ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/06/2010

אי יישום חוק בנק טבורי בישראל, עיכוב בהקמת בנק טבורי ציבורי על ידי משרדי האוצר והבריאות המונע הצלת חיים של ילדים חולי סרטן, בנק הדם הטבורי הציבורי בישראל, אי קיום חוק מציל חיים להקמת בנק דם טבורי ציבורי

פרוטוקול

 
וועדת העבודה, הרווחה והבריאות

7.6.2010

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 293

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כ"ה בסיון התש"ע (7 ביוני 2010), שעה 09:30
סדר היום
1. אי קיום חוק מציל חיים להקמת בנק דם טבורי ציבורי הצעה לדיון מהיר של ח"כ זאב בילסקי - בהשתתפות סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן
2. בנק הדם הטבורי הציבורי בישראל הצעה לדיון מהיר של ח"כ זבולון אורלב
3. אי יישום חוק בנק טבורי בישראל הצעה לדיון מהיר של ח"כ אנסטסיה מיכאלי
4. עיכוב בהקמת בנק טבורי ציבורי על ידי משרדי האוצר והבריאות המונע הצלת חיים של ילדים חולי סרטן הצעה לדיון מהיר של ח"כ עינת וילף - המשך דיון
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר
מוזמנים
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן

רוני גמזו – מנכ"ל משרד הבריאות

בעז לב – ד"ר, משנה רפואי למנכ"ל

טליה אגמון – עו"ד, משרד המשפטים

עופרה אקסלרוד – מנהלת המכון לביקורת תכנים, משרד הבריאות

הרצל בהרב – תקצוב ותמחור, משרד הבריאות

ליאורה מנדיוק – ס. מנהל תחום תמחור, משרד הבריאות

אילן סופר – סמנכ"ל לתקצוב ותמחור, משרד הבריאות

יאיר זילברשטיין – רפרנט בריאות באגף התקציבים, משרד האוצר

רביב מייזל – עו"ד, מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית

רחל ורנר – סגל אחות ראשית, שירותי בריאות כללית

מירי זיו – מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן

אילת שנער – פרופ', מנהלת שירותי הדם של מד"א

רן אסא – סמנכ"ל "קריוסל", חברה פרטית לאיסוף ושימור דם טבורי

שמעון רבינוביץ – בנק הדם הטבורי "בדמייך חיי", קבוצת "אופטימום"

ליאורה ליבוביץ – יו"ר ועד הנאמנים, קבוצת "אופטימום"

שלי קפוסטה – יו"ר עמותת ICBB
אמנון פלץ – מנכ"ל "טבורית", מאגר מרכזי לדם טבורי

מידד גיסין – צב"י, צרכני בריאות בישראל
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
עדי צחר – חבר המתרגמים בע"מ

1. אי קיום חוק מציל חיים להקמת בנק דם טבורי ציבורי הצעה לדיון מהיר של ח"כ זאב בילסקי - בהשתתפות סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן
2. בנק הדם הטבורי הציבורי בישראל הצעה לדיון מהיר של ח"כ זבולון אורלב
3. אי יישום חוק בנק טבורי בישראל הצעה לדיון מהיר של ח"כ אנסטסיה מיכאלי
4. עיכוב בהקמת בנק טבורי ציבורי על ידי משרדי האוצר והבריאות המונע הצלת חיים של ילדים חולי סרטן הצעה לדיון מהיר של ח"כ עינת וילף - המשך דיון
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב, היום יום שני בשבוע, כ"ה בסיון התש"ע, השביעי ליוני בשנת 2010. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא – הצעה לדיון מהיר על יישום חוק בנק טבורי בישראל של חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי. בדיון האחרון שישבנו אמרנו שיש הצעת חוק אבל אין תקציב, יש חוק אבל אין תקנות. פניתי לסגן שר הבריאות מר יעקב ליצמן, ביקשתי ממנו להחיל במהירות את התקנות וכן לתת תקציב קבוע לנושא הדם הטבורי. התכנסנו פה היום מאחר וסגן השר רוצה להודיע לנו הודעה. אנחנו נעביר לו את רשות הדיבור.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
תודה רבה. אני לא אתייחס לנושא של חברת הכנסת זועבי. בקשר לחוק הדם הטבורי, אני חושב שמדובר בחוק חשוב מאוד. בעקבות השיחות נעשה בירור במשרד והוחלטו מספר החלטות. ראשית, החוק יבוצע כלשונו, דהיינו החוק אומר עד אלף מנות בשנה ואנחנו נקיים את החוק בתלות מסוימת. אנחנו לא הכי זולים אבל גם לא הכי יקרים. מדובר בקירוב בשלושה מיליון שקלים.
היו"ר חיים כץ
נשמח אם תזכיר את הסכום המפורש, שכן הנושא קרוב לליבנו והוא נדון בוועדה כבר משנת 2007.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אם נרצה לדייק, על פי הערכה של משרד הבריאות מחיר הדם הטבורי הוא שני מיליון שמונה מאות שמונים וארבעה שקלים, פלוס הקפאה ושימור של מאה ושלושים אלף שקלים מדובר ביחד על שלושה מיליון שקלים.
היו"ר חיים כץ
2.884 מיליון ועוד 130 אלף מדובר על שלושה מיליון וארבעה עשר אלף.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
משרד הבריאות עומד לתקצב את החוק בתקציב קבוע של המשרד החל מהראשון ביולי.
היו"ר חיים כץ
האם זה יהיה באופן יחסי?
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
כמובן.
היו"ר חיים כץ
זאת אומרת, השנה הזו יהיה מדובר על בערך מיליון וחצי שקלים.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אנחנו ביצענו את החוק ואנחנו לדעתי צריכים להיות מרוצים. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
יש מישהו שרוצה להגיב?
אילת שנער
בוקר טוב, אני פרופסור אילת שנער, מנהלת שירותי הדם של "מגן דוד אדום". אני רוצה קודם כל לפתוח בברכה על הרגע החשוב הזה, שהוא חשוב לחיי חולים במדינת ישראל. אני מבקשת להסתייג מהעלויות שהגיעו אליהן אנשי המקצוע במשרד הבריאות. אני מציעה שנקיים ישיבה וננסה להתקרב יותר לעלות האמיתית של איסוף והקפאת מנה. ננסו לשכנע את נציגי המשרד מדוע יש צורך ביותר תקציב.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה להסביר. אני עצמי הגעתי לכנסת מארגון עובדים. תמיד כשרצינו להשיג משהו חדש היו את אלו שלא קיבלו זאת ואי אפשר היה לתת להם הכול. החוק הזה מתגלגל בלי תקציב משנת 2005, כלומר כבר שש שנים שהוא מתגלגל. אם נעשה סדר בקיר ונתחיל להפעיל את העסק, יש סיכוי שהקיר העשוי בטון ייפול. בעבודתי בוועדה אני כבר רואה את התוצאות בנושאים אחרים, למשל ב-MRI, ביציות, אלמנות צה"ל ונושאים חשובים נוספים – שחיכו עשר, עשרים ויותר שנים. כשמתחילים, מגיעים. אנחנו צריכים להודות לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן על כך שמשרדו החליט לבצעו ליישם את חוק הדם הטבורי ויעביר לבסיס התקציב שלושה מיליון שקלים לשנה, אני בטוח שגם פרופסור שנער תראה שהמחירים יוזלו כך שספקי השירות ירוויחו אבל ירוויחו פחות. האם יש דוברים נוספים?
אמנון פלץ
שמי אמנון פלץ ואני מהחברה "טבורית", מאגר מרכזי לדם טבורי. אני רוצה לברך את הוועדה ואת כבוד סגן השר על החוק ועל היישום, גם כבנקים משפחתיים. החוק יוצר סדר, ומעבר לתקציב יש תקנות ועשיית סדר, אחת מהמדינות הראשונות בעולם שמכירות בחשיבות של דם טבורי כמציל חיים.


ההישג הזה, למרות כל ההסתייגויות, מדובר בצעד ענק. העולם מתקדם בצעדים גדולים ביותר לשימוש בתאי גזע לכל סוגיו ודם טבורי הוא מקור מצוין. כמנהל כללי של בנק פרטי, אני רוצה לברך אתכם על כך, ואני מקווה שאנחנו לא נקבל את התקציב כבנק פרטי. באמת עדיף להתחיל בכך וזה ישמש מצע וקרקע לכל השאר.
שלי קפוסטה
אני יושבת ראש עמותת ICBB, אני רוצה להודות בשם כולנו קודם כל לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות שמלווה אותנו כבר שש שנים, ולכל אנשי משרד הבריאות והוועדה שעמדה בראשם. אנחנו נשמח שבימים אלו נראה סוף סוף את התקנות והנהלים. אני מודה לסגן שר הבריאות.


אני רוצה להוסיף שהוועדה הגיעה בזמנו לאלף מנות מתוך זה שבשנת 2005 דובר על עלות של ארבעת אלפים ושמונה מאות שקלים, שכן עלות המנה הוערכה באלף דולרים ושער הדולר היה אז 4.8. מדובר היום, על פי מה שהבנתי מבנקים ציבוריים, שהעלות לא ירדה אלא רק עלתה. הגיעו לאלף מנות מתוך הצעת חוק פרטית שדיברה על חמישה מיליון שקלים. אני אבקש ואשמח אם תוכלו לבדוק שוב את נושא העלויות האמיתיות.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני חושב שאת טועה בכמה דברים, א' – אין הצעה של חמישה מיליון שקלים. כל ההצעות שישנן היום אין הצעה כזו.
היו"ר חיים כץ
היא אמרה שמציע החוק תפר את ההצעה על עלות תקציבית כזו.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אנחנו עשינו בדיקה, ועל אלף מנות לא מגיעים לעלות של חמישה מיליון שקלים. על פי בדיקה שערכנו, שתיים מתוך שלוש פעמים "מגן דוד אדום" הוא היקר ביותר, ואין צורך להסביר. ברגע שבדקנו מחירים לאחרונה, בדקנו שוב ושוב כדי שנדע שהנתונים נכונים. אנחנו מגיעים לוועדה בידיעה שידינו נקיות. נקיים את החוק, נפרסם את התקנות בקרוב ויש להתחיל כבר מהראשון לשביעי.
ליאורה ליבוביץ
אני ליאורה ליבוביץ, ואני דוברת קבוצת "אופטימום". הגעתי לכאן בשמו של מר טל כתרן שהתנצל שאינו יכול היה להגיע. אנחנו משמשים כיושבי ראש אגודת חבר הנאמנים של בנק הדם הציבורי של "בדמייך חיי", אנחנו מודים לכם ושמחים שהגענו לרגע זה. זה יקל עלינו להביא את הצד הפילנתרופי שיוכל לסייע.
רן אסא
שמי רן אסא ואני סגן המנהל הכללי של בנק הדם הטבורי הפרטי "קריוסל". גם אני כמובן מצטרף למברכים את נושא החוק. אנחנו רוצים להדגיש שבנושא התקנות אנחנו עדיין מבקשים לקיים דיון מול משרד הבריאות, שכן החוק משפיע גם על בנקי הדם הפרטיים מבחינת התקנות. נותרו מספר נקודות שלא הובהרו לחלוטין על ידי משרד הבריאות, ואנחנו מבקשים לקיים על כך דיון כדי להבהיר את הנושאים. תודה.
שמעון רבינוביץ
שלום רב, שמי שמעון רבינוביץ ואני מבנק הדם הטבורי "בדמייך חיי". ראשית אני רוצה להודות לוועדה על העבודה בקידום החוק במהירות גבוהה, ולהודות לסגן השר על המקום אליו הגיעו הדברים.


אני רוצה לציין שהבנקים הציבוריים קמו בישראל לא מתוך החלטת ממשלה או החלטת כנסת אלא מתוך יוזמה אישית ופרטית של אנשים שהבינו את חשיבות העניין. הבנקים הציבוריים לא רוצים לצאת ידי חובה אלא לעשות את הטוב ביותר עבור אזרחי ישראל. המחירון צריך לדעתנו לעבור הערכה מחודשת, בבנק ציבורי לא ייתכן לשמור מנות במחיר של אלפיים וארבע מאות שקלים.
היו"ר חיים כץ
כשתתחיל תחרות נראה אם המחיר יישאר זהה.
מירי זיו
שמי מירי זיו ואני נציגת האגודה למלחמה בסרטן. אני מניחה שהדיון מסתיים ורוצה להצטרף לברכות. האגודה למלחמה בסרטן שותפה מתחילת הדרך להקמת המאגר הציבורי, וממשיכה לתמוך בו ומכירה בחשיבותו ובחשיבות הסדרת הנושא בצורה חוקית כדי למנוע את מה שקורה בתחומים נוספים שאין בהם יד מכוונת. תודה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. אני מודה לכולם על הברכות, אני מודה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן על תקצוב ממשרד הבריאות לנושא בנק הדם הטבורי. אני מקווה שלא יצטרכו את זה, אבל שמי שיצטרך ימצא שם מזור. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:45.

PAGE
4

קוד המקור של הנתונים