ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/05/2010

הצגת דו"ח קבילות שוטרים וסוהרים - בהשתתפות נציבת קבילות שוטרים וסוהרים

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת הפנים והגנת הסביבה

25.5.2010


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 202

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י"ב בסיוון התש"ע (25 במאי 2010), שעה 9:30
סדר היום
הצגת דו"ח קבילות שוטרים וסוהרים – בהשתתפות נציבת קבילות שוטרים וסוהרים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

אריה ביבי

אלכס מילר

גדעון עזרא

חמד עמאר

פניה קירשנבאום

ליה שמטוב
מוזמנים
השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ

חנה קלר
- נציבת קבילות שוטרים וסוהרים

יצחק שגב
- מבקר המשרד לביטחון פנים

טל וולוביץ'
- דוברת המשרד לביטחון פנים

עידו מינקובסקי
- יועץ השר לביטחון פנים

ניצב אילן פרנקו
- סגן מפכ"ל משטרת ישראל

אסי אהרוני
- עוזר סמנכ"ל משטרת ישראל

ניצב עמיחי שי
- ראש אגף משאבי אנוש, משטרת ישראל

גונדר דב לוצקי
- ראש אגף המבצעים וסגן נציב שירות בתי הסוהר

תת-גונדר הלנה ביבי
- ראש מינהל משאבי אנוש, שירות בתי הסוהר

שאולה הרמן
- קצינת בירור קבילות סוהרים

הדס שפי
- קצינת בירור קבילות סוהרים

יוכי בועז
- קצינת בירור קבילות סוהרים

אביגיל שררה
- מנכ"לית הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

אסתר טולדנו
- חברת ועד מנהל בארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

אושרה אסף
- יו"ר העמותה לזכויות השוטרים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה וערכה
נחמה - חבר המתרגמים בע"מ
הצגת דו"ח קבילות שוטרים וסוהרים – בהשתתפות נציבת קבילות שוטרים וסוהרים
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם, אני פותח את הישיבה.

הנושא שעל סדר היום, הצגת דו"ח קבילות שוטרים וסוהרים בהשתתפות נציבת קבילות שוטרים וסוהרים.


אני רוצה בראש ובראשונה לקדם בברכה את כבוד השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', ואת נציבת הקבילות הגברת חנה קלר.


זו הפעם השנייה שיש לי את הזכות לקבל את דו"ח נציג קבילות השוטרים והסוהרים, ואני גם את "חטאי" מזכיר, שיש לי יד ורגל במינוי של הגברת חנה קלר. אנחנו שמחים ומברכים על העבודה הטובה שעושה הגברת קלר למען השוטרים והסוהרים. אין ספק שהדו"ח הזה הוא בעצם תמרור לכל אלה העוסקים במלאכה. אנחנו מדי פעם מקבלים פניות מהציבור הרחב ומהשוטרים ואנחנו מפנים אותן הלאה.

אני חושב שהשר יכול להעיד שחלק גדול מהפניות שמגיעות לשולחנו בוודאי חלק נכבד מהן מגיעות מהוועדה. זה מעיד על הוועדה שלנו. זה מעיד על הערנות של הציבור, על האכפתיות שלו. הציבור,לצורך העניין, זה השוטרים והסוהרים, והם רוצים לנצל את זכויותיהם, ולנו בעצם מפה רק נותר לנו לברך, ואנחנו מקווים שבמשך הזמן הספר הזה לא יתעבה, אלא ילך ויהיה יותר דק, ואז בעצם נוכל להגיד שעשינו את מלאכתנו נאמנה.


אדוני השר, בבקשה.
השר יצחק אהרונוביץ
בוקר טוב, אדוני היו"ר, הוועדה, נציבת הקבילות. נמצאים איתנו פה סגן המפכ"ל, סגן הנציב, ועוד מכובדים. ראש אמ"ש אני רואה וקצינת כוח אדם – אמ"ש של השב"ס, ועוד. המבקר, נמצאת פה גם אושרה.


אני שמח היום, כמובן, במסירת הדו"ח. כל מה שייקרא הדו"ח, הנציבה תמסור בהמשך בפירוט רב. לי חשוב להדגיש כמה דברי - פתח הדברים: נציבת קבילות השוטרים והסוהרים למעשה עושה את עבודתה נאמנה. היא קשובה לשוטרים ולסוהרים, וחשוב מאוד שברגע שנסגרת דלת או שאין למעשה היענות מצד דרגי הפיקוד, יש אפשרות לשוטר ולסוהר לפנות למישהו, אם זה בתוך המשטרה או בתוך הנציבות ואולי גם במשרד, לנציבה, ולבקש את הסיוע, את הבקשה שתתמלא לפי תחושותיו של אותו שוטר או שוטרת.

נמצאו גם באמת עוולות ואי צדק וזה מופיע בדו"ח. עצם זה שאנחנו רואים שבדו"ח הזה זה גם מופיע, שיש עלייה ברמת הבקשות, רמת הדרישות, רמת הפניות, זה מצביע על אמון במערכת. אני אומר את זה בצורה ברורה. וזה חשוב להבהיר את הדברים, כי לפעמים נבהלים מעלייה. אני מברך על העלייה של הפניות לנציבות ונותן כבוד רב לנציבה שמטפלת באירועים עצמם או בבקשות.


אני רוצה לומר שאני ביקשתי מהנציבה, והיא תרחיב על זה בהמשך, שכל בקשה להכין תקנות או בחקיקה על כל נושא של התנכלות לשוטרים או לסוהרים מעצם פנייה לרמת הפיקוד. אנחנו מכירים את התופעות האלה. וברגע שיש התנכלות ברמת הפיקוד לאותו שוטר/סוהר שפונה, אנחנו רוצים למנוע את זה, ואנחנו רוצים גם לפתוח בהליך משמעתי נגד אותו מפקד שהוא מתנכל. בדברים האלה הנחיתי כבר את הנציבה. היא תרחיב על זה במספר משפטים. זה מאוד חשוב שלא יהיה מחסום. בגלל שהוא הגיש את הקבילה, הדלת תיסגר או הבקשה תידחה או יתנכלו לו מפקדיו. אני רוצה למנוע את הדברים האלה, ולא לאפשר את השימוש בזה.


הדו"ח השנה חושף עלייה בכמות הקבילות של שוטרים וסוהרים, אבל הדגש המרכזי שמצאתי את זה גם במשטרה וגם בשב"ס (שירות בתי הסוהר), זה הנושא שסביב תנאי שכר ותנאי שירות. אני התפתיתי במהלך השנה האחרונה יותר מפעם אחת, שאני בוש ונכלם ששני הארגונים האלה שאני מופקד עליהם, השכר הבסיסי של השוטרים עומד על 3,500-3,000 והמיטיבים אומרים אפילו 4,000. לא ייתכן שהארגונים האלה שעושים ימים כלילות, עובדים את העבודה הכי קשה לטובת החברה בישראל, השוטרים בשנים הראשונות שלהם, עד שהם למעשה צוברים את הוותק, צוברים את הניסיון, הם מקבלים משכורת, אני קורא לזה משכורת רעב, והם לא מצליחים להחזיק את המשפחות ואת גני הילדים ואת המכולת.

את הדברים האלה אמרתי בצורה מאוד נחרצת. אני מאוד שמח שאחרי משאים ומתנים עם האוצר, ואמרתי את הדברים האלה גם לראש הממשלה, גם לשר האוצר וכמובן לאגף התקציבים ואגף השכר באוצר. אני מאוד שמח שישנה התקדמות מהותית בנושא של השכר לאותן דרגות נמוכות ולפקדים ולכלאים ולכל מי שצריך. ישנה התקדמות. אני אתמול בערב קיבלתי את המסמך של סיכום דיון, שהוא מוביל אותנו להתפתחות, לדעתי דרמטית, לגבי השנה, לתת את הפער שהמערכת הייתה חסרה בו. זה סוגר לנו רק את השנה. אבל יש התקדמות ואני מאוד שמח לבשר עליה. כמובן שצריך להמשיך להילחם, שהדברים האלה ייכנסו בבסיס השכר של השוטרים והסוהרים ולהוריד את החרפה הזאת מהשוטרים והסוהרים האלה. אי אפשר להחזיק גופים כאלה ללא שכר נאות. אני הצבעתי בוועדת השרים לחקיקה רק ביום ראשון להעלות את שכר המינימום. הצבעתי בעד, ואני יודע את המשמעויות של זה באוצר. אבל להצביע על הנושא ולהשליך אות מיד לשכר של הסוהרים והשוטרים, ולהראות עד כמה שאנחנו נמצאים בשכר המינימום – השוטרים והסוהרים בשנים הראשונות, שהן קריטיות לארגונים האלה.


ישנם דברים שנעשו והנציבה תצביע עליהם במהלך הסקירה. אני בהחלט רוצה לשבח את הגופים שעובדים תחת המשרד, ושהם עושים ימים כלילות לתקן את הליקויים. הם לא נקיים מליקויים, אבל תמיד להפיק את הלקחים ולהיות אוזן קשבת למצוקות של השוטרים ושל הסוהרים. אני רוצה לחזק את הנציבה, שבהזדמנות זו אני גם מברך אותה, כי הארכנו בשנתיים נוספות (את כהונתה.) אני מברך על העבודה הטובה שהיא עושה במשרד. כמי שמכיר אותה כבר שנים ארוכות גם במשטרה וגם בנציבות, ואני רוצה לחזק אותך על כל עבודתך ועשייתך. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לאדוני השר. אני רוצה גם בהזדמנות זו להגיד לך שנושא השכר במשטרה עלה לא פעם בוועדה זו. הנושא הוא כואב ואני חושב שהגיע הזמן לפעול בעניין הזה. אני חושב שזה הזמן לפעול כאשר אנחנו מדברים לקראת התקציב הבא עלינו לטובה, לעשות הכול. לא יכול להיות ששוטר, שאמור למלא את תפקידו במשמרות, יזכה למשכורת רעב. אנחנו יודעים את ההשלכות ואת המשמעויות שיש לדבר הזה.


אדוני, אני חייב להגיד לך שאני מתחבר לאיש משטרה ואני בעברי איש חינוך. לצערי הרב גם במערכת החינוך הנושא הזה הוא כאוב, כאשר מורה מתחיל במערכת היום, שכרו כשכר של שוטר מתחיל. זה מתחבר כאשר שכרם של מורים ושוטרים נמצא בשפל המדרגה, אז אחר כך לא נתפלא למה הכוחות הטובים עוזבים את המערכות הללו ובצדק. לוטשים את עיניהם למקומות אחרים ששם השכר והתנאים הם הרבה יותר טובים.


לכן מה שאני רוצה להציע כדי שנהיה מעשיים, אדוני השר, אני מציע ויש בכוחנו, ובואו לא נקל ראש בכך, אני מאמין שסיעתך יחד עם סיעתי נוכל לפעול יחד בשיתוף פעולה, כדי להביא לשיפור משמעותי ורציני בשכרו של השוטר לקראת התקציב הבא עלינו לטובה. אדוני, אני מוכן לקחת יוזמה בעניין הזה ולהוביל את זה לפחות מבחינת התנועה שלי, ולגרום לכך שיהיה שיתוף פעולה בין שתי הסיעות על מנת לקדם את הנושא הזה, כי הנושא הזה אם שוטר לא טוב לו, סופו של דבר גם לאזרח לא יהיה טוב. כולנו נשלם, אנחנו כבר היום משלמים מחיר יקר על כך ששכרם של השוטרים נמצא בשפל המדרגה.
אריה ביבי
אתה יכול להכניס גם את קדימה.
היו"ר דוד אזולאי
החוכמה היא לא באופוזיציה. החוכמה היא בקואליציה. שמה להעביר את זה. קודם כל אני מברך על שיתוף הפעולה בכל מקרה. אבל יחד עם זה אני חושב שאם הדרישה תבוא מתוך הקואליציה יש לזה יותר אפקט, ואני לא מקל ראש גם בתמיכתה של האופוזיציה ובתמיכתה של סיעת קדימה בעניין הזה.
אריה ביבי
יו"ר השדולה מדבר איתך. לכן אני באמת מפנה אליך את הקריאה, אדוני השר, ואני חושב שתרים את הכפפה ונעשה משהו למען הציבור היקר והחשוב הזה.
השר יצחק אהרונוביץ
לפני שנמשיך אני רוצה רק לחדד. הנושא של השכר נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד. ואני יודע, אני שוחחתי כמה פעמים עם ראש הממשלה. ישנה התקדמות כרגע עם האוצר לקדים את הנושא. נמצאים כרגע צוותים בעבודה. יש לזה השלכות כמובן לגמלאים, וידידי חבר הכנסת ביבי יודע. אנחנו נמצאים בעבודה וצריך לקדם את זה. אי אפשר להחזיק את המערכות האלה שנים עם משכורת רעב. על זה צעקתי ובקשתי, ואני אתרום כמובן כל מה שאני יכול ואני מברך גם על הקריאה שלך וגם על הקריאה של קדימה, ואני מברך. נעשה את כול לקראת ערב התקציב. נעשה את הכול כדי לקדם את הדברים האלה.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, זה הזמן. תודה רבה. גברתי, נציבת הקבילות, בבקשה. אני רק הייתי מבקש אולי ברשותך שתהיה איזושהי התייחסות. אני חיפשתי ולא מצאתי פה. אנחנו כוועדה מקבלים המון פניות משוטרים שטוענים לאילוץ בחילולי שבת. נאלצים לחלל שבת.
חנה קלר
אני אתייחס גם לנושאי דת.
היו"ר דוד אזולאי
והנושא הזה משום מה אצלנו זה נמצא על השולחן, ולא פעם הנושא הזה מופיע אצלנו בכל מיני דיונים ובכל מיני פניות אישיות. מעניין למה זה לא מגיע לנציבות. הרי לנו יש פניות כאלה גם מחברי כנסת אחרים. היו לי שתיים, שלוש פניות מחבר הכנסת זבולון אורלב בנושא הזה של השבת.
אריה ביבי
כן, אבל יש כאלה שלוקחים את זה כקרדום לחפור בו. הוא מתגייס כחילוני ולאחר שנה הוא פתאום חוזר כביכול בתשובה והנטל נופל על קומץ אחר של אנשים.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת אריה ביבי. אני חושב שהספקת קצת להכיר אותי בנושאים האלה. מעולם לא השתמשנו בנושאים האלה, אני בכל אופן באופן אישי, כקרדום. אבל הנושא עלה. אשמח מאוד להראות לך את הפניות שהגיעו אלינו. גם אפנה חלק מהן ללשכת השר על מנת לטפל בדברים האלה. ובאמת היו בעיות כואבות. ויחד עם זה, מה לעשות? המציאות היא שזה לא מופיע בנציבות. בדו"ח הזה זה לא מופיע. אני לא יודע. או שיש חשש או שהתלונות לא מוצדקות. אינני יודע. אבל הבעיה קיימת.


תודה. בבקשה, גברתי.
חנה קלר
בוקר טוב. קודם כל באמת תודה רבה גם על הדברים שנאמרו. נמצא כאן חבר הכנסת גדעון עזרא שאני חייבת לו את עצם מינויי, ולשר אהרונוביץ, שהוא האריך את מינויי. אני מוכרחה להודות לכם, כי אני מאוד אוהבת את המלאכה. יש בה הרבה מאוד סיפוק באותם מקרים שאנחנו מצליחים, ובוודאי שלראשי הזרועות שלמולם אנחנו עובדים, ובאמת אני חושבת שבשיתוף פעולה.


אולי לפני שניגש לדו"ח גופו, הייתי מבקשת במילה אחת להזכיר שנציבות קבילות השוטרים והסוהרים היא בעצם המענה שהמחוקק החליט לתת על שלילת החירות להתאגד בגופים של לובשי המדים במשטרה ובשירות בתי הסוהר. הכוונה הייתה לאפשר פנייה ישירה, שלא באמצעי הפיקוד, לגוף עצמאי, לגוף שיש לו סמכויות חקירה כשל ועדת חקירה, שנאמר עליו שאין עליו לבירור הקבילה אלא מרותו של הדין, כמו חופש העצמאות של שופט. בעצם אנחנו צריכים לתת מענה לפניות של משרתים שעניינם עוול שנעשה במישרין לשוטר או לסוהר כתוצאה מאי מילוי הוראה, חוק או מינהל בלתי תקין, שרירות, אפליה, חוסר צדק בולט וכד'.


אני רואה, ודווקא הניסיון שצברתי ביחידה, חידד אצלי עוד יותר לא רק את אותם המקרים שהברור העלה, ואנחנו נראה אחר כך את הנתונים, שהקבילה צודקת ואנחנו בעקבותיה יחד עם הזרועות ניסינו לעקור את אותו עוול ולמנוע את הישנותו. כי זה לא רק לנקודה המסוימת. אנחנו מבקשים שיצומצמו המקרים שיהיו עוולות. הלוואי שנגיע לכך שנהיה מובטלים ולא יצטרכו לדברים האלה. אבל אני רואה חשיבות בעצם מתן האפשרות לפרט במערכות, שלא תמיד יש למפקד את הזמן, את היכולת להאזין. הוא מרגיש מתוסכל, ואותם מקרים שהוא דווקא לא צודק, אז אני חושבת שהעובדה שהוא יכול לפנות אלינו ואנחנו קודם כל מאזינים, נותנים לו להוציא את התסכול שלו. אחר כך באותם מקרים שאמת אין בסיס לקבילה, מסבירים לו מדוע הכעס שלו כלפי המפקד אינו נכון.

אני חושבת שאנחנו עושים שירות טוב למערכת בכך שאנחנו מפרקים תסכול, שכל אחד יודע ששוטר מתוסכל או סוהר מתוסכל הוא לא יעיל, הוא לא יוזם, הוא יעשה 'ראש קטן'. אולי החשיבות גדולה אפילו עוד יותר מאשר באותם המקרים שאנחנו נמצאים צודקים. ותרשו לי לשתף אתכם במקרה שהיה רק לפני חודש וחצי-חודשיים כשבא אלינו קצין ותיק מהמגזר הדרוזי שגר בצפון. הוא הגיש קבילה והקבילה נמצאה בלתי צודקת. הוא רצה לערער על הקבילה. הוא הגיע לירושלים. קרה מה שקרה. לא יכולתי לקבל אותו באותה עת ואמרתי לו שאני מאוד מתנצלת, ואני הצעתי וגם כך עשיתי, לפגוש אותו בצפון כדי שהוא לא יצטרך לעשות את כל הדרך לירושלים. שאלתי אותו מה המקום הכי קרוב לו. זו הייתה תחנת כרמיאל. נפגשנו וישבנו שלוש שעות. הוא סיפר את הסיפור שלו. חלק מהסיפור שלו היה מוצדק, וחלק היה בלתי מוצדק.

אני אמרתי לו שאני אטפל בזה, ואני חושבת שהקצינה שטיפלה בזה, קצינת כוח האדם, שהיא קצינה טובה, אבל אולי בשלות, בכל אופן הכבוד גם לאדם בוגר ממך, שעוד מעט מסיים את המערכת. מה שקרה שם, הוא נפגע. כשחזרתי לירושלים למחרת, המזכירה מודיעה לי שהוא התקשר בבוקר, והודיע שהוא מושך את הקבילה. היא שאלה אותו למה, והוא אמר, וכאן תסלחו לי, זה לא לפאר אותי אישית, הוא אמר: "חנה החזירה לי את הכבוד." המילים האלה מהדהדות באוזני והן החשובות ביותר. עצם העובדה שאני הטרחתי את עצמי, וישבתי והקשבתי לו. כמובן כמענה אמרתי לו: "אתה יודע מה. אתה יכול לוותר, אבל אני רוצה להמשיך לברר מה שקרה."

בסוף גם קצינת הרווחה הסכימה שאולי הייתה כאן התבטאות שלא הייתה ראויה, או התנהגות שלא הייתה ראויה. בסופו של דבר אני חושבת שהדבר בא על תיקונו. אני מביאה את הדוגמה הזאת להראות כמה לפעמים צריך לתת פשוט את ההאזנה, את תשומת הלב לשוטר הקטן ולהסביר לו, ולא תמיד או שמפקדים לא משכילים לעשות כן, או שבלחץ של המציאות והמטלות קשה להם באמת לעשות. כל הדברים האלה שאנחנו עושים כאן, נקודת המוצא שלנו היא שאנחנו לא באים להחליף את המפקד. ואנחנו לא באים לשחרר את המפקד מהחובה הראשונית שלו לדאוג לפקודיו. ואני לא צריכה לחזור כאן על הדברים שאמר בן גוריון, שכולם יודעים אותם. אני חושבת שיש דברים שמגיעים לשולחננו, ואנחנו מחזירים אותם למפקד. כי קודם כל אתה כמפקד צריך לטפל בזה. יש דברים שלא מתאימים להגיע לשולחנה של נציבות הקבילות.


ההגשה של הדו"ח היא על פי חוק לשר וליו"ר ועדת הפנים של הכנסת, שהם גם הגורמים שמאשרים את המינוי, יחד עם התייעצות עם שר המשפטים. הדו"ח מצביע על גידול בשנת 2009 של 18% בקבילות ו-29% בהתייעצויות המוקדמות, מוסד שהכנסנו כדי להנחות אנשים. לפעמים אנחנו לא המען. אנחנו מכוונים אותם למקום אחר. או שאנחנו אומרים להם שאין בסיס לקבילה. חלק מההתייעצויות הופכות לקבילות,וחלק מההתייעצויות גם מטופלות על אתר, כי אין מקום לדחות את זה. בכל אופן ההתפלגות של הגידול היא ככה, שבמשטרה היא ב- 16.4% בעוד בשב"ס זה מגיע ל-24.2%, שזה שיעור מאוד משמעותי. לגבי המוצדקות אנחנו מוצאים שיש ירידה של 3% לעומת השנה שעברה, שהיה 36%. 33% דרך אגב היה, כפי שראיתי, גם בשנים הקודמות. אבל לציין שבמשטרה הירידה היא ב-4% בקבילות המוצדקות, ובשב"ס לעומת זאת יש 6% עלייה במוצדקות, אבל בממוצע הגענו ל-33%.


הנושא המוביל, כמו שכבר הזכיר כבוד השר, זה הנושא של השכר, והוא בא אחרי יחסי מפקד-פקוד. יש שתי סיבות לכך. קודם כל שבאמת השכר, במיוחד ברמות הנגדים, הפקד, ביטול הרפ"ק הגמיש. המשמעות שלו לגבי קידום, לגבי שכר של אנשים טובים, חלק משרתים. אנחנו פגשנו קורס שהרצינו חמש שנים עד עשר שנים, ואדם נמצא בדרגת פקד ולא רואה לאן קידומו, והוא איש טוב, וחבל שהוא יעזוב את המערכת.


נקודה שנייה שאני חושבת, שהרבה יותר קל והרבה פחות מפחיד להתלונן על שכר מאשר להתלונן על יחסי מפקד-פקוד, כולל את מה שאתה אומר, את הנושא הזה שאולי מאלצים או לא מתחשבים כל כך בשבת. אני חושבת שאין מקום, כולל כל משרדי הממשלה, שאין חשש להתלונן נגד הממונה עליך. אבל כמובן שבמערכות של לובשי מדים, שיש את החידוד הזה ואת החיצוניות, החשש הוא הרבה יותר גדול. גם הליקויים, אני רוצה להדגיש, ואני אציג אותם אחר כך, זה ברור שהם לא נחלת הכלל. צריך לזכור שלא כולם קובלים. רק חלק מהקבילות נמצאות מוצדקות. אבל אני חושבת שמערכת שמכבדת את עצמה גם את השיעור הזה צריכה לנסות ולעקור.


אני חושבת שבאמת התפרצנו כאן לדלת פתוחה. מה שנעשה היום במשרד מול רשויות האוצר, שאני מקווה שהוא באמת יישא פרי. רואים שהשטח כואב. מעלים את זה לא רק בקבילות, אלא במפגשים ביחידות הנושאים האלה עולים.


עכשיו לגבי היחידות המובילות. איפה יש הכי הרבה קבילות. אז במשטרה אנחנו מוצאים שמשמר הגבול והמחוז הצפוני הם המובילים. אני רוצה להגיד שבמשמר הגבול זה מובן שיש יותר קבילות, כי הקבילות שם חלק מהן זה תנאי קסרקטין. אנשים חיים במחנה. אלה תנאים שיוצרים תשתית שיכולה להעלות יותר קבילות, ולכן אני לא מתפלאת שמשמר הגבול נושא שם בראש. והמחוז הצפוני, בשב"ס – המחוז הדרומי מוביל. ואחריו, אבל בפערים מאוד מאוד מצומצמים זה המרכז והצפון.


לגבי אוכלוסיית הקובלים אני אתייחס קודם למשרתי החובה, שבמשטרה הם מהווים 21% מהסד"כ (סדר כוחות) הכללי, ואצלם הקבילות עלו מ-4% בשנה שעברה ל-8%. כמעט הכפילו את מספרן. לעומת זאת בשב"ס יש 12% מהסד"כ, וכאן יש עלייה של 1% של שוטרי החובה. לגבי דרגות הקובלים, אז במשטרה יש 71% של נגדים, ובקצונה 17%. אני מוכרחה להגיד שבקצונה לא הרבה, אבל אנחנו מגיעים לדרגות של ניצב משנה ותת ניצב. יש לנו 3% בעילום שם. בין הנקבלים יש לנו עד דרגת המפכ"ל. יש לנו ניצב. תת-ניצבים וניצבי משנה גם כן. בשב"ס יש לנו 80% גם כן פחות או יותר, 80-71% נגדים. 16% קצינים. 1% בעילום שם.

אנחנו גם מטפלים בקבילות של מתנדבי משא"ז (משמר אזרחי) על התנכלויות של מפקדים או טענות שלהם נגד מפקדים במהלך או בעת ביצוע התנדבות. כי החוק אומר שלחבר המשא"ז במילוי תפקידו יהיו לו סמכויות והוא כפוף לדין המשמעתי כשל שוטר. ואנחנו מפרשים זאת, ואנחנו כנראה גם ניזום זאת בתיקון חקיקה, כשל שוטר, לרבות הזכות לפנות אלינו כאשר הם חושבים שמישהו פגע בהם במישרין, שוטר כמובן, לא כל אדם אחר.


יש לנו עכשיו גם נושא של אלמנות של שוטרים שמונח לפתחנו.הן מרגישות מקופחות גם בהשוואה לצה"ל וגם בהשוואה לקבוצת אלמנות אחרות, שהיה הסדר,שהוא בעצם השאיר נתח מסוים של אלמנות מחוץ להסדר. גם את זה אנחנו עושים עכשיו.


הייתה תקופה באמת לא קלה בנציבות הקבילות. ובטח השר גדעון עזרא זוכר את זה. אבל כאשר נכנסתי לתפקיד אחד הדברים ששמתי לי שיהיה מענה כמה שיותר מהר. כי תשובה שמגיעה אחרי שנה, שנתיים, אין לה שום ערך. אנחנו רוצים להגיע, למרות שהחוק נותן לנו עד שנה, לשלושה חודשים מקסימום. הגענו לכך ש-56% במשטרה ו-63% בשב"ס באמת מסתיימים עד שלושה חודשים, כאשר עד 80% בשני הגופים מסתיימים תוך שישה חודשים, ואני חושבת שזה יפה. כי הרבה פעמים, גם אם אתה רוצה לענות, אתה צריך גורמי חוץ. אתה צריך אוצר, אתה צריך גורמים שאין לנו שליטה עליהם. עכשיו אנחנו פרסמנו נוהל שמחייב את הזרועות להשיב לנו בהקדם, כי אם גם אני לא מקבלת התייחסות של הזרועות, אז אני לא יכולה לענות. ברור ששיתוף הפעולה במענה מהיר הוא חיוני.


במשטרה, אני רוצה להזכיר, שלוחמי חובה באחת מהפלוגות במשמר הגבול, לא קיבלו תוספת לחימה, כאשר לוחמי חובה בפלוגות אחרות שעשו את אותן משימות קיבלו תוספת לחימה. לא הייתה שום הצדקה עניינית לפער בין הזכויות של שאר הקבוצות לאלו, ובאמת בעקבות הגורמים, במשטרה, הדבר בא על תיקונו והיום הושווה קו. כמובן גם מול האוצר היו צריכים לקבל את האישור, וכל לוחמי מג"ב שעושים את אותן משימות מקבלים את התוספת לחימה.


דבר נוסף שהיה במשטרה, שבאמת לא דבר שבא במכוון, אבל הלינו עליו עקב קבילה. כנראה מפקד לא ידע איך להתמודד איתה וזה היעדרות בשכר מחמת אבל לעדה הדרוזית. כנראה שהפקודות של משטרת ישראל לא תאמו את דיני העדה הדרוזית, ולכן בא אדם ואומר: "אני צריך לשבת שבעה." ואת השבעה שלהם, או את השלושה ימים שלהם, לפי החוקים שלנו, ולא ניתן היה. למפקד לא היה את האפשרות לפי הפקודות, אז הנושא הזה בא על תיקונו בנושא הרוחבי המערכתי.


עוד נושא שראינו שהייתה לקונה, זה נושא שוטרים מיוחדים. כנראה שקבעו בחקיקה את דיני ההתפטרות, כאשר שוטר רוצה לקום ולפרוש מיוזמתו, הוא צריך לתת מתן הודעה של שלושה חודשים. וכנראה שכחו את האוכלוסייה של השט"מים (שוטרים מיוחדים). והיה מקרה באמת של שט"מית שהיא הייתה צריכה לפרוש, כי היא הייתה צריכה טיפולים רפואיים וכד'. הייתה אי הבנה, ובסופו של דבר גם אפשרו לה להתפטר בלי הגבלה של שלושה חודשים, וגם עכשיו פועלים שהפקודות יהיו תואמות את מה שקורה עם השוטרים.


שני נושאים שהיו לנו השנה, ושאני חושבת שכאן עקרנו עוול ותיקנו עוול, היו נושאים של שני שוטרים. כל אחד הורשע לפני בערך תשע, עשר שנים. כל אחד לחוד, כמובן. בסמוך, אתם יודעים, כאשר אדם מורשע בדין משמעתי, על פי הפקודות במשטרה חייבים לעכב את קידומו, אם זה עבירה מסוימת, במחצית השנה. עכשיו המערכת כנראה התרשלה. כי כמו שמקדמים אדם, מקבלים את הפרופיל המשמעתי שלו, אז אני חושבת שגם בקידום לא ראו שבעצם יש כאן מניעה לקדם, וצריך לעכב אותו לפי הפקודות.

מתי גילו את זה? בפעם לאחר מכן, כשכבר עברו עשר שנים מיום האירוע, והוא היה צריך להתקדם עוד פעם, אז מבקשים כאילו למצות איתו את אותו דין שלא מימשו. ואנחנו חשבנו וזכינו. באמת הייתה כאן החלטה אישית של ראש האמ"ש (אגף משאבי אנוש) שקיבל את העמדה שלנו, שכמו שיש התיישנות בעונשים, כמו שיש התיישנות בעבירות, צריך להיות גם הליך של התיישנות בהליך האדמיניסטרטיבי. אם אתה לא שמת לב שהוא היה צריך להיות מעוכב, אז עכשיו אתה נזכר. איזה מין צורה יש לזה? אני מקווה שגם הפקודות עכשיו הן בתיקון, כך שבעתיד אנחנו נמנע את זה בצורה המערכתית.


עוד דבר שגילינו, שלא לצורך וותק לא לקחו את כל תקופת השירות בנח"ל. לוקחים את תקופת השירות הצבאי של 36 חודשים. בנח"ל, מי שיודע, זה 40 חודשים. ולכן, ארבעה חודשים, אנשים ששירתו בנח"ל והצטרפו אחר כך למשטרה, לא הוכר להם לצורך ותק, ואנחנו עלינו על התיקון הזה.


עכשיו לגבי שב"ס. הדבר החשוב שעשינו היה עניין הרוטציה. רוטציה הוא דבר מאוד חיובי. הוא מרענן את השורות. אני חושבת שההחלטה לגבי יישומו היא נכונה. הבעיה הייתה שכאשר מועבר סוהר מבית סוהר אחד לבית סוהר אחר, אז קודם כל הוא החדש, הוא המפקד פחות. אומרים, אתה לא מכיר. כל בית סוהר יש לו את המאפיינים שלו. בסדר. אז תעשו לו חונכות של שבוע, שבועיים. אבל פנו אלינו אנשים שפתאום מצאו את עצמם במעמד ובתפקידים נמוכים ממה שהם היו ערב העברתם. ובכך הם ראו גם פגיעה עתידית בסיכויי קידומם ובמעמדם. אז יצאה כאן יו"ר מינהל מש"א, ובאמת תת גונדר הלנה בהנחיית נציב שב"ס הוציאה הנחייה, שכאשר מעבירים אדם ברוטציה, הוא יכול ללמוד שבוע, שבועיים, אבל כשמציבים אותו, הוא צריך להיות על תקן מקביל. אדם לא צריך לסבול בגלל שמיישמים את הליך הרוטציה.


הייתה בעיה, ואני דווקא הבאתי את הדוגמה הזו לא בגלל שהיא נראית כזו חמורה, אבל כשאדם מרגיש, התסכול לפעמים, אם תשימו לב, 50 שקל או 100 שקל לאדם שהוא באמת לא מרוויח הרבה והוא מרגיש שגזלו ממנו, גורם לו הרבה תסכול ועוגמת נפש. זה הייתה קצובת נסיעה לאנשים במיוחד באזור הצפון. כשצריכים להגיע לבית סוהר לעבודה, אבל אין לו הסדר של תחבורה ציבורית ואין לו הסעה של שב"ס. יש מקומות נידחים שאי אפשר להגיע. ולפני שנים היה הסדר של קצובת נסיעה שמשתתפים בהוצאות האלה, והוא בוטל, וזה הביא להרבה הרבה התמרמרות של אנשים, של האנשים הקטנים. אותו סוהר שאין לו את הרכב הפרטי, והוא צריך מהכפר שלו להתייצב בבוקר בבית הסוהר שהוא מרוחק מביתו. אני לא יודעת. הרגשתי מאוד טוב ש אנחנו הצלחנו לפתור את הנושא.


לגבי היעדרות בגין ימי מחלה. כאן אני מוכרחה לומר. הייתה תופעה כנראה שאנשים התחלו. תופעה כזו מטבע הדברים היא מטילה על שאר האנשים שכן בסדר ומתייצבים כל יום לעבודתם נטל מאוד כבד, במיוחד במצבות כוח אדם בשירות בתי הסוהר ובתי הכלא. המשמעות היא גם שהם אינם יכולים לקחת ימי חופשה, גם הם צריכים לעבוד יותר שעות. הם לא יכולים להיעדר. באמת נגרם להם הרבה עוול. מצד שני הדבר הזה, אתם מכירים את תנועת המטוטלת, שמקיצוניות אחת הולכים לקיצוניות שנייה. תנועת המטוטלת שרצו להילחם בהתחלות, ומאחר שקבעו את ימי המחלה כפרמטר לטיבה של יחידה, זאת אומרת יחידה מצטיינת שיש לה פחות ימי מחלה וגם לקידום ולחוות דעת.

תארו לכם שביחידה יש מישהו שהוא באמת חולה והוא נעדר הרבה. כשהוא מצלצל למפקד, המפקד אומר לו: "בסדר, אתה חולה. אתה מודיע לי שאתה חולה, תכתוב חופש, חופשה שנתית." ממש אנשים שבאמת היו חולים גם נזקקו לכך. אז אנחנו הצפנו את זה, ועוד פעם אני אומרת שבאמת כל הכבוד. יצאו הוראות, והיום הייתה ישיבה אצל רמ"ל מש"א (ראש מחלקת משאבי אנוש) והנושא עכשיו בליבון ובמציאת פתרון כדי לאבחן בין מי שבאמת חולה לבין מי שמתחלה, ולא יכול להיות שיכריחו... הייתה כנראה תופעה שאנשים ניצלו יותר מדי את ימי המחלה.


מספר נושאים שהייתי רוצה לעמוד עליהם. קודם כל הנושא של הגישור שאנחנו ממשיכים בו, אבל אני מוכרחה להודות שהוא לא קיבל את המנוף שאני חשבתי במערכת לפתרון סכסוכים, כאשר הגישור הוא רק ביחסי מפקד-פקוד על התנהגות שאינה ראויה. אנחנו אומרים שאם אנחנו נחליט בקבילה, אז בעצם אחד ייצא מתוסכל ואחד 'יחכה' לשני, ובגישור אחד מדבר עם השני ורואה ושומע ומפרט. על דמות המפקד אני הרחבתי בדו"ח שלי. אני רוצה להגיד שיש הרבה פעמים שאנחנו רואים התבטאויות לא יפות ולא ראויות. למשל, אחת הדוגמאות כאן מביאה התנהגות לא נכונה של מפקד, כאשר הוא טוען: "אבל הפקוד דיבר אליי לא יפה". גם כשפקוד מדבר אליך לא יפה וגם כשהוא מתחצף, אתה המפקד, אתה בעל המרות, אתה הדמות. אם אתה עונה לו באותה לשון, אתה בעצם, לצערי, יורד לרמתו שלו.

החששות מתוצאות הגשת קבילה, שהשר כבר התייחס אליהן ולכן אני לא ארחיב, אבל אני חושבת שבחקיקה הזו יש מסר. גם התרבות הארגונית, המפגשים האלה עם שדרות הפיקוד הם בהחלט דבר שיביא תוצאות. ביקורת – ביקורת מפקד יכול וצריך להגיד ולומר. אני חושבת שהדרך שהוא צריך לומר אותה, לא במילים כמו ששמענו באחת הדוגמאות כאן, שבאמת הן מילים שהן אינן ראויות.


נציבות הקבילות, יכולה לעשות עבודה הכי טובה שבעולם. אם הדברים שלה לא מוערכים על ידי הפיקוד ושדרת הפיקוד, לא יהיו לכך תוצאות. אני חושבת שגם אם אני לא מסכימה, גם אם יש קבילות, שאנחנו יוצאים באי הסכמה, עדיין 'בגדול' המערכת היא קשובה, והיא רואה בנו גם את המראה, כמו שאמר השר, שמציגה לכם תמונת מצב בשטח. אנחנו הרי מראים לכם את אותם כשלים, את אותם תסכולים שנמצאים בשטח.


כשאנחנו מגיעים לדיונים שואלים אותנו איזה שיניים יש לכם. שיניים בכל העולם לאומבודסמן (נציב קבילות), כולל מבקר המדינה, אין לו חיוב, אין לו סמכות מחייבת. יש לו סמכות ממליצה. המשטרה, השב"ס כמו בצבא. יש את ההוראות בחוק שאומרות שאם לא מקבלים קבילה, את ההמלצה של הקבילה, צריך הנציב או שהמפכ"ל לאשר זאת בכתב אחרי שהוא דיבר איתנו ושמע אותנו ולנמק מדוע לא. כי אנחנו נשאלים בשטח: "מה תעשו? איזה שיניים יש לכם?"


יש גם פקודה שאומרת שקודם כל, כל גורם שנציב הקבילות המליץ בפניו, יקיים-אלא אם המפכ"ל והנציב אישרו זאת. אז קודם כל אני חוזרת על הנושאים שיש לפעמים קבילות אישיות נגד מפכ"ל או נגד נציב שב"ס, אני לא חושבת שזה נכון שהוא יחליט בעניין אם לקבל או לא לקבל קבילה שמתייחסת אליו.


אני חושבת שאם מסתכלים בחקיקה ורואים מה הן בעצם הסמכויות של נציב הקבילות ואיך הקים אותן המחוקק, וזה לא משהו אישי, זה לא חנה או מי שיישב על הכסא הזה, אלא שזה באמת המוסד שלקחו אותו, שההחלטות שלו הן סופיות. יש לו סמכויות. יש לו עצמאות מעין שיפוטית. כל הדברים האלה באים כדי שיתנו כבוד להחלטות שלו. הרי לא כל כך מהר הוא מעלים עין גם מהדרישות של המערכת. אנחנו מקבלים את התייחסות המערכת, ועובדה שרק 33% מהקבילות נמצאות מוצדקות.

אם אנחנו ממליצים, אתה לא יכול להגיד: "אם אני הייתי יושב במקומך, אילו אני הייתי השופט בנעלייך, הייתי מגיע על אותה תשתית ראייתית להחלטה אחרת." זה כמו ששופט בפתח תקווה ושופט בירושלים על אותה מערכת עובדות, כל אחד יכול שיגיע למערכת אחרת. זאת לא סיבה שאתה אומר: "אני הייתי מגיע למשהו אחר." אני חושבת שאם יש משהו חיצוני להליך הבירור, כגון שאם אנחנו רואים פלוגה של מג"ב שעושה בדיוק אותן משימות כמו הצבא, אנחנו אומרים שהם מופלים בכך שאין להם את אותה תוספת שמשתלמת בצבא. אתה יכול לבוא ולהגיד לי: "אני לא יכול למלא את ההמלצה שלך כי אנחנו צריכים את האוצר, אנחנו צריכים אישורים." זה כן, אבל קשה לי לקבל דחייה של המלצה בגלל 'שאני הייתי מחליט אחרת.' מה שאני רק רוצה לומר, שבאמת מועטות ההמלצות שלא מתקבלות. ועל כך ראויה המערכת לקבל יישר כוח. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך, גברתי. אני רוצה רק להגיד לך לגבי השאלה אם יש שיניים לנציב הקבילות, אז אני מציע לך תשובה אחת שלדעתי היא טובה בכל מקום. אף אחד לא רוצה להיות על שולחן הניתוחים, גם אם יודעים שהניתוח יצליח. וזה אמור לגבי כל דבר. כולם יודעים איך מתחיל ניתוח, אף אחד לא יודע איך זה מסתיים.


בבקשה אדוני, חבר הכנסת ביבי.
אריה ביבי
אדוני היו"ר, השר, חבריי חברי הכנסת. אני קודם כל מברך את חנה. אני רוצה לומר שכאשר אני בחנתי, כשהייתי במדים, מי יהיה קצין כוח אדם, תמיד דאגתי שיהיה אדם, כי חוץ מהמקצועיות שיהיה גם לב. כי זה מאוד מאוד חשוב. וחנה נמצאת במקום הכי מתאים, אני חושב. אני גם רוצה במעמד הזה לברך גם את השר. אני חושב שסוף סוף יש שר. לא שהשרים הקודמים לא הבינו עניין, אבל יש שר שצמח בתוך המשטרה. הוא מבין את המשטרה. הוא מבין גם את הצרכים, ואנחנו רואים את זה. בתקופה שלו רואים שהוא באמת מבין את הצרכים. וחס וחלילה, ופה יושב גדעון עזרא, אני לא אומר ששרים אחרים לא הבינו את הצרכים. אני מדבר על שר שצמח מתוך המשטרה. זה חשוב מאוד.


בנושא השכר, אדוני השר, אני מברך שהצלחתם אתמול בלילה להגיע, ואתה סיפרת לי קודם, להתקדמות בנושא שכר הסדירים. אני חושב שמעבר לשכר הסדירים יש לנו גמלאים שחיים ממשכורת של 1,500 שקל. 1,500 שקל לחודש, גמלאים! אני הייתי רוצה, ופה קדימה תשתף פעולה בהחלט. אתם יכולים לקחת אותנו, את כל אנשי קדימה, ואני מבטיח לכם שקדימה תתייצב כסלע איתן לעזרת השר בנושא הזה, ולא יהיה שום דבר של נושא קואליציה ואופוזיציה. חד וחלק.


אני גם רוצה לדבר על ההטבות, אדוני השר, שלקחו מהשוטרים. הטבות כגון נופש. לא נופש מבצעי. נופש! מהגמלאים לקחו אותו וגם מחלק מהסדירים. אני רוצה לדבר על הדרגה הגמישה שפעם הענקנו, והיום איננה, והיא מאוד חשובה. ולמה היא חשובה, דרגת הרפ"ק? היא חשובה מאוד, כי אם דיברנו על שוטר פקד, סוהר כלאי, יש לנו את הדרגה הגמישה, שאני זוכר כראש אגף כוח אדם שהייתי, לא קראו לי אגף משאבי אנוש. לדעתי השם אכ"א היה יותר יפה. כראש אכ"א היו לי 70 דרגות רפ"ק גמישות בנרתיק שאני יכולתי לחלק אותן. כל פעם שפקד עלה בדרגה, יכולתי להחזיר את דרגת הרפ"ק למאגר. ואז אפשר לפתוח עוד ערוץ אחד, שבעצם אם תעשי חתך תראי שהרבה בעיות והרבה תלונות באות בעקבות הדרגה הזו. ואם אדוני יעשה מאמץ ויעזור בנושא הזה, אז אברך אותו מאוד.


אני גם לא נבהל מכמות הפניות לנציבת הקבילות, כי כמות הקבילות מראה על פתיחות המערכת. ככל שהמערכת יותר פתוחה, הכמות היא יותר גדולה, אבל זה גם מראה על עוד משהו. זה צריך לאותת למפקדים איזו כוכבים אדומה. זה מראה שצריך גם לבדוק את המפקד. אם באותה יחידה יש יותר מתלוננים, אני לא אומר שאין פתיחות. יש פתיחות באותה יחידה. אבל לבדוק אם המפקד באמת עשה את העבודה שלו לפני שהנושא זה הגיע לנציבת הקבילות.


אדוני, יש בעיה אחת, והיא בעיה שהיא כאובה, ואני מעלה אותה, ואתה יודע מה דעתי, ועכשיו יש לי הצעת חוק בנושא הזה, בנושא המח"ש (מחלקה לחקירות שוטרים). אני לא רוצה לדון פה במח"ש, כי אנחנו דנים בקבילות. אני רק רוצה לומר, ופה יושבים שני ראשי אמ"ש, גם של שב"ס וגם של המשטרה. אני אומר להם שהיד שלכם תפסיק להיות קלה על ההשעיות. יש היום שוטרים שמושעים ארבע ושלוש ושנתיים!
היו"ר דוד אזולאי
אבל הם עושים את זה על פי החוק. החוק מחייב אותם. זה לא אם רוצים או לא רוצים.
אריה ביבי
אני יודע את החוק. אמנם פחות ממך, אבל אני מכיר אותו קצת. ואני אומר לך שאם בן אדם, ואני לא רוצה להיכנס למח"ש אבל אתה מאלץ אותי, אם בן אדם חוקרים אותו ואחרי שישה חודשים באים עוד פעם חצי שעה לחקור אותו, ובעוד שישה חודשים עוד חצי שעה, אז איזה חוק זה? אם היו באים ולוקחים את הדבר ברציפות, אני מבטיח לך שתוך שישה חודשים לגמור, כמו שחנה אמרה. היא אמרה שאפשר לגמור תלונה ואפשר לתת ממצאים. גם פה צריכים לתת את הדעת. ואני חושב שאם ראשי אמ"ש בשני המגזרים האלה ייתנו את הדעת לנושא הזה של המושעים לפני שהם חותמים, לבדוק ולדבר איתם.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא נתון לשיקול דעת.
עמיחי שי
אדוני היו"ר, זה נתון לשיקול דעת. שיקול הדעת הזה נעשה ובאמת רק במקרים... אני מבין את מה שאומר חבר הכנסת ביבי. יחד עם זאת, אני לפחות, אני לא אכנס לשב"ס. ההשעיה היא רק כאשר אין לך ברירה, אלא על פי הממצאים שיש לך כרגע בחקירה ועל פי כמובן...
אריה ביבי
כן, אבל אפשר להגיד למח"ש: "מתי אתם חוקרים בפעם הבאה?" או: "מה קורה עם התיק הזה?"אי אפשר למשוך את זה. אתה יודע שהיה בן אדם שאחת עשרה שנה, אחת עשרה שנה! אני לא רוצה להעביר הנושא הזה, אבל רק לסבר את האוזן.
חנה קלר
אבל שם זה בבית המשפט נמשך.
היו"ר דוד אזולאי
הנושא של מח"ש הוא לא על סדר היום.
אריה ביבי
מה שהייתי רוצה - רק מילה אחת לשר. לומר לו שיש 50 שוטרים שהם מושעים. כדאי לבדוק. מישהו שייתן לך רשימה אחד לאחד - מה קורה איתם. אני לא רוצה להגיד מה קורה. אתה רשמת, זה מספיק לי.


בהקשר לרבנים, אני אומר לך, עם יד על הלב, יש קודם כל בכל בית סוהר רב. יש במשטרה רבנים בכל מרחב ובכל מחוז. אותו אדם שפונה אליך, שהוא דתי, תגיד לו: "קודם תפנה לרב שלך." ואני מבטיח לך שהוא עוקף את הרב שלו, כי הוא יודע שהוא לא צודק. כי אם הוא היה צודק, הוא היה ניגש לרב, ואם הרב היה פונה אליך, אני מקבל את זה ואני מוריד את הראש. בזה אני מסיים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. חבר הכנסת גדעון עזרא, בבקשה.
גדעון עזרא
אני מוכרח להגיד, שחנה היא עובדת ציבור מהמדרגה הראשונה, ואני לא יכול להגיד את זה על הרבה מאוד אנשים. אני חושב שהיא מתאימה לתפקיד הזה בצורה בלתי רגילה כמו שהיא הייתה בתפקידים האחרים שלה. אני מאוד מקווה שבבוא היום כאשר נדבר על מחליף/מחליפה נמצא אדם לפחות כמוך. אני אומר את הדברים האלה מתוך היכרות עמוקה עם המגזר הציבורי.
היו"ר דוד אזולאי
גדעון, קח בחשבון את ירידת הדורות, אין מה לעשות.
גדעון עזרא
יש. דוד, הבאת לחתימה לכל החיים, נדמה לי. אני בהחלט רואה בכך אות כבוד גם לדחיפת הטיפולים ולמהירות שבה את מטפלת.


לי יש בעיה אחת, ואולי אני טועה לחלוטין ואולי אצלך הדברים שונים. יש הבדל בין שב"ס לבין המשטרה, משום שהשגרה בשב"ס היא שגרה נוראית. זו עבודה בעייתית מאוד. ואני מבין מדוע יש יותר תלונות בשב"ס. זו הערה צדדית.


נדמה לי שבמשטרה יותר מאשר בגופים אחרים, לפחות כאשר אני הייתי בהם, יש קושי להתקבל לראיון, לפני שמגיעים לשם. אני אראה לכם את הדברים האלו לאורך כל הדרך. אני הרגשתי את זה. אני הרגשתי את כמות האנשים שגם כשר רצו לדבר איתי, אבל לא נותנים להגיע אליי. פשוט לא נותנים להגיע אליי. אני לא יודע אם אתה מרגיש את זה או לא מרגיש את זה. בכל הרמות המפקד שוקל שבע פעמים אם הוא ייתן לעשות אצל המפקד של המפקד. לדעתי חלק מתפקידו של המפקד, זה לדבר עם האנשים, זה לא בנושא משכורת.
חנה קלר
זה היה באמת נושא תנאי שירות בשב"ס במקום ראשון.
גדעון עזרא
כן. בתנאי שירות ובקבילות כאלו ואחרות, אני חושב שאין סיבה להתקבל לראיון אצל מישהו אחר, זה טיפול אמ"שי רגיל. יש אנשים עם בעיות, פחדו לדבר איתי, לא נתנו להם לדבר איתי כשר. אני יודע את זה גם מדוגמאות אחרות, שאנשים לא מתקבלים לראיונות. אני לא יודע אם אנחנו מדברים על אותה דוגמה. בדוגמה שאני מכיר אותה, האיש הזה רצה רק לדבר עם דרגה אחת למעלה, פשוט לא נתנו לו. אבל למה לא? מדובר על אנשים ותיקים, אנשים לא חדשים במערכת, אנשים שגם לא נזרקים מהמערכת. וכאן בנושא הזה לדעתי טוב תעשה המשטרה אם היא תעודד את קציניה ומפקדיה לראות יותר אנשים שרוצים להתקבל לראיון.


הדבר הנוסף זה גם הטפסים במשטרה. יותר מדי טפסים צריך למלא בשביל ראיונות. אני לא בטוח שטפסים האלו כולם נדרשים. לפעמים אני מדבר איתו שתי מילים, תעזוב את הטופס. בנושא הזה לפי דעתי חלק מהקבילות לא היו מגיעות אלייך אם היה נערך ראיון עם המפקד של המפקד. את מסכימה איתי?
חנה קלר
כן. אני רק רוצה לומר שבעקבות קבילה תוקנו הפקודות במשטרה לגבי בקשה לראיון שר,למשל. שלא יעכבו את זה כל כך הרבה זמן.
גדעון עזרא
זה פשוט לא יאומן, אנשים היו באים אליי מהצד ואומרים לי: "אני רוצה לדבר איתך. ביקשתי ולא נותנים לי."
אריה ביבי
מה שאתה אומר אתה צודק, צריך לקבוע תאריך תוך שבוע.
גדעון עזרא
זה לא עניין שתוך שבוע, כשאני הייתי בשב"כ, הייתי אומר לעובד: "שעה לפני שאתה רוצה ללכת הביתה, תבוא אליי." אז הוא לא ידע מתי לבוא אליי, בעשר, אחת עשרה בלילה. אבל אני אומר שבראיון במקום עם המפקד אתה פותר הרבה בעיות.


לגבי מח"ש, הנושא הזה אני מכיר את החוק ואני מכיר את כל הדברים הללו. אבל שוטרים נמנעים מלהיכנס לעימותים ולמקומות שהם צריכים בגלל הסיפור הזה של מח"ש. וצריך בנושא הזה לעשות רוויזיה ואני אומר לך, השר,שאם תציע הצעה לנו כהצעת חוק פרטית או הצעת חוק ממשלתית, לא משנה מה, לעשות רוויזיה בנושא של מח"ש. אני לא מדבר על שוטר שגנב או על שוטר שפשע. על מדבר על שוטר שהיה במילוי תפקידו בעמונה, ואני אומר שאני זוכר את עמונה. והוא שם 'אכל חצץ' על זה שהוא הלך בשורה הראשונה. זה לא יכול להיות הדבר הזה.
אריה ביבי
להפריד בין מילוי תפקיד לעבירות.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, תסתכלו על שתי הזוויות. יש צד שני למטבע, וכדאי גם את זה לקחת בחשבון.
גדעון עזרא
אתה רוצה שוטרים שיברחו או אתה רוצה שוטרים שיסתערו כשצריך? זה ההבדל. ואני אומר לך שבנושא הזה לדעתי, כל מי שנקלע למח"ש סובל אחר כך רק בגלל שרצה לעשות את התפקיד שלו טוב מאוד. זה הכול.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. חברת הכנסת ליה שמטוב, בבקשה.
ליה שמטוב
תודה רבה, אדוני היו"ר. אני גם רוצה לברך את חנה ואת השר אהרונוביץ. הידיד השר אהרונוביץ. את חנה אני לא מכירה. אבל שמעתי פה כאלה מחמאות, אז אני מצטרפת למחמאות. תאמיני לי שאני את המשטרה ואותך אני רוצה להכיר בנסיבות אחרות. אני לא יודעת עכשיו, אבל כאשר אני הייתי ילדה אז תמיד היו באים ואומרים: "לא תאכלי, אז נביא שוטר." אז בגלל זה אני אוכלת טוב. אבל באמת, אני אישית מרגישה מאוד בטוחה כאשר אני רואה שוטרים. גם בכבישים וגם כשעושים את הסיורים. אני לא מבדילה בין התפקידים ופה גם חבר הכנסת ביבי דיבר במושגים: מח"ש, שב"ס. אני לא מבדילה. בשבילי שוטר הוא שוטר במדים והוא עושה את התפקיד שלו.


יש פה באמת בעיות ואני מקבלת כיו"ר ועדת העלייה והקליטה פניות שבמיוחד אצל עולים חדשים. לא שלא מתייחסים, הם לא מבינים את השפה. הם באים. הם מסבירים את הבעיה. לא בדיוק מתייחסים כמו שצריך. לוקח זמן עד שמקבלים את התשובה. וגם בבחירות המוניציפאליות כשהיו גם אני התלוננתי במשטרה.
חנה קלר
סליחה, לגבי התלונות את מתכוונת אלינו?
ליה שמטוב
לא. אני מתכוונת כללי. כן סגרו תיקים. לא סגרו תיקים. עד היום לא קיבלתי התייחסות. אז קצת יותר התחשבות לאנשים שלא מבינים, שצריכים יחס הרבה יותר אישי. בכל זאת כשמתלוננים, לא סתם באים ומתלוננים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, גברתי. חבר הכנסת חמד עמאר.
חמד עמאר
קודם כל אני רוצה לברך את השר. אני לא רוצה לחזור על דבריו של חברי, חבר הכנסת אריה ביבי, שהשר צמח מהמערכת. התחיל קצין במערכת סיים כניצב. הוא מבין את המשטרה. הוא מכיר את העבודה של המשטרה, וזה יתרון גדול, וזה נותן לו את ההצלחה שאנחנו רואים. אני רוצה לברך את חנה על הדו"ח.


קראתי רק את ההתחלה. אני אקרא קצת ממנו. יש כמה דברים שהייתי... נושא של השכר של השוטרים שאנחנו דיברנו. אני מסתכל על זה מהפינה, מהזווית האחרת. כאשר חבר'ה דרוזים רוצים להתגייס למשטרה היום, קודם כל אומרים להם ירושלים. בירושלים נותנים להם שכר של 4,500 שקל, ואז אותו בחור מתחיל לעשות את החישוב.

הוא רוצה להיות במערכת, הוא רוצה לתרום, הוא רוצה להיות שוטר. נושא השכר של חבר'ה שגרים בבית ג'אן, שהוא צריך לנסוע לירושלים שלוש שעות, זה נושא שבאמת צריך לבדוק אותו. לראות איך עושים את זה ואיך יכולים לקדם את הנושא הזה, במיוחד לחבר'ה שגרים בצפון. וזה בגלל שהם צפוניים, אומרים להם ירושלים, תל אביב, וכל נסיעה שלהם זה כמה שעות. זו נקודה אחת.


יש איזו החלטה, שהגיעה אליי איזו פנייה מסוהרים שבכלא מגידו, שיש החלטה שקרובי משפחה לא יכולים להיות באותו בית כלא. החלטה כזו שקרובי משפחה, ולא מדברים על קרובי משפחה מדרגה ראשונה. עצם העובדה שקוראים לו מולה, מולה בירכא יש 1,500. חלאבי יש 2,000. אז החלטה כזאת צריך לבדוק. אם הייתם באים ומחליטים שקירבה ראשונה, והייתם מגדירים מה זו קירבה ראשונה לפי חוק, זה היה מקובל. אבל בגלל שם משפחה שיש לו משפחת מולה והוא משפחת מולה, אז שניהם לא יכולים להיות באותו בית סוהר, אני חושב שאת הנושא הזה צריך לבדוק, כי אותם אנשים שפנו אליי פשוט הם עם אותו שם משפחה. אין שום קירבה ראשונה. הם אולי קרובים אם תחזור 500 שנה אחורה, הם יהיו קרובים דרגה ראשונה.


יש קצינים שהגיעו למפכ"ל, ואני ראיתי את הסיכום דיון. להגיע לשר זה כמעט בלתי אפשרי. לא מגיעים לשר. אנשים לא יכולים להגיע לשר אחרי שהובטח להם בראיון מפכ"ל שהם יכולים להגיע לשר. ואת הנושא הזה, אדוני השר, אני חושב שצריך גם לבדוק. קצין שמבקש, שיהיה זמן. שוטר שמבקש להגיע לשר, שיהיה זמן. להגיד עוד ארבעה חודשים, עוד חמישה חודשים. אבל תהיה לו תקווה שהוא יכול להגיע לשר. אם לא היה לו משהו דחוף וחשוב, לא היה מבקש להגיע לשר.


תודה רבה ושיהיה בהצלחה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. אני רק רוצה להגיד לך. אנחנו צריכים להיות זהירים בעניין הזה של שוטרים שרוצים להגיע לשר. אני מציע שצריך לעשות את זה במשורה הנכונה, כי אחרת אנחנו נטשטש את הגבולות. צריך מאוד מאוד להיזהר בעניין הזה.


רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון הזה.
עמיחי שי
לפני הסיכום, אני רוצה כמה דברים.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה. אני התכוונתי לפנות לצד הזה של השולחן ולהגיד אם מישהו רוצה לקבל את רשות הדיבור. בבקשה.
הלנה ביבי
שמי הלנה ביבי אני שרתתי במשטרה, כיום אני ראש מינהל משאבי אנוש בשירות בתי הסוהר.


ראשית אני מברכת על הפורום הזה. אני מוצאת בו חשיבות עליונה. אני רואה חשיבות עליונה להתכנסות של הפורום הזה, שהתכבד גם כבוד השר להגיע אליו. גם היו"ר המכובד וגב' חנה קלר, וחברי הכנסת וכמובן עמיתיי במשטרה וסגן הנציב.


אני רואה בערוץ של נציבות הקבילות כערוץ חשוב מאוד. אני מייצגת את הגוף שלי כמובן. זו לא רק דעה אישית שלי. אני חושבת שגוף שחוסם ערוצים כאלה הוא גוף שאינו מכבד את עצמו. מאוד חשוב שתהיה אפשרות לסוהר באשר הוא, מהסוהר הקטן עד הנציב עצמו, ימצא את הדרך לאוזן קשבת, אוזן אובייקטיבית עד כמה שניתן. הגם שאנחנו עושים בתוך הארגון שלנו את המרב לשמוע, להקשיב, להאזין, לבקר ביחידות, לקבל סוהרים לראיונות וגם ליזום ראיונות. אנחנו עושים את המרב. אני מקווה שזה נעשה בצורה אופטימאלית, אבל תמיד יש מה לשפר. אנחנו כולנו בני אדם.

לפעמים סוהר אינו רוצה להגיע אלינו, הוא רוצה להגיע דווקא לנציבת הקבילות, כי הוא מאמין בה יותר. זכותו וזה בסדר גמור. אני מברכת על כך, ואני חושבת שאם נוצר הערוץ הזה והוא פתוח, ואני יודעת שהוא פתוח, כי הרבה פעמים במסגרת ההתייעצויות אנחנו גם מקבלים שיחות טלפוניות, ואני רואה שאותו סוהר מצא לנכון להגיע אל שאולה או לחנה, אז אני מברכת על כך. אני אומרת שזה יפה. אולי יש לו חשש להתחיל להעביר נתיבי פיקוד, דרך המפקד שלו להגיע אליי, ואז המפקד יגיד לו: "אה, אתה רוצה עכשיו להגיד עליי משהו?". אז הוא הולך ישר לחנה.

אני מורידה בפניה את הכובע ואומרת 'כל הכבוד'. אנחנו משתפים פעולה בצורה מדהימה, לטעמי. אני מאוד מעריכה את הגב' חנה ואת הבנות המדהימות שלה. לדעתי, לא יודעת אולי במקרה זה בנות, הן אנושיות ומקצועיות כולן. וזה מאוד חשוב, מאוד מכבד את המעמד. שמענו איזה קטע שחנה נסעה לראות איזה סוהר באיזה מקום בקצה הארץ. זה יפה מאוד. זה מראה על משהו. זה מראה על אכפתיות, ולא לשבת ורק לקבל את התלונות.


זה שאנחנו רואים עלייה בקבילות, בעיקר בשירות בתי הסוהר יש עלייה קצת יותר גבוהה. אני מברכת גם על כך. אני לא נבהלת מזה. אני חושבת שזה חשוב. זה מראה שאנחנו מעודדים את זה. אנחנו לא בולמים את זה. אנחנו אומרים: "אתה חושב שזה לא בסדר. תלך, תקבול. אתה לא מצאת פתרון אצלנו. יש מישהו שבעיניים אובייקטיבית ימצא את הפתרון, בשמחה." והרבה פעמים אנחנו מרימים את הכפפה. גם משנים נהלים. קובעים דיונים. משנים פקנ"צים (פקודות נציבות), אפילו, שזה פקודות שלנו הרבה בזכות גם קבילות. אנחנו כולנו בני אדם ויכול להיות שיש איזה משהו היסטורי ששכחנו לתקן אותו, והגיע הזמן לתקן, לנער קצת. לא קרה כלום. זה בסדר גמור.


אז אני חושבת שגם העלייה בקבילות בנושא השכר לא בכדי קיימת. תנאי שירות ושכר, כבוד השר וגם היו"ר הדגישו את הנושא הזה. זה לא סוד שיש שחיקה עצומה בקרב השוטרים, והשכר של השוטרים ושל הסוהרים. זה לא חדש. גם כשאנחנו צמודים לצה"ל כביכול, כבר מזמן אנחנו לא כל כך צמודים. אנחנו הצלחנו כבר להתרחק והשכר שלנו נשחק יותר ויותר. עד כדי כך שגמלאים היום זוכים לשכר מאוד מאוד נמוך ואני נתקלת בהם. במפגשים שלנו עם הגמלאים ובפניות שלהם אלינו זה פשוט קורע לב. וזה נכון. אנחנו מודעים לזה ואני חושבת שהקבילות תלכנה ותגדלנה. עוד יותר זה בא לידי ביטוי כשהתחלנו לתת מענקי ליבה. חיפשנו איזה פתרונות ביניים. אמרנו: "בואו ניתן לאוכלוסייה מיוחדת מענק יותר גדול." אז התחילו קבילות של האחרים שלא קיבלו. אפשר להבין אותם כי המשכורת מאוד נמוכה.


לגבי קירבת משפחה יש לנו נהלים מאוד ברורים. זה לא אומר שמי שקוראים לו ביבי אז הוא לא ישרת עם ביבי. יש עוד כמה הקשרים שצריך לבדוק בנושא הזה, כולל צרכי הארגון. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, גברתי. עוד מישהו בצד הזה? בבקשה, אדוני.
עמיחי שי
שמי עמיחי שי. אני ראש אגף משאבי אנוש של משטרת ישראל. אדוני היו"ר, כבוד השר, חברי הכנסת וכל המכובדים שיושבים כאן.


קודם כל אני רוצה לבוא ולומר מאיפה נולד מוסד הנציבות. הוא נולד מזה שמשטרת ישראל ושב"ס הם גוף בטחוני. עליהם חל איסור התאגדות. אין ועד עובדים. לכן מוסד הנציבות בא להחליף את הנושא של ועד העובדים. כראש אמ"ש אני מרגיש גם כוועד העובדים. ולפעמים אתה נקרע בין שני הכובעים. כמישהו שהוא מקצועי לנהל את הארגון יחד עם המפכ"ל וכמובן לדאוג לשוטרים. מבחינתנו המוסד הזה הוא מוסד שהוא חלק בלתי נפרד מתוך המערך הכולל של משטרת ישראל, ואני מאמין גם של שב"ס, בפעילות עצמה.


זו גם הסיבה שכשמדברים על הנושא של השכר, אדוני היו"ר, הנושא של השכר הוא בעייתי. כשנקבעה החלטת הממשלה ב-1979, היא קבעה ששכר השוטרים יהיה צמוד לשכר חיילי צה"ל, אנשי הקבע. זה היה מצוין אז, אבל לאט לאט בתהליך של השנים נוצרה שחיקה שבסיכומו של דבר עם תוספות כאלה ואחרות, שגם משפטנים מצאו שזה חל על הצבא ולא חל על המשטרה. אנחנו חלוקים על העניין הזה ולצערי הרב במקרה הזה גם האוצר נותן יד לעניין הזה, כדי ליצור את המצב שבו תהיה הפרדה, מצב שכרגע לפחות משטרת ישראל לא מוכנה לקבל וגם השב"ס וגם עמדת המשרד בעניין הזה. אני חושב שצריך לעשות פה באמת מעשה כדי לשפר את שכרם של שוטרי משטרת ישראל, בטח ובטח השוטרים המתחילים.

אם מדינת ישראל רוצה שוטרים וסוהרים שיהיו איכותיים, טובים, מקצועיים ונקיים מכל אבק כזה, היא צריכה לדאוג להם לשכר איכותי וטוב כי לפחות בתפיסת העולם שלי, ואני לא רק איש אגף משאבי אנוש אלא גם איש משטרה שהיה עד לפני התפקיד הזה בכל מקצועות הליבה, כדי לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר אנחנו צריכים אנשים איכותיים, ואחרי המשטרה אין כלום. זאת אומרת אם עוברים את המשטרה, אנחנו יודעים בדיוק לאן אנחנו יכולים להגיע כמדינה. אני מדבר על המשטרה כקו גבול, כקו הגנה לשמירה על הדמוקרטיה.


אני מכיר את הדו"ח, וגם את התהליך של השנים. ואני רוצה לבוא ולומר משהו שחנה סיכמה איתנו והשר התייחס לזה בפתח דבריו. אנחנו קיבלנו החלטה משותפת להוסיף סעיף בעבירות המשמעת של משטרת ישראל בנושא של יחסי מפקד-פקוד, סעיף משמעתי שבו אם יש מישהו שהגיש תלונה, קבילה כנגד מפקד, והמפקד מתעמר בו, תהיה עבירת משמעת ספציפית שניתן יהיה לטפל באותו מפקד בעניין הזה. מוכנים לקבל את העניין הזה מתוך הבנה, מתוך חשיבות העניין. כמובן כשמדובר פה על אקלים ארגוני, כאשר יש תלונות או יש קבילות ביחידה מסוימת, צריך לבחון שמה הרבה דברים. אנחנו עושים את האקלים הארגוני גם בהיבטים של ימי מחלה, ודיברו פה על ימי מחלה ועל דברים נוספים. אבל לזה אני לא אכנס.


לא לחינם הנושא של השכר הוא במקום הראשון, וכשנכנסים לתוך הקבילות רואים את הסיבות של העניין הזה. אלה אנשים שבאים, וחשוב להם, כמו שחנה דיברה, 50 שקלים של תוספת קצובת נסיעה, אלה סכומים שלכל אחד מהם זה עולם ומלואו. לנו חשוב מאוד בעניין הזה שכן תהיה אמירה לכנסת, ואם יש פה קואליציה בעניין הזה של מפלגות שנמצאות בקואליציה ובאופוזיציה, אני באמת אשמח לעניין הזה.


לא שאני עושה פרסומת, אבל אתמול ראיתי טלוויזיה בערוץ 10 תוכנית של אורלי וילנאי. דובר שמה על משפחה. משפחה בע"מ, הם קראו לזה. ואני אומר כראש אמ"ש, הם לקחו עיתונאית עם המשפחה שלה, חמש נפשות, ונתנו לה לחיות ממשכורת של 4,500 שקל למשך חודש, והם יקרינו במהלך התוכניות איך וכיצד ניתן להסתדר עם 4,500 שקל. ומה הדוגמה הייתה או ההשוואה לשכר של 4,500 שקל, אדוני היו"ר? מורים ושוטרים. שני יסודות מהותיים ומשמעותיים שהם נוגעים בחינוך. אנחנו במשטרה גם מחנכים בסופו של דבר. בחינוך של אזרחי מדינת ישראל, בסיכומו של דבר. והם אלה שנמצאים בחלקם בתחתית המדרגה.


אני רוצה להתייחס לנושא של הרפ"ק הגמיש שדיבר עליו חבר הכנסת ביבי. אני לא אכנס כרגע, אבל זה נכון שחבר כנסת ביבי כשהוא היה ראש אכ"א היו לו 70 תקנים של רפ"ק גמיש. במשך הזמן זה הפך להיות משהו שהוא ללא הגבלה, וכל מי שעמד בקריטריון מסוים קיבל את זה. בסיכומו של דבר, כשאתה מסתכל על הגירעון שזה יצר, היית צריך לעשות איזשהו מעשה, כשמדברים על ניהול, ואתה לא יכול לבוא ולחלק דרגות, כי בסוף כשאנחנו מדברים על שכר, אדוני היו"ר, במשטרת ישראל, הדרגות האלה הן דרגות שפעם אמרו משהו. היום הן הפכו להיות דרגות שכר. בואו נפתור את הבעיה בתוך הפקד. ניתן דרגות שכר פנימיות בתוך הפקד, ולא נצטרך להביא בן אדם להיות רפ"ק, ושכולם יהיו רפ"קים במשטרת ישראל. כי זה לא נכון מבחינת המבנה הארגוני.
אריה ביבי
עמיחי, אני לא רוצה להעיר, אבל סרן בצה"ל הוא בן 25 ופקד במשטרה הוא בן 36.
עמיחי שי
אני לא רוצה להיכנס לזה, אתה צודק, שנינו מכירים את החומר.


לגבי ראיונות של שוטרים שרוצים להגיע לשר, יכול להיות שלפעמים יש איזושהי בעיה כזו או אחרת. בסיכומו של דבר אין מצב, ואני אומר את זה בצורה נחרצת, אין מצב שמישהו מגיש בקשה לראיון שהיא לא עוברת. גם אם הוא הגיש בקשה לראיון שר, בסוף זה מגיע לשר עם המלצה שלנו, אם אנחנו ממליצים בפני השר, עם כל החומר, עם הניתוח המלא של כל החומר. צריך להיזהר לא לדבר בהכללות. צריך לראות כל מקרה לגופו. כשבוחנים כל מקרה לגופו התמונה משתנה. ולכן צריכים לראות את זה בפרופורציה הזו.


לגבי מח"ש, אני רוצה רק להגיד משפט אחד.
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע, לא ניכנס לזה. סליחה, זה לא על סדר היום, עם כל הכבוד.
עמיחי שי
רק משפט אחד, אדוני היו"ר. המשטרה קיבלה החלטה כשלא מדובר בעבירות של טוהר מידות אלא בעבירות של שימוש בכוח תוך ביצוע תפקיד יש גיבוי של פיקוד משטרת ישראל. שלא מעכבים לא בדרגה ולא בקורס. כמובן שאם מוגש כתב אישום, זה כבר משהו אחר. וזה אנחנו עושים וזה מטופל. אני אומר עוד פעם ומדגיש, לא כשמדובר בטוהר מידות. בטוהר מידות אין פשרות בעניין הזה. זה מוסכם על כולם.


נושא של עבודה בשבת, אדוני, אני כן אגע בעניין הזה, כי חלק מהדברים מגיעים אליי גם בתור מי שאחראי על רבנות משטרת ישראל. הרב הראשי של משטרת ישראל נמצא תחת פיקודי. בסך הכול הדברים מטופלים. אנחנו היום הולכים לשירות אזרחי של חרדים. אנחנו מביאים בני ישיבה, כך שעבודה בשבת היא חלק בלתי נפרד מעבודת משטרת ישראל. וכך צריך לראות אותה. יש פתרונות לדברים האלה. כשמישהו יש לו בעיה צריך לקבל החלטה. או שמפנים אותו לתפקיד אחר. או שהוא צריך לקבל החלטה אם הוא מתאים למערכת הזו. עד כאן.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, יש לי בקשה. היות שזמנו של השר מוגבל, אז אנא מכם בקצרה, לדוברים הבאים. בבקשה, אדוני.
דב לוצקי
אני סגן נציב בתי הסוהר. אני מבקש לומר שני דברים. אחד – להודות על הרוח התומכת והדואגת לצרכי השוטר והסוהר, ששמענו פה בוועדה, כחלק מהדאגה לחברה כולה. אני רוצה לבטא הערכה עמוקה לנציבת קבילות השוטרים והסוהרים ולהצהיר כאן בפורום הזה, ששב"ס מקפיד ליישם את ההחלטות שבהן הנחייה ליישום. שב"ס כארגון ממושמע, מקפיד ומוודא ביצוע עד תום. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני על דבריך הקצרים.
אילן פרנקו
בוקר טוב, אני סגן המפכ"ל. גם אני כמו דובי לא יותר משני דברים. לא אכנס פה לשום סוגיה.


אנחנו באמת מברכים על הדו"ח. אנחנו קיבלנו אותו ממש בימים האחרונים, ואנחנו כמובן נשב עליו ונלמד אותו. אנחנו גם כמובן נדאג לתקן את כל הנושאים המערכתיים שעלו כאן. אנחנו לא מתפלאים אגב שנושא השכר מוביל. גם אני מצרף את קולי ככל שניתן ואת קולה של משטרת ישראל, ואם נצליח לקבל רוח גבית מהוועדה הזו כדי לקדם את נושא השכר במשטרת ישראל, אנחנו בהחלט נשמח. הנושא הזה בראש סדר העדיפות מבחינתנו לטיפול. הוא גם בראש סדר העדיפות של השר לטיפול. והוא דורש טיפול והוא דורש תיקון. ואני לא מציע אגב שנעשה השוואות בינינו לבין מגזרים אחרים במשק. מכיוון שהמגזר הזה של השוטרים והסוהרים מחייב תיקון.


הדו"ח הזה יופץ. הוא גם יוצג במשטרת ישראל כדי שהוא ירד לרמות הנמוכות ביותר. כמובן, כמו שאמרתי, כל מה שטעון תיקון, יתוקן.


אני רוצה פה לומר מחמאה מקצועית לחנה ולצוות שלה על ההיקף של הפעילות בשנת 2009. אני חושב שכמות הקבילות שהגיעו לכלל סיום בשנת העבודה הזו היא כמות מרובה. וכמות הקבילות שנשארו לטיפול היא מועטה, וזה משמח אותנו. וצריך פה לומר באמת מחמאה מקצועית גם לחנה וגם לצוות שלה. אם בעוד שנתיים נצטרך במשטרת ישראל להאריך את כהונתה של חנה בעוד שנתיים, אז אני כבר מצרף את קולי באופן אישי.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני השר, בבקשה.
השר יצחק אהרונוביץ
גם אני אקצר. אני פתחתי ואמרתי את דעתי על הדו"ח ועל עורכת הדו"ח. כמובן היישום הוא בידי הארגונים עצמם. מאחר וזה עלה ודיברנו על זה – הנושא של השכר, נמשיך בזה. אני אומר שהבעיה היא לא בוועדה. הבעיה היא עם האוצר. שם המלחמה שאנחנו נמשיך לעשות. אנחנו לא נוותר. לא פשוט. אני מאוד שמח שאני מקבל רוח גבית מעמיתיי חברי הכנסת והיו"ר, חבריי. חשוב מאוד כדי לקדם את הנושא.


מילה אחת לגבי מח"ש, שזה לא הנושא. אני מקבל את הדברים במלואם של ראש אמ"ש. רבותיי, אנחנו חייבים, וזה מה שנעשה גם, וזאת גם המדיניות שלי, לחזק את ידי השוטרים. לחזק אותם. אמרתי את הדוגמה של נהרייה. אסור שזה יחזור. לחזק את השוטרים בעבודתם. אנחנו יודעים ואתם יודעים ואני יודע. כל פעם שמגישים תלונה, אנחנו לעיתים תכופות רואים תלונה נגדית של אותו אזרח, ולא בטוהר מידות. אני מסכים עם עמיחי. יש טוהר מידות, ויש דברים שעל פניהם הם לא נכונים ומוטעים, וצריך לבדוק אותם, אבל אני מדבר בעיקר על הפעילות של השוטרים בשטח, אסור לרפות אותם.

טוב עשה המפכ"ל, ואני מחזק אותו שאסור לעצור דרגות ואסור להעניש ואסור להעביר יחידות ואסור- ואסור - ואסור, עד שהדברים לא יבוררו. והדברים האלה צריכים להיות ברורים כמסר. אני מדבר על זה. אני יודע שהמפכ"ל מדבר על זה. אני יודע שבנציבות מדברים על זה. אסור לנו. אנחנו חייבים לחזק את השוטרים, כי בסוף אנחנו מחלישים אותם, אם אנחנו לא נחזק אותם. ואנחנו מעבירים פה מסר חד וברור. כמובן שיש דברים שצריך לבחון אותם, וכרגע זה במח"ש ואנחנו לא משנים את הדברים. אם השוטר לא פעל כראוי, כמובן צריך לבחון את הדברים. זה לא סותר לתת את הגיבוי המוחלט שלי ושל המשטרה לשוטרים בשטח. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני השר, תודה רבה.


אני רוצה לסכם את הדיון הזה.

בראש ובראשונה אני רוצה להודות לך, אדוני השר, על שכיבדת אותנו בנוכחותך, לכל הצוות הבכיר של המשטרה שהצטרף לדיון הזה. כמובן לנציבת הקבילות שבאמת כולם פה שיבחו, וכמובן הרמטכ"ל הטוב ביותר בלי חיילים לא יכול לבצע את מלאכתו, ולכן מן הראוי שכולנו גם נודה לצוות שמלווה את העבודה היום יומית. הם לא תמיד נחשפים לזרקורים, אבל מי שמכיר ויודע שאת המלאכה בסוף בסוף אלה שנמצאים בתוך הכוכים, במשרדים, הם הם שעושים את העבודה השחורה, היום יומית.


אני מאוד מקווה, לפחות מבחינתי זו אינדיקציה. אני עד היום, עד כניסתי לתפקידי, לא קיבלתי שום קבילה על נציב הקבילות. אז כנראה שזה מתפקד כמו שצריך. אבל אני מבטיח לך כשזה יקרה, אני לא אעשה לך הנחות.


אני רוצה להציע הצעת ייעול, אדוני השר וגברתי, נציבת הקבילות. היות וגם השר אמר את זה, ואני בהחלט תומך בזה, כשמקבלים קבילה, ויש פעמים שצריך לתקן תקנה או שינוי חקיקה או הוראות או פקודות, הנושא הזה חייב לקבל את התמיכה של המערכת. אבל מעבר לכך, ופה הייתי מציע לכם, תשקלו את זה, שכל התיקונים שבוצעו בעקבות קבילות שהגיעו אליכם, שיופיעו בדו"ח.

זה לדעתי יעביר מסר לשטח שהנושא טופל. לא רק שהוא מטופל, הוא גם מיושם. כי לפעמים התחושה: אוקיי, הוגשה קבילה. באמת טופלה כראוי וקיבלה את המענה הדרוש, אבל בעצם זהו. את שלי גמרתי. ברגע שבדו"ח יופיעו התיקונים שבוצעו כתוצאה – אם זה שינוי חקיקה, אם זה שינוי פקודה, אם זה שינוי הוראה. תקראו לזה איך שאתם רוצים. חשוב שזה יופיע בדו"ח, מפני שבכך נוכל לתרום תרומה צנועה לעסק הזה.


אני רוצה לסיים בנושא שדיברו עליו כולם, וזה הנושא של השכר. אנחנו בהחלט, אדוני השר, בעניין הזה אני מרשה לעצמי להגיד לך ואני בטוח שלא צריך לעשות את זה, אבל לא אתן לך מנוחה בעניין הזה, כי פשוט אפילו מתוך שלא לשמה בא לשמה. לא מתוך דאגה לשיפור מעמדם של השוטרים אלא מתוך דאגה לביטחונו של עם ישראל. שוטר - רע לו, לאזרח רע. ולכן הנושא הזה חייב לקבל את כל הטיפול הדרוש, ואני מבטיח, בעזרת השם ובלי נדר, להיות לך עזר ואפילו לנדנד לך בנושא הזה, כי הנושא הזה הוא בנפשנו.
השר יצחק אהרונוביץ
אני מבקש בהזדמנות זו לבקש ממך לקיים דיון מיוחד, שאליו יבואו נציגי האוצר וגם חברי הכנסת, כולם, כדי שגם הוועדה תתרום את תרומתה.
היו"ר דוד אזולאי
אין בעיה, אדוני, קיבלתי.


אני אסיים בדברי שלמה המלך, החכם מכל אדם, שאמר: "דאגה בלב איש, ישיחנה." ומה טוב יותר מאשר להגיד, שמה שכואב אנחנו באים ואומרים.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים