PAGE
29
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
12.1.2010
הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 63
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, כ"ו בטבת התש"ע (12 בינואר 2010), שעה 10:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/01/2010
חוק לשמירה על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן, התש"ע-2010
פרוטוקול
סדר היום
הצעת חוק לפיצוי פליטים יהודים מארצות ערב במסגרת תהליך השלום, התשס"ט-2009
של חה"כ נסים זאב (פ/1154)
הכנה לקריאה ראשונה
מוזמנים
¶
אהרן מור
- מנהל אגף בכיר להשבת הרכוש היהודי, המשרד לענייני גמלאים
אורלי רחמיאן
- מח' רישום ותיעוד של זכויות יהודים מארצות ערב, המשרד לענייני
גמלאים
מיור אדמון
- מ"מ מנהל האגף לקשרים בינלאומיים, משרד האוצר
מיכל גור אריה
- ס' מנהל מחלקת משפט בין לאומי, משרד החוץ
עמנואל מהל
- מנהל מחלקת קהילות יהודיות, משרד החוץ
לירון אדלר-מינקה
- ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
רעות לונדין
- ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
עו"ד אורלי פישמן
- משרד ראש הממשלה
אורנה מזרחי
- אגף למדיניות חוץ במל"ל, משרד ראש הממשלה
משה זעפרני
- מפקח ארצי על מורשת קהילות ישראל, משרד החינוך
עירית נימן
- מנחה ארצית על מורשת קהילות ישראל, משרד החינוך
עו"ד אביבה ספרבי
- נציגת הלשכה המשפטית, הסוכנות היהודית
מאיר כחלון
- יושב ראש, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
נחום גלבוע
- דובר, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
צורי בן תורה
- נציג מזכירות, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
יצחק דבש
- נציג מתנדב jjac, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
יהודה בן יוסף
- נציג, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
אליהו סלם
- נציג, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב
יהודה בן יוסף
- יו"ר הארגון הארצי של יהודי כורדיסטן בישראל
צבי גבאי
- מרכז מורשת יהדות בבל
סעדיה אנקרי
- חבר הנהלת עמותת יוצאי תוניסיה
לבנה זמיר
- יו"ר התאחדות עולי מצרים
עזי נגר
- יו"ר התנועה לפתרון בעיית הפליטים במזרח התיכון
רחל מכטינגר
- המרכז הבין תחומי הרצליה
אליעזר שוורץ
- מרכז מידע ומחקר, הכנסת
רשמה וערכה
¶
ס.ל. – חבר המתרגמים בע"מ
הצעת חוק לפיצוי פליטים יהודים מארצות ערב, במסגרת תהליך השלום, התשס"ט-2009
של חה"כ נסים זאב (פ/1154)
היו"ר ליה שמטוב
¶
בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות והיום אנחנו שוב נפגשים ומדברים על הצעת חוק לפיצוי פליטים יהודים מארצות ערב, במסגרת תהליך השלום, הכנה לקריאה ראשונה. חוזרים לנוסח המקורי
המציע, חבר הכנסת נסים זאב, רוצה להתייחס.
נסים זאב
¶
קודם כל אני מבקש מראשי הארגונים, שאנחנו מאוד מכבדים אותם, מעריכים אותם ומוקירים אותם, אני מודה להם ויותר ויותר מתפעל בישיבה, כשאני רואה אותם כל כך רציניים וכל כך נלחמים על המטרות שלשמן החוק הזה בעצם מובא לכנסת ישראל והובא גם בקריאה טרומית, אנחנו לא רוצים לבזבז את זמננו, אני אומר לכם את האמת, אין לנו הרבה זמן, אנחנו רוצים להיכנס לגופו של עניין, לא לחזור להיסטוריה ולכל הוויכוחים שהיו קודם לכן.
אני רק רוצה להזכיר לכם, בסיום הישיבה שעברה היה סיכום שמשרד המשפטים ינסה להרחיב, עד כמה שזה ניתן, בהסכמת ועדת שרים, ומה שוועדת שרים לא מוכנה, אנחנו בעצם ניצמד לחוק המקורי ולכן יכול להיות שאנחנו נעשה איזה שהם תיקונים קלים בנוסח החוק, שאין לזה השלכות, אין לזה משמעות של הרחבה, אבל בנושאים שיש הסכמה, וועדת שרים אכן הסכימה, ואנחנו נשמע את משרד המשפטים. אני הבנתי שלגבי יוצאי אירן יש הסכמה, אם זה נכון, אנחנו נוסיף את יוצאי אירן. אם האיסלם לא מקובל עליהם ורק להישאר צמודים ל'מדינות ערב', יישאר מדינות ערב ואירן. אני לא יודע, לא בקי, לא שמעתי, לכן אנחנו נלך לסיכום של הישיבה הראשונה, כשמשרד המשפטים הביא את דברו.
רעות לונדין
¶
שתי ההצעות עלו לדיון לפני ועדת השרים שקיימה בהן דיון. שני הנוסחים נחו לנגד עיניהם והוועדה ביקשה בעצם לחזור לנוסח הקודם, זה שאושר בפעם הקודמת, עם אפשרות לשינויים.
נסים זאב
¶
אם כך, כדאי שהיועצת המשפטית תתחיל להקריא את הצעת החוק ונראה מה מוסיפים, מה לא, ואחר כך את ההערות. אני אבקש ממר יצחק דבש לפני ההצבעה לומר מספר מלים וגם חברת הכנסת הנכבדה. בבקשה.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
הנוסח שמונח בפנינו היום הוא הנוסח המקורי, כולל המחיקה של סעיף 3(א) שהוסכמה עוד לפני ההצבעה בדיון המוקדם.
אני אומר מה הנושאים שצריך להידרש אליהם כדי לתקן את הנוסח. אחד, כמו שחבר הכנסת זאב אמר, הנושא של המדינות שעליהן החוק חל. ברגע שאנחנו כותבים 'מדינות ערב', יש מדינות כמו אירן, שמאחר ששום דבר לא מוגדר, יוצאות מגדר ההגדרה. אירן לא מוגדרת כמדינה ערבית ולכן עלינו להחליט האם, כמו בהצעה שלנו במקור, אנחנו מגדירים מה שנקרא מדינות איסלם ואז זה צפון אפריקה, המזרח התיכון והמפרץ הפרסי, או שמא אנחנו מפרטים ממש את המדינות מהן יצאו יהודים, אליהן אנחנו מתכוונים. בכל מקרה, בנוסח כמו שהוא כתוב היום אנחנו בעצם מוציאים החוצה את יהודי אירן.
הדבר השני זה הורדת ההתייחסות לאמנת הפליטים של האומות המאוחדות. משרד המשפטים, וזאת אחת ההערות שלו, רוצה להוריד מהנוסח המקורי התייחסות לאמנת הפליטים של האומות המאוחדות, ומציע לכתוב איזה שהיא הגדרה ספציפית של הרקע שבשלו יצאו היהודים מהמדינות האלה. כלומר לכתוב איזה שהיא הגדרה שלנו, יש לי כאן כמה הצעות לדיון, כיצד אנחנו מגדירים את הפליטים היהודיים. אם אנחנו לא מכניסים אותם לאמנת הפליטים, לא אומרים שהם יצאו כפליטים לפי האמנה, אז מה אנחנו כן כותבים? איך אנחנו צריכים בכל זאת להגדיר את האנשים האלה? למי אנחנו מתייחסים, מי האוכלוסייה? מה שכתוב כרגע שאלו אנשים שעלו ארצה מארצות ערב, אם היה שם מישהו ששהה שם שנה ובמקרה עלה משם ארצה? משפטית זה לא מסתדר.
הנושא השלישי זה הגדרת הרכוש, האם אנחנו משאירים את המלה 'רכוש', אם אנחנו מורידים את הסעיף של 'הממשלה תגדיר באופן מדויק את הרכוש', שזה עוד משהו שמשרד המשפטים רוצה להוריד מההצעה המקורית, האם אנחנו מתייחסים כאן לאיזה שהיא הגדרה של הרכוש.
אני חושבת שאלה הנקודות העיקריות שבנוסח, גם כמו שהוא, אנחנו צריכים להתייחס אליהן. לי יש הצעה, שלחתי אליכם אתמול אחרי הצהריים, לא קיבלתי לגביה תגובה, אבל בואו נשמע אם יש הצעות מטעם הממשלה.
מיכל גור אריה
¶
אולי נתייחס להערות כסדרן, כפי שהצגת אותן. לגבי ההגדרה של 'מדינות ערב', הוצג בפני ועדת שרים הנוסח שמרחיב את זה גם למדינות האיסלם, כשהיה שם פירוש למה הכוונה. הוועדה בחרה להישאר עם הנוסח של מדינות ערב ולכן אנחנו כבולים לנוסח הזה ואנחנו לא יכולים להרחיב. עם זאת אנחנו מציעים גם לא להיכנס לפירוט של מדינה-מדינה, כדי כן להשאיר מרחב תמרון לממשלה להעלות את המדינות שהיא רואה לנכון.
מיכל גור אריה
¶
זה אומר שאנחנו מעדיפים להישאר עם ההגדרה של מדינות ערב כפי שהיא, מדינות ערב, כאשר זה משאיר לנציגי הממשלה את האפשרות להיכנס לפירוט כשהם ירצו ולהגדיר את זה כפי שהם ירצו בדיונים.
מרינה סולודקין
¶
את רוצה חוק נפרד לגבי יהדות אירן? כי יהדות רוסיה לא יכולה לעמוד בצד ולא לראות שאירן נכללת. מה את מציעה?
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
'ארצות ערב' זה לא איזה מושג אוניברסלי שכולם יודעים למה הכוונה. זה לא כולל את אירן, ככל הנראה.
עמי מהל
¶
מדינות ערב זה הגדרה מאוד ברורה, אלה המדינות ששייכות לליגה הערבית, נקודה. כל אותן מדינות ששייכות לליגה הערבית הן מדינות ערב, בין אם היו בהן יהודים ובין אם לא היו בהן יהודים. הרחבה לגבי אירן, היא הרחבה ספציפית שפה צריכה להתקבל החלטה, היא לא נדונה, יכול להיות שאנחנו צריכים לדון ספציפית האם להרחיב או לא להרחיב.
נסים זאב
¶
אז בסדר, אנחנו לא מכניסים את אירן, נקודה. חבל על הזמן. אני רוצה להגיע להצבעה. אם אין הסכמת ממשלה לגבי אירן, לא ייכתב אירן.
נסים זאב
¶
אפשר להביא את זה בקריאה שנייה ושלישית. אם נוכל לשכנע את הממשלה, אפשר להוסיף את זה בהסתייגות.
עמי מהל
¶
ברגע שאת כותבת 'מדינות ערב', אז את מתכוונת למדינות השייכות לליגה הערבית, וזה לא כולל את אירן.
מיכל גור אריה
¶
בכל מקרה אני אזכיר שהחוק הזה דן בהעלאת הנושא במסגרת המשא ומתן לשלום במזרח התיכון, זה לא מסגרת שכרגע אירן היא חלק ממנה, להכניס את הדרישות האלה באותו משא ומתן יכול להוות בעיה.
רעות לונדין
¶
לגבי הנושא השני שעלה, של אמנת הפליטים. אנחנו מבקשים להוריד את ההתייחסות המפורשת לאמנת הפליטים וכן להגדיר את ה---
רעות לונדין
¶
אנחנו מעדיפים להישאר בהגדרה אחרת, שלא מפנה ישירות לאמנה. אנחנו גם לא נוהגים לחוקק בצורה הזאת ששואבת לתוך החקיקה הישראלית אמנה על דרך האמנה.
נסים זאב
¶
לא על פי. אם אני אומר 'כפי שקיים', משהו מקביל, אז זה לא על פי. יש הבדל אם אני אומר 'על פי האמנה', או 'כפי שקיים באמנת הפליטים', אני רוצה משהו שוויוני, משהו מקביל. אם זה מקובל עליכם.
רעות לונדין
¶
אנחנו מעדיפים שלא יהיה אזכור מפורש של האמנה בחקיקה, אלא להגדיר בצורה אחרת בתוך החוק הזה מי האנשים שאליהם מתייחס החוק.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אני הצעתי שתהיה הגדרה של פליטים יהודים מארצות ערב, אזרחי ישראל היהודים, מאחר שאתם מצמצמים את זה רק לאזרחי ישראל, שעזבו את ארצות הערב, שהיו מדינות תושבותם, כדי להדגיש שמדובר באנשים שישבו במדינות האלה, בין היתר על רקע רדיפתם מטעמי היותם יהודים והיותם חסרי הגנה מפני רדיפות אלה, כי אני חושבת שזה הכלל הרחב, שהם נרדפו כי היו יהודים ולא יכלו לקבל את הגנת המדינה, בעקבות ועובר להקמת מדינת ישראל ואשר הותירו בארץ מוצאם רכוש שהיה בבעלותם.
רעות לונדין
¶
אנחנו רוצים לבקש עוד קצת זמן בין משרדי הממשלה כדי לתאם נוסח שיהיה יותר מוסכם מבחינת פליט, שמצד אחד גם לא יצמצם ויפגע באוכלוסייה שעל זכויותיה מבקשים להגן בחוק הזה---
היו"ר ליה שמטוב
¶
תמיד משנים מקריאה לקריאה. הכל בסדר, כשהצעת חוק עוברת בקריאה טרומית, אני עוד לא ראיתי שאותה הצעה הגיעה לקריאה ראשונה. תמיד משנים.
רעות לונדין
¶
אנחנו רוצים להעיר עוד הערה. אנחנו מציעים, במקום להגביל את ההצעה לפליטים שעלו בעקבות הקמת מדינת ישראל, כמו שמוצע היום, פשוט להשאיר את זה פליטים שעלו ארצה מארצות ערב, ואז לא לתחום את זה בתקופה מוגבלת. זאת אומרת להרחיב את האוכלוסייה שעליה זה חל.
רעות לונדין
¶
לא, בהגדרה היום כתוב 'אזרחי ישראל היהודים שעלו ארצה מארצות ערב בעקבות הקמת מדינת ישראל'. ההגדרה בצורה הזאת מוציאה מתוכה את מי שעלה ארצה לפני הקמת המדינה.
נסים זאב
¶
ההצעה של היועצת המשפטית בנושא של 'על פי אמנת הפליטים', אנחנו נצביע על הצעת הנוסח היום, אז אם יש לך הערה שאת חושבת שזה יכול לשנות מהותית מוועדת השרים---
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
את זה הבנתי, אבל אני קראתי משהו חלופי לזה. אני יכולה לתת לכם את זה בכתב, אם אתם צריכים לראות את זה.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
כן. 'אזרחי ישראל היהודים שעזבו את ארצות הערב, שהיו מדינות תושבותם, בין היתר על רקע רדיפתם מטעמי היותם יהודים, והיותם חסרי הגנה מפני רדיפות אלה, ועלו ארצה ואשר הותירו בארץ מוצאם רכוש שהיה בבעלותם'.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
רכוש כרגע לא מוגדר בכלל בהצעה המקורית, זאת הסוגיה הבאה שאני העליתי שצריך להתייחס אליה.
מיור אדמון
¶
המלה 'יהודים', את מתבקשת להוריד את 'אזרחי ישראל'. זה שהם יהודים ועזבו את ארצות ערב כתוצאה מזה, היא בסיפא של אמירתך, לא צריך לסייג את אזרחי ישראל---
רעות לונדין
¶
לעניין הרכוש, יש לנו שתי הערות. קודם כל בסעיף 3(ב) המוצע, אנחנו מציעים לשנות את הנוסח כך שייכתב שהממשלה תקבע את הגדרת הרכוש שייכנס למסגרת הדיון לפי סעיף קטן (ב).
רעות לונדין
¶
המלה רכוש כוללת בתוכה הרבה מאוד דברים ודווקא ההגדרה שתיכנס לפירוט עלולה לצמצם בסופו של דבר ולא להועיל.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
דווקא זכויות קניין זה משהו הרבה יותר רחב מרכוש, רכוש בדרך כלל הוא מקרקעין ומיטלטלין.
רעות לונדין
¶
ההגדרה של רכוש, אני מפנה אתכם למאמרו של רייך בנושא, כוללת זכויות רבות ומגוונות שאני לא רוצה למנות כאן, אבל היא כוללת גם דברים יותר מורכבים ממיטלטלין ומקרקעין. היא כוללת רכוש בהגדרה רחבה. ודווקא, אם ניכנס פה לפרטים ונתחיל למנות מה כן, זה עלול---
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אנחנו לא נוהגים בחקיקה לכתוב את המלה 'רכוש'. אנחנו נוהגים לכתוב בדרך כלל 'זכויות', ואם זה משהו שקשור לקניין, אז 'זכויות קניין'.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
נכון, אבל זכויות זה באמת משהו... ברגע שמתכוונים לזכויות קניין, זה גם קניין רוחני, למשל.
טלב אלסאנע
¶
אני לא הבנתי מדוע ההגבלה לגבי פליטים יהודים מארצות ערב. אם מדובר על פליטים יהודים, למה לא בכלל מי שהגיע מאירופה בעקבות מלחמת העולם השנייה? לדעתי זו אחת הסיבות המהותיות להקמת מדינת ישראל, הרדיפה באירופה, יותר מאשר, אם בכלל, היתה רדיפה במדינות ערב. למה ההגבלה רק ליוצאי מדינות ערב?
אני חשבתי שמדובר בעלייה, לא בגירוש, ולכן יודעים שבאו מתוך ציונות, מתוך עלייה, הם בחרו מרצונם הטוב. אז איך יכול להיות שהדבר הזה שבאים מתיישבים, גורמים לגירושם של הפלסטינים, וגם דורשים פיצוי. זה משהו מוזר. כמו 'הרצחת וגם ירשת', גם מגרשים, גם יוצרים פליטים וגם מבקשים פיצוי.
היו"ר ליה שמטוב
¶
חבר הכנסת טלב אלסאנע, אתה יודע שבמלחמת העולם השנייה הפליטים שברחו ממקום המגורים שלהם ברחו כי אם הם לא היו בורחים, אז הנאצים, או אותם מקומיים, יכלו פשוט להרוג אותם, והיום כשמדברים על זה, אחרי 70 שנה, כשמתחילים לדבר על זה, אומרים 'מה, היה דבר כזה?', פליטים? אלה שברחו? אז היה להם טוב.
טלב אלסאנע
¶
סליחה, בואו נעשה את זה ברמה ההיסטורית. אני חושב שצריך להביא את ההיסטוריונים לפה כדי לבחון את הסוגיה הזו.
טלב אלסאנע
¶
תרשה לי. השאלה היא, מבחינת ההגדרה של פליטים, מדוע אך ורק ליוצאי מדינות ערב, כי זה יוצר איזה שהיא תחושה כאילו נרדפו רק במדינות ערב ולא נרדפו... אם מדובר ברדיפה, כאילו שרק נרדפו במדינות ערב.
מרינה סולודקין
¶
חבר הכנסת אלסאנע, זה חוק של חבר הכנסת נסים זאב. חוק עלינו, על יהדות ברית המועצות, אתה תעשה, בסדר? איך אנחנו עכשיו? ואני אעזור לך כמו שאני עוזרת לחבר הכנסת זאב.
טלב אלסאנע
¶
אני מסכים איתך שנעשה ביחד. ביחד, חוק משותף, לכל הפליטים שנרדפו וגורשו, ללא הבדל דת. לא נגיד 'פליטים יהודים', כל פליט שגורש.
נסים זאב
¶
יש כבר אמנת האומות המאוחדת, של הפלסטינאים. יש 130 החלטות. עכשיו אנחנו מגיעים להחלטה ראשונה, היסטורית, של יהודים שנטבחו וגורשו וגנבו וגזלו את רכושם.
טלב אלסאנע
¶
כל אדם, כל פליט. אני מבקש שלא נעשה איפה ואיפה, ולא נעשה אפליה והבחנה. אנחנו נדבר על פליטים, שגורשו ממולדתם ויש להם את הזכות---
טלב אלסאנע
¶
כל פליט, אם הוא גם יהודי, גם ערבי, שגורש ממולדתו. אנחנו נעשה את ההגדרה הזו ואז נהיה אמינים---
נסים זאב
¶
אתה תאמר את ההסתייגות שלך לסעיף עצמו ואם אתה רוצה לדבר על הפליטים הפלסטינאים, זה כרגע לא הדיון. זה לא הדיון.
טלב אלסאנע
¶
אני לא מסכים עם ההגדרות שלך. אני לא מסכים עם הגישה שלך, יש לי דעה אחרת, אני רוצה לבטא אותה ואני רוצה שהיא תירשם בפרוטוקול.
מיכל גור אריה
¶
כמה הערות לסעיף 3(א) החדש, שהן מאוד קריטיות. אני אתחיל מההערה היותר חשובה בנושא של כביכול מתן מעמד שווה לפליטים הערבים שעזבו את רכושם, מיום הקמת המדינה ולפליטים היהודים. אני לא יודעת, ייתכן שחלקכם אינכם מודעים לעובדה שמדינת ישראל אינה מכירה בהיותם פליטים.
מיכל גור אריה
¶
כרגע זה מופיע וגם בתחילת הסעיף היינו רוצים לשנות את הנוסח ל'מדיונים בנושא במסגרת משא ומתן לשלום' ולהוסיף---
טלב אלסאנע
¶
לא, החוק כולו הפרעה. מה זה, לא ייחתם הסכם שלום, להיות משועבדים בגלל רדיפת הבצע השקרית הזאת?
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אבל אז את מניחה שיהיו דיונים על הנושא. כלומר אם לא יהיו דיונים על הנושא, אז הממשלה בכלל לא תעלה את זה, ואם הממשלה צריכה ליזום את זה?
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אז למחוק את כל הרישא 'בכל דיון בנושא... הפלסטינאים', ולהשאיר 'במסגרת משא ומתן לשלום במזרח התיכון תעלה ממשלת ישראל לדיון את נושא הענקת פיצוי לפליטים יהודים מארצות ערב---
יצחק דבש
¶
'בהתאם לשיקול דעתה', זה חסר משמעות. מה זה בהתאם לשיקול דעתה? שיקול דעתה לא הוכיח את עצמו 40 שנה.
טלב אלסאנע
¶
מה זה בכל משא ומתן? היה לא רק משא ומתן, היה הסכם עם מצרים, למה לא הועלה העניין? היה הסכם עם מצרים.
נסים זאב
¶
תן לנו לסיים, אחר כך אני אתווכח איתך בחוץ על מה שאתה רוצה. אבל בוא נסיים את הסעיף.
מקובל עלינו, זה לא מצמצם, מה שהיא אומרת.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
לשיקול דעתה? אני חושבת שאם אנחנו משאירים את זה כל כך רחב, במסגרת משא ומתן לשלום במזרח התיכון, תעלה ממשלת ישראל לדיון את נושא הענקת פיצוי לפליטים יהודים מארצות ערב על אובדן רכוש, אני חושבת שזה משאיר לה שיקול דעת להעלות את זה באיזה שלב שהיא תרצה. אחרת, אז למה החוק?
טלב אלסאנע
¶
כל משלחת למשא ומתן שתלך לאנשהו תיקח את הצעת החוק הזו ולפני שתדבר, תגיד להם 'הנה החוק, כאן מתחילים'.
טלב אלסאנע
¶
שאלה לנציגת משרד המשפטים, אני רוצה לשאול, על פי יוזמת הליגה הערבית, שאני מקווה שתהיה בסיס למשא ומתן, הרי מדובר על נורמליזציה עם כל מדינות ערב. יש את הוויכוח והמשא ומתן הוא עם סוריה ועם הפלסטינים. עכשיו רוצים, למשל, לקיים נרמול יחסים עם עירק, אז ישראל תגיד לעירקים 'לא תהיה נורמליזציה אם ובמידה, אלא לאחר שיושבים ומקיימים...', זאת אומרת החוק הזה ימנע שיהיה נרמול יחסים בין ישראל למדינות ערב? אני לא מבין, כי אין סכסוך בין עירק לישראל, אין סכסוך בין מרוקו לישראל, ולכן זה לא רלוונטי לאותן מדינות מהן הגיעו היהודים. המשא ומתן הוא רלוונטי לפלסטינים שלא גירשו פליטים, הם גורשו בעצמם. המשא ומתן לשלום הוא רלוונטי רק לגבי הפלסטינים שהם אלה שגורשו, והוא גם רלוונטי לגבי הסורים, שאני הייתי בסוריה ונפגשתי עם הנהגת הקהילה היהודית הסורית שם, והם חיים נהדר.
טלב אלסאנע
¶
זה בגלל כל התעמולה הציונית שגרמה לדבר הזה. הם היו חיים יותר טוב מאשר בישראל. תאמין לי. גם היהודים שעלו מעירק, הם היו חיים נהדר.
נסים זאב
¶
כי שם הסונים טובחים את השיעים והשיעים את הסונים, אנחנו מאוד מתגעגעים לראות את זה בעיניים. את השנאה הערבית העצמאית.
נסים זאב
¶
אתם יש לכם זכות להיות במדינת ישראל, זכית להיות פה, תחת הדגל של מדינת ישראל. של הציונות. אתה גדל כמו בן אדם.
טלב אלסאנע
¶
אתה באת מעירק? אתה יכול לחזור לשם. אתה פליט? אתה הגעת בתור פליט? העירקים מזמינים אותך---
היו"ר ליה שמטוב
¶
אז אנחנו מסכימים עם משרד החוץ ואנחנו ממשיכים לקרוא ואני מתכוונת להצביע היום, בגלל זה אל תפריעו לנו.
מיור אדמון
¶
אני בכל זאת מבקש לומר דברים מאוד בקצרה. יש מרחב מאוד גדול של נושאים, לא כל הנושאים מתאימים להעלאתו של הנושא, ולכן כשנאמר 'בהתאם לשיקול דעתה', מתכוונים לנושא. לדוגמה , אם אתה דן בנושא של מים ונושאים אחרים, אתה לא דן על נושא של פליטים.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
לכן נאמר במסגרת, אם אנחנו מכניסים כאן 'לפי שיקול דעתה', מבחינה משפטית זה שומט את כל הבסיס מהחוק הזה, כי כל הרעיון זה שבאיזה שהיא מסגרת של עשרים השנה הבאות שידונו בתהליך השלום, מתי שהוא, בנקודת זמן של חמש דקות, מישהו יעלה את הנושא הזה. זה המינימום שמדינת ישראל מתבקשת לעשות בחוק הזה. 'לפי שיקול דעתה' מוריד את האפשרות שידונו בזה.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
3(ב), לגבי הרכוש, אני אבקש מעורכת דין רעות לונדין להקריא שוב את ההגדרה של משרד המשפטים.
רעות לונדין
¶
אנחנו מציעים שהנוסח יהיה 'הממשלה תקבע את הגדרת הרכוש אשר ייכנס למסגרת הדיון לפי סעיף קטן (ב) לעיל'.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אוקי. עכשיו אני חוזרת רגע לסעיף 1, למען הסדר הטוב של הניסוח. סעיף 1 יכלול את המטרה בשתי שורות; 'מטרתו של חוק זה לשמור על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים מארצות ערב, במסגרת משא ומתן לשלום במזרח התיכון'. ואחר כך אנחנו כבר מגדירים את הפליטים.
מאיר כחלון
¶
למה לא מוסיפים את הדבר הכי חשוב, 'בהתאם להחלטת הקונגרס האמריקאי', שהיתה החלטה שווה האומרת, מה שיגיע לפליטים הערבים, יגיע לפליטים יהודיים.
נסים זאב
¶
זה הוויכוח של הממשלה, ששם הדעה הרבה יותר רחבה, גם לגבי המדינות, לאו דווקא מדינות ערב. הממשלה מתנגדת.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אם תעביר לי את זה בכתב, זה יישמר לשנייה ושלישית.
אני יכולה להקריא את הצעת החוק?
נסים זאב
¶
למה? היהודים לא היו פליטים? זה לא מוגדר בחוק ש... הלוא אנחנו מדברים על יהודים פליטים שברחו עקב---
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
(מקריאה): הצעת חוק לדיון בסוגיית הפליטים היהודים מארצות ערב במסגרת תהליך השלום.
1. מטרתו של חוק זה לשמור על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים מארצות ערב, במסגרת משא ומתן לשלום במזרח התיכון.
2. בחוק זה –
"פליטים יהודים מארצות ערב" – אזרחי ישראל שעזבו את ארצות ערב שהיו מדינות תושבותם---
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
(מקריאה): אזרחי ישראל שעזבו את ארצות ערב שהיו מדינות תושבותם, בין היתר על רקע רדיפתם מטעמי היותם יהודים והיותם חסרי הגנה מפני רדיפות אלה ואשר עלו ארצה והותירו בארץ מוצאם רכוש שהיה בבעלותם.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
היהודים האלה יצאו כפליטים. זאת אומרת, בסופו של דבר יש להם מדינה כרגע שמגנה עליהם, אבל בעת יציאתם הם הפכו לפליטים.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
מבחינת ההגדרה של האמנה, רדיפה מטעמי דת והיותם חסרי הגנה, זה שני תנאים שיש באמנה. הכנסתי אותם מתוך האמנה.
טלב אלסאנע
¶
לא, לדעתי ההגדרה כאן יוצרת סוג חדש להגדרה של פליטים שלא מוכרת בעולם, ולכן מדוע, אם הם פליטים, צריך לאמץ את ההגדרה של האמנה של האומות המאוחדות.
טלב אלסאנע
¶
הרי החוק הזה אמור לחול לא רק על מדינת ישראל. המטרה של החוק הזה, בסופו של דבר, הוא בסיס למשא ומתן, זאת אומרת תהיה לו השפעה על תהליך השלום, תהיה לו השפעה על מדינות אחרות.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אבל הוא מחייב רק את מדינת ישראל. הוא מחייב את מדינת ישראל להעלות את הנושא לדיון. אנחנו לא יכולים לחייב מדינות אחרות.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
(מקריאה): 3. (א) בדיונים במסגרת משא ומתן לשלום במזרח התיכון תעלה ממשלת ישראל לדיון את נושא---
(מקריאה)
¶
במסגרת משא ומתן לשלום במזרח התיכון, תעלה ממשלת ישראל לדיון את נושא הענקת פיצוי לפליטים יהודים מארצות ערב, על אובדן רכוש.
(ב) הממשלה תקבע את הגדרת הרכוש אשר ייכנס למסגרת הדיון לפי סעיף קטן (א).
יצחק דבש
¶
אפשר לשאת כמה דברים לפני שאתם מצביעים? רק שלושה-ארבעה משפטים לפני שאתם מצביעים.
קודם כל, בדברי ההסבר, היות וכולם עורכי דין מדופלמים, אבל קצת ללמוד את המאטריה, לא היו מיליון וחצי יהודים במדינות ערב, היו 856,000, אף אחד לא טרח לתקן את זה. החלטת הקונגרס 185 לא התקבלה בפברואר 2008, היא התקבלה באפריל 2008. יש פה הרבה הרבה עורכי דין, עם מעט---
יצחק דבש
¶
נמשיך הלאה. אני מזכיר לכם, ראשי הארגונים, שזה כל צפון אפריקה, המזרח התיכון, המפרץ הפרסי, ביקשו מספר דברים;
ביקשו בנושא החינוך, אתם רואים את הכשלים של החינוך, 60 שנה לא מסבירים את הנושא, אזרחי ישראל לא מכירים את הנושא.
ביקשנו להכניס את זה למורשת, כולם יודעים שקרתה השואה, אף אחד לא יודע שקרה גירוש ספרד 2, ראיתם את התוצאות היום.
ביקשנו הנצחה, ולא מורשת. מורשת זה הרמב"ם, מורשת זה התלמוד הבבלי, זה לא אותו דבר. קרה פה אירוע חד פעמי בתולדות עם ישראל, כמו גירוש ספרד, כמו אינקוויזיציה, כמו דברים אחרים. אנחנו ביקשנו הנצחה של אירוע ספציפי. החלטתם לא לקבל את זה, להכניס את זה לחוק המורשות, זכותכם, אבל זה לא הנושא.
ביקשנו בנושא זכויות, לא רק רכוש. שפגעו למישהו במבנה המשפחה, פירקו לו את כל תפיסת העולם שלו, זה לא רק כסף, זה הרבה מעבר לכסף.
ביקשנו בתי כנסת, בתי קברות, בתי חולים, זה הרבה מעבר. חבר הכנסת הנכבד פה, חשוב שיידע שהיו מאות קהילות יהודיות במזרח התיכון, מאות, 2,500 שנה, 1,000 שנה לפני ייסוד האיסלם, זה לא נועד לפגוע באיסלם, זה נועד ל---
יצחק דבש
¶
אנחנו לא באנו להתנצח, אנחנו מובילים לכיוון ספציפי של קרן בין לאומית שתפצה את שתי אוכלוסיות הפליטים, זה הכיוון שלנו. אנחנו לא באים להמשיך את המלחמה, אנחנו רוצים להפסיק את המלחמה, שיפצו את שתי אוכלוסיות הפליטים.
אבל אני רוצה לחדד מה חסר פה בחוק, וזה חשוב שייכנס לראש של כל מי שנמצא פה. מה שחסר פה בחוק זה היהודים שלא עלו ארצה. אני מזכיר לכם, הם לא עזבו, לא את מרוקו ולא את תימן ולא את סוריה, ולא את כל המדינות שציינו, סתם כי התחשק להם. היה להם 2,700 שנה לעזוב את המדינות האלה, הם עזבו אותן כי הוקמה מדינת ישראל, אז הם קיבלו עונש בגלל שהוקמה מדינת ישראל. עכשיו מדינת ישראל באה ואומרת, 'אני מתייחסת רק לאזרחי מדינת ישראל', השליש שלא עלה ארצה, הוצאתם אותו מהחוק, זה כמו להגיד שמדינת ישראל היא לא מדינת העם היהודי. זו משמעות ההחלטה שאומרת שאתם דואגים רק לאזרחי ישראל. אני מציין את זה כי אולי בין קריאה ראשונה לשנייה לשלישית, אתם תחשבו על זה עוד פעם. מדינת ישראל לא יכולה להחליט שהיא מטפלת ביהודי רוסיה, רודפת אחרי אייכמן לארגנטינה כי פתאום יש לה זכות שיפוט שם, כי זו מדינת העם היהודי, והשליש שלא עלו ארצה, התמזל מזלם, או הורע מזלם, אני לא יודע מה, הלכו למדינה אחרת, פתאום אנחנו לא אחראים עליהם. זו נקודה אחת מאוד משמעותית לשים לב.
מרינה סולודקין
¶
אולי ממשלת צרפת וארצות הברית, אחראים שהם באו בלי רכוש, ואלה יחסים דו צדדיים בין הממשלות האלה.
יצחק דבש
¶
לא, אני חושב שהפתרון הוא הרבה יותר פשוט, הפתרון הוא איל"ר, הפתרון הוא הסוכנות, לא הממשלה, אבל יש גופים, מדינת ישראל יודעת לטפל בזה, כמו שטיפלנו בנושא השואה. תזכרו, הוצאנו פה את הצאצאים, הפלסטינאים הכניסו כל ילד ונכד ובן של נכד בסברא ובשתילה, 750,000 פליטים פלסטינאים, היום זה 4.5 מיליון. אם אתם חושבים שבזה שאנחנו נעצום את העיניים יהיה לילה עכשיו, אז אתם משלים את עצמכם. כל העולם סופר 4.5 מיליון פליטים, לא יעזור למדינת ישראל איך שהיא תסתכל על זה וגם זה אינטרס שלנו לשקם את הפליטים, כי אם לא נשקם את הפליטים, החמאס, החיזבאללה, כל גוף קיצוני שרוצה שהמלחמה תמשיך פה עוד 50, 100, 200 שנה, יילך למקומות האלה, ייתן להם טיפת חלב, יספר להם על 40 בתולות והמלחמה תימשך ותימשך ותימשך. יש לנו אינטרס אסטרטגי לייבש את מחנות הפליטים בצורה קונסטרוקטיבית, וזה על ידי הקמת קרן בין לאומית, כמו שהציע קלינטון, שתשקם הן את הפליטים הפלסטינאים והן תיתן פיצוי לפליטים היהודים ממדינות ערב. המטרה האסטרטגית, תזכרו, היא בסופו של דבר לשקם את הפליטים הפלסטינאים, אנחנו לא רוצים להמשיך את המלחמה איתם, אנחנו רוצים להפסיק אחת ולתמיד את המלחמה.
יצחק דבש
¶
יכול להיות שזה נגד רצונם, יכול להיות שזה נגד רצונה גם של הממשלה, אני לא יודע. אני אומר לכם מה מטרתנו שלנו.
אני רוצה לסיים רק בדבר אחד, לפני שהולכים להצבעה. כשאנחנו מדברים על מורשת, אנחנו מדברים על מורשת, תזכרו, אנחנו מדברים פה על אירוע חד פעמי בתולדות העם היהודי. לא ייתכן ש-900,000 איש נעלמים מבמת ההיסטוריה, זה לא קורה סתם. מדברים פה על עלייה, אני חושב שחלק באמת עלו, מדברים פה על שיקולים דתיים, חלק באמת באו משיקולים דתיים, אבל אני רוצה להזכיר, בית המקדש השני הוקם ויהודים לא עזבו את בבל. לפי ההיגיון הזה, יהודי אמריקה היו כולם צריכים לעלות ארצה, כי כולם הרי ציונים. אנשים לא עוזבים זקנים, בתי קברות של ההורים, רכוש רב, לא עוזבים תוך עשר-עשרים שנה הכל, מכאן שקרה פה אירוע היסטורי, חד פעמי, בגלל הקמת מדינת ישראל. אפשר להתנצח אם מדינת ישראל זה דבר טוב, לא טוב, בסופו של דבר, העם היהודי נזרק ממפת אירופה, הוא נזרק מהמזרח התיכון, מהמפרץ הפרסי, מכל האזורים הוא נזרק והוא התרכז בשני מקומות, במדינת ישראל ובצפון אמריקה.
כרגע יש כאלה שמנסים לשלול את הלגיטימיות של מדינת ישראל, לא התקיימה השואה, הם טוענים, לא היה פה בית מקדש שני, והם גם טוענים כמובן שלא היו יהודים במדינות ערב. אם אנחנו עכשיו משתפים איתם פעולה בצורה שהממשלה החליטה לשתף איתם פעולה, אז ודאי שאנחנו עוזרים להם לטיעון שאין פה הצדקה למדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית, ועל זה אנחנו נלחמים, לא פחות מאשר על הרכוש ועל הזכויות. ובזה סיימתי.
נירה לאמעי רכלבסקי
¶
אני רוצה רק לציין שבדברי ההסבר אנחנו נציין שלקראת קריאה שנייה ושלישית נדון שוב בסוגיה של המדינות שנמצאות בהגדרה של החוק, בהגדרת הפליטים, בנושא של רכוש מול זכויות ובהגדרה של מושאי החוק, אם זה אזרחי ישראל בלבד, או יהודים. סוגיות שעלו, ואנחנו נדון בהן לקראת---
רעות לונדין
¶
כל ההערות שהיו כאן צריכות להשתקף גם בדברי ההסבר. לא הערנו לגופם של דברי ההסבר, אבל אם תרצו ל---
טלב אלסאנע
¶
משפט אחד. נאמרו דברים, ולדעתי, לצורך הצדק ההיסטורי, צריך לציין את העובדה שדווקא דור הזהב של היהדות היה בתקופת השלטון המוסלמי בספרד והגירוש מספרד היה גם גירוש של מוסלמים ויהודים ביחד, ולכן אי אפשר להגיד שתמיד חייבים להכניס כאילו מה שעושה המערב ואירופה, שהיום סוגדים לה, התרחש גם במדינות ערב ובמדינות האיסלם. שהיו בעיות והיו צרות, כן, אבל להציג כאילו שואה התנהלה? לדעתי זה פשוט מאוד שקר וכזב.
נסים זאב
¶
לא, היה גירוש, לא שואה. חלילה וחס. המזל של יהדות ספרד שניצלו מהשואה, וברוך ה' זכו לעלות לארץ ישראל.
נסים זאב
¶
ההורים שלי עלו לפני הקמת מדינת ישראל, עלו בשנת 1940, היה את הפרהוד בשנת 1940, שם טבחו, זרקו ילדים חיים לבארות מים. אנחנו עכשיו לא באים להיכנס למה שהיה בשלטונו של עלי ולכן אני מבקש לקיים את ההצבעה ואחרי זה הוויכוח ההיסטורי.
עזי נגר
¶
אני מציע באמת לחבר הכנסת אלסאנע, אם הוא מוכן להישאר פה עם כל הארגונים כמה דקות אחרי הישיבה, אנחנו מוכנים לדבר.
משה זעפרני
¶
אני רק רוצה הערה בקשר להערה שלך. אתה אמרת שהנושא הזה לא נלמד בכלל, זה לא נכון. הנושא הזה משולב בחלק מתכניות הלימודים, חבר הכנסת זאב העלה את נושא הפרהוד, הפרהוד נמצא בתכנית הלימודים. תשאל אותי אם זה מספיק, זה לא מספיק, התלמידים עושים סביב הנושאים האלה עבודות, אנחנו בהחלט לוקחים את הנושא הזה בחשבון וכבר קיימנו ישיבה, במקרה לאחרונה, לראות איך אנחנו משלבים---
מאיר כחלון
¶
אדון זעפרני, ב-1902 היו פרעות קישינב ומלמדים את זה בעיר ההריגה, וביהודי לוב, ב-1945 נטבחו פי שלוש מזה ולא מלמדים את זה בשום בית ספר. אז עזוב, עזוב. עזוב את זה בבקשה.
היו"ר ליה שמטוב
¶
רבותיי. הצבעה. אנחנו מצביעים על הצעת החוק להכנה לקריאה ראשונה לפי הנוסח, מה שתוקן ומה שסוכם בין המשרדים. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?