ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/06/2010

מפגש עם חברי ועדת החינוך, המחקר והטכנולוגיה של פרלמנט קניה

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני








פרוטוקול מס' 53

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה

יום שלישי, כ"ו סיוון תש"ע (8 ביוני 2010), שעה 12:30
סדר היום
מפגש עם חברי ועדת החינוך, המחקר והטכנולוגיה של פרלמנט קניה
חברי הועדה
מאיר שטרית - היו"ר

אברהם מיכאלי
מוזמנים
שמואל בס - משרד החוץ

דוד קוץ- המשלחת מקניה

ברנבס – המשלחת מקניה

ד"ר וילבר אוטיצ'לו – המשלחת מקניה

שקילה עבדללה – המשלחת מקניה

לורטה – שגרירות קניה בישראל

ג'סילה – שגרירות קניה בישראל

מוטוני – שגרירות קניה בישראל
מנהלת הוועדה
ענת לוי

מפגש עם חברי ועדת החינוך, המחקר והטכנולוגיה של פרלמנט קניה
היו"ר מאיר שטרית
ברוך הבא לועדת המדע והטכנולוגיה. ביקורכם מהווה כבוד גדול עבורנו. הנני מלא תקווה כי הביקור בישראל יסב לכם הנאה מרובה. ברצוני לספר לכם בקצרה על מעשינו בועדה זאת. הועדה עוסקת בכל הנושאים הקשורים במדע, מחקר ופיתוח, והחוקים הקשורים למדע וטכנולוגיה. אשמח לענות כל שאלה שתתעורר בנושא.

דוד קוץ

תודה רבה לך. אנו מגיעים מקניה. אנחנו הנציגים של ועדת החינוך, מדע וטכנולוגיה. בבוקר נפגשנו עם ועדת החינוך. בקניה ישנם 210 מחוזות, כאשר לכל אחד מהם נציג משלו. אני היו"ר של הועדה ולידי הינה גברת שקילה המכובדת. היא הינה אחת מ12 שנבחרו. לידה נמצא ד"ר וילבר אוטיצ'לו המכובד, אשר מיצג את חלקה המערבי של קניה. ויש לנו גם את מר ברנבס, המיצג את מרכז קניה. לידו נמצא נציגנו בשגרירות קניה בישראל, שמארח אותנו בביקור זה. לידו מר ג'סילה, חבר צוות בפרלמנט שלנו. לידו נמצא מר מוטיני, שגם הוא עובד בשגרירות קניה כאן בישראל. בועדה שלנו נמצאים 11 חברים מתוך 222. מספר הועדות הכולל בפרלמנט הוא 27. הועדה שלנו קשורה למשרד הממשלתי והמשימה שלנו כאן הינה ללמוד כיצד אתם מתמודדים עם ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה. זהו תחום עליו נשמח לשמוע מכם.

יו"ר מאיר שטרית

אני מאמין כי החינוך הוא התשובה לכל הבעיות. צריך לתת לכל ילד את האפשרות להתקדם. אני מגיע ממשפחה לא עמידה. הגענו לישראל ב1957 וגרנו בבקתה ללא חשמל. כאשר הגעתי לישראל הייתי בן 10 בלבד, אך היה לי מזל משום שהמשכתי בלימודיי ולאחר התיכון המשכתי לאוניברסיטה. החינוך נתן לי את הכלים לתחרות. בישראל ישנו חוק חינוך חובה חינם. אם אתה נותן הזדמנות לכל ילד, הוא יכול לפרוץ ממעגל הבורות האכזרי. התלמידים התקדמו ללימוד מדע וטכנולוגיה. יש לנו זוכי פרס נובל. בתחום ההיי-טק הפכנו למעצמת על וICQ הינו רק דוגמא אחת לכך. הממשלה משקיעה בטכנולוגיה ומדע במושגי תל"ג. אני יודע שיחסנו עם קניה טובים מאוד. ל40 מליון אנשים בקניה יש פוטנציאל ענק. בעבר הצענו סיוע לכל מדינות אפריקה. בעבר מתוך כל 20 אנשים, 18 עסקו בחקלאות וכיום מתוך כל 20 אנשים רק אחד עוסק בחקלאות. כעת הדגש הוא על טכנולוגיה והיא אינה בגדר סוד, אנו מוכנים לחלוק עמכם את כל הידוע לנו.

דוד קוץ'

תודה רבה לך היו"ר. קניה תלויה במידה רבה בחקלאות. כאשר ישנה בצורת אנשינו מושפעים בצורה משמעותית. אנו עדין עוסקים הרבה בעבודת כפיים. אנחנו צריכים לעשות את המעבר. נעשה מחקר מקיף לצורך השגת ציוד. הייתה לנו הזדמנות לבקר בקיבוץ וצפינו בטכנולוגיה בה הם משתמשים, אך אנחנו חושבים שהשימוש בה הוא עדין יקר מדי עבור קניה. מהו התקציב עבור המחקר כאן, בישראל?

יו"ר מאיר שטרית

התל"ג שלנו עומד על 100 בליון דולרים. 4 בליון הולכים למחקר בכל התחומים. לא כל הכסף מגיע מן הממשלה, חלקו מגיע מתעשיות פרטיות. הממשלה מסייעת לכל חברה המשקיעה במחקר. יש לנו מדען בכיר, אשר מקבל תקציב של 1.3 בליון שקלים. ישנה ועדה המחליטה לגבי הקצאת הכספים. כמו כן, אנו משקיעים רבות בשוק המניות. חברות מכל העולם מגיעות לישראל בחיפוש אחר פרויקטי מחקר והצבא משתתף גם הוא. ישנו שילוב בין ההון, המחקר והידע. הבניה מתרחשת מלמטה למעלה. אם הייתי במקומכם, הייתי מעודד צעירים ללמוד טכנולוגיה. במהלך 10 שנים, הגיעו אלינו מליון מהגרים מרוסיה- לא היה להם דבר מלבד השכלתם ואנו נתנו להם אפשרות לערוך מחקרים ב"לולי תרנגולים".

דוד קוץ'

קרנות המיועדות למחקר מעניינות אותי במיוחד. דיברת על חברות הפונות לשוק המניות ואני מנסה להבין כיצד הן עושות זאת. חברות פרטיות המשקיעות במחקר. בקניה היה מצב בו במקום לשפר את מוצריהם, ניסו החברות הפרטיות לחסל את התחרות. כיצד ניתן למנוע מונופול? איך מעודדים תחרות חיובית?

יו"ר מאיר שטרית

לפי החוק בישראל, המדינה מסדירה מחירים עבור כל מי שיש לו יתר מ50% ממוצר מסוים. משרד התעשיה והמסחר אחראי לכך. זהו החוק, ללא קשר לסוג העסק בו מדובר. אנחנו כמובן מעודדים תחרות לצורך הורדת המחירים.

וילבר אוטיצ'לו
תודה לכם על התובנה לגבי ההתמודדות של ישראל עם נושאים אלה. איזו תוכנית אתם מטפחים בתיכונים או אף אוניברסיטאות, על מנת לעודד תלמידים ללימוד טכנולוגיה בכלל ועיסוק במחקר בפרט? הרי חייב להיות קידום כלשהו. וכמו כן, מהי ביוטכנולוגיה?

יו"ר מאיר שטרית

ישנו מכון וולקני, העוסק במחקר בתחום גנטיקה חקלאית. לדוגמא, הם מגדלים אבטיחים וענבים ללא גרעינים. הם פיתחו פלפלים בכל הצבעים וחציל לבן. הם הצליחו לפתח פרחים בצבעים שונים. ההנדסה החקלאית אמורה לשפר את היבולים.

וילבר אוטיצ'לו
במדינתנו ישנם ארגונים חוץ ממשלתיים בינלאומיים רבים, אשר מטיפים נגד מזון העובר שינויים גנטיים.

יו"ר מאיר שטרית

קיים ביטוי האומר כי הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. ארגון חוץ ממשלתי הינו בעל כוונות טובות אך בסוף הם מפספסים את המטרה. אתם צריכים לעודד את אנשי החוות הגדולות, במדינה, לגדל מזון בשילוב אמצעים מכניים. משלב מוקדם יש צורך בתמריץ אשר יעודד ילדים ונוער ללמוד מדע.

וילבר אוטיצ'לו
מה הכיוון שלכם לגבי מדעי החלל? על פני השטח נראה כי המדינות המתקדמות הולכות לחלל. איטליה השתמשה בקניה לצורך שילוח לוויינים. אנחנו מנסים לשלב בתוכניות שלנו את מדעי החלל.

יו"ר מאיר שטרית

מדעי החלל חשובים מאוד עבורנו. ישראל הינה אחת מן המדינות הבודדות אשר שיגרה לווין אל החלל. עשינו זאת מרוסיה. אנחנו עובדים על שיגור מיקרו לוויינים. אחר כך נוכל למכור מיקרו לוויינים בכל רחבי העולם והמחיר ירד. אנו גם מייצרים מזל"טים.

וילבר אוטיצ'לו
אנחנו מצפים בקוצר רוח לראות כיצד נוכל לשתף פעולה עם ישראל בתחום זה.

דוד קוץ'

תודה רבה לכם. חלק מן השאלות שלנו הצביעו על כך שאנו רחוקים עדין מהשגת מטרותינו. אנחנו צריכים שינוי גישה של הילדים וגם של המורים. באמצעות שיתוף פעולה עם יפן במהלך 10 השנים האחרונות, ניסינו לשנות את יכולותיהם של המורים. מר יו"ר, אני רוצה להודות לך עבור פגישה זאת. כעת אנחנו יכולים להכיר אחד את השני טוב יותר. אנחנו מעוניינים בחיזוק הקשר שלנו בעיקר בתחום הטכנולוגיה והמחקר. ברצוני להודות לך בשם הועדה ולהביע את תקוותינו לראותך בקניה.

הישיבה ננעלה

קוד המקור של הנתונים