ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/03/2010

חתימת הצדדים בוועדה על הסכם הבנות למיזם משותף לשילוב ישראלים וחיילים משוחררים לעבודה בענף הבניין

פרוטוקול

 
PAGE
10
הוועדה לבחינת בעיות העובדים הזרים

16 במרץ 2010

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 21
מישיבת הוועדה לבחינת בעיות העובדים הזרים

יום שלישי, א' ניסן תש"ע (16 במרץ 2010), שעה 09:00
סדר היום
חתימת הצדדים בוועדה על הסכם הבנות למיזם משותף לשילוב ישראלים וחיילים משוחררים לעבודה בענף הבניין.
חברי הוועדה
יעקב כץ – היו"ר
מוזמנים
שלום בן משה – מנהל האגף להכשרה מקצועית, משרד התמ"ת

קשני דוד – חבר הסתדרות מרחב תל אביב יפו

יצחק מויאל – יו"ר הסתדרות ענף הבניין

עו"ד איל שלו – מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל

אודי ענפי – מנהל מיזם שילוב ישראלים בענף הבנייה

יוסי גורדון – מנכ"ל התאחדות הקבלנים

שלום בן משה – מנהל אגף הכשרה לפיתוח כ"א

מוטי שגיא – מרכז פרויקטים באגף להכשרה

חיים אומן – מנהל הקרן וראש היחידה להכוונת חיילים משוחררים, משרד הבטחון

אלי יריב – ההסתדרות החדשה

גלעד נתן – מרכז המחקר והמידע בכנסת
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רשמה וערכה
נוגה לנגפור, חבר המתרגמים בע"מ

חתימת הצדדים בוועדה על הסכם הבנות למיזם משותף לשילוב ישראלים וחיילים משוחררים לעבודה בענף הבניין.
היו"ר יעקב כץ
ממשלת ישראל קיבלה אולטימטום מארצות הברית. למרות שאני באופוזיציה אני מאחל לראש הממשלה שיהיה לו את הכוח לעמוד איתן במתחים העכשוויים. לגבי הנושא של הבנייה, זה לא עניין פוליטי כי אנחנו לא מיד רצים לבנות את יהודה ושומרון עם עובדי הכפיים. אתמול ישבו אצלי אנשי האו"ם, גברת שרון ובבלי. סיפרו שהזליגה מסודן ואריתריה במחצית חודש אחד עמד על אלף מסתננים. לפי הקצב הזה מדברים כרגע על אלפיים בחודש, על 24 אלף בשנה. אני שואל את הקבלנים שנמצאים פה, אתם מעסיקים בבנייה את המסתננים מאריתריה? מותר להם לעבוד לכאורה.
יוסי ארדון
לרובם, לוקח תהליך ארוך עד שמותר להם לעבוד. חלקם עובדים במלונאות.
אובי ענפי
שלום אבל אלה שאתם הכשרתם, הדרפורים, אני הפניתי לשתי חברות וקלטו חבר'ה.
יוסי ארדון
אלה פליטים מוכרים שיש להם היתר.
שלום בן משה
הם קיבלו מעמד של תושב. יש כאלה 750 בארץ. עשינו להם הכשרה.
היו"ר יעקב כץ
750? כאשר יש היום היקף של 21 אלף שכבר נמצאים בארץ.
שלום בן משה
אלה פליטים מוכרים. הם מדרפור. כל היתר שמגיעים מסומליה ומאריתריה אלה הם המסתננים.
היו"ר יעקב כץ
אני הייתי רוצה שאתה מר בן משה תגיד לנו כמה מילים לכבוד האירוע. תאמר לי איך אתה רואה את הדברים.
שלום בן משה
הנייר ששמנו בפניכם בעצם זאת גרסה אחרונה. היו הרבה גרסאות כאלה שהתרוצצו מאז הישיבה האחרונה כולל עד אתמול. אתמול סיכמנו את הגרסה האחרונה.
היו"ר יעקב כץ
מי העורך של הגרסה האחרונה?
שלום בן משה
הגורמים שלוקחים חלק בעניין זה כמובן מויאל שמייצג את הסתדרות פועלי הבניין והוא חותם. לידו מנכ"ל הקרן שבה מדובר ומנכ"ל התאחדות הקבלנים. הם שותפים בקרן הזאת, ובקרן חופשה שהיא הקרן השותפה עם הממשלה ושל הגורמים שנמצאים כאן שממנה הכסף יוצא ואודי ענפי שהוא הפרויקטור שמונה לעניין הזה. כבר עובד כשנה, או יותר מזה, וכמובן משרד הביטחון חי אומן ומוטי שגיא שהוא הפרויקטור מטעמנו. אנחנו אתמול ב-4 אחר הצהריים תיקנו את הגרסה האחרונה וקיבלנו את כל ההערות שאודי ענפי העביר אלינו בשם השותפים. היה לנו אתמול יום קרב, בלשון עדינה הייתי אומר, אבל באמת ברוח טובה מכיוון שלא רצינו להגיע למצב שבו לא נגיע לכאן היום. אמרנו לעצמנו לא ייתכן דבר כזה. אני אחזור על מה שאמרתי בפגישה הקודמת. יש פה את כל התנאים שהפרויקט הזה יתחדש, יצא לדרך בתנופה וזה טוב לכולם. זה טוב לקבלנים, זה טוב לחיילים, זה טוב לישראלים, לכל הגורמים האחרים, זה טוב למדינת ישראל. באמת טוב למדינת ישראל. אני מקווה עכשיו בעזרת השם שייקח פרק זמן של היערכות, של התארגנות. אודי יגיד כמה זמן זה ייקח. התגברנו למעשה על כל הקשיים ובכלל זה יש איזו פיסקה בסוף. אנחנו היום מוכנים.
יצחק מויאל
קודם כל אנחנו דאגנו לקיים את המפגש וכמו שאמר שלום היו כל מיני הבהרות שהיינו צריכים לעבור עליהן לקראת הצגת המסמך. אני מקווה שאודי ואייל שהוא מנכ"ל הקרן יעשו את שלהם. לפני שאתייחס לדברים בעצמם יש איזה דבר או שניים שאנחנו צריכים לתקן במסמך הזה. אני רוצה שלחתימה הזאת יצטרף יוסי המייצג את ההתאחדות, אני מבקש שגם הוא יצרף את החתימה שלו כארגון המעסיקים. אדוני יושב ראש הוועדה עליך לדעת בנוסף לכל התקציבים שדיברנו עליהם הקרן המשותפת לנו ולהתאחדות לוקחת על עצמה והיא מממנת מהתקציב שלה תקציבים שאנחנו לא מגדירים פה במסמך. להפעיל את המיזם הזה עולה לנו הרבה כסף ואנחנו לקחנו את המטלה הזאת עלינו בנוסף להשתתפות קרן החופשה. לדוגמה, ואני אגיד את זה פה לפרוטוקול, כשלקחנו את הפרויקט, אודי שעושה עבודה מצוינת, הקרן מממנת אותו, לא מקור אחר. יש לנו פעילויות נוספות כגון הגיוס וכל מה שקשור בדברים האלה. הקרן משותפת לנו ולהתאחדות. אנחנו מאוד מעוניינים שהמיזם הזה יצא לדרך ואני שמח שיושב ראש הוועדה לחץ על הצדדים והביא למצב שאנחנו היום יושבים. התחושה שלי מאוד מאוד טובה. יש המון ישראלים שמעוניינים לעבוד בענף הבנייה.
היו"ר יעקב כץ
בחקלאות אנחנו לא מוצאים ישראלים משום שהעבודה דורשת שעות רבות בחום של 45 מעלות, בחממות, דברים שישראלים לא מסוגלים לעשות. ואילו בבנייה אנחנו רואים אצלו התגברות של הרבה ישראלים שנכנסים לעבודה. זאת אומרת יש נכונות של חבר'ה, בייחוד שמרוויחים הרבה כסף. אצלנו מחנכים לראות את זה כאידיאל לעבודת כפיים, כערך עצמי. לכן זה ממש יכול להיות מהפכה.
יצחק מויאל
המיזם הזה. ואני פונה לשלום, היות ואני לא רוצה שזו יהיה מיזם רק על המדף אלא גם נעשה בו שימוש. דיברתי עם אודי כי אנחנו יוצאים לתוכנית, אני רוצה שנעשה שילוב ב-OJT כי יש מעסיקים שכן מוכנים ללכת למסלול של ה-OJT. זאת אומרת לא לפסול את הקטע הזה אם אנחנו עכשיו מתחילים את התוכנית. יש מעסיקים שזה עוזר להם. יש קטע של נגרים, והייתי מאוד רוצה שגם הקטע של ה-OJT ייושם, ואודי אם יש משהו לגבי OJT שרצינו לעשות איזה תיקון או שינוי תגיד מה הוא.
היו"ר יעקב כץ
אתה הצעת לצרף את מי לחתימה?
יצחק מויאל
את מנכ"ל ההתאחדות.
אייל שלו
אם אנחנו כבר חותמים על ההסכם צריך עדיין לעשות פה מספר שינויים שפחות רלוונטיים לתמ"ת אבל הם יותר נוחים לנו לתפעול. הרעיון הבסיסי הוא שאנחנו נרכז את הכול. נקבל כספים ונעביר וכולי. כיום התוכנית הזו שונה. לכן כל הנושא של פתיחת חשבונות בנק ייחודיים הם כרגע לא רלוונטיים מאחר והעובד ממלא טפסים ומקבל קצבה או מהתמ"ת או ממשרד הביטחון, כל אחד על פי ההסכם שלו, וזה לא כסף שבא מהקרן. לכן כל הסעיף הזה הוא פחות רלוונטי.
היו"ר יעקב כץ
אבל הנושא של הניהול והפיקוח הוא שלך.
אייל שלו
עם פיקוח אין לנו בעיה.
היו"ר יעקב כץ
וענפי הוא הנציג שלך.
אייל שלו
נציג שלנו, של כל ההתאחדות. וזה לא רק אודי, זה צוות של אנשים ומערכות מחשוב וזה פרויקט די גדול שעולה לנו הרבה מאוד כסף. זאת הערה בסיסית. אם דיברנו קודם בעל פה אני מבין שלשלום אין עם זה בעיה. או שנתקן את זה במקום או שבהמשך נוסיף נספח. הדבר הנוסף שהבהרנו אישור ניהול תקין כרגע אין לנו. האישור הזה יתקבל אני מקווה במהלך חודש אפריל. עמותות שמעוניינות בכך צריך שיהיה להם אישור ניהול תקין. אנחנו עמותה. אין לנו אישור ניהול תקין מהסיבה אולי המצחיקה שיש לנו יותר מדי כסף לטענת רשם העמותות. בשונה מבית חולים הדסה ואוניברסיטת תל אביב לא השקענו כספנו אצל מיידוף ולא הפסדנו עשרות מיליונים אלא במפולת שהייתה היינו בחוץ ודאגנו לכספים שלנו ולכן אנחנו לא בחוסר. ובזה רשם העמותות לא מצדד.
היו"ר יעקב כץ
מהניסיון שלי, בגלגול הקודם שלי היו לנו עמותות חזקות ודווקא רשם העמותות ראה את זה בעין טובה.
אייל שלו
עד סכום מסוים כן ומסכום מסוים לא. אנחנו ננסה לפתור את הדברים האלה אחרי החג.
שלום בן משה
אני שמח שהוא העלה את זה. אני בכוונה לא הזכרתי את זה כי באופן פורמאלי אני כנציג הממשלה לא יכול לחתום איתם על שום נייר. ובכל זאת אנחנו נגייס את המחלקה המשפטית שלנו כדי שיכתבו שזה מותנה, כי זו עמותה רצינית. היה להם עד דצמבר האחרון. אחרת משרד הביטחון לא היה חותם איתם. ואמר לי מויאל שבאפריל הם יושבים. חזקה עלי שהם יעשו את זה.
היו"ר יעקב כץ
גם שיחה עם רשם העמותות תועיל.
קריאה
יש פה עיכוב.
היו"ר יעקב כץ
אבל זה טוב שהם יקבלו טלפונים מכולם ליידע אותם שכל פתיחת הקורסים מעוכבת בגלל זה.
שלום בן משה
לא, לא. אין קשר. אם חלילה יתעכב מתן ההיתר הזה, זה לא יעכב את פתיחת הקורסים.
היו"ר יעקב כץ
אני רוצה לשמוע את מר גורדון וענפי יסכם את הדברים ויגיע איך הוא רואה את תוכניות העבודה בפועל. מר גורדון בבקשה. ראשית תודה שבאת. אני רואה בזה יום גדול לישראל שאנחנו מתקדמים בזה. שאני אהיה ראש ממשלה אז אני אגרום לכך ששרי הממשלה יעלו על הבניינים עם בגדי עבודה כמו שהיה פעם. אבל זה ייקח קצת זמן.
יוסי גורדון
אני מקווה שנראה את החזון הזה מתממש. סך הכול עוד לפני שנכנסו השותפים של משרד התמ"ת ומשרד הביטחון וביחד עם ההסתדרות אנחנו הובלנו את התהליך הזה עוד קודם והיה לנו גם פילוט שרץ עוד לפני שהתחלנו בכלל את הקורסים האחרונים. לקבלנים חסרים עובדים. יש לנו מחסור חמור מאוד בעובדים במיוחד בעבודות הרטובות, עבודות השלד. יש לנו למעלה מ-150 אלף עובדים ישראלים בענף שעושים את כל יתר העבודות. סך הכול בבניין עבודות השלד הן אחוז משמעותי ובלעדיהן אי אפשר לעשות את כל היתר אבל היום עם התיעוש בענף חלק גדול נעשה על ידי עובדים ישראלים אבל עדיין אנחנו כיום נמצאים במצוקה מאוד קשה.
היו"ר יעקב כץ
שהיא יכולה בימי זעם כאלה ואחרים עוד להתגבר.
יוסי גורדון
נכון.
היו"ר יעקב כץ
אנחנו רואים שיש היום מיזם. זה יכול להביא לסגירה. אפילו סגר. דיברנו על זה בשבוע שעבר.
יוסי גורדון
היום חלק גדול מהאתרים סגורים ואין בהם עבודה בגלל המחסור בעובדים. הצעקה של הקבלנים הגיעה אלינו. יש להם התחייבויות שהם אמורים לעמוד מול מזמיני עבודה ומול רוכשי דירות.
היו"ר יעקב כץ
צריך להגביר את הכמות של הישראלים בענף. זו ממש משימה לאומית. אם נצליח לעשות את זה, זה יירשם בהיסטוריה של עם ישראל שעשינו מהפכה להחזיר יהודים, בוגרי צבא וישראלים לעבודת כפיים זה הדבר הכי חשוב שיכול להיות.
יוסי גורדון
אז אנחנו באמת מברכים ומקווים שהפעם זה יצא לפועל ולא יהיו עוד עיכובים בהמשך מכל מיני סיבות בירוקרטיות. אנחנו ניסינו להקל יותר מאשר מופיע פה במסמך.
היו"ר יעקב כץ
לא יהיו בעיות משום שכולם מבינים שאם אנחנו לא נפתח את זה פשוט המחירים ירקיעו שחקים. פשוט אי אפשר יהיה לקנות דירה בארץ. ראשית לא יהיו דירות, לא יהיה מה להציע, שנית, לא יהיה איפה לגור. יש לי ילד שאומר שהכי טוב שיחזרו לגור באוהלים. הוא רועה צאן. אבל לא כל אחד מוכן לגור באוהל. הוא גם נער גבעות, הוא גם כבר 5 שנים בסיירת מטכ"ל. יש לי עוד נער גבעות אחד שקיבל השבוע רב סרן בשלדג. ברוך השם הילדים שלנו ילדים טובים. זה התוצרת. אבל הוא אומר לי הכי טוב בתי בוץ ואוהלים. הוא אומר המציאות תכריח אותנו. מר ענפי תן לנו עכשיו משהו מעשי. איך אתה רואה את פתיחת הקורס הראשון והקורסים שיבואו לאחריו?
אודי ענפי
קודם כל אנחנו מברכים. כל מה שבגדר חזון עד היום הצלחנו להגשים אותו. אנחנו עושים עוד הרבה פעילויות שיש מאחוריהם חזון. אנחנו בעצם כבר חתומים על הסכם וחשוב לי שזה יירשם בפרוטוקול. אנחנו חתומים על הסכם עם הסתדרות הקבלנים, עם הקרן. הוא מבחינתי ההסכם שקובע. אנחנו עושים פה חתימה על מסמך שהתגבש אתמול. בסך הכול ההסכם החוקי או מה שמחייב אותנו זה מה שחתמנו בינינו. בהינתן מצב של שינוי כתוצאה מהסטטוס ההסכם הוא קובע.
שלום בן משה
אם תימצא סתירה לכאורה מה שקובע זה ההסכם בינינו.
היו"ר יעקב כץ
אז אנחנו יודעים על שני קורסים שכבר נפתחו וקורסים אחרים שהיו אמורים להיפתח לא נפתחו? כתוצאה ממה שאנחנו עושים עכשיו יהיה המשך. תגיד את התוכנית המעשית.
אודי ענפי
באופן מעשי צריך להבין שההסכם שלנו מחייב ליצור כל מיני שינויים בהגדרות, במשמעויות של זה. יש פה כל מיני דברים שסיכמנו אותם והם מחייבים שינוי בפרסום, באתר, בהסכמים עם החברות שחתמנו עליהם. אנחנו צריכים להכניס בהם שינויים. זאת אומרת יש פה כל מיני תהליכים שאנחנו צריכים לעשות. התוכנית כרגע היא פחות אטרקטיבית לעובד וגם לחברה. כשיצאנו לדרך היה רעיון לסדר. הרעיון המסדר היה שלמדנו מלקחי העבר ואנחנו רוצים להקטין את החיכוך ואת התנאים הבירוקרטים שבגללם קבלנים לא רוצים להיכנס לתהליכים כאלה וגם חיילים משוחררים רוצים לדעת. כשאתה עומד מולם ואתה אומר, אתם הולכים לקבל סכום של סתם לדוגמה, 3000 שקל לחודש, אז הם מצפים ש-3000 שקל ייכנסו לבנק. בפועל מסיבות כאלה ואחרות לא בכל הדברים כך זה קרה. הדברים השתנו. גם התהליכים שהיו מול משרד הביטחון שחייבו ליצור תהליך של הכשרה. הם עשו איזושהי הזזה. חלק גדול מהאנשים שלפני שנה נרשמו לקורסים, אחרי שעשינו להם תהליך מיון לרובם זה כבר לא רלוונטי בשנה הזאת.

הרבה מאוד מהפונים בעבר, אני שומר, יש לנו מערכת ניהול שבנינו מאחורי האתר ולתוכה כל מי שפונה אנחנו מזינים את השם שלו. אנחנו צריכים עכשיו לעשות תהליך מחדש שמתחיל בזה שצריך לבנות מחדש צוות. הרכזת גיוס שלי התייאשה במעלה הדרך, באוקטובר ופרשה. אנחנו צריכים לארגן את הצוות. צריך לארגן את האתר ולהתאים אותו, לארגן את מערכת הניהול ולהתאים אותה לתנאים החדשים. צריך ליצור את השינוי בהסכמים, להפנות אותם לחברות, להפנות אותם לעובדים. צריך לצאת במסע פרסום מתואם לפי ההנחיות של ההסכם עם משרד הביטחון ולצאת איתו מחדש. צריך לראות מה הקיבולת. אני לא יודע כמה קורסים ניתן להעביר עם התוספים שאנחנו אמרנו שהם תנאי והגענו לקורס משופר שיש בו פרק מתועש. בשני הקורסים אנחנו הכנו את הפרקים האלה דרך חברה. אבל בהמשך אני לא יודע מה יקרה. זאת אומרת יש פה תהליכים. האמת היא בפרטים הקטנים. ואם אני לפני זה אמרתי אני נכנס לתהליך שהיה לי די ברור שאני מקווה שתוך חודשיים אני יכול לעמוד בו, אני לא יודע כרגע להתחייב. אני נתתי עכשיו חלק. יש לי רשימה הרבה יותר ארוכה. אבל אלה תהליכים שאני צריך לעשות כדי ליצור את זה. יש המון אנשים שפונים אלי. גם היום דרך מה שמפורסם אנשים שואלים. לא תהיה לנו בעיה להביא אנשים לקורסים.
היו"ר יעקב כץ
מה החתימה היום נותנת לך שאתמול לא היה לך בנושא פתיחת הקורס? אותי מעסיק כרגע הנושא של פתיחת הקורס. אני מבין שהעובד יקבל פחות כסף בסופו של יום.
אודי ענפי
נכון. העובד יקבל פחות כסף.
היו"ר יעקב כץ
במה זה מתבטא? כמה הוא היה אמור לקבל לפי ההסכמים הקודמים? כמה היום?
אודי ענפי
הוא יקבל במסגרת מה שמוגדר כספים של התמיכה של התמ"ת הוא יקבל כ-30% פחות. אולי 25% פחות.
היו"ר יעקב כץ
זאת אומרת שאם למשל אדם לא צריך לשלם מס אז הוא יקבל את הכול. זה בדרך כלל חבר'ה צעירים שתשלום המס שלהם מופחת או לא קיים.
שלום בן משה
וכבר קיבלנו עבורם לחצי שנה הראשונה כאשר הם מוגדרים כתלמידים קיבלנו עבורם פטור מתאום מס.
היו"ר יעקב כץ
אותי מעסיקה השאלה מתי פותחים את הקורס הראשון? אני מת להגיע לפתיחת הקורס הראשון, לראות חבר'ה נכנסים פנימה לכיתה, מקבלים את השיעור הראשון. זה מאוד בלב פנימה. התוצאה של החתימה הזאת מאפשרת את זה.
אודי ענפי
נגיד שבתוך השבוע הקרוב יש לי רכזת גיוס. לא משנה שאת כל הלמידה שלה אני עושה איתה ואנחנו מתחילים את התהליך הזה. אנחנו אמרנו אז שאנחנו צריכים מינימום חודשיים. אני אשתדל לעמוד בעניין הזה.
היו"ר יעקב כץ
כולנו מבינים שלפתיחת הקורס הראשון יש משמעות לכל המדינה. אנחנו מחדשים את חוסר התלות שלנו בצד העקרוני. אני רוצה שנפתח כמות כזו של אנשים שאם מחר הערבים לא נכנסים או הזרים לא נכנסים אנחנו מסוגלים לבנות ושהקבלנים לא יזעקו לשמיים. זה אפשרי. אני ממש מאמין בזה. אני רוצה שנחליט שאם הענף נתקל בבעיה וצריך בטלפונים שיעזרו לו, כולם רק מסייעים.
יצחק מויאל
לא תהיה בעיה. אני מציע לא לפתוח קורס אחד. אני רוצה לקבל משלום תשובה היות ואישרתם מכללות כאלה, בבדיקה שטחית עדיין לא קיבל את התכנים לעשות את ההכשרה הזאת. אם נפתח קורס של 30 תלמידים לא עשינו בזה כלום. אני מציע ואני אשאל את אודי בקול רם האם אנחנו ערוכים מבחינת התמ"ת, כל מה שהחלק שלנו זה להביא את העובדים יחד עם המעסיקים זה אפשרי, תוך חודשיים זה אפשרי, האם התמ"ת יכול לתת לנו מענה שנפתח אחד בבאר שבע, נפתח אחד באשקלון, נפתח אחד בתל אביב, נפתח אחד בטבריה. השנה נכשיר נגיד 300 איש, 400 איש. השאלה אם אנחנו יכולים לעמוד בזה מבחינת התמ"ת. האם מכללת עתיד שאושרה יכולה לעשות את הקורס שלדאי בבאר שבע? לא יודע.
שלום בן משה
דווקא הצבעת על המכללה שכן יכולה. מכללת עתיד בבאר שבע היא מכללה טובה מאוד. היא עושה כל הזמן קורסים בבנין. לא בהסכם הזה. עשינו קורס שלדאי בהסכם ויצאו אנשים מהקורס והיום הם עובדים. התשובה היא כן. אנחנו יכולים לפתוח בבאר שבע בוודאות מוחלטת. אנחנו יכולים לפתוח בצפון באחד האתרים שזכו. הוצאנו מכרז לכל מיני גופים, ובתל אביב. יכול להיות שנפתח גם באשקלון. זה מוסד שלנו. צריך להיערך מבחינת מורים וכדומה. הנושא של הבנייה לגובה הוא כבר built in.
אודי ענפי
כן. הבעיה זה החלק המתועש. הם לא ערוכים לזה. גם בבאר שבע לא.
שלום בן משה
אנחנו built in נשלם את זה. כלומר אנחנו יכולים לשלם לעתיד שייקח קבלן בבאר שבע כמו שעשינו בתל אביב. על זה לקחו קבלן.
אודי ענפי
נמצא לזה פתרון בקיצור אתה אומר.
שלום בן משה
כן. אם יש קבלן, שיביא את הציוד, נשלם לו על זה. וזה built in בתוך התוכנית.
אודי ענפי
בכל מקרה כשאני דיברתי על פתיחה אני אמרתי את זה בפעם הקודמת, אני שואף מאוד בגלל החשיבות של הפריפריה והלחץ שיש שם לפתוח במקביל גם בבאר שבע וגם בתל אביב. זה לפתוח בשני המקומות. בצפון יש בעיה של קבלנים, של חברות. אנחנו לא פותחים קורס לפני שיש התחייבות של חברות לקלוט אותם. זה אחד מהדברים.
היו"ר יעקב כץ
כן. אבל אתם תשמחו לקבל כל אחד שייכנס גם אם הוא מתחיל משום שאין לנו היום ידיים עובדות. הנוסח החדש עם מר גורדון בפנים? הוא נמצא אצלנו? תוך שנייה זה יהיה מוכן. אני מבקש מעוד סיבה אחת שתמהרו משום שיכול להיות שבמשא ומתן מאחורי הגדר שאנחנו מנהלים עם הממשלה עוד יכול להיות שאני אהיה פתאום שר ואז אני מפספס את כל האירוע. שלא יהיה מצב כזה שיגידו כצל'ה עזב, עבר זמנו בטל קרבנו.
חיים אומן
זה חייב להיפתח בהקדם כי אנחנו יצרנו פה כבר מחזור של ציפיות. דבר שני שוכב פה כסף שמחר הוא לא יהיה לי. אני לא אומר את זה סתם. ודבר שלישי, ברגע שפתחת קורס אחד הוא כבר המשווק של השאר. צריך להתחיל לעבוד על זה.
היו"ר יעקב כץ
שיצולם ב-8 עותקים. זה מסמך היסטורי. תאר לך שבעוד 80-90 שנה יהיו פה מאות אלפי ידיים של ישראלים יגידו ככה התחלנו את העסק. אמנם לא בשפתו של בן גוריון.
יצחק מויאל
בסדר יום פה כתוב יושב ראש אגף מקצועי לענף הבניין. מה כתוב שם במסמך הזה?
שלום בן משה
לפי דעתי אפשר לחתום. איפה הוויסקי?
היו"ר יעקב כץ
אני רוצה ברשותכם עוד להודות פה לכמה אנשים. לגלעד המ.מ.מ שמוסר את הנפש וליעל שמוסרת את הנפש ולרפאל שרושם פרוטוקול שצריך להיות נצחי. אני ממש מאמין בזה שאם נצליח לעודד את עם ישראל לחזור לעבודת כפיים זו תהיה המהפכה הכי חשובה שתיעשה בדור הזה. איך אומרת הגמרא: "בחנוני נא בזאת". אני מקווה שיהיה לי את הכוח ששרי ישראל יעמדו על הפיגומים פעמיים בחודש ויתנו ידם ויתנו דוגמה אישית לנושא של עבודת כפיים, בניין הארץ, בעבודות הרטובות שיש להם ערך עצום. ולוואי ונראה את הדברים האלה. כל אחד מהאנשים יש לו את הנייר שלו? מר גורדון? מר מויאל?
יצחק מויאל
כן, כן. היות ואני חותם בשם הקרן אז היא צריכה להוסיף את הגדרת התפקיד כי זה גם ההסתדרות וגם הקרן לוקחות על עצמן את האחריות.
חיים אומן
אנחנו עומדים לחתום פה על הסכם כתוצאה מכך שאתה באת והגדרת לוחות זמנים. אני מאמין בלוחות זמנים. צריך להחליט פה על לוח זמנים על לפחות לפתיחת כיתה אחת.
היו"ר יעקב כץ
אנחנו קובעים ב-30 מאי פתיחת כיתה ראשונה. גם אתה חותם נציג משרד הביטחון, גם מנכ"ל הקרן וגם מנהל היחידה.
אודי ענפי
התהליך של המיון לקורסים הראשונים יהיה יחסית קצר כי יש לא מעט משתתפים. בכל קורס ישתתפו 25 ואנחנו משתדלים לכיוון ה-30.
היו"ר יעקב כץ
אם יהיה צריך, אנחנו בשבוע הבא למשל, זו יוזמה שלנו בוועדה, אנחנו מורידים את כל חברי הכנסת לקטיף לעזור לקוטפים בערבה. הייתי שם בסיורים וראיתי שהמצב קשה. הלכתי ליושב ראש הכנסת, אמרתי, אין ידיים עובדות, אנחנו צריכים להוכיח משהו לעם ישראל. אז באים חברי הכנסת עם בגדי עבודה לקטוף. נעבוד שם בחממות. גם שרים וגם ח"כים צריכים לבוא ולתת הרצאות ויעודדו. אני מכיר הרבה חבר'ה שאתה רק אומר להם את החשיבות של עבודת כפיים, יש פה הרבה קיבוצניקים לשעבר, אנשי עבודה לשעבר שמאוד ישמחו להופיע ולעודד את החיילים לראות בעבודה הזאת ערך ראשוני.


כאיש אחד בלב אחד אנחנו היום חותמים על מסמך היסטורי שאומר שכל הגופים שהיו בזמנו מתואמים ביניהם מחדשים את הקשר המעשי על מנת לאפשר למר ענפי שיוכל לבשר לנו כמו שסיכמנו ב-30 למאי נפתח את הקורס לעבודות רטובות, טייחות, רצפות, טפסנות, שנראה פועלים ישראלים, בעזרת השם גם הרבה יהודים ביניהם, בוגרי צבא, שלדאים שיקימו את בתי ישראל. אנחנו רואים בפרויקט הזה ערך לאומי, ציוני ממדרגה ראשונה. כך היו אבות אבותינו שהגיעו לפה מכל המגזרים והיו גאים בעבודתם. העבודה הזו לא רק שלא מביישת את בעליה היא מכבדת את בעליה. אנחנו קוראים גם לשרי ישראל ולחברי הכנסת ולראש הממשלה שבעצמו יבקש משרי הממשלה ומחברי הכנסת לראות בזה ערך ופעם בחודש או פעמיים בחודש להראות דוגמה אישית, לעלות על השלד ולהושיט יד כדי ללמד את בני יהודה שעבודת הכפיים יש לה ערך עצמי. אני מבקש להודות לכל המשתתפים, לנציג משרד התמ"ת שלום בן משה, מוטי שגיא מרכז בכיר של פרויקטים, התאחדות הקבלנים יוסי גורדון מנכ"ל, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל עודי ענפי, עורך דין אייל שלו, ההסתדרות החדשה מר יצחק מויאל שנאחל שאחרי שעיני יעזוב הוא יתמנה להיות מנכ"ל. החיוך שלו והמתיקות שלו מקסימים. חיים אומן איש משרד הביטחון ולידו אלי עמית מההסתדרות.
שלום בן משה
השר ביקש ממני להודות לך ולהודות לכל מי שנמצא והוא מברך על העניין. פואד בן אליעזר מודה. הוא חושב שזה חשוב מאוד.
היו"ר יעקב כץ
עכשיו אנחנו כאיש אחד נחתום על המסמך ההיסטורי. בעזרת השם ב-30 במאי נפתח את הקורס הראשון. לחיים! נצטלם תצלום קבוצתי לציון האירוע ההיסטורי.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים