ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/03/2010

חוק לתיקון פקודת השותפויות (מס' 4), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת החוקה, חוק ומשפט

10/03/2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 175

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, כ"ד אדר, התש"ע (10/03/2010) בשעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק פקודת השותפויות (מס' 4) (ביטול ההגבלה על מספר החברים בשותפות מקצועית), התש"ע-2010, של חה"כ יריב לוין (פ/1445), הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר

אברהם מיכאלי
מוזמנים
חה"כ יריב לוין

עו"ד מרים אילני – ממונה, משרד המשפטים

עו"ד דנה נויפלד – ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד יעל גויסקי אבס – לובסטית, לשכת עורכי הדין

איתי גורן - פרופימקס
ייעוץ משפטי
חלי אלדר
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטארית
אתי אפלבוים

הצעת חוק פקודת השותפויות (מס' 4) (ביטול ההגבלה על מספר החברים בשותפות מקצועית), התש"ע-2010, של חה"כ יריב לוין (פ/1445), הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר דוד רותם
אני פותח את ישיבת ועדת חוקה, חוק ומשפט.


על סדר-היוםף הצעת חוק פקודת השותפויות (מס' 4) (ביטול ההגבלה על מספר החברים בשותפות מקצועית), התש"ע-2010, של חה"כ ריב לוין (פ/1445), הכנה לקריאה שנייה ושלישית.


בבקשה, גברתי.
מרים אילני
אני ממשרד המשפטים. דיברתי עם סיגל וגם עם המציע וגם עם חלי ורצינו להציע שיפור להצעה בעקבות הדיון שהיה בפעם הקודמת והשאלות המצוינות שאדוני היו"ר העלה בקשר לאבחנה בין שותפות מקצועית לשותפות אחרת שאינה מקצועית.


תוך כדי העבודה על הרפורמה הכללית שאנחנו רוצים לעשות בפקודת השותפויות, הגענו לכלל מסקנה שניתן להרחיב את ההצעה של חבר הכנסת לוין ולהציע שהמגבלה של 20 חברים לא תחול לגבי השותפים המוגבלים. לפי פקודת השותפויות שותף מוגבל בעצם אין לו זכות לנהל את החברה, הוא פאסיבי לחלוטין. לכן הרציונאל, שאפשר אמנם להתווכח עליו, אבל זה הרציונל של סעיף 3 שאומר שיש מגבלה של 20 חברים, היא צריכה בעצם לחול רק על שותף כללי שעשוי לחייב את השותפות ואז אם יש חריגה מסמכות, יש שאלה איך אפשר להגן על השותפות מפני חריגה מסמכות? השאלה הזאת אינה מתעוררת בקשר לשותף מוגבל ולכן ההצעה שלנו היא בעצם לבטל את המגבלה הזאת לגבי השותפים המוגבלים.
איתי גורן
אני מפרופימקס שזה בית השקעות. אנחנו עוסקים הרבה בשותפויות השקעה בנדל"ן, בעולם בעיר וגם בארץ. באותו הקשר, בעצם באתי להסביר מה קורה בעולם ומה מכוח המגבלה של הסעיף היום מה קורה אצלנו בפועל.


אנחנו את רוב השותפויות, ואני מדבר על הרבה עשרות של שותפויות של משקיעים ישראליים, כולל משקיעים מוסדיים ישראלים ומשקיעים פרטיים ישראלים שמשקיעים איתנו, אנחנו הקמנו לאורך השנים בחו"ל. הסיבה בעיקר היא הנושא של מגבלת 20 השותפים. אגב, אפשר לעקוף אותה מאוד בקלות, פשוט להקים שותפויות מקבילות שכל אחת מוגבלת ל-20 שותפים והן משקיעות באותו עסק.
היו"ר דוד רותם
אבל השותפים האלה הם שותפים מוגבלים?
איתי גורן
בכל שותפות אצלנו יש שותף כללי אחד רק.
היו"ר דוד רותם
לכן התיקון הזה פותר את הבעיה.
איתי גורן
הוא אכן פותר את הבעיה. בעולם אין מגבלה של מספר השותפים. הבעיה שיש היום בהקמת שותפויות מקבילות זה העלויות. אתה צריך רואה חשבון ועורך דין והעלויות הן לפי מספר השותפויות. זאת הסיבה שהיום אנחנו מקימים את רוב השותפויות בחו"ל כדי לחסוך בעלויות האלה. זה לא שאנחנו אדישים לבחינה של איפה להקים את השותפות אבל כמובן שנעדיף להקים את זה בארץ כי יש את הנושא של השירותים המשפטיים, ראיית חשבון ושירותי back office, שהיום נעשים בחו"ל. חבל כי זה הכנסות שהמדינה יכולה ליהנות מהם.
היו"ר דוד רותם
לשכת עורכי הדין, אתם תומכים? אתם מבינים שפה עכשיו יתחילו שותפויות בארץ ויחסכו שכר טרחת עורך דין.
איתי גורן
להיפך, היום עורכי הדין בחו"ל נהנים מזה. אם התיקון יאושר, אז עורכי הדין בארץ ייהנו מזה.
יריב לוין
אני חושב שהפשרה תהיה שעורכי הדין הזרים יטפלו.

אני לא רואה שיש הרבה מה להוסיף על מה שנאמר בישיבה הקודמת. אני, בוודאי מקבל בברכה את התוספת וההרחבה שמוצעת כאן. אני חושב שההסדרה של הנושא של המגבלה על מספר השותפים במקצועות עריכת דין וראיית חשבון, ששם זאת דרך ההתאגדות המקובלת ולאו דווקא דרך של חברה כפי שזה במרבית ענפי המשק האחרים, בוודאי שזה נכון לקדם ולהסדיר את הנושא הזה. אני מבקש מהוועדה לאשר את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת מיכאלי.
אברהם מיכאלי
אין לי התנגדות להרחבה.
דוד רותם
ההרחבה הזאת באה רק מתוך מטרה אחת.אם הייתי מעבר את זה כמו שהוא, אז היתה מתפרסמת ידיעה שלשכת עורכי הדין ועורך דין יריב לוין, יזמו והעבירו חוק. עכשיו יש להם בעיה כי הסעיף המרכזי והחשוב בדבר הזה, הוא לא ביוזמת לשכת עורכי הדין ולא חבר הכנסת יריב לוין אלא מי שהיה פעם - - -
חלי אלדר
מקריאה את הצעת החוק: "תיקון סעיף 3

1. בפקודת השותפויות (נוסח חדש), התשל"ה-1975, במקום סעיף 3 יבוא: "3. מספר השותפים הכלליים בשותפות לא יעלה על עשרים".

תיקון סעיף 3א

1. ברישה, המילים "ובפקודת החברות (נוסח חדש), התשמ"ג-1983, בסעיף 4" – יימחקו.

2. בפסקה (1) הסיפה החל במילים "ואולם לא" – תימחק.
3. בפסקה (2) הסיפה החל במילים "בובלד שלא יעלה" – תימחק."
היו"ר דוד רותם
תודה. מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים אין
היו"ר דוד רותם
תודה. התקבל פה אחד. אושר לקריאה שנייה ושלישית.


הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:10)

קוד המקור של הנתונים