ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/06/2010

חוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) (מס' 4), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

16.6.2010


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 301

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, ד' בתמוז התש"ע (16 ביוני 2010), שעה 09:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) (מס' 4) (סימון סוכרים במזון), התש"ע-2010

הצעתם של חברי הכנסת יעקב כץ ואורי אורבך
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר

רחל אדטו

אורי אורבך

אריה אלדד

יעקב כץ
מוזמנים
עו"ד מרינה אוסטפלד, שירות המזון, משרד הבריאות

אבידור גינסבורג, המחלקה לתזונה, משרד הבריאות

ציפורה ברמץ, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

צבי גולדשטיין, מנהל איגוד תעשיות המזון, התאחדות התעשיינים

זאב פייקובסקי, מדען ראשי, תנובה

אדוה הימן, מנכ"לית עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים הקליניים בישראל
ייעוץ משפטי
זיו מגור

יעקובית ישפה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) (מס' 4) (סימון סוכרים במזון), התש"ע-2010

הצעתם של חברי הכנסת יעקב כץ ואורי אורבך
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. יום רביעי, ד' בתמוז התש"ע, 16 ביוני 2010, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) (מס' 4) (סימון סוכרים במזון), התש"ע-2010, הצעתם של חברי הכנסת יעקב כץ ואורי אורבך.


חבר הכנסת יעקב כץ, לפני שאנחנו הולכים לאשר או לא לאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, יש לך משהו לומר?
יעקב כץ
כן. ראיתי כאן את עמדת עמותת עתיד, הדיאטנים והתזונאים, ואני חושב שבאמת את הדברים האלה צריך להשאיר ולדון בתקנות שהשר עומד להוציא, איזה סוכרים להדגיש, האם הסוכרים הטבעיים או התוספים, כפי שמגדירים אותם.


צריך להדגיש וזה דבר שאפשר לדון עליו בוועדה. אני חושב שבאמת יש לחלק בין שני הדברים.
היו"ר חיים כץ
התקנות יבואו לוועדה.


חבר הכנסת אורי אורבך, אתה רוצה להוסיף משהו?
אורי אורבך
לא. הדברים שלי הם כמו סוכר מוסף, אין בזה תועלת אבל זה מתוק. אנחנו צריכים להשאיר למשרד הבריאות בתקינה שלו את הפרטים המקצועיים.
היו"ר חיים כץ
משרד הבריאות יקבע תקנות.
אורי אורבך
אני לא יודע אם זה בחוק או לא, אבל עינה של הוועדה צריכה להיות – ואני יודע את זה מניסיון עם חוקים אחרים – פקוחה כך שמשרד הבריאות צריך להיות זריז יותר ולא לומר לנו שב-19 השנים הבאות תוקם ועדה שתבדוק מה זה סוכר.
היו"ר חיים כץ
הוועדה תעשה כמיטב יכולתה להעיר את משרד הבריאות בבוקר. בקדנציה הזאת המשרד התעורר והסתיימו כמה דברים במקצועות פרה-רפואיים, דם טבורי, חוק הביציות ועוד כהנה וכהנה דברים.
אורי אורבך
יש משפט תלמודי שאומר שאין מזרזים אלא למזורזים. אתה לא מזרז עצלים שלא עושים כלום.
אריה אלדד
זה לא המקרה. חייב להיות בתלמוד משפט יותר מתאים.
אורי אורבך
יגיע. הוועדה הזאת היא מזורזת, היא חרוצה, היא עושה דברים ואותה צריך לזרז כי אנחנו יודעים שזה עובד.
אריה אלדד
היה מעניין לדעת אם למשרד יש איזשהו רעיון לגבי תקנות. טיוטה, משהו שיאמר שיש ייתכנות לכתוב תקנות כאלה. אני משוכנע שאפשר.
היו"ר חיים כץ
במשרד הבריאות יש עכשיו מנכ"ל חדש ואנחנו בטח ניתן לו קרדיט. נראה בחור נמרץ, רציני ורוצה לפעול. אני מקווה שיהיה גם ביצועיסט.
אריה אלדד
השאלה אם אנחנו לא כותבים אות מתה. אם המשרד אומר שיש לו טיוטה והוא מתכוון לשים אותה, בוודאי אפשר להתקדם.
היו"ר חיים כץ
יש כאן עוד מישהו שרוצה לומר משהו?
רחל אדטו
אני רוצה לשאול לגבי הלשון. בכוונה כתבתם לצמצום תופעות?
היו"ר חיים כץ
עוד לא הגענו לשם. כאשר נקריא, תשאלי.
מרינה אוסטפלד
בוקר טוב לכולם. אני ממשרד הבריאות. משרד הבריאות תמיד נמצא ותמיד ער. אני מכירה את משרד הבריאות שהוא ער ועובד קשה.


ראשית, תרשו לי לשאול. מה שאני מכירה, את הצעת החוק מה-3 במאי, שהועברה בישיבת הוועדה שהתקיימה ב-3 במאי. האם יש תוספות כלשהן?
היו"ר חיים כץ
לא.
מרינה אוסטפלד
זה הנוסח. בסדר גמור. יכול להיות ששמעתי שברי שיחה.
אורי אורבך
אם אתם מעונינים להציע, בבקשה.
מרינה אוסטפלד
עוד דבר שמתקשר למה שאמר חבר הכנסת אלדד. ראשית כל, תרשו לי בבקשה לומר את הדברים. ניהלתי שיחות רבות עם עורך דין זיו מגור והוא יודע מה עמדתי, אבל בכל זאת הייתי רוצה לומר לפרוטוקול שבעיניי האכסניה המשפטית הנכונה יותר, אם יורשה לי לומר, לתיקון תקנות מהסוג הזה היא בעצם התקנות שכבר קיימות ומכוח תקנות אלה הרי אותה ועדה, אתם מכובדיי, אישרתם תיקון לתקנות ב-1 בפברואר של שומני טרנס. בגלל התיקון הזה חל איזשהו שינוי בנוסח של הוועדה.


אני הצעתי, כי אני חושבת שזה גם מהיר יותר, לא לנסות לשנות את הפקודה כי מכוח פקודה זה טיפה יותר מסורבל וגם איטי יותר להתקין את התקנות, אלא פשוט לעבוד מתוך איזושהי אכסניה שקיימת כבר לסימון מזון ולעשות משם תיקון.
היו"ר חיים כץ
אמרת לפרוטוקול את הדברים.
מרינה אוסטפלד
היה לי מאוד חשוב לומר את הדברים. אני חושבת שזה נכון יותר וזה לשיקול דעתכם.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
אדוה הימן
אני מנכ"לית עמותת עתיד. אני רוצה קודם כל לתת הבהרה מאוד מאוד משמעותית מבחינתנו. ההבדל בין פחמימות פשוטות וסוכר מוסף הוא מאוד קריטי מבחינה בריאותית. אני כן הייתי מבקשת שתהיה איזושהי הכוונה למשרד הבריאות.
היו"ר חיים כץ
תהיה.
אדוה הימן
שזה יהיה סוכר מוסף ולא פחמימות פשוטות כי פחמימות פשוטות, כמו שכתוב כאן, יש הבדל.


דרך אגב, בסימון של סוכר מוסף יש גם איזשהו יתרון משני בכך שאני חושבת שזה מאוד יעודד את התעשייה להפחית את הסוכרים המוספים בדיוק כמו שסימון שומן טרנס עודד את התעשייה להוריד את שומן הטרנס. כל סימון בדרך כלל, זה מה שהוא עושה. לכן מאוד חשוב שזה יהיה באמת סוכר מוסף ולא פחמימות פשוטות, וזאת צריכה להיות ההנחיה למשרד הבריאות.


אני חושבת מהיכרותי העמוקה את משרד הבריאות, שאם אתם עכשיו מעבירים את כל הדיון הזה למשרד הבריאות, בלי ציון של זמן, זה ייקח שלוש-ארבע שנים.
יעקב כץ
לא אצל חיים כץ.
אדוה הימן
אני מכירה את הדיון על הטרנס לפחות כבר חמש שנים ואני לא חושבת שאני מכירה אותו מהתחלה. לא הייתי רוצה שזה מה שיקרה לסוכרים המוספים ולכן חייבים להגדיר תקופת זמן שמשרד הבריאות מחויב לה. כולנו מכירים את הבעיה הזאת ואני חושבת שזה מאוד חשוב לקבוע כאן איזושהי נקודת זמן שעד אליה משרד הבריאות מחויב להגיע לאיזושהי החלטה בנושא.
היו"ר חיים כץ
בסדר גמור. תודה רבה.
זאב פייקובסקי
אני מהתאחדות התעשיינים. קודם כל, אני מסכים עם עורכת הדין של משרד הבריאות שהנושא של התיקון, ראוי היה שהוא יהיה בתקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי) כי אלה התקנות שבסופו של יום מכוונות את התעשייה ואת הציבור לגבי סימון מזון. להתחיל לעבוד על שני עולמות שונים – אינני עורך דין במקצועי – זה קצת יסרבל את הנושא. רק לפני שלושה חודשים היינו כאן בדיון לגבי שומן טרנס ועדכנו את התקנות ההן.


מצד שני, אני חושב שגם מה שאמרה יושבת ראש עמותת עתיד הוא דבר נכון מבחינה תזונתית כי ישנם מזונות שהסוכר הרגיל בהם, שתורם לנוטרישן דנסיטי, הוא חלק מהמזון. כלומר, מזונות שיש להם רמה תזונתית גבוהה כמו מוצרי חלב לצורך העניין, שהסוכר הוא חלק מהם, אבל הוא פחמימה שנדרשת ונמצאת שם כי היא חלק מהחלבון וחלק מהדברים האחרים, והיא לא יכולה להיות כפחמימה רגילה שמוספת לדוגמה לאותו מוצר חלב אם נרצה להמתיק אותו. לכן יש מקום להבדיל בין שני הדברים האלה.


אני לא מומחה לחקיקה ואני לא יודע אם דבר כזה צריך להיות בחקיקה הראשית, בתיקון כאן או כהנחיה של הוועדה למשרד הבריאות שיעשה את זה, אבל בהחלט יש עניין שיובחן הקטע הזה, שאותם סוכרים שמוספים והם תורמים למעשה לעלייה הקלורית במוצר, אבל להפחתה בנוטרישן דנסיטי, לעומת אותם מוצרים שאין בהם שום תוספת של סוכרים מוספים והם חלק אינטגרלי במוצרים בריאים, במוצרים שאנחנו רוצים שהציבור יאכל אותם ולכן גם הקלוריות שבהם, שהן באות מסוכרים, אין בהן כל רע.
אבידור גינסבורג
המחלקה לתזונה, משרד הבריאות. רציתי להוסיף למה שאמרה קודם עורכת הדין מרינה אוסטפלד. לגבי נושא של חקיקה, אנחנו רוצים לומר שהצעת החוק הזאת היא מעין התפרצות לדלת פתוחה. אנחנו שוקלים בכלל את כל העניין. אנחנו מדברים על זה בזמן האחרון, על כל נושא סימון ולאו דווקא של סוכרים אלא פירוט של פחמימות. בכלל זה אנחנו כוללים גם סיבים. אם וכאשר אנחנו עושים את זה, אנחנו נעשה את זה באכסניה יותר רחבה ולא רק מתוך ראייה של סוכר כי אי אפשר כל פעם להוסיף עוד איזשהו דבר.
היו"ר חיים כץ
אתה שמעת מה אמרה מנכ"לית עמותת עתיד?
אבידור גינסבורג
כן. הנושא הזה בדיונים בכל העולם מפני שההשפעה הפיזיולוגית שיש לסוכר שבא ממיץ פירות או מיץ פירות שהוסיפו לו סוכר, היא בדיוק אותה השפעה. כלומר, אותו סוכרוז, אותו גלוקוז שקיים, אותם סוכרים פשוטים שקיימים למשל במיץ פירות ובמשקה קל, מבחינת השפעה פיזיולוגית על הגוף, ההשפעה היא מאוד מאוד דומה.
אורי אורבך
כמה שנים אתה מציע לנו לחכות?
אבידור גינסבורג
אני לא יכול לקבוע כרגע. בואו נדבר על דברים קצת יותר ריאליים.
היו"ר חיים כץ
אורי אורבך, אני מקווה שזה יהיה לפני שתצא שתפרוש מכאן.
אריה אלדד
אני מוכן אפילו לקבל את הטיעון שאין צורך בחקיקה ראשית כדי לתקן את הדברים, אבל הדברים היו מסורים בידכם מיום בריאת העולם ובכל זאת לא עשיתם אתם דבר. לפעמים אין ברירה אלא לחוקק חקיקה ראשית למרות שזה כלי מגושם ומסורבל וזאת כדי לחייב משרד ממשלתי כלשהו לנקוט בצעדים שבלעדי החקיקה הראשית הוא גורר רגליים ומתלבט, ושומע דעות לכאן ולכאן, ונתקע ולא מתקדם. תפקידה של החקיקה הזאת הוא להניע אתכם לקבל החלטות בלוח זמנים שייקבע.
היו"ר חיים כץ
הדברים שאתה אמרת, אני כל כך מקבל אותם, לצערי. אנחנו נעבור להקראה.
יעקובית ישפה
הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) (מס' 4) (סימון סוכרים במזון), התש"ע-2010

1.
הוספת סעיף 3ב


בפקודת בריאות הציבור (מזון) (נוסח חדש), התשמ"ג-1983, אחרי סעיף 3א יבוא:


"3ב.
תקנות בדבר סימון סוכרים

שר הבריאות, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, יקבע הוראות בדבר חובת סימון תזונתי של הסוכרים במזון ארוז מראש כהגדרתו לפי פקודה זו".
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

הצעת החוק אושרה פה אחד


הצעת החוק התקבלה פה אחד. כל חברי הכנסת שיש להם זכות הצבעה, הצביעו בעד הצעת החוק.


אני מודה למציעים. הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית והיא תעלה במהרה במליאה. אני מקווה שבעתיד משרד הבריאות יגרום לכך שלא נצטרך חקיקה כזאת.


תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:45

קוד המקור של הנתונים