ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/02/2010

עתידו של ביה"ס לשפות ותרבויות ברמת בית שמש

פרוטוקול

 
PAGE
40
ועדת החינוך, התרבות והספורט


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 165
מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט

יום שלישי, ב' באדר התש"ע (16 בפברואר 2010), שעה: 09:30
סדר היום
עתידו של בית הספר לשפות ותרבויות ברמת בית שמש
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר – אלכס מילר

חיים אמסלם

משה גפני

ניצן הורוביץ

אמנון כהן

מנחם אליעזר מוזס

שלמה מולה

אורי מקלב

מרינה סולודקין

כרמל שאמה
מוזמנים
מאיר שמעוני, מנהל מחוז ירושלים, משרד החינוך

חנניה מרמור, מנהל לשכת שפלה, המשרד לקליטת העלייה

משה אבוטבול, ראש העיר, בית שמש

שמואל גרינברג, סגן ראש העירייה, ממונה על החינוך החרדי, בית שמש
ריצ'רד פרס, ממונה על החינוך, עיריית בית שמש

דלילה אליעזר, מנהלת, בית הספר

ענת זוננבליק, רכזת חינוך לשוני, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

רחל שלמה, רכזת חברתית, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

לידיה טס, מורה, צוות ניהול, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

חני ורקר, מחנכת, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

ד"ר ישראל ניסן, יו"ר, ועד הורים, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

מייק שטיין, סגן יו"ר, ועד הורים, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

ירדנה מימן, חברה, ועד הורים, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

עדי נוימן, יו"ר, מועצת תלמידים, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

רשף עילי, סגן יושב ראש מועצת תלמידים, בית הספר לשפות ותרבויות, רמת בית שמש

ארתור צ'ייקובסקי, נציג תלמידים, בית הספר לספות ותרבויות, רמת בית שמש

יהודית אייזנר, הסתדרות המורים

טלי אביאן, הנהגת הורים יישובית

רענן אמסלם, נציג צעירים, בית שמש

אלי וענונו, תושב העיר, בית שמש

איילת אליעזר, תושבת העיר, בית שמש

משה ספיבק, עיתונות, בית שמש
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטארית
דרורה רשף
עתידו של בית הספר לשפות ותרבויות ברמת בית שמש
היו"ר אלכס מילר
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. הנושא: עתידו של בית ספר לשפות ותרבויות ברמת בית שמש. הדיון מתקיים על פי הבקשה של חברי הכנסת מרינה סולודקין וחבר הכנסת שלמה מולה. קודם כל אני רוצה לציין, חברים, שהנושא הזה – אנחנו מדברים עליו מתחילת שנת הלימודים. אני גם קיבלתי פנייה מההורים לפני פתיחת שנת הלימודים, בספטמבר, כאשר הנושא עלה פעם ראשונה על סדר היום.


מדובר על ניסיון מסוים בעיריית בית שמש לשנות את הסטאטוס או לשנות את המצב בית הספר לשפות ותרבויות. עשינו עבודה רחבה, אני מאמין, בעניין הזה. אני וגם משרד החינוך. אני חושב שגם השתתפנו באותה הפגנה שהיתה מול העירייה. וכאשר אנחנו מקיימים דיון, אני חושב שהדיון – אמנם אנחנו מדברים על בית ספר בבית שמש ספציפית, אבל באופן כללי אני חושב שההתייחסות צריכה להיות הרבה יותר רחבה, ואני אסביר למה אני מתכוון.

מה שקורה בזמן האחרון, חברים, זה שאנחנו רואים תופעה מאוד מוזרה ברשויות מקומיות מסוימות ברחבי הארץ כאשר מתחלף שלטון, כאשר מתקבלות החלטות, החלטות אשר באות על ידי לחץ פוליטי כזה או אחר. מה שקורה הוא שיש שינויים שההשפעה שלהם היא הרבה יותר רחבה מאשר של הסדר כזה או אחר בתוך העירייה כלפי מצב החינוך. אני חושב שכאשר מדובר על מערכת החינוך וכאשר מדובר על סגירה או פתיחת בית ספר, כאשר מדובר על שינוי מעמד, שינוי של המצב של התלמידים שלומדים בבית ספר, ההשלכות הן הרבה יותר גדולות מאשר לפעמים נדמה לנו.

כאשר טיפלנו, וטיפלנו לא פעם אחת במקרים כאלה, לרוב הצלחנו בעצם להגיע למצב שעמדת ההורים נחשבת. אני מאמין שבמצב של בית הספר הזה ספציפית הגענו בסופו של דבר לאותו הסדר שדיבר עליו שר החינוך, כאשר חברת הכנסת סולודקין פנתה אליו במליאת הכנסת, וקיבלנו תשובה ממשרד החינוך. אני מאמין שהנציג של משרד החינוך יחזור על תשובתו של השר. אני גם מצפה לשמוע מהרשות המקומית עמדה ברורה מאוד כלפי המצב בבית הספר, גם לשנה הזאת וגם למה שקורה הלאה. אנחנו מדברים על העתיד של בית הספר הזה. כמובן אשמח גם לשמוע מהסתדרות המורים, אשר מייצגת את המורים ומעורבת באותן החלטות, גם כאשר מדובר על המינוי של מנהלים או כאשר מדובר על מצבם של המורים. אין מצב שהסתדרות המורים או ארגון המורים לא מעורבים בהחלטות מסוג כזה. אני גם רוצה לשמוע איפה אנחנו עומדים באופן כללי בארץ. אם יש אפשרות לקבל תמונה כללית על ההתייחסות בנושאים האלה, אני מדבר על הגופים הארציים שנמצאים כאן.

נשמע את עמדתם של חברי הכנסת בנושא. אני בטוח שיש פה גם צד שיגיד שההחלטה היא לא טובה. יש כאלה שיגידו שההחלטה היא טובה בכך שבית הספר יישאר כמו שהוא היה עד היום. אני רק רוצה לציין שאנחנו מכירים ומעריכים את הפעילות של בית הספר לשפות ותרבויות. אני חושב שזה אחד מבתי הספר הטובים במדינת ישראל. אנחנו מכירים את הצלחתם של התלמידים. שמעתי גם שבית הספר הזה הוא הפנינה של בית שמש ונותן אפשרות לשמור על האיזון, על הסטאטוס קוו בעיר בית שמש. אני גם מעריך מאוד את הפעילות של ראש העיר. שוחחתי איתך, אני חושב, עוד מתחילת הדרך ודיברנו על כך שיבוא היום ואנחנו נקיים דיון בנושא של - - -
שלמה מולה
הרב גפני, אין לך בוועדת הכספים דיון?
משה גפני
אני כבר מפריע לך? על הבוקר?
מרינה סולודקין
אנחנו נלך ביחד לדיון.
היו"ר אלכס מילר
יש לנו פה גם את הרב גפני, יושב ראש ועדת הכספים. מה שחשוב לציין, קודם כל, לא באנו לכאן כדי להעביר ביקורת. בסך הכול הדיון הוא אחד מאותם כלים שעומד לרשות חברי הכנסת על פי פניות הציבור שאנחנו מקבלים. אני חושב שאנחנו נמצאים כאן כדי לבוא ולוודא שהצרות שהיו עד היום, גם מהרשות המקומית, גם ממשרד החינוך, הן בתוקף, וצריך גם לראות איך אנחנו ממשיכים הלאה ומה מצפה להורים לשנה הבאה. כי אנחנו יודעים שהדבר שהכי לא היינו רוצים לראות זה אי ודאות. כמובן, אדוני ראש העיר, כאשר מדובר על העיר, כאשר מדובר על מערכת החינוך, הדבר האחרון שאתה רוצה זה שתהיה לך אי ודאות בתוך העיר. אני בטוח שההתנהלות היא בהתאם, בכל דבר שקשור להתנהלות בתוך העיר, ההחלטות צריכות להיות ברורות וההורים צריכים לדעת מה קורה איתם. וכמובן הילדים צריכים להיות רגועים שגם בשנה הבאה הם נמצאים באותה מערכת, יחד עם אותם חברי הכיתה שהם נמצאים איתם והם ממשיכים הלאה ללא שום בעיה.

אני גם רוצה להתייחס, בטח אתה תתייחס, לבעיה האחרת שקיימת אצלך בעיר בעניין של חוסר כיתות, ואני מברך על כך שהגיע לכאן יושב ראש ועדת כספים ונראה בפעילות משותפת אם גם נוכל לסייע בנושא הזה.

אז נפתח בדיון. יש לנו פה שני אנשים שביקשו לקיים את הדיון, כיושב ראש ועדת החינוך אני גם חייב לציין שאני מחליף את יושב ראש ועדת החינוך, זבולון אורלב, בדיון של הישיבה היום, גם בנושא הזה וגם בנושא הבא. אני מבקש מחברת הכנסת מרינה סולודקין שפנתה לוועדת החינוך לבוא ולהסביר את עמדתה. תודה.
מרינה סולודקין
תודה, אדוני היושב ראש. אמת, אני רוצה להגיד לכם, שלא חשבתי שאנחנו צריכים לקיים את הדיון היום בגלל שהתחלנו לעסוק בנושא מספטמבר, כמו שחברי, אלכס, אמר. בספטמבר ועדת ההורים והתושבים הזמינו את חברי הכנסת מכל המפלגות להשתתף בהפגנה של תושבי העיר ושל הורים מוועדת ההורים של בית הספר שפות ותרבויות. בפעם הראשונה הייתי שם. אני גם רואה את חברי ממרצ שגם היה באותה הפגנה. היו גם אנשים אחרים. ישבנו ויחד עם חבריי בקדימה הזמנו את התושבים של העיר – הם ביקשו מאיתנו והסכמנו לשבת איתם גם בכנסת ולדון במצב. לפי דעתי, היה בספטמבר די מסוכן כי ראינו הפגנה המונית וראינו רוחות של מלחמת אזרחים – תסלחו לי, אני ממדינה שיודעים מה זה מלחמת אזרחים.

כשישבנו עם תושבי העיר מאוד הבנו את הנושא שלחינוך החרדי יש חוסר בכיתות לימוד. אבל הפיתרון, לפי דעתי, ולפי כל החישובים הפוליטיים ולא פוליטיים, לא יכול על חשבון של בית הספר החילוני שפות ותרבויות, שזה בית ספר מצוין, ולא להעביר את בית הספר ממקום למקום בגלל שיש חוסר בחינוך העצמאי בכיתות. חשבנו שזה לא נכון וזה יכול להיות דוגמא מאוד רעה לערים אחרות שיש בהן אוכלוסיות כאלה וכאלה אבל אחוזים של ילודה שונים מאוד.

פנינו עם חברי שלמה מולה, שגם יגיד כמה מילים בנושא הזה, במכתב לשר החינוך. כתבנו מה שאנחנו חושבים בנושא הזה. בגלל שאני כל הזמן שייכת לזרם של הפוליטיקה הישראלית שלא מאמינה במלחמות ומאמינה גם בשכל ישר וגם בידע עמוק של היסטוריה, אז כתבנו לשר החינוך שאנחנו חושבים שהוא צריך לשקול מה לעשות במצב הזה וגם כתבנו שאנחנו מאוד מודאגים ממצב הרוח בעיר בית שמש. אנחנו מאוד נזהרים ממצב הרוח הזה.

פנינו גם באותו הזמן, בסתיו, לוועדת החינוך, רצינו ישיבה. בגלל העומס, אני מבינה, לא הייתה ישיבה. כשאמרו לי שעכשיו נשב ביחד ונדון, אמרתי שאני חושבת שזה מיותר בגלל שהיתה תשובה של השר במליאה להצעה רגילה שלי לסדר היום, שחד וחלק אמר שאין בכוונתו להעביר את בית הספר למקום אחר, שהוא לא חושב ששכונה מעורבת זה מספיק כדי לזרוק את החילוניים, בשכונה שיש בה גם חילוניים וגם חרדים. שכוונתו, וזו החלטתו, להפוך את בית הספר לשפות ותרבויות לבית ספר על-אזורי. חשבתי שזה סוף הפרק, אבל במקביל, מה שאלכס אומר, אנחנו ביחסים. אנחנו בקשר מתמיד עם תושבי העיר וטיפ טיפה מבינים שראש העיר לא חשב שזה סוף הפסוק, ושהוא עצר את הרישום לבית הספר לשנה הבאה. זה מדאיג מאוד את התושבים וההורים של בית הספר.

בגלל זה אני חושבת שאלכס צדק כשביקש מאורלב לקיים את הישיבה ולדון במצב וגם אנחנו כמציעים, עם שלמה מולה, יחד עם החברים חושבים – אני עוד הפעם אומרת כאישה שלא נולדה כאן ולא חונכתי כאן: אני ראיתי את כל הסימנים של מלחמת אזרחים שיכולה לקרות בבית שמש וגם בערים האחרות, אם וכאשר בגלל המצב הדמוגראפי תהיה העברת בתי ספר מחינוך ממלכתי לחינוך עצמאי.

מה שאני חושבת זה שעכשיו אנחנו לא חושבים ולא יושבים על זה, ויש דיון על עתיד של בית הספר שפות ותרבויות כי המצב יותר ויותר מורכב. זאת אומרת: לאן הפנים של מדינת ישראל והאנשים, תושבי העיר וגם ראשי עיריות וגם כל מיני מרכיבים? מה שאני חושבת שיהיה לנכון זה אם אנחנו נעצור ונחשוב מה יכול לקרות. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה, גברתי.
מנחם אליעזר מוזס
אפשר לקבל נתון כמה תלמידים יש בבית הספר הזה?
היו"ר אלכס מילר
רק שנייה.
מנחם אליעזר מוזס
רק נתון.
היו"ר אלכס מילר
חבר הכנסת מוזס, אנחנו רק פתחנו את הישיבה.
מרינה סולודקין
ואתה חדש כאן.
היו"ר אלכס מילר
תשמע, תן לי לנהל את הישיבה. אני אשמח, תודה רבה.
מנחם אליעזר מוזס
אני רוצה להכין לעצמי מה להגיד.
מרינה סולודקין
אתה לא משתלט כאן, אתה לא משתלט.
היו"ר אלכס מילר
רבותיי, אנחנו לא פותחים כאן בוויכוח. חבר הכנסת מוזס, אתה רוצה לדבר, אני יכול לרשום אותך לדבר.
מנחם אליעזר מוזס
אבל רק תגיד כמה ילדים יש שם.
היו"ר אלכס מילר
חבר הכנסת מוזס.
מנחם אליעזר מוזס
טוב, בסדר.
היו"ר אלכס מילר
חבר הכנסת מולה, אתה רוצה להתייחס עכשיו?
שלמה מולה
בוודאי, אני רוצה עכשיו. אדוני היושב ראש, תודה רבה. ידידתי הטובה מרינה, שהגשנו יחד את ההצעה – אני חותם על כל מילה שהיא אמרה. אני רק רוצה לתת עוד כמה דברים. אני, קודם כל, רוצה לשבח את עמדתו של שר החינוך. זה לא בכדי שמישהו מהאופוזיציה ישבח את השר דווקא מהקואליציה - - -
משה גפני
ממש זה – קרה לך משהו הבוקר.
שלמה מולה
אני אומר לך - - -
מרינה סולודקין
לא, אתמול עם בוז'י הרצוג אותו הדבר היה, אנחנו שיבחנו אותו.
שלמה מולה
אנחנו אופוזיציה מאוד קונסטרוקטיבית. אתה יודע, לא אופוזיציה גורפת. לצורך העניין - -
משה גפני
זה נכון, כמו עם הדייגים.
שלמה מולה
גם נכון. אני רוצה, אני חושב שהשר מביע עמדה מאוד ערכית בסוגיה הזו. ואני רוצה להגיד שלפחות לראות עינינו, אנחנו צריכים לגבות אותו שהוא ימשיך את המאבק. השר בא ואמר: רבותיי, החינוך הממלכתי נמצא בתהליך של קריסה בגלל החלטותיה של הכנסת והחלטות של ממשלות ישראל. כלומר החינוך הממלכתי, נקרא ממלכתי. יש היום הרבה מאוד זרמים של חינוך שהם מאוד מאוד מקשים על החינוך כחינוך, הישגיו של החינוך, ולכן מערכת החינוך הממלכתית מסתייגת. אולי זו אחת הדוגמאות שאפשר לציין, שבדיוק בוואקום הזה הסיפור הזה של בית הספר נכנס.

אני אומר שלכולם זו חובה, כולל לחרדים, שיהיו להם כיתות לימוד שבהן, כמו כל תלמיד אחר במדינת ישראל, מגיע - - - ואני לא חושב שיש אחד או מישהו שיחשוב אחרת. אבל אנחנו אומרים במקביל משהו אחר: כל אחד באמונתו יחיה. זאת אומרת, כל אחד יחיה באמונתו, יתחנך על פי דרכו. יקבל את חינוכו על פי תפיסת עולמו. - - -
מרינה סולודקין
ויבנה את בתי הספר שלו.
שלמה מולה
בדיוק. נכון. כל אחד יבנה לו את בית הספר שלו, אבל שלא ישתלט על בית הספר של האחר. אם רוצים לבוא ולדבר על צפיפות של הכיתות, בבקשה. הנה כל אחד מאיתנו יתגייס לסייע, שאם ראש העיר יש לו מצוקות – אנא תואיל, תבוא, תגיד לנו איפה יש לך מצוקות.
משה אבוטבול
אמסגינה לו (תודה רבה).
שלמה מולה
אבל, אני גם רוצה לבוא ולהגיד: אם מישהו חושב, שראש עיר חרדי ייתן העדפה לחרדים, הוא יתקל בנו, בהתנגדות נחרצת. גם את זה לא ניתן לך לעשות. זאת אומרת: אתה, כראש העיר, תצטרך לתת חינוך שוויוני גם לחובשי כיפות סרוגות, גם לאלה שחובשים כיפות מהזרם הליטאי, הזרם האורתודוכסי וכן הלאה. גם לזרם הרפורמי, הקונסרבטיבי.
משה גפני
אתה מדבר עליו? הוא מש"ס.
שלמה מולה
כן, ראש עיר. גם לש"סניקים, גם לאשכנזים. זה בכלל לא משנה. לכן הזדעקנו - - -
משה גפני
שמעת?
משה אבוטבול
לא עשינו למענם כלום.
שלמה מולה
הזדעקנו בעצם לכאן, כשבאו ואמרו לנו ההורים. ההורים אמרו לנו: הולכים לסגור לנו את בית הספר שיש אצלנו בשכונה שלנו ולהעביר אותו למקום רחוק. הראייה לכך: החרדים ימשיכו להתחנך על יד הבית שלהם. החילונים יוגלו. ילכו לגלות. זאת אומרת אנחנו כמי שהיה בגלות, זה לא נעים להיות בגלות.
מרינה סולודקין
הם לא יודעים. הם לא יודעים.
שלמה מולה
מי שהיה בגלות לא יודע. לכן אני, אדוני היושב ראש – באמת, בואו, אני לא חושב שכל דבר קטן צריך להפוך להתגוששות של חרדים-חילונים. זה לא תורם לנו, זה לא יסייע לנו ואני מציע שכל אחד מאיתנו באמת ינשום נשימה עמוקה ויבוא ויגיד: כולם צריכים לקבל חינוך שוויוני. ההעדפה על תפיסת עולם וזרם או פרוטקציה של ראש עיר לא תהיה, לא פה.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה. חברים, אנחנו פותחים בדיון לאחר שהנושא הוצג על ידי מבקשי הדיון. נשמע את כל הצדדים ולאחר מכן נשמע גם חברי כנסת שיתייחסו לנושא. אדוני ראש העיר, בבקשה.
משה אבוטבול
ראשית, אני מאד מברך על הדיון הזה. זה דיון שהוא רחב משתתפים. אני שמח שישנם הרבה אנשים גם מתוך העיר בית שמש וזה דבר מבורך, ויש כאן גם חברי כנסת נכבדים. אני רק רוצה להגיד, ראשית, על הדברים של גברת סולודקין: פשוט, זו בדיחה לבוא ולומר: מלחמת אזרחים, כשהיא באה לשם רק לרבע שעה לתת איזה נאום קצר בהפגנה קצרה שהיתה והלכה לה לביתה. אז המצלמות הציגו לי - - -
שלמה מולה
בדרך כלל ראש עיר לא יכול לתקוף חברי כנסת.
משה אבוטבול
סליחה, אל תפריע לי.
שלמה מולה
אתה לא יכול לתקוף חברי כנסת.
משה אבוטבול
חבר הכנסת מולה, אל תפריע לי.
שלמה מולה
אני לא מפריע, אבל אתה לא יכול לתקוף חברת כנסת.
משה אבוטבול
אל תפריע לי לדבר, בקשה.
היו"ר אלכס מילר
קודם כל, אני מציע לך לא להפוך את הדיון הזה להתקפה אישית על חברי כנסת.
שלמה מולה
נכון.
משה אבוטבול
באים ואומרים: מלחמת אזרחים.
כרמל שאמה
אדוני ראש העיר, לא צריך יותר מחמש דקות בעיר כדי לדעת שמשהו רע מאוד קורה שם.
משה אבוטבול
משהו חם קורה בעקבות - - -
כרמל שאמה
משהו רע. אני לא אומר מי אשם.
קריאות
- - -
היו"ר אלכס מילר
סליחה, חברים, נא לשמור על השקט.
משה גפני
רק הצעה לסדר. אני מציע, אדוני ראש העיר, עזוב את חברי הכנסת. חברי הכנסת כולם יכולים להגיד מה שהם רוצים. אגב, אני רוצה להגיד לך אני מדבר פה כבר למעלה מעשרים שנה בבניין הזה, אין שלט בכניסה בדבר שקר-טרחה. אין.
משה אבוטבול
אה. או.קי.
משה גפני
פה לחברי הכנסת יש חסינות, גם אני יכול להגיד מה שאני רוצה. אתה תדבר על העניין.
שלמה מולה
בדרך כלל אתה אומר מה שאתה רוצה.
משה גפני
מה?
שלמה מולה
בדרך כלל אתה אומר מה שאתה רוצה. גם עושה מה שאתה רוצה.
משה גפני
רק אני הרבה פעמים מפחד ממך.
משה אבוטבול
אני מבקש - תדאג רק שלא יפריעו לי, אדוני היושב ראש.
היו"ר אלכס מילר
תשמע, תן לי לנהל. אני מציע לך לא להיכנס למתקפה על חברי כנסת.
משה אבוטבול
או.קי. אני אציית לשלט של הר גפני.
משה גפני
זהו, שאין פה שלט.
משה אבוטבול
טוב, חברים, אני רוצה לומר בצורה הברורה ביותר: יש כאן שתי סוגיות שחייבים לדעת אותן. סוגיה ראשונה שחייבים לדעת אותה זה הנושא של בתי הספר בבית שמש. אנשים מנסים להסיט את זה, לצערי. בתי הספר בבית שמש לוקים ,לצערי, אני מדגיש לצערי, בחוסר של כמות תלמידים. ישנם בתי ספר עם כמות קטנה של 150 תלמידים, המשוועים להון אנושי. הון אנושי מבחינתי זה תלמידים נוספים שיגיעו למערכת. אותם תלמידים שנמצאים בתרבויות ושפות מוגלים לשכונה רחוקה אחרת. הם מוגלים לשכונה רחוקה אחרת במקום להיות בסביבה הטבעית שלהם, בתוך השכונה שלהם. אין לנו בעיה עם בית ספר תרבויות ושפות שעושה עבודה טובה. אין לנו שום בעיה. ובטח לא עם זה שהם ימשיכו לקבל חינוך טוב ומוצלח לפי השקפת עולמם.

מה שכן צריך לדעת, שישנה כאן סוגיה, שבעבר, שנים רבות, פנו אלינו ממשרד החינוך, אנשי הצוות, וביקשו מאיתנו כמה שיותר לצמצם בתי ספר. הייתה דרישה לצמצם מספר בתי ספר. אני התעקשתי שזה יהיה רק בית ספר אחד כדי שלא לגרום חלילה זעזוע במערכת החינוך.
שלמה מולה
איזה בית ספר?
משה אבוטבול
לכן הוחלט, כמו בחוקת ההסתדרות: נכנס אחרון יוצא ראשון.
שלמה מולה
מה אתה אומר?
משה אבוטבול
הם אחרונים שהגיעו לשם, מר מולה, ולכן הם צריכים להיות הראשונים לחזק את אותם בתי ספר ראשונים של בית שמש, שנמצאים באזור הטבעי שלהם. באזור הטבעי שלהם חייבים - - -
שלמה מולה
אין שיקולים אחרים, רק מי שבא אחרון?
משה אבוטבול
אין שיקולים.
שלמה מולה
אין שיקול אחר?
משה אבוטבול
אלה שבאים לערער - - -
קריאות
- - -
משה אבוטבול
סליחה, לא להפריע.
היו"ר אלכס מילר
סליחה, לשמור על השקט.
משה אבוטבול
ישנם שיקולים נוספים, אכן, מר מולה. ההוצאות הרבות שנגרמות לנו בגין בית ספר זה. ההסעות שמגיעים איתן לאותו מקום. ההוצאות של אנשי הצוות שם. זה עולה לעירייה הרבה הרבה מאוד כסף.
קריאה
מה זאת אומרת הוצאות?
משה אבוטבול
וזה לא מאושר על ידי - - -
היו"ר אלכס מילר
לא, את לא יכולה.
משה אבוטבול
ברגע שמצמצמים את בתי הספר. ברגע שמצמצמים, בתי ספר לא על חשבונכם. לא על חשבון הקופה הציבורית.
שלמה מולה
על חשבון מי?
משה אבוטבול
זה בא על חשבונם הפרטי.
שלמה מולה
אני מודיע לך, אין דבר כזה. החרדים לומדים בלי כסף, כולם מקבלים.
משה אבוטבול
אל תודיע לי, הם לא מקבלים. כאן זה בית ספר ממלכתי שנופל על כתפי העירייה. בבחינה הזאת אנחנו באים ועושים, מנסים לאחד בתי ספר ולמזער אותם. זו תפיסת משרד החינוך.
מרינה סולודקין
השר החליט אחרת. השר החליט אחרת.
משה אבוטבול
השר יכול להחליט - - -
מנחם אליעזר מוזס
את אומרת לי מקודם אני משתלט? את משתלטת.
משה אבוטבול
בית הספר לא של השר לבד, גם של הרשות. ואני יושב ראש רשות, צריך להתייעץ איתי, יש לי חוות דעת. חוות דעת משפטית.
שלמה מולה
אני מבקש, אדוני היושב ראש, לא להגיד למרינה תשתלטי. זה לא פיר.
משה אבוטבול
מספר חוות דעת, אדוני היושב ראש. מספר חוות דעת משפטיות מלומדות שאומרות שראש העיר יש לו אמירה בנושא ואת זה אני אומר כעת.
היו"ר אלכס מילר
אדוני ראש העיר - - -
משה אבוטבול
אני רוצה רק לומר משפט אחרון.
היו"ר אלכס מילר
אני מבקש ממך להתייחס להחלטה.
משה אבוטבול
אני רק רוצה לומר, משפט אחרון. מצב הדמוגרפיה בבית שמש זה לא סוד לכולם. לא אני אשם בו, אשמים קודמיי בראשות העיר שהביאו אלפי חרדים לעיר בית שמש. כשמביאים אלפי חרדים גם צריכים לתת להם שירות. אני לא יכול למנוע את החרדים. השיטה שהיתה פעם, השיטה המצרית, להטבעתם של ילדים, הופסקה. לכן אני לא יכול לעשות כלום חוץ מאשר לתת להם שירות מלא שזה בתי ספר.
שלמה מולה
מה זה?
משה אבוטבול
מולה, אתה לא תדע את זה – כאשר יש לנו מחסור אדיר במאות כיתות. חסרות לי מאות כיתות.
קריאה
אדוני, מישהו ביקש להטביע ילד?
משה אבוטבול
מישהו ביקש לעשות את מה שסולודקין אומרת: מלחמת אזרחים, אתה חד צדדי שומע רק אותה, אז בבקשה.
יהודית אייזנר
אדוני, למה אתה צועק?
מרינה סולודקין
לא לצעוק, יש כאן ילדים בוועדה.
משה אבוטבול
כי לא שומעים. את צריכה להבין, הכול התנהל בהפגנה. בשביתה אחרת יכולתי להביא 5000 - - -
יהודית אייזנר
אבל תדבר בשקט.
משה אבוטבול
בשריקה אחת יכולתי להביא 5000 תלמידים.
מרינה סולודקין
ואני מיליון יכולה להביא.
היו"ר אלכס מילר
אתה יכול להתייחס להחלטה?
משה אבוטבול
ההחלטה של השר פסולה, ההחלטה של השר נגועה במילים פוליטיות.
אלכס מילר
אני יכול לשמוע את משרד החינוך? משרד החינוך, רק תציג את עצמך, אדוני.
מאיר שמעוני
אני מנהל מחוז ירושלים במשרד החינוך, ממונה גם על העיר בית שמש. מכיר את העיר בית שמש, הייתי גם מנהל בית ספר ומורה שם.

ראשית, אדוני היושב ראש - - -
משה גפני
לא שמעתי, מה התפקיד שלך?
מאיר שמעוני
אני מנהל המחוז, מנהל מחוז ירושלים משרד החינוך. אמרתי שאני מכיר את העיר בית שמש, הייתי מורה שם והייתי גם מנהל בית ספר שם. בין יתר התפקידים יש לי גם הרבה עבודה עם העיר בית שמש, וגם כמובן בתפקיד הנוכחי.

אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אורחים נכבדים, אני רוצה להתייחס למה שנאמר כאן. קודם כל, אני רוצה קצת להרגיע את הרוחות ולומר שאני רואה פה תלמידים והורים ומנהלת, מעבר לכל החברים הנכבדים. בעיני זו חברה דמוקרטית, חשובה, אזרחית. אני, ואני אומר את זה לילדים, אני כשהייתי ילד לא זכיתי להגיע לכנסת, ולא לקחו אותי, לא משנה מה הנושא. להגיע, לגעת בכנסת, לדבר עם חברי הכנסת וכולי וכולי. ישר כוח, כל הכבוד. בעיני, הדיון מיצה את עצמו.

הרווח הגדול - - -
שלמה מולה
תגיד לנו על בית הספר. הבנו, גישה חינוכית מצוינת. אבל תגיד לנו מה.
ניצן הורוביץ
אנחנו גורמים להם טראומה עם כל הצעקות האלה.
שלמה מולה
שומעים את ראש העיר אומר – רק תשמע, מבחינת החינוך. ראש העיר אומר: החלטת השר היא פסולה. התלמידים שומעים אותו. תראה.
משה אבוטבול
גם שמעו את השר אומר שההחלטה שלי היא פסולה וגם את זה הם שמעו ואף אחד לא - - -
היו"ר אלכס מילר
שמענו אותך. בבקשה, אדוני. הוא יכול, הוא חבר כנסת, אתה לא.
שלמה מולה
השר הוא - - -
היו"ר אלכס מילר
חבר הכנסת מולה, אתה רוצה לפוצץ פה את הדיון?
שלמה מולה
לא, לא מפוצץ.
היו"ר אלכס מילר
אז תן בבקשה למשרד החינוך להביע את עמדתו.
מאיר שמעוני
לעצם העניין, ביקשו קצת נתונים. בשנת הלימודים הנוכחית יש כ-1189 תלמידים בחינוך הממלכתי, היסודי, בעיר בית שמש. באותו בית ספר מדובר יש כיום 171 תלמידים. בית ספר אחר 143, בית ספר אחר, 187, בית ספר אחר 341, בית ספר אחר 347. סך הכול 1189 נכון להיום.

זה מבחינת נתונים, עכשיו לעצם העניין. נכון, היו מחשבות במשרד החינוך והתלבטויות בנושא, לאור המספר הדמוגראפי, לראות מה עושים, האם אפשר אולי גם למזג ולאחד בתי ספר לאור הקיטון של מספר התלמידים. זו סוגיה שעלתה וירדה ואני כמנהל המחוז ביקשתי להקים צוות לבדוק את זה עוד הפעם. אם אנחנו כל הזמן, לתפיסתי לפחות, נלך ככה בלי לחשוב, בלי לבדוק, בלי להביא ניירות, ניירות עמדה – אז הקמתי, ביקשתי להקים את הצוות וכולי.

אז היה צוות, הכין ניירות, הכין חלופות. לצערי, חלק מהחלופות גם הודלף. הודלף, יצא החוצה וכבר הגיע לרמה של החלטות. אני רוצה לומר כאן: לא הייתה החלטה, היו חלופות, היו מחשבות, לא הייתה החלטה לסגור בית ספר כזה ואחר.

ב-10 בינואר, לפני כחודש וחצי, כינסתי ישיבה דחופה עם נציגי הרשות המקומית, הפיקוח וגורמים נוספים והודעתי להם שאני, לאחר מחשבות והתלבטויות – ואמרתי גם מה מערך השיקולים - החלטתי להקפיא את המהלך הזה בתשע"א, וחמשת בתי הספר יישארו על כנם. אז באה הבקשה של הרשות המקומית ואמרו לי: אנחנו מוכנים. אנחנו רק מבקשים שיהיה דיון בראשות השר והמנכ"ל לחיזוק החינוך הממלכתי בעיר בית שמש, לאור כל מה שעלה פה, ואני לא אתייחס.

באותו ערב דיברתי עם השר ועם המנכ"ל, עדכנתי אותם. השר אמר לי בלי להניף עפעף: אני אעשה את הדיון בראשותי. הדיון הזה יהיה בראשותי כיצד מחזקים את החינוך בעיר בית שמש. ב-13 בינואר הייתי במקרה פה בדיון עם השר, הייתה פה מליאה של חברי הכנסת. דנו פה בנושא התלבושת האחידה, עם נציגות הורים וכולי וכולי. היינו בצהריים, ב-16:00 לדעתי, הייתה פה השאילתה, חברת הכנסת סולודקין.
מרינה סולודקין
הצעה לסדר רגילה.
מאיר שמעוני
הצעה לסדר. ואז פנה אלי עוד הפעם השר, אמר לי: אדוני מנהל המחוז מה ההחלטה הסופית שלנו, המקצועית שלך כמנהל מחוז. אמרתי זו ההחלטה שמתבססת על הפגישה ב-10 בינואר. מה שאני רוצה לומר, חברים, בואו לא נטשטש לפחות את העובדות. יש החלטה מקצועית ויש החלטה פוליטית. החלטה פוליטית של השר התבססה על ההחלטה של מנהל המחוז. אפשר לערער עליה. דרך אגב, המנכ"ל היה יכול לבוא ולהגיד לי: תשמע אני לא מקבל את ההמלצה שלך, זה לגיטימי.
היו"ר אלכס מילר
אני אבקש ממך רק להתייחס לדבר אחד: שמענו עכשיו את ראש העיר, מבחינתו הוא לא מקבל את החלטת השר. אני רוצה לשמוע ממך מה בסופו של דבר העתיד של בית הספר לשנה הבאה. אתם במשרד החינוך – מי גובר פה על מי? ומה בסופו של דבר ההורים והילדים צריכים לדעת?
מרינה סולודקין
ואם ההורים שלהם צריכים ללכת לבית משפט.
היו"ר אלכס מילר
חכו. מרינה, אנחנו נמצאים בכנסת ישראל, מה עכשיו בית משפט?
מרינה סולודקין
לא, אני - - -
היו"ר אלכס מילר
יש לנו פה מספיק כוח בשביל לפתור בעיות.
מאיר שמעוני
אדוני יושב הראש, אני רוצה להתייחס. להערכתי, לצערי, קודם כל כבר בזבזנו מעל חודש וחצי שזה חבל. אבל למרות כל זאת, לפני כשבוע, מעבר לדיונים שהיו אצל השר והמנכ"ל היה דיון אצל המנכ"ל.
היו"ר אלכס מילר
אתה יכול לחזור, בבקשה? לא שמעתי אותך.
מאיר שמעוני
אמרתי: אל"ף, לצערי בזבזנו כבר חודש וחצי מרגע של קבלת החלטה שלא סוגרים והיה כבר אפשר לרשום את התלמידים ולשבץ אותם וכולי. למרות כל זאת היו דיונים אצל השר ואצל המנכ"ל. כולל דיון אחרון אצל המנכ"ל בשבוע שעבר על הנושא הזה וההחלטה הייתה – לשאלתך – המנכ"ל אמר: יום חמישי בבוקר 07:30, יום חמישי האחרון, אנחנו בעיר בית שמש לסיור. אני רוצה לראות בעין, רוצה לראות את הצרכים. לאחר מכן נקיים דיון מקצועי בעיר בית שמש. אחד.

שתיים, תיבנה תכנית אב - - -
היו"ר אלכס מילר
יום חמישי שיהיה, אתה מתכוון?
מאיר שמעוני
לא, שהיה.
היו"ר אלכס מילר
אז היה סיור.
מאיר שמעוני
לא, היה צריך להיות. לצערי, הסיור בוטל.
היו"ר אלכס מילר
למה?
מאיר שמעוני
בוטל על ידי העירייה.
היו"ר אלכס מילר
בוטל או הולך להיות?
מאיר שמעוני
בוטל.
משה אבוטבול
נדחה, כדאי לדייק.
מאיר שמעוני
הסיור לא יתקיים.
משה אבוטבול
סגן ראש הממשלה רוצה להשתתף בסיור עם שר החינוך, זו הייתה הבקשה.
קריאה
מי? ליברמן?
משה אבוטבול
אלי ישי.
שלמה מולה
אה, עכשיו אתם מעבירים את זה לפוליטיקה.
משה אבוטבול
כמו שהעבירו את זה אליך לטפל בזה.
היו"ר אלכס מילר
סליחה, ראש העיר, עם כל הכבוד. נראה לי שאתה שוכח איפה אתה נמצא. מה זה הפניות האלה. נראה לך. על סמך מה אתה – אני ממש לא אאפשר דבר כזה לעשות. ממש לא מאפשר. קצת כבוד לכנסת ישראל.
מאיר שמעוני
אני הייתי מבקש אם אפשר לתת לי לסיים ואני תכף אסיים. אדוני היושב ראש, הדיון והסיור שהיה צריך להיות ביום חמישי ובוטל, לא יתקיים לצורך העניין. היה אמור להיות סיור מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד, מנכ"ל משרד החינוך. מנהל המחוז, עבדכם הנאמן. מפקחת של בית הספר. הרשות המקומית. מנהלי בתי הספר וכל מי שיש לו יד ורגל בעניין הזה. לצערי הוא לא התקיים - - -
יהודית אייזנר
והסתדרות המורים.
מאיר שמעוני
זה אחד. שתיים, המנכ"ל קיבל החלטה שהוא רוצה לעשות תכנית אב לבדיקת הצרכים בעיר בית שמש. כל הצרכים בעיר בית שמש על מנת להבין מה הצרכים האמיתיים שקיימים, כולל המגזר, כולל במגזר החרדי, לפי קריטריונים שמאושרים ומחייבים על ידי המדינה. לצורך העניין.
היו"ר אלכס מילר
אבל אין שום פסול בכך שגם שר הפנים יעזור בעניין הזה.
מאיר שמעוני
אני לא אמרתי על שר הפנים ,דיברתי על סיור מקצועי שהיה אמור להיות.
מרינה סולודקין
שר הפנים מאד נחוץ.
שלמה מולה
שר הפנים יכול לסייע הרבה. גם סגן ראש ממשלה, לא?
מאיר שמעוני
אני לא נכנס למי יבוא ומי לא יבוא, המטרה הייתה לעשות סיור מקצועי. אם יבוא שר הפנים - - -
משה גפני
אתה מתנגד לליברמן?
מאיר שמעוני
בבקשה?
משה גפני
אתה מתנגד לליברמן, שיבוא?
מאיר שמעוני
אני לא מתנגד לאף אחד. אני רק מציע. חברים, אני אמנם צעיר בחבורה פה אבל אני קצת ותיק במערכת, אל תכניסו אותי לפוליטיקה. אני מביע פה עמדה מקצועית ואם יחליטו להביא את סגן ראש הממשלה ואת ראש הממשלה אז שיגיע ראש הממשלה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת גפני.
משה גפני
תודה. אני פשוט מתנצל. הרב מוזס, אתה חבר ועדת החינוך מטעמנו אני פשוט צריך לנהל ישיבה כבר מ-10:00.
היו"ר אלכס מילר
בגלל זה קיבלת רשות דיבור.
משה גפני
כן, אני מודה לך, אדוני. קודם כל, אני רוצה להגיד שאני לא מכיר את בית הספר שפות ותרבויות אבל מהבירורים שביררתי מתברר שזה בית ספר ברמה מאוד גבוהה ובית ספר מאוד חיובי, ואני פונה למשרד החינוך לא לסגור אותו.


אני חושב שבית הספר צריך להמשיך ולהתקיים ולפעול. יש לי הצעה. אדוני מנהל המחוז, יש לי הצעה לכל מנהלי ומנהלות בתי הספר הממלכתיים בארץ: במקום שיש החלטה של משרד החינוך או ראיון או חשיבה מקצועית לסגור את בית הספר, להביא לשם חרדים, ולהגיד שחרדים יקבלו את הבניין. אני מבטיח לכם שבית הספר לא ייסגר. נסגרים הרבה בתי ספר. הייתה החלטה גם לגבי בית הספר הזה, על כל פנים רעיון, כמו שאומר מנהל המחוז, להעביר את בית הספר למקום אחר. עכשיו למה פתאום יש התערבות כזאת ממשית ורצינית, ולמה כל הדיון הזה שהוא כל כך קריטי? הרי סוגרים בתי ספר באופן קבוע, משרד החינוך סוגר בתי ספר – אגב גם בתי ספר חרדיים. במקום שהאוכלוסייה החרדית מתמעטת סוגרים בתי ספר ולא שמעתי פה דיונים דרמטיים ולא ראיתי את שר החינוך מתערב פתאום בהחלטות מקצועיות.

מה שקרה כאן הוא דבר אחד נורא פשוט: בית הספר הזה, היות ואני מכיר – באמת אני חוזר ואומר: שמעתי שבית הספר ברמה גבוהה, לא ביקרתי בו, אני לא מכיר אותו, מהנתונים שקיבלתי. אבל אני מכיר את השכונה, ששם הייתי כבר כמה פעמים גם השנה וראיתי איך ילדות קטנות – חרדיות אמנם. מסכנות, חרדיות. לא יודע למה, אבל ככה נולדו – פשוט לומדות במקום שהוא בלתי מתקבל על הדעת בעליל. פשוט כדאי לבוא ולראות. כשאתם באים, חברת הכנסת מרינה סולודקין וחבר הכנסת מולה, אני מזמין אתכם למה שראיתי בעיני. לא מתאים. לא יודע, זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת בעליל.

עכשיו מה שקרה זה שמשרד החינוך רצה – ושוב, יכול להיות שהנתונים לא נכונים, אבל מה שנאמר לי ודיברתי עם שר החינוך על זה: נאמר לי שרוב הילדים באים מתוך העיר ולא מהשכונה שם. יכול להיות שאני טועה, באמת זה לא מקצועי. אבל אם זה נכון, אם לא הייתה בעיית חרדים, נניח כולם היו אותו הדבר, אז מה שהיו עושים – היו עושים סדר בבתי הספר מבחינת המבנים. וזה, אני מבין, היה הרעיון במשרד החינוך לפני שהתברר שהמבנה הולך לעבור לחרדים. הרעיון היה למזג בתי ספר. אפשר גם למזג בתי ספר חרדיים. מי שגר בשכונה, הבניין יהיה לתושבי השכונה. ומי שגר בשכונה אחרת, הבניין יהיה בשכונה האחרת, והמנהלת ובית הספר ימשיכו.

אבל מה, הגיעו החרדים, ולהשם הישועה, אומרים אצלנו. תודה רבה.
היו"ר אלכס מילר
תודה, מי מייצג פה את ההורים? יש לנו פה את ועד ההורים?
ישראל ניסן
כן. אני.
היו"ר אלכס מילר
כן, בבקשה, אדוני. מה השם שלך רק לפרוטוקול.
ישראל ניסן
ד"ר ישראל ניסן.
היו"ר אלכס מילר
בבקשה, שלוש דקות, אדוני, לא יותר.
ישראל ניסן
אדוני היושב ראש, חברי כנסת נכבדים ואורחים נכבדים. אני מודה לכם על הזכות להופיע בפניכם. אנו הורי התלמידים של בית הספר מאמינים בדרכו החינוכית, בתכניות הלימוד המגוונות, לימוד אנגלית מכיתה אל"ף, ספרדית מכיתה דל"ת. זאת לצד לימוד התרבויות השונות עם דגש על מורשת ישראל, חינוך לסובלנות ואחווה. הדגש על לימוד השפות הוא ייחודי לבית הספר הזה. דרכו החינוכית הוכיחה את עצמה לאורך עשר שנות פעילותו, לכן בחרנו לשלוח את היקר לנו מכול, את ילדינו לבית הספר הזה. אני דוגמא להורה שגר בבית שמש אבל לא ברמת בית שמש ושולח את הבת שלי לשם.

בית הספר מהווה אבן שואבת, והורים רבים מכל רחבי העיר מעוניינים לשלוח את ילדיהם בהסעות לבתי הספר, הממומנות על ידינו. בית הספר חשוב ויקר גם לילדינו. הם זוכים ליחס אישי מהמורים הדואגים להם כאילו היו ילדיהם ושוקדים לקדם כל אחד באופן אינדיבידואלי. בבית הספר שורה אווירה חינוכית ולימודית, מבנה בית הספר הוא חדש, מטופח מאוד, הוא מאיר עיניים לכל מי שנכנס למתחם. הדבר תורם לתחושת הביתיות ולאווירת הלימודים. הילדים רוחשים כבוד רב לצוות החינוכי ולחבריהם לספסל הלימודים. לכן רמת האלימות בבית הספר נמוכה ביותר. בית הספר קולט עלייה, לומדים בו ילדים מכל הגלויות, ממזרח וממערב. יוצאי מזרח אירופה לצד עולי אתיופיה ודרום אמריקה, לומדים בחברות ובהרמוניה. הצלחתו של בית הספר ותעודות ההצטיינות הרבות שקיבל הן אות כבוד לבית שמש. הצלחה כזו אסור להפסיק. הצלחה זו יש להרחיב. אנו מפצירים בכם כי תפתחו בבית הספר כיתות גן וכן כיתות ז' ו-ח'.

לצערי, אני אומר, התנהלות העירייה מהווה התעללות בנו ובילדינו. חודשים ארוכים מופעלת כנגדנו מלחמה פסיכולוגית במטרה להתיש אותנו. גם היום באמצע חודש פברואר ולמרות אמירה ברורה של שר החינוך, מר גדעון סער, אנחנו עדיין לא יודעים מה יעלה בגורלו של בית הספר. אנו וילדינו נמצאים באי ודאות ובחרדה.

בעיתונות החרדית שופכים את דמינו. מדובר – זה אני אחרי זה אכנס לזה – בעיתונות החרדית מדובר על מחסור של מאות כיתות - - -
היו"ר אלכס מילר
רק – אתה עוד דקה מסיים, אדוני.
שלמה מולה
נו, הוא רוצה לומר דבר.
ישראל ניסן
או.קי. מדובר על מחסור של מאות כיתות. בית הספר לשפות לא יפתור את מצוקת הכיתות לילדים החרדיים. סגירת בית הספר היא בבחינת גזל כבישת הרש. אני בעד חינוך לכולם. אני, אם יורשה לי רק להקריא כתבה קטנה מתוך עיתון חדש בבית שמש – שההשמצות - - -
היו"ר אלכס מילר
אין צורך. תשמע, אין צורך לקרוא כתבות. אני מציע לך שאתה תתייחס. אתה נמצא פה בוועדת הכנסת, אנחנו רוצים לשמוע מה בלבך. אני מציע לך, עזוב את הניירות עכשיו.
ישראל ניסן
או.קי.
היו"ר אלכס מילר
עזוב את הניירות. אף אחד פה לא בודק את כוח הקריאה שלך. דבר מהלב. אנחנו שמענו שיש בעיה, שמענו התייחסות גם של משרד החינוך וגם של ראש העיר. יש פה חברי כנסת שמקשיבים לך, אנחנו בסופו של דבר נסכם את הדיון. אני מציע לך – כשיש לך פה דקה, תתייחס מלבך, תגיד מה מגישים הורים, מה הולך להיות בשנה הבאה, מה האופציות שלכם, ואנחנו נמשיך הלאה. בבקשה, אדוני.
ישראל ניסן
בתור הורים אנחנו מרגישים רע מאוד, אכזבה קשה, אני יכול להגיד, מההנהגה. אני אישית בחרתי בראש העיר בגוש החברתי שכבר התפרק. אני אומר את זה בצער רב. בתור הורים אני מרגיש שרודפים אותנו כמיעוט חילוני, כמעט, משמיצים אותנו, את הילדים שלנו, מעל דפי העיתונות החרדית. ואין עונה ואין משיב ואין מגנה. אני מרגיש שלוקחים – פוגעים בזכות יסוד שלנו לחינוך של הילדים שלנו. אנחנו עושים צבא, אנחנו עובדים קשה, משלמים מיסים, נותנים לחברה כל מה שאנחנו יכולים לתת וגם הרבה מאיתנו במקצוע האזרחי שלהם תורמים המון למדינה. אנחנו חושבים ששפות ותרבויות – שהוא פנינה חינוכית, שהילדים שלנו אוהבים אותו – לא רק שלא צריך לסגור אותו, הצלחות כאלה צריך להמשיך ולקיים אותן.
עוד דבר אחד
אני מבקש משפט, כמה משפטים, למיקי שטיין. הוא נכה צה"ל, מאוד חשוב בהנהגת ההורים.
היו"ר אלכס מילר
תשמע, אדוני, תן לי לנהל את הישיבה. אני אתן פה זכות דיבור למי שרשום. סיימת?
ישראל ניסן
כן.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת הורוביץ, בבקשה.
ניצן הורוביץ
כן, תודה, אדוני היושב ראש. הייתי בבית שמש. הייתי בבית הספר שבו מדובר. אני רוצה להגיד לראש העיר שקודם כל כדאי לשנות קצת את הסיפור. אתה יודע, שמעתי הרבה דברים על ההתנהלות בעיריית בית שמש ועכשיו בסך הכול אתה מוכיח גם כאן בכנסת שחלק מהדברים – לפחות ממראה עיניים. אני יושב פה מולך, ואני רואה - - -
משה אבוטבול
גם הדברים שלך - - -
היו"ר אלכס מילר
סליחה.
ניצן הורוביץ
אני חושב ש-בוא נגיד בצורה עדינה, אתה לא מייצג הכי טוב את ה"קייס" שלך.
משה אבוטבול
זה נדמה לך.
ניצן הורוביץ
אני חושב שהדברים מדברים בעד עצמם. בית הספר – אני רוצה להגיד בצורה ברורה, וגם למנהל הוועדה: כולנו אנשים פוליטיים, הזירה הציבורית והסוגיות הציבוריות הן סוגיות פוליטיות. בית הספר הזה לא ייסגר. אם רוצים להפוך את בית הספר הזה, מבחינת עיריית בית שמש או גורמים מסוימים, לאיזשהו שדה קרב, ורוצים להפוך אותו לזירה של מלחמות דת ומדינה, זה לא ילך, כי מול הכוח הזה יקום כוח נגדי, כמו שאתם רואים כאן ממש.

אני רוצה להגיד ביחס לתופעה הכללית בבית שמש: העניין הזה מעורר כאן את האמוציות שהוא מעורר כי הוא חלק מבעיה יותר רחבה בבית שמש. כמו שאמר חבר הכנסת כרמל שאמה: יש תחושה בבית שמש שדברים יוצאים משליטה. יש תחושה של הציבור החילוני בבית שמש שהוא נמצא תחת מתקפה. שמענו את זה מיו"ר ועד ההורים ואני שומע את זה מתושבים רבים נוספים. לא אני אומר את הדברים האלה, הם אומרים את הדברים האלה. מדובר בדיור, מדובר במוסדות תרבות, מדובר בתחבורה, מדובר במוסדות חינוך, מדובר באופי העיר. אם חושבים שבאמצעים כוחניים אפשר יהיה לסגור בתי ספר ולדחוק את החילוניים מבית שמש ולהפוך אותה לעיר חרדית, בכוח ובאלימות ובהשמצות – זה לא ילך לכם.

לפעמים יש תחושה שעד שלא עושים – איך, מרינה – עד שלא שמים רגל על הקרקע ואומרים: עד כאן אז אתם לא מבינים. ולכן, אדוני ראש העיר, היה צריך הגפנה כי סירבת לדבר עם האנשים האלה. ועד שהם לא באו אל מול משרדך ולא צעקו, לא שמעת אליהם. עד שלא באנו לשר החינוך – בניגוד להמלצות מקצועיות כביכול – ודרשנו משר החינוך להשאיר את בית הספר פתוח, אז הדברים התנהלו - - -
שלמה מולה
ניצן, אבל הוא גם צריך לייצג את החילונים, לא רק את החרדים.
ניצן הורוביץ
בוודאי.
שלמה מולה
אז מה צריך להתרפס. לא צריך לבקש טובות.
ניצן הורוביץ
לכן אני אומר, גם לחילונים יש - - -
משה אבוטבול
אני אמור לענות לו או שאני לא אמור לענות?
היו"ר אלכס מילר
לא.
משה אבוטבול
אז אני לא אענה לך.
ניצן הורוביץ
אתה דיברת מספיק.
משה אבוטבול
אני לא דיברתי מספיק.
היו"ר אלכס מילר
לא, אני לא פותח פה לוויכוח את העניין הזה. בבקשה.
משה אבוטבול
טוב.
ניצן הורוביץ
אני אומר לתושבים כאן שלחילונים גם כן יש גב בכנסת וגב בממשלה, ואנחנו נעמוד לצידם, במיוחד שמדובר בפנינה חינוכית כמו בית ספר שפות ותרבויות ובית הספר הזה לא ייסגר, נקודה, סוף פסוק.
היו"ר אלכס מילר
תודה. יש לנו פה ממונה על החינוך. ריצ'רד פרס, בבקשה. שלוש דקות, אדוני.
ריצ'רד פרס
אדוני היושב ראש, אני שומע פה את הדברים ואני חוזר דווקא על דברי מנהל המחוז שלא לשכוח שיש פה ילדים ושכולנו נשמור על המסגרת כדי שלפחות כלפיהם לא נחטא, לא בחינוך ולא בדוגמא האישית. שמעתי פה את הנתונים ואני לא מקבל את כל הנתונים שנמסרו פה.

אל"ף נכנסתי לפני שנה לתפקיד כממונה על החינוך. התייצבתי במשרד החינוך עם מנהל אגף החינוך, קיבלתי הודעה מסודרת ממנהל המחוז שהמצב בבית שמש כבר כמה שנים – צריך לסגור שני בתי ספר ובתי נספר לא נסגרים. השנה לא תינתן אפשרות כזאת. הודעתי למנהל המחוז: בבית ספרי לא יהיה כדבר הזה, מאחר ואני ממונה חדש. אי אפשר היה לדחות עד היום ומשרד החינוך נתן לזה יד, יחליטו היום לסגור את בית הספר או את שני בתי הספר.

התחייבתי שנקיים דיון מקצועי, מסודר בליווי משרד החינוך ונעשה את ההחלטות האלו בצורה מסודרת. קיימנו את הדיון הזה במשך שנה שלמה יחד עם משרד החינוך, עם המפקח על משדר החינוך, עם המחוז. לצערי, בניגוד למה שנמסר פה, מבחינתנו הייתה ונתקבלה החלטה שהיו שותפים לה אנשים, לסגור בית אחד, בסופו של דבר.
מאיר שמעוני
סליחה, החלטה חד צדדית, אני חייב לציין את זה.
היו"ר אלכס מילר
אתה לא יכול להתפרץ.
ריצ'רד פרס
שנייה - - -
מאיר שמעוני
ההחלטה היא חד צדדית.
מרינה סולודקין
זה מבית שמש, וזה - - -
ריצ'רד פרס
שנייה, אני רוצה – אני לא הפרעתי לאף אחד, לא הפרעתי לאף אחד. אני מצפה שהדברים ימשיכו ויהיו באותה דרך. אני חוזר ואומר: מבחינתנו הייתה החלטה וכשאני ביקשתי להודיע אותה להורים ולמנהלים אמרו לי: תמתין, נקיים פגישה מסודרת. הועלתה אפשרות שהנושא של בית ספר שפות ותרבויות ימשיך כבית ספר על אזורי. אמרתי שבהחלט נבדוק את זה.

קודם כל, אני אומר פה על השולחן, בית ספר שפות ותרבויות הוא בית ספר מעולה. בית ספר שפות ותרבויות הוא אחד מחמישה בתי ספר יסודיים טובים מאוד שיש בבית שמש ולא לשכוח את זה. לצערי, הדמוגרפיה מדברת אחרת בבית שמש.
מרינה סולודקין
השר החליט אחרת.
ריצ'רד פרס
שנייה, גברת סולודקין, אם תתני לי אחר כך, תשמעי אותי עד הסוף, אני מניח שלא יהיו לך הערות.
מרינה סולודקין
אני שומעת את הנימות, אדוני. אתה תחת פיקוד.
ריצ'רד פרס
אני ממש לא תחת פיקוד. אם תשמעי אותי עד הסוף, גברת, אני אולי – במשטר שאת מדברת עליו זה משהו אחר. אני תני לי לסיים את הדברים שלי.
היו"ר אלכס מילר
בעדינות. בעדינות בדבריך.
ריצ'רד פרס
אבל גם לא להגיד לי תחת פיקוד.
היו"ר אלכס מילר
בעדינות בדבריך.
ריצ'רד פרס
אבל לא להגיד לי: תחת פיקוד.
היו"ר אלכס מילר
אתה שוכח שאתה מדבר עם חבר כנסת.
ריצ'רד פרס
בוודאי.
שלמה מולה
היא 20 שנה במדינת ישראל. אתה לא יכול לבוא - - -
ריצ'רד פרס
גברת מרינה סולודקין, אני ממש לא תחת פיקוד, אם תשמעי אותי עד הסוף אני מבטיח לך שתראי שהדעה שלי היא חופשית ומסודרת. תודה.


כשאני נמצא בתוך המערכת היום, לגבי השנים הבאות, מה שקורה זה שבשנה הבאה יש לי 165 ילדים לכיתה אל"ף. שנה אחרי זה יש לי 130 ילדים לכיתה אל"ף. שנה אחרי זה יש לי 105 ילדים לכיתה אל"ף. כל מי שבר-בי-רב במשרד החינוך ומבין בנתונים פדגוגיים: קשה למלא ולקיים בית ספר בתנאים שיאפשרו לתלמידים גם היום - - -
מרינה סולודקין
על אזורי.
ריצ'רד פרס
רגע.
מרינה סולודקין
תראה, אדוני, כאילו לא הייתה החלטה של שר.
ריצ'רד פרס
תני לי לדבר עד הסוף, אני רוצה, אני משתדל.
היו"ר אלכס מילר
את רוצה שהוא יסכם?
ריצ'רד פרס
אני מסכם את הדברים שלי, הייתי מסיים אותם, אבל תאמיני לי – תני לי לסיים את הדברים ואת תראי את הדברים אחרת. בסדר, גברת סולודקין? מתנצל.
היו"ר אלכס מילר
אתה מוכן להתכנס?
ריצ'רד פרס
בוודאי שאני מוכן, אבל לא נתתם לי עוד לדבר. אני אומר בצורה מסודרת ובצורה ברורה, שקיבלנו את ההחלטה לסגור את בתי הספר ראינו את השלמת הנתונים המאפשרים לכל בית ספר ללמוד כמו שצריך בתנאים המקסימאליים. וזה גם בית ספר שפות ותרבויות וגם שני בתי ספר אחרים נפגעים מכך. באה החלטת השר ואמרה לא לסגור את בית הספר.

אני אומר פה בצורה ברורה על השולחן, הודעתי לשר בצורה ברורה, למנכ"ל ולמנהל המחוז שאני מוכן לקבל את ההצעה הזאת ובתנאי שמבטיחים את עתיד החינוך הממלכתי בבית שמש כולו, לא משאירים בית ספר אחד פתוח ושנה הבאה סוגרים שלושה בתי ספר.
היו"ר אלכס מילר
באיזה צורה אתה רואה את זה?
ריצ'רד פרס
אני אגיד את זה. הצעתי לשר מאחר שהשר בא עם הצעה – שלדעתי גם ראש העיר יקבל אותה בסופו של דבר – בא בהצעה להבטיח את מערכת החינוך הממלכתית לחמש שנים, שבה כל חמשת בתי הספר היסודיים מקבלים את כל הנתונים כאילו הם לומדים בבית ספר מלא. הרי חזון משרד החינוך מדבר על כיתות קטנות וחכמות עם כל הנתונים. אני בעד. אני בעד, אבל לא ייתכן שהיום השר יגיד: אני לא סוגר היום ושנה הבאה אני אסגור שלושה בתי ספר. אם אתה מקפיא את ההחלטה - - -
מרינה סולודקין
אבל - - - שר.
ריצ'רד פרס
שנייה.
מרינה סולודקין
מה שאני שומעת זה פשוט לא יאומן.
ריצ'רד פרס
גברת סולודקין, אבל את לא גרה בבית שמש ואת לא מכירה - - -
מרינה סולודקין
אני גרה באשקלון.
ריצ'רד פרס
רגע, גברת סולודקין, אני מזמין אותך לראות גם את שני בתי הספר האחרים, ותביני שהנתונים האלה הם חייבים מבחינה פדגוגית ומקצועית כדי לקיים בית ספר כהלכתו. עכשיו אני רוצה לסכם את הדבר. אני אומר פה בצורה ברורה: המנכ"ל היה צריך לבוא לבית שמש והמנכ"ל הציע הצעה טובה מאוד, להביא תכנית אב לבית שמש. אני לא רואה את הבניין או את בית הספר כסוגיה כאן. אם יפתחו עתיד לכל בתי הספר הממלכתיים בבית שמש לשנים הקרובות, אני חושב שגם ראש העיר – ויינתן פיתרון לאוכלוסייה החרדית. רק לדבריו של גפני: קודם כל קיבלנו פה מורשת שהוא היה שותף לה במשך השנים האחרונות. אנחנו שנה בתפקיד בעיריית בית שמש.
היו"ר אלכס מילר
טוב, נא לסיים.
ריצ'רד פרס
לגבי הבניין, אני לא אשם אם ילדים חרדים מגיעים בכמויות ואין תכנון מתאים. שלא יביאו את הילדים שלהם למקום שלא תכננו בצורה מסודרת את הנושא של חינוך, פדגוגיה וכל הדברים האלה. אבל מאחר שיש בעיה, ויש בעיה לציבור החרדי, אין ספק, אני אומר שהתכנית של מנכ"ל משרד החינוך יכולה לתת פיתרון גם לבתי הספר, ואז כולם יבואו על פתרונם בשלום.
היו"ר אלכס מילר
תודה.
ריצ'רד פרס
רק משפט אחרון.
היו"ר אלכס מילר
בבקשה, אדוני, נא לסכם.
ריצ'רד פרס
אדוני, בכל זאת מדובר על מערכת החינוך בבית שמש, ואני ממונה עליה.
היו"ר אלכס מילר
בבקשה.
ריצ'רד פרס
לכן אני אומר פה: גם ליד ראש העיר וגם ליד משרד החינוך, אבל בעיקר לכם כחברי כנסת: יש מקום לראות את הציבור הממלכתי ואת הבעיה של החינוך הממלכתי הרשמי בבית שמש, כבעיה שצריך לתת לה פיתרון ועדיפות לאומית. אתן יד לכל פיתרון כזה ולא לסגור שום בית ספר בסופו של דבר, ואין לי ספק שגם ראש העיר יבוא.
מרינה סולודקין
ולבנות חדשים. בתי ספר חדשים.
ריצ'רד פרס
חד וחלק. עוד הערה אחת יש לי אחרונה. נאמר פה מקודם על ידי חבר הכנסת כרמל שאמה: מספיק לראות איזה בבית שמש – אני מציע לך, לפני שאתה מטיל סרה בעיר שלמה, תבוא תגור, תבוא תבקר, תבוא ותראה. יש אנשים נפלאים בבית שמש ותבוא לבית שמש.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת מוזס.
ריצ'רד פרס
אתה מוזמן אלי הביתה.
יהודית אייזנר
תשמרו עליהם, שהם לא יברחו.
היו"ר אלכס מילר
גברתי, את בצורה שיטתית מתפרצת פה לדיון, אני מבקש ממך.
משה אבוטבול
ומדברת על נימוס.
מנחם אליעזר מוזס
אדוני היושב ראש. חבריי, חברי הכנסת הנכבדים. ראש העיר בית שמש. חברי בית שמש, ועד ההורים. בדיון שהיה כאן בכנסת, שגברת סולודקין העלתה את ההצעה לסדר ושר החינוך ענה לה, אני גם השתתפתי. אמרתי שבית הספר הזה – אנחנו לא חושבים בכלל שזה הולך – שאנחנו מדברים על סגירת בית הספר. כי קיבלתי נתונים שבבית הספר הזה לומדים בסך הכול 40 תלמידים מתושבי השכונה. סך הכול 175 תלמידים בבית ספר המיועד ל-450 תלמיד. בניין שמיועד ל-450 תלמיד לומדים 175 תלמידים, כאשר פחות מ-40 תלמידים הם תושבי השכונה.

ביקרתי שלשום בבית שמש, הייתי בתלמוד תורה, גני ילדים של ויז'ניץ', מערכת החינוך העצמאי, ולומדים שם 94 ילדים בדירה של 84 מטר. זאת אומרת: כולם יכולים להיכנס רק בכיתה אחת של תרבויות ושפות.
מרינה סולודקין
למה אתה לא בונה?
מנחם אליעזר מוזס
אני לא צריך לבנות. משרד החינוך בא והמליץ – ועל זה קיבלתי נתונים לא עכשיו, לפני שנה - שהוא רוצה לסגור שני בתי ספר ממלכתיים. תשמעו אותי גם כן. טוב?
היו"ר אלכס מילר
אני מקשיב לך.
מנחם אליעזר מוזס
אני רוצה שהיא תקשיב. משרד החינוך פנה לסגירת שני בתי ספר ממלכתיים, הכול זה נתונים שקיבלתי ממשרד החינוך. אני לא מבין מה הצעקה הזאת.

קודם כל, מר שמעוני, אמרת שההחלטה שלך מקצועית. תוך חמש דקות שמענו שהשר בא ואמר: לא אני לא אתן, אני רוצה לחזק את החינוך הממלכתי. יפה מאוד. אבל לא על חשבון של החלשים. ישנו מאמר החכם: השבע אינו מרגיש את הרעב ברעבונו. השבע לא יכול להרגיש את זה. אי אפשר להרגיש. אני מציע שגברת סולודקין – היית בתרבויות ושפות אני רוצה לקחת אותך בסיור, שתבואי למוסדות האלה שנמצאים לא בקרוואנים, אלא בדירות, במקלטים, במחסנים, שזה חלק מהמערכת. המדינה חייבת לממן להם גם כן בתי ספר.
מרינה סולודקין
ואחר כך נסייר ביחד בצבא.
מנחם אליעזר מוזס
בצבא – אני, ברוך השם, שירתי בצבא. לא יודע אם את שרתת. אני שירתי ואת לא. איזה חוצפה זו. מה את אומרת לי צבא. שירתי בצבא, מה את רוצה עוד? כל החובות שלי עשיתי.
מרינה סולודקין
כל התלמידים שלך.
מנחם אליעזר מוזס
מה, לקחת את הזאטוטים לצבא?
מרינה סולודקין
כן.
מנחם אליעזר מוזס
בני שלוש ובני שבע.
מרינה סולודקין
לא, מ-18. כמו ילדיי.
מנחם אליעזר מוזס
טוב, אני לא – אני מבקש, אני חושב שבכלל, כמו שעושים היום רפורמה להעביר את השלטון המחוזי בתכנון לרשות המקומית, גם בחינוך הגיע הזמן קצת לעשות רפורמה ולהעביר את זה לרשויות המקומיות, שהם חיים את זה, והם יודעים את הנתונים. שמענו מריצ'רד פרס דברים ברורים.
קריאה
אבל גם שמעת שאין מוסדות מוכנים.
מנחם אליעזר מוזס
נכון, נכון, שמעתי את כל זה.
היו"ר אלכס מילר
חבר הכנסת מוזס, סיימת?
מנחם אליעזר מוזס
לא, למה סיימתי? לא סיימתי. בהחלט שלא. אני חושב שהאזור – שר החינוך אמר עוד דבר ופשוט הטעו אותו. הוא אמר מעל במת הכנסת שהאזור הזה – עוד צפויות להיות שם, חלק מזה, 700 דיור חילוניות. מגיעים לשם חילוניים.
קריאות
נכון.
מנחם (אליעזר) מוזס
אני חושב שאחרי הבג"ץ, אם אתם לא מעודכנים, אחרי בית המשפט המחוזי והבג"ץ, שהוא זרק את כל אלה שהלכו על רמת בית שמש גימ"ל, הוא זרק אותם מהמדרגות - - -
קריאות
לא נכון.
טלי אביאן
מאיפה אתה מביא את זה?
קריאה
זה ממש לא נכון.
מרינה סולודקין
איזה שפה.
מנחם אליעזר מוזס
מה לא נכון? הולכת להיות שם שכונה של 700 יחידות חילוניים?
קריאה
תהיה גם שכונה של חילוניים. כן.
מנחם אליעזר מוזס
איפה תהיה? זה מה שהבג"ץ אמר? הבג"ץ אמר - - -
קריאה
בוודאי הוא לא אמר את מה שאמרת.
מנחם אליעזר מוזס
הוא אמר שכוחות השוק הם המכריעים.
קריאה
ראש העיר הזמין את החילוניים לגור שם.
מנחם אליעזר מוזס
אה, הזמין אותם? בבקשה.
קריאה
כן, מעריב, לפני חודשיים, תסתכל.
היו"ר אלכס מילר
אדוני, אתה לא יכול להתפרץ לדיון. סליחה, חבר הכנסת מוזס, אנחנו חייבים לסכם את העניין.
מנחם אליעזר מוזס
טוב, אני רוצה לסכם שההחלטה, אם באמת אנחנו רוצים שתהיה מקצועית, שתהיה ועדה מקצועית, בשיתוף - - -
מרינה סולודקין
השר לא מקצועי?
היו"ר אלכס מילר
מרינה, למה את נכנסת לדברים?
מנחם אליעזר מוזס
היא מנהלת, אני לא יודע. סליחה, לא ידעתי. גברת היושב ראש סולודקין, כן.

מה קורה כאן? לא ראיתי כזאת הפקרות. מה זה? אני מציע שוועדת החינוך יחד עם הנהלת משרד החינוך, עם הרשות המקומית, עם מנהל המחוז, כולם ביחד נמצא פיתרון.
היו"ר אלכס מילר
שמעתי את המלצתך, תודה.
אלי וענונו
אני רוצה רק לתת נתון.
היו"ר אלכס מילר
לא. אתה לא יכול. הסתדרות המורים בבקשה.
יהודית אייזנר
אדוני היושב ראש, אני חושבת שכל הדיון הזה מיותר. יש החלטת שר.
היו"ר אלכס מילר
מי את?
יהודית אייזנר
יהודית אייזנר מהסתדרות המורים.
היו"ר אלכס מילר
אני אשמח שהסתדרות המורים תקבע מה מיותר ומה לא, לוועדות הכנסת.
יהודית אייזנר
יש החלטת שר, והחלטת השר הזאת היא חייבת - - -
היו"ר אלכס מילר
אז תתייחסי להחלטת השר ולא לעצם העובדה של הדיון. באמת.
יהודית אייזנר
טוב, עכשיו נדבר בעניין הנדון. בדרך כלל כשסוגרים בית ספר משתפים את הסתדרות המורים. המניעים וכל ההליכים הם שקופים ואנחנו, מאחר וכל הצוות הוא חבר הסתדרות המורים, אנחנו צריכים לדאוג להם ברגע שמפזרים אותם. אז אנחנו מין הסתם אנחנו שותפים.

היום אחרי ששמעתי את אדוני ראש העיר, לא רק שלא מצאתי היגיון אלא אני מאוד חרדה בקטע של ההתנהלות והגישה לגבי מערכת החינוך והציבור בכלל בעיר בית שמש. אני מבקשת לקחת בחשבון שמדובר בבית ספר מעולה, מורות צעירות, המבנה עצמו הוא המבנה הכי טוב שקיים במערכת החינוך בבית שמש. אם תסיירו בבתי ספר אחרים אז תבינו איזה פער יש בין המבנה הזה ובין מבנים אחרים.

אני מבקשת שהסתדרות המורים תהיה שותפה לכל הליך ולכל החלטה. לרגע חשבתי שאולי כדאי להעביר, לפי דברי ראש העיר, את מערכת החינוך לאחריות שר הפנים. קצת התבלבלתי. התבלבלתי בין המשרדים.
ריצ'רד פרס
דמוגרפיה קשורה לשר.
יהודית אייזנר
בצורת התנהלות ובצורת ההתבטאות ששמעתי לא יישארו - - -
משה אבוטבול
גם עליך העירו.
היו"ר אלכס מילר
סליחה. סליחה.
משה אבוטבול
גם עליך העירו שאת מדברת.
יהודית אייזנר
לא יישארו תושבים חילונים.
משה אבוטבול
אל תדאגי, הם יישארו.
יהודית אייזנר
האינטרס שלך כראש עיר הוא שאתה חייב להיות עיר של כולם.
משה אבוטבול
האינטרס שלך, לא שלי. אל תדברי בשמי.
יהודית אייזנר
שיישאר ציבור ממלכתי בעיר הזאת. נקודה אחרונה: ברגע שסוגרים בית ספר ממלכתי אחד, אחד ויחיד, שקיים בשכונה מסוימת, מוחקים את השכונה לגבי ציבור מסוים. השאלה אם זאת המגמה של העיר. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב
תודה רבה לך, אדוני היושב ראש. אני מבין שהמצווה היא לקצר. אני באמת חושב – קודם כל אני שמח שמתחילת הדברים ועד עכשיו שישבנו, שעה, קצת ירד המתח ואני חושב שלא בכדי. מפני שאני חושב שזו לא שאלה של קיום בית הספר או לא אלא השאלה זה מיקום בית הספר. אמר את זה גפני ואמרו את זה אחרים. אנחנו לא חושבים – במיוחד בית ספר שהורים מרוצים, הצוות החינוכי מרוצה, המורים, המנהלות, משרד החינוך. מרוצים מבית הספר – צריך לשמר אותו ולקיים אותו. השאלה האמיתית, לשים אותה על השולחן, זה מיקום בית הספר.


מיקום בית הספר. האם בית הספר הזה, שמכיל חלק, שליש, מאפשרות האכלוס של בית הספר. בית הספר ש-80% מהילדים שלו לא גרים באזור הזה – ויש לו מבנה יפה – האם צריך להמשיך, האם הוא קריטי, המקום הזה, בשביל המשך בית הספר, או שצריך לחפש – מצד שני – להעביר אותו למקום אחר. כדי שילדים שגרים בשכונה הזאת, באזור הזה, שאין להם משהו אחר, אין להם אלטרנטיבה – יותר מכך, אין לי ספק שאם זה היה קשור לראש העיר, הוא היה בא ואומר: תבנה לי בית ספר אחר, לא רוצה לגעת בבית הספר הזה. הוא לא בא לגרש את בית הספר הזה בגלל שלא מתאים לו לאוכלוסייה. לפעמים יש גם דבר כזה. לא זאת הסיבה. נתקלנו גם בדברים כאלה. הוא בא ואומר: משרד החינוך לא נותן לי לבנות בית ספר אחר, הוא אומר לי: יש לך מספיק כיתות. אם משרד החינוך היה בא ואומר: אני מסכים לבנות בית ספר חדש, אחר – לא כזה דבר, טרומי. במידה פחותה בכלל, באיכות שלו וביופי שלו – אבל משרד החינוך לא נותן. הוא אומר: יש לך כיתות ריקות בבית שמש, אתה חייב לאכלס את הכיתות.
מרינה סולודקין
אורי, אנחנו נבנה בית ספר חדש, זו המסקנה של הוועדה.
אורי מקלב
אין ספק. אני גם בטוח בזה, שאם היינו עכשיו מקיימים דיון איך אפשר לקיים את בית הספר כשמעבירים אותו למקום אחר - - -
מרינה סולודקין
לא, אנחנו, לזה לא נסכים.
אורי מקלב
אני חושב מנגד זה, שאי אפשר לקיים דיון כשיש ספינה רחבה, יפה וגדולה, שעל ידה מצטופפים ילדים וטובעים. האם עכשיו אפשר לדון? ואומרים – אין להם. כמו שאמרת, ציורית, וזו לא הגזמה – 90 ילדים בדירה של 80 מטר, פחות ממטר לילד. אלה לא דברים שאנחנו צובעים בצבעים לא נכונים. מי שרוצה, שיבוא להתרשם. מנגד זה, יש בית ספר אחד. אני גם, אתם יודעים מה, אין רצון ואין בקשה לבית ספר מפואר, גם לא זאת המטרה. לא רוצים. מסתפקים גם במועט, זה הכול, תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת שאמה, בבקשה.
כרמל שאמה
תודה רבה, אדוני היושב ראש. בהמשך לדבריו של חבר הכנסת מקלב, הוא מעלה טיעונים שהם לכאורה מאוד רציונאליים. מצד אחד 90 ילדים בבית ספר, מצד שני בית ספר שהוא חסר, אבל צריך לראות את הדברים באווירה הכללית, שהיא המשפיעה. אי אפשר באווירה שנוצרה בעיר בית שמש, בתחושות שנוצרו בעיר בית שמש, שזו תחושה של התעמתות, של פלגנות, של התנגשות בין תרבויות, לבוא ולקבל דברים באמת בשיקול דעת ובאחווה הדדית. כי מה שקורה –ישבתי עם קבוצה אחת בעיר בית שמש, לא פגשתי את כל התושבים, לא פגשתי את כבוד ראש העיר, לא שמעתי את הצד השני. לא עשיתי עוד מחקר. אבל אתה יודע, מניסיון החיים שלנו, אנחנו פוגשים הרבה פעמים המון קבוצות וכולם אינטרסנטיים. פה זיהיתי שלאנשים יש כאב אמיתי. לאנשים שפגשתי יש כאב, פחד, יש חרדה ממה שקורה לעיר בית שמש. האחריות שלכם – אתה ראש עיר. אני רואה אותך ראש עיר, אתה יכול להיות מבחינתי עם כיפה, עם זקן, בלי זקן, זה לא משנה, ברגע שאתה יושב על כיסא ראש העיר האחריות שלך, וזה קודם כל האחריות שלך ולא חשוב מי גרם לזה - זה שהמצב הזה לא יחמיר. כי זה האינטרס של העיר.

לכן, אדוני היושב ראש – אני רוצה לציין, לא אמרתי שום מילה רעה על העיר בית שמש, אמרתי שהספיק לי ביקור קצר סביב שולחן, עם 20-30 איש שיושבים סביב שולחן. לא התלהמו באופן אישי כנגד אחד, אני יכול להעיד. אני לא מכיר אף אחד באופן אישי בעיר בית שמש, לא ברמה הפוליטית, לא את ראש העיר, אין לי שום בעיה עם אף אחד. אבל אני אומר לך: יש לי בעיה עם המצב. העליתי הצעה לסדר בשבוע שעבר בכנסת, פנה אלי שר הפנים, אמר לי: אני רוצה לשבת בצורה שקטה ולדבר לפני שאנחנו מתעמתים מעל הבמה הציבורית. לא חיפשתי את הכותרת, דחיתי את ההצעה לסדר היום. צריך למצוא פתרונות. לא יכולים להיות 90 ילדים בחדר, אין ויכוח. ולא משנה אם הם אתיופים, עולים מרוסיה, חרדים, חילונים, what ever. הם רוצים – כל אחד באמונתו יחיה. ומצד שני, לא יכול להיות שעיר שלמה תיתן לאוכלוסייה שאין – הם כמעט מחצית, החילוניים, עדיין, בבית שמש.
ריצ'רד פרס
יותר ממחצית.
כרמל שאמה
יותר ממחצית – להרגיש שמישהו דוחק אותם לפינה. והתחושה שלהם היא אמיתית. אז יכול להיות שזה בא לידי ביטוי באקט של סגירת בית הספר, ולכן זה לא התאפשר, סגירת בית הספר. בית הספר בבית שמש לא ייסגר, בעיקר בגלל האווירה הכללית, בלי קשר לנסיבות הספציפיות. לא ייסגר. אני מכיר את הכוח, שמעתי בכל זאת אחרים שלא נמצאים פה באולם, אדוני ראש העיר, ובאמת אנחנו לא נכנסים לדקויות שבתוך העיר. אנחנו בכלל לא יודעים מי נגד מי ולמה. אנחנו מסתכלים ממעוף ציפור על מה שקורה ואני אומר לך: יש לנו גם אחריות, עזוב את כל ההתעמתויות האישיות. גם דברים שנאמרים פה לא היה להם מקום באולם הזה.

קחו, תתעשתו, באמת. קחו נשימה – אפשר להגיע. סך הכול כולנו פה יהודים, באמת. לא רק כולנו יהודים, כולנו באותו צד. אין פה עימות, יש לנו מקומות אחרים בארץ, יש עימותים שקשה לגשר עליהם.
אורי מקלב
כרמל שאמה, אבל הם בחרו את ראש העיר הזה לא מזמן, רק בגלל שמכירים אותו בזה שהוא לא רוצה לדחוק את החילונים. הוא נבחר על ידי רוב מוחץ.
כרמל שאמה
נכון. אז אני אומר לך: יכול להיות שאלו כוונותיו, ויכול להיות שאלו מעשיו. אבל התחושות האמיתיות – לא האנשים שבאים ועשו לי הצגה – חלק מהאנשים אומרים לי: טעינו לגביו. אבל אני לא יודע, יכול להיות שהם טועים לגבי התחושה שלהם של הטעות. אבל יש להם מערכת, יש ראש עיר, יש עירייה, יש לו כלים, יש לו דרג מקצועי. ללכת לכיוון של לאחד ולגשר.

בית שמש כנראה כבר לא תהיה חילונית טהורה אף פעם. לא צריך לשאוף שהיא תהיה רק חרדית, זה לא יעשה טוב לעיר. אפשר לחיות ביחד. אין לכם תהום שאי אפשר לגשר עליה. יש ערים שאני אומר לך, בלי להזכיר שמות, ערים שיש אוכלוסיות שונות שאי אפשר לגשר ביניהם, זה יגיע עד התנגשות או עד פיתרון. תודה רבה, אדוני היושב ראש.
היו"ר אלכס מילר
כן.
אלי וענונו
אני רציתי רק לתת - - -
היו"ר אלכס מילר
מי אתה?
אלי וענונו
שמי אלי וענונו, אני תושב העיר ותושב השכונה הראשונה בבית שמש.
היו"ר אלכס מילר
קצר.
אלי וענונו
קצר מאוד, חצי דקה. אני גר בשכונה הזאת למעלה מ-20 שנה. כמעט נולדתי בעיר הזאת. ישנו בית ספר שנקרא "תפארת החיים" ברחוב רבינסקי, ממש כמעט בסמוך לבית שלי. הוא בית ספר חרדי למהדרין, מהזרם של ש"ס. גם בשכונה הזאת. אני אומר פה באחריות: כמעט כולם מוסעים לבית הספר הזה משכונות אחרות. לפי מה ששמעתי, למעלה ממחציתם אפילו מגיעים מיישובים אחרים. אני לא אחראי לנתון. אבל חלקם, בוא נגיד אם נהיה זהירים, מגיעים גם מיישובים אחרים. אנחנו מעולם לא תבענו לסגור את בית הספר הזה ואני אומר את זה כתושב השכונה הזאת. מעולם, חבר הכנסת מוזס, לא ביקשנו – וחבל שחבר הכנסת מקלב יוצא. היה שומע את זה.
אורי מקלב
אני מתנצל, יש לי ועדה שאני עומד בראשה. זאת העבודה שלנו, אני מתנצל. התנצלתי בפני היושב ראש.
אלי וענונו
מעולם לא דרשנו לסגור את בית הספר הזה. השכונה היא שכונה חילונית מסורתית, אין שם כמעט חרדים, יש אולי מיעוט של חרדים. אני אומר: כל הקריטריונים שראש העיר אמר אותם כאן ובגינם צריך כאילו להחליף את האוכלוסייה בבית הספר הזה מתקיימים לגבי בית ספר "תפארת החיים". למה שם לא מיישמים את זה? ואני נגד ליישם את זה שם. או באותה מידה נגד ליישם את זה גם בשפות ותרבויות.
מנחם אליעזר מוזס
אבל שם בית הספר מלא וכאן הוא ריק. כאן אין תלמידים ושם יש.
אלי וענונו
אבל הולכים לבנות את גימ"ל, ראש העיר רוצה- - -
היו"ר אלכס מילר
חברים, סליחה. לסיכום, ראש העיר יש לו הצעה, אשמע את ההצעה שלו ואסכם את הדיון. זה מה יש, אנחנו כבר רבע שעה מעל הזמן שהוקצב לוועדה.
קריאות
מנהלת בית הספר.
משה אבוטבול
ראשית, אני רוצה לברך על הדיון, עדיין, למרות כל האמירות הקשות מכל הכיוונים. אבל זה דבר טוב כדי שנשב יחד וננסה להגיע לעמק השווה. היום כבר ברור לכולם שזו באמת בעיה אמיתית. לא רק בצד אחד, אלא גם בצד השני קיימת בעיה אמיתית ואם כולם היו מפנימים את זה, דיינו. אני שמח וגאה בדיון הזה. לגבי – רק הערה קצרה – מה שנאמר לגבי "תפארת החיים". הוא צודק מיליון אחוז. הוא צודק. אבל זה נמצא במקום שגם גרים שם הילדים ולא חסרים שם מקומות לימוד. פה כל הבעיה היא בגלל שחסר בשכונה מקום לתלמידים, אחרת לא היינו יושבים פה, אף אחד מהאנשים פה. אנחנו יושבים בגלל שבשכונה שם חסרות כ-200 כיתות. בלי זה לא היינו יושבים פה, היינו נפגשים רק ב"מסיבת סידור" ובכל הדברים היפים שאתם עושים.


אני רוצה לומר ליושב ראש: מדובר בבית ספר מצוין, אני לא חולק על זה. הייתי מספר פעמים שם, אני לא רוצה שיחשבו לרגע שיש לי משהו נגד בית הספר או נגד המנהלת או נגד ההורים היקרים, הכל בסדר גמור. יש לנו בעיה אמיתית שהיא אחרת לגמרי. מה עושים במצב של שכונה שמסביבה גרים אלפי תלמידים שאין להם בית ספר והם הולכים למקומות אחרים בתוך קרוואנים, כפי ששמעתם?
כרמל שאמה
בונים עוד אחד.
משה אבוטבול
ההצעה שלי אומרת כך – אני גם אתחבר לדברים שלך, אדוני חבר הכנסת, דברים שמאוד מחממים את הלב. כשרואים את שני הצדדים זה באמת נראה אחרת, הכול כבר נראה גם יותר קל למעמסה. אין לי שום דבר חלילה, נגד החילונים.
היו"ר אלכס מילר
תציע כבר, אדוני ראש העיר.
משה אבוטבול
ההצעה שלי אומרת בצורה ברורה, חברים יקרים: אני מציע שאדוני היושב ראש יחד עם, לא אכפת לי שגם הגברת הנכבדה תגיע, היא העלתה את ההצעה, אני אשמח אם גם אתה תגיע. תצטרפו לזה עוד שלושה, כן, חברים נוספים שתחליט מי הם, גם מהמגזר השני, ירדו בבקשה לסיור קצר עם המנהל של המחוז, עם מנכ"ל משרד החינוך, ירדו למוקדים היחידים שחשוב לי שיראו. ראשית כל שיראו את בית ספר ברנקו-וייס. בית ספר ברנקו-וייס הוא תפארת החינוך בבית שמש, בית ספר ממלכתי עם למעלה מ-1000 תלמידים. כך שאתם צריכים לדעת שבית שמש היא עיר מאוד יפה, יש מערכת חינוך חזקה וטובה.
לאחר מכן לרדת לבתי הספר
שפות ותרבויות, עדיהו ז'בוטינסקי. לאחר מכן, לקינוח, לרדת לראות את אתרי הקרוואנים הפזורים בשכונה שם. אני מבטיח לכם שלאחר מכן כל החלטה שתתקבל כאן בשולחן תהיה מקובלת עלי. למה? כי אז אני יודע: ראיתם את כל התמונה ולא רק חלקים קטנים או איזה הפגנונת קטנה שנמצאים 20 דקות ובורחים. לבוא לראות את הכל, וזו העוצמה שלכם. אני חושב שאם תאמץ את זה, אני אהיה לצדכם, כל החלטה אני אכבד אותה, אבל אחרי תבואו לשם לראות את כל המוקדים ולא להיות חד צדדיים כי עכשיו ראו רק צד אחד.
היו"ר אלכס מילר
תודה.
משה אבוטבול
פגשת צד אחד.
כרמל שאמה
אני יודע, אמרתי.
משה אבוטבול
אם תאמצו את הבקשה אני אתכם לאורך כל הדרך.
היו"ר אלכס מילר
תודה. קודם כל, אני מודה לך על כך שהזמנת את חברי הכנסת לסיור אצלך בעיר, אני רק אומר לך שאני מציע לך – שמעתי פה על כך שאתה מתנה את הביקור של החינוך והמנכ"ל בהצטרפות - - -
קריאה
לא, השר ישי.
אלכס מילר
תשמע, אני מציע לך, תקשיב לי, סמוך עלי.
משה אבוטבול
אלה שרים, אני לא אריב בין שרים.
היו"ר אלכס מילר
ראש העיר, תסמוך עלי: אני מציע לך לא להיכנס למאבק הפוליטי בין השרים. אם שר החינוך רוצה לבקר בעיר שלך - - -
משה אבוטבול
הוא לא רצה, הוא שלח רק את שושני.
היו"ר אלכס מילר
סליחה, עם כל הכבוד, המנכ"ל רוצה לבוא אליך לעיר, רוצה לעזור לך ואתה נכנס - - -
חיים אמסלם
אם הוועדה תגיע - - -
היו"ר אלכס מילר
הוועדה לא מחליטה בסופו של דבר. ברמות כאלה. מי שמחליט - - -
חיים אמסלם
אני חושב שהמלצות הוועדה הן חשובות.
היו"ר אלכס מילר
תשמע, חבר הכנסת אמסלם, הרי אתה יודע שבסופו של דבר מי שמחליט זה ראש העיר. מי שמחליט ומי שנותן את התקציבים זה משרד החינוך. אני אשמח אם משרד הפנים לא רק יבוא ויתנה את זה ויכנס למאבק פוליטי, אלא גם יעזור לעיר בית שמש מהתקציבים שיש.
חיים אמסלם
שנייה, רק מילה - - -
היו"ר אלכס מילר
אבל כרגע נכנסת. חבר הכנסת אמסלם, כרגע נכנסת. דנו כבר - - -
חיים אמסלם
יש כאן חוות דעת משפטית בנושא.
יהודית אייזנר
אני מבקשת שהסתדרות המורים תהיה שותפה.
היו"ר אלכס מילר
סליחה, אני רוצה לסכם, חברים. שמענו פה את כל הצדדים. קיבלתי פה רושם שהמאבק - - -
קריאה
לא שמענו את הילדים.
היו"ר אלכס מילר
המאבק שמתנהל כאן הוא מאבק הרבה יותר מעבר למאבק מקצועי. צר לי על כך שהגענו למצב שבית ספר – כולם, לא שמעתי בן אדם כאן, שאמר מילה רעה על בית הספר. כולם שיבחו לטובה את המקום הזה. כולם שיבחו לטובה - - -
קריאה
סליחה, מחדשות ערוץ 2. באו לפה מבית שמש והכינו דברים במיוחד.
היו"ר אלכס מילר
תשמעי, אני כרגע בסיכום של הישיבה. אני אתן להם להגיד את מה שיש להם להגיד, אבל יש פה עניין של איך שאנחנו מסכמים את הישיבה.


מה שחשוב הוא שאנחנו צריכים לשמוע פה פיתרון ולא שמעתי פה פיתרון. שמעתי את ההצעה של שר החינוך וגם שמעתי את ההצעה של משרד החינוך כאן. אני כיושב ראש הוועדה, ואני חושב שרוב חברי הכנסת הנמצאים כאן,מגבים את שר החינוך. כי מי שהיום מופקד על מערכת החינוך זה שר החינוך, והוא צריך לתת תשובות. כי בסופו של דבר, כשאנחנו רואים את התוצאות של הבגרויות, כשאנחנו רואים את התוצאות של מבחני מיצב, מי שנותן את התשובות שלו זה שר החינוך. הוא עמד כאן בוועדה ומול חברי הכנסת ומול הציבור כולו ונתן תשובות למה המצב הוא כזה. אז הוא אחראי על כל מערכת החינוך, ובגלל זה אני נותן לו גיבוי מלא בהחלטותיו. אני מציע לך, אדוני ראש העיר, לא להיכנס למאבק מול שר החינוך. אני חושב שאתם ביחד יכולים למצוא דרך לפתור את המשבר. אין ספק שכאשר אנחנו מגיעים למצב שיש ציבור שלא מקבל מענה, ואתה, כעיר, אין לך תקציבים לתת מענה, אתה צריך לחפש פתרונות. אני מציע לך – אנחנו לא עושים דברים כאלה, אנחנו לא נותנים פתרון על חשבון מישהו אחר. אני בטוח שאתה לא חושב לרגע שאנחנו גם ניתן שיהיה פתרון למישהו אחד על חשבון מישהו אחר. יש שם בית ספר וביקשנו לבדוק את ההיבט המקצועי. ההיבט המקצועי בא ואומר לא לסגור את בית הספר.
מרינה סולודקין
להפוך לעל-אזורי.
היו"ר אלכס מילר
זה, תשמעי, שוב, ההחלטה הזאת מתקבלת ברמות המקצועיות. הכנסת לא יכולה לקבל החלטה האם בית הספר הזה הולך להיות על אזורי או אזורי.
מרינה סולודקין
תשובה של שר.
מנחם אליעזר מוזס
על-אזורי חרדי, בעזרת השם.
טלי אביאן
בחלומות שלך.
היו"ר אלכס מילר
לסיכום, חברים, לסיכום. אני מציע לך שתוך חודש ימים תחזור עם תשובה על הסיכום שלך עם משרד החינוך. ההמלצה שלי אליך: לקבל את עמדת משרד החינוך. אני גם מציע שתהיה פנייה מסודרת של ועדת החינוך לשר החינוך ולמשרד הפנים לבוא ולמצוא דרך לפתור את המשבר של מערכת החינוך בעיר בית שמש, ביחד עם כל הצדדים. כמובן, אין ספק, אני גם מפנה אותך לחוק. חוק מינוי מנהלים מכריח אותך לבוא ולקבל את ההמלצות של מייצגי המורים. גם הסתדרות וגם הארגון. כשאתה עושה ישיבות שיש בהן נגזרות על המורים, על המנהלים, נא לערב את מי שמייצג אותם. גם הסתדרות וגם ארגון. חבל להגיע למצב שבסופו של דבר אתה מקבל אופוזיציה מראש, בלי לבוא ולתת בכלל אפשרות להיות משולבים.

לפני שאני נועל את הישיבה אני אתן - - -
חיים אמסלם
מה לגבי ההצעה של ראש העיר?
קריאה
מה עם הסיור?
היו"ר אלכס מילר
סליחה.
חיים אמסלם
יש לי הצעה.
היו"ר אלכס מילר
חבר הכנסת אמסלם, אתה, אם תשים לב, אני מחליף פה את יושב ראש ועדת החינוך. ההצעה שלו תעבור ליושב ראש ועדת החינוך. אם יושב ראש ועדת החינוך ייראה לנכון לקיים ישיבה בבית שמש, זו החלטה של יושב ראש ועדת החינוך.
חיים אמסלם
ביקשת ישיבה בבית שמש?
היו"ר אלכס מילר
סליחה, חבר הכסת אמסלם. סיור, ישיבה.
חיים אמסלם
יבואו.
היו"ר אלכס מילר
סליחה, חבר הכנסת אמסלם, אני רוצה לתת פה לילדים להתייחס לנושא. בבקשה, מי מדבר?
קריאה
ארתור.
היו"ר אלכס מילר
ארתור, בבקשה, שלום לך. ארתור, מה שם המשפחה?
ארתור צ'ייקובסקי
צ'ייקובסקי.
ארתור צ'ייקובסקי
שלום לכם, חברי כנסת נכבדים, יושב ראש ועדת החינוך. אני פעם ראשונה בכנסת, אני קצת מתרגש. טוב, אז לדברים. בית הספר – כשאני נכנס לבית ספר שפות ותרבויות פורץ לי בגוף מין זרם אדרנלין, שאני נכנס לעולם טוב יותר. אני נכנס לעולם בלי אלימות, בלי בעיות. ואפילו אם יש בעיות אתה פונה למנהלת שלנו, האמא המחזקת והמתחזקת שתמיד נותנת לנו תקווה והצלחה. לכל אחד יש חלון הזדמנויות.

אם כבר יש אמא אז יש את הדודות. הדודות שלנו שנותנות תמיד טפיחה על השכם, המורות שלנו, המחנכות, הן נותנות יחס מעל המקסימום שמורה יכולה לתת לתלמיד. הן תמיד דואגות לנו, מקיימות איתנו שיחות אישיות, מחזקות ותמיד מתגברות אותנו.

יש לנו גם תוכנית "מפתח הלב". זו תכנית לימודים בלתי פורמאלית שנלמדת בצורה חוויתית ללימודי דרך הארץ וערכים. כל חודש יש לנו ערך אחר, עכשיו אנחנו מדברים על ערך האחריות. ובמסגרת הערך הזה הכנו עץ משאלות שכל אחד רשם בו משאלות שקשורות לאחריות: אחריות מדינית ואחריות הסביבה, כגון שחרור גלעד שליט וכאלה. אנחנו לומדים גם את נושא התרבויות. נושא התרבויות גם פה זה לימודים בלתי פורמאליים, זה לא לקחת מחברת ולרשום, אנחנו לומדים בצורה חוויתית, מכינים לפעמים תבשילים ולומדים על אותה תרבות בדרך טובה.

חילקנו פה גם תקליטורים.
היו"ר אלכס מילר
כן, ראינו.
ארתור צ'ייקובסקי
תקליטורים על בית הספר. יש פה את דברי המנהלת ועל הדרך שבית הספר מתפקד. בשורה התחתונה אני יודע שיש מצוקת כיתות לחרדים, אבל אני מבקש שזה לא יהיה על חשבוננו, על חשבון הילדים, התלמידים. על זה נאמר גם: חיה ותן לחיות.
היו"ר אלכס מילר
שמעת אותו? אתה רוצה גם להתייחס? מה שמך?
עילי רשף
עילי רשף.
היו"ר אלכס מילר
בבקשה. אתם מאותה כיתה?
עילי רשף
כן.
היו"ר אלכס מילר
יפה. אל תתרגש, תחשוב שאנחנו כולנו בכיתה שלך. תחשוב שאתה בכיתה.
עילי רשף
אני סגן יושב ראש מועצת תלמידים. אני לומד בבית ספר, לדעתי זה בית ספר טוב מאוד. אין הגבלה, כל אחד יכול לבוא לבית הספר. אין הגבלה, לא משנה מי נכנס, כל אחד יכול להירשם. דבר שני יש פה צוות מורים מסור ואהוב, כמו שארתור אמר. מנהלת שמכירה כל אחד ונותנת יחס אישי לכל אחד. יש כאן שיעורים מיוחדים, כמו שארתור אמר, אני רוצה להוסיף: שיעור ריקוד ושיעור דרמה ואנגלית מכיתה אל"ף. כמו שאמרו כבר.
היו"ר אלכס מילר
בסך הכול אתה נהנה?
עילי רשף
כן.
היו"ר אלכס מילר
יופי.
עילי רשף
מצוין.
היו"ר אלכס מילר
ניתן למנהלת שלך להגיד כמה מילים ובזה נסכם את הדיון.
דלילה אליעזר
כבוד יושב ראש, מנהל המחוז, ראש העיר, הממונה על החינוך, יהודית אייזנר מההסתדרות המורים ואורחים נכבדים. הקמתי את בית הספר לפני למעלה מעשר שנים, בשנת 2000, וזה היה ביוזמת משרד החינוך, עיריית בית שמש וקבוצת הורים. דנו והחלטנו על מהות הייחוד של בית הספר: שפות ותרבויות. לדעתי, לאור המצב שנוצר, אני חושבת שבית הספר נמצא במקום הנכון. כיוון שאם אנחנו מדברים על תרבויות, זה הכרה באחר, הסובלנות כלפי האחר. ואני לא פעם דיברתי עם שמואל גרינברג, אמרתי לו: תשמע, בוא נהיה פיילוט לכל הארץ, בוא אנחנו ביחד, תרים את הכפפה, בוא נראה שאנחנו יכולים לחיות בכפיפה אחת. אנחנו עד עכשיו מנהלים יחסי שכנות מצוינים. ובואו נמשיך להראות שגם בית ספר יחידי, ברמת בית שמש, יכול להתקיים כשהסביבה היא חרדית, אבל יש בה גם דתיים לאומיים.

אני רוצה להגיד שהאני מאמין שלי, גם בתפיסה האישית שלי – וראש העיר מכיר את משפחתי טוב מאוד ויודע שאנחנו – אני אמנם מנהלת של בית ספר ממלכתי, אבל אני מנהלת אורח חיים דתי. אנחנו גם בקשר עם הרבה אוכלוסיות חרדיות בבית שמש. צר לי מאד מאד מאד שדווקא משפחה סובלנית ותפיסת עולם סובלנית עם בית ספר סובלני – נקלענו למצב שאליו נקלענו, וזה ממש חבל.

אני רוצה לציין שגם צוות המורים שלי הוא גם דתי לאומי, היו לנו מורים חרדיים בבית הספר. יש מורים מחבר העמים. אנחנו מאוד מגלים סובלנות בכל עניין. אנחנו מאוד פתוחים לשמוע אם יש כאן – מראש העיר, גם מהמגזר החרדי שנמצא בעיר – תכניות ביחד לקדם את השכונה, את מערכת החינוך. מאוד מאוד נשמח. בית הספר שלי הוא בית ספר שאפשר הרבה לדבר עליו. אני, ברשותך, היושב ראש מבקשת שבע דקות להראות סרטון על בית הספר.
מרינה סולודקין
לא. לא. אין זמן.
דלילה אליעזר
או שתי דקות. בסדר? נקטע אותו באמצע. אנחנו מאוד מבקשים.
היו"ר אלכס מילר
גברתי, אנחנו ממש – יש שם אורחים של הישיבה הבאה שכבר מחכים כמה דקות.
דלילה אליעזר
אם אתה – איפה שתעצור אותנו, נעצור.
אלכס מילר
מה שאני יכול להציע לך, זה דבר כזה: אני מבטיח לך שאני מעביר – קודם כל, התקליטור שלך נמצא אצל כל חברי הכנסת שהיו כאן. גם מי שלא לקח, וראיתי פה כמה שלא לקחו, נעביר להם והם יראו את זה. אנחנו נמצאים כרגע בדיון של ועדת כנסת, ואנחנו ממש מעבר לזמן שנתנו לנו.
דלילה אליעזר
רק יש לי דבר אחד לומר: במנשר יש גם אתר לבית הספר, אז מאוד אשמח אם אנשים ירצו לראות ולהתעניין. אז זה המקום.
היו"ר אלכס מילר
תודה. אז, חברים – אני לסיכום מציע לך, אדוני ראש העיר, לקבל את ההמלצות שלנו. תשמור על הסטאטוס קוו. אם יש צורך לקיים אצלך סיור, אפנה ליושב ראש הוועדה, נתייעץ איך נעשה את זה. אבל, דבר אחרון, כמו שאמרתי קודם, מה שאתה לא צריך בעיר שלך זה אי ודאות. תפתרו את הבעיה הזאת. אני מבקש ממך: בשביל שלא יהיו פה דברים – שאנחנו לא באמת נחזור לכאן, מציע לך כבר בזמן הקרוב להודיע על פתיחת שנת הלימודים הבאה בבית הספר הזה, כך שההורים והילדים ידעו מה קורה איתם בשנה הבאה.
יהודית אייזנר
יוכלו להירשם.
משה אבוטבול
חובה.
היו"ר אלכס מילר
אם יש צורך בסיור שלנו, בפיתרון של הבעיות אצלך אז תגייס אותנו. אבל לא, אבל תשמע: אנחנו לא אוהבים לעשות דברים כאשר באים ולוחצים עלינו בצורה כזאת. יש לך צורך, יש לך מצוקה, נעזור לך. בית הספר הזה צריך בשנה הבאה לקבל את התלמידים וכל מי שמחכה, כל מי שמחכה לבשורה – תן את הבשורה. אני מציע לך: יושב לידך הנציג של משרד החינוך, תסגרו את העניינים. אני מאחל לתלמידים, מאחל לכם שיהיה לכם הצלחה. תלמדו טוב, אנחנו איתכם.
הישיבה ננעלה בשעה
11:10.

קוד המקור של הנתונים