ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/02/2010

הצעת חוק אחריות מזמין לזכויות עובדים של קבלן שירותים, התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

02.02.2010


הכנסת השמונה-עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 210

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי י"ח בשבט התש"ע (02.02.2010), בשעה 10:45
סדר היום
הצעת חוק אחריות מזמין לזכויות עובדים של קבלן שירותים, התשס"ז-2007, של חה"כ ליה שמטוב (פ/647) – דיון בהחלת דין רציפות.
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר

שלי יחימוביץ

ליה שמטוב
מוזמנים
חה"כ דב חנין

חה"כ אורלי לוי

חה"כ חמד עמאר

הילה ורון – משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

ג'לאל סויטאת – לשכה משפטית, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


הצעת חוק אחריות מזמין לזכויות עובדים של קבלן שירותים, התשס"ז-2007, של חה"כ ליה שמטוב (פ/647) – דיון בהחלת דין רציפות.
היו"ר חיים כץ
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. חברת הכנסת ליה שמטוב עוד לא הגיעה.
דב חנין
גם אני יוזם של החוק.
שלי יחימוביץ
גם אני וגם ברכה.
היו"ר חיים כץ
לא כתוב לי. אנחנו ננזוף במחשב, שהוא גורע שמות של חברי כנסת, שעמלו וטרחו.
דב חנין
במקרה הזה עמלו קשה.
היו"ר חיים כץ
עמלו וטרחו, ואפילו העבירו את זה קריאה ראשונה בכנסת ה-17.
דב חנין
הקריאה הטרומית היתה מתנת יום הולדת שלי.
אורלי לוי
ליה שמטוב נמצאת בוועדה משודרת.
היו"ר חיים כץ
חה"כ חנין, תציג את הצעת החוק.
דב חנין
הצעת החוק הזו היא הצעת חוק שהושקעה בה הרבה מאוד עבודה בכנסת הקודמת. לאורך התהליך כולו היו הרבה מאוד הידברויות עם משרדי הממשלה. גם בפעם שעברה זה לווה בדיונים מאוד אינטנסיביים עם הממשלה, כאשר בהתחלה היה רוב בוועדת השרים נגד הצעת החוק, ואחר כך ועדת השרים החליטה לתמוך בהצעת החוק. זה היה מאוד מורכב להעביר את זה. לאורך כל הדרך אנחנו נמצאים בדיאלוג מורכב עם הממשלה.
היו"ר חיים כץ
גם עכשיו הממשלה הסכימה להעביר את זה בקריאה טרומית.
שלי יחימוביץ
זה כבר עבר בקריאה הטרומית. אנחנו מבקשים דין רציפות כדי להעביר את זה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר חיים כץ
הממשלה דיברה עם חה"כ שמטוב על הצעת חוק ממשלתית בעניין וחיבור הצעות.
דב חנין
אכן ישנה הצעת חוק ממשלתית, שאדוני מנהל במרץ דיונים עליה ותורם לשיפורה. עדיין ישנו הבדל בין המודלים להסדרה פה, לבין המודלים של ההסדרה בהצעה הממשלתית.
היו"ר חיים כץ
למה אי אפשר לשלב אותם?
דב חנין
יכול להיות. לי אין שום רצון שזה דווקא יהיה כתוב על שמי בספר החוקים. לא זה העניין. השאלה היא לגופו של עניין. אם נגיע להסדרים מוסכמים עם הממשלה, אפשר לשלב בין ההצעות. כדי שזה יקרה, צריכים קודם כל להעביר את ההצעה דין רציפות.
שלי יחימוביץ
אני אומר במילה מה משמעות ההצעה הזו. ההצעה הזו באמת נועדה להתמודד עם החולי המרכזי של שיטות העסקה הנפסדות והנצלניות במשק, שבראשן העסקה באמצעות קבלני כוח אדם – תופעה שהפכה לנפוצה באופן מבהיל, הכי נפוצה בכל העולם המערבי. התלבשו אצלנו על הפטנט הזה, וזה משמש לעושק המוני של עובדים, כאשר כל מיני מתווכים חותכים קופון מהשכר הדל שלהם. התוצאה היא שהם במקרה הטוב משתכרים שכר מינימום של 20 שקלים ו-70 אגורות לשעה. במקרה הרע והמאוד נפוץ, גם משכר המינימום הזה עושקים אותם בנסיעות וכל מיני קנסות. כלומר, אנחנו מדברים כאן על זן חדש של עבדים. יש מאות אלפי עובדים כאלה.

ההצעה הזו קובעת מאוד בפשטות, מה שההצעה הממשלתית לא קובעת, שיש אחריות של המזמין. כלומר, אם אתה מזמין שירותי ניקיון והמנקה מנקה לך את השירותים, יש לך אחריות מסוימת עליה למרות שאתה משלם לקבלן שמשלם לה, שלא לדבר על עובדי מחשוב שעובדים במשרדי ממשלה ומועסקים באמצעות חברות תוכנה, שהן חברות כוח אדם.
חמד עמאר
האם בהצעת החוק מוצע זמן מוגבל לנושא? נניח שלי יש חברה והזמנתי עבודה ליומיים-שלושה, האם גם כאן יש לי אחריות?
היו"ר חיים כץ
לא.
שלי יחימוביץ
אם הזמנת חשמלאי לעשות לך תיקון בבית והוא בא עם עוד עובדים, אין לך שום אחריות כלפיהם. מדובר על יחסים רציפים, כאשר העובד עובד אצלך.
היו"ר חיים כץ
אחרי 9 חודשים הוא הופך להיות העובד שלך בפועל.
חמד עמאר
אני יודע את זה.
שלי יחימוביץ
גם אם הזמנת שיפוצניק לעשות שיפוץ בבית, אין לך אחריות מזמין. במקרה כזה אתה מזמין בעל מקצוע, שבא לעשות לך עבודה והולך. זה לא פר פרויקט. זה פר העסקה רציפה. זה הדבר הבעייתי כאן.
חמד עמאר
אני לא רוצה להגיע למצב, שבו אני רוצה לבנות בית, אני מזמין קבלן, הוא מעסיק אנשים בשכר מינימום ואני כמזמין של העבודה אשא באחריות.
שלי יחימוביץ
אם אתה מזמין קבלן שבונה בית במשך שנתיים, זה משהו אחר. לפי החוק החדש שלי, שעבר קריאה שנייה ושלישית, חוק הזכות ליציאה לשירותים, לך בתור מי שבונה את הבניין יש אחריות שיהיו שירותים בבניין, למרות שהעובדים הם עובדים של הקבלן.
חמד עמאר
אני מדבר על יחיד ולא על חברה. אני מדבר על בן אדם פרטי.
שלי יחימוביץ
עמית העוזר שלי מעיר לי, שלא מדובר באדם פרטי אלא בחברה. המטרה היא ליצור זיקה בין המזמין לבין העובד. המטרה היא לנתק יחסי עובד-מעביד, כאשר יחסי עובד-מעביד אמנם קיימים בפועל אבל המציאו שיטה לעקוף אותם כדי ליצור חוסר אחריות מזמין במקום אחריות מזמין. זאת המהות של ההצעה.

במקביל, ישבו כל הגורמים והגיעו להצעה סבוכה, הצעה ממשלתית, של אכיפת חוקי עבודה. בהצעה הזו ישנם עוד המון סעיפים אחרים, שההצעה שלנו לא מטפלת בהם. בנושא אחריות המזמין היא הרבה יותר חלשה מההצעה שלנו. במקרים מסוימים היא קובעת חוסר אחריות מזמין יותר מאשר אחריות מזמין. אני מגזימה. יש שם אחריות מזמין שלא קיימת היום, אבל יש שם פחות אחריות מזמין מזו הקיימת בפסיקה היום.

אני רוצה לומר, שההצעה הזו לא היתה מתקדמת ולא מגיעה לכלל הצעת חוק, אחרי שהם הגיעו להסכמות, אלמלא ההצעה שלנו. ההצעה שלנו נשפה בעורפה של הממשלה. בכל פעם שבאנו לדון בהצעה שלנו היינו מקבלים טלפונים, שהנה ההצעה הממשלתית מוכנה ושנחכה קצת. אני בן אדם ריאלי, ואין לי עניין בקרדיט על הדבר הזה. אני בטוחה שכל האחרים שותפים לזה. מצדי, שהשם שלנו יימחק בשנייה שתהיה אחריות מזמין. עם זאת, אני כן הייתי רוצה לשמר את ההצעה שלנו בתור שוט על הממשלה, גם כדי להשיג את הדברים שאתה מנסה להשיג כאן בוועדה כל הזמן, וגם כדי שהם לא יוכלו ללכת לנוח עכשיו להרבה זמן ויידעו שכדאי להם להעביר מהר את אכיפת חוקי העבודה הממשלתית, אחרת ההצעה שלנו תבוא במקומה – דבר שהם מאוד לא רוצים.
היו"ר חיים כץ
חה"כ ליה שמטוב, בבקשה.
ליה שמטוב
אני לא תמיד מסכימה עם שלי יחימוביץ, אבל פה אני מסכימה עם כל מילה. קיימנו דיונים רבים לא רק בכנסת הקודמת, אלא גם בכנסת לפניה.
שלי יחימוביץ
עם חה"כ יאסינוב משינוי. הוא פשוט היה עובד קבלן פעם.
ליה שמטוב
הוא הוביל את זה יפה מאוד, ואנחנו המשכנו את זה. התקיימו דיונים בלי סוף, והממשלה התנגדה. היא רצתה להעביר את ההצעה שלה. בסופו של דבר הסכמנו למזג את ההצעה שלנו עם ההצעה הממשלתית. רציתי לבקש היום להצביע על החלת דין רציפות.
היו"ר חיים כץ
מה אומר נציג האוצר?
ג'לאל סויטאת
הנושא עלה בוועדת שרים לענייני חקיקה, והממשלה התנגדה. אנחנו כמשרד ממשלתי גם כן מתנגדים.
שלי יחימוביץ
למה?
ג'לאל סויטאת
כי אנחנו חושבים, שאם רוצים לקדם את הנושא הזה, זה צריך לבוא ביוזמת הממשלה.
שלי יחימוביץ
תסביר לנו למה.
היו"ר חיים כץ
תגיד שבמקרה הזה לא אמרו לך מה להגיד.
שלי יחימוביץ
אמרו לך: לך לוועדת העבודה, תשב שם מהבוקר עד הערב, ותגיד: מתנגד, מתנגד, מתנגד. למה? לא חשוב.
ג'לאל סויטאת
אנחנו מתנגדים לזה.
היו"ר חיים כץ
חה"כ אורלי לוי תציל אותך. היא אוהבת לטפל בילדים.
אורלי לוי
יש לי תחושה, שדי מסתמכת על הצטברות של מקרים, שכאשר הממשלה רוצה לשים רגל או מקלות בגלגלים של הצעות חוק, שעלולות להיות לה השלכות רוחביות, היא אומרת שיש לה הצעה משלה. כמו שאמרו חברי הכנסת היוזמים, גם בכנסת הקודמת וגם בכנסת לפניה זו היתה התשובה של הממשלה. אני לא קונה את זה. זה נכון שאני לא יוזמת החוק ואני לא שותפה לא, אבל יש בו הגיון. יש הגיון שלאותם עבדים חדשים יהיה ממי להיפרע כאשר יגיע הזמן, לא רק מהקבלן המפעיל אלא גם ממי שהזמין אותו. אם זה מזמין את שעון העצר כלפני הממשלה, אז זה טוב. אני ממש בעד החלת דין רציפות.
היו"ר חיים כץ
אני שמח שהשוט הזה ישנו. הם יודעים שבכל רגע נתון אפשר להעביר את הצעת החוק דין רציפות. אנחנו ננסה לשלב את זה במסגרת הצעת חוק של אכיפת דיני עבודה. אם נעביר את הצעת החוק דין רציפות, הממשלה תתבצר ותפיל את זה במליאה. אז לא יהיה בכלל שוט. אני אנסה לשלב את זה במסגרת הצעת החוק לאכיפת דיני עבודה, ואם לא נצביע על רציפות. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים