ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/03/2010

הגשת דו"ח ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

24.3.2010


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 82
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, ט' בניסן התש"ע (24 במרץ 2010), שעה 11:00
סדר היום
הגשת דוח ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון – היו"ר
זבולון אורלב
מוזמנים
דן ביין
- יו"ר ועדת החקירה הממלכתית ושופט

פרופ' יורם אבנימלך
- חבר בוועדת החקירה הממלכתית

פרופ' יואב כסלו
- חבר בוועדת החקירה הממלכתית
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
ס.ל. – חבר המתרגמים בע"מ

הגשת דוח ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל
דן ביין
כבוד יושב ראש ועדת ביקורת המדינה, חבר הכנסת יואל חסון, וחבר הכנסת זבולון אורלב וחברים אחרים של הוועדה, אני מתכבד בזה להגיש לכם את הדוח של ועדת החקירה הממלכתית שמונתה ביוזמת הוועדה הזאת, עוד בתקופתו של חבר הכנסת אורלב. זו עבודה של שנה וחצי, קשה ומכסה את כל ההיבטים של משק המים ואני מקווה שזה יביא תועלת למדינת ישראל. אני מאוד מודה לכם.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה, אדוני היושב ראש. קודם כל אני מבקש, במעמד זה, להודות לכם על העבודה החשובה שעשיתם, עבודה של כל חברי הוועדה, לומר לך שאני שמח שנמצא איתנו כאן היושב ראש הקודם של הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת אורלב, שאולי גם יחזור לתפקידו בקרוב, שהוא זה שיזם את הקמת הוועדה הזאת.

אני חושב שהחשיבות של הדוח הזה של ועדת החקירה הממלכתית, בעובדה שמדינת ישראל, אפשר לומר שבכ-60 שנותיה הראשונות, היא מדינה בהתארגנות, ואחד הנושאים שלנו, כמדינה בהתארגנות, זה כיצד אנחנו מתמודדים עם המים, עם משבר המים ועם נושא המים בכלל. אני חושב ואני מאמין שהדוח הזה, עוד לפני שלמדתי אותו וקראתי אותו, חייב וצריך להיות תכנית העבודה של ממשלת ישראל, כיצד היא צריכה להפיק לקחים מדברים שנעשו בעבר, וכיצד היא צריכה להיערך בעתיד בכל הנושא של טיפול בסוגיית המים, ניהול טכנולוגיות המים, שימוש במים, ניצול המים, חיסכון במים, ולכן אני בהחלט חושב שהעבודה המשמעותית הזאת שעשיתם תהיה כלי.

בנוסף אני רוצה לומר לכם, חברי הוועדה ואדוני היושב ראש, שכמובן הוועדה לביקורת המדינה, כשתקבל את הדוח הזה, תלמד אותו ואנחנו נקיים מיד לאחר החג דיון ראשון במסקנות הדוח שלכם, חברי הוועדה, וכמובן נדחף ונדאג שהממשלה תתייחס לדוח הזה בקפידה.

אני שוב מודה לך מקרב לב על העבודה היקרה שעשיתם. תודה רבה.

חבר הכנסת אורלב, אם תרצה לומר כמה דברים.
קריאה
לפני כמה שנים דוד מגן הגיש דוח דומה והדוח הזה היום במגרות.
היו"ר יואל חסון
אז הדוח הזה הוא דוח משמעותי הרבה יותר כנראה.
זבולון אורלב
אדוני יושב ראש הוועדה, הוועדה לביקורת המדינה ויושב ראש ועדת החקירה הממלכתית, אין הרבה רגעים מרגשים בעבודתו של חבר כנסת, כשהוא רואה קצת פרי בעמלו, אחרי טרחה כל כך גדולה, ומאחר והקמת ועדת חקירה ממלכתית, על ידי הוועדה לענייני ביקורת המדינה, היא אירוע מאוד מאוד חריג, הרי שבוודאי צריכה להיות סיבה טובה למדינת ישראל ולחברה בישראל להראות את יכולתה של הכנסת לנסות להביא מזור ומרפא לבעיה שהיא מאוד קרדינלית במדינת ישראל.

