ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/02/2010

טיפול הבנקים בהשבת נכסי נספי השואה ליורשיהם

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכספים

2.2.2010


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ח בשבט התש"ע (2 בפברואר 2010), שעה 10:00
סדר היום
דיווח חבר הכנסת זאב בילסקי בנושא טיפול הבנקים בהשבת נכסי נספי השואה ליורשיהם
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

חיים אורון

זאב בילסקי

יצחק וקנין

שי חרמש

אמנון כהן

אלכס מילר

מירי רגב
מוזמנים
מנחם אריאב, יו"ר דירקטוריון החברה לאיתור ולהשבת נכסים של ניצולי שואה

צבי קנור, מנכ"ל החברה לאיתור ולהשבת נכסים של ניצולי שואה

עודד ברוק, ראש אגף קשרים בינלאומיים, משרד האוצר

יאיר גלר, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול

שרה זילברשטיין-היבש, ראש תחום פניות הציבור, המשרד לענייני גמלאים

עירית גוטמן, מרכזת פניות ציבור, המשרד לענייני גמלאים

אלכס אורלי, סגן יושב ראש מרכז הארגונים לניצולי השואה

אבירם כהן, רגולציה, בנק לאומי, איגוד הבנקים בישראל

ברכיה רוזנברג, רגולציה, בנק לאומי, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד יורם בר, בנק לאומי, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד מיכל טלבי, בנק לאומי, איגוד הבנקים בישראל

אריאלה מלכה, מנהלת העמותה הפרלמנטרית לזכר השואה, הכנסת
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
דיווח חבר הכנסת זאב בילסקי בנושא טיפול הבנקים בהשבת נכסי נספי השואה ליורשיהם
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים.


אתמול קיימנו דיון, לבקשתו של חבר הכנסת חיים אורון, וגם כולנו רצינו לדון בנושא הזה, על קרן הסיוע לנפגעים מהעלאת גיל הפרישה. ביקשתי בסוף הדיון, אמרתי שאנחנו נקיים בעזרת השם דיון בעוד שלושה שבועות ונאפשר לממשלה, ביחד עם התאחדות התעשיינים, לקיים דיונים. התברר לנו שבעצם ארבע שנים לא עשו שום דבר ויש פגיעה קשה.
חיים אורון
עם ועדת התיאום, לא עם התאחדות התעשיינים.
היו"ר משה גפני
ועדת התיאום של כל הארגונים שעוסקים בעניין הזה. כן. התברר לנו שבמשך ארבע שנים לא נעשה דבר. לכל אחד את המחשבות שלו למה זה לא נעשה, אבל אנחנו ביקשנו לקבל לוח זמנים מתי מתכנסים כולם יחד כדי להתקדם בעניין הזה.


ביקשתי לקבל תשובה מריקי ארמן מאגף התקציבים. אתמול היא העבירה לי נייר והיא אומרת שביום ראשון, ה–7 בפברואר תתקיים פגישה במשרד התעשייה בהשתתפות מנכ"ל משרד התעשייה שרון קדמי, היא מאגף התקציבים ומהתאחדות התעשיינים ישתתף יודקה שגב ואבי ברק. אנחנו נבקש לאחר הפגישה הזאת לקבל דיווח אם אכן הנושא מתקדם, ואם כפי שזה נראה עכשיו, זה באמת מתקדם, ועדת הכספים עשתה משהו מאוד חשוב בעניין הזה ואז אני אודה לך, חבר הכנסת חיים אורון, על שהעלית את העניין. כולנו היינו שותפים לעניין הזה וזה נושא מאוד חשוב.


אני עובר לסעיף הראשון שבסדר היום. הקמנו צוות לנושא של הטיפול בבנקים בהשבת נכסי נספי השואה ליורשיהם ובראש הצוות העמדנו את חבר הכנסת זאב בילסקי שעשה עבודה מאוד רצינית בעניין הזה. גם זה נושא שהיה תקוע הרבה מאוד זמן ואני ביקשתי מחבר הכנסת בילסקי למסור לוועדה דיווח על מה שנעשה והיכן אנחנו עומדים עם העניין הזה.
זאב בילסקי
תודה רבה אדוני היושב ראש. האמת שמצאתי את עצמי באחת הפעמים הבודדות עומד בהפגנה מול בנק לאומי ומניף שלטים כדי לבקש שהחברה להשבת רכוש תוכל לקבל את הכספים שיאפשרו לה להגשים את מטרותיה. מיד לאחר מכן הגשתי הצעה לסדר ואני כבר כאן רוצה להודות לשר המשפטים - שהוא לא רק שר טוב אלא גם משפטן, אחד מהטובים שיש בארץ – שהסביר לנו במליאה שאי אפשר לדון בזה בוועדה מכיוון שזה נושא שתלוי ועומד בבית המשפט. לפעמים צריך לעשות דברים מחוץ לשורת הדין וזה מה שעשה השר כאשר הסכים להעביר את זה לוועדה הזאת.
חיים אורון
זה אתה אומר אחרי שהחמאת לו. מה תאמר אחרי שלא תחמיא לו?
זאב בילסקי
אני תמיד מחמיא לו כי הוא באמת אדם משכמו ומעלה. הנושא הועבר לוועדת הכספים ואני באמת רוצה להודות לך אדוני היושב ראש. למדתי להכיר אותך כבר לפני הרבה שנים, כאשר אז תמיד הייתי בצד המתגונן. כאשר הכנסת גפני היה מגיע לרעננה, הייתה כוננות מאוד גדולה כדי לראות מה עכשיו ייפול עלינו, מאיזה כיוון והיכן זה יבוא. כאשר באתי לכאן למדתי להכיר את התכונות הנוספות שלך, שמביאות לכך שאתה מצליח בהרבה מאוד רוח טובה גם בעיני אלוקים וגם בעיני אדם בשכל טוב להביא לפתרון בעיות. זה גם כבוד וגם זכות שניתנה לי לעמוד בראש צוות. יחד אתי היה חבר הכנסת אורון וחברים נוספים כמו אמנון כהן, מירי רגב, יעקב אדרי וביחד יצאנו לדרך.


אני חושב שבסך הכל ניהלנו משהו כמו 25-30 ישיבות. זה לא יאומן כמה זמן השקענו בכך כדי להביא את הצדדים ביחד. המטרה הייתה, על תביעה של 250 מיליון שקלים, במקום שהיא תתגלגל במשך שנים בערכאות שונות בבתי משפט, להביא את הצדדים ביחד כדי שישבו ביניהם. אני חושב ששני הצדדים לאט לאט הבינו על מה אנחנו מדברים. כאן לא מדובר על כסף אלא כאן מדובר על נושא שהוא בנפשו של העם היהודי, נושא שצריכים להוריד אותו מהשולחן ומהר ככל האפשר, וזאת מטרת הבוררות.


אני שמח לבשר לך אדוני היושב ראש שכתוצאה ממאמץ אדיר של אנשים בשני הצדדים, גם החברה שיושבת כאן מיוצגת על ידי ידידי וחברי מזה הרבה מאוד שנים, יושב ראש החברה הצעיר והדינאמי, מנחם אריאב, ראש עיריית נצרת עילית לשעבר, והמנכ"ל שזה עתה נכנס, צבי קנור, ובנק לאומי על ידי מעורבות בלתי פוסקת של היושב ראש איתן רף עם מעורבות מאחורי הקלעים, כאשר היה צריך, של המנכ"לית. נמצא כאן אבירם דובר החברה שהיה לי לעזר רב. הצלחנו להביא את הצדדים לשבת ביחד. זכית אדוני היושב ראש, ישב בוועדה חבר הכנסת אורון, באמת אדם משכמו ומעלה שעושה את הדברים בהרבה מאוד צנעה ובהרבה מאוד שכל טוב, פה טלפון ושם מפגש. הבאנו לכך שהצדדים ישבו ביניהם ולמעשה סיכמו על כתב בוררות שבעקבותיו יתחיל תוך מספר ימים שופט בית משפט עליון בדימוס, שטרם נבחר אבל ייבחר בימים הקרובים, לדון.


אני מעריך שתוך שלושה חודשים נוכל להגיע לסיום הבוררות הזאת. ההישג שלנו הוא לא רק בכך שהצדדים יושבים ביחד אלא שחלה התקרבות בלתי רגילה בין הצדדים והם מבינים את חשיבות המטלה שעומדת בפניהם ואני מעריך שהנושא הזה הולך לקראת סיום.


ברשותך, הייתי מבקש שתיתן את רשות הדיבור לנציגי שני הצדדים ואחר כך נסכם. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני תכף אודה לך לגבי הנושא הזה.
מנחם אריאב
אדוני היושב ראש, מכובדיי חברי הכנסת, ידידי משכבר הימים. אמנם אתה בנית את רעננה ואני את נצרת עילית אבל ליד שולחן אחד ישבנו לא פעם ואתה אדוני היושב ראש סייעת לנו בוועדות הכנסת.


באנו להודות משום שמשהו זז והוא זז בזכותכם. אני לא חושב שהעניין כבר נגמר. הבוררות רק צריכה להתחיל. אני רוצה לבקש מחבר הכנסת בילסקי לנסות לשכנע שופטים בדימוס של בית המשפט העליון להוות צוות לבוררות הזאת. אני מקווה גם שבנק לאומי יטה אוזן קשבת כי בסך הכל הם אלה שצריכים לתת את הכסף. אני מקווה שביישור ההדורים שאתם תרמתם לכך, באמצעות מר בילסקי, גם שכני משער הנגב לשעבר וגם חבר הכנסת אורון, שתוכלו לעזור לנו בהמשך הדרך כי לא נגמר העניין. אומרים שעד שהעניין לא נסגר, הוא לא נסגר. אנחנו מצפים שבהמשך, אם יהיו מאבקים או יהיו חילוקי דעות או תהיינה דעות שונות, שתשמשו לנו כמשענת להמשיך ולסיים את המלאכה הזאת. על כך תודה רבה לכם.
אבירם כהן
בתחילת דבריי אני רוצה לברך את היושב ראש, את חברי הוועדה, את חבר הכנסת אורון וגם את החברה. אולי אני מקלקל, אבל מאז נכנסו יושב ראש ומנכ"ל חדשים אנחנו רואים רוח חדשה שנושבת משם ואני רוצה לברך אותם גם בעניין הזה.


כמו שאמר חבר הכנסת בילסקי, הצדדים אכן הגיעו לסיכום עקרוני על הסכם בוררות. עורכי הדין עמלים עכשיו על הניסוחים האחרונים. אנחנו כבר קבענו ביום חמישי ישיבת דירקטוריון כדי לאשר את ההסכם הזה ולצאת לדרך.


אני מצטרף לקריאתו של יושב ראש החברה, אם יותר לי לקרוא ליושב ראש הצוות, חבר הכנסת בילסקי, כדי שייפנה לשופטים שסוכמו על ידי שני הצדדים.
מירי רגב
אנחנו מצטרפים לברכות. אני רוצה לברך באופן אישי את חבר הכנסת בילסקי שבאמת לקח כאן את המשימה הזאת והוביל אותה עם כל החברים לאורך כל הדרך. יישר כוח.
אמנון כהן
אני רוצה לשבח את חבר הכנסת בילסקי. אני זוכר שבימים הראשונים להגעתך והגורל נגזר שתשב באופוזיציה ולא קיבלת תפקיד מיניסטריאלי, ושאלת מה תעשה כאן. זה סוג הדברים של שליחות אמיתית שבן אדם לוקח נושא ומתמיד בו, מתמסר לו ועושה את עבודתו נאמנה כי הוא רואה את האנשים שעומדים מול. אדם בעל שכל ישר, נעזר בחברים ועושה את עבודתו נאמנה ויש תוצאות. כאשר יש התמדה, יש תוצאות. אני שמח שאתה אתנו כאן ואתה בעזרת השם תביא גם לסוף הסיפור כי אתה מתמיד. אני מניח שגם תפנה לשופטים אליהם צריך לפנות מה גם שגם עבורם זוהי שליחות כי זה לא פשוט.


תודה רבה אדוני היושב ראש על שמינית את האדם הראוי לעמוד בראש הצוות.
יעקב אדרי
אני רוצה להצטרף לברכות. לפעמים צריך לשים את האיש הנכון במקום הנכון על מנת לגמור עניין שנסחב הרבה שנים. זאב בילסקי באמת עשה עבודה טובה והוא גם עדכן את חברי הוועדה. אני רוצה לומר שגם אני נפגשתי עם נציגי בנק לאומי וראיתי שיש להם נכונות בעניין הזה וטוב שאנחנו היום בשלבים סופיים.


אני גם רוצה לציין שאני שומע דברים טובים על המנכ"ל החדש, צבי קנור. אני שומע את זה ממקורות מאוד מעניינים. גם מנחם אריאב ידידי, אני חושב שעושים עבודה טובה וסוף סוף מנצלים את הכסף שנמצא בקופה.
מנחם אריאב
נחכה שיגיע הכסף.
יעקב אדרי
יש כבר כסף בקופה. תתחילו אתו ואני מאמין שגם יתרת הכסף תגיע אחרי שתסתיים הבוררות.


תודה ליושב ראש הוועדה שסיים את הנושא.
צבי קנור
אדוני היושב ראש, חבר הכנסת בילסקי וחבר הכנסת אורון ואחרים. בקיצור נמרץ אני חייב להודות לוועדה שעשתה לילות כימים כי את הטלפונים גם מחבר הכנסת אורון וגם מחבר הכנסת בילסקי הייתי מקבל בשעה 10:00 בלילה. החיכוך הראשון שלי עם חברי כנסת של מדינת ישראל ואתם יודעים שבחוץ לא תמיד יש עליהם דעות כל כך טובות. אני חייב לציין שאני מאוד מאוד הופתעתי מהמסירות של החברים וראיתי כמה זה היה איכפת להם. בסך הכל מה שלא נאמר כאן, אנחנו עסקנו עם עוד בנקים. עם שניים בעזרת החברים המכובדים, סיימנו את הפרשה כמעט עד תומה.
היו"ר משה גפני
שם זה הכסף היותר קטן.
צבי קנור
כן.
היו"ר משה גפני
אבל צריך לציין אותם לשבח. זה בסדר.
צבי קנור
דין פרוטה כדין מאה. היו עוד שני בנקים שבכלל לא רצו לדבר אתנו ובעזרת המכובדים יש עכשיו תקשורת פתוחה ואני מאמין שנגיע בסוף למקום הראוי. בסך הכל באמת אני חושב שבעזרת רוחו של מנחם אריאב, גם רוח של בית הלל, ובעזרת חבר הכנסת בילסקי, אני מאוד שמח על הנכונות שלך לפנות לשופטים כי חבר הכנסת בילסקי יש לו גישה מאוד בלתי אמצעית. כמו שהוא הצליח לשכנע אותנו, אני משוכנע שהוא גם יצליח לשכנע את השופטים העליונים.


אני רוצה להודות לכולם וגם לבנק שמגלה באמת גמישות רבה בנושא הבוררות ואני מאמין שזה יהיה גמור וסגור.
אלכס אורלי
אני סגן יושב ראש מרכז ארגוני ניצולי השואה. נח פלוג לצערי לא יכול היה להגיע היום. אני מהצד שאמור ליהנות מהכסף ולכן אני רוצה להודות לכל אלה שנטלו חלק במבצע הזה, להביא את הבנקים אל שולחן הדיונים ואני מקווה שהתוצאות תהיינה לשביעות רצון כולנו. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
מר קנור, אני רוצה לברך אותך - אני חושב שלא עשיתי את זה עד עכשיו – על כניסתך לתפקיד המנכ"ל. אני רוצה לברך אותך אבל תדע לך שלגבי הכנסת, מה שאמרת, אתה יודע שזה מרגיז את כולנו. על הדיון הזה לא יהיה בעיתונים הרבה. אולי יהיו עיתונאים שייתנו איזו מילת שבח בעמוד 27 למטה אבל אם היו מתחילות כאן עכשיו צעקות ומחלוקת, זה היה מקבל פרסום גדול. יש חברי כנסת שעושים את זה בכוונה, כי אז הם רוצים את הכותרות. דע לך שבכנסת, כמו בכל חברה, יש יותר טובים ויש פחות טובים. יש כאלה שהם מתמידים ומוכשרים ועושים את עבודתם נאמנה, אבל הם לא מקבלים את הכותרות.


אני למשל יכול להעביר חוקים טובים לטובת כל הציבור ואני לא מקבל כותרת, אבל אם יתחיל ויכוח בין דתיים לחילוניים, אני מקבל את העמודים הראשונים. על העבודה הסיזיפית אני לא מקבל כלום.


רבותיי, אני מבקש להודות לחברי הצוות. אני מבקש להודות לחבר הכנסת זאב בילסקי על העבודה ועל ההתמדה. אני אומר לך מהניסיון שלי בכנסת שחברי הכנסת הטובים ביותר, אלה הם חברי הכנסת המתמידים והחרוצים ולא תמיד המוכשרים. לך יש את שתי המעלות, אתה גם מוכשר ואתה גם מתמיד.


בואו לא נחגוג. הסיפור לא נגמר. אמר המנכ"ל, בצדק, שמה שלא מסתיים, לא מסתיים וזה ברור לגמרי. מחר יכולה להיות התפוצצות על איזשהו רקע שהשופט לא מתאים, לא השיגו אותו, אחרי כן הבנק כן מעביר את הכסף והם לא לוקחים את הכסף וכולי.


אני מבקש ממך את הבקשה שנשמעה כאן מכל הצדדים, לנסות להגיע לזה שבאמת יהיה שופט מוסכם וללוות את העניין הזה עד כמה שניתן, עד הסיום הטוב שאנחנו כולנו מקווים שאנחנו בדרך אליו. לפחות היה זה שכרנו כלפי ניצולי השואה שזה באמת דבר שאנחנו כולנו מחויבים לו.


בכל מקרה, אני מודה לך. אתה עשית מלאכה נאמנה, מה שלא נעשה הרבה שנים, ואני מבקש ממך להמשיך וללוות את הנושא.
זאב בילסקי
האמת היא שאני כבר באתי עם עניבה למסיבת הסיום.
היו"ר משה גפני
בכנסת אין מסיבות סיום.
זאב בילסקי
ראיתי מדי פעם. בהחלט אני מקבל את בקשת היושב ראש.
היו"ר משה גפני
המטלה הראשונה, לפי מה שאני מבין, היא באמת לאתר את השופט שיסכים ושהוא יהיה מוסכם על כל הצדדים ולעקוב אחרי זה, שבאמת הנושא הזה יסתיים כפי שאמרת בתוך שלושה חודשים.
זאב בילסקי
אני אעשה כל מאמץ לעשות זאת. ברשותך היושב ראש, עוד תודה אחת שנשכחה ממני, למנהל הוועדה שלך, טמיר כהן, שהיה לי משענת טובה מאוד כאן בנבכי הכנסת. אני מודה לך, טמיר, על כך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת בילסקי, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:20

קוד המקור של הנתונים