ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/06/2010

צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה)(תיקון), התשע-2010 - מוצרי אלכוהול, צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה)(מס' 3), התש"ע - 2010 - מוצרי אלכוהול, צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 10), התש"ע - 2010 - מוצרי אלכוהול, צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה)(מס' 3)(תיקון), התש"ע - 2010 - מוצרי אלכוהול, צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 10)(תיקון), התש"ע - 2010 - מוצרי אלכוהול

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת הכספים

1.6.2010


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ט בסיוון התש"ע (1 ביוני 2010), שעה 10:00
סדר היום
מוצרי אלכוהול – צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התש"ע-2010 (הוראת שעה) (תיקון); (הוראת שעה) (מס' 3); (תיקון מס' 10); (הוראת שעה) (מס' 3) (תיקון); (תיקון מס' 10) (תיקון) .
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני - היו"ר

יעקב אדרי

חיים אורון

אופיר אקוניס

שי חרמש

שלי יחימוביץ

שלמה מולה

אברהם מיכאלי

אלכס מילר
מוזמנים
אורי אסטליין
- ר' תחום אכיפה, הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, המשרד לביטחון


פנים

יורם שפירא
- סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי, רשות שדות התעופה

צחי חבושה
- ממונה על הכספים וחשב, רשות שדות התעופה

יוסף גלסברג
- רשות שדות התעופה

צביקה גולדשטיין
- מנהל איגוד תעשיות המזון, התאחדות התעשיינים

חזקיה ישראל
- מנהל המחלקה לביטוח סוציאלי ולקשרי גומלין עם הכנסת, התאחדות


התעשיינים

סיגל בלט
- מנהלת תחום סחר חוץ, התאחדות התעשיינים

עו"ד שולי גרי
- יועמ"ש, מכון וייצמן למדע, ועד ראשי האוניברסיטאות

קדמיאל וון שפרינגר
- חברת בראון פורמן

אריאל אפשטיין
- מנכ"ל חב' הכרם, יבואני משקאות משכרים

מאיר אקרמן
- מנכ"ל חברת מ. אקרמן, יבואני משקאות משכרים

דובי פיינטוך
- יבואן, יבואני משקאות משכרים

חיים זיידל
- מנהל בחב' א.ג.ת.ד., יבואני משקאות משכרים

יבגני טורגובצקי
- מנכל חב' א.ג.ת.ד., יבואני משקאות משכרים

בוריס גורביץ
- מנכ"ל חב' סאג אינטרדרינק, יבואני משקאות

יוסף הראל
- חברת כרמי צבי

אורן דנה
- מנהל בחב' איסבקו, יבואני משקאות משכרים

יעקב שקד
- מנהל יבוא בחב' המגש השקד, יבואני משקאות
מנהל הוועדה
טמיר כהן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

מוצרי אלכוהול – צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התש"ע-2010 (הוראת שעה) (תיקון); (הוראת שעה) (מס' 3); (תיקון מס' 10); (הוראת שעה) (מס' 3) (תיקון); (תיקון מס' 10) (תיקון)
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום המשך הדיון בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, הוראת שעה. בהצבעה אני אפרט כל אחד.

