ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/12/2009

חוק אגרה בעבור רשות השידור (הקפאת ההפחתה באגרה) (תיקוני חקיקה), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת הכלכלה

29.12.2009


הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 142

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, י"ב בטבת התש"ע (29 בדצמבר 2009), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק אגרה בעבור רשות השידור (הקפאת והפחתה באגרה) (תיקוני חקיקה), התש"ע-2009
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר

חיים אורון
מוזמנים
אלברט סחרוביץ – ראש המטה, לשכת השר הממונה על רשות השידור

עו"ד עידו אציל – לשכה משפטית, משרד ראש הממשלה

אורן משה – רפרנט תקשורת ותעשיה באגף התקציבים, משרד האוצר

מוטי שקלאר – מנכ"ל רשות השידור

עו"ד חנה מצקביץ – יועצת משפטית, רשות השידור

אבי כ"ץ – מנהל אגף הגבייה, רשות השידור

ערן הורן – סמנכ"ל כספים וכלכלה, רשות השידור

איתנה גרגור – מבקרת פנים, רשות השידור

עו"ד אחיה גינוסר – יו"ר אגודת העיתונים, רשות השידור

רן אפרתי – יו"ר ועד הנדסה רדיו – רשות השידור

ברוך אסקרוב – יו"ר ועד עיתונאי קול ישראל בת"א

גדי בן יצחק, יו"ר ועד עיתונאי רדיו קול ישראל

צביקה גרזון – רשות השידור

מיטל בשרי – מנהלת תחום טלקומוניקציה, מועצה לצרכנות

נילי בן גיגי וולף – מנכ"לית האגודה לזכות הציבור לדעת

עינת עובדיה – עוזרת מנהלת סיעת הליכוד
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטארית
אתי אפלבוים

הצעת חוק אגרה בעבור רשות השידור

(הקפאת והפחתה באגרה) (תיקוני חקיקה), התש"ע-2009
היו”ר אופיר אקוניס
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום: הצעת חוק אגרה בעבור רשות השידור (הקפאת והפחתה באגרה) (תיקוני חקיקה), התש"ע-2009.

אנחנו בבקשת הממשלה להצעת חוק שעברה אתמול בקריאה ראשונה, שמבקשת להקפיא לשנה את מתווה ההפחתה של האגרה.

אני מוכרח להגיד לכם ולפרוטוקול, ביושר ובהגינות, שאני מתפלא על כך שהממשלה קיבלה החלטה לשנות החלטה נבונה של שר האוצר דאז, מר בנימין נתניהו, משנת 2003,שמדברת על הפחתה הדרגתית במתווה יורד של אגרת רשות השידור. זה לא שלא נהנים משידור הערוץ הראשון אבל בכל מקום אליו אני מגיע, שואלים אותי למה משלמים אגרה. זאת השאלה הכי נפוצה בכל מקום אליו אני מגיע. אני מסביר להם, בחוסר פופולאריות משווע מבחינתי, בסיכון פוליטי גדול, שמדובר על חוק רשות השידור שחוקק לקראת סוף שנות השישים, שמחייב כל אדם שמחזיק במקלט טלוויזיה לשלם אגרה. אני רואה גם חשיבות רבה לשידור הציבור.

מצד שני, אני חושב שהאינטרס הציבורי גובר על האינטרס הממשלתי. למרות שהאוצר התנגד בהתחלה לבקשת השר אדלשטיין, בסופו של דבר, באופן חריג, הוא כן קיבל את הבקשה.

אני מוכרח להגיד לכם שיש התלבטות קשה לגבי ההצעה הזאת. מה גם, שאני לא מבין ועדיין לא קיבלתי תשובה, האם ברשות השידור נעשים דברים שלא היו אמורים להיעשות בזמן של משבר תקציבי? כל מיני חוזים של בכירים, חלוקת מכוניות, ניסיונות להביא כל הזמן יבוא מבחוץ. אני חושב שהמנכ"ל היה צריך להיות פה אבל הוא עסוק בדיון בנושא האירוויזיון.
לאה ורון
אדוני היושב ראש, אני מבקשת להודיע שאתמול בערב שוחחתי עם מנכ"ל רשות השידור ווידאתי שהוא יגיע היום לדיון הוועדה.
היו”ר אופיר אקוניס
הוא נמצא בוועדת החינוך בדיון על הארוויזיון. חבל, אנחנו נקיים את זה בלעדיו.

תציג לנו את הרציונאל.
עידו אציל
כידוע, רשות השידור נמצאת בתהליכים מתקדמים של רפורמה להבראתה. כיום בחוק רשות השידור קבועה הפחתה באגרת רשות השידור בגין החזקת מקלט טלוויזיה בשיעור של 5%.. כמו כן, קבועה הפחתה בפקודת התעבורה, בסכום שגובה משרד התחבורה עבור רשות השידור יחד עם אגרת רישיון הרכב. בתקופה שמיום 1.4.2010 עד 31.3.2011 כדי לסייע לרשות השידור לעמוד ברפורמה בעצם מוצע כרגע להקפיא את ההפחתות האמורות באגרה. אני אציין שהממשלה רואה לנגד עיניה אינטרס ציבורי רחב. יכול להיות שהאגרה אמנם לא פופולארית אבל צריך לזכור שיש הרבה מיסים ואגרות שהן לא פופולאריות ומן הסתם ברגע שמדובר בשידור ציבורי, אנחנו לא נותנים יחס מופחת לפופולאריות. כאמור, השר וגם הממשלה ראו לנגד עיניהם את האינטרס הציבורי הרחב.
אורן משה
רק להדגיש שזאת הקפאה חד שנתית.
עידו אציל
אמרתי. זאת הקפאה לשנת 2010. זה בנוגע לאגרה בגין החזקת מקלט טלוויזיה. בנוגע לסכום הנוסף שגובה משרד התחבורה זה רק לתקופה מ-1.4.2010 עד 31.3.2011.
חיים אורון
אני אתחיל בהסתייגות מהותית. במליאת הכנסת הצבעתי בעד הצעת החוק הזאת.
היו”ר אופיר אקוניס
אני לא הצבעתי בעדה. אתה הצבעת עם הממשלה?
חיים אורון
אני הצבעתי עם הממשלה. את חטאיי אני מונה ומזכיר.
היו”ר אופיר אקוניס
כדי שהדברים יהיו ברורים, לא הייתי בהצבעה. לא הצבעתי נגדה.
חיים אורון
אם היית נוכח מה היית עושה?
היו”ר אופיר אקוניס
אני לא יודע. לפני שנכנסת אמרתי שאני בהתלבטות אמיתית לגבי ההצעה שמונחת בפנינו.
חיים אורון
גם אני בהתלבטות אמיתית. קודם כל, הצבעתי בעד וסיעתנו הגדולה תצביע בעד. בהסתייגות מהותית אני מבקש למחוק את הזמניות. אני מבקש למחוק את המצב של מסלול יורד של האגרה, מהטעם שכבר הזכרתי בישיבה הקודמת.
היו”ר אופיר אקוניס
אני מודה שאתה מפתיע אותי.
חיים אורון
למה?
היו”ר אופיר אקוניס
אתה מבקש לבטל את מתווה ההחלטה.
חיים אורון
ברור. הדברים שנראים לי מגונים זה "killing me softly". אמרתי את זה בישיבה הקודמת ואני אומר את זה גם היום. להרוג ברכות, בעיניי זה גם לא אמיץ, גם לא רציני וגם מבחינת התוצאה, כשמדובר ברשות השידור, יש בה את כל המגרעות ואין כל יתרון.

מה אנחנו בסך הכול רוצים? אנחנו רוצים עוגן ציבורי רציני בשידור, גם לצורך חדשות וגם לצורך היצירה העצמית. כל השאר זה כבר העטיפות. אני לא מאמין שאפשר לקיים מפת שידורים לאומית מבלי שהעוגן הזה קיים. אולי זה לא העוגן היחידי, לא עוגן בלעדי ואולי אפילו לא ראשי, כמו שפעם רציתי, אבל עדיין הוא עוגן שגם משליך על אחרים. זאת ההצדקה היחידה לגבות אגרה.

הוגשו לך נתונים ואני מכיר אותם בעל-פה. עד היום לא הוצע מודל אחר בעולם, חוץ מאשר אצל קדאפי וחוסיין, שזאת מחלקה ממשלתית שמקבלת כסף. את זה אנחנו לא רוצים. לכן המודל הזה, שאנחנו מעתיקים אותו מהמדינות המתוקנות, הוא כנראה המודל הנכון של אגרה. האגרה היא על הקופסה. האגרה היא לא אם אתה מסתכל בערוץ הראשון אלא כי זה הדרך לגבות את הכסף על הרדיו באוטו,למרות שהיום אתה יכול לנסוע עם אייפון ולא לפתוח את הרדיו. קיבלנו את זה כי זה כמס יעודי למטרה הזאת, אגב, אחד המיסים היחידים.

הטעם הולך ונעלם כי התכלית הולכת ונעלמת ואז חוזרים לויכוח. אתה תשכנע אותי שהממשלה מאוד רוצה שהשידור יתקיים אבל תראה מה קורה פה כל שבוע. עכשיו תהיה שחיקה לקראת סוף שנה. מספר המאזינים יירד, יפגעו ברדיו, שזה בכל זאת הגרעין שהרשות שומרת על היתרון שלה, למרות גלי צה"ל. בסופו של דבר, בסך כל התחנות, היא שומרת על היתרון שלה ואנחנו עושים את זה.

הדבר המרכזי הוא, שגם אתמול בדיון השר לא אמר לכנסת שהוא מתכוון ביום ראשון לבוא לממשלה ולהציע מועמד ליושב ראש ושהוא מתכוון בתוך שבוע לבוא לממשלה ולהציע הרכב לוועד המנהל שהוא מתכוון לסיים את החקיקה בחוק במתכונתו הקיימת.

אני רוצה שהאוצר יסיים את המשא ומתן על הרפורמה עד סוף 2009, תן לי קצת להשתגע. זה מונח על השולחן. שלושת המהלכים האלה מונחים על השולחן. אתמול עברה האגרה בכנסת ברוב נגד אחד. בעבר היו אגרות שעברו אל חודו של קול. כרגע קצת נרדמו כי רוב המתנגדים נמצאים בקואליציה, אז היום הם מצביעים בעד.
היו”ר אופיר אקוניס
מה היו יחסי הכוחות אתמול?
חיים אורון
רק אחד הצביע נגד ו-32 היו בעד. זה היה אחרי השיא של פסטיבל קדימה והליכוד. זה לא היה עם 100 איש, זה היה רק עם 40 איש.

חבר הכנסת אקוניס, יש לך תפקיד מאוד מרכזי. אנחנו פעם השתמשנו בכלי הזה בוועדת הכספים. ועדת הכספים כבר לא שם והוא נמצא אצלך, דהיינו, להביא אותם ולהכריח אותם לסיים את שלושת המהלכים הללו, אם באמת אתה חושב שהתנאי להבראת העניין הם שלושת המהלכים האלה כי אין לנו כלים אחרים.

אם לא ניתן להם את האגרה, 60 או 80 מיליון שקל, הוא מת. אני לא נגד להרוג אותו אבל זה הכלי שלך. אני לא משתחרר מההרגשה, למרות כל האמירות, שאולי יש כאלה בממשלה שאומרים: לא נורא, ניסינו, רצינו, האוצר ניסה, אלו ניסו. פה צריך מישהו שייקח את זה באחריות ממשית.

משה גביש, יחד עם שקלאר ניסו להולך את זה. היתה הרגשה שהנה מגיעים וזה לא קרה. החוק בכלל קבור, עכשיו עוסקים בחוקים אחרים. לא עוסקים בחוק רשות השידור כי יש מחלוקת בממשלה על תוכנו של חוק רשות השידור. גם פה, אני חוזר ל-softly. אני משרת מטרות שאולי אני בעצם נגדן. אם יתקבל חוק רשות שידור שראש הממשלה והשר הממונה קובעים את הממונה אז אני רוצה שיסגרו את הרשות, לא צריך את כל הסיפור הזה. אני לא צריך להיאבק כדי לעשות להם עוד חינמון אחד כי כבר יש חינמון אחד ולא צריך שניים.

בסדר, אז אני זורק אפונים על הקיר. בסוף אני אצביע בעד ובזה ייגמר העניין. אני חושב שהעסק בסכנה קיומית במונחים של שבועות, במונחים קצרי מועד.
היו”ר אופיר אקוניס
במשוואה הזאת יש רק נעלם אחד. אני לא יודע וגם אתה לא יודע, וכדאי שנדע, מה קורה בזמן הזה ברשות השידור על מה מוציאים כספים? אם מוציאים כספים, מי מרוויח מהם? האם הציבור מרוויח? אני שואל, אני רוצה לדעת, על מה מוציאים כסף ברשות השידור? האם חלק מהעובדים הבכירים או הזוטרים מקבלים עכשיו מכוניות חדשות ונוצצות? האם על זה יוצא הכסף? אני לא רוצה להגיד את התשובה כי אני לא יודע? האם הוא יוצא על משכורות עתק של בכירים חדשים שהיו בחופשה כזאת או אחרת וחוזרים?

אני לא מוכן להיות בחד צדדיות. אני כן נמצא ב"יתנו - יקבלו". אתמול העברנו במהירות את החוק שמתיר לשר אדלשטיין, השר הממונה, להקטין את המכסה של הפקות המקור. אני חושב שזאת עזרה דרמטית לרשות השידור וגם לעובדים של רשות השידור.
חיים אורון
על זה הצבענו נגד.
היו”ר אופיר אקוניס
אני הצבעתי בעד. בהצבעה הזאת הייתי וגם הצגתי את הצעת החוק הזאת. אני רוצה, בהזדמנות זאת, למנהלת הוועדה וליועצת המשפטית שסייעו לי בהצגת החוק הזה והצבעתי בעד. אנחנו עוזרים כל הזמן לרשות השידור אבל למי אנחנו עוזרים? אנחנו לא באנו לעזור להנהלה הבכירה. באנו לעזור לצופים, למאזינים וגם לעובדים. אמרתי כאן שהעובדים לא יכולים להיות בני ערובה, במובן הזה שכשאין כסף מוטל גרזן על משכורתם.

שמעתי שאתמול בוועד המנהל ביקרו את יו"ר ועדת הכלכלה, שיש לו רק סמכויות לדבר ואין לו שום יכולת לבצע. אתם תיראו פה שיש יכולת לבצע. תודה.

עכשיו נבצע דברים מאוד מעניינים.
מוטי שקלאר
אפשר להשיב?
היו”ר אופיר אקוניס
שמעתי שאתמול פקידי ציבור ביקרו נבחרי ציבור בישיבה של הוועד המנהל. אני מבקשת, אם יש לכם ביקורת, להביע אותה בפני ולא מאחורי גבי.
חיים אורון
מה קרה?
היו”ר אופיר אקוניס
שום דבר.
חיים אורון
- - אני מקווה שאתה לא הולך לנהל את רשות השידור מפה.
היו”ר אופיר אקוניס
לא, ממש לא, חלילה. ממש אין לי כוונה. אמרתי גם בישיבה הקודמת שאין לי כוונות כאלה. אני רוצה שהציבור יקבל שידור טוב יותר ברדיו ובטלוויזיה ושהעובדים יקבלו את משכורתם בזמן. שלא נשמע בעיתונות – בעניין הזה אני בטוח שאתה מצטרף אלי, לקרוא בעיתונות שהמשכורות תעוכבנה ויש בעיות בתזרים המזומנים של רשות השידור ושהעובדים יהיו ראשונים להיפגע. לא מקובל.


אגב, אדוני המנכ"ל, קיבלתי בקשה לדיון מהיר מחבר הכנסת אילטוב בנושא רדיו רק"ע ואני מתכוון להעלות את זה במהירות על סדר היום. אני חושב שרדיו רק"ע הוא רדיו ציבורי חשוב. הוא קלט עלייה עצומה משנת 1991 ועד היום והוא צריך להמשיך במתכונתו. אגב, הוא משדר גם באמהרית ובשפות אחרות. הוא צריך להמשיך במתכונתו ולא המקוצצת.

עכשיו אני אבקש מנילי בן גיגי לומר מה עמדתך בעניין הזה. אחריה מיטל בשאר מהמועצה הישראלית לצרכנות ואחר-כך המנכ"ל ונציגי העובדים.
נילי בן גיגי
שתי נקודות עקרוניות שאנחנו מבקשים להעלות בהקשר הזה. כמו שהזכיר יושב-הראש, המגע הראשוני של הציבור עם רשות השידור זה לתת כסף וזה לא מגע חיובי. אגרת הטלוויזיה כיום היא אינה שוויונית במובן הסוציאלי שלה, במובן שהיא לא מבחינה בין עני ועשיר. בנוסף לזה, יש גבייה לא מלאה של מגזרים מסוימים. להיות פחות "פוליטיקלי קורקט", בציבור הערבי, איך לומר, זה לא אופטימאלי.

מאידך, עלות מחלקת הגביה היא בערך 30 מיליון שקל לשנה. אנחנו מבקשים להציע פיתרון שונה שלדעתנו ישרת את כל הצדדים, גם את רשות השידור, גם את הציבור הרוחב, את כולם. אנחנו מציעים לגבות את האגרה דרך אגרת הרכב. כלומר, בעל חידוש הרישיון. אני אסביר את ההיגיון שמאחורי העניין.
גדי בן יצחק
מה העלות של זה?
נילי בן גיגי
תן לי קודם להסביר. לגבי אגרת הרכב. זה בוודאי ייתר על עלויות מחלקת הגבייה. זה ייתר את העלויות של הפרסומות של מחלקת הגביה. זה יהיה הרבה יותר סוציאלי מהבחינה הזאת שמי שיש לו שני רכבים ישלם יותר ממי שיש לו רכב אחד. אם היום עלות אגרת הרדיו היא 115 שקלים - - -
היו”ר אופיר אקוניס
זאת הצעת חוק אחרת.
נילי בן גיגי
אנחנו מבקשים להציע מבנה שלדעתנו יהיה אופטימאלי יותר ויפתור את הבעיה הזאת. הדיון הזה היה כבר בשנה שעברה.
היו”ר אופיר אקוניס
אני רוצה דבר מאוד ספציפי. אני מוכן לשמוע את ההצעה. מה עמדתך לגבי ההצעה הזאת שעל השולחן, הקפאת מתווה ההפחתה?
אתי בנדלר
חבר הכנסת אורון, יש לך הסתייגות שאתה רוצה להפסיק את מתווה ההפחתה.
חיים אורון
מי שרוצה להרוג, שיביא חוק להרוג את רשות השידור.

אחר כך יש לי שתי הסתייגויות לדיבור.
נילי בן גיגי
לבקשתך אני אקצר את דבריי. מזמן כבר לא קולטים את רשות השידור רק בטלוויזיה. יש היום אינטרנט וצריך לעדכן את זה להתאים את זה. גם אם מעלים את זה בצורה מדורגת של 50 שקל כפול 2 מיליון כלי רכב שיש במדינה, אז מובן היתרון שיש בזה.


ביחס לדבריך. כמו שציינת, אנחנו כל הזמן שומעים על הגירעון. אנחנו מבקשים לדעת למה לא מניחים את ספר התקציב של הרשות?
היו”ר אופיר אקוניס
זה בדיוק מה שאמרתי. אנחנו יודעים מה אנחנו נותנים אבל אנחנו לא יודעים מה אנחנו מקבלים.
נילי בן גיגי
בדיוק.
היו”ר אופיר אקוניס
אז אתמול נתנו את החוק שמאפשר להקטין - - -
מוטי שקלאר
אם הדוברים שלא יודעים מה מקבלים יתחילו לראות ערוץ 1, הם ידעו מה הם מקבלים.
נילי בן גיגי
אני דווקא צופה בערוץ 1.
היו”ר אופיר אקוניס
לא דיברנו על זה. אגב, גם אני צופה בערוץ 1. אני גם מאזין ל"קול ישראל" ואני גם צופה בערוץ 1.


דיברנו על דברים אחרים.
נילי בן גיגי
גם אני צופה ומאזינה. אנחנו רוצים לדעת האם הגירעון הוא גירעון אמיתי או כתוצאה מניהול לא אחראי?
היו”ר אופיר אקוניס
השידור הוא טוב ואני אחזור על זה אלף פעם. השידור הוא טוב.
מוטי שקלאר
אז יש תמורה לאגרה.
היו”ר אופיר אקוניס
בסדר, אבל דיברנו על דברים אחרים.
נילי בן גיגי
אנחנו רוצים לדעת על מה הגירעון. כל הזמן אנחנו ניזונים מפי רשות השידור על אותו גירעון. אנחנו מבקשים לדעת על מה הגירעון, האם הוא אמיתי או שהוא תוצאה מניהול לא אחראי, מחוזים של כוכבים? אין כאן שקיפות. על אחת כמה וכמה בתקופה כזאת שאין ועד מנהל, אין מליאה. אם מבקשים כסף, אנחנו רוצים לדעת למה זה הולך.
היו”ר אופיר אקוניס
את צודקת, את מצטרפת לדעתי, זה נכון.
מיטל בשרי
על התהליכים של הבראתה של הרשות אנחנו שומעים מזה זמן רב. לצערנו בשנים האחרונים הן התכנים והן היקפי הצפייה הם בירידה. רוב הציבור בישראל מעוניין בשידור הציבורי אבל הוא מעוניין בשידור ציבורי איכותי.

אנחנו שוב פעם באים לדון פה על הקפאת הפחתת האגרה ולצערנו הרב הציבור משלם מידי פעם ולא מקבל משהו בתמורה. לגבי ההקפאה, אם הכספים ילכו רק להבראתה של הרשות, אסור להקפיא את האגרה. אם הכספים ילכו לשידור הציבורי להפקות המקור, אזי שיאפשרו להם להקפיא את האגרה.
היו”ר אופיר אקוניס
אני מבקש הערות לעניין החוק.
גדי בן יצחק
לעניין החוק, בוודאי שנשמח שתקפיאו את זה וגם שתתקבל ההסתייגות של חבר הכנסת אורון. לא יעלה על הדעת שיהיה מצב שהאגרה תרד עד שהיא תהיה אפס. מישהו צריך להחליט באמת כמה מגיע לציבור לשלם.

המנכ"ל אמר נכון שאם המבקרים את רשות השידור היו גם מאזינים וגם צופים, אולי היתה ירידה בביקורת. בקנה מידה בינלאומי זה מצחיק כמה אנחנו כאזרחים משלמים על העניין הזה.

הערה קטנה. זה אמנם לא לסדר היום, אבל דיברו כאן על הרפורמה. כעובד בקול ישראל אני לא חושב שזה יהיה טוב לשידור הציבורי ולמאזינים אם הנהלת רשות השידור תפגע בשידורי הרדיו תוך כדי הדיבורים על הרפורמה. נאמר בפירוש, כשחתמנו על הסכם פרישה באפריל, שאין צעדים חד צדדיים. משום מה, ברשות השידור, כל יום, מי שקורא לעצמו הוועד המנהל, מחליט לקצץ משהו. אתמול הוחלט לקצץ בשידורי "קול ישראל". אם יש משהו שנותן ביצים, ולא אמרתי ביצי זהב, גם את זה נהרוג ונשלח את זה לחור השחור של התקציב, שאף אחד לא ראה אותו וגם לא העובדים? ביקשנו אותו כמה וכמה פעמים ולא קיבלנו. אנחנו מנהלים משא ומתן לרפורמה בלי נתונים אמיתיים? גם את זה אנחנו מבקשים ואומרים לנו שאין להם.

היושב ראש אמר שהוא יעביר את זה למי שממונה על רשות השידור, שמישהו ינהל משא ומתן לרפורמה אמיתית.
ברוך אסקרוב
אני יושב ראש ועד העובדים העיתונאיים ב"קול ישראל" תל-אביב. אני מצטרף לגדי ולחברים אחרים. לדיון שמתקיים פה עכשיו, 5% לשנה אחת, יש משמעות אסטרטגית, יתכן לקיום רשות השידור, כפי שחבר הכנסת אורון אמר. מדוע? מפני שהצעדים שמופעלים עכשיו יש להם איום אמיתי על היכולת להשלים את הדיונים על הרפורמה.

אם כבוד היושב ראש היה אפילו מנחה או מחייב בדרכים שהוא יכול לחייב שההקלה שהקפאת ההורדה תופנה לטובת אי הפעלת צעדים של קיצוץ כי הם מופעלים תחילה על המאזינים. אתה עשית היררכיה שאנחנו שלמים איתה. המאזינים תחילה, השירות שהם מקבלים, העובדים אחר-כך ובסוף ההנהלה. הצעדים שמוצעים פוגעים קודם כל במאזינים. אלה קיצוצי פעולות.
היו”ר אופיר אקוניס
אמרתי, המאזינים והצופים ביחד.
ברוך אסקרוב
אשר על כן, עם ההקלה הזאת, שנדמה לי שהיא שקולה למעל 30 מיליון שקלים, תתורגם תחילה לדחיית כל פעילה – אנחנו היינו אומרים לביטול כל פעולת קיצוץ, אבל בוודאי לתחילה, כאשר גם אתה כבודו מנחה שהדיונים האלה יואצו, יש סיכוי שיהיה פה מפגש הרמוני של שני הצירים הללו. זאת הצעתי ואני מודה מאוד.
צביקה גרזון
בעניין הקיצוצים. אני חושב שההנהלה כאן עושה טעות אסטרטגית. רוב הפגיעה היא ברדיו, מעט מאוד בטלוויזיה.
גדי בן יצחק
כל הפגיעה היא ברדיו, אין כרגע פגיעה בטלוויזיה.
צביקה גרזון
אנחנו לא יודעים אם לטלוויזיה יש סיכוי או אין לה סיכוי. אני מקווה שיש לה סיכוי לשרוד באיזו צורה. ברדיו יש תרנגולת שנותנת ביצים והולכים להרוג את התרנגולת הזאת.

יש עוד בעיה. בכל פעולות הקיצוץ הולכים לפגוע בעיקר בעובדים המאוגדים. שמו בצד את העובדים בעלי החוזים, שהמשכורות שלהם מאוד גבוהות בהם או שלא תהיה פגיעה בכלל או שהפגיעה תהיה מינימאלית.
גדי בן יצחק
להם יש חוזה אז לא פוגעים. הסכם קיבוצי זה לא חוזה.
צביקה גרזון
בדיוק.


נקודה נוספת. בימים אלה מונחים על השולחן חידושם של הרבה חוזים של בכירים. אני מבקש לעצור את הדיון הזה בחוזים של הבכירים, להוריד את השכר של העובדים שמחדשים להם את החוזים של הבכירים ולהגביל את הזמן שלהם לזמן מאוד קצוב, אולי שנה ולא 5 שנים או 4 שנים כמו שעשו עד היום. הדגש צריך להיות על קיצוץ החוזים של הבכירים האלה. זה לא יתכן שבמקום אחד הולכים לפגוע בעשרות אחוזים בשכר המינימאלי של העובדים ומצד שני יאשרו חוזים של בכירים לעוד תקופה.
היו”ר אופיר אקוניס
מאה אחוז.
רן אפרתי
אני רוצה להוסיף שהיקף הפגיעה בעובדים יהיה בדיוק שווה ערך להיקף הפגיעה בהנהלת רשות השידור. אין שום הבדל בין העובדים לבין ההנהלה. אם מקצצים איקס אצל העובדים, שיקצצו גם איקס גם אצל הבכירים, על אותו משקל.
היו”ר אופיר אקוניס
כך אמרתי בהתחלה. אמרתי שהמשכורות צריכות להיות משולמות במלואן ב-1 לחודש.
רן אפרתי
גם אתמול, כשהוחלט שמקצצים רק ברדיו, שזה יהיה בדיוק בהקבלה גם בצד השני.
היו”ר אופיר אקוניס
מנכ"ל רשות השידור, בבקשה.
מוטי שקלאר
אני לא חושב שהדברים שנאמרו פה על ידי הוועד הם רלוונטיים לדיון הנוכחי. אני טוען שהדברים שאתם אומרים הם לא מדויקים. מותר לכם לומר הכול אבל זה לא המקום לייצר את מה שהרבה רוצים, לעשות אבחנה והפרד ומשול בין הרדיו לטלוויזיה כי אז גם הרדיו ייפול, שלא תהיה לכם שום אשליה. כל הכיוון שאתם מנסים להוביל בוועדות למיניהם, תסגירו את הטלוויזיה ותשאירו את הרדיו, תביא גם לסגירת הרדיו.
גדי בן יצחק
זה לא מה שנאמר. נאמר שלא תיגע באף עובד עד שאתה לא גומר את המשא ומתן לרפורמה.
רן אפרתי
דרך אגב, את ה"הפרד ומשול" עשו אתמול בוועד המנהל, פגעו ברדיו ולא בטלוויזיה.
מוטי שקלאר
אני כבר אומר לך שזה לא מדויק, זה רחוק מלהיות מדויק.
רן אפרתי
בוא נשמע מה ההחלטות לגבי הרדיו ומה ההחלטות לגבי הטלוויזיה.
מוטי שקלאר
אם היושב ראש חושב שהדיונים הללו של הוועדה המנהל צריכים לבוא לפה, אני מוכן להיכנס לרזולוציה, מה שאתה רוצה.
היו”ר אופיר אקוניס
אני שמח ששאלת מה היושב ראש חושב כי אני אגיד לך. אמרתי את זה קודם לחבר הכנסת אורון וגם האגודה לזכות הציבור לדעת הסכימה עם דעתי. אמרתי שבוועדה הזאת אנחנו נותנים הרבה מאוד גלגלי הצלה לרשות השידור. אתמול נתנו בשנייה ושלישית את הסמכות לשר להפחית במחויבויות לענייני סוגה עלית וכדומה.

היום, לצורך העניין, אמרתי שאני שוקל, לראות מה אנחנו עושים עם החוק הזה. זה גם גלגל הצלה לרשות השידור. מה אנחנו לא מקבלים פה? אנחנו לא מקבלים את הצד השני. הגברת בן גיגי וגם הגברת בשרי השתמשו במושג תקציב רשות השידור. אם אני מאשר את ההקפאה הזאת, דבר שנותן לרשות השידור יותר כסף, אני לא יודע מה אנחנו מקבלים? לאן הולך הכסף? אנחנו השתמשנו בחוזי בכירים, ברכבים לבכירים, בהוצאות אחרות, בכל מיני מכרזים. אנחנו לא יודעים מה התמורה.

אני לא מתכוון לשידור. אני אומר לך המנכ"ל, שיש שידור ציבורי טוב. בניגוד לכל הברנז'ה התל-אביבית שתמיד חובטת ב"גברת מרוממה", אני מתנגד לתפישה של התעשייה התל-אביבית שאומרת שרשות השידור עושה טלוויזיה לא טובה. גם בתעשייה המסחרית יש טלוויזיה רעה. לפעמים יש תכניות רעות מאוד, שמדרדרות את השיח הציבורי. בכל תחנת טלוויזיה יש שידור יותר טוב ופחות טוב. אבל מה אנחנו מקבלים? את זה אנחנו לא יודעים.
מוטי שקלאר
אני אענה אחד לאחד ואשמח אם יינתן לי לדבר באופן שוטף.

אני רוצה להרגיע את אנשי הרדיו שנמצאים פה. הקיצוצים וצעדי החירום שאנחנו מתחילים לנקוט מינואר יהיו שווים גם לטלוויזיה וגם לרדיו.
גדי בן יצחק
זה לא מרגיע אותנו. אמרנו שאין קיצוצים.
מוטי שקלאר
אצלנו למדנו שיש כללים שמקשיבים אחד לשני, ודאי פה.
גדי בן יצחק
חשבתי שהקשבת לכל הוועדה, שכינסת אותם לפני שבוע וחצי. נאמר לך שקיצוצים פירושם פגיעה אנושה ברפורמה. הסכמנו שאין צעדים חד צדדיים. מרשימת הקיצוצים שאתה מתכנן אנחנו רואים ניסיון לרפורמה חד צדדית.
מוטי שקלאר
תרשה לי לא לענות כרגע לנושא הזה.

אני רוצה להסיר את הרעשים למיניהם. אין בתקופה האחרונה שום חלוקת רכבים, ודאי לא נוצצים. עבדך הנאמן נוסע ונתקע כל שבוע עם אוטו שעשה מעל 350,000 קילומטר, שבקושי עובר את ה-100. 3 פעמים בחודשים האחרונים נתקעתי בדרכים, כולל ב-1:00 בלילה ותאמין לי שזה לא נעים. אף אחד לא לוקח רכבים נוצצים כאלה ואחרים. כמובן שיש תפקידים שמצריכים רכב. נכון שיש שכבה מאוד דקה של קבוצת אנשים שמרוויחה קצת יותר מהממוצע - - -
לאה ורון
סליחה, אז למי הוחלפו הרכבים? אני מבינה שרכב למנכ"ל הוחלף.
מוטי שקלאר
אני לא יודע.
היו”ר אופיר אקוניס
אנחנו רוצים לדעת. אנחנו רוצים לדעת על מה ההוצאה. האם ההוצאה היא לשיפוץ האולפן, לתפאורה יותר נוצצת או לדברים האלה, למשכורות?
מוטי שקלאר
זה מקום רווי יצרים ואינטרסים. מקום שמנסים להגיד דברים שגם אפילו בדמיון הפרוע ביותר שלי עדיין לא חלמתי עליו ואני כבר רואה את זה למחרת כאילו אמרתי. זה מקום שמלא אימיילים אחד נגד השני על דברים שהיו ושלא היו. זה מקום בעייתי שנמצא במצוקה מאוד גדולה. אני מזדהה עם העובדים שנמצאים באי-ודאות. האדם לא יודע מה עתידו. בגלל המצב יש מנהלים זמניים וזה יוצר בעיה וכן הלאה. אבל, אין שום השתוללות בנושא של שכר ורכבים וכן הלאה. אני אומר זאת באחריות מלאה ואם היושב ראש רוצה פירוט, אני מוכן להביא את הפירוט.
היו”ר אופיר אקוניס
לא אני רוצה פירוט, הוועדה רוצה פירוט.
מוטי שקלאר
הכול שקוף אצלי.
נילי בן גיגי
שום דבר לא שקוף.
היו”ר אופיר אקוניס
המנכ"ל הציע פירוט. אני קיבלתי את הצעתו. אנחנו נקיים דיון ונקרא סעיף סעיף. כמה הלך לתכנים בשידורי רדיו וטלוויזיה, מה הצופה רואה על המסך ומה הלך לאדמיניסטרציה?
מוטי שקלאר
לפני חודשיים אנחנו הצגנו מצגת בוועדת הכלכלה. אני לא יודע אם הגברת שיושבת כאן – הרי תפקידכם רק לקטר, בחיים לא פירגנתם. לבוא ולומר מה לא בסדר זה מקצוע, אני יודע את זה. אני כבר רווי מכתבים מהגוף הזה. הצגנו פה למי שרצה, ברזולוציה הכי גבוהה, את רכיבי התקציב של רשות השידור. ישב פה ערן אורן, סמנכ"ל הכספים, שעושה עבודתו נאמנה, והציג פה את כל הסעיפים. אני מזכיר לכם את העניין הזה. אפשר להביא את המצגת הזאת פעם נוספת.

כדאי לזכור את הנתון החשוב ביותר. בגלל מבנה רשות השידור ולשם כך יש רפורמה, 85% מתקציב רשות השידור הוא תקציב קשיח שאי-אפשר לזוז ממנו. מ-50 מיליון שקל לבזק ועוד עשרות מיליוני שקלים לזכויות למיניהן, לאין סוף גופים שדורשים זכויות. כסף חזרה לאוצר דרך אגרת התדרים של 22 מיליון שקל, מחבילת הדי.טי.טי. זה יהיה 12 מיליון שקל, הסכמי הסתדרות אוצר שמביאים אותנו לעוד איזה 30 מיליון שקל, לשלם תוספת שכר. כל הסכם שהוא כזה שנעשה בין הסתדרות עובדים זה מקופת רשות השידור. הגיע הזמן פעם אחת ולתמיד להבין שתקציב רשות השידור בחלוקה של 60%:40% רדיו טלוויזיה, אין לך הרבה מרווח וזה כל רעיון הרפורמה.

גם אם תהיה רפורמה ותורידו עכשיו את האגרה ב-5%, אז לא יהיה לי כסף ליישם את מהות הרפורמה.
היו”ר אופיר אקוניס
אבל אין רפורמה.
צביקה גרזון
אין ולא תהיה. אנחנו מיום ליום מתרחקים מהרפורמה.
היו”ר אופיר אקוניס
כל הרעיון הוא ש"הא בהא תליא", אין רפורמה. מר בן יצחק, לא דיברתי על ישיבות על הרפורמה, דיברתי על הרפורמה. שים לב, מילותיי מכובסות בקפידה. אתה מכיר אותי כמה שנים, אני לא מדבר בצורה פרוזאית.
גדי בן יצחק
אני דיברתי מהלב, אני מאוד רוצה רפורמה. משום מה לא מגיעים לרפורמה.
היו”ר אופיר אקוניס
בוא אני אתקן אותך, יש ישיבות על הרפורמה ואין רפורמה.
צביקה גרזון
ולא תהיה.
היו”ר אופיר אקוניס
את זה לא אמרתי.
צביקה גרזון
אני אומר לך שלא תהיה בגלל העמדות הקשוחות שההנהלה מציגה והאוצר מציג. לפני שבוע מוטי אמר שאנחנו קרובים מאוד, קושרים מייד את השרוכים האחרונים לרפורמה. הלכנו לאוצר ומסתבר שלא מתקדמים, יש נסיגה רבתי אחורה. כשהתחילו לנסח את הטיוטה של ההסכם, ראינו כמה שאנחנו רחוקים.
מוטי שקלאר
אני מאוד אשמח אם היושב ראש יתחשב בחולשה שלי. מבנה המוח שלי מוגבל וברגע שאני לא מדבר ברצף אני שוכח מה אני רוצה לומר. אם יפריעו לי כל שנייה - - -
היו”ר אופיר אקוניס
בסדר גמור. רגע, אני רוצה לשמוע גם את מנהל אגף הגבייה.
מוטי שקלאר
אני רוצה לסיים. אני מציע - - -
היו”ר אופיר אקוניס
בעוד זה מדבר וזה בא, אני מקבל כאן בקשה לגבי ערוץ נוסף אחר, שגם לו יש בעיות.
גדי בן יצחק
2012, ערוץ 10, בשבילם יש כסף.
היו”ר אופיר אקוניס
מי אמר? ראית משהו?
גדי בן יצחק
כתוב בעיתון. אני חי מהעיתון כמו ברשות השידור.
היו”ר אופיר אקוניס
אני מציע לך, כעיתונאי, לא לחיות מהעיתונים.
מוטי שקלאר
לסיכום הפרק הזה. אחד, אין שום השתוללות ואני מוכן להביא את הפירוט. אלא אם כן יש מי שחושב שאנחנו לא צריכים "טלנטים" ברשות השידור ואנחנו נשדר בלי תחרות. אנחנו נמצאים במציאות של תחרות בנוסף להיותנו שירות ציבורי.

שניים. לגבי התקציב אני מציע לרענן את הזיכרון של כולם. נביא את המצגת עם התקציב ותראו בדיוק לאן הכסף הולך. הכול שקוף. הוא היה, הוצג ויוצג שוב.

לגבי מהות השידור הציבורי. למען הגברת שאמרה שאין לה מה לראות בערוץ 1, לכן היא לא פותחת אותו אף פעם, אני אזכיר מה אמור להיות השבוע. ביום ראשון, אחת התכניות הטובות שנקראת "מוצב הדמוקרטיה", שהעמיד את האתוס הישראלי מול האתוס הפלסטיני.
היו”ר אופיר אקוניס
אני ראיתי את זה.
מוטי שקלאר
אלן דרשווביץ ליווה את השידור. זאת אחת התכניות הטובות ביותר שמדברת על צדקת הדרך. זה ערוץ היחידי שמשדר שידור כזה. בשבוע שעבר הערוץ היחיד ששידר בשידור ישיר את טקס הצל"שים היה ערוץ 1 ורשת ב'. אפילו גל"צ לא שידרו את זה.
היו”ר אופיר אקוניס
הוא רוצה להגיב על דבריה של מיטל בשרי.
מיטל בשרי
אנחנו בעד. אמרנו שאנחנו רוצים שהכספים יופנו לטובת התכנים.
מוטי שקלאר
ביום שישי אני מציע לכם לצפות בתכנית הדרן ללובה אליאב. אני לא מדבר על הפקות בדרך כמו "גיא אוני".
היו”ר אופיר אקוניס
זה צילום של הספר?
מוטי שקלאר
כן. אני לא מדבר על כך שזה שהערוץ היחיד שבכלל התייחס לסופרת נעמי פרנקל.
היו”ר אופיר אקוניס
בעניין הזה אני לא באתי בטענה. עשרות תכניות ברדיו ובטלוויזיה שבאמת נותנות מענה ובעצם מקיימות את ההגדרה של שידור ציבורי. על זה אין ויכוח.
מוטי שקלאר
אני לא מדבר על סדרת הדרמה הקצרה שמשודרת ביום חמישי בשם "אחים" שמדברת על הקונפליקט בין חרדי לבין קיבוצניק. וכן הלאה וכן הלאה.

רבותיי, אז יש תמורה לאגרה?

לגבי מהות האגרה. לא שמעתי מעולם מישהו מערער על התקציב שמדינת ישראל נותנת לאוניברסיטה העברית וכוללת בתוכו סבסוד משמעותי של החוק לתלמוד, החוג לספרות, החוג למחשבת ישראל וכן הלאה, משום שאין מספיק תלמידים שם. יש הבנה שזה חלק מהותי לליבת הקיום שלנו. לכן, לא יכול להיות שבאוניברסיטה ציבורית לא יהיה חוק לתלמוד, חוג לתנ"ך וכן הלאה, גם אם יש שם 5 תלמידים. זה מהות התשלום לשידור הציבורי. התייעלות או לא התייעלות, זה מה שאנחנו מנסים לעשות דרך הרפורמה.

נקודה אחרונה. עם כל כבוד לוועדים, הדבר האחרון שאני רוצה לעשות זה לקצץ שכר כי אנחנו מקצצים גם להנהלה. הודעתי ואתם שמעתי את זה. אנחנו כולנו נקצץ עד 10% בהלימה למה שקוצץ לעובדים.
צביקה גרזון
כמה?
היו”ר אופיר אקוניס
לא נדבר על זה עכשיו.
מוטי שקלאר
אל תהפכו את זה עכשיו לויכוח כאן. צביקה, איתך אני בכלל לא מדבר.
היו”ר אופיר אקוניס
אני מבקש מאבי כ"ץ, מנהל אגף הגבייה - - -
מוטי שקלאר
נקודה חשובה לגבי הקיצוצים.

צביקה, תתווכח איתי בכל מקום שאתה רוצה, זה לא המקום.

לגבי הקיצוצים. זה לא עניין שאני מטיל גזירות. ההנחיה שלי היתה, בגלל הקיצוצים ובגלל שאין רפורמה והאוצר לא מוכן להשלים את הגירעון של 100 מיליון שקל ולתת שקל לגירעון שאמור להיות ב-2010, כשהשנה אנחנו מסיימים בגירעון של 50 מיליון שקל. ברגע שאין לך כסף, אתה חייב להוריד תכניות. אני לא סוגר ערוצים כפי שדיברנו אז אני חייב באיזה מקום לקצץ. ביקשתי מאגף התקציבים, הממונה על השכר, תנו הלוואה, תנו תקציב מסוים עד הרפורמה. האוצר מסרב לתת שקל בשלב זה.
היו”ר אופיר אקוניס
אני אגיד לך מה האוצר עושה. האוצר עושה דבר שאני לא מקבל את העיקרון שלו. יש בעיה? נטיל את זה על הציבור. לא מקובל. כל דבר במשרד האוצר, כמו נושא המים, חשמל, רשות השידור, איפה המקור התקציבי? בקופה של האזרחים. תפחית את המתווה של הורדת האגרה. הכי קל זה להטיל על הציבור וזה מה שקורה עכשיו. בוועדה הזאת אנחנו מגנים על האינטרס הציבורי, יחד עם חבר הכנסת חיים אורון.

אגב, הוא הפתיע אותי כשאמר לבטל בכלל את מתווה ההפחתה. אנחנו בעד הפחתת מיסים.
מוטי שקלאר
כשאני מקבל מכתב ברור ממשרד האוצר, על שלל אגפיו, עם המנהלים שלהם, שאומרים הם לא מוכנים לתת שקל והם מחייבים אותי לעבוד לפי התקציב הקיים בלבד ושיהיה תקציב מאוזן - אמנם אני לא אלך איתם עד הקצה אבל אני חייב לקצץ.
היו”ר אופיר אקוניס
האם הודעות האגרה יצאו כבר, אדוני מנהל אגף הגביה? האם הטבעת אותן?
אבי כ"ץ
הן עוד לא יצאו. הן אמורות לצאת לאחר האישור שלכם ביום חמישי.
היו”ר אופיר אקוניס
מה ביום חמישי? כבר יצאת מתוך הנחה שאישרתי את ההפחתה?
אבי כ"ץ
לא. הן לא יצאו לפני שהחוק יאושר.
היו”ר אופיר אקוניס
כלומר, הסכומים הם כבר עם הקפאת ההפחתה?
אבי כ"ץ
כן.
היו”ר אופיר אקוניס
למה? ואם לא נאשר את זה?
אבי כ"ץ
אז הן לא יצאו.
היו”ר אופיר אקוניס
אתם יצאתם מנקודת הנחה שאני חותמת גומי. אני תמיד משלם את האגרה ואני אשלם כל סכום כי אני אזרח שומר חוק. אבל אתם יצאתם מנקודת הנחה שאני מאשר. זה מה שקורה כאן אם הבנתי נכון.


רגע, האם האגרה עדיין מחולקת לשני תשלומים? אנחנו יכולים לאשר הקפאה רק לחצי שנה. בחצי שנה הקרובה נראה האם הרפורמה מתקדמת ונחזור לפה ביוני.
אבי כ"ץ
אמרת בוועדה שבכל חוק שאתה מופיע מתלוננים בפניך על גובה האגרה.
היו”ר אופיר אקוניס
על קיום האגרה. אני חוזר על מילותיי. בכל מקום שאני אגיע, שואלים את השאלה הזאת.
גדי בן יצחק
אף אחד לא יודע כמה הוא משלם.
היו”ר אופיר אקוניס
כל אלה ששואלים הם אלה משלמים.
אבי כ"ץ
אתה שומע גם תלונות שמשלמים סכום גבוה לכבלים.
היו”ר אופיר אקוניס
להרבה דברים, נכון. האנשים לא חייבים להתחבר.
אבי כ"ץ
רציתי לומר שהאגרה היא שנתית. אמרת שאולי תאשר לחצי שנה אבל האגרה היא שנתית. אנחנו מבקשים שההקפאה תהיה לשנה שלמה.
היו”ר אופיר אקוניס
אני שואל אותך: האם מבחינה טכנית אני יכול להקפיא לחצי שנה כדי לבחון איך מתקדמת הרפורמה בחצי שנה, פשוט לקשור את הדברים.
אבי כ”ץ
האופנים שהציבור משלם את האגרה זה תשלום מראש עד סוף פברואר או בשני שיעורים בינואר וביולי. אנחנו מאפשרים לשלם ב-4 תשלומים באמצעות הוראת קבע.
היו”ר אופיר אקוניס
ואז משלמים פחות?
אבי כ"ץ
לא, זה דחיית תשלומים לטובת האזרח.

רציתי להביא לידיעת הוועדה ולידיעת הגברת מזכות הציבור לדעת. היא אמרה שהכי טוב היה לעשות היטל כפי שקיים לגבי אגרת הרדיו.
לאה ורון
זה לא בפנינו. מר כ"ץ, חבל על הזמן.
אבי כ”ץ
אני רק אגיד לה שהצעה כזאת נבחנה על ידי חבר הכנסת שטרית וירדה מהפרק מהטעם הזה שהיום כל בית אב מחזיק יותר מרכב אחד. מבחינתנו זה היה הכי נוח.
אתי בנדלר
ההצעה הזאת מעוררת בעיות רבות, זאת אחת מהבעיות.
חנה מצקביץ
יש בעיה להקפיא את זה לחצי שנה.
אבי כ”ץ
לכן אנחנו מבקשים להקפיא את זה לשנה שלמה. לאפשר לנו את העבודה השוטפת, לאפשר לנו להתחיל את השנה ב-1.1, גם מבחינת רשות השידור וגם מבחינת הציבור. אי-אפשר לשגע את הציבור עם כל מיני הודעות ולפעמים גם לא מבינים את ההודעות האלה. אנחנו מבקשים להתחשב בבקשה שלנו, עד שנת 2010, כפי שאושר אתמול במליאה בקריאה ראשונה. אם רוצים התחשבנות לגבי הרפורמה, אפשר לעשות את זה במהלך השנה לגבי שנה הבאה.
חנה מצקביץ
החוק קובע שהאגרה היא שנתית ושהשר צריך לפרסם את סכום האגרה אחת לשנה כך שזה בלתי אפשרי.
לאה ורון
זה אפשרי אם עושים תיקון עקיף לאותו סעיף שאת מקריאה.
עידו אציל
כפי שאמרה עורכת הדין מצקביץ, האגרה היא אגרה שנתית. המועדים לתשלום נקבעים על ידי השר בתקנות בהתאם לסעיף 29.
היו”ר אופיר אקוניס
הבנתי, אני חושב שמיצינו את הדיון הזה. אני מתקשה עם הדבר הזה. קשה לי ללכת נגד האינטרס הציבורי. אני תומך בהחלטתו של השר נתניהו מ-2004. מה אני יכול לעשות? זאת היתה החלטה נבונה. היו אז הרבה החלטות נבונות וזאת אחת מהן. משרד האוצר משנה את עמדתו עכשיו, מבטלים את המתווה של נתניהו כשר האוצר. אין לי טענה לשר הממונה כי אז הוא לא היה בתפקיד הזה. אני רוצה לבחון את זה. אני הולך לקיים ישיבה. אני מבקש שהשר יבוא לישיבה הבאה.
אלברט סחרוביץ
אי אפשר לדחות את זה.
היו”ר אופיר אקוניס
אני אקיים התייעצות נפרדת עם השר.
אלברט סחרוביץ
התקיימה ישיבה עם השר.
היו”ר אופיר אקוניס
לא התקיימה. אני גם לא הצבעתי בעד הדבר הזה. אגב, השר לא היה פה פעם אחת. אני מבקש שהוא יגיע לישיבה הבאה שבה גם יציג המנכ"ל - - -
אלברט סחרוביץ
- - -
היו”ר אופיר אקוניס
אנחנו לא משרד ממשלתי.
לאה ורון
תעבירו את החוק חודש וחצי מראש, תוכל הוועדה להתייחס. זה חוק שעבר אתמול במליאה בקריאה הראשונה.
היו”ר אופיר אקוניס
אין ויכוח, אני החלטתי.
לאה ורון
אי-אפשר לתאם עם השר את הזמנים, עם כל הכבוד לכם.
היו”ר אופיר אקוניס
תיראו, יש פה, למשל, תקדים, שחוק אגרה בעבור רשות השידור (שינוי שיעורי הפחתת האגרה), התקבל בכנסת ב-14.1.2008 על אגרת 2008. כלומר, כפי שמר כ"ץ אמר, חיכו עד שהדבר אושר.
גדי בן יצחק
זה לא יעזור לעובדים שגם כך מקבלים את המשכורת מאוחר וזה לא יעזור לעובדים להרגיש לא מאוימים. כמו שכבודו אמר, לא תמיד שיקולי ההנהלה והצורה שבה מתנהלת רשות השידור היא בסדר.
היו”ר אופיר אקוניס
רבותיי, אנחנו נתאם.
אחיה גינוסר
אני רוצה להתייחס לעניין הזה. הבנתי מהישיבות הקודמות בוועדה הזאת, שיש פה הסכמה רוחבית על חשיבות השידור הציבורי.
היו”ר אופיר אקוניס
אין ויכוח, אנחנו לא עוסקים בזה.
אחיה גינוסר
ההכנסה היחידה של רשות השידור היא האגרה. לא נמצאה דרך אחרת להחזיק את רשות השידור ולכן יש צורך באגרה. האגרה שמשולמת היום זאת האגרה הנמוכה ביותר תבל. אני מבקש אתכם להתייחס לזה. כאשר אתם מדברים על האינטרס הציבורי אתם צריכים להבין שהציבור בישראל משלם הכי מעט אגרת רשות שידור.

לפני כשנה יצא לי להיפגש עם ראש הממשלה, כשהיה יו"ר האופוזיציה ושאלתי אותו לגבי ההפחתה באגרה מכוון שהוא היה שר האוצר שהפחית. כשהגענו להבנה שכבר ירדו למעלה מ-40% מהאגרה, הוא אמר לי באופן מפורש שלדעתו זה הזמן לעצור את זה.
היו”ר אופיר אקוניס
טוב.
ערן הורן
אני סמנכ"ל כספים של הרשות. הרשות מסיימת את שנת 2009 בגירעון של 50 מיליון שקל, שכולו הושת על הספקים שלה.

נכון להיום תשלומי השכר משולמים במלואם. זה נכון שמשכורת דצמבר תידחה ביום או ביומיים.
היו”ר אופיר אקוניס
בלאו הכי זה יוצא ביום שלישי.
ערן הורן
מבלי שנקבל את תקבולי האגרה של 2010, לא נוכל לעמוד בהתחייבויות שלנו.
היו”ר אופיר אקוניס
אני לא יודע למי הם אמרו את זה.

אני בעד השידור הציבורי, אני בעד תשלום האגרה. אני רוצה להבטיח דבר אחד והוא שהרפורמה מבוצעת. אני לא רואה שהדבר הזה מתקדם לשום מקום. קיבלתי את הצעתך להציג לנו את התקציב, על מה מוציאים. אני בטוח שכל חברי הוועדה יגיעו לדיון הזה, זה יהיה דיון מרתק. נקיים אותו בשבוע הבא. בינתיים מר כ"ץ לא יוציא את הוראת התשלום של אגרת רשות הדיבור.
אלברט סחרוביץ
זה לא הסיכום.
היו”ר אופיר אקוניס
אלברט, אני מודה לך על הערותיך החשובות.
עידו אציל
ההליך החקיקתי עוכב בעקבות משא ומתן שהתנהל בין משרד האוצר, הממונה.
היו”ר אופיר אקוניס
אמרתי ששר האוצר שינה את עמדתו.
עידו אציל
גם הממשלה, כשהיא קיבלה את ההחלטה היא אישרה את החוק על דעתה. החוק הובא לוועדת השרים כאשר הוא אושר על דעת הממשלה.
היו”ר אופיר אקוניס
ברור כשמש.
עידו אציל
לאור הדחיפות - - -
היו”ר אופיר אקוניס
אנחנו לא הממשלה, אנחנו הכנסת, יש הפרדת רשויות.
עידו אציל
הכנסת נדרשת לראות את הנסיבות כאשר האגרה אמורה להיות מופחתת ב-1 בינואר לפי החוק. השר קבע בתקנות זה מכבר את מועדי התשלום. מועדי התשלום כבר קבועים בתקנות ואנחנו גם קיבלנו פניה מהיועצת המשפטית של משרד התחבורה שציינה בפנינו שאגרות הרישיון נשלחים לבעלי כלי הרכב כחודשיים לפני מועד רישיון הרכב והם ביקשו שהחוק יפורסם לא יאוחר מראשית ינואר 2010.

אני חושב שמבחינת - - -
לאה ורון
אדוני מוכן להבהיר לוועדה מדוע העברתם את החוק לכנסת רק אתמול? מדוע הדיון הראשון בהצעת החוק התקיים אתמול ולא נתתם לוועדה שהות לקיים דיונים, לשמוע את כל הדברים שיושב ראש הוועדה היה רוצה לשמוע עליהם תשובות?
עידו אציל
הממשלה בהחלטתה ביקשה מוועדת הכנסת שיהיה פטור מחובת הנחה. לא הצלחנו. נערכו מגעים מטעם השר עם יו"ר ועדת הכנסת על מנת להעלות את זה לדיון בוועדת הכנסת ולקצר גם את הנחת החוק ולקצר את המועדים. זה לא צלח. אני יכול להגיד שמטעם לשכת השר נעשו כל המאמצים.
היו”ר אופיר אקוניס
לגבי הליך החקיקה, נשמע את נציגת הנהלת הקואליציה.
עידו אציל
הכנסת צריכה לשים לנגד עיניה שבעצם עיכוב בסיום ההליך החקיקתי יביא למשהו שהוא לא כל-כך תקין, זאת לאור - - -
היו”ר אופיר אקוניס
כאילו שההתנהלות בצד השני היא תקינה. תודה, הבנתי.


עינת, מהנהלת הקואליציה. את רוצה לסבר את אוזננו לגבי הליך החקיקה והפנייה לוועדת הכנסת?
עינת עובדיה
הליך החקיקה היה הליך לא תקין, אני נורא מתנצלת. לא ניתן להאשים את מוועדת הכנסת בכך שלא הביאה את זה לפטור מחובת הנחה, כיוון שהליך החקיקה היה מאוחר מלכתחילה. זה הכול.
היו”ר אופיר אקוניס
תודה רבה, אני מאוד מודה לך.
אתי בנדלר
אדוני, ברשותך, עוד מילה אחת.
היו”ר אופיר אקוניס
רק חוק רמת הגולן, שהוא חשוב ביותר, עבר ב-3 קריאות ביום אחד.
קריאה
גם חוק ירושלים.
אתי בנדלר
לא הגבתי עד כה ולא ביקשתי את רשות הדיבור עד ששמעתי את נציג הלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה אומר שהליך החקיקה כאן לא תקין. אני חייבת למחות על זה נמרצות. אני חושבת שהתייחסות לוועדת כנסת כאילו היא חותמת גומי של הצעות חוק - - -
היו”ר אופיר אקוניס
זה מה שהבנתי.
אתי בנדלר
- - היא התייחסות מאוד לא ראויה.
היו”ר אופיר אקוניס
נכון מאוד.
אתי בנדלר
לוועדה מותר לשמוע דיווח.
היו”ר אופיר אקוניס
גיליתי את זה תוך כדי כי הוראות האגרה כבר הוכנו.
אתי בנדלר
כפי שאמר יושב ראש הוועדה, אם רצונו של יושב ראש הוועדה לוודא את השימוש באגרה, שהוא נדרש לבטל את ההקפאה, או להקפיא את ההפחתה, ליתר דיוק, אני חושבת שאין הליך ראוי מזה. זכותו לדרוש דיון כזה בהשתתפות השר.
היו”ר אופיר אקוניס
אני מודה ליועצת המשפטית ואני נועל את הישיבה, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים