ביותר בבית הזה לדורותיו. אמרתי לו – והוא גם ידיד אישי שלי ושכן שלי – שאין שום כוונה בחקיקה הזאת לפגוע בסוחרים או במי שרוצה למכור.
איתן כבל
אדוני היושב-ראש, ובבניין ירושלים ננוחם.
היו"ר אופיר אקוניס
אני לא יודע, לדאבון הלב יש עכשיו כל מיני ויכוחים גם על העניין הזה. אני מקווה שלפחות בעניין ירושלים נהיה באותה עמדה.


לכן אני מסיים את הפרק האישי ואת הקרב על הקרדיט. נשים אותו בצד ונעבור לחקיקה.


יושב-ראש ארגוני הסוחרים, מר אברהם בירנבאום, ביקש להתייחס, וביקשו עוד כמה אנשים. אתם מבקשים להתייחס להצעת החוק?


מכיוון שנכנסה כעת סגנית שר התעשייה, המסחר והתעסוקה אורית נוקד, מכיוון שנאה דורש – נאה מקיים, הנה אני מפסיק עכשיו את הדיון בהצעת החוק ונעבור לדיון בתקנות. אתה רואה שלא מעניין אותי הקרדיט האישי, האם תקבל אותו סגנית השר נוקד, או השר בן אליעזר, או חבר הכנסת אקוניס, או חבר הכנסת כבל, או חברת הכנסת איציק. מה שמעניין אותי הוא התוצאה הסופית, והיא תתקיים כאן.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40
PAGE
5

קוד המקור של הנתונים