ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/02/2010

התנהלות הטלויזיה הישראלית בערבית - דיון מהיר ח"כ והבה מגלי

פרוטוקול

 
PAGE
17
ועדת החינוך, התרבות והספורט

03/02/2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 155

מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט

יום רביעי, י"ט בשבת, התש"ע (03/02/2010) בשעה 08:30
סדר היום
התנהלות הטלוויזיה הישראלית בערבית – דיון מהיר של חבר הכנסת מגלי והבה
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

מסעוד גנאים

נסים זאב
מוזמנים
חה"כ מגלי והבה
חה"כ חמד עמאר

מוטי שקלאר – מנכ"ל רשות השידור

מיכאל דנה – מנהל החדשות בערבית, רשות השידור

לינדה בר – דוברת רשות השידור

יעלה גרנות – יו"ר ועדת הטלוויזיה בערבית, רשות השידור

מורדי סעיד – קול ישראל בערבית, רשות השידור

יהושוע רפי – הטלוויזיה בערבית, רשות השידור

אלי ניסן – רשות השידור

אריה גינוסר – יו"ר אגודת העיתונאים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטארית
אתי אפלבוים
התנהלות הטלוויזיה הישראלית בערבית – דיון מהיר
היו”ר זבולון אורלב
בוקר טוב. על פי תקנון הכנסת יש זכות לחבר כנסת לקבוע דיון בוועדה מוועדות הכנסת ובלבד שנשיאות הכנסת תאשר. חבר הכנסת מגלי והבה, ידידי וחברי הטוב, ביקש וקיבל אישור מנשיאות הכנסת לקיים דיון בסוגיה של התנהלות הטלוויזיה הישראלית בערבית. אנחנו מקיימים את הישיבה כמצוות התקנון.

אנחנו מאוד מוגבלים בזמן. יש לנו 50 דקות לדיון אז נעשה הכול בתמציתיות.

בבקשה, מגלי והבה.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, כמובן ידידי חבר הכנסת זבולון אורלב. הכבוד כולו שלי להיות אצלך. דרכנו תמיד מצטלבות, אבל בנושאים האלה אני שמח על האחריות והסמכות שניתנה בידך כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, כמי שעסק שנים רבות בנושא. לשמחתי, יצא לך להוביל מערכת חינוך שנים רבות ואנחנו מברכים על ההישגים והתוצאות. כמי שמכיר את המערכת, יכול להיות שמתגעגעים לימים שהיה סדר וחינוך במדינת ישראל ולא כפי שאנחנו יודעים על המצב היום.

לגבי הנושא שבפנינו היום. אני מכה על חטא שלא שמנו אותו על שולחן הדיונים לפני שנים רבות. אם היום אנחנו צריכים להתייחס לנושא הטלוויזיה הערבית בישראל, אני רוצה להגיד לכם שאין טלוויזיה ערבית בישראל. בעידן התחרותיות,אני אתן רק נתון קטן. בעולם הערבי מדברים היום על קרוב ל-380 תחנות לווייניות. בלבנון תוכל למצוא עשרות. התחנות האלה תחרותיות מאוד ורבות מהן מכוונות לישראל. במדינת ישראל הקטנה בגודלה ובאוכלוסייתה, אין תחנה שאפשר לומר שמישהו מחזיק את הדגל מול אותן מדינות, לא בתכנים, לא בנושא התכניות ולא החדשות.
אם אדוני זוכר, בזמנו, כשחלק מהתכניות היו בתוך ערוץ 1, אני יכול להביא מעדות ראשונה שהוד מעלתו המלך חוסיין היה אומר שהוא מחכה לחדשות בערבית של 19:30 בשביל להתעדכן מה קורה באמת. אני מדבר על שנים שהיתה טלוויזיה בערבית והיו תכניות. המון אנשים במזרח התיכון היו מחכים לסרט הערבי ביום שישי בערב, כדי לראות כיצד אנחנו יכולים ללמוד מהשכנים. כל זה ירד לטמיון.

אני רוצה להגיד לך מה הטריד אותי יותר. למשל, בנושא הממשל הצבאי בשטחים, למערכת לקח הרבה זמן להבין שמושל צבאי צריך את הכישורים המיוחדים לכך, הוא צריך את היכולות לכך. לקחו כל מי שדובר ערבית ושמו אותו בתפקיד. אני אספר אפיזודה קטנה. פעם אחת הגעתי כקצין צעיר לאחת הפעילויות. המושל שהיה אלוף משנה שאל אותי מה זה "פקולטה". הייתי המום איך צה"ל מרשה לעצמו לנהל ממשלים בצורה כזאת ואנחנו רואים את התוצאות היום.

לצערי הרב, הנושא של הטלוויזיה בערבית הגיע אלינו בעקבות פניה של עובדים רבים שהתלוננו על מה שמתרחש שם. לפני שנתיים, כשרצו למנות מנכ"ל חדש לטלוויזיה הערבית, אתה לא תאמין, הרגשתי לרגע מסוים שאני נמצא לא במדינת ישראל. זה לא היה לפי הכישורים. אתה הולך למכרז עם התעודות שלך, מי שטוב נכנס ומי שלא טוב זז הצידה. במקום זה היו קומבינות, סדר לי ואסדר לך, שמור לי ואשמור לך.

פניתי ליושב ראש הדירקטוריון. אמרתי לו שאם יש מועמד מוכשר, לא משנה מה דתו ומה עדתו, למה לא שמים אותו? אמרו: לא, אנחנו צריכים לתת למישהו מהמגזר הערבי, דרוזי לא יכול להיות שם. אמרתי לו: סליחה?
היו"ר זבולון אורלב
כאילו שלא יכולים למנות דרוזי למנהל הטלוויזיה בערבית.
מגלי והבה
אגב, היו כמה מועמדים נהדרים, אנשים שגדלו במערכת וידעו לנהל. היום הם עובדים ברשתות מתחרות, בערוץ 2 ובערוץ 10, בתכניות כאלה ואחרות.
אגב, מערכת היחסים שם היא תיבת פנדורה שרק אם אתה פותח אותה – צר לי שאני צריך להגיד את הדברים אבל מישהו צריך להגיד אותם. ההתנהלות זה ניסיון ממש לכסות חורים. אחד שיכול להיות במאי למחרת יכול להיות עורך ולמחרת יכול להיות מנהל או הפוך. למה? כי נוח למישהו שכך צריך לנהל את המערכת. ממילא, מי זה 22% מהאוכלוסייה, למה שנספור אותם, ממילא הם לא צופים? לא חשבו על המיליונים שסיפרת לך עליהם, שהם היו מאזינים קבועים לתחנות שלנו.

היום, גם ערביי ישראל, שמשלמים, אגב, את האגרה והם חלק מהתקציב, לא רואים את הטלוויזיה הזאת.
נסים זאב
למה לא רואים, כי לא מאמינים בה?
מגלי והבה
לא התכניות לא מעניינות.
מסעוד גנאים
המתחרים הם ברמה יותר גבוהה.
מגלי והבה
הבעיה היא גם בתכנים וגם בתקציבים.
יעלה גרנות
יש בעיה מאוד קשה של התקציב.
מגלי והבה
אני לא בא לשים מישהו ולתלות אותו על החבל, אני מציין עובדות. חברי זאב יודע למה הוא שואל. יש פה בעיה. אפילו העלנו את זה פעם בוועדת חוץ וביטחון: כיצד אנחנו יכולים להתמודד מול מה שקורה מסביב אם אין לנו תחנה שתשרת את האוכלוסייה, שתיתן את התכנים? אם נעשה סקר, תמצא שרק אחוז קטן מאוד של אוכלוסיה ערבית רואה את הטלוויזיה הזאת.
לכן אני שואל את עצמי את השאלות האלה. יכול להיות שאני מכה על חטא שלא העלינו את הסוגיה של הטלוויזיה הזאת כאן. אני אומר לך שאם במערכת הצבאית שבאתי ממנה, היה צריך לעשות בדק בית בתוך יחידה, אז אתה מתחיל מהש"ג עד הקודקוד. הגיע הזמן שבמערכת הזאת, שאתה היום מנכ"ל או יושב ראש דירקטוריון, החלטות תהיינה ענייניות ולא לפי אינטרסים ואינטריגות. למה? כי הוא נמצא בתוך מועצת המנהלים ואם אני לא אפעל לפי מה שהוא רוצה, אז הוא מחכה לי בפינה ובצומת. מי שסובל זה הציבור.
דרך אגב, יש צרות בערוץ 1, אבל ערוץ 1 עדיין שומר על הגאווה הלאומית שלו, שיש אנשים שצופים בו. אני לא מדבר על אחוזים, אבל אני מדבר על מה שקורה בטלוויזיה הערבית. אני רוצה שחבריי יבינו שאין טלוויזיה בערבית בישראל ואני אומר את זה באחריות.
כשאנחנו מדברים על מינויים, אתה שואל את עצמך האם בתוך רשות השידור – אני לא רוצה להיכנס לשמות. תאמינו לי, עשיתי בדק בית ושמעתי גם את ההנהלה וגם שמעתי את הצד של העובדים.

אני שואל שאלה ואני זורק את זה כאתגר, האם באמת המינויים בתוך רשות השידור ובתוך הטלוויזיה הערבית מתבצעים לפי מכרז כן או לא? האם אתה לוקח וממנה אנשים שיש להם את הכישורים לכך? אתה לא יכול לשים מישהו בגלל שהוא יודע ערבית, אם אין לו תואר, אם אין לו דרישות בסיסיות.
האם באו שלושה-ארבעה מתחרים ואמרת שזה הטוב ביותר? טלוויזיה זאת מערכת חינוכית, זה כמו לבנות מערכת חינוכית טובה. אותם אנשים שמתמנים, מה כוחם בתוך מועצת המנהלים? תאר לעצמך, אדוני, אני אשתמש בדוגמה של הצבא, שמפקד יחידה יאיים על אלוף שאם הוא לא ימנה אותו לתפקיד הבא אז הוא בבעיה, או שאני אגרום לך שמועצת המנהלים היא זאת שתטפל בך, או מה ההשפעה שלי באגודת העיתונאים?

אני רוצה להגיד לך שאנחנו מנהלים את הסוגיה הזאת באמת מתוך כבוד לאנשים. זה לא תפקידי להיכנס לסוגיית האנשים אבל די לחכימא ברמיזא כשאני אומר שההתנהלות של הטלוויזיה בערבית זאת תיבת פנדורה אחת גדולה. אם אנחנו כוועדה ומי שממומנים על יישום חוק רשות השידור לא נתערב ולא נשים על שולחן הניתוחים כל מה שקורה שם, הפסדנו גם את הטלוויזיה ועכשיו אנחנו מפסידים את הניהול של הטלוויזיה.
היו”ר זבולון אורלב
מה הנושא? הנושא הוא מינוי מנהל למחלקה הערבית?
מגלי והבה
כן. מינוי המנהל וההתנהלות של הטלוויזיה הערבית. בגלל צניעות הפרט אני לא רוצה להיכנס לגופו של אדם או לרשימת אנשים. אני מכבד את כל האנשים. אגב, אין לי שום אינטרס.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו בוודאי לא ועדת מכרזים.
מגלי והבה
יפה. אמרת את זה יפה וגילית גילוי נאות שאנחנו חברים אבל אין לזה שום קשר - - -
היו"ר זבולון אורלב
אם אתה מדבר על דרך ההתנהלות, זה בהחלט ענייננו. לא מיהו המנהל אלא איך הוא מתמנה?
מגלי והבה
על זה בדיוק אני מדבר. אני אומר לכם חברים, לא יכול להיות שיהיה מישהו שישפיע על מנכ"ל או על יושב ראש דירקטוריון. לא יכול להיות שיגידו: אני באגודת העיתונאים, אני אראה לך מול החברים שלי. או, אני חבר בדירקטוריון ואני אראה לך איך העניין מתנהל.
אני מביא זעקה כואבת. גם של הציבור שאנחנו אמורים לייצג בכל מדינת ישראל וגם של הציבור שאמור לצפות בטלוויזיה הזאת. זה דבר שאנחנו צריכים לתת עליו את הדעת, אפילו לא מול רשות השידור עצמה אלא מול מי שאמור להיות אחראי על יישום חוק רשות השידור. למה אין תקציבים? למה אין תכנים?
הנושא השני, הלא פחות חשוב, הוא נושא ההתנהלות של הטלוויזיה הערבית. בזמנו ניתקו אותה מערוץ 1 ונתנו לה מקום אחר, הרחיקו אותה, הזיזו אותה. לפעמים אתה רואה מה שמתרחש שם ואתה שואל את עצמך האם אני במדינת ישראל? האם באמת זאת הטלוויזיה שמתחרה מול העולם?
הנושא השלישי, אם באמת תיעשה הבדיקה הנכונה – אני לא יודע אם נמצא כאן נציג של השר שאחראי על יישום החוק אבל צריך לראות כיצד אנחנו מטפלים שלא תהיה שם בעיה אנושית ושלא יהיו סטיגמות. זאת לא טלוויזיה שאם אני רוצה להטיב עם ערביי ישראל, אני חייב לשים מוסלמי, לצורך העניין. או אם אני רוצה להיטיב עם זה, אני צריך לשים יהודי. אני צריך את המוכשר ביותר ולא לעשות מגבלות אלא לתת לנהל לכל אחד שהוא מוכשר ויכול. לא לעשות סידור עבודה של חברים ואנשים.

כפי שאמרתי, אני לא רוצה להיכנס לגופם של אנשים. היום אנחנו באמת רואים את עצמנו - שמנו לעצמנו מטרה, בעזרת הרשות המחוקקת, שיהיה לנו מעקב ונבקש דיווח על מה הם עשו על מנת שנבריא את המערכת, שהטלוויזיה תהיה בסדר, שכמו בכל רשות יהיו שם אנשים שיכולים לנהל, לטפל.
אני חושב ששמתי את הדברים על השולחן ואני מודה לך על ההזדמנות.
נסים זאב
לא הבנתי, מתי החלה בעיית ההתנהלות ומתי החלה בעיית המינוי? אלה שני נושאים שונים לגמרי שאינם קשורים זה בזה. אתה מדבר על היסטוריה של התנהלות שעליה התראת לפני שנים רבות.
מגלי והבה
אמרתי שבשנים האחרונות אין טלוויזיה בערבית.
נסים זאב
כמה שנים?
היו”ר זבולון אורלב
10 שנים, מה זה משנה?
נסים זאב
זה חשוב לצורך העניין, זה של דור קודם.
היו"ר זבולון אורלב
גם של הממשלה שהוא היה חבר בה.
מגלי והבה
נכון. אני לא מגן על שום ממשלה. זאב, שנינו יודעים מתי העסק יוצא החוצה. הוא יוצא החוצה כשתיבת הפנדורה תיפתח. זה כמו לקחת מישהו שהוא לא מוכשר לכך ולמנות אותו לנהל עסק שהוא אף-פעם לא עסק בו. הוא אף פעם לא עסק בנושא כלכלי וכעת נותנים לו לנהל בנק. או, מישהו שאין לו הכישורים ואת השפה ואומרים לו לטפל בחדשות. לשאלתך, חבר הכנסת זאב, כל הניהול שם בזמן האחרון הוא על הפנים.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אני מציע שמנכ"ל רשות השידור ישיב ואז נפתח את הדיון.

יש כאן בעצם שתי סוגיות עיקריות. סוגיה אחת זה התוכן, המהות של הטלוויזיה הערבית. התלונה היא לא על מה שקרה בשבוע האחרון או בחודשיים האחרונים אלא לאן הידרדרה הטלוויזיה הערבית, באופן כזה שהיא יותר לא רלוונטית כפי שהיתה בשנים הקודמות.

הסוגיה השנייה, שאני מבין שהיא עילת הדיון המהיר, היא הסוגיה של המינוי או המינויים שהיו לאחרונה במחלקה הערבית. האם הם נעשו בצורה תקינה? האם הם נעשו על פי המתחייב? אני מבין שרשות השידור צריכה לפעול על פי התקשיר. האם המינויים נעשו בצורה ראויה, שקופה, כפי שמתחייב מהתקשי"ר?
מוטי שקלאר
נושא הטלוויזיה בערבית אורך הזקן שלו יותר מאשר כל חבר הכנסת שיושבים פה ביחד. סוגיית הטלוויזיה הערבית במדינת ישראל, החשיבות שלה והמשמעות שלה, נדונה באין סוף דיונים במשך שנים רבות. אני חושב שגם מבקר המדינה התייחס לנושא הזה, ועדת השרים התייחסה לנושא וגם אני הייתי בכמה דיונים בנושא הנ"ל. כל עוד לא יוקצו תקציבים משמעותיים כדי לייצר טלוויזיה כפי שהיא צריכה להיות – בסופו של דבר טלוויזיה היא פועל יוצא של תקציב.
חמד עמאר
אתה יכול להגיד לנו מה תקציב רשות השידור?
מוטי שקלאר
תקציב הטלוויזיה הוא 800 מיליון שקל. יש לנו 8 ערוצי רדיו, יש לנו טלוויזיה בעברית וטלוויזיה בערבית.
חמד עמאר
מה התקציב של הטלוויזיה הערבית מתוך ה-800 מיליון שקל?
מוטי שקלאר
השאלה איך בוחנים את זה. לטלוויזיה הערבית יש תקציב פעולות שהוא בסביבות 7-8 מיליון שקל.
היו”ר זבולון אורלב
זה כולל את שכר העובדים?
מוטי שקלאר
לא. סך הכול התקציב המיועד של הטלוויזיה בערבית ל-2010 הוא 25 מיליון שקל.
היו”ר זבולון אורלב
כולל שכר עובדים? יעוץ משפטי? הנהלת חשבונות? לשכת המנכ"ל? לשכת היושב ראש? הרי יש גם הוצאות.
מוטי שקלאר
אני לא התכוננתי לרזולוציה הזאת כי לא התבקשתי לבוא לדיון בנושא הזה. אני אומר רק מה שאני אומר מהזיכרון. בגדול, השאלה איך מסתכלים. אם מסתכלים על כל המעמסה שהטלוויזיה בכלל משקיעה בטלוויזיה בערבית, זה מגיע לסביבות ה-60 מיליון שקל. זה אומר צוותים, טכנאים, אולפנים, ייעוץ משפטי, כל המרכיבים הנוספים.
קריאה
אפשר לתקן את המספרים?
מוטי שקלאר
אני רוצה להזכיר שלפי התקשי"ר, הדוברים כאן צריכים להיות בתיאום עם המנכ"ל של הגוף ולא כל אחד יכול לדבר.
היו”ר זבולון אורלב
יבקשו רשות דיבור, אני אבדוק.
מוטי שקלאר
אני מזכיר לאנשים את התקשי"ר.
היו"ר זבולון אורלב
נמצאת פה יעלה גרנות, היא לא צריכה.
מוטי שקלאר
אני אומר שוב. אני חושב שאכן נכון לערוך פעם אחת ולתמיד דיון עם קובעי המדיניות ועם אלה שאחראים על התקציב, איך צריכה להיות טלוויזיה בערבית ומה התקציב שצריך להיות לה. אין מחלוקת שצריך להיות לה תקציב משמעותי ונכון להיום, במסגרת רשות השידור, התקציב הוא יחסית קטן. אני פה רץ מוועדה לוועדה. רשות השידור פועלת, כפי שאמרתי, מול 8 ערוצי רדיו. רק לא מזמן הייתי באחת הוועדות שדנה ברדיו רק"ע, שלטענתם לא מוקצים להם יותר מידי תקציבים ויש בעיה של משדרים. בוועדה אחרת היה דיון על-כך שמקפחים את הציבור הדתי ורדיו מורשת שמיועד לציבור הדתי בכלל, משודר על חצי תדר, כלומר, רק משעה מסוימת, מ-4 אחר הצהריים עד 12 בלילה, וחצי מהמדינה לא קולטים אותו.
הייתי בוועדה אחרת שדנו ברשת ג', שאמורה לשמור על הזמר העברי ואחוזים רבים מתושבי מדינת ישראל לא קולטים את רשת ג'. ועדה אחרת דנה בשאלה למה לא קולטים את רשת ב'. אני גר בעופרה ואני לא מצליח לשמוע את רשת ב' ולא את רשת ג' כי אין משדרים.
כלומר, התקציב של רשות השידור לא יכול להעמיס עליו את כל המטלות הקיימות. זה אחד.
לסבר את האוזן, תקציב ערוץ 2 הוא בסביבות ה-700-800 מיליון שקל.
היו”ר זבולון אורלב
מתוך ה-800 מיליון שקל של רשות השידור, כמה זה לטלוויזיה?
מוטי שקלאר
85% מתקציב רשות השידור זה תקציב קשיח, שזה משכורות ומס שאנחנו צריכים לשלם מ-50 מיליון שקל לבזק, עבור ל-20-30 מיליון שקל לאקו"ם, עבור 20-30 מיליון שקל להחזיר כסף לאוצר עבור - - -
חמד עמאר
כמה עובדים יש בערוץ 2?
מוטי שקלאר
ערוץ 2 עובד בשיטה אחרת לחלוטין.
חמד עמאר
אני יודע, אין מה להשוות. אל תשווה כי אנחנו יודעים על מה ערוץ 2 משקיע את הכסף שלו.
נסים זאב
אנחנו מדברים על ייחוד.
חמד עמאר
כשהוא אומר ש-80% מהתקציב שלו הולך למשכורות.
היו”ר זבולון אורלב
מתוך ה-800 מיליון, כמה זה לטלוויזיה?
מוטי שקלאר
תקציב פעולות ודברים כאלה ואחרים זה בסביבות ה-30-40 מיליון נטו לפעולות.
היו"ר זבולון אורלב
לא, הכול. מול ה-60 מיליון, הברוטו הרחב, מה זה הערוץ הראשון?
מוטי שקלאר
רק שנייה אחת. אני לא זוכר כרגע את המספר ואני לא רוצה להטעות. ביקשתי שיתנו לי את הנתון. בגדול, אם אני זוכר נכון, סך הכול התקציב של הטלוויזיה בעברית, עם המשכורות ועם הכול, הוא בסביבות 340-350 מיליון. זה הטלוויזיה. לצד זה יש רדיו עם כל התקורות.
היו”ר זבולון אורלב
האם ה-60 מיליון זה בתוך ה-340 מיליון?
מוטי שקלאר
כן.
היו"ר זבולון אורלב
אז סדר גודל של כ-25% מתקציב הטלוויזיה הולך לטלוויזיה בערבית?
מוטי שקלאר
השאלה איך אתה מחשב את הטלוויזיה בערבית. זאת שאלה בפני עצמה. אני מוכן לדיון בנושא הזה.
היו”ר זבולון אורלב
הואיל והזמן רץ, שים כרגע נקודה על סוגיית התקציב ונתקדם הלאה.
מוטי שקלאר
רק אני אגיד מילה אחת בנושא התקציב.
היו”ר זבולון אורלב
אני כבר לא מקשיב לתקציב.
מוטי שקלאר
אני אשמח לעשות פה דיון. עשינו את זה בוועדת הכלכלה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו עוסקים יותר בתוכן, אותנו מעניינת סוגיית התוכן.

יש לי בקשה אליך. אני שמתי נקודה לעניין התקציב. בשעה 9.20 אני סוגר את הדיון ומילאתי את חובתי לדיון המהיר.
מוטי שקלאר
לגבי השאלה השנייה והנושא השני. יש בעיה מהקודקוד, אין מנהל טלוויזיה בערבית. אין מנהל טלוויזיה בערבית כי לא ניתן כרגע להוציא מכרז כל עוד אין ועד מנהל, שנכון להיום הוא חלק משמעותי מוועדת המכרזים. כשרצו לעשות מכרז היתה תביעה משפטית. בית המשפט ביקש את עמדתנו האם נכון לעשות מכרז למנהל טלוויזיה בערבית ערב פיזורה של המליאה. ועד המנהל התחייב וזאת היתה התשובה שניתנה, שכל עוד אין מליאה או ועד מנהל חדש, לא ימונה מנהל טלוויזיה בערבית. אותו תובע שיצא נגד המכרז, חזר בו מתביעתו בעקבות תשובתנו.

נכון לעכשיו, כל עוד אין ועד מנהל - - -
היו”ר זבולון אורלב
כמה זמן אין מנהל לטלוויזיה בערבית?
מוטי שקלאר
שנה ויותר.
היו”ר זבולון אורלב
מי מנהל בפועל?
מוטי שקלאר
רשמית אני אחראי גם על הטלוויזיה בערבית. יש אחראי על המנהל בגדר של סגן מנהל טלוויזיה, יש מנהל תכניות ויש מנהל חדשות.

עכשיו אני עובר לנושא של מנהל החדשות. לצערי הרב, בעקבות הנחייה של נציבות שירות המדינה נתבקשנו לערוך למנהל הקודם שימוע בעקבות האשמה של הטרדות מיניות. לא היתה ברירה אלא להוציא אותו לחופשה. בעקבות כך היה צריך למנות מנהל חדשות זמני עד השימוע. המגמה שלנו היתה לסיים את זה תוך שבועיים שלושה. נקבע תאריך שימוע למנהל החדשות הקבוע. עד השימוע ביקשנו שהוא יצא לחופשה, לשבועיים שלושה. לשבועיים שלושה הללו מיניתי מנהל חדשות לתקופה קצרה. גם אם זה מינוי לחודש או חודשיים, לא צריך מכרז ולא צריך שום צעדים פורמאליים, מעבר להחלטה שלי כמנכ"ל רשות השידור וכעורך הראשי. הייתי צריך לחפש את האיש שמתאים למנותו לתקופה קצרה בנסיבות הקיימות, בהתאם לאנשים הקיימים. הנתונים שעמדו לרשותי היו סבירים בהחלט מנקודת הראות שלי, למנות את אותו אדם שינהל את החדשות בתקופה הזאת.

והיה אם במסגרת השימוע המנהל הקבוע יצטרך לצאת מעבודתו, זה סיפור אחר ונחפש יותר לעומק. לתקופה קצרה, כאמור, אני לא חושב שצריך לעשות כזאת מהומה. אני אומר את זה במאמר מוסגר.
היו”ר זבולון אורלב
מתי אמור היה להיות השימוע?
מוטי שקלאר
השימוע היה אמור להיות תוך שבועיים שלושה. לצערי אותו מנהל החליט לפנות לערכאות משפטיות על-מנת לבקש שעבדך הנאמן לא יעשה את השימוע כביכול בשל דעות קדומות.
היו”ר זבולון אורלב
עכשיו זה בערכאות?
מוטי שקלאר
כן. להערכתי השימוע יתבצע תוך חודש.
היו"ר זבולון אורלב
ואם יתברר שזה לא חודש אלא חצי שנה?
מוטי שקלאר
אם יתברר שזאת תהיה תקופה ארוכה נצטרך לעשות מינוי בפועל. כרגע זה לא מינוי בפועל אלא ממלא מקום זמני למנהל החדשות.
אלי ניסן
סליחה - - -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, זה לא ככה.


מבחינתך, איך מתנהל מינוי בפועל?
מוטי שקלאר
יש 3 אנשים בתוך התחום שאני פחות או יותר חושב שיש להם פוטנציאל לנהל את הדבר הזה.
היו"ר זבולון אורלב
מראיינים אותם? מודיעים להם?
מוטי שקלאר
אני מראיין אותם, מדבר איתם. אני מכיר את הרקע שלהם, מתייעץ עם גורמים שונים שיש להם ניסיון רב בטלוויזיה הערבית או שניהלו את הטלוויזיה בערבית.
חמד עמאר
אין מכרז לנושא?
היו"ר זבולון אורלב
במינוי בפועל אין מכרז. הוא הסביר שלמכרז צריכים את הוועד המנהל.
מוטי שקלאר
רק למנהל הטלוויזיה צריך מכרז.
היו"ר זבולון אורלב
למה יהיה מינוי בפועל ולא מכרז?
מוטי שקלאר
תבינו, מינויים בפועל זאת אחת הבעיות הקשות של רשות השידור. כל עוד אין רפורמה מאוד קשה לייצר מכרזים. הרפורמה גם תאפשר תקציב נורמאלי. משמעות הדבר שאתה בוחר היום מלמטה במקום – אני לא רוצה לקבוע למנהל הטלוויזיה בערבית או בעברית את המנהלים תחתיו וכשהוא יגיע הכול יהיה מוכן. יותר הגיוני למנות מנהל טלוויזיה ואחרי זה איתו אתה מנהל אנשים שיהיו תחתיו.
חמד עמאר
אתה אומר שכבר יותר משנה שאין מנהל טלוויזיה.
מוטי שקלאר
בגלל סיבות משפטיות לא הצלחנו.
חמד עמאר
בינתיים אנחנו נחכה ולא יהיו לנו אנשים טובים.
יעלה גרנות
- - -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה גברתי, אם לא תהיה סבלנות, נסגור את הדיון ונלך הביתה. זה לא הוועד המנהל ולא המליאה וזה לא רשות השידור פה. תאפשרו לנהל את הדיון כמו שצריך.
יש לי שאלה
האם יש לך הערכה מתי יתמנה הוועדה המנהל?
מוטי שקלאר
ארבעה כבר נבחרו, יושב ראש כבר נבחר.
היו"ר זבולון אורלב
מה הלו"ז?
מוטי שקלאר
להערכתי, תוך שבועיים שלושה יש ועד מנהל.
היו”ר זבולון אורלב
אני מניח שעד שיתמנה מנהל לטלוויזיה זה ייקח לפחות חצי שנה. עד שהוועד המנהל יתכנס, עד שפה ועד ששם, עד שיהיה מכרז ועד שעושים ועדת איתור - - -
מוטי שקלאר
אגב, גם היום יש ועד מנהל. יש התחייבות לבית המשפט לא לצאת למכרז כל עוד - - -
היו”ר זבולון אורלב
אני רוצה לסכם את דבריך. אתה אומר כך: באה בפתאומיות תלונה כלפי מנהל החדשות על הטרדה מינית. בתיאום עם הנציבות היה צריך לעשות לו שימוע. הוצאתם אותו לחופשה והוא לא מתפקד. היה צורך למנות מנהל מקום זמני. עכשיו מתברר שזה בערכאות. אם זה יתארך, תיעשה פרוצדורה על פי התקשי"ר של מנהל בפועל. כלומר, יראיינו עובדים. אגב, אם אינני טועה, מינוי בפועל יכול להיות רק מקרב העובדים ולא מישהו מבחוץ. אז ממנים בפועל עד שיתמנה מנהל הטלוויזיה. כשיתמנה מנהל הטלוויזיה בערבית יתחילו הפרוצדורות של המכרזים של בעלי התפקידים.

יש לי עוד שאלה אחת וזה יכול לקדם את הדיון. האם תיאות להתחיל עכשיו תהליך של מינוי בפועל ולא להמתין יותר? בכל מקרה, אם ההוא לא חוזר תצטרך מינוי בפועל. גם מינוי בפועל לוקח זמן. עד שאתה מראיין זה ייקח שבוע, זה ייקח עשרה ימים.
נסים זאב
למה זה כל-כך דחוף?
היו”ר זבולון אורלב
כי אחרי זה יצטרכו בכל מקרה מנהל חדשות לכמה חודשים טובים. למה לך לחיות בסטאטוס של מנהל מקום זמני אם בין כה הולכים לעשות מינוי בפועל?
מוטי שקלאר
משום שאני חושב שנכון לחכות.
היו”ר זבולון אורלב
כמה זמן?
מוטי שקלאר
להערכתי תוך שבועיים שלושה יהיה השימוע.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר מייד ואתה אומר - - -
מוטי שקלאר
למה לי מנהל בפועל? אם אני כרגע אמנה מינוי בפועל בעצם קבעתי את תוצאת השימוע כי זה אומר שאני צריך להשעות את הבחור.
היו”ר זבולון אורלב
לא נכון.
מוטי שקלאר
אני חושב שזה לא נכון, כאשר אדם נמצא לפני שימוע ויכול להיות שהוא יחזור לתפקיד.
היו"ר זבולון אורלב
ההצעה שלי תהיה כפופה לייעוץ המשפטי של רשות השידור. אם היועץ המשפטי יגיד לך שזה אפשר - אני בעד להסיר עננות. אין לי שום טענה - - -
מוטי שקלאר
אני לא רוצה להטעות את הוועדה. אין הבדל גדול בין מינוי זמני, כפי שהתמנה הנוכחי, לבין מינוי בפועל. זה ניואנס מאוד דק. אני לא רוצה לומר משהו לא מדויק.
היו”ר זבולון אורלב
מר שקלאר, אני רוצה להיות צמוד לתקשי"ר.
מוטי שלקאר
אני לא חושב שהתקשי"ר עושה אבחנה בין הדברים האלה.
היו”ר זבולון אורלב
אתה עשית את האבחנה.
מוטי שקלאר
אני עשיתי אבחנה בהיבט הזה שכרגע, עד השימוע, זה סיפור אחר. אם אחרי השימוע יתברר שמנהל החדשות לא יוכל להמשיך בתפקידו, אני אעשה את הצעד הבא.
היו”ר זבולון אורלב
קודם כל, כמובן מי שנבחר למנהל מקום זמני, יכול להיבחר גם להיות מנהל בפועל.

אתה אומר שלפי השקפתך תוך 21 יום יתחיל תהליך של מינוי בפועל?
מוטי שקלאר
אני מקווה שהשימוע יהיה כמה שיותר מהר. להערכתי, תוך שבועיים שלושה. והיה אם תוצאות השימוע יחייבו אותי למנות מנהל בפועל, אני אבחר מנהל בפועל לפי הפרוצדורה שקיימת.
היו"ר זבולון אורלב
ואם בגלל התביעות המשפטיות השימוע יימשך כמה חודשים?
מוטי שקלאר
אז נגדיר את זה כמינוי בפועל.
היו”ר זבולון אורלב
מתי תגיע למסקנה הזאת, שבוע שבועיים?
מוטי שקלאר
סדר גודל של 3 שבועות.
היו"ר זבולון אורלב
אתה אומר שבכל מקרה, בתוך 21 יום, אם האיש לא חוזר אתה מתחיל פרוצדורה של מינוי בפועל.
מוטי שקלאר
כן.
חמד עמאר
אני רוצה להבהיר לאדוני היושב ראש את החשיבות של הטלוויזיה הערבית ושל החדשות בערבית. הטלוויזיה הישראלית, ערוץ 2 וערוץ 1, כל הערוצים האלה משדרים למדינת ישראל. הערוץ בערבית הוא יוצא החוצה והוא היחיד שיכול להגיע למאות מיליונים. זה הערוץ היחידי שיש לנו במדינת ישראל שיש לו את היכולת להגיע למיליונים.

אנחנו מדברים על ניהול תקין. לפני שעשית את המינוי ראיינת אנשים אחרים או שהלכת ישר וקבעת שזה יהיה האיש שלך?
מוטי שקלאר
אם אתם מדברים לפי התקשי"ר, אין פה תהליך מכרזי. מדובר על מנהל מקום זמני. דיברתי עם מספר אנשים והגעתי למסקנה. תבינו, אפשר לחשוב - לא מיניתי נהג או איש מנהל שחושב שהוא מבין בתוכן והוא צריך לנהל את הטלוויזיה. לא מיניתי איש מינהל. מיניתי איש תוכן שעובד 20 שנה, הוא 6 שנים הכתב המדיני ובקיא שנים בתחום הערבי. לא לקחתי מישהו שאין לו שום מושג בניהול וכל הרמיזות כאן - שיהיה ברור, גם אם אני אמנה את יענקל'ה, יהיה פה אותו דיון. זה שאנשים מקרב רשות השידור יוזמים דיון כדי לנגח אותי באופן אישי, זה לא נכון. את מי מיניתי, אפשר לחשוב?
היו”ר זבולון אורלב
זה דברים מיותרים מה שאמרת.
מוטי שקלאר
אני יודע מאיפה הדיון הזה הגיע.
חמד עמאר
אני שואל אותך מאוד ברוגע.
מוטי שקלאר
שמישהו יסביר לי - - -
היו”ר זבולון אורלב
אין צורך שחבר כנסת יסביר לך למה הוא יוזם דיון.
מוטי שקלאר
לא ביקשתי.
היו”ר זבולון אורלב
עובד מדינה ראוי שיכבד את תקנון הכנסת שמאפשר לחבר כנסת להעלות כל דיון שהוא רוצה גם אם הוא לא לרוחי. גם אם הוא היה קובע דיון שהוא בניגוד לכל השקפותיי, הייתי חייב לנהל בממלכתיות כי אני יושב ראש ועדת חינוך של כולם ואתה מנכ"ל רשות השידור של כולם. אז אנא ממך, תודה.
חמד עמאר
אני שואל את המנהל. אם היה אחוז הצפייה של המגזר הערבי בטלוויזיה הערבית היה כל-כך גבוה, היית יכול להגיד ששמת מנהל. אנחנו יודעים את המצב של החדשות בערבית ואנחנו יודעים את המצב של כל הטלוויזיה בערבית. על-כן כאן צריך לבוא מנהל טוב. צריך לבדוק גם במינוי הזמני שלו איך הוא עושה הכי טוב ולהתקדם קדימה.
היו"ר זבולון אורלב
יעלה גרנות, בבקשה.
יעלה גרנות
אני מודה שיש לי כמה רגעים ואני אנסה לעשות את זה קצר ככל שאני יכולה. אני מחזקת את הדברים ואני לא רוצה לחזור. אנחנו שידור ציבורי ואין שידור אחר לציבור הערבי, לאזרחי מדינת ישראל הערבים. אסור לפגוע בשידור הזה. השידור הזה, לצערי הרב הוא לא במיטבו. התקציב שלנו לתכניות - אני יו"ר הוועדה. התקציב שלנו לתכניות ולחדשות הוא 4.2 מיליון שקל.
היו”ר זבולון אורלב
מי קובע את התקציב?
יעלה גרנות
הוועד המנהל.
היו"ר זבולון אורלב
נזמין את הוועדה המנהל ונדון איתו.
יעלה גרנות
הוועד המנהל נותן את האישור.

מ-4.2 מיליון שקלים, 600,000 שקלים הולכים לכיתוביות לחרשים. אז המספרים האלה מדברים בעד עצמם ואין לנו אפשרות להרים את המסך. זה בלתי אפשרי, זה בכלל דבר שלא ניתן. עשו קיצוצים מאוד קשים בזמן האחרון.
היו"ר זבולון אורלב
ולגופו של עניין.
יעלה גרנות
לגופו של עניין, אני חושבת ומבקשת שצריך לתת את התקציב. אני פונה אליכם, אולי יועברו תקציבים ממשרדי ממשלה, כמו השר לענייני מיעוטים, אולי מוועדת החינוך - אם לא תהיה שום ברירה, אני מבקשת שתהיה החלטה שמהטלוויזיה יועבר תקציב נוסף.

בקשר למינויים. אני מבקשת שעד שלא יוכלו להוציא מכרזים לא יהיו שום מינויים פרסונאליים.
היו”ר זבולון אורלב
אי-אפשר, צריכים בעלי תפקידים.
יעלה גרנות
אז שיוציאו מכרז.
היו"ר זבולון אורלב
אין כזה דבר, צריכים בעלי תפקידים. אומרים לך שיש התחייבות לבג"צ שלא להוציא מכרזים.

חבר הכנסת זאב, בבקשה.
נסים זאב
יש פה שני נושאים שונים לגמרי. נושא ההתנהלות זה מישור אחר לגמרי. אם מספר הצופים קטן אז זה - - -
היו"ר זבולון אורלב
הכותרת היא: התנהלות הטלוויזיה הישראלית בערבית.
נסים זאב
אז הכותרת לא נכונה.
יש פה בעיה של מינוי מסוים ופה מסביב עוטפים את זה בעטיפה שונה לגמרי.

אני חושב אין מקום להגביל ל-21 יום. אפשר לתת 30 יום.
היו"ר זבולון אורלב
הוא הגביל את עצמו.
נסים זאב
להגביל כן אבל לא ב-21 יום. אם השימוע יהיה בעוד חודש ויום אחרי השימוע יהיה הנושא של המכרז או תחילת העניין של מינוי בפועל או קבוע, אני חושב שלא צריך להגביל את זה ביום או יומיים.
מסעוד גנאים
בקשר למינוי, גם אם הוא זמני, גם אם זה במכרז או לא במכרז. צריכים להיות קריטריונים וסטנדרטים מקצועיים כדי לעבוד בטלוויזיה הערבית. יש צורך בקריטריונים מקצועיים כדי להיות בחדשות או בטלוויזיה בערבית. צריך ללכת לפי הקריטריונים האלה גם אם זה זמני וגם אם זה מינוי שלא במכרז.

שנית, אני רוצה לדבר על הטלוויזיה בערבית. בעולם הערבי כל-כך פחדו שיש ואמרו שזאת חדירה ציונית ופלישה. רוב הערבים בישראל, לא צופים בטלוויזיה ערבית. הם צופים באל-ג'זירה ובישראל הם צופים בערוץ 2 או בערוץ 10. זאת האמת לצערי הרב.
אריה גינוסר
בסוגיית המינויים אני רוצה לומר כך. כפי שאמר חבר הכנסת גנאים, צריכים להיות קריטריונים ברורים. האגודה בדרך-כלל עומדת על המשמר בנושאים האלה. אם יש בעיות במינויים בטלוויזיה בערבית, הם לא במינוי הזה.
מסעוד גנאים
אני מדבר על כל המינויים וזה לא אישי.
אריה גינוסר
גם אני מדבר על כל המינויים. הקריטריונים הנדרשים על-פי המנגנון של רשות השידור ועל-פי הסכמת האיגוד המקצועי, הרשות עמדה במאה אחוז במינוי המדובר כך שעל זה בכלל אין מה לדבר. יש לנו בעיות עם מינויים אחרים במחלקה לערבית, שאכן לדעתנו גם כן לא מתנהלת מי יודע מה, ששם הוכנסו אנשים שהם לא מהעיתונות לתפקידים עיתונאיים. שם יש לנו בעיה, שם אנחנו בפניות חוזרות ונשנות לרשות השידור. בנושא של המינוי הספציפי הזה, שעליו ושבים כאן, אני חושב שהרשות עומדת כל הקריטריונים.
מוטי שקלאר
הערה אחת לפרוטוקול. אני מסכים לחלוטין שאנחנו פועלים לפי קריטריונים ועקרונות כאלה ואחרים. אני רוצה שיהיה רשום, מבחינתי, כשאני בוחר מנהל כלשהו, אני בודק את הוותק, את הניסיון שלו. במקרה הזה מדובר באדם שעובד 20 שנה ו-6 שנים הוא מנהל את הדסק המדיני והוא גם כתב מדיני. אני מדבר על יחסי אנוש, אדם שיכול לדבר עם אנשים ולא להפעיל אותם בכוח השרירות. אני מדבר על מישהו שמתמצא בתהליכי הפקה ומבין את המאטריה. כל הדברים האלה הם מבחינתי הקריטריונים לתפקיד המסוים הזה.
אלי ניסן
אדוני המנכ"ל לא הזכרת את הכול. יש גם דעות אחרות.
היו”ר זבולון אורלב
אלי, אני מכבד אותך ואני גם חבר שלך. אבל אנחנו עכשיו בישיבת ועדה. בישיבת ועדה זה לא עובד כך.
רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון ולומר כך
בתהליך רב שנתי איבדה הטלוויזיה בערבית את מעמדה בקרב צופיה ומאזיניה, הן בקרב ערביי ישראל והן בקרב ערביי המדינות הדוברות ערבית. לדברי מנכ"ל רשות השידור, הסיבה העיקרית נעוצה במחסור תקציבי משווע, שאיננו אופייני רק לטלוויזיה בערבית אלא גם נותן אותותיו בערוץ הראשון ובערוצי הרדיו.
הוועדה סבורה שחרף כך יש לקיים דיון מקיף באשר להתנהלותה התכנית של הטלוויזיה בערבית על-מנת לנסות ולהחזיר עטרה ליושנה ולחזק את מעמדה כראוי.

נשמעו טענות באשר למינוי מנהל החדשות בערבית הזמני, לאחר שהמנהל הקבוע נמצא בחופשה כפויה עקב תלונה על הטרדה מינית. מנכ"ל רשות השידור הודיע כי הוא מעריך שבתוך כשלושה שבועות יסתיימו הליכי השימוע לאותו מנהל קבוע והיה אם לא יוחזר לתפקידו, הוא יפתח בהליכים מהירים למינוי בפועל כאמור, לפי נהלי הרשות ובכללם ראיון עם עובדים ומתן הזדמנות שווה וראויה למועמדים מתאימים.

הוועדה גם רשמה לפניה כי המנהל הקבוע למנהל החדשות שייבחר במכרז, יהיה לאחר בחירת מנהל הטלוויזיה בערבית במכרז והוא ייבחר לאחר השלמת הוועד המנהל של רשות השידור, כפי שהתחייבה הממשלה בבג"צ.


יש לחברי הכנסת הערות על הסיכום?
נסים זאב
מה הכוונה במהירים?
היו”ר זבולון אורלב
הכוונה לא למשוך את העניין.

תודה רבה הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:25

קוד המקור של הנתונים