ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 04/01/2010

ישיבה חגיגית לרגל 80 שנה ל"בני עקיבא"

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת החינוך, התרבות והספורט

4.11.2010

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני








פרוטוקול מס' 132

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, י"ח טבת תש"ע (4 בינואר 2010), שעה 11:00
סדר היום
ישיבה חגיגית לרגל 80 שנה לבני עקיבא
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר

יעקב כץ

יוליה שמאלוב ברקוביץ
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין

שר החינוך גדעון סער

שר המדע והטכנולוגיה דניאל הרשקוביץ

ח"כ אורי אורבך

ח"כ אורי אריאל

ח"כ מיכאל בן ארי

ח"כ ציפי חוטובלי

ח"כ איתן כבל

ח"כ לאה נס

ניסן סולומינסקי – ח"כ לשעבר

הרב חיים דרוקמן – בני עקיבא

הרב אלישיב הכהן – בני עקיבא

הרב נפטלייר בנימין – בני עקיבא

הרב אליעזר שנוולד – ישיבת הסדר מודיעין

שרון אחדות – יועץ תקשורת לשר – משרד החינוך

צחי דיקשטיין – יועץ השר- משרד החינוך

יוחנן בן יעקב – ממונה על יחידות קד"צ – משרד החינוך

אירית ברוק – מנהלת היחידה לתנועות נוער – משרד החינוך

מיכל צדוק – דוברת- משרד החינוך

אליעד אברקי – בני עקיבא

נתנאל אלק – בני עקיבא

יאיר אפל – בני עקיבא

שמעון אש – בני עקיבא

אביגיל באבי – בני עקיבא

עדיאל בר שלום – בני עקיבא

יאיר גבלינגר – בני עקיבא

חיליק גוטמן – בני עקיבא

ישראל גוטסדינר – בני עקיבא

ערן גלזר – בני עקיבא

דני הישרברג – בני עקיבא

אסף חדד – בני עקיבא

מתניה ידיד – בני עקיבא

מילטון אלימלך לוין – בני עקיבא

איתן מור יוסף – בני עקיבא

יוסי מנדל – בני עקיבא

שריתה מנדלסון – בני עקיבא

אלירן נחום – בני עקיבא

נחמיה רפל – בני עקיבא

בת ניומארק – בני עקיבא

שירי נס – בני עקיבא

לאה סנדר – בני עקיבא

דפי פורר קרמר – בני עקיבא

מוריה פט – בני עקיבא

חגי פישר – בני עקיבא

שירה פלברט – בני עקיבא

אילן פרידמן – בני עקיבא

אסתי פרידמן – בני עקיבא

פיני צרפתי – בני עקיבא

יגאל קליין – בני עקיבא

נטע קסיטני – בני עקיבא

זאב שוורץ – בני עקיבא

יאיר שחל – בני עקיבא

איילון שיימס – בני עקיבא

ציפי שיינפלד – בני עקיבא

דוד שמחון – בני עקיבא

ציפי שיינפלד – בני עקיבא

דוד שמחון – בני עקיבא

אמנון שפירא – בני עקיבא

אביטל שר שלום – בני עקיבא

אורית תמרי – בני עקיבא

אבי תורג'מן – בני עקיבא

אמיר סנדלר – בני עקיבא

בני רוזנבלום – בני עקיבא

שלו וובו – בני עקיבא

שחר אשר – בני עקיבא

בתאל יעקבי – בני עקיבא

אוריאל שוורץ – בני עקיבא

נופר גול – בני עקיבא

טל משאט – בני עקיבא

נתן פרידמן – בני עקיבא, ארצות הברית

זאב שוורץ – מנכ"ל בני עקיבא העולמית

עומר להט – חניך, בני עקיבא

שאול פלדמן – בני עקיבא

צביקה צפת – בני עקיבא

כרמלה קופלנד – הסתדרות המורים

חן קראוס – מועצת התלמידים הארצית

אלחנן גלאט – מנכ"ל מרכז ישיבות בני עקיבא

ציון ירום – משרד המדע והטכנולוגיה

יהודה סקר – מ"מ יושב ראש ועד ההורים הארצי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה וערכה
נוגה לנגפור - חבר המתרגמים בע"מ

ישיבה חגיגית לרגל 80 שנה לבני עקיבא
היו"ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח את הישיבה החגיגית של ועדת החינוך, התרבות והספורט שמוקדשת היום לציין 80 שנה להיווסדה של תנועת בני עקיבא, תנועת הציונות הדתית, תנועת תורה ועבודה שהם כידוע שאיפת בני עקיבא גם אם אומרים את זה בלי תווים. ראשית אני רוצה לברך ולהודות ליושב ראש הכנסת שמכבד אותנו בהשתתפותו וגם את שר החינוך גדעון סער וגם את שר המדע והטכנולוגיה הרב דניאל הרשקוביץ, סגנית השר, ועוד חברי כנסת שיגיעו בהמשך. אנחנו מציינים 80 שנה כיוון שתנועת בני עקיבא השפיעה רבות לעצב את מפת מדינת ישראל לא רק בגבולות הפיזיים אלא גם הגבולות הערכיים, המוסריים, המשמעות של מדינת ישראל כמדינה יהודית.


אני החלטתי לבוא היום עם חולצת התנועה כי הייתי גם חניך, גם מדריך, גם קומונאר, וגם חבר מליאת ההנהלה הארצית לשעבר. אני מרגיש שבני עקיבא זה גן שנוסף לך לכל הגנים לכל הגנים שאתה מקבל בתורשה מההורים שלך. פעם בני עקיבא תמיד בני עקיבא. זה לא עוזב אותך ואתה הולך עם זה כל חייך ובני עקיבא בעיני זה לאהוב את התורה, את העם ואת הארץ ולגלות מסירות אין קץ להשיג את היעדים. להיות בני עקיבא פירשו להיות ציוני דתי, להיות דתי לאומי, להבין כי מדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו. יש לה משמעות גדולה לא רק להתפלל לשלומה ולשלום חיילה אלא לפעול ולהשתתף בחיזוקה ללא כל תנאים. להיות חלק מבני עקיבא פירושו של דבר להתנדב כדי למלא משימות הן ברמת הפרט, "ואהבת לרעך כמוך", הן ברמת הקהילה והן ברמת העם. על כן אנחנו מתכנסים היום. אני מברך גם את המזכ"לים לשעבר שהגיעו אלינו ואת כל משפחת בני עקיבא הרחבה. אנחנו נפתח בסרט קצר מאוד על בני עקיבא ולאחר מכן אנחנו נתחיל עם הברכות.

(הקרנת סרט)


אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לשר החינוך. מאחר ואנחנו עוסקים בחזית הרחבה של כל מערכת החינוך הפורמאלית שר החינוך ידע להדגיש ולהגדיר משימה מאוד מיוחדת בכל מה שקשור בחינוך הערכי וראה בתנועות הנוער מוקד חשוב וכבר היה כאן שבוע תנועות הנוער. הדבר הזה בא לידי ביטוי באמצעים, במשאבים. אני מוסר את רשות הדיבור לשר החינוך גדעון סער. בבקשה.
שר החינוך גדעון סער
תודה אדוני היושב ראש. מכובדי, יושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין, אני רוצה לציין את החלטתך ששינתה נוהג. אני זוכר את פעולתך למען תנועות הנוער כחבר ועדת הכספים בעבר. פעולתך מבטאת את הגישה הנכונה מבחינה ציבורית לערכיות של תנועות הנוער. ברכות על כינוס הישיבה הזאת. אנחנו עושים דבר קטן וסמלי להוקיר תנועה שהתפקיד החברתי שלה הוא תפקיד אדיר. שר המדע, ידידי, דני הרשקוביץ, סגנית השר לענייני גמלאים, ד"ר לאה נס, חברי הכנסת, יושב ראש ישיבות בני עקיבא, חבר הכנסת לשעבר הרב חיים דרוקמן, מזכ"ל בני עקיבא הרב בני ליכטהיילר, הנהגת תנועת בני עקיבא, בוגרים, מדריכים וחניכים, אנחנו צריכים לראות את האירוע היום בכמה הקשרים. הראשון, ההקשר של תנועות הנוער בכללותם. אני רואה בחיזוק תנועות הנוער מפתח ליכולת לחולל שינוי חברתי במדינת ישראל. תנועת הנוער מבטאת ערכים של מעורבות חברתית ושל נתינה למול התרבות של "מגיע לי" ו"בא לי". זאת אומרת האינדיבידואליזם במימד הכי קיצוני שלו. אני אומר את זה כמעט מדי שבוע. אם דנים באלימות, אם דנים באלכוהול, לחזק את תנועות הנוער יתרום יותר מכל קמפיין או מכל חוק. המדריך יש לו השפעה לא פחותה מאשר מורה או הורה.


שנית, התרומה המיוחדת של בני עקיבא שבאה לידי ביטוי ברעיון של תורה ועבודה. בשילוב הזה תלוי היום עתיד המדינה. התנועה גדלה כל הזמן, במשך 8 עשורים, כבר דורות שמחנכים על הערכים האלה. מימד הממלכתיות חשוב מאוד. יש היום זרמי עומק בחברה הישראלית, גם בציונות הדתית שמתרחקים מהרעיון העיקרי הזה. בשמירה על הרוח של בני עקיבא יש חשיבות רבה ביותר. החברה הישראלית מאוד מקוטבת והגישה הממלכתית היא מפתח לשמור על החישוקים החברתיים.


דבר נוסף, כולם יודעים שבוגרי בני עקיבא תורמים בכל התחומים של העשייה, החינוך, הצבא, קליטת העלייה, ההתיישבות, ערי הפיתוח, האקדמיה תורמים תרומה נכבדה. בשנים האחרונות יש חיזוק משמעותי למימד החברתי בפעילות. אם זה שבטים שנותנים מענה לחניכים עם צרכים מיוחדים, שילוב של בני עלייה מאתיופיה, פעילות בשכונות, מעורבות במאבקים חברתיים. הגענו לשלב בתולדות המדינה שהסולידאריות החברתית והלכידות החברתית בסכנה. בסופו של דבר את התוצאות של הפעילות שלכם ושל קודמיכם אנחנו רואים היום בכל התחומים. בצה"ל, בשירות לאומי, קצונה, מפעלים כמו שנת שירות ומכינות קדם צבאיות, גרעינים בערי פיתוח, התיישבות בכל רחבי ארץ ישראל. בני עקיבא היא תנועה מובילה היום. יישר כוח.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה לשר החינוך. אני ממש רוצה להודות לך. עבדתי עם שרי חינוך רבים. החשיבות ששר חינוך מייחס לתנועת נוער היא משב רוח רענן. אני משבח את הגישה הזאת. המברך הבא הוא השר דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה, בבקשה.
שר המדע והטכנולגיה דניאל הרשקוביץ
מאחר ויושב ראש הכנסת התיר זאת אז אנחנו סוטים היום מהפרוטוקול ופותחים ברשות מורנו ורבנו הרב דרוקמן, יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין וחבר הכנסת אורלב, ידידי שר החינוך שר החינוך גדעון סער, חברי כנסת, מזכ"ל בני עקיבא, רבנים, אורחים, חניכים. לכל ישיבה יש הגוון שלה. ובדרך כלל מי שנותן את הגוון הוא ראש הישיבה. האמרה הידועה בירושלמי, ברכות פרק ג', הלכה ג' אומר שם רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה". זה כלל שקשה לקיימו. לא רק ואהבת אלא כמוך, כמו שאתה אוהב את עצמך. קשה מאוד. והנה רבי עקיבא במחלוקת עם בן זומא אומר הלכה מפתיעה. המשנה אומרת, "שניים שהיו מהלכים במדבר וביד אחד מהם קיתון של מים, והקיתון הזה מספיק להציל את חייו רק של אדם אחד. אם מחלקים את המים ביניהם שניהם מתים". בנושא הזה חולקים בן זומא ורבי עקיבא מה צריך לעשות. בן זומא אומר: "מוטב ישתו שניהם ואל יראה אחד במות חברו." רבי עקיבא דרש: "וחי אחיך עימך." אומר חייך קודמים לחיי חברך. רבי עקיבא מלמד אותנו לימוד גדול. זה לא המדרש עיקר אלא המעשה. בדיבורים אנחנו יכולים להפליג למחוזות רחוקים. אומר רבי עקיבא, לא דורשים ממך להיות נדיב בתיאוריה. מה שדורשים ממך זה להיות אדם גדול במעשים היומיומיים. אין הקב"ה נותן גדולה לאדם עד שבודקו בדבר קטן.


תנועת בני עקיבא היא תנועה גדולה בגלל הפעילות היומיומית שלה. זו התנועה שיצקה את התוכן למצע הציונות הדתית כפי שניסח את זה בזמנו הרב ריינס, תורת ישראל, עם ישראל, ארץ ישראל. מקפידים על התורה ועל אותה חברות ועזרה הדדית אמיתית. כמובן בישוב ארץ ישראל. זו הגדלות של התנועה. אני גאה מאוד להיות בוגר בני עקיבא. פעם בני עקיבא תמיד בני עקיבא. אני משבט "יחדיו". והלוואי ותזכה התנועה להפיץ את אור התורה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אנחנו נתברך בברכות של חברי הכנסת באמצעות סרט. אגב יש 16 חברי כנסת ושרים שהם בוגרי בני עקיבא שמכהנים בכנסת הנוכחית.

(הקרנט סרט)


תנועת בני עקיבא מגלמת בתוכה את הרעיון של הציונות הדתית. סך הכול מדובר בתנועה רוחנית חדשה שלפני 108 שנים איש לא ידע עליה. החיבור בין מדינה לתורה הוא חידוש גדול. כמו כל תנועה חדשה היו צריכים להתחיל הכול מהתחלה. ואכן בני עקיבא שנוסדה בתרפ"ט על ידי יחיאל עליאש בירושלים היא תנועה שהולידה כמעט את כל מפעלי הציונית הדתית. התנועה הוקמה בחסות הסתדרות הפועל המזרחי. היא גם היתה מעורבת בקיבוץ הדתי. לאחר מכן ישיבות ההסדר וכל יתר מפעלי החברה והחינוך.


היו בעם היהודי הרבה מאוד תנועות אידיאולוגיות. בני עקיבא ידעה להפוך את הרעיונות למציאות. ידעה לתרגם את ארון הספרים המדהים למציאות ציונית דתית. אחד המנהיגים הבולטים כיום בתנועה הוא הרב דרוקמן ואני מתכבד לתת לך את רשות הדיבור.
הרב חיים דרוקמן
אדוני יושב ראש הכנסת, שר החינוך, שר המדע, אדוני יושב ראש הוועדה, מוריי ורבותיי, אני לא יכול שלא להגיד את האמת שאני יושב פה נרגש. באמת. זה אירוע. בשמחת בית השואבה מספרת הגמרא שהיו מעגלים ורקדו ריקודים והשמיעו שירים. מעגל אחד השמיע שיר: אשריי ילדותנו שלא ביישה את זקנתנו. באמת אשרי התנועה הצעירה שלא מביישת אותנו. גילוי נאות, אני הצטרפתי לבני עקיבא לפני 64 שנה בתש"ו. מאז ועד היום, הרי זה אל יאומן. גידול בכמות ובאיכות. כשעבדתי בהנהלה הארצית הכרתי כל אחד. מה מדובר כיום? עשרות אלפים. הנוער הוא תפארתנו. במשך השנים התנועה הזו גידלה דורות על דורות. כשמדליקים את המשואה ביום העצמאות – לתפארת מדינת ישראל. בני עקיבא הם מופת אישי במוסריותם, באישיותם. זה דבר אדיר. אני רוצה להדגיש את הערך של תנועת נוער. תנועת נוער זה מעיין ששואבים ממנו אידיאליזם.

כבר נאמר כאן עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל. ההתחברות לעם ישראל על כל חלקיו. גם של אלה שאנחנו חולקים עליהם. אנחנו לא מוותרים על אף חלק מעם ישראל. בשום פנים ואופן לא. כל הגוונים. בני עקיבא מתחנכים לתורה השלמה. מצוות שבין אדם למקום, מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבין אדם לעמו, ארצו ומדינתו. גם אלה מצוות. בתקופת הגלות לא היו לנו מוות כאלו אבל הן חלק של התורה. זה קשור לשירות בצבא וכו'. לא במקרה שחניכינו מתנדבים ונמצאים בכל החילות. פרסמו לאחרונה על בתי הספר שמהם באים החיילים הקרביים ביותר, 5 מהם הם של בני עקיבא. אותו דבר לגבי ארץ ישראל. היינו הך. אנחנו בעד שלמותה.


בבני עקיבא גם אם יש חילוקי דעות הכול זה לשם שמיים. אין שום נגיעות צדדיות. אני רוצה להגיד רק עוד דבר אחד. בעזרת השם בני עקיבא ימשיכו בדרכם, יתרמו למדינת ישראל בתחום הרוחני, בתחום ההתיישבותי. איך אמרנו בשבת האחרונה בתום קריאת התורה, חזק חזק ונתחזק.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה לרב דרוקמן שכולנו רואים בו את מורה הדרך לתנועה. רק בימים האחרונים הוביל את ישיבות ההסדר להחלטה משותפת. יישר כוח הרב דרוקמן.


עכשיו נציגי התנועה ידברו על חיי התנועה. נתחיל עם נציג שבט יובל, עומר להט מסניף שוהם.
עומר להט
שלום. קוראים לי עומר להט. אני בן 15 ואני לומד בבית ספר בראשון לציון. לפני 4 שנים הגעתי לשוהם ומצאתי אם עצמי משועמם. ילדים בגילי משחקים כדורגל, מה שילדים עם מוגבלויות לא יכולים לעשות. למזלי הרב הגיעו אלי מדריכי שבט יובל של בני עקיבא והציעו לי להצטרף. מאז שאני שם אני נהנה מכל הפעילויות. אנחנו גם יוצרים חברויות מחוץ לשעות הפעילות. אני באמת מודה לבני עקיבא ובעיקר לשבט יובל. אז תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. שבטי יובל נועדו לתת מענה לבעלי צרכים מיוחדים. יש בבני עקיבא גם גרעיני משפחות. אחד מהגרעינים נמצא ביהוד. יאיר, ספר על גרעיני המשפחות של בני עקיבא.
יאיר גבלינגר
אני גר ביהוד. הקמנו את הגרעין הראשון למשפחות של בני עקיבא. בהמשך הוקם גם גרעין בבת ים ובבאר שבע. יש לנו שתי מטרות: לחזור למצב הקהילתי, לחזור לעם, למנוע ניכור, לעבוד בפריפריה. והצד השני הגשמה בוגרת של בני עקיבא בצד העשייה הקהילתי חברתי.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. גרעיני המשפחות זה דבר חדש וזה מצליח. פרויקט השחר. אדון ובו הצעיר.
תלמיד
אני בתנועה כבר 8 שנים מאז שאני בכיתה ט'. אנחנו עובדים עם יהודי אתיופיה בשכונות. הרציונאל הוא לבנות את התלמידים שנמצאים בבתי הספר. מתוך אותה בנייה לצאת לשכונות ולפעול בהן. אנחנו מקבלים השראה מהרב קוק. אנחנו בפרויקט לא באים לתושבים מעמדה של התנשאות. אנחנו משתדלים לגעת בבני אדם ולאתגר אותם. השילוב הגדול הזה תורה ועבודה אנחנו מאמצים אל ליבנו. אנו מקרבים 5ת היד באזור הלב עם הסמל של התנועה.
היו"ר זבולון אורלב
גרעין יונתן, נפגשנו איתו לאחרונה כאן בכנסת כשניהלנו מאבק מאוד קשה נגד הכוונה למכור את קרקעות המדינה לצמיתות. ראינו פה בכנסת קואליציה מדהימה של השומר הצעיר יחד עם בני עקיבא כדי לשכנע את חברי הכנסת. לפחות בסיבוב הראשון הצלחנו. לאחר מכן ראינו את גרעין יונתן כאשר יצאו שמיניסטים בעצומה שתומכת בהשתמטות בצה"ל. אז גרעין יונתן ארגן במהירות הבזק עצומה של 1200 שמיניסטים וביוזמתם ביקשו לבוא לכנסת ולמסור את העצומה לי כדי לבטא את העמדה שהם רוצים לראות את כל הנוער מתגייס לצה"ל. אנחנו מקדמים בברכה עוד בוגר התנועה שלנו, חבר הכנסת איתן כבל. אז נופר בבקשה.
נופר גואל
נולדתי וגדלתי בשכונת שפירא בדרום תל אביב. הקשר שלי לבני עקיבא התחיל כחניכה בסניף אחר כך כמדריכה וכחברה בגרעין יונתן. היום אני קומונארית שנה שנייה בסניף פרדס חנה. גרעין יונתן הוא תוכנית לפיתוח מנהיגות לבני נוער בשכונות שמתחיל לפעול בכיתה ט'. הפעילות מתרכזת באזור השפלה, המרכז והדרום. מגרעין יונתן קיבלתי את הכוח להאמין בעצמי. השינויים הקטנים שאנחנו עושים הם אלה שישפיעו על החברה בישראל בכללה. בגרעין יונתן לא רק מדברים אמונה אלא גם מאמינים ומפתחים מנהיגים.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אנחנו עכשיו נכבד את מזכ"ל התנועה שלנו את הרב בני נחטל.
בני נחטל
מכובדי, הרב דרוקמן, יושב ראש הוועדה, שר המדע פרופר' הרשקוביץ, חבר הכנסת לשעבר ניסן סלומינסקי, מזכ"ל בני עקיבא העולמי זאב שוורץ, מזכ"ל הקיבוץ הדתי נחמיה רפל , מזכיר הפועל המזרחי מר אבטבי, אלחנן, איתן מור יוסף, אלחנן גלאט, יוחנן בן יעקב. חברי הכנסת, חברי המליאה, אורחים, בוגרים, פעילי פורום מורים, חניכי בני עקיבא, מדריכים, כמובן ידידיי הפעילים, עירית דרוק מנהלת מחלקת תנועת הנוער, חברנו ממתן, וכל האורחים הנכבדים. שמחנו מאוד לקיום האירוע דווקא בכנסת בגלל הממלכתיות. כשאתה יוצר מהפכות אז גם נוצרות מחלוקות. רבים מאיתנו כאן התנועה של בני עקיבא שינתה להם את החיים. אני זכיתי כמי שהוריו עברו את השואה. זכינו אנחנו הילדים שיתקיים בנו הפסוק, "והשיב לבבות הבנים, ולב בנים על אבותם." בבני עקיבא יש חברי קיבוצים ויש חברים בהתיישבות בגב ההר. יש שני שבטים, שבט הגבורה והשנה שבט להבה. "ככוחי אז כוחי עתה". זו ההזדמנות שלי להודות לשותפים שלנו לאורך כל הדרך. תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
חברת הכנסת ציפי חוטובלי בוגרת הסניף ברחובות. גם היית שליחת בני עקיבא באטלנטה. בבקשה.
ציפי חוטובלי
אני נרגשת. אני רוצה לברך את כבוד הרב דרוקמן וגם היה חבר בכנסת ישראל. אומרים שלושה שותפים באדם, אביו, אימו והקדוש ברוך הוא. בפרפראזה שלושה שותפים באדם, בית הספר שלו, המשפחה שלו ותנועת הנוער שלו. העיצוב של האדם בתקופת הנעורים נגזר הרבה מהתנועה. זה מקום שמוציא אותך מהד' אמות של עצמך. להתנדב, להדריך. בבני עקיבא למדנו איך הופכים עולם ערכי לעולם מעשי. בני עקיבא זה סיפור חברתי גדול גם דרך הגרעינים התורניים, גם דרך הדאגה לפריפריה, גם דרך הפעילות החינוכית. אני בוגרת אולפנה של בני עקיבא. זה מודל שראוי לחיקוי.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. חבר הכנסת כבל.
איתן כבל
חברים וידידים, חברי הכנסת, שר מכובד, מזכ"ל התנועה. נהניתי מכל רגע כשהייתי בתנועה. הייתי בשבט כיסופים. הייתי בפרדס חנה. יש לי רק דברים טובים לומר. אם יש איש שטבע בי את חותמו יותר מכל אדם אחר היה הרב יהושע יוגל. חלק גדול ממה שאני גם כשליח ציבור הם פועל יוצא של אותו רב והישיבה התיכונית. אלה הדברים שהשפיעו על מהלך חיי. גם אלה שלא המשיכו להיות שומרי מצוות לקחו איתם אל החיים מטענים עודפים עצומים. אני מכיר זאת על עצמי. תנועת בני עקיבא הוציאה מקרבה אנשים יוצאים מן הכלל. אני מאחל לכם שתמשיכו ותעלו מעלה ואני ביכולתי הדלה אסייע בכל נושא ובכל עניין הנוגעים לבני עקיבא. הלוואי שתנועות נוספות תמצאנה את החיבור הנכון בין הרוח ובין המעשה כפי שאתם מצליחים לעשות.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. חברת הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
אני קצת מקנאה כי לא היתה לי הזכות להיות בבני עקיבא. מי ששואל מה האג'נדה שלי, אני אומרת שהאג'נדה שלי זה ללכד את העם. בני נוער שלא הולכים לתנועת נוער יוצאים נפסדים. יישר כוח. אני פה בשבילכם. כן תרבו אמן.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו ניתן את רשות הדיבור לראש ישיבת הסדר אחת הרב שנדוול.
הרב אליעזר שנוולד
ברשותכם, חברי כנסת, הרבנים, המזכ"לים, הסיפור הבא שאני הולך לספר אולי משקף את הכול. בדרך ממודיעין לכאן דיברתי עם אבי לכאן. אמרתי לו שאני נוסע לישיבה חגיגית של בני עקיבא בכנסת. הוא אמר, תגיד שאתה דור שלישי של בני עקיבא. אבא שלי היה חבר בני עקיבא בהונגריה, ואחרי אושוויץ בתנועת הבריחה שהביאה את הנוער דרך בני עקיבא לארץ. היום הבנים והבנות שלי הם מדריכים בבני עקיבא. אני רוצה להביע הוקרה למפעל היקר החשוב והקדוש הזה. אחי מאיר השם יקום דמו היה חניך בני עקיבא. ליד קברו של אחי מאיר יש את הקבר של נועם יהודה שגם הוא חניך בני עקיבא שנהרג במלחמת שלום הגליל. יש מעורבות של בני עקיבא בכל התחומים החברתיים בישראל. לא נטפח לעצמנו על השכם אלא בענווה רבה נמשיך בנשיאת האלונקה הזאת, נשיאת המשא הזה, קדימה, בעזרת השם. יישר כוח.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. יוחנן בן יעקב מזכ"ל לשעבר, בן כפר עציון.
יוחנן בן יעקב
כשהייתי מזכ"ל מוניתי לבקשת אנשי השומר הצעיר כיושב ראש מועצת תנועות הנוער בישראל. כשהיו החלופין אמר לי מזכ"ל הנוער העובד, יוחנן אתה לא לוקח את זה ממישהו שרחוק ממך. אני הייתי בוגר בני עקיבא. לימים יצאתי לשליחות בברית המועצות. ראש המשלחת שם היה חיים צ'סלר. הוא אמר לי כי אנחנו מאותו בית מדרש. צריך לומר לנוער של בני עקיבא שהוא מצליח להתמודד עם המציאות כמעט בלתי אפשרית שמציג לו הציבור הבוגר הציוני דתי. אנחנו צריכים לשמור על חישוקים של ציונות דתית שיש בה גם משהו מאחד. זה האתגר הגדול שהנוער מציב למבוגרים.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. אלחנן גלאט, איש עופרה בבקשה.
אלחנן גלאט
אני מברך על היוזמה לכנס ישיבה חגיגית בכנסת. זו התרוממות רוח בעשייה האפורה היומיומית. ברכות למורנו הרב דרוקמן, השרים וחברי הכנסת שהיו שותפים. אני שימשתי כמזכ"ל בני עקיבא והדבר הזה מתחיל בעובדה שזכינו להיות גדלים בדור שההורים היו חברי בני עקיבא והילדים שלנו ממשיכים את הדרך. אני שמח להמשיך בשירות התנועה בעשייה החינוכית של הישיבות והאולפנות של בני עקיבא. זה ראוי לציון שתנועה הצליחה לבנות מפעל של 60 מוסדות חינוך, 20 אלף תלמידים, עשרות אלפי בוגרים. לעיתים אומרים לי המחויבות לארץ ישראל באה על חשבון המחויבות לעם ישראל. אני רואה את חברי בני עקיבא רואים כמרקם אחד כמחויבות אחת למען ההתיישבות בכל מקום, בגליל ובנגב וביהודה ושומרון כמקשה אחת. בכל חבלי ארץ ישראל. בעזרת השם נעשה ונצליח.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. איתן מור יוסף איש רמת הגולן בבקשה.
איתן מור יוסף
ברשות מורי ורבותי, ברשות הרב, יושב ראש הוועדה, השרים, חברי הכנסת, כל החברים, אני הצטרפתי לבני עקיבא בכיתה ח'. היינו משפחה דתית בירושלים. רמות איילון המדריך היה המדריך שחיבר אותי לתנועה והשפיע עלי רבות. אחרי זה היו המדריכים והקומנארים בבחינת "משכני אחריך נרוצה." אנחנו לא משהו פרטי אלא משהו ארצי ועולמי. אנחנו שליחים של משהו גדול, ממלכתי.
היו"ר זבולון אורלב
אחרון הדוברים חבר הכנסת אורי אורבך.
אורי אורבך
(קורא שירי ילדים).
היו"ר זבולון אורלב
ועדת החינוך, התרבות והספורט מוקירה את תנועת הנוער בני עקיבא בישראל בהגיעה לגבורות 80 שנה ומעריכה את הישגיה בתחום החינוך לערכים ציונים דתיים והצלחותיה המרשימות ביישום רעיון תורה ועבודה בחיי המדינה, הקהילה והפרט. הוועדה רשמה לפני בסיפוק רב את דיווחי ראשי התנועה וחבריה על המפעלים התורניים והחברתיים המיוחדים שהתנועה מקיימת ובכללם שבטי יובל, יונתן, השחר וגרעיני המשפחות. הוועדה מברכת את ראשי התנועה, מדריכיה וחניכיה בהמשך פעילות חינוכית ותורנית להפצת רעיונות משנת הציונות הדתית בקרב העם כולו ובייצוב זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ההתיישבות בכל מרחביה וקביעת גבולותיה. הוועדה מחזקת את ידי התנועה בחינוכה לממלכתיות ושמירת עוצמתה של מדינת ישראל. כה לחי. השם עימכם. יברככם השם. ונסיים בשירת יד אחים. המנון התנועה.

(שירה)

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים