ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/06/2010

חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (מס' 8), התשע"א-2011, הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (ועדות קבלה ביישובים קהילתיים בגליל ובנגב), התש"ע-2009

פרוטוקול

 
PAGE
41
ועדת החוקה, חוק ומשפט

8.6.2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 207

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, כ"ו בסיון התש"ע (8 ביוני 2010), שעה 9:00
סדר היום
1. הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (ועדות קבלה ביישובים קהילתיים בגליל ובנגב), התש"ע-2009, של קבוצת חברי הכנסת.

2.הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (ועדות קבלה ביישובים קהילתיים בגליל ובנגב), התש"ע-2009
נכחו
חברי הוועדה: אריה אלדד

טלב אלסאנע

אילן גילאון

ישראל חסון

שי חרמש

שלמה מולה

חנא סוייד
מוזמנים
עו"ד אריאל צבי


- ייעוץ וחקיקה אזרחי, משרד המשפטים

עו"ד אורי קידר


- מחלקת בג"צים, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

אורי זיגלמן


- רשם האגודות, משרד התמ"ת

עו"ד איטה ילין


- סגנית רשם האגודות השיתופיות, משרד התמ"ת

עו"ד דנה ביאלר


- מחלקה משפטית, רשם האגודות השיתופיות, משרד התמ"ת

עו"ד אהוד אמיתי

- מחלקה משפטית, רשם האגודות השיתופיות, משרד התמ"ת

שי דותן



- מנהלת רשות התכנון, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ברוך שוגרמן


- מנהל השירות לעבודה קהילתית, משרד הרווחה

עו"ד נועה צבי


- יועמ"ש, המשרד לפיתוח הנגב והגליל

עו"ד גיל גן-מור


- האגודה לזכויות האזרח

עו"ד דבי גילד-חיו

- האגודה לזכויות האזרח

רון שני



- ראש מועצה אזורית משגב\

עו"ד מיכל אופיר

- מינהל מקרקעי ישראל

לאה שלם
- מנהלת חטיבת קליטה וחברה בחטיבה להתיישבות, ההסתדרות הציונית

איתן בן דוד
- מזכ"ל תנועת המושבים

עו"ד מיכה דרורי
- מנהל המחלקה המשפטית, התנועה הקיבוצית

צבי פורת
- מרכז ועדת משק

דוד קוכמן
- מזכ"ל האיחוד החקלאי

עו"ד רון רוגין
- ארגונים כלכליים קיבוציים

יוחאי עתריה

ירון אונגר
- ממ"מ, הכנסת
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
רשמת פרלמנטרית
יפה קרינצה

1. הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (ועדות קבלה ביישובים קהילתיים בגליל ובנגב), התש"ע-2009, של קבוצת חברי הכנסת.

2.הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (ועדות קבלה ביישובים קהילתיים בגליל ובנגב), התש"ע-2009
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה. היום נתחיל לקרוא את החוק ולדון בסעיפיו השונים, אבל יש לי התחייבות מהפעם הקודמת. התחייבתי לאגודה לזכויות האזרח להשמיע את הטענות שלהם.
גיל גן מור
תודה, אדוני היושב ראש. הגשנו נייר עמדה בפעם שעברה, אשתדל לא לחזור על מה שכבר כתוב אלא להוסיף רק כמה דברים ולנסות לחדש.
היו"ר דוד רותם
האמת היא שאחרי שקראתי את נייר העמדה שלכם לא בדיוק הבנתי מה אתם רוצים להגיד. הצעת החוק מיותרת – הבנתי. יש את תיקון 7 והצעת החוק מיותרת. אתה יודע, אנחנו מחוקקים לא חוק אחד שהוא מיותר, אז יהיה עוד חוק מיותר. מה יקרה?
גיל גן מור
לא אתייחס לעניין הזה, אתייחס לחוק עצמו.
היו"ר דוד רותם
אבל החוק מיותר, אז כל מה שיהיה כתוב בו הוא מיותר.
גיל גן מור
אם הוא מיותר אפשר להסיר אותו, אם אתה בכל זאת מעוניין לקדם אותו, תרשה לי להתייחס אליו.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
גיל גן מור
ראשית, הזכות החוקתית לשוויון מחייבת הגנה על זכותו השווה של כל אדם לרכוש או לשכור יחידת דיור, בוודאי כשהיא נבנית על מקרקעי ציבור שהוקצו למגורים. אפליה שפוגעת בנגישות השווה לדיור פוגעת בזכויות הפרט, במיעוטים, בקבוצות מוחלשות.

אבל מעבר לשאלה המשפטית, הצעת החוק הזאת גלומה בה הכרעה ערכית חברתית, שכן הפרדה במגורים לכשעצמה פוגעת בחוסן החברתי. יש לה השלכות חברתיות שליליות מוכחות, שמעצימות את הנזקים החברתיים של דפוסי הפרדה מרחביים, שקיימים ממילא בחברה שלנו. בין הנזקים שניתן לציין ונמצאו במחקרים: הקצאת יתר לקבוצות חזקות והקצאת חסר לקבוצות מוחלשות, דחיקה של עניים ושל מיעוטים מחוץ למוקדי הכוח, חסימת יכולתן של קבוצות מסוימות לממש את הזכויות שלהן, ייצור חשיבה סטריאוטיפית על האחר, ניכור חברתי, התפוררות חברתית, מהומות חברתיות ואף אלימות. אני מתבסס על מאמר של גרשון גונטובניק, שפורסם לאחרונה בספר "קהילות מגודרות". אני ממליץ לכולם לקרוא.
ישראל חסון
מי זה?
היו"ר דוד רותם
עורך דין דוקטור גרשון גונטובניק.
ישראל חסון
מה ההתמחות שלו?
גיל גן מור
אפליה בדיור. לא בכדי נאבקות מדינות רבות בדפוסים של אפליה והפרדה במרחבי המגורים, גם של מיעוטים, גם של קבוצות מוחלשות, של עניים, וזאת באמצעות איסור של אפליה בקבלה למתחמי מגורים וגם באמצעות אסטרטגיות לקידום דיור בהישג יד, תמהיל חברתי וכדומה. ניתן לראות את זה גם בנייר המחקר של הכנסת, שצורף לחומרי הקריאה.

כמובן שהזכות לשוויון אינה מוחלטת. לעתים היא מתנגשת עם ערכים ועם אינטרסים נוגדים. אחת הטענות שנטענו פה היא שמדובר בחוק שיחזק את הפריפריה, שכן מדובר ביישובים מרוחקים שההומוגניות שבהם מהווה מקור משיכה כביכול לתושבים.

ראשית, רציתי לומר שאם רוצים לחזק את הפריפריה אז צריך קודם כל לדאוג לתושבי הפריפריה ולא להכפיף אותם למנגנוני סינון. דבר שני, אני רוצה למסור לוועדה את תוצאות המחקר שפורסם לאחרונה על-ידי בנק ישראל, שהראה כי דווקא הקמתן של קהילות בררניות והומוגניות, כמו היישובים הקהילתיים בגליל, מעודדת הגירה של אוכלוסייה משכילה, מבוססת מיישובים הטרוגניים בעלי אוכלוסייה מגוונת, לרבות עיירות הפיתוח בצפון, לאותן קהילות. הדבר הזה עלול להביא להגדלה של הפערים בין היישובים ברמת השירותים הציבוריים. המשמעות היא שתמיכה במנגנוני הסינון של היישובים הקהילתיים גם פוגעת ביישובים הוותיקים בפריפריה ומחלישה אותם.
הנה נתון מעניין
חמישית מהעוזבים את עיירות הפיתוח בצפון העוברים ליישובים קהילתיים הם האוכלוסייה החזקה ביותר של עיירות הפיתוח, לפי המחקר של בנק ישראל. לאורך זמן עזיבה של אוכלוסייה צעירה ומשכילה את עיירות הפיתוח בצפון עשוי לגרום לתהליך של הזנחה ולתהליך שבסופו יהפכו יישובים אלה לריכוזי עוני ומצוקה. גם החוקרים ליפשיץ וצ'מנסקי מצאו כי ההתיישבות ההומוגנית במצפה הגליל לא חיזקה ואף אולי החלישה את הבסיס הכלכלי האזורי.

כך שאם חברי הכנסת רוצים לחזק את הצפון, מוטב שישקיעו את מרצם בחיזוק היישובים הוותיקים ושילוב אוכלוסיות מגוונות יותר ביישובים הקהילתיים.
היו"ר דוד רותם
האם הזכות שלי לגור בקהילה הומוגנית - - - ?
גיל גן מור
מיד אני מגיע לזה. ובכן, מנגנוני הסינון רק פוגעים בתושבי הפריפריה, לפי המחקרים הללו. עוד נטען שלתושבים ביישוב קהילתי יש אינטרס לגיטימי לשמור על חיי הקהילה – זו הנקודה שאליה אתה מבקש שאתייחס. גם אם קיים אינטרס לגיטימי של תושבי היישובים בשמירה על חיי הקהילה, מדובר באינטרס המנוגד לערך השוויון, במיוחד כשמדובר בהקצאת קרקע ציבורית השייכת לכולם, ויש לאזן ביניהם.

לאור הסכנות והחסרונות הברורים בהפרדה במגורים אין מקום לתת לאינטרס בחיים בקהילה לגבור באופן אוטומטי על עקרון השוויון. יש להחילו בזהירות רבה, אם בכלל. לאינטרס בחיים בקהילה יש משקל רב יותר כאשר מדובר ביישובים קהילתיים קטנים, המבוססים על שיתופיות ותלות הדדית או במקרים של קהילת מיעוט תרבותית, המבקשת בעצמה להתבדל במרחב כדי להגן על תרבות, אך אין לתת משקל רב לאינטרס בחיי קהילה כשמדובר על קבוצה מקרב הרוב הדומיננטי, המבקשת להקים קהילה מגודרת והומוגנית מטעמי נוחות או איכות חיים מדומיינת ולסגור שערים בפני אוכלוסיות לא רצויות. במקרים בהם אכן יש אופי קהילתי מיוחד ליישוב הכלי המשפטי אינו הכלי המתאים להגן עליו. הליכי סינון אינם ערובה לשמירה על הקהילה, אך הם פוטנציאל ברור להדרה ולאפליה. אנחנו סבורים שעל-ידי הליכי קליטה נכונים ליישובים ניתן להבטיח שהמועמדים ישתלבו בצורה טובה ביישוב ואין צורך בחקיקה, שתעגן מנגנון של אפליה והדרה. .

הצעת החוק המונחת בפנינו אינה מבחינה בין האינטרסים הראויים להגנה לאלה שאינם ראויים והיא חלה גם על יישובים גדולים יחסית בעלי אופי פרברי ולא רק על יישובים קטנים עם תלות הדדית ושיתופיות רבה. יש לציין שהצעת החוק אף קיצונית יותר מהתפיסה של משרד המשפטים, שפורסמה בהחלטת המינהל האחרונה, לפיה רק ביישוב של 120 בתים ניתן יהיה לערוך הליכי סינון וביישובים שהם מעל 120 בתים ועד 500 בתים ניתן לדחות מועמד רק אם חוות הדעת הפסיכולוגית מצביעה כי קבלתו תפגע בחיי הקהילה. לכן אנחנו סבורים שהצעת החוק הנוכחית אינה עומדת במבחן חוקתי והצעת המינהל רק מדגישה את הקיצוניות של הצעת החוק הנוכחית.
ישראל חסון
האם מקובל עליך שהמחוקקים כאן יעצרו חוקים עוקפי בג"ץ אבל המשפטנים מרשים לעצמם ליצור החלטות עוקפות מחוקקים. זה בסדר?
גיל גן מור
אני לא מייצג את משרד המשפטים. יש פה נציגים של משרד המשפטים, תשאל אותם.
ישראל חסון
אני מציע שבשיעור הראשון לאזרחות תזכרו שפה מחוקקים ואין סמכות לאף אחד ליצור החלטות מנהליות עוקפות מחוקקים. זו הערה לסדר, הערה קטנה.
טלב אלסאנע
אבל לא הכול מותר למחוקקים. יש עקרונות, אנחנו לא חיים בהפקר. כל קריז שיעלה בדעתכם להעביר חוק - - -
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טלב אלסאנע - - -
טלב אלסאנע
משפטנים מנסים להכניס קצת היגיון.
שי חרמש
בינתיים פקידים לא ינהלו אותנו.
גיל גן מור
רק הבאתי את זה כדוגמה לאי הסבירות של ההצעה הנוכחית. העמדה שלנו הייתה עמדה ערכית, כפי ששמעתם, ולא משפטית בהכרח.
היו"ר דוד רותם
תודה.
חנא סוייד
יש לי הצעה.
היו"ר דוד רותם
כן, אדוני.
חנא סוייד
אדוני היושב ראש, כבר השתתפתי פעמיים בישיבות על הצעת החוק הזו. עדיין לא קיבלתי הסבר, מה התכלית הספציפית ומה התכלית הכללית של הצעת החוק הזו. האם הצעת החוק הזו באה לרפא בעיה קיימת או שהיא צופה פני עתיד – היא חוששת ממשהו ורוצה להקדים תרופה למכה? אני מבקש לשמוע את זה, שמציעי החוק יגידו את הדברים האלה בצורה מסודרת כך שנדע לקראת מה אנחנו הולכים.
היו"ר דוד רותם
אמרתי את זה גם בישיבה האשונה.
חנא סוייד
אני לא זוכר, אבל יכול להיות.

יש לי עוד שאלה. בדיון הזה מתעופפות כל מיני הגדרות, שלדעתי הן חובקות עולם, הן מסוכנות. אתן דוגמאות. בחומרים להצעת החוק אני רואה דברים שאני חושב שחובה להגדיר: אופי חברתי, אופי קהילתי, אופי מיוחד או ייחודי, מרקם תרבותי, אופי הומוגני. תסכימו אתי שכל המונחים האלה הם מאוד מסוכנים, הם טעונים מאוד. אנחנו מכירים אותם מתרבויות אחרות, מתקופות היסטוריות אחרות, שאפשר להכניס להם חומר נפץ והם יכולים להתפוצץ. כשמדברים על אופי חברתי; מה זה אופי חברתי? אנשים עם מוגבלויות - זה מאפיין חברתי או רק פיזיולוגי?
היו"ר דוד רותם
אם תשאל את חבר הכנסת גילאון הוא יגיד לך שזה ממש אופי, וגם מאפיין חברתי.
אילן גילאון
כפר למעשנים.
חנא סוייד
אז אתה מדבר על אופי הומוגני של יישוב.
היו"ר דוד רותם
תרשה לי לענות, ואלך מהסוף להתחלה. לגבי הנושא שאתה מעלה, לצורך כך אנחנו דנים בהכנה לקריאה ראשונה, הכנה לקריאה שניה והכנה לקריאה שלישית כדי שאת הדברים האלה תעלה בדיון ומה שצריך לתקן נתקן.
חנא סוייד
זה לא טעון תיקון, זה לא קיים. יש הנחה כאילו שהכול מובן כאן. אין כאן שום דבר מובן.
היו"ר דוד רותם
אז תגיד שאתה מבקש להגדיר את זה ולהגדיר את זה, ואנחנו נעשה את הדברים.
חנא סוייד
אז אני מאוד מבקש שהדברים שהעליתי, לפחות ההגדרות הספציפיות - - -
היו"ר דוד רותם
הכול נרשם. אתה שואל מהי מטרת החוק.
חנא סוייד
הספציפית והתכלית הכללית. מה הוא רוצה להשיג?
היו"ר דוד רותם
אגיד לך מה אני רוצה להשיג. מכיוון שאני מאמין בזכויות האזרח - לא בסיסמאות אלא בפועל, באמיתות - אז לדבר על אפליה והדרה, כשמדברים על כך שהמחקרים מראים שאנשים עוזבים את עיירות הפיתוח והולכים ליישובים האלה, אני טוען שהזכות שלי כאזרח היא גם לעזוב את יישוב הפיתוח ולעבור לגור במקום אחר שאני רוצה לגור בו עם אנשים שדומים לי. העובדה שבזה אני מחליש את עיירות הפיתוח, מבחינה תיאורטית זו בכלל לא טענה, כי מה הזכות של האזרח? האם המדינה יכולה להגיד לאזרח: אדוני, תלך לגור במקום כדי להרים את היישוב? בעונש אנחנו תמיד שואלים האם העונש הוא להרתיע אחרים או להעניש את הנאשם.
חנא סוייד
כלומר, אתה מדגיש את הזכות שלך לבחור מקום מגורים.
היו"ר דוד רותם
נכון.
חנא סוייד
הזכות של אזרח לבחור מקום מגורים היא זכות יסוד.
היו"ר דוד רותם
רק אתה שם את הנקודה לא במקום.
חנא סוייד
זה מה שהבנתי ממה שאתה אומר.
היו"ר דוד רותם
הזכות שלי לבחור את מקום המגורים נכונה לי ולחבריי שרוצים לגור במסגרת סגורה. אני לא מוכן לקבל שאפשר לכפות עליי מי יהיו השכנים שלי, כי זו כפייה שלא מסתדרת עם הנהלים ועם החיים שלי.
חנא סוייד
מה קודם למה?
היו"ר דוד רותם
זכויות האזרח קודמות לכול.
חנא סוייד
כלומר, הזכות לבחור מקום מגורים.
היו"ר דוד רותם
לא, הזכות שלי להחליט שאני רוצה לגור - - - בארצות הברית יש חבר מושבעים כי אדם צריך להישפט על-ידי בני הקהילה שלו. אני רוצה לגור בקהילה שאני יודע מי הם השכנים שלי ואיך ההתנהלות שלהם, כדי שנוכל לחיות במשפחה אחת. אני רואה יישוב קטן כמשפחה. אז בבית יש את קדמן ואני לא יכול לתת פליק לילדים שלי - - -
אילן גילאון
אדוני, בני דודים הם משפחה?
היו"ר דוד רותם
יש גם אחים שאני לא רוצה לגור אתם. אין לי בעיה לגור עם בני דודים.
אילן גילאון
· - - זה מוצדק?
היו"ר דוד רותם
יש אחים ובני דודים שאני לא רוצה להכיר אותם בכלל. זה לא דבר שכופים עליך. משפחה קשה לך לבחור כי אתה נולד לתוכה, אבל לפעמים אתה מנתק את הקשר. זו המטרה, המטרה היא לאפשר לחבורה של אנשים - - -
חנא סוייד
אתה עכשיו מתחיל לסכם הפוך. התחלת עם הבודד, שצריך לתת לו את הזכות לבחור את מקום המגורים שלו. הבנת שהסתבכת אז אתה הולך הפוך.
היו"ר דוד רותם
אני לא הסתבכתי בכלל, לכן אמרתי לך: אל תשים את הנקודה, כי אותה זכות של אדם אחד לבחור את מקום המגורים שלו יש גם למאה, שיש להם את הזכות לומר: אנחנו רוצים לבחור גם מי יהיו השכנים שלנו.
חנא סוייד
זה כבר פילטרים.
היו"ר דוד רותם
נכון.
טלב אלסאנע
אני סבור שגם בהגדרות שיש, אם אנחנו לוקחים את המושגים שיש בהצעת החוק: יישוב קהילתי, יישוב כפרי. יישוב כפרי – אגודה שיתופית שהרשם סיווג אותה כקיבוץ או מושב שיתופי או מושב עובדים או כפר שיתופי. אנחנו יודעים שבמסגרת ההגדרות האלה אין אף כפר ערבי שנכלל.
שי חרמש
רהט.
טלב אלסאנע
זה קיבוץ?
שי חרמש
לא, רהט פשוט משווק את המגרשים לפי משפחות. בחוזה המכרז ברהט כתוב - - - רק משפחת אל גרינאווי. זה לא ועדת קבלה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת חרמש, אני מבקש ממך לא להעביר אותנו למישורים האלה כי יצאנו מזה כבר, גמרנו.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, שאלתי ליוזמי הצעת החוק: במסגרת יישוב כפרי – כאשר יש לנו את ההגדרות האלה - האם יש יישוב ערבי אחד שנכלל בהגדרה של קיבוץ, מושב שיתופי, מושב עובדים או כפר שיתופי? כן או לא?
היו"ר דוד רותם
האם יש אגודה שיתופית להתיישבות שהקימו התושבים הערבים? אני לא יודע.
טלב אלסאנע
אתה עונה לי על שאלה בשאלה.
היו"ר דוד רותם
אני עונה לך על שאלה בשאלה כי אני יהודי.
טלב אלסאנע
אין.
אורי זליגמן
יש כפר שיתופי, עין חוד.
טלב אלסאנע
מה זה?
אורי זליגמן
ליד עין הוד יש עין חוד.
טלב אלסאנע
אני רוצה להמשיך, עוד לא סיימתי.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טלב אלסאנע, דקה. ניכנס לקרוא את הסעיפים, וכל סעיף שנגיע אליו ותהיה לך הערה תבקש לתקן. יש עוד אדם אחד שהתחייבתי לתת לו לדבר בישיבה הקודמת, ואחר כך נקרא את סעיפי החוק ואז תעיר את כל ההערות שלך.
טלב אלסאנע
יש לי הערה נוספת בקשר לדברים שאתה ציינת, היושב ראש.
היו"ר דוד רותם
לא, אתה לא מתווכח אתי.
טלב אלסאנע
זה היגיון של החוק, זה מציג את העיוות שבהיגיון שבחוק.
היו"ר דוד רותם
מה אני יכול לעשות שיש לי היגיון מעוות?
טלב אלסאנע
אתה מרשה שהכנסת תאשר חוק מעוות?
היו"ר דוד רותם
לא דיברנו על החוק, דיברנו על ההיגיון שלי. ההיגיון שלי מעוות – מקובל עליי.
ישראל חסון
דרך אגב, גם אני מחוקק. ההיגיון שלי לא מעוות יותר משלו.
טלב אלסאנע
היגיון מעוות לא מפריע לאף אחד, אם הוא מעגן אותו בחוק – זו בעיה של כולנו.
היו"ר דוד רותם
ישראל חסון אומר שאולי ההיגיון שלי מעוות, אבל בהצעת החוק שלו ושל שי חרמש אין היגיון מעוות. מר שוגרמן, בבקשה.
ברוך שוגרמן
אני רוצה להציג את עמדת משרד הרווחה והשירותים החברתיים בנושא, ואני רוצה להתחיל בזה שהמשרד רואה שוני בין הקהילות הכפריות הקטנות והתפקוד שלהן לבין קהילה עירונית גדולה, מגוונת וכו'. יש לנו ניסיון, בעיקר בשנים האחרונות, במעורבות בתהליכים חברתיים וקהילתיים בתוך הקהילות השונות – מושבים, קיבוצים, יישובים קהילתיים – בכל המועצות האזוריות בארץ.

בבחינה של השונות, אנחנו רואים שונות גם מניסיון וגם ממחקרים שמובילים אותנו מקצועית, שמתבססת על דברים שנוגעים לנושא כאן ולנושא של הצורך בהתאמה חברתית של חברי היישובים. דבר ראשון, על פי המחקרים קהילה קטנה - כאשר יש גם מנגנונים קהילתיים - דורשת מעורבות קהילתית מעל לרגיל, מעל למה שמצופה מכל אזרח שגר בעיר. אלה דברים שמבוססים גם על מחקרים ואנחנו גם יודעם אותם. הנושא של אגודה, ועד מקומי, ועדות וכו' נדרשים לתפקוד הקהילה. זאת אומרת, שנדרש מכל חבר שיתקבל לאותו יישוב גם ליטול על עצמו מעורבות חברתית. אין הדבר כך בעיר. מי שקונה בית בעיר או בעיירת פיתוח, לא נדרשת ממנו בדרך כלל, ולא תידרש ממנו על-ידי הקהילה, מעורבות קהילתית מוגדרת.
חנא סוייד
סליחה, אתה מציג כאן את עמדת המשרד או מצטט מחקרים?
ברוך שוגרמן
אני מציג את עמדת המשרד ואני גם מציג על מה התבססנו בעמדת המשרד.
חנא סוייד
זאת אומרת, זו עמדת המשרד.
ברוך שוגרמן
זו עמדת המשרד, שיש שונות בין הקהילות הכפריות.
חנא סוייד
שונות יש.
ברוך שוגרמן
כן, אבל בדברים מהותיים שמשפיעים על הצורך בהתאמה חברתית של הגרים בהם. אמשיך לפרט אז אולי הדברים יהיו יותר מובנים.

דבר שני, נורמות המקובלות בקהילה קטנה. כל סטייה מהנורמות האלה עלולה להשפיע ולהביא לא רק למשבר אישי ומשפחתי אלא למשבר קהילתי. אנחנו רואים את הדברים האלה בעיקר בקהילות קטנות, שמשברים שבעיר לא משפיעים על הקהילה, אנחנו רואים את ההשפעות על הקהילה הקטנה, הכפרית. הרבה פעמים אנחנו מעורבים במשברים האלה ומשקיעים משאבים לא קטנים כדי להתמודד אתם.

הדבר השלישי הוא הנושא של קונפליקטים בקהילה. הגיוון, כפי שצוין על-ידי האגודה לזכויות האזרח, יש לו צדדים רצויים אבל יש לו גם צדדים לא רצויים. בקהילות קטנות הצדדים של הגיוון יכולים להיות לא רצויים בזה שהם יביאו לקונפליקטים, קונפליקטים שלקהילה קטנה אין את המשאבים להתמודד אתם. מהמחקרים אנחנו יודעים שהגיוון החיובי יכול להיות דווקא גיוון מבחינת ידע, מידע. השונות בין חברי הקהילה לעומת הגיוון שישפיע ויגביר את הקונפליקטים, שזה גיוון שקשור בערכים ובמטרות של האנשים השונים בקהילה. לכן אנחנו רואים שאם במשך הזמן לא תהיה גם התאמה חברתית ובדיקת התאמה חברתית, אנחנו עלולים להביא לקונפליקטים שבהיסטוריה של ההתיישבות הביאו עד כדי פירוק יישובים.

דבר אחרון שאני רוצה להתייחס אליו הוא הנושא של החוסן החברתי והקהילתי. המשרד עוסק המון שנים בנושא של חוסן חברתי וקהילתי, דווקא בקהילות הקטנות. אנחנו יודעים שכל הדברים שציינתי, על פי המחקרים - גם מעורבות קהילתית, גם מניעת קונפליקטים - מגבירים את החוסן הקהילתי וההיפך עלול לפגוע בחוסן הקהילתי. המשרד חושב שביישובים האלה, שמוקמים על פי החלטות ממשלת ישראל והחלטות המדינה, המדינה מעוניינת בחוסן של היישובים, החוסן החברתי והקהילתי, ולכן יש צורך להמשיך לעשות מה שדרוש בנושא התאמת החברים בקהילות האלה לחיי הקהילה הקטנה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. רבותיי, נתחיל לקרוא את החוק.
אריאל צבי
בקצרה אתייחס באופן כללי. הממשלה תומכת בהצעת החוק, בתנאים ובתיאום. אני רוצה לדבר באופן כללי על ועדת קבלה באופן עקרוני. נקודת המוצא, כמו שאנחנו מכירים בפסיקה הישראלית - - -
היו"ר דוד רותם
נושא התיאום היה התחייבות של ישראל ושי? אני לא התחייבתי לתיאום.
אריאל צבי
לא התחייב אף אחד, הצגתי את עמדת הממשלה.
שי חרמש
היינו מוכנים להתחייב לנוסח מקורי, לא למה שמוצע כרגע.
ישראל חסון
נניח שסיכמנו על תיאום, מה ההגדרה של תיאום?
שי חרמש
שתקום בבוקר ותמצא חוק אחר.
היו"ר דוד רותם
מי שלא יודע מה זה תיאום, יגש אליי אחר כך.
אריאל צבי
אנחנו מדברים על הקצאה של מקרקעי ישראל והעיקרון הוא שההקצאה הזאת צריכה להיעשות בשוויון. יחד עם זאת, בית המשפט הכיר לאורך השנים גם בזכות לקהילתיות. לזכות הזאת יש שני היבטים; מהבחינה הפנימית היא מצדיקה שיתוף קנייני בין האנשים בתוך הקהילה; מבחינה חיצונית היא מאפשרת לבצע, במקרים מסוימים, הדרה של אחרים מכניסה לקהילה הזאת. כדי להצדיק את ההדרה אנחנו חושבים שצריכים להיות מאפיינים קהילתיים משמעותיים וצריך להראות שההדרה הזאת חיונית כדי שהקניין השיתופי הזה יצליח. מהבחינה הפרקטית אנחנו חושבים שוועדת הקבלה היא כלי חשוב. היא מכירה את הקהילה, היא כלי שיכול לאפשר את הבחינה הזאת. עם זאת, אנחנו חושבים חשוב לקבוע בהצעת החוק מנגנונים שימנעו ניצול לרעה של הזכות הזאת, ושוב אני מזכיר שמדברים פה על הקצאה של מינהל מקרקעי ישראל.

יש לנו גם הערות פרטניות לנוסח. הנוסח שהפיץ הייעוץ המשפטי הוא בסיס לדיון מבחינתנו, אני רק רוצה להזכיר את ההחלטה האחרונה של מינהל מקרקעי ישראל. ההחלטות האחרונות של מינהל מקרקעי ישראל, 1015, 1064, שהסדירו את הנושא של ועדות קבלה נתקפו בכמה וכמה עתירות לבג"ץ. חלק מהתגובה שלנו לעתירות היה הקמה של צוות בין-משרדי, שבחן שינויים אפשריים בהחלטות האלה. זה היה חלק ממהלך ארוך, והשלמה של המהלך הזה היו ההצעות לתיקון החלטה 1195. בוודאי שהדבר הזה לא נועד לפגוע בכנסת כהוא זה, בוודאי שהכנסת ריבונית לחוקק כרצונה וכמובן שהחלטת מינהל לא זאת שתגביל אותה.
שי חרמש
את ההחלטה שמבטלת את המחויבות להיות חבר באגודה כשאתה גר ביישוב?
אריאל צבי
אני לא מכיר החלטה כזאת.
שי חרמש
אני מכיר.
היו"ר דוד רותם
זה משהו אחר. מי היה בצוות שעסק בזה?
אורי זליגמן
שכחו שקיים רשם.
אריאל צבי
היו נציגים ממנהל מקרקעי ישראל ונציגים ממשרד המשפטים.
אורי זליגמן
והרשם לא היה.
שי חרמש
זו בסך הכול אגודה שיתופית, למה צריך רשם?
היו"ר דוד רותם
התנועות המיישבות היו שם?
אריאל צבי
למיטב ידיעתי, עמדתו של הרשם ועמדתם של גופים אחרים בהחלט נשמעו לפני הוועדה.
שי חרמש
כמו הציבור, וכמו כל אחד במדינה.
אריאל צבי
מהלך תיקון ההחלטה היה חלק ממהלך שהתחיל לפני הצעת החוק והסתיים עוד בשלב שהצעת החוק הייתה בשלבים מקדמיים. הטענה הזאת גם נטענה במסגרת ההליכים בבית המשפט, שראוי להקפיא את הדיון בעתירות נוכח הצעת החוק. ההחלטה של בית המשפט העליון הייתה שבגלל השלבים המקדמיים אין מניעה להמשיך בניהול העתירות, ממילא גם אנחנו המשכנו בעבודת הצוות ובקידום ההמלצות.
היו"ר דוד רותם
תודה. בבקשה, אדוני.
אילן גילאון
אני רוצה להציע איזשהו כיוון, דווקא מפני שאני לא יודע על היבלות של מי אני דורך. אני מאמין שערכי החירות והשוויון חייבים להיות מקוימים על אלפית המיקרון, עד כדי כך שהם משלימים אחד את השני. אי אפשר אחרת, כי אחרת העניין מתמוטט. אז מצד אחד אני מאמין באנשים שרוצים להגדיר את עצמם ולחיות עם דומיהם, ובדרך כלל הברירה הטבעית גם מביאה את האנשים לכך. אמרת מה קורה ברהט – אני לא מכיר הרבה אנשים שהלכו לקנות לעצמם את הבית ברהט.
שי חרמש
אי אפשר. אני רוצה, לא נותנים לי.
טלב אלסאנע
אני אתן לו.
שי חרמש
אי אפשר. אני לא גרינאווי.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טלב אלסאנע, חבר הכנסת שי חרמש – אני קורא לכם לסדר עם ראשונה. אוציא אתכם.
אילן גילאון
המידתיות במקרה הזה היא רק אוניברסאלית. לו היה מוגדר כאן שהמספר קובע או האופי המאוד מדויק והאוניברסאלי של המקום קובע. אני יכול לרצות להקים יישוב למהנדסים, אבל כל מהנדס יכול להיכנס לתוכו. זה ברור לגמרי.
ישראל חסון
איפה כתוב שלא? אתה טועה.
אילן גילאון
זה לא משנה אם קוראים לזה מושב, יישוב קהילתי או יישוב כפרי. הפרמטרים מי רשאי לגור שם הוא לפי אופי הקבוצה, שהוא האוניברסאלי, ולפי מספר האנשים שקובעים. אם העיקרון הזה ייקבע ולצד זה תהיה רשימה שנותנת מצד אחד את החירות שלי להתאגד ומצד שני את האוניברסאליות לכל פרט לבחור לעצמו את המסגרת – פתרת את הבעיה. אל תגיד לי שזה כתוב פה.
היו"ר דוד רותם
קודם כול, אני מסכים עם מה שאמרת. אבל זה מצב החוקי היום. כל קבוצת אנשים יכולה להקים אגודה שיתופית, לקבוע את התקנון, לקבוע בתקנון שאנחנו רוצים שחברים באגודה יהיו כאלה וכאלה. לדוגמה, אם אתה רוצה לגור ביישוב שלי, אז אתה צריך להיות דוס. זו בעיה, בעיה קשה.

דבר שני, כאשר המדינה מקצה את הקרקעות הציבוריות שלה יכולה כל אגודה שיתופית להתמודד על המשבצת.
אילן גילאון
אנחנו מדברים על רמת הפרט.
ישראל חסון
אילן, הצעת החוק הזו אומרת דבר מאוד פשוט; חלק מזכויות היסוד של האדם זה גם חופש ההתאגדות. בחופש ההתאגדות יש מנגנוני בקרה. זה אומר תקנון של יישוב, שחייב לקבל את האישור של רשם האגודות ועובר ביקורת שיפוטית. למשל, רצו חלק מהאגודות הללו לרשום: מגילת העצמאות, גיוס לצה"ל וערכי ההתנדבות. היועץ המשפטי לממשלה הודיע לרשם האגודות שזה לא יכול להיות במסגרת - - -
אילן גילאון
אני רוצה לדעת מה כן, לא מה לא.
ישראל חסון
יש את חופש ההתאגדות, ההתאגדות היא סביב תקנון שמאושר על-ידי כל המערכות הללו. מאותו רגע תראה מה מבנה ועדת הקבלה, תראה מה מבנה ועדת הערר – שאין ליישוב אפילו נציג בה - ותגיד לי עכשיו אם אין פה איזון ואפשרות לתת לכל אחד.
טלב אלסאנע
הקול השקט של חסון לא אומר שהוא צודק. המציאות היא אחרת.
ישראל חסון
אגיד לך יותר מזה. לפי דעתי, האיזון שיש היום בסוגיה של ההתיישבות, גם בגליל וגם בנגב, לא מופר על ידי שום בג"ץ ששואל למה 95% מהמכרזים של מינהל מקרקעי ישראל ליישובים הערבים הם לבני המקום בלבד. אף אחד לא שואל את השאלה הזו.
טלב אלסאנע
כמה יישובים הוקמו ב-60 השנים האחרונות בגליל ובנגב? המציאות היא כזו.
היו"ר דוד רותם
המציאות היא כזו, שיש בכנסת חברי כנסת שמייצגים את הציבור הזה שרוצה להתיישב, ויש חברי כנסת שמייצגים את אלה מעבר לקו הירוק.
חנא סוייד
חבר הכנסת חסון, שאלת שאלה. אני חושב שהיא שאלה ראויה, יש לי תשובה.
היו"ר דוד רותם
אתה לא צריך לענות לו והוא לא צריך לענות לך.
חנא סוייד
הוא העלה נקודה שהיא מאוד רלוונטית. הטענה שלו נכונה, אבל אני רוצה לענות לו.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה להמשיך את הוויכוח הזה כי הוא לא ייגמר. אני רוצה להתחיל לעבור על סעיפי החוק, ועל כל סעיף כל אחד יעיר את ההערות שלו.
חנא סוייד
זה לגופו של עניין. אדוני היושב ראש, לוויכוח הזה לא יזיק מה שאני הולך להגיד.
היו"ר דוד רותם
מה שמזיק לי זה הוויכוח, כי אני מוגבל בזמנים ורוצה להתחיל לעבור על החוק.
חנא סוייד
לא אעכב אותך, רק אגיד שבמכרזים ביישובים הערביים זה נכון שיש דרישה שאלה שיכולים לגשת הם בני המקום. אבל הם מתנים את זה בזה שאתה בן המקום שלוש שנים. הדרך היא פשוטה מאוד; אתה נכנס ליישוב, אף אחד לא יכול למנוע ממך. אתה צובר ותק של שלוש שנים ואתה כבר בן המקום. אבל לטכניקה שמציעים כאן אין דרך העקיפה החופשית הזאת. זו התשובה.
ישראל חסון
אני מכבד אותך ואותו, אני לא עונה.
חנא סוייד
כי זו האמת, זה בדיוק מה שקורה. אני מכיר את זה, עסקתי בזה וזה מה שקורה בשטח. לכן אין פה חידושים.
היו"ר דוד רותם
זו בדיוק זכות האזרח שמדברים עליה כל הזמן. אני לא רוצה לגור שלוש שנים ביישוב.
חנא סוייד
אתה יכול להירשם ולא לגור. אתה לא מבין מה שאני אומר.
היו"ר דוד רותם
אבל אני לא רוצה לשקר.
חנא סוייד
אתה יכול לגור בתל אביב, להירשם בעילבון ואחרי שלוש שנים אתה יכול להגיד: אני בן עילבון.
היו"ר דוד רותם
אבל כפי שאתה יודע, אני לא משקר. יש שם מכרז? אני לא רוצה שיגבילו את זכותי. אבל זו לא זכות האזרח שלי, כי אני יהודי ולא ערבי.
חנא סוייד
זה כבר סיפור אחר. דיברתי על - - -
היו"ר דוד רותם
אתה מדבר על הגבלת זכויות באדמות המדינה, שרק לאזרחים שגרים שם מותר לקנות אותן.
חנא סוייד
דיברתי על השיטה, שקל מאוד לעקוף אותה.
היו"ר דוד רותם
אני לא אוהב לעקוף. אני אוהב ללכת בדרך המלך.
אילן גילאון
בסדר, אתה אומר את הדברים כפי שצריך לומר אותם, אז יש בעיה.
סיגל קוגוט
רציתי להגיד מה הנחה אותנו כשישבנו עם משרד המשפטים ועם חברי הכנסת למצוא נוסח בסיס לתחילת העבודה. הלכנו לפי הגישה שיוצגה בוועדה על-ידי פרופסור גביזון לגבי שאלת החוקתיות וזכותו של הרוב לקהילתיות. אנחנו לא מתחמקים מהבעיה. אנחנו יודעים שההצעה הזאת הולכת בין טיפות, שההצעה הזאת יכולה להביא גם לשימושים קשים, שגם המציעים רוצים למנוע אותם. יחד עם זאת, ניסינו למצוא קווים שמבוססים על טיעונים.

אגיד בקצרה את ארבעת הטיעונים שנמצאים במסמך שנמצא בפניכם, של פרופסור גביזון שיעצה לוועדה בענייני חוקה, בענייני מקרקעי ישראל. היכולת של אדם לממש את עצמו היא בקהילה, וגם לרוב שחי ביישוב קטן יש זכות להרגיש בבית. אנשים אינם חיים לעצמם וחלק חשוב מזהותם נקבע לפי הנוחות שיש להם בסביבה. נטען כאן שלמיעוט יש אפשרות לפעול במכרזים או לבסס יישובים לעצמו. יש טיעון שמדבר על אי רצון להיטמע על-ידי המיעוט ואי כפייה של הרוב לתוך ההיטמעות הזו. אבל הטיעון הזה מאפשר לפעמים גם לאנשים שנמצאים באוכלוסיית הרוב לחיות כדרכם, במיוחד במציאות שיש חשש שהתהליך יפגע ביכולת של מישהו שמשתייך לקהילת הרוב באותו יישוב קטן להמשיך לחיות באותה דרך שהוא בחר לעצמו.

הדבר השני זה שאי אפשר להתעלם מזה שיש כאן דרישה, שמובילה כפי גם נציג משרד הרווחה, לטבע ששתי הקהילות לא רוצות להיטמע אחת בשניה. זה לא שאחת מנסה לכפות את הערכים שלה על השניה או רוצה להטמיע את השניה בה. אבל כאן יש סכסוך לאומי ויש תחושת איום הדדית, ואין טעם להתעלם מהדבר הזה.
היו"ר דוד רותם
אני מבקש לא להכניס לחוק הזה את הסכסוכים הלאומיים.
סיגל קוגוט
זה היה חלק מהבסיס לזה שהעילות שקבענו פה, בין היתר, חייבו איזושהי תוצאה של פגיעה. לא יכולנו להתעלם מזה שיש קהילות שיש להן רצון ולפעמים גם אינטרסים מוצדקים לחיות יחד, אבל הקו התחתון שבא לידי ביטוי, לפחות בעילות שקבענו כאן, זה שהקבלה תהיה פגיעה באותו אורח חיים, כי אם אין פגיעה קשה לך להצדיק את אי הקבלה.
טלב אלסאנע
יש מידה מסוימת של פגיעה, השאלה היא מידת הסבירות. באיזו רמה זה מתקבל על הדעת ובאיזו רמה זה מחייב לקחת את זה בחשבון.
סיגל קוגוט
נכון, זה בפרטים של ההצעה. אבל רציתי שיהיה ברור שמצד אחד הבעיה הייתה על השולחן ומצד שני, הקו התחתון, שהבנו גם מהכתיבה של מי שתומך ביכולת של הרוב גם לרצות לחיות בקהילות, במיוחד כשזה יישובים קטנים, זה שאם הקבלה של מי שאינו משתלב תפגע במרקם של היישוב. זה מה שניסינו כשדיברנו על העילות.
חנא סוייד
יש סקלה לכמת את הפגיעה?
סיגל קוגוט
על זה נדבר בהגדרות.
חנא סוייד
זה לגעת או לקעקע, פה השאלה.
סיגל קוגוט
אוקיי, יש ביטויים שונים להגדיר פגיעה.
חנא סוייד
לכן אמרתי שיש הרבה דברים שאנחנו מדברים עליהם ולא מגדירים אותם. לתת הגנה אבסולוטית, מאה אחוז - - -
סיגל קוגוט
לא מתכוונים להגנה אבסולוטית.
חנא סוייד
אני יכול להבין מה שאת אומרת אם העניין מגיע עד כדי איום, אבל לא פגיעה. אנחנו, בחברה האנושית, צריכים לסבול פגיעות.
סיגל קוגוט
פגיעות מסוימות, נכון. עוצמת הפגיעה משנה.
היו"ר דוד רותם
לא, אני לא מסכים אתך שאנחנו צריכים לסבול פגיעות.
חנא סוייד
הערה שניה, אני רואה שזו לא כוונת המשורר. הוא אומר שהוא מסתייג ממה שאת אומרת.
היו"ר דוד רותם
כפי שאתה יודע, אצלי הכלל הוא שיועצים משפטיים הם רק יועצים, הם לא מחייבים אף אחד. זה לא ממשלה פה. בממשלה היועץ המשפטי מחייב, פה הם רק יועצים.
סיגל קוגוט
הדבר השני, מנגנוני הבקרה והתהליך שניסינו להתוות כאן – וישבנו גם חלק מחברי הכנסת המציעים וזה היה מקובל עליהם – הם כאלה שיבטיחו ראייה של פריזמה רחבה ולא רק שיקולים מאוד צרים. גם ועדות הקבלה המקוריות, שאפשר לדון על ההרכב שלהן, גם ועדות הערר וגם הביקורת השיפוטית מבטיחים שזה יהיה הליך שחוץ מהעילות שלו - שאפשר יהיה להצדיק אותן - יהיה מבורר בצורה כזו שלא תהיה פגיעת יתר בזכות אלא שהיא תהיה מוגבלת לאותו אינטרס שיש רצון להגן עליו. כלומר, גם ההליך וגם העילות. זו הקדמה כללית.

נתחיל לקרוא את הצעת החוק. "1. בפקודת האגודות השיתופיות" - כאן כבר יש לנו הערה של משרד המשפטים, שחשב שזה לא החוק הנכון לתקן.
אורי זליגמן
יש לי הערה עוד לפני זה. שם החוק שונה ונכנס בו דבר נוסף. ועדות קבלה – היה צריך להיות ביישובים, הוספתם יישובים כפריים. היישובים הכפריים הוגדרו גם: קיבוץ, מושב שיתופי, מושב עובדים - - -
סיגל קוגוט
על זה זה לא יחול. זה יחול על הקהילתיים בלבד, תיכף תראה את זה.
אריאל צבי
לגבי האכסניה החקיקתית, למעשה החוק יוצר מנגנון להקצאת קרקעות ביישובים קהילתיים, ואנחנו חושבים שהמקום הוא בחוק מינהל מקרקעי ישראל ולא בפקודת האגודות השיתופיות. אמנם הפקודה מסדירה את ההליכים של ההתאגדות של אגודה שיתופית, כל מיני היבטים בפעילות שלה, אבל - - -
שי חרמש
כלומר, כל המהות היא מקרקעין. כל מה שמדובר זה עסקות נדל"ן? אתה אומר להעביר את זה למינהל מקרקעי ישראל, זאת אומרת כל מהות ההתיישבות במדינת ישראל זה עסקאות נדל"ן; לא קהילה, לא תרבות - - -
היו"ר דוד רותם
שי, אין ויכוח. הוא אמר את דעתו, שמענו אותה. אני לא מקבל את זה, אבל זו עמדת משרד המשפטים.
חנא סוייד
אני רוצה לבטא את דעתי בעניין הזה. אכן, זו לא המסגרת הנכונה לדון בעניין הזה כי הקצאת הקרקע, הקצאת המשאב הציבורי שהוא הקרקע, היא דבר מרכזי כאן. בלי קרקע, מקום פיזי שהאגודה הזו תבטא את עצמה בו, זה לא יקום, לא יהיה.
שי חרמש
ויום אחרי הקצאת הקרקע?
היו"ר דוד רותם
די, אי אפשר ככה.
חנא סוייד
מכיוון שהקרקע היא תנאי הכרחי לכל הדיון הזה, לכל התממשות החוק הזה, המקום הראוי להכליל את התיקון הוא במסגרת חוק מינהל מקרקעי ישראל.
היו"ר דוד רותם
התשובה היא לא, מסיבה אחת פשוטה. אנחנו עוסקים באגודות שיתופיות, אנחנו עוסקים בוועדות קבלה לאגודות שיתופיות. אני לא עוסק פה בהקצאת מקרקעין. אני אומר שאני רוצה להקים אגודה שיתופית, שיש לה זכות לאגד את החברים שלה, לבחור את החברים שלה – מי יהיה חבר ומי לא יהיה חבר. אני יכול לספר לך סוד; לפעמים אגודה שיתופית מוקמת עשר שנים לפני שמוקצית לה קרקע ואני רוצה שאלה שהולכים אתי לקבל את הקצאת הקרקע, אני רוצה לבחור אותם מראש. אני אומר: רבותי, אני רוצה לגור ביישוב מסוים. לכן זה לא קשור להקצאת קרקעות, כי יכול להיות שגם לא נקבל הקצאת קרקעות.
חנא סוייד
אתה אומר משהו והחוק אומר בדיוק דבר הפוך. סעיף 6ג – ערר על החלטות ועדת הקבלה, אתה נותן כמעט סמכות בלעדית של המינהל להחליט לגבי האנשים שניגשים לוועדות הקבלה.
היו"ר דוד רותם
קודם כול, הרי אתה יודע טוב מאוד שזה לא אני, זו הצעה - - -
חנא סוייד
זו לא מטרה דינמית, אני צריך לדעת עם מי לדבר. אני מדבר על הטקסט.
היו"ר דוד רותם
אתה מדבר על טקסט שאף אחד עוד לא הסכים עליו.
חנא סוייד
עכשיו אתם משפרים או ממציאים?
היו"ר דוד רותם
לא משפרים ולא מתקנים. יש את הצעת החוק המקורית, בא הייעוץ המשפטי ומציע - - -
חנא סוייד
אבל זה לא מונח כאן.
היו"ר דוד רותם
מה שאתה מחזיק ביד זה הצעת הייעוץ המשפטי.
חנא סוייד
אני קורא ממה שיש לי ביד, שזו הצעת הוועדה. אתה לא יכול להביא אותי לישיבה כאשר החומר שאתה נותן לי מטעם הוועדה זה לא החומר.
היו"ר דוד רותם
זה נוסח לדיון.
אליעזר שטרן
יש את הנוסח המקורי של הצעת החוק, כשההצעות שלנו מופיעות בקווים שמדגישים את השינויים.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת חנא סוייד, יש את הצעת החוק המקורית, שהיא ההצעה שאנחנו הצענו. אחר כך בא הייעוץ המשפטי ואומר: אני ממליץ - - -
חנא סוייד
נותנים לי חומר, אומרים לי זה נוסח לדיון.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת חנא סוייד, תן לי להסביר לך איך זה עובד בוועדה הזאת. יש את הצעת החוק המקורית. על הצעת החוק המקורית, כפי שהיא מופיעה במה שאתה מחזיק ביד - - -
חנא סוייד
זה נוסח לדיון.
היו"ר דוד רותם
נכון. הייעוץ המשפטי מציע נוסח, כשאתה רואה שיש חלק מהדברים שהם מחוקים ויש חלק, שהוא מסביר בהדגשה. זה נסוח לדיון. לא מוסכם על-ידי, לא מוסכם על-ידך, עוד לא הסכמנו לשום דבר.
חנא סוייד
בסדר, אבל זה לא מבטל את ההערה שלי. בכל זאת, זה דבר שיוצא מהוועדה. כשאני בא לדיון אני צריך להתייחס לדברים הכתובים כאן.
היו"ר דוד רותם
אתה צריך להתייחס לכל מה שכתוב בדף הזה, גם למה שמחוק וגם למה שלא מחוק.
חנא סוייד
אז אתה אומר לי את זה לשים בצד?
היו"ר דוד רותם
אתה לא מקשיב למה שאומרים לך כי אתה רוצה להגיד את מה שאתה רוצה להגיד.
חנא סוייד
תאמין לי שלא נכון.
היו"ר דוד רותם
אני אומר לך דבר נורא פשוט - תקרא את כל הדף הזה, כולל המחיקות ותדע. הדיון יתבסס על ההערות של הייעוץ המשפטי, שמציע למחוק חלק מהסעיפים, אבל לא מוכרחים לקבל את ההצעות של הייעוץ המשפטי. מה שאתה צריך לחשוב זה כל החוק בנוסח המקורי שלו.

זה לא הנוסח המקורי, אבל בא הייעוץ המשפטי ואומר שכדי שתהיה שקיפות לערר ולא יהיה מצב של שרירות לב, לוקחים גורמים חיצוניים, ולכן הוא הכניס את המינהל.
חנא סוייד
בסדר. ביחס להערה שלי ובהתייחס להערה של הייעוץ המשפטי, אני אומר שהכלי החקיקתי לא צריך להיות חוק אגודות שיתופיות אלא דווקא חוק מינהל מקרקעי ישראל. ההצדקה לזה היא שאתה למינהל את הסמכות העליונה להחליט.
היו"ר דוד רותם
לשיטתך, זה צריך להיות בכלל בחוק בתי המשפט כי תמיד אפשר יהיה לפנות אחר כך - - -
חנא סוייד
זה בכל דבר.
היו"ר דוד רותם
אם כך, בהיגיון שלך הכול צריך להיות בחוק בתי המשפט. זה שאני נותן למינהל מקרקעי ישראל מעמד בוועדת הערר - - -
חנא סוייד
אילו לא היית עורך דין הייתי יכול לקחת את ההערה הזאת ברצינות. אבל מעורך דין אני לא הייתי לוקח את זה ברצינות.
היו"ר דוד רותם
מאוד ברצינות. נאמר שהייתי כותב שוועדת הערר מורכבת מנציג לשכת עורכי הדין, משרד ראש הממשלה ומשרד החקלאות.
חנא סוייד
אז אתה מפזר, אין לי בעיה. זה מה שאני אומר.
היו"ר דוד רותם
גם פה זה מפוזר. יש רק נציג אחד של מינהל מקרקעי ישראל בוועדת הערר.
חנא סוייד
הבהרתי שאני מתכוון לכך שההרכב המוצע של ועדת הערר יש בו רוב למינהל מקרקעי ישראל.
אליעזר שטרן
אולי נדון בזה כשנגיע להרכב של ועדת הערר.
חנא סוייד
כנראה שאני קראתי רק את ההצעה. אתה בכלל לא התייחסת אליה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת חרמש, בבקשה.
שי חרמש
אדוני היושב, אני חושב שמערבבים סובב ומסובב. הקרקע היא אמצעי ולא מטרה. המטרה היא היישוב הקהילתי, המטרה היא הלכידות החברתית, המטרה היא ההומוגניות של יישוב קהילתי קטן. אין מה לעשות, היות שאי אפשר לתלות במגדל תלוי באוויר שמים אותו על הקרקע. אתה הופך את הקרקע למהות העניין במקום להבין שמהות העניין היא היישוב והאנשים. הקרקע היא האמצעי והמטרה היא האנשים. הרעיון להעביר את זה למינהל הוא ניסיון להעביר עניין שהוא חברתי, קהילתי, תרבותי לעניין נדל"ני -קרקעי.

מישהו התבלבל – לא מישהו אחד - מנסים להפוך את החוק הזה לחוק שעוסק בענייני הקצאות קרקע ונדל"ן במקום להבין שהחוק הזה עוסק בבני אדם, בקהילה, בחברה, בתרבות, בזכות היחיד לבחור לעצמו את סביבת המגורים שלו. מה אפשר לעשות? היות ואי אפשר לתלות את זה באוויר שמים את זה על הקרקע, להפוך את הקרקע למהות העניין זה להפוך על פניו את כל מטרת החוק. בשם יוזמי החוק אני יכול להגיד שזו לא הכוונה והעברת הנושא למינהל מקרקעי ישראל, מכובדי המלומד, לפחות מבחינתי ואני מניח שזה גם על דעת ישראל חסון - אנחנו מתנגדים לזה התנגדות מוחלטת. זה איננו חוק נדל"ן, זה איננו חוק הקצאת קרקע. זה חוק שעוסק במהות ובליבת נושא היישוב הקהילתי והאגודה השיתופית. כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר. הקרקע היא אמצעי בלבד.
חנא סוייד
אתה פוגע במינהל מקרקעי ישראל. מינהל מקרקעי ישראל זה גוף נדל"ן?
שי חרמש
ועוד איך, הוא גדול סוחרי הנדל"ן במדינה. אין סוחר נדל"ן גדול יותר ממינהל מקרקעי ישראל.
היו"ר דוד רותם
חנא, אני מניח שניפגש ב-13:00 בוועדה המשותפת לענייני חוק התכנון והבנייה ואני רוצה שגם שם מינהל מקרקעי ישראל זה לא נדל"ן.
שי חרמש
אגב, זו זכות גדולה שאתם באים היום להגן על המינהל. אני חושב שהם יהיו מאוד מאושרים לשמוע שאתה מגן עליהם. הם מחכים לדיון הזה. אגב, זה אותו מינהל שלא מקצה קרקע להרחבת יישובים ערביים, כפי ששמענו קודם.
היו"ר דוד רותם
אנחנו ממשיכים.
סיגל קוגוט
אחרי ההגדרה "אגודה מרכזית" מחקנו את הגליל והנגב מהטעם הבא, שנומק כרגע על-ידי חבר הכנסת חרמש. העיסוק כאן הוא במהותם של יישובים ואנשים, באפיונם ובאינטרס לאפשר להם לקבל או לא לקבל מי שמתאים, לא מתאים או פוגע במרקם של היישוב. זה נראה אחר כך, אבל זה לא רלוונטי במובן הזה, המיקום של היישוב, ולכן חשבנו שצריך למחוק את שתי ההגדרות האלה. האם יש למישהו הערות?
שי חרמש
מוסכם.
ישראל חסון
אני מוכרח להודות שזו לא הייתה רוח הדברים שהתכוונתי אליה, ואסביר את עצמי. השוני בין פריפריה, בהגדרה שלה, לבין מקום שהוא לא פריפריאלי זה התלות של הפרט ברקמה החברתית, מה שלא בהכרח נכון ליישוב שנמצא במרכז. בעברית הכי פשוטה, התלות של הפרט במציאת כל מיני דברים חלופיים ביישוב שנמצא בהר חלוץ שונה לגמרי מפרט שנמצא ברשפון: לשירותים, לחינוך – כמעט לכל דבר ועניין. אין לו חלופות והתלות שלו בפריפריה היא הרבה יותר גדולה במרקם החברתי. לפיכך בהצעה שלי בידלתי את זה באזורים לאזורים הללו. זה ההיגיון מאחורי זה. אני אומר לך שלא הייתי שם את ידי בלנסות לתת לכפר ויתקין אותה סמכות שאני נותן לפריפריה, כי אני לא חושב שהתלות שלהם היא תלות זהה.
היו"ר דוד רותם
למה הזכות של מי שגר בכפר ויתקין לבחור את השכנים שלו היא לא אותה זכות של מי שגר בהר חלוץ?
ישראל חסון
אני מוכן לשמור לו על הזכות במאפיינים אחרים, אני לא בטוח שבדבר הזה. יש עוד מנגנונים - שזה מה שחבר הכנסת חרמש טען – שמינהל מקרקעי ישראל ביטלו וזה החובה להיות חבר באגודה, שזה חלק מהמנגנון לקבוע, לבחור מי יכול להיות חבר באגודה ומי לא. אבל זה דיון אחר. לא הייתי רוצה לתת את המנגנון הזה לכל יישוב בכל רחבי הארץ.
סיגל קוגוט
אתה גם יכול לאפיין, אתה יכול לקבוע אפיון של מרחק רב ממקום עירוני או מרחק רב משירותים.
ישראל חסון
לעשות את הדבר הזה, לפי דעתי, זה מאוד מסובך כי להגדיר מרחק רב במדינת ישראל זה מסובך. ההבדל בין קרבה לחיפה או קרבה לכרמיאל כבר משנה את מה שאפשר לקבל.
ירון אונגר
לגבי הנגב והגליל, אני חושב שיש נקודה אחת שכדאי לחדד ואני חושב שהיא עולה בקנה אחד עם הדברים של חבר הכנסת חסון. הוזכר הנושא של הוויכוח בין המלומדים לגבי הזכות לתרבות. הבדיקה של הדברים שנאמרו בהקשר הזה מלמדת שיש אכן ויכוח. הוזכרה עמדתה של פרופ' גביזון שמאפשרת לקהילה לקבל ייחוד תרבותי ששומר על האופי של הקהילה. אבל גם היא מסייגת את העמדה שלה כשהיא אומרת שזה חייב להיות סוג של קהילה תרבותית שחווה איזה שהוא סוג של איום.
סיגל קוגוט
ברור, זה מה שאמרנו.
ירון אונגר
אם יש איום, יש טעם בייחוד החוק למקומות שהם קצת מרוחקים כי לכאורה מקומות במרכז חווים פחות איום. אני לא אומר את זה אמפירית, אבל על פניו כך נראה.
סיגל קוגוט
אבל גם לשיטתך אפשר למצוא אפיון אחר, לא טריטוריאלי. זה לא תמיד יהיה בגליל ובנגב, אם כי מבחן טכני יש בו ערך כי הוא קל ליישום, אבל יש בו גם נזק כי לא תמיד הוא מכיל הכול, ולפעמים הוא רחב מדי וגם צר מדי בעת ובעונה אחת. אז גם לשיטתך אפשר למצוא אפיון נוסף ליישובים האלה, שהוא לא רק הגדרה טריטוריאלית.

דבר שני, לגבי תחושת האיום או הפגיעה, אנחנו יכולים להגיע לזה בסעיפים האחרים כשמדברים בעילה – מה רמת הפגיעה או איזה סוג של התאמה או איך מגדירים את היישוב.
ירון אונגר
נכון להיום זה לא מופיע.
סיגל קוגוט
זה מופיע, אם כי אפשר לחדד את זה או להרחיב את זה, כפי שהוער כאן.
חנא סוייד
איך אתה מודד איום בספרה הזאת שאנחנו מדברים עליה? איך אתה מכמת איום?
ירון אונגר
אין לי מושג איך לכמת.
חנא סוייד
אם הבנתי נכון, אמרת עכשיו שרמת האיום בגליל יותר גדולה מאשר במרכז. כלומר, יש לך איזושהי סקאלה שעל פיה אתה מודד איום. מהי? אולי תפרט.
ירון אונגר
אין שום סקלה למדידת איום.
חנא סוייד
אז איך אתה קובע?
ישראל חסון
אני אעזור לך.
חנא סוייד
ביקשתי שהוא יעזור לי. הוא כאן הכין מסמך מלומד, חזקה עליו שהוא יודע.
ישראל חסון
הנציג של האגודה לזכויות האזרח ציין את החלשת יישובי הפיתוח. הוא לא השלים את התמונה וציין שיש בגליל כבר מזה שמונה שנים, לפי נתוני משרד השיכון, הגירה שלילית של 4.5% בשנה. מידת הרגישות והיכולת להמשיך לקיים את אותם יישובים קהילתיים, בגלל בעיות תעסוקה, בגלל בעיות - - -
חנא סוייד
אבל החוק הזה לא חל עליהם. אתה מנסה עכשיו - - -
ישראל חסון
אולי תיתן לי פעם להשלים טיעון?
חנא סוייד
אבל כאילו הצעת חוק ולא הבנת אותו לעומק. אתה מנסה עכשיו לדבר על יישובים שהם כבר קיימים. החוק הזה לא חל עליהם בכלל. ככה הבנתי.
ישראל חסון
אני מוכרח להגיד לכם משהו - אם לא תיתנו להשלים טיעון, אז ההמשך הטבעי של הדבר הזה - - -
חנא סוייד
מי זה אתם? אולי תפסיק עם זה? נמאס. מה זה אתם? אתה מדבר אליי.
ישראל חסון
ביקשתי סליחה.
חנא סוייד
אני מקבל את הסליחה.
טלב אלסאנע
חסון אומר לך, חבר הכנסת סוייד, על פי הקריטריונים האלה אתה לא משתלב במרקם החברתי- הפוליטי-הציוני של הוועדה ולכן אתה לא עונה על הקריטריונים שלו. אתה לא יכול להשתתף בדיון בכלל. זה מה שהוא רוצה להגיד.
ישראל חסון
ידידי חנא סוייד, אתה יודע - ואחזור על זה בפעם המאה - אני מכבד, קשוב ורוצה לענות לך. אני מבקש, תנו להשלים את הטיעון משום שאם כל פעם נקטע אחד את השני בטיעון אז האלטרנטיבה לדבר הזה היא לא להתייחס לטיעון ולהמשיך הלאה כי ממילא אי אפשר להשלים.

קודם כול, זה חל על היישובים הקיימים ועל היכולת לשמר אותם. היישובים הקהילתיים הללו זה אורגן חי – אנשים יוצאים ואנשים באים. אתה משמר את הרקמה הזו. אם אתה שואל למה להפריד את ההפרדה הזו, אז אני אומר לך שהיכולת לאכלס ביישוב קהילתי בפריפריה יותר קטנה מהיכולת לאכלס ביישוב קהילתי במרכז. זה נורמלי, כולנו מבינים את זה ואי אפשר להסתיר. לפיכך, מידת הרגישות של היישובים הללו יותר גבוהה. אני לא יודע למה הוא קורא איום. אני לא רוצה פרשנות; אני מתכוון לכל מילה שאני אומר. אני רוצה להבטיח את המשך הקיום המשותף והיפה שיש לנו בגליל. זה מה שאני רוצה.
חנא סוייד
אני דווקא רוצה להצטרף לדעה שלך בקשר לתחולה בנגב ובגליל. אני מסכים שלא כדאי שזה יהיה גם במרכז, כי במרכז יהיה כל כך הרבה לחץ להיכנס ליישובים האלה ומשרדי עורכי הדין בתל אביב יפוצצו את החוק הזה. זה מטעמים פרקטיים.
היו"ר דוד רותם
מה יעשו עורכי הדין בתל אביב?
חנא סוייד
יפוצצו את החוק.
שי חרמש
בניירת.
חנא סוייד
יקעקעו.
טלב אלסאנע
יש לי שאלה לחבר הכנסת חסון. אם אני וחבר הכנסת סוייד רוצים להקים יישוב קהילתי, האם יש סיכוי שיקום יישוב כזה?
ישראל חסון
לא יודע, תשאל את רשם האגודות.
טלב אלסאנע
יישוב - כולל הקצאת הקרקע, כולל שהיישוב יקום על פני האדמה.
שי חרמש
אתה לא צריך את זה בנגב. אתה עושה את זה לבד.
טלב אלסאנע
יש אנשים שרוצים לקבוע מי יהיו השכנים שלהם, כי כבר בחרו איפה רוצים לגור ועוברים לשלב בחירת השכנים. יש כאלה שלא מצאו את המקום לגור בו. אז יש לנו אנשים שתהיה להם את הפריבילגיה לא רק לגור, הם גם יקבעו ויסננו, ויש כאלה שאין להם איפה לגור. קודם כל הזכות למגורים ואחר כך הפריבילגיה לבחור את השכנים. שאלתי היא עניינית, האם יש סיכוי שצעירים ערבים יכולים להתאגד ולהקים יישוב קהילתי?
רון שני
אענה בתור ראש מועצה במשגב, לא בתור רשם. התשובה היא כן, בפירוש כן. הם מוזמנים.
טלב אלסאנע
מה הם צריכים לעשות? זה מעשי או תיאורטי? היה בשנים האחרונות דבר כזה?
חנא סוייד
יש פה דיאלוג חיובי.
היו"ר דוד רותם
אין לי זמן לשיחות.
טלב אלסאנע
אני רוצה לדעת אם החוק הזה יכול לשרת אותי או לא.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, קח את ראש המועצה, החדר שלי פתוח, שבו שם. לא פה.
אליעזר שטרן
חבר הכנסת חסון, שמת את האצבע בעיקר על היסוד של התלות ההדדית. העניין של הזכות לקהילתיות, שהיושב ראש דיבר עליו בהתחלה, הוא רחב יותר מעניין התלות. התלות היא מרכיב מסוים בתוך העניין הקהילתי, אם מחליטים שרוצים לאמץ את זה. זכות הקהילתיות היא רחבה יותר והיא קיימת גם במקרה שבו אין תלות הדדית.
ישראל חסון
אני חושב שליישובים קהילתיים במקומות אחרים עומדים כלים נוספים לשמור על הקהילתיות שלהם. הכלים האלה נתקפו על-ידי החלטת מועצת מינהל מקרקעי ישראל וכשנגיע לטפל ביישובים הללו אני רוצה להחזיר להם כלי, אבל יותר מוחלש מהכלי הזה. זה הכול. אני לא חייב להפעיל את כל עוצמת הכלים לכל רוחב החזית תחת ההגדרה הזו. ישנם יישובים שהם יותר מאוימים, פחות מאוימים – אני לא יודע להגדיר את ההגדרה הזאת, ולפיכך מראש אמרתי שאני רוצה להחיל את זה על הפריפריה לפי ההגדרה שלה, על פי החוק לפיתוח הגליל והנגב.
היו"ר דוד רותם
תודה. רשמתי את ההערה של חבר הכנסת חסון ונראה מה לעשות.
חנא סוייד
אדוני היושב ראש, אני חייב לצאת מהישיבה. אני מניח שעכשיו ניכנס לשלב ההגדרות. אני מבקש שההערה הראשונית שהעליתי בעניין הגדרת מושגים שלדעתי הם בעייתיים – אופי חברתי, אופי קהילתי ומרקם תרבותי - ימצאו את הביטוי שלה.
היו"ר דוד רותם
אני מבטיח לך שגם אם נעבור על הסעיפים האלה, בישיבה הבאה אאפשר לך לחזור אליהם.
חנא סוייד
תודה רבה.
סיגל קוגוט
יש לי שאלה אחת, כי חשבתי שאולי הבעיה שחבר הכנסת חסון העלה נפתרת בדרך הטבע. הרי ההצעה הזאת מתעסקת עם מספר מסוים של בתי אב. מבחינת הנתונים – גם הממ"מ בדק את הנתונים האלה - האם לא רוב מוחלט של המקרים האלה ממילא לא מתקיימים באזור המרכז?
היו"ר דוד רותם
יכול להיות מצב שמחר אקים יישוב חדש.
סיגל קוגוט
נכון, אבל מבחינה כמותית, כשאתה חושב על הסכנות בחוק או על הטעם למקם אותו באזורים מסוימים - - -
אורי זליגמן
מבחינה כמותית, החוק הזה היה ראוי שיחול על כל הארץ, כי שם לא הגענו גם ל-500.
ישראל חסון
תמ"א 35 לא מאפשרת ליישובים כפריים לגדול מעבר למספר מסוים. הם נופלים, רובם המכריע, בתוך במסגרת הזו. לא רציתי להחיל את זה על רשפון.
היו"ר דוד רותם
גם אם אני מקבל את הטיעון שלך, אם אנחנו מכניסים את הגליל והנגב אתה צריך להכניס גם את השטחים הכבושים.
ישראל חסון
איזה שטחים כבושים? איפה יש שטחים כבושים?
היו"ר דוד רותם
יהודה, שומרון.
שי חרמש
מהעובדה שמהמסמך של הממ"מ עולה שמדובר על חלק קטן מכל הקטגוריה של יישובים קהילתיים מעיד על כמה החוק הזה מידתי ומטפל באותם יישובים שבהם באמת יש בעיה של חוסן ויכולת לשרוד ולהתקיים. הייתי יותר מודאג אם היית מראה במסמך הממ"מ שהחוק מקיף 500 יישובים. אבל היות שהוא מקיף רק חלק קטן מהם, זה נותן את המידתיות של החוק ומקל על החקיקה. הוא בא לטפל באותם מקומות שיש בעיה. מקום שיש 500 משפחות מתוך 500 אין בעיה.
היו"ר דוד רותם
אבל אין לכם בעיה שנוסיף גם את יישובי יהודה ושומרון.
שי חרמש
כל עוד הם נמצאים שם ולא פינו אותם אין בעיה.
סיגל קוגוט
אם החוק כולל את הנגב והגליל אין צורך, כי אתה עושה את זה לפי אפיון של יישוב.
אילן גילאון
כל עוד אף אחד לא רוצה להגיע לשם אין בעיה.
סיגל קוגוט
"ועדת קבלה כמשמעותה ב-6ב". אני מציעה שנדון קודם בעילות.
אורי זליגמן
המחיקה של הסעיף הזה תשנה את מהות הצעת החוק. בהצעת החוק הייתה ועדת קבלה בהתאם לתקנון האגודה ופה יותר מאוחר עושים ועדת קבלה מיוחדת. היא סותרת בכלל את דיני האגודות השיתופיות. ועדת הקבלה הקיימת של היישוב, בגלל שיש בעיה מול המינהל והקצאת הקרקע, אז יש ועדת ערר - זה מה שכתבו מציעי החוק. מה שפה עושים, עושים את הוועדה הראשונית כוועדה מוגבלת לחלוטין ולא מייצגת את היישוב עצמו.
שי חרמש
היושב ראש הוא נציג ממשלה.
אורי זיגלמן
לכן צריך להשאיר את מה שהיה קודם.
סיגל קוגוט
יש רוב לאינטרס של היישוב בוועדה הזו.
שי חרמש
היושב הוא בכלל נציג הממשלה. למה? מה קרה?
סיגל קוגוט
כדי ליצור איזון בשיקולים.
אורי זליגמן
עד להחלטות האחרונות של המינהל, שבעקבותיהן הציעו את הצעת החוק, היה מקובל שהיישוב מקבל את ההחלטה ואחר כך יש ועדת ערר שדנה אם ההחלטה נכונה או לא נכונה. זה מה שהייתה הצעת החוק. השינוי הזה, מחיקת ועדת הקבלה פה, משנה את כל מהות החוק.
סיגל קוגוט
לא חולקים על זה, פשוט אמרנו ש נדון בזה כשנגיע לסעיף ההוא.
אורי זליגמן
אז אי אפשר למחוק את זה.
סיגל קוגוט
לא מחקנו. רוצים קודם לדון בעילות ואז בהליך.
אורי זליגמן
אז ההערה שלי היא שצריך להשאיר את זה ואת סעיף 6ב, כשנגיע אליו, לבטל.
סיגל קוגוט
אוקיי. "ועדת ערר" – ועדת ערר שהוקמה לפי סעיף 6ג. (2) אחרי ההגדרה "ועד" יבוא: "זכויות במקרקעין" – זכויות חכירה, שכירות או הרשאה ושימוש במקרקעי ישראל כמשמעותם בחוק יסוד: מקרקעי ישראל". כאן נראה לי שכדאי שהגורמים המקצועיים ייתנו הסבר בדיוק, כי אחר כך יש סעיף שמדבר על מה החוק חל.
היו"ר דוד רותם
רק צריך לתקן גם פה, משום שביו"ש אין מקרקעי ישראל. על פי הגדרת חוק יסוד: מקרקעי ישראל אין מקרקעי ישראל ביהודה ושומרון ולכן צריך לכתוב את ההגדרה בדרך אחרת.
שי חרמש
המינהל עוסק רק בקרקעות קבועות?
היו"ר דוד רותם
אם אתה חושב שאתה גר ביישוב קבוע יש לי בשבילך הפתעה.
אריאל צבי
בגלל שהצעת החוק מתכוונת בעיקר להרחבות וליישובים קהילתיים, שם לפי מה שאני יודע המנגנון של הקצאת הקרקע הוא בחכירה, אני לא חושב שצריך להתייחס פה בהגדרה להרשאה. אני לא יודע מה זה. חזקה ושימוש זה חסר משמעות בהקשר הזה.
היו"ר דוד רותם
אלא במקומות שיש בהם חוזה משולש או שיש רשות - - -
אריאל צבי
ביישובים קהילתיים ובהרחבות שעליהן חלה הצעת החוק זה לא עניין - - -
היו"ר דוד רותם
היא לא חלה רק על הרחבות. היא חלה על כל מיני מקומות.
רון רוגין
ברוב היישובים הקהילתיים המצב הוא הרשאה.
אריאל צבי
אין חוכר?
רון רוגין
ביישובים הקהילתיים בגליל, במצפים, בחלק גדול מהם, זה עדיין ברשות.
אריאל צבי
עוד דבר שכדאי להוסיף פה זה שלא תמיד הזכות רשומה בפועל על שם החוכר, בדרך כלל הזכות רשומה במרשם המקרקעין על שם המינהל.
היו"ר דוד רותם
ולכן צריך את ההרשאה והשימוש. בר רשות הוא הרי אחד הדברים הכי משונים במדינת ישראל. חוק המקרקעין לא מזכיר את ההגדרה של בר רשות. להיפך, בר רשות היה קיים קודם ובחוק המקרקעין כתוב שאין זכויות אובליגטוריות במקרקעין.
אריאל צבי
לא התכוונתי לבר רשות, התכוונתי לחוכר. לא תמיד החוכר של המינהל רשום אז יכול להיות שצריך להוסיף גם מי שזכאי להירשם לחוכר.
סיגל קוגוט
במיוחד שכתוב כאן שימוש. הוא לפחות משתמש, לא? מה זה שימוש?
אריאל צבי
יש גם מישהו שיש לו זכות חכירה, רק שהיא לא רשומה. אז צריך לרשום שהוא זכאי להירשם כחוכר.
היו"ר דוד רותם
אם הזכות לא רשומה אז יש לו הרשאה. הרישום במדינת ישראל הוא לא דקלרטיבי, הוא קונסטיטוטיבי. אם לא רשמו את הזכות על שמו אז הוא לא חוכר. זה החוק. זה נכון שצריך גם לשנות את חוק המקרקעין בכל העניין הזה, אבל בינתיים עוד לא משנים אותו.
אריאל צבי
אני מתכוון למצב שבו יש חוכר שיש לו חוזה חכירה מול המינהל, אין לו חוזה של הרשאה ושימוש אבל זכות החכירה לא רשומה במרשם המקרקעין.
היו"ר דוד רותם
אז אין לו זכות חכירה.
אריאל צבי
לכן צריך לרשום שהוא זכאי להירשם כחוכר, כדי שהחוק הזה יוכל לחול עליו.
רון רוגין
אני חושב שזה נכון. אם אתה מגדיר חכירה כהגדרתה בחוק המקרקעין - - -
טלב אלסאנע
אם מישהו מעביר זכויותיו בירושה - - - ?
סיגל קוגוט
נדבר על זה בסעיף אחר, יש כאן בעיה. נגיע לזה בסעיף של העברה מכוח דין, אבל זה לא בהגדרה.

אקרא שתי הגדרות ששייכות אחת לשנייה כי אחת מנוסחת בשביל השניה. "(3) "יישוב כפרי" – יישוב המאוגד כאגודה שיתופית שהרשם סיווג אותה כקיבוץ, כמושב שיתופי, כמושב עובדים וככפר שיתופי. "יישוב קהילתי" – יישוב המאוגד כאגודה שיתופית שהרשם סיווג אותה כיישוב קהילתי כפרי או כאגודה שיתופית להתיישבות קהילתית או הרחבה של יישוב כפרי המאוגדת כאגודה שיתופית שהרשם סיווג אותה כיישוב קהילתי כפרי או כאגודה שיתופית להתיישבות קהילתית, שמתקיימים בו כל אלה:

(1) מספר בתי האב בו אינו עולה על 500; (2)המספר המרבי של יחידות הדיור ביישוב הוגבל בהתאם לתוכנית מתאר ארצית או תוכנית מתאר מחוזית, כמשמעותן בחוק התכנון והבנייה".
היו"ר דוד רותם
זה לא תנאים מצטברים.
סיגל קוגוט
זה כן תנאים מצטברים.
שי חרמש
זה התנאי. אתה לא יכול להגדיל יישוב ללא תוכנית המתאר.
היו"ר דוד רותם
יכול להיות שהיישוב הזה יכול לגדול ל-600 בתי אב.
שי חרמש
מעבר ל-500 החוק לא חל עליו.
היו"ר דוד רותם
יפה, אבל אני רוצה שהוא יחול על ה-500 הראשונים.
שי חרמש
ברגע שהוא חוצה את קו ה-500 הוא מיותר.
דוד קוכמן
צריך להיות "שמתקיים בו אחד מאלה" לא "אחד מאלה".
סיגל קוגוט
זה הנוסח המקורי. זה נכון שזה תנאים מצטברים.
היו"ר דוד רותם
מכיוון שאנחנו מתקנים כל מיני דברים, אנחנו יכולים לתקן גם את זה.
סיגל קוגוט
אם מתכוונים שהיישוב הזה יהיה יישוב גדול ולא יחולו בו המאפיינים האלה, אז זה שהוא מתחיל בתור קטן משנה את הרציונאל? למה שזה לא יהיה תנאים מצטברים?
דבי גילד-חיו
זה חייב להיות תנאים מצטברים. הרעיון הוא להטיל את ההגבלות על יישוב קטן – אתם החלטתם שזה יהיה עד 500. הסעיף השני בסך הכול קובע שמראש צריכה להיות הגבלה, כלומר זה לא יכול להיות יישוב שגדל עד לכלל עיר, זאת הכוונה, אלא שהוא מראש מוגדר כיישוב קהילתי או כפרי. זה משהו יותר טכני, שפשוט מצוין שהוא מוגבל. חייבת להיות הגדרה כזאת, זה בסך הכול מעיד על זה שזה לא יגדל לעיר. אתם אומרים שבכל מקרה זה לא יהיה ביישוב שיש בו יותר מ-500.
היו"ר דוד רותם
העניין הוא פשוט; אם זה תנאים מצטברים, פירושו של דבר שהיישוב, גם כשהוא עם 100 בתי אב לא יוגדר כיישוב קהילתי כי כתוב שיישוב קהילתי זה וזה, ובתנאי שיש בו את שני התנאים המצטברים. דהיינו, אם תוכנית המתאר אומרת שאפשר יהיה לבנות שם 700 יחידות דיור, הוא ממילא לא ייכנס להגדרה של יישוב קהילתי.
דבי גילד-חיו
בסעיף השני לא כתוב מה המגבלה, רק כתוב שצריכה להיות מגבלה על גודל. אם אתה עושה אותם נפרדים אתה צריך להגדיר.
היו"ר דוד רותם
נניח שהיישוב הוגבל בתב"א ל-10,000 יחידות דיור.
דבי גילד-חיו
אז אין בעיה, זה לא מפריע לך.
היו"ר דוד רותם
זה מפריע לי, כי ברגע שאמרתי שבהתקיים שני אלה הוא לא יכול להיות בהגדרה של יישוב קהילתי - - -
דבי גילד-חיו
אבל בסעיף ב אין הגבלת גודל.
היו"ר דוד רותם
לכן לקחתי הגבלת גודל של 10,000.
דבי גילד-חיו
אתה יכול לעשות נפרד, אבל אם אתה רוצה לשמור על זה שהוא יהיה יישוב קטן צריך להכניס בסעיף ב שהוא הוגדר עד לגודל ולציין איזה גודל.
סיגל קוגוט
נכון.
היו"ר דוד רותם
הגודל לא חשוב לי.
דבי גילד-חיו
הוא חשוב, כי מדובר פה על יישובים קטנים.
היו"ר דוד רותם
כי אני אומר שצריך להכניס סעיף שאומר שסעיף ב יחול לאחר שהגיעו ל-500.
סיגל קוגוט
למה? אם מתוכננת עיר, שבהתחלה היא עדיין קטנה אבל מתוכננת להיות עיר בלי ערבות הדדית, אז אני צריכה להגיד מההתחלה שיחולו כללים של ערבות הדדית גבוהה?
היו"ר דוד רותם
אם אתם מכירים את מדינת ישראל, כל יישוב אמור להגיע להיות תל אביב.
טלב אלסאנע
הצחקת אותי.
מיכה דרורי
לדעתי, הניסוח הוא בסדר. יש במדינת ישראל, בפרט למספר קטן של יישובים שהם הערים הגדולות, הגבלה. מה שיקרה זה שכשיעברו את ה-500 יפסיק לחול גם הכלל השני. הבקשה שלנו היא למחוק לחלוטין את הגדרת יישוב כפרי, היא עושה תיאבון לכל מיני אנשים. זה פשוט צריך לצאת מהחוק בכלל. בהגדרת יישוב קהילתי צריך לתקן את ההגדרה של ההרחבה הקהילתית וזה יפתור את בעיית ההרחבות.
היו"ר דוד רותם
למה?
סיגל קוגוט
הוא יוצא מהחוק. זו כל הכוונה של ההגדרה שלו – להוציא אותו מהחוק.
היו"ר דוד רותם
למה צריך להוציא אותו מהחוק?
מיכה דרורי
מכיוון שכשהוא קיים בחוק יש פקודת האגודות השיתופיות, תהיה בחוק ההגדרה הזאת ואנחנו רואים שכבר אנשים ניסו להכניס כל מיני הגבלות על הנושא של יישוב כפרי. יישוב כפרי לא קשור לעניין.
היו"ר דוד רותם
קיבוץ הוא יישוב כפרי, אתה אומר.
מיכה דרורי
כן. הוא הוכנס לכאן רק לצורך הגדרות לא לשום צורך פרקטי. לצורך הגדרות – בואו נגדיר בלעדיו. נציע לכם ניסוח שלא צריך אותו.
היו"ר דוד רותם
אתה אומר נאמר ככה: נוציא את הקיבוצים מהסיפור הזה.
סיגל קוגוט
הם ייצאו מהסיפור. האם מה שאתה מתכוון זה שבמקום להגדיר יישוב כפרי בתוך ההגדרה של יישוב קהילתי, נדאג שזה שיחול רק על ההרחבות?
מיכה דרורי
בדיוק. שתהיה הגדרה להרחבה קהילתית, לא ליישוב כפרי.
אריאל צבי
גם אנחנו חושבים שאפשר למחוק את סעיף קטן (2). מבדיקה שאני עשיתי זו באמת קבוצה ריקה. בהגדרה, מספר התושבים של יישוב מוגבל בתמ"מ או בתמ"א, לכן בכל מקרה התנאי הזה הוא חסר משמעות בהקשר הזה.
סיגל קוגוט
ממה שראינו מהממ"מ כל ההגבלות זה עד 500.
מיכה דרורי
זה לגבי לוח 2, מושבים וקיבוצים.
סיגל קוגוט
אני לא מדברת על הקיבוצים אלא על שני התנאים המצטברים.
מיכה דרורי
ההגבלה המספרית בתמ"א 35 קיימת רק בלוח 2. בלוח 2 יש רק שני סוגי יישובים: קיבוצים ומושבים. שאר היישובים במדינה מוגדרים לפי נוסחאות – או לפי נוסחת צמיחה או לפי זה שאין להם הגבלה, כמו הערים הגדולות.
ירון אונגר
אבל אתה לא מדבר על הסיווג.
מיכה דרורי
אני אומר שלוח 2 אך ורק קיבוצים ומושבים. יש נוסחת הגבלה גם לגבי יישובים קהילתיים, גם לגבי יישובים מיוחדים אבל בשיטה אחרת, לא בלוח 2.
רון שני
אני מצטער לומר שזה לא נכון. בתמ"א 35 לכל ההתיישבות הכפרית, ולא משנה אם זה מושב, קיבוץ או מה ההגדרה שלה, יש מגבלת גודל.
מיכה דרורי
אני אומר שיש שני סוגי מגבלה.
רון שני
מגבלת גודל מספרית, לא נוסחה ולא כלום.
סיגל קוגוט
אנחנו רואים את המספר, שזה עד 500.
רון שני
לכל יישוב יש את המספר שלו, אבל הוא נע בין 250 ל-600.
היו"ר דוד רותם
אני מבין שאתם רוצים שבקיבוצים אתם לא רוצים שתהיה שום הגבלה על הקליטה.
מיכה דרורי
לא, אנחנו רוצים שבקיבוצים לא תהיה תחולה לחוק הזה.
היו"ר דוד רותם
איך אתקבל לקיבוץ?
מיכה דרורי
על ידי זה שתבוא ותעבור הצבעה בקלפי. בקיבוצים ובמושבים, באותם יישובים שהחליטו לעשות את זה, יש מושג שנקרא "הרחבה קהילתית".
היו"ר דוד רותם
עזוב את ההרחבה הקהילתית. למה שזה לא יחול על קיבוץ?
מיכה דרורי
כי כל מה שדיברת קודם, על פרויקט דיור, לא שייך לקיבוץ ולא שייך למושב. מושב וקיבוץ זה לא פרויקט דיור. זו אגודה שיתופית שיש לה עקרונות הרבה יותר רחבים ותחומי שיתוף בין החברים הרבה יותר רחבים מסתם מגורים. תנאי הקבלה למושב ולקיבוץ - - -
היו"ר דוד רותם
כפר שמריהו.
מיכה דרורי
כפר שמריהו הוא לא מושב ולא קיבוץ.
איתן בן דוד
הוא לא מושב.
דוד קוכמן
עבר להיות מועצה מקומית.
היו"ר דוד רותם
כפר מלל הוא מושב, לא?
איתן בן דוד
כפר מלל זה מושב.
טלב אלסאנע
ברגע שיש ויכוח בין היהודים אני לא רוצה להפריע לכם, אתם עושים עבודה טובה. שמתי לב שכל מה שאנחנו מעלים אתם הולכים נגד. אז אני רוצה להגיד: החוק הזה מצוין, תקדמו אותו, תחילו אותו על כל הערים, על כל הכפרים. זה לתפארת הדמוקרטיה בישראל. בדרך הזו תתחילו לחשוב.
היו"ר דוד רותם
אני יכול עכשיו להצביע על החוק ותצביע בעד?
טלב אלסאנע
בתנאי שזה לא יחול רק על 500 בתי אב אלא על כולם – כל הערים, כל הכפרים, גם בתוך האוטובוסים, גם בתוך בתי הספר.
ישראל חסון
אני רוצה להבין את הרצון שלך להוציא את ההתיישבות הכפרית מהעניין. ההחלטה שמועצת מינהל מקרקעי ישראל קיבלה אומרת שאני לא חייב להיות חבר באגודה על מנת להתקבל.
מיכה דרורי
החלטה כזאת עוד אין.
היו"ר דוד רותם
למה אתם מדברים על החלטות של המינהל? מה מעניין אתכם ההחלטות של המינהל?
ישראל חסון
ברגע שהוא מוציא את ההתיישבות הכפרית הם עוברים למגרש אחר, התחולה הזו לא קיימת עליה. אז אני שואל מה יעמוד לו להגנה מחר, כשירצו לקנות את קיבוץ נווה ים או קיבוץ גבת.
היו"ר דוד רותם
התנועה הקיבוצית יודעת להסתדר.
שי חרמש
הלוואי שהיינו כך.
מיכה דרורי
זה נכון שיש ניסיון לקעקע את זה. יכול להיות שנצטרך את עזרתך בחקיקה נוספת להגן על הקיבוצים והמושבים. כרגע המנגנון של ועדות קבלה הוא לא המנגנון המתאים במה שאנחנו קוראים הנחלות החקלאיות. אני מדבר גם על המושב וגם על הקיבוץ – כאשר אני קולט חבר באגודה שהוא בעל זכויות מלאות בנחלה והוא בעל זכויות וחובות מלאות באגודה, בית המשפט העליון מכיר בכך שזה נקבע לפי תקנון האגודה ובהצבעה של חבריה, בלי שום ועדה. בינתיים, נכון להיום, זה עיקרון שמוגן על ידי בית המשפט העליון. החוק הזה, אם הוא רוצה למנוע את הבעיה, הוא עלול לצאת מקלל במקום מברך. זאת אומרת, הוא עלול לחסל לנו את הזכות שיש לנו היום לקלוט את החברים שלנו.
ישראל חסון
למה החוק הזה מחייב אותך לנהוג כך ולא להמשיך לנהוג כפי שנהגת עד היום?
מיכה דרורי
מכיוון שאם החוק הזה יקבע מנגנון מנדטורי בחקיקה ראשית, שהקבלה ליישוב חקלאי, גם של חבר אגודה רגיל, היא באמצעות ועדת קבלה, הוא נוטל את הסכמות מחברי האגודה ומעביר אותה לוועדה.
ישראל חסון
אם יישוב קהילתי הוא סוברני על סמך התקנון שלו לקבוע לעצמו תחולה אחרת במנגנון - המנגנון קבוע. האם המנגנון הזה מחייב יישוב כפרי לפעול רק על פיו או שהוא יכול - - -?
סיגל קוגוט
כן. אנחנו מפרשים שההחלטות של מינהל מקרקעי ישראל ממרץ יכולות להיות גם אם החוק הזה יתקבל לפי הטקסט הזה, כי למינהל מקרקעי ישראל מותר, במסגרת משהו שלא סותר את החוק אבל מפרט אותו ומדגיש מבחנים ביצועיים, להגיד מה הפרשנות שלו לחוק הזה. אבל מה שאומר לך נציג הקיבוצים שכרגע יש להם מנגנון שמוכר על יד בית המשפט ושהוא מנגנון שהוא מסתדרים, והחוק הזה יכול לפגוע.
שי חרמש
האם המינהל יכול להחליט שחוק החוזים האחידים חל על כל התחום הזה ומשמעותו שהחוק הזה מיותר?
סיגל קוגוט
זה לא חוזים אחידים. זה בסך הכול אומר שכל עוד ההחלטה של המינהל לא סותרת את החוק הזה אלא מהווה פירוט שלו - שניהם חיים יחד.
שי חרמש
ואם הוא סותר, מי גובר?
סיגל קוגוט
החוק.
ישראל חסון
מי נציג המינהל? משיחה שקיימתי עם גורם שאין בכיר ממנו במינהל מקרקעי ישראל הבנתי שהכוונה לנתק בין הקבלה לאגודה שיתופית כזו לבין החברות באגודה. ישנה כוונה של המינהל להעביר החלטת מועצת מינהל בעניין הזה.
מיכל אופיר
קיימת החלטת מועצה.
שי חרמש
לגבי האפשרות לתת לאדם הקצאת קרקע בלי שהוא חבר באגודה?
קריאות
הנושא הזה לא הגיע להחלטת מינהל.
שי חרמש
אבל יש רוחות - - -
ישראל חסון
אנחנו יושבים פה עכשיו לחוקק והוא אומר: אני מתכוון לפנות אליך. האם הרוח שנושבת היום במינהל מקרקעי ישראל קרובה לקבלת החלטה בנושא הזה, שתעמיד אותך חסר הגנה ותחזור לפה?
איתן בן דוד
יש סיכון.
מיכה דרורי
חבר הכנסת חסון, אתה נדרש להעריך את עוצמתך. אני חושב שנציג תנועת המושבים יכול לדבר יותר טוב ממני. בתנועת המושבים יש היום ניסיון של המינהל לקבוע שמי שיחזיק בנחלה לא חייב להיות חבר אגודה. יש החלטת מועצת מקרקעי ישראל מספר 970 ויש עוד כל מיני מהלכים נוספים. אם יש לחברי הכנסת את העוצמה – אני בספק, כי אם זה יעלה יופיעו פה 20 איש, כולל בכירי המשרד, כדי למנוע את הדבר הזה. אם תרצו לעגן בחקיקה ראשית שכאשר יש חכירה בתנאי נחלה אי אפשר לפגוע בזה באמצעות החלטות מינהל, זו יכולה להיות חקיקה מבורכת. אני לא בטוח שיש את העוצמה לעשות את זה. החוק הזה כרגע לא עוסק בזה וכל מה שניסינו להגיד זה שלא אגב הטיפול בהרחבה ביישוב הקהילתי תיפגע החכירה בנחלה.
ישראל חסון
אני אומר פה לטובת הפרוטוקול ולטובתך: אני מתריע בפניכם, אין לי שום בעיה להוציא משום שמבחינתי אתם מספיק אחראים כדי להגיד מה טוב לכם.
איתן בן דוד
צריך להשאיר את זה כמו שזה.
היו"ר דוד רותם
אתה טועה, חבר הכנסת חסון. אני לא עובד שלהם. אני דואג למה שטוב למדינה, לא מה שטוב להם. הם רק חלק מהמדינה.
ישראל חסון
דיון זהה לזה התקיים ברפורמה של מינהל מקרקעי ישראל ונציגי ההתיישבות ישבו פה וקיבלו החלטה להרים דגל לבן איפה שהם קיבלו החלטה ודגל אדום איפה שהם קיבלו החלטה. אני אומר לך, אני לא כתובת אחרי זה לניסיון לסגור את הפרצה שתיווצר. תעשו הערכת מצב עכשיו, אל תבואו עוד חודש להגיד שיש פרצה. אני אומר לכם את זה מעכשיו. תעשו הערכת מצב מה טוב לכם. לא לבוא עוד חודש ולהגיד גוועלד, אנחנו צריכים עכשיו לשים טלאי על טלאי. לא רוצה.
שי חרמש
למה לעבוד פעמיים? אפשר במכה אחת לפתור את הבעיה הזאת.
מיכה דרורי
אתם רוצים להרים את הכפפה - נציע לכם הצעת חוק. כרגע, החוק שהגשתם לא פותר את הבעיה. רק הפניתי את תשומת הלב לסעיף קטן שיוצר לנו בעיה. זה כל מה שאמרתי.
סיגל קוגוט
הוא לא ממש יוצר.
היו"ר דוד רותם
תודה. תנועת המושבים, בבקשה.
איתן בן דוד
אני חושב שמדברים בכפיפה אחת על שני נושאים שהם לא הומוגניים. יישוב קהילתי ומושב זה לא היינו הך, אלה שני דברים שצריך להתייחס אליהם בנפרד ולהתייחס אליהם באופן שונה. יישוב קהילתי, גם בפסיקה של קציר-חריש, השופט ברק אמר שפסק הדין הזה לא מוחל לגבי מושב ושם זה משהו אחר לגמרי. הניסיון לערבב את הכול הוא שגוי, לדעתי. יש לנו מאפיינים אחרים.
סיגל קוגוט
אבל אין פה ערבוב. איפה אתה רואה את הערבוב בהצעה?
איתן בן דוד
אני קורא בכותרת: "יישובים קהילתיים", ואחרי זה יש לי "יישובים כפריים ויישובים קהילתיים".
סיגל קוגוט
ההגדרה של יישוב כפרי זה כדי להוציא אותו. שמענו את הערת הקיבוצים שעצם המינוחים, למרות שאין כאן הוראה אופרטיבית לקיבוצים ומושבים, לא מתאימה. בסדר, הבנו. ננסה לעשות את זה אחרת. אבל אין בחוק ערבוב.
איתן בן דוד
היא חלה על יישובים קהילתיים והרחבות.
סיגל קוגוט
הרחבות, אבל היא לא חלה על קיבוץ ומושב. ברור.
איתן בן דוד
מה ההבדל? אני חושב שצריך לעשות חיבור בין מה שחבר הכנסת חסון אמר לבין מה שאתה אומר, כי זו נקודה רגישה. היינו במצב אחר, שהינו סוברנים להחליט את מי לקבל באופן עצמאי לגמרי. יש לנו כרגע רוח צד מהמינהל, במיוחד עם 1195, שכבר נוגסת לנו בכל - - -
היו"ר דוד רותם
כל מה שאתה אומר עכשיו לא רלוונטי לחוק הזה.
איתן בן דוד
אני חושב שהיושב ראש צודק.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לעצור את הישיבה משום ששני חברי הכנסת המכובדים, גם חסון וגם שי חרמש, צריכים ללכת לוועדה אחרת. תודה רבה, הישיבה הזו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים