ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 23/02/2010

פניות ציבור בנושא הקמת מוקד שליטה ודיווח לאזרחים בדבר מצב התנועה בירושלים

פרוטוקול

 
PAGE
30
הוועדה לפניות הציבור
23.2.2010

הכנסת השמונה עשרה



נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 48

מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שלישי, ט' באדר תש"ע (23 בפברואר 2010), שעה 11:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא הקמת מוקד שליטה ודיווח לאזרחים בדבר מצב התנועה בירושלים
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – יו"ר

מרינה סולודקין
מוזמנים
דרור גנון


סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה

פקד שלמה חליו


מפקד שלוחת אגף תנועה, מוריה, המשרד לבטחון פנים

עו"ד אילנית שרבט גולדשטיין
ראש אגף חקיקה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים

אבי שמר

מנהל בטיחות אזור ירושלים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

טל שומר

מנהלת מנת"י – מרכז ניהול ותנועה, עיריית ירושלים

קובי ממליה

סגן מנהל אגף תושי"ה לתחבורה ציבורית ופרויקטים, עיריית ירושלים

ירון שקלר

נציב פניות ציבור ארצי, חברת "אגד"

יורם דאדי

מנהל משרד אגף שיווק, חברת "אגד"

ירון בן אהרון

נציבות פניות ציבור-ירושלים, חברת "אגד"
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ

פניות ציבור בנושא הקמת מוקד שליטה ודיווח לאזרחים בדבר מצב התנועה בירושלים
היו"ר אורי מקלב
שלום לכולם, כבוד חברת הכנסת מרינה סולודקין חברת הוועדה שנמצאת איתנו, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.


הדיון היום יתקיים באווירה חברית ואינטימית יותר. אנחנו רוצים לקחת נושא וללבן אותו ולמצוא את כל הדרכים כדי לשפר ולהגיע למצב חדש. יתכן שהוא נושא חדשני בארץ. בחרתי לדון בירושלים על אף שהנושא יכול להתאים גם לתל אביב, אבל ירושלים היא בכל אופן ירושלים ולא רק שהיא עיר הבירה והעיר הכי גדולה בישראל, ירושלים היא כפליים מתל אביב וחיפה ביחד, גם במספר התושבים וגם בשטח.

מעבר לזה, ירושלים היא העיר שמתיירים בה הכי הרבה ואין ספק בכך. היא עיר הכי מורכבת, היא עיר שהשימוש בתחבורה הציבורית בה הוא הכי גדול, אתם בוודאי יודעים שבירושלים משתמשים הכי הרבה בתחבורה ציבורית ובוודאי למרכז העיר, בעיר יש עומס על התחבורה הציבורית. זו עיר שיש בה הכי הרבה אירועים שמשיקים תמיד לנושא התחבורה, אינספור ביקורים ממלכתיים, יש בה את הכנסת, יש את משכן ראש הממשלה, יש בה הפגנות מכל הסוגים ומכל הגוונים שאין באף מקום. מתקיימים בה לאו דווקא הפגנות, מתקיימים אירועים כמו למשל חתונה של אדמו"ר שיכולה לגרום לשיבוש תנועה במקום מרכזי וזה קורה הרבה, כשמגיעים לאירועים כאלה עשרות אלפים, זה יכול להיות גם אירוע בר מצווה ליתומי מלחמה.

ניקח לדוגמה רק את ימי שני וחמישי באזור העיר העתיקה, אלו ימים שמקיימים בהם טקסי בר מצווה ומכל הארץ מגיעים אלפים ומיד מורגשים העומסים באזורים מסוימים. יש את החגים, החגים היהודיים, החגים הערביים כמו הרמדן ועוד חגים נוצריים אחרים. למשל אתמול התקיים מסע הלוויה של חבר כנסת שגרם לשיבוש בתנועה והשלכות על התנועה בכבישים היו במשך שעות.


בעיר אחרת גם אם האיש מיוחד, יש בית לוויות ומשם יוצא מסע ההלוויה וזה לא משפיע על עיר שלמה. אירוע כזה, מספיק כדי לשבש את התנועה.
מרינה סולודקין
הוא היה איש מיוחד. אני כבר 9 שנים בכנסת, הוא בכל פסח שלח ברכה. אף פעם לא ראיתי פנים לפנים, ראיתי אותו רק בטלוויזיה.
היו"ר אורי מקלב
אין לנו מספיק זמן כדי להרחיב על הדמות הזאת. הוא היה כמה חברי כנסת, כמה אישים יחד בגוף אחד. יותר מ- 75 שנה, כל כולו בעשייה למען הציבור.


הצטרף אלינו המבקר של המשרד לבטחון פנים.


אנחנו היינו בדברי הערכה לחבר הכנסת הרב מנחם פורוש זכרונו לברכה. מעבר למה שנאמר כאן עליו, יש הרבה מאוד בדברים המיוחדים שהיו רק בו. אגב בט"ו בשבט הוא הגיע לפה. הוא השתתף בהרבה אירועים שאנחנו לא היינו, הוא השתתף בכל. ב- 94 שנותיו ועל כסא גלגלים, הוא לא פספס שום אירוע, בכל פתיחת מושב של הכנסת, אדם שיש לו עשרות בני נינים הגיע וכיבד, אבל לא זה הנושא.


אין ספק שכל האנשים שיושבים פה אם אנשי מקצוע שנושא התחבורה הוא הנושא המרכזי בחייהם וזה המקצוע שלהם, בזה הם מתעסקים ובזה הם עובדים ימים ולילות כדי שהתחבורה תזרום. הנושא הוא לא לבנות גשרים וכבישים ומסופים, הנושא המרכזי הוא ניתן לעשות בעניין התחבורה כדי שאנשים יוכלו להגיע במהירות הכי גדולה, בקלות ובטיחות. זו מטרת העניין להגיע ליעד במהירות ובבטחה ככל האפשר. אנחנו מדברים על כך שהתנועה תהייה קלה, בלי קשיים ושתהייה בטוחה.


אין ספק שבירושלים יש תשתיות רחבות. בעשור האחרון נעשו שינויים דרמטיים בנושא של כבישים, מחלפים, מנהרות, גשרים, אין ספק שהגופים הכי מיומנים נמצאים בירושלים. משרד התחבורה משקיע הרבה בירושלים וגם בתחבורה הציבורית וגם בנושא של התשתיות וכבישים, הרשות הלאומית למניעת תאונות משקיעה בזה הרבה, בעיריית ירושלים יש את המחלקה הזאת שהיא מחלקה שבאמת משקיעה, מיומנת ונכונה לכל השינויים.
מרינה סולודקין
יש את הרכבת הקלה.
היו"ר אורי מקלב
נכון, והיא ממש לא קלה. גם מנת"י – מרכז ניהול תנועה בעיריית ירושלים שנמצאים לא רחוק מאיתנו. אני חושב שמבחינת המחשוב, הבקרה והשליטה שיש למרכז על רוב הצמתים והרמזורים בירושלים המחלקה הזאת עובדת מאוד מאוד יפה. משטרת התנועה - אינו דומה שוטר או קצין במשטרת התנועה בירושלים לקצין בכל מחוז אחר בארץ. אני זוכר שהגעתי בשנה מסוימת למירון, שאירועי ל"ג נחשב למבצע התחבורתי הגדול שיש במדינה, אני חושב שזה נקרא ה-מבצע של תחבורה, גם של התחבורה הציבורית, וגם הפרטית, אני מוכרח לומר שבשנה שהייתי שם אמרתי שאם משטרת התנועה של ירושלים לא הייתה שם זה לא היה מצליח כל כך. לא יעזור שום דבר אבל אתה יכול להיות שוטר תנועה בכל מחוז אחר אבל אם לא עברת את כור ההיתוך של ירושלים זו אופרה אחרת לגמרי. ה-מבצע הגדול הוא מבצע כמעט יום יומי בירושלים. "אגד" שהוא הגוף המוביל הגדול של התחבורה הציבורית בירושלים ללא ספק.


מטרתנו להגיע למשהו שלדעתי יקל מאוד שישפר וישדרג את נושא התחבורה בירושלים. היום אנחנו מוצאים שחלק מהעומסים של התנועה אלו הוויסותים בגלל דבר קטן שלפעמים אין לו הסבר, אנחנו יכולים לצאת בבוקר מהבית ולנסוע דרך כביש בגין, אי אפשר להבין, אתה מגיע מכביש 443, אתה מגיע ממנהרת ארזים ואתה מוצא את עצמך בפקק שאתה לא מבין למה, לפעמים זה יכול להיות רכב קטן שתקוע בצד וגורם לעומס תנועה גדול, והוא גורם למצב שהכביש לא מכיל את העומס.


סגירת ציר- מכל סיבה שציינו בין אם היא מתוכננת או שלא מתוכננת, ההשלכות הן עצומות גם אם זה בעקבות חפץ חשוד, אפילו אם זה בסטנדרט שקורה בכל מקום. אבל כמו שאמרנו האירועים מצטברים.


אני אומר כמסקנה, אם היינו מגיעים למצב שיהיה מרכז בקרה, למרכז שליטה או למקום שבו נוכל לקבל מידע מה קורה בירושלים ושהציבור ידע ראשית מהן האלטרנטיבות שלו.
שלומית אבינח
On Line
היו"ר אורי מקלב
כן. למשל, יש את כוכבית 955 או כוכבית 16 של גלי צה"ל שנותנת מידע על הכבישים. להקים מרכז כזה ייחודי רק לירושלים, מרכז שייתן מידע קודם כל לאנשים, כמו למשל: מידע לאדם שרוצה לצאת משכונת רמות בירושלים שיכול להחליט אם הוא נוסע דרך כביד גולדה מאיר – הר חוצבים, אם הוא מתכנן לנסוע דרך כביש בגין, שלפי המידע הוא ידעת להחליט אם הוא רוצה לנוסע דרך כביש 9 או שהוא ימצא דרכים אלטרנטיבות.

שהמידע על התחבורה הציבורית יתעדכן גם לפי זה כלומר קווים אלה ואלה לא נוסעים דרך רחוב שטראוס כרגיל והם נוסעים כעת דרך רחוב שמואל הנביא. מרכז שממנו מתחילים. למרכז הזה האנשים גם יוכלו למסור מידע ולדווח על מצב התנועה כמו שיש פקק או שהתרחשה תאונה במקום הזה והזה. גם משטרת תנועה מדווחת וגם חברת "אגד" מדווחת, עיריית ירושלים, כל הגופים המקצועיים מיד מדווחים.


אני רוצה לספר איך עלה לי הרעיון הזה, כשאני הייתי חבר מועצה בעיריית ירושלים ביקשתי להיות צרוב על הביפר שצרובים האנשים המקצועיים בעיריית ירושלים. גיליתי שאני מקבל מידע שהוא מידע זהב, "מנהרת ליפתא נסגרה", ידעתי שם המנהרה נסגרת גם בשעה 24:00 נוצרים פקקים, אז הבנתי שהמסלול שלי עובר במנהרה אני צריך למצוא לי ציר אחר. אתמול כשהייתה ההלוויה מישהו אמר לי שיש ציר פתוח וכדאי שאסע דרך המסלול הזה והזה. המידע הזה מקל על העומסים כי התנועה מנותבת לצירים פתוחים.

למשל האנשים שנכנסים בבוקר לירושלים בדרך לעבודה, להם יש שתי אפשרויות לכניסה לעיר או דרך גינות סחרוב או לנסוע דרך מנהרת הארזים. כששואלים את האנשים למה הם נוסעים בציר שבחרו הם לא יודעים להגיד, אבל אם ידעו שיש פקק הוא יבחרו בציר אחר. למשל שלומית אבינח שמגיע כל בוקר מחוץ לעיר אם היא תדע שיש פקק באחד הצירים היא תבחר בציר הפתוח. ירושלים היא לא עיר רק לירושלמים, חוץ מזה שהיא עיר מתויירת היא עיר שהפריפריה שלה גדלה וגדלה ומדי בוקר נכנסים אליה עשרות אלפים מהמערב, מהמזרח וגם מהדרום והצפון. כל הסיבות אלה מביאות אותי להצעה שלי.


אנחנו נשמע מיד את מרינה סולודקין בעניין ואת דעתכם. אני מניח שמנת"י - שמרכז ניהול תנועה בירושלים צריך להיות במרכז העניין בגלל שיש לו את יכולת המחשוב והוא גם רואה את הצמתים. מאז שנכנסה בי אזרחות טובה כשאני נוסע בכבישים, וכשאני נתקל בפקקים בכביש 1 אני מניח שהרמזור קצר או שהוא מקולקל, אני מיד מתקשר, מדווח ומברר, ולא עוברות כמה דקות והפקק משתחרר - עומס התנועה שלם שנוצר רק בגלל ששינו את קצב החלפת הרמזור מתפזר.


אני רוצה לומר לכם שהיית לי פגישה עם המנהל הכללי של משרד התחבורה, יעקב גנות, לגבי העבודות בלילה בכלל, נתתי לו דוגמה על נסיעה שלי לפני כמה חודשים במקום שבוצעו בו עבודות צומת, אמרתי לו שעשו טעות שהשאירו רק נתיב אחד כדי לעבור את הצומת ממערב למזרח, אמרתי לו ביצעתם את כל התיקונים בכל המסלולים בבת אחת, עבודה שהתבצעה דרך חברה חיצונית, אילו הייתם פורסים את העבודה לפרוסות יותר קטנות הייתם יכולים מאפשרים שני מסלולים פתוחים והעומס היה פחות כבד, אבל לא זה העניין, ואולי בקצת מחשבה אם הייתם מקצרים את הרמזורים שמובילים ממודיעין עילית וממודיעין, כי בחצות הלילה אין הרבה מכוניות שיוצאות ממודיעין עילית, והייתם מאריכים את הרמזור לתנועה ממערב למזרח הייתם מקטינים בחצי את העומס רק בפעולה אחת של רמזור, וזה בפעולה אחת קטנה. כל הלילה היו שם עומסי תנועה ובאמצעות פעולה אחת קטנה היה ניתן לחסוך את זה.


אני מבקש לשמוע את דעתכם איך ניתן לקדם ולבצע את הרעיון הזה. ומה דעתכם באופן מהותי לעניין.
מרינה סולודקין
אני בהחלט רואה רציונל במה שאתה מעלה. ירושלים כעיר בירה ועיר תיירותית בהחלט זקוקה למוקד הזה. אני לא בקיאה בתחבורה ואני סומכת על מה שאתה אומר. אני מבינה בתחום החברתי ואני אומרת שיש לזה מחיר כדי לתת שירות לאזרחים. אני חושבת שחייבים לעשות את זה אבל קודם לזכור בכמה כסף עולה העיכובים שנגרמים כתוצאה מהפקקים ועומסי התנועה. את זה צריך לזכור כדי שהמרכז יוכל לעבוד ביעילות ובנוחות גם מהשיקול הזה.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה. חברת הכנסת מרינה סולודקין אמרה באמת דבר מאוד חשוב, והוא כמה המדינה תרוויח מכך שרוב פקידיה שנתקעים היום בפקקים יגיעו בזמן. כמה כסף ייחסך אם הם יגיעו מוקדם יותר, אפילו אם מדובר בחצי שעה ופחות, למקום העבודה, כמה זה יחסוך מעבר לדברים האחרים שאותם מיותר לציין.



אנחנו נתחיל עם עיריית ירושלים.
קובי ממליה
אני אעדכן את הוועדה גם בשמו של דרור גנון ממשרד התחבורה והוא יוסיף אחר כך את ההיבטים שלו.


מנת"י, מרכז ניהול ותנועה בעיריית ירושלים, צפוי לעבור מהפכה במהלך השנתיים הקרובות. חלק מהליך מתבצע כבר היום כמו למשל שבקרת "אגד" יושבת במתנ"י, מה שהם קוראים אצלם ריכוז. נציג "אגד" נמצא איתנו כאן. למשל כשמתרחש אירוע במרכז ניהול ותנועה.
שלומית אבינח
למה אתה קורה אירוע? הכוונה לאירוע לא צפוי או מתוכנן?
קובי ממליה
כל אירוע בין אם הוא צפוי ובין אם הוא פתאומי. אירוע באשר הוא הוא אירוע, וזה יכול להיות מביקורו של נשיא ארצות הברית בישראל ועד לתאונה קטנה שצריך להוציא שוטר לשטח שיכוון תנועה, או כשיש הפגנה וצריך להודיע "לאגד" שיש רחוב סגור.


מנת"י – מרכז ניהול ותנועה כפי שהיום צפוי לשנות את פניו מקצה לקצה, וזה יתבטא בגודל. היום מרכז ניהול ותנועה שיושב על שטח של 400 מטר תוך שנתיים שלוש הוא ישב על 1,600 מטר. למרכז ניהול ותנועה יכנסו מספר פונקציות נוספות כמו בקרת חניונים, בעיקר על החניונים הפעילים במרכז העיר ובמרחב הפתוח הממשלתי, החניונים יחוברו למערכת הבקרה, האנשים ידעו על באיזה חניון יש מקום פנוי.

יכנסו פונקציות נוספות והפונקציה הרלוונטית לנושא הזה היא מרכז מידע עלהסקטור הציבורי. הסקטור הציבורי יוזן מהמידע שלנו והוא גם יוזן על ידי הזכיין של הרכבת הקלה מהמרכז הבקרה של הזכיין וגם ממרכז הבקרה של "אגד". אדם יוכל להתקשר לכוכבית 2800 או להתקשר למרכז הבקרה ולקבל מהם את כל הפרטים הרלוונטיים. הוא יוכל לברר למשל איפה קיימים עומסים ופקקים. לאינטרנט אדם יוכל להיכנס אחרי שיפתרו סוגיות בטיחות ואחרות, יקבל את כל מצלמות תנועה. כדי להקל על נגישות המידע העיר תרושת בשלטים המקושרים למרכז ניהול ותנועה.
שלומית אבינח
איך הנוסעים ידעו על כך?
קובי ממליה
אני לא רוצה להיכנס לזה כעת, טל שומר יפרט את העניין. מוקד השליטה והדיווח ובעיקר המידע שיינתן לציבור נמצא בהליך פיתוח והוא מתוקצב. אנחנו נמצאים בשלבי מכרז ובחודשים הקרובים נסיים את מפרט המרכז, זה הוא הליך תכנון. המכרז הוא "רב יועצי" וכולל יועצי אינסטלציה, יועצי ביוב, יועצי מערכות, ייעוץ בקרה, יועץ מצלמות ויעוץ ויועץ ועוד יועץ. הכוונה בסופו של דבר שמרכז ניהול ותנועה יהיה מרכז רב מערכתי ושישלוט בכל מה שזז בעיר בין אם זה חניונים, רמזורים, בעל יכולת שליטה על מרכז העיר, הרכבת הקלה, על אירועים בין המתוכננים ובין הבלתי צפויים על עומסי תנועה ועוד.


אנחנו גם כותבים נוהל, כדי למנוע את המצב הקיים היום בהתרחש אירוע בו אזרחים נאלצו להמתין בעומסים תנועה או בתחנות תחבורה ציבורית מבלי שידעו איזה כבישים סגורים - - -
אורי מקלב
האזרחים לא ידעו, הם היו ממתינים בתחנות מבלי לדעת שהכביש בכלל סגור.
קובי ממליה
היום יחד עם משרד התחבורה וחברת "אגד", אנחנו עובדים על תכנית שתאפשר לאזרח לדעת שאם כביש מסוים סגור מהי החלופה שלו גם בצירי תנועה וגם ובתחנות התחבורה הציבורית.
שלומית אבינח
כשאני נכנסת לכביש בגין, שיש שלט שמודיע למשל "שמנהרת ארזים סגורה", אדם שממתין בתחנת האוטובוס איך הוא ידע. יהיה שילוט בתחנת האוטובוס?
קובי ממליה
אני לא נכנס לפרטים.
היו"ר אורי מקלב
בשלב זה אנחנו מקבלים דיווח מה ידעו. על איך ידעו נגיע בהמשך.
קובי ממליה
ידעו.
היו"ר אורי מקלב
כעת יש לנו את החצי בשורה והיא שיהיה ניתן לדעת. אני מבין שהוא לא דיבר על כך שאנשים יוכלו להתקשר ולקבל.
קובי ממליה
העניין הזה חשוב ביותר כי בסופו של דבר הוא נוגע ברקמות הדקות של השירות לתושבים. לשמחתי הרבה משרד התחבורה ראה את בנושא הזה נושא חשוב, הוא תקצב אותו בתקציבים גדולים. למרכז הבקרה שיקום יש תקציב של כ- 20 מיליון שקל. המערכות והנוהל הזה יופעלו כדי האנשים ידעו שהיום התנועה זורמת בציר הזה או שהקו הזה אינו זמין והתחנה החלופית נמצאת ברחוב מסוים, זה יקל על ההתנהלות. בשלב זה אנחנו בודקים עם "אגד" איך זה יפעל ואולי זה יהיה באמצעות פקח או שוטר שיודיע, הטכניקה כבר תוסדר.
היו"ר אורי מקלב
לזה אנחנו רוצים להגיע, או שבאמצעות הטלפון הוא ידע שקו אוטובוס מסוים לא פועל כסדרו ושיתכנו שיבושים ועיכובים ואלו ואלו הן האלטרנטיבות. לנקודה הזאת אנחנו רוצים להגיע. ראשית אנחנו שמחים שהמערכת תאפשר לקבל את המידע. על איך זה יתבצע נגיע בהמשך.
קובי ממליה
עד הקמת המרכז צפויה לנו בירושלים תקופה מאוד לא קלה. אנחנו צפויים לקראת חודש אוגוסט למבחני ההרצה של הרכבת שיתרחשו במרכז העיר. בזמן המבחנים התחבורה הציבורית צפויה להיות משובשת מאוד, צפויה תקופה לא קלה. כרגע אנחנו עובדים על תכנית הסברה שמצד אחד תמחיש את העתיד שני תסביר לאזרחים שאנחנו מנסים לצמצם את הפגיעה למינימום, ולמה אנחנו נאלצים לפגוע בנוחות ובשגרת החיים במרוצת השנה הקרובה.
מרינה סולודקין
בקיץ יהיה פחות נזק?
היו"ר אורי מקלב
בחופש הגדול כולם מגיעים לירושלים. אני אגיד לך שחודש ספטמבר שהוא חודש החגים טוב יותר?
קובי ממליה
בירושלים יש לנו 120 ימים שהם לא שגרה. כלומר המועדים, שמחות ואלו 120 יום שיודעים עליהם מראש.
היו"ר אורי מקלב
שידועים מראש וזה לא כולל את הבלתי צפויים. הוא מדבר על חגים, חול המועד ועוד. כמה צעדות יש בירושלים שמשבשבות את השגרה? על איזה תקופה מדובר? זה נעשה בשלבים.
קובי ממליה
ביקשת לדעת מה לוח הזמנים של המכרז.
היו"ר אורי מקלב
מי אחראי לזה?
קובי ממליה
טל שומר מוביל את זה, העירייה ומשרד התחבורה שותפים לכך, אנחנו עושים את זה באמצעות העמותה שלנו "צוות תכנית אב לתחבורה". טל מעודכן הרבה יותר בעקבות הסיור מתחילת החודש, הצעות המחיר נסגרות ב- 20 בחודש, אני מניח שתוך חודשים ולקראת אמצע אפריל יהיה לנו צוות יועצים שיתחיל לעבוד. התכנון אמור להסתיים בסוף 2010 תחילת ביצוע העבודות בפועל יהיה בתחילת 2011. הפרויקט מתוקצב לשנת 2011.
היו"ר אורי מקלב
יתכן שישנם דברים שניתן לעשות קודם כדי שאת חלק מהדברים יהיה אפשר להפעיל תוך כדי, לא צריך שכל החניונים על האחרון יהיו ממוחשבים, יש דברים שאפשר להתחיל קודם. מיהו הגורם המקצועי שאחראי על זה?
קובי ממליה
הגורם המקצועי היא וועדת היגוי בראשותו של קובי בר טוב, עם נציגי משרד התחבורה, שותפים גם נציגי "אגד", המשטרה ונציגי משרד התחבורה כמובן.
היו"ר אורי מקלב
מאיפה אתם למדים, מחוץ לארץ? יש איזה מקום בארץ שניתן ללמוד ממנו?
קובי ממליה
אין תקדים בארץ. מנת"י בצורתו הנוכחית, הוא לדעתי המתקדם ביותר בארץ, ותקן אותי אם אתה יודע אחרת, דבר כזה אין בארץ. כאלה יש בעיקר בצרפת וגרמניה וגם קצת באוסטריה. ישנם מרכזי בקרה שהם רב תכליתיים וכוללים את כל הפונקציות האלה. בארץ אין עוד חיה כזאת.
אבי שמר
מה שמנת"י – מרכז ניהול ותנועה נותן היום יש גם בחיפה. הם פחות או יותר דומים.
היו"ר אורי מקלב
מצד שני בבקרת רמזורים תל אביב טובה ביותר.
טל שומר
שלום לכולם. במבחן היכולת למרכז יש גם את היכולת להגיב בזמן אמת על מערך התנועה בירושלים. בחלק נכבד מהפעילות היום יומית שלנו אנחנו עוסקים במערך הרמזורים. העיר מאוד דינמית, המצב לא נורמלי וזה רק הולך ומתעצם משנה לשנה. נוסיף על העומס השגרתי בעיר גם את האירועים, חתונות, הלוויות לא עלינו, פיגועים ועוד אירועים שאינם מקלים על העבודה.


המידע קיים כבר היום, מי שבמקר במרכז ניהול תנועה בירושלים, וכולם מוזמנים לבוא ולהתרשם במו בעיניהם. אנחנו פזורים במערך מצלמות ברחבי העיר והמערך הזה גדל משנה לשנה. היום במרב הצמתים המרכזים בירושלים יש מצלמות כך שאת רוב ההתרחשויות אנחנו רואים. צוין כאן שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל ואת השיתוף המבורך עם "אגד" ירושלים שהריכוז שלו יושב אצלנו קרוב לשנה, זה באמת שיתוף פעולה יוצא מהכלל.
היו"ר אורי מקלב
הריכוז יושב באופן קבוע או רק באירועים?
טל שומר
ריכוז קבוע.
היו"ר אורי מקלב
כלומר שוכרים את המקום.
טל שומר
תמורת סכום צנוע.
ירון בן אהרון
לזה אני קורה הכנסת אורחים.
טל שומר
ללא ספק, כשותפים.
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שהיה מועיל אם משטרת התנועה הייתה שם.
טל שומר
משטרת התנועה שותפה בהחלט.


מקורות המידע מעבר למצלמות הפזורות כמעט בכל העיר - הזכרנו את "אגד" שהוא מכפיל כוח בעשייה שלנו, ולו רק מהעובדה שכל זוג עיניים של "אגד" בין אם זה פקח או נהג שנמצאים על הכביש, המידע שמגיע לסניף בעצם מגיע אלינו.
היו"ר אורי מקלב
כלומר נהג שנתקל בחסימת כביש, בפקק.
טל שומר
גם זה מגיע אלינו. אנחנו מקבלים את המידע הזה, אנחנו גם מקבלים מידע ממשטרת ישראל, אזרחים מדווחים - והם מקור מידע מצוין. תופתעו לשמוע, אבל האזרח בדרך כלל לא טועה.
שלומית אבינח
איך הוא מתקשר אליכם?
טל שומר
בין אם זה דרך המוקד העירוני, 106, או ישירות אלינו.
היו"ר אורי מקלב
אם אזרח מתקשר, אתם עונים לו?
טל שומר
בודאי. למה לא?
היו"ר אורי מקלב
הגיע נציג משרד התחבורה דרור גנון, ברוך הבא. הנקודה שאנחנו רוצים להגיע אליה, הנקודה הסופית אליה אנחנו רוצים להגיע בסופו של דבר היא מרכז מידע נגיש באופן מיוחד, ושהציבור ייקבל ממנו את מרב המידע לגבי עומסי תנועה, סגירת כבישים, תחבורה ציבורית ולחלופין הוא יוכל לדווח למרכז על אירועים שמתרחשים On Line.

בדיוק כעת אמר טל שומר שהאזרח הוא השגריר הכי מהיר והוא שרואה לפני כולם. אני לא חושב שהערוץ של מוקד 106 הוא הערוץ המתאים מאחר והוא לא כל כך אמין, לפעמים כשהוא מוסר על עומס בציר מסוים ואני דווקא נוסע בציר הזה כי אני יודע שרוב האנשים לא נוסעים שם ודווקא הוא כביש פתוח, והמוקד באמת לא מעודכן. אני משתמש גם במוקד 106 וגם בכוכבית 955 ואני מוצא שינויים ושהמידע לא תמיד זהה. לנו יש הרגשה שהמרכז יכול להוסיף לאיכות התנועה ולהשגת מטרתנו היום. העובדה שהיום יש הרבה פקקים בירושלים. אתה יוצא בבקרים ובאמצע היום והנה יש לך פקק ואתה לא מבין איך נפלת לתוכו.


קובי ממליה סקר לנו את המצב וסיפר על שיתוף הפעולה שיש לכם איתם ושמשרד התחבורה ראה את הנושא של שדרוג ושיפור מנת"י- מרכז ניהול ותנועה כראשון במעלה. כרגע טל שומר מציג לנו את הסקירה.
טל שומר
כמו שאמרתי מקורות המידע מאוד מגוונים. המידע לפחות בחלקו קיים כבר היום וכמו שהסברתי קודם, ואזכיר שוב לטובתו של דרור גנון, הזכרתי את המצלמות, את "אגד", את האזרחים ועוד. המידע הזה כבר היום יוצא החוצה והוא זמין, לפחות בחלקו. אזרח שמתקשר מקבל תשובה במקום ובדרך כלל עוזרים לו, אנחנו מוציאים דיווחים שוטפים לאמצעי התקשורות, לאותם מוקדי תנועה שציינת קודם, אבל לצערי לא תמיד זה מפורסם מיד כשזה מדווח, השדרן מוציא את זה רק במבזק הקרוב.
שלומית אבינח
גם אחרי 20 דקות.
טל שומר
ואז זה יוצא באיחור, ומרכז המידע צריך לגשר על הפער הזה והוא צריך לדעת איך להוציא אותו בזמן. אני זורק לחלל אוויר רעיון, אולי הקמת ערוץ תנועה שאינו קיים היום בארץ וזה מודל שקיים בחוץ לארץ. צריך להקים מודל כזה במרכז ניהול ותנועה בירושלים כדי לייצר כזה ערוץ.


אתר- אתר שייתן מבזקים והודעות, שיהיה זמין לא רק לכל אחד בבית כי היום אנשים גולשים ורואים את זה באוטו. שאלת איך יודעים על כך והנה הדוגמה על איך נהג מקבל את המידע מיד.


הדרכים רבות ומגוונות ולדעתי אנחנו בתחילת הדרך. אני מקווה שאנחנו בשנה שנתיים הקרובות נראה תוצרים. גם היום ניתן להתקשר ולקבל מידע. כמו שאמרתי אנחנו מעבירים את המידע החוצה ומשתדלים לשדר אותו כמה שיותר מהר.
שלומית אבינח
למה אתם לא נותנים יותר שירות לאזרחים? אמרת שאתם לא ערוכים לקבל מענה.
טל שומר
צריכים להגיע למתנ"י כדי לראות את זה, היום אני כמרכז מידע לא בנוי לכך. כשתגיעו היום למרכז ניהול ותנועה תראו במרכז הבקרה שישנם שני מפעילים של עיריית ירושלים, נציג משטרה ושני רכזים של "אגד".
היו"ר אורי מקלב
אנחנו לא מתכוונים שיהיה גם מענה אנושי. מוקד 106 העירוני לא יכול למסור נתונים. מדובר על מוקד שיוכל בבת אחת לתת לעשרות או מאות איש מידע, או על ידי מוקדנים AVR. אנחנו מתכוונים שבזמן אמת ניתן יהיה לקבל דיווח, זה משהו אחר לגמרי, למשל אם אתה רוצה לקבל מידע על תחבורה ציבורית אתה לוחץ על מקש 2, אתה רוצה לבקש לדעת על עומסי תנועה תלחץ על מקש 1 וכדומה, כלומר מנתבים את השיחה בהתאם לדרישה. כמו שאמר טל שומר שנהגים מקצועיים כמו נהגי מוניות, נהגי הובלה שמבקשים לקבל הודעות SMS על מצב התנועה, אז לאפשר לו תמורת תשלום לקבל את המידע, גם דרך האינטרנט.
משה חליו
הצגת את הבעיה באופן הטוב ביותר, גם אם ננסה להפעיל שגרה בירושלים אף אחד לא יצליח, כי בירושלים אין מושג של שגרה בעיר ובמיוחד בנושא התנועה.


אני רוצה לציין שמהרגע שהצבנו שוטר במתנ"י, התחלנו את הצעד הראשון לפתרון הבעיה, החיבור של "אגד", והשוטר במרכז ניהול תנועה הוא הטוב ביותר, וזה גם מבחינתנו. אם עד אז היינו צריכים להשקיע בכל עומס תנועה וגם הקטן ביותר בעיר, ולפרוס מספר של שוטרים כדי לטפל בעומס. היום השוטר שיושב במרכז ובשיתוף עם אנשי המרכז מבצע את הפעולות בלחיצת כפתור, ובו זמנית מעדכן את "אגד" על הצירים החלופיים בהם הם יכולים לנסוע. הפער היחיד, כמו שאני מבין אותו, הוא כיצד המידע הזה עובר לאזרחים.


באגף התנועה מחוז ירושלים אין מוקד פניות שאליו האזרחים יכולים להגיע כדי לקבל מידע על עומסים בזמן אמת. באירועים גדולים כמו ביקורים של אנשים חשובים אנחנו פותחים מוקדי פניות מסודרים ועושים פרסום רב לפני האירוע - בדרך כלל זה עובד טוב.
היו"ר אורי מקלב
הציבור בדרך כלל מחפש את משטרת התנועה אבל קשה להשיג אתכם, גם אם זה 5314 או משהו אחר, קשה להשיג אתכם כי אין מוקד שניתן דרכו לקבל עדכונים. אני מקבל פניות רבות של אנשים בעיקר בערבי שבתות, תאונה בערב שבת זה דבר שגרתי בשער הגיא, אני מקבל דיווחים על תאונות בשער הגיא "יש כאן תאונה ואנחנו לא רואים שוטר, תשלח את משטרת התנועה".

אני מוצא את משטרת התנועה בירושלים במיומנות גדולה כשהאירועים מתוכננים, יש 120 ימים כאלה בשנה ואין מילים לומר, הפריסה וההערכות טובה מאוד, אין צומת ואין פינה שלא רואים שוטר שעושה את העבודה שלו, אולי אפשר למצוא חריגה פה שם. אבל לפעמים אפשר למצוא בצומת שלושה שוטרים מדברים בצד הצומת כשבמרחק של עשרה מטר יש עומס, אבל אלו מקרים חריגים. מה שחסר למשטרת תנועה בירושלים היא סיירת תנועה, אם קורה למשל שרכב שנתקע בכביש בגין זה שמשטרת תנועה או שוטר על אופנוע שיגיעו מיד והם נמצאים בשטח וסייעים לפינוי הרכב התקוע, סוגרים כניסה אבל יחד עם זאת מאפשרים אלטרנטיבות נסיעה.

אני נמצא גם בנשיאות הכנסת שמחליטה על סדר היום, אחד מסדרי היום שהכנסת דנה בו כל שבוע זה נושא התנועה. לדוגמה מקרה שהיה השבוע: עומס התנועה בכביש החוף שנמשך חמש או שש שעות שאנשים לא זזו מהמקום בעקבות משאית שהתהפכה. התנהל ויכוח בין חברי הכנסת ומספר חברים אמרו שיש דברים חשובים יותר, בסוף לא דנו.

הטענה העיקרית שהועלתה על ידי חברים שטענו שהנושא חשוב, הייתה שאנחנו חברי הכנסת נציגי ציבור רוצים להבין שגם אם משאית התהפכה לא סוגרים ציר ולא יתכן שאין אלטרנטיבה עד שלא מפנים אותה. צריך למצוא אלטרנטיבות כמו למשל שרכב גרר קטן מזיז את המשאית ולא ממתינים למשאית גרר ענקית שתפנה את המשאית התקועה, או למשל לחלק את הכביש לשניים ולאפשר לתנועה לזרום משני הכיוונים. אני טוען שגם אם יהיה מידע אמיתי ומדויק ומקביל מתמקצעים בפתרונות המידיים הפתרון המהיר והמידי יכול לחסוך שעה, שעה וחצי של פקקים אינסופיים. לאירוע כזה יש לעיתים השלכות רבות. זה מה שאני מרגיש שחסר.
משה חליו
אני רוצה לומר לך ששוטרי התנועה של ירושלים הם ה-מיומנים להגיב מהר למקרים אותם אתה מעלה וזה בזכות או בגלל אותם האירועים הבלתי מתוכננים שמתרחשים בירושלים. דווקא באירועים הלא מתוכננים אתה יכול לבוא ולבחון את העבודה של שוטרי התנועה. אני אציין שהמידע שאנחנו מקבלים ממרכז ניהול תנועה הוא דיווח על המקרה שלא האזרח שנתקע הספיק כבר לדווח, אני בדרך אליו עוד לפני שהוא התלונן.


סיירת התנועה שלדעתך חסרה לך, היא קיימת.
היו"ר אורי מקלב
מי גורר את הרכבים התקועים? יצא מכרז?
טל שומר
בעיריית ירושלים יש מזה כשנתיים שירותי גרירה, הטיפול מהיר והוא מגיע עד 20 דקות לכל רכב שנתקע בציר עורקי או במנהרה או לכל מקום שהוא מפריע לתנועה. אנחנו עושים שירות ואנחנו לא גובים על כך תשלום מהאזרח – אין השטה של התשלום על האזרח. הגרר נשלח לשם, הוא גורר את הרכב ממקום האירוע ל- 200 מטר מהמקום, מפנים את הציר ולא משיטים את התשלום על האזרח.
שלומית אבינח
מי יודע על זה? האזרח לא יודע, הוא תקוע.
קובי ממליה
מזהים את הרכב, שולחים לו הודעה.
היו"ר אורי מקלב
אז למה יש עוד פקקים?
קובי ממליה
פער של 20 דקות, גורם לפקק של שעתיים.
מרינה סולודקין
עוד במאה הקודמת בהרבה ערים גדולות יש רכבת תחתית. אני לא יודעת איך אנחנו מסתדרים בעיר כזאת בלי רכבת תחתית.
היו"ר אורי מקלב
העיר התחתית כבר קיימת, אנחנו כבר מעל העיר התחתית. כמה מנהרות בנו בירושלים, מנהרות נפלאות עוד לפני הרכבת הקלה, הדבר הכי מהיר שבנו בירושלים אלו הן דווקא המנהרות. בניית המנהרות הסתיימו הרבה יותר מהר מהערכה שלי, למשל מנהרת ככר צה"ל, הפרויקט שחשבתי שהוא הכי בעייתי בוצע הכי מהר.


איפה אתם ממקדים היום את הבעיות העיקריות שיש בירושלים בנושא התנועה? איפה אתם מזהים את הבעיות והמקומות המיועדים לפורענות ולאו דווקא בתקופות ידועות מראש. אלא בזמנים בלתי מתוכננים.
משה חליו
בעיקר מרכז העיר.
היו"ר אורי מקלב
מרכז העיר היא בעיה מובנת בנושא.
משה חליו
פסגת זאב, כביש 1 עירוני.
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שזה בעקבות העבודות לרכבת הקלה. לדעתי בזמנו כשהוא פעל בכל עוצמתו הוא היה פחות בעייתי.
ירון בן אהרון
לגבי פסגת זאב אני יכול להעיד כתושב לשעבר, שלא היינו יכולים לצאת מהחניה.
היו"ר אורי מקלב
אם אתה רוצה שיהיה לך סיכוי אתה צריך לצאת בשעה 06:00 אם אתה יוצא אחרי שעה, שעה וחצי אתה יודע שאין לך סיכוי. אני חושב שגם באזור הר חוצבים מפוקק בבוקר ובשעות אחר הצהריים.
טל שומר
שדרות גולדה מאיר, בשעות אחר הצהריים.
היו"ר אורי מקלב
את זה אפשר להבין כי אנשים יוצאים מהעבודה בשעות אחר הצהריים. אפשר להגיד שהתחנה של "אגד" שם היא מיני מרכזית. מספר האוטובוסים שיוצאים היום מהר חוצבים הוא לאין ערוך לאורך כל שעות היום. בכביש בגין מצפון לדרום יש פקקים ועומסים בשעות הבוקר.
טל שומר
יש בעיה ביציאות. היום לצערנו כביש בגין מסתיים ברמזור ברחוב גולומב ושם הבעיה.
היו"ר אורי מקלב
כשאני נוסע על כביש רמות אני רואה את הרכבים בהמשך כביש 443, אתה רואה טור של מכוניות.
אבי שמר
ראשית כרשות הלאומית אנחנו תומכים במהלך. אני אתייחס רק בהיבט הבטיחותי. בסופו של דבר חלק מהנהגים ברגע שקיים פקק ובוודאי כשהוא נמשך הרבה זמן ויש לחץ תנועה, חלק מהנהגים מחליט להתחכם וזו בעיה. ההתחכמות הזאת מהווה סוג אלמנט של סכנה בטיחותית, בין אם הוא חותך לשוליים, בין אם מתחילים לזגזג על הכביש. כלומר ברגע שמתחילה להתהוות בעיה בטיחותית שנגזרת כתוצאה מאותם עומסים, אין ספק אז שמוקד שליטה כזה שיכול לשחרר את אותם עומסים או שיוכל למקד את זה באופן מסודר יותר יכול למזער את הסיכונים. אני מניח שברמה זו אחרת זה יצמצם גם תאונות שעלולות להתרחש בעקבות התנהגות נהגים באותם מוקדים.


אני מבקש להתייחס ברשותכם לנושא ה- SMS, דיברתם על הודעות SMS כפתרון של העברת האינפורמציה לנהג. אני באופן אישי נגד השימוש בערוץ הזה. אני חושב שאם נהג יתחיל להתעסק בטלפון בקריאת ההודעות תוך כדי הנהיגה זה מאוד מסוכן. ניתן למצוא דרכים אחרות כמו תקשורת מילולית דרך שיחת טלפון ואת זה אני מוכן לקבל, SMS מבחינתי לא בא בחשבון.
היו"ר אורי מקלב
החוק היום אוסר קריאת הודעות SMS. אבל אולי לא תוך כדי נהיגה אלא לפני שהוא יוצא. כמובן איפה שמותר מותר ומה שאסור אסור. אגב להולך רגל מותר לדבר בטלפון כשהוא חוצה מעבר חציה? אין בעיה חוקית להולך רגל?
אבי שמר
אלא אם כן יהיה שינוי בחקיקה. למה רק הטלפון? הולך רגל מניח אוזניות על האוזניים והוא בכלל מנותק מהעולם. עם ה- SMS הוא עדיין שומע מה קורה סביבו. אבל אי אפשר להגביל את האנשים רק בגלל שאנחנו לא יודעים איך להעביר אליהם את המידע. הבעיה היא לא אצל מי שצורך את המידע, הבעיה איך אנחנו מעבירים את המידע. אתה לא יכול לחנך אותם.
היו"ר אורי מקלב
אתה צריך להעביר את המידע בכפוף לחקיקה. אולי עד שאנחנו נסיים לדון הודעות ה- SMS יעברו כבר בקול. בעוד שנתיים זה בהחלט אפשרי. אפשר לתכנת משהו כמו הודעת קול.
שלומית אבינח
אני נוהגת המון ואני חושבת שהודעות ה- SMS מאוד מפריעות. אני לא הייתי הולכת על הערוץ הזה.
היו"ר אורי מקלב
ראיתי בעיתון היום שלנהגי משאיות אסור לקרוא הודעות. אם אני לא מחזיק את הטלפון ביד?
יצחק שגב
זה אסור, רק אם אתה מדבר בטלפון.
היו"ר אורי מקלב
אבל מותר לך ללחוץ על מקש "שלח" או "מענה" בזמן נהיגה, זה מותר. מי אמר שאסור לפתוח הודעות כתובות?
יצחק שגב
חלק מהתאונות שמעורבים בהן הולכי רגל הם עם הולכי רגל שהולכים אם אוזניות ומנותקים מכל העולם.


בהחלט שמחתי לשמוע את המחמאות, גם של חבר הכנסת וגם של הסגן בעיריית ירושלים, לגבי משטרת התנועה ולמשטרת ישראל בכלל . יכול להיות שמה שקורה בירושלים מתרחש בכל מחוז של המשטרה, עובדה שבשנה שעברה באירוע במירון, וכמי שאחראי על תחום תלונות הציבור אני שמח להגיד שאחרי הרבה מאוד זמן קיבלנו שבחים על התארגנות באירוע הזה, מחמאות - - -
היו"ר אורי מקלב
ראובן היה אחראי בירושלים.
יצחק שגב
אני רוצה לומר לכם שבמשטרה יש תהליך הפקת הלקחים מאוד יעיל, ניתן לראות את זה גם בצבא שמשם אני מגיע.


בהזדמנות זו אני רוצה לומר משהו שלא בהתייחס לירושלים אבל גם יש לזה קשר לירושלים. אני יוצא כמעט כל בוקר מזכרון יעקב, כמעט כל יום אני מגיע למשרד בירושלים או למשרד בתל אביב, אני נוסע דרך כביש 6 או דרך כביש 4, כביש 2, שלשום עליתי על הקטע החדש של כביש 6 מאזור אליקים, הייתי בדרך ושמעתי שהייתה תאונה בכביש 6, ואני כבר רווי מהדוגמאות שכביש 5 גרוע יותר ממה שהיה בכביש 2. אם אתה תקוע שם אתה במשך יום שלם יכול לנהל מהאוטו את המשרד כי אתה לא יכול לצאת לשום מקום. אם המשטרה יכלה לנתב את התנועה מכביש 2 לכל מיני מקומות משם אין מוצא.


אני רוצה לציין לגבי כביש 1 שמאז ההחלטה של שר התחבורה שמשאיות לא עוברות בו עד השעה 09:00 זאת ברכה. המשטרה אכן אוכפת שההחלטה הזאת תמומש ולא כמו בהרבה מקרים בהם ניתנת הנחייה שלא נאכפת, במקרה הזה אתה מרגיש את השיפור. זה תענוג.
היו"ר אורי מקלב
זה רק כמה חודשים, אם אנחנו לא נצליח לשנות את ההחלטה לגבי כביש 443.


למרות שאנשים שדיברו איתי לאחרונה בנוגע נתיב של התחבורה הציבורית שיש בכניסה לעיר. כשהוא הוא ריק הוא לא שמיש.
שלומית אבינח
הוא בדרך כלל ריק.
דרור גנון
הוא מוכיח את עצמו בשעה שהוא צריך להוכיח את עצמו. אני נתייחס לעניין הזה.
יצחק שגב
אני כן מוצא מקום להתייחס לעניין הזה כי הדילמה הזאת תעלה בעוד זמן מה, או דרך נהגי משאיות או המובילים והאחרים, זה יעלה מתי שהוא בהתנגדויות. אני חושב שלנוהגים, אמרתי את זה גם לשר התחבורה, זו ברכה והוא מקבל כמעט כל יום ברכות, בדרך כלל לא מברכים את עובדי הציבור, אני חושב שיש מקום שהבית הזה יעשה יחד עם משרד התחבורה כדי שהתהליך ימשיך להתממש.
שלומית אבינח
אתה מתכוון ביחס למשאיות?
יצחק שגב
אני מתייחס לעליה לירושלים.


הבוקר הייתי בפגישה בתל אביב ולא ידעתי מה קורה בדרך לירושלים. עודכנתי תוך כדי נסיעה וידעתי לאן לפנות. פניתי גם למשטרה ופניתי גם למוקדים אזרחיים ודרך המוקדים האלה יכולתי לדעת שירושלים פתוחה ואין שום בעיה להגיע לכנסת.


למדתי שיש שעות מסוימות שבהם הפיקים, ועל הפיקים האלה אי אפשר לבנות מערכות שלמות. כשהייתי עוד איש מערכת הבטחון ידעתי שאם אני יוצא בשעה 17:00 מהמשרד אז אני תקוע שעתיים, אבל אם אני יוצא שעה לאחר מכן אני מגיע מהר יותר. תהייה במשרד עוד שעה ואתה מגיע יותר מהר.
היו"ר אורי מקלב
אבל אתה צריך להוציא את הילדים מהגן ומבית הספר.
יצחק שגב
השאלה איך יוצרים מערכת מוטיבציה של רצון להתנתק מהרכב האישי ולהשתמש בתחבורה ציבורית.
היו"ר אורי מקלב
בנושא שאנחנו מדברים היום הוא נכון גם לגבי תחבורה ציבורית. גם אם כולם ייסעו בתחבורה ציבורית, אנחנו יודעים שיש פקקים. אנחנו יוצאים מנקודה במפגש הזה שהאזרח מעוניין לקבל מידע. אנחנו רוצים לתת לו את המידע כדי שידע איך לתמרן בדרכים. זה קודם כל שירות ועזרה לאזרח ודבר שני זה יכול להקל על העומסים. בעצם אנחנו ננתב את העומסים על ידי הזרמת המידע ועל ידי כך האזרחים ימצאו את האלטרנטיבות. את המשמעות, ההשלכות והחיסכון של המידע הזה מיותר לציין. כולנו יודעים.

אנחנו דנים איך באופן מעשי אנחנו מקדמים את זה. היום יותר ויותר אזרחים פתוחים ומודעים לקבלת המידע. הם רוצים, והם יהיו מוכנים לעשות מאמץ כדי לקבל את המידע כמו למשל הרמת טלפון. ניקח לדוגמה את מוקד המידע של "אגד" שהוא הרבה יותר ידידותי ומהיר יותר, אזרחים שבעבר נמנעו מלפנות ולקבל את מידע מהמוקד, כן עושים את זה היום. להבדיל, אבל אם אתה צריך לקבל למשל מידע מחברות כרטיסי האשראי, אז רוב האנשים מעדיפים לא לנסות להתקשר אליהם בכלל בגלל הסרבול, אין להם כוח להמתין למענה, לא יודעים אם הוא ימתינו דקה, שתיים, חמש דקות או חצי שעה. ולחברות הכבלים HOT ו - YES בכלל זה סיפור. אנחנו שותפים בעניין שיפור מוקדים בכל מיני חברות וארגונים.
אבי שמר
יש היום הודעה שאומרת, מהו הזמן הנותר עד למענה. אתה מספר כזה וכזה בתור.
היו"ר אורי מקלב
אני קיבלתי השבוע מכתב מ"לאומי קארד", שחסר איזה פרט בכרטיס של אשתי, ביקשו לטלפן למספר זה וזה כדי להשלים את הפרטים. אתמול המתנו חצי שעה, שלשום חצי שעה.
יצחק שגב
אני מציע לך מאוד, לא למסור כאלה פרטים בטלפון. אני מבקש, שלא תתקבל החלטה בנושא ה- SMS שלא להעביר מידע דרך ערוץ זה .
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שזה לא נכון להעביר הודעות SMS, מאחר שעל פי החלטה חוקית אסור לקורא הודעות תוך כדי נהיגה. לא חייב שהנהג יקרא את ההודעות דווקא תוך כדי נהיגה, יש דרכים אחרות.
יצחק שגב
כמו שהצגת את, ועשית זאת באופן מאוד ברור, השירות לאזרח הוא לא רק להולך הרגל אלא גם לנוהגים ברכב. מי שברכב ויש לידו מישהו שמקריא לו את ההודעות אז זה ניתן.
היו"ר אורי מקלב
אני לא מתערב בזה, שהגורמים המקצועיים יחליטו אם זה ערוץ חוקתי ובטיחותי, או שלא. על כל פנים, אתם תשקפו את הנושא.
יצחק שגב
במקרים של רכב תקוע או ציר חסום יש אפקטיביות להודעות האלה. אבל לגבי דברים לא מהותיים זה לא אפקטיבי.
היו"ר אורי מקבל
ככל שזה יהיה אמין יותר ומדויק, זה היה חשוב. אבל אם האנשים יאבדו את האמון - - -
יצחק שגב
אם האנשים ידעו שזה המקור, הבעיה שלא תמיד אנשים יודעים.
היו"ר אורי מקלב
לכן אני מבקש שזה יהיה פתוח כדי שהציבור ידווח ושהאנשים יבינו שזה לטובתם, כשאיש רואה שהכביש כאן כבר פתוח הוא מרים טלפון למרכז המידע ואומר שהכביש כבר פתוח והמוקדן אחרי שהוא מוודה את אמינות הדיווח מיד מעדכן את המידע. כשאני העברתי מידע לכוכבית 955 לקח להם זמן עד שהם הודיעו ועידכנו את המידע. לכן האמינות בנושא זו החלק חשוב מהמטרה. אם רוצים שיהיה במרכז מידע ושהציבור יעשה בו שימוש ושגם יזין את המרכז במידע זה יהיה רק אם המידע והמרכז יהיו אמינים. מידע אמיתי הוא יהיה המבחן.
משה חליו
זה קיים כבר היום. כל המידע מתקבל במנת"י במרכז ניהול תנועה - - -
היו"ר אורי מקלב
היום זה לא זמין. למרות שיש שלטים שאומרים להתקשר למספר כך וכך כדי לקבל ולדווח על מקרים, כשמתקשרים אי אפשר לקבל אותם.
משה חליו
יש היום מוקד מיוחד לגבי עומסי התנועה בירושלים.
היו"ר אורי מקלב
את זה אתה יודע, אתם אנשי המקצוע, אבל לא האזרח.

12:15 הישיבה הופסקה

12:20 הישיבה התחדשה
היו"ר אורי מקלב
כל מה אמרנו עד עכשיו נכון לגבי כלל האזרחים וגם לגבי תחבורה ציבורית. אם אנחנו רוצים לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, המידע על התחבורה ציבורית צריך להיות אמין. ככל שהציבור יידע על העומסים בכבישים, על סגירת צירים, שונה המידע שנחוץ למי שנמצא כבר בתוך פקק או לבין מי שממתין בתחנה ולא יודע למה האוטובוס מתעכב.

אני אתן דוגמה, מהשבוע שעבר. כשהסעתי את הבן שלי להר חוצבים, עמד שם פקח ומסר שהאוטובוס לא יגיע בשעה 09:30 כי יש פקק, לא יודעים מתי הוא יגיע וכשהוא יגיע הוא יגיע. אתה לא יודע מתי הוא יגיע ברור לך שבשעה 09:30 הוא כבר לא יהיה, הכל נראה אחרת כשיש בידך את המידע ושאתה מודע לעיכוב. אם יש מרכז מידע אז שבכל מקום ידעו, ושהפקח יעודכן על כל עיכוב ושידע בזמן אמיתי לעדכן את האזרחים. היום רמת המודעות של האנשים למידע גבוהה והם כן רוצים לקבל את המידע הזה. הכלים שיש לנו היום מאפשרים לקבל את המידע בכל עת ובכל שעה באופנים שונים ושלא רק באמצעות גלישה באתרי מידע באינטרנט יוכלו לקבל את המידע שדרכי קבלת המידע תהיינה מגוונות.
ירון שקלר
דבר ראשון תרשי לי להגיד, שפקח שימסור מידע, לא מקובל עלי.
היו"ר אורי מקלב
למה?
ירון שקלר
אני לא יודע מתי יגיע או יצא האוטובוס. את זה אני לא יודע, לא מקובל עלי ולא מתאים לי.
היו"ר אורי מקלב
הוא אומר שבשעה 09:30 הוא לא יגיע.
ירון שקלר
מתי יגיע? עלי לא מקובל. לדעתי הוא היה צריך לתת תשובה יותר ראויה ויותר נכונה, ומתי יגיע אוטובוס. אני רואה את התשובה של פקח מקצועי שזו עבודתו.
שלומית אבינח
מה הוא כן צריך להגיד?
ירון שקלר
אכן חל שיבוש, נבדוק איפה האוטובוס נמצא כרגע, הערכה שהוא מגיע תוך כך וכך זמן, או שהוא לא יוכל להגיע כי הוא נמצא בפקק ונבדוק לגבי אוטובוס חלופי שיוכל להגיע. אבל לא מידע לא ברור. זו תשובה טובה שהוא מתעכב אבל הילד והנער תלויים בחסדי שמיים וגם לחסדי הפקח.


כולנו עובדים בשביל הציבור, ללא יוצא מהכלל, פקקים תמיד יהיו ותמיד יהיו שיבושים וכל מה שנעשה ובכל ההשתדלות שלנו אנחנו כולנו כירושלמים מכירים את הנפח.


בנושא המידע שהוא הנושא הדיון המבורך הזה. כ"אגד" אנחנו משתדלים. לנו במרכז ניהול תנועה יש שם הכנסת אורחים והוא כבר בית. אנחנו לא נמצאים שם רק משעה 08:00 עד 17:00, אנחנו נמצאים במרכז החל מהשעה 04:00 עד שעה 01:00 למחרת, ורק במשך 4 שעות אנחנו לא נמצאים במרכז.
קובי ממליה
שומרים לכם על הכיסאות בשעות האלה. אנחנו נמצאים שם 24 שעות.
ירון שקלר
הנציגים שלנו מרושתים באופן רציף עם מרכז שירות הלקוחות שלנו. לפני לא מעט זמן בערך לפני כחודש וחצי חודשיים הארכנו את שעות הפעילות עד לשעה 23:00 ועם יותר מענה. כל לקוח שמתקשר לכוכבית 2800 - שהוא מספר שמפורסם בכל אוטובוס של "אגד", כל הפונה לשירות הלקוחות שלנו מקבל מידע עדכני מה קורה בכלל בכל הארץ. הוא ומקבל מידע שהוזן על ידי המרכז במנת"י- מרכז ניהול תנועה איזה כביש סגור ומה לא פתוח. את אתר האינטרנט שלנו אנחנו מזינים בהודעות On Line רצות של כל המידע שיש שנמצא אצלנו כמו שהכביש הזה נסגר מסיבה זו וכזו. למשל דוגמה מאתמול כשנסגרו כבישים בהלוויתו של הרב פורש.
שלומית אבינח
אתר האינטרנט הוא פחות רלוונטי לנהגים, זה רק לגבי מי שרוצה לצאת לדרך ופחות למי שנמצא כבר בדרך.
ירון שקלר
כולנו חיים את האינטרנט, היום האנשים שולחים פניות תוך כדי הנסיעה באוטובוס. "אני מחכה לאוטובוס למה האוטובוס לא מגיע? האינטרנט אולי לא נגיש כל כך לציבור החרדי. המגזר הזה פחות משתמש באינטרנט אבל לכלל הציבור ובעיקר לדור הצעיר האינטרנט נגיש מאוד.
היו"ר אורי מקלב
אבל חלק מהציבור הירושלמי לא ממש משתמש באינטרנט. הוא יודע להשתמש באינטרנט אבל אסור לו להשתמש בכלי הזה.
ירון שקלר
אנחנו מעדכנים את מרכז המידע שלנו בכל המידע שיש, כולל עדכונים של הנהגים. "באגד" יש מרכז לניהול צי רכב, אתם מוזמנים לבוא לראות כי זה משהו אדיר, כל המסכים. כל נהג למשל שנתקל בחפץ חשוד מיד שולח מידע דרך ה- JPS - דרך המערכת שלו כשהוא לוחץ על מקש 1 – זה חפץ חשוד, מקש 2 – זה כביש נחסם לתנועה.
היו"ר אורי מקלב
ברכב עירוני או רק בבינעירוני?
ירון שקלר
בכל מקום ש"אגד" בארץ.
היו"ר אורי מקלב
למשל אם הוא נוסע כעת בכביש בגין?
ירון שלקר
הוא לוחץ וזה מופיע במערכת שלנו לניהול צי רכב.
היו"ר אורי מקלב
ומה יודעים?
ירון שקלר
יודעים למשל שעכשיו הרכב נמצא ברח' יפו קינג ג'ורג', ויש חפץ חשוד.
יורם דאדי
יש תאונה, יש פקק, הוא לא צריך לעשות הרבה, הוא רק לוחץ על כפתור והמידע מתקבל.
ירון שקלר
מה צפוי בעתיד? גם במקרה הזה אני מתאר לעצמי.
היו"ר אורי מקלב
ומה קורה אז? הוא עומד בקשר טלפוני?
ירון בן אהרון
ברמה התפעולית, אנחנו יודעים שברגע שהנהג מודיע בהודעת SMS – חשוב להגיד שהרכב נמצא במצב של בלם יד מלא, הוא לא יכול להעביר הודעה כאשר הבלם יד לא משוך.
היו"ר אורי מקלב
הוא לא יוכל לשלוח כי זה לא יפעל.
ירון בן אהרון
מהרגע שההודעה מתקבלת במרכז, ברמה התפעולית ב"אגד", רואים את המשך סידור של אותו הנהג ויודעים גם איך לקשור את המידע לנסיעה הבאה שלו כדי שהוא לא יאחר ללקוח בנסיעה הבאה.
הנציגים שלנו במנת"י מעבירים אלינו את הדיווחים באמצאות הודעות ה- JPS לגבי הסגירות, וזה מתבצע טוב.
היו"ר אורי מקלב
אפשר להמשיך להרחיב עד כמה "אגד" טובה והיא טובה כמובן, אבל אנחנו רוצים "אגד" טובה יותר. תתייחס בבקשה מה קורה עם נהג בירושלים כשנתקל בעומסי תנועה. הוא מדווח? אני רוצה שתרחיב.
ירון בן אהרון
בדיוק אמרתי לטל שומר שזה עניין של תפיסה, זאת אומרת שגם מפה וגם משם ושמכמה שיותר מקורות המידע מגיע, כלומר מכמה שיותר מוקדים כך המידע הוא יותר אמין, הוא מגיע בזמינות הרבה יותר גבוהה וכולם נהנים מזה.
טל שומר
במכרז שאנחנו נפרסם בעוד כחודש יש התייחסות שהדיווח בתחנות האוטובוסים יהיה בזמן אמת כמו למשל "האוטובוס יגיע בעוד כחמש דקות" אם יש עיכוב המידע יתעדכן.
היו"ר אורי מקלב
זה אני בטוח יהיה בתחנות החכמות. אבל בעתיד אם יש תהייה בעיה בדרכים כמו עומסים, פקקים, ואם יש בעיה ברמזור שהוא קצר.


אזרחים מתקשרים וזה טוב, אבל יש אזרחים שלא יודעים למה יש כאן בעיה ברמזור ולמה יש עומס, הרמזור משובש והוא נכנס לפאזה אחרת והוא מתחלף בתדירות לא תקינה, נהג "אגד" הוא מיומן והוא מבין שכאן יש בעיה והוא יכול לדווח שהבעיה כאן היא של רמזור קצר. הוא גורם מקצועי נוסף שנמצא בשטח בכל העיר הזאת, הוא יודע להגיד לך רכב תקוע, יש פקק או כל תקלה אחרת. הנהגים באמת שגרירים טובים שלנו.
ירון שקלר
לסיום אני רוצה להתחבר לחבריי ולהוסיף דבר נוסף. אני רוצה להתחבר לדברי היושב ראש. התכניות טובות והן נהדרות ואני יודע שכל אחד משקיע בהשתדלות עצומה גם מבחינה אישית, מקצועית ומכל הבחינות האחרות. אבל לבחון איך אפשר לשלב את הדבר הזה עם התכניות העתידיות של עוד שנה, עוד שנתיים, איך להגדיל ולעשות שימוש טוב יותר בטלפונים ושתהייה אפשרות לעשות שימוש במרכז המידע הזה בין אם זה באמצעות מנת"י או חברה אחרת. לפרסם את מספר הטלפון הזה ושהציבור ידע על השירות הזה. זה צריך להיות בשילוב עם כל התכניות הנהדרות. אני אומר את זה עם סימן קריאה בסוף. צריך לשלב את זה במקביל לפיתוח התכניות. אנחנו עובדים בשביל הציבור.
יורם דאדי
אני מבקש לסגור את הנושא של "אגד" – מבחינתנו זה להתפרץ לדלת פתוחה כי אנחנו נותנים את כל המשאבים שרק אפשר. כמו שכל אחד שנמצא פה יודע יש לנו כל כך הרבה מקורות מידע לציבור שפעילים כמעט 24 שעות בימימה. אנחנו משתדלים להעביר את כל המידע הזמין שאנחנו מקבלים כל הזמן ב- On Line, אני יודע שהוא מגיע גם ממנתי"י, גם ממשטרת התנועה ומכל מי שרק אפשר. כל המרכז הזה מתכנס לתוך מרכז המידע הארצי שלנו שיושב בבאר שבע, אנחנו נותנים מידע עד רזולוציה שניתן לשאול מתי אוטובוס מגיע לתחנה הזאת והזאת ואם אדם יתעקש לקבל את המידע הזה הוא יוכל לקבל. אנחנו מרושתים במידע היכן כל אוטובוס נמצא ומה קורה, איפה יש תאונה, איפה יש פקק תנועה – כמובן שזה תלוי המידע שממנו אנחנו ניזונים. מבחינתנו זה להשתלב כדי לתת תשובות גם לתושבים האחרים ולאו דווקא למשתמשי התחבורה הציבורית. לגבי התחבורה הציבורית אנחנו עושים את הכל ומשקיעים כל הזמן כדי לתת ללקוח מידע אמין וזמין.
ירון בן אהרון
כדי להמחיש את דבריו אני אתן דוגמה, אני גם עובד בקו, כולנו גם נהגים. לפני כשבועיים יצאתי מכיוון עין בוקק ונכנסתי לקיבוץ עין גדי, כנראה המידע שניתן ללקוח ששהה בבית האחרה לא היה נכון, אני כבר ירדתי מעין גדי והייתי בכיוון ירושלים והייתי גם האוטובוס האחרון. אותו לקוח התקשר לכוכבית 2800, מנהלת המשמרת זיהתה דרך ה- JPS שאני יוצא דרך, שלחה הודעה ל- JPS שאני אעמוד בצד, התקשרה אלי וחזרתי לקיבוץ. זאת אומרת שהשירות והמידע קיימים.
דרור גנון
אני מציע לעשות הצגת תכלית של אדם שיוצא מביתו בבוקר הוא רוצה להגיע ליעד כלשהו. אם הוא משתמש בתחבורה ציבורית הוא צריך לשאול את עצמו המון שאלות. "איך אני מגיע, איזה קו אני צריך לקחת, איפה נמצאת תחנת האוטובוס שלי, מה מרחק ההליכה שלי, כמה עולה לי הנסיעה, מתי יגיע האוטובוס?" אחרי שהוא מגיע לתחנת האוטובוס הוא צריך לדעת כמה זמן נשאר, האם עבר האוטובוס, האם הוא בכלל בתחנה הנכונה? אחרי שהוא עולה לאוטובוס הוא שואל "איפה אני צריך לרדת, מתי מגיע האוטובוס הבא שלי, מה המחיר שעלי לשלם כמה זמן נסיעה יש לי?" יש הרבה שאלות. גם נהג רכב פרטי שיוצא בבוקר וצריך להגיע לאזור מסוים ולא מכיר את המסלול, שואל "באיזה כביש אני צריך לנסוע, כמה זמן נסיעה יש לי, איך אני אמור להתייחס לעיכובים שיהיו לי בדרך, אילו עיכובים צפויים לי, האם יש לי חניה במקום, מה עלות החניה?" ולאחר מכן גם איך הוא חוזר.


נוסע רכב פרטי או נוסע בתחבורה ציבורית או אפילו הולך רגל שהולך מעבר להליכה שגרתית שואל המון שאלות שדורשות ממנו הרבה חשיבה ופעולות מחשבתיות שהוא צריך לבצע. המידע אמור לתת מענה לפחות לחלק מהשאלות אם לא לכולן. כשאנחנו מדברים על מידע אנחנו צריכים לחלק אותו למספר רמות של מידע, כמו שאמרנו יש משתמשים כמסוגים כאלה ואחרים ואנחנו מדברים על תנועה. יש לנו את משתמשי הרכב הפרטי שציינתם כאן, יש את משתמשי התחבורה הציבורית, הולכי הרגל.

אני בכוונה משייך עוד קבוצה שאני אקרה לה מבקרים/תיירים שהם יכולים להיות שייכים לאחת מהקטגוריות הקודמות אבל הם לא מכירים בכלל, הם קטגוריה אחרת לגמרי. אתה רוצה לתת מידע לפי סוגי המידע ולפי איזה סוג אירוע, יש פיגוע, יש ביקור, יש לך מיפגע תחבורתי או מיפגע אחר שהוא לא ברמה שדורשת התייחסות משטרתית באותה נקודת זמן, אבל הוא יוצר בעיה תנועתית קשה. כל המשתנים האלה מתחלקים למספר אין סופי של גורמים שמתעסקים בזה: משטרה, מנת"י, מפעילי תחבורה ציבורית ולא רק "אגד" - בעתיד זו הרכבת הקלה, חברות מזרח ירושלים, ביתר עילית –סופר בוס, "אגד תעבורה" ועוד ועוד.

אתה מגלה שלכל אחד מהמשתמשים יש את המידע שהוא צורך. חברת "קוניס" יורדת ממודיעין לכיוון ירושלים וצריכהלדעת איך היא ממשיכה, יש חברה כזאת, אוטובוס, יש פקק, האם הוא יגיע או לא. יש כאן מצב קצת בעייתי מבחינת המידע. על כל זה יש את העירייה שדואגת לרווחת התושבים שפותחת וסוגרת כבישים, ובלי לפגוע זה לפעמים עם הודעה ולפעמים גם בלי הודעה, פתאום "אגד" שנוסע בבוקר מגלה שהכביש פתוח, או אולי הכביש סגור וצריך למצוא צירים חלופיים, צריך לייצר תהליכים, צריך לשנות את המסלולים ולפעול בזמן אמת. זה לא חייב להיות קשור למנת"י – מרכז ניהול תנועה, כי הם לא עוסקים בתהליך.


יש סוגי מידע שונים, יש לך מידע שאתה מקבל מראש ואתה ערוך אליו, ואם מתוכנן ביקור של נשיא ארצות הברית אנחנו יודעים עליו שלושה חודשים מראש ואנחנו נערכים, מקימים חדר מלחמה, מקימים מרכז שיטפל באירוע וכן הלאה. אבל יש גם אירועים מזדמנים, וכמו שאמרת אצל המנהל הכללי שזה מידע שלא ניתן לשלוט בו, אתה לא יודע שהוא קיים, אתה לא יודע איך לנהל אותו אבל כשאתה יודע שהוא מתרחש אתה צריך לתת לו מענה. זה לא מספיק שאתה מסביר לנוסע או למבקש המידע שהוא הולך להיתקע כרגע במשך 4 שעות, וכמו שאמרו פה שאם אתה נתקע בכביש 6 אז אתה תקוע למשך 4 שעות. זה לא מספיק כי הוא צריך לדעת מה הוא עושה עם המידע שהוא קיבל, ואיך הוא משתמש ומנהל את המידע כולל האזרח שמקבל את המידע.


אני בכוונה מרחיב ומסביר את הבעיה מלמעלה כדי להיכנס לנקודות שקשורות למשרד התחבורה ואיך משרד התחבורה מלמעלה מנסה לייצר את התהליך כלפי מטה.


דיברנו על מנת"י, שהוא גוף שפועל בירושלים באופן ספציפי, ואני ארחיב לגבי כל הארץ. זה גוף שאנחנו איתרנו אותו כבעל יכולות לא עכשוויות אלא עתידיות לניהול חלק גדול מהמידע שהוא בשכבה הראשונה, המידע שמתקשר לתשתית הראשונה והוא הבסיס לכל התהליך הזה. עליו אנחנו מלבישים מערכות נוספות שאמורות להשתלב בין אם הם מפעילי התחבורה הציבורית, בין אם זו משטרת ישראל שעכשיו מתחילה להיכנס לתהליך וגם תוכל לשלוט בתהליכים מקבילים למנת"י- מרכז ניהול מידע, בין אם אלה מפעילי התחבורה הציבורית בכלל ולא רק "אגד". הכוונה שהמידע בכללותו יכנס לתוך צינור ויצא החוצה.


ברמה הפרטנית חילקתי את סוגי המשתמשים כדי להסביר איזה סוג מידע כל אחד צורך, לא את כל נוסעי התחבורה הציבורית מעניין אם יש פקק באזור מסוים, אותם מעניין לדעת מתי האוטובוס שלהם מגיע וכמה זמן הוא ייסע. יש את המידע בזמן אמת בתחנות כמו שציון שזו מערכת שיודעת לקבל הכוונה בזמן אמת של מיקום אוטובוס בחישוב לוגריתמי של זמן הנסיעה הנותר לכיוון התחנה ושמחשב באופן לוגריתמי את זמן הנסיעה לנקודה הבאה שלו באותו המסלול.


ערכנו סקר וגילנו חוסר וודאות, והוא מאוד מעניין, הצבנו שלט מידע בזמן אמת ברח' קרן היסוד בשתי תחנות, באחת הצבנו שלט. עשינו את הניסוי עם "אגד" ועברנו חבלי לידה קשים אבל בסוף "כופפנו את כולם" והצלחנו להציב את השלט. השלט ציין כמה זמן נותר לאוטובוס להגיע לתחנה ומתי יגיע האוטובוס אחריו.
היו"ר אורי מקלב
וזה היה רק בתחנה אחת?
דרור גנון
זה היה במסגרת הניסוי. חיברנו את כל המערכות. בניסוי לקחנו את התחנה האחת שבה לא הצבנו שלט, שאלנו את הנוסעים כמה זמן אתם מחכים לאוטובוס. בתחנה שבה לא הוצב השלט האנשים דיווחו בין 20 עד 40 דקות המתנה. בפועל הם המתינו בממוצע 12 דקות, הזמן שהם דיווחו היה הרבה מעבר למה שהמתינו בפועל. הם היו בחוסר וודאות ונראה להם שהם המתינו הרבה מאוד זמן. בתחנה שבה הוצב שלט שבו צוין זמן ההמתנה הנוסעים דיווחו שהם המתינו עוד פחות ממה שצוין בשלט. זה חוסר הוודאות, התשובה לחוסר הוודאות פותרת לעיתים הרבה בעיות. כשאתה נותן את המידע אתה משתיק את חוסר הוודאות.
היו"ר אורי מקלב
המידע פותר את חוסר הוודאות?
דרור גנון
המידע פותר את העובדה שחוסר הוודאות מייצר בעיות אחרות. המידע מאפשר לפתור את הבעיות האחרות.
שלומית אבינח
השלט הרבה יותר אפקטיבי.
דרור גנון
נשלט עכשיו בירושלים 50 תחנות. יצא מכרז שחברת מוריה שהיא חברת הבת של העירייה אחראית על המכרז. אנחנו נתחיל בשילוט התחנות ברח' דרך חברון, הן תהיינה בממשק ל"אגד".
שלומית אבינח
אלו תהיינה הודעות רצות?
דרור גנון
זה שלט אלקטרוני שיציין את מספר קו האוטובוס, מתי יגיע האוטובוס ומספר דקות ההמתנה מצד אחד, ומצד שני הוא יודיע מתי יגיע האוטובוס הבא. זה יהיה נכון לכל קווי האוטובוסים באותה תחנה.
היו"ר אורי מקלב
פנו אלי אנשים שרצו לייבא לארץ טכנולוגיה שתאפשר ברמזורים להולכי רגל העברת מידע של מספר שניות עד שהרמזור יתחלף לירוק.
דרור גנון
אנחנו נערוך להם הכרות עם ישעיהו רונן והוא יסביר להם למה לא.
היו"ר אורי מקלב
למה לא?
דרור גנון
יש עם זה בעיה מבחינה בטיחותית פסיכולוגית כי זה יוצר לבנאדם צפייה. זה כמו שאתה יושב על מסלול ריצה וסופרים לך את מאיות השנייה לתחילת הריצה, שלוש, שתיים, אחת ואז אתה מזנק. אותה התגובה גם כאן, אתה תראה שמגיע השנייה האחת ואתה מיד תזנק לכביש ולא תסתכל מי בא ומי נוסע.
היו"ר אורי מקלב
תנו מקדם של שנייה אחת. בחוץ לארץ זה קיים.
דרור גנון
בחוץ לארץ זה קיים בנושא של המוגבלות. לעיוורים וכדומה.
היו"ר אורי מקלב
בקנדה זה קיים.
דרור גנון
בקנדה כן אבל באירופה זה לא קיים. אנחנו פועלים לפי התקן האירופי בנושא הזה.
שלומית אבינח
מתי יוצב השילוט?
היו"ר אורי מקלב
אני זוכר בהיסטוריה שבגלל מקרים שבחניונים לא היה מקום חניה נאלצו להשתמש בתחבורה הציבורית. זה קיים גם היום. זה מגיע מכל מיני בדיקות שערכו בחוץ לארץ במדינה כזאת וכזאת. אבל תראה לי עוד מדינה שבה יש מצב כמו אצלנו שהישראלי שמוכן להסתובב חצי שעה עם האוטו כדי שיוכל לחנות עשרים מטר יותר קרוב. גם כאלה שעושים הליכות ארכות. לפעמים שואל מישהו למה אתה צריך להיכנס לתוך הפקק אתה לא יכול לעצור ברחוב ליד? הוא יהיה מוכן לתמרן אפילו שעה כי הוא מוכרח להיות הכי קרוב לדלת למקום שהוא צריך.
דרור גנון
אני בכוונה מתייחס לנושא של התחבורה הציבורית, אני טוען שכדי להילחם בפקקים צריך לזכור שאוטובוס אחד מסיע 50 רכבים. נקודה. אנחנו כולנו רואים בבוקר את הנהג ברכב שנוסע לבד. התחבורה הציבורית מקטינה ראשית את הבעיה עצמה - שלשמה אנחנו מבקשים להעביר את המידע. חשוב לי להדגיש את זה.


יש את המידע האלקטרוני, אינטרנט וזה נקרא בשפה המקצועית המידע הבסיסי. האנשים כן משתמשים באינטרנט ואולי במגזר החרדי פחות, אבל בסך הכלל השימוש באינטרנט די נפוץ. המידע הבסיסי במכשירי ניווט - למשל קיים מידע של תנועה בזמן אמת וכעת זה מופיע בכל המכשירים החדשים ואתה תוך כדי תכנון הנסיעה שלך יכול לקבל המלצה לגבי המסלול הכי פחות פקוק. וכתוב מותאם לנתיבי תנועה. בתל אביב זה קיים, בירושלים זה עדיין לא קיים.
היו"ר אורי מקלב
באילו מכשירים.
דרור גנון
ב- GPS. אתה מודיע לו שאתה רוצה להגיע מנקודה אחת לשנייה והוא מקבל עדכונים בזמן אמת והוא יודע לכוון אותך למסלול המועדף. בחוץ לארץ זה קיים ובארץ זה רק התחיל. התהליך דורש כיוונן לוויני. זה התחיל בתל אביב ואני מקווה שזה יוכנס גם לירושלים.
היו"ר אורי מקלב
הבעיה היא המידע.
דרור גנון
המידע קיים. המידע נגזר ממרכזי המידע הקיימים.
היו"ר אורי מקלב
חלק מהנושא שלנו זה להעצים ולשכלל את המידע. אנחנו מדברים על משהו שיהיה הרבה יותר מושלם וזמין. אני מתייחס גם למקורות המידע כשאנשים מתקשרים ופונים ומבקשים למשל מידע יותר עדכני וגם יותר מורחב.
דרור גנון
יש את המידע הטלפוני ואנחנו נמצאים כעת במכרז לגבי ירושלים דרך תכנית תחבורה ל"קול סנטר" בכל הקשור לתחבורה הציבורית, גם לגבי "אגד" וגם למפעילים האחרים שפועלים, מידע שייתן בעיקר מידע סטטי. בשלב הבא כשנוכל לתת מידע בזמן אמת הוא נוסיף את הנישה הזאת. קיים מרכז מידע ארצי שמשרד התחבורה מפתח כבר הרבה זמן, וכעת אנחנו מתחילים לקבל את המידע. המרכז הזה יהיה דו שלבי ואנחנו משתמשים בפלטפורמה של "אגד" בנושא של מידע קולי, הסנטר של "אגד" בבאר שבע "הקול לטובתנו". אנחנו נעביר את כל המפעילים בשלב הראשון אליהם ובשלב השני זה יהיה במערכת יותר מוגדלת ש"ממישל זמין" מייצר עבור המדינה שגם ייתן מידע. יהיה גם מידע אינטרנטי, מידע בזמן אמת, דיווחי מידע. אתה תוכל להירשם לאתר ולקבל דיווחים לטלפון מבלי לשלוח SMS, זה יהיה בעלות מינימלית ואתה תוכל לקבל כל הזמן מידע.
שלומית אבינח
זה יהיה מידע על כל הארץ? אתה הרי לא רוצה את כל הארץ.
דרור גנון
את תבחרי את האזור. את ירושלמית ואת נוסעת בציר מסוים ואת מבקשת מידע על הציר הזה, את תקבלי בזמן אמת את המידע הרלוונטי לגבי הציר הזה.
היו"ר אורי מקלב
המידע יהיה באינטרנט?
דרור גנון
הוא ישלח לך או לטלפון או לאינטרנט בהתאם לבחירה שלך. זה אפשרי גם בדואר אלקטרוני וזה פשוט. כשיש את המידע זה טכני ואתה תבחר את הדרך איך זה ישלח. המדיה שבה תעבור תהייה גמישה.


כשאתה נמצא בפקק אתה מוריד את הראש לראות מי מתקשר אליך כי אתה מאחר לכנסת לישיבה של הועדה לפניות הציבור, אז אתה חייב בכל רגע נתון לדבר עם אנשים ועם כמה, ואם יש לך כמה טלפונים אז אתה מנהל מערך של חדר מלחמה מתוך האוטו שלך, זו בעיה שאינה קשורה למה שאנחנו כעת מדברים, זה עניין אחר וזה סיפור אחר שאולי ניתן לייצר מרכיבים שיעזרו להקטין את הבעיה. זה לא חייב להיות באמצעות SMS, זה יכול להיות "קול סנטר".
היו"ר אורי מקלב
אתם תצרכו למצוא את הפתרון לזה. ישנן מגוון אפשרויות, לא כולם משתמשים ב- SMS תוך כדי נהיגה. הודעת ה- SMS יכולה להיות עוד לפני הנסיעה.
אבי שמר
גם אזרח שמרים את הטלפון ודורש את המידע מסיט את תשומת הלב שלו.
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות שהוא מברר אצל המעסיק שלו לגבי המסלול המועדף ומקבל דיווח לא לנסוע במסלול כזה וכזה. אנחנו לא צריכים תאונות וכמו שאמרו פה שתאונה אחת תשבש לך את כל מה שאתה מרוויח. אמרנו, וגם דרור גנון אמר את זה, בזמן העומסים זו העת הכי מסוכנת מבחינת תאונות דרכים, כי בשנייה אתה בסיכון.
דרור גנון
אמצעים נוספים שיהיו קיימים, אני אציין אותם: AVR, וכמו שציינתי קודם ולמה שאתה קראת מרכז מידע ממוחשב, אתה תגיע לנתב ותקיש, 1, או 2, או 3, ותקבל את המידע שאתה צריך, המידע הזה לא יינתן על ידי במענה קולי אלא יהיה מענה ממוחשב. יהיה האינטרנט הסלולר כמו שציין כאן טל שומר.
היו"ר אורי מקלב
מה שאתה מעלה כאן, יהיה בירושלים או שהוא שיהיה ארצי?
דרור גנון
לא. בארץ הוא יהיה בכל מקרה.
היו"ר אורי מקלב
זה נמצא במכרז כעת?
דרור גנון
"קול סנטר" קיים. כדי למסור מידע AVR אני צריך לגמור את הנושא של מידע בזמן אמת לגבי התחבורה הציבורית וזה יהיה מסוכרן, האמצעי בו המידע יועבר החוצה יהיה בררה טכנית, ולא משנה איך נוציא אותו.
היו"ר אורי מקלב
זו פעילות אחרת?
דרור גנון
משרד התחבורה בשיתוף "אגד" ירושלים, אני במתכוון אומר "אגד" ירושלים מאחר וזו יוזמה משותפת במסגרת הסכם שלנו עם "אגד", משרד התחבורה יממן כמעט ב- 100% התקנת מערכות AVM של JPS בתוספת של מחשבים באוטובוסים בירושלים ספציפית, עם מערכות תקשורת שתתחברנה למרכז מנת"י- מרכז ניהול ותנועה, של מרכז הבקרה של "אגד" שנמצא במרכז ניהול תנועה, כולל מערכת ניהול צי מקומית שבה ינהלו במרכז ניהול תנועה. זה יכלול דיווח לשלטים, דיווח משלים. כרגע יוצא מכרז - - -
היו"ר אורי מקלב
זה לא אותו מכרז?
דרור גנון
לא. יש מכרז של "קול סנטר" שהוא מידע סטטי. כאן זה "אגד". אני מקווה שעד סוף השנה כל המידע יתחבר וזה יראה אחרת. המידע שלהם יהיה הרבה יותר מהימן ועדכני, הוא יישב על הפלטפורמה של מנת"י- מרכז ניהול תנועה העתידי, זאת אומרת שהמידע יזרום במקביל ויהיה פחות דיבור אנושי והוא יהיה יותר אלקטרוני, אבל יהיו גם אנשים, כי כמו שלמדנו מהניסיון מהחיים בעבר כשיושב שוטר ויושב סדרן ואיש מידע הם מדברים בינהם ומתייעצים מה לסגור ואת מה לפתוח ויש לזה יתרון אדיר, אבל עדיין יש את החיבור של כל המידע כדי להוציא את המידע הנקודתי. זה גם כן קיים וכמובן שנצטרך גם לטפל בפקק עצמו.


אנחנו הצענו כמה הצעות, ואתה כבר ציינת את זה, משרד התחבורה הציעה בזמנו כמה הצעות לעירייה אבל העירייה לא אימצה אותן. הנוכחים ברכו כאן על עניין המשאיות, אנחנו נמצאים 'בלחץ פיזי מתון' של מועצת המובילים שמגיעים כל כמה ימים בלחץ בעניין הזה, זה לא ממש קל גם מבחינה ציבורית. אני מוכרח לציין לשבח את השר שפועל היום והוא מקבל החלטות שאולי הן לא פוליטית ולא סקסיות אבל הן החלטות נכונות מבחינת הציבור, זה הוכיח את עצמו. אני חושב שצריך לחזק את ידיו בנושא הזה.
אבי שמר
צריך להעריך את הפיילוט.
דרור גנון
לא להעריך את הפיילוט אלא לתקן את התמרורים בכניסה לשער הגיא וזה בסמכותו של מפקח התעבורה. אנחנו מקווים שנצליח להגיע להבנה עם מועצת המובילים עוד קודם כדי שגם הם יבינו שיש התעצמות ציבורית לטובת העניין הזה. אני לא בטוח שהם ירצו להיכנס למאבק ציבורי נגד התושבים, אנחנו נראה איך זה יתנהל.
היו"ר אורי מקלב
המידע שאתה מציין כרגע, אם אתם אומרים שיש 120 יום או 120 אירועים שהם מתוכננים מראש, אם זה יהיה מוקלט האנשים יוכלו לתכנן את המהלכים לגבי הימים האלה, אם אדם ירצה לערוך אירוע בתאריך מסוים וכשהוא יקבל את המידע שזה נופל בתאריך בעייתי מבחינת התחבורה, כמו למשל שבחול המועד יש על פי רוב צעדות, אם הוא ידע את זה מראש הוא יוכל לתכנן את האירוע הפרטי שלו בהתאם לימים האלה.
ירון בן אהרון
המידע לאו דווקא תמיד מעניין את הנוסעים בכלי הרכב, למשל החג של האתיופים לא ממש מעניין אותו, החג הזה לא מייצר בעיה.
דרור גנון
הוא מדבר על אירועים קבועים בלוח השנה העברי או הישראלי שאם נרצה או לא נרצה הם יגיעו. כל שישי ושבת מבחינתנו הם אירועים, כי אתה מסיע עיר שלמה עם החבילות שלה ואתה מחזיר אותה במוצאי שבת. ההתייחסות לתחבורה הציבורית היא קצת שונה.
היו"ר אורי מקלב
יש אירוע כזה או אחר ואין כמעט יום אחד שאין בו משהו בין אם מתוכנן ובין אם לא. אולי צריך לוח שנה כזה באתר עיריית ירושלים.
דרור גנון
יש, מבחינת התחבורה הציבורית.
היו"ר אורי מקלב
בעיקר לגבי הדברים הקבועים. כמו שנאמר על ה- 120 ימים.
דרור גנון
אנחנו בדקנו את זה "ברחל בתך הקטנה", בדקנו את כל האפשרויות ועשינו את זה כדי לדעת מה מזדמן ומה לא מזדמן.
היו"ר אורי מקלב
קח את תקופות החתונות. יש אזורים שלמים שבהם לאורך כל היום, יש ימים שאנחנו בכלל לא מודעים להם. אני למשל לא ידעתי שבערב ראש חודש מגיעים עשרות אלפים להתפלל בעיר העתיקה . יש את ערבי ראש חודש שהם יותר עמוסים כמו למשל ערב ראש חודש ניסן, אלול. אם למשל נדע שיש את ההילולה של האדמו"ר מבלעז, ואתה יודע שאזור הר המנוחות באותו היום יהיה עמוס מאוד, או היורצייט של האור חיים הקדוש - אירוע באזור הר הזיתים. זו הערכות גם של משטרת התנועה, גם של מערך הרמזורים, של "אגד" והכל. יש אזור שלם שהוא יום של אירוע. אני לא מציין את ל"ג בעומר למשל שבכל הארץ בכלל לא מרגישים אותו.


קחו את אזור הכותל המערבי, הכותל הוא אזור שיש בו אירוע כמעט כל השנה, כל העניין של התחבורה לכותל, הכניסה והיציאה משם הם דברים שאינם בפרופורציה של מה שמוכר בכלל.
דרור גנון
בעניין ניהול תנועה חשוב לציין דבר מסוים. משרד התחבורה רוצה לייצר לעתיד גוף שינהל את הנושא הזה ברמה המקומית וזה לא תהייה העירייה, יהיו כמה וחלק מזה תהייה העירייה, זה יהיה גוף עצמאי שיקרא רשות לתחבורה או בשם כזה או אחר, כרגע אני לא רוצה להיכנס להגדרה של השם. הוא יעשה את מה שקשה היום לעשות, הוא יתערב בניהול התנועה בזמן אמת. זה מה שאתה ציינת. היום ההתערבות היא בעייתית כי יש אחריות, ראש העיר לא רוצה לפגוע ברחוב הזה כי ברחוב הזה גר שופט שמפעיל אולי לחץ ואז לא משנים את הרמזור.

יש לחץ כזה או אחר גם ציבורי וגם פוליטי. ברגע שיהיה גוף על שאינו משופע, גוף לא של נבחרי ציבור אלא גוף שמורכב מאנשי מקצוע, כמובן שנבחרי הציבור ישלטו עליו מלמעלה, גוף כזה יוכל להתערב בניהול ואז הניהול יהיה טוב יותר, הניהול יזרום טוב יותר. הוא יתכנן תכניות תיקון בהתאם לאירועים ולפי תקופות, הוא יתערב נקודתית, מקומית. הגוף הזה אמור לשפר את התכנה לניהול התנועה. גוף כזה יאפשר אדפטציה עתידית בשלבים. טל שומר יוכל לפרט על כך לבקשתכם מאוחר יותר.


גם לגבי התחבורה הציבורית זה אותו דבר, היום אנחנו אוגרים את המידע. כל המידע חייב להתבסס על אגירת מידע לפחות של שנה אחת. יש חוק מרפי שאומר שיש מחזוריות של זמנים, מחזוריות של ימים, של שעות, וככל שאתה אוגר מידע לאורך זמן אתה תוכל לחזות את הפקקים והעומסים. יש מחזוריות להתנהגות ואת זה בוודאי יוכלו להסביר סטטיסטיקאים. נוכחנו בזה בזמן הניסוי כשאגרנו נתונים ונתקלו במחזוריות הזאת. כשיש לך מידע של שנה או שנתיים אתה מסוגל להעריך ואתה גם יודע מה לדווח, את יודע גם להיערך אפילו גם לגבי אירועים שלכאורה הם שוטפים.
היו"ר אורי מקלב
אתה צודק. גם אני ער לכך כמו למשל ימי פתיחת שנת לימודים יש כמה ימים שבהם יש תכונה, פתיחת שנת הלימודים משפיעה על התחבורה, זה התהליך שאני לא מסוגל להסביר באופן מקצועי, אבל יש משהו בימים מסוימים בלוח השנה, ועם סיום שנת הלימודים אתה מרגיש בכבישים מסוימים את החופש, אתה מיד מרגיש את זה.
שלומית אבינח
בחופשות בתי הספר הכבישים בדרך כלל פנויים יותר.
דרור גנון
בחופשות ההורים מתעכבים יותר בבית וזה מדרג את היציאה לכבישים.
היו"ר אורי מקלב
אמרו לי בעלי המרכולים הגדולים שיש ימים שלמרות שבלוח השנה שלנו לא מופיעים אירועים מיוחדים יש בהם עומסים, הם ציינו שבימים מסוימים הם מרגישים תכונה מיוחדת ויש לחץ, וכל אחד מנתח את הסיבות לעצמו.
דרור גנון
דבר אחרון והכי חשוב ברשותך היושב ראש, מבחינתו לקחת את כל מקורות המידע האלה ולסנכרן אותם, "לסדר את הקוביות", ולתת לציבור את האפשרויות להשתמש. היום הציבור לא יודע לאן לפנות ומה לקבל. יתכן שהמידע קיים ואנחנו נקים מערכות כמו "קול סנטר", אבל בסוף צריך לעשות סדר במידע ולפרסם איפה ניתן לקבל מה.
היו"ר אורי מקלב
מהן התכניות לגבי העניין הזה?
דרור גנון
זה מתחבר לתכנית של ראש העיר, אנחנו כעת מאגדים את כל הנושאים גם של התחבורה הציבורית וגם של האופניים. אולי בעקבות הישיבה הזאת נכניס גם את נושא התנועה. בירושלים הכל מתחבר - זה הקמפיין. אנחנו נייצר איזה מרכז וירטואלי, ,והוא לא יהיה לא משרד התחבורה, לא העירייה, לא המשטרה, הוא יהיה מעין מרכז וירטואלי שיאגד ויאחד את כל המערכות האלה ויפנה לכל המערכות הרלוונטיות. המערך הזה יעביר את המידע לגבי הנושאים ויסביר באילו מאגרי מידע ניתן להשתמש על פי סוג המשתמש, על פי סוג המידע המבוקש, וגם על פי האירוע שמבקשים לדעת. כרגע זה נמצא בעשייה.
היו"ר אורי מקלב
זה לא צריך להכיל את כל האירועים שקיימים בירושלים. זה מספיק גדול.
דרור גנון
צריך למפות וצריך לעשות חשיבה.
היו"ר אורי מקלב
הסיכום הזה שלך בעצם הוא המטרה. אנחנו באמת מתרשמים מהדברים שנאמרו. כל אחד העביר בדרכו המקצועית את הדברים ובאמת לא צריך ליצור יש מאין. יש. יש בירושלים מידע. לכל אחד חלק כמו השקעות גדולות של משרד התחבורה, עיריית ירושלים באמצעות מנת"י- מרכז ניהול ומידע, משטרת התנועה, "אגד" כמובילים בתחבורה הציבורית וכל האחרים וגם כל הרגולטורים האחרים שמתחברים. יש כבר עכשיו אפשרויות שמתבצעות ומתקדמות, וכמובן יחד עם רצון, ידע מקצועי, יחד עם התכניות.


לדעתי הישיבה הזאת התקיימה בזמן, אנחנו בפתיחת ציר חדש והתפתחות חדשה. העלנו כאן את הדברים והצפנו את הנושא. אנחנו רוצים לראות איך כל המידע שכבר קיים היום, כל המידע העתידי, כל הפיתוחים הטכנולוגיים שכבר נמצאים היום ושאותם אתם רוצים ליישם, איך בסופו של דבר הכל יתרכז וייתן את המידע האמיתי, המקצועי, האמין והזמין. מידע שיכלול גם מידע מכל המקורות ושתהייה לו ההשפעה. אנחנו בעצם רוצים להגיע, דרור גנון אמרת את זה וזה המוטו שלנו, כל מה שאנחנו משקיעים, את המאות אלפי שקלים, מיליארדי שקלים שלנו בתחבורה הציבורית, בפיתוח כבישים ומנהרות, בכל המידע הטכנולוגי הממוחשב וגם המשטרה עם כוח האדם המיומן, איך בסופו של דבר נוכל להגיע בזמן ממקום אחד לשני. זו המטרה. המטרה היא לא איזה כביש יפה או כביש רחב או שהמידע יהיה מצוי. המטרה היא שאדם יוכל להגיע ממקום אחד לשני באופן בטוח ומהיר.

אני חושב שהמידע הוא מרכיב חשוב מאוד. כשיש את המידע, כמו למשל הניסוי שערכתם בשילוט תחנה, כשיש את המידע זו הרגשה אחרת קודם כל בהיבט הפסיכולוגי אבל גם בהיבט המעשי. אתה דיברת בתחילת דברייך על האזרח שסובל מחוסר מידע, אבל חלק גדול מהתושבים כבר מכיר והוא ומשתמש בקו הקבוע, הוא משתמש בתחבורה הציבורית והוא יודע בדיוק את משך הנסיעה, ומהם הקווים שהוא צריך, איפה תחנות המעבר, אבל איך זה יתרחש הוא לא יודע כי כל יום זה משתנה. הוא רצה לדעת על השינויים.


למשל כשאני קובע וועדה לשעה 09:00, אני חייב לקחת זמן בטחון, ולפעמים גם עם טווח הביטחון אתה לא מספיק. לדוגמה אם משך נסיעה הרגיל שלי מהבית לכנסת הוא עשר דקות, בבוקר כבשגרה אני אתכנן זמן של עשרים דקות, אבל אם אני חייב להגיע בשעה מסוימת אני אתכנן לצאת מינימום חצי שעה קודם. אני אקח עוד כמה דקות בטחון. היום כשאדם נוסע מנקודה מסוימת, למשל מרמות לכאן, הוא צריך להחליף אוטובוסים, אני אתן לדוגמה את שעות הבוקר אלא את הצהריים, לוקח לו באופן קבוע שעה ועשרים דקות, זה לא זמן סביר ולא את זה אנחנו רוצים. השבוע נסעתי כמעט 40 דקות מלב ירושלים, חלק מהדרך היה מצוין וחלק לקח המון זמן. לא התייחסנו לכל הבעיות של התחבורה הציבורית, אנחנו מתמקדים רק בנושא המידע. חשוב מאוד שהציבור יוכל להתעדכן. לדעתי לתת לאזרחים את האפשרות להתעדכן זה חשוב ביותר וזה יכול לתת אינדיקציה ויתכן שצריך לבדוק את זה.


אני מבקש להוסיף עוד משהו בעניין הכניסות לירושלים, לדעתי יתכן וצריך להרחיב את המידע, כמו למשל עד כמה שניתן להתרחק מהכניסות. לעיתים אני מתקשר אליכם ואני מוצא שהמידע שנמצא אצלכם הוא רק עד גבול מסוים ולא תמיד אתם יודעים לתת מידע המושלם.
דרור גנון
צריך לעשות את זה לגבי כל מטרופולין ירושלים. גם להתייחס לשער הגיא, מעלה אדומים מצד אחד.
היו"ר אורי מקלב
אני אומר שגם בירושלים, כאן אני לא בטוח שאכן הדברים נכונים, יש אלטרנטיבות, יש מסלולים עמוסים וצריך למצוא אלטרנטיבה, אין מה לעשות כשאתה נמצא בתוך הפקק. לכאורה יש ממסלולים רבים בירושלים אפשרות לברוח מהעומסים ולאו דווקא דרך נסיעה בסמטאות, אתה יכול לנוסע בצירים מרכזיים, כי לרוב הצירים יש מקטעים חלופיים.


בנוגע למשטרת התנועה כשאמרת שבמקרים בהם יש סיבה לעומס התנועה כמו גרר, ובמקרים שמוקדי התנועה מזניקים סיירת מיוחדת כדי לתת מענה עזרה ראשונה כדי לשחרר את הפקק, את זה בוודאי שצריך להעצים ולשכלל ויותר להשתמש בו.


יש לנו נושא אחד נוכל לצאת עם בשורה, והוא מוקד מידע כמו למשל כוכבית 107. נשאר לנו עניין של לוח הזמנים, ומה אנחנו עושים עד אז שהמרכז יהיה מושלם. באיזה שלב נוכל למסור מידע לציבור עם מספר טלפון ושלא נצטרך להמתין עד סוף התהליך ושהוא יושלם? לדעתי צריך לעשות את זה בשלבים ואולי לאפשר לקבל מידע חלקי, ושבשלב הבא לחבר את המידע בנוגע לתחבורה הציבורית. זה יאפשר למסור לקבל מידע בשלבים מוקדמים יותר. האם אתם יכולים לענות לנו?
קובי ממליה
לדעתי לא יהיה ניתן לבצע את זה במרוצת השנה הקרובה. ראשית אין את כוח האדם להתמודד המשימה, ושנית התכנון יסתיים רק לקראת סוף השנה. יתכן שאחר כך בביצוע נוכל לגזור דברים מהתכנון הסופי וליישם קודם.
היו"ר אורי מקלב
התכנון יסתיים רק בסוף השנה?
קובי ממליה
כן. כמו שדרור גנון הסביר מדובר בשילוב כמה מערכות שצריכות לדבר אחת עם השנייה, אם הן לא תהיינה מקושרות אז בעצם לא עשינו כלום. המכרז של מנת"י – מרכז ניהול תנועה הו שאמור להכיל את כל הנושאים האלה במערכת אחת שמורכבת ממערכות משנה ושמקושרות בינהן.
היו"ר אורי מקלב
שאלה לך ולדרור גנון, נניח שיהיה מספר טלפון של מרכז מידע שבו יהיה ניתן לקבל מידע שכבר קיים אצלכם היום. אני למשל קיבלתי לביפר הודעה מעיריית ירושלים על כך שמנהרת ליפתא כך וכך, מנהרת הארזים כך וכך, כביש זה חסום, יש כאן חסימה, שם חסימה, עבודות בכביש. אני מתכוון למידע ברמה הזאת. שכבר היום יהיה מוקד טלפוני שדרכו ניתן לדעת - - -
דרור גנון
אפשר לחשוב על משהו.
היו"ר אורי מקלב
לי לא אכפת איך.
דרור גנון
אבל לי כן אכפת.
היו"ר אורי מקלב
לדעתי במוקד 106, לא מספיק מיומנים לכך.
דרור גנון
אפשר לנסות במנת"י, אבל לדעתי הם לא ערוכים לכך.
היו"ר אורי מקלב
אם פונים לקבל מידע לגבי אירועים תרבותיים, בזה אני לא בטוח. השאלה היא אם למרכז ניהול תנועה יהיה עוד מספר טלפון.
דרור גנון
ממש מענה אנושי?
היו"ר אורי מקלב
לא, מוקלט. מידע לא מאוד גדול, כמו למשל מידע שאומר שבעקבות מסע הלוויה או הפגנה בצירים אלה ואלה כל התחבורה הציבורית בכבישים אלה מכוונת לצירים אלטרנטיביים.
דרור גנון
העירייה צריכה לתת את הדעת על כך.
ירון בן אהרון
השאלה היא איך אתה שם את שתי ידייך כדי להיות סמוך ובטוח שמה שנמסר שם זה מעודכן, כלומר צריך אדם שיעדכן את המידע בזמן אמת כל הזמן, אחראי. לדוגמה, החל משעה 16:00 או משעה 17:00 יש שם אדם אחד, ואם הוא מנהל אירוע כמו סגירת מנהרה אז הוא בעצם כל הזמן עסוק.
היו"ר אורי מקלב
זה חשוב, ואז אולי תלמד שכשיש אירוע עד כמה המידע הזה חשוב. בסך הכל לדווח שציר זה וזה סגור. הוא יכול לעדכן את המידע בדקה. אגב כשאני הייתי מקבל את המידע גילתי שלא תמיד הוא היה עדכני. למשל נתקעתי במנהרה סגורה ולא קיבלתי על כך מידע. לדעתי האפשרות תיתן לנו את ההתחלה.


לדעתי המרכז הזה יהיה מקום שיבואו וילמדו ממנו איך מעבירים מידע לציבור. זה יהיה ספינת הדגל ובסופו של דבר זה יביא לכולנו תועלת.


אנחנו מסיימים ברוח זו, אתם תבדקו את העניין. אתם המומחים בפרקטיקה. לא אני מומחה בזה. לדעתי זה גם יעזור לכם בתכנות. תוך כדי התכנון כבר תלמדו מה צריך לעשות, אתם תלמדו מהפרקטיקה איזה מידע חשוב, אולי למשל מידעבנוגע לרמזורים, אפשר כבר היום לתת את המידע הזה.


אנחנו מודים לכולכם. אנחנו גם נוציא מכתבים בעניין הזה, נודה לשרים על השתתפות ועל הרצון, לכל אחד לממונים שלו. אנחנו נעביר את הבקשות שעלו כאן. אנחנו גם נקיים ישיבת מעקב. זו אחת הישיבות שבה אני רואה תועלות רבות. בוועדה הזאת מתנהלות ישיבות רבות כמו למשל ביקורת פנים בנושאים רבים כמו למשל על חשבונות מפעילי הסלולר, על המוסד לביטוח לאומי ועוד רבות.

יש ישיבות שהנושאים לא מגיעים מהציבור. ישיבות בהן המשתתפים הם צוות מקצועי בנושא ספציפי ובנקודה מסוימת, מלבנים אותה ומצפים אותה, בוחנים מה הם היעדים. אני מוכרח לציין שמאוד התרשמתי מכל אחד. אין ספק ששלומית אבינח שהיא אובייקטיבית התרשמה שהדברים שעלו הם מקצועיים מאוד, בוא נתחיל עם זה.

תודה לכולם, הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים