ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/04/2010

בתי הדין הרבניים - בינוי

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הכספים

14.4.2010


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 362
מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ל' בניסן התש"ע (14 באפריל 2010), שעה 12:45
סדר היום
בתי הדין הרבניים – בינוי, הצעתו של חבר הכנסת משה גפני
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני-היו"ר
מוזמנים
ודים גודון רפרנט ממשל ומינהל, משרד האוצר

הרב אליהו בן-דהן מנהל בתי הדין הרבניים

שמעון יעקובי עו"ד, יועץ משפטי, בתי הדין הרבניים
יועצת משפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן

רשמה:יפעת שפרכר

בתי הדין הרבניים – בינוי
היו"ר משה גפני
בתי הדין הרבניים – בינוי. זאת הייתה ההצעה שלי בהעברה תקציבית של משרד המשפטים לגבי הבינוי של בתי המשפט. שאלתי מה עם בינוי בתי הדין הרבניים שנמצאים במצב קשה ונותנים שירות לאזרחים. זה נראה במקומות מסוימים רע מאוד. נאמר לי שיש תכנית של משרד האוצר ומשרד המשפטים לבינוי.ביקשתי שתוך חודש יבואו ויגידו מה עם התכנית הזאת. הרב בן-דהן, מה קורה עם בתי הדין הרבניים? יש תכנית? הכל בסדר?
אליהו בן-דהן
יש תכנית שעדיין לא מאושרת. בית הדין היחיד שעוסקים בשינוי המבנה שלו זה בית הדין הרבני בחיפה. קיבלנו מבנה שקיים 45 שנה. הוא שימש את המדינה שנים רבות. בנק ישראל היה שם תקופה מסוימת. הוא שימש את ההוצאה לפועל. הבניין עמד ריק למעלה מ-5 שנים. הבניין נבזז, נעקר ממנו כל מה שהיה בו. במקרה נודע לנו על המבנה הזה ומינהל הדיור הממשלתי שמח שיש מישהו שמוכן לקבל אותו. סיכמנו עם האוצר על תכנית לשיפוץ המבנה הזה. מדובר בהשקעה של כ-14 מיליון שקל. בעזרת ה' עד סוף שנת התקציב הבניין יהיה מוכן ואנחנו נאכלס אותו.


ישנם עוד כמה מבנים של בתי דין שנמצאים במקומות שאינם ראויים. הגשנו הצעה לאגף תקציבים. עדיין לא קיבלנו אישור. יש לפחות 2 עיריות – רחובות ואשקלון - שמוכנות מעצמן להקצות שטח בתוך שטח העירייה על-מנת לבנות בו בתי דין רבניים. הם מעוניינים שבית הדין יישאר במקומות האלה. אם האוצר יאשר את התכנית נוכל לגשת לבנייה בשטחים שהעיריות מוכנות להקצות.
ודים גודון
משרד האוצר לא צריך לאשר תקציבים לבינוי בתי הדין. בתקציב ששר המשפטים אחראי עליו יש תקציב מעבר ל-2 מיליארד שקל. אפשר להסב תקציבים בהתאם לסדרי העדיפויות של משרד המשפטים. התחלנו דיונים תקציביים עם כל הגופים ועם בתי הדין הרבניים בפרט. בתי הדין הרבניים הציגו את התכנית לבינוי שכוללת את רוב בתי הדין.
אליהו בן-דהן
בתי הדין הבעייתיים.
ודים גודון
ההצעה הזאת תיבחן במסגרת סדרי העדיפויות של שר המשפטים ובמסגרת סגירת התקציב לשנת 2011 ו-2012
היו"ר משה גפני
כשהייתה הבקשה שלכם ושל משרד המשפטים לאשר העברה תקציבית שאלתי אם יש תכנית מאושרת. לא דיברתי על כסף.
ודים גודון
כדי לאשר את התכנית צריך להעמיד מקורות.
היו"ר משה גפני
אני לא מדבר על מקורות. האם יש תכנית שלפי דעת משרד המשפטים ומשרד האוצר התכנית היא תכנית שצריכה ללכת ליישום ברגע שיהיה תקציב?
ודים גודון
מבחינת משרד האוצר אין שום תכנית מאושרת. אם זאת תכנית של בתי הדין הרבניים היא כנראה מאושרת במסגרת משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
כל עוד אני לא מקבל תכנית אני לא מאשר העברות תקציביות של משרד המשפטים. אי אפשר לשקר אותי בישיבת הוועדה. אמרו לי שבתוך חודש תהיה תכנית. לא דיברתי על כסף. שאלתי אם משרד האוצר ומשרד המשפטים יודעים מה הם הולכים לעשות ב-10 שנים, ב-200 שנה, מתי שיהיה כסף. שאלתי אם הם יודעים איזה מבנה צריך לשקם, איזה מבנה צריך לשפץ, איזה מבנה צריך לקנות, איזה מבנה צריך לבנות. אפשר לשקר אותי פעם אחת, לא פעמיים.
ודים גודון
לא שיקרנו. הייתה הטעייה של הוועדה לגבי הסכומים.
היו"ר משה גפני
זאת הייתה טעות שתיקנו אותה בכתב. לא זאת הייתה השאלה שלי. נאמר לי שמאוד חשוב שבתי הדין הרבניים. יהיו במשרד המשפטים. אני התנגדתי לזה. אני אמרתי שתהיה התנגשות בין משרד המשפטים לבתי הדין הרבניים. אמרו לי שאני טועה, כי מצבם של בתי הדין הרבניים הוא מצב פיזי קשה וזה יוצר אנטגוניזם של הציבור. כאשר הציבור, שהוא לרוב לא דתי, מגיע ורואה מבנה כזה עלוב מתברר לו שמה שאני יודע גם הוא יודע. הוא לא מבין שהחילוניים לא בסדר כי הם נותנים לבתי המשפט ולא לבתי הדין הרבניים. ביקשתי תכנית. אמרו לי שתוך חודש תהיה תכנית. עיכבתי את העברה התקציבית. בא אלי שר המשפטים ואמר לי שאני אשחרר את העברה הזאת בגלל שיש צורך חיוני. מאז עברו חודשיים, חודשיים וחצי, שלושה חודשים. אני רוצה תכנית על מנת לדעת מה לפי דעת משרד המשפטים ומשרד האוצר צריך ב-10 שנים, לא לקבוע מתי מממנים את זה. ברגע שתהיה תכנית אני יכול לבוא ולדבר עם שר המשפטים, עם שר האוצר שיתנו מימון. כל עוד אני לא מקבל תכנית בינוי לבתי הדין הרבניים אני לא אעביר העברות תקציביות של משרד המשפטים.

הישיבה ננעלה בשעה 12:55.

קוד המקור של הנתונים