ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/12/2009

אתר הקארוונים "ניצן"

פרוטוקול

 
PAGE
19
ועדת משנה למעקב אחר ביצוע המלצות דוח ביניים של ועדת החקירה הממלכתית בנושא:

טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון

29.12.09


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 3

מישיבת ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה
למעקב אחר ביצוע המלצות דוח ביניים של ועדת החקירה הממלכתית בנושא:

טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון

יום שלישי, י"ב בטבת התש"ע (29 בדצמבר 2009), שעה 13:00
סדר היום
אתר הקרוונים "ניצן"
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
אורי אריאל
מוזמנים
יאיר פינס
- רפרנט ממשל ומינהל באגף התקציבים, משרד האוצר

מעוז שהרבני
- מרכז מערכת הביטחון באגף החשב הכללי, משרד האוצר

אורה חריש
- מרכזת בכירה לניהול הרכוש המנהלי, משרד הבינוי והשיכון

עזרא גרינבאום
- סגן מנהל מחוז ירושלים, מינהל מקרקעי ישראל

אפרת שטראוס
- מנהלת מחוז ירושלים, מינהל מקרקעי ישראל

בנצי ליברמן
- מנכ"ל, מנהלת תנופה

ליאורה אושינסקי
- סמנכ"לית, מנהלת תנופה

עו"ד איתי אהרונסון
- יועמ"ש, מנהלת תנופה

מוטי אלימלך
- אחראי תחום דיור זמני, מנהלת תנופה

דניאל שטרול
- יועץ תחום חברתי, מנהלת תנופה

אליעזר יעקב
- סגן מ"מ ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, ועד המתיישבים

יאיר פרג'ון
- ראש המועצה, מועצה אזורית חוף אשקלון

אילנית ואהל
- עוזרת ראש המועצה, מועצה אזורית חוף אשקלון

סילבן בזיז
- ועד המתיישבים

משה ראובן
- ועד המתיישבים

עו"ד רענן גלעדי
- ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפולן של הרשויות המוסמכות


במפוני גוש קטיף וצפון השומרון

עו"ד חיים זיכרמן
- ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפולן של הרשויות המוסמכות


במפוני גוש קטיף וצפון השומרון

עו"ד זוהר שמיר
- ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפולן של הרשויות המוסמכות


במפוני גוש קטיף וצפון השומרון

יובל פרנקל
- מנכ"ל עמיגור, חברת עמיגור

ציון בוסקילה
- מנהל אתר הקרווילות, חברת עמיגור
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
ס.ל. – חבר המתרגמים בע"מ

אתר הקרוונים "ניצן"
היו"ר זבולון אורלב
צהריים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה למעקב אחר ענייני גוש קטיף. אנחנו היום בישיבה קצרה של שעה, אפילו פחות. הנושא היום הוא אתר הקרוונים בניצן. מי מעלה את הנושא?
בנצי ליברמן
אני מבין שהסוגיה הזאת עלתה על ידי ראש המועצה של חוף אשקלון והוא אמור להיות פה.
חנה פריידין
הוא ביקש את הישיבה.
היו"ר זבולון אורלב
הוא ביקש את הישיבה? אין מי שיעלה את הנושא. מר ליברמן, אתם לא יודעים מה הבעיה?
בנצי ליברמן
כשהבעיה תוצג, אתה תבין. לא על ידי. לדעתי הוא צריך להעלות את הבעיה, אבל אני אגיד כמה מלים.
היו"ר זבולון אורלב
רשות הדיבור למר בנצי ליברמן, המנהל הכללי של מנהלת תנופה.
בנצי ליברמן
אני אומר שחוף אשקלון באמת קיבלו על עצמם מעמסה נכבדה מאוד בכל מה שקשור לשיקומם של---
היו"ר זבולון אורלב
מר ליברמן, קודם כל חשוב, הנושא של אתר הקרוונים "ניצן" עומד על סדר היום לפי בקשת המועצה האזורית חוף אשקלון. ראש המועצה האזורית טרם הגיע, אבל החלטנו לחוס על זמנם של משתתפי הישיבה ולפתוח את הישיבה. בבקשה, מר ליברמן.
בנצי ליברמן
אני לא רוצה לייצג אותו כמובן ואני רק אציג את המצב, כפי שאני מבין, באתר הקרווילות בניצן. כמו שאמרנו, חוף אשקלון קיבלה על עצמה מטלה נכבדה מאוד בכל מה שקשור לשיקומם של החבר'ה מגוש קטיף. מדובר באתר הקרווילות הגדול ביותר, בערך כ-500 במספר. מדובר על אתר קרווילות שבגדול אמור להתפצל במתחם הקבע שלו לשני אזורים מרכזיים, האחד הרחבה של היישוב ניצן שמיועד בעיקר לבני נווה דקלים, והשני, הבננה, זה כשישה מושבים חקלאיים המכונה ניצנים, שזה בערך ארבעה קילומטר צפונית לאשקלון.

כמובן שאתר הקרווילות הזה, כפי שהוא היום, בהחלט דורש התייחסות מאוד מיוחדת ומעמסה כספית חברתית, קהילתית, וניהול פרויקט שהוא בהחלט פרויקט שראוי להתייחסות של משאבי מדינה על מנת שהדבר הזה ייעשה כמו שצריך. כפי שאני מכיר את אתר הקרווילות הזה, לא רק מתקופתי כראש מנהלת תנופה, גם לפני כן, בסך הכל אני חושב שהמתחם הזה, כפי שהוא בנוי, הוא בסך הכל בסדר. כמובן זה מחנה מעבר זמני על כל משמעויותיו הלא פשוטות, המורכבות והלא טובות. אני חושב שהמשאבים שמדינת ישראל משקיעה בתחומים המוניציפליים בהחלט עונים על הצרכים, על אף ששם ההתייחסות היא התייחסות מיוחדת, כפי שהיא מצטיירת על ידי מר דניאל שטרול, שהוא למעשה מנהל את הפרויקט אל מול הרשויות המוניציפליות והחברתיות במהלך השנים האחרונות. למעשה מדינת ישראל בהחלט משקיעה במועצה אזורית חוף אשקלון כספים נכבדים ואם אני לא טועה, בשנת 2009 המדינה השקיעה בכל התחומים, גם מוניציפלי, גם חברתי וגם רווחתי וניהול קהילתי, בהיקף כספי של למעלה מ-10 מיליון שקל שזה בהחלט סכום נכבד. בנוסף לכך אני שמעתי לא מכבר, בימים האחרונים, שהמועצה האזורית גם קיבלה הקצאת שר מיוחדת של מיליון וחצי שקלים נוספים. נראה לי ששאר הדברים קשורים יותר לבעיות שהוא יעלה אותן.
היו"ר זבולון אורלב
אני אקרא חלק ממכתבו. אני מדלג על כל ההקדמות: 'על מנת לתפעל אתר זה, מועצה אזורית חוף אשקלון אמורה לקבל מימון ממשלתי הנקרא תקציב מוניציפלי למפוני גוש קטיף בתחומי המועצה. תקציב זה נמצא בקיצוץ אגרסיבי', כלשונו, 'בשנת 2007, ללא קשר או תלות למציאות הקיומית הקשה באתר זה. הממשלה פינתה בצווי חירום, אולם מטפלת במגורשים בצווי ביורוקרטיה. חשוב לציין כי עלות ההוצאות של המועצה בהחזקת האתר נשארה קבועה משנת 2006, מה שגורר גירעונות רבים בגין זה'. כלומר הוא טוען שעלות ההוצאות היא קבועה, הקיצוץ, מצד שני, מקוצץ. 'עלות ההחזקה צפויה לעלות בשנת 2010 מאחר ואתר זה תוכנן לשנתיים. בינתיים עברו ארבע שנים ומערכות האתר קורסות'. צריך לשקם מערכות שונות והשיקום הזה הוא לא רק תקציב החזקה אלא גם תקציב שיקום. 'למרות כל האמור לעיל, נתבשרנו', הוא כותב לי ב-17 לנובמבר, לא לפני הרבה זמן, 'על ידי נציגי הממשלה כי סך התקציב המוניציפלי לשנת 2010 יעמוד על 0 שקלים חדשים. אינני יודע מי הפקיד באוצר שהעז לחתום על החלטה זו, אך אין בכוונתי לנהל בעיה לאומית מספר אחת של מדינת ישראל כעני בפתח ולעמוד על דלתות הפקידים בממשלה. אני מתריע פעם אחר פעם על עוולות אלה ועל חסרים נוספים בלתי נתפסים. אין זו בעייתה של המועצה האזורית חוף אשקלון בלבד, אלא בעייתה של מדינת ישראל. אני קורא לממשלת ישראל לקחת אחריות ולתחזק את האתר עד לפינוי אחרון הקרוונים. שלכם בנאמנות רבה, יאיר פרג'ון, ראש המועצה'.
בנצי ליברמן
אני רואה שנמצאת פה עוזרת ראש המועצה של חוף אשקלון.
היו"ר זבולון אורלב
הדברים מדברים בעד עצמם. אני שואל כרגע את הממשלה מה תקציב ההחזקה, תקציב מוניציפלי למפוני גוש קטיף למועצה אזורית חוף אשקלון בשנת 2007, 2008, 2009 ו-2010. אם יש את הנתון הזה.
בנצי ליברמן
כן, בשנת 2008 הנתון היה 3.5 מיליון שקלים, רק מוניציפלי.
היו"ר זבולון אורלב
בוא נדבר קודם כל על תקציב מוניציפלי, זה התקציב של החזקת האתר. הוא מדבר על החזקת האתר.
יאיר פינס
זה לא להחזקת האתר.
היו"ר זבולון אורלב
בהבנת הנקרא שלי הוא מדבר על התקציב המוניציפלי, כך הוא כותב.
בנצי ליברמן
בשנת 2007 זה בסביבות 4.5. 2008 - 3.5. 2009 - 2.6. לגבי תקציב 2010, צריך לזכור שעד לפני מספר חודשים מעטים היתה החלטה של ממשלת ישראל לסגור את מנהלת תנופה.
היו"ר זבולון אורלב
אני קודם כל שואל שאלה עובדתית.
בנצי ליברמן
עוד אין. אני אסביר.
היו"ר זבולון אורלב
קודם כל הנתון שכרגע כתוב 0, הוא נתון נכון?
בנצי ליברמן
לא, הוא לא נכון. הנתון הזה לא נכון. המספר המדויק כרגע לא ידוע, הוא נמצא במסגרת משא ומתן בין מנהלת תנופה לבין האוצר שיסתיים בימים הקרובים. באופן אישי, ראש המועצה היה אצלי לפני מספר ימים---
היו"ר זבולון אורלב
מר ליברמן, אני עוד לא שם. עבר תקציב 2009 ו-2010. התקציב של 2.6 מיליון שקלים רשום באיזה שהוא מקום בתקציב שעבר? הוא תקנה מיוחדת? מה הוא? הוא בתקציב רזרבות? מישהו יודע?
יאיר פינס
יש החלטת ממשלה---
היו"ר זבולון אורלב
אני לא שאלתי את זה. למה אתם לא יכולים לענות? אני בור ועם הארץ, שואל שאלות פשוטות, תענו לי, אני לא כזה מסובך.
יאיר פינס
דווקא בגלל זה אני מנסה להסביר.
היו"ר זבולון אורלב
לא, תענה לי. אני עובד מדינה קצת יותר שנים ממך וקצת מבין איפה הדברים רשומים. איפה רשום הסכום של 2.6 מיליון? איפה זה רשום?
יאיר פינס
בתקציב מנהלת תנופה יש תקנה שנקראת השתתפות במשרד הפנים, ושם מתוקצב 6 מיליון שקלים שמיועדים להקצות לרשויות שקלטו מפונים.
היו"ר זבולון אורלב
יפה מאוד. בתקציב 2010, באותה תקנה, יש את אותם 2.6 מיליון?
יאיר פינס
לא.
היו"ר זבולון אורלב
זה הכל. התמונה העובדתית ברורה. עכשיו נשמע את ההסברים. כלומר מה שהוא כותב שב-2010 כרגע יש 0 בתקציב, אתה אומר שזה נכון. הם נמצאים במקום אחר?
יאיר פינס
לא, מה שהוא אומר שהתקבלה החלטה שזה יהיה 0. זה מה שכתוב במכתב.
היו"ר זבולון אורלב
לא, הוא כותב נתבשרנו על ידי נציגי הממשלה כי סך התקציב המוניציפלי לשנת 2010 יעמוד על סך 0. כרגע עומד. הוא טעה. האם ה-2.6 מיליון האלה רשומים במקום אחר לשנת 2010?
יאיר פינס
לא.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו רשות הדיבור לך.
בנצי ליברמן
היות ואנחנו חושבים שהתקציב המוניציפלי והתקציבים האחרים, החברתיים, הם תקציבים חשובים לצורך שיקומם האמיתי של המפונים, למעשה היתה החלטה עקרונית של המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה, בגדול, שתקציבי 2009 ו-2010 יהיו תקציבים דומים. זאת אומרת, הממשלה הזאת היתה צריכה לחדש את מנהלת תנופה, היתה צריכה להזרים דם חדש בתוך המערכות הללו ובגדול הנחיית משרד ראש הממשלה היא שהתקציבים בסך הכל יהיו אותם תקציבים. אנחנו נמצאים בשלבים האחרונים של סיום המשא ומתן עם האוצר לגבי הדיוק של הדברים עצמם. יש בינינו מחלוקת שאני מקווה שהיא תיפתר, היא בסך הכל עומדת בגדר הסבירות, ואני מקווה שבימים הקרובים היא תיפתר.

בכל מקרה אני ישבתי לפני מספר ימים עם ראש המועצה, הודעתי לו שהוא יקבל תקציב מוניציפלי בשנת 2010, ביקשתי מהסגנית של מנהלת תנופה, גב' ליאורה אושינסקי שעובדת רק 20 שנה במערכות מוניציפליות גדולות, שתשב יחד עם המועצה ותנסה לבחון את הצרכים שבסך הכל ראוי ונכון שיהיה, וכמו שאמרתי, המתחם הזה זה מתחם שזקוק להתייחסות מיוחדת, ואני מניח שבסך הכל הבעיות המיוחדות שתהיינה לראש המועצה האזורית חוף אשקלון, במסגרת המתחם הזה, תבואנה על פתרונן. זאת אומרת, הסכום המדויק, כמו שאמרתי, נמצא בסיום הליך של משא ומתן. גם העבודה שלנו כיחידת מטה מול מועצה אזורית חוף אשקלון, אני מקווה מאוד שבזמן הקרוב תבוא לידי---
היו"ר זבולון אורלב
איפה זה עומד מול האוצר? כי האוצר אומר כרגע שהמסלול נמצא במקום אחר.
בנצי ליברמן
אז בוא נשמע את האוצר.
יאיר פינס
בדיוק כמו שמר בנצי ליברמן אמר, אנחנו בתהליך של משא ומתן וסביר שזה ייסגר בימים הקרובים.
בנצי ליברמן
בסך הכל הסכומים שאמרנו אותם---
היו"ר זבולון אורלב
מדובר על 2.6 מיליון?
בנצי ליברמן
לא, הוויכוח שלנו עם האוצר הוא הרבה יותר רחב. הוא תקציב מוניציפלי על כל התקציב והתקציב החברתי על כל התקציב, שמבחינתי, גם התקציב החברתי, באותה מידה צריך לומר---
היו"ר זבולון אורלב
אתה יודע למה אני מחייך? מר ליברמן, תשמע, אתה יודע למה חייכתי כששמעתי שרוצים לעשות הכל ביחד? פעם במשרד החינוך, אתה גם אמור לדעת, היה כתוב כמה שעות צריך ללמוד מתמטיקה בכיתה ד' וכמה ב-ה', ובכל מקצוע היה סימון צבוע כמה שעות צריכים ללמוד. כשהתחילו הקיצוצים זה לא הסתדר, כל מקצוע, עם סך הכל שהאוצר נותן. לא הסתדר, מה עשו? 'אנחנו לא אומרים למנהלים כמה שעות מתמטיקה וכמה שעות היסטוריה. עד עכשיו היו לכם 40 שעות? עכשיו תסתדרו עם 35 שעות, תחליטו אתם מה ללמוד פחות'.
בנצי ליברמן
לא, יהיו לכם 40 שעות, רק מחיר שעה פחות.
היו"ר זבולון אורלב
זה מוכר, המטרים המרובעים של שבוע שעבר. נכון.

העניין הוא כזה, הוא מדבר כרגע מנקודת מבט של ראש מועצה אזורית שצריך לתחזק את האתר. הוא לא דיבר איתי לא על חינוך, הוא לא פנה אלינו על רווחה, הוא לא פנה אלינו על דברים אחרים. הוא אומר, 'שמע, אין לי בעיות עם חינוך, אין לי בעיות עם רווחה', זה מה שהוא כותב, 'שם כנראה יש עוד שחקנים בשטח שדואגים לתקציב, אני מפחד שתתנו לכולם ובסוף תגידו לי, יש לך חבילה, תסתדר עם החבילה הזאת. אני לא רוצה להסתדר עם החבילה. תצבעו לי, תגידו לי מה התקציב שלי להחזקת האתר. אני צריך להחזיק שם מים, ביוב, מדרכות, תאורה, ניקיון, פינוי זבל וכל הדברים האחרים'.
אורי אריאל
שאלה אינפורמטיבית. נדמה לי שבזמנו היה בג"צ לגבי האתר הזה והמדינה התחייבה תוך כמה שנים, נדמה לי ארבע שנים, להחזיר את האתר לקדמותו, זאת אומרת המצב כפי שהוא היה. ארבע שנים כידוע עברו, איך המועצה בכלל, או מנהלת תנופה, או מישהו יכול לטפל באתר כזה שהוא בהחלטה מנוגדת לבג"צ?
בנצי ליברמן
אני לא מכיר את הבג"צ, אני לא מכיר את ההחלטה. יש תושבים, או אזרחי מדינת ישראל שנמצאים במקום, ויש נגיד התחייבות חוזית של מדינת ישראל לפרק את האתר, אז מה זה קשור ליכולת שלי לתת כספים כדי שהאנשים האלה יחיו? אלה שתי שאלות נפרדות שלדעתי מקבילות ולא קשורות. זה שיש הסכמה חוזית של המדינה לפרק את האתר, לא גורמת למניעה מבחינת המדינה לעזור לתושבים שנמצאים שם. זה בצד המאוד פורמלי, בלי שאני רואה.
היו"ר זבולון אורלב
היא לא תורמת גם לעזור דרך המועצה האזורית?
בנצי ליברמן
אני רוצה לומר משהו לעניין הזה. כדי שמנהלת תנופה תוכל לעמוד באופן רציני מול האוצר, דורש האוצר, ובצדק, 'אני מבקש שתהיה בקרה שהכספים שאנחנו נותנים באמת הולכים לצרכים האמיתיים ולא מעבר לכך'. כך גם יש לי יותר יכולת לדרוש כספים. למשל אני דורש מהאוצר שבשנת 2010 בקטעים החברתיים יהיה יותר כסף משנת 2009. זאת הדרישה הרשמית שלי. אנחנו גם בוחנים, אני אומר את זה בעדינות רבה, וביקשנו באותה ישיבה שהיתה לי עם ראש המועצה, להגיש תקציב מוניציפלי לאתר. אני יודע לבחון את זה, אני יודע להסתכל על מספרים.
היו"ר זבולון אורלב
לפי זיכרוני היית פעם ראש מועצה אזורית.
בנצי ליברמן
ולכן באמת כדי שאני אעמוד גם מול האוצר ואני אדרוש עוד תקציב, או אני אגיד לו 'מגיע לך פחות תקציב', שנדע על מה מדובר. אני מבטיחך נאמנה---
היו"ר זבולון אורלב
מר ליברמן, שנת התקציב 2010 מתחילה ביום שישי. איך צריכה לפעול המועצה האזורית באופן מתוקן מ-1 בינואר? מה היא צריכה לעשות? היא צריכה להגיד 'עוד לא אישרו לי תקציב, אני לא מחזיק את האתר'? אני שואל מה ההנחיה למועצה האזורית.
אורי אריאל
באמת מה היא צריכה לעשות? סלח לי, שאני מתערב, אם אני הייתי ראש מועצה ב-1 לינואר, לא היו שום שירותים מכל סוג שהוא---
היו"ר זבולון אורלב
עוצר את הזבל, עוצר את המים, עוצר את הגבייה, עוצר ניקיון מדרכות?
אורי אריאל
שום דבר. למדינה היתה מספיק זמן להתארגן, ב-1 לינואר 2009 כולם ידעו שבעבור 365 יום יגיע ה-1 לינואר 2010.
בנצי ליברמן
מה אני יכול לעשות שגם משרד החינוך לדעתי רק בספטמבר יודע שמתחילה השנה? זאת אומרת אפשר לחשוב שמדינת ישראל מתחילה רק מהתאריך הזה.
יאיר פינס
צריך לקחת את הדברים בפרופורציה. בניצן יש 480 משפחות שמשלמות ארנונה ומדובר פה על שירותים היקפיים של האתר הזה, שזה פינוי אשפה וכל שאר השירותים. בכל מקרה, יהיה סיוע מוניציפלי בשנת 2010. גם בשנת 2009, בתחילת השנה, לא היה ברור מה יהיה היקף הסיוע. לדעתי גם ב-2007 ו-2006. זה אותו דבר. וכמו שהתנהלו אז, זה יכול להימשך גם עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
למה שלא תינתן לו מקדמה לשלושה חודשים, עד שתסיימו את כל הדיונים. ייצא מכתב של מי שמוסמך. אני לא מציע לראש מועצה שמחר צריך לעמוד לפני מבקר המדינה ולפני כל מיני ביקורות אחרות, להוציא אגורה שהוא לא מוסמך להוציא אותה. יש שתי אפשרויות, שהוא יגיד 'שילמתם ארנונה, הארנונה שלכם מספיקה להוציא את הזבל פעם בחודש, לכן אני אוציא פעם בחודש'. זו אפשרות אחת. אגב, כך הייתי נוהג, הייתי משתמש בעצה שלו. אנחנו מדינה מסודרת, אני לא מציע לאף אחד להוציא כספים שהוא לא מוסמך להוציא אותם. אתה אומר שאתם זקוקים לעוד זמן? חודש? תוציאו מכתב מסודר, נדמה לי שהממונה על המחוז מוסמך, שיוציא הממונה על המחוז, 'לא סיימנו את הדיונים, אנחנו מקציבים לך לשלושה חודשים את הסכום הזה והזה'. תעשו 2.6 מיליון לחלק ל-12 כפול 3, תגידו 'סכום זה בתור מקדמה. סכום זה לא מעיד כלל מה יהיה התקציב בשנת 2010', ובינתיים הוא יכול לפעול שלושה חודשים. תסיימו את כל הדיונים, אנחנו לא יכולים להחליף אתכם, לכם יש את הסמכויות להחליט, אנחנו יכולים רק לפקח עליכם, להעיר לכם, אני לא יודע מה אנחנו יכולים לעשות. למה להיכנס לכל התסבוכת הזאת? זו ישיבה מיותרת לחלוטין.
יאיר פינס
מכיוון שהמנגנון הזה קיים גם ככה, כי הרי כל מועצה לא מקבלת תמיכה עבור המפונים שהיא קלטה לפני שהיא שולחת מכתב חתום על ידי הגזבר שהיא גובה לפחות 85% ארנונה. תמיד בתחילת השנה כל המועצות מקבלות מקדמה על דעת זה שבסופו של דבר הם יצליחו להגיע לאחוזי גבייה של 85%. גם כאן אני מניח שהעניין ייסגר, אם לא היום, מחר, ואם לא מחר, מקסימום באמצע שבוע הבא, וזה יקרה. בין אם מתקיימת הישיבה ובין אם לא.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר אתה מעריך שבתוך שלושה ימים, חמישה ימים... אנחנו תמיד ליברלים, זה חלק ממורשת המר אצלי, שכל תאריך בסוף מגיע, אני אף פעם לא רב על... אתה אומר שלושה ימים, אני אומר שבוע ימים. תוך שבוע ימים יודיעו למועצה האזורית על גובה המקדמה שמגיעה, או על גובה התקציב? מה יודיעו?
יאיר פינס
בגלל שאנחנו לא מתערבים בשימושים של סך הסיוע המוניציפלי, אז זה תלוי במנהלת תנופה.

צריך לחדד משהו. בכל מקרה זה לא שבעוד שלושה ימים התקנה תהיה עם כסף, בעוד שלושה ימים מר ליברמן יוכל להגיד לרשויות 'יש כסף, תגיע שנת 2010 ונתקצב את זה', תבוא כמובן החלטת ממשלה שתאשרר את זה---
היו"ר זבולון אורלב
אתה אומר שבתוך שלושה ימים, לפי גרסתך, וגרסתי שבוע ימים, תהיה ודאות של מר בנצי ליברמן שהוא יוכל להפעיל את המנגנון הממשלתי כדי שהמועצה האזורית תוכל לקבל הודעה מוסמכת באשר לתקציב המוניציפלי העומד לרשותה.
יאיר פינס
זו הערכה שלי.
היו"ר זבולון אורלב
ואם זה לא יקרה, מה אתה מציע לעשות? אני שואל אותך. אתה קצת יותר צעיר ממני ואני יודע שבכל זאת צריך גם לחשוב על אפשרות שזה לא יקרה, כי השר יקרא לך לדיון וההוא יילך למילואים וזה קיבל נסיעה דחופה לחוץ לארץ. מה אפשר לעשות, אנחנו קצת מנוסים. אז מה יקרה?
יאיר פינס
אפשר להפוך את זה ליותר פשוט ממה שזה. בגלל שאנחנו אומרים שיהיה סיוע מוניציפלי בשנת 2010, ומר ליברמן, בגלל שהוא מחליט על השימושים, הוא יכול לבוא למועצה ולהגיד לה 'תקשיבו, לא ברור עוד מה הסכומים, אבל תדעו, יהיה סיוע'.
היו"ר זבולון אורלב
מר ליברמן מוסמך על פי הרשאות המדינה להודיע ולהתחייב על תקציבים?
בנצי ליברמן
שימושים בתוך התקציב.
היו"ר זבולון אורלב
אני שואל אותך. למיטב ידיעתי יש מוסמכים על פי חוק ההרשאות. מי מוסמך להודיע? אתה, מר ליברמן, אתה אמור לדעת מי מוסמך. נדמה לי שרק הממונה על המחוז יכול להודיע. מר ליברמן יכול להגיד, אבל מה שמר ליברמן אומר, אגב, לא מחייב את המדינה ולא מחייב אותו. זה בתור מה שנקרא ידע אישי חינם.
בנצי ליברמן
חבל שלא ידעתי על השירותים שאתם נותנים לראשי המועצות, הייתי עושה את זה לפני שש או שבע שנים.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להזכיר לך שהשתמשת בשירותיי. לא ב-2.6 מיליון, בסכומים קצת יותר גדולים, שמשרד החינוך קשור, לא משרד הפנים.

מר ליברמן, הוא מחזיר את הכדור אליך, מה יקרה עוד שבוע ימים? אני מניח שאנחנו נשיג הסכמה של ראש המועצה האזורית לא להפסיק את השירותים לשבוע ימים. אני מניח שנעצום עיניים על זה שהוא עובר על החוק.
בנצי ליברמן
אבל אנחנו לא חדשים במדינת ישראל. התקציבים של 2008 שוחררו למועצה אזורית חוף אשקלון רק לפני שבוע. לאחר שיסוכם הסכום עם האוצר לגבי השימושים, אנחנו גם נקבע את השימושים פחות או יותר לגבי מה שמגיע לחוף אשקלון, אני רוצה להגיד את הדברים פה, היות והם מקבלים פה סיוע גב רציני, שיהיה ברור. אנחנו בוחנים באופן אמיתי שהתקציבים שמגיעים למועצה בסופו של דבר גם יגיעו לידם ויממשו את מה שצריך להתממש. אני לא רוצה להרחיב את המשפט שאני אומר פה. כלומר, יהיה תקציב, והתקציב יהיה תואם לצורך האתר והבקרה לגבי שחרור הכספים ו/או, יהיו בהתאם לבקרה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר גמור, אתם פועלים על פי הסדר הראוי והסדר הנכון, שאם המדינה מאשרת תקציב, זכותה וחובתה של המדינה לוודא שהתקציב מתממש, מיושם, מתבצע למטרה שלשמו הוא קיים.
בנצי ליברמן
יהיה לי גם יותר קל לענות, מהר מאוד, אחרי שנסכם עם האוצר בימים הקרובים מאוד, מה התקציב המוניציפלי שעומד למועצה אזורית חוף אשקלון, במידה ואני אקבל במהירות האפשרית את התקצוב המוניציפלי לאתר ואני אוכל לשזוף את עיניי ולראות שאכן זה עומד בסבירות הראויה. אני מקבל תקציב מוניציפלי מהאוצר, השימושים והחלוקה בתוך התקציבים, מה הולך לחוף אשקלון ומה הולך ללכיש ומה הולך לנחל שורק, הוא בהתאם לשימושים ולצרכים המקומיים ובאמת, כמו שאמרתי ואני אומר, חוף אשקלון הוא ייחודי, הוא אחר מכולם. אף על פי כן, כדי שאני אוכל באמת לעשות את החלוקה באופן אמיתי ונכון, ביקשתי מהמועצה שתשלח אליי כפי שהם רואים את התמונה בצורך---
היו"ר זבולון אורלב
לא קיבלת?
בנצי ליברמן
לא קיבלתי.
היו"ר זבולון אורלב
מתי ביקשת מהם?
בנצי ליברמן
בשבוע שעבר.
אילנית ואהל
מותר?
היו"ר זבולון אורלב
ודאי. הואיל ואמרו לי ב-13:10 שראש המועצה מגיע עוד עשר דקות, וחלפו כבר 25 דקות...
אילנית ואהל
אני עוזרת ראש המועצה, שהרגע נכנס.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נציין שהשעה 13:35 והגיע ראש המועצה האזורית. מר פרג'ון,
אילנית ואהל
מה שסוכם, יחד עם סגנית מנהלת תנופה, זה שהיא תרד לשטח. היא ירדה למחרת בבוקר, עשינו סיור באתר ניצן וסוכם בינינו שנבנה את התקציב המוניציפלי מלמטה, יחד עם נציגים מבין הקהילות, שגם עליהם סיכמנו. זה כרגע בידיים של שתינו, של גב' ליאורה אושינסקי ושלי.
היו"ר זבולון אורלב
ומתי תסיימו?
אילנית ואהל
את רוצה להתחייב על ימים?
ליאורה אושינסקי
קודם כל אני מחכה לנייר מכם.
היו"ר זבולון אורלב
היא מחכה לך ואת מחכה לו.
ליאורה אושינסקי
לא בטוח שזו הבמה לקיים שיחת טלפון.
היו"ר זבולון אורלב
צריכים להסריט את הישיבה הזאת, לעשות אותה אחרי זה case study באוניברסיטאות על מינהל ציבורי.
אילנית ואהל
אם זה אצלנו, אז זה יכול להתקבל אצלכם עד יום ראשון.
יאיר פינס
הדיון פה מאפשר למועצה לקחת את המפונים כבני ערובה. בשורה התחתונה צריך לזכור שהמפונים שגרים במועצה האזורית משלמים ארנונה, וזה שזה אתר זמני, זה לא אומר שיש הוצאות---
היו"ר זבולון אורלב
יש בידכם סמכויות להדיח את ראש המועצה האזורית. כל ראש מועצה שמחזיק אזרחים בני ערובה, תפנו... אגב, כשהייתי שר הרווחה, עשיתי את זה. אני זה שגרם להדחה של ראש עיריית ערד, שלקח את הזקנים והמפגרים כבני ערובה, עד שיסתדר עם התקציב. הלכתי לשר הפנים, מר פורז, ודרשתי להדיח אותו והוא הודח. אני לא מציע להדיח אותו, אני לא מדבר עליו אישית. יש לכם סמכויות. תהיו מודעים לסמכויות שלכם. אתם לא יכולים לאפשר לשום ראש מועצה לנהוג שלא כראוי ושלא בהתאם לסמכויותיו. אם הוא לוקח כבני ערובה, ורמזת שמישהו עלול לקחת, תדיחו אותו. תאמין לי, אף אחד לא יעשה את זה.
יאיר פינס
אני אומר שמי שמתגורר באתר זמני משלם ארנונה כמו שאר התושבים במועצה, ולכן צריך לתת להם שירותים. התקציב המוניציפלי שהרשויות שקלטו מפונים מקבלות הוא אקסטרה, הוא מעבר, כי הממשלה הבינה שייתכן מאוד שבגלל שמועצות ספציפיות קיבלו במכה אחת הרבה משפחות, אז צריך לסייע להם וזה העניין, אבל בשורה התחתונה כל מועצה צריכה לתת את השירותים לכל אתר ואתר ואי אפשר להתנות את מתן השירותים בתקציב שהוא תוספתי, שהוא אקסטרה---
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יודע מה הפרופורציות בין הארנונה שהם משלמים לבין התוספת הדרושה להפעלת האתר. אני מבין שאם הממשלה הקציבה במשך חמש שנים, נדמה לי, תקציב מוניציפלי, היא הכירה בכך שההוצאות של המועצה האזורית הן מעבר לתשלום הארנונה, ולכן היא נתנה תקציב. אי אפשר שיום אחד בהיר יגידו 'שמע, אנחנו נמצאים ב-28 בדצמבר, ב-1 בינואר מתחילה שנת תקציב, אנחנו לא יודעים מה קורה עם הדבר הזה', כי למרות שאישרו תקציב דו שנתי, 2009-2010, ב-2010 התקציב הזה לא נמצא בתקנה של---
יאיר פינס
מנהלת סלע.
היו"ר זבולון אורלב
אל תזרוק את הכדור חזרה. הסמכויות הן בידיך. אני לא דואג למועצה האזורית, אגב, אני דואג לתושבים. אנחנו צריכים לדאוג לתושבים ואתה צריך להיות שותף לנו בזה. בידיך הסמכויות. אם מישהו נוהג שלא כראוי... כמו שאתה צריך לדאוג שהוא לא יוציא אגורה אחת ללא הסמכה חוקית, זו חובתך. אתה עובד מדינה, זו חובתה של הממשלה שהמועצה האזורית תפעל בצורה מתוקנת. הוא לא יכול לפעול כך, איך אתה רוצה שהוא יפעל?

לכן אני שמח שההידברות פה מועילה לקידום העניין. עד עכשיו מה שאנחנו מבינים זה כך, ותתקנו אותי; שהמועצה האזורית תמציא ביום ראשון למנהלת תנופה את הצעתה לתקציב המוניציפלי, אני מדגיש, המפורט של החזקת האתר. מנהלת תנופה, במסגרת שבוע ימים, תסדר שני דברים, אל"ף, תסכם את הדיון שלה עם האוצר, ותסכם תוך שבוע ימים מה היא מקציבה על פי סדרי העדיפויות שלה, בין המועצות האזוריות, בתוך הסעיפים השונים, תממש את סמכותה לקבל החלטות באשר למימוש התקציב. המועצה האזורית תדע, תוך שבוע ימים, מה הסכום העומד לרשותה, את הכסף יקבלו עוד חזון למועד, אבל מה התקציב העומד לרשותה לפי כל סעיף, לפי המוניציפלי, ויכול להיות שגם לפי הסעיפים האחרים. מר ליברמן, הבנתי נכון?
בנצי ליברמן
נכון מאוד.
היו"ר זבולון אורלב
אתה רוצה להוסיף עוד משהו?
בנצי ליברמן
אין מה להוסיף.
היו"ר זבולון אורלב
חוץ מראש המועצה האזורית, מישהו עוד רוצה להוסיף משהו להבנה הזאת, שזו הצעת הסיכום?
בנצי ליברמן
מבחינתנו, אחרי שאנחנו מאשרים את המסגרת התקציבית, הם מקבלים 25% מקדמה שתבוצע---
היו"ר זבולון אורלב
תוך כמה זמן?
יאיר פינס
לא יודע.
היו"ר זבולון אורלב
מישהו מהחשב הכללי פה?
שאול דניאל
בדרך כלל בסביבות פברואר מדי שנה השכלנו להעביר את המקדמה.
היו"ר זבולון אורלב
בדרך כלל עד עכשיו היה, ואתה לא רואה שום סיבה שזה לא יהיה גם השנה.
שאול דניאל
זה מאוד תלוי, היה וכל ההליכים יהיו ב---
היו"ר זבולון אורלב
הכסף לא בתקנה. כלומר אתם תעשו את ההעברה התקציבית בוועדת הכספים, נכון?
שאול דניאל
בוועדת הכספים.
היו"ר זבולון אורלב
שם אני לא צופה בעיה, שם יושב גם חבר הכנסת אורי אריאל.
אורי אריאל
עד היום לא היתה שום בעיה. מהרגע שזה הוגש זה אושר במקום.
היו"ר זבולון אורלב
אז אני אשאל אותך, אתם אחראים. מרגע שהתקבלה אצלכם ההחלטה, תוך כמה זמן תוגש הבקשה לוועדת הכספים, ואז אנחנו אחראים, חבר הכנסת אורי אריאל ואני. יותר נכון, חבר הכנסת אורי אריאל, כי הוא יושב שם. ימים?
יאיר פינס
אני לא יודע לענות במדויק, בגלל שאנחנו נכנסים לחודש ינואר, אז בחודש הראשון אין בוועדת כספים פניות תקציביות, אבל יש דרכים לתת ודאות ל---
אורי אריאל
זה לא השתנה בגלל התקציב הדו-שנתי? אולי בכל זאת תיאותו השנה לעבוד גם בינואר?
היו"ר זבולון אורלב
בשבוע הראשון של פברואר, יש סיכוי?
יאיר פינס
במהלך פברואר.
היו"ר זבולון אורלב
אני אמרתי, חבר הכנסת אריאל, אני חסיד מורשת המר. אני בדרך כלל משתדל, אם אין הכרח, לא לריב על תאריכים. תאמינו לי, זה עובד. גם סוף פברואר מגיע.

אז סיכמנו עוד דבר אחד, שאגף התקציבים יעביר במהלך פברואר בקשה לתקציב, כפי שיסוכם עם תנופה. חבר הכנסת אורי אריאל קיבל על עצמו שהאישור של ועדת הכספים יעבור בהליך קצר. בדרך כלל זה לוקח יום-יומיים. אני משוכנע במהלך הזה. אם זה בימי כנסת, זה יום יומיים בימי עבודת הכנסת.
יאיר פינס
צריכה לעבור עד אז החלטת ממשלה שמאשררת את התקציב המוניציפלי.
היו"ר זבולון אורלב
למה?
יאיר פינס
כי החשב משלם מכח משהו והוא צריך איזה שהוא תוקף.
היו"ר זבולון אורלב
כל העברה מהרזרבה לתקציב משרד ראש הממשלה, עוברת החלטת ממשלה? אני מעיד בפניך שלא.
יאיר פינס
לא, אבל כל הקצאה שהיא לא עומדת בקריטריונים רגילים, צריכה איזה שהוא תוקף.
היו"ר זבולון אורלב
אני הבנתי. אני לא מסכים עם מה שאתה אומר, אבל אני מבין. לשאלתי, אחרי שאתם תאשרו את התקציב, מתי תודיעו למזכירות הממשלה, כי אתם צריכים להגיש---
מוטי אלימלך
זה לא הם, זה אנחנו מודיעים וזה מהלך טכני.
בנצי ליברמן
מבחינתנו, ברגע שהתקציב יסוכם, זה תוך שבעה ימים, אז שלושה-ארבעה ימים לאחר מכן---
היו"ר זבולון אורלב
תוגש הצעת מחליטים לממשלה?
בנצי ליברמן
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
רשמנו גם זאת לפנינו, ובתום השבעה ימים, תוך שלושה-ארבעה ימים תוגש הצעת מחליטים על ידי מנהלת תנופה לממשלה, כדי לאשר את התקציב המוניציפלי. גם זה רשום. הכל רשום. יש למישהו עוד הערות?
משה ראובן
אני מנהל האתר ניצן מטעם המועצה האזורית חוף אשקלון. אני רוצה להעמיד נקודה נוספת שלא היתה עד לרגע זה על השולחן וזה הנושא של פינוי הקרווילות. בעקבות פינוי הקרווילות נוצרים חללים נוספים, נושא של תקצוב ותחזוקה של המקום הזה, כי הקרווילות למעשה נלקחות מכל משעול, אחת או שתיים בודדות, והשטח הזה הופך להיות משטח פרטי שהיה בתחזוקה של המתיישב עצמו, לטובת העניין הציבורי, שצריך לדעתי לתקצב אותו כדי שיהיה אפשר לתחזק אותו ולשמר אותו במצב נורמלי ולא ייהפך להיות שדה קוצים וסכנת נפשות למתיישבים שעדיין נשארים בקרווילות.
מוטי אלימלך
אני ממנהלת תנופה. הסוגיה שעלתה פה לא היתה צריכה להיות על השולחן הזה עכשיו, אבל אני אעדכן---
היו"ר זבולון אורלב
אין מגבלות. כל אזרח יבוא לכנסת, יעלה כל נושא. אתם לא חסינים, אתם לא קובעים אם מותר לו לעלות, מצווה שהוא יעלה כל בעיה שמעיקה עליו. אל תתנו לאנשים הרגשה כאילו איזה פטרונים, מותר לו להעלות/לא מותר לו להעלות.
מוטי אלימלך
לא זאת היתה הכוונה. הסוגיה הזאת מטופלת. התקבלה החלטה שסגן החשב הכללי, הממונה על נכסי המדינה, מקבל אחריות על כל התהליך של פינוי המבנים הזמניים שמתפנים מדייריהם. בשלב הזה אנחנו מבצעים את זה כרגע באמצעות משרד השיכון, דרך חברת עמיגור. התקציב לנושא הזה של החזרת המצב לקדמותו בשטח שממנו מפונים המבנים מתבצע ומתוכלל במחיר פינוי הקרווילה. יש איזה שהוא רצון לעשות משהו יותר יסודי ועמוק. המהלך הזה יתבצע כשמר גבי שוחט ייכנס לעבודה. מר גבי שוחט הוא סגן החשב הכללי שקיבל אחריות על פינוי המבנים ואז ניכנס למהלך יותר מתוכנן ומסודר שייתן מענה מלא לבקשה של מר משה ראובן.
משה ראובן
אני מדבר על תחזוקה שוטפת מאז שמפנים את הקרווילה מהמקום.
היו"ר זבולון אורלב
החזרת המצב לקדמותו.
משה ראובן
לא, מעבר לזה, התחזוקה של השטח.
מוטי אלימלך
התחזוקה של השטח היא בידי הרשות המקומית, לרסס, לנכש עשבייה והכל. זה לא מנהלת תנופה ולא מר גבי שוחט. אנחנו מחזירים את המצב לקדמותו, ממלאים אדמה---
היו"ר זבולון אורלב
מר בנצי ליברמן, שהולך לקבוע את התקציב המוניציפלי, יודע גם את זה לקחת בחשבון? המועצה האזורית, שעכשיו תגיש את הבקשה למר ליברמן, תאמר לו 'שמע, יש נושא חדש שלא היה בשנים קודמות, עכשיו אנחנו צריכים לתחזק עוד שטחים, לנכש, לדאוג, לעשות שם כל מיני דברים. יש נושא חדש' והם יכניסו לו את זה בתקציב המוניציפלי. יבוא מר ליברמן, ישאל מה זה, יגידו לו 'תשמע, יש נושא חדש, מפנים קרווילות'.
בנצי ליברמן
זה שאנשים יילכו, התקציב יישאר פלוס תקציב ההדברה. גם אחרי שכולם יילכו. לפי הלוגיקה, לא?
מוטי אלימלך
אני חייב לציין שיש תהליך חיובי בשבועיים האחרונים בניצן, משפחות רבות החלו לעבור לבתי הקבע בניצן החדשה.
היו"ר זבולון אורלב
כן, אבל לפי מה שכרגע מתברר, שלמועצה האזורית אין תקציב לבצע את מה שאתה אומר, אלא אם התבצע תהליך שכרגע סיכמנו.
מוטי אלימלך
אני מאמין שזה ייפתר. לפי מה שהדגשת פה בתאריכים והמחויבות של כל מי שנמצא פה, זה יסתדר.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה.
בנצי ליברמן
בעיקרון תקציב ההדברה כלול ויילקח בחשבון.
היו"ר זבולון אורלב
אין לי ספק. לא לחינם ראש מועצה אזורית חשוב, מצטיין בעבר, לקח על עצמו להיות ראש מנהלת תנופה. יש לזה יתרונות גדולים.

מר יאיר פרג'ון, אנחנו צריכים לסיים בתוך שבע דקות, אז קצר את דבריך. אל תתחיל הכל מבראשית, ישר מ'לעיני כל ישראל'.
יאיר פרג'ון
ראשית אני שמעתי קודם ביקורת על בני ערובה, לא הבנתי למה הכוונה, רק במלה אחת, אם תוכל לחזור על דבריך.
היו"ר זבולון אורלב
הוא לא יחזור.
יאיר פרג'ון
מה הכוונה לבני ערובה?
היו"ר זבולון אורלב
הוא התכוון לכך שלא תאמר ביום שישי, 'הואיל ועדיין לא קיבלתי, עד ה-1 בינואר, ואני לא יודע מה התוספת שאני מקבל עבור החזקת האתר, אז מיום שישי אין פינוי זבל, אין הדברה' וכולי, ואני עניתי לו מה שעניתי לו. אני עניתי לו שאם ראש רשות מקומית בכל מקום בארץ עושה מעשה כזה, אז יש דרכים לטפל בו. קוראים לזה תרגיל צ'יץ', אגב, שתדע. בלקסיקון הישראלי יש תרגיל צ'יץ'. צ'יץ' היה ראש עיריית תל אביב, כשהיו מקצצים לו תקציב בעיריית תל אביב, עוד כשהיא היתה מקבלת מענקי איזון, היה קודם כל מפסיק את הארוחות החמות לזקנים. היה מחזיק את הזקנים כבני ערובה. הוא אומר 'קיצצו לי, אין לי מה לקצץ, אני חייב לקצץ לזקנים' ואז כל הארץ היה רועשת ורוגשת וכמובן מתפשרים איתו.
יאיר פרג'ון
יש לי הקלטה מוכחת באחד מהרדיו של ירושלים וסביבותיה, שאל אותי הכתב 'אז מה יהיה? תפסיקו את השירותים של פינוי הזבל וכולי וכולי?' וזה הופיע גם בערוץ 1, הוא שאל אותי, 'פחי הזבל נקיים והרחובות נקיים, אז מה אתה רוצה שאני אצלם? לא נותנים לך כסף והכל נקי', אמרתי להם 'גם אם אני אקח הלוואות מהבנק ואני אקח, עד שהמועצה תתמוטט לחלוטין, אני אמשיך לתת שירותים עד השירות האחרון לתושבים האלה'. התושבים לא צריכים לסבול בגלל ליקויי ותכנונים מלכתחילה של מי שתכנן לטפל בהם.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו לא רוצים שתיקח הלוואות שלא מאושרות.
יאיר פרג'ון
לא, אני אקח הלוואות מאושרות, מותר לי לקחת הלוואות, אני אקח הלוואות עד שהבנקים לא ייתנו לי עוד כסף.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מציע לך הוצאות שאינן מעוגנות בתקציב. אנחנו רוצים לפעול במסגרת מתוקנת. אל תקלקל לי, אתה עכשיו הולך להרוס לי את כל העניין.
יאיר פרג'ון
סליחה, מה שאני רוצה להגיד, המועצה האזורית חוף אשקלון תמשיך לתת את השירותים עד השירות האחרון שצריכים לקבל התושבים היקרים האלה, והם לא צריכים לסבול בגלל התקלה או הארגון הלא נכון של משרדי הממשלה בטיפולם בתושבים המפונים. זו הצהרה שנתתי, היא מוקלטת, ואני נותן אותה גם עכשיו ואפשר לרשום את זה בפרוטוקול. אנחנו לא לוקחים אף אחד בן ערובה, אתה מקשיב לי? אין אצלנו בני ערובה, בסדר? ואל תשתמש בביטוי הזה. ראש המועצה לא תופס אף אחד בן ערובה. אחת.

שתיים, אנחנו גובים מהתושבים את הארנונה יותר יקר במטרים מאשר המושבניקים הוותיקים. אצל כל המושבים אנחנו גובים 32 שקלים למטר מרובע, ובקרווילות 35 שקלים, למה? כי כבר נקבע מזמן בצו הארנונה של המועצה שהיישובים הקהילתיים בת אדר וניצן, שבה אני גר, ישלמו 35 שקלים. יצא מצב מוזר שהקרווילות, שנמצאות כאתר מתכלה וצריך להסתיים, התושב נחשב ביישוב ניצן והוא משלם 35 שקלים, ועל זה אני מקבל הערות כל הזמן מהתושבים, ואני אומר שזה צו הארנונה שלי ואני פועל על פי צו הארנונה. ותרשום לך שבשנת 2006 לא שילמו התושבים ארנונה ומישהו לקח אחריות? ב-2007 שילמו בקושי 200,000 שקלים, 2008, גבינו כ-500,000 שקל ארנונה וב-2009 גבינו כ-900,000 שקל ארנונה, שזה מתוך 1,200,000, שזה מגיע ל-75% בקירוב שתושבי ניצן משלמים ארנונה. אנחנו משיתים עליהם דברים מאוד קשים, אני יודע שזה קשה להם, יש הרבה מאוד תושבים שסוברים מנטלית, אידיאולוגית, שהם לא צריכים לשלם ארנונה. 'כל זמן שאני בקרווילה', הם אומרים, 'אני לא צריך לשלם'. אני אומר להם 'אני אעשה איתכם את המלחמה, אבל את הצו שלי אני צריך להפעיל'. אז זה לידיעתך, שאנחנו גובים מהם את הארנונה וזה אחוז גבוה יחסית.
היו"ר זבולון אורלב
מה האחוז במושבים?
יאיר פרג'ון
95% במושבים.

הנחות בארנונה - היינו בעבר מגיעים, ב-2007-2008, לכחצי מיליון שקל הנחות וירדנו עכשיו ל-150,000 שקל. אנחנו יכולים ללחוץ את המערכת הזאת עד גבול מסוים, ויש תושבים שם שבסיכומו של דבר אלה תושבים שעדיין לא קיבלו את מה שהם צריכים לקבל מהמדינה ונא לזכור את העניין, הם עדיין חיים בקרווילה, כשאמרו להם שתוך שנתיים הם עפים מכפכף לכפכף, ועם זה אני צריך להתמודד.

ואני רוצה להגיד פה לאדוני, אני רוצה שתחייבו אותי לעשות רטרואקטיבית החלטת מליאת המועצה. בדקתי בכל המסמכים, מליאת המועצה האזורית חוף אשקלון נוהגת ברגע זה באופן לא חוקי, כי היא לא החליטה לקבל את אתר הקרווילות אצלה באתר, כפו את זה עליה הר כגיגית. בשביל לאשר 10,000 שקל לעמותה, אני צריך להביא את אישור מליאת המועצה ולשכנע את כולם. בשביל לקדם כל מהלך אצלי במועצה, אני חייב להביא את זה למליאת המועצה. מליאת המועצה האזורית ב-05' לא קיבלה אישור, לא דנה בסוגיה, אני מבקש שמישהו יחייב אותי; 'אתה אמרת, ראש המועצה, תחייבו אותי, בפרוטוקול. צריך להביא את זה לאישור המליאה'.
היו"ר זבולון אורלב
מה עמדתכם, מר ליברמן?
בנצי ליברמן
יש החלטת ממשלה, תסתייע בהחלטה.
יאיר פרג'ון
החלטת ממשלה עוקפת את החלטת הרשות המקומית? היא לא מעל.
בנצי ליברמן
אתה יכול להסתייע בהחלטת ממשלה. לא הבנתי את העניין.
יאיר פרג'ון
עניין מנהלי. המועצה האזורית חוף אשקלון---
היו"ר זבולון אורלב
אתה מוסמך לשים על סדר היום נושאים.
יאיר פרג'ון
אז אני אביא את זה לסדר היום ואם תתקבל החלטה שלא יודע מה, אתם צריכים להכריח אותי. על דעת עצמי אני אלך?
בנצי ליברמן
אני מבין שקודמך בתפקיד, שהוא זה שקיבל את אתר הקרווילות, היה זה שהיה מעורב עם הממשלה באותה עת לגבי המיקום. מה הוא עשה עד הסוף, אני---
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. בסיכום אנחנו נבקש ממנהלת תנופה לברר את העניין הזה ולהודיע לנו את עמדתה. תעשו בירור של העניין הזה, באשר לבקשת ראש המועצה האזורית שתתקבל החלטה המורה למועצה האזורית להכיר ביישוב הזה.
יאיר פרג'ון
אני צריך לעבור תהליך פורמלי---
בנצי ליברמן
אני לא מבין, אני צריך---
היו"ר זבולון אורלב
מר ליברמן, אני לא רוצה לפתח את זה עכשיו. הישיבה לא נועדה לזה. הוא מנצל את המעמד, בצדק, להעלות עוד נושאים. תדונו בדבר הזה. לא הכנו שיעורי בית, אתה, כידוע לך, פנית אליי בכתב, ביקשת ממני דיון בסוגיה מאוד ספציפית. אני מזכיר לך את המכתב שלך אליי מ-17, הנושא הזה לא היה בו. אנחנו דנו בנושא שאתה ביקשת. אני לא ערוך כרגע, מבחינת הזמן, לפתוח נושאים נוספים. אתה רוצה לשים על סדר היום? אין לי התנגדות.
יאיר פרג'ון
אתה השתמשת בביטוי, יש לך דאגה לתושבים, וזה נכון, גם לי יש דאגה לתושבים. בכל ההתייחסות של ועדת החקירה ובכל ההתייחסות של כל האנשים שמדברים, הם מתייחסים לתושבים ומתעלמים מהעובדה שקיים אורגן שנקרא מועצה אזורית שהוא מטפל בעניין הזה. אם לאורגן הזה אין כח, אז התושבים ייפגעו מהעניין. הדאגה צריכה להיות למועצה האזורית, שתטפל בתושבים ואת ההתייחסות הזאת אני לא שומע כל הזמן. למועצה האזורית, רבותיי, יש גבול של יכולת משיכה.
אורי אריאל
בשביל זה זומן הדיון על ידי יושב ראש הוועדה, ואתה הנציג הראשי פה. כל הדיון הוא לכבוד זה בדיוק.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני, אתה פנית אליי, כל הדיון הוא בעקבות פנייה שלך.
יאיר פרג'ון
כן, אבל מה שרציתי להגיד, שהדאגה היא לתושבים וזה נכון שהדאגה היא לתושבים, אבל יש מועצה אזורית. אם המועצה האזורית מ-06' ועד היום גוררת 4.8 מיליון שקל גירעון, הכל בגין האתר הזה, זה המועצה, זה לא התושבים. התושבים מקבלים את הטיפול.
היו"ר זבולון אורלב
ידידי, על פי מה שסוכם כאן, המועצה האזורית תגיש עד יום ראשון. תגיש שם את כל הדברים שאתה חושב שצריכים לכלול אותם, תקיימו דיון מקצועי, והדלת שלנו פתוחה.
יאיר פרג'ון
וחוץ מזה, אני מברך על הדיון והיה מאוד חשוב שקיימתם אותו מהר. מה שאני רוצה להגיד לפרוטוקול, אני מברך מאוד על הדיון הזה שנעשה מהר ועניינית וכל דיון כזה הוא עוד שלב של טיפול באתר הזה שנקרא מפונים, עד תום.
היו"ר זבולון אורלב
חברים, אנחנו, כידוע, סיכמנו. אני לא רוצה לחזור על כל הסיכום. סיכמנו מה הן הפעולות ומה לוח הזמנים לביצוע הפעולות האלה. יש לי אמון גם במשרד האוצר וגם כמובן במנהלת תנופה וגם במועצה האזורית, שכל אחד ימלא את חלקו, כדי שהנושא הזה יירד מסדר היום שלנו.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים