PAGE
35
ועדת החוקה, חוק ומשפט
5.5.2010
הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 191
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"א באייר תש"ע (5 במאי 2010), שעה 9:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/05/2010
חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון מס' 18), התשע"א-2011, הצעה לסדר היום בנושא: "בתי הדין הדרוזיים (תיקון - הרכב וכשירות)"
פרוטוקול
סדר היום
1. הצעה לסדר-היום בנושא: "בתי הדין הדרוזיים (תיקון – הרכב וכשירות)", של חבר הכנסת סעיד נפאע – דיון.
2. הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון – כשירות קאדים), התש"ע-2010, של חברי הכנסת חמד עמארי, יריב לוין, ליה שמטוב, אלכס מילר ורובט אילטוב (פ/1965) – הכנה לקריאה ראשונה.
מוזמנים
¶
עו"ד ראמי טרביה
- יועץ משפטי, בתי הדין הדרוזיים
עו"ד דארין דניאל
- משרד המשפטים
עמיר הרן
- סטודנט, משרד המשפטים
עו"ד תמר אדלשטיין-זקבך - מרכז רקמן לקידום מעמד האישה, באוניברסיטת בר-אילן
רשמה
¶
תמר פוליבוי
1. הצעה לסדר-היום בנושא: "בתי הדין הדרוזיים (תיקון – הרכב וכשירות)",
של חבר הכנסת סעיד נפאע – דיון
2. הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון – כשירות קאדים), התש"ע-2010, של חברי הכנסת חמד עמארי, יריב לוין, ליה שמטוב, אלכס מילר ורובט אילטוב (פ/1965) – הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר דוד רותם
¶
אדוני סגן יושב ראש הכנסת, כפי שאדוני יודע, כשפותחים את הישיבה, צריך להצביע מייד אחרי זה, כך כתוב בתקנון, שההצבעה תהיה ככל הסמוך לפתיחת הישיבה.
רבותי, אנחנו נדון בשני נושאים במשותף: הצעת חוק בתי הדין הדרוזיים (תיקון – כשירות קאדים), של חברי הכנסת חמד עמאר, יריב לוין, ליה שמטוב, אלכס מילר ורוברט אילטוב, ובהצעה לסדר-היום בנושא של בתי הדין הדרוזיים של חבר הכנסת סעיד נפאע. חבר הכנסת עמאר, בבקשה.
חמד עמאר
¶
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, אני מניח את הצעת החוק הזאת, אחרי שאני רואה שחוק בתי הדין הדרוזיים חוקק בשנת 1962 ולא היה שום שינוי מאז. אז כשחוקק החוק, אולי הוא היה טוב ויכול היה לשרת את העדה הדרוזית, אבל היום בשנת 2010 אנחנו צריכים להתאים את החוק גם של קאדי מד'הב למצב של היום של 2010 ולהכניס שינויים מהותיים בחוק, כי אם ניקח את העניין של ההשכלה, החוק הקודם לא דיבר על שום השכלה. אולי אז לא היו אנשי דת גם עם השכלה גבוהה ורצו להקל על העדה הדרוזית.
מגלי והבה
¶
אני רוצה לתקן אותך, השכלה דתית היא לא פחות חשובה מהשכלה אקדמית, לפחות בעיני אלה שמאמינים.
חמד עמאר
¶
אדוני היושב ראש, השכלה דתית היא מאוד מאוד חשובה, אבל בעדה הדרוזית אין שום מוסד להשכלה דתית, שיכול לבוא ולהסתמך עליה. אם היה לי מוסד כזה, יכול להיות שהייתי מצדיק אותך – מוסד דתי שיכול ללמד את הדת הדרוזית בעדה הדרוזית.
חמד עמאר
¶
מותר ללמד, אבל אין לנו שום מוסד לחינוך דתי במדינת ישראל לעדה הדרוזית, ועל כן החוק דיבר על הכשרה דתית, על ההכשרה בדין הדרוזי. אין לנו הכשרה זו. אם היום אתה רוצה לבחור בקאדי מד'הב, קאדי מד'הב לא יכול להוכיח שהוא עבר בהכשרה דתית, כי אין לנו הכשרה דתית. אין לנו הכשרה מתאימה בדין הדרוזי, ולכן אנחנו דורשים תואר ראשון לפחות, ותק של חמש שנים. אדוני היושב ראש, אנחנו ניכנס לסעיפים, נדון בהם ונתקדם.
סעיד נפאע
¶
אני לא יודע איך לעשות את השילוב הנכון, כי ההצעה לסדר-היום היא במקורה הצעת חוק, שהפכה להצעה לסדר-היום, על פי הסכמה עם שר המשפטים.
היו"ר דוד רותם
¶
האם כדאי שאנחנו נתחיל לקרוא את החוק, ובכל סעיף אתה תעיר את ההערות שלך, או שאתה רוצה לתת הרצאה כוללת?
מגלי והבה
¶
אבל אני רוצה להתייחס לפני. אל"ף, אני רוצה לברך את חבר הכנסת חמד עמאר על היוזמה ועל הרצון. היוזמה הזאת עלתה פעמים רבות בעבר, והרבה פעמים נפלה בדרך זו או אחרת. חשוב לנו למסד את הנושא הזה.
אבל באותה נשימה, לפני שנתחיל לקרוא את הסעיפים ועם כל הכבוד לכולם, אנחנו צריכים לשמור כחברי כנסת דרוזיים, שלא תהיה לנו מעורבות יתר, כמו שבנושאים הדתיים של היהודים או של דתות אחרות לא מקובל שיתערבו להם בנושאים הדתיים.
היו"ר דוד רותם
¶
זאת אומרת, יש 16 חברי כנסת פה שלא מתערבים בעניינים הדתיים היהודיים. זה בדיוק 16 חברי כנסת, 11 מש"ס וחמישה מאגודה, הם לא מתערבים בעניינים הדתיים.
מגלי והבה
¶
מאז שאני בכנסת, ותוכל לבדוק את זה, מעולם לא הצבעתי בנושאים הדתיים שיש בהם ניגודי אינטרסים, כשזה נוגע לאותה דת, ולכן גם חטפתי במפלגה שלי לא פעם אחת, כשלא הצבעתי איתה, כשזה היה נושא עקרוני, שיכול היה לפגוע באיש דתי כזה או אחר. כך אני מצפה מחבריי בנושאים שקשורים לנו באמונה.
היו"ר דוד רותם
¶
אני מסכים אתך, שזה יהיה מאוד לא בסדר, אם אני אציע הצעת חוק שנוגעת לבתי הדין הדרוזיים ואני אשנה שם סדרי בראשית ואפגע. בזה אני מסכים אתך. אני חושב שתפקידכם הוא לייצג גם את העדה הדרוזית. לא אמרתי רק, אמרתי גם את העדה דרוזית, ואין ספק שכשיש בעיה של העדה הדרוזית, אין יותר טוב מאשר חברי הכנסת הדרוזים שיעלו את זה, אני חושב שאתם צריכים להעלות את זה, להסביר לנו ולדאוג שאנחנו לא נפגע. אבל אם אתה חושב, שנניח בהצעת חוק כזאת, יריב לוין ואני צריכים לצאת ולתת לכם להחליט כדי שאנחנו לא נתערב או שאנחנו צריכים להימנע מלהצביע, אני חושב שאתה טועה, כי אז לא יקרה דבר.
מגלי והבה
¶
לא לזה התכוונתי, אני מדבר על נושאים מהותיים. לשמחתי, חלק מהדברים תוקנו על ידי חברי חבר הכנסת חמד עמאר, במיוחד בנושא הבקיאות הדתית של אותם מועמדים, ואתה לא רואה שאני בין המועמדים האלה שהולכים להתמודד על התפקיד הזה.
היו"ר דוד רותם
¶
אתה הולך להתמודד? זה ג'וב טוב. תדע לך, זה עד גיל 70, אין בחירות, אין פריימריס בדרך.
מגלי והבה
¶
אז בינתיים אני לא בקטע הזה ואני מסתפק באיפה שאני נמצא, אבל החשיבות היא – וזה חשוב להגיד לפרוטוקול – ואני שמח שיש פה יותר חברי כנסת, שגם מעורים וגם יודעים, וזאת המטרה, שהחוק הזה ייצא לדרך בצורה - -
היו"ר דוד רותם
¶
שלא יהיה שום ספק, אני רוצה להגיד לך שאנחנו לא נתערב לא בדברים מהותיים, ואני אציע גם לחבר הכנסת יריב לוין. בדברים מהותיים שקשורים לדין הדתי, אני לא אתערב, כי אני לא יודע. אני כבר אומר, זה לא יהיה נכון כשידונו בדברים מהותיים בדין העברי, כי שם אני לא מוכן להשאיר את זה להגמוניה של 16 חברי כנסת.
היו"ר דוד רותם
¶
אני מוכרח לומר לך שיש לי הרושם שאתה יותר בקי בדין הדתי היהודי מאשר חלק מ-16 חברי הכנסת האלה.
יריב לוין
¶
אדוני היושב ראש, רק הערה קצרה. אני בהחלט מכבד את הדברים שאמר כאן סגן יושב ראש הכנסת, חבר הכנסת והבה, אבל אני חולק עליו בנקודה אחת. אני בהחלט רואה את עצמי כנציג ציבור, שבין היתר מייצג גם ציבור לא מבוטל מבני העדה הדרוזית, שתמכו במפלגה שלי ולא רק בה, ושפנו אליי וביקשו שאסייע ואתערב ואנסה לקדם את הנושא הזה.
יריב לוין
¶
אני חושב שהקשר והדרך המשותפת שלנו עם אחינו בני העדה הדרוזית לא יכול להצטמצם רק לגדר השותפות בצבא והנטל הביטחוני. הוא צריך לבוא לידי ביטוי בכל התחומים. כאשר נושא כזה עולה, והוא עולה מתוך השטח ומתוך האנשים, ולאחר מכן מתוך בקשה ורצון גם של חבר הכנסת עמאר וגם של סגן השר איוב קרא, שביקשו ממני להצטרף ולקחת חלק במהלך הזה ולסייע בידם לקדם את הנושא הזה, אני חושב שלא רק שזה לגיטימי, אלא זו גם חובתי, ומכאן העובדה שאני שותף להצעת החוק הזאת ונמצא כאן, והיא בעיניי חשובה לא פחות ונוגעת לי לא פחות מאשר כל הצעת חוק אחרת.
סעיד נפאע
¶
אני חושב שהחוק כפי שהוא מנוסח, עונה על הצרכים, לפחות בחלק הזה, הן משום התערבות כלשהי בעניינים שאסור להתערב, ואני חושב שחבר הכנסת עמאר הצליח לנסח את זה בצורה שלא תפגע באף אחד, ולהפך.
אלעזר שטרן
¶
רק אני אעיר שהנוסח שאנחנו קוראים זה לא הנוסח שעבר בקריאה טרומית, זה הנוסח שישבנו עם חבר הכנסת עמאר ועם משרד המשפטים ועשינו תיקונים בתיאום:
"תיקון סעיף 9
1. בחוק בתי הדין הדרוזיים, התשכ"ג-1962, במקום סעיף 9 יבוא –
9. (א) כשיר להתמנות קאדי-מד'הב יהיה כל דרוזי שהוא –
(1) בעל ותק של 5 שנים לפחות כאיש דתי דרוזי ויש לו נגישות לכתבי
הדת הדרוזית ולכתבי הפרשנות שלה".
אלעזר שטרן
¶
אני אקרא את הכול, ואז אני אעיר על כל הנקודות שטעונות עוד בירור:
"אישור על התקיימותו של תנאי זה יינתן על ידי יושב ראש המועצה
הדתית הדרוזית, על פי המלצת הסאיס המכהן בבית התפילה הדרוזי
(חילווה) במקום מושבו של המועמד".
יש פה כמה נקודות. הנקודה הראשונה היא המונח של איש דת, הניסוח המקורי היה איש דת. מכיוון שאנחנו דיברנו עם חבר הכנסת עמאר והבנו שהכוונה היא לאדם דתי, לא לאדם שנושא בתפקיד רשמי של איש דת, אלא לאדם דתי, שינינו את הניסוח לאיש דתי ולא לאיש דת.
היו"ר דוד רותם
¶
האמת היא שאתה היחיד שצודק, כי העדה החרדית, אני לא בטוח שהם דתיים, אבל יש לי שאלה. בוא נאמר שאני לא דתי, אני לא הולך להתפלל, אבל אני מכיר את הכתבים הדרוזיים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני למדתי 22 שנה בישיבה, אני בקי בכתבים הדרוזיים, אני התפללתי עד גיל 40 חמש פעמים ביום. בגיל 40 החלטתי: מספיק, אני רוצה להתחיל לחיות חיים טובים, אני לא יכול להתמנות? אני בקי בכתבים, אבל אני לא דתי.
מגלי והבה
¶
יש הקלות עם נשים יותר מאשר עם גברים. אישה דתייה נחשבת אצלנו מגיל אפס עד שהיא עוברת את כללי הדת, שקבעו אנשי הדת.
היו"ר דוד רותם
¶
אני הייתי עכשיו בארצות הברית. אחת הטענות שבאו אליי שם הרפורמים והקונסרבטיבים זה למה האורתודוקסים לא מאפשרים לנשים שלהם להתפלל בכותל עם ספרי תורה. אמרתי: חבר'ה, אני לא מבין אתכם, אני הייתי שמח מאוד, אם אשתי היתה הולכת להתפלל ואני הייתי נשאר במיטה, מה אתם רוצים להתהפך?
אלעזר שטרן
¶
הנקודה השנייה היא העניין של הנגישות, ופה אמרו חברי הכנסת שהיתה שאלה האם לכתוב: כתבי הדת הדרוזית וכתבי הפרשנות או כתבי הפרשנות, כשתי חלופות או כתנאים מצטברים.
מגלי והבה
¶
אני לא חושב שתפקידנו גם בחוק לציין את כתבי הפרשנות שלה, כי אחר כך אנחנו מסמיכים. גם בנושא ההסכמה אני לא רוצה לשנות מהנוהל הקיים.
מגלי והבה
¶
אני לא הייתי נכנס לדבר הזה, כי כתוב אחר כך: "אישור על התקיימותו של תנאי זה יינתן על ידי" לא "יושב ראש המועצה הדתית הדרוזית", אלא נשיאות בית הדין המד'הבי. היום מי שרוצה להיות מועמד, מי שבוחן ומי שמאשר זה אותם קאדי מד'הב, שזה נשיאות בית הדין עצמו, היושבת עם המועמד.
היו"ר דוד רותם
¶
השאלה היא רק מה אנחנו דורשים שהם יאשרו - הם צריכים להסביר שאני דתי ושיש לי נגישות לכתבי הדת ולכתבי הפרשנות, או בלי כתבי הפרשנות? מה זה כתבי הפרשנות?
סעיד נפאע
¶
אולי לפני זה, היות והתנאים הם מצטברים, לא חלופיים, להפך, חשוב שזה יהיה. למשפט הזה "ולכתבי הפרשנות שלה" יש משמעות. אנשי הדת הדרוזיים נחלקים לשני חלקים, כששני התנאים מצטברים כדי למנוע מאותו איש דת דרוזי שהוא מועמד בעל אפשרות רק לעיין בכתבי הפרשנות של הדת הדרוזית.
סעיד נפאע
¶
יש שתי קבוצות. מי שעבר עבירה של רצח, של זנות, אסור לו לעיין בכתבי הדת המקוריים. אבל אותו אדם שאמור להיות – או מוצע להיות – קאדי מד'הב, חייבים שני התנאים להיות מוחלים עליו, שאין לו מניעה כזאת. אם יש לו מניעה אחת, הוא לא כשיר. לכן כשהתנאי הזה מצטבר, זה חיוני.
ראמי טרביה
¶
כמו שהסביר חבר הכנסת הנכבד, יש שני שלבים להתקבל לדת הדרוזית, או שני סוגים של אנשי דת דרוזיים: אחד שיכול לעיין, לקרוא וללמוד את כתבי הפרשנות, והשני הוא זה שמתקבל ומאשרים לו ללמוד ולעיין בספרי הדת. לסוג הראשון מותר רק לעיין וללמוד בספרי הפרשנות, ולמעשה, זאת דרגה יותר נמוכה מאיש דת מובהק.
ראמי טרביה
¶
לא, לא בדיוק, אבל הגישה היא למנות קאדי מד'הב שהוא איש דת, ולא רק איש דת שמותר לו לעיין וללמוד את כתבי הפרשנות, וכי למה?
ראמי טרביה
¶
לא, צריך לחדד את הנקודה, מאחר שחוק המעמד האישי של העדה הדרוזית - ויש גם התקנות - בסעיפים רבים מסתמך על הדת, והוא גם מפנה, וקאדי שיישב בדין לא יידע את המניפולציות ואת השימוש בסעיפים ולבסס החלטות, שמבוססות על פי הסעיפים ומסתמכות על הדת. אין מה להתלבט כאן, הוא צריך להיות איש דת שיש לו נגישות משני - - -
היו"ר דוד רותם
¶
אני מבין שגם אצלכם יש רבנים של ש"ס ורבנים של יהדות התורה, ושצריך לקבל את ההסכמה של יהדות התורה, ש"ס זה לא מספיק.
מגלי והבה
¶
עם כל הכבוד לארבעתנו, אני חושב שאנחנו לא המוסמכים להחליט מבחינה דתית, הלכתית. מי שחזר בתשובה - אתה יודע מה? ניקח את הדוגמה, עזוב את הדברים הרעים של זנות וכולי, נלחמת והרגת אנשים, חזרת בתשובה ועברה עליך כל מסכת הדברים, חזרת בתשובה וקיבלו אותך - -
היו"ר דוד רותם
¶
אתה לא יכול. דוד מלך ישראל, מלך ישראל, כולנו שרים ברחוב "דוד מלך ישראל", כשאנחנו לא שרים "אריק מלך ישראל" – הוא לא יכול היה לבנות בית מקדש. אמרו לו: אדוני, ידיך דמים שפכו, הבן שלך יבנה. חבר הכנסת מגלי והבה, אתה צודק בהחלט - - -
סעיד נפאע
¶
אחד המקורות החשובים ביותר בדין הדתי הדרוזי זה מה שנקרא "שארט אילאילמאם", זה מן פרק כזה שהוא בתוך כתבי הדת, ואין בפרשנות. אדם שאסור לו לגשת לאותו חומר בתוך כתבי הדת, לא יכול להיות קאדי מד'הב.
היו"ר דוד רותם
¶
אני בהחלט מקבל את הגישה של סגן יושב ראש הכנסת, שאלה שאלות של הדת הדרוזית, ובאמת אני לא רוצה להיכנס אליהן. הרי אנחנו מדברים בהכנה לקריאה ראשונה. כשאנחנו נכין את זה לקריאה השנייה והשלישית, אני אבקש מכם להביא את אנשי הדת המומחים לדברים האלה, כדי שלא נסמוך על ויכוח בין חברי כנסת.
מגלי והבה
¶
אני הולך לעשות יותר מזה, אני הולך לקבל פרשנות של אנשי הדת בהר הדרוזים ופרשנות של אנשי הדת בלבנון. מבחינה דתית הלכתית, אני לא חושב שיש מישהו בחדר הזה שמוסמך לתת לנו את התשובה הזאת, ואני לא מדבר כרגע לא על אינטרס פוליטי ולא על אינטרס - -
חמד עמאר
¶
אני אתן לך הצעה יותר קלה. במקום שתתייעץ איתם, תיכנס באינטרנט לחוק קאדי מד'הב ודרוזי לבנוני, ואתה לא תצטרך לשאול אף אחד, כי הוא מדבר על הסעיף הזה. תיכנס לשם, ואז לא תצטרך לנסוע לשם ולא תצטרך להגיע לאף אחד ולשאול, כי החוק שלהם מדבר על הנקודה הזאת והחוק הזה נוגע בנקודה הזאת והחוק נותן מה שאנחנו נתנו כאן.
היו"ר דוד רותם
¶
הוויכוח הזה נגמר. כשנכין את זה לקריאה שנייה ושלישית, אני אבקש מחברי הכנסת הדרוזים ומהיועץ המשפטי של בתי הדין הדרוזיים - - -
אלעזר שטרן
¶
נקודה נוספת היא העניין של האישור על התנאי הזה. בניגוד לתנאים האחרים שהוצעו, זה תנאי שלוועדה הממנה אין כל כך כלים לדעת האם באמת אותו אדם הוא איש דתי ויש לו נגישות וכולי. בעניין הזה דיברנו עם חבר הכנסת עמאר למצוא מנגנון, שיהיה אפשר לדעת שכאשר הוועדה הממנה באה לבדוק את אותו מועמד, יהיה לה כל המידע שהיא תוכל לקבל שאכן מדובר במועמד שענה על התנאי הזה.
המנגנון שמצאנו הוא שהגוף הדתי המוסמך – שמה שאנחנו הבנו מחבר הכנסת עמאר, שזה הסאיס – הוא זה שנותן את ההמלצה, הוא זה שמכיר את האדם במקום מושבו, הוא נותן את ההמלצה, ומי שנותן את האישור הפורמאלי זה יושב ראש המועצה הדתית. הסיבה שבנינו את המנגנון הזה היא שמי שנותן את האישור צריך להיות אדם שמרות המדינה חלה עליו, ולא אדם פרטי. לכן יושב ראש המועצה הדתית, שהוא אדם שהוא מטעם המדינה, הוא זה שייתן את האישור הפורמאלי בסוף, אבל זה יהיה רק בהמלצה של אותו גורם דתי שמכיר את המועמד.
היו"ר דוד רותם
¶
גם בנושא הזה יש לי הצעה. מכיוון שבקריאה השנייה והשלישית יבואו לפה אנשי הדת, גם בנושא הזה אני ארצה לשמוע מה עמדתם, מי לדעתם צריך להיות בעל הסמכות, כי אני אומר לכם שוב, אני מנסה להעתיק את זה כל הזמן ליהודים. אני רק חושב על זה, מה היה הרעיון, סאיס זה גבאי או רב?
היו"ר דוד רותם
¶
בקיצור, הרב של בית כנסת. אתם מבינים שבמדינת ישראל לרב של בית כנסת לא מוכנים לתת שום זכויות, כי לא מאמינים לו, אז אני רוצה לשמוע את אנשי הדת שלכם.
חמד עמאר
¶
אבל אצל הדרוזים הוא היחיד שיכול לדעת מתי אותו אדם נהיה דתי ואם יש לו נגישות לספרי הדת או לספרי הפרשנות. הוא היחיד שיכול לדעת, ואז הוא נותן את האישור.
חמד עמאר
¶
בגלל שאשתי דתייה, יש לי ספרים בבית. הלכתית אסור לו להסתכל. יש לי ספרים, כי אשתי דתייה. אני לא מסתכל ולא חושב להסתכל – אם אני אהיה איש דת, אני אסתכל. אני הולך לפי ההלכה הדרוזית, ואני עומד בזה. אם הוא לא - -
מגלי והבה
¶
דרך אגב, היום מי שקובע ובוחן את האימאמים ואת בעלי התפקידים זה נשיאות בית הדין המד'הבי, שהיא המוסמכת, וזה גם מקובל על המועצה הדתית.
מגלי והבה
¶
אנחנו כבר חיים כמה שנים עם המצב הזה, שאותו בית דין מד'הבי, כולם שותפים להחלטה בנושא הזה, ולכן אנחנו לא רוצים לתלות את זה באדם אחד ובאיש אחד, שאם הוא לא יהיה לדוגמה יושב ראש המועצה – נגיד, אם אני לא חבר מועצה, ניקח את ישראל ביתנו, אז אני לא אוכל לקבל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב כזה.
חמד עמאר
¶
אבל זה עניין טכני. מי שהיה צריך לאשר זה הסאיס, אבל בגלל שלסאיס אין שום מעמד משפטי במדינת ישראל, הוא נותן את ההמלצה ומי שמאשר הוא מי שיש לו מעמד במדינת ישראל, זה רק עניין טכני.
דארין דניאל
¶
אני רוצה להבהיר כמה דברים. קודם כל, לגבי ההצעה עצמה, אין ספק שזאת שאלה של מדיניות, שמעלה שאלות דתיות שיש חשיבות לנוכחות אנשי הדת.
לגבי ההפרדה בין המועצה הדתית לבין בית הדין הדתי, זאת עמדה לאורך כל הדרך לגבי כל בתי הדין הדתיים, בית דין דתי – יש לו תפקיד שיפוטי, לא מעבר לכך. התפקיד של מועצה דתית זה בדיוק אותו תפקיד, נגיד שזאת מקבילה של הרבנות הראשית. זה נכון שהיום יש בלבול. אין נשיא בית דין דתי היום, יש בלבול בין שתי הפונקציות, אבל במישור של חקיקה וראיה משפטית, במיוחד כשאנחנו מנסחים סעיף חוק, אנחנו מחויבים לשמור על ההפרדה. אי אפשר לתת הסמכה לבית דין דתי או לנשיא בית דין דתי לקבוע דברים ששייכים למישור העדתי של ניהול העדה וכדומה.
העמדה שלנו כמשרד המשפטים לגבי הסיפא של הסעיף – זה לא היה בנוסח המקורי של ההצעה, אני חייבת לבדוק לקראת קריאה שנייה ושלישית מה העמדה של שר המשפטים בעניין. לכאורה, הסעיף הקודם שדיבר על הכשרה בדין הדתי, בעצם לא היתה הכשרה, זו היתה פיקציה. הסעיף הזה מגיע לוועדת המינויים כמו שהוא. ועדת המינויים בחנה את האנשים, אני מניחה שתוך התייעצות ותוך התחשבות באנשי הדת שהם בקשר שוטף עם משרד המשפטים. הדברים התנהלו באוויר, בלי שהחוק באמת ישקף את המציאות. היום אנחנו באים ומעגנים בחוק את מה שצריך - -
דארין דניאל
¶
אנחנו באים ואומרים: יש שתי אופציות, יש האופציה לא להזכיר בכלל את האישור הזה, לא להתייחס לזה נכון לעכשיו, לבוא ולהגיד: איש דת דרוזי, והפרטים פה הם באמת לשיקול דעתם של האנשים הדתיים שנוגעים בעניין וההנהגה הדתית, ועדיין להביא את הדברים לוועדת המינויים, כמו שהדבר עד עכשיו הגיע לוועדת המינויים. יש אפשרות לקבוע מנגנון של אישור פורמאלי, שהאמת היא שהאישור הזה לא שונה במהותו מהאישור לתואר ראשון. הרי תואר ראשון אתה מקבל אישור, תעודה. אותו דבר יכולת לבוא לוועדת המינויים עם תעודה, אבל הדברים האלה הם שאלות מאוד רגישות, שלדעתי כמו שאמר כבוד היושב ראש, שזה יהיה לקריאה שנייה ושלישית, אין לנו שום בעיה.
דארין דניאל
¶
אדוני, כשמדברים על חוק בתי הדין, זה בתי הדין. זה נכון שיש פונקציות למועצה הדתית, אין לי שום בעיה עם זה, אבל במישור המשפטי, אני לא יכולה לתת סמכות לנשיא בית הדין הדתי, סמכות שהיא מנהלית ששייכת למועצה הדתית רק בגלל שבפועל יש בלבול בין הפונקציות, אין כזה דבר.
יריב לוין
¶
אני רוצה להצטרף לדברים האלה. אל"ף, בעיניי מצב שבו אדם אחד קובע, אני מבין שהרעיון הוא שהקביעה שלו תהיה מבחינה פורמאלית ולא מהבחינה המהותית. אם זה כך, קודם כל זה צריך להיות כתוב כך ברחל בתך הקטנה, כי כרגע התוצאה היא שיש גורם שממליץ בפניו, והוא הגורם המאשר, כלומר ועל פיו יישק דבר והוא היחיד שיכול להחליט.
יכול להיות שאם אני אלך באותו קו שהוצע כאן קודם, אולי אנחנו יכולים לבוא ולומר שנשאיר ונאפשר לוועדה לדון ולקבל את ההחלטה, כאשר המועמד יצטרך לבוא עם המלצה של אותו סאיס, ללא צורך באישור, כלומר: אנחנו נשאיר את התנאי שתהיה המלצה; מי שאיש הדת שבא אתו במגע יומיומי לא ממליץ עליו, לא יוכל לעבור את תנאי הסף, אבל משעה שישנה המלצה של האיש המקומי, נשאיר לוועדה לקבל את ההחלטה. למה לנו לעבור עוד אינסטנציה בדרך?
היו"ר דוד רותם
¶
אני בקושי מצליח להסתדר ולהכניס את הראש שלי בין אריות הדת היהודית, ושם אני קצת יותר מבין. מדובר פה בשאלה שבמהותה עשויה להעלות שאלה דתית. כשנכין לקריאה שנייה ושלישית, יהיו פה אנשי דת, אנחנו נתייעץ איתם, נשמע את עמדותיהם.
חמד עמאר
¶
מה שהציע חבר הכנסת לוין בישיבה שאני קיימתי עם משרד המשפטים זאת ההצעה שלי שהסאיס ייתן את האישור, אבל העמדה של משרד המשפטים היתה שלסאיס אין שום מעמד משפטי, ואז אנחנו אמרנו שבשביל האישור הפורמאלי - - -
מגלי והבה
¶
אבל הבעיה שלנו שאדם אחד הוא זה שיקבע את האישור הפורמאלי אפילו. דרך אגב, היום מי אם לא שופטי בית הדין בוחנים את האימאמים ונותנים להם את התפקיד - -
היו"ר דוד רותם
¶
אנחנו יושבים פה, פוליטיקאים מצד אחד ואנשי מקצוע מצד שני, חסר לי פה היהלום שבכתר, אין לנו פה אנשי דת. אני מבטיח לכם שבהכנה לקריאה שנייה ושלישית יישבו פה אנשי דת, אחרת אני לא אקיים את הישיבות. אני ארצה לשמוע. מספיק זה אצל היהודים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני זוכר שבמקור היה כתוב בעל תואר במשפטים. אני דווקא תמכתי בתואר במשפטים, ואני לא מסכים ל"בעל תואר בוגר", ואני אגיד לכם למה. מדובר באדם שצריך לשפוט. יש כל מיני כללים במשפט, שחשוב ששופט יידע אותם, מעבר לדינים הדתיים. לו הייתי יכול שגם בבתי הדין הרבניים יהיה כתוב רק עורכי דין, הייתי שמח. אדם הולך ועושה תואר בספרות יידיש של ימי הביניים, זה מכשיר אותו להיות קאדי?
מגלי והבה
¶
ההשכלה שלו היא לא ההשכלה המשפטית, אלא ההשכלה הדתית. עכשיו התווכחנו לפני שנייה על הבקיאות של אותו איש דת בפרשנות של ספרי הדת, כי על פיהם הוא דן, ולא על פי החוק.
היו"ר דוד רותם
¶
אני מודיע לפרוטוקול, שבהכנה לקריאה שנייה ושלישית, כשיהיו פה אנשי הדת, אני אשאל אותם, האם הם לא חושבים שזה טוב יותר שזה יהיה תואר במשפטים או בתחום שקרוב לזה.
היו"ר דוד רותם
¶
רבנים, קאדים ואנשי דת, אני לא מוכן להסכים שהם אומרים משהו שהוא לא אובייקטיבי, זה לא. כדי שאף אחד לא יגיד לי אחר כך: עניין שלא התכוונו ולא ידענו ולא אמרנו, אני אומר לכם שאני ארצה לחזור בנושא הזה.
חמד עמאר
¶
בהצעה המקורית ביקשתי שיהיה בנושא עורך דין, אבל אחרי שישבתי עם אנשי הדת והמועצה הדתית, התברר לנו שאם נלך לוותק של חמש שנים, יהיו לנו כמעט אפס מועמדים, ואני לא רוצה להגיע למצב שיש לי אפס מועמדים לקאדי מד'הב.
ראמי טרביה
¶
ברשות היושב ראש, אני רוצה להתייחס לעניין הזה. ההצעה של בוגר נראית לנו הצעה שבאמת תקדם את בתי הדין מהמצב שהם שרויים בו לפי המצב של החוק דהיום. במה הדברים אמורים? תואר בוגר – וגם יש בהמשך הקביעה של ועדה בוחנת – גם יכול להיות משפטן וגם יכול להיות עורך דין, שיש לו גם תואר בוגר במשפטים, ומן הסתם ועדה בוחנת שתוקם היא ועדה סטטוטורית, ועדה מהימנה, שמוקמת על פי חוק, והיא תקבע את הכללים, ומן הסתם תעדיף עורך דין שניגש כמועמד על פני בעל תואר ביידיש או ספרות של ימי הביניים.
היו"ר דוד רותם
¶
מכיוון שזאת ועדה סטטוטורית מהימנה, היא מן הסתם תבחר, אבל מכיוון שאני יודע איך בוחרים בוועדות האלה, מן הסתם אל תסמוך על שום דבר.
אלעזר שטרן
¶
עניין נוסף, חבר הכנסת רותם – כפי שנראה בהמשך, הכנסנו את העניין של ועדה בוחנת, שלא היתה קיימת עד היום, מתוך מטרה שבאמת הוועדה הבוחנת תשלב בחינה שנוגעת לא לדין הדתי הדרוזי, אלא לדינים שנוגעים לכל דיין; עניינים של כשרות משפטית, של ירושה, של דברים שנוגעים למעמד האישי, שחלים גם על הדיינים הדרוזיים.
דארין דניאל
¶
הבעיה שלנו היתה אם לפרש בחוק איזה תואר, כי כשזה מקצוע, קל לך להגיד, אבל כשזה חוגים של אוניברסיטאות, כל פעם פותחים חוג חדש.
היו"ר דוד רותם
¶
איך הצלחתם בחוק בתי המשפט להכניס את זה? איך הצלחתם בחוק בתי המשפט לכתוב שהוא בעל תואר במשפטים?
דארין דניאל
¶
לא, משפטים זה בסדר. הבעיה שלנו שרצינו להרחיב מעבר למשפטים רק בגלל שהמציאות בשטח היא אפס מועמדים. אז אפשר היה לקבל גם מי שיש לו תואר בסוציולוגיה, בכפוף לבחינה הזאת, שתיתן לו את הרקע המשפטי.
דארין דניאל
¶
אני מוכנה לבחון את זה עוד הפעם, האם יש בחקיקה אחרת איזשהו צמצום לתארים רלוונטיים. אין לי שום בעיה עם זה, להפך, אני אבדוק את זה לקראת קריאה שנייה ושלישית.
דארין דניאל
¶
עדיין זה גם יגיע לוועדת המינויים. ועדת המינויים, בין יתר שיקוליה, תשקול גם את זה. אני מניחה שהדברים לא יגיעו לכך שאדם שיהיה עם סטטיסטיקה יבוא ויהיה - - -
תמר אדלשטיין-זקבך
¶
אני מבינה את הקושי שהוצג פה לגבי אנשים שממלאים את התנאי של תואר במשפטים. אני רוצה להציג את העמדה של מי שאנחנו מייצגות, של הנשים, שבתי הדין הדרוזיים, כמו בתי הדין האחרים, מתעסקים בעיקר בנושאים של מעמד אישי. בנושאים האלה, הדין הדתי – אני לא מדברת לגבי הדין הדרוזי, שאותו כמובן אני לא מתיימרת להכיר, אבל בדין הדתי יש פעמים רבות הפליה כנגד נשים.
היו"ר דוד רותם
¶
בוועדה הזאת אין הרצאות כלליות. תגידי לי איזה דין דתי, ואנחנו עוסקים בדרוזים. אם אתם לא מכירים את הדין הדרוזי, אתם לא יכולים להגיד שהוא מפלה או לא מפלה, ולכן זה לא שייך.
תמר אדלשטיין-זקבך
¶
גם אם אין עניין ספציפי של הפליה בדין הדרוזי, לדעתנו יש צורך בהכרה בבתי דין ששופטים לעניין מעמד אישי בהכרה של הדין הכללי.
היו"ר דוד רותם
¶
אלא אם כן כתוב בדין הדרוזי, שכל ענייני המעמד האישי יהיו אך ורק לפי ספר זה וזה, ואין פרשנות נוספת.
אם אתם חושבים שאפשר בגלל מעמד האישה לשנות את הדין הדרוזי, זה סיפור אחד. אני אומר לכם שאי אפשר, וזה מה שאמרתי להם קודם, ולכן אני העדפתי שזה יהיה עורך דין. אבל אומרים לי פה חבריי, והם מכירים קצת יותר ממני את העניין הדרוזי: אל"ף, אין אנשים; בי"ת, הדין הדרוזי לא צריך לדעת משפטים, כי צריך את הדין הדרוזי, אז הם יודעים מה שהם מדברים בדרך כלל.
סעיד נפאע
¶
אני מסתייג מהאמרה הזאת, זה ההפך ממה שאמרתי. אמרתי דווקא בהערה לחברי חבר הכנסת מגלי והבה, שחלק גדול מדיני מדינת ישראל וחוקי מדינת ישראל חלים שם. הדוגמה הקלאסית ביותר היא חוק הירושה. חוק הירושה חל בבית הדין הדתי הדרוזי, אלא אם המתדיינים יסכימו שההלכה הדרוזית תחול. מספיק שאחד יגיד: לא, אני לא רוצה שההלכה הדרוזית תחול, הקאדי חייב ליישם את חוק הירושה. לכן הידיעה המשפטית היא חשובה.
היו"ר דוד רותם
¶
יש לו בכלל סמכות לדון בירושה כשלא כולם מסכימים? בבית דין רבני, אם אחד היורשים מתנגד - - -
דארין דניאל
¶
לא, זה אותו דבר בכל בתי הדין. חוק הירושה חל רק כששניהם מסכימים, אבל אגב, יש עוד חוקים אחרים, יש חוק הכשרות המשפטית, יש עוד כל מיני חוקים אחרים.
היו"ר דוד רותם
¶
אנחנו לא בוויכוח, אני רק אמרתי שבקריאה השנייה והשלישית אני אבקש לכתוב, שזה בעל תואר במשפטים.
תמר אדלשטיין-זקבך
¶
כל מה שביקשנו לומר זה רק שיש רגישות לנושא הזה גם בגלל ההשלכה שלו על בתי הדין האחרים, ולכן אנחנו רוצים לציין כאן מבחינתנו את החשיבות, שיהיו מאמצים להכניס את התואר במשפטים.
היו"ר דוד רותם
¶
יכול להיות שאני אציע, שיתקנו את זה בבתי הדין הרבניים, אז נתקן גם אצל הדרוזיים. למה נשים את הדרוזים ראשונים?
אלעזר שטרן
¶
"(3) בעל אורח חיים ואופי ההולמים את מעמדו של קאדי-מד'הב במדינת ישראל". זה סעיף שכבר היום בחוק.
היו"ר דוד רותם
¶
אני בעד זה שלא יתמנו לא קאדי מד'הב ולא דיינים בבית דין וגם לא שופטים מתחת לגיל 40, אבל זה צריך לחול על כולם.
חמד עמאר
¶
זאת ההצעה שלי, ומשרד המשפטים אמר שבשני בתי דין, גם שרעי וגם דתי, זה לא חל. אני הייתי מוכן להתפשר שזה יהיה שווה לגבי כולם.
היו"ר דוד רותם
¶
אני כבר אומר לכם, שכשיבואו לפה אנשי הדת, אני אשאל אותם. אם הם יגידו לי: אדוני, גם בחור בן 24 יכול להיות, למה אני צריך להגביל בגיל? לא מגבילים שופטים, לא מגבילים רבנים.
דארין דניאל
¶
שופטים לא כתוב במפורש בחוק, אבל דיינים כתוב במפורש בחוק 30 שנה, למרות שהוועדה לבחינת שופטים כן לוקחת את הדבר הזה בחשבון.
עמיר הרן
¶
אצל שופטים יש קטע אחר, שעורך דין לא יכול להיות לפני גיל 21 וחייב להיות חמש שנים עורך דין.
דארין דניאל
¶
לא משנה, אנחנו פה מדברים על ערכאה דתית, והערכאות הדתיות זה 30. אנחנו חשבנו שמטעמי אחידות זה צריך להיות אותו דבר. אם יש טעם דתי שמצדיק הבחנה, אני לא אתווכח עם זה.
אלעזר שטרן
¶
"(5) עמד בהצלחה בבחינות בכתב שקבעה ועדה בוחנת, כמשמעותה בסעיף קטן (ב)". יובהר שהכוונה של הבחינות פה, בדומה לבתי הדין השרעים, זה לא בחינות בדין הדרוזי, אלא בחינות על הדין האזרחי, שרלוונטי; כמו שנאמר, חוק הירושה וכולי, דברים שרלוונטיים גם לבתי הדין הדרוזיים. זאת הכוונה של הבחינות פה, לא בחינות בדין הדרוזי.
אלעזר שטרן
¶
זה הניסוח שקיים גם אצל בתי הדין השרעיים, וגם זאת הכוונה. זה מה שקורה בפועל בתקנות שהתקין שר המשפטים.
אלעזר שטרן
¶
"(ב) חברי הוועדה הבוחנת כאמור בסעיף קטן (א), יהיו ראש בית הדין הדרוזי לערעורים, ובהיעדרו
– ממלא מקומו, והוא יהיה היושב ראש, חבר כנסת דרוזי שתבחר ועדת המינויים, ועורך דין דרוזי
שעסק בעריכת דין, ברציפות או לסירוגין, לא פחות מחמש שנים, שימנה שר המשפטים".
היו"ר דוד רותם
¶
לפי מה שהם אומרים, היום ראש בית הדין הדרוזי לערעורים, אני בכלל לא יודע אם יש לו מושג בדין האזרחי. אתה ממנה איש דת, שאתה אומר לי לפני חמש דקות שהוא לא מבין בזה ממילא, ואתה עכשיו רוצה שהוא יבחן. חבר כנסת דרוזי, שתבחר ועדת המינויים - -
אלעזר שטרן
¶
על פי סעיף 11 לחוק, ועדת המינויים מורכבת מיושב ראש המועצה הדתית, ראש בית הדין לערעורים, שני קאדים, שר המשפטים, חברי כנסת דרוזים.
היו"ר דוד רותם
¶
אתה מבין? אתה ממנה חבר כנסת שבוחר את אותו גוף חיצוני, והרבה יותר גרוע, בואו נניח שהוועדה הזאת תבחר, רק סעיד נאפע עורך דין, נכון?
היו"ר דוד רותם
¶
יפה, היא תבחר את מגלי והבה. מגלי והבה לא יודע את חוק הכשרות והאפוטרופסות, אין לו מושג, הוא יודע לשאול שאלות על חוק הכשרות והאפוטרופסות? הוא לא יודע. אז יש לי כבר שניים בוועדה שלא יודעים דבר, והכי גרוע מהכול זה שאתם שמים שם אז עורך דין, שעוסק בעריכת דין והוא דרוזי, ויש סיכוי סביר שהוא מופיע בפני בתי הדין האלה. מה שקורה אז שהוא בוחר לעצמו גם את השופטים. חבר'ה, זאת ועדת מינויים, ועדת בדיקה גרועה ביותר.
היו"ר דוד רותם
¶
וגם אולי בבית הדין הרבני? מה אתה מביא לי ראיות כאלה? בוועדה למינוי שופטים אנחנו דורשים שנציגי הלשכה, לא הם ולא השותפים שלהם, מופיעים בבתי משפט. אם יבוא עורך דין דרוזי ויצהיר שהוא לא מופיע והוא לא יופיע בבתי דין דרוזיים, המצב הוא שונה, אבל אתה מבין? אתה נותן לי לבחון את זה שאני מחר צריך להופיע בפניו. מה, אני לא יודע איך זה עובד? אני יושב בוועדה למינוי שופטים, אני רואה.
היו"ר דוד רותם
¶
כדי לא לעשות בלגן בכל הכנסת עם הצבעות וכולי, שתבחר ועדת החוקה, חוק ומשפט - כמו שעם נציג הכנסת בוועדה לבחירת יועץ משפטי מגישים ואנחנו בוחרים, לא צריך את זה עם 800 עורכי דין.
סעיד נפאע
¶
לגבי עורך דין, הם רצו אדם עם השכלה משפטית, ולכן במקום עורך הדין זה יכול להיות שופט בית משפט שלום שהוא דרוזי, ויש לך.
יריב לוין
¶
יש לי שאלה בסיסית אחת שאני לא מבין. אם הוועדה צריכה לקיים בחינה בדין אזרחי ישראלי רגיל, היא צריכה להיות ועדת מומחים של משפטנים, היא לא צריכה להיות בכלל ועדה מייצגת. הרי ועדה מייצגת צריך כדי לבחור אחר כך כאשר הבחינה אמורה להיות - -
היו"ר דוד רותם
¶
לא רק שהקאדים ייבחנו אצל עורכי דין. קודם כל, מה פתאום עורכי דין בוחנים, קודם כל בואו נבחן אותם בבחינות נייטרליות, דהיינו כשנעביר את הבחינות מלשכת עורכי הדין למשרד המשפטים, אפשר יהיה לדבר על זה.
דארין דניאל
¶
אני אשמח להתייחס.
קודם כל, הסעיף הזה לא היה בהצעה המקורית. עמדת הממשלה היא לתמוך, בכפוף לתיאום נוסח שכן נעשה, לגבי הסעיפים המקוריים. הסעיף הזה, יחד עם הסעיף הראשון, נראה לי שאפשר לדחות לשנייה ושלישית, זו הצעה שלי. אני עדיין צריכה לקבל עמדת שר לגבי זה.
דארין דניאל
¶
אני מקבלת את מה שאמר אדוני, אנחנו התלבטנו המון בדיון. הבעיה שלי שמבחינת חקיקה יש לי סעיף מקביל בחוק הקאדים בנוסח הזה, יכול להיות ששם זה גם צריך להיבחן. אני כן חושבת שזה קצת בעייתי. קשה לך למצוא פה אנשים שיהיו בוועדה הבוחנת, כי קודם כל זה מנגנון מאוד קטן וזאת עדה מאוד קטנה, זה קאדים. עם שופטים יש מנגנון יותר רחב, יש הנהלת בתי משפט ויש נציבות, זה מנגנון גדול. פה אין לי, אז קשה להביא מישהו, גם לא איש אקדמיה וגם לא עורך דין, שיכתוב מבחנים לדיינים. זה מאוד בעייתי. אני כן חושבת שהבחינה הזאת היא חשובה, היא חשובה להתנהלות.
דארין דניאל
¶
אגב, אנחנו כן חשבנו באיזשהו שלב, שיכול להיות ששופט בדימוס הוא אופציה פה, הבעיה שהיום אין שופט בדימוס.
דארין דניאל
¶
שופט בית משפט? לא יודעת, זה כבר יחס בין ערכאות. אני מציעה שאנחנו נבחן את הדברים יותר לעומק לקראת קריאה שנייה ושלישית, וגם תהיה לי עמדת משרד, כי בינתיים אין לי עמדת משרד פה.
יריב לוין
¶
אבל ברשותך, יש נקודה אחת, שאני חושב שצריכים להיות ערים לה. לכאורה, אם אני מבין נכון את מטרת הבחינה והתוכן שלה, אפשר לכאורה לקיים בדיוק את אותה בחינה גם לקאדים שרעים וגם כאן, כי הרי הבחינה היא בדין אזרחי, היא לא נוגעת לצד הדתי, ולכן ממילא הצוות הבוחן צריך להיות צוות שמומחה בדין אזרחי. לא צריך בכלל, הם לא חייבים להיות דרוזים.
אלעזר שטרן
¶
חבר הכנסת לוין, ההנחה היא שלפחות שניים מתוך ההרכב הזה מבינים בדין האזרחי, זאת אומרת: גם עורך הדין וגם ההנחה היא שראש בית הדין לערעורים מבין בדין האזרחי ויודע את הדין האזרחי. יש פה לפחות שני משפטנים שמבינים.
היו"ר דוד רותם
¶
יש לי עוד כמה נושאים על סדר היום. זה לקריאה שנייה ושלישית. כשנכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית, הסעיף הזה יידון לעומק. בינתיים אנחנו משאירים אותו כך.
ראמי טרביה
¶
יש פרוטוקול, הפרוטוקול יזכור. אני מציע למנות אפילו שני קאדים ולא אחד. יש כיום פונקציה של יועץ משפטי בבתי הדין הדרוזיים, שזה אני במקרה הזה. זאת פונקציה חדשה בבתי הדין הדרוזיים, שהיא פונקציה מקצועית, שנבחרה בוועדה בוחנת ובהליך רשמי, והפן המקצועי ישנו בבתי הדין, אין צורך לחפש בחוץ לא עורך דין חיצוני ולא שום דבר אחר.
היו"ר דוד רותם
¶
לא מקובל שיועץ משפטי, שלעמדתי לפחות, הוא במעמד חשוב מאוד, אבל הוא עדיין פקיד. גם היועץ המשפטי בממשלה, לגישתי, הוא פקיד - פקיד בכיר מאוד, אבל הוא פקיד.
היו"ר דוד רותם
¶
לא סביר בעיניי – אתה מבין שנניח בוועדה למינוי שופטים, אני רוצה לראות שמישהו יעיז להגיד: אתם יודעים? ניתן ליועץ המשפטי לממשלה לבחון את המועמדים. יעיפו אותו מכל המדרגות.
היו"ר דוד רותם
¶
אני רוצה שתבין, יהיו השוואות והקבלות כל הדרך, מסיבה אחת פשוטה - מה שמותר לבתי המשפט, מותר לדרוזים; מה שמותר לדרוזים, מותר לבתי המשפט. נגמרו המשחקים האלה שיש מעט, אז צריך ככה וכולי. לא, תהיה זהות מלאה, וכל מה שיעבור בחוק הזה גם יבוא לבתי הדין הרבניים, רק תזכרו שאמרתי.
אלעזר שטרן
¶
"(ג) שר המשפטים, בהתייעצות עם ראש בית הדין הדרוזי לערעורים, ובהיעדרו – עם ממלא
מקומו, יקבע את סדרי הבחינה".
אלעזר שטרן
¶
הוספנו גם סעיף תחולה: "תחולה
2. הוראות חוק זה לא יחולו על אדם המכהן כקאדי-מד'הב או על אדם שהגיש מועמדות
להתמנות כקאדי-מד'הב טרם כניסתו לתוקף של חוק זה".
היו"ר דוד רותם
¶
על הרישא אני מסכים, על הסיפא אני לא אסכים. "הגיש מועמדות", אתה מבין, מחר בבוקר כל מדינת ישראל תגיש מועמדות, החוק לא יחול עליהם - -
היו"ר דוד רותם
¶
רבותי, איזה זכות מוקנית יש לאדם שהגיש מועמדות? אני לא מבין, בוועדה לבחירת שופטים אנחנו מקבלים שמגישים מאות אנשים את המועמדות שלהם, ואחרי שנה הם פשוט נמחקים מהרשימה, אז מה? יש להם זכות מוקנית? אדם הגיש מועמדות.
היו"ר דוד רותם
¶
אדם שהגיש את המועמדות שלו, יש לו איזו זכות מוקנית? מה הזכות שיש לו? מחר אני מוחק אותו.
עמיר הרן
¶
יש משהו שונה קצת בהליך. פה מדובר בהליך שמתנהל היום לבחירת קאדים בבית הדין, שנקבע תאריך להגשת מועמדות והתאריך עבר ויש רשימת מועמדים לגבי ההליך.
היו"ר דוד רותם
¶
נבחנו, הם צריכים להגיע לוועדת מינויים, נכון? יכול להיות שוועדת המינויים לא תמנה אף אחד מכל אלה שניגשו?
סעיד נפאע
¶
ההצעה במקור, למעשה, היתה דומה, לא זהה להצעה זו, אבל עדיין יש נקודה שחשוב מאוד שהוועדה תיתן את דעתה, ואני שמח שגם מר לוין נמצא פה. מה שחסר בהצעה הזאת זה מספר הקאדים במשך תקופת הכהונה, ולמה אני מתכוון? היה מצב שמזה עשרות שנים מכהן בערכאה הראשונה קאדי מד'הב, למרות שיש סעיף בחוק שאומר שמספר הקאדים בערכאה הראשונה והשנייה צריך להיות שלושה, אבל לאור כל מיני עיכובים וביורוקרטיה, נוצר מצב שבערכאה האחת מכהן עשרות שנים קאדי אחד. תאר לעצמך, מדובר בעדה קטנה, שאתה יודע מה? ספציפית אני "אלך", אותו קאדי שמכהן היום - -
סעיד נפאע
¶
חס וחלילה, לא לפגוע. קאדי אחד מכהן - בן למשפחה שמהווה 20% מהדרוזים במדינה, אחד. אז לפחות יש עיקרון ועניין משוא הפנים והדעה הקדומה, כל העקרונות הנעלים במשפטים. הוא לא יכול לפסול את עצמו, כי הוא היחיד. אם יפסול את עצמו, אין מי שידון. לכן בהצעה שלי אמרתי: לפחות נמצא איזשהו הסדר, שלפחות לא יווצר מצב כזה, כפי שהיום קיים.
דארין דניאל
¶
הנושא הזה נידון במשרד והגיע לפתחו של המשרד בכמה דרכים. אין בעיה חוקית. החוק כן קובע את ההרכב הנכון. עניין התקנים טופל במשרד. אני יודעת שיש תקנים שכבר הוקצו.
סעיד נפאע
¶
מדובר על שני דברים שונים לגמרי, אני לא מדבר על התקנים. התקנים קיימים, אני לא מבקש להגדיל את התקנים משלושה בערכאה ראשונה לחמישה.
סעיד נפאע
¶
אנחנו מדברים על שני דברים שונים. נוצר מצב, עובדתית בשטח, שמזה 25 שנים אין אלא קאדי אחד. אני התניסיתי אישית בכך שתיקים נזרקו לארכיב, לארונות למשך כמה שנים, כי אין מי שידון. הוא לא יכול לפסול את עצמו. אם יבוא עורך דין אחד ויגיד לו: שמע אדוני, יש ניגוד אינטרסים, אתה פסול מלדון. אם הוא יפסול את עצמו, אין מה לדון.
סעיד נפאע
¶
לכן אני בא ואומר: אני לא מבקש להגדיל תקנים, אותם תקנים, רק לקבוע איזשהו מנגנון – יש לי הצעה כזאת – שלא ייווצר מצב בכל תקופה שהיא, שיש רק קאדי אחד. זו הכוונה, אין הגדלת תקנים ואין תוספת תקנים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני חושב שקאדי הוא כמו שופט. אין להם בכלל עניין של נגיעה אישית, הם לא מושפעים מהתקשורת. זה שופטים מקצועיים וקאדי מד'הב מקצועיים.
היו"ר דוד רותם
¶
זה כולם, שופט מקצועי הוא אדם שלא מושפע משום דבר, רק מהראיות שבפניו – לא קרבת משפחה, לא עמדות אישיות, לא עמדות שכונתיות, לא עמדות משפטיות. מה אתם רוצים, אני לא מבין, אחרת אנחנו נהרוס את מערכת המשפט שלנו, ויש לנו מערכת משפט מצוינת... על כל פנים, העלית את זה, אף אחד לא יגיד שזה עניין חדש כשנדון בזה בקריאה השנייה והשלישית. משרד המשפטים יבדוק את הסוגיה הזאת גם כן, כי היא חשובה.
רבותי, מי בעד אישור ההצעה בקריאה ראשונה?
הצבעה
בעד – 3
נגד – אין
הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון – כשירות קאדים), התש"ע-2010 נתקבלה להכנה לקריאה ראשונה.