כידוע, למדינת ישראל יש טכנולוגיה חקלאית מהמתקדמות ביותר בעולם. אנחנו מעבדה עולמית בכל מה שקשור בטכנולוגיה החקלאית, כשהמים הם חלק מהעניין, ודווקא מדינת ישראל, שיש לה את אותן טכנולוגיות, מוצאת את עצמה במחסור חמור במים לכל הצרכים, גם לצריכה השוטפת הפרטית, לצרכי תעשייה וגם לצרכי חקלאות, ולכן הבעיה היא כנראה יותר בעיה שלטונית, בעיה של התנהלות של מדינה. כמעט בכל תחום שבו מדובר בהתנהלות ארוכת טווח, ראיית הנולד, מדינת ישראל לוקה. התברר שבבעיית המים אנחנו בבעיה מאוד מאוד חמורה. הוועדה הוקמה על רקע דוח של מבקר המדינה, צריך לומר את זה, שכדרכו השופט לינדנשטראוס עשה פה עבודה מדהימה ובמהלך הדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה, הוועדה הוקמה בהסכמתו של מי שהיה אז שר התשתיות, השר פואד בן אליעזר, שאגב הפתיע גם את משרד האוצר וגם את יתר משרדי הממשלה בכך שהוא נתן את הסכמתו במקום, כך שהוועדה הוקמה בהסכמה, גם של הממשלה וגם של הוועדה.

אני רוצה להודות לך, השופט דן ביין, על הסכמתך. כשבאנו בדברים עם השופטת בייניש, שהיתה צריכה לקבוע את ההרכב, היא דיברה מאוד בשבחך, לא הכרתיך, אבל עקבתי אחרי עבודת הוועדה ואני יכול לומר שאת כל המחמאות, שנתנה לך השופטת בייניש, הצדקת, ויחד איתך גם חברי הוועדה, פרופסור יורם אבנימלך ופרופסור יואב כסלו.

עכשיו זה תפקידה של הוועדה לביקורת המדינה שאני כרגע רק חבר בה, ואני יכול להבטיח לך, נוכח עבודתו הנמרצת של היושב ראש שלנו, שזה המבחן של הוועדה להביא לידי יישום של ההמלצות האלה.

ולא רק זאת, אלא גם זאת, יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יואל חסון ואנוכי גם הגשנו עכשיו הצעת חוק, שאני מקווה שתעבור במושב הקיץ, שכמו שהוועדה לביקורת המדינה מוסמכת, על פי חוק, לדון בדוחות מבקר המדינה, כך תהיה הוועדה לביקורת המדינה מוסמכת, עם כל הסמכויות השמורות לה, לדון גם בדוחות של ועדות חקירה ממלכתיות. אני מגבש כרגע, יחד עם חברי חבר הכנסת חסון, הסכמה בכנסת, כך שהוועדה הזאת תהיה הבית החם של ההמלצות האלה, והמבחן יהיה בהמלצות.

אני רוצה להודות לכם מקרב לב על העבודה המאוד קשה והראויה שעשיתם. תודה רבה.
יורם אבנימלך
שתי הערות קטנות. אל"ף, אני הייתי מאוד ממליץ שהיושב ראש הנוכחי ויושבי הראש הבאים של הוועדה ידאגו לזה שאחת לתקופה הממשלה תצטרך לדווח מה היא ביצעה ומה היא לא ביצעה, כדי שהדברים יהיו ישימים.

בי"ת, אנחנו בוועדה הפסקנו להשתמש בבקבוקי מים, יש לנו קנקן מי ברז עם קצת לימון, וזה מאוד טוב.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה.

פרופסור כסלו, אתה רוצה לומר משהו?
יואב כסלו
רק לומר תודה על האפשרות שנתתם לי לעבוד במשימה החשובה הזו.
דן ביין
אני רוצה להודות לחברי הוועדה שבאמת עשו עבודה מצוינת ואני רוצה, עוד פעם, להודות ליושב ראש הוועדה וליושב ראש הקודם, שנתתם לנו הזדמנות לתרום משהו לטובת המדינה.
היו"ר יואל חסון
בהחלט. אני מודה לכם על העבודה. אתם גם עבודתכם הפעלתם למעשה את אחד הכלים המשמעותיים ביותר של הוועדה לביקורת המדינה, וזה היכולת להקים ועדות חקירה ממלכתיות, שזה בעיניי אחד הכלים הפרלמנטריים המשמעותיים ביותר שיש לכנסת במבנה הדמוקרטי שלנו, שאנחנו הרשות המחוקקת שצריכה לפקח על הרשות המבצעת, ולכן אנחנו נמשיך את המנוף הזה שאתם הרמתם עבורנו ונעקוב סעיף סעיף, פסקה פסקה, אחרי הספר הזה, ונוודא שהממשלה הזאת וגם הממשלות הבאות יראו בספר הזה, כפי שאמרתי, כלי ניהולי, כלי עבודה, והדרך שלנו להשתמש במים הכל כך יקרים וחשובים ומעטים שיש לנו כאן בארץ ישראל.

אני שוב מודה לכם על העבודה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים