ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/04/2010

השתתפות ברכישת תרופות לניצולי שואה

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת הכספים

14.4.2010


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 358
מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ל' בניסן (14 באפריל 2010), שעה 10:00
סדר היום
השתתפות ברכישת תרופות לניצולי שואה, הצעתו של חבר הכנסת זאב בילסקי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני-היו"ר

שי חרמש

חיים אורון

מירי רגב

אמנון כהן

אלכס מילר

ציון פיניאן

זאב בילסקי

פאינה קירשנבאום
מוזמנים
יוסי פלד שר בלי תיק

אלכס אורלי סגן יו"ר מרכז הארגונים

זאב פקטור יו"ר הקרן לרווח ניצולי השואה

נח פלוג יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה

מנחם אריאב יו"ר הדירקטוריון – החברה להשבת רכוש

מרים רובינשטיין יו"ר ועדת הסיוע – החברה להשבת רכוש

מיכל הראל עו"ד, מנהלת מחלקת סיוע לניצולים

זוהרה כהן מנהלת תחום בריאות סיעוד ורווחה, המשרד לענייני גמלאים

ניר קידר משרד הבריאות

עפרה רוז מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה

עידו בנימין יועץ למנכ"ל, משרד הרווחה

תמי מרוז מפקחת ארצית ניצולי שואה, משרד הרווחה
יועצת משפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה
יפעת שפרכר

השתתפות ברכישת תרופות לניצולי שואה
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הסעיף הראשון על סדר היום הוא השתתפות ברכישת תרופות לניצולי שואה, הצעתו של חבר הכנסת זאב בילסקי. אדוני השר, אני מקדם אותך בברכה על השתתפותך בישיבה. לא היה לנו מצב רוח לפני כמה שבועות לגבי הנושא של התרופות. אמרת לי שהמצב הוא על הפנים. חל שיפור מסוים מאז הישיבה הקודמת. הממשלה קיבלה שתי החלטות לגבי ניצולי השואה. החלטה אחת לגבי ההנחה בתשלומי החשמל, החלטה נוספת היא לקדם את העניין ולהקציב את הכסף לרכישת התרופות על ידי ניצולי השואה. החברה בישראל והעם היהודי מחויבים לסייע לניצולי השואה. אני לא בטוח שאנחנו עושים את כל מה שאנחנו מחויבים לעשות. חבר הכנסת ביליסקי, תספר לנו מה המצב, מה קורה ומה אתה מציע לעשות.
זאב בילסקי
זאת חרפה גדולה שהחלטת הממשלה שהתקבלה לפני שנתיים לא בוצעה עד היום. למדתי שיש תופעה מרנינה שלקראת יום השואה, אדוני היושב-ראש, נפתחים שערי שמיים ונופל עלינו החשמל, הארנונה והרבה דברים "טובים". כנראה שכמו שהם נופלים ככה הם גם ימשיכו אחרי יום השואה.

בנושא התרופות ההחלטה של היושב-ראש הייתה שתוך שבועיים חייבים להגיע לכאן. אחרי שבועיים הייתה התקדמות בנושא הזה. לצערי הרב עד לרגע זה שום דבר לא התבצע. אני מניח שהם מתכוונים בשבועות הקרובים לבצע את זה. אני כבר שומע על קשיים בירוקרטים בנושא של העברת רשימות. כדי לסיים דבר ולהביא אותו בכבוד והדר כדאי להגיד שיש פטור. עכשיו הגיעו עד מקסימום 90%. אני רוצה שהיום, באמצעות היושב-ראש, נטיל על האוצר ועל משרד הרווחה לבוא בדברים עם שני גופים. הם התחייבו התחייבות מוחלטת שיש כסף שעומד לרשות התרופות לניצולי שואה, בייחוד לכל אותם אנשים שלגביהם אנחנו רוצים שזה יתבצע. בגלל אוזלת היד של האוצר ומשרד הרווחה לא הצליחו לחבר בין החברה להשבת רכוש, שמוכנה להעמיד 20 מיליון שקל לטובת הנושא, ובין ועדת התביעות שמוכנה לתת התחייבות ארוכת טווח במידה ויצליחו לקשור את הדברים. הייתי מבקש, אדוני היושב-ראש, שתקבע לוח זמנים לממשלה לבוא בדברים עם אותם גופים שמוכנים להעמיד כסף ולדווח שהם אכן מצאו את הדרך כדי לחבר בין הכסף שעומד לרשותם בשני המקורות האלה לבין הצרכים כדי להגיע ל-100% מיצוי הזכויות של ניצולי השואה.
מירי רגב
מישהו יכול להסביר איפה הבעיה?
זאב בילסקי
זה תקוע בבירוקרטיה. זאת הפעם הראשונה שיש החלטת ממשלה, יש כסף ואי אפשר לחבר ביניהם.
יוסי פלד
אין לי מינוי רסמי מטעם ממשלת ישראל בנושא ניצולי השואה. אני פה בתוקף צו מוסרי, ערכי ואישי שלי. לקחתי על עצמי ואני אעקוב בכל מקום ואני אציק לכל העולם בעניין הזה. מה שאמר חבר הכנסת בילסקי מאפיין בדיוק את בעיית הטיפול של מדינת היהודים בניצולי השואה. יש כל כך הרבה גופים שמטפלים בדבר הזה שמטבע הדברים כשיש הרבה גופים יש הרבה בירוקרטיה והרבה נושאים שנופלים בין הכיסאות. עד שלא תקום רשות ממלכתית מרוכזת שלא תהיה מפוזרת בין משרד הגמלאים, משרד האוצר ומשרד הרווחה אנחנו נמשיך להיפגש פה ולבכות איש על כתפו של רעהו. רק בלחץ ציבורי ופרלמנטרי אפשר להביא לזה שהטיפול יהיה יעיל. אין לנו יותר מידי זמן לפתור את הבעיה המוסרית והערכית הזאת.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר, איפה אנחנו עומדים עם העניין?
עידו בנימין
בערב פסח השר הרצוג ומנכ"ל המשרד חתמו על הסכם יחד עם סגן ממונה על אגף תקציבים במשרד האוצר, משה בר סימן טוב, שעיקרו שניצולי שואה במעגל הראשון יקבלו סיוע בתרופות. מי שהוא מתחת לגיל 75 יקבל סיוע של 50% הנחה בתרופות, מעל גיל 75 יקבל סיוע של 60%. ככל שהצריכה הולכת וגדלה כך הסיוע האפקטיבי הולך וגדל. את ההסכם הזה אנחנו מקדמים יחד עם הרשות לזכויות ניצולי השואה.
היו"ר משה גפני
הייתה החלטת ממשלה. למה היא לא יושמה?
עידו בנימין
החלטת הממשלה הייתה צריכה להתחיל לפעול בשנת 2009, אבל היא לא החלה לפעול כיוון שלא הצלחנו להגיע להסדרים בין משרדי הממשלה לקופות החולים. בסופו של דבר שיריינו כסף שמיועד לנושא הזה. 20 מיליון שקל שוריינו בשנת 2009. הכסף הזה יגיע לניצולי השואה בשנת 2010. ועדת סל השירותים, שנחום איצקוביץ הוא היושב-ראש שלה, הקצתה סכום של 50 מיליון. יש לנו עוד 20 מיליון שנשארו לטובת הנושא. אנחנו בימים אלה מקדמים את הנושא כמה שיותר מהר, כדי שניצולי השואה יזכו למה שמגיע להם. אנחנו עובדים בכמה חזיתות.
היו"ר משה גפני
מה לוחות הזמנים?
עידו בנימין
התכנית שלנו הייתה שבמהלך חודש מאי הסיוע יינתן לניצולי השואה. נתקלנו בקושי משפטי. התנהלו שתי ישיבות עם משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
אם זאת בעיה עם משרד המשפטים אז אין כסף ב-2010.
עידו בנימין
משרד המשפטים מסייע לנו. אנחנו מכוונים לכך שבמהלך חודש מאי נזכה לתת את הסיוע הזה. התקיימו ישיבות ושיחות של מנכ"ל המשרד עם מנכ"ל החברה להשבת רכוש.
חיים אורון
השאלה אם ה-20 מיליון של 2009 יינתנו רטרואקטיבית.
עידו בנימין
הם לא יכולים להינתן רטרואקטיבית.
חיים אורון
למה הם לא יכולים, הרי יש רישומים מדויקים כמה כל אחד שילם על תרופות?
עידו בנימין
קיימנו שיחות עם החברה להשבת רכוש וועידת התביעות על מנת לשתף פעולה בתכנית הזאת. אנחנו נשמח לבוא ולדווח מה עשינו והאם יש שיתוף פעולה כזה או אחר.
היו"ר משה גפני
כמה כסף עומד לרשות העניין?
עידו בנימין
בשנת 2010 עומדים לרשותנו 50 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
זה מה שהממשלה החליטה?
עידו בנימין
כן.
היו"ר משה גפני
מה עם הכספים הנוספים מהארגונים שהעלה חבר הכנסת בילסקי?
עידו בנימין
הכסף הזה ניתן באמצעות תקציב סל השירותים. תקציב סל השירותים עומד על 200 מיליון שקל, כאשר החלטת הממשלה אומרת שעד 100 מיליון שקל יכולים להינתן לרכישת תרופות.
היו"ר משה גפני
מה עם הארגונים האחרים?
עידו בנימין
התקיימו שיחות עם מנכ"ל משרד הרווחה.
היו"ר משה גפני
מה יקרה עם ההודעה הזאת אם תהיה הצהרה של הארגונים שהם נותנים 10 מיליון שקלים או 5 מיליון שקלים?
עידו בנימין
ועידת התביעות והחברה להשבת רכוש זה לא ממשלה. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי שהם יוכלו לקחת חלק בפרויקט החשוב הזה.
היו"ר משה גפני
מה אם הם יגידו שהם רוצים להשתתף בפרויקט הזה?
עידו בנימין
אנחנו נוכל לעבוד יחד איתם כדי להגדיל את הסיוע שיינתן לכל ניצול. אם קיים לגבי ניצול 50% אנחנו נוכל להגדיל לו ל-100% או לכמה שנוכל. הבעיה היא עם משרד המשפטים.
זאב בילסקי
הכסף של הארגונים שדיברתי עליהם הוא יותר טוב מהכסף של הממשלה. שם לא צריך את משרד המשפטים. הכסף שם יכול להינתן מחר לניצולי השואה.
עפרה רוז
כשנכנסתי לתפקידי בינואר 2010 אחד הדברים שנקראתי אליו היה סל התרופות. ראיתי שישנם סכומים משנים קודמות. חשבתי שצריך לקדם את הנושא הזה. ביחד עם כל הגורמים הרלוונטיים ישבנו, בנינו תוכנית והחלטנו להריץ את זה במהלך השנה הזאת. העברנו את כל הכובד של האוכלוסייה שלנו למוסד לביטוח לאומי כדי שנוכל מיד אחרי פסח להעביר את כל הנתונים ולסגור את הנושא. ביום הראשון לאחר חג הפסח פנתה אלינו - בעקבות הפרסום שהיה - קבוצה של ניצולי שואה וביקשה שלא נעביר את שמה לקופת החולים. אני פניתי למשרד המשפטים ושאלתי אם אני יכולה להעביר את הרשימה. אז התחיל מרתון במשרד המשפטים וקיבלתי תשובה שיש בעיה עם חוק הגנת הפרטיות ושאנחנו לא יכולים להעביר את הרשימה למוסד לביטוח לאומי, למרות שהרשימה קיימת ויכולנו להעביר אותה יום לאחר חג הפסח. הבעיה היא בעיה משפטית, לא בעיה בירוקרטית. במשרד המשפטים הם עושים מהלך מאוד מהיר ויעיל כדי שיוכלו לשנות את הצו.
היו"ר משה גפני
מה זה המהלך המהיר והיעיל?
עפרה רוז
הם מעבירים את חוק הגנת הפרטיות על-מנת שנוכל להעביר לקופות החולים את השמות.
היו"ר משה גפני
המהלך המהיר והיעיל זה תיקון החוק?
עפרה רוז
זה לא תיקון חוק, זה צו של שר המשפטים. אני מקווה ואני מאמינה שזה ייעשה במהירות האפשרית. אנחנו חייבים לאפשר למי שלא מעוניין להודיע לנו. אנחנו נפרסם את ההודעה.
זאב בילסקי
ב-2012 הצו יאושר.
עפרה רוז
זה לא יהיה ב-2012 משום שהצו הוא צו של שר המשפטים.
זאב בילסקי
הוא חתם עליו?
עפרה רוז
הוא יחתום עליו בימים הקרובים.
זאב בילסקי
תני לי את הצו, אני אתן לו לחתום. למה צריך לחכות?
עפרה רוז
מנסחים את הצו. אנחנו בסוף התהליך.
היו"ר משה גפני
למה שאותו ניצול שואה שאינו מעוניין להיכלל בעניין לא ישלח מכתב לביטוח הלאומי?
עפרה רוז
אנחנו מייעלים את זה.
היו"ר משה גפני
אולי פעם אחת אפשר לא לייעל. אני יודע איך מתנהל צו, איך מנסחים אותו, איך עושים את זה במהירות. אני מכיר את התהליך. עלול לקרות מצב שאם לא יעבירו את חוק הגיור, אז יושב-ראש ועדת חוקה לא יביא צווים של הממשלה. צו יכול לקחת פה הרבה זמן.
עפרה רוז
אני מקווה שצו של ניצולי שואה יעבור מיד.
היו"ר משה גפני
אני מקווה שהממשלה תאשר חוקים של ניצולי שואה שמונחים על שולחן הכנסת. ניצולי שואה זה דבר שהפך להיות כותרת בשביל יום השואה. חושנו קהו מכל העניין הזה של האמירות היפות של ניצולי השואה. יש פה את החוק שלי שמעוכב 3 שנים שוועדת שרים הפילה אותו. ביקשתי להחיל רציפות של כמה חברים אבל לא אישרו. למה אי אפשר שיהיה כתוב בעיתונים לגבי ניצולי השואה שלא מעוניינים?
עפרה רוז
בד בבד עם השינוי אנחנו נפנה לעיתונות, אנחנו נעמיד מוקדנים שלנו.
זאב בילסקי
לא צריך הרבה מוקדנים. לא תקבלי הרבה טלפונים.
עפרה רוז
על פי הצורך הוא יוכל להתקשר אלינו.
היו"ר משה גפני
מתי זה יהיה בעיתונים?
עפרה רוז
אנחנו כבר נעשה את הפרסום.
חיים אורון
הדחיפות היא חשובה. אין שום בעיה לשלם לניצול שואה עבור תשלומים עודפים לתרופות מלפני שנתיים. כל החומר נמצא. כולם משלמים לקופות חולים. חלקם מקבלים היום החזרים. ניתן להיכנס למחשב ולראות כמה כל אחד שילם בכל רבעון על פי החוק הקיים שלא קשור לניצולי שואה. השאלה מה קרה ב-2009 וב-2010. זה לא חייב להתחיל ממאי, זה יכול להתחיל מכל תאריך שתבחרו. תגידו לקופות מאיזה רבעון להתחיל לזכות אחורנית. אני יכול להביא דוגמאות של חשבונות עבור תרופות. יש גג לתרופות. אנשים יודעים מה הגג. אפשר לשלם אחורנית.
היו"ר משה גפני
הלחץ הוא לא בגלל הרטרואקטיבי. הלחץ הוא בגלל שכל יום שעובר יש פחות ניצולי שואה שלא יקבלו היום ולא רטרואקטיבי.
חיים אורון
אני מציע שהוועדה תחליט שהתחולה תהיה רטרואקטיבית מהתאריך שבו היה צריך לתת את הכסף.
ראובן מוזר
הרשות מוציאה כרטיס נכה. כל העניין הוא לתת תוקף לכרטיס הזה כך שכל אדם שייגש לקופת החולים עם הכרטיס יירשם במחשבים של הקופות כנר"ן. יש מושג כזה של נכה רדיפות הנאצים. אדם שיגיע עם הכרטיס ויבקש שירשמו אותו כנר"ן יירשם. מי שלא יעשה את זה לא יירשם. כך אנחנו חוסכים מערכת שלמה של צווים, של פרסומים וכו'.
עפרה רוז
יש לנו קבוצה של ניצולים נוספים שהם לא במסגרת נר"ן שנכנסים לאותו הסדר.
היו"ר משה גפני
מה לגבי הארגונים שמוכנים להוסיף את הכסף?
עפרה רוז
אין לי שום בעיה. פניתי באופן אישי ליושב ראש ועדת התביעות וביקשתי ממנו להשתתף בפרויקט הזה. בשמחה רבה אנחנו נקבל אותם.
ניר קידר
התכנית שגובשה אומרת שכל ניצול שואה ששמו יועבר לקופות יקבל 50% הנחה על כל תרופות המרשם שנמצאות בסל התרופות.
היו"ר משה גפני
ממתי זה יקרה?
ניר קידר
מהרגע שייחתם הסכם בין הרשות לקופות.
עפרה רוז
לגבי התרופות המוכרות כבר חתמנו. זאת לא הבעיה.
ניר קידר
מהרגע שתיפתר הבעיה המשפטית והשמות יועברו לקופות יהיה צורך בהיערכות של שבוע או שבועיים על מנת להטמיע את 80 אלף השמות. מאותו מועד תינתן ההנחה לניצולי השואה. מה שעופרה הזכירה זה את הנושא של התרופות למחלות מוכרות. זה הסכם שכבר נחתם עם קופות החולים.
היו"ר משה גפני
מה זה תרופות מוכרות?
ניר קידר
לנכי רדיפות הנאצים מגיע פטור עבור תרופות בגין הנכויות המוכרות להם מהשואה. זה הסכם שנחתם. הוא מחכה לאותו אקט של העברת השמות. מאותו רגע שהשמות יועברו הם יקבלו פטור מלא עבור התרופות האלו.
זאב בילסקי
בהחלטת הממשלה ב-1977 נאמר שמנכ"ל משרד הבריאות יסכם תוך 120 יום.
ניר קידר
זה היה באוגוסט 2008. מנכ"ל משרד הבריאות מינה ועדה. בוועדה הזאת היו נציגי משרד האוצר. היא הגישה דוח. ההמלצות של הדוח מיושמות.
מנחם אריאב
אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, לחברי ועדת הכספים ולידידנו זאב בילסקי וגו'מס שעזרו לנו לאורך כל הדרך. התקציב שלנו ישלים את ההנחות שנותנים משרדי הממשלה. בעניין הזה שיריינו 20 מיליון שקל כל שנה ל-10 שנים קדימה. הכסף שלנו יהיה נזיל ברגע שהפורמאליות תיגמר.
זוהרה כהן
במקביל לרשות לזכויות ניצולי השואה יש לנו עוד 20 אלף ניצולים. המשרד יושב ועובר ניצול ניצול. כבר רשמנו 600 איש מתוך 1000 שהיו רשומים. הם לא היו ידועים בקופות. אנחנו מטפלים בזה כל הזמן.
אלכס אורלי
האם מישהו יכול להגיד לנו כמה כל האופרציה הזאת צריכה לעלות?
היו"ר משה גפני
לרשות האופרציה הזאת עומדים עכשיו 50 מיליון שקל של הממשלה. אנחנו מדברים על הכסף הרטרואקטיבי שאותו צריך להעמיד לרשות העניין. יש 20 מיליון שקל שנותנת החברה לאיתור השבת נכסים של ניצולי השואה.
זאב פקטור
אנחנו יומיים אחרי היום האיום הזה שנקרא יום השואה והגבורה. אני חושב שלא היה איש אשר לא הקדיש לפחות כמה שעות למחשבה על מה שהתרחש. אני לא רוצה להוסיף אף מילה אחת. אני יושב במקום שהוא האחרון שבו חשבתי שבעיות של בירוקרטיה יכולות לעכב דבר כגון זה. אני חושב שכולנו אשמים בכך. כמו שכל פקיד ממשלתי צריך להוכיח שהוא לא רק סיים בית ספר עממי, כך כל פקיד ממשלתי אשר צריך לטפל בנושא ניצולי השואה צריך להוכיח שהוא היה במקומות הרצח. אני הייתי מבקש שכל פקיד ממשלתי אשר מטפל בעניינים של ניצולי השואה יעמוד יחד איתי באותו מקום, על אותה אדמה ובאותו חדר איפה שהובילו מיליון וחצי ילדים יהודים לתאי הגזים. אז הבירוקרטיה בנושא הזה תעלם מהר מאוד. יש דברים אשר אנחנו חייבים ללמד את בני עמנו.
היו"ר משה גפני
אני מאוד אוהב את הנאומים שלך, אבל הישיבות של היום הן ישיבות מסוג אחר. אני הולך לבדוק עם המשרדים, עם הארגונים באופן תכליתי. אני מתעלם עכשיו מהעובדה שזה ניצולי שואה. אני רוצה דבר תכליתי. אני רוצה תוך פרק זמן קצר שהעניין יסתדר. כל הדברים מסביב לא רלוונטיים.
זאב פקטור
אני חושב שהרבה דברים היו נחסכים ולא היו מועלים אילו נציגים של ניצולי השואה היו משתתפים בדיון. אני לא אומר שהם היו משתתפים בתוקף המחליטים, אלא בתוקף נותני ההדרכה והאינפורמציה לגבי מה נחוץ ואיך נחוץ. האויב הגדול ביותר שלנו זה הזמן. אני רוצה להגיד לכם מה אני עשיתי. לקרן לרווחת ניצולי השואה לא היה שום רשות להשתתף בהוצאות המכסות את התרופות. אנחנו לא התחשבנו בשום דבר, חתכנו בכל התקציבים האחרים והעמדנו סכום לניצולי השואה עבור התרופות. הקרן הזאת הוציאה בשנה שעברה 54 מיליון שקל והעמידה אותם לניצולי השואה. הבעיה שעשינו את זה מהר מאוד ובלי ועדה. אני מבקש שתיקחו את זה בחשבון.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא עצמו יש לך הצעה?
זאב פקטור
אני מציע שתיקחו ניצול שואה לתוך מנגנון ההחלטות ואז העניינים יסתיימו תוך 30 יום.
נח פלוג
אנחנו מברכים על הכיוון. 50 מיליון לוקחים מ-200 מיליון שכבר אושרו. בדוח דורנר כתוב שצריך לנושאים האלה להקציב 441 מיליון שקל. הממשלה הקציבה 200 מיליון. כתוב פה שהמודל הזה הוא חלק בלתי נפרד מהדוח שהממשלה אישרה. לא מבצעים את זה.
היו"ר משה גפני
מה עשו עם 200 מיליון?
נח פלוג
נתנו פחות מחצי. עכשיו נותנים את ה-50 מיליון מתוך ה-200 מיליון.
היו"ר משה גפני
מה עשו עם ה-200 מיליון?
נח פלוג
הקרן השנה קיבלה מאה שישים ומשהו מיליון. יש גופים שלא קיבלו כלום. עמך לא קיבל כלום. ברגע שלוקחים 50 מיליון הגופים יקבלו פחות. אני מציע שוועדת הכספים תטיל על מחלקת המחקר של הכנסת לבדוק אם דוח דורנר בוצע. לדעתי בוצע רק חצי.
עידו בנימין
ממשלת ישראל נתנה בשנת 2008 100 מיליון שקל לקרן הרווחה ובשנת 2009 158 מיליון. חצי מהסכום שהקרן מתוקצבת הוא מתקציב ממשלת ישראל. ממשלת ישראל קיבלה באופן עקרוני את המלצות דוח דורנר, אבל ועדת סל השירותים ותקציב סל השירותים נקבע עוד בטרם הדוח.
דב בארי
200 מיליון של סל השירותים נקבע לפני פרסום דוח דורנר. הממשלה הקצתה את 200 מיליון השקלים האלה לסל השירותים לניצולי השואה. בהחלטת ממשלה נקבע שחלק מהסכום יוקצה לעניין תרופות.
היו"ר משה גפני
דוח דורנר מדבר על 440 מיליון.
דב בארי
הממשלה אימצה חלקים מדוח דורנר. את החלק העיקרי לעניין הצמדת הקצבאות והגדלת הקצבאות הממשלה יישמה באופן מלא.
היו"ר משה גפני
אני מקבל את הבקשה שמרכז המחקר ייקח את דוח דורנר לגבי ניצולי השואה, יגיד מה הממשלה אימצה, מה היא לא אימצה. איזה סעיפים אימצו בחלקם, איזה סעיפים אימצו במלואם. אני רוצה לחלק את זה לחברי הוועדה. אנחנו לא נרד מהעניין של ניצולי השואה. אנחנו נמשיך לעסוק בעניין הזה.


יש 3 הצעות כדי ליישם את ההחלטה על הנושא של התרופות. הצעה אחת היא צו שישנה את הנושא של חוק הגנת הפרטיות. ההצעה השנייה היא להעביר מיד לקופות החולים ולהוציא הודעה שמי שלא מעוניין לא יעבירו את שמו. צריך לתת כמה ימים.
חיים אורון
הם צריכים לשנות את הצו בשביל להעביר את הטופס. הם לא יכולים להעביר טופס בלי שמות.
היו"ר משה גפני
להוציא הודעה שיש 10, 20,30 ניצולי שואה שאינם מעוניינים שיעבירו את שמם. נותנים פרק זמן. בפרק הזמן הזה מי שהגיש מוחקים אותו מהרשימה שמעבירים לביטוח הלאומי.
עפרה רוז
זאת התוכנית.
היו"ר משה גפני
אז, לפי דעתי, אפשר לגמור את העניין הזה ב-10 ימים.
שגית אפיק
אי אפשר להעביר בגלל חוק הגנת הפרטיות.
חיים אורון
אי אפשר להעביר קובץ שמות של אנשים על פי הצו הקיים. זה החוק. בשביל להעביר את הזקן שלך ולא את שלי צריך לעשות סעיף מיוחד. עם כל ההשוואה הלא נעימה, גם בנושא הזה בשביל להעביר קובץ שלם של שמות ממקום למקום צריך שמישהו ייתן צו. הגנת הפרטיות היא בכל זאת נושא. צריך לסיים את הצו מהר. גפני, אם תתחייב כמוני שבצו הזה לגבי ניצולי שואה לא תעשה טרמפ הוא יעבור בדקה. אם תעשה טרמפ הוא ייתקע.
עפרה רוז
נכון מאוד. אנחנו נפרסם ונציין שזה בכפוף לאישור הצו.
חיים אורון
תלחץ עליהם להביא את הצו בשבוע הבא.
עפרה רוז
אנחנו נלחץ שזה ייעשה כמה שיותר מהר. אנחנו נפנה לציבור, נודיע לו וניתן לו פרק זמן על-מנת שנוכל לקבל את הפניות. בואו לא נשכח שמדובר ב-80 אלף איש.
היו"ר משה גפני
שגית, אני מבקש שתהיי איתם בקשר תוך שבוע ימים על-מנת לראות אם הצו נוסח.
עפרה רוז
תפקידכם לדאוג שזה ייעשה כמה שיותר מהר.
היו"ר משה גפני
תפקידכם להביא את זה. הצעה שלישית אומרת שמי שיש לו כרטיס המעיד על כך שהוא נכה רדיפות הנאצים יוכל לקבל את ההנחה בתרופות. לגבי הקבוצה הזאת אפשר לעשות את זה?
עפרה רוז
חלק מהאנשים איבדו את זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו דורשים שההחלטה תהיה רטרואקטיבית.
מנחם אריאב
לא צריך לקשור את העניין של הרטרואקטיביות.
זאב בילסקי
כל מה שנוסיף עכשיו רק יפגע. אני מבקש מהיושב-ראש לדרוש שתוך שבועיים יבואו לפה ויספרו מה קרה עם כל הסיפור. תוך שבוע אני אבדוק את זה. אנחנו ניקח את הצו עד שנביא את הפתרון. תוך שבועיים צריך לבוא ולדווח מה עשינו בנושא הזה. את כל ההצעות האחרות נביא אחר כך.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להיות בקשר עם היועצת המשפטית של הוועדה לגבי הצו. אני מבקש שתוך שבוע הצו יגיע. אני מקווה שלא יהיו עיכובים. זה צריך להגיע לוועדת החוקה. שם נבקש שזה יהיה מהר. אנחנו מבקשים מחבר הכנסת זאב בילסקי ומהשר יוסי פלד להמשיך לעקוב אחרי העניין הזה. בתוך שבועיים נקיים דיון אם הבעיות לא ייפתרו. אם זה לא ייפתר יתחילו הסנקציות. ברגע שהעניין הזה יסתיים אנחנו נקיים דיון על הרטרואקטיביות, על דוח דורנר. עכשיו אנחנו מתמקדים רק בעניין הזה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים