ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 17/03/2010

פסטיבל בומבמלה בניצנים - איך למנוע פגיעות בבני נוער באירועים המוניים

פרוטוקול

 
PAGE
18
הוועדה לזכויות הילד
17.03.10

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 47

מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום רביעי, ב' בניסן תש"ע (17 במרץ 2010), שעה 10:30
סדר היום
פסטיבל בומבמלה בניצנים - איך למנוע פגיעות בבני נוער באירועים המוניים
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון – יו"ר
מוזמנים
סנ"צ חיים בלומנפלד

מפקד תחנת אשקלון, המשרד לבטחון פנים

פקד אפרת וולך-מזרחי
קצינת נוער, המשרד לבטחון פנים

איריס פלורנטין

מנהלת השירות להתמכרויות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

גילי דנה

מפקחת מניעת התנהגויות בסיכון, משרד החינוך

שוש צימרמן

מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה, משרד החינוך

ד"ר מיכאל גדלביץ

רופא נפת אשקלון, משרד החינוך

יוסי שוורץ

מנהל פסטיבל בומבמלה

רוני טבצ'ניק

מארגני פסטיבל בומבמלה

גליה ארנון

מארגני פסטיבל בומבמלה

יחזקיאל עבאדה

פסטיבל בומבמלה

עינת אטיאס וגר

ראש תחום "הפוך על הפוך", עמותת על"ם

דוד נויברג

מנכ"ל אגודת אל-סם

ד"ר יצחק קדמן

מנכ"ל המועצה לשלום הילד

איילה תדהר

חברת ישראכרט

אבי גור

ארגון ההורים הארצי

דניאל אפשטיין

בני נוער

אביה לויתן

בני נוער
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
פסטיבל בומבמלה בניצנים - איך למנוע פגיעות בבני נוער באירועים המוניים
היו"ר דני דנון
אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הנושא על סדר היום, פסטיבל בומבמלה בניצנים, איך למנוע פגיעות בבני נוער באירועים המוניים. אנחנו כאן בוועדה דנים פעמים רבות בנושא של אחריות הורים, אחריות מערכת חינוך אבל יש גם אחריות של החברה, והדיון הזה נדרש בעקבות הפסטיבל שיש לו וותק של הרבה שנים.

יצא לאור פרסום חמור, שקשור לפסטיבל, אני מחזיק אותו בידי ואני קורא: "..הנשיקה הראשונה, סקס הראשון..", אני אצנזר, "..שלישיות, עדיף שתמצאו מישהו מאותה עדה ומאותו הגיל..".

אנחנו גם נדבר על הפסטיבל עצמו ונוכחים כאן גם הבעלים, אני פונה למנהל הכללי של הפסטיבל, נציגי משטרת ישראל והמשרדים שונים שעוסקים בנושא: משרד החינוך, המשרד הרווחה. חמור בעייני גם שהחסות שניתנה לפסטיבל הזה מגיעה מארגונים גדולים בחברה הישראלית, כמו גלי צה"ל, חברת ישראכרט, חברת פאלפון, חברות טובות שנתנו חסות לאירוע כזה. כהורה לילדים קטנים, ואני יודע גם מהורים נוספים, שהעניין הזה נותן אווירה שבעזרת נקודות אתה יכול לעשות פעילות והוא בעייתי מאוד.


נציג גלי צה"ל התקשר והודיע שהוא לא יגיע, הוא ביקש ממני להקריא לנוכחים מכתב בפתח הישיבה ולצורך הפרוטוקול.


"..לכבוד ראש הוועדה לזכויות הילד, מר דנון.
הנדון
חסות גלגל"צ לבומבמלה.


גם השנה כפי שבוצע בעבר תוכנן שיתוף פעולה בין גלגל"צ לבין פסטיבל בומבמלה. במסגרת שיתוף הפעולה היינו אמורים לקיים במסגרת הפסטיבל מסיבה שתועבר בשידור חי בגלגל"צ, כולל מבצע חלוקת כרטיסים לכניסה חופשית להופעות הפסטיבל לחיילי צה"ל מאזיני גלגל"צ.


מיד כשהובאו לידיעתנו, בתאריך ה- 9 במרץ 2010, התכנים שבאמצעותם משתמשת הנהלת הפסטיבל כדי לקדם את האירוע, החלטנו לבטל כליל את כל שיתופי הפעולה המתוכננים בפסטיבל. הודעה בכתב גם נמסרה להנהלת הפסטיבל ביום ד', ה- 10 במרץ 2010.


צר לנו על שגלגל"צ לא ביטלו את פרסומי הפסטיבל למרות שביטלנו את השתתפותנו.."


המכתב הזה הגיע מגלי צה"ל, ואני אקריא גם את השורה האחרונה ממכתב שהגיע מחברת פלאפון.


"..ברצוני להדגיש כי חברת פאלפון אינה מעורבת בתכני הפרסום של הפסטיבל. אך לנוכח חומרת הדברים לכאורה נבחן את הדברים בכובד ראש ובאופן מיידי. מיותר לציין שחברת פלאפון רואה בחומרה כל פגיעה אפשרית בילדים ומגנה כל מקרה אלימות מכל סוג..".


אני רוצה לגעת בשני נושאים, אם נמצאת כאן נציגת חברת ישרכארט אני ארצה לשמוע את ההתייחסות שלכם כנותני חסות לפסטיבל.


נושא אחד הוא ההזמנה, לדעתי אין כאן אף אחד בחדר שיכול להגן עליו, דיברתי גם עם מפיקי הפסטיבל שאמרו שזה לא הם וזו חברת בת שאחראית לשיווק. אני רוצה קודם כל לגעת בנושא הזה ושנית לעבור לנושא עצמו והוא הפסטיבל כי אני רואה בו דבר בעייתי. יוצרים כאן מקום וסמל לבני נוער, יוצרים מושא לקוי להערצה. ראיתי את הפרסומים ואני רוצה שנדבר על נושא האלכוהול והסמים. לא הייתי בפסטיבל הזה אבל ממה ששמעתי מבני נוער צעירים מרכיבי האלכוהול והסמים קיימים במקום. הייתי רוצה לשמוע התייחסויות של הגורמים השונים אבל לפני כן הייתי מבקש לשמוע מחברת ישראכרט, האם קיימת החלטה והאם אתם מעורבים בפסטיבל או לא.
איילה תדהר
אני חברת הנהלה ואחראית על התקשורת השיווקית. אני מבקשת לחדד. אנחנו, לא הייתי קוראת לזה נותני חסות כי מרכיב החסות אצלנו הוא לא העיקר, אנחנו בעיקר נותנים הטבות ללקוחות, וכמו שאמרת זה באמת תמורת כוכבים. אנחנו עושים את זה במאות אם לא באלפי אירועים ובעיקר באירועי תרבות, פנאי, אנחנו מאוד מקפידים. אגב אנחנו פעילים מאוד בתחום התרבות ומשתדלים לתת לקוחות שלנו אפשרויות רבות של הטבות ולעשות את התרבות והפנאי זמינים ללקוחות.


אני רוצה לציין שאנחנו משתפים פעולה עם הפסטיבל כבר הרבה שנים. לטובת העניין נגיד שמעולם לא הייתה בעיה. לגבי הפרסום השנה, אני חושבת שזו הפעם הראשונה שראיתי פרסום כזה. ראשית אנחנו לא ראינו את הפרסום הזה, התוכן לא הובא לידיעתנו - - -
היו"ר דני דנון
באתר האינטרנט הופיע לוגו חברת ישראכרט עם הפרסום הזה.
איילה תדהר
נכון. מיד כשזה הובא לידיעתנו הגבנו בחומרה רבה. זה חמור ביותר. הבענו את מחאתנו ואמרנו מיד שאם הם לא משנים את המסרים ומסירים את הפרסום מהסוג הזה אנחנו מיד מנתקים את כל הקשר העסקי שבינינו. היו הרבה שיחות קשות על העניין והנהלת הפסטיבל הודיעה, שהיה והנהלת הפסטיבל לא משמידה את כל הפרסום הזה, והם הראו לנו את הפרסום החדש, בנוסף היא גם שלחה אלינו מכתב התנצלות שמאשר שלא ידענו ולא היינו מעורבים בתכנים וכמובן היא מתנצלת על הפגיעה שנגרמה לנו, אנחנו רואים בזה באמת פגיעה רצינית במוניטין שלנו.


נכון לרגע זה, לא הפסקנו את שיתוף הפעולה בנושא ההטבות ללקוחות.
היו"ר דני דנון
כהורה לילד, אני יכול לשלוח את ילדי עם נקודות של ישראכרט. זה מה שאת אומרת כאן?
איילה תדהר
לא. עד לרגע זה, לא הפסקנו את שיתוף הפעולה וזה בהחלט בגלל ההתחייבות שלהם לשנות את אופי הפרסום. מה יקרה בפסטיבל זה כבר נדבך אחר לדיון.
היו"ר דני דנון
אתם יכולים לדרוש את זה.
איילה תדהר
כן. אנחנו יכולים להפסיק את שיתוף הפעולה. אנחנו עד לנקודה זאת דרשנו מהם לשנות את אופי הפרסום ולחזור למתכונת שהייתה ידועה לנו. אני מדברת כרגע רק על אופי הפרסום.
היו"ר דני דנון
אני לא קיבלתי תשובות. את אומרת שכרגע אתם ממשיכים עם ההתקשרות עם הפסטיבל.
איילה תדהר
ההתקשרות שלנו היא לא חסות אלא מתן הנחה בקניית כרטיסים. אין שם חסות ואין לנו שם מתחמים. חסות היא שאתה מעניק כסף תמורת החסות. זה אצלנו אחד מתוך, אני משערת, אלפים שאנחנו עושים בשנה. עד לרגע זה לא הפסקנו את ההנחות שם.
היו"ר דני דנון
אתם לא בודקים למה אתם מתקשרים?
איילה תדהר
אנחנו בהחלט בודקים. יכולה להיות גם הצגה "בקמארי" שאנחנו נתנו עבורה את אותה הנחה בזכות כוכבים, וגם שם היו מסרים בוטים. כשדברים מגיעים למצב קיצוני אנחנו כמובן, ואני אגיד את זה כך, אם היינו רואים את המסרים האלה לפני שהתקשרנו איתם, מיותר לציין שלא היינו מתקשרים. אך מאחר ויש שלנו ניסיון רב שנים והפסטיבל התנהל - - -
היו"ר דני דנון
ניסיון חיובי.
איילה תדהר
ניסיון בסדר, לא שמענו שום תגובות ולכן לא מצאנו לנכון - - -
היו"ר דני דנון
מעניין מאוד.
איילה תדהר
לכן לא מצאנו טעם להוריד את ההתקשרות. נראה בהמשך הדיון מה באמת מהות העניין.
היו"ר דני דנון
לדעתי אתם צריכים בעתיד לחשוב פעמיים לפני שאתם נכנסים לשיתופי פעולה כי הלוגו שלכם, המותג שלכם שווה הרבה כסף. אתם משקיעים המון כסף במותג "ישראכרט". כשהלוגו הזה נצמד למשהו שהוא לא חיובי או בעייתי או שהוא הולך לכיוונים האלה, בעצם אתם מכשירים את הדברים האלה. אני מציע לכם לחשוב פעמיים. זה לא שהתקשרתם כאן עם החברה להגנת הטבע או להצגה, ברגע שאתם נותנים חסות אתם נותנים הכשר. חברות כמו "ישראכרט" "פלאפון" גלגל"צ נותנות הכשר אם הן מתחברות לזה. יש המון פסטיבלים בעיתיים במדינת ישראל, אנחנו לא חיים בבועה. אבל ברגע שהפסטיבל הזה מקבל את ההכשר שלכם זה נותן - - -
איילה תדהר
אני מסכימה איתך. בכל מקום שאנחנו יודעים שהתכנים או אופי האירוע בעייתי, אנחנו לא שם. עם הפסטיבל הזה, עד לאירוע הזה, לא היו לנו פידבקים מהסוג הזה.
יוסי שוורץ
למה לחרוץ דין בתחילת הישיבה? אתה כבר אומר שהוא שלילי, תשמע גם אותנו.
היו"ר דני דנון
אני אגיד לך למה יוסי שוורץ, ברגע שאני רואה את הפרסום הזה באתר אינטרנט עם הלוגו של "ישראכרט", "פלאפון", "גלגל"צ" שאומר לילדים באו לשלישיות, שביעיות, שמיניות, אז אני חורץ דין. כלומר ברגע שאני נמצא באתר, חרצתי דין.
יוסי שוורץ
זה לא היה באתר.
היו"ר דני דנון
אז בפלייר. תכף תגידו לנו כמה. ברוכים הבאים הגיעו נציגים ממועצת התלמידים. לטובת המצטרפים הרגע היה דיון בוועדת הכנסת על השאלה אם מותר לבני נוער להשתתף בדיונים או לא, אני נאבקתי ואני גם מאמין שזה יעבור ושיגיעו לפה בני נוער וילדים לישיבות בכנסת. ברוכים הבאים. אתם שניכם הייתם בפסטיבל הזה?
דניאל אפשטיין
כן.
היו"ר דני דנון
ספרו לנו בבקשה מתי ומה היה ומה קורה.
דניאל אפשטיין
נמצאת איתי אביה לויתן, אנחנו מפתח תקוה.
היו"ר דני דנון
בני כמה אתם?
אביה לויתן
17.
דניאל אפשטיין
בן 18. הפסטיבל הזה הוא ממש לא כמו שהוא מוצג. יש לו גוונים וצדדים שונים. זה בעצם מקום של יותר חופש ומקום לחוות דברים חדשים. יש שם את הים. אין שם באמת את הקטע של סמים ואלכוהול כמו שמציגים את זה. את כל בקבוקי האלכוהול מוציאים עוד קודם ובפסטיבל רק מי שהוא מגיל 18 יכול לקנות. סמים אי אפשר בכלל להכניס ויש בדיקה בטחונית מאוד חזקה בפנים. בפסטיבל יש התנסויות וחוויות שלא צריך בשבילם את כל הדברים האלה וניתן להנות מהמקום והאווירה.
היו"ר דני דנון
איך מבחינים משתמשי אלכוהול בלילה, אתה מציג תעודה?
דניאל אפשטיין
כן. יש כל מיני ברים ורק מי שמציג תעודת זהות ומוכיח שהוא מגיל 18, יכול לקנות.
היו"ר דני דנון
במתחם יש בני נוער מכל הגילאים?
דניאל אפשטיין
כן.
יחזקאל עבאדה
בני אדם מכל הגילאים.
היו"ר דני דנון
מה זה בני אדם?
יחזקאל עבאדה
50% הם בני נוער ו- 50% בוגרים.
יוסי שוורץ
18.2. יגיעה תורנו ונדבר, אבל אחרי שהם מדברים אין לנו מה להגיד.
היו"ר דני דנון
לי יש עם זה קצת בעיה. שמעתי את המשטרה והסתובבתי קצת במועדונים. כשיש לך מועדון שמוכר אלכוהול ומכניס גם צעירים אז הצעירים גם שותים.
יוסי שוורץ
חבר הכנסת דני דנון לי יש את מועדון הוותיק בישראל ואחד הוותיקים בעולם.
היו"ר דני דנון
איזה מועדון?
יוסי שוורץ
מועדון הפורום בבאר שבע.
היו"ר דני דנון
אתה מכניס קטינים למועדון?
יוסי שוורץ
במועדון שלי יש מסיבות.
היו"ר דני דנון
אם ביום חמישי בערב נערכת מסיבה, אתה מכניס קטינים?
יוסי שוורץ
גם קטינים. אנחנו עובדים לפי תנאי רישוי שאומרים שאנחנו חייבים לבדוק תעודת זהות, ורק מעל גיל 18 מוכרים אלכוהול. אנחנו נבדקנו הרבה מאוד פעמים. אנחנו אחד המועדונים שעוברים בו אלפי צעירים בשנה, ואני אומר המועדון הוותיק בישראל. אנחנו מפיקים גם אירועים מהסוג הזה במשך 20 שנה. הפסטיבל הזה הוא הוותיק בישראל. הוא לא היה שורד אם הוא לא היה מתנהל באופן תקין.


אני בעצמי הורה ל- 3 בנות גדולות. יעידו כאן אנשי המשטרה, יש סטטיסטיקה נמוכה עד אפסית של מקרי שיכרות, של מקרי אלימות, של תלונות מהסוג הזה ושלא לדבר על אלימות מינית שלא ידוע לי על אחד בכל השנים האלה, ונדמה לי שאני לא טועה, ועל כך ידברו אנשי המקצוע פה. למרות ובכל זאת, ואני אפתיע אותך ודיברנו בטלפון, אנחנו מתנצלים – טעות לעולם חוזרת, יושבים פה בני אדם, גם אתם בני אדם ולא שמעתי שחברי כנסת הם אנשים מושלמים.
היו"ר דני דנון
מי הקופירייטר של המועדונים?
יוסי שוורץ
רגע. אני רוצה להמשיך. זו לא בושה להגיד שבמסגרת כל העשייה רבת השנים והחיובית הזאת שגורמת עונג וחוויות בטוחות לצעירים האלה, כולל הילדים שלנו, אפשר פה ושם גם לטעות. הטעות שלנו הסתכמה באיזה ניסוח ולא במעשה בפסטיבל. הרי בסופו של דבר המבחן הוא במעשים ובשטח. בזה ברוך ה', ויעידו אחרים ולא אנחנו, הדברים הולכים טוב ובטוח, הפסטיבל אחראי, שמור ומוגן. אז טעינו באיזה פלייר מבין המאות מדיות שאנחנו עובדים בהם. בגלל שאנחנו מבוגרים זה נתפס לנו כאיזה ניסוח טרנדי, קולי. אתה יודע שיש כבר הבדלי שפה בין הדורות.
היו"ר דני דנון
כאן אני חייב לעצור אותך, אין הבדלי שפה. הבנת הניסוח שמופיע כאן, היא לא תוצאה של פערי שפה.
יוסי שוורץ
אני מתנצל, טעינו. אנחנו בני אדם, אנושיים. הרי אתם רוצים להגיע לתוצאה והתוצאה שהפסטיבל יהיה בטוח ושמור ולערוך הסברה מתאימה. אתם עם כל הכבוד, הנוער לא כל כך קשוב לכם ואתם נתפסים כממסדיים, זקנים, עתיקים, לא מגניבים, אנחנו כפסטיבל נתפסים קצת אחרת. בואו תשתמשו בנו. אנחנו מציעים את שירותנו. אנחנו מוכנים להיות פלטפורמה ולהיות לכם לעזר להעביר את המסרים החיובים במסגרת כל ההווי, הכיף והמוסיקה והחוויות החדשות, הים והפתיחות. מעבר לעשייה בשטח, עם כל הגורמים אנחנו משתפים פעולה בצורה הכי מדוקדקת, אם אתם רוצים לעשות הסברה, תאמינו לי שלכם לא יקשיבו, בואו תשתמשו בנו.
היו"ר דני דנון
בפסטיבל שאתה מנהל, אתה יכול לומר כאן שאין בו סמים ואין קטינים ששותים אלכוהול?
יוסי שוורץ
אני יכול להגיד שהמדיניות והעשייה של הפסטיבל זה למנוע את זה עד לאפס. אתה יכול להגיד שבכבישים שעליהם אתה אחראי במדינה אין תאונות?
היו"ר דני דנון
זה אירוע סגור שאתם מנהלים אותו והכל מסודר.
יוסי שוורץ
אתה יכול להגיד שפה בבניין הזה אין מישהו שעובר על החוק למרות שאתם מקפידים? אתה יכול להגיד שמישהו לא מצליח להכניס לבניין הזה משהו למרות הבדיקות בכניסה? אני אומר שאנחנו עושים כל מה שלאל ידינו וכל מה שהחוק דורש מאיתנו, במקסימום. אני יוכל להגיד שיש לנו גם רקורד של תוצאות שאכן זה אפסי.
היו"ר דני דנון
תכף נשמע את אנשי המשטרה, אבל גם אני מכיר את המועדונים, לא טוב כמוך, אבל מועדון שמכניס קטינים, ואתה לא סוגר את הכניסה לקטינים, ואתה מוכר שתייה ובודק רק בבר, מהכרותי את הוויית המועדונים הקטינים שותים. אם אצלך בפסטיבל יש מקום לממכר אלכוהול זמין והכנסת קטינים בגילאי 14, 15, מאיזה גיל נכנסים לפסטיבל הזה?
יוסי שוורץ
מגיעות משפחות עם ילדים בני 5.
היו"ר דני דנון
אין גיל מינימום?
יוסי שוורץ
מגיל 5 עד 70. אנשים מגיעים עם תינוקות. יש מתחם למשפחות.
יחזקאל עבאדה
אתם מוזמנים לבוא לפסטיבל ולראות.
יוסי שוורץ
כמו שאני מכיר את הענף, וקצת יותר טוב ממך, אתה צודק שזה יכול לקרות והכל תלוי במידת השמירה והאכיפה ומימוש הנהלים. אני יכול להגיד לך שיש מועדונים שזה קורה ויש מועדונים ששם זה לא קורה ולכן הם שורדים 20 שנה. אני יכול לומר שאולי יש פסטיבלים, אני מקווה שאין, שלא מקפידים אבל אנחנו כן מקפידים ויש לנו הוכחות על כך. אני בא ואומר שאם ידרשו מאיתנו דרישות נוספות גם ניישם אותן.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לשמוע את נציגי משטרת ישראל. בבקשה.
חיים בלומנפלד
מפקד תחנת אשקלון.
היו"ר דני דנון
אתם נותנים את ההיתר לפסטיבל.
חיים בלומנפלד
אנחנו נותנים את ההיתר ועוברים איתם את כל הליכי הרישוי.
היו"ר דני דנון
זו המועצה האזורית חוף אשקלון?
חיים בלומנפלד
השטח עצמו שייך למועצה האזורית חוף אשקלון.
היו"ר דני דנון
אתר ניצנים, זה אותו מקום שבו הקים גידאמק את עיר האוהלים?
חיים בלומנפלד
בדיוק באותו מקום.


המקום הזה מנוהל בעיקרו על ידי "הפורום" של באר שבע שמחזיקים בחוף ברישיון. אני מנהל את האירוע הזה כבר השנה השלישית ואנחנו עתירי ניסיון בבומבמלה, בסך הכל מה שהציג כאן הנער זה מה שקורה בפועל. בסופו של דבר אין לנו הרבה עבודה שם. אנחנו נוכחים 24 שעות ביממה, פותחים נקודת משטרה במקום עצמו בכוח מאוד גדול ומסיבי.
היו"ר דני דנון
בכמה מדובר? מספרית.
חיים בלומנפל
בשיא זה מגיע על לכ- 100 שוטרים.
היו"ר דני דנון
באתר עצמו?
חיים בלומנפל
לא. בכל המעטפת שהיא מעטפת בטחונית, מעטפת של סדר ציבורי, מעטפת של חקירות, מעטפת של בילוש, מעטפת של אבטחה.
היו"ר דני דנון
מבחינת הקהל מה קורה?
חיים בלומנפל
אנחנו יודעים להגיד שבזמנים החלשים היו בסביבות 13,000, 14,000 ילדים. היו גם שנים עם 25,000 ילדים כלומר בני נוער. הרוב הם בגילאים של עד 25, כלומר צעירים. אנחנו ערוכים לתת מענה החל ממינימום של 12,000 שזו הבקשה שהוגשה השנה וגם למצב בו יגיעו עד 30,000 איש שאנחנו מסוגלים לקלוט ולהכיל.


אני מבקש להדגיש כמה הדגשים בנושא הטיפול המשטרתי. אחד – לא אנחנו נותנים את רישיון העסק לאירוע עצמו אלא המועצה האזורית חוף אשקלון. שנית – תנאי הרישוי שאנחנו מכתיבים הם תנאי רישוי שמוכתבים מחוק רישוי עסקים, אנחנו עובדים איתם בדקדקנות. לאירוע הזה יש חלוקת תחומים ברורה בין כל אחד ואחד. יש מהנדס בטיחות שעובר על כל תנאי הבטיחות של האירוע ומכין תכניות במקרה והיה, או פיגוע, או מקרה של אירוע רב נפגעים כתוצאה משרפה או כל דבר אחר, יש גם את נציג מד"א – מגן דוד אדם, שיכול לדבר על התחום שלו ואני חושב ששווה לשמוע אותו.
היו"ר דני דנון
תרחיב בבקשה בנושא של סמים ואלכוהול.
חיים בלומנפל
אחד מתנאי הרישוי שלנו הוא שאנחנו מחלקים את המקום לשני מתחמים, זה נקרא מתחם עליון ומתחם תחתון. למתחם העליון כשמגיעים הילדים, או שההורים מביאים אותם או שהם מגיעים באוטובוסים, הם נבדקים בצורה קפדנית. כלומר יש לנו שם שרוולי בידוק, כל ילד שמגיע הכבודה שלו נבדקת, פותחים לו את התיק, אנחנו רואים למשל מאות בקבוקי וודקה שמנסים להכניס פנימה, לוקחים את הבקבוק הזה כמו שהוא גם כי הוא עשוי מזכוכית וגם בגלל שזה משקה אלכוהול וזורקים אותו. הילד נכנס בלי הבקבוק וזה ידוע וגם אמור להיות מצוין בפרסומים שלא תותר הכנסת אלכוהול מבחוץ. שנית, מתבצע חיפוש קפדני ובמתחם העליון יש לנו תא הפשטה שבו ילד, ואני מציין ילד אבל הכוונה לכל אדם שנכנס למקום.
היו"ר דני דנון
הרוב הם בני נוער.
חיים בלומנפל
הרוב הם בני נוער עד גיל 25. כל אדם שנראה לנו חשוד עובר הפשטה לצורך חיפוש, אני יכול לומר שבשנה שעברה שהייתה שנה חריגה יחסית, והכבדנו את היד, תפסנו בסך הכל רק 6 מקרי סמים מכל מי שעבר שם. אני לא אגיד לך שלא משתמשים שם בסמים בדיוק כמו שאני לא אומר לך שלא משתמשים בסמים בכל המסיבות או המועדונים. מי שרוצה להכניס סמים בסופו של דבר יכניס סמים. אנחנו עושים בידוק קפדני ואנחנו מציבים שם כלב לזיהוי סמים. אנחנו מנסים לייצר כמה שיותר את ההרתעה. זה חלק מהבידוק עוד לפני שנכנסנו לאירוע.


אותם משתתפים שנכנסו למתחם מוצמדים בצמיד ועולים על אוטובוסים ולמעשה אין כניסה של כלי רכב, כלומר אנשים לא יכולים להגיע לשם באופן עצמאי אלא אם הם מגיעים עם טרקטורונים דרך החולות שזה בטל בשישים. כשמגיעים לאתר עצמו הם מתמקמים בקמפינג שלהם ובאותו אתר קמפינג יש לנו נוכחות של כוח משטרה קבוע וכוח של אנשים מטעם מארגני הפסטיבל שמפקחים למשל על סכסוכים בין הילדים, ויכוחים על מקומות, התנהגות לא ראויה של ילדים וזה דבר שאנחנו מגיבים עליו ישר. מי שרוצה לעבור למתחם המרכזי צריך לעבור בידוק נוסף והוא אמור להיכנס ללא תיק, אם הוא נכנס עם תיק פותחים לו שוב את התיק כדי לראות אם יש כלי תקיפה בתיק, לבדוק שאין משקאות אלכוהוליים וכדומה. האדם נכנס למתחם ושם מתחילות למעשה המסיבות. גם מתחם זה מחולק למתחמים וגם פה אנחנו נוכחים. סימנו לעצמנו מתוך ניסיון של שנים עברו אלו מקומות הם הבעייתיים, למשל יש סוג מוסיקה שמקפיצה את האנשים ויש מקום שהמוסיקה רגועה כלומר פחות אנשים ופחות קצבית. אנחנו מתאימים את עצמנו בהתאם למקום ולסוג המוסיקה שמושמעת. בסופו של דבר אנחנו מגיבים לכל דבר שמתרחש.
היו"ר דני דנון
מה קורה עם מכירת אלכוהול?
חיים בולמנפלד
מכירת אלכוהול מתבצעת בברים, וכמעט בכל מתחם כזה יש בר. יש המון אלכוהול, אני לא אגיד לך שקטינים לא שותים שם אלכוהול, בהחלט יכול להיות.
יוסי שוורץ
סליחה על ההפרעה, אבל עובדה אחת קטנה, יש מאות נקודות מכירה שרק ב- 5 מהם יש מכירת אלכוהול, זו עובדה, כל הנקודות האחרות מוכרות רק שתייה קלה והנקודות האלה מפוקחות באופן מיוחד.
היו"ר דני דנון
מה אחוז מהרווח שלכם זה ממכירת אלכוהול?
יוסי שוורץ
אחוז קטן מאוד ואם יש בכלל רווח, יש שנים שאין רווח.
היו"ר דני דנון
למה אתם מוכרים שם אלכוהול?
יוסי שוורץ
כי זה חלק מהווי. בחור בן ,19 21 שמגיע ומבקש, זו מדינה חופשית אתה לא יכול למנוע ממנו לשתות אלכוהול.
היו"ר דני דנון
אם הוא בא לאירוע עם בנות בנות 14, 15 אין לי שום בעיה למנוע ממנו מלקנות אלכוהול, אני אומר את זה בצורה הכי גלויה. אם זה היה אירוע של בני 19 ומעלה אתה צודק ושילך למועדון שמתאים לגילו, אבל אם יש בנות 14, 15.
יוסי שוורץ
בשביל זה אתה צריך לשנות את כל מהות המדינה ואת כל הווי ואת כל הדמוקרטיה.
היו"ר דני דנון
בשביל זה אנחנו פה.
חיים בלומנפלד
אני אמשיך ואגיד שאנחנו מפעילים צוות פקחנים של הנוער בשעות הלילה בעיקר. מטרת צוות הפקחנים היא לאתר נקודה שמוכרת אלכוהול לקטינים. הם סמויים והם בודקים, אם מתבצעת מכירת אלכוהול לקטינים נצוות מקפיץ את הידיעה אלינו ואני או מפקד האירוע בשטח בוחרים מה לעשות. זה יכול להגיע עד לקיצוניות של סגירת אותה נקודת מכירת אלכוהול לצמיתות.
היו"ר דני דנון
אני יודע שלמועדון שמוכר אלכוהול אתם מוצאים צו ל- 30 במקום , למה כאן לא?
חיים בלמונפלד
לא באופן גורף.
היו"ר דני דנון
יש צו והוא יכול לערער עליו תוך שבוע.
חיים בלומנפלד
אני רוצה להגיד שלא היה מקרה כזה, למשל בשנה שעברה לא היה לי מקרה כזה, זאת אומרת כשילדים שותים אלכוהול כי ילד בן 19 הולך קונה אלכוהול ונותן להם אותו אחר כך, זה דבר מאוד שקשה לתפוס כשיש לך אלפי ילדים. זה מאוד קשה. זה בהחלט יכול להיות, ויש שם גם ילדים שמשתכרים וזה נכון.


בנוגע לנושא קיום יחסי מין וכדומה, אין דבר כזה שהוא נראה לעין.
אבי גור
אבל כאן באינטרנט בנוגע לבומבמלה 2008 מספרים על כזה, בדיוק על הסקס.
היו"ר דני דנון
באתרי האינטרנט?
אבי גור
כן. אני נכנסתי עכשיו וכל מה שאומרים כאן זה כאילו נופת צופים. כל מה שכתוב פה זה שילדים מוציאים מאות שקלים, יש סקס, יש אלכוהול, יש הכל.
חיים בלומנפלד
אני אתייחס למה שאתה אומר, אני לא מצד המארגנים, אני מציג לך את תמונת המצב המשטרתית כפי שהיא נראית לעין. אני אגיד שוב, כמו שיש קיום יחסי מין בתוך מועדונים בתאי השירותים, יש קיום יחסי מין באתר. אנחנו יודעים שמקימים יחסי מין במתחם ויחד עם זאת זאת זו לא עבירה, אין כאן עבירה כי אם שני אנשים מקיימים יחסי מין בתוך האוהל אין בכך עבירה.
אבי גור
גם עם ילדה בת 14 זו לא עבירה?
חיים בלומנפלד
בתור הורה, אתה צריך לשאול את הבת שלך אם היא תקיים יחסי מין בגיל 14, זה לא עניין למשטרת ישראל, אם יש תלונה כן. אני יכול לומר לך שבשנה שעברה הייתה לנו רק תלונת מין אחת בכל האירוע. אנחנו מדברים על אירוע בשנה שעברה שהשתתפו בו 13,000 בני נוער. צריכים להיכנס לפרופורציות.


לגבי הסטטיסטיקה המשטרתית, בסך הכל אירועים פליליים שטופלו: ב- 2008 היו 25 אירועים מתוכם 10 אירועים של בני נוער, ואני אפרט אותם, ובשנת 2009 היו 17 אירועים, זאת אומרת שיש גם ירידה במספר האירועים שטיפלנו.
היו"ר דני דנון
מה נקרא אירוע?
חיים בלומנפלד
אירועים הכוונה לאירוע שהוא פלילי. מרבית האירועים הם אירועי גניבה שילדים גונבים וזה מגיע לידי כך שיכולים לקחת אוהל שלם. מעט אירועי סמים ובשנה שעברה היו 6 מקרים, היו לנו שני אירועי תקיפה אחד של דקירה וממנו הסקנו מסקנות יחד עם המפיקים.
יוסי שוורץ
לא דקירה אלא עניין של בקבוק.
חיים בלומנפלד
בקבוק שנשמט בבר מכירה.
היו"ר דני דנון
בבר לו מוכרים רק בבקבוקי פלסטיק.
חיים בלומנפלד
לא. הבקבוק נמזג בבר והם באיזו צורה הצליחו לקחת מפח הזבל של הבר את הבקבוק לשבור אותו ולשרוט את הנער. זה טופל במקום והגברנו את מספר השוטרים. השנה גם מהנדס הבטיחות נתן לכך מענה ובוצעה הפרדה באמצעות במות שירצו הפרדה. לגבי עבירת המין שציינתי הייתה זה מעשה מגונה של נער בפומבי, מישהו התפשט לגמרי ונאלצנו לעכב אותו וכמה שזכור לי גם לסלק ולפנות אותו הביתה.
היו"ר דני דנון
הוא היה שיכור?
חיים בלומנפלד
כן. אני חושב ששווה לראות את האירוע הזה, כדאי לראות את זה. מבחינה משטרתית האירוע מובטח.
היו"ר דני דנון
יש הערכה כמה ילדים הם מתחת לגיל 18 וכמה מעל גיל 18?
חיים בלומנפלד
קשה לי להגיד כי מדובר באלפי ילדים שהם מתחת לגיל 18.
יוסי שוורץ
אנחנו יודעים כי כל אחד נרשם. יש לנו בסיס נתונים לפי תאריכי לידה.
חיים בלומנפלד
מה הפילוח של קהל היעד שלכם?
יוסי שוורץ
54% או 55%.
רוני טבצ'ניק
הגיל הממוצע הוא 18.1. בשנת 2006 בסטטיסטיקה 17.1.
היו"ר דני דנון
אבי גור מארגון ההורים הארצי בבקשה.
אבי גור
ראשית אני רוצה להודות לך על קיום הדיון.
היו"ר דני דנון
הייתי מעדיף שלא היינו צריכים את הדיון, יש לנו דברים חשובים להתעסק אבל הדברים שראינו מרתיחים.
אבי גור
גם אותנו יש כמה דברים שמרתיחים. א' - הנושא שכבר ציינת הוא ההטיה שגופים גדולים נותנים יד לפרסום, נותנים את הלוגו שלהם ולא עושים הגהה לפני פרסום. אני חושב שכל גוף בסדר גודל כמו "ישראכרט" צריך לבדוק לפני שהלוגו שלו מופיע בפרסום כזה לבדוק קודם את התכנים. במיוחד שכל מה נאמר כאן לגבי השנים קודמות סותר את מה שאני בגלישה ישירה תוך כדי הוועדה, רואה את הדברים של בני הנוער שאומרים "אנחנו מבזבזים בערב אחד מאות שקלים" הילד כותב "בזבזתי 500 שקל בערב אחד". על מה הוא בזבז את זה? בטח שלא על וופלים. הוא קנה אלכוהול והוא קנה דברים אחרים.
היו"ר דני דנון
אולי הוא קנה אטרקציות, אני לא יודע מה יש שם. דניאל כמה כסף הוצאת בבומבמלה כשהיית בשנה שעברה, אתה אישית.
דניאל אפשטיין
בערך כ- 500 שקל.
היו"ר דני דנון
על מה הוצאת את הכסף?
דניאל אפשטיין
על אוכל, שתייה.
היו"ר דני דנון
על אלכוהול?
דניאל אפשטיין
ממש לא. אתה בידיעה מחושבת, של כמה כסף אתה מביא וכמה תוציא בכל יום וכמה בכל ארוחה.
היו"ר דני דנון
הממוצע הוא 500 שקלים לאדם.
גליה ארנון
כשערכנו את המדגם נמצא שלקוח מוציא כ- 300 שקלים. את רוב הכסף מוציאים על אוכל.
אבי גור
ראשית אמרתי שגופים גדולים נותנים יד להטיה.
איילה תדהר
זה לא נכון להציג את זה כך. מה זאת אומרת נותנים יד?
היו"ר דני דנון
זו זכותו.
איילה תדהר
לא כדאי להטות את העובדות. אנחנו את הפרסום הזה לא ראינו וזה כתוצאה מתקלה, הם לא העבירו אלינו את תכני הפרסום, והיינו רואים תכני פרסום שהיו חשודים בעינינו.
יוסי שוורץ
טעינו. מה קרה? לא טעית בחיים אבי?
איילה תדהר
אנחנו בהחלט לא נותנים יד.
אבי גור
אני רוצה לומר לך משהו. אני מאוד מעריך את העובדה שאתה נמצא כאן בישיבה, אני מאוד מעריך שאתה מצהיר שזו טעות, ואני מאוד מקווה שמי שיושב בצד השני והיא המשטרה, שזו הנקודה הבאה שלי, המשטרה תיקח לתשומת ליבה ותעשה פעילות מודיעין לפני, בזמן האירוע, ולאחר האירוע.
היו"ר דני דנון
תודה אבי גור. אני רוצה לפנות לנציג מגן דוד אדם, אני רוצה שתחשבו גם בנושא האלכוהול, אני לא יודע מה מאחוז הרווח שלכם וכמה זה תורם לחוויית המסיבה, אני רוצה לפנות לבני הנוער כאן, החברים שלכם שתו?
דניאל אפשטיין
צעירים לא אבל יש לנו חברים שהם מעל גיל 18 שכן שתו בפסטיבל.
יוסי שוורץ
בואו נתקן. אחוזי הרווח באלכוהול הם נמוכים, אם לא נמכור לנוער מעל גיל 18 אלכוהול, הרבה מהם לא יבואו.
היו"ר דני דנון
אני רואה כבעיה, שיש לך חבר'ה בגיל 19, 20, 25 שמבלים שותים ורוקדים ובאותו מתחם יש בנות בנות 13, 14.
יוסי שוורץ
אין בנות 13,14.
היו"ר דני דנון
14, 15 שבאות לבלות, להתנסות ובכל החוויות האלה. אני רואה שזה בעייתי מאוד.
יחזקיאל עבאדה
דני דנון, בוא תעבור את משטרת אשקלון בנושא רישוי העסק. הפסטיבל מתקיים בעוד שבועיים ואנחנו היינו כבר בשישה מפגשים, עשרה שיעורי שטח, בילוש צמוד לאירוע, מודיעין צמוד לאירוע מא' ב' תופסים אותך על כל דבר קטן ואתם מדברים איתנו כאילו אנחנו פורעי חוק. זה ממש לא המצב. אתה צריך לבוא ולראות את זה עם החבורה הזאת. בואו תעבור אותם עם מספר התנאים, יש מעל 300 תנאי רישוי לאירוע הזה ממשטרת אשקלון.
היו"ר דני דנון
מצלמות אבטחה יש במקום?
יחזקיאל עבאדה
בוודאי. ברמה גבוהה ויש הליקופטר שמצלם את האירוע. יש כדור פורח. לא נעים לנו לשבת כאן ולשמוע על טעות שעשינו. אנחנו מודים בה ואנחנו לא אומרים חבר'ה לא טעינו. גם לי יש ילדה בת 20 וילד בן 18 שגם אני לא רוצה שהוא ישתה, אנחנו אנשים מוסריים מאוד בעניין הזה ודני דנון התחיל בשיחה כאילו החברות נותנות תמיכה לאיזה אירוע שלילי. דני דנון, זו הטעות היחידה שעשינו בפסטיבל הזה ואנחנו מודים בה.
היו"ר דני דנון
אנחנו צריכים להתקדם. אני אבקש לשמוע את נציג מגן דוד אדום בבקשה.
משה ועקנין
אני אגיד את דבריי בקצרה. אני מלווה את הפסטיבל, למען הגילוי הנאות אני תושב המקום תושב יד מרדכי, ואני מכיר את האירוע הזה כמעט מראשיתו. אני רוצה לומר לכם שמבחינת מגן דוד אדום אנחנו כפופים למשטרת ישראל, עובדים על פי נוהלי אבטחה מאוד קבועים וברורים. בנוסף ובגלל שיש רגישות לבני נוער אנחנו תמיד מחמירים. בכל אירוע כזה יש מתחם שהוא מתחם ההפקה, משטרת ישראל ומגן דוד אדום, אנחנו מטרום האירוע ועד סופו נמצאים ביחד ומלווים את האירוע גם בנחישות וגם ברגישות. יש טיפול שוטף, והנהלת הפסטיבל טורחת בזה ומבחינתו - בהקמת מרפאה שנותנת מענה רפואי לבאי הפסטיבל על ידי רופא 24 שעות. מאחר והאירוע הזה הוא הומוגני, אנחנו רואים שם משפחות עם ילדים ויתכנו מחלות ויראליות, מחלות ילדים וכדומה.


שכחו לציין שיש שם בית הכנסת, כפר של חב"ד עם המתפללים למינהם. אנחנו נותנים מענה רפואי לפעמים מרמת קופת חלב ועד למבוגר עם כאבים בחזה וכדומה. החשיפה היא לקהל רחב. המתקנים הם מאוד מסודרים וכל תהליך האבטחה מסודר. יש צוותים אורגנים שמאבטחים את האירוע מתחילתו ועד סופו וכמובן בעתודות. מאחר והאזור הזה היה מאוים בחלק מהזמנים החמרנו את הנושא הזה. אנחנו, אני כן יכול לומר לך, זוכים לשיתוף פעולה מאוד הדוק מצד הפסטיבל. ככל שאנחנו רואים שינוי או תנועה של קהל הם גם מגלים רגישות ולהיפך הם מחמירים עוד לפנינו כי הם שמים לב לדברים שאנחנו לא רואים.


אני יוכל לומר שמקרי השכרות והסמים קיימים אבל לא ברמות שאנחנו רואים באירועים אחרים, למשל הייתי השנה באירוע מרכזי במרכז תל אביב, אני רוצה לומר לך שבהופעה הזאת כמות האלכוהול והסמים שהיו באוויר הייתה שאני כמעט התעלפתי, זה היה אירוע מרכזי ומכובד. לעומת זאת באירועים האלה כן יש ילדים שנחתכים, נחבלים דברים מינוריים שאנחנו נתקלים באירוע מהסוג הזה, כמובן החשיפה לחום ולשמש. אני חושב, וזו דעת יחיד, אני חושב שאירועים מהסוג הזה כדאי למנף לטובת הסברה ואת זה כן נכון לעשות.
היו"ר דני דנון
תודה רבה. נציגת אגודת עלם, עינת אטיאס-וגנר בבקשה.
עינת אטיאס-וגנר
אני רוצה להגיד שלפני שש שנים פנו אלינו החבר'ה מהבומבמלה, אלה מהעמותה לנוער במצבי סיכון כדי להיכנס ולתמוך בבני נוער .
היו"ר דני דנון
יש לכם אוהל במקום?
עינת אטיאס-וגנר
היה לנו במשך 4 שנים ובשנתיים האחרונות אין לנו שם אוהל. זו הייתה היוזמה של החבר'ה של נוער בסיכון והבומבלה בשיתוף עם "עלם", הם הזמינו אותנו להיכנס ולראות אם יש בני נוער שנפגעים וזקוקים לעזרה. ויש כאלה מעבר לעשרות האלפים שמגיעים וחוזרים הביתה עם חווית התבגרות טובה יש גם כאלה מן הסתם, כמו בכל מקום ולא רק מהבומבמלה, שחווים חוויות לא פשוטות, חלקם מביאים איתם את מאפייני הסיכון מהבית וחלקם כתוצאה מהלחץ כי יש שם לחץ חברתי מאוד גדול, התרגשות גדולה וחוויה של חופש והרבה מהם חוצים גבולות וגם נכווים. במאמץ משותף בעצם ניסינו למזער את הנזקים האלה. זה לא קורה רק בבומבמלה אלא זה קורה גם במקומות אחרים, זה קורה כמעט בכל מקום.


הצענו לפני כשנתיים כתוצאה מהניסיון הזה, הבאנו לוועדת הקליטה והעלייה של הכנסת את העניין להפוך את זה למשהו שהוא באחריות המדינה. אנחנו בעצם העלנו שאלה שהיא שאלה של תרבות, ונכנסו לשאלה של רישוי עסקים וכל מיני דברים נוספים. אני מאוד לוקחת את מה שאתה אמרת, בואו תשתמשו במסה הגדולה של בני הנוער, בפלטפורמה הזאת כדי להתחבר. היום על שולחן המנהל הכללי של משרד הרווחה יושבת הצעה שמוביל אותה משרד הרווחה כדי שבאמת יהיה אפשר לתת שם שירותי מידע, תמיכה וייעוץ לבני נוער שזקוקים להם, גם שם וגם במקומות אחרים. אני כן חושבת שדווקא ההתנסות שלנו איתכם פיתחה או הולכת לפתח שירות חשוב.
היו"ר דני דנון
מורן, נציגת אחרת של "עלם" שדיברה איתנו אתמול בערב אמרה, ואני אומר את זה לאבי גור נציג ההורים, היא אמרה את זה "שהכל בסוף זה עם אילו דפוסי התנהגות ועם אילו ערכים הילד מגיע מהבית, לא משנה מה יש שם כי בסוף הוא מתנהג עם מה שהוא הגיע מהבית".
עינת אטיאס-וגנר
עדיין צריך לעזור לו בזה, וזו לא רק האחריות שלכם. זו אחריות גם של הגורמים המטפלים.
היו"ר דני דנון
אחריות של ההורים, וגם אחריות של אלה שהוציאו את הפלייר הזה. כמה פליירים הוצאתם?
יוסי שוורץ
הדפסנו 10,000 והצלחנו לעצור אותם במהלך ההפצה.
איריס פלורנטין
אני מנהלת השירות להתמכרויות במשרד הרווחה. במשרד הרווחה התכנסה וועדה בראשותה של סגן המנהל הכללי. הוועדה קיבלה את ההחלטה שיתוקצבו כספים ממשרד הרווחה וממשרדים האחרים. הפלטפורמה שלנו להפעיל את התכנית תהייה באמצעות וועדת שמידט הלאומית. בימים אלה אנחנו יושבים עם כל הגופים כמו "עלם" הרשות למלחמה בסמים, עם כולם לצורך פלטפורמה לכל הפסטיבלים, אנחנו לא נתחיל כרגע בבומבמלה, אבל אנחנו נערכים בימים הקרובים לתת תכנית שנתית ומענה לכל הפסטיבלים ולכל האירועים שיש בחופים למינהם, וזה יהיה עם כל הגופים השותפים. כבר עשינו את זה ויש לנו ניסיון ואני מאמינה שזה יהיה משהו שיתפרס על כל השנה עם תקציב ראוי שייתן את המענה באופן מובנה. אני חושבת שזו הבשורה לומר כאן. אנחנו בתחילתו של התהליך.
היו"ר דני דנון
תודה רבה.
שוש צימרמן
צריך להבין שאנחנו גם חלק מההתארגנות הזאת ויש לה חשיבות כי יש המשך של מעקב אחרי הילדים האלה בקהילה אחרי שהם חוזרים מהפסטיבל. הרצף בין הבילוי לבין השגרה הוא מאוד מאוד חשוב. לכן אם הוועדה כן יכולה לקדם ולמסד את ההתארגנות שדוברה כאן זה יהיה מאוד משמעותי.
היו"ר דני דנון
מי המרכז של זה?
איריס פלורנטין
משרד הרווחה הוא המרכז.
מיכאל גדלביץ
אני ממשרד הבריאות, מחוז אשקלון. המעורבות שלנו בתחום היא בעיקר בנושא של רישוי ופיקוח בנושאי התברואה, סניטציה, מזון כי יש שם הרבה נקודות בנושאים בתחום הזה. מול הנהלת המקום גם להקפיד לצאת עם מסרים שוטפים של בנוגע למניעת נזקי שמש, נזקי חום, שתייה וכדומה.


אני בעצמי ואנשי הצוות שלי נמצאים שם מידי יום, לפחות מספר שעות ביום., הנושא שנדון כאן אני מוכרח להגיד שלחלוטין אני מזדהה עם מה שנאמר כאן על ידי נציגי המשטרה ומגן דוד אדום, הם גם השותפים שלנו בעשייה ואנחנו לרשותם. לא זיהינו ולא ראינו בעיות בצורה משמעותית, הדברים כבר תוארו. אני רוצה לציין שגם בנושאי התברואה שיתוף הפעולה במקום הוא שיתוף פעולה טוב וחשוב לציין את זה.
יוסי שוורץ
לפני שאתה מסכם דני דנון, למרות שחרצת דין, למרות שתקפת ושפטת אותנו, אני עדיין מבין אותך ואני מברך על העשייה שלך, ועל העשייה שלכם כוועדה. אני אומר את זה בהערכה כהורה וכאזרח. כדאי שלצורך עשייה עם תוצאות יותר טובות תנסו ללמוד את העניינים יותר לעומק מבחינה מקצועית ואנחנו לרשותכם בעניין הזה.
היו"ר דני דנון
תודה. אני רוצה לסכם.


הוועדה לזכויות הילד רואה בחומרה רבה את הפרסום הפוגעני והמביש של הפסטיבל.


שמענו כאן כמה דברים מעודדים בנושא האכיפה של הגופים השונים וגם של הרשויות וגם של האנשים האחראים על הפסטיבל שיתנצלו על הפרסום.


הוועדה קוראת להנהלת הפסטיבל, העברתם לכאן הצעה לשינוי מסרים, תרימו את הכפפה ותיקחו על עצכם להעביר מסרים בפסטיבל שיש לכבד את האדם כאדם ולא להסתכל עליו כעל אובייקט מיני. לשנות את הפרסומים שכתבם כמו "תפתחו את הראש ותתמסרו ותחליטו אחר כך". לכולנו כחברה יש יד בדבר, לא רק להורים ולמחנכים אלא גם למארגנים השונים.


הוועדה רשמה לפניה את ההזמנה לסייר במקום, הוועדה תשקול לבוא לסייר יחד עם כל הגורמים, אם היא תחליט שכן זה יהיה בתיאום עם המשטרה כדי לסייר במתחם במהלך הפסטיבל.


הוועדה קוראת לשר הרווחה והשירותים החברתיים ולמנהל הכללי לקדם את הקמת מוקדי הסיוע במרכזים במהלך הפסטיבלים השונים.

אני מודה לכולם על הנוכחות, אני מקווה שהלקח של הפרסום החמור ישונה. אנחנו נהייה אתכם בקשר וכדאי שחשבו, עשיתם טעות קשה, וכמו ששמעתי כאן מגיעים אנשים רבים לפסטיבל, תחשבו איך להעביר מסרים חיוביים.

תודה רבה הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20

קוד המקור של הנתונים