ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/12/2009

היערכות רשות השידור לאירוויזיון 2010

פרוטוקול

 
PAGE
20
ועדת החינוך, התרבות והספורט
29.12.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 127

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, י"ב טבת תש"ע (29 בדצמבר 2009), שעה 10:15
סדר היום
היערכות רשות השידור לאירוויזיון 2010 – הצעה לדיון מהיר של חה"כ אלכס מילר.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – יו"ר

ניצן הורוביץ

אנסטסיה מיכאלי

אלכס מילר
מוזמנים
מוטי שקלאר
רשות השידור, מנכ"ל

יואב גינאי
רשות השידור, מנהל מח' הבידור בטלוויזיה

עו"ד תומר קרני
רשות השידור, הלשכה המשפטית

לינדה בר
רשות השידור, דוברת

רחל קרמרמן
רשות השידור, חברת ועד מנהל

יעקב נווה
רשות השידור, חבר ועד מנהל

רועי יחזקאל
מועדון חובבי האירוויזיון בישראל

עודד-עובד יחזקאל
מועדון חובבי האירוויזיון בישראל

שמרית אור
יוצרת
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
היערכות רשות השידור לאירוויזיון 2010 – הצעה לדיון מהיר של חה"כ אלכס מילר.
היו"ר זבולון אורלב
אני פותח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא הערכות רשות השידור לאירוויזיון, דיון מהיר של חבר הכנסת אלכס מילר. זה דיון קצר מאוד, דיון מהיר. אבקש את חבר הכנסת אלכס מילר לפתוח את הדיון. בבקשה.
אלכס מילר
תודה אדוני היושב ראש, ראשית אני רוצה להודות לך על כך שאתה מקיים הדיון בועדת החינוך, התרבות והספורט. אני חושב שהנושא של הזמר העברי והתרבות הישראלית, זה אחד מהנושאים החשובים. אני מכיר את הבעיות שאיתן מתמודדים האמנים בישראל. לדעתי בכל פעם שאנחנו מעלים את הנושאים האלה על סדר היום של הכנסת זה מקדם את נושא תרבות והאמנות בישראל.


ביקשתי לדון בנושא של האירוויזיון מכמה סיבות, ראשית אני חושב שהאירווזיון הוא אחד מהבמות המרכזיות שקיימות היום בעולם, תחרות שבה מתמודדים ומציגים את התרבות של המדינה ואת דרך הפעולה שלה בנושאי התרבות והאמנות. לדעתי חושב שלזמרים ישראלים צריכה להיות הזדמנות שווה להתמודד ולייצג את המדינה באופן הטוב ביותר. כדי שזה יקרה כשהתחרות מתקיימת ונמצאת תחת רשות השידור שממומנת על ידי כספי משלם המיסים, הנושא צריך להיות שקוף וזה צריך להיות שווה הזדמנות לכולם. כל מי שרואה את עצמו, כך אני לפחות רואה את זה, כפוטנציאל לייצג את המדינה וחושב שהוא מסוגל לייצג את המדינה באירוויזיון מגיעה לו ההזדמנות להתמודד על הייצוג.


היה והנושא הזה סגור ובסופו של דבר הבחירה נמצאת בהחלטה פנימית של רשות השידור, עלינו לקבל החלטות כי בסופו של יום זה מדובר בייצוג המדינה. עניין נוסף, אם השאיפה שהאירווזיון יגיע לישראל צריך להיערך אסטרטגית ולבחון איך אנחנו פועלים לשם כך. לבחון עד כמה האמנים שייצגו אותנו מוכרים בעולם, ועד כמה אנחנו נערכים טרום התחרות, מתי הזמרים שעתידים לייצג את המדינה יוצאים לסיבוב בעולם כדי שהעולם יכיר אותם. לדעתי בצוות קבלת ההחלטות יש לשלב את אנשי המקצוע בעלי הניסיון והידע בתחום המוסיקה, השירה וביחס למה שקורה בעולם, וגם לבחון מה התרומה שהתחרות תביא למדינה. רצוי לשלב משרדים רלוונטיים כמו משרד התיירות וכדומה. לדעתי יש לשלב בקבלת ההחלטות את כל מי שיש לו אפשרות להשפיע על התחרות.


אנחנו מכירים את מצבה של רשות השידור והבעיות איתן היא מתמודדת בימים אלה. רק אתמול העברנו שני חוקים בקריאה ראשונה שעשויים לסייע למצבה הכלכלי של רשות השידור, היה גם חוק שעבר לקריאה שנייה ושלישית בנושא של ההפקות. ביום יום אנחנו יושבים בוועדות, בוועדת הכספים, בוועדת החינוך וחושבים איך אנחנו מצילים את רשות השידור מהמצב אליו נקלעה.


מצד שני אנחנו מבקשים שבכל נושאי הייצוג בעולם ההילך יתנהל כמו שהציבור מצפה, שהתהליך יהיה שקוף, ושקבלת החלטות תהייה בדרך ראויה ונכונה. כשאנחנו מזהים שיש בעיה בדרך קבלת החלטות לדעתי הכנסת צריכה לבוא ולהביע את עמדתה במיוחד כשמדובר בכספי משלמי המיסים.


יש לי מספר שאלות למנהל הכללי של רשות השידור, מתי התחילה רשות השידור להתעסק בנושא של אירוויזיון 2010? איך הוקמה הוועדה שהכריעה? אני מבין שיש הכרעה לגבי בחירת המייצג. על פי איזה תקציב לאירוויזיון עובדת רשות השידור? מהו התקציב, והאם הוא קיים? אני מבקש לדעת מהם השיקולים שהנחו את הוועדה בקבלת ההחלטות בנוגע לבחירת הזמר שייצג את המדינה?
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אדוני המנהל הכללי בבקשה.
מוטי שקלאר
אני קצת תמה מעצם קיום הדיון, אני מוכרח לומר את זה - - -
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא יכול לתמוה, זה מתנהל על פי תקנון הכנסת ולא כדאי שמנהל כללי של משרד ממשלתי או תאגיד ממשלתי יביע תמיהות על דיון שמתקיים בכנסת על פי תקנון, זו עצה טובה וחברית.
מוטי שקלאר
אשרי אדם תמה תמיד. תמיד טוב לשאול שאלות. אין ויכוח על עצם הלגיטימיות של הועדה לערוך דיון, אני קטן מכדי להתערב או לא להתערב, אתם יכולים לקיים דיון על כל דבר.


אני כמנהל הכללי באמת רוצה להיערך ולהבין על מה אנחנו מקיים דיונים ועל מה לא, כי יש עוד אלפי פרויקטים שרשות השידור עושה, והאם זה המקום שצריך לדווח בו על דרך קבלת ההחלטות, תקציבים וכדומה. כי אם זו הוועדה שאחראית עלינו - - - -
אלכס מילר
לפעמים כן ולפעמים לא. אבל אם הכנסת ביקשה ממך שתבוא ושתדווח אז כן.
היו"ר זבולון אורלב
בהיותך תאגיד ממשלתי, בהיותך גוף מבוקר, אין חסינות לשום נושא, אין שום עניין שלא יכול לדון בכנסת, שום דבר איננו חסוי והכל פתוח לדיון ציבורי פתוח, שקוף. כדאי שעובדי הציבור יפנימו כמה שיותר מהר את העניין הזה.
מוטי שקלאר
מדובר כאן בשידור עצמאי של תכן. איפה הגבול בין העצמאות התכנית - תכניתית שלה, זה נושא תוכן מובהק. כבוד אדוני היושב ראש.
היו"ר זבולון אורלב
הגבול הוא בדיוק מה שתקבע הכנסת. הכנסת תקבע את הגבול וזה הכלל הדמוקרטי. הכנסת היא המוסד העליון שיקבע את הגבולות במה הוא מתערב ומהו התקציב.
מוטי שקלאר
אני לא רוצה להקניט, אני באמת רוצה להבין, כי אני חושב למשל שסדרות כאלה ואחרות שאנחנו עושים בתחום הדוקומנטרי והמשמעות שלהן בעולם, פסטיבלים בעולם על סרטים כאלה ואחרים שמוצגים בעולם ומייצגים את ישראל לא פחות, ויש לי הרגשה שקצת יותר, אז גם דיון על איזה סרטים אני עושה אם זה בתקציב המדינה? אני שואל.
היו"ר זבולון אורלב
באופן עקרוני שום דבר איננו חסין בפני קיום דיון ציבורי פתוח, בכל מה שקשור ברשות השידור בהיותו תאגיד ממלכתי. שום דבר לא חסין. היסוד שהכנסת תחליט לקחת על עצמה, היא תחליט אם היא מתערבת או לא מתערבת, רוצה לקיים דיון או לא רוצה לקיים דיון., מי שנתון לפיקוחה של הכנסת, ורשות השידור נתונה לפיקוחה של הכנסת, המפוקח אינו יכול לומר למפקח במה הוא יכול להתערב ובמה אינו יכול להתערב. כמו שאינך יכול לומר למבקר המדינה את זה תבדוק ואת ההוא אל תבדוק. בדיוק אותו דבר. כדאי מאוד שכל הגופים שמפוקחים, כמו שהזכרתי כאן את נבחרת ישראל בכדורגל - - -
מוטי שקלאר
כאן זו מעורבות בתוכן מובהק. מה זה שידור עצמאי? מה זה תוכן עצמאי?
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו לא אמרנו שאנחנו רשות מבצעת ולא אנחנו מקבלים את החלטות. אנחנו יכולים לקבל החלטות מחיבות באמצעות חקיקה. כרגע אנחנו עוסקים בדיון, מותר לנו לקרוא לגוף ולבקש דין וחשבון, לדעת מה השיקולים, לחייב את אותו גוף לשמוע גם את דעותינו. ההחלטה היא בידי מי שהחוק קבע שהוא מחליט ואלו המוסדות המחליטים של רשות השידור. אם הכנסת לא תרצה להשלים עם החלטה שקיבל גוף מוסמך על פי חוק, היא יכולה להשפיע באמצעות שינוי החוק. אם המחוקק נתן לך את זכות ההחלטה אתה הוא זה שבסופו של דבר תחליט, אם הוא נתן את זה לוועד המנהל הוועד המנהל יחליט, אם הוא נתן את זה למליאה המליאה תחליט, אם הוא נתן את זה לשר הממונה השר הממונה יחליט, נתן את זה לממשלה אז היא תחליט. אני מכיר את חוק רשות השידור, כמעט לכל אחד יש מה להחליט. לממשלה יש מה להחליט, לוועד המנהל יש מה להחליט לכל אחד יש סמכויות להחליט. הכנסת לא באה להחליף את סמכויות הביצוע שיש לרשות המבצעת וזו הממשלה וכל התאגידים וכל הגופים למיניהם. אבל הזכות לפקח עליך, לבקר אותך, לקבל דין וחשבון, לדרוש ממך שקיפות, לדעת מה היו השיקולים הן זכויות מוחלטות של הכנסת. כאמור במסגרת הזו הדיון הזה מתקיים. לוועדה אין סמכות, אני לא דן כאן עם יועצים משפטיים ועם כל הכבוד, הוא לא דיון משפטי הוא דיון ציבורי ואולי אם נרצה נקיים דיון עם היועצת המשפטית שלנו.
ניצן הורוביץ
הערה לעניין הזה. לכאורה באמת אפשר לתמוה מה לוועדה של הכנסת להחלטה כזאת או אחרת בנושא של תכניות כמו שאומר המנהל הכללי של רשות השידור. העניין שפה יש היבט ציבורי מובהק כי כמו שאמר חבר הכנסת אלכס מילר, הזירה של אירוויזיון היא כמעט האפשרות היחידה לזמר או זמרת ישראלית לקבל חשיפה בינלאומית. אין כמעט בעולם התרבות והאמנות הישראלית זירה מקבילה מבחינת החשיפה, מבחינת ההד, מבחינת הגישה הישירה למאות מיליוני בני אדם בעולם. לכן מעבר להחלטות כאלה ואחרות ולמדיניות רשות השידור יש עניין ציבורי.


אני נמצא כאן כאיש שדולת התרבות בכנסת, ולנו יש עניין חשוב ביותר לעודד את הנושא הזה, ולכן יש כאן היבט ציבורי שהוא מעבר לסמכויות כאלה ואחרות של רשות השידור. לכן אם סוברים אנשים, וישנן סברות כאלה שיש קשיים בהתנהלות, יש שאלות וטענות, אני חושב שראוי לברר את זה בצורה ציבורית ולהתייחס לדברים לגופם. אני מקווה שבאמת נגיע לדברים לגופם ונוכל לשמוע אותם.
מוטי שקלאר
אחרי שאמרתי את מה שאמרתי, אני מכבד את הגישה שלכם.


לגבי האירוויזיון עצמו – אנחנו רואים באירוויזיון באמת משהו חשוב, אבל בסך הכל אני אומר שזה האירוויזיון וזה עסק בידורי ולא מעבר לזה. זו לפחות הגישה שלי ונכון שבתחרות הזו זה ייצוג של ישראל , נכון שעשרות מדינות צופות בתחרות, אבל בואו לא נאבד את הפרופורציה. זו בסך הכל תחרות זמר שמייצרת איזה פיק מסוים ואחר כך כי לא נודע כי אל קירבו אלא אם אתה זוכה באיזה שיר מאוד מיוחד. ראוי לשים את זה בקונטקסט הנכון ולפחות מנקודת ראותי.


העבודה על האירוויזיון נערכת מספר חודשים לפני האירוויזיון. אנחנו חברים ב- EBU. רק רשות השידור יכולה להפיק את האירוויזיון. ישנן מספר דרכים ואנחנו ניסנו בשנים האחרונות לבדוק מספר אופציות, אופציה אחת היא שבקדם אמורים להתחרות X זמרים, הייתה אופציה אחרת, שלא בדיוק הצליחה. בניגוד למה שאתם אומרים, לא כל הזמרים קופצים להתחרות בתחום הזה. הזמרים הטובים לא מוכנים להתחרות מחשש שיפסידו. שנה אחת ניסינו לעשות קדם עם "קשת" מתוך הנחה ש"קשת" , וגם משום בעיות תקציביות כמו שיש לנו השנה וגם מתוך הנחה ש"קשת" כגורם משמועתי בבידור הישראלי יצליחו למנף את האירווזיון. הנחה ש"קשת" עם "כוכב נולד" וכיוצא בזה יביאו לזירה זמרים טובים שיהיו מוכנים להתחרות. נקלענו לבעיה שחלק מהזמרים לא שירתו בצבא ונקודת המוצא שלי שמי שלא שירת בצבא לא יכול לייצג אותנו, כי אם זה ייצוג בוודאי שזמר שמביא דוגמה אישית כזאת לא יוכל לייצג אותנו, וזה הפיל את האפשרות לייצר תחרות בין זמרים. השלב השני הזמרים האחרים לא היו יכולים להתחרות וזה חוזר על עצמו.


בשנים האחרונות התברר שאין ברירה אלא ללכת על זמר מסוים ואיתו וללכת על הפרויקט כאשר התחרות היא בדרך כלל על מספר שירים שנכתבים על ידי כותבים אחדים או כותב מסוים. זה פחות או יותר המתווה שהוביל את רשות השידור. בשנה הקודמת התחרות הייתה במסגרת רשות השידור עם צמד איכותי, לעניות כולם, הוא ייצג גם את המגזר הערבי וגם את המגזר היהודי. חשבנו שהשילוב המיוחד הזה יוביל להצלחה והוא הביא למה שהוא הביא.
קריאה
לאיזה מקום הן הגיעו?
היו"ר זבולון אורלב
16 בגמר. מתוך כמה מתחרים?
קריאה
43.
היו"ר זבולון אורלב
אני באמת חושב שהזמר העברי הביא לנו כבוד בינלאומי הרבה מעבר לתוצאות העלובות שיש לנו בכדורגל במשך 40 שנה, מאז 1970 אנחנו לא מצליחים להעפיל לאף טורניר בינלאומי. התרבות הישראלית בכלל והזמר הישראלי בפרט לדעתי הביאו לנו כבוד בינלאומי רב מאוד ויש הכרה והערכה רבה גם ליוצרים וגם למבצעים. לכן חבר הכנסת אלכס מילר אמר שזה נושא רציני וכדאי לדון בו.
מוטי שקלאר
לא בכל דבר אנחנו אמורים להיות טובים. יש לנו מסורת ארוכה של שירה מתקופת הלווים שנבחרו על פי היכולת שלהם לשיר, זו מסורת עתיקה.


לגבי ההתנהלות השנה נקודת ההנחה הייתה שבמסגרת התקציבית של רשות השידור במצבה הנוכחי כשאנחנו נלחמים על כל שקל, ובוודאי צריכים ישיבה של וועדת הכלכלה לעצור את הורדת האגרה ולהקפיא את ההורדה שנעשית מידי שנה. אנחנו במצוקה קשה. לכן הייתה החלטה עקרונית לפנות לגורמים חיצוניים ופנינו גם ל"קשת" וגם ל"רשת" וגם קיבלנו הצעה ממפיקה פרטית.
אלכס מילר
זה היה מכרז פתוח?
מוטי שקלאר
כל התהליך מכאן והלאה, היות ואני לא נכנס לרזולוציה למרות שזה אירוויזיון, יש לנו איש ביצוע מעולה שבא מתחום המוסיקה, ויש לנו אנשים בתוך רשות השידור מתחום המוסיקה שמבינים בתחום מיובל גנור מנהל ערוץ 88 ונועם גיל אור מנהל רשת ג' ויואב גינאי שאני לא צריך לספר מיהו ועל הבקיאות והידע שלו בתחום הזה והליווי שלו במשך שנים את האירוויזיון. יואב גינאי יציג את כל התהליך ואני מקווה שהוא ייתן תשובות לכל השאלות.
אלכס מילר
קודם אבקש הבהרה קטנה, הפניה ל"קשת" ול"רשת" ולמפיקה פרטית, האם זה היה באמצעות מכרז על פי חוק המכרזים, או שזה היה דיון פנימי?
מוטי שקלאר
קיימנו דיון משפטי, יש לנו כאן את היועץ המשפטי. היושב ראש לא רצה לדבר על הצד המשפטי.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה של חבר הכנסת היא האם הפניות לגורמים חיצוניים נעשו בהתאם לחוק חובת המכרזים. התשובה יכולה להיות כן או לא, או שאתה לא יודע.
אלכס מילר
אתה יכול להגיד שאתם לא מחויבים.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני הם מחויבים.
מוטי שקלאר
נעשו פניות לגורמי שידור כי בשיתוף הפעולה שרשות השידור ראתה לנכון הוא שיתוף עם גורמי שידור, ולכן נעשו פניות לכל גורמי השידור הרלוונטיים לנושא.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא ענית על השאלה.
מוטי שקלאר
לא היה מכרז, היה הליך של פנייה שוויונית לגופי השידור הקיימים.
היו"ר זבולון אורלב
זאת אומרת שלפי עניות דעתך המשפטית אין צורך כאן בקיום מכרז על פי חוק חובת המכרזים.
מוטי שקלאר
לדעתי ההליך המשפטי היה תקין.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר. האם אפשר להסביר בעברית פשוטה ושווה לכל נפש. ישראל תשתתף באירוויזיון?
מוטי שקלאר
כן.
היו"ר זבולון אורלב
הרעיון כרגע, אם אני מבין נכון, שבמקום שרשות השידור תעשה את כל הפעולות באופן עצמאי, בגלל בעיותיה בעיקר התקציביות היא בחרה לעשות את זה בדרך של שיתוף פעולה עם גורמי שידור מסחריים.
מוטי שקלאר
רק לגבי הקדם. האירוויזיון ישודר בערוץ הראשון.
היו"ר זבולון אורלב
ורשות השידור תמשיך לשאת באחריות לטוב למיטב וגם אם חלילה יהיה כשלון, היא נושאת באחריות לכל האירווזיון.


על מה הישיבה, מה הבעיה?
אלכס מילר
אני חושב שאם רשות השידור על פי חוק אחראית על האירווזיון לדעתי היא צריכה להקים וועדה ושהוועדה תבחן באופן שקוף את העניין הזה. אם היא מעבירה את זה לגורם חיצוני לדעתי זה צריך להיות באמצעות מכרז באופן שקוף לגבי ההיבט העסקי ומה הרווח של רשות השידור. זה צריך להיות ברור וגם בתקנון המכרז צריך לבוא לידי ביטוי ההזדמנות השווה לכל מי שמתחרה על הייצוג של ישראל מאותה חברה שזוכה במכרז. דרך קבלת ההחלטות נראית לי לקויה.
היו"ר זבולון אורלב
התחלתי לומר שאנחנו גם מארחים כאן, אנחנו גם עושים תהליך דמוקרטי והביאו לכאן תלמידות ותלמידים מכיתות יב' מבית הספר בראנקו ווייס, בית ספר תיכון בבית שמש. ברוכים הבאים. אם מישהו מכם ירצה לשאול שאלה זה בהחלט בסדר גמור.


חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי בבקשה.
אנסטסיה מיכאלי
תודה רבה ליושב ראש וועדת החינוך, התרבות והספורט, חבר הכנסת זבולון אורלב. לדעתי צריך לברך על היוזמה לקיים את הדיון הזה כאן. תודה רבה גם ליוזמתו של חבר הכנסת אלכס מילר שיזם את קיומו של הדיון הזה.


חשוב לי להגיד שמאחר וקיים חוק, וכידוע חברי כנסת לא נוהגים לדבר על משהו אישי אבל אני בכל זאת אשתמש בדוגמה אישית קטנה, הייתה לי הזכות להיות חברה בוועדה לבחירת נציגי המדינה לאירוויזיון. במשך שנתיים הייתי מוזמנת להשתתף בוועדה, נפגעתי מהשתתפותי בוועדה הזאת גם ברמה האישית כמנחה וגם כאשת קריירה שניסתה לקדם קריירה. בוועדה היו מספר נהלים מאוד מוזרים, אני מאוד מכבדת את נציגי רשות השידור שמשתתפים כאן בדיון, אני מאוד מעריכה מאוד את עבודתו של המנהל הכללי של רשות השידור ואני חושבת שהוא עושה עבודה מצוינת, מרדכי שקלאר. נמצאים כאן מספר אנשים שהשתתפו בוועדה בזמנו כשהייתי חברה בה, יואב גינאי מנהל מחלקת הבידור בטלוויזיה וגם אחרים.


אני מבקשת מאוד מיושב ראש וועדת החינוך לבדוק את הנהלים שאני חוויתי על בשרי כשהזמינו אותי להשתתף בוועדה. יומיים לפני קיום הוועדה הזמינו אותי ושאלו אם אני מעוניינת להשתתף. התפלאתי לקבל את שיחת הטלפון הזאת, אומנם הייתי בזמנו מנחה בערוץ 9, אבל להזמין אותי זה היה כבוד גדול כי לדעתי יש לנו מומחים רבים במגזר הרוסי שיכלו להציג את הזמרים שהיו ברוסיה זמרים חזקים ומפורסמים אבל כשהם הגיעו לארץ ישראל וניסו למצוא כאן עבודה זה לא היה פשוט כי זה עניין של התמחות. לדעתי ישנם אמנים רבים מהמגזר הרוסי וגם האתיופי והערבי שהם בעלי יכולת לייצג את ישראל ברמה כמו זמרים ישראלים ותיקים. אנחנו עם ישראל ואהבתי את בחירה של השנה הקודמת כשרשות השידור בחרה נציגים מהמגזר הערבי והיהודי.


כחברי הוועדה שנבחרו לבחור את הנציגים חתמנו על הסכם סודיות לגבי כל מה שיתרחש בוועדה. הסכם הסודיות היה חלק מהתהליך. יש לי כמה שאלות לעורך הדין תומר קרני מהלשכה המשפטית, אני אומנם לא ראיתי אותך אבל היה מסמך לשמירת סודיות שאסור להדליף מידע מהוועדה, כשאני השתתפתי בוועדה דלף מידע החוצה. יש לי שאלה מאוד תמימה לגבי אחת הזמרות, אנשים ודיסקים שהגיעו לוועדה הזאת וכל המידע על הזמרים שהתחרו על הייצוג באירוויזיון, במהלך הוועדה שאלתי את אחת הזמרות אם יש לה עוד דיסקים ולא התייחסתי לאיזה גזע ולאום היא משתייכת, ולאחר מכן הציגו אותי כגזענית וייחסו לי שאמרתי שאסור להציג זמרים בעלי חזות ערבית, מעולם לא נאמרו הדברים האלה מפי ואף פעם לא אמרתי את זה. אחר כך הקריירה שלי נהרסה במשך שנתיים. אני כאמא, כמנחה וכאישה שהגיעה לישראל ושאוהבת מאוד את ישראל, לדעתי אנחנו רואים כאן מצב שראוי לבדיקה.


דבר נוסף אדוני כבוד יושב ראש הוועדה, אני מבקשת מאוד לבדוק את בחירת הנציגים שיבחרו את נציגי ישראל, ולא רק זאת אלא גם את בחירת חברי הוועדה. בהסכם שמירת הסודיות היה סעיף נוסף שאומר שלחברי הוועדה לא יהיה אינטרס לקדם את הזמרים שהוצגו ברשימה, זה אחד מהסעיפים החשובים. אחרי קיום הוועדה ערכנו בדיקה לגבי חברי הוועדה והם כולם היו בעלי אינטרסים כלכליים בקידום הזמרים שהופיעו ברשימה. אני מאוד מבקשת לבדוק את הנושא.


אני יכולתי לגשת להליכים משפטיים ולתבוע את האנשים שגרמו לי את הצרה, יכולתי להגיש תביעה אבל החלטתי לא ללכת על כך כי אין חושבת שדין וחשבון קיים. יש אנשים מספיק חכמים שמבינים שאת מדינת ישראל צריכים לייצג רק נבחרי העם. לדעתי אותם צריך לבחור עם ישראל דרך ערוצי הטלוויזיה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. יואב גינאי בבקשה. אם תוכל לפרט האם תהליך הקדם הוא תהליך פומבי, האם הציבור בוחר, האם וועדה מקצועית בוחרת, מהו תהליך הבחירה?
יואב גינאי
ראשית אני רוצה לברך את הנציג הישראלי לשנת 2010 שהוא הראל סקעת שנבחר על ידי רשתות המוסיקה של רשות השידור ומנהלי תוכן נוספים. שיתוף הפעולה יהיה עם "רשת" השנה.
היו"ר זבולון אורלב
הוא הזמר שייצג את ישראל. נאחל לו כולנו הצלחה.
יואב גינאי
נאחל לו הצלחה כי יש לו משימה חשובה ואנחנו כמובן נעזור לו כמה שנוכל.


ההליך הולך להיות יחד עם זכיינית ערוץ 2 "רשת", באופן מאוד דומה למה שהיה לפני שנתיים עם בועז מעודה, רק לסבר את אוזנכם בועז מעודה הגיע למקום ה- 9, שזה מקום מאוד מאוד מכובד והיה בהופעה מאוד מאוד מוצלחת.


תקום וועדה שתבחר 4 או 5 שירים של הראל סקעת. הוועדה תורכב מאנשי "רשת" מאנשי רשות השידור, נציגי ציבור ומאמן בלתי תלוי שנבחר אותו באופן בלתי תלוי כמו שעשינו עד עכשיו. השירים האלה יוצגו לציבור והציבור במשדר מיוחד שיהיה בערוץ 2 יבחר את השיר שייצג אותנו באירוויזיון.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר מבין השירים שהראל סקעת ישיר אחד השירים ייצג אותנו באירוויזיון. הזמר נבחר ומה שעומד לבחירה כרגע הוא השיר שייצג אותנו.
יואב גינאי
בדיוק.
אלכס מילר
על פי אילו קריטריונים קיבלתם החלטה לגבי השותף? "רשת" קשת" ומי היה מההפקה הפרטית?
יואב גינאי
אנחנו היינו אמורים לקיים דיון אבל מועמד "קשת" הסיר את מועמדתו ולכן לא היה מועמד מול הראל סקעת.
אלכס מילר
כי לא ערכתם מכרז.
היו"ר זבולון אורלב
אני עדיין לא מביע את דעתי.
אנסטסיה מיכאלי
אלכס מילר אתה היית צריך לראות פתקאות שרשמנו עליהם את הבחירה. האם מישהו פתח את הפתקאות האלה? – אף אחד לא פתח את הפתקאות האלה. אתם ידעתם מראש - - -
אלכס מילר
אני באמת מברך את הראל סקעת שייצג את מדינת ישראל, אבל זה נראה כמו איזו קומבינה אחת גדולה.
מוטי שקלאר
אני מתנגד לזה.
אנסטסיה מיכאלי
כל מדינת ישראל זו קומבינה. לכל גוף זו הקומבינה שלו.
היו"ר זבולון אורלב
הדו השיח שמתנהל כאן, אני אומר גם לך המנהל הכלל, זה חלק מההבנה שהתהליך אולי לא מספיק שקוף. אני חושב שככל שהתהליך הוא יותר שקוף יש פחות חשדנות ויש פחות טענות לגבי קומבינות וכאלו דברים. אני לא חושב שלרשות השידור יש במה להתבייש, אני חושב שברשות השידור יש אנשים טובים וראויים, אנשי מקצוע טובים והיא יכולה להתפאר בהישגים שלה. זה השידור הציבורי היחידי שיש לנו ואנחנו שומרים עליו כמו על צמר גפן., חלק מהקולות שנשמעים כאן זה חלק ממחיר לתהליך שמתקיים ושזוכה לתשומת לב מאוד גדולה בציבור, יש התעניינות מאוד גדולה בציבור. אני בטוח שאחוזי הצפייה באירווזיון הם מאוד גדולים, ושהכיסוי התקשורתי שהתחרות זוכה זה בכתבות מאוד גדולות, ככל שההליך זוכה לחשיפה גדולה יש התעניינות גדולה מאוד ולכן חשוב מאוד שהתהליך הזה יהיה גלוי.


כמו שאתם רואים, אנחנו לא רוצים לקבל החלטות במקומכם, אבל אנחנו תובעים שתהייה שקיפות מלאה. השאלה שנשאלת כאן איך נבחר הראל סקעת, הוא בוודאי זמר ראוי, חשוב ומוצלח, ומדוע נבחרה "רשת", האם ניתנה הזדמנות ראויה וטובה לכל זמר וזמרי ישראל, האם לא חשוב מה מוצאו, עדתו וכדומה, והאם ניתנה הזדמנות שווה לכל גופי השידור. יואב גינאי אני חושב שאת התשובות צריך לתת המנהל הכללי ולא אתה, אולי אתה. תחליטו מי עונה על זה. זו השאלה שנשאלת. האם התנהל הליך, מי קיבל את ההחלטה, איך התקבלה ההחלטה. אגב יושבים איתנו שני חברים מוועד המנהל שאומרים לקחת אחריות על העניין מעבר למנהל הכללי. גם הגברת רחל קרמרמן, וגם יעקב נווה ברוכים הבאים. אני חושב שהגברת רחל קרמרמן יותר וותיקה בוועד המנהל - - -
רחל קרמרמן
אבל הוא יותר וותיק בזמר.
היו"ר זבולון אורלב
מי עונה על השאלה הזאת?
מוטי שקלאר
יואב גינאי ירחיב, אני רק אומר את ההיבט העקרוני. ראשית אני מוחה על כך - - - -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה. קבעו דיון בוועדת הכלכלה על עצירת הפחתת האגרה, חוק שעבר אתמול בקריאה ראשונה ורוצים לגמור אותו היום לקריאה שנייה ושלישית וזה דחוף לנו. אנחנו נשחרר את המנהל הכללי בעוד כ- 15 דקות, וביקשנו מוועדת הכלכלה לעכב שם את הדיון ב- 15 דקות, אנחנו נמשיך בדיון אבל המנהל הכללי יהיה משוחרר בעוד כ- 15 דקות.
מוטי שקלאר
נתת ציון לגבי התנהלות התהליך ואני מוחה על כך.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא נותן שום ציון, אני אומר - - - -
מוטי שקלאר
אני מתייחס לחבר הכנסת אלכס מילר, הוא אמר שזה נעשה באיזו דרך ואני לא זוכר בדיוק את הביטוי - - -
אלכס מילר
אמרתי קומבינה ואני לא מתבייש במה שאני אומר.
מוטי שקלאר
אני מוחה על כך כאילו זה המצב.
אלכס מילר
אתה מוחה על מה שאני אומר, אני מוחה על דרך קבלת ההחלטות אצלכם, אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה ואני יכול להגיד מה שאני רוצה.
היו"ר זבולון אורלב
עיקר הטענה היא להראות ולהסביר שהתהליך שקוף - - -
מוטי שקלאר
אין במושג אמנות, עם כל הכבוד, משהו שוויוני 'פרופר', כי לפי אילו פרמטרים תקבע מי כן ומי יותר?, לפי שנות וותק, לפי כך וכך ביצועים, הרקע? – הרי זה שונה מזמר לזמר והכל עניין של קונטקסט בסופו של דבר. מושג המכרז בעניין, זמר תמיד יבחר על ידי וועדה, השאלה היא אם הוועדה הזאת היא מספיק ישרה, מספיק עם אינטגריטי, האם היא מורכבת מבעלי מקצוע, וכמו שאני אומר זה שקוף - - -
היו"ר זבולון אורלב
מי הם חברי הוועדה?
מוטי שקלאר
חברי הוועדה שבסופו נבחרו - - - -
אנסטסיה מיכאלי
המפיקים של הזמרים, אני אומרת לך ואני בדקתי את זה.
מוטי שקלאר
אנשי הערוץ הראשון ואנשי הרדיו ישבו בוועדה. כאמור מנהל "רשת 88" יובל גנור, יואב גינאי שהוא מנהל מחלקת הבידור שלה ערוץ הראשון, נועם גילאור מנהל רשת ג' שאמון על הזמר העברי ולכן נקרא מנהל רשת ג', והיועץ המשפטי, מנהלת השיווק, עבדך הנאמן, ומנהל התכניות.
היו"ר זבולון אורלב
אין בלתם. וזה הצוות שקבע שהראל סקעת ייצג את מדינת ישראל באירווזיון?
מוטי שקלאר
כן.
היו"ר זבולון אורלב
לא ישבו מפיקים?
אלכס מילר
אני לא מבין, אתם בחרת את הזמר או את הזכיין?
מוטי שקלאר
אנחנו לא בחרנו את הזכיין, אנחנו אישרנו את הזמר שהזכיין הציע, עמדו בפנינו שני אמנים ואחד הסיר את מועמדותו.
אלכס מילר
אתם שאלתם את הזכיין האם הוא נתן אפשרות לאחרים?
מוטי שקלאר
בוודאי. בוודאי, הוא פנה למספר רב של אמנים ואני רוצה לציין את זה, אנחנו יודעים לאילו אמנים הוא פנה.
אלכס מילר
באיזו דרך?
מוטי שקלאר
הוא פנה. מה זאת אומרת באיזו דרך. הוא פנה ושאל "האם אתה מעוניין לייצג את ישראל", שאל לצורך הדוגמה את ברברה סטרייסנד, אני לא רוצה לנקוב בשמות של אמנים, הוא פנה למספר רב של אמנים - - -
אלכס מילר
אם כך לרשות השידור לא היה שום נגיעה בבחירת הזמר. מי שבחר אותו היה הזכיין, ואתם אישרתם את הבחירה שלו.
מוטי שקלאר
אנחנו היינו צריכים להכריע בין שני אמנים ואחד הסיר את מועמדותו.
אלכס מילר
אתם בחרתם את הזכיין והוא בחר את הזמר, אנחנו רוצים להבין איך התקבלו ההחלטות וזו השאלה שלי, אף אחד לא טוען שקיבלתם החלטה לא נכונה. לא באתי בטענה ואני לא אומר שעשיתם משהו לא נכון. יושב כאן היועץ המשפטי של רשות השידור, עבדתם לפי התקנות, אין שום בעיה מבחינתך והכל בסדר. אני רציתי לשמוע באיזו דרך נבחר הזמר שייצג את מדינת ישראל. מסרת לי את התשובה.
מוטי שקלאר
התשובה לא שלמה משום שברגע שאתה קובע את המפיק, בין אם הוא פרטי ובין אם הוא גוף שידור, הוא מציע זמרים. יואב גינאי ואחרים שהופקדו על הנושא הזה, אם "רשת" היו מציעים מחר את יעקב לוי למשל, אני מניח שהיינו אומרים לא, זה היה בעבודה משותפת, ברגע שהציעו שני אמנים מסוימים שהם נראו לנו, כל העבודה היא עבודה משותפת איתם עכשיו כולל בבחירת השיר, כמו מי יחבר שירים לטובת הזמר, כמה שירים יהיו בתחרות, איך זה יתבצע ומי יבחר. כל זה יתנהל בעבודה משותפת של הצוות שלנו בראשותו של יואב גינאי עם אנשי "רשת" במקרה הזה.
אלכס מילר
אתם הודעתם כרגע על בחירת הנציג שייצג את מדינת ישראל באירוויזיון, אתם בשבוע שבועיים אחרונים ערכתם את הבדיקות שלכם באופן מהיר שלא ראיתי בחיים, מבחינת קבלת החלטות, בתוך שבועיים בחרתם את הנציג. כשהעליתי את הנושא הזה לסדר היום נאמר לי שבמשך שבועות הוועדה בוחרת, זו הייתה תגובתה של רשות השידור, נציגים. כעת מסתבר שאתם בדקתם את הזכיין ולא את הנציגים. חשוב לי לדעת לגבי ההמשך, האם בקבלת ההחלטות לבחירת הזכיין, האם יש דברים נוספים ולא רק נושא האירווזיון, על סדר היום יש דברים נוספים בקשר עם הזכיין, האם יש דברים נוספים על סדר היום של הוועדה בקשר עם הזכיין שלא קשורים לאירוויזיון?
היו"ר זבולון אורלב
שאלה טובה וצריכים עליה תשובה. האם ההתקשרות עם הזכיין כרגע מחוץ לאירווזיון, היא רק התקשרות לצורך הפקת קדם האירווזיון, או שמאחורי המסך ישנן התקשרויות נוספות שקשורות בזה?
יואב גינאי
לי לא ידוע, אני מתעסק באירווזיון.
אלכס מילר
שידורי המונדיאל לא היו חלק מקבלת ההחלטות, נכון?
מוטי שקלאר
חד משמעית לא.
אלכס מילר
בסדר. אתה אומר את זה לפרוטוקול.
מוטי שקלאר
אני אומר את זה לפרוטוקול, הלוואי שאני אצליח ליצור שיתופי פעולה עם כל גורמי שידור במצבי ולייצר סינרגיה. במקרה הזה למעט המונדיאל שנבחר בתהליך מכרזי אין שום התקשורות נוספת.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר ישנה התקשרות אחת לצורך האירווזיון, יש התקשרות נוספת שקשורה למונדיאל, אני מבין ששתי ההתקשרויות קשורות האחת עם השנייה?
מוטי שקלאר
לא.
היו"ר זבולון אורלב
לא קשורות האחת עם השנייה. ניתנה תשובה מאוד ברורה, מאוד פשוטה.
אנסטסיה מיכאלי
אני אשמח להוסיף, אחרי שיגמרו לבחור בוועדה ובכל הגורמים וכשיגיעו לשלב שהם בוחרים את הנציגים שהולכים להתמודד בתחרות כל כך חשובה, אני חושבת שצריך לתת כאן הזדמנות ושוויון לייצוג הולם, לא רק לדוברי הרוסית שאני מאוד נלחמת עבורם, לשירים שיתמודדו ועל הנציגים.


לא אשכח שבזמנו פניתי לחברי צביקה פיק, הייתה לי זמרת מוכשרת שגרה בעפולה עם קול מהנשמה, קול שיכול לייצג את כל העולם ומלואו מול הירח, אמרתי לצביקה פיק בוא נקדם אותה, היא באמת בחורה מסכנה שהגיעה לארץ ואין לא אבא ולא אמא כאן, היא לבד היא לא יודעת אפילו עברית אבל היא יודעת לשיר בכל השפות, יש לה קול מהנשמה והנשמות מדברות עם כל עולם, הנשמות והעיניים, הוא ענה מאה אלף דולר בבקשה נתחיל לקדם, תמציאי בשבילה מאה אלף דולר. אני רוצה לומר לכם שאותה הגברת מעפולה, ועוד גברת מערד, אנשים מאוד מוכשרים מהפריפריה שכל מה שיש להם למכור ולתת זו הנשמה שלהם וקול המדהים, לא משנה מה המוצא ומה הלאום שלהם, הם אזרחי מדינת ישראל, הם משרתים בצבא, ומשלמים מיסים וזה החשוב ביותר.


אני לא אשכח את הרגע כשקיבלתי מכתב מעמותה שמייצגת אינטרסים של ערביי ישראל, עם בקשה גם למנהל הכללי של ערוץ 9 וגם ליורם מוקדי שהיה בזמנו הרגולטור שלנו, בבקשה לפטר אותי מעבודתי בערוץ 9 ועל כך שמייחסים לי משהו שלא אמרתי, אני לא אשכח את רגעי ההתלבטות שלי, הגעתי עם דיסק שאספתי עם כל המידע מכל הרחוב שלנו, אנשים שמובילים זמרים מדהימים שעובדים כאן ולא מקבלים כלום והם עובדים כי הם אוהבים את התחום. אני זוכרת כשהבאתי את זה אף אחד לא רצה אפילו להסתכל עליהם, אף אחד לא רצה לדעת מיהם בכלל. אני מבקשת שיהיו לנו נציגים ראויים ולא משנה מהי השפה שהם מדברים, צריכים לבדוק את הכל לעומק ולהושיט להם יד, לעזור להם.
היו"ר זבולון אורלב
נמצאת איתנו היוצרת שמרית אור מתל אביב, והיא כידוע מחברת השיר הללויה ששרה גליה עטרי בחלב ודבש ושזכה במקום הראשון, המנגינה הייתה של קובי אושרת. שמרית אור המיקרופון שלך. באיזה שיר יואב גינאי אתה זכית?
יואב גינאי
השיר דיוה שזוכה להצלחה גדולה בארצות העולם.
היו"ר זבולון אורלב
גם אתה תבורך. אנחנו יודעים לכבד יוצרים ואמנים שמגיעים להישגים ובעיקר בהישגים בינלאומיים, אתם זוכים להכרה ולהערכה רבה מאוד. כל הכבוד.
יואב גינאי
תודה רבה.
שמרית אור
ראשית אני שמחה על ההזדמנות שנקראת בדרכי לגמרי באופן בלתי צפוי. כיון שמדובר באירווזיון ומאחר ומדובר בזמר ולא רק בזמרים אני חייבת לעלות נושא שמטואטא כל הזמן הצידה. מדינת ישראל משתתפת בתחרות של שירים, קודם כל. הזמרים נבחרים כדי לבצע את השיר הנבחר. בשנים האחרונות היו מקרים שזמר נבחר והביא את שלושת השירים מפרי עטו מתוך המגירה, כלומר הוא קיבל גם מתנה נוספת. זה דבר שעומד בסתירה לכל היגיון. אני מעלה אותו עכשיו כדי למנוע אופציה כזו בעתיד. יש אנשים שיש להם קולות נפלאים ויש אנשים שכשרונם בכתיבה, השילוב בין השניים הוא זה שצריך להביא את התוצאה הטובה ביותר. ברגע שאנחנו מאפשרים לזמר שכוחו בשירה ולאו דווקא בכתיבה אנחנו גם מעניקים איזו מתנה שטובת הנאה בצידה, וגם בהחלט סביר שאנחנו מורידים את הסיכויים של מדינת ישראל להגיע למקום ראוי בתחרות.


יואב גינאי, שאני לא צריכה להציג אותו, הוא זוכה אירווזיון כמוני, בשנת 1979 אני זכיתי עם שיר הללויה יחד עם קובי אושרת ויואב גינאי בשנת 1998. אני בטוחה שגם יואב גינאי כתב קודם את המילים ורק אחר נתן אותם לדנה אינטרנשיונל לביצוע, ולא הפוך. זו נקודה מאוד חשובה, זה נכון שאנחנו עוסקים בבידור אבל לדעתי זה לא רק בידור, כי שיר טוב הופך להיות שגריר של המדינה הזאת לשנים רבות אחר כך. נכון שהשיקולים הכלכליים הם המניעים של כל דבר כאן, לצערי, אבל באיזה מקום הנושא התרבותי נדחק לשולי הדרך. זו ההזדמנות בוועדה הזאת, שאולי לא מבינים למה היא מתקיימת, היא מתקיימת כי אנחנו מנסים להציל כאן משהו שאוטוטו גם הוא כבר יעלם. זה חשוב. זו לא רק תכנית בידור. לכן אני חושבת כשזה בערוץ הראשון זה הכוח של העם, של האנשים, של ההמון, להכריע ולבחור, וברגע שאנחנו נותנים את זה לידיים שהשיקולים שלהם הם כלכליים גרידא - - -
היו"ר זבולון אורלב
לפי מה שהבנתי שמרית אור, ואתם מבינים יותר טוב ממני בתחום הזה ואני בכלל תירון ביחס לאנסטסיה בענייני טלוויזיה וכאלה היא באה ומשם ואני לא מוזמן מספיק, אני שואל ואני מבין שמה שעשתה רשות השידור זה שהיא נתנה ל"רשת" להפיק, וככל שאני יודע לעשות הבחנות, להפקה יש השפעה מסוימת אבל היא לא משפיעה העיקרית על תוכן, אם אומרים לי שמי שיבחר את השירים שמבינהם יבחר השיר שייצג באירווזיון, זה עדיין הערוץ הראשון יחד עם הצופים. מי יבחר את השירים?
יואב גינאי
את השירים שיתמודדו בוחרת וועדה משותפת של רשות השידור ו"רשת".
היו"ר זבולון אורלב
אתם דומיננטיים בה?
יואב גינאי
אנחנו דומיננטיים בה כפי שהיו דומיננטיים בפרויקט הקודם. יושב ראש הוועדה שיש לו זכות וטו הוא מתוך רשות השידור. הצופים בוחרים.
היו"ר זבולון אורלב
אתה משוחרר המנהל הכללי, לצערי אני לא יכול להצביע שם כי אני צריך להמשיך לנהל את הישיבה, יש לך רוב כי האופוזיציה והקואליציה בעד לשמור על רשות השידור.


אם אני מבין נכון רשות השידור היא עדיין דומיננטית גם בבחירת השירים שיתמודדו. אני מבין שאת השיר שיבחר לא רשות השידור ולא ההפקה קובעת, אלא הצופים יבחרו.
יואב גינאי
במשותף. ישנו אחוז מסוים לוועדה.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא ישודר גם ברדיו?
יואב גינאי
זה ישודר גם ברשת ג'.
היו"ר זבולון אורלב
מי כותב את השירים?
יואב גינאי
יש פניה לכל הכותבים.
שמרית אור
יש פנייה לכותבים, לא הזמר המבצע הוא שמביא את השירים?
יואב גינאי
לא בהכרח.
שמרית אור
זה צריך להיות בהכרח לא.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא לתת לו הזדמנות?
שמרית אור
כי הוא מקבל את ההזדמנות שלו כזמר.
היו"ר זבולון אורלב
ואם הוא הכותב הטוב ביותר?
תומר קרני
אני חושב שלקיים את הדיון על איך בדיוק הדברים יתבצעו - - -
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו יכולים לדון בכל דבר, לכם יש את זכות ההכרעה, לא כתוב בשום מקום שאסור לנו לשאול את כל השאלות.
תומר קרני
לשאול את השאלות בוודאי שאפשר ואני לא כופר, אבל תנו לרשות השידור את זכות ההחלטה. לא כל הדברים נסגרו עד הסוף.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני היועץ המשפטי אני מאוד מעריך את המאבק שאתה עושה כדי לשמור על עצמאותה של רשות השידור, זה המאבק הקבוע שלנו כאן בכנסת- לשמור על העצמאות של רשות השידור, שהיא לא תסחף, שהיא לא תתמוטט, שיהיו לכם משכורות ולכן שחררנו כעת את המנהל הכללי לישיבה בוועדת הכלכלה. אני אומר שוב, ככל שאתם לא תשתפו פעולה ותיזמו דיונים ציבוריים לגבי תהליכי קבלת ההחלטות, לגבי חברי הוועדה. אני לא יודע אם באתר שלכם כתוב באיזה יום הוקמה הוועדה שבחרה את הראל סקעת, מיהם חברי הוועדה, האם כתוב באתר שכל הכותבים מוזמנים, מיהי הוועדה. מה הבעיה? אני אומר לכם מניסיוני תהיו שקופים, תפרסמו ותוציאו הכל החוצה, ממה אתם פוחדים? אין כאן סודות מקצועיים. מה הבעיה? שאלנו מיהם חברי הוועדה ועניתם. אנחנו לא נבחר את הוועדה במקומכם, באנו אליכם באיזו טענה שלא בחרתם אנשים נכונים?
תומר קרני
משתתפים אחרים בדיון שמטרתם לקבוע עובדות לרשות השידור.
היו"ר זבולון אורלב
מטרתם להשפיע וזו זכות של כל אזרח להשפיע עליכם. אתם לא חסינים מפני השפעות ציבוריות. הדברים שהשמיע כאן חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי, מה שהיא לא יכלה להשפיע במקומות אחרים כי פיטרו אותה, אז קיבלו אותה כעת כחברת כנסת ובוועדת החינוך, ועכשיו תשמעו אותה. זה חלק מהדמוקרטיה. אתם לא חסינים, אתם גוף ציבורי שקוף שמקבל את כל ההחלטות. מה הבעיה? מישהו ניסה לקחת מכם את ההחלטה? זכותו של חבר כנסת, זכותה של הוועדה וזכותו של כל אזרח לבוא לכאן ולהשפיע ולומר אתם טועים, אתם שוגים, מותר לומר לכם לשקול דבר נוסף. מה הבעיה בדבר הזה?
תומר קרני
אין בעיה בנושא השקיפות, הנושא של הוועדה ובחירת השירים עדיין לא נקבע סופית, לכן זו התשובה.
היו"ר זבולון אורלב
אין לי טענות לתשובות שלך, אבל אתה בא בטענות למה שואלים אתכם ולמה מנסים להשפיע עליכם. בוודאי זכותה של שמרית אור לנסות להשפיע עליכם, למה לא? קחו את דבריה תשקלו את דבריה, או שתקבלו או שתדחו, מה שתחליטו.
יואב גינאי
אני רק רוצה להעיר משהו חשוב. ידידתי שמרית אור שאני מאוד מאוד מעריך אותה כמובן ואני מאוד אוהב אותה. שמרית אור בוודאי יודעת שבמוסיקה הפופולארית הישראלית היום יש הרבה מאוד יוצרים שהם גם כותבים. כלומר זמרים שהם גם יוצרים. המקצוע שלנו לצערי הולך ונעלם מהעולם. הרבה מאוד אמנים כותבים את שיריהם והם עושים את זה לגמרי לא רע ואפילו מצוין, השיקול יהיה ענייני.
שמרית אור
כיוון שאנחנו מדברים על תחרות שהיא תחרות בינלאומית, אז קנה המידה הקטן שלנו הוא לא בהכרח עובר את סף הגבול שלנו, ואת זה מדי פעם שוכחים.
יואב גינאי
אני חושב שאנחנו צריכים לבחור שירים טובים ואמנים טובים.
היו"ר זבולון אורלב
צריך לבחור לגופו של עניין ולא חשוב שהכותב הוא גם המבצע.
אלכס מילר
ממי מורכבת הוועדה שבוחרת את השיר?
יואב גינאי
הוועדה שתקבע מורכבת מרשות השידור, מאנשי "רשת" ואמן.
היו"ר זבולון אורלב
מי היושב ראש שלה?
יואב גינאי
אנחנו לא קבענו עדיין את הרכב הוועדה. כמו שתומר קרני אמר.
אלכס מילר
ועל פי ההסכם שלכם עם "רשת" כמה נציגים הם צריכים לקבל בוועדה הזאת? הם הרי צריכים כוח משלהם.
אנסטסיה מיכאלי
אלכס מילר בוועדה הזאת אתה יודע מראש מי יהיה.
יואב גינאי
אני יכול לספר מה היה עם "קשת" לפני שנתיים ואני מניח שאנחנו נלך עם מודל דומה. בשותפות עם "קשת" לפני שנתיים היו שבעה חברי וועדה – שלושה אנשי רשות השידור, שלושה אנשי "קשת" ועוד אמן בלתי תלוי. היושב ראש היה מרשות השידור עם זכות וטו.
היו"ר זבולון אורלב
אחד מהשלושה של רשות השידור הוא על זכות וטו.
יואב גינאי
נכון. זה מה שהיה ואנחנו דנים על הדבר הזה ואני מניח שנלך על המודל הזה.
היו"ר זבולון אורלב
בקשתנו היא כשיתקבלו החלטות תפרסמו, הודיעו, ותהיו חשופים גם לביקורת.
ניצן הורוביץ
אני רוצה להגיד כמה דברים בקצרה. אולי זה סוג של דברי סיכום.


אנחנו כאן בוועדה הזאת, אני לא תיאמתי את זה מראש אבל אני מניח שאני מדבר בשם שאר החברים ובוודאי היושב ראש, כולנו תומכים בשידור ציבורי בישראל, ותומכים ברשות השידור וכדאי לראות מה עלה על שולחן הכנסת בשבוע האחרון, הצעות מכל הכיוונים. נקודת המוצא שלנו היא לא לנגח את רשות השידור אלא לעזור לרשות השידור מתוך אמונה שצריכה להיות רשות שידור חזקה, אנחנו כאן ממפלגות שונות, עם דעות שונות, אז בעניין הזה תאמינו לנו שאנחנו איתכם ולא מנסים לפגוע ברשות השידור.


אבל יש כאן עניין שהוא לגופו של עניין הוא עניין חשוב מאוד לתרבות הישראלית. אתם שידור ציבורי, וטוב שכך, לכן כשידור ציבורי יש עליכם חובות מסוימים. לדעתי כדאי שתאמצו את המלצת יושב ראש הוועדה ותגידו כאן שתפעלו בשקיפות מלאה, אני ממליץ לכם כי זה טוב, ואני אומר את זה מתוך ניסיון לעזור. תפרסמו את הדברים כדי שהם יהיו שקופים, ברורים,ונשים קץ לעניין ולמחלוקות. אף אחד לא מנסה לחבל אלא להפך, רוצים שלישראל יהיה ייצוג טוב ומשובח, שתהייה כאן תרבות לעניין ואתם הכלי לעניין הזה. כדי למנוע כל מיני טענות כפי שנשמעו כאן אני חושב שצריך לפתוח את העניין, ודבר לא יפגע, ואם אין מה להסתיר אז בוודאי אפשר לשים את הכל השולחן. כדאי לקבל את ההמלצה.
היו"ר זבולון אורלב
זכות הדיבור לחברת הוועד המנהל רחל קרמרמן.
רחל קרמרמן
ראשית אני מאוד מודה על הדיון, בשמי ואני בטוחה שגם בשם יעקב נווה. אני חושבת שהפעם היו בעיות בהליכים ולנו חברי הוועד המנהל נודע - - -
היו"ר זבולון אורלב
מה הן הבעיות שאת רואה בתהליכים?
רחל קרמרמן
לנו, חברי וועד המנהל שבדרך כלל מעורבים בתהליכים, הדברים הונחו לפתחנו ביום רביעי שעבר וגם אתמול בערב בישיבה ראינו שגם אתמול אנחנו לא יודעים את כל העובדות. הסמכנו את הצוות המקצועי לקבל את ההחלטה, וההחלטה התקבלה רק הבוקר, ההחלטה התקבלה כי זכיין אחד הסיר את עצמו.
היו"ר זבולון אורלב
ההחלטה על זכיין אחד הייתה רק מהבוקר?
רחל קרמרמן
כן, רק מהבוקר. אנחנו מאוד שמחים, וועד המנהל לא יכול להחליט וגם לא לייעץ, גם אם הוא חלק מוועדה מקצועית, אם אין לו את כל הנתונים והפעם לא היו לו. לכן אתמול התקבלה החלטה של וועד המנהל להשאיר לצוותים המקצועיים שניהלו עד עכשיו להמשיך לנהל.


אני מאוד שמחה שלגבי העתיד יהיו לא רק שיקולים של שירים אמנותיים אלא גם שירים לאומיים. בשנה שעברה לפחות כשאני ישבתי בוועדה, השיקולים על מירה עוואד ואחינועם ניני היו גם שיקולים לאומיים, הייתי מאוד שמחה שגם הפעם השיקולים יהיו גם לאומיים ולא רק שיקול של בחירת השיר.


אנחנו מאוד שמחים על הדיון ועל האכפתיות שלכם ועל הרצון לשפר תמיד. אנחנו מרגישים שלגוף שנמצא ביניכם ובין הגוף המנהל את זה, לנו יש חובת פיקוח ואנחנו יכולים לפקח רק כשכל העובדות בפנינו. תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר את זה מהניסיון שלי כיושב ראש וועדת ביקורת המדינה שלוש שנים, לפעמים ראיתי את התכבדות של גופים ציבוריים שחוששים מכל מיני סודות לאומיים שידלפו החוצה חס וחלילה, ניסיתי לשכנע אותם שזה לא טוב ושזה בכיוון הלא נכון, אני חושב שהצלחנו כמה פעמים.
רחל קרמרמן
ברשותך מילה אחת אחרונה, אני חושבת שמה שקרה השנה זה בגלל המצוקה הגדולה של רשות השידור שנמצאת בדיונים של רפורמה, דיונים של תקציב ולא יודעים איך לעבור את המחר, בעתיד אני בטוחה - - -
היו"ר זבולון אורלב
אם את מסכימה וגם מר יעקב נווה, שגם אתם רואים שהיו פגמים בהליכים בכל מה שקשור להערכות לאירווזיון, אז לנו זו עדות נאמנה.
רחל קרמרמן
אנחנו מודים לחבר הכנסת אלכס מילר.
יואב גינאי
הערה לגבי השקיפות, אין שום ויכוח בנושא הזה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. ברשותכם אני רוצה לסכם את הדיון אחרי כל דברי הפתיחה הרגילים לגופו של הסיכום.


הוועדה רשמה לפניה את הודעת נציגי הוועד המנהל של רשות השידור, לפיו נפלו פגמים כאלה ואחרים בהבאה לידיעת הנושא לפיקוח של הוועד המנהל בכל הקשור להערכות לקיום האירווזיון.


הוועדה רשמה לפניה את הדיווח של המנהל הכללי של רשות השידור ושל יואב גינאי בדבר ההערכות המלאה לבחירת הזמר והשיר שייצגו את מדינת ישראל באירווזיון 2010.


הוועדה מוצאת לנכון להעיר לרשות השידור שככל שהרשות תקפיד על דיווח לציבור ומוסדותיה, ככל שהיא תדאג להליכים שיהיו שקופים וידועים לציבור, כך יתחזק מעמדה של רשות השידור כגוף ציבורי יחידי במדינת ישראל שצריך למלא את תפקידו הציבורי.
אלכס מילר
אני גם אשמח שהסיכום של הוועדה יעבור לשולחנו של מבקר המדינה שיבדוק את תהליך קבלת ההחלטות.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את הדבר הזה.


הוועדה גם תעביר את פרוטוקול הישיבה והחלטותיה לידיעתו של מבקר המדינה כדי שהוא יחליט, וזו סמכותו, האם הוא יבדוק את הליכי ההערכות הזאת.

תודה רבה לכולם, בהצלחה למבצע, בהצלחה בבחירת השיר ושנזכה כולנו שישראל תיוצג בכבוד ותזכה למקום ראוי. תודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים