ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 19/01/2010

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 13), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
49
ועדת הכספים

19.1.2010


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ד' בשבט התש"ע (19 בינואר 2010), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 11 ו-12), התש"ע-2010
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

אמנון כהן – מ"מ היו"ר

יצחק וקנין

שי חרמש

פניה קירשנבאום
מוזמנים
עו"ד שמשון אלבק, היועץ המשפטי, רשות לניירות ערך

דוד לביא, מנהל המחלקה לפיקוח על קרנות נאמנות, רשות לניירות ערך

עו"ד שרה קנדלר, יועצת משפטית למחלקת רישוי ופיקוח, רשות לניירות ערך

עו"ד אלחנן הרמור, סגן היועצת המשפטית, מחלקת רישוי, רשות לניירות ערך

אורי קציר, רשות ניירות ערך

עו"ד אלי רוזנפלד, הלשכה המשטית, משרד האוצר

לילך שמע זלטוקרילוב, חטיבת הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

עו"ד בועז קרניאל, יועץ משפטי, לידר שוקי הון בע"מ

עו"ד טלי אגוזי, הבנק הבינלאומי, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד רוני אלוני, בנק לאומי, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד עידית גילאור רביץ, בנק הפועלים, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד רן ונגרקו, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד אפרת יוגב, בנק מזרחי-טפחות, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד עירית רוט, יועצת משפטית, סיטי בנק

עמי צדיק, מרכז המחקר והמידע, הכנסת
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 11 ו-12), התש"ע-2010
היו"ר אמנון כהן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 11 ו-12), התש"ע-2010. אני מבין מנהל הוועדה שב-12 בינואר התקיים בוועדה דיון מקדמי קצר.


אני מבקש מהרשות לניירות ערך לתת לנו סקירה האומרת מה אתם מתכננים לעשות, מה התיקון אותו אתם רוצים להוביל משנה לעומת המצב של היום, במי זה פוגע כי אני רואה כאן נציגות מכובדת של הבנקים אותם כמובן נשמע, ולאחר מכן נגיע להחלטות.
שמשון אלבק
התיקון של רשות ניירות ערך, כמו יתר התיקונים, לא פוגע באף אחד. הוא קודם כל מיטיב.
היו"ר אמנון כהן
מיטיב עם מי?
שמשון אלבק
עם הציבור.


לגופו של עניין. אנחנו מדברים כאן על תיקון וכדברי פתיחה אומר בקצרה רבה שהוא עוסק בעיקר בשני נושאים כאשר הנושא הראשון הוא הגדרה של לקוח כשיר והמשמעות של העובדה שלקוח הופך להיות לקוח כשיר, כאשר לקוח כשיר מצטרף לרשימה ארוכה של לקוחות מוסדיים לגביהם יש פטורים מסוימים.
היו"ר אמנון כהן
תסביר לנו מה זה לקוח כשיר.
שמשון אלבק
בעוד רגע נסביר מה זה. לגביהם יש פטורים מסוימים מקיום חוק הייעוץ והם לא צריכים לקבל ייעוץ מאדם מורשה, מיועץ מורשה, אלא הם יכולים לקבל ייעוץ גם מאדם רגיל. אנחנו מרחיבים את ההגדרה של לקוחות כאלה.


הדבר השני שאנחנו עושים כאן זה שאנחנו מאפשרים ליועצים זרים ומנהלי תיקים לפעול במדינת ישראל באמצעות יועצי תיקים ומנהלים ישראליים כאשר הישראלים לוקחים לעצמם את האחריות לפעילות הזאת.


בדיון הקודם התקיים דיון בשאלת הצורך והנחיצות של פתיח הדלת ליועצים ולמנהלי התיקים הזרים. הדבר הוסבר עד תומו ומבחינה זו התקיים דיון מלא.

הנושא השני שנשאר פתוח ונתבקשנו לעשות לגביו שיעורי בית הוא נושא הלקוח הכשיר. לבקשת יושב ראש הוועדה קיימנו דיון פנימי בעניין והגענו להצעה שאני מניח שתהיה מקובלת כאן על כולם ושרה תסביר בדיוק במה המדובר. אם זה בסדר, אפשר מבחינתנו לעבור להצבעה.
היו"ר אמנון כהן
בדיון הקודם, בחלקו השתתפתי, עלתה הסוגיה שהיועצים החיצוניים יכולים לתת כאן ייעוץ, כמו שאמרת, באחריות של היועצים המקומיים, אבל הפוך, היועצים שלנו לא תמיד יכולים לתת ייעוץ במקומות אחרים. אם אנחנו מסדירים, צריך לחול דין הדדיות גם מבחינה זאת שהיועצים שלנו מוכשרים ביותר, שירצו לתת ייעוץ גם במדינות השונות ברחבי העולם, למה שלא יוכלו לעשות זאת?
שמשון אלבק
שבתי לדיון הזה.
מירב תורג'מן
דניאל התבקשה לבחון את הסיפור הזה ולעשות השוואה מול מדינות אחרות.
היו"ר אמנון כהן
בכוונה לא הבאתם את דניאל היום?
שמשון אלבק
לא. התשובה לזה היא בשני מישורים. קודם כל, בדיון הקודם עניתי ואני אענה שוב, כדי שכל מי שלא היה בדיון הקודם ישמע את התשובה. השאלה אם יועץ ישראלי יוכל לתת ייעוץ איננה בהכרח רלוונטית לתכלית של פתיחת הדלת ליועצים זרים. ישראלים משקיעים בבורסות בכל העולם היום, בבורסות המתפתחות, והדרך שלהם להשקיע היא דרך ישראלים ו/או דרך יועצים זרים ישירות. על הפעילות הזאת הם משלמים עמלות גבוהות ואין אחריות של היועצים הזרים כלפי הישראלים כפי שהחוק הזה קובע. מה שאנחנו עושים כאן זה שאנחנו מביאים את היועצים, את מנהלי התיקים הזרים לישראל על מנת שישראלים יוכלו לקבל ייעוץ או ניהול תיקים או ניירות ערך זרים בישראל וייקחו אחריות על הפעילות הזאת. אם ישראלים לא היו מבצעים פעילות בחוץ לארץ, לא היה צורך בעניין הזה, אבל מכיוון שהם מבצעים, אנחנו מיטיבים. לא צריך להסתכל על זה כאילו אין פעילות בכלל אלא יש כרגע פעילות אבל על הפעילות הזאת הישראלים לא מקבלים את האחריות ואת הייעוץ הראוי. לכן זה מיטיב אתם. זאת הייתה התשובה שנתנו בדיון הקודם וזאת התשובה שאנחנו נותנים היום.


לכן החוק הזה כשלעצמו, בלי שום קשר להדדיות או לא הדדיות, הוא חוק טוב.


לגבי הנושא של הדדיות. יש היום מקומות מסוימים בעולם שמאפשרים פעילות של יועצים זרים בהם. מדובר באיחור האירופי, שם יש דירקטיבה שמאפשרת – גם את זה אמרתי בדיון הקודם אבל בדקתי את זה על מנת להיות בטוח – לכל מדינות האיחוד לייעץ, כך שאם אחד קיבל רשיון ייעוץ באנגליה, הוא יכול לייעץ גם בפולין וגם בהולנד, אם הוא רוצה.
מירב תורג'מן
בתוך האיחוד.
שמשון אלבק
נכון, בתוך האיחוד. בכל הדירקטיבות האירופאיות יש סעיפים שמתייחסים להכרה הדדית של מדינות גם מחוץ לאיחוד ואנחנו עוסקים בנושא הזה של הכרה הדדית בתחום אחר כרגע, בתחום של הנפקות כדי שיכירו ברשות הישראלית ובמדינת ישראל כגורם מאשר לצורך הנפקות. אם חברה ישראלית תרצה להנפיק בישראל, היא תוכל, אם זה יוכר, גם להנפיק בכל מדינות האיחוד במקביל בלי בדיקה נוספת.
היו"ר אמנון כהן
איפה עומדים הדיונים הללו?
שמשון אלבק
אלה דיונים שמתקיימים עם האיחוד האירופי. יש לנו כבר הסכם עם צרפת בעניין הזה ואנחנו משתדלים להרחיב אותו לכל האיחוד. ברגע שזה יעבור, אני מניח שהשלבים שלאחר מכן יהיו גם לגבי הנושאים האלה, גם לגבי הנושאים של ייעוץ וכולי, אבל אני אומר שהחוק הזה הוא טוב כשלעצמו בלי שם קשר לכך. ישב כאן חבר הכנסת שי חרמש ותמך בעניין הזה.
היו"ר אמנון כהן
לכן הוא לא נמצא עכשיו. הוא לא רוצה לתמוך יותר.
שמשון אלבק
נביא אותו.
היו"ר אמנון כהן
כן, שיבוא לתמוך. אני רוצה לראות איך הוא בא לתמוך.
שמשון אלבק
בוא נדבר על הלקוח הכשיר.
היו"ר אמנון כהן
לפני כן, יש מישהו בחדר שלמד את החוק וחושב שהוא לא טוב או פוגע בו קשות?
שרה קנדלר
לגבי הלקוחות הכשירים. כבר בהצעה המקורית אנחנו הצענו שיחיד שעומד בשניים מתוך שלושה תנאים ייחשב כלקוח כשיר כאשר התנאים הם גם נושאים של מומחיות בשוק ההון וגם נושא של שווי כלכלי שיש לאותו יחיד. בעקבות הדיון הקודם, בקשתו של היושב ראש, בחנו את התנאים ומה שאנחנו מציעים זה קודם כל לחזק את העניין הזה.
היו"ר אמנון כהן
אני מקדם בברכה את חבר הכנסת שי חרמש. חבר הכנסת חרמש, הסתבר לנו שאתה תומך נלהב בנושא הזה, אבל רציתי לדעת אם עמדת הסיעה היא עדיין להתנגד לכל נושא שעולה על סדר יום ועדת הכספים.
שי חרמש
אני חושב שאתם מתנהגים בצורה משפילה, ואני אומר את זה בכל הרצינות לפרוטוקול. לא אני במשחקים האלה ואתה יודע את זה. לאורך ארבע השנים שאני יושב כאן, אני לא במשחקים האלה.
היו"ר אמנון כהן
לא השתנה משהו מאתמול? אחרי מה שהיה בסיעת קדימה.
שי חרמש
לא שינה שום דבר ואתה יודע שברמה המקצועית הביקורת על החוק הקודם היא נכונה. שאלתי את סגן ראש רשות המסים האם הוא אוהב את החוק והוא אמר לי לא. שאלתי אותו אם הוא היה יכול שלא יהיה חוק, האם הוא היה יותר מרוצה, והוא אמר לי כן.
היו"ר אמנון כהן
ודאי. לשם מה אנחנו כאן בכלל? לא נחוקק כלום. נשאיר את הכל כך. גם את החוק הזה לא נעביר.
שי חרמש
אני יושב כאן יותר מדיי שנים כדי שתבין שעמדותיי הן עמדותיי לעניין ולנושא המקצועי, ולכן החוק הזה הוא נכון, חוץ מבעיה אחת שהייתה כאן והעירו לגביה.
היו"ר אמנון כהן
עכשיו הם מסבירים את החוק.
שי חרמש
סכום של 15 מיליון גבוה מדיי. תורידו אותו ל-3-4 מיליון והכל יהיה בסדר.
היו"ר אמנון כהן
הסבירו ואתה לא היית.
שמשון אלבק
אנחנו מציגים עכשיו את העמדה.
שרה קנדלר
קודם כל, כדי להבטיח, אנחנו כאן מורידים הגנות ללקוח. כדי להבטיח שלקוח שרוצה הגנה, על אף שהחוק מאפשר לו היות שהוא כשיר לקבל שירות גם ממי שלא מורשה, אנחנו רוצים להכניס לרישא של הפטור הזה שהלקוח חייב לתת אישור שהוא ייכנס לגדר לקוח כשיר. זאת אומרת, אם הוא עומד בקריטריונים אבל הוא בכל זאת רוצה את ההגנה של החוק, צריך לתת לו את האפשרות הזאת. הוא צריך להביע הסכמה פוזיטיבית לזה שהוא ייכנס לגדר לקוח כשיר. זה התיקון הראשון.


התיקון הראשון מדבר על זה שאדם צריך לתת הסכמתו להיכלל בגדר לקוח כשיר, כדי שמי שעדיין ירצה לזכות בהגנה של החוק, יוכל לזכות בהגנה של החוק.


דבר שני הוא שהורדנו את הסכום ל-12 מיליון שקלים. את הסעיף השני השארנו. הסעיף השני אומר: "הוא בעל מומחיות וכישורים בתחום שוק ההון או עסק לפחות שנה בתפקיד מקצועי שדורש מומחיות בשוק ההון", זאת אומרת, זה מישהו שבאמת בא עם ידע מוקדם.
שי חרמש
את מדברת על המשקיע או על המתווך?
שרה קנדלר
על המשקיע. הלקוח צריך לעמוד בשניים מתוך שלושה.
מירב תורג'מן
ייחשב לקוח כשיר. אלה התנאים.
שרה קנדלר
לקוח כשיר צריך לעמוד בשניים מתוך שלושה כאשר הראשון הוא השווי של 12 מיליון שקלים, השני הוא מומחיות בתחום שוק ההון, והשלישי הוא ביצוע לפחות של 30 עסקאות בכל רבעון בארבעת הרבעונים האחרונים. העלינו את זה מ-10 ל-30 כי הערתם לנו שזה לא מספיק וגם מיעטנו עסקה שנעשתה באמצעות מנהל תיקים. זאת אומרת, זאת חייבת להיות עסקה שהוא בעצמו עשה שמעידה על המומחיות שלו ועל הכישורים שלו.


זאת הצעתנו.
שי חרמש
לגבי הסכום. 12 מיליון שקלים זה 3 מיליון דולר וזה המון כסף. אני מניח שאדם שמתחיל לשחק, אבא שלי זכרונו לברכה היה אומר שאין אצלו הבדל בין מיליון למאה מיליון כי את זה אין לו ואת זה לא יהיה לו. היות שאתה כן רוצה להוריד סף לרמה בה תפטור אדם, אדם שעוסק במיליון דולר, הוא אדם שכבר נמצא בפנים כי מיליון דולר לא הולכים ברגל. אתה שם אותו על 3 מיליון דולר. מרגע שהורדנו את הצהרת הגאווה הלאומית ואמרנו שבסך הכל רוצים היום להגן על משקיע ישראלי שלא יסתבך עם איזה ברוקר לא מוצלח בחוץ לארץ, הרי החוק בא לא להביא שוויון עם הולנד אלא להגן על המשקיע הישראלי שרוצה שווקים נוספים. זה הוויכוח הלאומי שהתקיים כאן וטוב שירדנו ממנו.


אני חושב ש-3 מיליון דולר זה הרבה. אדם שמשחק היום במיליון דולר, זה איש שנמצא בתוך העסק. אדם לא סתם שם מיליון דולר ומתחיל לשחק עם ניירות ועוד אפילו לא בארץ.
היו"ר אמנון כהן
לא חצי מיליון דולר?
שי חרמש
כדי להתפשר אתם. אני אומר שוב ש-12 מיליון שקלים נראה לי סכום גבוה ואילו 4 מיליון שקלים נראה לי סכום הגיוני. אם יתווכחו אתנו, נגמור על 5 מיליון או על 5.5 מיליון אבל 12 מיליון נראה סכום גבוה.
שמשון אלבק
אני אענה. יש כאן שתי נקודות שצריך לקחת אותן בחשבון ולרדת לעומק הדברים. לא מדובר רק בפעילות מול זרים אלא מדובר בכלל בפטור לאותו אדם. אנחנו מדברים על הגנה של החוק שהוא לא צריך לקבל ייעוץ מיועץ מורשה.
שי חרמש
בדיוק. להקל עליו לעבוד חופשי.
שמשון אלבק
הוא יכול לעבוד חופשי כמה שהוא רוצה, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, כאשר הוא נפגש עם יועץ, היועץ הזה צריך להיות מורשה אלא אם כן הוא עומד בשניים מתוך שלושת הסטנדרטים. אם הוא עושה 30 פעולות ברבעון והוא בקיא בשוק ההון, הוא בין כה וכה בפנים. הוא לא צריך את ה-12 מיליון שקלים האלה כי הוא בין כה וכה בפנים. הוא עומד בשניים מתוך שלושת הסטנדרטים.
שי חרמש
סליחה, הבנתי הייתה לקויה. מודה ועוזב ירוחם.
שמשון אלבק
אנחנו נשארים ב-12 מיליון.
היו"ר אמנון כהן
לכן מראש אמרתי שלאחר שהתדיינו בנושא הזה והגיעו להבנות, הורידו את זה.
שי חרמש
אני קולט לאט, אבל הבנתי.
היו"ר אמנון כהן
אתה מקצועי ולכן אתה מבין מהר. אם כן, בשלב הזה אנחנו ניכנס להקראת החוק שהוא מורכב.
מירב תורג'מן
יש גם תיקונים.
היו"ר אמנון כהן
יש תיקוני נוסח.
שרה קנדלר
היה עוד תיקון אחד שביקשתם להכניס.
מירב תורג'מן
נציין אותו תוך כדי הקראת החוק.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו עוברים על הסעיפים וכמובן כל מי שירצה להעיר או לשנות, מוזמן לעשות זאת. אנחנו נקבל את ההחלטה לפני ההצבעה.
שי חרמש
אף אחד לא מתנגד כרגע לשום דבר. למה אנחנו צריכים לסבול עכשיו שעה?
היו"ר אמנון כהן
זה ההליך.
שי חרמש
אפשר להצביע מראש ואחרי כן להקריא? חבל על הזמן.
מירב תורג'מן
זאת חקיקה.
היו"ר אמנון כהן
אני חייב לשמוע סעיף סעיף.
מירב תורג'מן
חוק שנדון בוועדה, נדרש להקריא סעיף סעיף, לדון בסעיף, להסביר אותו וככל שיהיו הערות, לקבל את ההערות.
היו"ר אמנון כהן
הייעוץ המשפטי של הוועדה, בבקשה.
מירב תורג'מן
1.
תיקון סעיף 1

בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1 –

(1)
בהגדרה "הורשע בעבירה", במקום "הורשע בעבירה" יבוא "עבירה".


(2)
אחרי ההגדרה "ייעוץ השקעות" יבוא
"לקוח כשיר" – לקוח שבעת ההתקשרות עמו למתן שירות של ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקי השקעות, לפי העניין, היה מנוי בתוספת והתקיימו בו התנאים המנויים בה.


לעניין הזה של הורשע בעבירה.
שרה קנדלר
זה תיקון טכני.
מירב תורג'מן
את יכולה להסביר אותו?
שרה קנדלר
במסגרת התיקון הקודם, זה היה תיקון במסגרת חוק בכר, שינינו את ההגדרה "הורשע בעבירה" ו"עבירה", אבל בטעות ההגדרה לא תוקנה ל"עבירה". זאת ממש טעות סופר.
מירב תורג'מן
לגבי הלקוח הכשיר, זה מה שדיברנו כרגע והתקיימו בו התנאים המנויים בתוספת. אני רק אציין שאת התיקון לתוספת, כמו שזה יופיע בהמשך הסעיפים, זה על פי שר האוצר בצו, באישור ועדת הכספים.
שרה קנדלר
נכון.
היו"ר אמנון כהן
איפה את רואה את זה?
מירב תורג'מן
זה בהמשך. בסעיף 27.
היו"ר אמנון כהן
למה מדברים על זה עכשיו?
מירב תורג'מן
כי זה בהמשך להגדרה של לקוח כשיר.

(3)
בהגדרה "ניירות ערך", המלים "או מניות או יחידות של קרן הרשומה מחוץ לישראל" – יימחקו.

(4)
בהגדרה "נכסים פיננסיים", אחרי "בחוק השקעות משותפות" יבוא "מניות או יחידות של קרן הרשומה מחוץ לישראל".
שרה קנדלר
זאת שוב טעות שנפלה בתיקון הקודם במסגרת חוק בכר. יחידות של קרנות נאמנות הועברו מהגדרת ניירות ערך אל הגדרת נכסים פיננסיים. בטעות המניות היחידות של קרן רשומה מחוץ לישראל נשארה בהגדרת נייר ערך ואנחנו רוצים להעביר גם את זה להגדרת נכסים פיננסיים.
היו"ר אמנון כהן
יש למישהו הערות לסעיף 1?


אנחנו מצביעים על סעיף 1.
מירב תורג'מן
נצביע על כל החוק. אני מסמנת מה שמוסכם, וגם אם אתה לא מסיים היום, אנחנו לא נחזור לזה אלא נמשיך מהסעיף בו הפסקנו.
היו"ר אמנון כהן
מבחינתנו סעיף 1 אושר. לא הוצבע אבל אושר.
מירב תורג'מן
אין התנגדות לסעיף 1 והוא כבר נדון.

2.
תיקון סעיף 2

בסעיף 2 לחוק העיקרי, בסעיף. קטן (ב2) אחרי "יהיו כולם בעלי רשיון משווק" יבוא "ואם הוא מנהל קרן – יהיו כולם בעלי רשיון משווק או בעלי רשיון מנהל תיקים".
שרה קנדלר
סעיף (ב2) היום נותן פטור מרשיון לגוף מוסדי כמו מנהל קרן, מנהל קופת גמל, שמשווק את הנכסים של עצמו, אבל מי שעוסק בשמו חייב להיות בעל רשיון רלוונטי ומנהל קרן, הרשיון הרלוונטי, הוא לא רק רשיון משווק אלא גם רשיון מנהל תיקים, דבר שלא היה כתוב ולכן למען הסר ספק, הוספנו את זה לכאן.
היו"ר אמנון כהן
הערות לסעיף 2. אין.
מירב תורג'מן
3.
תיקון סעיף 3


בסעיף 3 לחוק העיקרי –

(1)
בסעיף קטן (א) -



(א)
בפסקה (5), אחרי "ייעוץ השקעות" יבוא "או שיווק השקעות".



(ב)
במקום פסקה (11) יבוא:

"(11)
ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקי השקעות ללקוח כשיר".

(2)
בסעיף קן (א1) ברישא, במקום "פסקה (א)(3)" יבוא "פסקה (3) של סעיף קטן (א)".

את שני הסעיפים הבאים ביקשתם למחוק.


(3)
בסעיף קטן (א2) -

(א)
ברישא, במקום "פסקה (א)(11)" יבוא "פסקה (11) של סעיף קן (א), ואחרי "בייעוץ השקעות" יבוא "בשיווק השקעות או בניהול תיקי השקעות".

(ב)
בפסקה (1) לפני "13" יבוא "12" ובסופה יבוא: "ולגבי מי שעוסק בניהול תיקי השקעות גם הוראות פרק ד', למעט סעיף 24. שר האוצר, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע, ביחס לכלל השירותים האמורים או חלק מהם, פטור מהוראות נוספות, כולן או חלקן, הניתנים לכלל הלקוחות הכשירים או לגבי סוג מסוים שלהם.

(ג)
בפסקה (2), במקום "נותן ייעוץ" יבוא "נותן שירות, ייעוץ, שיווק או ניהול תיקי השקעות".


(4)
אחרי פסקה (א2) יבוא:

"(א3)
על אף הוראות פסקה (א)(5), מי שעוסק בשיווק השקעות כאמור באותה פסקה בלי שיש בידו רשיון לפי חוק זה, יודיע לוועדת ההשקעות או לדירקטוריון, לפי העניין, על זיקתו לנכס פיננסי, מהותה ופרטיה".

(5)
בסעיף קטן (ג), במקום "לתאגיד כאמור בהוראת סעיף קטן (א)(11), יבוא: "בשיווק השקעות או בניהול תיקי השקעות ללקוח כשדיר". במקום "13, 14, 16 ו-18" יבוא: "12, 13, 14, 16,18, 24 ו-25 לפי העניין". שר האוצר, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע ביחס לכלל השירותים האמורים או חלק מהם פטור מהוראות נוספות, כולן או חלקן, לגבי כלל הלקוחות הכשירים או לגבי סוג מסוים שלהם.
שרה קנדלר
סעיף 3 לחוק מסדיר את כל הפטורים מרשיון. אנחנו מתקנים אותו בכמה מובנים. קודם כל, אנחנו נותנים פטורים גם לעיסוק בשיווק השקעות בנושא של לקוחות כשירים וגם שיווק במסגרת ועדת השקעות של תאגיד. בנוסף לזה אנחנו גם הרחבנו, כמו שאמרנו קודם, את ההגדרה של לקוח כשיר, זאת אומרת, לא רק לקוחות מוסדיים אלא גם לקוחות יחידים שיש להם מומחיות בשוק ההון, וגם תיקנו את הסעיפים שעוסקים באיזה סעיפים בכל זאת יחולו. זאת אומרת, גם אנשים שמקבלים את השירות מאנשים שאינם בעלי רשיון, עדיין חלק מחובות החוק מגינות עליהם כמו החובה לומר שהוא לא בעל רשיון, ואם יש לו ביטוח וחובות נוספים. דבר נוסף שהוא גם בעל רשיון. זאת אומרת, כבר יש לי רשיון אבל אני נותנת את השירות ללקוח כשיר, יש פטור מחלק מהוראות החוק ועדכנו את הוראות הסעיפים.
מירב תורג'מן
יש מקום לפטור מחובת אמון, זהירות, החוב להתאים את השירות לצורכי הלקוח? גילוי נאות, איסור העדפה.
שרה קנדלר
כן. אנחנו מטילים עליו רק את החובות הכלליות, את חובת האמון הכללית וחובת הזהירות.
היו"ר אמנון כהן
יועץ מקומי כבר מתחייב לכל הדברים האלה.
שרה קנדלר
לא, הוא לא מתחייב.
מירב תורג'מן
הוא לא מתחייב. הם מסמיכים את השר לפטור מהחובה הזאת.
שרה קנדלר
נכון.
היו"ר אמנון כהן
את היועץ המקומי?
מירב תורג'מן
כן.
שרה קנדלר
כולם. גם מקומיים וגם זרים. זה יותר כמו החלפת דעות בין מומחים. כאשר מדובר על לקוחות כשירים, שהם מתקשרים לבעל רשיון למשל, זה יותר כמו החלפת דעות בין שני אנשים שמבינים עניין. בעצם ויתרנו על החובות הטכניות של הסכם, של הודעה, כי הוא מודע לדברים, אבל חובת אמון וזהירות הכללים, סעיפים 11 ו-20 לחוק, חלים.
שמשון אלבק
משאירים אותם.
שרה קנדלר
משאירים אותם. סעיפים 11 ו-20 שמדברים על החובות הכלליות, ממשיכים לחול. הורדנו כמה מהחובות היותר פרטניות ויותר טכניות.
היו"ר אמנון כהן
למה היית צריכים להוריד? מה איכפת לך להשאיר את זה?
שמשון אלבק
כי אז אין משמעות לזה שנתנו לו פטור מייעוץ. אנחנו נותנים לו פטור מייעוץ ומשאירים את שתי החובות המרכזיות. הדבר המרכזי בעניין הזה הוא חובות הנאמנות וחובות הזהירות. אלה שני הדברים שחלים במשפט הכללי ולכן השארנו את זה גם כאן. בכל היתר, הם פטורים.
שרה קנדלר
סעיף 25 לחוק למשל מחייב יועץ השקעות לרשום כל פעולת ייעוץ שהוא עושה מול לקוח. אנחנו חושבים שההוראה הזאת היא מיותרת במידה מסוימת כי שם מדובר על לקוח כשיר שמרים טלפון כל פעם ליועץ ומתייעץ אתו און-ליין בכל מיני דברים שהוא מבין בהם. אנחנו לא חושבים שצריך את החובה הזאת.
היו"ר אמנון כהן
אם הוא הטעה אותו שלא בכוונה?
שמשון אלבק
אם הוא הטעה, הוא הטעה ויש לו אחריות.
היו"ר אמנון כהן
איזו אחריות יש לו? אתה מוריד לו את האחריות.
שמשון אלבק
לא. אם הוא הטעה אותו, אם הוא רשלן, יש לו אחריות.
שרה קנדלר
יש לו אחריות. החובה הכללית חלה עליו.
היו"ר אמנון כהן
יש מישהו שרוצה להעיר לסעיף 3? אין.
מירב תורג'מן
4.
הוספת סעיף 3א


אחרי סעיף 3 לחוק העיקרי יבוא:


"3א.
הצעה למתן שירות של ייעוץ, שיווק או ניהול תיקי השקעות

לא יפנה אדם בהצעה למתן שירות של ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקי השקעות, אלא אם כן השירות ניתן בידי בעל רשיון מתאים לפי חוק זה, או בידי מי שרשאי לתת שירות כאמור גם בלא רשיון, לפי הוראות סעיפים 3 או 9 או פרק ב'1. בסעיף קטן זה, "פנייה בהצעה" – בין במישרין ובין בעקיפין, לרבות באמצעות פרסום, בחוזרים, בחוות דעת, באמצעות הדואר, הפקסימיליה, בטלפון או בכל דרך אחרת".

נראה לי שלא צריך כאן "בכל דרך אחרת" כי זה בין היתר ובין היתר זה בכל דרך אחרת.
שרה קנדלר
זאת אותה הגדרה שיש בהגדרת ייעוץ. השתמשנו באותם מינוחים שיש בהגדרת ייעוץ. לא רצינו לשנות כדי שלא יהיו פרשנויות שונות. כל מטרת הסעיף הזה היא בעצם הבהרה של מצב קיים, לומר שלא רק שאם אין לך רשיון, מי שיכול לפנות ולתת הצעה, זה רק מי שהוא בעל רשיון או מי שהוא מטעמו, ומי שאין לו רשיון, אסור לו אפילו לפנות למישהו בהצעה למתן שירותים.
היו"ר אמנון כהן
הערות לסעיף 4? אין.
מירב תורג'מן
5.
תיקון סעיף 4


בסעיף 4 לחוק העיקרי –
(1)
בסעיף קטן (א), אחרי "ניירות ערך" יבוא "ויחידות כהגדרתן בחוק השקעות משותפות".


(2)
בסעיף קטן (ג), בפסקה (4), במקום "בקופות גמל" יבוא "בקרנות השתלמות".
שרה קנדלר
סעיף 4 הוא במסגרת התיקונים של בכר, תיקון טעויות שנעשו בחקיקה הקודמת.
מירב תורג'מן
זה בעצם להבהיר שהאיסור חל על בעל רשיון יחיד להחזיק ולרכוש ניירות ערך בעבור עצמו.
היו"ר אמנון כהן
אני רואה שיש הרבה תיקונים שצריך לעשות לגבי חוק בכר. מדברים כאן על כמה סעיפים קטנים, אבל אלה דברים משמעותיים. יש לי חוק רציני ביותר שבא לשנות את חוק בכר בכלל כי אני חושב שחשבו על משהו אחד אבל בפועל נעשו דברים קשים ביותר למשק.


הערות לסעיף 5? אין.
מירב תורג'מן
6.
תיקון סעיף 7


בסעיף 7 לחוק העיקרי –

(1)
בסעיף קטן (א) -



(א)
במקום פסקה (2) יבוא:

"(2)
הוא תושב ישראל או שהוכיח שאף שאינו תושב ישראל ביכולתו לקיים את כל ההוראות לפי חוק זה וניתן לאכוף אותן לגביו.

(ב)
בפסקה (4), המילה "מקצועיות" – תימחק ובמקום "בתקנות" יבוא "על ידי הרשות בכללים שתפרסם באתר האינטרנט שלה".


כאן הייתי רוצה להעיר הערה. אתם מבקשים לקבוע את נושא הבחינות בכללים ולפרסם אותם באתר האינטרנט. אנחנו סבורים שאין לזה מקום להעביר את זה. היום זה נקבע בתקנות.
שרה קנדלר
בתקנות שמתקין שר האוצר, נכון.
מירב תורג'מן
אני לא מכירה תקדים לעניין של נושאי בחינות שמוסדרים בכללים ואני חושבת שכן ראוי להשאיר את העניין הזה בתקנות.
שמשון אלבק
אנחנו מסכימים.
שרה קנדלר
בסדר. מקבלים. הסיפא יכולה להימחק.
מירב תורג'מן
אני מוחקת את "ובמקום בתקנות יבוא על ידי הרשות בכללים שתפרסם באתר האינטרנט שלה".


(ב)
בפסקה (4), המילה "מקצועיות – תימחק.
שרה קנדלר
את רוצה לעשות את התיקון בכל הסעיפים?
היו"ר אמנון כהן
בכל מקום נתייחס.
מירב תורג'מן
את פסקה (1) אתם מבקשים למחוק.
שרה קנדלר
נכון.
מירב תורג'מן
(2)
בסעיף קטן (ב), בפסקה (2), בסופה יבוא: "מתאים, או כי עובד או שותף אחד, לפחות, הוא בעל רשיון מתאים, והאחרים שיעסקו בשמה כאמור הם עוסקים זרים הרשאים לעסוק בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לפי הוראות סעיף 10ב"".

(3)
בסעיף קטן (ג), בפסקה (1), בסופה יבוא "מתאים, או כי עובד אחד, לפחות, הוא בעל רשיון מתאים, והאחרים שיעסקו בשמה כאמור הם עוסקים זרים הרשאים לעסוק בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לפי הוראות סעיף 10ב".


(4)
בסעיף קטן (ד), בפסקה (3), הסיפא החל במילה "המנויה" – תימחק.


(5)
סעיף. קטן (ד1) – בטל.
שרה קנדלר
את (6) צריך למחוק.
מירב תורג'מן
כן, למחוק ביחס לתיקון, אבל אם תוכלי להסביר את פסקאות (2), (3), (4) ו-(5) לעניין ביטול דרישת התושבות.
שרה קנדלר
גם את (1).


היום אחד התנאים למתן רשיון ליחיד הוא כי המבקש יהיה אזרח או תושב ישראל מתוך תפיסה כי בעידן של הגלובליזציה צריך לצמצם את ההבחנה בין מי שתושבי ישראל ואזרחיה לבין מי שאינם. אנחנו מציעים לבטל את הדרישה ובמקומה לקבוע את התנאי שכתבנו, שאפשר להוכיח את אכיפות החוק על אותו אדם כאשר התושבות תהיה חזקה שהתנאי מתקיים.
מירב תורג'מן
בדברי ההסבר כתבתם חזקה ולא מופיעה בחוק החזקה. אולי כדאי להכניס אותה.
שרה קנדלר
לא, כתוב שהוא תושב ישראל. הוא תושב ישראל או שהוכיח.
מירב תורג'מן
בסדר. אם הוא תושב ישראל, זאת לכאורה החזקה.
שרה קנדלר
נכון. סעיף קטן (ב), מקצועיות, זה תיקון טכני כי תקנות הבחינות קוראות לאחת בחינות בחינה מקצועית ולא רצינו שיטעו לחשוב שרק אותה בחינה היא הבחינה המקצועית אלא כל הבחינות הן מקצועיות.


סעיפים קטנים (2) ו-(3) הם בהקשר של הפרק שעוסק בעוסקים הזרים. יש כאן תיקון. סעיף 7 אומר את מי רשאי להעסיק בעל רשיון, כך שצריך כאן לתקן כך שהוא בעצם יכול לתת שירותים גם באמצעות אותם עוסקים זרים שיירשמו לפי הפרק שהוספנו ונקרא אותו בהמשך.


חוק בתי משפט לעניינים מינהליים העביר ערעורים בנושא רישוי וצריך לבטל את ההפניה כאן לגבי ערעור בתוך החוק.


סעיף 8 הוא תמונת ראי ביחס לרשיון ניהול תיקים.
היו"ר אמנון כהן
יש למישהו הערות לסעיף 6, תיקון סעיף 7? אין.
בועז קרניאל
שאלה לסעיף 3 הקודם. אנחנו מנסים כאן להבין משהו ויכול להיות שלא הבנו.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו לא חוזרים אחורה. מה שסיכמנו, סיכמנו ומתקדמים הלאה.
בועז קרניאל
רק שאלה. אין לנו כאן שום דבר להילחם עליו.
היו"ר אמנון כהן
נוכחותך מאוד חשובה כאן והערותיך עוד יותר.
בועז קרניאל
שאלותיי. בינתיים אין לי הערות. אני רק רוצה לבדוק אם הבנתי. האם סעיף 3א שדיברנו עליו, הצעה למתן שירות של ייעוץ, שיווק או ניהול השקעות, האם הבנו אותו נכון בכך שחברה שמשווקת את מוצריה לא תוכל לשווק את מוצריה אלא באמצעות יועצים או משווקים?
שרה קנדלר
איך הבנת את זה?
בועז קרניאל
אני שואל. אני לא הבנתי. אני מנסה להבין את הסעיף הזה. את אומרת ש"לא יפנה אדם בהצעה למתן שירות של ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקים אלא אם כן השירות ניתן בידי בעל רשיון מתאים". כלומר, בין אם החברה היא חברה לניהול תיקים לדוגמה בנקאית, או לא בנקאית, בין אם זאת חברה מנהלת מהתחום הזה, היא לא תוכל לפנות באמצעות אנשים אלא אם כן הם בעלי רשיון יועץ או משווק על מנת לשווק את מרכולתה. האם אני צודק או שאני טועה?
שרה קנדלר
או בידי מי שרשאי לתת שירות כאמור גם בלא רשיון.
בועז קרניאל
נכון.
שרה קנדלר
כן.
עידית גילאור רביץ
השירות אמור להינתן על ידי מישהו שהוא בעל רשיון, אבל בהצעה למתן השירות, האם הכוונה היא שרק המציעים יהיו בעלי רשיון? אני לא קוראת את זה כך.
שרה קנדלר
כן, זה מה שכתוב.
עידית גילאור רביץ
אלא אם כן השירות ניתן, אבל ההצעה למתן שירות לא תהיה על ידי בעל רשיון.
שרה קנדלר
נכון, השירות צריך להינתן.
עידית גילאור רביץ
בסדר, אבל ההצעה למתן שירות יכולה להיעשות שלא על ידי בעל רשיון.
שרה קנדלר
כן, אבל לא יכול להיות שאדם יפנה בשם מישהו שהוא לא בעל רשיון.
עידית גילאור רביץ
ברור.
אפרת יוגב
מי שפונה יכול להיות ללא רשיון אבל הוא מציע שירות שיינתן בידי בעל רשיון.
שרה קנדלר
נכון.
מירב תורג'מן
אלא אם כן השירות ניתן בידי בעל רשיון.
שרה קנדלר
נכון. השירות עצמו.
מירב תורג'מן
הניסוח הזה לדעתי הוא מאוד ברור.

7.
תיקון סעיף 8


בסעיף 8 לחוק העיקרי –

(1)
בסעיף קטן (א) -



(א)
במקום פסקה (2) יבוא:

"(2)
הוא תושב ישראל או שהוכיח שעל אף שאינו תושב ישראל ביכולתו לקיים את כל ההוראות לפי חוק זה וכי ניתן לאכוף אותן ביחס אליו".



(ב)
בפסקה (4), המילה "מקצועית" – תימחק.


אנחנו מוחקים את הסיפא בהתאמה לתיקון הקודם, כך שהמלים "ובמקום בתקנות יבוא על ידי הרשות בכללים שתפרסם באתר הרשות" – יימחקו.


אתם מבקשים למחוק גם את פסקה (1).
שרה קנדלר
כן.
מירב תורג'מן
(2)
בסעיף קטן (ב) -

(א)
בפסקה (1), במקום "או בשיווק השקעות" יבוא "בשיווק השקעות, או בייעוץ פנסיוני או בשיווק פנסיוני כהגדרתם בחוק הייעוץ והשיווק הפנסיוני".

(ב)
בפסקה (2), אחרי "בניהול תיקים" יבוא "בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות" ובמקום "מנהל תיקים" יבוא "מתאים, או כי עובד אחד, לפחות, הוא בעל רשיון מנהל תיקים, והאחרים שיעסקו בשמה כאמור הם עוסקים זרים הרשאים לעסוק בניהול תיקי השקעות, בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לפי הוראות סעיף 10ב".


(3)
בסעיף קטן (ג), בפסקה (3), הסיפא החל במילה "המנויה" – תימחק.


(4)
סעיף. קטן (ג1) – בטל.


את פסקה (5), אנחנו מוחקים.
שרה קנדלר
כן. זה אותו הסבר שהיה לגבי סעיף 7. סעיף 7 מסדיר מתן רשיון ליועץ השקעות, למשווק השקעות. סעיף 8 מסדיר רשיון למנהל תיקים. אותו הסבר חל גם כאן.
מירב תורג'מן
8.
תיקון סעיף 9


בסעיף 9 לחוק העיקרי -

(1)
בסעיף קטן (ב) במקום הסיפא החל במלים "אולם העוסקים" יבוא "ואולם העוסקים בשם הבנק או התאגיד הבנקאי, לפי העניין, בייעוץ השקעות, יהיו מהמנויים להלן:



(1)
עובדי הבנק או התאגיד הבנקאי שהם בעלי רשיון יועץ.

(2)
עובדי הבנק או התאגיד הבנקאי הרשדאים לעסוק בייעוץ השקעות בלא רשיון לפי הוראות סעיף 3(א)(11).
שרה קנדלר
כאן ביקשנו לתקן כך שיהיה כתוב סעיף 3(א)(4) ו-(11).
מירב תורג'מן
מה המשמעות?
שרה קנדלר
(11), זה הלקוחות הכשירים שכבר דיברנו עליהם וסעיף קטן (4) מדבר על פטור מרשיון למי שנותן ייעוץ בכלי תקשורת. רצינו לוודא שגם הבנקים יוכלו לתת ייעוץ בכלי תקשורת, גם על ידי מי שאינם בעלי רשיון.
היו"ר אמנון כהן
לא תצטרכו סוכנים כי הכל יהיה אפשר לעשות באמצעות הטלפון. אנחנו צריכים להתנגד לזה כי אתם תפטרו יועצים בבנק.
טלי אגוזי
אתם כותבים עובדי הבנק הרשאים לעסוק בייעוץ השקעות בלא רשיון. אין כאלה. זה צריך להיות עובדי הבנק או התאגיד הבנקאי שאינם בעלי רשיון ועוסקים בייעוץ לפי סעיף קטן (4) או (11).
שרה קנדלר
למה?
טלי אגוזי
כי נכון להיום אין עובדי בנק שרשאים לעסוק ללא רשיון בייעוץ.
שרה קנדלר
אנחנו קובעים את זה כאן.
מירב תורג'מן
זה בדיוק העניין. זאת הקביעה. זה החידוש.



(3)
עוסקים זרים הרשאים לעסוק בייעוץ השקעות לפי הוראות סעיף 10ב.


(2)
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
היו"ר אמנון כהן
מה זה המסומן הזה?
מירב תורג'מן
זה תיקון שהם הוסיפו אחרי הקריאה הראשונה וגם אחרי ועדת שרים.
היו"ר אמנון כהן
איך עושים את זה בלי לתאם אתנו?
שמשון אלבק
בטח שזה מתואם.
היו"ר אמנון כהן
זה חדש. אני רואה שיש כאן תוספות.
מירב תורג'מן
התוספת הראשונה שביקשתם, מה שלא מודגש במרקר, ואני כתבתי את זה גם בהתחלה, אלה דברים שאושרו בוועדת השרים ונאמרו בדיון בדין הרציפות. מה שמודגש במרקר, אלה תוספות שהרשות מבקשת כעת להוסיף אבל לא נאמרו במליאה בעת הדיון בדין הרציפות.
בועז קרניאל
יש תיקונים בעל פה, אבל לא ידענו אם חלק שמודגש במרקר ורוד או צהוב הם בעל פה, וזה בסדר.
מירב תורג'מן
(2)
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ב1)
(1)
בנק או בנק חוץ כאמור בסעיף 27ט לחוק בנקאות (רישוי)

רשאים לעסוק בשיווק השקעות ובלבד שקיבלו רשיון לפי סעיף 7 ויחולו לגביהם הוראות החוק החלות על בעל רשיון משווק והעוסקים בשמם בשיווק השקעות יהיו המנויים להלן:




(1)
עובדי הבנק או בנק החוץ שהם בעלי רשיון משווק.

(2)
עובדי הבנק או בנק החוץ הרשאים לעסוק בשיווק השקעות בלא רשיון לפי הוראות סעיף 3(א)(11).

(3)
עוסקים זרים הרשאים לעסוק בשיווק השקעות לפי הוראות סעיף 10ב.
שרה קנדלר
על שיווק בכלי תקשורת אין פטור בסעיף 3. אין דבר כזה.
מירב תורג'מן
(2)
הרשות רשאית להורות לבנק או לבנק חוץ כאמור בפסקה (1) כי יחולו לגביו הוראות החלות על תאגיד בנקאי לפי חוק זה, כולו או מקצתו, חלף הוראות לפי פסקה (1) כאמור, כולו או מקצתו.

(3)
בסעיף קטן (ג1), בסופו יבוא "שר האוצר, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע מקרים שבהם תאגיד בנקאי יהיה פטור מהוראה מהוראות פרק ג' או סעיף 25(ב1)
שרה קנדלר
בסעיף קטן (ג1) אנחנו רוצים שאחרי המלים "רשיון יועץ" יבוא "או שהם רשאים לעסוק בייעוץ השקעות בלא רשיון לפי הוראות סעיף 3(3)(11). על מנת שהבנקים יוכלו לתת גם שירות של שיווק השקעות ללקוחות כשירים בלי רשיון.
מירב תורג'מן
תסבירי את כל הסעיף. אני חושבת שכדאי לקבל את עמדת בנק ישראל או הפיקוח על הבנקים ביחס לסעיף הזה.

(3)
בסעיף קטן (ג1) – אני מוסיפה את המלים שציינת – אחרי המלים "רשיון יועץ" יבוא "או שהם רשאים לעסוק בייעוץ השקעות בלא רשיון לפי הוראות סעיף 3(א)(11)" ובסופו יבוא "שר האוצר, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע מקרים שבהם תאגיד בנקאי יהיה פטור מהוראה מהוראות פרק ג' או סעיף 25(ב1)
שרה קנדלר
סעיף 9 לחוק מסדיר את הנושא של השירותים שיכולים להינתן על ידי תאגידים בנקאיים ובו אנחנו מנסים לעשות כמה שינויים. אנחנו רוצים לאפשר להם את אותם פטורים שנתנו לאחרים בסעיף 3 מרשיון, את אותם פטורים גם לבנקים ובאותו עניין גם לבנקים הזרים שפועלים ברשיון בישראל, לתת להם פטור כאשר נותנים ייעוץ ללקוחות כשירים או כמו שהוספנו עכשיו, גם שיווק ללקוחות כשירים. לבנקים מותר לשווק מספר מוצרים מצומצם. זה ניתן להם עוד בוועדת בכר, אופציות, חוזים עתידיים, מוצרים מובנים. לקוחות כשירים יוכלו לעשות את זה גם באמצעות מי שאינם בעלי רשיון.
מירב תורג'מן
וגם עוסק זר.
שרה קנדלר
כן. גם יוכלו לתת שירותים באמצעות עוסקים זרים כמו כל בעל רשיון אחר. שוב, כמו שנתנו בסעיף 3, 7 ו-8 לגבי מי שאינם בנקים, את אותם דברים נתנו כאן לבנקים בסעיף 9.
מירב תורג'מן
יש לי השגה לגבי הסמכת שר האוצר בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים לקבוע את הפטורים. מדובר כאן על חובת אמון, חובת זהירות, חובות בסיסיות והכרחיות. אני לא בטוחה שכדאי לאפשר.
שרה קנדלר
למה? זה בתקנות. אלה לא כללים של האוצר ואתר הרשות.
שמשון אלבק
זה יגיע לכאן ואם למישהו יהיו הסתייגויות, אנחנו נקיים דיון.
מירב תורג'מן
את יכולה לתת דוגמה למקרים?
שרה קנדלר
התוספת שהוספנו של הפטור בסעיף (ג)(1), בנקים, כמו שאמרתי קודם, רשאים לעסוק בשיווק השקעות רק לגבי מספר מצומצם של מוצרים והחוק קובע שכאשר הם עוסקים בשיווק השקעות, יחולו עליהם כל ההוראות שחלות על המשווקים. אבל יש עם זה קצת בעייתיות שהמציאות בשטח הראתה כי העיסוק שלהם בשיווק הוא עיסוק חריג. למשל חשבנו באמצעות התקנות האלה לפטור אותם מלעשות שלט. הרי משווקים חייבים לעשות שלט גדול שאומר שהם עוסקים בשיווק השקעות. כנראה שלא כל כך סביר לדרוש מהבנקים לעשות שלט שהם עוסקים בשיווק כאשר מירב העיסוק שלהם הוא בייעוץ השקעות. זה מסוג החובות הטכניות ולא מהותיות של חובות האמון והזהירות שאנחנו חושבים שאפשר לפטור אחר כך בתקנות. כתבנו את זה בדברי ההסבר לחוק.
מירב תורג'מן
9.
תיקון סעיף 10

בסעיף 10(ב) לחוק העיקרי, לפני "בעל רשיון אשר חדל" יבוא "יחיד" ובסופו יבוא "תאגיד מורשה אשר חדל לעסוק בעיסוק נושא הרשיון, רשאי לבקש מן הרשות, בכתב, כי רשיונו יבוטל".
שרה קנדלר
זה תיקון טכני שבא להבהיר שיחיד יכול להתלות רשיון, חברה יכולה לבטל. אנחנו לא חושבים שיש משמעות להתליית רשיון של חברה.
היו"ר אמנון כהן
יש התנגדויות או הערות?
מירב תורג'מן
רק לגבי יחיד, הוא עדיין יכול לבקש התליה.
שרה קנדלר
כן.
מירב תורג'מן
10.
הוספת פרק ב'1


אחרי סעיף 10 לחוק העיקרי, יבוא:

פרק ב'1: ייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות בידי עוסק זר
סימן א'
הגדרות


10א
הגדרות



בפרק זה –
"היתר זר" – היתר לעסוק במתן שירותים, במדינה זרה, לפי הדין באותה מדינה.



"יחיד זר" – יחיד שאינו תושב ישראל, שהוא בעל היתר זר.



"מדינת המוצא" – המדינה שבה ניתן ההיתר הזר.



"מרשם העוסקים הזרים" – כמשמעותו לפי סימן ד'.



"עוסק זר" – יחיד זר או תאגיד זר.

"שירותים" – ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקי השקעות, כולם או חלקם.



"תאגיד זר" – תאגיד שמתקיימים בו כל אלה:



(1)
הוא התאגד מחוץ לישראל.

(2)
השליטה בו היא בידי מי שאינו תושב ישראל. לעניין זה לא יראו כהחזקת ניירות ערך או רכישתם יחד עם אחרים – החזקה עם תושב ישראל.



(3)
הוא בעל היתר זר.



(4)
עיסוקו על פי ההיתר הזר נעשה, דרך כלל, מחוץ לישראל.

"תאגיד מורשה" – לרבות בנק וכן תאגיד בנקאי אחר הרשאי לעסוק בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לפי חוק הבנקאות (רישוי).

לא כדאי להעלות את כל ההגדרות האלה למעלה, לסעיף 1?
שרה קנדלר
התייעצנו עם הנסחות של משרד המשפטים.
מירב תורג'מן
כל פעם צריך להפנות לסעיף 10א, ואם אני כותבת את זה בסעיף ההגדרות, זה נוח יותר.
שרה קנדלר
אין לי בעיה. זה היה בהתייעצות עם הנסחות. זה עניין ניסוחי בלבד.
מירב תורג'מן
לדעתי יש כאן איזושהי חוסר קואורלציה כי יש פה מדינת המוצא ואחרי כן מדינה זרה. בהמשך יש לנו מדינה זרה.
היו"ר אמנון כהן
בעיקרון אתם לא מתנגדים להצעת היועצת המשפטית.
שרה קנדלר
לא, אין לי בעיה עקרונית. זה עניין ניסוחי.
היו"ר אמנון כהן
תשבו אחר כך ותחליטו.
מירב תורג'מן
כן צריך לעשות סדר עם העניין הזה שמדינת המוצא או המדינה הזרה.
שרה קנדלר
בסדר. אלה באמת עניינים ניסוחיים.
היו"ר אמנון כהן
נסמיך את שתיכן.
מירב תורג'מן
אולי תוכלי להסביר את סימן א'.
שרה קנדלר
סימן א' מדבר על ההגדרות שאחר כך הן יבואו לידי ביטוי בחוק.
היו"ר אמנון כהן
יש למישהו הערות להגדרות?
טלי אגוזי
את מעלה את בהגדרות תאגיד מורשה.
שרה קנדלר
זה רק לעניין הפרק הזה. נכון.
מירב תורג'מן
אני לא מדברת על זה שזה לעניין הפרק הזה.
שרה קנדלר
זה יישאר.
מירב תורג'מן
אין ספק שזאת הרחבה ביחס לפרק הזה הספציפי. זה יישאר.
סימן ב'
מתן שירותים בידי עוסק זר במסגרת תאגיד מורשה

10ב.
ייעוץ, שיווק או ניהול תיקי השקעות בידי עוסק זר, במסגרת תאגיד מורשה


(א)
על אף הוראות סעיף 2, עוסק זר רשאי לעסוק במתן שירותים ללקוחות של תאגיד מורשה, גם בלא רשיון מתאים לפי חוק זה, בהתקיים התנאים המפורטים להלן, ובכפוף להוראות פרק זה:

(1)
העוסק הזר והתאגיד המורשה, התקשרו בהסכם בכתב, למתן השירותים כאמור.

(2)
ההיתר הזר שבידי העוסק הזר מתיר לו לעסוק, במדינת המוצא, במתן השירותים כאמור, ואם הוא תאגיד זר – גם המועסקים בשמו במתן השירותים האמורים, הם בעלי היתר זר כאמור.

(3)
התאגיד המורשה רשאי לתת את השירותים בעצמו, ללקוחותיו, לפי הוראות חוק זה.

(4)
העוסק הזר והתאגיד המורשה נרשמו במרשם העוסקים הזרים לי הוראות סימן ג'.

(ב)
על אף האמור בסעיף קטן (א) היה התאגיד המורשה בנק זר, יחולו הוראות סעיף 10ג, 10ה ו-10ו, גם כאשר השירות ניתן למי שאינם לקוחות התאגיד המורשה ובלבד שהם לקוחות של בנק השולט בתאגיד המורשה או של בנק הנשלט על ידי התאגיד המורשה או על ידי הבנק השולט בו במדינת החוץ, ויקראו סעיפים אלה כאילו בכל מקום במקום "לקוח התאגיד המורשה" נאמר "לקוח כאמור בסעיף 10ב(ב)". לעניין זה, "בנק זר" – בנק במדינת חוץ שלו רשיון לפעול כבנק חוץ בישראל, לפי חוק הבנקאות (רישוי).
שרה קנדלר
זה בעצם לב ההסדר של העוסקים הזרים. כאן אנחנו קובעים את התנאים שמי שיש לו היתר לפעול במדינה מחוץ לישראל, זאת אומרת, יש לו רשיון במדינה אחרת, יכול להתקשר עם בעל רשיון בישראל, והם חייבים לעשות הסכם בכתב, הישראלי חייב לוודא שבאמת יש לו רשיון והרשיון חייב להיות אותו סוג רשיון שיש לישראלי. זאת אומרת, אם לבעל הרשיון הישראלי יש רשיון יועץ השקעות, זה צריך להיות יועץ השקעות. אם זה מנהל תיקים, רק מנהלי תיקים. הישראלי לא יכול להרחיב את השירותים שלו באמצעות התקשרות עם זר.
היו"ר אמנון כהן
בכל מקרה, האחריות כלפי הלקוח.
שרה קנדלר
כן, זה יבוא בסעיפים הבאים. כמובן הם צריכים להירשם במרשם שיתקיים אצלנו.
היו"ר אמנון כהן
הזרים?
שרה קנדלר
כן, הזר והישראלי צריכים לבוא אלינו ביחד ושהם יהיו רשומים אצלנו כזוג.


סעיף קטן (ב) הוא סעיף מיוחד לגבי הבנקים הזרים שפועלים בישראל כי הם פועלים בצורה קצת אחרת. הוספנו גם את האפשרות.
מירב תורג'מן
מה עמדת בנק ישראל ביחס לסעיף הזה?
לילך שמע זלטוקרילוב
אנחנו מתואמים עם הרשות.
היו"ר אמנון כהן
מה עושה בנק ישראל כדי שייכנסו יותר בנקים זרים למדינת ישראל? שתהיה תחרות בין הבנקים?
לילך שמע זלטוקרילוב
אני לא מוסמכת לתת כאן עמדה בעניין הזה. אני מתייחסת לחוק הזה ספציפית. יש לנו את המדיניות שלנו ואת הפעילות שלנו.
היו"ר אמנון כהן
כמה שפחות זרים ייכנסו למדינה.
לילך שמע זלטוקרילוב
יש פעילות שעשינו במסגרת ההסדרה.
היו"ר אמנון כהן
כמה זרים נכנסו בסופו של דבר?
לילך שמע זלטוקרילוב
לא יודעת.
בועז קרניאל
יש לך אפילו כאן נציגים של בנקים זרים.
קריאה
HSPC.
היו"ר אמנון כהן
איפה אתם פועלים?
קריאה
בעולם?
היו"ר אמנון כהן
לא, בארץ.
קריאה
יש אחד בתל-אביב. נכון להיום יש לנו ציבור די רחב שכולל גם לקוחות פרטיים אבל גם חברות.
היו"ר אמנון כהן
יש לכם בנייה אסטרטגית כך שתתרחבו לכל מיני מקומות אחרים בארץ?
קריאה
בסניפים, לאו דווקא. זה תלוי בסל השירותים ובכמות הלקוחות כי היום אין צורך בסניף כדי לפעול.
היו"ר אמנון כהן
אופקים, שדרות.
בועז קרניאל
במתנ"ס ברמלה.
היו"ר אמנון כהן
כמחוקק, בהסדר של בכר, המטרה הייתה להפריד את שוק ההון מהבנקים במטרה שאתם השחקנים החיצוניים, הבנקים החיצוניים, ייכנסו אבל הדבר לא קרה. חברות הביטוח רכשו את כל שוק ההון של מדינת ישראל. תגידו לי אחר כך איזה כלים אנחנו צריכים ליצור כדי שבנקים אחרים ייכנסו למדינה, ואולי נייעץ לבנק ישראל, למפקח על הבנקים, איזה תמריצים לתת כדי שתיכנסו ושתהיה פריסה ארצית ולא תהיו רק במקומות בהם יש עסקים אלא גם במקומות אחרים.
שמשון אלבק
צריך לשאול את מי שעוד לא בא ולא את מי שכבר נמצא.
היו"ר אמנון כהן
הם כבר כאן, כך שהם יודעים את הקשיים.
עמי צדיק
במדינות אחרות הבנקים שלכם פועלים גם בשווקים הקמעונאים, אבל לא בישראל. למה לא בישראל?
קריאה
קשה להתחרות.
היו"ר אמנון כהן
את זה אני רוצה לשמוע. תאמרי לי איזה חוק לעשות מול בנק הפועלים או מול בנק לאומי.
בועז קרניאל
אלה בנקים קטנים ומאוד קשה להם להתחרות בבנק הפועלים.
היו"ר אמנון כהן
אתה לא נותן להם להתפתח.
בועז קרניאל
החוק הזה מאפשר להם. שיביאו עוסקים זרים.
קריאה
אני נציג הלוביסטים. אדוני יכול לראות את הצלחת החקיקה הזאת, לפני שהוא מקדם חקיקות אחרות.
היו"ר אמנון כהן
בדרך כלל לוביסטים לא מדברים בישיבת הוועדה.


בכל מקרה, אם יש לכם רעיונות להכניס שחקנים חדשים למשק למען הצרכנים, אנחנו נשמח מאוד. אנחנו עומדים לרשותכם ואפילו נחוקק. ודאי שהגופים החזקים לא רוצים שייכנסו אבל אנחנו כן רוצים שהם ייכנסו כך שללקוח בסופו של דבר תהיה אופציה אחרת ותתנו שירותים טובים.
מירב תורג'מן
10ג.
תחולת הוראות על עוסק זר רשום

הוראות פרק ג', למעט סעיף 13, וכן הוראות פרק ד' וסעיף 25, יחולו על עוסק זר שמתקיימים בו התנאים האמורים בסעיף 10ב (בסימן זה – עוסק זר רשום), בשינויים המחויבים, כאילו היה בעל רשיון.

10ד
הסכם בין התאגיד המורשה ללקוחותיו

בהסכם שבין התאגיד המורשה ללקוחו יציין התאגיד המורשה, במפורש, בנוסף לאמור בסעיף 13, את השירותים שלגביהם התקשר בהסכם עם העוסק הזר הרשום כאמור בסעיף 10ב, שיינתנו בידי העוסק הזר לפי הוראות פרק זה, וכן את הנכסים הפיננסיים וניירות הערך, שביחס אליהם יינתנו השירותים כאמור.
שרה קנדלר
אנחנו כאן מסדירים את הוראות החוק כך שחוק הייעוץ יחולו גם על העוסק הזר. זאת אומרת, הוא פטור מרשיון, אבל כל ההוראות של החוק יחולו עליו כאילו היה בעל רשיון. באופן ספציפי בנושא ההסכם, קבענו הוראה מפורשת שלקוח, הוא הרי הלקוח של התאגיד המורשה הישראלי, והוא צריך לקבל הסכמה שחלק מהשירותים, חלק או הכל, יינתן באמצעות העוסק הזר אתו התקשר העוסק הישראלי.
מירב תורג'מן
10ה.
אחריות אזרחית של התאגיד המורשה למעשיו של העוסק הזר

בלי לגרוע מאחריות העוסק הזה, אחראי התאגיד המורשה באחריות אזרחית למעשיו של העוסק הזר שעמו התקשר לצורך מתן שירותים ללקוחותיו, ויחולו לעניין זה על התאגיד המורשה ההוראות לפי חוק זה, כאילו נתן את השירותים ללקוחותיו, בעצמו. לעניין זה, "מעשה" – לרבות מחדל.

10ו.
חובת פיקוח של התאגיד המורשה על מעשיו של העוסק הזר.

(א)
תאגיד מורשה חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת הפרה של ההוראות המפורטות להלן, בידי העוסק הזר שעמו התקשר למתן שירותים ללקוחותיו:



(1)
הוראות סעיף 10ב.

(2)
הוראות פרק ג', למעט סעיף 13, וכן הוראות פרק ד' וסעיף 25, כפי שהוחלו על העוסק הזר בסעיף 10ג.

(ב)
הפר העוסק הזר הוראה מההוראות המפורטות בסעיף קטן (א), חזקה כי התאגיד המורשה הפר את חובתו לפי הסעיף הקטן האמור ודינו כמפורט להלן לפי העניין, אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו האמורה:

(1)
לעניין הפרת הוראות סעיף 10ב, כאמור בסעיף קטן (א)(1) – עונש כאמור בסעיף 39(א).




זה קנס עונשי.
שרה קנדלר
כן. זה קנס עונשי.
מירב תורג'מן
(2)
לעניין הפרת הוראה מההוראות המורטות בסעיף קטן (א)(2) – עונש לפי הוראות פרקים ז' או ח', לפי העניין, שניתן היה להטיל על התאגיד המורשה אילו הפר את ההוראה בעצמו.
שרה קנדלר
זה מינהלי או משמעתי.
היו"ר אמנון כהן
שוני, הטלנו על הרשות להכין הצעת חוק בנוגע למחויבות פלילית ומינהלית. איפה הוא עומד?
שמשון אלבק
הצעת החוק הזאת תגיע, אני מקווה, לקריאה ראשונה.
היו"ר אמנון כהן
על כל דבר אתם אומרים שהיא תגיע, אבל בסוף היא לא מגיעה. בסוף אני אביא חוק שלי.
שמשון אלבק
אני מוחא על הביקורת. זה עומד כרגע אחרי אישור ועדת שרים, לפני פרסום כחול, לפני הגעה לקריאה ראשונה.
היו"ר אמנון כהן
ועדת שרים אישרה?
שמשון אלבק
ועדת שרים אישרה כבר לפני חודש וחצי. מכיוון שמדובר בהצעת חוק של כ-100 עמודים, זה לוקח הרבה זמן בנסחות במשרד המשפטים, אבל להערכתי עד שבועיים זה יגיע לקריאה ראשונה ואני מאמין שוועדת הכספים, ביכולת, בחיוניות שלה וביעילות שלה, תסיים את הדיונים בהצעה הזאת במהלך המושב הנוכחי של הכנסת, זאת אומרת עד אמצע מרץ.
היו"ר אמנון כהן
בסמכויות, לקחתם את כל הסמכויות כאן או השארתם משהו גם לאחרים?
שמשון אלבק
העיניים שלנו הן עיניים קטנות.
היו"ר אמנון כהן
כאשר יגיע הנושא, אנחנו נדון בו. זאת הייתה בקשה שלנו, שלא כל דבר יעבור לפלילי אלא צריך להיות גם הליך אחר.
מירב תורג'מן
גם לא כל הסמכויות יעברו לרשות.

10ז.
הודעה לרשות וללקוחות על הפסקת פעילות

חדל להתקיים תנאי מהתנאים המנויים בסעיף 10ב, ימסור התאגיד המורשה, באופן מיידי, הודעה ללקוחותיו ולרשות על הפסקת פעילותו של העוסק הזר, במסגרתו. על הודעה לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיפים 27(ו) ו-27(א).
שרה קנדלר
סעיף 10ה מדבר על אחריות אזרחית של התאגיד המורשה. זאת אומרת, על אף שאמרנו ב-10ג שחלים על העוסק הזה הוראות חוק הייעוץ, ההוראות יחולו גם על העוסק הישראלי כאילו הוא בעצמו נתן את השירות. לצורך כך יש לו חובת פיקוח לפקח על כל מה שהעוסק הזר, אתו הוא התקשר, עושה עבור לקוחות והסנקציות אומרות שאם למשל יש סנקציה משמעתית על הפרה של אותו סעיף, הסנקציה תחול על הישראלי. אם זאת סנקציה פלילית, שוב, זה יחול. לפי המעשים.
מירב תורג'מן
את סימן ג', ניהול תיקים בידי תאגיד זר – מחקתם.
שרה קנדלר
מחקנו. בעצם פתרנו את השירות ללקוחות כשירים גם אם הוא ישראלי וגם אם הוא זר. לכן הפרק הזה הופך להיות מיותר.
היו"ר אמנון כהן
כל סימן ג' נמחק.
שרה קנדלר
נכון.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מגיעים לסימן ג' חדש. מה שהיה קודם סעיף ד', עכשיו הופך להיות סימן ג' כי ההוא נמחק.


אנחנו מתקדמים מאוד מהר כי עושה רושם שנסיים ביום אחד את החוק.
שמשון אלבק
אני רוצה להזכיר ליושב ראש שיש לנו גם את הצעת תיקן 12.
היו"ר אמנון כהן
לא, אל תזכיר לי שום דבר. אנחנו עובדים רק בשבילכם וכאשר יש לי חוק, את מערימים קשיים ולא מעבירים את החוקים שלי.
שמשון אלבק
כאמור, יש גם הצעה לתיקון מספר 12.
מירב תורג'מן
סימן ג': מרשם העוסקים הזרים

10ח
רישום במרשם העוסקים הזרים

(א)
עוסק זר ותאגיד מורשה המבקשים להירשם במרשם העוסקים הזרים לפי הוראות סימן ב' יגישו לרשות בקשה להירשם כאמור. בבקשה לפי סעיף קטן זה יכלול המבקש את כתובתו בישראל של העוסק הזר להמצאת כתבי בי-דין, ויצרף אליה מסמכים ואישורים המעידים על התקיימות התנאים הקבועים בסעיפים 10ב ובין השאר את ההיתר הזר ואת הסכם ההתקשרות בין העוסק הזר לתאגיד המורשה.


כל הנושא הזה של חוות דעת מנומקת, זה מכיוון שאתם מחקתם את סימן ג'.
שרה קנדלר
נכון.
מירב תורג'מן
בכל זאת, לא צריך איזושהי אסמכתא?
שרה קנדלר
אנחנו נקבע את זה בתקנות. את תראי אחר כך שיש הסמכה.
מירב תורג'מן
הסמכה כללית?
שרה קנדלר
כן. זה הסעיף הבא.
מירב תורג'מן
מה הכוונה? איך תעמדו בזה?
שרה קנדלר
נרצה אישור. אני לא זוכרת אם קבענו אישור של הרגולטור או של עורך דין. נדמה לי של עורך דין אבל קבענו את זה לתקנות.
מירב תורג'מן
למה לא להכניס את זה בתוך הסעיף?
שרה קנדלר
קבענו כאן את העקרונות. לגבי המסמכים, זה משהו מאוד פרטני של סוג המסמכים.
מירב תורג'מן
זה לא מסמך. אני חושבת שזה עיקרון. איך לאמת את המסמכים, לדעתי זה עיקרון.
שמשון אלבק
לא. האימות הוא עיקרון? האימות הוא בסך הכל הביצוע, היישום.
מירב תורג'מן
אולי זה מסמך נוסף שהוא צריך להגיש. אם היא אומרת שצריך להגיש איזשהו אישור של עורך דין, זה מסמך נוסף שצריך להגיש.
שמשון אלבק
מסמכים ואישורים המעידים על התקיימות התנאים. איזה מסמכים ואיזה אישור, אנחנו נקבע בתקנות. זה יגיע אליכם ואתם תוכלו להביע הסתייגויות, אבל חבל לקבוע את זה בחוק.
שרה קנדלר
זה כבר באמת נכנס לפרטים של איזה סוג אישור יהיה מקובל על הרשות.
שמשון אלבק
ברור שצריך אישורים ומסמכים.
מירב תורג'מן
אני לא אומרת את הדברים בעלמה.
שמשון אלבק
ההערה שלך במקומה כאשר היה צריך את חוות הדעת המנומקת, הפרק שנמחק, אבל כאן אין צורך בחוות דעת מנומקת. חוות דעת זה משהו נוסף.
מירב תורג'מן
(ב)
שר האוצר רשאי לקבוע, על פי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה, הוראות לעניין ניהול מרשם העוסקים הזרים, ואופן הרישום בו, ובכלל זה את הפרטים שייכללו בבקשה לפי סעיף קטן (א) ואת האישורים והמסמכים שיצורפו אליה.

(ג)
מצאה הרשות כי מתקיימים בעוסק זר או בתאגיד מורשה התנאים הקבועים בסעיף 10ב, תרשום אותו במרשם העוסקים הזרים. מרשם העוסקים הזרים יהיה פתוח לעיון הציבור ויפורסם באתר האינטרנט של הרשות.

(ד)
אין ברישומו של עוסק זה או תאגיד מורשה במרשם העוסקים הזרים משום אימות הפרטים המופיעים במרשם, או ראיה לכך שהעוסק הזר או התאגיד המורשה, לפי העניין, עומד בדרישות חוק זה.

10ט.
מחיקה ממרשם העוסקים הזרים

מצאה הרשות כי חדל להתקיים לגבי עוסק זר או תאגיד מורשה, הרשום במרשם העוסקים הזרים, תנאי מן התנאים המנויים בסעיף 10ב, רשאית היא למחקו ממרשם העוסקים הזרים.

11.
תיקון סעיף 16

בסעיף 16(ג) לחוק העיקרי, אחרי "שלושה חודשים ממועד קיום ההתחייבות החיתומית" יבוא "אם במועד האמור נותרו בידי החתם ניירות ערך שרכש במסגרת ההתחייבות החיתומית", ובסופו יבוא "בסעיף קטן זה, "מועד קיום ההתחייבות החיתוחמית" – המועד כמפורט להלן, לפי העניין.

(1)
אם החתם התחייב לרכוש ניירות ערך המוצעים על פי התשקיף, אם לא ירכוש אותם הציבור – מועד השלמת המכירה לציבור שבמסגרתה רכש החתם את ניירות הערך האמורים.

(2)
אם החתם התחייב לרכוש ניירות ערך המוצעים על פי התשקיף כדי למכור אותם לציבור – מועד השלמת המכירה לציבור של ניירות הערך האמורי, בידי החתם".
שרה קנדלר
סעיף 16 לחוק מסדיר רכישה ניירות ערך מחתם קשור למנהל התיקים. כלומר, אם מנהל תיקים רוצה לרכוש עבור לקוח ניירות ערך מחתם שקשור אליו, יש פה ניגוד עניינים ויש כאן חובת הודעה מיוחדת וקבלת אישור.


תיקון 24 לחוק ניירות ערך שינה את שיטת החיתום והיינו צריכים להתאים את ההוראה כאן בחוק הייעוץ לשיטת החיתום החדשה.
מירב תורג'מן
12.
תיקון סעיף 16א


בסעיף 16א לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ד)
משווק השקעות בכלי התקשורת יכלול הודעה אם יש לו או אין לו עניין אישי בנושא, וכן הודעה ששיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם".

13.
תיקון סעיף 17א


בסעיף 17א לחוק העיקרי, אחרי "כעשרת אחוזים" יבוא "או יותר".
שרה קנדלר
זאת הבהרה. תיקון טעות.
מירב תורג'מן
14.
תיקון סעיף 20ב

בסעיף 20ב לחוק העיקרי, אחרי "משווק השקעות" יבוא "מנהל תיקים שהוא תאגיד קשור לגוף מוסדי או למשווק ומנהל תיקים העוסק בשיווק השקעות".
שרה קנדלר
סעיף 20ב מדבר על כך שיועץ השקעות אסור לו להשתמש במילה שיווק ולנסות לקדם מוצר פיננסי זה או אחר כי הוא צריך להיות אובייקטיבי. לשם הבהרה, אנחנו רוצים לוודא שזה גם מישהו שהוא עוסק בשיווק, גם מנהל תיקים שעוסק בשיווק, גם מי שאין לו רשיון משווק. יש סוגים נוספים של בעלי רשיון שעוסקים בשיווק.
מירב תורג'מן
את תיקון סעיף 24 מחקתם.
שרה קנדלר
כן. זה נכנס במסגרת סעיף 3 עם הלקוחות הכשירים.
מירב תורג'מן
15.
תיקון סעיף 26


בסעיף 26 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (ד) יבוא:


"(ד)
לא יהיה בדוח פרט מטעה".
שרה קנדלר
סעיף 26 מדבר על דיווחים ללקוחות.
מירב תורג'מן
על חובות הדיווח באופן כללי.
שרה קנדלר
נכון. איפה נכניס פרט מטעה אם לא בסעיף הזה?
שמשון אלבק
זה המקום הטבעי שלו. ברגע שיש חובת דיווח, הדיווח צריך להיות.
מירב תורג'מן
אני מתלבטת אם להכניס את זה כסעיף נפרד.
שרה קנדלר
במקום בסעיף 26, זה יהיה בסעיף 27?
מירב תורג'מן
כן. אני אתייעץ עם הנסחית.
שרה קנדלר
זה עניין ניסוחי. אפשר יהיה להסדיר את זה.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מסמיכים את שתיכן.
מירב תורג'מן
אני רוצה לבדוק את העניין הזה גם כאן.
שרה קנדלר
אותו הדבר בסעיף 27.
מירב תורג'מן
נכון. גם לגבי סעיף 27.

16.
תיקון סעיף 27


בסעיף 27 לחוק העיקרי –

(1)
בסעיף קטן (ג2), אחרי "תאגיד מורשה" יבוא "מנהל קרן".

(2)
בסעיף קטן (ג3), אחרי "תאגיד מורשה" יבוא " מנהל קרן", אחרי "בחודש שקדם למועד הגשת הדין וחשבון" יבוא "וכתובת הסניף שבו הם מועסקים", ובמקום "ובעלי רשיון מנהל תיקים" יבוא "או בעלי רשיון משווק וכן בעלי רשיון מנהל תיקים".


(3)
בסעיף קטן (ד), אחרי "בעל רשיון" יבוא "או תאגיד בנקאי".


(4)
בסעיף קטן (ה), אחרי "בעל רשיון" יבוא "או תאגיד בנקאי".

(5)
בסעיף קטן (ו), בסופו יבוא "והיא רשאית להורות לבעל הרשיון או לתאגיד הבנקאי לפרסמו באופן שתורה".


(6)
במקום סעיף קטן (ז) יבוא:



"(ח)
לא יהיה בדוח פרט מטעה".
שרה קנדלר
הסעיף הזה הוא סעיף של דיווחים של בעלי רשיון לרשות. הוספנו כאן הסמכה לקבוע דיווחים גם של מנהל קרן שמעסיק בעלי רשיון, מנהלי קרנות, כמו שאמרנו קודם, מעסיקים בעלי רשיון מנהלי תיקים ומשווקים, אז שיהיה אפשר לקבל גם מהם דיווחים, וגם תאגידים בנקאיים שאמנם הם לא צריכים רשיון בשביל לעבוד, אבל הם מעסיקים הרבה בעלי רשיון ולכן אנחנו זקוקים לקבל גם מהם דיווחים על בעלי הרשיון שמועסקים אצלם בכל מיני הקשרים.
מירב תורג'מן
17.
תיקון סעיף 27א


בסעיף 27א(א) לחוק העיקרי – במקום "סעיף 27" יבוא "סעיפים 27 או 27ג".

18.
הוספת סעיף 27ג


אחרי סעיף 17ב לחוק העיקרי -


27ג.
דיווחים נוספים

שר האוצר רשאי, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לקבוע הוראות בעניינים אלה -

(1)
דוחות נוספים על אלה המנויים בחוק זה שבעל רשיון או תאגיד בנקאי חייבים להגיש לרשות או ללקוח. הפרטים שיש לכלול בהם, מועדי עריכתם, הגשתם וצורתם. כן רשאי הוא לקבוע חובת פרסום של דוחות כאמור לציבור ואופן פרסומם.

(2)
הפרטים שיש לכלול בדוחות שעל בעל רשיון, תאגיד בנקאי או מנהל קרן להגיש לפי חוק זה, מועדי עריכתם, הגשתם וצורתם.

(3)
פטור לבעל רשיון, תאגיד בנקאי, מנהל קרן או סוגים שלהם, מחובת דיווח לפי חוק זה.
שרה קנדלר
הסמכה כללית. כיום יש ב-26ד וב-27ז הסמכות כאלה ורצינו שזה יהיה באופן מסודר ולהרחיב גם את האפשרות לקבוע איפה הם יפורסמו ואיך יפורסמו הדוחות האלה ולקבוע פרטים, וגם איזה דוחות.
מירב תורג'מן
השאלה אם זה לא כללי מדיי. האם זאת לא הסמכה כללית מדיי.
שרה קנדלר
למה? זה לבעלי רשיון שהם מפוקחים על פי החוק.
מירב תורג'מן
איזה דוחות יצטרכו להגיש? תקנות ניירות ערך?
שרה קנדלר
כן.
מירב תורג'מן
18.
תיקון סעיף 28


בסעיף 28 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:


"(ד)
(1)
הרשות רשאית, לצורך פיקוח כאמור בסעיף קטן (א) להסמיך גם את

מי שאינו עובד הרשות לערוך ביקורת על בעל רשיון, ולדרוש מסמכים וידיעות הנוגעים אליו, הדרושים לצורך מילוי תפקידה, ובלבד שמתקיימים שניים אלה:
היו"ר אמנון כהן
מה זה גם מי שאינו עובד הרשות?
שרה קנדלר
אאוט סורסינג.
שמשון אלבק
זה מגדיל את התעסוקה.
היו"ר אמנון כהן
כן, אבל אולי יש לו אינטרס.
שמשון אלבק
לא.
שרה קנדלר
לרשות כבר יש סמכויות כאלה בחוק ניירות ערך, סעיף 56(ו). זה לא סעיף חדש אלא סעיף קיים משנים. גם בסעיף 97 לחוק השקעות משותפות בנאמנות יש סעיף כזה של אאוט סורסינג. גם בחוק איסור הלבנת הון, יש אפשרות כזאת.
לילך שמע זלטוקרילוב
סעיף 56(ו), צריך לקרוא אותו במלואו.
מירב תורג'מן
אני תכף אקריא את הסעיף הזה, אבל גם לנו יש איזה שהם סייגים.
היו"ר אמנון כהן
תקריאי אותו ונדון בו.
מירב תורג'מן
"(ד)
(1)
הרשות רשאית, לצורך פיקוח כאמור בסעיף קטן (א) להסמיך גם את

מי שאינו עובד הרשות לערוך ביקורת על בעל רשיון, ולדרוש מסמכים וידיעות הנוגעים אליו, הדרושים לצורך מילוי תפקידה, ובלבד שמתקיימים שניים אלה:

(א)
משטרת ישראל הודיע, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי המועמד, כי אינה מתנגדת להסמכתו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי.

(ב)
הוא קיבל הכשרה מתאימה או עמד בתנאי כשירות נוספים, כפי שהורה יושב ראש הרשות וככל שהורה.

(2)
מי שהוסמך לי סעיף קטן זה לא יגלה את תוכנם של ידיעה או מסמך שהגיעו לידיו מכוח תפקידו, אלא לצורך הביקורת, או ליושב ראש הרשות או לעובד הרשות על פי הנחיה של יושב ראש הרשות. אין בהוראה זו כדי למנוע גילוי לפי דרישת היועץ המשפטי לממשלה לצורך משפט פלילי או לפי דרישת בית המשפט".
מירב תורג'מן
אני חושבת שלעניין הזה צריך לשמוע את עמדת משרד המשפטים.
שרה קנדלר
עמדת משרד המשפטים היא כאן, היא כבר בנוסח. אם תראו את 56(ו) לחוק ניירות ערך או את 97 לחוק הקרנות, לעניין זה אין את (א) ו-(ב) שדורש אישור משטרת ישראל וקבלת הכשרה. משרד המשפטים דרש מאתנו להוסיף את הדברים האלה שלא קיימים אצלנו בהסמכות האחרות, בחוקים האחרים, והכנסנו את זה לאור דרישת משרד המשפטים. לכן אין להם התנגדות לסעיף הזה, אחרי שהכנסנו את זה.
היו"ר אמנון כהן
באיזה מצב אתם מקבלים החלטה שאתם רוצים לשכור שירותים של מישהו?
שמשון אלבק
יש אנשים מאוד מקצועיים שעובדים בחוץ. אנחנו מוכנים לניגודי עניינים כמובן שלהם.
היו"ר אמנון כהן
אתם רוכשים את שירותיהם?
שמשון אלבק
אנחנו שוכרים את שירותיהם וזאת על מנת להגביר את הביקורת מכיוון שהמשאבים של הרשות מבחינת משאבי כוח אדם הם מוגבלים ואנחנו חייבים להגביר את הביקורת. הם מקבלים משימות של ביקורת בצל יועצי השקעות או מנהלי תיקים ספציפיים ומבצעים את זה. אנחנו עושים את זה היום גם בחברות ציבוריות, אנחנו עושים את זה היום בקרנות נאמנות ואנחנו עושים את זה גם בחברי בורסה לצורך איסור הלבנת הון. כך נוכל להשלים את כל המערכת. כאן זה בא לידי ביטוי. העמדה של משרד המשפטים הייתה שמרנית יותר מהחקיקה שקיימת היום בנושאים האלה מכיוון שהיא דרשה גם את שתי ההסתייגויות של משטרת ישראל והכשרה מתאימה, מה שלא קיים ובין כה וכה אנחנו עושים את זה.
מירב תורג'מן
בתיקון האחרון שעשינו סמכויות אכיפה, הבנו שאופן ההכשרה ייקבע.
שמשון אלבק
שם אלה חוקרים.
מירב תורג'מן
אני חושבת שאולי צריך לקבוע את אותו הדבר.
שמשון אלבק
לא, חוקרים, יש להם סמכויות מעצר וכניסה לחצרים וכולי. כאן זאת רק ביקורת.
מירב תורג'מן
אבל הוא רשאי לדרוש מסמכים וידיעות שנוגעים אליו.
שרה קנדלר
וזהו.
שמשון אלבק
ברור שיש לו סמכות.
מירב תורג'מן
יש איזושהי פגיעה בפרטיות.
שמשון אלבק
אם לא נותנים לו סמכות, הוא לא יכול לעשות את העבודה שלו.
מירב תורג'מן
אין בעיה, אבל אולי נכשיר אותו כמו שצריך.
שמשון אלבק
אנחנו אומרים שצריך להכשיר אותו.
מירב תורג'מן
לכן אני אומרת, בחקיקה האחרונה שעשינו לגבי סמכויות האכיפה, קבענו שאופן ההכשרה ייקבע על ידי יושב ראש הרשות בהתייעצות עם שר המשפטים ואולי גם כאן צריך להכניס את זה.
שרה קנדלר
משרד המשפטים אישר.
דוד לביא
ביקורת בגופים מפוקחים היא פעילות אזרחית שנעשית כיום גם על ידי סגל המחלקה. ההסדר הזה של התקשרות במיקור חוץ, הוא הסדר במסגרתו ההתקשרות עם אותם גופים עוברת תהליך מאוד מסודר של מכרז במסגרתו גם נבחנים הכישורים שלהם וגם ניתנים אישורים של גורמים אחרים. לא מדובר כאן בפעילות שבמאפיינים שלה היא בת השוואה לפעילות של גורמים שעוסקים בפעולות אכיפה באוריינטציה פלילית.
שמשון אלבק
אם כבר אנחנו מדברים על זה, כמובן על פי החוק ההוא שלחנו את תוכנית ההכשרה למשטרת ישראל ולקח המון זמן עד שקיבלנו תשובה, כמובן ללא שום שינוי.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו עוסקים בחקיקה. זה שלפעמים ועדת שרים מושכת את החוק במשך חודשיים-שלושה וארבעה חודשי, זאת לא אשמתנו. אבל כאשר זה מגיע לכאן, לדיונים על החוק ויש לחוק השלכות על גופים או פרט וכולי, אנחנו צריכים לתת את הדעת על הדברים האלה. כמובן אתם תעשו את העבודה המקצועית על הצד הטוב ביותר, ומהצד השני נשמור על הפרט כדי שלא יהיה משהו לא הולם.
דוד לביא
גם במצב הקיים יש את אגף שוק ההון באוצר וגם רשות ניירות ערך פועלת כך היום.
היו"ר אמנון כהן
לסעיף הזה – תיקון סעיף 28 בסעיף 18 – אנחנו רוצים לקבל בכתב את עמדת משרד המשפטים.
שמשון אלבק
למה לא לאשר את זה היום?
מירב תורג'מן
אי אפשר לאשר את זה בלי עמדת משרד המשפטים.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו עובדים כדי שהחוק יצא מצוין. אם כבודו יכול לדאוג שנציג משרד המשפטים יגיע ויאמר את העמדה שלו בעל פה, ושזה יהיה מקובל על היועצת המשפטית של הוועדה, בשמחה.
שמשון אלבק
אני אנסה.
היו"ר אמנון כהן
בינתיים נמשיך הלאה.
מירב תורג'מן
19.
תיקון סעיף 30


בסעיף 30(א) לחוק העיקרי -


(1)
בפסקה (1), אחרי "סעיפים" יבוא "3(ב)" ובמקום "עד 16" יבוא "עד 16א".


(2)
במקום פסקה (3) יבוא:

"(3)
מעסיק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות או בניהול תיקי השקעות, אדם שאינו בעל רשיון, או מתקשר עם עוסק זר שאינו רשאי לעסוק בייעוץ, בשיווק או בניהול כאמור לפי הוראות פרק ב'1".
שרה קנדלר
סעיף 30 דן בנושא עבירות משמעת. אנחנו מתאימים אותו להסדרים החדשים שבחוק.
מירב תורג'מן
20.
תיקון סעיף 38א


בסעיף 38א לחוק העיקרי -


(1)
בסעיף קטן (ב) -

(א)
ברישא, במקום "ליושב ראש הרשות" יבוא "לרשות", ובמקום "רשאי הוא" יבוא "רשאית היא".



(ב)
אחרי פסקה (4) יבוא:

"(5)
הגשת בקשה, דוח, הודעה, מידע וכל מסמך אחר לרשות, שלא בהתאם להוראות סעיף 27א".

(2)
בסעיף קטן (ג), במקום "ליושב ראש הרשות" יבוא "לרשות" ובמקום "רשאי הוא" יבוא "רשאית היא".

(3)
בסעיף קטן (ד) במקום "ליושב ראש הרשות" יבוא "לרשות", אחרי סעיף "39(ב)" יבוא "למעט לפי פסקה (13) שבו" ובכל מקום, במקום "רשאי הוא" יבוא "רשאית היא".
שרה קנדלר
אנחנו בעצם מתאמים כאן בין ההליך של הטלת קנס אזרחי שקיים היום בחוק השקעות משותפות ובחוק ניירות ערך לחוק שלנו שהסמכות תהיה של הרשות ולא של יושב ראש הרשות.
מירב תורג'מן
מי מעובדי הרשות יהיה מוסמך?
שרה קנדלר
לא, לא הרשות. אלה לא עובדי הרשות. יש את מליאת הרשות והדירקטוריון של הרשות. הרשות יכולה להסמיך ועדה. היום היושב ראש בעצמו יכול לקבל החלטות.
מירב תורג'מן
איפה נאמר שזה הדירקטוריון?
שרה קנדלר
בחוק ניירות ערך. הרשות מוגדרת בסעיף 1 לחוק הייעוץ. הרשות מופיעה כאן בכל סעיף אפשרי.
מירב תורג'מן
אני יודעת, אבל מבחינת הדירקטוריון.
שרה קנדלר
לא, הרשות זה מונח מוגדר.
מירב תורג'מן
הרשות, רשות ניירות ערך שהוקמה לפי חוק ניירות ערך.
שרה קנדלר
זאת הרשות. הרשות זה הדירקטוריון. איפה שיש עובדי רשות, יש הסמכות. זה כינון הרשות. בסעיף 2, מוקמת רשות ואז יש את הרכב הרשות ומינוי חבריה.


כל הסעיפים הבאים, זה אותו דבר. להעביר בכל מקום במקום יושב ראש הרשות – הרשות. בכל הפרק של הקנס האזרחי.
מירב תורג'מן
למה ביקשתם למחוק את סעיף 20?
שרה קנדלר
כי אנחנו מביאים את כל הנושא הזה של הפחתת סכומים של קנס אזרחי במסגרת החוק הגדול ששוני סיפר לכם עליו, על האכיפה המינהלית, ושם יש את שינוי ההסדרים. כרגע אנחנו לא מטפלים בזה כאן אלא נסדיר את זה שם.
מירב תורג'מן
לא כדאי להסדיר את זה כאשר יגיע התיקון אם הוא יעבור?
שרה קנדלר
הוא כבר עושה רוחב בין כל החוקים של רשות מפקחת.
היו"ר אמנון כהן
ואם הוא לא יעבור?
שרה קנדלר
כרגע אין לנו סמכות.
מירב תורג'מן
השאלה אם לא כדאי להסמיך כרגע.
שרה קנדלר
אנחנו לא רוצים שתהיה הבחנה בין החוקים. אין את הסעיף הזה באף אחד מהחוקים האחרים כרגע, לא בחוק ניירות ערך ולא בחוק השקעות משותפות. אנחנו לא רוצים שזה יהיה רק כאן. הסעיף הזה כבר קיים והוא כתוב אבל אם נעשה את זה כאן ואחר כך יעברו הסדרים אחרים, ממילא זה דורש תקנות. אנחנו לא נעשה תקנות כל עוד אין את החוק שיסמיך בשלושת החוקים. הסעיף הזה רק אומר את העיקרון וזה אומר שצריך לקבוע תקנות ולכן אין סיבה להשאיר את זה.
שמשון אלבק
דיברתי עם מרים אילני ממשרד המשפטים והיא אישרה שוב שזה בדיוק הנוסח עליו סוכם עם משרד המשפטים.
מירב תורג'מן
אני רוצה לשמוע את עמדת משרד המשפטים.
שמשון אלבק
את רוצה לדבר אתה בעצמך?
היו"ר אמנון כהן
שתבוא.
מירב תורג'מן
העניין הזה של הסכומים המופחתים.
שרה קנדלר
את זה מחקנו כי זה נכנס לאכיפה מינהלית.
מירב תורג'מן
החוק הבא עוד לא הובא ועוד לא אושר. השאלה אם לא ראוי שכאשר זה ייכנס לתוקף, שתהיה סמכות להפחית את הסכומים. אי אפשר להסתמך על חקיקה עתידית שאמורה להגיע.
שמשון אלבק
אין לנו בעיה. אין לי בעיה שזה יישאר כאן ואחרי כן, כאשר נתקן את החוק הזה, נמחק כאן. זאת המשמעות. לי אין שום בעיה אבל אני רוצה להסביר את המשמעות. המשמעות היא שכאשר נעלה את החוק ----
מירב תורג'מן
עזוב את המשמעות שכאשר נעלה את החוק. עזוב את העניין הטכני. אני מדברת מבחינה מהותית.
שמשון אלבק
לא, זה לא טכני.
מירב תורג'מן
האם ראוי שנקבע סכומים מבלי אפשרות להפחית אותם?
שמשון אלבק
ראוי.
שרה קנדלר
הסכומים כבר נקבעו וזה בחוק הייעוץ הרבה זמן.
מירב תורג'מן
אני יודעת.
שמשון אלבק
ראוי שתהיה אפשרות להפחית סכומים.
מירב תורג'מן
זאת השאלה.
שמשון אלבק
אין ספק.
דוד לביא
גם ראוי שרשות ניירות ערך כגוף שמפעיל אכיפה על מספר גופים, במסגרת האכיפה הזאת מפעיל אכיפה אזרחית, שהסמכות שלו לעניין האכיפה תהיה קוהרנטית ודומה. מהטעם הזה אנחנו הוצאנו את זה החוצה. אם זה נשאר וזה בסדר, המשמעות של זה היא שהמודל הוא טיפה עקום כי ביחס לאכיפה אזרחית מול גופים שהם כפופים לחוק הייעוץ, הרשות תוכל להתנהל באופן מסוים, וביחס לגופים אחרים, היא לא תוכל.
מירב תורג'מן
השאלה שלי היא מקצועית פרופר. אני לא מבינה בזה. שוב, אני אומרת שאני שואלת אם אתם יכולים לעבוד באופן שכאשר החוק הזה ייכנס לתוקף לא תוכלו להפחית סכומים. זאת השאלה שלי.
היו"ר אמנון כהן
תוכלו להפחית סכומים או לא? מצאת שאתה רוצה להפחית, יש לך את האמצעים?
שמשון אלבק
אין היום סמכות לאף אחת מהמערכות שקובעות קנסות אזרחיים ברשות ניירות ערך, לא על הקרנות, לא על היועצים ומנהלי התיקים ולא על חברות שעושות הפרות, אין סמכות להפחית. אנחנו חשבנו שזה ראוי, כמו שדודו לביא אמר, לעשות את זה בפעם אחת. זה כשלעצמו ראוי וצריך לעשות את זה, אבל עדיף, מכיוון שהצעת החוק היא כבר על הסף, שאנחנו נביא את זה במסגרת אחת כדי שאפשר יהיה בכל הוועדות לעשות אותו הדבר ולא שאותה ועדה שהיא דנה ביועץ השקעות תוכל להפחית וכאשר היא דנה במנהל קרן, לא תוכל להפחית. זה בעייתי בעינינו ולכן החלטנו לאחד את זה. אנחנו לא חושבים שזה דבר גרוע שזה יהיה כבר היום כי אנחנו בעד העניין הזה אבל עדיף לנו שזה יבוא ויהיה מאוזן על כל התיקונים.


לכן ביקשנו למחוק את זה.
היו"ר אמנון כהן
סעיף 20, בינתיים נשאיר אותו פתוח ולפני ההצבעה נקבל החלטה סופית לגבי מה שאתם רוצים לעשות.
מירב תורג'מן
21.
תיקון סעיף 38ד

בסעיף 38ד(ב) לחוק העיקרי, בהגדרה "הפרה חוזרת", במקום "קנס אזרחי או" יבוא "קנס אזרחי, עונש משמעתי או".

22.
תיקון סעיף 38ה


בסעיף 39ה לחוק העיקרי, במקום "יושב ראש הרשות" יבוא "הרשות".

23.
תיקון סעיף 38י

בסעיף 38י לחוק העיקרי, במקום "רשאי יושב ראש הרשות" יבוא "רשאית הרשות" ובמקום "שיורה" יבוא "שתורה".

24.
תיקון סעיף 38יא

בסעיף 38יא(ב) לחוק העיקרי, במקום "הסכים לכך יושב ראש הרשות" יבוא "הסכימה לכך הרשות".

25.
תיקון סעיף 39


בסעיף 39 לחוק העיקרי -


(1)
בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (10) יבוא:

"(11)
מי שאינו בעל רשיון, ועסק בייעוץ השקעות בכלי תקשורת, בלי שכלל הודעות כאמור בסעיף 3(ב)".

(12)
פנה בהצעה למתן שירות של ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקי השקעות, בניגוד להוראות סעיף 3א.

(13)
גילה את תכנם של ידיעה או מסמך שהגיעו לידיו מכוח תפקידו, בניגוד להוראות סעיף 28(ד)(2)".


(2)
בסעיף קטן (ג), במקום "לפי סעיף 27" יבוא "לפי סעיפים 10ו או 27".

גם זה התאמה לסעיף העונשין.
שרה קנדלר
נכון. יש כאן עבירה פלילית של מבקרי החוץ שאם הם מגלים תוכן ידיעה או מסמך שהגיע אליהם, זאת עבירה פלילית.
מירב תורג'מן
זאת הגנה. אני חושבת שיש לזה מקום.

26.
תיקון סעיף 41


בסעיף 41 לחוק העיקרי -

(1)
בסעיף קטן (א), במקום "ובעלי רשיונות" יבוא "בעלי רשיונות, וכן המבקשים להירשם במרשם העוסקים הזרים או הרשומים בו לפי הוראות פרק ב'1".

(2)
בסעיף קטן (ב), אחרי "לא שילם בעל רשיון" יבוא "או מי שרשום במרשם העוסקים הזרים כהגדרתו בסעיף 10א", אחרי "יותלה רשיונו" יבוא "או יימחק רישומו לפי העניין" ובסופו יבוא "הודעה על מחיקת הרישום ממרשם העוסקים הזרים, לפי הוראות סעיף קטן זה, תימסר בהתאם להוראות סעיף 10ז.

(3)
בסעיף. קטן (ג), אחרי "לפי חוק זה" יבוא "או חידוש רישום במרשם העוסקים הזרים שנמחק לפי חוק זה" ואחרי "בעל הרשיון" יבוא "או של מי שרישומו נמחק, לפי העניין".
שרה קנדלר
סעיף 41 מדבר על האגרות של הרשות וזה מותאם לפרק של העוסקים הזרים.
מירב תורג'מן
27.
הוספת סעיף 41א


אחרי סעיף 41 לחוק העיקרי יבוא:


41א
שינוי התוספת

שר האוצר רשאי בצו, על פי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לשנות את התוספת.

28.
הוספת תוספת


אחרי סעיף 49 לחוק העיקרי יבוא:

"תוספת ראשונה

(ההגדרה "לקוח כשיר" שבסעיף 1)
שרה קנדלר
אפשר להוריד את "הראשונה".
מירב תורג'מן
נכון.
היו"ר אמנון כהן
אני החלפתי את יושב ראש הוועדה עד שעה 12:00 ואני חייב ללכת לישיבת ועדה אחרת.

יש לנו תיקון סעיף 18 לגביו אנחנו רוצים לשמוע את התייחסות משרד המשפטים.
שמשון אלבק
יש לנו תשובה של משרד המשפטים.
היו"ר אמנון כהן
יש לנו את החלפת סעיף 38ג, סעיף 20, שכרגע הוא פתוח ואנחנו מסמיכים את שתיכן להגיע להבנות. גם לנושא משרד המשפטים, אני מסמיך אותך.
מירב תורג'מן
אני אשב עם משרד המשפטים, כפי שעשינו קודם לכן ונבוא לוועדה עם נוסח מוסכם.
היו"ר אמנון כהן
חוץ משני הסעיפים האלה, נצביע?
מירב תורג'מן
לא. אי אפשר להצביע.
היו"ר אמנון כהן
היושב ראש יגיע ותוכלו להמשיך את הדיון. אנחנו עושים הפסקה. הוא חשב שהדיון יסתיים בשעה 12:00 אבל הדיון לא נגמר ואני חייב לצאת לישיבה אחרת. אני מאוד מעריך את עבודת רשות ניירות ערך ואת הרשות עצמה שעושה עבודה מקצועית ומצוינת לטובת האזרח. הגענו לדף האחרון, אבל בגלל שיש לנו עוד דברים קטנים שלא סגרנו אותם, וגם אני רוצה שהיושב ראש יחתום על הנושא הזה, אני נצא להפסקה ואני מניח שתוך כמה דקות היושב ראש הקבוע של הוועדה יגיע וימשיך את הדיון באותו מקום בו הפסקנו. היועצת המשפטית של הוועדה תנחה ותאיר את עיניו גם לגבי שני הסעיפים שנותרו פתוחים. אם עד סוף הדיון תקבלי תשובה לגבי שני הסעיפים האלה, אין מניעה להצביע מיידית.

הישיבה הופסקה בשעה 12:00 וחודשה בשעה 12:20
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה.
טמיר כהן
נשארו שני דברים פתוחים. סעיף 20 וסעיף 18.
היו"ר משה גפני
היועצת המשפטית היכן המחלוקות? משרד האוצר כאן?
מירב תורג'מן
כן, אבל משרד המשפטים לא כאן.
היו"ר משה גפני
למה משרד המשפטים לא כאן?
שמשון אלבק
אנחנו סיכמנו את הדברים עם משרד המשפטים לפני שההצעה הזאת הונחה על שולחן הוועדה. ליתר ביטחון, לאור ההסתייגות של היועצת המשפטית של הוועדה, דיברתי כרגע עם טמיר על הסעיף הזה ועם נציגת משרד המשפטים והיא שוב אישרה שזה על דעתה.
היו"ר משה גפני
זה לגבי סעיף 18.
שמשון אלבק
כן. מעבר לזה יש עוד סעיף אחד שמדבר על היכולת להפחית קנסות. אנחנו חושבים שראוי שיהיה לוועדה של הרשות שיקול דעת להפחית קנסות. אנחנו חושבים שראוי לאפשר הפחתת קנסות בוועדות העיצומים של הרשות. עם זאת, כיום יש לנו שלוש ועדות שונות – ועדה אחת שעוסקת בנושאים של תאגידים ציבוריים, ועדה אחת שעוסקת בנושאים של קרנות וועדה אחת היא הוועדה הספציפית הזאת. שלושת הוועדות האלה, כרגע אין להן סמכות להפחית קנסות.


מכיוון שאנחנו באים עם חוק אכיפה מינהלית שאמור באופן רוחבי בכל שלושת הוועדות לאפשר הפחתת קנסות, חשבנו שיהיה זה נכון להפחית באופן רוחבי במכה אחת בכל שלוש הוועדות על מנת לא ליצור אי אחידות בין הוועדות השונות, דבר שעלול אחרי כן לגרור גם ערעורים משפטיים. אותם אנשים בנסיבות מסוימות יכולים להפחית ובדיון שעה אחרי כן לא יכולים להפחית.


לכן חשבנו שיהיה נכון לעשות את זה רוחבי, מכיוון שהחוק שבו יהיה השינוי הרוחבי נמצא כרגע בנסחות של משרד המשפטים לפני קריאה ראשונה ויגיע אל שולחן הוועדה, אנחנו מקווים, בשבועות הקרובות, לכן מצאנו לנכון כרגע להמתין ולא להכניס את זה לתיקון הזה אלא לחכות שיהיה התיקון הרוחבי.
היו"ר משה גפני
לא תהיה סמכות? הרי אתם לפעמים רואים שיש סיבה.
שרה קנדלר
יש סמכות.
היו"ר משה גפני
איפה הסמכות?
שמשון אלבק
אין סמכות להפחית היום קנסות בכל החקיקה.
היו"ר משה גפני
לא היום. אני מדבר על החקיקה. אני לא הייתי כאן בישיבה ואני לא יודע מה נאמר.
שמשון אלבק
אני מסביר. בכל הוועדות של הרשות היום אין סמכות. אנחנו חושבים שבכל הוועדות צריכה להיות סמכות להפחית. מכיוון שאנחנו באים רוחבית ותוך כמה שבועות תהיה בוועדה הזאת, במסגרת כל ההסדרה של האכיפה המינהלית, תהיה גם הסדרה שתאפשר להפחית קנסות באופן רוחבי, אנחנו חושבים שיותר נכון להפחית את זה רוחבית ולא להשאיר מצב שאותה ועדה עם אותו הרכב אנשים בדיון מול יועץ השקעות תוכל להפחית ואחרי כן בדיון מול מנהל קרנות, לא תוכל להפחית.
מירב תורג'מן
ההסדרה הזאת כרגע היא בהכנה לקריאה ראשונה?
שמשון אלבק
היא כבר עברה ועדת שרים, כמעט שסיימו את הנסחות והיא עומדת לצאת.
מירב תורג'מן
אנחנו יכולים להכניס את זה כאן וכאשר תגיע ההסדרה הזאת לוועדה בעוד מספר שבועות או חודשים, נעשה את השינוי.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שמשרד המשפטים יהיה כאן ולא רק משרד האוצר. אני רוצה שתשבו עם הייעוץ המשפטי ועם משרד המשפטים כדי להגיע לנוסח מוסכם. זה חוק גדול מאוד. אני לא לקחתי בחשבון שהוא כל כך גדול. אנחנו חרגנו הרבה מעבר לזמן. תשבו ותבואו עם דברים מוכנים.


אני לא מכיר את העניין, לא ניהלתי את הישיבה, הייתי צריך להיות ברב-שיח שהתקיים ושם דיברו הרבה על יועצים משפטיים. אמרתי ליושב ראש הכנסת ולמזכיר הכנסת, כבר לפני שבועות אחרים, שאני מסכים להשתתף ברב-שיח הזה, כך שלא יכולתי להשתתף בישיבה הזאת. לא לקחתי בחשבון שזה חוק מאוד גדול.


אני מבקש שתבואו עם הסכמות לישיבה הבאה. עמדתי היא שכן צריך להכניס את זה. על פניו, זאת עמדתי ואני אומר שוב, אני לא מכיר את החוק. אפילו אם יגיע החוק, אנחנו חיים במדינה שהכל מסודר בה והכל מוכן ופתאום מגיע מישהו ואומר שיש לו השגות כאלה ואחרות וזה נמשך זמן רב. יש מקרים חריגים והרי כולנו בשר ודם.
שמשון אלבק
אנחנו מסכימים.
היו"ר משה גפני
תחליטו. אני לא כופה את דעתי עליכם. אני חושב שמן הראוי שזה יהיה וזה שאתה מסתמך על זה שהולך להיות חוק, בסדר, אז זה ישתלב בהצעת החוק.
שמשון אלבק
אני מקבל את העמדה הזאת.
היו"ר משה גפני
אני אומר את דעתי, על פניו.
שמשון אלבק
אני אומר שוב שמכיוון שאנחנו חושבים בדיוק כמוך לעניין הזה, אין לנו שום בעיה שזה יישאר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שמשרד המשפטים יהיה בישיבה הבאה ולא רק משרד האוצר.
טמיר כהן
הוא הוזמן גם הפעם.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר שהוא לא כאן.
שמשון אלבק
כרגע כל מה שנשאר לעשות זה להקריא עוד סעיף אחד ולסגור את כל ההצעה ולהצביע עליה. אפשר להצביע ולגמור עכשיו.
היו"ר משה גפני
לא. אני לא יכול כך. צריך להגיע לנוסח מוסכם.
שמשון אלבק
אנחנו הסכמנו לכל ההערות. אם יותר לי, אני רוצה להבהיר מה היה התהליך. ביקשתי היום בבוקר משרה שתגיע לכאן ותשב עם מירב על מנת לוודא שאין שום הערות נוספות מעבר להערות שהיו. כך הסתיים הדיון. לא ידענו שהולכת לעלות טענה לגבי סעיף 18. אם היינו יודעים, היינו מביאים לכאן את נציגת משרד המשפטים. יצאתי החוצה ודיברתי אתה, היא מחכה עכשיו לטלפון. כל מה שצריך לשמוע זה את עמדתם. אני לא רואה סיבה לא לסיים את העניין. כל היתר סגור, ואין שום הערה מעבר לזה, חוץ מאשר הנושא הזה של עמדת משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
מירב, מה את אומרת?
מירב תורג'מן
אני לא יכולה לקבל את ההחלטה. הוועדה צריכה לקבל אותה. אני חושבת שכן צריך להגיע להסכמה ביחס לסעיף 18 שהוא תיקון לסעיף 28, בנושא של הסמכת המפקחים. מדובר כאן במיקור חוץ. אני כן חושבת שמדובר בהסמכה בעלת משמעות. מבקשים את כל נושא הפיקוח להוציא החוצה מעובדי הרשות.
שמשון אלבק
לא.
מירב תורג'מן
בעניין הזה.
שמשון אלבק
לא, בכלל לא נכון. ממש לא נכון. מה שאנחנו רוצים זה להרחיב את היכולת שלנו לבצע ביקורות. יש היום מחלקת ביקורת שעושה ביקורות וכל מה שאנחנו רוצים זה בדיוק מי שיש לנו סמכות כזאת, גם מול תאגידים ציבוריים וגם מול קרנות נאמנות, בדיוק אותו סעיף, שיהיה גם כאן אלא שכאן החמירו אתנו משרד המשפטים ואמר שהוא רוצה שיהיה אישור של המשטרה לגבי הכשירות של אותו אדם. ישבנו אתם ודיברנו אתם והגענו אתם להסכמות ושמענו את ההסכמה היום בטלפון.
מירב תורג'מן
אני חושבת שאת אופן ההכשרה אולי כדאי לקבוע בהתאם למה שקבענו לעניין סמכויות אכיפה בחקיקה האחרונה, שאת אופן ההסמכה יקבע שר האוצר בהתייעצות.
היו"ר משה גפני
את זה הבנתי. שוני, תעשה לי טובה, אל תלחץ עלי. זה חוק גדול. אני לא הייתי בדיון ולא יקרה שום דבר אם נסיים אותו בשבוע הבא בעזרת השם. זה חוק גדול. אפילו אם אין מחלוקות, אתה יודע שיש לי סימפטיה לרשות ואני רוצה לעזור לכם והכל בסדר, אבל זה יהיה לא אחראי מצדי.
שמשון אלבק
אני לחלוטין מקבל את זה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש שתעשו את העבודה ותבואו לישיבה הבאה עם נוסח מסוכם. הישיבה הבאה תהיה קצרה. תשבו אתם ועם משרד המשפטים ותגיעו להסכמות.


תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40

קוד המקור של הנתונים