ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/03/2010

תקנות אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(תיקון), התש"ע - 2010, צו אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(שינוי התוספת השניה לחוק), התש"ע - 2010

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הכספים

8.3.10

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ב באדר התש"ע (8 במרס 2010), שעה 12:30
סדר היום
1. תקנות אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(תיקון), התש"ע-2010
2. צו אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(שינוי התוספת השנייה לחוק),
התש"ע-2010
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
אמנון כהן

ציון פיניאן
מוזמנים
עו"ד איריס ויינברגר
- סגנית בכירה ליועץ המשפטי, רשות המסים, משרד האוצר

בועז סופר

- סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

מאיר יצחק הלוי

- ראש עיריית אילת, עיריית אילת

אלי לנקרי

- סגן ומ"מ ראש העיר, עיריית אילת

שלומית ארליך

- משרד המשפטים

ירח טוקר

- דובר ועדת הכספים
מנהל הוועדה
טמיר כהן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
רשמה וערכה
ס.ל. - חבר המתרגמים בע"מ

1. תקנות אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(תיקון), התש"ע-2010
2. צו אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(שינוי התוספת השנייה לחוק),
התש"ע-2010
היו"ר משה גפני
שלום. תקנות אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(תיקון), התש"ע-2010, צו אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים)(שינוי התוספת השנייה לחוק), התש"ע-2010.
בועז סופר
שלום. אני מתכבד להציג בפניכם תקנות שכוללות בעצם שלושה רכיבים. אחד, זה הסדרה של לאקונה מסוימת שהיתה, תיכף אני אסביר. הדבר השני זה החמרה במספר מצומצם של מוצרים והדבר השלישי זה מעין יישור קו שעשינו לגבי מוצרי החשמל. אני מודה ומתוודה שלעניין מוצרי החשמל קיבלתי את עמדתם של אנשי אילת, שאמרו לי שאפשר ליישר קו או למעלה או למטה, כלומר אפשר לבטל את כל הפטור שיש על מוצרי חשמל, כי עדיין חלקם פטורים וחלקם חייבים, כמו למשל, מקרר פטור, מקפיא חייב. למה? לא יודע. אז יכולנו לחייב את המקרר ואת המקפיא, או לפטור את המקרר ואת המקפיא. במקרה הזה הלכנו באופן גורף וקטגורי ליישור קו כלפי מעלה, כלומר להיטיב, קרי כל מוצרי החשמל באשר הם. במקרה זה, מכיוון שלמשל לא היו מכשירי די.וי.די לפני 20 שנה, הפנינו את זה לפריטי המכס הרלוונטיים, כך שאם יהיה איזה חידוש טכנולוגי כלשהו, לא צריך לחזור לוועדת הכספים וזה בעצם מסדיר את ההקלה. אני מזכיר, הקלה. במקרה הזה, אם ייכנס מכשיר חשמלי, לא יודע איזה, שלא המצאנו אותו---
אמנון כהן
תיתן לו את ההנחה.
בועז סופר
בדיוק. במקרה הזה יישרנו קו כלפי מעלה.

בהסכמה עם ראש העיר וסגנו, ישבנו על זה לא מעט---
אמנון כהן
בלי להתייעץ איתנו?
בועז סופר
אני מתייעץ איתכם עכשיו. מה שאנחנו ביקשנו, וזה כמובן אחרי החלטת ממשלה, זה לבטל את הפטור שיש לשלושה מוצרים; אחד זה בירה. עד היום הבירה שנמכרה באילת, שהיתה מייצור מקומי, היתה פטורה ממס קנייה. עכשיו, אנחנו לא יודעים איך לומר את זה בעדינות, אנחנו לא כל כך עומדים בהסכמים הבין לאומיים. כזכור לנו, אבל אף אחד לא ציין את זה, אז לא נורא, אבל אנחנו לא חושבים שזה נכון וראוי לתת פטור ממס קנייה על בירה, גם אם היא נצרכת באילת, ואני לא באמת חושב שיש איזה מי מבין השותים בירה באילת שראה את ההטבה.

הנושא השני זה אופני ים וטרקטורונים. מחלקת החקירות שלנו, לצערנו, עסקה בסוגיה וגילינו הרבה מאוד מקרים, במצבים מסוימים זה מגיע לכדי שליש ולפעמים אף יותר מכך, שכלים שנרכשים באילת, עם ההנחה, על ידי אנשים שמתגוררים באילת, מגיעים למרכז. אנחנו עשינו את התיקון, אבל אני מודה ומתוודה שלא לזה כיוונו, ולכן תיקנו פה. ישבתי עם מר לנקרי והנוסח שמופיע בפניכם אומר ככה: אופנוע ים או טרקטורון שמשמש אצל עוסק באזור העיר אילת, לצרכיו שלו, קרי אופנוע ים לצרכי תיירות, טרקטורון לצרכי חקלאות וכן הלאה, ימשיך ליהנות מהפטור ממס ערך מוסף. כלומר אין שום החמרה.
אמנון כהן
איך תדע להבחין בזה?
בועז סופר
עוסק. יש לו חשבונית, הוא בא אליי, יש לו פעילות ספורט ימית, אין בעיה.

היתה הסדרה נוספת בתקנות, שימוש עצמי. מ-1985 היתה תקנה שקבעה מה זה טובין בכמות מסחרית או לא, האם ערכו עולה על 30 שקלים חדשים, במחירי 1985. מאז ועד היום לא נעשתה שום הצמדה למדד, לא לכאן ולא לכאן. אנחנו מבקשים להחליף את זה בהגדרה שקובעת מה זה שימוש עצמי. מי שמביא עמו מאזור אילת למקום אחר בישראל טובין שייבואם פטור ממס, או טובין שמכירתם פטורה ממס, לפי סעיף 5 לחוק, יהיה פטור ממסים עקיפים וממס ערך מוסף על טובין, ובלבד שהם לשימושו העצמי. לא הגדרנו סכום, כי אנחנו לא רוצים גם לעשות צחוק מעצמנו ולא להתחיל למדד את זה. לכן לעניין זה שימוש עצמי, כהגדרתו בסעיף 129 לפקודת המכס. העתקנו מפקודה קיימת. הרעיון בשימוש עצמי, לא שימוש מסחרי. עד היום שימוש עצמי היה 30 שקלים. אני מקל בעצם. אני מונע את הצורך לשאול אותך 'האם אתה עשית את זה לשימושך העצמי או לא', ולהגיד לך 'רגע, זה ב-30 שקלים, במחירי 1985', אז פה אנחנו מגדירים שימוש עצמי באשר הוא, נקודה.
שלומית ארליך
ההגדרה שבפקודת המכס היא 'שימוש בטובין שייבא יחיד לצרכיו או לצרכי בני ביתו ונתינה במתנה של טובין שייבא יחיד לצרכיו או לצרכי בני ביתו של יחיד אחר'. זה לעניין יבוא, אבל אותו דבר יהיה לעניין אילת, או לצורך של היחיד ובני ביתו, או לנתינת מתנה של אותו אחד.
היו"ר משה גפני
אחרי זה מה הוספתם? סיגריות וטבק?
בועז סופר
לא, בסיגריות, תכשיטים, אין שום שינוי. בסיגריות וטבק לא הוספנו דבר, רק הגדרנו אותם. 24.01 ו-24.02 ו-24.03 לצו תעריף המכס מגדיר סיגריות ומוצרי טבק. לא עשינו שום שינוי, רק הסדרנו את ההגדרות.
אמנון כהן
מכל המשקאות, רק בירה היה בלי מס ערך מוסף?
בועז סופר
בירה מייצור מקומי, ופה זה לא מס ערך מוסף. אנחנו לא מתעסקים במס ערך מוסף, פה זה מס קנייה שבירה מייצור מקומי היתה פטורה.
מאיר יצחק הלוי
'לא נוגעים במס ערך מוסף', שאמרת, מאוד אהבתי. אם אפשר להשריש את זה.
אלי לנקרי
אתם שלחתם לנו במקור את צו אזור סחר חופשי לתוספת השנייה ואתם מתקנים את זה בתקנות, צריך לעשות סדר. השר שלח לנו צו אזורי סחר חופשי באילת ואתם... באחד מהם יש טעות. השאלה איפה הטעות.
איריס ויינברגר
הם טעו בנוסח המתוקן שהם שלחו, כי זה אמור להיות בצו.
שלומית ארליך
כי יש כאן גם תקנות וגם צו שמשנה את התוספת.
איריס ויינברגר
הצו משנה את התוספת, הנוסח שנשלח עם השר הוא הנכון.
מאיר יצחק הלוי
אני רק רוצה בשני משפטים להגיד שהשיח שהתנהל בין מר בועז סופר לבין אלי לנקרי והצוות המקצועני שלנו היה בין היתר אמירה שלנו שאנחנו לא הולכים עם ראש בקיר, אלא מוכנים לבחון כל דבר לגופו של עניין. אני מקווה שהאמירה הזאת תהיה הדדית. בעיקר בעיקר לנוכח העובדה שעכשיו בחוק אזורי עדיפות לאומית נכנס סעיף סף שכל כולו ממוקד נגד העיר אילת---
בועז סופר
זה לא אזורי עדיפות, זה מודל שעדיין לא אושר.
מאיר יצחק הלוי
בסדר, אנחנו מבקשים שהיד שהכניסה את הדבר הזה, תוריד את זה. זה מה שאנחנו מבקשים. דיברנו על זה. זו הבקשה כחלק משיח של---
אלי לנקרי
יש שם שלושה סעיפים, אדוני היושב ראש, שני הראשונים מציבים את אילת בראש המפה, והסעיף האחרון---
מאיר יצחק הלוי
מקום ראשון בארץ, מתוך 250 רשויות.
יו"ר משה גפני
מה שאומר ראש העיר ומה שאומר סגן ראש העיר, מה שאומרים אנשי אילת, הם אומרים דבר נורא פשוט, כדי לדעת מה זה אילת, צריך ללמוד את העיר הזאת. העיר הזאת מאוד מטעה. לקח לי זמן עד שלמדתי את זה, וברגע שבאים ומציבים מפה לגבי הטבות במס, צריך לקחת בחשבון ולהבין גם מה המשמעות של העניין שבדרום הארץ, בנקודה המרוחקת ביותר, יהיו רק בתי מלון, ולא תהיה עיר בכלל, בגלל שהעיר נמצאת במצב בלתי מתקבל על הדעת מבחינת הבעייתיות---
מאיר יצחק הלוי
קריסה, אפשר להגיד קריסה.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע כמה קולות אני אקבל שם, אבל אני בכלל לא עובד בשביל קולות, בגלל שכמה שאני עובד יותר, אני מביא קולות לש"ס. זאת אומרת אני מדבר באופן אובייקטיבי. אני בעצם בכנסת בתור איש מקצוע, אני בכלל לא פוליטיקאי, בגלל שמה זה משנה מה שאני אעשה, אני אעשה או לא אעשה, מי שמצביע לי, מצביע לי. אילת היא עיר שהיא מטעה, מבחינת החיצוניות שלה. יזמינו אותך לאילת, מה אתה תראה? תראה גן עדן, תראה עצי תמר ומבנים שאתה לא רואה אותם בצפון תל אביב, אתה רק לא שם לב שמעבר לרחוב יש עיר מאוד קשה לניהול. מאוד.
שגית אפיק
מי בעד אישור תקנות אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים) (תיקון), התשס"ט-2009?
היו"ר משה גפני
מי בעד התקנות? ירים את ידו. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. התקנות אושרו.
שגית אפיק
צו אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים) (שינוי התוספת השנייה לחוק), התש"ע-2010.
היו"ר משה גפני
רשות המסים מבקשת את זה ואני בעד רשות המסים.

מי בעד? מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

ההצעה והתקנות אושרו.

תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45

קוד המקור של הנתונים