ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 19/01/2010

פתרון בעיית ההפרעות בשידורי רדיו רק"ע

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת העלייה והקליטה –
19.1.2010


הכנסת שמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 66
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, ד' בשבט,תש"ע (19 בינואר 2010), שעה 09:30
סדר היום
פתרון בעיית הפרעות בשידורי רדיו רק"ע –

בהשתתפות שר ההסברה והתפוצות חה"כ יוליאדלשטיין ומנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר
נכחו
חברי הוועדה: ליה שמטוב - היו"ר

רוברט טיבייב

מרינה סולודקין

יוליה שמאלוב ברקוביץ
מוזמנים
שר ההסברה והתפוצות יולי - יואל אדלשטיין

מוטי שקלאר, רשות השידור, מנכ"ל

אריה שקד, רשות השידור, מנהל קול ישראל

עו"ד תומר קרני, רשות השידור

דוד גומבוש, רשות השידור, ראש יחידת משרדים

לינדה בר, רשות השידור, דוברת

שמואל בן צבי, רשות השידור, מנהל רדיו רק"ע

נתי שוברט,משרד התקשורת, סמנכ"ל ספקטרום

קובי שמש, משרד התקשורת, יועץ השר

אידה בן שיטרית, משרד לקליטת העלייה, מנהלת אגף מידע ופרסום

אריה שניאור
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמה וערכה
טלי רזניק – חבר המתרגמים בע"מ

פתרון בעיית הפרעות בשידורי רדיו רק"ע –
בהשתתפות שר ההסברה והתפוצות חה"כ יוליאדלשטיין ומנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר
היו”ר ליה שמטוב
בוקר טוב לכולם ובראש ובראשונה לשר יולי אדלשטיין ולחברת הכנסת מרינה סולודקין ולכול המשתתפים.



אנחנו התכנסנו היום לישיבה בהמשך לישיבה הקודמת שהייתה ב-28 לאוקטובר 2009, והנושא אז היה: פתרון בעיית הפרעות בשידורי רדיו רק"ע.




הייתה פניה של חברת הכנסת מרינה סולודקין, עקב התלונות שהיא קיבלה וגם אנחנו מקבלים תלונות רבות.
מרינה סולודקין
וממשיכה לקבל.
היו”ר ליה שמטוב
התלונות הם מאנשים שמתלוננים על הפרעות בשידורי רדיו רק"ע. החלטנו לבדוק את הנושא, כי בכל זאת לפי ההסכם הקואליציוני, מפלגת ישראל ביתנו העבירה ב- 2006, 5 מליון שקלים כדי לרכוש 10 משדרים ובאותו הזמן כשקיימנו את הישיבה, קיבלנו מכתב מרדיו רק"ע שהכול בסדר ואכן נקנו 10 משדרים.



לקראת הישיבה ההיא, קיבלנו מצגת שמראה שאין 10 משדרים אלא פחות. ביקשנו, תוך יומיים, לתת לנו הסבר מדויק. תוך יומיים אכן קיבלנו מכתב עם כל ההסברים וגם צורפה מצגת וגם לוועדה היו שאלות נוספות. לאחר מכן כתבנו עוד מכתב וביקשנו עוד הסבר נוסף. וכול הזמן אומרים לנו שהייתה טעות אנוש וזה קורה.



כדי שלא יקרה בעתיד כל מיני טעויות, גם לקראת הישיבה הנוכחית קיבלנו אתמול מצגת יותר מעודכנת, שעדיין לא הספקתי לראות אותה. אנחנו היום נקבל הסבר. ובכל זאת היום אנחנו סוף, סוף רוצים לבדוק, ראשית את הסכומים, 5 מליון שקלים, לרכישת 10 המשדרים. איפה הכסף? ובכלל כמה משדרים היו מההתחלה ועל מה מדובר, אנו רוצים להבין מה קורה היום? מה קרה עם הכסף? כמה משדרים קנו?כמה משדרים קנו מיום הקמת רשת רק"ע ?




אם אפשר, לפני שאנחנו רואים את המצגת, מי מכם יכול להסביר, מיום הקמת מדינת ישראל, כמה משדרים קנו? באיזה שנה? ובאיזה סכומים?. נתחיל ממתי רק"ע קיים?
שמואל בן צבי
רק"ע קיים מה- 21 במאי 91.
היו”ר ליה שמטוב
ב-91 כמה משדרים היו?
שמואל בן צבי
האחראי על ההנדסה יענה.
היו”ר ליה שמטוב
בבקשה.
דוד גומבוש
שמי דוד גומבוש, ראש יחידת המשדרים ברשות השידור. אני מהראשונים שהתחילו עם העסק הזה. אני לא מתעסק בכסף כדי שיהיה ברור, אפילו לשקל אחד אין לי סמכות לחתום. אני לא מתעסק בכסף. ולכן אני לא אענה על כסף אני אענה רק על קילו וואטים, הספקים או משדרים.



בנובמבר 1990, התחלנו לארגן בשני משדרים, האחד היה של רשת ג' והשני אני לא זוכר. משדרי אי.אם, בזמן שבאה קליטה גדולה של עולים, פתחנו את רשת רק"ע עם שני משדרי רק"ע, אי.אם בלבד.
היו”ר ליה שמטוב
איפה?
דוד גומבוש
אחד ביבנה ואחד בעכו.



בשלב מאוחר יותר חידשו או הגבירו את המשדר בעכו. זאת אומרת, החליפו את המשדר הישן שהיה במשדר קצת יותר חדש.
היו”ר ליה שמטוב
באיזה שנה?
דוד גומבוש
זה כבר לא לעניין זה היסטוריה.
היו”ר ליה שמטוב
עכו זה כבר היסטוריה.
דוד גומבוש
ממלחמת "עופרת יצוקה" הופסק האי.אם בכלל, כי מצב המשדרים היה ממש למוזיאון, כל השאר זה סיפורים של סבא שלי זה כבר לא לעניין. הרעיון הוא ללכת קדימה.



במשך הזמן בגלל שהקליטה הייתה גרועה, מרשות השידור או מקול ישראל, הוסיפו משדרים לרשת רק"ע , משדרי אף.אם, שחלקם עשו אצלנו וחלקם קנו בכל מיני אופנים, זאת אומרת לקחו שני חלקים והרכיבו ביחד.
היו”ר ליה שמטוב
בסדר, אנחנו לא נכנס לפרטים.



