ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/05/2010

ניתוץ המצבות בבית העלמין של מרחביה ותוצאות חקירת המשטרה.

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת הכספים

25.5.2010


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ב בסיוון התש"ע (25 במאי 2010), שעה 13:35
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת מיכאל בן-ארי:

ניתוץ המצבות בבית העלמין של מרחביה ותוצאות חקירת המשטרה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

זאב בילסקי

מיכאל בן-ארי

שי חרמש

שלי יחימוביץ

יעקב כץ

ציון פיניאן
מוזמנים
דוד רוטנברג, ממונה קרן פיצויים, רשות המסים, משרד האוצר

אמיר דהן, ממונה קרן פיצויים, רשות המסים, משרד האוצר

ע"ד שי אהרונוביץ, עוזר היועץ המשפטי, רשות המסים, משרד האוצר

סנ"צ מוטי חריב, קצין אח"מ, מרחב עמקים, המשרד לביטחון פנים

אייל בצר, ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל

עומר נוביץ, יו"ר מושב מרחביה

אריאלה חן, מזכיר קהילה, קיבוץ מרחביה

אורלי עמית, מרכזת משק, מושב מרחביה

עו"ד איקו זכריה פרי, האגודה, מושב מרחביה

הרב ברוך ליפקין, רב מושב מרחביה

חיה קליגר, מינהלת מועצה דתית

מיכאל פישלר, מושב מרחביה

בלהה פישלר, מושב מרחביה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת מיכאל בן-ארי:

ניתוץ המצבות בבית העלמין של מרחביה ותוצאות חקירת המשטרה
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת מיכאל בן-ארי בנושא ניתוץ המצבות בבית העלמין של מרחביה ותוצאות חקירת המשטרה.


חבר הכנסת בן-ארי, בבקשה, תציג את הנושא. אני מתנצל בפני כולם על כך שהדיון הקודם התארך. הנושא של המצבות במרחביה, נשמע כאן לגבי הנושא הזה, אם המדינה נותנת או לא נותנת. לפני הנושא הזה דנו על 7 מיליארד שקלים.
מיכאל בן-ארי
אני רוצה להציג כאן את אנשי ההתיישבות העובדת של מרחביה והמועצה האזורית עמק יזרעאל שהגיעו לכאן. נמצא כאן אייל בצר, ראש המועצה. נמצאת כאן אורלי עמית, מזכירת ישוב מרחביה ועוד אחרים.


הסיפור מוכר לכולם. אם זה היה קורה בקייב או במקום אחר, זה גם היה מעורר הרבה יותר תשומת לב, אבל היה כאן אירוע כאשר אחרי איסרו חג של פסח בית העלמין עבר אפשר לומר פוגרום קשה ביותר כאשר 44 קברים נופצו למרות שאני שומע כאן מספר אחר לפיו אומרים שמדובר ב-36 קברים. אני לא מתווכח על המספר כי זה דבר שמישהו יכול לבדוק אותו. עברו כמה ימים ובעבודה מאומצת של המשטרה נמצאו הפורעים שעשו את הדבר הזה.


בינתיים הגיעו לשם שני הרבנים הראשיים, הרב עמר והרב מצגר, תוך כדי הבעת זעזוע ותפילת בקשת סליחה מהנפטרים. מלבד קבר אחד ששופץ מיד למחרת האירוע, מדובר בקבר של חייל צה"ל – למשרד הביטחון יש כיס עמוק והוא מיד שיפץ את הקבר – מדובר שם בחילול נורא ואיום. תכף נראה את התמונות והתמונות מדברות בעד עצמן. מדובר במעשה מכוון. מעוררת תמיהה ההחלטה שמדובר כאן בסוג של ונדליזם ותכף ארחיב בנושא.


מכל מקום, עבר לפחות חודש וחצי מאז האירוע ועדיין בית העלמין מחולל. יש כאן משפחה, בני זוג, שבמשפחה שלהם שלושה דורות ממייסדי מרחביה ועוד לפני כן קבורים שם, חמישה קברים במשפחה אחת נופצו. הזוג הצעיר שנותר מהמשפחה הזאת מתקשה לממן וגם לטעמי אין צורך שהוא יממן את השיפוץ.


הציפייה הייתה שברגע שייתפסו הפורעים, האירוע יזוהה כאירוע לאומני, מס רכוש ייכנס לתמונה ויפתור את הבעיה, אבל זה לא קרה. נתפסו הפורעים ובהחלטה תמוהה ביותר הוחלט שזה לא אירוע לאומני, אף על פי שמדובר כאן בכמה קריטריונים שכל אחד מאתנו היה מעריך שמדובר באירוע לאומני.


שאלתי את נציג המשטרה האם הם מכירים אירוע ונדליזם אחר שמגיע לממדים כאלה עם סממן יהודי, ובית העלמין הוא סממן יהודי, עם כתובת ג'וד ואנחנו תכף נראה את הכתובות. אגב, אלה כתובות שהתחילו לפני כן, נמחקו ונכתבו שוב על פי עדות של מזכירת המועצה שאומרת שבערב יום הזיכרון הם באו לשם כדי למחוק את הכתובות האלה. זאת אומרת, המקום סובל מהתנכלות לאומנית מכפר שכן.


הדברים האלה היו צריכים להוות סיבה מספקת כדי להחליט שמדובר באירוע לאומני ולכן היה צריך להפנות את אנשי מס רכוש כדי שישפצו את הקברים. אם זה היה קורה, לא היינו נדרשים לדיון הזה והכל היה מסתיים, אבל זה לא קרה.


אני הייתי במקום מיד אחרי האירוע ושאלו אותי האנשים במקום היכן הכסף לשיפוץ. אמרתי להם שאני אדאג להביא את הנושא לכנסת. ביקשנו דיון בוועדת הפנים, אבל הנשיאות דחתה את זה.
ציון פיניאן
למה הדיון המהיר מתקיים בוועדת הכספים ולא בוועדת הפנים?
מיכאל בן-ארי
גם אני שואל.
היו"ר משה גפני
אני אשיב. הדיון הוא דיון מהיר. לא אני החלטתי על קיום הדיון הזה אלא החליטה נשיאות הכנסת. היא החליטה שהדיון המהיר יעבור לוועדת הכספים. לכן אני סבור שאנחנו צריכים להתמקד רק בדבר שנוגע אלינו. אנחנו עוסקים בכסף.
מיכאל בן-ארי
אין לי בעיה.
היו"ר משה גפני
אני אמרתי שיש לך בעיה?
מיכאל בן-ארי
לא. נטפל בכסף. אנחנו ניתן להם את הכסף ונפתור את העניין.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שבדיון הזה אנחנו נגיע להחלטה ונתמקד בשאלה האם באמת צריך לפצות את המשפחות המסכנות הללו, שחיללו את הקברים של יקיריהן, והאם המדינה צריכה להיות בעניין הזה.
מיכאל בן-ארי
גם בית העלמין עצמו.
היו"ר משה גפני
כן. בסדר.
קריאה
זה בית העלמין הראשון בעמק יזרעאל.
היו"ר משה גפני
לפני כן, אני מבקש לשמוע את נציג המשטרה. האירוע הזה מבחינתכם היא אירוע לאומני או אירוע פלילי?
מוטי חריב
מבחינת הממצאים אליהם הגענו בחקירה, וכך גם העברנו אותם לפרקליטות, המניע אותו אנחנו מזהים לפי ממצאי החקירה הנו פלילי, בריונות לשמה. לא הצלחנו להגיע לממצא כלשהו שמדובר כאן על רקע לאומני.
יעקב כץ
כמו שריפת היערות במדינה. הכל על רקע פלילי. תמיד אלה אירועים פליליים ולא אירועים לאומנים. רק כאשר יהודים עושים, אלה דברים לאומנים.
היו"ר משה גפני
אתם יודעים בוודאות מי האנשים?
מוטי חריב
בשלב הראשון חשבנו שאולי מעורבים חברים מכת השטן, וזאת לפי הגרפיטי שצויר שם. מבחינת החקירה פעלנו שם בשני מישורים, גם בתוך עפולה וגם בתוך כפר סולם. עירבנו גם את גורמי שירות הביטחון על מנת לבדוק בשני הצירים האלה. בסופו של דבר, ב-19 באפריל נעצרו שם שבעה קטינים ובגיר אחד והודו במיוחס להם. הוגש נגדם כתב אישום.
יעקב כץ
קטינים באיזה גיל? ארבע-חמש?
מוטי חריב
קטינים בגילאי 15 כאשר הבגיר הוא בן 20.
היו"ר משה גפני
תושבי איזה ישוב?
מוטי חריב
כולם תושבי כפר סולם.
היו"ר משה גפני
למה לפי דעתכם הם הלכו דווקא לבית הקברות?
מוטי חריב
לפי מה שהם טוענים, המקום הזה משמש להם כמעין מקום התכנסות או כינוס. לטענתם, באותו היום הם ישבו, שתו, מישהו צייר גרפיטי והתחילה סדרה של זריקת עציצים בינם לבין עצמם ולאחר מכן הם ניפצו את הקברים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אם אני שואל אותך האם הרקע של העניין הוא לאומני או פלילי או בריוני, אתה לא יודע לומר לי בוודאות כך או אחרת. אתה משער.
מוטי חריב
לפי מה שיש לנו, לפי מה שאומרים החשודים.
יעקב כץ
לפי התמונות רואים שהקברים מנופצים. כמו הקברים של הסבים שלנו באירופה.
היו"ר משה גפני
אדוני נציג המשטרה, אתה יכול לומר בוודאות או שיש לך התלבטות בעניין?
מוטי חריב
על פי ממצאי החקירה שיש בידינו, המניע הוא פלילי והלוואי שהייתי יכול לומר אחרת.
יעקב כץ
למה כתוב כאן ג'וד?
היו"ר משה גפני
אנחנו נצפה במצגת.
יעקב כץ
אם זה אירוע פלילי, למה כותבים ג'וד?

הקרנת מצגת.
מיכאל בן-ארי
חמישה קברים של אותה משפחה.
אורלי עמית
שיכור לא מרים סלעים כאלה ושיכור לא הולך לרסס את האותיות שהוא כתב ששפת האם של היא ערבית והוא כותב את זה באנגלית.


אני מרכזת המשק של מושב מרחביה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, הבנו. תודה רבה. אני מבקש ממש טלגרפית משום שאני רוצה להגיע לנושא התכליתי. רב המושב, הרב ליפקין.
ברוך ליפקין
אני חושב שלמרות שיש כאן הרבה שאלות קשות, האם זה אירוע לאומני או פלילי, יש עוד דבר שלא צוין. כאשר נכנסים לבית העלמין, רואים שורות שלמות ריקות לגמרי שלא נגעו בהן בכלל אבל יש כל מיני מקומות בהם כן נגעו. הם בחרו בדיוק את המקומות. חשבנו למה דווקא המקומות האלה. רואים שהמקומות שמוסתרים על ידי עצים, בדיוק שם פעלו. במקומות פתוחים, משם רואים למרחוק, שם לא עשו כלום.


אני חושב שאם יש מקום כזה שיש יחסים טובים, זה המצב בין כפר סולם הסמוך למרחביה, אנחנו הולכים אליהם והם עובדים אצלנו ונמצאים כל הזמן. דבר קטן כזה שאפשר לפתור אותו, מסתובבים עשרות אנשים מתוסכלים שאין להם עכשיו כסף להוציא ויצטרכו לתבוע תביעה משפטית. חבל על כל הדבר הזה. אפשר כאן היום לפתור את זה ולאשר את הכסף עבור שיפוץ הקברים, עד האחרון בהם.
היו"ר משה גפני
ראש המועצה רוצה לומר משהו?
אייל בצר
כן.
היו"ר משה גפני
בקצרה.
יעקב כץ
אנחנו כל כך ספוגים במיליארדים, שאי אפשר לדבר על הקברים.
היו"ר משה גפני
נכון. כך המדינה מתנהלת. עד היום היית בעולם התורה, אבל הגעת לכאן. כולנו הידרדרנו לכאן.
אייל בצר
השבוע במועצה האזורית עמק יזרעאל חגגו מאה שנים לראשית התיישבותנו בעמק יזרעאל. הישוב הראשון שעלה בעמק יזרעאל הוא מרחביה ב-1910. המדינה בת 62, אבל קרוב לארבעים שנים לפני כן היו כאלה שייבשו את הביצות והקימו את המדינה והקימו את הכנסת, ובכנסת יש גם את ועדת הכספים שהיא חלק מהכנסת.
היו"ר משה גפני
אני כל הזמן מחפש למי להכיר תודה על זה שאני יושב ראש הוועדה ועכשיו אני יודע.
אייל בצר
עם כל הכבוד, רציתי להסביר בכמה דקות את ההיסטוריה של המקום. בין הקברים המחוללים נמצאים קברים של המייסדים שהקימו את המקום.


