ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/03/2010

ישיבה חגיגית לציון יום האשה הבינלאומי, בנושא הצדעה לווטרניות במלאת 65 שנה לניצחון על הנאצים

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

8 במרץ 2010

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 72
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, כ"ב אדר תש"ע (8 במרץ 2010), שעה 09:30
סדר היום
ישיבה חגיגית לציון יום האישה הבינלאומי בנושא הצדעה לווטרניות במלאת 65 שנה לניצחון על הנאצים. בהשתתפות השרה לקליטת עלייה ח"כ סופה לנדבר.
חברי הוועדה
ליה שם טוב – היו"ר

מרינה סולודקין
מוזמנים
השרה לקליטת עלייה סופה לנדבר

ח"כ פניה קירשנבאום

יוסי צדוק – מפקח ארצי על קשרי ישראל בתפוצות, משרד החינוך

שאול דלאל – ראש היחידה לאותות ועיטורים באגף משאבי אנוש, משרד הביטחון

שיינה בלביצי – ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה שנלחמו בנאצים

ברוניסלבה סובול – ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה שנלחמו בנאצים

אליזבת רקובסקי – ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה שנלחמו בנאצים

אירנה קיסלובסקי – ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה שנלחמו בנאצים

מינה גיסין – ארגון חיילים ופרטיזנים, נכי המלחמה בנאצים

רומן יגל – ארגון חיילים ופרטיזנים, נכי המלחמה בנאצים

מרים לאבובוסקי – ארגון חיילים ופרטיזנים, נכי המלחמה בנאצים

סופיה בורודוסקי – ארגון ווטרנים ונכי מלחמה, תל אביב

אלכסנדרה סוברוב – ווטרנית

סוניה ברולה – ווטרנית

לריסה צרצק – ווטרנית

רות נקמירה – ווטרנית

ולנטינה סמנוב – ווטרנית
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמה וערכה
נוגה לנגפור, חבר המתרגמים בע"מ

ישיבה חגיגית לציון יום האישה הבינלאומי בנושא הצדעה לווטרניות במלאת 65 שנה לניצחון על הנאצים. בהשתתפות השרה לקליטת עלייה ח"כ סופה לנדבר.
היו"ר ליה שמטוב
בוקר טוב לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. היום זה יום מיוחד. היום יום חגיגי, זה ה-8 במרץ , יום האישה הבינלאומי. התכנסנו כדי לקיים ישיבה חגיגית לכבוד זה וכמו שאתם רואים הזמנו את הנשים ווטרניות וגם לא ווטרניות, וגם ווטרנים יש לנו פה שתמיד מגיעים ותמיד איתנו, ושרת הקליטה שהיא תגיע עוד מעט, וחברת הכנסת מרינה סולודקין שתמיד דואגת. את ותיקה וכל החוקים שעברו בכנסת הם הודות לחברות הכנסת שלנו, למרינה סולודקין וסופה לנדבר ואחרות. אנחנו נדבר בוועדה בעברית ולנה תתרגם לרוסית כי אנחנו צריכים לדבר בעברית לפרוטוקול.


השנה אנחנו מציינים 65 שנה לניצחון על הנאצים. אני רציתי קצת להקדים. כלומר להתחיל לחגוג כבר היום, זאת אומרת ב-8 למרץ. בכל זאת 65 שנה, מה שאתם עברתם, גם פה בארץ, כל אחד עלה לארץ בנסיבות אחרות. יש מי שעלה בשנות השבעים, יש מי שעלה בשנות השמונים או בשנות התשעים. כל אחד מכם עבר את תהליך הקליטה, אבל היום בבוקר כשקמתי ויצאתי מהבית ב-6 בבוקר ונסעתי לכנסת הרגשתי באוויר שזה כבר אביב וחג. כאשר נכנסתי לאוטו והדלקתי את הרדיו ופתאום אני שומעת שהיום כולם מברכים את הנשים לכבוד חג האישה הבינלאומי. מתי זה היה דבר כזה? אני זוכרת כשהגעתי בשנות השמונים וגברים קנו פרחים לנשים אז כל הישראלים שאלו, מה זה? למה זה? זה בדיוק כמו ה-9 למאי. והיום כולם חוגגים ומברכים. הלוואי שזה יימשך.


היום התכנסנו כדי להודות לכם מכל הלב על הגבורה ועל האנושיות שיש בכם. הייתי רוצה שפה יושיבו את כל הווטרניות כי בעיניי כולן צריכות להיות בגיל 70 או 80, ואני רואה פה כולם צעירים, צעירות עם נשמה צעירה. אז אני מאחלת לכם הרבה בריאות ונחת. וכמו שאומרים עד 120. הצטרפה אלינו חברת הכנסת פניה קירשנבאום שגם תברך אתכם, וסופה לנדבר שרת הקליטה.
פניה קירשנבאום
בוקר טוב לכולם. אני שמחה מאוד להיות פה. אני רוצה לברך את כולם ולאחל לכולם הרבה בריאות, אושר. אני מאחלת לכולנו גם, מעבר להכול, שלום. כי השלום הוא דבר שחשוב לנו, לילדים שלנו. לפני שבוע הייתי בטקס שציין את האנשים שלקחו חלק במלחמת העולם השנייה. יושב ראש ארגון הווטרנים ציין שיותר מ-30 אלף נשים יהודיות לקחו חלק במלחמת העולם השנייה וחלקו יחד עם הגברים את כל עול המלחמה בנאצים. היה להם חלק מאוד נכבד גם בניצחון. על כך אני רוצה להודות לכל מי שלקחה חלק במאבק. נמצאות פה איתנו ווטרניות, אני רואה אותן פה, רוצה לאחל להם באמת הרבה שנים של בריאות ואושר עד 120.


לצערי הרב מעמד האישה עדיין אינו כמו שהיינו רוצים לראותו. וזה לא אמור רק לגבי מדינת ישראל. זאת בעיה בינלאומית. אני חושבת שמפלגת "ישראל ביתנו" לפחות מנסה להתמודד עם הבעיה. האישה היחידה שמכהנת בתור מזכ"לית המפלגה זה במפלגה שלנו. בדיוק שליש מחברי הכנסת הן נשים. אבל עולם כמנהגו נוהג ואנחנו עדים לעוד סוג של אפליה של נשים כאשר מדינת ישראל מחליטה להאריך את גיל הפנסיה. לגברים מאריכים רק שנתיים ולנשים מאריכים בחמש שנים. היום נשים אמורות לצאת לפנסיה בגיל 65. אני מקווה שנצליח להעביר חוק שמחזיר או לפחות משאיר את גיל הפנסיה לנשים לגיל 62. לפחות נערוך על זה איזשהו קרב.

שוב אני רוצה להישאר באווירה החגיגית ולהגיד לכולם הרבה הצלחה. תודה.
היו"ר ליה שמטוב
תודה לחברת הכנסת פניה קירשנבאום. חברת הכנסת מרינה סולדוקין בבקשה.
מרינה סולודקין
אז קודם כל בוקר טוב. ואנחנו עם לאה ועם סופה ועם פניה. אנחנו מאוד שמחים לראות אותם כאן בכנסת ישראל. אנחנו מתגאים בדור מלחמת העולם השנייה, גם באלה שלחמו במלחמה, גם אלה שהיו בגטאות, ולבטח גם אלה שהיו בעורף ואפשרו את כל התנאים שהביאו לניצחון שהגיע מאוחר מאוד ב-9 במאי 1945. אני בכנסת יחד עם סופה מזה 14 שנה. כשהגענו לכנסת ב-96 בכנסת היו רק 7 נשים ואני וסופה היינו ביניהן. עכשיו, אחרי כל התהליכים שעברו על החברה אנחנו 23 חברות כנסת. זה לא מספיק. אחרי שנשב כאן אני הולכת לוועדה למעמד האישה ושם יש חוק חדש, שכל מפלגה שבה יהיו 35% היא תקבל כסף. כיום בכנסת יש רק 3 מפלגות שיש בהן 30% נשים. הדבר אמור לגבי "ישראל ביתנו", קדימה שבראשותה עומדת אישה ציפי לבני, ואתמול זו פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל חגגנו בבניין של המפלגה את יום האישה הבינלאומי. מאות נשים השתתפו. ויש מפלגה שלישית עם עינת וילף, זו מפלגת העבודה, גם בה יש 30% נשים. מדינת ישראל השיגה הרבה הישגים אבל בנושא מעמד האישה אנחנו חייבים להילחם. כידוע לכם יש מגזרים כמו ערבים וכמו חרדים שקשה שם לנשים. אז אני מברכת את כולם. הרבה בריאות והרבה "נאחס". תודה.
היו"ר ליה שמטוב
תודה. ועכשיו רומן יגל. הוא יספר לנו איזשהו סיפור מעניין ואולי גם ישיר איזשהו שיר ביידיש.
רומן יגל
בסדר. אני יכול לעשות את זה. אני מברך את השרה סופה לנדבר ואת ליה שמטוב יושבת הראש של הוועדה לעלייה וקליטה, והידידה שלי מרינה סולודקין, ואני מברך את כולכם. אני אתכם יחד לחמתי במלחמת העולם השנייה. אני רוצה לספר לכם סיפור מעניין מאוד. אתן הייתן בזמן המלחמה ממש גירוי ועשיתן עבודה מצוינת. אנחנו ב-41, אני הייתי בצבא האדום ואנחנו ביצענו נסיגה. היתה נסיגה לא כל כך מסודרת, אתם יודעים ב-41, הגענו לביראיצרקה. שם עשינו הפסקה והיה צריך לחפור שוחות. עשינו את זה ולפנות בוקר אמרו לנו להפסיק היות ועכשיו יכול להיות שיהיה קרב. באמת היה קרב עז והפגיזו אותנו הגרמנים, אז ב-41. היה מקרה שאני רציתי לשתות מים בעמדה. חיפשתי בקבוק מים. לא מצאתי. היתה שם אחות אחת ואיתה חייל ושאלתי אותם, אולי יש לכם מים? האחות אמרה, "בוא, בוא, בוא אלינו, אני אתן לך מים". אז זחלתי, עברתי. באותו רגע על העמדה שלי נפלה פצצה. אז היא אומרת, "תסתכל מה קרה. אם היית נשאר בעמדה אז היית עכשיו מת". אמרתי, "זה נכון, אבל הודות לך שאת הזמנת אותי לעמדה שלך ניצלתי". זה עוד לא הכול. אחר כך כבר השתרר שקט. פתאום עשיתי ככה, מצאתי בקבוק מים מלא.


והדבר הכי גדול, הכי מעניין, מהמקום שבו היינו לקחו אותנו לברוברי, זה על יד קייב. שם היה מטה הצבא. המתנו שם. הגיע אלינו אוסושוב עם כל תזמורת הג'אז שלו. הם שרו שיר "ממה". והמצסרה, אותה אחות שעליה סיפרתי התחילה לבכות. אז באתי אליה ואמרתי לה (עובר לדבר ברוסית). וזה היה מקרה נדיר. בכינו יחד. אני אז ביקשתי ממנה שתכתוב לי את מילות השיר. לא שרתי את השיר הזה 69 שנים אבל אני אנסה לשיר לכם את השיר ההוא.

(שר ברוסית)
היו"ר ליה שמטוב
תודה רבה. בבקשה השרה סופה לנדבר.
השרה לקליטת עלייה סופה לנדבר
קודם כל חג שמח, ליושבת ראש הוועדה ליה שם טוב, לחברת הכנסת מרינה סולודקין, לכל הנשים שנמצאות כאן. מרינה אמרה נכון. לפני מספר קדנציות כאשר רק נכנסנו לכנסת היו כמה דברים שהתקבלו בחברה הישראלית כדברים מוזרים. אחד, ציון יום הניצחון במלחמת העולם השנייה נגד הנאצים. כמו כן היום הבינלאומי של האישה. תמיד כאשר אנחנו התחלנו לתרגם את זה ולהסביר מה פרוש הדבר המצור של סנט פטרסבורג לנינגרד? מה היתה המשמעות של המלחמה? מה עברתם? מה עשיתם? איך הגעתם? מה זה ווטראנים? מה זה פרטיזנים? מה זה בלקדניקים? כולם הסתכלו עלינו כי זה לא היה דבר שמקובל כל כך בחברה הישראלית וזה לא היה מובן. היום אני מסתכלת על כברת הדרך שעשינו כאן בכנסת. עכשיו הגיעו אלי אורחים מגרמניה, חברים שלי, משפחה שלי, ואני נתתי להם את החוברת הזאת ואמרתי, זה ברוסית. וזה לא היה לפני כמה קדנציות. נכון מרינה? עשינו היסטוריה. ואני רוצה היום בחג הזה לפנות אל הנשים שנמצאות כאן באולם ואל הנשים שנמצאות בכנסת, לנשים שעברו את המלחמה, שעשו את מה שעשו בחיים, שהגיעו יחד עם הגברים לניצחון על הנאצים. היום יחד איתכן אנחנו חוגגים את החג הבינלאומי של האישה. משמעות החג הזה כאן בכנסת ישראל היא רצינית ועמוקה. זה לא חג מוזר. זה חג שמציין הישגים של כל הנשים בכל העולם, לא רק בכנסת ישראל על מה שעברתם, מה שעברו חברות שלנו, על מה שעשו, על מלחמות, על מאבקים, על הישגים. ותודה לכל הנשים שעשו את זה והביאו לנו את החג שהוא חג של כולנו.


נשים בכנסת בפרלמנט של מדינת ישראל עשו לא מעט. במובן מרינה ולאה שהם מחוקקות, במובן של ארגון, במובן של העלאת נושאים שונים בכנסת ישראל והבאתם לתודעה. מרינה היתה יושבת ראש הוועדה למעמד האישה שגם עבור הוועדה הזאת נלחמו מספר שנים. לפנינו עדיין דרך ארוכה מאוד. יש פרלמנטים בעולם שההישגים אצלם יותר גדולים. אני תמיד אומרת שאני לא פמיניסטית, אני שוביניסטית מהמילה שווה. אני שווה בחברה הישראלית, אני שווה בממשלה של מדינת ישראל, אני שווה. בעד זה נלחמו נשים לכל אורך הדרך. נשים אמיצות, חזקות. אני רוצה לאחל לנו בחג הזה, לא רק שנשיג הישגים נוספים בפרלמנט, גם הישגים אישיים. לפנינו דרך ארוכה ואנחנו נצליח בדרך שלנו. תודה שהגעתם לכנסת. אנחנו נמשיך במאבק שהוא מאבק של כולנו ועלינו להיות חזקות כמו שאנחנו יודעות להיות חזקות, ואושר אישי הוא גם דבר לא מבוטל. אני הזמנתי את חברות הכנסת ואני מזמינה אתכם לאירוע. במשרד לקליטת עלייה מקיימים גלריה של אמניות עולות. אני מאחלת לכולם חג שמח.
היו"ר ליה שמטוב
תודה לסופה לנדבר. בבקשה מרים לובובסקה.
מרים לובובסקה
(מדברת ברוסית)
מתרגמת
לפרוטוקול אנחנו נסביר מה שאמרת. את בירכת את כל הנשים באולם ואת סיפרת על התפקיד שלך ואת ביקשת מחברות הכנסת לעזור בהטבות.
רומן יגל
אתם יודעים שהשנה 2010 זו השנה של ווטרנים. זה כולל גם ווטרניות וגם נכות מלחמה. יש חוק ווטרנים בישראל ויש חוק ווטרנים נכים. אבל העניין הסוציאלי חייב להיות מיושם לגבי כל האנשים, גם לגבי נכים וגם לגבי ווטרנים באותה מידה. היות שאני לא רוצה לומר שאישה של נכה סבלה קצת יותר מאשר ווטרן. אבל מילא. אבל מדובר בסוציאל דמוקרטיה.
השרה לקליטת עלייה סופה לנדבר
רומן אתה כל כך צודק אבל אני זוכרת כאשר מרינה ואני העברנו בפעם הראשונה חוק לטובת הווטרנים ובלגדיניקים ואנחנו הסברנו באולם ובמליאה ואישרנו את הכספים לחקיקה הזאת אז כולם אמרו זה בחיים לא יקרה. וזה קרה. אני מתארת לעצמי שיש עוד המון חוקים שאנחנו נצטרך להעביר.
רומן יגל
אני רק מבקש מכן לעשות את זה.
השרה לקליטת עלייה סופה לנדבר
רק תיקחו בחשבון שכאן לא מגישים על מגש של כסף את כל ההטבות. אנחנו חייבות להילחם.
רומן יגל
היות והיום זה חג הנשים אני מבקש את זה מכן.
אלכסנדרה סוברוב
אני ווטרנית. העברית שלי לא משופרת. אני מדברת הרבה יותר טוב רוסית. (עוברת לדבר ברוסית)
מתרגמת
קודם כל סיפור על שלמה המלך. שאלה למה הוא כזה חכם? הוא חכם כי יש לו הרבה נשים מסביבו והוא שומע כל אחת מהן מה שהיא אומרת לו. חוץ מזה הגברת רוצה לברך את כל הכנסת וגם את כל ישראל שאנחנו הגענו עד הלום. פעם ראשונה שהיא בכלל יכלה להגיע לכנסת כי היא עבדה הרבה, עבדה כל החיים שלה, והיא שמחה שהיא באה לכנסת ולהיווכח בעצמה במה שמתרחש. גם היא אומרת שאנחנו חיים בזכות הווטרנים.
יוסי צדוק
אני מבקש לברך את כל האנשים כאן, כולן ביום החג הבינלאומי. אני רוצה לאמץ את ליבכן להיות חזקות. תודה רבה וחג שמח.
סופיה
(מדברת ברוסית)
מתרגמת
היא רוצה להזמין את חברות הכנסת שלנו שמדברות רוסית לבוא להוסטל היכן שהיא גרה ברזיאל 4 בתל אביב.
ברניסלבה סובול
(מדברת ברוסית)
היו"ר ליה שמטוב
(מתרגמת את דברי ברניסלבה סובול). היא גם בירכה את כולם. היא מודה במיוחד לחברת הכנסת מרינה סולודקין שכאשר היתה לה איזושהי בעיה חברת הכנסת עזרה לה.
סוניה ברולה
(מדברת ברוסית)
היו"ר ליה שמטוב
(מתרגמת את דברי סוניה ברולה). ברכות ועוד ברכות.
מרינה סולודקין
אני רק רציתי לומר שאני מאוד לא אוהבת כשאני שומעת אנחנו הצבענו בעד זה ובעד זה. דווקא בנושא של 4 שקל שעליו מדברים זה מר עטרי ממפלגת קדימה שיחד עם אורי לין ראש לשכות המסחר הגיעו להסכם להעלות את שכר המינימום ל-24 שקל בשעה. איפה זה נעצר? זה נעצר באוצר המדינה שמר שטייניץ נגד. מה שאני אמרתי זה שיחד עם עופר עיני אני עכשיו מטפלת בנושא הזה ואני חושבת שזה נושא ראוי מאוד להפגנה ענקית. נתניהו אף פעם לא הבטיח להנמיך את הגיל להגיע לפנסיה. נכון שגם אצלי וגם אצל "ישראל ביתנו" יש הצעות לחוק להנמיך את גיל הפנסיה לנשים. אבל זה מאוד קשה מפני שלא רוצים אפילו לשמוע. תודה.
היו"ר ליה שמטוב
אני עוד רוצה להשלים. דרך אגב כאשר אנחנו יושבים פה בה בעת בוועדת הרווחה והבריאות מכינים הצעת חוק שלי, של ח"כ אלקין ושל ח"כ רוברט אילטוב לקריאה ראשונה אחרי קריאה טרומית. מדובר בנכים שמקבלים אותה קצבה כמו שמקבלים אנשים עם השלמת הכנסה וההצעה היא שהנכים יקבלו אותם הטבות. זו קריאה ראשונה ועד סוף המושב אני מקווה שזה יעבור קריאה שנייה ושלישית כך שאנשים שמקבלים קצבה אלפיים ומשהו שקל יקבלו אותן הטבות כפי שמקבלים קשישים שמקבלים השלמת הכנסה. זאת אומרת הטבות גם בארנונה, גם בתרופות, גם הנחה בחשמל וזכויות אחרות. בכל זאת עושים משהו. אמרנו שהיום יום חג. כאן לא רק בירכו גם שאלו שאלות קשות ובצדק. ככה צריך להיות. יש לנו ממשרד הביטחון פה.
שאול דלאל
שלום לכולם. אני שמח ומתרגש להיות במחיצתכן. גם חיילות היו בקרב, במלחמה הקשה הזו. זה כבוד גדול לקחת חלק בתור אישה, לעמוד בחזית, להילחם או לעזור לחיילים. אני מביא את ברכתו של שר הביטחון אליכן. אני מברך אתכן ביום חגכן. יום חשוב לאישה הלוחמת. בקרוב נחגוג את יום הניצחון על גרמניה הנאצית. אני מאחל לכן שתמשיכו לעשות ואתן יכולות להתגאות במה שעשיתן. מאחל לכן בריאות והצלחה.
היו"ר ליה שמטוב
אנחנו חייבים לסיים. אני רוצה להודות לכולם. אני רוצה לברך אתכם. חג שמח. הרבה הרבה בריאות, בריאות. כמו שמרינה אמרה ביידיש, "נאחס, נאחס". ספציבה. להתראות.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים