ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/03/2010

חינוך על יסודי למגזר הערבי בלוד - דיון מהיר ח"כ טלב אלסאנע

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת החינוך, התרבות והספורט

03/03/2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 183

מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט

יום רביעי, י"ז אדר, התש"ע (03/03/2010) בשעה 08:30
סדר היום
חינוך על יסודי למגזר הערבי בלוד – דיון מהיר של ח"כ טלב אלסאנע
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

מסעוד גנאים
מוזמנים
חה"כ טלב אלסאנע

יהודה פינסקי – משרד החינוך

טארק אבו רג'לה – מפקח מתאם במגזר הערבי מחוז מרכז, משרד החינוך

כאמל עטאלה – לשכת דובר, משרד החינוך

תא"ל אילן הררי – יו,ר הוועדה הממונה לעירית לוד, עירית לוד

ציונה כסיף – ראש מינהל חינוך, עיריית לוד

רחל רווה – פרויקטורית מגזר ערבי, עיריית לוד

גיל חדד – עיריית לוד

אליהו חכם – הסתדרות המורים

איסמעיל איזברגה

עיסא איהב

עטיה אבו צעלוק

אברהים אזברגה

זיאד אבו גאנם
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטארית
אתי אפלבוים

חינוך על יסודי למגזר הערבי בלוד – דיון מהיר של ח"כ טלב אלסאנע
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו פותחים את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. על סדר היום: דיון מהיר של חה"כ טלב אלסאנע בנושא חינוך על יסודי למגזר הערבי בלוד.


צריך לומר שהדיון הזה מתקיים באיחור, שלא כמצוות התקנון, מפני שהיתה בקשה משפטית שלא אפשרה את קיום הדיון בזמן. לאחר בקשה חוזרת של חבר הכנסת טלב אלסאנע, שמטפל באופן נאמן מאוד בסוגיות החינוכיות, מצאנו דרך לקיים את הדיון.
מירב ישראלי
אני חושבת שנפתרה גם הבעיה במשרד החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
סדר הדיון הוא, שקודם כל נותנים לחבר הכנסת טלב אלסאנע להציג את העניין, אחרת יקרה מה שקרה פעם. אם תודיעו מהתחלה שכל הבעיה פתורה ואני אסגור את הישיבה עוד דקה, יקרה פה דבר לא נעים.

כשזבולון המר, זכרו לברכה היה שר, היה חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה שקראו לו אברהם גיבלבר. נדמה לי שהוא נפטר. הוא היה יו"ר מוזיאון לוחמי הגטאות ליד נהריה. הוא ביקש פגישה עם השר ואני הייתי ראש לשכתו. אמרתי: תשלח מכתב, תגיד מה הבעיות כדי שנכין את השר. הוא שלח מכתב. אני הייתי חרוץ כבר אז ופתרתי את כל הבעיות והכנתי את השר שכשגיבלבר יגיע הוא יוכל להגיד לו שהכול בסדר, הוא יקבל תוספת תקציב, תוספת תקנים והכול מסודר.

הוא נסע 4 שעות מנהריה לירושלים. אני מדבר על לפני 25 שנה. איך שהוא נכנס להמר, מנהל הסיעה של המפד"ל בכנסת מתקשר אלי ואומר לי: זבולון, יש איזו הצבעה דחופה, הממשלה נופלת, תביא את המר מהר לכנסת. אמרתי לו שהגיע גיבלבר מלוחמי הגטאות והוא נסע 4 שעות, הוא זקן בן 90, הוא יקבל התקף לב. הוא אומר: תביא אותו מהר.


נכנסתי להמר ואמרתי לו שאריה האן, שהיה מזכיר המפלגה, אמר שהוא חייב להגיע לכנסת. הוא אומר לגיבלבר: אורלב הכין את הישיבה. כל הבקשות שלך מאושרות, קח את הפתק שלו. גיבלבר אמר: לא, לא. לא יכול להיות. נסעתי 4 שעות ואני צריך לחזור 4 שעות. תן לי קודם כל לטעון את כל הטענות. אתה תגיד שאי-אפשר ואחרי זה אני ארים את קולי ואני אצעק ואחרי שנתווכח תגיד שאתה מסכים. למה אתה אומר לי כך, בשביל זה נסעתי 4 שעות?

חבר הכנסת טלב אלסאנע, תציג את הנושא.
טלב אלסאנע
כבוד היושב ראש, אורחים נכבדים. אני מקדם בברכה את כל האורחים שנמצאים פה, ממשרד החינוך, משרדי הממשלה ועירית לוד וגם נציגים של הקהילה הערבית בעיר לוד.


לאור הסיכום שיש בעניין הסוביודיצה והסוגיות המשפטיות, הדיון היום לא יתקיים בסוגיה של בית הספר "אלעולא", מאחר והסוגיה הזאת נמצאת בבית משפט. ברשותך, אדוני היושב ראש, נקיים את הדיון על מערכת החינוך העל-יסודי בלוד ויש בעיה בתחום הזה.


אני מאמין שהחינוך הוא המנוף החשוב ביותר להתגברות על הבעיות החברתיות בתוך הקהילה. הוא המפתח כאשר יש בעיות קשות של אבטלה, עוני, ניכור, מידור ונחשלות. המפתח הוא החינוך. אני לא בא להאשים אלא אני מנסה להציג מציאות מצערת מאוד, שמערכת החינוך לא זכתה לתשומת לב ראויה ולהדגשה. לא שמו אותה בסדר העדיפויות הראשון.


לכן יש מחסור בכיתות. בתחילת השנה הייתי בחטיבת הביניים. היו שיבושים בתחילת שנת הלימודים. האנשים שנמצאים פה יציגו נתונים יותר ממצים. יש מחסור גם במסגרת חינוכית ממלכתית. קודם לכן היה בית הספר התיכון של רמלה-לוד שעבר לרמלה. יש עניין של החינוך הלא פורמאלי. אני לא יודע אם יש מתנ"ס לצעירים הערביים לשעות שלאחר הלימודים הפורמאליים. כל הדבר הזה משליך על המציאות הקשה.


השאלה איפה אנחנו רוצים לראות את הצעירים האלה, בבית הספר או בבית סוהר? אנחנו רוצים שהם יתרמו לחברה, שיהיו נכס לחברה או שיהיו נטל על החברה? איפה מציבים את החינוך בסולם העדיפות של העיר לוד?


לכן אדוני היושב ראש, הדיון הזה נוגע לאוכלוסייה שהיא מאוד ייחודית והנושא הזה חשוב כי אני רואה בחינוך בקרב האוכלוסייה הערבית בלוד הוא המפתח לשילוב, להעצמה והוא פיתרון להרבה בעיות שאנו ערים להן.


פעם הייתי יושב ראש הוועדה למלחמה בסמים. ביקשתי שם ומפקד תחנת משטרת לוד הוביל אותנו. הוא אמר: כאן מוכרים הרואין. בתחנה הזאת מוכרים חשיש. אמרתי: מה זאת אומרת? אתה עושה לנו כאילו סופרמרקטים, איפה לקנות, מה לקנות? מה זה יכול להיות הדבר הזה? אנחנו רוצים לראות, בית ספר, מערכת חינוכית. זה היה לפני שנים רבות.
אילן הררי
אדוני חבר הכנסת, זה נגמר. אתה מוזמן היום לבקר.
טלב אלסאנע
אנחנו נבוא לבקר.
אילן הררי
אני הזמנתי את היושב ראש והוא בא, גם אתה מוזמן. אין יותר דברים כאלה בלוד.
טלב אלסאנע
ברגע שמדגישים ומחליטים. אתה לא תכחיש שהיתה פעם תקופה כזאת.
אילן הררי
היתה. מאז 1948 ועד היום היו הרבה דברים. אדוני חבר הכנסת, אתה מוזמן. בדיון הקודם הזמנתי את היושב ראש ותוך יומיים הוא עשה סיור בלוד וראה במו עיניו.
טלב אלסאנע
אני אתאם עם חברי מסעוד גנאים ויחד נבוא לביקור.


לכן העניין הוא להציב את האדם ואת החינוך בראש סולם העדיפויות.


ברשותך, נאפשר לאורחים שלנו להציג. משרד החינוך והעירייה יתייחסו לנושא. בית הספר "אלעולא", הוא לא נושא הדיון.
היו"ר זבולון אורלב
תקבע אדם אחר שיכול להציג את הבעיה.
טלב אלסאנע
איהב יציג את הנושא.
היו"ר זבולון אורלב
מה תפקידך?
עיסא איהב
אני פעיל ציבורי ויושב ראש ועדת המעקב לבעיות החינוך בעיר לוד.

יש לנו בעיות מזה מספר רב של שנים שמתמקדות בחטיבת הביניים שמונה כ-1,100 תלמידים. החטיבה הזאת צפופה מאוד. היא חטיבת ביניים אחת שניזונה מ-5 בתי ספר יסודיים. חטיבת הביניים זקוקה להשקעה מרובה. יש לנו הבטחות השכם והערב של ראש העיר לשקם ולשפץ את חטיבת הביניים. הדבר הראשי זה אולם הספורט. 3 שנים יש לנו הבטחות שאולם הספורט ישופץ. משום מה הדבר הזה נתקע ולדעתי הוא יישאר תקוע.

מצד שני יש לנו את הבעיה של התיכון. 10 שנים אין לנו תיכון. לאחרונה נפתח תיכון חדש שנמצא במבנה אחד של בית ספר יסודי ומעליו בית ספר תיכון. זה הישג של כבוד ראש העיר שפתח תיכון לילדים הערביים של בית הספר אבל צריך לעשות הרבה מעבר לפתיחת בית הספר. בבית הספר אין אולם ספורט, חסרה חצר לילדים וחסרים בו הרבה דברים. אומרים שצריכים לבנות וזה בתכנון. זה נכון, צריך לבנות תיכון 6 שנתי, אבל בינתיים ילדים ונערים בכיתות י' תקועים בקומה ב' כשאין להם חצר, אין להם מגרש לכדורגל, להתפרק, להוציא את האנרגיה שלהם. ואין להם כלום במבנה הזה.

עם כל התכניות האדירות של כבוד ראש העיר ושהוא רוצה לעשות ולשפר, אבל בינתיים זה תקוע. בינתיים יש גם יחס של זלזול מכיוון המערכת כמערכת ולא מכיוון ראש העיר. אתמול נכנסתי לבעיה של מזכירת בית הספר שעובדת השכם והערב, מרימה את כל מערכת בית הספר ולא מקבלת משכורת. למה לא מקבלת משכורת? בגלל שציון גזבר העיר יש לו מלחמה עם כוח אדם ואת המלחמה הזאת הם מנהלים על גב מזכירת בית הספר שעובדת מהבוקר עד הערב.
דבר שני, הם עובדים בבית ספר תיכון שיש בו קו טלפון אחד, אין שירותים טלפוניים אחרים.
אני אומר שיש רצון מכיוון ראש העיר אבל המערכת כמערכת צריכה לפעול. מחלקת ההנדסה, מחלקת הגזברות צריכים לשפץ ולשפר ולהזרים כספים ותקנים לתיכון ולחטיבת הביניים שבינתיים תקועה.

אנחנו במצב כזה שבחטיבת הביניים חסר מסלול מקצועי. יש לנו הרבה ילדים שמגיעים לכיתות י' שאני אומר במפורש שהם אנאלפביתים שלא יודעים קרוא וכתוב. מגיע להם מסלול מקצועי חלופי, ללמוד נגרות, ללמוד מכונאות, ללמוד חשמלאות רכב ובניין בשביל להציל את האנשים האלה. רוב התלמידים האלה אם הם יסיימו את הלימודים שלהם, הם יסיימו לפשע, לסמים, כפי שראינו היום בעיתון ידיעות אחרונות ולדברים אחרים גרועים ביותר. זה חלק מהבעיות שאני מזכיר כאן. אני רוצה רק למקד את הנושא. אם המערכת החינוכית - - -
טלב אלסאנע
סליחה, לגבי בית הספר התיכון שציינת שלוקחים תלמידים מכיתה י' ושמים אותם לא במבנה של בית ספר.
איהב עיסא
חבר הכנסת טלב, אני אחדד את הבעיה. הרשות המקומית התחייבה פעמיים במהלך שנתיים לפתוח בית ספר והיא פתחה. לא נכון לבוא בטענה שהיא לא פתחה בית ספר. היא פתחה בית ספר והוחלט שבאופן זמני בית הספר יהיה בקומה ב' במבנה של בית ספר יסודי. בינתיים, בגלל בעיות בירוקרטיות בעירית לוד ומאבקי כוח, בית הספר הולך להיתקע במבנה הזה עוד שנה ואולי עוד שנתיים.

במקביל יש - - -
אילן הררי
אדוני חבר הכנסת, אני אעזור לעיסא בנתונים. אני מנסה לתת לו את הנתונים.
איהב עיסא
אתה תרשום את ההערות שלך.
היו"ר זבולון אורלב
תודה שאתה עוזר לי לנהל את הישיבה.
אילן הררי
הוא עוזר לי הרבה, זה בסדר, הוא אדם חיובי.
איהב עיסא
עוד פעם. אני מספר על מה שאנחנו נתקלים. מול ההתחייבויות של ראש העיר לשפץ ולשפר את מערכת העירייה, יש לו מכשולים בתוך העיריה. יש לנו עירייה שמזה שנים לא שמה על הערבים של לוד והפקירה אותם. עד שיום אחד יהודים חכמים בעיר לוד התפכחו קצת ואמרו: המצב גרוע עד כדי כך שהוא יכול להתפוצץ בחצרים שלנו, אז בואו נציל את המגזר הערבי. בזה אני מרים להם את הכובע ומכבד את ההחלטה שהגיעו אליה. אבל חסר את הקטע הפרקטי. הפרקטי זה שלא רק ראש עיר צריך לעבוד, מערכת עירונית שלמה צריכה לעבוד. מחלקת ההנדסה צריכה לעבוד. מחלקת הגזברות צריכה להזרים את הנתונים האלה.


רק לחדד את הבעיה, בשנה הבאה יש מחסור ל-7 כיתות של בוגרי ט'. הפיתרון הוא להביא 7 מתקנים יבילים, לשים אותם בחצר. כבר סבלנו בבית ספר "אל-זהרא" שהוא בית ספר יסודי, שבתוכו 14 מבנים יבילים בני 14 שנה. אנחנו לא מוכנים לקבל את הטראומה הזאת עוד פעם. לא צריך לעשות פרק ב'.
זבולון אורלב
תודה רבה. משרד החינוך.
יהודה פינסקי
באתי לכאן גם בנושא בית הספר "אלעולא", אבל אני מבין שזה לא נושא לדיון.
טלב אלסאנע
אנחנו יודעים שזה נפתר.
היו"ר זבולון אורלב
אתה מוכן לדווח על פיתרון הבעיה?
אילן הררי
סליחה, מה נפתר?
זבולון אורלב
מדבר מר יהודה פנסקי, שהוא מנהל אגף החינוך המוכר.
אילן הררי
אמרו לי כאן שהבעיה בבית ספר "אלעולא" נפתר. אני לא יודע על זה. אדוני היושב ראש, בית ספר "אלעולא" הוא תחת צו סגירה.
היו"ר זבולון אורלב
רק שנייה. מי שמייצג את שר החינוך הוא מר יהודה פינסקי.
יהודה פינסקי
אכן בתחילת השנה יצא צו סגירה לבית ספר "אלעולא". לאחר שנבדקו הדברים גם על-ידי אנשי המשרד ברמה הפדגוגית וגם ברמות אחרות וגם בדיונים שהיו עם מנכל המשרד וגם לקראת פניה לוועדת ערר ודיונים שהיו בין הצדדים, הגענו למסקנה שלגבי השנה הנוכחית תש"ע, בוטל צו הסגירה לבית ספר "אלעולא". אושר רישיון לשנה אחת לשנת תש"ע. לגבי תשע"א, בחודשים הקרובים נקיים בדיקה יסודית האם לבית הספר הזה יש הצדקת קיום או לא? האם הוא אכן פוגע, כפי שראש העיר קבע גם בכתובים, שזה פוגע במערכת שהעיר רוצה לבנות. מכיוון שיש תקנות חדשות שנכנסות לתוקף רק לגבי הרישוי של תשע"א, שאושרו לגבי אי נתינת רישיון לבית ספר שפוגע במערכת הממלכתית הרשמית הרגילה, זה ייבדק ביתר שאת לגבי תשע"א, כדי לבחון אם בית הספר "אלעולא" ימשיך להיות עם רישיון בשנה הבאה. הרישיון שניתן הוא רישיון לשנה זאת בלבד עם תנאים מסוימים לגבי המורים שאין להם רישיונות הוראה ותעודות הוראה למרות שהם אקדמאים ותנאי הפיקוח הנוספים.
זבולון אורלב
איך זה שאנחנו מצליחים להפתיע את ראש העיר שהוא לא יודע על זה?
יהודה פינסקי
בשיחתי אתמול עם המנכ"ל, הבנתי שראש העיר יודע. אני מתנצל בשם המשרד.
אילן הררי
אתמול הודיע לי מנכ"ל משרד החינוך שהוא שולח את המשטרה, אבל הכול יכול להיות במזרח התיכון.
טלב אלסאנע
צריך לשלוח את המשטרה לתחנות הסמים ולא לבית ספר.
זבולון אורלב
אין מחלוקת שב-20.10.2009 נחתם כדת וכדין צו סגירה.
בתקנון הכנסת יש סעיף שנקרא
בקשה לדיון מהיר. יש זכות לחבר כנסת להגיש בקשה לנשיאות לדיון מהיר. נשיאות הכנסת יושבת אחת לשבוע ביום שני ב-12:00 ומאשרת או לא מאשרת בקשות של חברי כנסת. היא יכולה לאשר רק בקשה אחת לוועדה אחת. כלומר, ועדת החינוך תקבל רק בקשה אחת לדיון מהיר ויש הרבה בקשות. זה בעצם לא משאיר שיקול דעת בידי יושב ראש הוועדה האם לקיים או לא לקיים דיון. ברגע שנשיאות הכנסת אישרה, היא חייבת לקיים דיון.

נשיאות הכנסת אישרה, כמדומני, לפני 5 או 6 שבועות, בקשה לדיון מהיר של חבר הכנסת טלב אלסאנע על בית הספר “אלעולא”. משהגיע הבקשה לצוות הוועדה, הודענו למשרד החינוך שהדיון עומד להתקיים. משרד החינוך פנה אלינו ואמר שזה תלוי ועומד בפני ועדת ערר כי בית הספר הגיש בקשה לוועדת ערר. בשל כך אנחנו מנועים מלדון כיוון שזה תלוי ועומד ושעלינו להמתין לקבלת ההחלטה.

רק שתדע, שלמרות שכתוב כאן שהנושא הוא חינוך על יסודי למגזר הערבי בלוד, זה לא הנושא אותו אישרה נשיאות הכנסות. אני טוב לב עם טלב אלסאנע. הוא תפס אותי ברגע לא מתאים. אמרתי לו שהוא ממתין 6 שבועות ורוצה לקיים דיון, אז אנחנו מקיימים. החלטנו לקיים את הדיון כיוון שהובא לידיעתנו שהפרשה הזאת תמה ובאה על סיומה.
אני רק מייעץ לך, מר פינסקי, מאחר ואני מכיר את עבודתך שנים רבות, אתה עובד מאוד מסודר, צריכים לעשות בדיקה איך זה קורה שאתה מגיע לוועדה ופתאום – תקבל על עצמך וגם אם תוכל, תדווח לראש העיר מה קרה.
אולי מנהלת אגף החינוך קיבלה הודעה?
ציונה כסיף
ממש לא.
היו"ר זבולון אורלב
אולי הודיעו למחוז?
ציונה כסיף
ממש לא.
היו"ר זבולון אורלב
אני יודע שמשרד החינוך זאת רכבת ארוכה. לפעמים מהקרון הראשון עד הקרון האחרון לוקח זמן, אבל זה לא תירוץ. תעשו בדיקה. בעליל זה נראה בלתי תקין.
טלב אלסאנע
השנה היא לקראת סופה.
היו"ר זבולון אורלב
האישור הוא רק לתש"ע ולקראת תשע"א בודקים אתכם.
טלב אלסאנע
אני הבנתי שאתה ביקרת בבית הספר הזה.
אילן הררי
בהחלט.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת הערר לא צריכה לשנות את דעתו של ראש העיר.
טלב אלסאנע
בוודאי שלא.
היו"ר זבולון אורלב
ההחלטה השתנתה, הדעות לא השתנו.
אילן הררי
אדוני היושב ראש, אתה מכיר שהם נותנים אישור לשנה ואחרי שנה לא יהיה אישור? יש דבר כזה במדינת ישראל?
היו"ר זבולון אורלב
האישור הוא לתש"ע ואמר פה מנהל האגף בצורה ברורה שבית הספר עובר בדיקה כמו בית ספר חדש, על פי התקנות החדשות. אגב, בתקנות החדשות יש משקל יותר גדול לעמדת הרשות המקומית. זה חלק מהשינוי של תקנות אישור מוכרים שאינם רשמיים. זה משקל גדול יותר. על-פי התקנות הישנות בעצם לא היה משקל לרשות המקומית.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, ברשותך. יש הרבה בעיות במערכת החינוך בלוד. אנחנו לא רוצים להתמקד בנושא הזה. יש בעיות גם ביסודי, גם בחטיבות הביניים וגם בתיכונים.
היו"ר זבולון אורלב
טלב, יש גם עניינים פרוצדוראליים. אנחנו מחויבים, בעקבות הדיון הזה, להניח נייר על שולחן הכנסת.
טלב אלסאנע
אז אנחנו ניקח את ההצהרה שלו בנושא.
היו"ר זבולון אורלב
לכן הייתי צריך שתהיה פה הצהרה ועמדה ברורה וזה מה שנדווח למליאה.
מר פינסקי, אתה רוצה להתייחס לסוגיה של החינוך העל יסודי במגזר הערבי בלוד?
יהודה פינסקי
אין לי כאן נתונים.
היו"ר זבולון אורלב
ראש העיר, בבקשה.
אילן הררי
תשמע, אדוני היושב ראש, אני פשוט מתבייש ממה שאני שומע. מפאת כבודכם, אפילו לבשתי בגדי אלף היום.
היו"ר זבולון אורלב
מה אתה רוצה ממני?
אילן הררי
אני מתבייש ממה שקורה. מזמינים אותנו אתמול לדיון אלף, אנחנו מבטלים את הכול ובאים מפאת כבודכם. הדיון הוא בכלל על משהו אחר ואני עכשיו שומע על דברים אחרים.
יש לי מכתב ממר פינסקי היקר על סגירת בית הספר. יש לנו צו סגירה ממנכ"ל משרד החינוך, שדיברתי איתו שלשלום רק כדי לוודא שאני בסדר. אמנם היה פורים אבל דיברתי איתו. הוא אמר לי: אילן היקר - הבנתי שאסור לי לפעול בעקבות המכתב של צו הסגירה אלא רק לפנות למשרד החינוך, למדתי את זה. הוא אמר לי: אני שולח את משטרת ישראל כדי לסגור את בית הספר הזה.
עכשיו אני אגיד למה, כי אני לא נגד החינוך. אני שמח על הדיון כי אם אלה כל בעיות החינוך בעיר לוד, אני מאחל את זה למאה השנים הקרובות. רשמתי: אולם ספורט, מזכירה, חטיבת ביניים. אם זה כל בעיות העיר לוד בנושא החינוך, אני מצדיע לחברים ומצדיע למערכת החינוך.

אני מכיר את כל הנוכחים ואנחנו נפגשים הרבה בכמה כובעים. בדיון הקודם הוזמנת, תוך יומיים הגעת וראית מערכת חינוך טובה בלוד.
היו"ר זבולון אורלב
הבעיות נפתרו.
אילן הררי
נכון אבל לא הכול. היה פה דיון, קצת צעקות. הזמנתי אותך והגעת תוך 48 שעות. סיירת, התרשמת ואתה מוזמן כבר עכשיו. אני נמצא בלוד כל יום.

גם הם יגידו לך שבתש"ע, בערך אחרי 30 שנה, אנחנו פתחנו בלוד שני בתי ספר חדשים למגזר הערבי. אחד בית ספר אחד יסודי ואחד תיכון.
קריאה
בתוך בית ספר אחד.
טלב אלסאנע
אם יש דברים טובים אנחנו רוצים לשמוע.
אילן הררי
זה קרה בפעם הראשונה. אני התחייבתי לעיסא, לפני שנה וחצי שבתש"ע יהיה בית ספר יסודי בלוד. גם הוא לא האמין, חוץ ממני ופתחנו. פתחנו גם בית ספר תיכון. בתשס"ט התחייבתי לעיסא שיהיה בית ספר יסודי בתש"ע ואכן זה קרה. בצניעות אני אומר לך, 20 שנה לא פתחו בית ספר ערבי חדש בלוד. כיוון שחרטנו על הדגל שלנו שילדי לוד לומדים בלוד, אז פתחנו בפעם הראשונה גם בית ספר תיכון.
פעם היה איגוד ערים לחינוך רמלה-לוד. בתוקף תפקידי הייתי יושב הראש שלו. משרד הפנים סגר את איגוד ערים. אז בית הספר התיכון הערבי רמלה לוד עבר לרמלה. זאת היתה החלטת משרד הפנים. באותו יום החלטתי שילדי לוד ילמדו בלוד ולא בשום מקום אחר, בלי להעליב עיר אחרת. למרות שאף אחד לא האמין, פתחנו בת ספר תיכון חדש בלוד. בימים אלה אנחנו עובדים על בניית בית ספר תיכון ערבי. בניין ומוסד חדש לגמרי שיהיה מוכן בתשע"ב הוא יהיה מוכן. זה בשלב האישורים האחרונים. יש כבר תקציב יש כבר הכול. בתשע"ב, אני אזמין אותך.
היו"ר זבולון אורלב
יש הקצאת קרקע?
אילן הררי
יש הקצאת קרקע, יש הכול.
היו"ר זבולון אורלב
יש אישור פרוגראמה של משרד החינוך?
ציונה כסיף
יש. ועדת ההיגוי מתכנסת בתחילת מרץ לתת אישור סופי.
אילן הררי
יש שטח, יש כסף.
היו"ר זבולון אורלב
כמה כיתות כוללת הפרוגראמה?
ציונה כסיף
30 כיתות, ב-5 שלבים.
אילן הררי
זאת פעם ראשונה שבלוד יהיה בית ספר תיכון ערבי חדש. אנחנו הגדרנו לעצמנו שני יעדים. ילדי לוד לומדים בלוד - - -
היו"ר זבולון אורלב
כשאתה אומר את זה פה, זה יותר מחייב.
אילן הררי
בארבע עיניים הם יגידו לך שמה שאני אומר גם קורה. אחר-כך אפשר להתווכח על המשכורת של המזכירה, שכולם צודקים. רק אם היו מעבירים לנו את הכסף למזכירה מאיפה שצריך, גם היא היתה מקבלת משכורת. היא תקבל משכורת.
היו"ר זבולון אורלב
מאיפה צריכים להעביר את המשכורת?
אילן הררי
בין משרד החינוך לבינינו יש כמה פערים כי זה בית ספר חדש. זה ייפתר היום. אגב, דיברתי עם המנהלת שלה היום בבוקר, בלי קשר לדיון הזה. בלי קשר לדיון הזה, אני מנהלת בית הספר היינו בסיור ביום ראשון בכפר קאסם כדי לראות איך עושים תיכון טוב למגזר הערבי. הלכתי ללמוד בכפר קאסם.
אדוני היושב ראש, אם כל בעיות לוד במגזר הערבי זה 4 בעיות, אני מאחל את זה ל-4 השנים הקרובות. כל מה שאני התחייבתי למנהלים ולוועד ההורים, שחלקם נמצא פה, קורה וקרה.

אתה יודע מה עשינו בתשס"ט? פניתי את אגף החינוך ובבניין שלה פתחתי בית ספר ערבי. אם זה היה קורה בעיר אחרת, היו מבקשים להדיח את ראש העיר. לקחתי את המבנה של אגף החינוך שפעם היה בית ספר, בתיאום עם מר צרפתי ובתיאום עם מר סולי נתן ויישמנו את זה לשני בתי ספר.
עכשיו אנחנו נערכים לתשע"א.
היו"ר זבולון אורלב
הפרוגראמה שאתם הולכים לבנות זה גם ליסודי?
אילן הררי
זה תיכון שש שנתי.
טלב אלסאנע
יש בעיה של מבנים יבילים בבתי הספר היסודיים?
היו"ר זבולון אורלב
יש הקצאת קרקע ואישור פרוגראמה ליסודי?
אילן הררי
היסודי לא צריך. ליסודי יש מספיק בתי ספר ומספיק מבנים ואין שום בעיה.


אני רוצה להגיד משהו על התיכון.
טלב אלסאנע
אולי תתייחס לעניין המבנים היבילים.
אילן הררי
בתשע"א, אנחנו נצטרך, כמו בהרבה בתי ספר אחרים, לדאוג ליבילים. יש לנו עוד 6 חודשים עד שתע"א ואנחנו ניערך כמו שצריך.
היו"ר זבולון אורלב
רק הערה אחת לחבר הכנסת טלב אלסאנע. יגיד לך חבר הכנסת מסעוד גנאים, שהוא משתתף קבוע בוועדות, שכמה וכמה פעמים אגף הבינוי דיווח לנו שסוגיית היבילים מוכרעת רק בחודשים יוני יולי מפני שהמשרד משתדל לצמצם ככל האפשר כי יש כאן השקעה של כ-100,000 שקל של המשרד ועוד 100,000 שקל של הרשות המקומית, שבסופו של דבר יורדים לטמיון. לכן הם מעדיפים תמיד לקדם פיתרונות קבע. לדעתי הם לא יקבלו תשובה ממשרד החינוך לפני חודש יוני.
אילן הררי
ברשותך, אנחנו כרגע במהלך מול משרד החינוך. מר גנדי ויגאל צרפתי בקשר איתנו כל יום. רחל היא המחליפה של גנדי. תאמין לנו, אנחנו מכירים את כולם. רחל החליפה את גנדי בירושלים. אנחנו מתואמים עם משרד החינוך.

אני רוצה לומר משפט לגבי בית הספר התיכון. אני לא נגד אף אחד. אני לא מוכן לזה, אנחנו מדינת חוק. מה שקרה זה לא תקין. רק בגלל שזה המשכן אני לא אומר יותר.


אנחנו פתחנו בית ספר תיכון חדש למגזר הערבי ואף אחד לא האמין. החברים האלה המכובדים היו אצלי לפני פתיחת שנת הלימודים. הם ביקשו ממני לפתוח בית ספר נוסף. אמרתי להם שאין אישור. הם פתחו את בית ספר “אלעולא”. הלכתי למשרד החינוך, לשר ולמנכ"ל, אמרו לי שאני צודק והוציאו צו סגירה לבית הספר הזה.

מה קורה? פתחו בית ספר בלי ידיעתנו. לצערי הרב משכו משם את התלמידים הטובים ובית הספר שפתחתי עם משרד החינוך נשאר לליגה גימל. אני לא מוכן לבית הספר הזה. אני אומר לך, זה יגיע היום לשר החינוך. אני איש חוק, מה שיגידו לי לעשות אני אעשה.
היו"ר זבולון אורלב
אני שוב אומר לך. יש פרוצדורה, כפי שהודיע מנהל האגף, לאישור רישיון לתשע"א ובמסגרת התקנות החדשות הרשות המקומית תוכל להשמיע את דעתה ולכן אין מקום שאנחנו נבקר או נפקח על תהליך שעדיין לא התקיים. לכן אני לא יכול אפילו להתייחס לתהליך.
אילן הררי
אבל אני לא יודע איך התקיים תהליך של רישיון בלי שאני יודע.
היו"ר זבולון אורלב
לצערי, במסגרת התקנות הקיימות זה אפשרי גם אפשרי. זאת המציאות ולכן התקנות תוקנו. התברר שנפתחו מוכרים שאינם רשמיים למכביר והתברר שהרשויות המקומיות היו מחוץ ל"לופ" ולכן חלק מהתקנות לחזק את החינוך הרשמי ולצמצם את החינוך הפרטי, היה שינוי התקנות. לדעתי תרגיש את זה היטב באישור החדש.
אילן הררי
שיתוף הפעולה של עיריית לוד עם משרד החינוך הוא מדהים. אני לא אומר את זה פה כדי שמישהו ירגיש טוב. אני אומר את זה לך ואני אומר את זה גם לידידי איתו נפגשתי פה לראשונה. שיתוף הפעולה בינינו לבין משרד החינוך הוא מדהים. אבל מה שקרה בדבר הזה, אני אומר לך, זה צריך ועדת חקירה. אני אומר לך, אני אדרוש משר החינוך. אנחנו אנשים, שמה שמשרד החינוך אומר לנו, אנחנו מצדיעים ועושים.


מה שקרה הפעם, אני אדרוש משר החינוך שיבדוק את זה ושייתן לי תשובה.
היו"ר זבולון אורלב
אני רואה שיש מלווה חינוכי, אלי בן אליעזר, שהיה בכיר מאוד במערכת החינוך. הוא בוודאי יכול לפתור לך את התעלומה מה קרה ואיך קרה.


מר זיאד אבו גאנם, בבקשה.
זיאד אבו גאנם
אני גם פעיל ציבור בעיר לוד ואני היועץ המשפטי של בית הספר “אלעולא” וגם של חלק מוועדי ההורים.
רציתי לציין מספר משפטים. מי ששומע את כבוד ראש העיר ואנחנו מכבדים אותו ואנחנו כל הזמן בקשר איתו, הגיע למסקנה שהחינוך בעיר לוד הוא מדהים ואין בעיות ואין שום צורך בשיפור מסוים.

רציתי לציין, אלה נתונים שאני שם על השולחן. בעיר לוד מספר התושבים הערבים הוא יותר מ-25,000. בכל השנים עד לאחרונה לא היה בית ספר תיכון בעיר לוד ליותר מ-25,000 תושבים. הייתי שמח אם ראש העיר היה מזכיר שיש היום מאות תלמידים שלומדים מחוץ לעיר לוד. בית הספר, שכבוד ראש העיר מדבר שהוא פתח ושזה פותר את הבעיה של החינוך בעיר לוד, כשמדובר בכיתות י' בלבד, שזה במבנה זמני. אפילו בשנה הבאה לא יהיה שם מקום לתלמידים שבכיתות ט' ויצטרכו לשים שם קרוואנים או מבנים יבילים על מנת לקלוט אותם. הטענה שאומרת שבית הספר שנפתח משפיע על בית הספר הקיים, אינה נכונה. אילו ראש העיר היה עושה בדיקה קטנה, אפילו כל התלמידים שפוקדים את בית הספר “אלעולא”, 80% מהתלמידים שבאו מקרב התלמידים שלמדו מחוץ לעיר לוד. זה נתון שאפשר לבדוק אותו.
ציונה כסיף
זה לא נכון.
היו"ר זבולון אורלב
תעשו את הויכוח הזה בעירייה.
זיאד אבו גאנם
גם אם יפתחו עוד שני בתי ספר תיכונים או שלושה בתי ספר תיכוניים, זה לא יספיק כי מאות תלמידים עדיין לומדים מחוץ לעיר לוד.

אמנם העניין כבר הוכרע משפטית, אבל אני חייב להשיב לראש העיר בשני משפטים. הדיון הראשון שהיה בלשכת ראש העיר היה עם צוות בית הספר והיה ידוע לראש העיר. בישיבה נכח גם המנכ"ל. הסיכום היה שאם נשיג את כל האישורים, תבואו אלינו. במהלך השנה כבוד ראש העיר ביקר בבית הספר, נתן את ברכתו ואמר שחשוב שזה יהיה תחת פיקוח של שר החינוך. אחרי זה היינו בלשכת שר החינוך והעוזר של שר החינוך דיבר עם ראש העיר טלפונית. אני שמעתי את השיחה. הוא נתן לו את ברכת הדרך אמר לו שהם מסכימים ושיהיה בהצלחה.

רציתי להגיד שבית הספר הזה לא קם באפלה. בית הספר הזה בא לתת מענה למצוקה קשה ביותר של אותם תלמידים שמאות מהם לומדים מחוץ לעיר לוד. בית הספר הזה, כפי שדורש גם כבוד ראש העיר, יהיה בפיקוח מלא של משרד החינוך. אין לנו שום בעיה בעניין הזה. את הדבר הזה אמרתי בישיבות עם ראש העיר. היו לנו הרבה ישיבות ואמרנו שהעניין הזה - - -
היו"ר זבולון אורלב
של מי הבעלות על בית הספר?
זיאד אבו גאנם
זאת עמותה.
מסעוד גנאים
זה בית ספר סלקטיבי שלוקח את המצטיינים או זה כללי?
זיאד אבו גאנם
בכלל לא. בדרך לכאן שוחחתי גם עם החברים שלי וקיבלתי כמה נתונים. יש 30 תלמידים שבכלל לא יודעים לקרוא ולכתוב. אילו היה בית הספר הזה סלקטיבי ובוחר תלמידים, היו נמצאים תלמידים כאלה? חבל שהטענות האלה נטענות.

אנחנו אומרים גם עכשיו, בית הספר יהיה תחת הפיקוח של מחלקת החינוך בעירית לוד. אנחנו מנסים יד ביד עם ראש העיר ועם הצוות. אנחנו תמכנו בבית הספר שהקימה העירייה. מר אילן, אם תרשה לי אני אפנה אליך. אנחנו נשים יד ביד ונקדם את החינוך. בית הספר הזה יפתור במקצת את הבעיות של העיר לוד ואתה תצטרך לפתוח עוד מספר בתי ספר על מנת לפתור את כל הבעיה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
ציונה כסיף, ראש מנהל החינוך בעירית לוד.
ציונה כסיף
קודם כל אני מבקשת לציין שגיבובי מילים לא פותרים שום דבר.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי בקשה, גברת כסיף.
טלב אלסאנע
זה לא גיבובי מילים, יש בעיות.
היו"ר זבולון אורלב
תשאיר לי את העבודה.


יש לי בקשה אליך. אנחנו בוועדת החינוך והתרבות. אנחנו לא נוהגים להשתמש בשפה הזאת. אני מבקש שתחזרי בך.
ציונה כסיף
אני מתנצלת, אני חוזרת בי.


אני רוצה לומר שבעיר לוד יש 300 תלמידים. בבית ספר תיכון שלנו בעיר יש 180 תלמידים ו-120 תלמידים נמצאים אצלכם ב"אלעולא" וב"סן ג’ורג’". אלה הם הנתונים. לא מאות תלמידים לומדים מחוץ לעיר, גם זה נתון לא נכון.
היו"ר זבולון אורלב
האם יש נתונים כמה תלמידים לומדים מחוץ לעיר?
ציונה כסיף
הנתונים שבדינו הם כאלה. בבית ספר תיכון רמלה-לוד לומדים 60 תלמידים ויש עוד מספר מצומצם של תלמידים שלומד ביפו. אני מדברת על לא יותר מ-10 תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
זה קל מאוד לדעת. הרי התלמידים האלה סיימו את בית הספר היסודי. את יכולה ללכת שנים אחורה, לראות כמה תלמידים היו בשכבת כיתות ו' ולדעת. אתם מחויבים לעשות את זה על-פי חוק חינוך חובה.
ציונה כסיף
יש לנו נתונים.
היו"ר זבולון אורלב
אני שואל שוב. על פי הנתונים, רק 60 משכבת הגיל לומדים מחוץ לעיר?
טלב אלסאנע
כמה תלמידים יש בבתי ספר יסודיים?
ציונה כסיף
יש לי פה נתון, אני יכולה לתת לך נתון מספרי מדויק. יש 2,747 תלמידים בעיר לוד. בכיתה ו' יש 421 תלמידים בכל בתי היסודיים.
היו"ר זבולון אורלב
בכל בתי הספר היסודיים בעיר יש 421 תלמידים בשכבה?
ציונה כסיף
כן.
היו"ר זבולון אורלב
ובכיתות ט' את אומרת שיש 300 תלמידים ועוד 60 תלמידים זה 360 תלמידים. אנחנו מתקרבים ל-400 וזה מספר סביר.
ציונה כסיף
נכון.

אני רוצה לומר כמה דברים. אנחנו שמנו לנגד עינינו את העניין שיהיה בית ספר תיכון חזק ומבוסס. אנחנו עושים מהלכים בלתי פוסקים כדי שזה יקרה. בשבוע שעבר נפגשנו עם גרשון כהן לבדוק מגמות, גם לעמלני, כדי לתת מענה לאותם ילדים - - -
היו"ר זבולון אורלב
גרשון כהן הוא ממנהל הטכנולוגיה במשרד החינוך.
ציונה כסיף
מצד שני, גם לתת מענה לתלמידים המצוינים. ממש בימים אלה קיבלנו אישור לפתוח שתי כיתות אתג"ר ואנחנו מוציאים את זה מייד לפועל.

תכנית "חממה" נכנסה - - -
היו"ר זבולון אורלב
יש שיתוף של ההורים בעניין הזה?
ציונה כסיף
כן. יש לנו ועד הורים מאוד חזק בתוך בית הספר. עובדים איתו יד ביד בצמוד.
היו"ר זבולון אורלב
מה עמדת ועד ההורים בעניין בית ספר "אלעולא" כי הרי לטענתכם בית הספר "אלעולא" מושך את התלמידים החזקים?
ציונה כסיף
בית ספר "אלעולא" ובית ספר נוסף, "סן ג’ורג’", אכן מושכים את התלמידים החזקים שלנו. מטבע הדברים, גם תלמידים שיכולים לשלם את התשלומים החודשיים כי מדובר פה בבתי ספר פרטיים. הקורלציה היא ברורה. למרות הכל ועל אף הכול אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי לבסס את מעמדו של בית הספר.
היו"ר זבולון אורלב
למען הסדר, חבר הכנסת טלב אלסאנע, אנחנו לא נוכל להתערב בתהליך של האישור אלא לאחר שמשרד החינוך יקבל החלטה. צריך לכבד את התהליך שבו כל אחד מהצדדים יכול להשמיע את דעתו. היה ותתקבל החלטה על ידי משרד החינוך, כל אחד יוכל לבקש לקיים דיון.
אילן הררי
אדוני היושב ראש, הבניין לא חוקי. אני מבקש שיהיה רשום בפרוטוקול, שמבנה הבטון שבו פתחו את בית הספר אינו חוקי.
זיאד אבו גאנם
יש לי פרוטוקול שאתה ביקשת לשכור את המבנה ולפתוח בו בית ספר. הנה הפרוטוקול, אתה ביקשת.
היו"ר זבולון אורלב
הבקשה שלך התקבלה וההודעה שלך נרשמה.
זיאד אבו גאנם
אתה ביקשת לשכור אותו ולפתוח בו בית ספר.
היו"ר זבולון אורלב
מר זיאד, אני קורא לך לסדר פעם שנייה. בפעם השלישית יוצאים החוצה.
טלב אלסאנע
זה מצער מאוד. זה הילדים שלהם. אתה לא יכול להפקיע את האחריות של ההורים כלפי הילדים שלהם. אתה משמיע עמדה באופן שיטתי, מתחילת הדיון נגד ונגד כאשר רק בעוד שנתיים תיתן מענה. למה לפני 20 שנה לא נתתם מענה?


אנחנו שמענו אותך, מכבדים את הדעה שלך אבל קצת להירגע. לא יכול להיות שאיכפת לך יותר ממשרד החינוך בעניין הזה של מערכת החינוך. יש את ההורים, את משרד החינוך. גם העירייה שותפה לעניין אבל אתה לא יכול לבטל את כל האחרים.
היו"ר זבולון אורלב
מר אלי בן אליעזר, המלווה החינוכי של העירייה.
אלי בן אליעזר
משרד החינוך משקיע בעיר הזאת בשנים האחרונות משאבים רבים בתחום הפדגוגיה. ההשקעה היא בשקיפות מלאה ובשוויון מלא עם כל תלמידי העיר. כל תכנית שקיימת, הזנה, קר"ב, מועצת נוער, תגבורים, שיפוצים, כל הפעילות הזאת מול משרד החינוך מתחלקת באופן שווה בין כל בתי הספר בעיר הזאת, כולל פרויקטים מיוחדים כדי לתגבר את ההצלחה בבחינות הבגרות ובמיצב ובביעור הבערות, שאתם צודקים שיש בעיה כזאת. יש השקעה רבה של משרד החינוך בכל מגזרי העיר.
מסעוד גנאים
אני מברך על כל מה שאומרת העיריה, ועל מה שהיא משקיעה בחינוך. יש הרבה ראשי עיריות שלא אוהבים את העניין של ההפרטה ולא רוצים שמערכת החינוך תצא מהשליטה שלהם.
אני חושב שצריך גישה אחרת. היום יש בעיה בלוד. למה לא לשתף פעולה? למה להרגיש כאילו בית ספר כזה הוא מתחרה? בית הספר הוא לא סלקטיבי. אולי אני הייתי מבין אותך אם הם היו לוקחים את הילדים המצטיינים מבית הספר הרשמי ונשארים שם הבינוניים ולמטה. אבל כאשר בית ספר כזה עוזר לך לפתור את בעיית החינוך בלוד, בעיית ילדי לוד, למה לא לשתף פעולה? למה ללכת בניגוח ובקונפליקט? לשלב ידיים, לשתף פעולה, ותהיו ביחד למען הקהילה ולמען תושבי לוד. תודה.
אילן הררי
חבר הכנסת טלב אלסאנע אמר עלי מספר דברים ואני חייב להשיב. אלף, זאת פעם ראשונה שאנחנו נפגשים, ברוך הבא, שלום.

שיתוף הפעולה בין ועד ההורים בלוד לבין העירייה הוא מצוין. יש פה יושב ראש ועד הורים אחד, יש לו את הטלפון האישי שלי. יש פה יושב ראש ועד הורים לשעבר ויש לו את הטלפון האישי שלי. שיתוף הפעולה הוא מצוין. אין יום, אין פעם שיושב ראש ועד הורים מרים טלפון ואין פיתרון ואין התייחסות.

בניגוד למה שאמר כבוד חבר הכנסת, אני ולא לפניי, בעזרת הצוות שלי, פתחנו השנה למגזר הערבי שני בתי ספר. אני לא מקבל את העניין הזה שאנחנו לא בעד. בוועדה לתכנון ובניה שעירית לוד מקיימת, שאני היושב ראש שלה, הנושא הזה הוצג לפני הרבה זמן וועדת התכנון והבנייה של עירית לוד לא אישרה את הבניין לבית ספר, לפני שבכלל חלמנו שיהיה שם בית ספר.
אלי חכם
אני נציג הסתדרות המורים. אני אומר שהמורים בעיר עושים עבודת קודש בחינוך. לדעתי יש בעיה בעיר לוד שתמיד כאשר מדברים על חינוך קושרים את זה עם הסמים. חברים, זה יוצר מצב לא טוב לעיר. נושא הסמים הוא מישור אחד וחינוך הוא במישור אחר. כאשר מדברים על שניהם יחד באותו מישור, הדימוי השלילי תמיד רודף אחרינו.


אני מקווה שהרשות עם משרד החינוך יעשו את המקסימום כדי שהחינוך הממלכתי הציבורי ייתן מענה כך שלא יהיה צורך בהפרטה.
איברהים אבו סלוב
בקשר לאולם ספורט, 12 שנה זה שרוף. כל לילה מתקיים שם מטווח יריות, נרקומנים, שבכ"ים. פעמיים היה תקציב לאולם הזה שהוא נמצא בתוך בית הספר. הילדים רואים את הכול. פעמיים היה תקציב והתקציב הלך.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה.


חברים, אני רוצה לסכם את הישיבה.
אילן הררי
אדוני, יש כבר קבלן זוכה לטפל בעניין.
היו"ר זבולון אורלב
רשמנו לפנינו שיש קבלן זוכה.

קודם כל, העילה הפורמאלית של הישיבה הוועדה רשמה לפניה את הודעת נציג משרד החינוך לפיה – ועדת ערר או המנכ"ל החליטו?
יהודה פינסקי
זה בסיכום עם ועדת הערר לבטל.
היו"ר זבולון אורלב
- - לפיה מנכ"ל משרד החינוך הודיע לוועדת הערר על החלטתו לבטל צו הסגירה לבית ספר "אלעולא" לשנת הלימודים תש"ע בלבד. לקראת שנת הלימודים תשע"א יתקיים תהליך מחודש של בקשה לאישור לרישיון על-פי התקנות החדשות.

הוועדה רשמה לפניה את מחאת ראש העיר, המתנגד לביטול צו הסגירה, בין היתר בשל הטענה כי המבנה שבו שוכן בית הספר הוא מבנה בלתי חוקי.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, יש תשובה לזה, לא ניכנס לסוגיה הזאת. בוא נתמקד בצד החיובי.
היו"ר זבולון אורלב
לטענת נציג הבעלות, אין בעיה של חוקיות המבנה.
זיאד אבו גאנם
העירייה ביקשה לשכור את המבנה.
היו"ר זבולון אורלב
תפסיק כבר, קראתי לך פעמיים לסדר. אתה רוצה לצאת החוצה? בחיים לא הוצאתי נציג ערבי מוועדה, רק יהודים הוצאתי.
זיאד אבו גאנם
אני לא אהיה הראשון.
היו"ר זבולון אורלב
אני עם ערבים מסתדר, עם היהודים אני לא מסתדר. עם הדתיים עוד יותר לא.
היו"ר זבולון אורלב
דבר שני. הוועדה רשמה לפניה את הודעת ראש העיר לפיה נפתחו שני בתי ספר למגזר הערבי בשנת הלימודים תש"ע, בית ספר יסודי ובית ספר על-יסודי. לדבריו, העירייה אישרה הקצאת קרקע וכן אמורה לקבל בסוף חודש זה אישור לפרוגראמה למבנה של 30 כיתות שייבנה בשלבים והאמור לתת מענה שכל תלמידי המגזר הערבי בלוד יוכלו ללמוד בבית ספר זה.
על-פי התכנון, בית הספר במבנה החדש ייפתח בשנת הלימודים תשע"ב. לקראת שנת הלימודים תשע"א הודיע ראש העיר כי הוא אחראי לתת פיתרונות כדי לאפשר לימודים סדירים לבית הספר התיכון הן באמצעות מבנים יבילים והן באמצעים אחרים.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 09:40)

קוד המקור של הנתונים