ב-1993 קניתם משהו? נלך לפי השנים, איזה משדרים קניתם ואיפה הם.
דוד גומבוש
מ-1991 עד 1995 לא קנו שום דבר לרק"ע, זאת אומרת השתמשו באותם משדרי ה- אי.אם. ב-1995 או 96, רכשו כמה משדרים. לא רכשו. זאת אומרת חלק רכשו וחלק עשו בצורה כזו שלקחו משדר שהיה לנו באיזושהי ניידת או מעבדה, את הראש שלו, והוסיפו לו את המערכת

של ההספק.
היו”ר ליה שמטוב
ואיפה הוא הוקם?
דוד גומבוש
הם הוקמו כך: הראשון הוקם באזור תל אביב, ניתן לראות זאת במצגת. השני היה באזור ירושלים ואחר כך צפת, אחר-כך חיפה ואחר כך באר שבע.
קריאה
כל זה בשנת 96?
דוד גומבוש
לא, זה בין 96 ל 98.
שר ההסברה והתפוצות יולי-יואל אדלשטיין
זה כולם אף.אם נכון?
דוד גומבוש
כולם אף.אם, כן. כדי שתבינו, המשדרים האלה הם משדרים של ניידת שמיועדים להעביר מידע מנקודה לנקודה. שכדי להרחיב אותו צריך להוסיף לו הרבה דברים. ההוספה הזו נעשתה במעבדה חיצונית שבנתה לנו את זה, והשלמנו את זה למשדר. אבל זה לא משדר גדול זה משדר קטן. אז הכיסוי שלו הוא כך: אתם יכולים לראות את הנקודות, איפה שאדום זה קרוב למשדר, הקליטה שם טובה מאד. ואיפה שזה תכלת זה קצת יותר רחוק, והכחול כהה זה הקצה של הקליטה. זה כמו מנורה , אם אנחנו ליד המנורה יש לנו הרבה אור אם אנחנו מתרחקים ממנה האור פוחת. אותו הדבר המשדר, אם אנחנו לידו נקלוט חזק ואם אנחנו נתרחק נקלוט פחות.
היו”ר ליה שמטוב
מה קרה בשנת 1999?
דוד גומבוש
זה לא 99 זה אולי אפילו יותר, 2003. עוד בזמנו השר שרנסקי ואחר כך השר ליברמן, שאלו מה לעשות לרשת רק"ע על מנת שתשתפר, איך אפשר לשפר את רשת רק"ע? ההצעה הייתה לקנות משדרים, שזה מה שצריך, לשים מנורות יותר בשטח. באיזשהו שלב מישהו מהעוזרים של השר שאל כמה עולה משדר? ואמרו לו:" משדר עולה 100 אלף דולר". לא שאלו את השאלה הנכונה, שאלו כמה עולה משדר זאת אומרת כמה עולה "המנוע של הסובארו", אבל צריך לדעת שלמנוע הזה צריך להוסיף כסאות, הגה ועוד כל מיני דברים. כל הדברים האלה מכפילים בערך פי שניים את המחיר של המשדר. אם נאמר קניתי משדר ב 400 אלף, בסופו של דבר, ובסופו של תהליך יוצא שהוא עולה בערך 880 אלף.
היו"ר ליה שמטוב
כי מה זה כולל?
דוד גומבוש
זה כולל עוד מתאמים. רק התקנה של המיתקן עצמו: חשמל שמביאים אליו, אנטנה שצריכים לחבר אליו, מתאם כלשהו לאנטנה. זה אלקטרוניקה לפעמים מסובכת ולפעמים פשוטה. לפעמים היה לי דבר מוזר כזה ,שהייתי צריך להעביר כבל ממצב של קו ישר לכופף אותו ב- 90 מעלות, הכיפוף הזה עלה עוד בסביבות ה- 1000 דולר. אלף דולר לחתיכת צינור לכיפוף כזה זאת אומרת שזה שום דבר.
מרינה סולודקין
צריך לקחת דברים בפרופורציה. לשלוח לווינים לחלל אני חושבת שזה קצת יותר מסובך.
דוד גומבוש
זה אותו הדבר, אין שוני רב בניהם. השוני היחיד שבחלל אי אפשר לתקן ועל הקרקע כן אפשר.
היו”ר ליה שמטוב
ב-2003 כמה קנו?
דוד גומבוש
לא קנו אלא בהסכם הקואליציוני שלקראת 2005 ,2006 - הביאו סכום של 5 מליון שקלים.
היו”ר ליה שמטוב
זאת אומרת שמ1998 עד 2006 לא קנו שום דבר
דוד גומבוש
לא היה פיתוח.
היו”ר ליה שמטוב
ב-2006 אתה אומר? זאת אומרת שב- 2006 העבירו כסף, 5 מליון שקל.
דוד גומבוש
אנשים אצלנו ניסו בכל מיני דרכים לעשות את זה לעשרה משדרים, כמו שהיה מדובר. אבל התוספות האלה, וכל הדברים הנוספים הביאו לקושי לממש את זה.
אריה שקד
ברשותך, שמי אריה שקד אני מנהל "קול ישראל" ואני מכיר את הנקודה. אני בדיוק נכנסתי לתפקידי כשהסתיימה ההתקנה של המשדרים האלה. הבעיה הגדולה הייתה במצבה של רשות השידור, קודם אני אומר משפט כללי . ברשות השידור בעשרים השנים האחרונות כמעט לא הותקנו משדרים לכל רשתות הרדיו. מצב הקליטה של כל רשתות הרדיו הלך והדרדר בגלל מצבה הכלכלי והכספי של רשות השידור.



אנחנו מאד מקווים שברפורמה הבאה עלינו לטובה, באמת שתהיה השקעה בטכנולוגיות ובתשתיות של רשות השידור, באמת מיועדים לזה סכומים נכבדים, כך שכל רשתות הרדיו תצאנה נשכרות ויש תוכנית כוללת להשקעה בטכנולוגיות.



רשת רק"ע זכתה לפני כ-3 שנים בגמר ההתקנה של חמשת המשדרים, לשדרוג נכבד בקליטה שלה ביחס לכל רשתות הרדיו האחרות. מספר התלונות שמקבלים על רק"ע הוא נמוך יחסית בהשוואה לרשתות אחרות של הרדיו.
מרינה סולודקין
על זה אתה טועה, כי מקבלים ברוסית אצלנו, לא אצלכם.
אריה שקד
אבל מנהל רק"ע יודע להעביר אותם גם אלי. למרות שאני לא קורא רוסית הוא יודע להגיע עם כל התלונות אלי.
מרינה סולודקין
לא, זה מקבלים בכנסת והרבה וממשיכים לקבל. התמונה היא אחרת.
אריה שקד
אני לא אהיה אופטימי בעניין. אני מניח שתמשיכו לקבל תלונות עד שנגמור את השדרוג של מערך המשדרים, אבל זה במסגרת כל ההשקעות ברשות השידור.
מוטי שקלאר
אמפירית כדאי לדעת שרשת ג', קול המוסיקה, רדיו בערבית ואפילו רשת ב' נקלטים במקומות רבים בארץ פחות טוב מרק"ע.
היו”ר ליה שמטוב
זה יהיה בועדת הכלכלה. אנחנו פה דנים על עולים חדשים ועל רדיו רק"ע.
אריה שקד
אני אשלים עם ה -5 מליון שקלים. ההחלטה בזמנו יחד עם יושב ראש "ישראל ביתנו" דאז, שדאג לכסף הקואליציוני הייתה החלטה מול מערך כספים של רשות השידור, שמכיוון שיש למשדרים הללו עלות אחזקה שוטפת. בסופו של דבר נרכשו 5 משדרים כשהכסף התחלק פחות או יותר, 40 אחוז הושקע בתשתית ו - 60 אחוז הלך לאחזקת המשדרים עד 2011 . בסוף 2011 האחזקה כולה עוברת לרשות השידור. האחזקה על פני 4 שנים מסתכמת ב 3 מליון שקלים, זה יקר מאד. זה אומר שמ2011, במצבה התקציבי של רשות השידור שעד לא תוקן, אנחנו נישא בנטל ולכן גם מתעכבת ההשקעה של ה - 5 מליון הנוספים כי לא נימצא המקור לתחזוקת המשדרים הללו בגרעון המצוי היום ברשות השידור. לכן גם הכסף הקואליציוני העכשווי עוד לא נוצל. וזו התמונה הכללית והכוללת ולכן לא רציתי שדוד גומבוש יכנס לנושא הכספי.
היו”ר ליה שמטוב
אנחנו מבקשים לדעת, ב – 2006, 2007 קנתם את המשדרים, איפה קניתם? באיזה סכום קניתם?
אריה שקד
אני אשלים את הסכומים. נרכשו משדרים במיליון חמש מאות ושלושים, התקנתם עלתה עוד 400 אלף שקלים והתחזוקה השוטפת שלהם עד 2011 היא 3 מליון שקלים. 2 מיליון שקלים מהתחזוקה הזו כבר נוצלו עד סוף 2010.
היו”ר ליה שמטוב
כמה קנו?
אריה שקד
5 משדרים , יתקן אותי גומבוש אם אני טועה, ואני אומר לך איפה. בצפת הותקן משדר של 5 קילו וואט. מר גומבוש אנא תעקוב אחרי. אני מעדיף שמר גומבוש ייתן את הפירוש הפיזי של המשדרים.
דוד גומבוש
בואו נחזור רגע אחורה ונפרט את זה בצורה מסודרת. המצב מסוף 2008, גם כשאני מזמין משדר אני מזמין היום וחלק גדול מהכסף שילמתי מראש. עד שהוא מגיע זה 3 חודשים ועד שהוא מותקן זה 8 חודשים, בסך הכול, תמיד יש פסח או ראש השנה באמצע.



המצב של המשדרים עכשיו נותן כיסוי בצורה הרבה יותר טובה משהיה קודם. אני אחזור רגע אחורה (זה מה שהיה קודם וזה מה שיש עכשיו) וזה אחרי רכישה של 5 משדרים נוספים.



המשדרים שנרכשו הם בצפת, כוכב הירדן, עכו, תל אביב ואיתנים. בנתניה הותקן משדר שהיה טוב ולקחנו אותו מתל אביב, הוספנו אותו לנתניה במקום תל אביב. את התדר, שצריך לכול משדר, הבאנו מחיפה.
היו”ר ליה שמטוב
זאת אומרת בצפת,כפי שדיברתם משנת 98, מה עשו איתו?
דוד גומבוש
קיבל משדר חדש של 5 קילו וואט
אריה שקד
זה מכסה את כל האזור.
היו”ר ליה שמטוב
והישן?
דוד גומבוש
הישן פשוט התקלקל. זאת אומרת הוא היה כבר מקולל רק החזיקו אותו.
קריאה
תל אביב?
היו”ר ליה שמטוב
תל אביב, אתם אמרתם שהעברתם.
דוד גומבוש
בתל אביב בנו תחנה חדשה, ובתחנה החדשה שמו משדרים חדשים כי היינו קודם על מגדל שלום, שם מכל מיני סיבות של הבניין עצמו, היינו צריכים לעבור תחנה. המשדר במגדל שלום פעל עד שהיה אפשר לפעול ואז עברו לתחנה אחרת שקיבלו את ההיתר לעבוד משם.
אריה שקד
אני רוצה להוסיף ברשותך גברתי. אנחנו, בגלל השינוי באתרים של בזק, בתקופה הקרובה מזיזים את האתר שהיה בבית וגן בירושלים. המשדרים שנרכשו על חשבון ההזזה של המתקן הזה, כולם יותקנו בבעל חצור, שזה ההר הגבוה ביותר, מעל עופרה ביהודה ושומרון. לא בגלל שמנכ"ל רשות השידור גר שם אלא בגלל שזה ההר הכי גבוה, ממערב לירדן. זה ייתן כיסוי עוד יותר טוב לשפלת החוף, לבקעת הירדן ובעצם כמעט לכל ליבה של מדינת ישראל. אחד המשדרים מיועד לרק"ע, גם הוא 5 קילו וואט.
היו”ר ליה שמטוב
ומה במעלה אדומים?
אריה שקד
זה ייתן כיסוי גם למעלה אדומים
מוטי שקלאר
רק לציין את ההתלהבות, זה כמובן כפוף לאישור המנהל, צבא, הרשויות המקומיות, הם עושים הרבה בעיות בתחום.
היו”ר ליה שמטוב
בבקשה תמשיך.
דוד גומבוש
המשדרים שנרכשו, אפשר לראות את זה במפה יותר פשוטה. עכו 5 קילו וואט שהוא נותן לאזור של נהרייה וחיפה. נתניה שהעברנו מתל אביב, איתנים שזה משדר מרכזי זוהי תחנה מאד מרכזית ששם גם יש אלמנט של אנטנות שמוסיף ומגביר את הקליטה. זאת אומרת 10 קילו וואט באיתנים הוא לא שווה ערך ל-10 קילו וואט בנתניה, בגלל הסוג של האנטנות. האנטנה שם טובה יותר אז יש יותר כיסוי, שטח יותר גדול.



בתל אביב התחנה היא חדשה, והמשדר מהתחנה הישנה עבר לנתניה, כפי שאמרנו.



בצפת, משדר של 5 קילו וואט. בצפת כל המשדרים האחרים הם של קילו וואט אחד, זאת אומרת המשדר פי חמש חזק בהספק מכל המשדרים האחרים שישנם שם, כל הרשתות האחרות אין רשת שהיא כזאת.



בכוכב הירדן, זה אותו הדבר. שני משדרים שהם ממש חזקים, נותנים לבקעה טוב, לא בכל הבקעה אבל צפון הבקעה.



הרכש נעשה פה, בסדר גודל של מיליון וחצי לרכש, התקנה עוד חצי מיליון בערך והתחזוקה זה השאר. התחזוקה נעשתה ל 4 שנים זאת אומרת שקנינו את המתנה וגם את הדלק בשבילה.
שמואל בן צבי
מס ערך מוסף, על חשבון רשות השידור.
דוד גומבוש
עכשיו יש לנו זה מול זה, כך שאפשר לראות את ההבדלים, זה הישן וזה החדש.
היו”ר ליה שמטוב
בסך הכול כמה משדרים יש היום?
דוד גומבוש
בסך הכול כמה משדרים יש היום: רשת רק"ע מחודשת יש לה 9 משדרים. הם מכוסים בצורה שהצפון מכוסה יותר טוב. הדרום כמעט ולא מכוסה (אני יכול להראות את זה פה בחדר, אם תסתכלי למעלה) יש חלק שמקבל יותר אור ויש חלק שחשוך. אותו הדבר גם במצב שלנו אם אנחנו נסתכל ונתמקד בנקודה פה, אתם רואים שיש נקודות שהן לבנות בין האדומים והכחולים. הנקודות הלבנות האלה הן נקודות של חושך אין שם כיסוי . ליד חיפה (אם את מסתכלת על המפה, אזור של השומרון) ויש לי פירוט על זה . אנחנו נעבור על זה בצורה מהירה.



עשינו עוד שיפור נוסף, שאני רוצה להגיד לכם. אנחנו מאחדים את התדרים, אנחנו עובדים עם משרד התקשורת. נציג שלהם פה, נתי. ומשפרים את העוצמה של השידור על ידי זה שאנחנו מאחדים תדרים ונותנים את כל התדרים כך שהרשת החדשה כשהיא תסתיים היא תיראה (תסתכלו 107, 103 מהנקודה 7 לנקודה 3) זאת אומרת שהכול יהיה מרוכז באותו אזור בסקלה. ומי שיחפש, שאפילו אם אין לו רדיו טוב, הוא ינעל על אחד מהתדרים בקלות. זאת אומרת שאם הוא טעה 100 לפה 100 לשם הוא נופל על משהו, זה הרעיון.



דבר נוסף שמוסיפים זה אר.די.אס. זוהי מערכת שבגלל שהמשדרים חדשים אפשר להוסיף להם אר.די.אס. אלו נתונים ברדיו. הנתונים האלה נותנים למקלט ברכב, כשאני נוסע מתל אביב לחיפה למשל, אם אני נמצא ליד חיפה אני קולט את חיפה כשאני עובר ליד נתניה, אני עובר באופן אוטומטי לנתניה וכך באופן אוטומטי עובר לתל אביב, כשאני מתקרב לתל אביב.



קשיי קליטה, מה ששאלנו קודם. יש לנו במנרה בעיה, המשדר שם הוא מאד ישן, בצפון. במגדל העמק, בבעל חצור, באשקלון ודרום אשדוד, גוש עציון. חלק מהנתונים זה מהמכתב של חברת הכנסת מרינה. בבאר שבע צריך להגדיל את המשדר כי המשדר שם הוא קטן.
היו”ר ליה שמטוב
למה שאלתי מההתחלה, מהיום שרק"ע קיים. אתה אמרת שני משדרים.
דוד גומבוש
התחילו בשני משדרים.
שר ההסברה והתפוצות יולי-יואל אדלשטיין
אבל שני המשדרים היו באי.אם.
אריה שניאור
מנרה, הוא לא אמר עד עכשיו, מנרה מתי קם? איפה הוא?
דוד גומבוש
מנרה קם באיזה שהוא שלב באמצע. תוסיף אותו בסביבות שנת 2000 זה משדר מתוצרת עצמית לכן הוא לא מוגדר כמשדר הוא מוגדר כממסר קטן.

בבאר שבע צריך להגדיל את המשדר. צריכים גם בדרום, במצפה רימון , כביש הערבה, ובכבישי הבקעה. גם באילת יש דרישה. (עכשיו אני מראה את כולם ביחד כך שאפשר להתרשם). זה מופיע גם בדפים שקיבלתם.
קריאה
כאן מופיעים 9 ועם מנרה זה לא 10?
דוד גומבוש
איך ספרתם 9? את העיגולים?
שר ההסברה והתפוצות יולי-יואל אדלשטיין
לא, כאן הוא מצביע על קשיי קליטה של הרדיו.
אריה שקד
לא, מנרה רשום כשורה ראשונה שם הוא 250 וואט.
קריאה
מנרה הוא משדר קטן אז צריך לשדרג אותו.
אריה שקד
9 כולל מנרה.
אריה שניאור
יש לי שאלה ברשותך, אתה ציינת שבתחילה היו שני משדרי אי.אם ביבנה ועכו, והם נגמרו. לאחר מכן בין 96/ ל 2006 ציינת שהיו משדרי אף.אם בתל אביב, ירושלים, צפת, חיפה, באר שבע והוספת עכשיו את מנרה. לאחר מכן בצפת, הישן הוחלף בחדש. נוסף כוכב הירדן, עכו ועוד אחד בתל אביב, כאשר הישן בתל אביב עבר לנתניה ונוסף עוד אחד באיתנים. אם אני סופר נכון אנחנו מדברים על 10 משדרים.
דוד גומבוש
תשעה.
אריה שניאור
תל אביב, ירושלים, צפת, חיפה , באר שבע, מנרה, כוכב הירדן, עכו, נתניה ואיתנים . אם אתם יכולים לספור אחרת? אצלי זה 10.
דוד גומבוש
מה ספרת ומה לא ספרת?
אריה שניאור
עוד הפעם. תל אביב, ירושלים, צפת, חיפה, באר שבע, מנרה, כוכב הירדן, עכו , נתניה.
דוד גומבוש
חיפה לא מופיעה. חיפה, המשדר שם לא פועל כרגע, כי התדר שלו עבר לנתניה. למה הוא לא פועל? זה שיקולי תכנון. המשדר בעכו הוא משדר גדול , 5 אלף וואט, והוא חזק יותר והוא נותן כיסוי לחיפה מהצפון , והמשדר של נתניה נותן כיסוי מהדרום וכך חיפה מכוסה כולה.
היו”ר ליה שמטוב
בסדר גמור. מ-2007 ,כשהתחילו עם כל הבירורים לגבי הכסף, ב- 2010 אנחנו סוף, סוף רואים את התמונה. עכשיו אנחנו יודעים איפה המשדרים, כמה משדרים ואיפה הכסף הזה, 5 מליון שקל. כמו שאתם אמרתם לפני שמפלגת "ישראל ביתנו" חתמה על הסכם קואליציוני ושאלו אתכם כמה משדרים צריכים כדי שהקליטה תהיה טובה, ואתם אמרתם 10 והכסף זה 5 מיליון, כמו שאמרת מישהו לא חשב כי הוא לא חשב שחוץ מקניית משדרים יש עוד הוצאות.
מרינה סולודקין
וזה לא ענייננו.
היו”ר ליה שמטוב
אבל בכל זאת עקב כך שההסכמים הקואליציוניים העבירו לכם כסף, זה לא אומר שגם התחזוקה צריכה להיות על חשבון המפלגה.
מוטי שקלאר
כל השיחות שהתנהלו כשהנושא הזה נולד, הובהר חד משמעית על ידי וגם על ידי מר גביש בזמנו, שהתחזוקה לא תהיה על חשבון רשות השידור והמשדרים בסופו של דבר יכללו גם את מרכיב ההוצאות, התחזוקה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני לא מבינה שאלה אחת שמטרידה אותי כבר הרבה זמן. אני באמת מאד רוצה להגיד מילה טובה על זה שישראל ביתנו דואגת כל כך לרק"ע שלעולם לא התכוונה להסגר בכלל, לפי איך שאני מבינה. אבל אני לא מבינה איך אתם כמנכ"ל רשות השידור או מר גביש, לוקחים כסף ממפלגה בשביל תקשורת?
קריאה
אתם לא מתביישים?
היו”ר ליה שמטוב
לא, המפלגה לא נותנת כסף כי במפלגה אין כסף. משרד האוצר מעביר לפי ההסכם קואליציוני עם מפלגת ישראל ביתנו .
רוברט טיבייב
בסדר, אבל עוד בעיה. מה הבעיה לישראל ביתנו להוסיף קצת כסף. משבר קואליציוני כזה קטן וזהו.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
באמת רוברט צודק.
היו”ר ליה שמטוב
אולי ישראל ביתנו תהיה המעסיק של רק"ע.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
ככה זה יוצא. אני לא מבינה את הדבר הזה. יושבים פה, דוד. אני גמרתי מגמה הומניטרית. אני לא הבנתי כלום ממה שהסברת. זה נראה לי סתם לבוא ולבלבל,סליחה, את האויב, מה שניקרה. זה נורא ברור, אין קליטה צריך לעשות קליטה לעולים, תרתי משמע, גם ברדיו וגם במדינת ישראל. זה שייך לרשות השידור. אני לא מבינה למה נכנס פה "ישראל ביתנו" עם ההסכמים הקואליציוניים כאילו שאתם משנוררים, סליחה על הביטוי, כסף ממקומות אחרים. כשעשרים אחוז ממדינת ישראל מחוברת לרדיו הזה ויום יום מקשיבה לו. לא כולם מקשיבים,הצעירים הצעירים למשל, אבל זה רדיו נורא חשוב , למרות שהוא לא היחיד, יש פה תחרות, ברוך השם. אני לא מבינה על מה אנחנו מדברים .אתה מביא לי כתמים כמו ברנטגן, כתם לבן, זה גידול, שם אין כלום, למה זה צריך לעניין אותנו?
היו”ר ליה שמטוב
חברת הכנסת יוליה שמאלוב, את, כשאת מסתכלת על זה ואומרת אני לא מבינה שום דבר. נכון, אנחנו גם לא הבנו שום דבר. אבל עשינו שיעורי בית משנת 2007, וסוף סוף, אחרי המכתבים ואחרי הישיבה הקודמת ואחרי התיקונים ועדכונים ועקב טעות אנוש הגענו לאן שהגענו.
קריאה
טעות אנוש זה בסדר. רק אני מקבלת מכתבים שהכול לא בסדר.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אז עכשיו מה אנחנו רוצים? אין קליטה.
היו”ר ליה שמטוב
קודם כל רצינו לדעת איפה ה 5 מליון שקלים, והסבירו לנו איפה הם. פשוט פה טוענים שכן דיברו עם משיהו שזה כולל גם את האחזקה. אבל באמת שאף אחד לא דיבר על זה ואני ראיתי את כל הפרוטוקולים של כל הועדות, גם ועדת הכספים.
רוברט טיבייב
דבר מאד מעניין. אתם "בישלתם" את הכול ואנחנו צריכים לשמוע את כל הדברים האלה. אתם כבר בצד אתם לא פה ו"קדימה" צריכה לשמוע את כל הדברים האלה? כל אחד בישראל ביתנו איש מקצועי טכנאי, מהנדס חשמל ולא עלי מדובר.
היו”ר ליה שמטוב
טוב, אני ברצינות, לא ראיתי באף פרוטוקול וגם קראתי את הדברים של אביגדור ליברמן בועדת הכספים, הוא במיוחד הגיע לישיבה והסביר שאנחנו אז העברנו בסך הכול על פי ההסכם הקואליציוני 8 מיליון שקל .
מוטי שקלאר
אני רק חייב להגיד משהו לחברת הכנסת יוליה שמאלוב, היא שאלה אותנו אך העזנו לקבל את הכסף. אני לפחות ארגיע אותך בהיבט הזה. אנחנו לא עובדים מול מפלגה באשר היא, אנחנו עובדים מול האוצר. אם האוצר במסגרת הסכם קואליציוני כזה או אחר מחליט להעביר את תקציב לרשות השידור עבור משהו כזה או אחר מבחינתנו זה תקף.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זה לא משפיע על תוכן, מוטי, שיודע תודעתית, רדיו רק"ע, שמי שעזר זה ישראל ביתנו ולכן אנחנו צריכים להתייחס לישראל ביתנו בדיווחים שלנו, בצורה קצת יותר נעימה ויפה מדיווחים אחרים .
מוטי שקלאר
לא. תמיד אמרתי שיש לך שאלות מצוינות.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
הבעיה שלי שאת התשובות אני לא מקבלת טוב.
מוטי שקלאר
יש תשובות שהם לא במגרש שלי
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זה כן במגרש שלך.
שמואל בן צבי
שמואל בן צבי, מנהל רק"ע בכל השפות.
יש לי שאלה כזו
זה נכון שהרבה אנשים שנותנים כסף, חושבים שהם קנו את הדבר שלשמו נותנים את הכסף.
רוברט טיבייב
כמו במקרה הזה?
שמואל בן צבי
לא, אני אומר שזה נכון בכלל. אני רוצה לשאול אתכם דוברי רוסית, אלה שיושבים עכשיו פה, וזה טוב שגם המנכ"ל וגם מנהל הרדיו ישמעו את זה וידעו. האם אתם מרגישים בהאזנה שלכם .
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אתה רוצה שנצא ונדבר על זה או אתה רוצה שנדבר על זה פה?
שמואל בן צבי
עכשיו נדבר על זה
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני חושבת שמרינה תענה על זה יותר טוב .
שמואל בן צבי
התשובה פשוטה מאד, האיזון נשמר.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זה טוב שאתה אומר את זה לפרוטוקול, אבל יש לי ויכוח איתך, אבל לא על זה אנחנו מדברים. לפעמים אני שמחה שלא קולטים את רדיו רק"ע בכל מקום כי יש פחות השפעה על דעת קהל. אבל לא על זה באנו לדבר אנחנו עדיין לוקחים את הסיכון הפוליטי, שיש השפעה על דעת קהל כי בהסכמים קואליציוניים מפלגת ישראל ביתנו ביקשה להעביר את הכסף ומדברים עכשיו מעבר לפוליטיקה.
מרינה סולודקין
ראשית, תודה ליושבת הראש. אני פניתי לישיבה מיוחדת רשת קליטת עליה בארץ. אני קיבלתי מאות פניות של אנשים מאזורים שונים, בקיץ, שכמעט לא שומעים. ואני חושבת שאנחנו בישיבה שלישית שקצת מבינים יותר את מה שקרה, אני רוצה לומר לכם שכואב לי מאד לראות בצבע סגול את האזורים שאנשים לא קולטים רשת קליטת עליה, בגלל שאני ממשיכה לקבל ואני רוצה לסגור את הפרק הזה בפניות ציבור. המדינה קטנטונת ואנחנו מברית המועצות ששם לא הייתה בעיה לשמוע את הרדיו.



כשאני רואה שחבריי בקרן שלום ובאב שלום, לא שומעים את רק"ע, הם גרים ליד גבול מיצריים. קשה לי לשמוע את זה. ואני יודעת באיזה תנאים הם חיים, אני מכירה את כל האזורים. ממה שאני שמעתי אני לא מופתעת. גברת יוליה, את קדנציה ראשונה ואת לא מבינה דבר אחד, במדינה יש דברים שלא מתפקדים בלי התערבות פוליטית.
רוברט טיבייב
בלי ישראל ביתנו.
מרינה סולודקין
לא, קודם כל זה לא נכון. דבר שני אני חייבת לומר שברשת קליטת עלייה יש איזון. יש רדיו ראשון, פרטי שאין איזון ברדיו הזה, ואתם צריכים לשמוע את זה.
קריאה
אנחנו יודעים מרינה.
מרינה סולודקין
את ההסברים אני לא קיבלתי. קיבלתם במתנה בהסכמים קואליציוניים את הכסף למשדרים. את ההסברים שאנחנו שומעים שגם מפלגות חייבים לשלם לכם את מחיר התחזוקה זה לא רק מוזר, זה מאד לא מקצועי. וגם אני חושבת אולי לפעמים לי יותר קל לפנות לשלטונות מוסקבה ולקבל מהם את הדבר שאני לא יכולה לקבל כאן. אולי אנחנו נחליף את העבודה שלכם. אם אתם מדברים על תחזוקה לי יש הרבה סימני שאלה כי אתם עברתם את הגבול.



אני חושבת שאנחנו חייבים במסקנות הועדה לאחר שהשר יאמר את דבריו לכתוב שאנחנו מתנגדים מאד, שאת ההוצאות של התחזוקה להפעיל על הסכמים קואליציוניים. לא בגלל שאני לא מישראל ביתנו, אני עושה במפלגות אחרות, ישראל בעלייה, קדימה, את מה שהבוחר מבקש ממני.
היו”ר ליה שמטוב
קודם כל יש גבול. ושנית, אנחנו העברנו את הכסף לקניית המשדרים. קנייה שזה גם התקנה וכל הדברים האלה.
מרינה סולודקין
מהרבה פרטים שאני קיבלתי כאן, אני שמחה שקיבלתי את כל המפות, זה דבר מאד חשוב לדעת אם אני אקבל מכתבים אני אוכל לראות באיזה אזור מדובר. אבל עשיתם את זה בצורה לא טובה אז אל תעשו את זה כי אנחנו כאן הרבה שנים במאבקים ואנחנו מבינים. מה שאני מציעה שאנחנו חייבים לחשוב למה, אחרי כל כך הרבה שנים שזה כמעט 20 שנה לתפקוד של רשת קליטת עליה, אנחנו שוליים. המאזינים שלנו שוליים של החברה שאפשר להמשיך את העבודה לא מקצועית.
היו”ר ליה שמטוב
תודה. לחבר הכנסת רוברט טיבייב, אני רוצה לסיים לגבי ההסכמים הקואליציוניים. אנחנו גם כמפלגת ישראל ביתנו העברנו דרך האוצר כסף לבתי חולים, זה לא אומרים שכולם מישראל ביתנו חולים.
קובי שמש
כמה דברים, צריך לקחת בחשבון שרדיו רק"ע הוא פונה לא רק למגזר הרוסי
קריאה
תגיד מה אתה עושה עכשיו?
קובי שמש
אני יועץ שר התקשורת, אבל אני מדבר פה בתור סמנכ"ל טכנולוגיה הקודם של רשות השידור.



רדיו רק"ע משרת לא רק את האוכלוסייה הרוסית אלא גם את האמהרית. צריך לקחת בחשבון שהממשלה מעודדת לנסות ולצמצם פה פערים, בנושא של שר החינוך שניסה לקחת תלמידים אתיופים ולעשות אינטגרציה. ונוצר פה מצב שבאזור אחד של רשות השידור במקום לפנות לאתו קהל ולנסות לצמצם את הפערים, היא מגדילה אותם. אני מדבר על האוכלוסייה האמהרית במיוחד, מכיוון שסדר גודל של מאות אלפים שהכלי היחיד שלהם לצערנו, זה הרדיו, והם לא שומעים רדיו. יכול להיות שגם האוכלוסייה הרוסית נפגעת, אבל להם יש ערוץ 9 ויש להם אלטרנטיבה בעוד לאוכלוסייה האחרת אין דבר. רק מבחינת מספרים, אחוז קטן מהאוכלוסייה האמהרית מחוברת לכבלים וללויאן כדי לראות את ערוץ האתיופי, זהו סדר גודל של עשרות אלפים, כאשר מרבית האוכלוסייה בכלל לא שומעת ולא רואה. נוצר מצב שבמקום שהמדינה תצמצם פערים היא מרחיבה אותם, כי ברגע שהיא לא משקיעה ולאנשים אין תקשורת לעולם החיצון הפערים גדלים.



בנושא של המשדרים, צריך לקחת בחשבון שלמרות שמופיע פה 9 משדרים, המשדרים הקטנים של החצי קילו וואט, הם משדרים שבפועל הם לא שווים הרבה. אז מיתוך ה-9 משדרים זה רק 7 משדרים שהם גדולים. כדי להגיע לפריסה כלל ארצית צריך סדר גודל של 15 -16 משדרים זאת אמרת הפער בין 7 ל 16 הוא סדר גודל של 8 משדרים.



דבר שצריך לקחת בחשבון, שבחלוקת המשדרים של רדיו רק"ע שנעשתה לפני כ שנה וחצי במעמד של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שהיה אז חבר כנסת, הוא הופתע מאד שהכסף של המשדרים נלקחו לתחזוקה. משיחות איתו ועם כל הגורמים, הכסף לא יועד לתחזוקה, זה שרשות השידור לקחה את זה והחליטה להעביר את זה לתחזוקה, זה החלטה שלהם. אני מידיעה, אני יודע, זה לא רוח הדברים שנאמרה, שסוכמו. זה לא מדויק.



אני מציע: רשות השידור קיבלה 5 מיליון שקל, מתוך ה - 5 מיליון שקל סדר גודל של 3 מיליון שקל לתחזוקה. לקחת את הכסף של התחזוקה כי הרי הכסף הזה מסומן באיזשהו מקום, הכסף הזה צבוע, ולהשלים את כל 15 המשדרים שחסרים, ולסגור את זה, בגלל שזה נראה כל כך גרוע.
מוטי שקלאר
אני רוצה רגע להתייחס. משהו תמוהה לשמוע מאחד שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיה והיה ער ומודע לכל מה שקרה.
קובי שמש
טרם זמני סוכם.
מוטי שקלאר
אני לא חושב שזה נכון וזה לא הוגן. משהו שהיה ברשות השידור ולא משנה למה הוא לא נמצא ברשות השידור, אני במקום שעזבתי לא מתייחס למה שהיה, זהו כלל אתי ברור. אתה עזבת את מקום העבודה אתה לא מתייחס אליו לאחר עזיבתך.
היו”ר ליה שמטוב
למה? אתמול בוועדת הרווחה היה מנכ"ל של ביטוח לאומי לשעבר והוא דיבר נגד.
מוטי שקלאר
לעצם העניין. אני עומד מאחורי הדברים שיובהר היטב. בואו נשים כנקודת הנחה שקובי חושב אחת, הוא מבין אחרת. חד משמעית מדובר פה בתחזוקה ואמרנו שזה לא הגיוני ,אתה בונה בית מנדיב כזה או אחר, אתה לא מקבל את זה אם אין אפשרות להחזיק את זה. אנחנו לא יכולים בתקציב של רשות השידור להחזיק את התוספת של רק"ע. נכון שצריך להשקיע ברק"ע וזה נושא חשוב ומשמעותי, וזה נכון שחשוב להגיע לאוכלוסייה הרוסית. אבל רשות השידור יש עליה בלי סוף מטלות חשובות. אם אני אעשה איתך סיבוב בועדות, כל ועדה רואה רק את האינטרס הציבורי האמיתי שנוגע לוועדה המסוימת שבה אני נמצא. ועדת החינוך תגיד איך יכול להיות שלציבור הדתי אין תדר אפילו?, למרות שנקבע בהחלטה שיהיה רדיו מורשת, אין להם תדר. יש להם חצי תדר שמשעה מסוימת יש תוכניות מסוימות לציבור הדתי. ועדה אחרת תדון איתי על כך שלאוכלוסייה הערבית יש אינטרס חשוב מאין כמוהו, שהאוכלוסייה הערבית תשמע את הרדיו בערבית, את רשת ד' והפריסה היא הרבה יותר גרועה מאשר לרק"ע. הם שומעים תחנות רדיו אחרות.
היו”ר ליה שמטוב
אבל הם לא משלמים אגרה.
מוטי שקלאר
בסדר. אנחנו בתקציב המוגבל שלנו לא יכולים לרצות את כל האינטרסים הציבוריים, שכל אינטרס הוא חשוב מאין כמוהו.
היו”ר ליה שמטוב
אתה יודע שאני בדקתי כמה משלמים יהודים ולא יהודים את האגרה?
רוברט טיבייב
אני רוצה להבין לגבי תחזוקה. אני איתך ואני מבין על מה מדובר, ויכול להיות שאני גם מקבל את זה.

הכסף שהועבר לפי ההסכם הקואליציוני, היה מיועד לקניה ולתחזוקה ביחד? הייתה פה איזושהי אי הבנה ? אני רוצה להבין.
מוטי שקלאר
לא פרטו כלום. אנחנו בזמנו כשקיבלנו את ה- 5 מיליון שקל זה היה בדיוק כשנכנסתי לתפקיד. אם אני זוכר נכון, כבר בתחילת הדרך גם על ידי , קיבלנו את התקציב ואמרנו שיהיה ברור שאנחנו לא נוכל להקדיש את הכסף רק למשדרים, זה יהיה כולל בתוכו תחזוקה. הם לא אהבו לשמוע את זה והיה ויכוח על כך, אבל זה היה התנאי שלנו, ואמרנו את זה לאורך כל הדרך. ועובדה שנקבע שהרי אם זה לא נאמר בכלל אז למה יש התחיבות שמ2000 ותחילת 2012 התחזוקה תהיה עלינו, מה הרעיון? כי אם מלכתחילה כל התחזוקה עלינו אז מה פתאום שמה-2012 התחזוקה עלינו ?
רוברט טיבייב
לי ברור כאיש טכני, שקונים איזשהו דבר צריך לתחזק אותו.
מוטי שקלאר
וודאי, לכן נקבע שמה- 2012 התחזוקה עלינו.
היו”ר ליה שמטוב
ואיך זה שמשנת 2012 כן יהיה לכם כסף?
מוטי שקלאר
כי ההנחה שיש רפורמה ואז יהיה תקציב. הרי אם התחזוקה עלינו אז לא היה צריך לקבוע שמשנת 2012 התחזוקה עלינו.
קריאה
בהסכם דובר על רכש לא דובר על התחזוקה.
אריה שקד
בהסכם הקואליציוני החדש, של הממשלה הנוכחית, יש עוד 5 מיליון שהוקצו לטובת שיפור הקליטה של רק"ע. הם לא מנוצלים בגלל הויכוח בנושא התחזוקה. מה שמוכיח בדיוק את העמדה בעניין הזה משום ההקצאה מחייבת עוד כשניים וחצי עד שלושה מיליון שקלים של תחזוקה והיה פירוט בזמנו שגומבוש הכין מה עלויות התחזוקה השוטפת של המשדרים הללו, שהיא עצומה. ובמצב הגירעוני שבו הרשות נמצאת, אי אפשר לקחת את ההתחייבות הזו.
שמואל בן צבי
כדי להימנע מאי הבנה , זה מאד חשוב.
רוברט טיבייב
דרך אגב, שלשום הייתי ברשת רק"ע והיו המון פניות מאשדוד .
היו”ר ליה שמטוב
מרינה סולודקין גרה באשקלון, בגלל זה היא שומעת.
שר ההסברה והתפוצות יולי-יואל אדלשטיין
תודה גברתי יושבת הראש. קודם כל דבר אחד, אני שמח שהגענו למצב הזה. לפני מספר שבועות הופיעו כותרות ובעקבות זה גם מפניות על סגירה כמעט מידית של רדיו רק"ע. אני שמח שמה שאמרנו אז נכון גם לעכשיו וגם להבא. לא הייתה כוונה כזאת ואין כוונה כזאת.



יחד עם זה אני לא רוצה לצייר את הכול בורוד. עצם קיום הדיון הזה מראה שהמצב לא פשוט. אם נאמר זאת ברמה אחרת, יש סכנה כללית שרדיו רק"ע הוא חלק מהסכנה הזאת, ללא כל הבדל בין ספינת הדגל, בלי לחלק ציונים, כמו רשת ב', קול המוסיקה , 88 או כל רשת אחרת.



מה שקורה כאן אני מאד מקווה שלא יקרה, וגם זה נאמר דרך הגב לאחר הרפורמה. אנחנו כרגע צריכים לעבור את התקופה המאוד לא פשוטה, וכתוצאה מהתקופה הלא פשוטה מתקיים דיון כזה. זה נכון, אני מסכים עם כל החברי כנסת שאמרו שבכלל המצב לא ראוי שבהסכמים קואליציוניים צריכים להביא כסף למשדרים. ודאי שזה מצב מההתחלה לא ראוי, אבל זה מצב שקיים ואני אפילו בשם המאזינים אני שמח שבדרך זו או אחרת יש אפשרות להגביר ולתחזק ולשפר.



לגבי נושא החלוקה של ה5 מיליון שקל הנוספים. אני מניח שנגיע לעמק השווה, אני חשוב שעיקרון המנחה, אני חושב שגם את במהלך הדיון ניהלת את זה בצורה כזאת שהעיקרון המנחה זה לא לומר משפט יפה ואפילו לצאת מכאן ולהתראיין לאותה רשת רק"ע ולומר הינה עשינו את הדיון והכול עכשיו בסדר. הפתרונות צריכים להיות פתרונות אמיתיים. וצריכים לתת לפרק זמן מוגבל איזשהו פיתרון למעבר ואני מקווה שכפי שאמרתי, הנוסחאות ימצאו.



מילה אחת אני כן הייתי רוצה לומר, היא לא פותרת אותנו היא לא מורידה כהוא זה מכל תלונה שהגיע מאדם זה או אחר לחברת הכנסת או חבר כנסת זה או אחר, אבל צריך לזכור שיש עוד אמצעי שלא הוזכר כאן, לי בבית אין מקלט רדיו. אני שומע רדיו לפחות במהלך כל הבוקר, כי באחד מערוצי יס אפשר לקלוט רשת רק"ע ובערוץ אחר אפשר לקלוט רשת ב' ובאחר גלי צה"ל, כלומר יש עוד מאות אלפי בתים במדינת ישראל שגם אם יש שם קשי קליטה , בלי כל קשר לאזור, וגם אם אין להם בכלל מקלט רדיו הם חשופים במידה ורוצים, לכל ערוץ רדיו. שלא ישתמע שהכול בסדר ולא צריך לדאוג, אבל אני אומר שיש עוד אמצעי נוסף.



לגבי המצב ביניים הזה, אני חושב שאנחנו נעקוב בינתיים יחד עם הועדה. אני לא מסתיר שבכוונתי שסוף סוף תסתיים הסגה של מינוי מליאה חדשה, בכוונתי כן להציע למי שיעמוד בראש הועדה להקים איזושהי ועדה במליאה, שתעקוב אחרי כל נושא השידורים בשפות השונות ניקרא לזה קליטת העלייה, מה שזה לא יהיה. ואני מניח שאותם אנשי ציבור, חלקם אפשר לומר גם אנשי מקצוע בתחומים אלו, יעקבו בשוטף אחרי מה שקורה . אני מניח שאם יעשו פעילות נכונה זה גן ישפר את עצם השידורים במובן של קליטת השידורים ופריסת השידורים וכן הלאה. וגם אולי ייתן חלק למענה שאני מבין את ההערה של חברת הכנסת סולודקין. אני מניח שאזרח ישראלי, כשיש קשי קליטה של רשת זו או אחרת או יש כמו שעכשיו פרצה שמועה שמקביל לרק"ע רשת קול המוסיקה, אז פונים למנכ"ל רשות השידור או לאלישע שפיגלמן או אליי ומביעים תרעומת על מה שקורה או על מה שנאמר, או מה שלא נשמע.

במקרה של רדיו רק"ע לצערי, אנשים מרגישים שהדרך היחידה להגיע ולהשפיע זה לפנות לחברי כנסת שמיצגים את האוכלוסייה הזאת בכנסת. וזה גם במידה מסוימת מצב שאני חשוב שהוא טעון טיפול, כמו שהעניין הכספי, גם כאן צריך להתרגל שרשות השידור מהווה כתובת לפניות האלה, מהווה גם אלה שאמורים לתת טיפול, וגם נותנת כשצריך ואפשר לתת מענה. אני מקווה שגם הסוגיה הזו תטופל במהלך השבועות הקרובים.



עד כאן, אני מברך אותך על קיום הדיון. אני מציע שבפרק זמן סביר את תקיימי כאן דיון מעקב, ונראה אם ביצענו את הדברים שאתם דיברתם עליהם ושאנחנו דיברנו עליהם. תודה.
היו”ר ליה שמטוב
תודה. קודם כל אני רוצה לברך את רק"ע וגם את רשת ב' על שיתוף פעולה. זה אנחנו שמענו גם בדיון בועדת הקליטה בשבוע שעבר, כשדיברנו על דה לגיטימציה ציבורית תקשורתית. הועדה גם תבקר שם, ברשת ב'. הועדה גם רשמה לפניה את הנתונים של פריסת משדרי רק"ע. הועדה רואה בדאגה את המצב של פריסת הקליטה וארצית ופונה לכל הנוגעים בדבר לפעול לשם שדרוג ושיפור הקליטה. וכמו שאמר השר, הועדה תמשיך ביחד עם השר יולי אדלשטיין, לעקוב אחר הנושא. תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40

קוד המקור של הנתונים