אני לא נכנס לוויכוח האם זה מעשה לאומני או לא לאומני. יש משפחות שאין להם שאיר שיכול לשאת בנטל. עשרות שנים התושבים משלמים מסים. מס רכוש הוא בעצם הביטוח הלאומי למקרים כאלה. אני אומר שלא יכול להיות שעכשיו נטרטר את המשפחות האלה לבתי משפט, נטרטר אותם לפקיד כזה או אחר. דרך אגב, מס רכוש עשה את העבודה. הוא פעל כמו שצריך אבל הוא אמר שיש לו את הכללים שלו.
היו"ר משה גפני
למה משכו את התביעה?
אייל בצר
לא משכו את התביעה.
היו"ר משה גפני
האם התביעה במס רכוש עדיין קיימת?
אייל בצר
ודאי.
שי חרמש
אם זה לא אירוע לאומני, זה לא מכוסה.
היו"ר משה גפני
התביעה קיימת?
מיכאל בן-ארי
השאלה אם יש הערכת נזק.
אייל בצר
יש הערכת נזק.
שי חרמש
הבעיה לא הערכת נזק. אם זה לא אירוע לאומני, זה לא מכוסה.
היו"ר משה גפני
מי מוסמך לענות לי אם יש תביעה, כן או לא.
אמיר דהן
הייתה תביעה ולאחר שהם קיבלו אישור מהמשטרה שהאירוע הוא על רקע פלילי, הם התקשרו לשמאי ואמרו שכרגע הם מושכים את התביעה. אנחנו תיעדנו את כל הנזקים.
היו"ר משה גפני
של מי הייתה התביעה?
אמיר דהן
של הישוב.
אייל בצר
התביעה לא נמשכה.
אורלי עמית
שום תביעה לא נמשכה. אני אישית פניתי למנהל מס רכוש.
היו"ר משה גפני
בסדר. על זה התגברנו.
יעקב כץ
גם חברי הכנסת יכולים לומר מילה?
היו"ר משה גפני
יכולים.
מיכאל בן-ארי
אם כבוד היושב ראש ייתן לראש המועצה להמשיך בדבריו, אני אשמח.
אייל בצר
לא לכבוד המדינה, לא לכבוד הכנסת, לא לכבוד ועדת הכספים לטרטר אנשים שנתנו את המיטב. לכן אני חושב שצריך למצוא פתרון או דרך מס רכוש או דרך משרד הדתות. צריך למצוא פתרון במהרה כי לישוב הזה אין את הכספים.
היו"ר משה גפני
תודה. יפה דיברת.


חברי הכנסת, בבקשה.
שי חרמש
האירוע מזעזע. הייתי גם באירוע של מרחביה לפני שבועיים וראיתי את העוצמה של ההתיישבות במאה השנים האלה. אי אפשר להישאר שווי נפש כאשר רואים את התמונות האלה, אבל צריך לעשות כאן הפרדה מאוד ברורה.


כבוד המת וכבוד ההתיישבות מחייבים שיקום. הדיונים בינינו על ההגדרות, מהיכן זה בא, לא צריכים להיות בזירה הזאת. זה ויכוח עקרוני, אם יש טרור לאומני בתוך מדינת ישראל או אין. אני אומר אין וחבר הכנסת כץ יאמר שיש אבל בינתיים הקברים מנותצים והקופה ריקה. אני אומר שיש היום פתרונות. שר הפנים בתקציב פיתוח יכול לפתור את הבעיה, שר הדתות יכול לסייע ויש גורמים נוספים. הניסיון להביא לכאן את מס רכוש, כמי שמכיר את מס רכוש מהגזרה בה אני חי, בא להסיט את הדיון מהבעיה הפרקטית הכספית של שיקום מיידי לוויכוח פוליטי אידיאולוגי שאני לא רוצה להיות בו שותף כרגע. רוצים חברי הכנסת כץ ובן-ארי לדון האם האירוע לאומני או לא לאומני, אבל אני יכול לומר דבר אחד והוא שבמשך עשרות שנים קיימים יחסי דו-קיום בעמק יזרעאל כפי שאני מכיר בין כפר סולם לבין מרחביה ובין הכפרים הערביים במקום. כל רגע שהנושא הזה לא מוסדר, הוא פצע פתוח שמעורר היום בקרב שני הצדדים מתחים מיותרים.


למען השקט, למען הדו קיום, בואו ניקח את הנושא על עצמנו. נרים טלפון אחד לשר אלי ישי ולשר יעקב מרגי, דבר שיכול להביא את הדבר המיידי כרגע ולדאוג לכבוד המת. לשקם את בית הקברות מחר ולהסדיר את העניינים. את האידיאולוגיות, חברים, לכו הביתה ותשאירו לנו את הנושא לריב עליו כי עבור זה משלמים לנו.
מיכאל בן-ארי
ניסיתי לעשות את הדברים אותם אתה אומר. אתה לא היית במקום. אתה מאשים אותי בלאומנות אבל אני לא באתי מהכיוון הזה.
היו"ר משה גפני
הוא לא מאשים אותך. הוא מאשים אותי.
שי חרמש
דרך אגב, גם אני הייתי שם.
היו"ר משה גפני
כדי למנוע את הוויכוח הזה אמרתי בתחילת הדיון שהדיון הזה הוא לא לאומני, לא פלילי ולא אידיאולוגי אלא הדיון הוא כסף ולזה אנחנו צריכים להגיע. אני מדבר עכשיו כמו חרדי. אנחנו החרדים אוהבים כסף.
אורלי עמית
אני חייבת לציין שיש שם עשר מצבות שאין להן משפחות.
היו"ר משה גפני
שכנעת אותי.
יעקב כץ
ברשות היושב ראש, כמה מלים. ראשית, אני חושב שהתגלגלה לידך זכות גדולה משום שאתה יהודי אוהב תורה. מה שמייחד את החרדים בשנים האחרונות זה בעיקר אהבת קברים. לכן אני אומר שכיוון שאתם אוהבי קברים כל כך גדולים – לצבא אתם לא הולכים, לתעשייה אתם לא הולכים.
היו"ר משה גפני
פרזיטים.
יעקב כץ
אתם אוהבים כסף וקברים.
היו"ר משה גפני
אתה מדבר כמעט כמו גבי גזית.
יעקב כץ
כמעט. אני רוצה לומר את הדברים בצורה הבוטה. חבר הכנסת חרמש, אתם לא התיישבות עובדת, אתם שכחתם את זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא אוהבי קברים. ממש לא אוהבי קברים. אנחנו אוהבי חיים אלא שאנחנו לא עושים הבחנות בין קברים.
יעקב כץ
אני מבקש גם במקרה הזה לא לעשות הבחנות.


חבר הכנסת חרמש, אל תרמה את עצמך לגבי יחסים תקינים בעמק יזרעאל בין יהודים לערבים. אני חייב לומר את זה כיוון שאתה הזכרת את זה. ברגע שהם יוכלו, אחרי שהם ניפצו את הקברים, אתה צעקת באישור המשטרה שזה פלילי ולא לאומני, כאשר כל ערבי באזור עמק יזרעאל יודע שזה לאומני. כולם יודעים זאת חוץ ממך. למרות שאתה מההתיישבות שכבר אבדה מזמן, אני לא רוצה להפריע לך.
שי חרמש
גם אני אישית?
יעקב כץ
באין חזון ייפרע עם. נשאר לכם רק השיער הלבן. זה הדבר היחידי שנשאר לכם. אין תורה, אין יהדות, אין כלום.


עומדת משטרה שלצערנו הרב בגליל הרבה מהשוטרים והרבה מהמפקדים הם לא יהודים. משטרה שרואה אירוע כזה - שהוא כמעט כמו באירופה לפני השואה כאשר הרסו ליהודים קברים - אומרת שזה פלילי וזה לא לאומני. אני קודם כל אומר שאת השקר הזה, מי שנותן יד להרוס קברים, לשרוף יערות, וצועק תמיד שזה לא לאומני וזה לא שנאת ישראל, מרמה את עצמו. לאחר מכן הם יטבחו יהודים ויאמרו שזה גם היה פלילי כי טבחו את היהודים לא בגלל שהם יהודים אלא בגלל שבמקרה הם ראו אנשים ברחוב. תפסיקו לרמות את עצמנו.


אני רוצה לומר לך חבר הכנסת חרמש שבעמק יזרעאל, אם אתה תראה מה מלמדים אותם בכפרים הערבים שם, מה מלמדים אותם בבתי הספר, תדע לך שכאשר הם יוכלו, הם גם יטבחו בך ולא רק בקברים שלך. שלא תרמה את עצמך. את השקר הזה, אל תרמה.


התגלגלה לידך זכות גדולה.
היו"ר משה גפני
איזה זכות? אני לא עובד, אני לא בתעשייה, אני לא הולך לצבא ואוהב קברים. מה נשאר לי?
יעקב כץ
ומצביע בעד פקחים שיהרסו 350 אלף יהודים, וגם את זה אני זוכר לך.
היו"ר משה גפני
לא, אני הצבעתי נגד ההתנתקות.
יעקב כץ
אתה הצבעת בעד שליחת פקחים להרוס בתים.
היו"ר משה גפני
זה כן. אבל אני הורדתי את הפקחים.
יעקב כץ
מודה ועוזב ירוחם. אמרתי שאנחנו עוד ניקום בך על זה.
היו"ר משה גפני
אבל אני עשיתי מה שאלקין עשה.
יעקב כץ
אתה עשית מה שראש הממשלה אמר לך לעשות, כל עוד שהוא נותן לך כסף.
היו"ר משה גפני
זה נכון אבל את הכסף קיבלתי בלי זה.
יעקב כץ
הרב גפני, אתה מקבל לכתחילה. דע שאנחנו נהיה ראשי ממשלה פעם ואנחנו ננהל ונחזיר לכם מלחמה שערה. על כל פנים, את החשבון נעשה אתכם.
היו"ר משה גפני
הרוב שלכם עובר אלינו.
יעקב כץ
אני חושב שהתגלגלה לידך זכות ואני לא יודע איך תמצא את הדרך. כולם מדברים בכסף אבל את האמת הזאת שמדובר בלאומנות שהיום היא שורפת יערות, הורסת קברים, רוצחת יהודים, ואתם תאמרו שזאת לא בעיה, את השקר הזה תורידו.


אני דורש לקבל מחר את השיק לשיפוץ.
זאב בילסקי
אמרת שאתה באת מעולם התורה והידרדרת לכאן. אני באתי מעולם לא של תורה.
היו"ר משה גפני
אבל עזרת לתורה.
זאב בילסקי
נכון, אבל עכשיו אני סופק דווקא כאן הרבה תורה. למדתי כאן הרבה מאוד וכל יום אני לומד מחדש. אמרנו חכמינו שלא חרבה ירושלים אלא משום שלא נהגו לפנים משורת הדין.
היו"ר משה גפני
שהעמידו דבריהם על דין תורה.
זאב בילסקי
נכון. גם זה צודק וגם זה צודק. אני הקשבתי טוב לקצין המשטרה והוא אומר ביושר רב שהלוואי שהוא יכול היה לומר אחרת. כלומר, הוא מבין את הבעיה ומבין את העניין, אבל צדיק באמונתו יחיה ואדם עושה את מלאכתו נאמנה. לכן לא הייתי מציע לחבר הכנסת כץ לתקוף כאן קציני משטרה.


המעשה חמור. לפעמים יש ניתוץ קבר אחד או שניים ואז רשות מקומית יכולה איכשהו לעזור למשפחה לשפץ את הקבר, אבל כאן יש סמל, סמל לאומי, יש כאן משהו שבסדר גודל של רשות מקומית כמו של אייל קשה לה ללכת ולטפל בנושא.


לכן אני באמת חושב שצריך לעשות מאמץ ולנסות לעזור כאן. למעשה כפי שאני רואה את זה מס רכוש יאמר שכל עוד לא אומרים לו, אין שום דבר. צריך כאן הרבה שכל טוב בעיני אלוהים ואדם כדי שנשב ביחד ונראה איך אנחנו מצליחים לעזור בעניין הזה כדי לסלק את העניין הזה כמה שיותר מהר כי הזמן כאן גם הוא חשוב.
ציון פיניאן
המעשה הוא מעשה חמור. אם זה היה קורה בחוץ לארץ, כל היהודים במדינת ישראל היו זועקים לשמים.
יעקב כץ
היו אומרים שזה מעשה אנטישמי.
ציון פיניאן
נכון. היינו אומרים שזה מעשה אנטישמי. הנושא הזה של הכסף, מן היקב ומן הגורן צריך למצוא את הכסף הזה כדי שהנושא יטופל.
מיכאל בן-ארי
תאמר לנו איפה הגורן והיקב כדי שנלך לשם.
ציון פיניאן
הרב גפני ואני נביא לכם את היקב והגורן.
מיכאל בן-ארי
זאת הבטחה? אפשר לסגור את הישיבה?
ציון פיניאן
נעשה הכל כדי להביא את הכסף.
זאב בילסקי
ביהדות להשתדלות יש ערך בפני עצמה.
ציון פיניאן
נעשה את הכל כדי להביא את הכסף.
מיכאל בן-ארי
אנחנו הטרחנו אתה אנשים לכאן מתוך תקווה שהנושא יבוא לכדי פתרון.
היו"ר משה גפני
אמנם קטונתי, אבל כל עוד אני יושב ראש הוועדה, אני צריך לנהל אותה ועכשיו חבר הכנסת ציון פיניאן ברשות הדיבור. לא תמיד אני מצליח בניהול הישיבה, במיוחד בישיבה הקודמת. אפרופו אוהב כסף. כשמסתובב כאן כסף, יש לי בחילה ואני הולך להקיא.
יעקב כץ
לפחות היית מעביר את זה לישיבות.
היו"ר משה גפני
החבר שלי, חבר הכנסת כץ, מאשים אותי בכך שאני אוהב כסף.
ציון פיניאן
על פי ההשתדלות של היושב ראש בעבר ושל החברים, ברוך השם היו לנו הרבה הצלחות וגם במקרה הזה, בעזרת השם, נצליח.


אני רוצה לומר מה מפריע לי וממה אני מודאג. אני מודאג מזה שמאשימים את הרוצח בהריגה במקום ברצח, מלאומני שהופך לפלילי, כל שיכור שאומר שהוא שיכור, הופך לשיכור ניצחון. פשוט שיכור ניצחון. כאן אני מודאג. זה לא קורה רק כאן אלא אני רואה איך בתי המשפט הופכים רוצח להורג או לאומני לפלילי. מזה אני מודאג וזה צריך להדליק נורה אדומה אצל כל חברי הכנסת.
יעקב כץ
אתה אומר את זה לשוטר.
ציון פיניאן
אני אומר את זה למשטרה ואני אומר את זה לבתי המשפט. זה צריך להדליק נורה אדומה. שיכור רוצח ושיכור לאומני הופך לשיכור ניצחון בזה שמשנים את נוסח העבירה הפלילית שלו.
שי חרמש
אני מבקש לתת את רשות הדיבור לחברים שהגיעו לכאן
בלהה פישלר
רציתי לומר שיש לנו בעוד שלושה שבועות אזכרה לאבא שלי במלאת שנה לפטירתו. הקבר שלו חולל, חוללו הקברים של ההורים שלו ושל הסבא והסבתא שלו. אנחנו צריכים לעשות הזכרה אבל במצב כזה לאן נביא אנשים? איך נכבד את כבוד המת?
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מציע כדלהלן. היות והדיון הוא דיון מהיר, אני גם רוצה להניח את המסקנות על שולחן הכנסת. אני מבקש ללכת למסלול הבא ואני מבקש את ההקשבה שלכם. אם אתם במס רכוש לא מסכימים אתי, תאמרו זאת.


הם טוענים שיש תביעה. אם אין תביעה, אני מבקש שהיום תהיה תביעה. נמצאים כאן האנשים והם אומרים שיש תביעה. אני לא מקבל את עמדת המשטרה בעניין הזה. עמדת המשטרה היא ברורה לצורכי המשטרה. מאוד יכול להיות שזה כן על רקע לאומני. הרי יודעים מי האנשים ומאוד יתכן שזה על רקע לאומני כי הרי מי בוחן כליות ולב? אין לי טענות למשטרה. המשטרה יכולה לומר לצורך העניין שהיא צריכה ללכת לתפוס פושעים, זה יכול להיות על רקע בריוני אבל זה מאוד יכול, מבחינת העמדה החוקית בעניין לגבי הפיצויים של מס רכוש, על רקע לאומני, במיוחד שאנחנו רואים כתובות שהיו שם ואנחנו רואים את הרקע של האנשים שעשו את המעשה.


לכן אני מבקש כדלהלן, ואני מבקש שזאת תהיה החלטת הוועדה. אנחנו מבקשים שתבחנו היום-מחר את התביעה שלהם. אם אתם מגיעים למסקנה שדוחים את התביעה, אני מבקש באופן מיידי להביא את זה לוועדת ערר שקבועה בחוק. ועדת הערר, אני דורש שתתכנס בישיבה הראשונה הקרובה.
שי אהרונוביץ
אנחנו צריכים להגיש תשובה.
היו"ר משה גפני
אם יש בעיה של כוח אדם אצלכם, אני אומר לכם שצוות ועדת הכספים מתנדב לעזור לכם. אנחנו מתנדבים בהרבה דברים אצלכם. אנחנו מוכנים להתנדב גם לעניין הזה. נעמיד לכם כוח אדם, ניתן לכם את המחשבים ואת מה שצריך. אנחנו רוצים שזה יסתיים לפני האזכרה של אביה של גברת פישלר. אני מבקש שזה יסתיים בתוך שלושה שבועות. עם כל הכבוד, אנחנו מדברים על סדרי גודל של 150 אלף שקלים שלכל הדעות, גם לדעתכם, גם לדעת המשטרה וגם לדעתי – אני האחרון כאן מבין כולם – זאת בושה למדינה בה 150 אלף שקלים עבור חילול בית עלמין, עבור חילול בית קברות, בושה שאנחנו מתנהלים כך בעניין הזה. לכן צריך לזרז את ההליכים.

אני רוצה תשובה מוועדת הערר בתוך שלושה שבועות.
מיכאל בן-ארי
שלושה שבועות, זה המון זמן.
שי חרמש
אתה מטפס על מדרון חלק. הם לא יכולים. אני מכיר את הכללים. בוא נביא את זה לשר ישי ולשר מרגי.
היו"ר משה גפני
מה לעשות, גם אני מכיר את הכללים. יש כללים.
מיכאל בן-ארי
לשרים ישי ומרגי, אני כבר פניתי.
היו"ר משה גפני
יש חוק במדינה. ועדת ערר, לעניין תקנה 11, תוקם בין אזורים מסוימים לסוגי נזקים ושניים לפחות מבין חבריה לא יהיו עובדי מדינה. בוועדת הערר יהיו חברים: חבר מתוך הרשימה. הרואה עצמו מקופח עקב החלטה לפי תקנה 7 ובהוראת המנהל לפי תקנה 7(א) או בתיקון להחלטה, יכול להגיש ערר.
שי חרמש
אבל מה המנדט שלהם?
היו"ר משה גפני
המנדט שלהם הוא בדיוק כמו שאמרנו כאן.
שי חרמש
אין להם מנדט.
אורלי עמית
אין להם אישור.
היו"ר משה גפני
על מה הוויכוח?
שי חרמש
בוא נלך להביא כסף.
היו"ר משה גפני
מאה אחוזים. אני יודע להביא כסף ביחד אתך וביחד עם כולם.
שי חרמש
לא. אתה יודע הרבה יותר טוב ממני.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתאמרו לנו בתוך פרק זמן הכי קצר האפשרי.
שי אהרונוביץ
אם רוצים לפתור את העניין, לנו לא תהיה ברירה אלא לטעון שכל עוד המשטרה לא מאשרת שמדובר באירוע לאומני, אנחנו נטען שלא מדובר בפעולת איבה לפי החוק. בית המשפט העליון הכריע לפני מספר שנים בתביעה של בנק הפועלים בכל הסניפים שנשרפו במהומות אוקטובר שערביי, תושבי ישראל – זה ירגיז כאן אולי חלק מהאנשים – הפעולות שלהם לא נחשבות כאירוע לאומני לעניין החוק.
שי חרמש
אין תקדים כזה בכלל.
שי אהרונוביץ
ההצעה שלי, כמו שפתרנו מקרים אחרים, כמו למשל במקרה עכו, המהומות שהיו בעכו, שאפשר למצוא איזשהו תקציב ביחד עם השמאות שלנו לצורך העניין הזה. יכול להיות שמס רכוש ישלם ומשרד האוצר ישפה. אני בטוח שאפשר להגיע למשהו ואני בטוח שמר יהודה נסרדישי יסכים לכך, כך שניתן יהיה לסגור את הפרק הזה.
היו"ר משה גפני
אנחנו הולכים על זה. בסדר.
מיכאל בן-ארי
אתה יכול לחזור על זה?
היו"ר משה גפני
אני אחזור. ועדת הכספים מקבלת החלטה בעקבות הדיון המהיר שלך. ההחלטה אומרת שהיא פונה לחשב הכללי. היות שהאירוע הזה הוא אירוע נוראי מבחינתנו – מבחינתנו כחברה, מבחינתנו כמדינה, מבחינתנו כמו שאנחנו רואים את העניין הזה – ומכיוון שהאירוע הזה נופל בין הכיסאות, אין יכולת הכרעה ברורה מבחינת החוק וזה יכול להימשך זמן רב, אבל אנחנו רוצים שהבעיה תיפתר מיד, אנחנו לכן פונים לחשב הכללי באוצר ואנחנו מבקשים ממנו לשפות את רשות המסים. אנחנו נפנה גם ליהודה נסרדישי.
שי אהרונוביץ
אנחנו נעדכן אותו. אנחנו נוציא את האנשים שלנו לשטח.
היו"ר משה גפני
אנחנו מבקשים בתוך כמה ימים להעמיד סכום של 150 אלף שקלים.
אורלי עמית
למה 150 אלף שקלים? זה הרבה יותר.
יעקב כץ
כמה שזה עולה.
שי אהרונוביץ
כמה שזה עולה.
היו"ר משה גפני
אמר שי אהרונוביץ שהם יוציאו כבר את האנשים לשטח. נאמר לי שזאת בערך העלות.


אני מבקש שהדברים האלה ייעשו באופן מיידי. בדרך כלל לא דואגים לקברים, אבל אני רוצה שנדאג לקברים, שנדאג לכבוד שלנו, שנדאג למתים שלנו. אני מבקש לגמור את העניין הזה בהקדם.


זאת החלטת הוועדה.
יעקב כץ
הרב גפני, תאמר הכבוד הלאומי שלנו.
היו"ר משה גפני
את החלטת הוועדה נניח על שולחן המליאה. נעביר אליכם את ההחלטות הללו ואתם, תעשו לי טובה, תגמרו את העניין הזה.


בזה סיימנו. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:50

קוד המקור של הנתונים