אנחנו קיימנו דיון ממצה בעניין הזה בישיבה הקודמת והוועדה ביקשה ממר בועז סופר מרשות המסים להכין שיעורי בית ולבוא עם הצעה אחרת. ההצעה הקודמת היתה הצעה שלדעת חברי הוועדה ולדעתי, כללה צווים שהיו צווים לא נכונים, על כל פנים לא מספקים את חברי הוועדה. מר בועז סופר אכן הכין צווים שמתכונתם שונה ואני מבקש, אם אתה יכול, להציג את הדברים כפי שהם עכשיו מונחים בפני הוועדה, בבקשה.
בועז סופר
הצווים המקוריים ביקשו להגיע בתוך ארבע שנים למס של 37 ₪ לליטר כוהל, ובדיונים שנערכו בוועדה, בסופו של יום בעצם רוח הדברים היתה שמדובר במס נמוך מדי מכיוון שיותר מדי מוצרים מוזלים ולכן נתבקשנו להכין שיעורי בית. אנחנו גם הבאנו את עקרונות ההצעה בפני ועדת הכספים, כולל דרגות חופש, ששר האוצר הסכים בעצם לעשות דיון משותף עם הוועדה. הרעיון היה מאוד פשוט, לייקר משמעותית, ביחס לצו המקורי, ולכן במקום 37 ₪ לליטר כוהל, אנחנו העלינו ל-80 ₪ לליטר כוהל. חברי הוועדה אף הצביעו על המתווה הזה, כשהעקרונות שהותוו היו שיהיה מצב שבו הרוב המוחלט של מוצרי אלכוהול בישראל יתייקרו, הגדרנו כ-90% הרוב המוחלט, כל המוצרים הזולים, בהחלטה קטגורית של הוועדה, לא יהיה מצב שמוצר זול יחסית, שעולה 30, 40, 50 שקלים, יוזל. כולנו מבינים שזו צריכה מוגברת של וודקה בקרב בני נוער. העיקרון השלישי הוא כמובן שאנחנו חייבים לעמוד בהסכמים הבין לאומיים ולהטיל מס קצוב. אף אחד לא מתערב לנו בגובה המס ולכן אנחנו מביאים את הצו שאומר, מחד מס קצוב, מאידך הרוב המוחלט מתייקר, ובסופו של יום אני חושב שהדבר המרכזי ביותר, שאני חושב שכולנו נסכים עליו, שכל מוצרי הוודקה יתייקרו. הוודקה, לסבר לכם את האוזן, מהווה כ-60% מסך הצריכה במדינת ישראל, יתר המוצרים מהווים 40%, אבל שוב, הרוב, למעלה מ-90% מתייקר, כל הוודקה מתייקרת, אין אף וודקה שמוזלת, ובסופו של יום אני חושב שענינו לדרישה, לבקשה של חברי הוועדה, שנטל המס על אלכוהול יהיה גבוה משמעותית מזה שהבאנו בתחילת השנה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אדוני.

אני לא פותח דיון, אבל אני אאפשר טלגרפית, לגופים שיש להם נגישות לעניין הזה, להגיד. בבקשה, מר יורם שפירא, מרשות שדות התעופה.
יורם שפירא
אני מדבר על המס הקצוב, אני לא מדבר על תקופת הביניים עד ה-31 לדצמבר 2013. אני לא מקבל את המספרים שאומר מר בועז סופר. מה שהולך לקרות במשק, כל המוצרים שבמחיר פוב שגבוהים מחמישה דולר, הולכים להיות מוזלים ואני אתן דוגמאות מוצר שהיום מחיר פוב הוא 10 דולר, במצב שקיים היום---
היו"ר משה גפני
מר בועז סופר, יש לי בקשה אליך, אני מבקש שתקשיב לאנשים, אני רוצה שתשיב להם בקצרה.
בועז סופר
בוודאי.
יורם שפירא
מוצר של 10 דולר פוב, שהיום הוא 27.11, הוא יהיה 18.42 ב-1 לינואר 2014. מוצר שהמחיר שלו 20 דולר פוב, שהיום הוא 52.11, הוא יהיה 28.42. מוצר פוב, 100 דולר, שהיום הוא 252, יוזל ל-108. כל מוצר שהוא זול, עד חמישה---
אברהם מיכאלי
תגיד לי מוצר זול, חלב, גבינה?
יורם שפירא
לא, רק מוצרי אלכוהול.
אברהם מיכאלי
מה במוצרי אלכוהול? תן את ההבחנה בין האלכוהול.
יורם שפירא
כל המוצרים שהם קוניאק וויסקי, וגם וודקה יקרה. לא כל הוודקה עולה 5 דולר ו-7 דולר ו-8 דולר, יש גם וודקה של 10 דולר, לכן מה שיקרה בפועל, אני מדבר מנקודת מבט רשות שדות התעופה, היות וחלק ניכר מההכנסות שלנו הם הכנסות מפעילות הדיוטי פרי, במידה ותהיה פגיעה בשנת 2014 במוצרי הדיוטי פרי ובמחירים והמחירים יירדו, אנחנו נצטרך לבוא לוועדה ולבקש העלאת אגרות לתיירים. מה שיש פה אחד מול השני, שהוועדה צריכה לשקול, זה האם רוצים להטיל אגרות על תיירים כתוצאה מזה שמורידים מסים על אלכוהול. זו נקודה מספר אחת.

אומר מר סופר, מה פתאום, אתה טועה. אם הייתי טועה, הייתי יושב פה? זאת אומרת, אם היה ייקור מוצרים והיה שיפור של החלק היחסי שלנו מול השוק המקומי, הייתי יושב פה?
אברהם מיכאלי
בטוח שלא, אם היית מרוויח, לא היית פה.
יורם שפירא
אלה שתי הנקודות שהייתי רוצה לציין.
בועז סופר
אם לא נעלה את האגרות?
יורם שפירא
אני אגיד, אם לא תעלו את האגרות, רשות שדות התעופה משקיעה למעלה משלושה מיליארד שקל, היום התחיל שדרוג המסלולים---
קריאה
בזכות הוודקה---
היו"ר משה גפני
מר שפירא, לגבי הטיעון הראשון שלך שהוא טיעון משמעותי, אני אבקש את ההתייחסות של מר בועז סופר בסוף---
חיים אורון
לא, אני רוצה להבין את הרעיון של המסלולים.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו לא במסלולים.
קריאה
לא נאשר, לא יהיו מסלולים.
אברהם מיכאלי
כן, תשתה וודקה, יהיו מסלולים.
יורם שפירא
לא, לא שלא יהיו מסלולים. אנחנו משדרגים היום את כל מערך המסלולים, מגדל הפיקוח והטרמינל---
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, זה לא נושא הדיון.
חיים אורון
איך זה קשור לוודקה?
קריאה
זה מקור הכנסה.
היו"ר משה גפני
מר שפירא, הטיעון הראשון שלך הוא טיעון והוא חיוני לדיון כאן להצבעות ומר בועז סופר יצטרך להשיב לך. לגבי הטיעון השני, למה אתה כאן, לא רלוונטי לדיון, בגלל שמעניין בוועדת הכספים? זה לא משנה. זה לא טיעון. זה שאתה פה, ברוך הבא.

קדמיאל וון שפרינגר, יצרנים?
קריאה
הוא מייצר בחוץ לארץ ליבואנים.
היו"ר משה גפני
אתה מייצג את המייצרים בארץ?
קדמיאל וון שפרינגר
לא.
היו"ר משה גפני
הוא מייצג את היצרנים באירופה.
קדמיאל וון שפרינגר
אני רוצה להגיד שלושה דברים. אחד, ישראל לאחרונה התקבלה לארגון ה-OECD וראוי שהיא תעמוד בתנאי ה-WTO והסטנדרטים האחרים של תחרות חופשית שהיא חתומה עליהם. ספציפית זה הדרך לשם, זה מה שאנחנו מכוונים ולכן אנחנו צריכים להיצמד לנושא הזה ולהצעה הזאת.

נושא אחר זה שהשיטה הקודמת של 2009 למעשה לא היתה שקופה, היא עודדה פעילות לא חוקית ומנעה למעשה תחרות חופשית בין יצרנים בין לאומיים.

הנושא השלישי - דיברנו על גובה המס, אבל צריך לזכור שכרגע באירופה רמת המס הממוצעת היא בערך 50-60 שקלים, אז 80 שקל זה כבר בצד העליון של הסקאלה ואם אנחנו רוצים פחות או יותר לשמור על סטנדרטים אירופיים, אנחנו צריכים לרדת.
היו"ר משה גפני
יש מישהו מבין הגופים שרוצה להתייחס לעניין הזה?
דובי פיינטוך
הערה אחת לגבי מר שפירא. הוא מתייחס למה שיהיה ב-2014, הוא לא מתייחס למצב העכשווי שעוברים עבירות ומביאים כמה שרוצים ורק קלאסות, או אנשים או סקטור בינוני, בינוני העם והעשירים עוברים בדיוטי פרי ולא כל העם. אנחנו עונים על מגזר שלם, בין עניי עמך וגם עשירים, לכן לא חושב שהוא דיבר בנושא על מה יהיה, הוא צריך לדבר גם על מה עכשיו יהיה.

דבר אחד כן צורם וזה נושא תמ"א. אני לא יודע אם חברי הכנסת יודעים את זה, יש נושא שנקרא תמ"א, מן שיטת מס שמגנה על תוצרת הארץ. כל השנים היבואנים שילמו תמ"א מקסימלית של 60%, ברפורמה החדשנית זה השתנה ל-100%. זה דבר שנוגד את ההסכמים הבין לאומיים, זה נוגד את הנורמה ואת התחרות בין כולנו ובין היצרנים המקומיים והייתי רוצה התייחסות לנושא התמ"א.
אברהם מיכאלי
מר סופר אומר שזה על פי ההסכמים הבין לאומיים ובגלל ההסכמים הבין לאומיים, פה הוא אומר שזה בכלל לא שם.
בועז סופר
זה לא מה שאני אמרתי.
היו"ר משה גפני
מר בועז סופר אמור להשיב לכל הנושאים שאתם מעלים.

מר חזקיה ישראל, בבקשה.
חזקיה ישראל
אנחנו מקבלים את ההצעה, כפי שהיא הוצגה פה, על ידי מר בועז סופר. היו בינינו שיחות על הצו הראשון, אחר כך, בעקבות הדיונים פה בוועדה, הובא צו חדש ואנחנו מקבלים אותו.
יורם שפירא
מה שאמרו פה שלושת האנשים המכובדים מלמד שהכל מוזל, כי אם זה היה מתייקר, הם לא היו בעד---
דובי פיינטוך
סליחה, אני לא אמרתי את זה, אני ביקשתי הוזלה. ביקשתי פיקוח של המכס. אתה מחפש הכנסות ב-2014? תבדוק היום מה אתה עושה.
יורם שפירא
אני יודע.
דובי פיינטוך
אל תצטדק.
מיקי אקרמן
אני מייצג את ארגון היבואנים של המשקאות. רק הערה לחברי הכנסת הנכבדים, אני לא יודע אם אדון שפירא אמר שמעל 80% מהמכירות בדיוטי פרי חוזרות לשוק המקומי. עם כל הכבוד, מה שאתם משיגים בזה שהדיוטי פרי בוחר, תבדוק טוב בריצ'רדסון, 82% בשנה האחרונה היו בפיק אפ, כל הסחורה חזרה. מה שאתם עושים, כל הסחורה חוזרת. אנשים שיוצאים לחוץ לארץ קונים ביציאה, הם משאירים את הסחורה פה בקרטונים והסחורה חוזרת. הסחורה בכלל לא יוצאת לחוץ לארץ, אז עם כל הכבוד, כל הטענות של הרשות אינן נכונות, כי רוב הסחורה חוזרת לשוק המקומי, ללא מכס. ואז, עם כל הכבוד לרשות המסים, היא מקבלת אפס.
קריאה
ולכן אתה אומר, 'בוא נבטל את היתרון היחסי של הדיוטי פרי ונזיל אותם גם בתוך הארץ'.
מיקי אקרמן
בבקשה, הנה מר בועז סופר פה, אני מוכן.
חיים אורון
העולם נע סביב הדיוטי פרי? חבר'ה, די, באמת.
היו"ר משה גפני
מה נגמר בוויכוח? מי צודק?
מיקי אקרמן
נגמר שאנחנו צודקים, אבל...
יבגני טורגובצקי
אני גם מאגודת היבואנים. אני רק רציתי לציין דבר אחד, שבכל העולם, וזה מקובל בעולם, המחירים של הדיוטי פרי קרובים מאוד למחירים של שוק פנימי. זה קורה גם באירופה וגם בארצות הברית, ואף אחד לא מתלונן. הקנייה בדיוטי פרי זו חוויית קנייה ביציאה מהארץ.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת שי חרמש, אם אפשר בקצרה, הדיון התקיים כבר.
שי חרמש
אני רוצה לומר דבר אחד, אנחנו לא מומחים לאלכוהול, אף אחד מאיתנו, אני גם לא שמעתי ממישהו מחברי הכנסת שיכול להעיד על טעימה וניסיון אישי בחומרים האלה. אני חושב שהיה יעד אחד בתחילת הדיון, חבר הכנסת גפני, והוא צריך להוביל אותנו עד הסוף וזה המאמץ לייקר עד כמה שאפשר, באופן דרמטי ביותר, את מוצרי האלכוהול הזולים, במקרה זה הוודקה, מנימוקים שאינם קשורים, לא לסלילת מסלולים בשדות התעופה ולא להכנסות ממכס, אלא להגנה מפני שימושים שאנחנו לא מעוניינים שיהיו שימושים ברמה של אלכוהול זול, ברמה של בקבוקי קולה קולה. ההצעה המתוקנת שהגיעה לפה כרגע מייקרת באופן דרמטי את המוצר הזה ונדמה לי שאת היעד הזה השגנו.

יעד שני; אני חושב שוועדת הכספים לא צריכה לתת יד למן לינקג' מאוד מוזר בין מסלולים בשעות התעופה לבין אלכוהול. עם כל הכבוד, תבואו לפה, תציגו תקציבי פיתוח וצרכים. אני מודיע לכם, על דעת חברינו דבר אחד, גם האופוזיציה, אם תבואו ותגידו שמגדל הפיקוח לא נותן שירותים בטיחותיים, ניאלץ למצוא תקציבים, לא דרך בקבוקי יין. החיבור הזה נראה לי תמוה לגמרי.
הדבר השלישי, זו לפחות בקשתי
בטבלה שקיבלתי וקראתי בלילה, ראיתי שיהיה פה מהלך של הוזלה של המוצרים המאוד מאוד יקרים. אני יכול לומר שאני מניח שמי שלא קונה ויסקי לא קונה אותו, לא ב-250 שקל ולא ב-210 שקלים. יש פה, מר סופר, עניין של נראוּת והעניין של נראות יוצר בעיה שאיננה פרקטית, כלומר לא יקנו יותר בעשרה שקלים פחות, אבל העובדה שמופיעה פה הורדת מחירים קצת מקשה על העניין. הדבר הדומיננטי שצריך להיות, ייקור המשקאות הזולים כדי ליצור סף כניסה יותר קשה. נדמה לי שהשגנו את זה בתיקונים שבוצעו בין הקריאה הראשונה, שהיתה בישיבה הקודמת, לדיון שמתנהל פה כרגע וזו לפחות ברכתי לעניין.
יעקב אדרי
כהמשך ישיר, אני חושב שהדיונים על הנושא של האלכוהול היו בעיקר בעקבות מה שקורה במדינה, הנושא של הנוער, כל ההידרדרות, ולא בגלל המסלולים ולא בגלל הרווחים או ההפסדים של רשות שדות התעופה. זה פשוט לא נכון להעלות את זה. אותנו מטריד, כחברי כנסת, המצב של השתייה, של ההידרדרות של הנוער ולזה כיוונו.

מר בועז סופר, אתה עשית מהלך טוב, אבל לדעתי הוא לוקה בחסר, בעיקר במה שאמר חבר הכנסת חרמש. העניין של לייקר וודקה הוא בסדר, למרות שיש הבחנות בין סוגי הוודקה. את היקרות לא ייקרתם, אבל את הזול ייקרתם, אבל לגבי הוויסקי, מה עשיתם פה? אולי אפילו כמסר, הנוער יגיד 'יופי, הוזילו את הוויסקי, אז אולי נקפוץ מדרגה ונלך על ויסקי'. אני מציע לשקול היטב היטב את הנושא של הוויסקי, לא להוזיל, לא לייקר, להשאיר אותו במחיר שלו ואז המסר שלנו לנוער הוא ברור מאוד, אנחנו מייקרים על מנת שהצריכה תרד, למרות כל מי שנמצא כאן. אני חושב שלנו, כאנשי ציבור, חשוב העתיד של הנוער ופחות ההכנסות, מה לעשות.
חיים אורון
אני תומך בהצעה. כל פעם שמשנים את הרף, או את הסף, נוצרת בעיה מהסוג שאתה אומר, והרצון שלהם ליצור איזה שהוא רף רציף שיעמוד במבחן הזמן... גם לי אין שום אינטרס במשקאות היקרים---
יעקב אדרי
מה הקשר להוזלת הוויסקי? הוא מסביר לי על ה-OECD. יש עכשיו פטנט חדש, להגיד בגלל ה-OECD.
היו"ר משה גפני
זה לא ה-OECD, אלה האמנות הבין לאומיות.
חיים אורון
השיקול, לפי דעתי, שהיה פה, זה לקבוע שני סרגלים שהם בסופו של דבר ייתנו את התוצאה הטובה ביותר. ברגע שעושים שני סרגלים כאלה, אז יכול להיות שיש ויסקי מאוד יקר שבמקרה זה מוזל. אם תשנה את הסרגל, על ידו יהיה ויסקי טיפה פחות יקר, שיתחילו לייבא רק אותו. אני כבר למדתי מכמה דוגמאות---
יעקב אדרי
תשאיר את המחיר של הוויסקי.
חיים אורון
אבל אז תישאר מדרגה לא אמיתית. אבל שהוא יגיד את זה.
אלכס מילר
יש פה שני צווים, אני אתייחס לצו של המכס, אדוני היושב ראש. אמנם אני אתמוך, אבל אני עדיין לא משוכנע שעל ידי כיס ניתן לפתור בעיות של תרבות, ואני חושב שהבעיה אצלנו במדינה זה העניין של כל הנושא של תרבות השתייה. אני לא מאמין שאנחנו נצליח בדרך כזאת, אלא אם יראו שינוי ונעשה איזה שהיא הערכת מצב.

אדוני היושב ראש, אני רוצה להתייחס לעניין של צו המכס. מכיוון שהנושא הזה אמור להיכנס לפועל משנת 2012 וההשלכות של הצו הזה יהיו השלכות ריאליות על המדינות השונות, שיש איתן הסכמי מסחר עם ישראל ואין איתם מסחר עם ישראל, אך ורק מ-2012, וההיבטים חוץ מהיבטים של יבוא ומסחר, הם גם היבטים אחרים, שאני חושב שצריך לקחת אותם בחשבון. חברי הוועדה חייבים לקחת אותם בחשבון, כאשר מדובר על מסחר עם מדינות שאנחנו מקבלים תמיכה מהן ברמה בין לאומית פוליטית. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות הערכת מצב לפני שהצו הזה ייכנס לפועל בשנת 2012, מר בועז סופר, אני פונה אליך ואני פונה לחברי הוועדה, כאשר אנחנו מאשרים את צו המכס שהוא יהיה מוגבל עד 21.12.2011. לפני שהצו נכנס לפועל בתכל'ס ויהיו השלכות על מס היבוא לאותן המדינה, אני מבקש שאנחנו נגיע לוועדת הכספים ואז רשות המסים, וכל אותם אלה שקשורים ליבוא, למסחר לישראל, יגיעו לכאן ואנחנו נעשה הערכת מצב.
היו"ר משה גפני
יום לפני שהצו נכנס לתוקף.
אלכס מילר
כן. זאת אומרת שהוא יהיה כפוף לאישור של ועדת הכספים. הוא נכנס לפועל עכשיו, אבל השינוי המהותי הולך להיות ב-2012---
בועז סופר
מה שאתה אומר שאני צריך להביא עוד צו.
יעקב אדרי
אז אני לא מבין בשביל מה לאשר עכשיו, אם אני אמור להצביע עוד פעם ב-2012.
היו"ר משה גפני
אני מבקש, בנוסף למה שמבקש חבר הכנסת אלכס מילר, ואני רוצה את התשובות שלך טלגרפיות, דיווח על האכיפה לוועדת הכספים. דיווח על האכיפה, תגיד אתה, אחת לשנה, אחת ל... אנחנו רוצים לראות מה מתפתח עם העניין הזה.

מה התשובה לגבי ההצעה של חבר הכנסת מילר?
בועז סופר
בסדר, אנחנו נעשה את זה.
היו"ר משה גפני
לגבי הבקשה שלי?
בועז סופר
אני מציע את הדבר הבא; אני מציע שתוך 30 יום אני אגיש לך, ליושב ראש הוועדה, תכנית אכיפה לחמש השנים הקרובות, בין אם זה דיוטי פרי, בין אם זה מפעלים בשטחים, לא משנה איפה.
היו"ר משה גפני
ובתכנית הזאת תביא גם את הנושא של הדיווח לוועדה.
בועז סופר
בוודאי.
יעקב אדרי
מה כולל נושא האכיפה?
בועז סופר
אמרתי, למשל להגיע למפעלים שמזייפים קניין רוחני, כאלה שמוכרים בלי מס, בלי דיווח.
היו"ר משה גפני
מקובל עליי.

מר שפירא אמר שמוזלים מוצרים גבוליים.
בועז סופר
אין שום עניין שקשור לוודקה או לוויסקי, יש עניין שקשור למחירים זולים או מחירים יקרים. המצב הוא שעד דצמבר 2009 74% מסך המשקאות האלכוהוליים במדינת ישראל נמכרו עד 40 שקלים. זו תמונה מזעזעת, 74% אחוזים, ולכן המסר שהיה, שאנחנו שמנו כנגד עינינו ואני חושב שהוועדה חיזקה וביקשה רק להדגיש את זה טוב יותר, הוא שזה חייב להתייקר, ולכן זה לא קשור לוודקה או לוויסקי. אם ויסקי עולה 50 שקלים, גם הוא יתייקר, ואם וודקה עולה 80 שקלים, גם היא תתייקר. כלומר זה קשור למחירי המוצרים ולא לסוג המוצר.

מרבית המוצרים במדינת ישראל, למעלה מ-90%, מגיעים בכלל עד 5 דולר, לכן לא ברורים לי הנתונים של מר שפירא, וברשותכם גם אספנו כמה נתונים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היא, כידוע לכם, גוף שמודד את המחירים במשק, יש לנו גידול מינואר, אפילו היינו נחמדים עם עצמנו, להקשות על עצמנו, לא לקחנו מדצמבר שזה היה נמוך, לקחנו מינואר והמחירים עלו ב-5%. כלומר יש את הצו הישן ויש את הצו החדש, שהוא עוד לא הגיע למימוש מלא כי היו מלאים עם מס ישן, והמגמה ברורה, מחירי הוודקה, שזה המרכז, רבותיי חברי הכנסת, המרכז זה וודקות שעלו 50-60 שקלים, זו מרבית צריכת האלכוהול במדינת ישראל, וכולה התייקרה, בין 20% ל-30% לבין 60% ו-70%. אני חושב שהמסר עבר מצוין.
חיים אורון
מה עם הצריכה?
בועז סופר
התקופה קצרה מכדי שאני אוכל לענות לך.
שלי יחימוביץ
הוא מורה לי להקשיב.
דובר
תתפלאו, רבותיי, חברת כנסת מייצגת אותי ולא מקשיבה.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, לא מדברים באמצע.
דובר
תגיד לה גם כן.
שלמה מולה
אני לא מבין, אורח יכול לבוא ולנזוף בחבר כנסת? מה זה הדבר הזה?
דובר
אני מתנצל.
שלי יחימוביץ
לא, אני לא מקבלת את זה.
דובר
אני מתנצל, לא התכוונתי, רציתי שהיא תקשיב.
היו"ר משה גפני
לא, אני מבקש שתצא.
דובר
בבקשה, אם זה מה שאתם חושבים לנכון, שחברי כנסת לא מקשיבים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתצא.
דובר
אני יוצא.
בועז סופר
שתי נקודות אחרונות, לגבי התמ"א. התמ"א זה מרכיב שבעצם הגן על התעשייה המקומית עד עכשיו. העלינו את המרכיב הזה כפשרה, עד 2014 ל-100%, וב-2014, מכיוון שזה הופך להיות קצוב, אין יותר תמ"א.

לטענה שהעלינו מ-60% ל-100%; יש מרכיב שנקרא תמ"א אופציונלית. יכול כל יבואן להגיש את ספריו ולהוכיח שהתמ"א היא לא 100 אלא 20, לכן אני לא מבין את הטענה.
יעקב אדרי
משהו להעיר לעניין ההצבעה, האם יש אפשרות להפריד בין סעיפים?
היו"ר משה גפני
מצביעים על הצווים בנפרד. אתה מדבר על להפריד בין מה למה?
יעקב אדרי
בין הוודקה לוויסקי.
בועז סופר
לא, אי אפשר.
יעקב אדרי
אני שואל את היועצת המשפטית.
בועז סופר
היועצת המשפטית לא רלוונטית.
יעקב אדרי
מר סופר, תן לי לשמוע את הצד המשפטי, אתה אחרי זה תגיד 'אני לא רוצה להפריד'.
שגית אפיק
מכיוון שצו תעריף המכס הוא מכח חוק מסי מכס ובלו ואישור הוועדה הוא אישור לצו, בהתאם לפרטים שמפרסם שר האוצר, ושר האוצר פרסם ב-1 במרס פרטים שבהם כל המשקאות המשכרים נכללים בפרט אחד, לכן אי אפשר להפריד בין הפרטים. אלא מקום שבו יש הבחנה בין מס הקנייה למכס, למשל לעניין הוודקה, שזה מופיע בצו נפרד, וזה לא המקרה.
יעקב אדרי
זה לא המקרה, אז אנחנו מתנגדים.
היו"ר משה גפני
תקריאי את הצווים.
שגית אפיק
הצו הראשון זה צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, (הוראת שעה), תיקון, התש"ע-2010. זאת הוראת שעה שתחול ביחס לשנת 2010 בלבד, לגבי מס קנייה לכוהל.
היו"ר משה גפני
מי בעד הצו? ירים את ידו. מי נגד? הצו אושר.

הצו אושר.
שגית אפיק
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה) (מס' 3), התש"ע-2010. זה צו שהוא הוראת שעה שתחול עד שנת 2013, לגבי כלל המשקאות המשכרים, בהתאם לאחוזי המס שמר סופר הסביר.
היו"ר משה גפני
מי בעד הצו? ירים את ידו. מי נגד? הצו אושר.

הצו אושר.
שגית אפיק
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה) (מס' 3) (תיקון), התש"ע-2010. זה הצו שמתייחס להטלת מכס על וודקה. לפי נוסח הצו, תחילת ההעלאה בשנת 2012.
יעקב אדרי
זה נוגע רק לוודקה פה?
אלכס מילר
הוא פג תוקף ב-31 בדצמבר 2011.
בועז סופר
זה רק על המכס.
שגית אפיק
זה צו נפרד שהוא מכס בוודקה. זה מה שאמרתי קודם.
אלכס מילר
הוא בתוקף עד 2011.
שגית אפיק
זה לא כתוב בצו. אם זה ככה, החלטת הוועדה היא שצו תעריף המכס והפטורים במס קנייה על טובין (הוראת שעה) (מס' 3) (תיקון), לגבי הוודקה---
בועז סופר
לגבי המכס.
שגית אפיק
זה רק המכס. הצו הזה עוסק אך ורק במכס על וודקה; סופו ב-2011.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הצו, כפוף להחלטת הוועדה? מי נגד? מי נמנע? הצו אושר.

הצו אושר.
שגית אפיק
עכשיו שני צווים שקובעים את הוראת הקבע מ-2014. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 10), וצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 10) (תיקון). אלה צווים שקובעים את ההוראה הקבועה משנת 2014, גם לעניין מס הקנייה בגלל המשקאות המשכרים וגם לעניין המכס על הוודקה. למעשה לגבי המכס על הוודקה, הוועדה לא תאשר את הפרט הזה, והוא יבוטל, וכל יתר הצו זה בהתאם...
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הצו? ירים את ידו. מי נגד? הצו אושר.

הצו אושר.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50

קוד המקור של הנתונים