ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 21/04/2010

סיור למירון ודיון בנושא: היערכות הגורמים השונים לחגיגות ל"ג בעומר במירון

פרוטוקול

 
PAGE
25
ועדת הפנים והגנת הסביבה

21.4.2010

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 193

ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום רביעי, ז' באייר התש"ע (21 באפריל 2010), שעה 11:00
סדר היום
סיור למירון ודיון בנושא: היערכות הגורמים השונים לחגיגות ל"ג בעומר במירון
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

אריה ביבי

ציון פניאן

אורי מקלב
מוזמנים
חה"כ מנחם אליעזר מוזס

אליהו ליפשיץ – עו"ד, משרד התיירות

חנה סלע – מהנדסת מחוז הצפון, משרד הבריאות

שמעון קורן – מפקד המחוז הצפוני, משטרת ישראל

קובי בכר – סגן מפקד מרחב גליל

איתן רב – קצין אגף תנועה, מרחב גליל

שמעוני עמוס – קצין אג"מ, מרחב גליל

חיים שרגא – קצין אבטחה ורישוי, מרחב גליל

עמית סופר – יו"ר המועצה האזורית מרום גליל

דני סיידא – יו"ר מועצה דתית מרום גליל

יוסף אלמשעלי – רב המועצה האזורית מרום גליל

מני עדי – מהנדס מועצה אזורית מרום גליל

מרדכי הלפרין – רב יו"ר וועד הר מירון
יהודה משי-זהב – יו"ר ארגון זק"א

עמיר קינן – מנהל תנועה "אגד צפון"

יהודה סולומון – סמנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מנצור רדואן – ראש אגף צפון, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

זאב קשש – יו"ר ארגון "איחוד הצלה"

נחמן קליין – ארגון "איחוד הצלה"

מודי אורון – סמנכ"ל רשות הטבע והגנים

סעיד חמוד – מנהל מרחב, רשות הטבע והגנים
ראובן אדרי – מנהל המרחב הצפוני של מע"צ

רן אופיר – רפ"ק, מנהל תחנת המשטרה בצפת

יואל שדה – מפקד מתנ"א צפון (משטרת תנועה ארצית)
און רענן – מירון

דני חנניה – מפקד הכבאות

אלי פרץ – מנהל מד"א, מרחב ירדן

אבוטבול שמעון – סגן מנהל מד"א, מרחב ירדן

חיים רואש – יועץ שר הדתות

יוסי שוינגר – מנכ"ל המועצה למקומות הקדושים

גבי ויסמן – מנהל מחוז צפון, מנהל מקרקעי ישראל

יוסי אזולאי – ממונה תכנון תח"צ, משרד התחבורה מחוז צפון
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה וערכה
עדי צחר – חבר המתרגמים בע"מ
סיור למירון ודיון בנושא
היערכות הגורמים השונים לחגיגות ל"ג בעומר במירון
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, כמעט צהריים טובים לכם. אני מקדם את כולם בברכת ברוכים הבאים, בראשות ראש המועצה המארח, שאנו מודים לו על שהסכים לשמש לנו אכסניה לדיון החשוב. אני רוצה להודות למפקד המחוז ולצוות הבכיר, לנציגי יושב ראש המועצה הדתית, נציגי מע"צ ושירותי הכבאות, נציגי משרד הדתות ומשרד התיירות, התחבורה והבריאות, רשות הטבע והגנים. גם שירותי הכבאות נמצאים פה, גם זק"א ו-"הצלה", וגם שירותי מד"א תיכף יגיעו.


הדיון היה אמור להתקיים בשנה שעברה לאחר אירוע מירון, מתוך כוונה להודות לכל אלו שעסקו במלאכה, אבל היות ולקח זמן רב עד שקיבלנו תשובות בנושא הזה כבר היה מאוחר ולכן החלטתי שהשנה נקיים את הדיון הזה לפני אירועי ל"ג בעומר. אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות לכל אלו שעשו עבודה יוצאת מן הכלל בשנה שעברה. מי שעקב מקרוב אחרי האירוע של שנה שעברה יודע שהייתה שביעות רצון, הציבור היה מרוצה. לכן, ועדת הפנים תפקידה לא רק לבקר אלא גם לשבח.


יחד עם זה, בשנה שערה היו מספר תקלות וזה הזמן להציף אותן. לפני שנציף את התקלות אנחנו נבקש את ראש המועצה האזורית לפתוח את הדיון. אני מבקש מכל החברים שמשתתפים בדיון, מתנהל פרוטוקול כמו בכל דיון. אני מבקש מכל מי שמקבל רשות דיבור להציג את שמו ותפקידו, ומי שמבקש רשות דיבור יכול להעביר פתק למנהלת הועדה הגברת יפה שפירא. רשות הדיבור לראש המועצה.
עמית סופר
בוקר טוב לכל החברים והחברות, חבר הכנסת דוד אזולאי, מפקד המחוז ושאר הנכבדים. כפי שצוין על ידי חבר הכנסת, חשנו בשנה הקודמת באירוע האחרון וקיבלתי גם פידבקים מתושבים ומאורחים שאירוע כזה לא היה דומה לו מבחינת הסדר המופתי. אני מאמין, עם כל הקושי, שהשנה הזו יהיה אפשר לתרגם את ההצלחה בשנית. כל זאת כמובן בשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים. חשוב לציין שהייתה התחשבות בתושבים שלנו, אבל יש לעשות בדיקה יותר מדוקדקת בנושא מעברי אורחים, לבדוק איך אפשר להקל יותר בהתנהלות.


חשוב לראות את השיפורים שנעשים על ידי מע"צ, בראשות ראובן אדרי, בנושא תשתיות, מדרכות, מעקי בטיחות, ביוב ועוד. כל הדברים הולכים ומשתפרים משנה לשנה, האורחים והתושבים חשים שנושא הרשב"י מקבל זווית אחרת והתמקדות אחרת.


אני רוצה לאחל לכולנו בהצלחה ושיהיה הרבה שיתוף פעולה, שנעבור את האירוע הקרוב ללא נפגעים, עם כל הבטיחות וכל המתבקש. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אני רוצה לציין שנציגי המועצה למקומות קדושים לא נמצאים פה עדיין.
אליהו ליפשיץ
מסרו לי שהם כבר יגיעו.
היו"ר דוד אזולאי
אוקיי. אדוני מפקד המחוז, אני מבקש לשמוע ממך קודם כל איך אתם נערכים בהתחשב בעובדה שהשנה ל"ג בעומר חל במוצאי שבת, וודאי לקחתם את זה בחשבון כדי להימנע מחילולי שבת. שנית, בעקבות האירוע של שנה שעברה אני מבין שהופקו לקחים, אני מבקש שתאמר לחברי הועדה אילו לקחים הופקו ואיך אתם מתכוונים ליישם אותם. רק אזכיר, בנושא אחד שהייתי מעורב בו שנה שעברה הייתה בו בעיה קטנה ולא מרכזית, בנושא רבנים שביקשו לעלות להר, הייתה שם בעיה והיינו נאלצים להתערב על מנת לאפשר גישה נוחה לאותם אנשים. אני אומר זאת ומציין שנית – שהאירוע התנהל תחת סדר מופתי ובשיתוף פעולה, ורק היו כמה בעיות קטנות.


אבקש ממפקד המחוז לדבר על ההיערכות ואחר כך לדבר על הפקת הלקחים.
שמעון קורן
ראשית, קבוצת האנשים שיושבת כאן ונתחיל בדובר המחוז יהודה ממן, יואל שדה שהוא מפקד משטרת התנועה הארצית מחוז צפון ועיקר הנטל נופל על כתפיו ועל מפקדו ראש אגף התנועה ישראל ג'יבלי, שהיו שותפים מלאים בשנה שעברה, וזה יחזור על עצמו גם השנה. מפקד תחנת צפת היוצא אופיר רן גם נמצא פה, הוא אמנם סיים את תפקידו בצפת אבל מכיר את האירוע. איתו נמצא גם ראש משרד הסיור בתחנת צפת, קצין אישים ואבטחה, שמעוני עמוס שהיה בשנה שעברה מפקד תחנת צפת והשנה הוא קצין אגף מבצעים של המרחב והוא עוסק בעשייה. גם איתן רב, שהוא קצין אגף התנועה של מרחב גליל מכיר את האירועים הללו עוד מהימים המכוניות היו מגיעות ללא מחסומים.
היו"ר דוד אזולאי
אז עם ישראל היה קטן יותר.
שמעון קורן
היו מגיעים הרבה פחות במכוניות, היו פחות תאונות דרכים ופחות איומים, והיה ברור לכולם שיהיה אסון גדול אם לא יסודר העניין. מאז עברנו כברת דרך. אני חייב להזכיר את אדרי שהיה עד שנה שעברה איש משטרה, היה מפקד אגף התנועה והתגורר כאן תקופה ארוכה.
מנחם אליעזר מוזס
מי היום במקומו?
שמעון קורן
כפי שאמרתי מחליפו הוא ישראל ג'יבלי, הוא היה מפקד מתנ"א צפון. אני רוצה לציין שכל ההחלטות הן פיקודיות. האנשים שיושבים כאן מייצגים אלפי שוטרים. אין אירוע יותר גדול מבחינת סדר גודל בארץ – לא ברכת הכוהנים ולא אירועים גדולים אחרים. מאות אלפי אנשים מגיעים לכאן. האיומים הביטחוניים בכל מקום בארץ הם האיומים החשובים ביותר. שלא ישתמע חלילה שיש מידע או תרחיש אפשרי, אבל אנחנו נערכים לכל איום ביטחוני שהוא.


התרחיש השני הוא עומסי התנועה. מאות אלפי אנשים מגיעים באוטובוסים ובכלי רכב פרטיים, התנועה גם בימי חול המועד סביב הכינרת ויום העצמאות אפילו לא משתווה לתנועה בל"ג בעומר להר מירון. תיכף תשמעו סקירה מאגד על כמות האוטובוסים. אירוע ופולחן דתי כזה מחייבים שינוי מהשגרה תוך שימוש באלפי שוטרים ולוחמי מג"ב, כולל שוטרי תנועה ושוטרי סיור.


אני אתחיל בהמלצות המשטרה על עבודת התשתיות שנעשתה, אני חייב לציין שבשנה שעברה היה שיפור בדמות מנהרה. השיפורים שנעשו השנה על ידי מע"צ ועל ידי וועדת החמישה מבחינת הכוונה שנציגיה לא נמצאים פה – הרב דרעי נמצא?
היו"ר דוד אזולאי
הגיע הרגע.
שמעון קורן
אני מניח שישלימו את הסקירה שלי. היום אנחנו מוכנים גם מבחינת תאורה, חניונים רחוקים, ועוד – התקדמנו בהרבה משנה שעברה. אין שום ספק שזו עבודה של אותם גורמים שעשו כמעט כל שניתן היה לעשות בתקופה הזאת לשיפור התשתיות. אין כמעט דרישה משטרתית שלא נענתה, ראובן או הרב דרעי יוכלו להיכנס לכך. ישנם שיפורים גם בעניין ההתחשבות.


אנחנו רוצים להתחשב בכולם, לכל אחד יש את הזכות להגיע כמה שיותר מהר וכמה שיותר קרוב. יש לנו כלל משטרתי שאנחנו לא מתעדפים אוכלוסיות, אסור להגיע למצב שאיש שוהה בפקקים ומגיע בסוף מותש וצריך עוד להמתין כי יש תעדוף. יש לנו תוכנית של מעגלים חיצוניים, שמביאה אלפי חוגגים שיוכלו להגיע. אין שום ספק שמי שנפגע מהתנועה יהיה תושבי האזור, כמו בכל יום אחר. לכן אנחנו מגבילים.


חלק אומרים שיש בעיה מפני שמדובר במוצאי שבת. אני רוצה לומר לכם שיש לכך יתרון – השעה תהיה פחות עמוסה בכבישים.


בעניין תושבי האזור, מדובר יהיה בהצגת תעודה מזהה למי שמגיע מתוך הישוב. בעניין האורחים יהיו לנו שאטלים, אנחנו יודעים שאנחנו פוגעים בזכות האורח להגיע באותו רגע אבל יש בזה צורך אבל כולם אורחים שלנו.


מבחינת אישים מאובטחים שצריכים להגיע עד להר, מדובר בשיקול דעת שלנו. אין אישורים בכתב לאף אחד לעלות מטעמי ביטחון ושמירה על הסדר הציבורי. בשנים הקודמות היו שלושת אלפים אישורים במעגל הפנימי – המשמעות היא מניעה מהאוטובוסים לנסוע. השנה לא יהיו אישורים. אישים שאנו חוששים לביטחונם האישי, מהסיבה הזו בלבד אנחנו נכניס אותם לאתר עד לסביבת הקבר, תלוי במספר האנשים שיהיו בסביבה. יש לנו תוכנית לכך ואני חושב שהיא תוכנית טובה, ובנוסף יהיה גם מענה טלפוני. אם מישהו חושב שמדובר רק על מאות אנשים הוא טועה ומטעה, כי אין מקום על ההר. אם חלילה מישהו יפגע בגלל דחיפות ואנשים זה יהיה רע, אנחנו עומדים על התקן של האנשים, יש לנו את ההבנה והידע וכן את המודיעין הטוב.


אני אומר אמירה קשה, אבל החלטנו את ההחלטה לא להוציא אישורים משום שבעבר היה מסחר באישורים. גם בכוחות הביטחון שנותנים דוגמא אישית אין רכב איתם – לא מפקד המחוז ולא סגנו. כולם ראו זאת בשנה שעברה כדוגמא אישית.
היו"ר דוד אזולאי
כשאדוני אומר "אישים" הוא מתכוון גם לאדמו"רים ולרבנים?
שמעון קורן
אני מתכוון לאישים שהגעתם להר מחייבת אבטחה.
היו"ר דוד אזולאי
אישים זה מבחינתי שרים, אלא אם אתה כולל בקטגוריה הזו אנשים אחרים.
שמעון קורן
אני לא מדבר רק על אנשים ששירות הביטחון הכללי אמון על ביטחונם האישי, אלא לכל מי שזקוק לאבטחה. אנחנו כוללים בהגדרה גם אדמו"רים וכל מי שחפץ להגיע. אנחנו נבחן את זה ונעלה אותו על ההר עם הרכב שלו. כמובן חברי כנסת על פי חוק החסינות לא צריכים פיקוח, בשנה שעברו הסתובבו חברי כנסת חופשי.
מנחם אליעזר מוזס
אני גם העליתי כמה אדמו"רים ביוזמתך.
שמעון קורן
לא יוזמתי האישית, זה לא עניין אישי. מדובר בשלוש מאות עד ארבע מאות איש שהם בעדיפות ראשונה.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני מפקד המחוז, אולי תפרט קצת יותר בעניין זה? אחת הנקודות שעלו בשנה שעברה שאני רוצה שנתמקד בהן – כאשר אותה אישיות מגיעה, האם אוספים אותם מנקודה כלשהי? איך עוברת הפרוצדורה?
שמעון קורן
אני מניח שגם אתה יודע שהרשימה של האדמו"רים והרבנים ארוכה מאוד. אנו מדברים על אישיות שמאובטחת על ידי המשטרה, שהכניסה שלו היא בעייתית מאוד. נעביר אותו לפני המחסומים ונלווה אותו ברכבו עד להגעה. אגב, רוב האדמו"רים מתאמים לפני, הם לא מייחסים חשיבות עליונה לשעת ההגעה. בשנה שעברה קובי עסק בזה והיה תיאום. לא תהיה בעיה ולא תהיה פגיעה באיש. המודל של שנה שעברה נתן כבוד גדול לרבנים ולאדמו"רים שעלו, וגם אנשים אחרים עלו – ואין מה לעשות, אחד בא על חשבון השני.

אם יש מאות אנשים מסתובבים במעגל הצר, האוטובוסים לא זזים והם נכנסים למלכוד ויש צורך בצוותי הסעה. במודל שלנו לא יהיה צורך בזה.
מנחם אליעזר מוזס
יש לי שאלה.
היו"ר דוד אזולאי
רק תיקח בחשבון שמפקד המחזור עוד לא סיים את הסקירה שלו.
מנחם אליעזר מוזס
כן, זו שאלת הבהרה. מדוע אי אפשר ליישם תוכנית שמסרתי לשר המשטרה, שבמחשב המשטרתי יהיו רישומים על אנשים – חמישים או שישים, על פני עשרים וארבע שעות. אתם תראו את הרבו את מספר הזהות שלו ותוכלו לתת לו לעבור. אני שמעתי רעיון להעביר אותם דרך בורמה ב', אני בשנה שעברה כבר הגעתי כחבר כנסת ולא נתנו לי להיכנס.
שמעון קורן
זו הייתה תקלה שתוקנה, את כל התמונות של חברי הכנסת כולל כולם ידענו.
מנחם אליעזר מוזס
אני שואל מדוע אי אפשר היום בעולם המחשבים שיהיה אצלכם את הנתונים מראש.
שמעון קורן
אני אשיב לך. מבחינה טכנולוגית אנחנו במקום הכי טוב. אין פיתרון כפי שהצעת, שוטר לא צריך להתחיל להתעסק עם רשימות באמצע האירוע, וזה נאמר מניסיון. אנחנו מודעים לנקודות הקצה שלנו, שהן בעייתיות, ובגלל זה כלל ההנהלה נמצאת. השיטה שלנו היא הפשוטה ביותר, ולכן היא תמיד עובדת – שיטות מתוחכמות לא עובדות באירועים כה גדולים. מניסיוני הרב אני אומר לך שאין רשימה של שמות כאלו, גם לא של מאה אנשים. הרשימה הכי קטנה שקיבלנו אי פעם היא רשימה של ארבע מאות איש, אין רשימות של פחות מכך.
מנחם אליעזר מוזס
ואם אצליח לגבש לך רשימה של מאה איש? לא להנפיק רישיונות, אני נגד.
שמעון קורן
אנחנו מכירים את הפלגים ואת מי שמגיש לנו את הבקשות. זה לא לפורום הזה לומר על מי מחליטים, אף אחד לא ייפגע אבל כולם או כל הרשימות לא יעלו בוודאות. יש את אלו שאנחנו צריכים לאבטח אותם מטעמים שלנו. ככל שנעמיס יותר בדרישות זה יפגע באנשים אחרים שרוצים לעלות.

יש למצוא את שביל הביניים, יש לעשות משהו שיכבד את אותם אדמו"רים ורבנים שיגיעו בבטחה, שזה דבר חשוב לשמור על כבודם. אפשר למצוא פיתרון לא של חלוקה לדרגים שאנחנו הרי לא יכולים לעשות, אלא אפשרות לעלות בשאטלים. הרב הלפרין שנמצא פה ואורחי המושב מירון נכנסים עם שאטל. הרי אורחי המושב סובלים גם הם.
מנחם אליעזר מוזס
מתי סגירת הישוב?
שמעון קורן
כבר ביום שישי נפקח על מי שנכנס.
מנחם אליעזר מוזס
זאת אומרת שאם הצעתי לחסידים להגיע לישוב ביום חמישי בלילה לא תהיה להם בעיה?
שמעון קורן
לתוך הישוב תהיה להם בעיה.
מנחם אליעזר מוזס
אבל אני רוצה שיבואו עוד חסידויות מבעוד מועד כדי למנוע עומס.
שמעון קורן
לא תהיה בעיה להגיע ליישובים, אנחנו נאפשר כניסה עד יום שישי. ביום שישי מהבוקר יהיו שאטלים. אנחנו נסגור בכל המחסומים. לתושבי המקום לא תהיה בעיה להיכנס, אורחי המקום שיופיעו ברשימות יוכלו להיכנס, המקום יהיה מאובטח וסגור והכניסה תהיה סלקטיבית מיום שישי. ההיערכות שלנו מתחילה שבוע לפני.
מנחם אליעזר מוזס
שלא יהיו חילולי שבת חלילה.
שמעון קורן
חלילה, מה פתאום. חילולי שבת בתחום המושב הם כל יום שבת, אבל ההיערכות המבצעית עונה על הקריטריונים של הרבנים שלנו, אין פעילות של חילול שבת. הכול לפיקוח נפש ולטובת הביטחון.
מנחם אליעזר מוזס
לפני ארבע שנים, בשנת תשס"ז, זה היה במוצאי שבת והיו חילולי שבת.
שמעון קורן
אני מבין, אנחנו צריכים לנהוג באחריות. אני מבין את מה שאתם אומרים, אתם לא רוצים לפגוע בכבודו של אדם מכובד, ואתם צריכים לתת לנו לעשות את עבודתנו.
היו"ר דוד אזולאי
אני חייב לציין שהתשובה שלך לא מניחה את הדעת. לא שמענו ממך דברים ברורים על פתרון הבעיה למרות שאני סומך עליכם שתמצאו את הפתרון. אתם יודעים שהנושא מורכב, ואני מודיע שאני לא מוכן שועדת הפנים תתערב בכך, שכן אם נתערב אנחנו לא נצא מזה לא בחמש מאוד איש ולא באלף איש. אני מצפה מהמשטרה שיהיה מענה הולם לכל אותם אישים שרוצים להגיע והם מגיעים. לא ייתכן שרבנים ואדמו"רים ימתינו זמן רב כפי שהיה בשנה שעברה. אנחנו לא מסתכלים על העבר אלא רואים את העתיד, ולנו חשוב שהנושא יקבל מענה הולם. רב עיר שמציג תעודה לא צריך להמתין. יש רבנים שאינם רבי עיר ואינם אדמו"רים, אני לא רוצה לתת שמות אבל אני רוצה לומר שיש לתת לנושא מענה הולם כדי שיגיעו בבטחה.
שמעון קורן
כן, אבל לא על חשבון הציבור.
היו"ר דוד אזולאי
כל דבר הוא על חשבון הציבור, השאלה היא על כמה אנשים מדובר. אין לי עניין שועדת הפנים תיכנס לנושא אבל יש לתת מענה. אני לא מוכן לתת רשימה כי אני יודע מה תהיה התוצאה הסופית.
אריה ביבי
אני מבקש לומר משהו. אני קודם כל מברך את המשטרה, אני חושב שהיא עשתה ועושה עבודה טובה. אני בטוח שמשנה שעברה לשנה הזו עוד יהיה מקצה שיפורים של הפקת לקחים. אולי הייתי מבקש שיהיה איש משטרה שיהיה איפה שמתאספים אנשים, יזהה את אותם רבנים ויפנה אותם לקצין שמשנע את האנשים להר. אני חושב שיש צדק באי חלוקת אישורים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודיע לך שנושא האישורים כלל אינו על סדר היום.
אריה ביבי
בכל אופן, מה שאותי מעניין מאוד לאורך השיחה לא היה העלייה להר של האדמו"רים, אלא דבר אחר. אני לא נכנס לתוכנית אבל אני רוצה לשאול האם יש דרך מילוט מסודרת לפינוי ההר אם חלילה קורה משהו?
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו עוד נדון בזה, גם אני לא רוצה כרגע להתמקד בנושא הזה.
שמעון קורן
רק בנושא המילוט, אני הזכרתי את כל התשתיות, מנהל מע"צ פה יוכל דבר על כך. השנה נעשה הכול על ידי רשות הטבע והגנים כדי שיהיה אפשר לשפר לתועלת הציבור ועם זאת לא לפגוע בחי ובצומח.
אריה ביבי
אני שואל, אם קרה משהו האם יש ציר סטרילי אחר מהציר הקיים?
שמעון קורן
יש מספר צירים, אנחנו ערוכים מבחינה ביטחונית גם לצירים הללו. נעשתה עבודה יוצאת מן הכלל ואני מקווה שלא נצטרך להשתמש בהם.

אני מבקש לסכם את דבריי המשטרה ולדבר על הנושאים בהם עוד דרוש תיקון. עצם העובדה שהמושב לא מופרד מהאתר ואין לו יכולת להכיל את האירוע, המשמעות היא שאנו משבשים את החיים במושב וזאת תקלה לאומית. צריכה להיות הפרדה מוחלטת בין האתר הקדוש לבין המושב, בדיוק כפי שנעשה בכותל. הרי מדובר בכל ראש חודש על עשרים אלף איש שמגיעים ועולים לרגל, יש את ז' באדר שהוא גם אירוע מכובד, וגם ביום יום המושב לא יכול להכיל אנשים.

המשטרה עדיין, לצערי הרב, למרות גופי התיאום וועדת החמישה, אין מי שלקח אחריות כוללת. המשטרה אחראית על הכול, כולל הצד הטקסי. אנחנו כבר שנתיים לאחר החלטת ממשלה, ולהפיק אירוע דתי הוא אכן הפקת אירוע. אנחנו עושים עבודה מול וועדת החמישה, שהיא הוקמה על ידי משרד המשפטים.
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, מה זה וועדת החמישה?
שמעון קורן
הועדה שמנהלת את האתר. בפועל בסופו של דבר, ההכרעות הכי קשות בתחומים שאינם תחומי הסדר והתנועה, המשטרה צריכה לקבל. אנחנו בדרך כלל עובדים בהפקת אירועים מול מפיקים, ובמקרה זה, זה לא כך. אני מדבר על תחומי אחריות ולא על יום - יום. צריכים הפרדה מהישוב, זה לא יקרה השנה אבל אם לא נתחיל השנה אז גם בשנה הבאה זה לא יתאפשר – וחבל. אני לא יכול להיות מפיק של אירוע, אין לי הכישורים לכך והמיומנות. מישהו צריך להיות מפיק, אולי מטעם משרד התיירות.

מתקיימים דיונים אבל צריך לחבר בין הגורמים. יש לוודא שהמשטרה תהיה אחראית רק על הביטחון והסדר, ופחות תטפל באדמו"רים. אנחנו משתפים פעולה גם עם המועצה האזורית. קיימת כרגע בעיית רוכלות, ובעיות נוספות שיש לתת להן פיתרון כדי שהעם לא יתקל ברוכל במעלה ההר.

אני רוצה להודות לכל מי שעסק במלאכה, אין לי ספק שנראה את התוצאות בשטח, ונפיק לקחים. מד"א וכיבוי אש פועלים איתנו ככוחות ביטחון, אנחנו תופסים עצמנו גוף אחד שעובד יחדיו ולא ארגונים נפרדים.

כמובן אני רוצה להודות למע"צ, אתם תראו את השיפורים בשטח. אני רוצה להודות גם למשרד התיירות ולתושבי מירון. יש להיות מודעים למה שעובר על האוכלוסייה במירון. תודה לחברי הכנסת על ההגעה לפה, אנו רואים בכך דחיפה ותמיכה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה למפקד המחוז. אני מבקש ממר יוסף שוינגר, מנהל המחלקה למקומות קדושים במשרד התיירות, חברה ממשלתית.
יוסף שוינגר
בוקר טוב לכולם, אני מתנצל על האיחור – לפני כמה שעות נולד לי נכד.
היו"ר דוד אזולאי
מזל טוב.
יוסף שוינגר
לא הייתי בתחילת הדיון. אקדים ואומר שבשנת 2000 כשנכנסו לתפקיד, הקצבת המדינה לכלל אירועי ל"ג בעומר הייתה שמונה מאוד או תשע מאות אלף שקלים. שנה אחרי זה, במאמצים רבים זה הועלה למיליון ומאתיים, לאחר מכן מיליון וחצי, ולפני שלוש שנים העלו את זה לשניים וחצי וכמעט שלושה מיליון שקלים. אנחנו בשנתיים האחרונות עומדים על תקציב של 6.8 מיליון שקלים לאירועי ל"ג בעומר. אני רוצה להצביע על הנתונים כאינדיקאטור לרצינות המדינה בעניין.

אם פעם היינו צריכים לחזר על הפתחים בכל הקשור לדרישות תקציביות, ונמצאים פה אנשים שיכולים לאמת את דבריי, השנה אני חושב שאין כמעט תביעה או דרישה שלא מעלה בפנינו איזה גורם ואפילו בשבוע האחרון היו שינויים של הרגע האחרון. יש תקציב ואנחנו שוברים את הראש איך לתקצב אותו נכון. לכן אני אומר, יש להסתכל על חצי הכוס המלאה. אנחנו באמצע מהפך עצום – תראו את השינוי משנת 2000 ועד היום.

אני רוצה לחזור על דברים שאמר לי סגן המפקח הכללי של משטרת ישראל, ניצב במשטרה וכיום השר לביטחון פנים – אהרונוביץ', אמר לי שבכל שנה המשטרה הייתה טוענת שאין מפיק. הוא אמר לי כניצב במשטרה וכאיש מג"ב שהיה בשטח שנים רבות שאסור לי להיות המפיק של האירוע, מהסיבה שהאירוע הוא יהודי-לאומי ממלכתי ספונטאני, לא מדובר בהופעה של זמר. מדובר באירוע של סדר ותנועה בלבד, וגם אם לא נהיה שם אנשים יגיעו. ההחלטה להיות מפיקים אינה שלנו, השר הסביר לי שזה אירוע של סדר ואין זה תפקידנו להיות המפיקים, אלא לתאם בין הגופים השונים. יש אנשים שעובדים יומם ולילה ואם היה המפיק לא היה נעשה שינוי דרמטי.

אני רוצה לספר על התקציבים ולהסביר לכם שהתחלנו במיליון שקלים, ואנחנו עכשיו עומדים בפני כמעט שבעה מיליוני שקלים. יש לי עוד שתי נקודות.

יש שיתוף פעולה אמיתי, ענייני ומקצועי עם כלל הגורמים, בראש ובראשונה עם קציני המשטרה בשטח, עם אנשי מע"צ, אנשי מד"א, משרד הבריאות, אגד, רשות הטבע והגני, ועד מושב מירון והמועצה האזורית, ואם פספסתי מישהו אני מתנצל. חשוב שחברי הועדה ישמעו את הדברים – אם לא נהיה תלויים זה בזה נהיה תלויים זה לצד זה. הסנכרון בין הגופים חשוב מאוד, אחד צריך להיות תלוי בשני, ובשנים האחרונות מתחיל שיתוף פעולה אמיתי ויש עוד מקום לשיפור.

בשנה שעברה היה לחץ בשעות הצהריים, אני שמח שמפקד המחוז שלח את קובי בכר, סגן מפקד מרחב גליל, שבשעות הקופחות עמדנו ביחד והעלנו אדמו"ר אחרי אדמו"ר. אני אומר זאת כחלק מההסתכלות על חצי הכוס המלאה, אני לא יודע אם כך זה צריך להיעשות. לא מדובר על יותר משבעים או שמונים אדמו"רים, אולי צריך לעבוד בצורה אחרת. יש לי ניסיון של השנים ובכל מקרה אם מדובר על עשרים וארבע שעות. בשנה שעברה הועלה רעיון לסלול את בורמה ב', אני לא מציע שבשביל עשרים וארבע שעות נשב פה ונדבר על זה, אלו דברים שניתנים לפיתרון עם רצון טוב של כלל הגורמים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע שבנושא זה, שלא מיצינו אותו, צריך לחשוב אולי בפורום יותר מצומצם על פיתרון. אני לא רוצה להתמקד בנושא.
יוסף שוינגר
נושא אחרון שאני רוצה להעלות – אני לא מוכן בשום פנים ואופן שאם יש מחלוקת בין גוף כזה או אחר, שהדברים הללו ישפיעו על מירון. מבחינת המקומות הקדושים אם יש מתנדבים של "הצלה" הם יתקבלו בברכה ללא חילוקי דעות וכולנו נעבוד ביחד. אני לא רואה את הבעיה. בשבוע האחרון במקום לטפל בעניינים של פיקוח נפש אנחנו לעתים מוצאים עצמנו מתעסקים בענייני זוטות. אני אומר לכם מתוך ניסיון של עשר שנים במקום – אין תחליף למתנדבים של ארגון "הצלה". יש להם גישה לציבור הזה. למה אי אפשר לעבוד ביחד כלל הגורמים בשיתוף פעולה מלא, בהרמוניה ולא בחשדנות? במקום שנתעסק בזוטות בואו נתעסק בעיקר – שזה הצלחת האירוע. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, חבר הכנסת אורי מקלב, בבקשה.
אורי מקלב
תודה רבה לאדוני יושב הראש קודם כל על עצם כינוס הועדה, אני חושב שאתה מביא תועלת מאוד גדולה בעצם כינוס הישיבה במקום הזה בראשותך כדי לוודא שכל התוכניות יצאו לפועל. אנחנו מתכנסים משני היבטים – באמת כדי להודות לכלל הגורמים המעורבים וגם כדי להפיק לקחים. כמובן חברי הכנסת עמיתי שעושים מאמץ להגיע, אתם רואים שגם בכנסת יש ישיבות שההשתתפות פחותה בהן, והיום יש אנשים שעשו מאמץ ועלו למירון כדי להשתתף בישיבה מפני שהם רואים בה את החשיבות.


כמובן תודה לכלל אנשי המקצוע שאחראים על הפקת האירוע, כולל משרדי הממשלה – בראשם משרד התיירות והמועצה למקומות הקדושים, וכמובן אנשי המקצוע שמלווים אותם, אנשי המשטרה, אנחנו רואים את המאמצים בשטח כבר למעלה משבוע לפני האירוע ואנחנו מכירים את ההשקעה הרבה ואת האחריות. כמובן יש להודות למע"צ. יש להזכיר את ועדת החמישה, מי שביקר במירון יודע איך היא נראתה בשנה שעברה ואיך היא נראית כיום, במאמץ גדול נעשה שינוי ויש לעמוד על הברכה. יש להודות לאנשי מירון, לתחבורה הציבורית, ולאנשי החירום – מד"א, איכות הצלה, זק"א, ועוד. לא סתם ציינתי את כלל הגורמים יחדיו, הרי כולם קשורים אחד בשני ולא תהיה הצלחת האירוע ללא תפקוד טוב של כולם.


כל שנה יש צורך באיזון מפני שנכנסים לשאננות, צריכים להיות ערניים יותר מפני שיש את נושא שבת ול"ג בעומר, אני לא מכיר עוד אירוע מורכב כל כך ובסדר גודל כזה, ועוד אירוע ספונטאני ללא תקדים. אני לא יודע אם כולם פה מודעים לכך, אבל זה היום היחיד בשנה שעל אף שהוא לא חג ולא שבת, רבים לובשים בגדי חג, אפילו אנשים חולים וזקנים מגיעים לאירוע במיוחד. מגיעים לאירוע גם ילדים קטנים למצוות התספורת. מדובר במאמץ רב למילוי המשימות.

משימה ראשונה היא להביא שאנשים יבואו בשלום ויצאו בשלום מבחינה ביטחונית. לא רק באירוע עצמו אלא גם בהגעה אליו בכבישים ובדרכים. אנו צריכים לדאוג שלא יהיה קושי רב להגיע כדי שאנשים יגיעו כשהם לא "סחוטים".

אני שליח של ועדת הרבנים הארצית למען השבת, ופנו אלי שרבים מכוחות הביטחון שבאים בשבת, לא ייתכן שהאירוע הדתי יהיה מלווה בחילולי שבת. עליכם לעשות ככל שביכולתכם, כפי שאמרתם קודם, כדי שזה יעשה ללא חילולי שבת.

בנושא האישים, אני מייצג ציבור בתוך הציבור החרדי, בגלל זה אני מדגיש אני לא מייצג אנשים שונים. שאלת אישים היא לא רק שאלת הכבוד שלהם, אלא שאלת של יראה. אנשים שעומדים בראש החסידויות צריכים לקבל כבוד, ומבחינתם זה פגיעה. זה כמו שיש טקסים ממלכתיים שמלווים בדרך ארץ, מדובר הרי בכבוד שנותן הקהל. צריכים להבין שגם אם יש מסחור ויש אנשים שמנצלים זאת לרעה, עדיין יש להבין את דרישתם של האדמו"רים והרבנים. אי אפשר להתנער מכך, מחובתנו להביא את האדמו"רים בצורה מכובדת.

נושא נוסף הוא נותני השירותים. יש ארגונים שמוסרים את נפשם למשך כל השנה, מירון נהפכה לתל - תלפיות, המקום אולי השני המתוייר ביותר בארץ למשך כל השנה, ויש אנשים נותני שירות שם למשך כל השנה, ויש לתת להם גם את האפשרות להגיע, הרי הם לא התוספת אלא המהות.

נושא אחר הוא "איחוד הצלה", או ארגונים אחרים כמו זק"א. בכל ארגון יש מתחים מהותיים יותרו מהותיים פחות, בכל ארגון. כאנשי ציבור, כשיש לקחים בדברים שאנחנו נוגעים להם, אנחנו ממתנים את הדברים כדי שלא יצאו החוצה וכדי לאפשר כמה שיותר יישוב של בעיות. אנחנו צריכים לתת את האפשרות, אלו אנשים שמוסרים נפשם כל השנה וגם באירוע שהוא היהלום בכתר הם עושים זאת. עם כל ההערכה לחובשת צעירה, הם יכולים להגיע יותר רחוק ממנה פנימה.

אני יודע שהמשטרה עושה כל מאמץ, גם משטרת התנועה, ותפקיד המשטרה באמת לא להיכנס, לא להיות עושי-שלום. אבל לא ניתן למנוע מאנשים לעלות להר, גם אם יש איומים מארגון אחר. יש לקבל החלטה שלא למנוע מ-"איחוד הצלה" את הדברים שהם צריכים להעלות מבחינה מקצועית. אם היו טענות שאמבולנס שלהם שימש כבאסטה, הרי לא היה ולא נברא. אם היו טענות שהם הכניסו חברים שלהם, אנחנו רוצים אחריות בעניין. כל בקשה מקצועית שאתם תדרשו מהם הם יעמדו בה. אנחנו מבקשים לא למנוע מהם את האפשרות להגיע.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לחבר הכנסת אורי מקלב. אני נוהג לתת לכל מי שביקש רשות דיבור, אבל אני אאפשר כל פעם לאנשי מקצוע לדבר ואז לחברי כנסת, לסירוגין. מאחר שחבר הכנסת אורי מקלב סיים את דבריו עם נושא מד"א, הייתי מבקש מנציג מד"א לשמוע ממנו את עמדתו. יש בידי מכתב מ-"איחוד הצלה", בו יש טענות קשות על כך שמונעים מהם פעילות ביום ל"ג בעומר במירון. אני שואל את אדוני, למרות שאני לא יודע אם אתה האיש המוסמך לענות על כך, מי מוכן לוותר על מאתיים מתנדבים עם שירות וציוד? אם זה עולה למד"א כסף, אני רוצה לדעת מה העלות הכספית של השירות מ-"איחוד הצלה"?
אלי פרץ
אני תיכף אתייחס לשאלות, אני רוצה קודם כל לציין שבעקבות החלטת מבקר המדינה הוצב במתחם הר מירון אמבולנס עשרים וארבע שעות ביממה, שנותן מענה מצוין בשגרה ובאירועים אחרים. בנושא ההצלה, מי שאחראי על ההבטחה הרפואית זה מד"א תחת פיקוד מפקד המחוז. אני יכול לציין לטובה את שיתוף הפעולה המלא באירוע בשנה שעברה, נתינת מענה מעיר בזכות תכנון האירוע מראש.

כל מתנדבי מד"א, כולל מתנדבי "הצלה" מבוטחים במד"א ועושים עבודה מצוינת, הם מתנדבים אצלנו גם השנה וכמו בשנים קודמות. כל הדברים שנאמרו במכתב הם שקר לדעתי. רכבי ההצלה של מד"א במתחם מירון, נמצאים אמבולנסים ואופנועים והכול בתיאום עם משטרת ישראל. שאר הארגונים שיש להם אמבולנסים לא יכולים להיכנס למתחם. סיבה ראשונה – הם לא מאוכנים אצלנו, סיבה שנייה היא קשר. כל הפעילות שלנו היא עם החבר'ה שלוקחים את נושא הצבא, הם לוקחים את מתחם הקבר ומטפלים בחילוץ נפגעים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה כבר הרבה שנים ואני לא יודע על מה המחלוקת.
יהודה משי-זהב
אם יש לך מידע על התעלפות בחצר של איזה רב, אתה תדע איפה זה?
היו"ר דוד אזולאי
מר משי, אני מבקש ממך לתת למר פרץ להמשיך את דבריו.
אלי פרץ
יש לנו ארבעה מתנדבים מקומיים ממירון שמפעילים אמבולנס בשגרה. כמענה לשאלת הרב משי, הם מכירים את מירון גם בשגרה ויודעים היטב איפה כל בית ובית ונותנים לזה מענה גם בשגרה. כל המתנדבים תחת פיקוד מד"א, השיטה כמו בשנים הקודמות תהיה שיהיה להם מכשיר קשר של מד"א.
היו"ר דוד אזולאי
לפי המידע שאני קיבלתי למעשה נאסרה עליהם הכניסה לשטח ההר.
אלי פרץ
כל נושא רכבי ההצלה צריך להיות מתואם. רכבי הצלה שייכנסו יהיו רק של מד"א. בנושא כוח אדם, אנחנו נקבל כל כוח אדם לסיוע, מכל הארץ, בנוסך למתנדבי "הצלה" מצפת ומטבריה. ההגבלה היחידה תהיה ההכשרה.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להביע לך שאני מביע את מחאתי בשמי ובשם חבריי לוועדה על כך שאתם הודעתם שלא תבואו לישיבה אם נציג "הצלה" יהיה בישיבה. אני מודיע לך, שאנחנו הזמנו לכאן היום את נציגי ארגון "הצלה" ואני גם מתכוון לתת להם זכות דיבור.


למען הסדר הטוב אני אתן רשות דיבור לחבר הכנסת מוזס ולאחר מכן למפקד המחוז שיתייחס לכל הקשור למד"א.
מנחם אליעזר מוזס
ברשות אדוני יושב הראש, חבריי חברי הכנסת, העסקנים הגדולים מר יוסי שוינגר ומר ישראל דרעי. אני מסתובב כבר כמה ימים במירון ורואה את העבודה, גם של ראובן אדרי. כל חברי הסגל המשטרתי שאני עדיין לא מכיר את כולם בשמותיהם, כל אחד במקומו וכל האורחים החשובים. נעשתה עבודה במירון של לא להכיר ולא לדבר. הסקירה של מפקד המחוז הייתה מקיפה ועניינית אני עוד מספר לשמוע על מעשי ועדת החמישה, שעשתה מהפכה. אני התחלתי במירון לפני חמישים ושש שנים ובאמת רואים שינויים.

אני רוצה להתמקד בכמה נקודות – ראשונה תהיה הכביש המרכזי, ששכחנו ממנו. הוא עדיין מלא בורות ומהמורות, עדיין יש שם שורש של בול עץ, שאני כל שנה תוהה מתי יתקנו את הכביש. אני מבקש – זה בנפשנו. אני תרמתי לפני שנתיים כדי לסגור בור ואני מקווה שתיקחו את זה לתשומת לבכם. דבר שני הוא דבר שלא נעים לדבר עליו אבל הוא הכרחי, מגיעים ארבע מאות אלף איש ויש סך הכול שמונים וארבעה שירותים. אין בעיה של כסף הרי, איפה הבעיה?
יוסי שוינגר
יש הרבה יותר משמונים וארבעה.
מנחם אליעזר מוזס
כמה כבר יכול להיות יותר? פעמיים שמונים וארבע? אני בשנה שעברה עשיתי סיור עם שר התיירות, וראינו שהשירותים לא נגישים. אני לא יודע מאיפה מגיע התקציב אבל יש לדאוג לפיתרון.

הדבר החמור ביותר שאני רואה אותו – לא יהיה השנה מיזוג אוויר בתוך הציון בפנים. כבר הכינו את כל מה שצריך, כל המכשירים וכל המדחסים כבר מוכנים אבל יש בעיית חשמל. זה חמור ביותר, הרי אנחנו יודעים שאפילו שוטר התעלף בשנה שעברה מהחום כשהוא שמר על הכניסה והיציאה. חייבים למצוא פתרון לזה, ראיתי שיש פתרון זמני. דהיינו, בחצר בלס הייתה בר מצווה וברגע האחרון הודיעו שמזג האוויר יהיה שרבי. מה עשו? הביאו מדחסים וצינורות באורך של עשרים מטרים, וזה קירר את האוהל. צריכים פתרון, גם אם זמני. אמנם אני יודע שועדת החמישה מעדיפה להרבות בהוצאות קבועות על פני הוצאות זמניות, ובאמת זה נעשה בצורה נפלאה, אבל לא ייתכן שלא יהיה מיזוג אוויר.
יוסי שוינגר
יהיה מיזוג אוויר.
מנחם אליעזר מוזס
לא מפוחים ולא מצננים, מיזוג אוויר.
יוסי שוינגר
בבלס היה מיזוג? יהיה בדיוק מה שהיה אצל בלס.
מנחם אליעזר מוזס
הרי הביאו אז טריילרים וקומפרסורים ענקיים והעמידו אותם על הטריילרים.

הנקודה האחרונה שאני רוצה לדבר עליה היא פיקוח נפש.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אדוני מפקד המחוז אני מבקש את התייחסותך לנושא מד"א וארגון ה-"הצלה", או שאתה מעדיף קודם לכן לשמוע את עמדת נציג "הצלה"?
שמעון קורן
אני אשמע קודם את נציג "הצלה".
זאב קשש
שמי זאב קשש ואני יושב ראש "איחוד הצלה". אנחנו כיום פועלים במירון קרוב לארבע עשרה שנים. נחמן קליין, שהוא תושב צפת ואחראי על הארגון בגליל מנהל את מתנדבי ההצלה במירון זו השנה הארבע עשרה. רוב המתנדבים שלנו מגיעים מהמגזר הדתי-חרדי, באירוע בעל אופי כפי שיש במירון יש צורך באנשים שיודעים לעבוד עם הציבור הזה. למשל, יש דוגמה שמתנדבת נכנסה בטעות לבית כנסת בירושלים והיה אירוע של כמעט אלימות, זאת המציאות. יש ציבור שאפילו לא דובר עברית אלא רק יידיש וצריך לתקשר איתו.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, סליחה שאני קוטע אותך. אני מבקש אותך למקד את דברייך, למקד איפה הבעיה השנה במירון. האם יש לכם ציוד, האם יש לכם מתנדבים, האם ביקשתם להכניס אמבולנסים ונעניתם בסירוב.
זאב קשש
נערכנו כמו של שנה וגייסנו קרוב למאתיים מתנדבים, השנה יש שלושה ימים. יש לנו נקודות הזנקה שכוללות קרוונים שאחד מהם פועל בימים רגילים כאמבולנס שבת, משם יצאו כל המתנדבים. גם את הקרוון שמונח של כל השנה, שמענו שמפקד מד"א ביקש להזיז לקראת האירוע.

יש לנו מקום כניסה למערה לעזרת נשים, שם יש כל שנה קרוון קטן לטיפול במערה. אנחנו כבר שכרנו את הקרוון ומבקשים את האישורים להעמיד אותו שם.
היו"ר דוד אזולאי
פניתם לקבל אישור?
זאב קשש
כן.
היו"ר דוד אזולאי
למי פניתם?
זאב קשש
פנינו לאלכס וישניצר יושב ראש ועדת החמישה, פניתי גם ל-"מקומות הקדושים". הם אמרו לי שמבחינתם הם נותנים אישורים ממה שהבנתי מנחמן קליין האישור בפועל לא ניתן. אני לא יודע לציין שמות של מי במשטרה נתן את ההוראה לא להכניס שום מבנה ושום אמבולנס למתחם, מה שאומר שאי אפשר להפעיל את המתנדבים כי השמש קופחת.

דבר נוסף, אנחנו יושבים בתוך כל חצר ולא בראש ההר, שהרי מד"א יושבת על ראש ההר ומשם יוצאת לקריאות, אנחנו יושבים בתוך כל הדלקה, יושבים בכל חסידות בכל שעה. הבנתי שמר פרץ אמר שאינו מכיר איומים ואילו אני שמעתי במו אוזניי שהוא הודיע שאינו ישתתף בדיון אם יגיע נציג "הצלה", ואני שמח שלא קרה הדבר בצורה הזו.

אנחנו מגיעים כדי לעזור, כפי שאנחנו עושים כל שנה. אנחנו עובדים בתיאום בשטח, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות גם השנה. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אני מודה לך. רשות הדיבור ניתנת לחבר הכנסת ציון פניאן.
ציון פניאן
ראשית אני מודה ליושב הראש שכינס את הוועדה, והפך זאת למעין מסורת.
היו"ר דוד אזולאי
דרך אגב, בשנה שעברה זה היה הדיון הראשון של הוועדה בקדנציה הנוכחית.
ציון פניאן
לפי כמות המשתתפים היום לעומת שנה שעברה, אני מבין שהוסקו מסקנות, וזה חשוב. אני לא קיבלתי תשובה לגבי נושא הרבנים והאדמו"רים. באירוע דתי מן ההיגיון שזהו נושא חשוב ואני מקווה שתתקבל תשובה בנושא.
שמעון קורן
ברשותך שאלה אחת קצרה. לכותל המערבי לברכת הכוהנים, שהיא יותר קטנה ומצומצמת מהאירוע הזה, כמה רבנים נכנסים? אני חילקתי את האישורים לאותו אירוע, מדובר שם בשני רבנים ראשיים שנכנסו עם המכוניות שלהם.
ציון פניאן
יש הבדל קודם כל, גם מבחינת השעות וגם מבחינת המיקום. בין מקומות קדושים אסור להשוות. אני רוצה לומר שאין מה להשוות בין השנה שעברה לבין השנה הזו, הארגון הוא מעולה, למרות שכבר אתמול בחג העצמאות נתקלנו בדוחק במקום – אבל זה דוחק לצורך מצווה.

מה שהטריד אותי שם, ומישהו פה הזכיר את זה לרגע – זה הרוכלות. הרוכלות היא המפגע הרציני ביותר, יש לתת על כך את הדעת ולפנות אותם.
אריה ביבי
גם את הרוכלות במקום צריכים.
שמעון קורן
אני רוצה לענות לחבר הכנסת. יש כמה שאלות שבאות לפתחה של המשטרה, אחת מהן היא נושא האדמו"רים שאכן בטיפול המשטרה ובאחריותה, אבל הנושא השני הוא טיפול ברוכלות שאינו בכלל באחריות המשטרה.
ציון פניאן
אני לא אמרתי מי האחראי אני אמרתי שיש בעיה וכדאי שידעו עליה. נושא אחר הוא הנושא של מד"א. חייבים למצוא את המשותף ולעבוד בשיתוף פעולה, הם הדנים בדיני נפשות והם היחידים לעשות כך – ולא אנחנו. אם חס וחלילה לא יתנו פתרון והם יריבו בניהם אי אפשר לדעת מה יקרה. חייבים למצוא את שביל הזהב.

אני רוצה לומר מלה טובה, יש שינוי משנה שעברה. הייתי אתמול בחגיגות וחגגתי, וראיתי את השינוי במו עיני. ישר כוח.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. רשות הדיבור ניתנת לנציג ועדת החמישה מר ראובן אדרי. יש לי בקשה אליך, היות ויש כמה אנשים שחושבים שאתה עדיין מפקד מתנ"א, אני מבקש להבהיר.
ראובן אדרי
אני למעשה היום פה בשני כובעים. כובע ראשון הוא הדיווח של מע"צ, שאני הרי מנהל המחוז הצפוני. כובע שני שלי הוא שאני נציג יושב הראש של וועדת החמישה. ניסינו ללכת כמה שיותר על תשתיות קבועות שיהיו לאורך זמן בשביל לא לחזור ולהוציא כספים של שנה. אני רוצה להדגיש ולומר שאני לא יודע אם תרצו לעשות סיור בשטח אבל תדעו שעוד לא סיימנו את העבודות.
היו"ר דוד אזולאי
עד מתי מתכוונים לעבוד שם?
ראובן אדרי
עד יום שישי. אני תיכף אעדכן בלוחות הזמנים ואעדיף להתחיל מבחוץ לבפנים. לפני שאדבר, אני רוצה לומר שעשינו לא מעט דברים אבל בלי כמה גופים שאפשרו לנו את זה, זה לא היה נעשה. יושב איתנו פה מנהל המחוז הצפוני של מנהל מקרקעי ישראל, שעבד בנושא עוד אתמול כדי לפתור בעיה של גוף מסוים. נמצאים איתנו גם רשות הטבע והגנים, שעזרו לנו. כמובן שנעזרנו במועצה למקומות הקדושים ובישראל דרעי וכמובן גם וועד הר מירון בראשות הרב מרדכי הלפרין.

מורי ומפקדי לשעבר חבר הכנסת אריה ביבי דיבר על ציר החירום, אז קודם כל יש לומר שהשנה שידרגנו את בורמה, יוכלו לעבור מכוניות פרטיות ולא רק מכוניות ארבע-על-ארבע בציר החירום. התחייבנו שאחרי מירון הכביש לא יהיה שמיש לכולם אלא רק ביום האירוע, מתוך הבנת דרישות רשות הטבע והגנים. הציר השני שהיה בשנה שעברה גרם צרות צרורות במושב, כולם נכנסו דרך שכונה ט'. עוד לא סיימנו ואנחנו צריכים עוד לשים קולנועית ושולחנות, מי שיעבור יראה את הכביש הראשי 866 משודרג ומורחב, יש לאורכו טיילת עם אבן משלבת בשני צידיו. כביש 89 אני מקווה שנסיים אותו באמצע השבוע או בשבוע הבא והוא יהיה נגיש למי שבא מכיוון צפת.

כל החניונים הרחוקים קיבלו תפנית קיצונית. ישראל דרעי ואני שיתפנו פעולה וכל המגרשים שודרגו על פי התוכנית ועל פי המשטרה. אני לא יודע אם אתם זוכרים אבל עד שנה שעברה הציר היה נסגר מפני שהחניון היה מלא, ראיתי פה את יושב ראש המועצה הדתית שהלך לקראתנו ונתן לנו שטח פרטי להסדרת הבעיה של הגעה מאותו צד.

מבחינת תאורה, מפקד המחזור דיבר על מספר צירים שאנחנו הכנסנו בהם תאורה. כל ציר 89, אנחנו ממקמים תאורה קבועה לאורך כל הציר. אנחנו נעשה גידור קבע לאורך כל הציר, המקומות הקדושים יחסכו בשנים הבאות הרבה כסף מפני שלא יצטרכו כל שנה לחזור ולגדר או לשים תאורה.

אני רוצה לציין נושאים נוספים שיש להמשיך לפתור. קודם כל, אני בטוח שכמות השירותים במקום תהיה הרבה יותר גדולה. אפשר לשים גם אלף תאי שירותים אבל יש צורך במערכת ביוב שתקלוט את השפכים, אחרת הכול יעלה. ביום העצמאות למשל, שהוא פחות עמוס, המערכת הוצפה. רק בימים האחרונים השגנו תקציב לנושא, אבל לא למערכת ביוב של קבע. הפתרון יהיה זמני, אני מקווה שזה ייתן פתרון. הפתרון הקבוע של מערכת שתקלוט את השפכים הוא באחריות המועצה, בסביבות עשרים ואחד מיליון שקלים.

לגבי מיזוג אוויר, עשינו כמיטב יכולתנו. וועדת החמישה עשתה שיפורים מקצה לקצה, אנחנו נתקענו בקבוצות מופרעות שתקעו את ההתקדמות. יש בעיה לא של חשמל אלא מערכת המיזוג בפנים כמעט מושלמת אבל היא תלויה בתוספת של יחידות גדולות שעולות כמיליון שקלים, שהוצאו מקרן ספרא. אגב, המהנדסים לא מאשרים אותו בגלל משקלו הרב, ולכן הזמנו שיפורים מיוחדים שאני מקווה שיגיעו בזמן.

מערכת החשמל כולה במירון עובדת על שישים אמפר, ובמאמץ שמונים. היחידות הללו צורכות פעמיים מאתיים וארבעים אמפר. הבעיה כרגע היא שמדובר במערכת שאמורה לפתור ולשדרג את מירון מקצה לקצה.

אני בתמיכה מלאה ואנחנו רוצים להתחיל את השדרוג במיון כבר מהכניסה. אני קיבלתי את הסכמתו ותמיכתו של הרב הלפרין מוועד מירון, ואנחנו עומדים להרחיב את כל הכניסה למירון משער בזק ועד המנהרה.

לגבי הבורות בכביש הגישה אני מודה שעשינו טעות. עשינו סיור ראשוני ללא יושב ראש וועד המקום שהיה אז בחוץ לארץ. היום, בעזרת השם נעשה עימו סיורו נעבור נקודה-נקודה. כל אותם בורות יסתמו, כל הגדרות יוקמו. אני לא רוצה להתחייב אבל ייתכן שכל הכביש ייסלל מחדש.

כל האולמות בפנים כמעט מושלמים, נשאר להשלים איזור נטילת ידיים לגברים ולנשים, וזה יושלם בצורה מסודרת. גם גג ההדלקה, ראיתם היום את הלפידים, זה יסתיים היום. אוהל משה, שקיבלנו את האישורים לבנייה לא מזמן ולאחר מלחמות, אני מקווה שכל האזור שדרך אגב היה סגור בשנה שעברה, יהיה משודרג ומרוצף ומחובר בכל חלקיו. הלכ יהיה באבנים חדשות אחרי שהוצאנו מיליונים רבים של שקלים. בחלק האחורי של הקבר בדרום ההר, כל המדרגות נהרסו ושודרגו מחדש.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך. חבר הכנסת אריה ביבי, בבקשה.
אריה ביבי
אני שמח על הפגישה הזו, במיוחד על הפקת הלקחים מהפגישה הקודמת שאני לא השתתפתי בה. אני הייתי רוצה לעשות פגישה כזו לא יומיים לפני ל"ג בעומר אלא חצי שנה לפני, מפני שכשעושים חצי שנה מראש אפשר לעשות מקצה שיפורים משמעותי יותר. יש סברה בציבור שהמשטרה "כל יכולה", ואני חושב שזה לא כל כך נכון. נניח אם מדובר ברוכלים, יש דברים שהם באחריות הרשות או גופים אחרים, ואותו דבר בנושאים אחרים. שמעון קורן יושב פה ומסביר לכולם על האחריות של כלל הגופים, וזה באמת הדבר הנכון לעשות.


דבר אחד שהייתי רוצה למנוע הוא עירוב עניינים אישיים, למשל בנושא מד"א מול גורמי ההצלה האחרים. יש לשים את העניינים האישיים בצד, ללכת לקראת המשימה. מי שיצטרך להיות על ההר יהיה על ההר על פי טובת הציבור בלבד, ללא עניינים אישיים. אסור לערב עניינים אישיים בענייני פיקוח נפש.


בהקשר של ההפקה, אני לא רוצה להאריך בדבריי אבל אנחנו יודעים שמי שיצטרך לקחת את האחריות על ההפקה יהיה המועצה למקומות הקדושים, שצריכים לקרוא לכלל השותפים לעניין ולבדוק את זה. המשטרה היא חלק שאוסף את כלל הגורמים ולתת להם את ה-"אני מאמין" שלה, צריך להיות שיתוף פעולה. ההפקה אינה הפקה אומנותית, אלא הפקה גדולה מאוד של אירוע חשוב שלא נתקלנו בו בשום מקום אחר. כראש אגף כוח אדם אני הייתי תמיד בודק את ההיערכות והייתי נדהם מכמות האנשים.

לפני שהגעתי לפה עשיתי סיור במקום וראיתי את ההתקדמות העצומה, ומי שתרם לאותה התקדמות שיבורך. אני חושב שהפקת לקחים צריך לעשות גם אם הכול בסדר. תודה רבה ותסלחו לי שאני צריך לעזוב, קראתי את סיכום יושב הראש ואני שותף לו במאה אחוזים.

אני חושב שיש למצוא פתרון ברוח טובה בנושא האדמו"רים והרבנים, יש למצוא פתרון שישמור על כבודם. אם היינו יכולים לתת רשימה של שבעים איש זה היה יכול להיות טוב, אבל כולם יודעים שזה לא יקרה. יש לחשוב על לשים אדם שיעמוד בשער ויעיד על הרבנים והאדמו"רים שצריכים להיכנס. אני לא מציע לעשות רשימה, כי לא יצאו מזה לעולם.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, רשימת הדוברים עדיין ארוכה, אני מבקש ממר שמעון קורן את התייחסותו לדברים.
שמעון קורן
לעניין מי יעלה עם רכבו ומי יעלה בשאטלים, הפתרון הוא שלא נפגע באף אחד על פי שיקול דעת. הרשימה לא תהיה פחותה מארבע מאות וחמישים איש. הפתרון הוא שניצב משנה קובי ברכה יטפל בעניין זה על פי המדיניות וימנע פגיעה בכבוד האנשים. אנחנו נעשה את זה ביחד עם המועצה למקומות הקדושים ועם כל הנוגעים בדבר, שמי שצריך להגיע למעלה ההר אכן יגיע. אני מתחייב כאן לעשות הכול כדי שאף אחד לא ייפגע.
היו"ר דוד אזולאי
כולנו שותפים לדעה הזו, לשמור שלא תהיה פגיעה באותם רבנים ואדמו"רים.
שמעון קורן
אנחנו מבקשים את הגיבוי שאישור כניסה לא יהיה, זה לא מכבד אף אחד ואף אחד לא מכבד את האישורים הללו. בעניין זה אני עוד אברר ואעדכן את כבוד היושב ראש.


לגבי הוויכוח בין מד"א לבין ארגון "הצלה", אני לא שייך לאף אחד מהם ואנחנו עובדים עם מד"א בשיתוף פעולה מלא לא רק במירון אלא בכל מקום אחר. יעשה עוול גדול לארגון אם חלילה נגיד שהם מקפחים את מירון בגלל מחלוקות אישיות, הם הרי עושים עבודת קודש ביום יום. מסייעים למד"א עוד כמה ארגונים, כולל במגזר הערבי, וגם אנחנו מכירים את "איחוד הצלה". יש כנראה מחלוקות ביניהם ואני לא נכנס לזה, אין צורך בחקיקה אלא בשיתוף פעולה. "הצלה" אינו תחליף למד"א, שהוא ארגון שאנחנו סומכים עליו כארגון שאפשר לקרוא לו חצי-ממלכתי, אלא הם עובדים ביחד. אנחנו רוצים למנוע פגיעה בכבודו של אדם, אבל חשוב לומר שאין פה מקום למשחקי כבוד, אנחנו צריכים כמה שיותר ידיים מיומנות. יש עוד כמה חברות אמבולנסים שרוצות להיות שותפים לזה, ובג"צ הרי יכול להחליט במהרה בעניין זה.


לגבי כלי רכב, כולנו באנו לחגוג ולא ראינו את התופעות המכוערות שאמבולנס הופך לבאסטה. זה פגיעה בהולכי הרגל, שלא יוכלו לעבור. בציר בשנה שעברה אמבולנסים שנתנו להם אישור להיכנס אכן עשו זאת, ואם זה לא יהיה בשליטה יהיו צרות. גם למכבי האש אנחנו נותנים נתיבים לכיבוי אש ולהצלה, וגם מד"א אם יצטרך לפנות באלונקות, וכמובן ש-"איחוד הצלה" נכלל בזה. אם יהיה מצב שצריך לטפל בנפגעים נצטרך את אותן הידיים המיומנות. אני אתן כולי על מנת שתהיה סולחה, ומי שמנהל את האירוע ימשיך להיות מד"א.


בעניין הקטנועים, בשנה שעברה עשו הסעות על קטנועים, קטנועים נעו באוכלוסיה ללא צורך בצפיפות. זה לא יהיה השנה, ואני מתחייב על זה. אני אפעל לצורך העניין כדי לדאוג שגם "איחוד הצלה" יבואו לידי ביטוי אבל בכפיפות מלאה לאחראי הלאומי שלנו לפינוי נפגעים. זה בדיוק כמו התנועה, שמתחילה מאילת ועד למירון – כך אנחנו רואים את זה. אם חלילה וחס קורה אסון, מדובר לא על אסון מקומי אלא על אסון לאומי שמתפרש על בתי חולים רבים. יהיה תיאום ויהיה ניהול, בדיוק כפי שאני מנהל את המשטרה בשטח ויש לי כפופים אליו, וגם זק"א ומתנדביו יעבדו על פי הכללים שאנחנו מכתיבים מפני שביטחון הציבור מעל הכול, כפי שהדגשנו כבר.


אני אסיים בעניין מד"א, שאני יושב כמפקד המבצע ואומר שללא מד"א אי אפשר לנהל את המבצע. אנחנו נזיז את העניין ללא משחקי יוקרה וללא וויכוחים. אנחנו לא אחראים למבנה הזמני, יש לכך אישורים והסמכויות בעניין נתונות בידי ראש המועצה האזורית – אנחנו מסייעים בעניין וכמובן שלא יקימו מבנה על מקום ממנו מפנים או אליו מפנים נפגעים. בלתי אפשרי שאני פעם אחת אפנה קרוואנים ואחר כך יודיעו לי שהיה לך אישור זמני ויאפשרו זאת.
היו"ר דוד אזולאי
אתה מדבר לאחר האירוע? אני יודע שבעניין זה יש התחייבות של מניחי הקרוואנים שמיד לאחר האירוע הם יתפנו מעצמם. אם הם לא יעמדו בתנאי הזה תהיה להם בעיה בשנה שעברה. מה שנקבע על ידי המנהל יאושר על ידי המשטרה, ומה שלא – לא יאושר.
שמעון קורן
אנחנו פועלים כסיוע, ואכן ניתן את הסיוע. לא ניתן שקרוואן מסוים יוצב במקום מסוים כי נוח לו, בזמן שהוא מפר את הסדר הציבורי. אני רק רוצה לומר שאנחנו לא צד בעניין. בעניין הרוכלות, צריך להיעשות שינוי ואנחנו צריכים פקחים בעלי סמכויות מפני שלמשטרה אין סמכויות בעניין זה, אלא רק לפקחי הרשות המקומית יש סמכות. אנחנו ניתן את הסיוע ללא שום ספק, יש לעשות סוף לעניין.


בעניין תחומי האחריות, יש החלטת ממשלה שכולם יקיימו אותה, היא קבעה משהו ונכון לשנה עדיין לא מיושמת ואין אחראים. אנחנו יודעים מה מקומה של המשטרה, אכן מדבור באירוע סדר גדול, אבל יש לכבד את החלטת הממשלה. בהחלטת הממשלה הוחלט שמשטרה לא תנהל את האירוע ואת הפולחן הדתי, ואנחנו עדיין מתעסקים בתחומים שלא לנו. יש ליישם את החלטתה של הממשלה.


אני מציע לא לדבר על מי יטפל ומי יפיק אלא על תחומי האחריות. מי האחראי לאירוע הזה? אני לא רוצה להשוות את האירוע למגרש כדורגל חלילה, אבל אולי אפשר להשוות לכותל המערבי.
היו"ר דוד אזולאי
אין מה להשוות, האירוע במקום רחב עם גישה נוחה, ואילו פה מדובר על משהו אחר לגמרי.
שמעון קורן
אני פשוט רציתי להשוות למקום קדוש אחר. כל אחד יכול לבוא לכאן מתי שהוא רוצה וחופש הפולחן מעל הכול. אני לא רוצה להיכנס לזה, אלא אני מדבר על תחומי האחריות שנקבעו בהחלטת הממשלה.
מנחם אליעזר מוזס
מה אמרה ההחלטה? שאתם האחראיים?
שמעון קורן
לא, ממש לא. אנחנו נהיה אחראים לסדר, תיקבע וועדה שתחליט מי ינהל ועד אז המשטרה ממשיכה – זה כבר השנה השנייה ללא שינוי. אני פונה אליכם כדי לקדם את זה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודיע לך שאני מתחייב שהועדה תקיים דיון מיוחד על החלטת הממשלה, נזמין את כל הגורמים הנוגעים בדבר על מנת לקבל תשובות מדוע החלטת הממשלה לא מיושמת.
שמעון קורן
משפט אחד לפני סיכום, אני מזמין את יושב ראש הועדה להתכנס שבוע לאחר האירוע על מנת לשמוע את הלקחים.
היו"ר דוד אזולאי
אני עשיתי את זה בשנה שעברה והמשטרה מסרה שעוד לא הייתה הפקת לקחים. את המכתב מהמשטרה בנושא קיבלתי באמת הרבה זמן אחרי, כשכבר לא היה לכך טעם.
שמעון קורן
באמת חשוב להפיק לקחים כי החלק המרכזי הוא התשתיות. אני מודה לאדוני יושב הראש על הדיון החשוב היום.
היו"ר דוד אזולאי
בנושא "איחוד הצלה", אני מקבל את הדברים שנאמרו. יש תמימות דעים של כל חברי הכנסת ש-"איחוד הצלה" צריכים להשתלב במערך ההצלה, ואני סומך על אדוני בעניין. אין גוף שיסרב לקבל מאתיים מתנדבים שנותנים שירות כזה. אני מציע לא לוותר ולקבל ממך דיווח שאכן נמצא פתרון. אם לא יהיה פתרון אנחנו נמצא את הפתרון.
אורי מקלב
אדוני יושב הראש, קודם כל גם אם מד"א רוצים לוותר על "הצלה", אנחנו לא רוצים לוותר עליהם, ודבר שני הוא שאי אפשר למנוע מהם -
היו"ר דוד אזולאי
זה מה שאני אומר למד"א. אם יש וויכוחים בעניין זה אני מקבל את דברי יוסי שוינגר שיש לדחות את אותם וויכוחים לאחרי הרשב"י.
אלי פרץ
אני חוזר ואומר, מאתיים מתנדבי "הצלה" –
היו"ר דוד אזולאי
עם כל הכבוד, לא יהיו החרמות. עובדה היא שהמשטרה עד היום לא אפשרה לאותם אנשים להיכנס ולהכניס ציוד כלשהו. אני מבקש ממפקד המחוז לתת לכך מענה, ולאחר ההילולה של הרשב"י אני מאמין שימצאו את השולחן הנכון ליישר את ההדורים. לא בזמן הזה מיישרים את ההדורים אלא אחרי.
אורי מקלב
אני רוצה לומר למד"א שמדובר בארגון שפועל כל השנה, ודווקא באירוע של הקהילה שהוא משתייך אליה מנסים להחרים אותם. אני מציע למד"א לא למשוך אליהם את כל החיצים.
היו"ר דוד אזולאי
אני אומר יותר מזה. אם היו חריגות רואים את זה בחומרה גם אנשי "הצלה" וגם כלל הגורמים, לא ייתכן ששירות שמיועד לתת שירות הצלה יעסוק ברוכלות. יחד עם זאת, אי אפשר להעניש מערך שלם על שוטה אחד שעשה שטות.
שמעון קורן
כל החיצים מופנים למד"א, שהוא עושה בדיוק כפי שמבקש ממנו מפקד המבצע. אני מבקש בסדר היום לפעול ביחד כדי שתהיה יכולת הצלה ללא משחקים, ונעשה הכול למטרה זו. חבל להפנות אצבע מאשימה למד"א, שהם הרי מבצעים כל מה שהמשטרה מבקשת מהם וגם מתחייבים בכתב שהם אחראים על הכול.


לכן, אנחנו כמפקדי המבצע, לוקחים על עצמנו אחריות בעניין.
היו"ר דוד אזולאי
אני רק מבקש, לפני שאתה הולך, היות ואתם עובדים עם המועצה למקומות הקדושים והיות וישראל דרעי הוא המרכז בנושא, אני מבקש ממך להישאר לשמוע את דבריו ורק אז לצאת מהדיון. תודה.
ישראל דרעי
תודה אדוני יושב הראש. אני רוצה לסקור את הפעולות של המועצה למקומות הקדושים באירוע. הפעילות שלנו מתחילה מל"ג בעומר שעבר הרי, ושיתוף הפעולה המשטרה הוא תמידי והשנה מקבל ביטוי בצורה יותר מיוחדת. השנה נכנס גם מע"צ כגורם נוסף ואנחנו כולנו משתפים פעולה. ההיערכות שלנו מתבטאת במאות פריטים להכין לקראת האירוע. קודם כל – מגרשי החנייה הפנימיים והרחוקים, יש לנו לוח זמנים מתואר עם המשטרה ועם מע"צ שילך על פי הסדר שנקבע. עד יום חמישי בבוקר כל מגרשי החנייה יהיו מוכנים, ומבחינתנו האירוע מתחיל כבר ביום חמישי אחרי הצהריים, אז אנחנו מוסרים את האחריות בידי המשטרה ומתחיל האירוע.


חשוב לדעת שאנחנו מונחים על ידי דרישות של מספר גורמים. א' – המועצה האזורית שנותנת לנו דרישות משלה, ראש המועצה מעודכן ודואג הרבה והכול מסודר. גורמים נוספים הם המשטרה, משרד הבריאות, כיבוי אש, מד"א, כל העולם דורש דרישות וכולן מיושמות. נכון לרגע זה, רוב הדרישות לא מיושמות אבל עד יום רביעי או חמישי בוקר ייושמו כל הדרישות. למשל, בעניין השירותים הכול יהיה מיושם, עם כיבוי אש נקבע סיור להוצאת אישורים ועד יום חמישי בערב הכול יסודר. מד"א מקבלת יחס מעל ומעבר, ולכן אולי צריך לתת יחס קצת יותר טוב לגורמים הנוספים שפועלים באתר.


בשנה האחרונה מתקיימים מספר שיפורים. הדבר הראשון הוא דרך מהדרין, שאת הכפפה בנושא הרים מע"צ, מדובר בדרך שכשהציבור יעבור בה זה ישנה את התפיסה שהייתה עד היום. השנה נתנו מענה לנושא ואני מקווה שזה יספק את כולם. שיפורים נוספים ביצעו במערכת החשמל מתקציב מיוחד, כל האתר עצמו מבחוץ ומבפנים רואים בשטח שהכול שופר. התווספו מגרשי חנייה, המדרכה הורחבה והיציאה מהמנהרה לכיוון ציר העלייה גם כן הורחבה, והרשימה ארוכה. אנחנו משתדלים לשפר משנה לשנה ולא לסרב לבקשות מהמשטרה ומהמועצה. הדרישות הנוספות כעת הן בסך שמעל מיליון שקלים, ואני מקווה שיימצא פיתרון לנושא בשעות הקרובות.


מבחינת בטיחות, קציני המשטרה יכולים להעיד שעלינו השנה לא עשר אלא מאה מדרגות בנושא הבטיחות. עבדו על פי דרישות ראש אגף הבטיחות במטה הארצי שקיימנו איתו ישיבה עוד בחודש דצמבר. החברה שנבחרה היא חברת "ראשון לציון" בראשות קצין הבטיחות חיים שרגא. המטרה ששמנו לעינינו היא לתת אפשרות בטיחותית ביותר לציבור. עלינו המון מדרגות והציבור יחוש זאת באירוע. אם יש טענות יש למי לפנות וניתן להפיק לקחים לקראת שנה הבאה.


נושא חשוב שאני רוצה לעסוק בו הוא הגופים הרבים הפועלים באתר, כמו חסידויות וארגוני חסד שמטרתם היא אחת ויחידה – חסד למען הציבור. אם מדובר על הצלה, ארגוני אוכל, חסידויות, הכנסת אורחים לעדות שונות. צריכים להתייחס אליהם. היה קושי בנושא הכנסת אורחים של העדה הספרדית, הבעיה נפתרה ואני חייב להודות למפקד המחוז שעזר לנו בנושא. גם שר השיכון נכנס לתמונה ועזר בפתרון. אני מקווה שהאירוע יתנהל ללא אירועים מיוחדים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אני רק מבקש שתצא הנחייה ברורה ומוקדמת לכל הכוחות להימנע מחילולי שבת. אני רוצה לשמוע מאנשי "אגד" לגבי דרכי הגישה וההגעה. האם יש הסעות לפי אותה טבעת כפי שהיה בשנה שעברה והאם יש תשלום מהחניון עד לאתר?
עמיר קינן
אני אענה לך ואולי אני אתחיל מכך שאגד נערך החל מיום ראשון הקרוב למבצע. במהלך כל השבוע יהיו תוספות מקווי השירות שעולים למירון מירושלים ומאשדוד. השיא הוא בימים חמישים ומוצאי שבת וראשון לכיוון ההר. אנחנו מתוגברים על קווים מירושלים, בני-ברק, צפת, אשדוד. להבדיל משנים קודמות, "אגד" תפעיל קווי שירות, אנחנו מרחיבים את פעילות מכירת הכרטיסים מראש ובימי המבצע. כמובן יהיה תגבור של הקווים מחיפה לכיוון ירושלים. כל הזמנת המקומות תהיה מבעוד מועד כדי שניערך בצורה מדויקת.


הפיזור יעשה כרגיל בטבעת, יש לנו תיאום עם המשטרה. בנוסף אנחנו מפעילים שאטלים בחינם מהחניונים לשני הכיוונים בתיאום המשטרה. זה המקום להודות למשרד התחבורה שנדרש לממן את השאטלים כחלק ממילוי דרישות המשטרה. אני מקווה שזה יעבור בשלום.
היו"ר דוד אזולאי
השאטלים מיועדים למעשה לציבור הרחב?
עמיר קינן
לכל מי שמגיע לחניון, ברכב או באוטובוס.
היו"ר דוד אזולאי
אתה מביא אותם עד לאן?
עמיר קינן
עד לכיכר פה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. משרד הבריאות, בבקשה.
חנה סלע
אני רציתי להתייחס לעניין המזון. לגבי הרוכלות אנחנו בקשר עם המועצה, וביקשנו את כל הבקשות עם פירוט המסמכים עוד לפני האירוע, כלומר עד אמצע השבוע הבא לגבי תרומה, אגודות ועמותות. אחד הלקחים משנה שעברה היא שלא ידענו מה מקור המזון ואיך הוא מחולק, ואילו השנה אנחנו מבקשים מראש רשימה של ספקי המזון.


לגבי השירותים יש את הפתרון של שירותים כימיים שאין צורך בחיבורם למערכת ביוב מרכזית. אם נצא מתוך הנחה שבכל זמן נתון יש מאה אלף איש, זה אומר שצריך לפחות שלוש מאות יחידות.
ישראל דרעי
ברשותך, יש לנו מאתיים תאי שירותים מחוברים למערכת הביוב באתר ועוד כמאה ששים שירותים כימיים שמפוזרים מחוץ למושב. צריך יותר.
חנה סלע
אני מבקשת להזכיר למשטרה את אישורי הכניסה שביקשנו למפקחים שלנו ששוהים בשטח.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אני נותן את זכות הדיבור לרשות הדרכים הלאומיות.
יהודה סולומון
אני יהודה סולומון, סגן המנהל הכללי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אני חושב ששנה שעברה הייתה מוצלחת מבחינת כולם ללא כניסה לדקויות. עיקר ענייננו הוא בבטיחות בנהיגה. בשנה שעברה הייתה תאונה קשה ביותר בכביש הבקעה, כאשר משפחה שלמה נהרגה. השנה נקים תחנות רענון בצירים הבעייתיים, אנחנו מגייסים אנשים לחלוקת חומר הסברה, כולל גיוס אמצעי התקשורת. אנחנו בקשר עם חברות הסעה כולל מוניות כדי שכולם יגיעו בבטחה ויחזרו בבטחה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך, יהודה. אני מבקש את נציג רשות הטבע והגנים לומר את דברו.
מודי אורון
אני מודי אורון, סגן המנהל הכללי של הרשות. נמצא איתי כאן סעיד חמוד מנהל המרחב. אצלנו יש שני שלבים – שלב ההיערכות לאשר את דרכי ההגעה והמילוט. השנה יש שיפור משמעותי בדרכים אלו, כולל אספלט. זה משמש את הכיבוי ואת החילוץ וחשוב מכל הבחינות. אנחנו בזמן האירוע נהיה בשמורת הטבע נחל עמוד, כדי לעצור שריפות חורש יער. זו עיקר ההערכות ואנחנו צריכים בנושא המעבר עוד לסגור עם המשטרה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. רשות הדיבור ניתנת ליועץ המשפטי של משרד התיירות.
אליהו ליפשיץ
אני רוצה פשוט להגיב לדברי מפקד המחוז. כל גוף שיהיה מעורב בתיאום בין הגופים הקשורים לאירוע ל"ג בעומר לא יפטור את המשטרה מלנהל את הסדר, ואני סמוך ובטוח שהמשטרה גם תיקח את המטלה ותנהל את הסדר. אם יהיה מי שיתאם, גוף כזה או אחר, המשטרה עדיין ממונה על הסדר הציבורי.


מהות החלטת הממשלה היא על ניהול האתר בעת אירוע ובחיי היום-יום. השאלה היא האם זה ימשיך להיות המועצה למקומות הקדושים או שיהיה זה גוף מיוחד שיוקם לשם כך, ויש על כך דיונים. זה לא ישנה במאום את אירועי ל"ג בעומר, גם אם עד שנה הבאה יוחלט בעניין המשטרה תמשיך לנהל את הסדר. תפקיד המשטרה, בצדק, לא לקבוע אילו אדמו"רים יגיעו לקבר ברכבם.


קראתי שבשנים האחרונות יש אדמו"רים מסוימים שבכך שלא מאפשרים להם להגיע לקבר זוהי פגיעה בכבודם ובכבוד הציבור, היו כאלה שחזור לביתם ולא יכלו להגיע ולהשתתף בהילולה – ודבר כזה אסור שיקרה. מצד שני אסור שזה יקרה בצורה ספונטאנית, זה חייב להיות בשקיפות וידוע מראש. ישנה רשימה של כשמונים אישי ציבור הקשורים למסגרת. ניתן לתאם את הגישה שלהם שלא ברגעי לחץ, הרשימה נמצאת אצל המועצה למקומות הקדושים. ניתן לקבוע שתהיה וועדה ציבורית שתקבע את הרשימה המצומצמת מראש והכול יהיה ראוי יותר. גם תופעת השתדלנות לא מקובלת על הדעת.
היו"ר דוד אזולאי
אני מצפה ממך כיועץ משפטי בדיון כזה שמייד לאחר אירועי ל"ג בעומר תחשבו על דרך מקובלת וראויה להגיש את אותה רשימה. כל השקיפות הזו תתאפשר מאוחר יותר אבל במועד כה מאוחר זה לא מתאפשר. אולי זה יתאפשר לשנה הבאה.
אליהו ליפשיץ
אני כבר שנתיים טוען את הטענה הזו, ולא רק לפני האירוע. הרשימה כבר קיימת ואני הגשתי רשימת קריטריונים על פיה אפשר לקבוע מי ייכנס לרשימה.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו נקבל את הרשימה הזו מהמועצה למקומות הקדושים ונטפל בעניין.
אורי מקלב
גם אם לא הייתה רשימה הרי מדובר בשאלה עקרונית, האם זה לפי אישורים?
אליהו ליפשיץ
זו בעיה טכנית בשטח.
אורי מקלב
יכול להיות שאדמו"ר אחד יקבל אישור ולא יגיע, ונותן את האישור שלו למישהו אחר שעולה עם הרכב שלו והוא כלל לא אדמו"ר. זה משהו שצריך למנוע אותו. צריך גם רשימה של קריטריונים וגם שהיכולת לזהות בשטח תהיה אנושית.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש לשמוע את דבריו של נציג שירותי הכבאות.
דני חנניה
מפקד המחוז נתן סקירה מעמיקה, כולנו עובדים בשיתוף פעולה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. נציג מנהל מקרקעי ישראל, בבקשה.
גבי ויסמן
תודה, אני רוצה לומר כמה דברים. קודם כל, אני רוצה לסבר את האוזן – השטח פה הוא גדול, מדובר באלפי דונמים של שטח המשועבדים לאירוע שהמשטרה חוסמת אותם. אנחנו ביקשנו שיהיה "בעל בית", כי כשאין כזה אין מי שייקח אחריות, יש למלא את החלטת הממשלה שיהיה מי שאחראי לקרקע. אנחנו גם דרשנו שיהיה תכנון כולל לכל המרחב, אף אחד לא לוקח את זה על עצמו ואם אין תוכנות כזו אנחנו לא יכולים להקצות דבר. חלק מהפעולות שאנחנו עושים ביחד הן בניגוד לחוק, שיהיה ברור. כולנו רוצים לקיים את האירוע כי אף אחד לא יכול לעצור את האנשים שיבואו לפה, ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו בעניין.


ברגע שאין תכנון כולל, לא ידועים מראש המשאבים הנדרשים. לכן, כרגע מושקעים משאבי קבע וייתכן ששינוי קבע יעשה שינוי מהותי, ויפה שעה אחת קודם לתכנן כדי למקד את המשאבים בצורה טוב יותר.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. רשות הדיבור ניתנת לעמית סופר – יושב ראש המועצה האזורית מרום גליל.
עמית סופר
תודה, אני רציתי להתייחס לדברים שנאמרו על ידי מפקד המחוז ואחרים בנושא הרוכלות. זה באחריותנו, מצפים מהרשות המקומית שתעשה את כלל הדברים – כולל רישוי עסקים, אחזקה, ביטחון והנדסה, ואני חייב לומר שעד היום המועצה לא תוקצבה לאירוע הזה בכלל. אני מדבר גם על האירועים ביום יום אין לנו תקצוב. אני מבקש שהנושא יטופל ויהיה תקציב כדי שנוכל לטפל באירועים הללו באופן מלא. גם בנושא חילול שבת, אני מודיע שבשבת הקרובה תהיה קריסה של מערכת הביוב במירון וזה יגרום לחילול שבת. אין פה מענה כולל לתשתיות הללו, זה משנה לשנה עולה ועד היום לא טופל.


מעבר לכך, יש נושאים אחרים בתחום אחריותה של המועצה, וכל פעם שאנחנו מעלים את הנושאים מעולם המועצה לא תוקצבה. מדובר על מיליון ושבעה מאות מבקרים בשנה, שזה כמעט מחצית מהאוכלוסייה של מרום גליל, והרי המועצה לא מתוקצבת בנושא הרשב"י גם לא בשקל אחד.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני יש לי בקשה אלייך, על מנת שנהיה מעשיים. מיד לאחר אירוע ל"ג בעומר תפנה לוועדה ותעלה את הנושאים. אני מבטיח לך שיתקיים דיון בעניין כפי שאמרתי קודם וזה יתחבר לדיון על החלטת הממשלה, מפני שזה חלק מכל אותו עניין. בהזדמנות זו אני מזכיר גם את תושבי המושב מירון, שהם בין הסובלים המרכזיים באירועים ואינם מתוגמלים כלל. יש לקיים על כל הנושאים הללו דיון עם כל הגורמים הרלוונטיים – כולל גורמי ממשלה, שכולם יבואו לדיון ונקיים על כך דיון ואולי נקבל תשובות ונעקוב אחרי הדברים. מיד לאחר האירוע אני מצפה לפנייה ממך לוועדה.

האם הרב הלפרין רוצה להתייחס?
מרדכי הלפרין
אני אנסה להתייחס בקצרה, היה לנו השנה שיתוף פעולה יוצא מן הכלל עם משטרת ישראל ועם ועדת החמישה שאחראית על כל הקורה ברשב"י. במשך השנה לא הוזמנו לשום ישיבות שהתקיימו מטעם משרד התיירות והמרכז הארצי למקומות קדושים. כפי ששמעתם בדיון, עלו בעיות ביוב שעולה על גדותיו, אנחנו סובלים מזה לא רק בל"ג בעומר אלא כל הזמן. יש פעולות נוספות שעם קצת שיתוף פעולה וקצת רצון טוב היו יכולות למצוא את פתרונן.


לפני שנתיים הגשנו לבית המשפט בקשה לצוו, קיבלנו את הצו ועשינו פשרה בעניין. לצערי, במשך השנתיים אותן נקודות שעלו אז לא קודמו במלואן, וגם לא בחציין – למרות הדברים הטובים הרבים שנעשו, בעיקר על ידי וועדת החמישה. הרשות הלאומית לזהירות בדרכים גם היא תרמה הרבה. אבל כל אלו לא פתרו את הבעיות הפנימיות של דרכי הישוב, דרכן עולים לרגל לא רק בל"ג בעומר אלא בעוד מאה ימים שונים בשנה.


בחג העצמאות היה חבר הכנסת ברשב"י, אני בטוח שנתקלת בתנועה מסודרת של אנשים, היו הרבה סדרנים והאתר היה נראה כמו אתר לאומי השווה לאתרים מכובדים בכל העולם – אבל אני לצערי לא רואה זאת כך. אני לא מסוגל לומר איך נראה האתר לעיני מבקר כל זמן שהוא נראה כפי שהוא נראה עד עכשיו מבחוץ. אנחנו ביישוב, חלקנו גרים מעל הרשב"י, חלקנו בצידיו ומעליו והדרכים עוברות דרכינו, אנחנו לא יכולים להמשיך בנטל.


העברנו לוועדת הפנים של הכנסת מסמכים, אנחנו כבר שנים מקבלים הבטחות. הדבר המעשי שאני יודע לעשות הוא פנייה לבתי משפט לצערי הרב. לא נותרה לנו ברירה ונכון לרגע זה יש צו בית משפט שעד הסדר בעיות שהצגנו אין לבצע עבודה בתחום הישוב מירון. אני כולי תקווה שבעוד שעתיים שנישב עם אנשי המרכז הארצי למקומות קדושים תיפתר גם הסוגיה הזו, אבל נכון לעכשיו אין לעשות שום עבודה ביישוב. אני מקווה שנצליח לפתור את הבעיה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. לפני שאגש לסיכום הדברים אני מודיע לחברים שמעוניינים להצטרף לסיור במרומי ההר, הם מוזמנים מיד לאחר נעילת הישיבה. אני רוצה להודות לכל מי שישב פה במהלך הדיון, כולל כל מי שנמצא סביב השולחן שנשארו לדיון החשוב ועל כך תודתי. כמובן אני רוצה להודות לחברי הכנסת שטרחו ובאו מרחוק על מנת להשתתף דיון.

הוועדה פונה לכל הגורמים לעשות הכול ולהימנע מחילולי שבת – הוראה ברורה של מפקד המחוז ושל הממונים על העניין.
הוועדה מחזקת את ידי העושים במלאכה על מנת לארגן ולהפעיל את אירועי ל"ג בעומר במירון בצורה ראויה ומוצלחת ובראשות משטרת ישראל והמרכז הארצי למקומות הקדושים בחסות משרד התיירות.

הוועדה פונה למפקד המחוז הצפוני לפעול בכל דרך כדי לאפשר גישה נוחה ומכובדת לאדמו"רים והרבנים.

הוועדה קיבלה בסיפוק רב את הודעת מפקד המחוז לפעול כדי לאשר ל-"איחוד הצלה" לפעול בשטח ההר במשך כל האירוע ולאפשר למתנדבים לפעול ולנוע על מנת לתת שירות לאותם אנשים הזקוקים לשירות זה. 
הוועדה תקיים דיון לאחר ההילולה כדי לבדוק מדוע לא מיישמים את החלטת הממשלה בכל הקשור לציון הרשב"י ותקציב למועצה המקומית מרום הגליל.
הוועדה קיבלה את הודעת הנוגעים בדבר בענייני שירותים, מזגנים וכבישי הגישה שהנושאים הללו יטופלו עד האירוע ועל כך תודתנו.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים