ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/12/2009

דווח המפקח על הבנקים בתום המחצית השניה של שנת 2009, על העמלות בהתאם לחוק הבנקאות

פרוטוקול

 
PAGE
37
ועדת הכלכלה

28.12.2009

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 137
מישיבת ועדת הכלכלה

שהתקיימה ביום שני י"ב בטבת התש"ע (28 דצמבר 2009) בשעה 10:30
סדר היום
דיווח המפקח על הבנקים בתום המחצית השנייה של שנת 2009, על העמלות

בהתאם לחוק הבנקאות.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר

אורי אורב

דני דנון

ישראל חסון

עמיר פרץ

חמד עמאר

כרמל שאמה

פניה קירשנבאום
מוזמנים
רוני חזקיהו – המפקח על הבנקים, בנק ישראל

אתי לוי – תחום עמלות, בנק ישראל

סוניה בוגוסלבסקי – אחראית על תחום עמלות, בנק ישראל

עו"ד יורם ארן – רשות ההסתדרות לצרכנות

עו"ד זאב שי פרידמן – יועץ משפטי, המועצה הישראלית לצרכנות

עו"ד אהוד פלג – מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות

עו"ד ניסים מזרחי – המועצה הישראלית לצרכנות

שלומי דגן – כלכלן, המועצה הישראלית לצרכנות

בועז רדי – רגולציה, בנק הפועלים

גלי כספרי – מנהלת מחלקת מחקר, איגוד הבנקים

עמי צדיק – מ.מ.מ., כנסת
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

דיווח המפקח על הבנקים בתום המחצית השנייה של שנת 2009,

על העמלות בהתאם לחוק הבנקאות
היו"ר אופיר אקוניס
בוקר טוב. אנחנו מתכנסים כאן, כזכור לכם, מדי חצי שנה, אדוני המפקח, לפי סעיף 9 לחוק הבנקאות (שירות ללקוח) 2007. החוק מחייב את המפקח על הבנקים לדווח לוועדת הכלכלה של הכנסת על פעולות שננקטו על-פי פרק הפיקוח על העמלות בחוק ועל יישום הוראות החוק על-ידי התאגידים הבנקאיים. אנחנו התכנסנו כאן, המפקח, ב-30 ביוני 2009 בדיוק לפני חצי שנה, כלשון החוק, ואמרתי אז שהרפורמה טרם השיגה את מטרותיה במלואן. בישיבה היום אבקש לשמוע מהמפקח על הבנקים מבנק ישראל האם הרפורמה בעמלות הצליחה או שהיא מתחילה להצליח במובן הזה שהציבור יודע על מה הוא משלם, והאם הוא משלם פחות ומקבל תמורה בגין העמלות; האם אנחנו בסוג של מתווה יורד או יציבות? החוק הזה הוא יחסית חדש, ואנחנו בתוך היישום ההתחלתי שלו. מה קורה מבחינתכם? איך אתם רואים את הדבר? נדמה לי שתעריפון העמלות לא סייע עד רגע זה להגשמת מטרת החוק, והיא הגברת התחרות במערכת הבנקאית והורדת המחירים לצרכנים. ראינו בישיבה הקודמת ששיעור המעבר בין הבנקים כמעט לא השתנה בעקבות הרפורמה. זה אולי אחת התכונות שהיינו יכולים לראות דרכן את הגברת התחרות, ולא ראינו את זה בישיבה הקודמת.

אני בטוח שהמפקח יסקור בישיבה את מלוא התמונה ויציג בפנינו את כל הנתונים בנושא אף על פי שלצערי, כמו שאמרתי לך בחדרי לפני 10 דקות, לא קיבלנו את הדוח לעיון מוקדם לא אני ולא שאר חברי הוועדה. לכן אנחנו נוכל ללמוד את הנתונים בזמן אמת ולהתייחס אליהם ממש כאן בחדר הזה. אם חברי הוועדה ייווכחו שהרפורמה לא שיפרה באופן מספיק את מצבו של ציבור הצרכנים מול הבנקים ושקיימות עדיין עמלות רבות שמחירן גבוה, וכנראה, אינן מצדיקות את עלות ההוצאה של הבנק, יכול להיות שעלינו לטפל בנושא תוך הפקת לקחי הרפורמה הקודמת.

אני מבקש מהמפקח על הבנקים לסקור את סקירתו. אני מבקש מכולם לשמוע את סקירתו של המפקח על הבנקים עד תומה. קריאות ביניים אפשריות על-ידי חברי הכנסת בלבד. לאחר מכן נפתח את הישיבה לדיון. מר חזקיה, בבקשה.
רוני חזקיהו
בוקר טוב לכולם. כפי שאמר יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת אופיר אקוניס, הייתי כאן ב-30 ביוני השנה ודיווחתי על הנתונים של גביית העמלות בבנקים נכון לרבעון הראשון של 2009, וכעת אתן את הדיווחים לגבי הנתונים שבידינו לרבעון השלישי של שנת 2009. כשהצלחנו לגמור לאסוף את הנתונים לרבעון שלישי 2009 פרסמנו הודעה לעיתונות ופרסמנו גם באתר שלנו את הנתונים, כך שמה שאני אומר כרגע זה יותר הסבר לגבי הנתונים עצמם. הנתונים עצמם הוצגו בהודעה לעיתונות לאחר שנאספו ברבעון השלישי של 2009. כך שמהבחינה הזו אין פה הפתעות ונתונים חדשים שלא ידענו לפני שבועיים.

במצגת הזאת אני אנסה להתייחס לשאלות לגבי הצלחת הרפורמה. לפני כן אני רוצה לומר מה היו מטרות הרפורמה. מטרות הרפורמה היו לייצר מצב שהלקוח יידע מה הוא משלם. לפני הרפורמה הלקוח לא ידע מה הוא משלם. עצם העובדה שאחרי הרפורמה הוא ידע מה הוא משלם הוא באמת קצת נדהם. לכן בזכות עצם העובדה שלקוח יודע מה הוא משלם השגנו שקיפות לציבור על עמלות הבנקים.

עשינו את זה על ידי צמצום מספר העמלות באופן דרסטי, ובוודאי אותן עמלות שמעניינות את משק הבית, קרי עמלות העו"ש. דבר שני, עשינו איחוד של העמלות למיניהן תוך שימוש במונחים זהים בכל הבנקים. הדברים האלה אמורים לתת ללקוח את היכולת לדעת מה הוא משלם ולעשות את ההשוואה לגבי מה שהוא משלם ומה הוא יכול היה לשלם במקומות אחרים.

ההצלחה של הרפורמה לא נמדדת במעבר לקוחות בין בנקים כי יש לנו ציפייה שאכן יהיה מעבר – ויש מעבר- -
היו"ר אופיר אקוניס
מה שיעור המעבר? בפעם הקודמת זה היה נורא נמוך.
רוני חזקיהו
בין 6% ל-8%.
חמד עמאר
מה היה האחוז לפני הרפורמה?
היו"ר אופיר אקוניס
פחות. בישיבה הקודמת המספרים היו בין 5%-3% - עמי, אתה זוכר.
עמי צדיק
- - -
רוני חזקיהו
מ-5%-3% זה גדל ל-8%-6% - אני לא חותם על המספרים האלה ברגע זה. אבל הדבר החשוב בנושא הזה הוא שהמטרה שלנו היא שבן אדם יידע כמה הוא משלם ויוכל לשבת מול הבנקאי ולהגיד לו שהוא משלם כך או אחר, ואתה צריך לבצע לי הנחה כזאת או אחרת. זה דבר שמתבצע, ואת זה אני אראה, כי לעבור בנק זה לא רק עניין של 30-20 עמלה שאתה משלם בחודש. זה הרבה יותר מורכב בעניין הזה. לכן הטיפול שהרפורמה הזאת עשתה היא קודם כול להגיד לציבור, הנה, תדעו כמה אתם משלמים, תנהלו משא ומתן. אם הצלחתם בשל המשא ומתן להוזיל את העלות שלכם הרפורמה השיגה את התוצאה. בתוך כל זה היא כנראה, גם עשתה משהו במעבר בין הלקוחות.

רפורמה מהסוג הזה זה לא דבר שנעשה כל יום, וצריך לתת לו את הזמן לעבוד. אנחנו רואים התקדמות בכיוון הזה. לכן אני יכול להגיד שגם בכיוון המודעות, ההצלחה והמעבר יש התקדמות מסוימת בעניין הזה, אבל כמובן, יש הרבה מה להשתפר בכיוון הזה.

בעניין הנתונים עצמם יש הוזלה הדרגתית של ההוצאה בפועל. אנחנו בודקים הוצאה בפועל; אנחנו בודקים את התעריף, אבל שמים דגש בנתונים כאן על ההוצאה בפועל, כי מה שמעניין בסופו של דבר הוא כמה הלקוח משלם ולא מה שהוא חושב שהוא משלם ולא אם הוא חושב שזה יקר או זול. את זה אנחנו בודקים בצורה הכי פשוטה: אנחנו לוקחים את הסכום שהבנק גובה, מחלקים אותו במספר החשבונות ועושים ממוצע – פר הוצאה מחשבון או פר הוצאה מעמלה ספציפית, אז גם אותו דבר: לוקחים את ההכנסה מהעמלה הספציפית שבפועל הבנקים גבו על-פי המאזנים שלהם, מחלקים את הדבר הזה במספר הפעולות ומקבלים עלות פר-פעולה. אלה הנתונים – אין נתונים אחרים. כל השאר זה הערכה כזאת או אחרת שאין לה שום בסיס.
אורי אורבך
סליחה, איזה חשבונות? כל חשבונות הבנקים או כל חשבונות העו"ש?
רוני חזקיהו
החשבונות הרלוונטיים. אם אתה מדבר על משקי בית, אז משקי בית.
אורי אורבך
יש חשבונות של הלוואות.
רוני חזקיהו
לא, אנחנו מדברים על חשבונות עובר ושב.

ברפורמה איחדנו וביטלנו עמלות. בן אדם צריך להבין מה הוא משלם על אותן עמלות ניהול החשבון.עמלת ניהול החשבון נעשית מול פקיד ועמלה שנעשית בערוץ ישיר. אם אתה עושה פעולה באינטרנט זה עמלה בערוץ ישיר; אם אתה מושך מהמכשיר כסף זאת פעולה בערוץ ישיר. הוספנו על פעולות בערוץ ישיר גם פעולות בתיבת שירות וכדומה. פעולה על ידי פקיד זה פעולות שמבוצעות כשבאים לפקיד. כל הפעולות האלה הן לא בקטע של הפסים האלה, אלא הפעילות הרגילה בחשבון. זאת אומרת, אם אני מפקיד לפיקדון היא לא נחשבת פעולה לצורך עמלה.

בנושא הזה התייחסנו לעמלה מאוד נפוצה ומעניינת – דמי כרטיסי אשראי. אם נסתכל על הסל הזה של שירותי העו"ש שהלקוח משלם שיש בו העמלות שציינתי וכולל את עמלת מסגרת הצעת האשראי, אנחנו משווים בין המצב ב-2005 לבין המצב היום. ב-2005 היו עמלות בהיקף של 24%, ואז הגיעה עסקת החבילה. עסקת החבילה הורידה את העמלות באופן דרסטי ל-17.8% בממוצע, ואז נכנסה הרפורמה שהורידה את זה לסדר גודל של 15.9% בממוצע. זאת אומרת, בתקופה שהייתה עליית מדד בהיקף של 5.5% מאז תחילת הרפורמה, יש ירידה של כ-10% בעמלות האלה, וירידה ריאלית של 14.7% בנושא - - -

אלה הנתונים. ברבעון הקודם דיווחתי לכם על 16.1%, רבעון שני – 15.7%, רבעון שלישי – 2009 – 15.9%. יש תמיד שינויים קלים כאלה ואחרים שנובעים משינוי במגוון הפעולות.
היו"ר אופיר אקוניס
כלומר, יש עלייה זניחה, כפי שאמרת, אבל קלה.
רוני חזקיהו
אבל עדיין אם משווים אותה לתחילת הרפורמה זה המצב. אנחנו רואים שברבעון רביעי ב-2008 הייתה ירידה קלה, ברבעון הראשון – עלייה קלה, ברבעון השני – ירידה. יש תמיד תנודתיות כזאת ומייחסים אותה לסוג של עונתיות ולשינוי בסוגי הפעילות של לקוחות, ולפיכך נגזר העניין הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
אנחנו מסתובבים סביב 16 שקלים? זה הממוצע בגדול.
רוני חזקיהו
בעמלות עצמן יש עמלה שהיא פעולה על-ידי פקיד. אנחנו משווים את זה לתעריפון ורואים שבתעריפון העמלה הממוצעת לפקיד היא כ-6 שקלים פלוס, והלקוחות משלמים כ-3.5 שקלים, גם זאת הנחה של 43% לעומת התעריפון. כלומר התעריפון הוא לא מה שצריך להדאיג אתכם, אלא מה שצריך להדאיג הוא מה הלקוח משלם. העובדה שהלקוח משלם פחות מתעריפון, יש בה להעיד על השימוש הנכון שעושים בשקיפות שהביאה הרפורמה. ככה הוא יודע מה הוא משלם, והוא יכול לנהל משא ומתן ולהוריד. לפני כן אם הוא הוריד עמלה א', בעמלה ב' לקחו לו יותר, כי היו מאה עמלות. כשהורדת מאה עמלות וצמצמת אותן, לחשבון העובר ושב יש 7-6 עמלות לבדוק. זה מה שמעניין את משק הבית. בעמלות שהוא בודק אנחנו רואים שהוא יכול להשוות ולהוריד.


בעמלת הערוץ הישיר היא רוב העמלות- -
חמד עמאר
הירידה שאתה מתאר היא שהתעריפון הוא 6.11, ואם אני מנהל משא ומתן אני יכול - -
רוני חזקיהו
אני מדבר על תעריפון של 6.11 שקלים- -
חמד עמאר
רק לפני שבועיים נכנסתי לבנק ועשיתי פעולה, ואני אומר לו שיוציא לי דף חשבון. הוא אמר לי, עולה לך 6.7 שקלים – מעל 6 שקלים. שאלתי אותו, כמה זה עולה לי אם אני הולך לבנקט, והוא אמר שזה יעלה לי 1.6-1.4 שקלים. אז אמרתי לו, אני כבר בחשבון, גם ללחוץ זה עולה כמעט 7 שקלים? זה מה שקורה. אם אני לא מנהל משא ומתן אני לא יכול להוריד את זה. אני לא יודע כמה משקי בית מנהלים משא ומתן בשביל להוריד עמלה.
רוני חזקיהו
אנחנו מטפלים בשני סוגים של אוכלוסייה: אוכלוסייה אחת שהרפורמה הזאת קמה, וזה נבלע קצת, לצערי, בתגובות של גורמים שציפיתי מהם להתייחס אליה, היא אוכלוסייה חלשה יחסית. לאוכלוסייה כזאת נתנו לבצע פעולות פקיד בעלות ערוץ ישיר. אז הם כבר לא צריכים לנהל משא ומתן – ניהלנו עבורם את המשא ומתן. אבל באופן כללי תיק של לקוח ממוצע, לא לקוחות של בנקאות פרטית, עושה מספר פעולות שגרתיות בחשבון: המשכורת שנכנסת לו, ועל הפעולה הזאת הוא לא משלם; הוא משתמש בכרטיס אשראי ומחייבים אותו פעם בחודש- -
שלומי דגן
סליחה, הוא משלם על כניסה של המשכורת.
רוני חזקיהו
זה נחשב ערוץ ישיר, לא מול פקיד.
קריאה
הוא משלם ערוץ מופחת.
רוני חזקיהו
נכון, צודק, סליחה על אי הדיוק. פעם שנייה הוא מושך בכרטיסי אשראי שזאת גם פעולת ערוץ ישיר, ויש לו חיוב של שורה אחת בחודש בחשבון, ופעם שלישית הוא נותן 3-2 צ'קים לחתונה או למכולת. כך אנחנו מגלים שבתיק הממוצע יש כ-10 פעולות שגרתיות בחשבון שעליהן מחויבות עמלות, ומתוכן 10-9 פעולות הן בערוץ ישיר, וכפעולה אחת או שתיים הן פעולות מול פקיד.
עמיר פרץ
האם הפקיד חייב להסביר ללקוח את האלטרנטיבה שיש לו?
רוני חזקיה
אין חובה על הפקיד להסביר את האלטרנטיבה.
חמד עמאר
אני ביקשתי, והפקיד אמר לי שזה עולה כך וכך.
רוני חזקיהו
יש חובת גילוי – להגיד לו כמה זה עולה, אבל הוא לא חייב להסביר לו ולשכנע אותו לעשות משהו אחר.
עמיר פרץ
לא לשכנע, אבל להציג בפניו.
רוני חזקיהו
אפילו כשאתה נכנס למכשיר ורוצה למשוך כסף, הוא מודיע שיש עמלה. יש אומרים שזה כבר יותר מדי, אבל פה צריכים להיות הסברה ופרסום יותר טובים מאשר ישנם, כנראה. אנחנו מנסים לעשות את זה באתר שלנו- -
אהוד פלג
אבל לגבי רוב הציבור שלא מקבל הנחות – האם זה התייקר או הוזל?
היו"ר אופיר אקוניס
נרשמת לדיבור, אז כשהוא יסיים.
רוני חזקיהו
בעמלות ערוץ ישיר אנחנו רואים שהתעריפון עומד על 1.68 שקלים בממוצע. זאת רוב הפעילות. דרך אגב, הרפורמה עשתה סוג של חינוך למעבר לצרכנות יותר טובה – מעבר לערוצים ישירים מול עבודה מול פקיד. מסתבר שזה אפשרי, ואנחנו רואים את העלייה במגמה של השימוש בערוץ הישיר. הערוץ הישיר הוא לא רק אינטרנט, כפי שאמרנו, אלא עבודה מול פקיד באשנב. כפי שאנחנו רואים גם פה, יש הנחה של 20% לעומת התעריפון. התעריפון הוא 1.38, וההנחה היא ל- 1.34 שקל, ומתחילת הרפורמה יש ירידה ריאלית גם בעמלה הזאת שהיא גם ככה בשיעורים יחסית נמוכים של 5.5%.


בנושא כרטיסי אשראי – כאן התשובה שלי גם לחבר הכנסת אקוניס לגבי הפעולות שלנו ליישום הרפורמה. פעם אחת עשינו רפורמה – עשינו שקיפות, עשינו אחידות, עשינו גילוי ועשינו דברים נוספים; בפעם השנייה אנחנו מדווחים, מסבירים באתר האינטרנט ובאים לפה; בפעם השלישית אנחנו בודקים מה קורה בבנקים, ואנחנו מקבלים תלונות ופועלים. היו לנו תלונות בנושא כרטיסי האשראי ופעלנו עד כדי החזר; מ-2005 חייבנו את חברות האשראי להחזר כי ראינו שזה לא היה בסדר.


מה שאני רוצה לומר בעניין הזה הוא שאנחנו לא שוקטים על השמרים. העניין שלנו הוא בסופו של דבר להביא את הסיפור למצב כזה שבמקום שזה לא הוגן ובמקום שללקוח נעשה עוול, במקרה הזה אנחנו מתערבים.
היו"ר אופיר אקוניס
כמה תלונות מגיעות? התלונות מגיעות אליכם?
רוני חזקיהו
מספיק שמגיעות תלונות בודדות. לא מגיעות הרבה.
היו"ר אופיר אקוניס
האם מספר התלונות הוא גם במתווה של ירידה? אם כן זה יכול להעיד על משהו- -
רוני חזקיהו
לא, יש מעט מאוד תלונות.
היו"ר אופיר אקוניס
- - אם זה אותו דבר או אפילו עלה, אנחנו בצרה.
סוניה בוגוסלבסקי
מספר התלונות על עמלות הוא בירידה.
רוני חזקיהו
מספר התלונות הוא בירידה.
אהוד פלג
הוא כבר מיואש, הכתובת על הקיר.
רוני חזקיהו
מספיק שיהיו חמש תלונות – אנחנו נכנסים לפעולה, מכיוון שיש ציבור שלא מתלונן- -
דני דנון
רוב הציבור.
רוני חזקיהו
רוב הציבור מטבעו לא מתלונן.
פניה קירשנבאום
לא מתלונן לא רק על עמלות, על הרבה דברים אחרים.
היו"ר אופיר אקוניס
נכון מאוד. אז זה מה שאומר המפקח – גם על העמלות.
רוני חזקיהו
לכן אנחנו בודקים גם אם יש תלונה אחת בלבד. אם לדעתנו, התלונה משקפת עוול שיכול להיות שאנשים לא התלוננו עליו, אנחנו בודקים. אז הבנק הולך לחשבונות שלו ולכל החשבונות שלא התלוננו ודואג להחזיר להם. עשינו את זה במקרה האחרון ועשינו את זה גם במקרים אחרים. אנחנו עושים את זה כל שנה, והבנקים מחזירים עשרות מיליונים של עמלות ודברים אחרים שהם גובים מהציבור שלא בצדק.


בנושא כרטיסי האשראי התעריפון הוא 14 שקלים, ובממוצע משלמים 7.6 שקלים. זה עבור הכרטיס המקומי, הבינלאומי, הזהב- -
דני דנון
הכול חיובי? אין שום ביקורת?
רוני חזקיהו
לא, יש לנו הרבה מה לעשות.
דני דנון
אני לא רואה שאתה אומר שצריך לשפר משהו.
רוני חזקיהו
אמרתי שהשיפור הוא לא דרמטי, ולעסק הזה ייקח זמן. בעניין הזה, כנראה, צריך לתת עוד תקופה. כל עוד אנחנו רואים שלמרות ההתייקרות במשק של 5.5% אנחנו לא מאשרים שום עלייה בתעריפונים ושום עלייה בעמלות חדשות. אנחנו רואים מגמה של ירידה, אנחנו הולכים עם זה לאט-לאט ומטפלים בחריגים. הכיוון הזה צריך להמשיך. אם הכיוון הזה לא ימשיך הבשורה לא טובה. אתה יכול להגיד שהירידה מספיקה או לא, זה סיפור אחר.
היו"ר אופיר אקוניס
אני אגיד לחבר הכנסת דנון כי הוא לא היה פה בהתחלה כשאמרת, אם אינני טועה, שיש התקדמות מסוימת, אבל יש עוד הרבה מה לשפר. זה כמעט ציטוט מדויק.
רוני חזקיהו
כרגע אנחנו מדווחים על נתונים יבשים.
היו"ר אופיר אקוניס
בנק ישראל עצמו אומר לך שהוא במגמה, אבל המגמה הזאת צריכה להמשיך.
דני דנון
האם תמורת מה צריך לשפר?
רוני חזקיהו
בוא נתקדם רגע.
כרמל שאמה
רק לעניין המגמה. יש נתון שמראה את הפרופורציות ברווחי הבנקים בין עמלות העו"ש לבין סך הרווחים במשך השנים? הבנת את השאלה שלי? האם זה במגמת ירידה?
רוני חזקיהו
הבנתי את השאלה.
חמד עמאר
האם יש מגמת ירידה ברווחים של הבנקים - - - או ההפך הוא הנכון: מתחילים להרוויח יותר?
כרמל שאמה
האם הבנקים משתדלים עם השנים להרוויח יותר מהמגזר העסקי מאשר ממשקי הבית?
רוני חזקיהו
אין לי נתון מדויק, אבל המאזן הזה השתפר לטובת משקי הבית. לפני כן הלקוחות העסקיים שהפקידו עשרות צ'קים ועשו עשרות ומאות פעולות שילמו את התעריפים של משקי הבית. כשבאנו והפרדנו בין התעריפון של משקי הבית לבין התעריפון של החברות אמרנו לבנקים שני דברים: זה לא חל על החברות, זה חל על משקי הבית, ופה אנחנו משגיחים עליכם; ומה שהסתבר מתוך הדברים הוא שהבנקים לא יסבסדו יותר את החברות הגדולות ואת הבנקאות הפרטית ממשקי בית. הרפורמה הזאת מפריעה בעיקר לכל אלה שעושים המון פעולות בחודש, ועד היום הם סובסדו על ידי המגזר שעושה 10 פעולות מסכנות בחודש. זה מה שעושה רוב הציבור של משקי הבית.
כרמל שאמה
אתה יכול לסבר את אוזנינו בנתונים או שאין לך כרגע?
רוני חזקיהו
אין לי כרגע.
חמד עמאר
יש הפרדה בין הרווחים מעמלות של משקי בית לבין הרווחים מעסקים?
רוני חזקיהו
זה מה שעשינו ברפורמה. לא היו לפני כן, ואנחנו מודדים- -
חמד עמאר
אין לך נתונים?
רוני חזקיהו
לא עשיתי, אבל מה שאתם רואים בתמונה הכללית – וזה התפרסם במאזנים של הבנקים – שההכנסות מעמלות משקי הבית ירדו במאות מיליוני שקלים – כ-300 מיליון.
עמי צדיק
הכנסות מכרטיסי אשראי עלו באופן דרמטי.
היו"ר אופיר אקוניס
הייתה ירידה לטובת עלייה – ירידה מצד אחד ועלייה מצד שני.
סוניה בוגוסלבסקי
הפעילות עלתה.
רוני חזקיהו
באופן כללי הציבור עובר לשימוש בכרטיסי אשראי משימוש רגיל. כמות הצ'יקים ירדה באופן ניכר- -
עמי צדיק
אבל אתם צריכים - - - שיש סליקה צולבת- -
היו"ר אופיר אקוניס
נתקדם, ואם תרצה להציג, כמה מהנתונים שלך, עמי, נשמח.
רוני חזקיהו
לגופו של עניין הכנסות הבנקים ממשקי בית ירדו בעוד סך ההכנסות שלהם עלו. לכן הכיוון של השאלה הוא בכיוון הזה, אבל אין לי המספרים המדויקים.


יש כאן חלוקה לפי בנקים. הגודל של כל חלק מהעוגה הזאת מסמן את נתח הבנק הזה בתוך כל השוק. אנחנו רואים שבנתחים הגדולים – פועלים ולאומי – שיש אצלם קצת פחות מ-70% מהלקוחות, משלמים את התעריפים הנמוכים ביותר. לכן זה מביא אותנו לכך ש-70% מהלקוחות משלמים פחות מאשר הלקוחות האחרים. עוד אנחנו רואים לגבי כרטיסי האשראי שישנה גם שונות בין הכרטיסים. זה לגבי הכרטיסים שאתם רואים שבישראכרט זה עולה 4 שקלים ובוויזה כ.א.ל זה עולה 10 שקלים ובלאומי כארד זה עולה כ-9 שקלים. אתם רואים את השונות.


זה אומר שאחד הדברים שהיא הביאה באיחוד העמלות בשקיפות שעשתה, היא הביאה למצב שיש שונות. זה לא אותו מחיר בכל הבנקים. הייתה תלונה רצינית בנושא הזה, וכרגע זה לא המצב.


אם כך לתהליך השיפור יש שלבים, יש אבולוציה מסוימת בהתנהגות של השוק. ראשית אתה צריך ליצור את התנאים כדי שאנשים יוכלו לעשות את ההשוואה ואת השופינג שלהם. שנית, אתה צריך לראות שזה מתבצע על ידי שונות ולא לכולם יש אותו מחיר, ואת השונות הזאת אנחנו רואים. זה מייצר את התחרות בשוק. התחרות הזאת מביאה להתנהגות צרכנית נכונה- -
דני דנון
אני מסכים איתך שיש מוצרים, אבל גם שעוברים בין המוצרים האלה.
רוני חזקיהו
אז יש מעבר: יש מעבר מהתנהגות צרכנית של עבודה מול פקיד לערוץ ישיר- -
דני דנון
התכוונתי למעבר בין הבנקים או החברות.
היו"ר אופיר אקוניס
דיברנו על זה. פספסת את רבע השעה הראשונה. אני שאלתי על המעבר בין בנקים, שבעיניי זה חלק מהתוצאות של תחרות- -
דני דנון
זה המדד.
היו"ר אופיר אקוניס
בדיוק. המפקח אמר שבפעם הקודמת הוא דיווח על 5% מעבר, והפעם אנשי בנק ישראל העלו את המספר- -
רוני חזקיהו
היה 5%-3% ועלה ל-8%-6%. כל אחוז זה המון.
היו"ר אופיר אקוניס
עלייה קטנה.
רוני חזקיהו
אתה לא רואה בעולם את המעברים היומיומיים הקטנים האלה.
חמד עמאר
אתה חושב שהמעברים הם מכיוון שאנחנו מורידים את העמלה?
היו"ר אופיר אקוניס
לא, הוא אמר.
אהוד פלג
אבל אם אין כמעט מעבר בין הבנקים, ויש שוני בין מספר הלקוחות של הבנקים, איך אתה מסיק מזה על תחרות?
רוני חזקיהו
קודם כול צריכה להיות התנהגות צרכנית שנובעת משינוי הרגלים מסוימים: ראשית, שאנשים ידעו מה הם משלמים, שנית שיבדקו, שלישית שיתמקחו, ורביעית – שיעשו צרכנות נבונה – במקום להשתמש ב-20 צ'קים שישתמש בכרטיס אשראי. זה יכול לחייב אותו חיוב אחד במקום 10 חיובים של צ'קים. עושים את זה, אנחנו רואים את המעבר הזה. שנית, אנחנו רואים מעבר בין בנקים שהשתפר, ואנחנו גם רואים את ההתנהגות התחרותית של התאגידים הבנקאיים. זאת אומרת, גם אם זה לא קורה עדיין בלקוחות זה קורה בתאגידים. פתאום יש פרסומים לעבור בנק, ויש פרסומים של בנקים שמבטיחים שאצלם לא משלמים עמלות. אנחנו רואים את זה בבנקים מסוימים. יש מבצעי שיווק שמעודדים השוואת מחירים ומעבר מבנק לבנק, ואנחנו נותנים את הכלי ללקוח משק הבית להשוות את מספר העמלות- -
היו"ר אופיר אקוניס
אבל זה לא אתם. מבצעי השיווק המעודדים השוואת מחירים ומעבר מבנק לבנק נעשים בעיקר על ידי הבנקים הקטנים שמבקשים מהלקוחות של הבנקים הגדולים שהם יכולים לעבור. זה לא בנק ישראל. עם כל הכבוד, ויש כבוד לבנק ישראל, מבצעי העידוד הללו הם לא של הבנק המרכזי, הם של הבנק הקטן עצמו שאומר ללקוח, בוא תעבור אליי.
רוני חזקיהו
נכון, אבל שום דבר פה הוא לא- - -
פניה קירשנבאום
אתה יודע כמה מהוות העמלות מחשבונות משקי הבית מסך כול הרווחים של הבנקים?
היו"ר אופיר אקוניס
הוא אמר.
פניה קירשנבאום
אתה יודע מה הפלח של רווחי הבנקים מעמלות של עו"ש לעומת רווחים כלליים של בנק?
רוני חזקיהו
אמרנו שזה בירידה. אין לי כרגע הנתון, אם תרצי אעביר לך אותו.
היו"ר אופיר אקוניס
בירידה, ואני אוסיף - בירידה לא גדולה כמו שהבנקים התריעו עליה. לפני כמה חודשים הייתה ידיעה על הפגיעה בבנקים עקב חוק העמלות. הבנקים אמרו, בוודאי גם סביב השולחן הזה, שהחוק הזה יפגע בהם פגיעה אנושה. הם אומרים: "הבנקים העריכו שזה יגרום לפגיעה של 900 מיליון שקל בהכנסותיהם השנתיות". אתה דיברת על שליש מזה, אם אינני טועה.
פניה קירשנבאום
עד כמה שאני יודעת שעמלות חשבונות משקי הבית מביאות לרווחים של 970 מיליון שקל כשסך הכול הרווחים של הבנקים משאר הפעולות הם בסביבות 32-30 מיליארד שקל. אז על איזה אחוז אנחנו מדברים? אנחנו משקיעים כל כך הרבה דיונים על האחוז הזניח הזה- -
חמד עמאר
את מציעה לבטל את העמלות על העו"ש בכלל?
פניה קירשנבאום
זה מה שאני מציעה בחקיקה שלי, אבל אני אשמח אם תיתן לי לפרט את זה.
היו"ר אופיר אקוניס
אחר כך, לא עכשיו.
רוני חזקיהו
התחלת בעניין של כמה שאנחנו משקיעים. אני לא רוצה להיכנס לזה. בסופו של דבר אנחנו יכולים לסייע בדברים צודקים, ואנחנו מסתכלים אם זה שקל, עשרה שקלים או 300 או 900 מיליון. הדברים שאמרת פועלים גם בכיוון ההפוך בעניין הזה.


הרפורמה והחוק הם של ועדת הכלכלה של הכנסת, זה לא של בנק ישראל. בנק ישראל נדרש ליישם אותה ולצמצם את העמלות. הוא הציג ועשה. בנק ישראל נדרש לדאוג שהבנקים לא יחרגו מהמגרש הזה, והוא עושה זאת; בנק ישראל נדרש לפרסם, והוא מפרסם ומשווה, ובא לפה ומדווח ומציג מי גובה יותר ומי גובה פחות. זה לא בנק ישראל, זה החוק שוועדת הכלכלה והכנסת אישרו ברוב גדול מאוד. אנחנו יוצרים את הכלים לעניין הזה, ואנחנו נראה את זה בשונות שאתם רואים, כפי שהיא לפניכם לגבי הסל הכללי. לא כל הבנקים משלמים אותו דבר, כל בנק גובה משהו אחר, ואתם רואים שיש פער של 62% בין היקר לבין הזול. גם בכרטיסי אשראי אתם רואים שיש פער הרבה יותר גדול של כ-140% בין היקר לבין הזול. זאת תמונה שמוצבת מולכם כדי להראות את השונות. השונות לא הייתה יכולה להתבצע ללא הרפורמה הזאת, והיא שלב חשוב בדרך להשגת שאר המטרות של התחרות.
עמיר פרץ
מתוך מה האחוזים האלה?
היו"ר אופיר אקוניס
בין החברות.
עמיר פרץ
אבל זה עשרה אחוז ממה?
רוני חזקיהו
בין הנמוך לבין הגבוה. זאת אומרת שאם יש לך ישראכרט שגובה בממוצע 4.5 שקלים לבין 10.7 שקלים- -
עמיר פרץ
זה הממוצע לכל מחזיק כרטיס?
רוני חזקיהו
כן.
חמד עמאר
אתה רוצה להגיד לי שהנתונים האלה לא היו לפני הרפורמה ככה? גם בנק הפועלים היה פחות 14.1, ובנק לאומי היה 2.9? לפני הרפורמה היה אותו דבר או פחות או יותר? או שהיה שינוי?
היו"ר אופיר אקוניס
אתה מדבר על הסכומים או על הפערים?
רוני חזקיהו
כמעט לא הייתה שונות, ועל זה התריעו רבים שבעצם העמלות שגובים הבנקים הן אותו דבר, ואין תחרות. יצרנו את השונות, והשונות הזאת לא הייתה קיימת לפני כן, בוודאי לא באחוזים.
חמד עמאר
לא הייתה קיימת?
רוני חזקיהו
ממש לא.


ההתפתחויות המרכזיות מבחינתנו הן שיש צרכנות בנקאית נבונה יותר בעקבות השקיפות. היא מתבטאת בשונות ובהנחות בעמלות הנפוצות, והיא מתבטאת במעבר לשימוש בערוצים ישירים ושימוש באמצעים יעילים יותר.
אהוד פלג
למי ניתנות ההנחות האלה?
סוניה בוגוסלבסקי
למשקי בית.
אהוד פלג
לכלל משקי הבית ניתנות ההנחות האלה? האם 70% מהאוכלוסייה יכול להתמקח בכלל- -
היו"ר אופיר אקוניס
מר פלג, אתה רשום לזכות דיבור, אז תירשם ואז תציג את כל שאלותיך. בסוף הסבב של חברי הכנסת המפקח יענה על כל השאלות.
רוני חזקיהו
שמנו דגש גם על השירותים לאוכלוסיות חלשות. סל השירותים לאוכלוסיות החלשות שכולל ארבע פעולות על-ידי פקיד אלה אותם אנשים שמושכים את קצבת הביטוח ומשלמים שני חשבונות והולכים. הוזלנו להם את זה כי חישבנו את זה לעמלה בערוץ ישיר; טיפלנו בתלונות שנוגעות להעברות פנסיות ורנטות; החלטנו שכל הפעולות בתיבות שירות ייחשבו פעולות בערוץ ישיר אף על פי שהן פעולות שנעשות בתוך הסניף;
היו"ר אופיר אקוניס
חיילים וסטודנטים פטורים כמעט כליל מתשלום העמלות בגין הפעולות?
רוני חזקיהו
לא משלמים.
היו"ר אופיר אקוניס
בכלל? בכל הבנקים?
דני דנון
כן, גם גמלאים.


מה שיעור האנשים הפטורים?
רוני חזקיהו
אין לי תשובה.
דני דנון
איך אפשר לדעת?
היו"ר אופיר אקוניס
אחוז מתוך הרשימה הזאת?
דני דנון
כן. כי גם עובדי מדינה פטורים, גם הגמלאים, גם חיילים.
היו"ר אופיר אקוניס
עובדי המדינה קיבלו פטור על נדיבותו של אותו בנק שביקש מהם לבוא אליו.
דני דנון
הבנק מרוויח אולי יותר ממיליון לקוחות בלי שהוא גובה עמלות עו"ש. אנחנו צריכים לדעת מה מספר האנשים שלא משלמים היום עמלות עו"ש.
רוני חזקיהו
בערך 20%. אין לי התחייבות על המספר.
קריאה
ממשקי הבית.
דני דנון
כמה זה במספרים?
אתי לוי
למעלה ממיליון איש.
דני דנון
למעלה ממיליון איש לא משלמים עמלות עובר ושב?
רוני חזקיהו
כן.
זאב פרידמן
אבל כש-20% נכנסים עם 49% הוזלה, אז בסך-הכול ההוזלה הממוצעת מורידה את כל הממוצע מאוד למטה.
אהוד פלג
איך אתה מגדיר אוכלוסיות חלשות?
היו"ר אופיר אקוניס
שואלים נציגי המועצה לצרכנות כיצד מגדיר בנק ישראל אוכלוסיות חלשות.
רוני חזקיהו
הוא לא יכול להפריע בכל שקף, אני מצטער.
היו"ר אופיר אקוניס
זה נכון. אני אשאל – איך אתם מגדירים?
רוני חזקיהו
גמלאים, נכים. כשחוקקנו את החוק מי שהיה פה ער לעניין.
היו"ר אופיר אקוניס
יש רשימה כזאת לפי החוק?
סוניה בוגוסלבסקי
כן.
היו"ר אופיר אקוניס
זה מוגדר בחוק?
סוניה בוגוסלבסקי
כן.
היו"ר אופיר אקוניס
אפשר לראות את זה? אומר המפקח על הבנקים שהביטוי "אוכלוסיות חלשות" הוגדר בחוק שחוקק ב-2007.
רוני חזקיהו
נכון.
היו"ר אופיר אקוניס
אז זה דבר מוגדר.
זאב פרידמן
השאלה היא לגבי הממוצע הליניארי שמבצעים לגבי כלל האוכלוסייה. אם תוריד את האוכלוסיות המוחלשות והאוכלוסיות שמסוגלות להתווכח, ותמצא ש-90% לא מסוגלים להתווכח.
היו"ר אופיר אקוניס
נסיים כי אנחנו לקראת סיום הסקירה.
אהוד פלג
מקבלי הבטחת הכנסה למשל, לא מוגדרים אוכלוסיות חלשות, ויש פה הטעיה בפער שבין השפה המילולית לבין המונח החוקי.
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר, עוד מעט נגיע אליך.
רוני חזקיהו
בדיוק במקום שבו חשבנו שיש לקוח שלא יכול לעשות את הפעולות של המיקוח ומצד שני אין לו כרטיס אשראי ולא משתמש באמצעים הטכנולוגיים – שם נכנסנו בדיוק ונתנו הקלה. אלה האוכלוסיות החלשות שהגדרנו. לא הגדרנו אותן אחרת. הם לא משלמים, הם משלמים פחות.
השוואה בינלאומית
ישראל לעומת העולם, לפי world retail banking report מ-2009. עבור פרופיל צריכה גלובלי לעומת ממוצע של 102 יורו במדינת ישראל משלמים 56 יורו. אם משווים את זה לפרופיל צריכה מקומי עדיין במדינת ישראל זה יותר נמוך. בעולם הממוצע הוא כ-60+, לעומת 56 בישראל. בכל מקרה זה יותר נמוך בממוצע עולמי. זאת תמונה שקיימת.
פניה קירשנבאום
אתה יודע שברוב העולם לא משלמים עמלות על העו"ש.
רוני חזקיהו
זה לא נכון. כפי שנראה, כן משלמים עמלות, והממוצע הזה לא בא מהשמים, הוא בא מהירחון שמפרסם את הנתונים על העולם - -
פניה קירשנבאום
הם לוקחים עמלות, אבל לא בדיוק - - -
היו"ר אופיר אקוניס
זאת שאלה טובה מאוד, חברת הכנסת פניה קירשנבאום.
קריאה
המועצה הישראלית לצרכנות דווקא- - - על זה.
היו"ר אופיר אקוניס
המפקח, יש לך תשובה מה קורה בארצות הברית, בצפון אמריקה, באירופה, באנגליה? באנגליה יש כבר תשובה בעצם.
דני דנון
פעם זה היה אירלנד, עכשיו זה אנגליה. זה עדיף.
רוני חזקיהו
גם אז אמרתי שלא צריך להסתכל על מדינה אחת. אבל מזל שיש שם- - -

בהשוואה לעומת העולם אלה הנתונים, וצריך לראות אותם מול העיניים. אלה נתונים משמעותיים שנמצאים בהם גם ארצות-הברית, אירופה באיחוד וגם אירופה מחוץ לאיחוד, כמו אנגליה וכן אסיה.
חמד עמאר
בשקף שהראית אתה צריך להסתכל גם על ממוצע ההכנסה.
רוני חזקיהו
זה מותאם. זה אחרי שהתאמנו לממוצע ולתמ"ג. זאת אומרת, אם בארצות-הברית זה פי שניים זה מותאם.
אהוד פלג
אבל בדוח שהגשתם לוועדת החקירה אתם אומרים שהמגמה בעולם- -
היו"ר אופיר אקוניס
אודי, אתה לא יכול כל הזמן לומר קריאות ביניים, תכף יש לך זכות דיבור ותוכל לשאול את שאלותיך את המפקח.
רוני חזקיהו
הוא לא יכול- - - עם כל הכבוד לו.
היו"ר אופיר אקוניס
כן, תמשיך. אנחנו מדברים על השוואה בינלאומית.
רוני חזקיהו
אם כך מההשוואה הבינלאומית לומדים שבמדינות שבהן גבו דמי ניהול עו"ש נמוכים או לא גבו בכלל שיעור ההוצאה על עמלות אחרות בעו"ש הוא הרבה יותר גבוה, ולכן הוא פוגע באוכלוסיות.


לדוגמה בבריטניה המפורסמת - -
היו"ר אופיר אקוניס
שאני אבין, בבריטניה אין עמלות עו"ש?
רוני חזקיהו
בבריטניה אין דמי ניהול עו"ש, ויש עמלות אחרות שלא כלולות- -
דני דנון
זה לא בחקיקה, יש שם שוק חופשי.
היו"ר אופיר אקוניס
שואל חבר הכנסת דנון האם הדבר הוא בחקיקה או על פי הוראת הבנק המרכזי. או על פי החלטות הבנקים.
דני דנון
זאת התשובה הנכונה.
היו"ר אופיר אקוניס
זה בניגוד לחקיקה, אם אינני טועה.
דני דנון
לבנקים יש מונופול.
רוני חזקיהו
הוא לא אמר שהוא רוצה חקיקה.
היו"ר אופיר אקוניס
אמר, לא כרגע.
רוני חזקיהו
הוא בודק.
היו"ר אופיר אקוניס
זו חובתו, הוא מחוקק.
רוני חזקיהו
זה בסדר, כי הרי צריך לבדוק כל הזמן.
דני דנון
כשהייתה הרפורמה, הוא תמך במהלכים שחברי הכנסת לחצו עליהם?
היו"ר אופיר אקוניס
מי היה המפקח, אתה?
ישראל חסון
אני ישבתי בדיונים, ובהתחלה ישב המפקח הקודם על הבנקים, יואב להמןב-2006, ואחרי זה רוני התמנה. אני שומע את כל הדברים, וזה דה-ז'וו. בכלל, הכנסת הזאת עושה אותי צעיר. לאורך כל הדרך, גם שישבתי על הכיסא שלך, המפקח על הבנקים חיפש את הדרך למצוא את האיזון הנכון בין כל הדברים. את זה צריך להגיד ביושר ובהגינות כלפיו.
היו"ר אופיר אקוניס
אני רוצה להוסיף לדבריך, בלי שמר חזקיה יהיה פה, שהבנק המרכזי של מדינת ישראל זוכה לשבחים דרמטיים בכלכלה הבינלאומית, וזה רק כדי להמשיך את דבריך. על הגינותו של המפקח או על קודמו, אבל רק כדאי לדעת שבנק ישראל הוא אחד הגורמים העיקרי שמייצבים את הכלכלה הישראלית גם בזמן המשבר הדרמטי שהיה לפני פחות משנה וחצי.
אהוד פלג
אבל לא בתחום הצרכני.
היו"ר אופיר אקוניס
את זה אנחנו בוחנים.
ישראל חסון
הוויכוח שמתנהל תמיד בין הגישה של הבית הזה לגישה של הבית שהוא בא ממנו זה בין מהלכים רבולוציוניים – שאלוהים יודע מה יהיה – לבין מהלכים אבולוציוניים שאני שמח לראות שיש להם תוצאות.
היו"ר אופיר אקוניס
יפה, תודה.
רוני חזקיהו
בבריטניה ובארצות הברית יש בחלק מבנקים הסדר שאם אתה בזכות מעל סכום מסוים כל התקופה אתה פטור מעמלות ניהול חשבון. אז גם שם נראה מה קורה לעמלות העו"ש. כפי שאנחנו רואים במצגת, בבריטניה עמלת חריגה ממסגרת בבנק Barklis היא 22 ליש"ט, עמלה של בנק Lloids היא 15 ליש"ט לחריגה- -
קריאות
- - - עו"ש.
פניה קירשנבאום
זה לא עמלות עו"ש.
היו"ר אופיר אקוניס
הוא אומר שזאת לא עמלת עו"ש. אתה אמרת שזה מאזן. זה בדיוק מה שאמר המפקח.
דני דנון
לוקחים ממקום אחר.
היו"ר אופיר אקוניס
לוקחים ממקום אחר בעוצמה. תראה את הסכומים.
דני דנון
מקבל את התיקון.
היו"ר אופיר אקוניס
אני לא הכרתי את הנתונים, אני רואה אותם פה.
דני דנון
- - - לעשות את ההשוואה.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מסכים איתך, אבל הוא אומר שמוותרים פה ולוקחים מהצד השני, ותראה את הסכומים.
אורי אורבך
אבל כל הזמן מדברים על אנגליה, מה זה אומר לגבי מה שקורה במקומות אחרים?
רוני חזקיהו
אני הראיתי את הממוצע.
פניה קירשנבאום
אולי זה מחנך את הציבור להתנהג ולא להחזיר צ'קים ודברים כאלה, ומי שמנהל חשבון כמו שצריך אולי העמלות שלו צריכות להיות אחרות ולא לשלם בכלל. יש פה גם עניין חינוכי בסיפור הזה, כנראה.
רוני חזקיהו
אני מסכים לגמרי עם כל מילה. ציפינו לתמיכה בנושא הזה מגופים מסוימים שיושבים פה ומציגים עצמם מגיני הציבור, ולא קיבלנו לא פה וגם לא בדברים אחרים. זאת אומרת, מילא עמלות שזה 30-20 שקל, אבל יש דברים שזה אלפי שקלים, ולא נעשה שום דבר. אבל זה סיפור אחר, פעם אחת יהיה כנראה גם דיון על זה.

לגבי הנושא הזה שאנחנו באים לדון עליו כל חצי שנה, חבר הכנסת דנון, אין חשבון עו"ש בעולם שלא משלם עמלות; השאלה איזה עמלות וממי. אם לא תשלם דמי ניהול חשבון, ואתה גובה מהלקוח על חריגה ועל החזרת צ'ק סכומים אסטרונומיים של מאות שקלים, בסופו של דבר יצא שהוא משלם הרבה יותר. ובמי אתה פוגע? באוכלוסיות החלשות. לזה נתייחס קצת בהמשך.

אז יש לנו העניין של עמלת החזרי החיוב שבין 25-10 ליש"ט, והדברים האלה הם בקנה מידה גדול יותר ממה שגובים – אם בכלל – בישראל. זה בדיוק המהלך שיכול להיות גם פה.


בארצות הברית – אותו דבר. בחלק מהמקומות דמי ניהול החשבון הם קטנים יחסית, ויש עמלות אחרות.


לסיום, כשהבנו שכולם גובים עמלות וראינו כמה הם גובים בממוצע, נסתכל על ההרכב של העמלות האלה. לפי הצבעים במצגת אתם רואים שיש עמלה שצבועה בירוק, שהיא עמלת ניהול החשבון, ויש עמלות שגובים על חריגות ועל ביטולים; יש עמלות שגובים על משיכת מזומנים; ויש עמלות שגובים על מערך תשלומים – צ'קים וכדומה. בישראל זה המצב. אנחנו רואים את הפיצוי: במקום שעמלות ניהול החשבון נמוכות, כמו למשל בבריטניה שזה יחסית נמוך או בארצות-הברית, יש עמלות אחרות שמפצות על העניין הזה. זה תשימו מול השקף של ממוצע העלות בכל מדינה בעולם או לפי מה שהראינו לפני כן – אירופה, האיחוד, מחוץ לאיחוד, צפון אמריקה, אסיה וישראל – ותראו שהממוצע בישראל יותר נמוך. זה ייתן לכם את התשובה לכל שינוי שתרצו לעשות בזה.
היו"ר אופיר אקוניס
אני יכול לשאול שאלה כדי לסכם את העניין הזה?

חבר הכנסת דנון יצא?

חברת הכנסת פניה קירשנבאום, אם אינני טועה גם את קשורה להצעת החוק לביטול עמלות העו"ש. אז אני מנסה להבין מה העמדה שלךָ – עמדת בנק ישראל לעניין הזה.
רוני חזקיהו
באיזה עניין?
היו"ר אופיר אקוניס
ההצעה הונחה?
פניה קירשנבאום
בהחלט.
היו"ר אופיר אקוניס
הונחה בכנסת הצעת חוק לביטול עמלות העו"ש. אני מבקש ממך לסקור לנו את עמדת בנק ישראל בנושא.
רוני חזקיהו
חבל שחבר הכנסת דנון איננו, כי הוא ועדת המשנה לעניין.
היו"ר אופיר אקוניס
נכון. הוא גם אחד היוזמים.
רוני חזקיהו
לסיכום. יש תהליך שמדבר על הוזלה הדרגתית לאורך כל הדרך מ-2005 ועד היום. בוודאי מתחילת הרפורמה ראינו את העניין הזה. ההוזלה היא בשיעור ניכר עבור האוכלוסיות החלשות, וזה הדין וחשבון שאתם ואני צריכים לתת. זה נעשה למרות עליות מחירים ולמרות עליית המדד שהייתה מאז הרפורמה. במצב הזה לא עלו שום תעריפי עמלות, לא אפשרנו שום עלייה בנושא הזה. יש שונות בין הבנקים השונים, אין עוד מקשה אחת של עמלות.

מדברים על תהליכים של תחרות שאנחנו עדים להם שמבטאים כיוון נכון שיביא בסופו של דבר גם להוזלה טובה יותר ולשיפור השירות והיעילות במערכת הזאת; אנחנו מדברים על צרכנות יותר נבונה; יש פה מצב שיש תעריף ומשלמים פחות מהתעריף; יש הנחות גדולות מאוד; יש הליכה לכיוון ערוצים ישירים וזולים. בהשוואה בינלאומית זה השקף שצריך להיות מול העיניים שלכם. הממוצע שאתם רואים יותר נמוך ממקומות אחרים בעולם, ולפעמים אפילו באופן ניכר.

לגבי היוזמה- -
היו"ר אופיר אקוניס
חבר הכנסת דנון לא נכנס, אבל בסדר.

מר זרחיה, אולי זה יעניין גם אותך ואת קוראיך, אני ביקשתי מהמפקח על הבנקים את עמדת בנק ישראל על הצעת החוק לביטול עמלות העו"ש. חבר הכנסת דנון לא נמצא כרגע, אבל חברת הכנסת פניה קירשנבאום שהיא גם אחת היוזמות בוודאי תעביר את תשובתו של המפקח.
רוני חזקיהו
אנחנו סבורים שעל פעולות שמבצעים צריך לגבות עמלות. בכל העולם גובים עמלות על פעולות שעושים. מאחר שאין פה הצעה לבטל את כלל העמלות במשק, אלא רק עמלות של ניהול חשבון מסוים, אז כפי שראינו במקומות אחרים בעולם ייתכן שיהיה מצב שברצותכם לשפר, תזיקו. אז תפטרו משתיים שלוש עמלות כאלה, ובו זמנית עמלות אחרות יעלו פלאים.

שנית, מכשיר הריבית. בסופו של דבר בן אדם שעושה עשרות רבות של פעולות ולא עומד בחובה, לא ישלם כלום. מאיפה הבנק יגבה? הבנק יגבה מהריבית. מי משלם את הריבית? מי שלוקח אשראי. מי שלא לוקח שום אשראי, ומצד שני עושה המון פעולות הוא לקוח שיש לו בנקאות פרטית, ויש לו מיליארדים ומגלגל מאות פעולות בחשבון משק הבית שלו. אז מה קורה לו? הוא לא משלם שום דבר, כי הוא עושה פעולות. מישהו צריך לשלם על זה.
פניה קירשנבאום
באמת ראית מישהו שמנהל חשבון משק בית של מיליארד שקלים? בדרך כלל זה חשבון עסקי. אני עוד לא ראיתי מישהו במשק בית שמגלגל מיליארד שקלים.
אהוד פלג
ואם יש לו מיליארד שקלים הבנק ירצה לשמור אותו ויבטל לו את העמלות.
פניה קירשנבאום
בדיוק. אז באמת, לעניין.
רוני חזקיהו
זה לעניין.
היו"ר אופיר אקוניס
זה מאוד לעניין.
אורי אורבך
לא הבנתי את הטענה.
רוני חזקיהו
חבר הכנסת אורבך, אני אומר דבר מאוד פשוט; ברגע שאתה מבטל לו את העמלה יהיה פיצוי בבנק. הפיצוי יכול לבוא או מהריבית- -
אורי אורבך
המפקח על הבנק לא יכול להתערב- -
רוני חזקיהו
המפקח על הבנקים לא יתערב בקביעת גובה העמלה ולא יתערב בקביעת גובה הריבית, אחרת נגיע למצב שבו אנחנו כמעט יחידים בעולם שנותנים הוראות מה לגבות ומה לא לגבות, ואנחנו לא רוצים. אנחנו רוצים. אנחנו רוצים לתת לשוק לעשות את זה. אז מה אתם אומרים? פה נקבע לו, ושם לא נקבע לו. אם לא נקבע לו שם, אז שם יעלו את הריבית ויעשו את הפיצוי, וגם יעלו עמלות אחרות.
אורי אורבך
אתה רואה שהבנקים מוותרים בהתנדבות על 20% מחשבונות העו"ש.
רוני חזקיהו
זה התהליך הנכון, כי במקרה הזה אם אנחנו נכפה אז ב-80% יעלו בשמים את העמלות האחרות מצד אחד, ודבר שני הלקוח המסכן שנמצא באוברדרפט- -
אורי אורבך
מה הרציונל הכלכלי שלהם לוותר על 20%? למה הם ויתרו על זה?
רוני חזקיהו
זה מועדונים וקבוצות וכדומה. זה בא עם עובדי מדינה.
אורי אורבך
למה הם נותנים למדינה 20%? מה הם מרוויחים מזה?
פניה קירשנבאום
יש להם קבוצות גדולות.
היו"ר אופיר אקוניס
אבל לא דובר רק על עובדי המדינה, דובר על גמלאים, נכים, סטודנטים, חיילים.
פניה קירשנבאום
אתה יודע מה הם מרוויחים? הם מקבלים כל 10 בחודש את המשכורות של כל העובדים שנכנסים, הם משווקים את הכסף, מלווים אותו, משחקים עם הכסף- -
היו"ר אופיר אקוניס
הנה, חבר הכנסת דנון נכנס. אתה רוצה לחזור על העמדה במשפט אחד? אני הבנתי שהעמדה של בנק ישראל היא נגד החוק לביטול עמלות העו"ש, אם הבנתי אותך נכון.
רוני חזקיהו
נכון.
היו"ר אופיר אקוניס
אומר בנק ישראל, אם הבנתי נכון, שהביטול הזה יביא להעלאה גורפת במקומות אחרים בסגנון אנגלי.
רוני חזקיהו
אנחנו נגד ביטול עמלות או להתערב בשוק ברמה של חקיקה, מעבר לכך שנותנים כלים ללקוח שידע מה הוא משלם וינהל את המשא ומתן שלו.
דני דנון
אנחנו כאן בזכות חקיקה. כל הדוח הזה הוא תוצר של חקיקה- -
רוני חזקיהו
נכון מאוד. אנחנו בזכות חקיקה שבאה לטפל, והיא נחקקה לא מזמן ובאה לטפל בנושא של השקיפות ויצירת הקרקע לייצור תחרות. זה מצליח, זה בכיוון. כל חקיקה אחרת שהיא כדי להגיד לבנקים, פה כן ופה לא, היא בעייתית מבחינתי, ואני לא חושב שצריך ללכת איתה. בכל העולם אין מהלך שבו מתערבים, ועדיין אנחנו משלמים פחות עמלות מאשר בעולם; שנית, אם נלך לכיוון הזה יתבצע תהליך אחר של פיצוי כזה או אחר, כפי שאתה יודע- -
פניה קירשנבאום
למה? אתם תיתנו קנסות. למה אתה קובע שזה מה שיקרה?
היו"ר אופיר אקוניס
הבנתי. כפי שאמרה מנהלת הוועדה, הישיבה הזאת לא נקבעה לדיון בהצעת החוק. אדוני מהפקח, אנחנו ניצלנו את נוכחותך כדי לשאול את עמדת בנק ישראל. הבנו את העמדה, ואני מודה לך על הסקירה. חבר הכנסת עמיר פרץ ואחר-כך חבר הכנסת חמד עמאר.
דני דנון
רק שנייה, בנק ישראל עשה דיון בנושא הזה?
היו"ר אופיר אקוניס
אני לא יודע.
דני דנון
אני לא באתי לדיון בנושא הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
נכון, אבל מכיוון שהמפקח כבר פה, שאלנו אותו. אני אומר לך שכשיש לי הצעות חוק כלשהן אני מתייעץ עם בנק ישראל או עם משרדים ממשלתיים או עם אחרים.
דני דנון
השאלה אם בנק ישראל קיים דיון בנושא החוק הזה והחליט שהוא מתנגד- -
רוני חזקיהו
התשובה היא, כן.
דני דנון
או שלעמדה- - -
רוני חזקיהו
מה לעשות שלא היית פה?
היו"ר אופיר אקוניס
קראנו לך.
רוני חזקיהו
פתחתי את התשובה לשאלה שיש ועדת משנה שבראשה עומד חבר הכנסת דנון, והיא הביאה את החוק הזה לשם. אנחנו שלחנו את נציגינו להביע את עמדתנו- -
לאה ורון
אדוני המפקח, הצעת החוק עדיין לא הגיעה לוועדת המשנה. ועדת המשנה היא לשירותי בנקאות למשקי בית ולא להצעת החוק.
היו"ר אופיר אקוניס
לא, זה בסדר, ניתן לו לסיים את התשובה. אנחנו מנצלים את נוכחותו של המפקח על הבנקים לעניין הזה.
רוני חזקיהו
הדיון הוא על הרפורמה, והראיתי את הרפורמה. נשאלו שאלות לגבי החוק, ואם אני פה, אני עונה. בזמנו היה דיון בוועדת המשנה על הנושא הזה. לוועדת המשנה שלחנו אנשים מטעם הפיקוח על הבנקים שבאו אחרי דיון פנימי שהתקיים בפיקוח על הבנקים. הסיפור הזה עלה כבר כמה פעמים על-ידי המועצה לצרכנות ואחרים בקדנציות אחרות שכל פעם ניסו לדחוף את העניין הזה, וכבר עשו דיונים על זה גם בעבר, וזה ירד מסדר היום מסיבה כזאת או אחרת.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. חבר הכנסת עמיר פרץ, בבקשה.
עמיר פרץ
אדוני היושב ראש, אמנם יש שני נתונים שהייתי רוצה לקבל כדי להתייחס התייחסות קצת יותר מעמיקה. הרי אנחנו מדברים פה על סבסודים צולבים – מי מסבסד את מי בשוק כל כך בעייתי ובלתי חשוף למרות השקיפות שיש לאחרונה. אחד הנתונים שצריך לקבל עליהם תשובה מדויקת יותר הוא מה היקף עודפי המזומנים שנוצרים בחשבונות העו"ש בתנועה שוטפת. בסופו של דבר זה מקור הכנסה מאוד חשוב לבנקים. יש לו סכום מסוים מכל חשבון - -
פניה קירשנבאום
ממש לא. אמרתי שזה אחוז כל כך זניח מכל הרווחים של הבנק מהעמלות של העו"ש, שזה לא משהו שבגלל זה כדאי להם להתאבד או ללכת לעשות משהו אחר.
עמיר פרץ
גברתי, לא הבנת מה אמרתי. אני עדיין לא התייחסתי לעמלות.
פניה קירשנבאום
או-קיי.
עמיר פרץ
אני מדבר על זה שלמישהו יש 1,000 שקלים עודף בחשבון כל חודש, למישהו אחר יש 500 שקלים, וזה מצטבר לסכום כלשהו באופן קבוע, וזה אחד ממקורות ההכנסה של הבנק. את זה הוא מעמיד לטובת הפעילות שלו. לכן צריך לראות מה היקף ההון הזה שמשקי הבית האלה מעמידים. יכול להיות שהרווחים האלה מייצרים רווח יותר גדול מ-900 מיליון.
החקיקה הוכיחה דבר אחד
כל חקיקה שחברי הכנסת הגיעו אליה נראית כחקיקה דרקונית והתערבות בלתי אחראית. חברי הכנסת נתפסים בדרך כלל כקבוצה שרק הפופוליזם מוביל אותם. במקרה הזה צריך להודות שהכנסת עשתה מהלך שיצר כלים לבנק ישראל, ובנק ישראל משתמש איתם בשום שכל ובצורה מאוד אחראית והגענו לנקודה שצריך לבחון האם לא הולכים לשלב הבא.

קודם כול צריך לברך את המגמה שיצר המפקח על הבנקים. הדבר האחרון שאפשר לומר על המפקח הזה הוא שהוא לצדם של הבנקים. קודם כול יש לנו מזל שיש מפקח שהוכיח באובייקטיביות שבמקום שהוא צריך לפעול נגד הבנקים בתחומים רבים הוא עושה זאת ללא חשש וללא מורא. מצד שני אנחנו בהחלט חושבים שצריך לעבור לשלב נוסף, כי הממוצעים הם בעייתיים. בסוף יבדקו ויראו שחרף ירידת ההכנסה הכוללת מעובר ושב ומהעמלות למיניהן, קבוצות שיודעות להתארגן משיגות פטורים מוחלטים וקבוצות אחרות, שהיקף הפעילות שלהן הוא גם ככה גדול, מקבלות פטור מראש; לכן בסוף הנטל הזה נופל שוב על אותה אוכלוסייה מצומצמת, וכשעושים חלוקה לפי חשבון אי אפשר לעשות את זה על כלל האוכלוסייה, צריך להפחית את אותם 20% שיש להם פטור כדי לדעת מהי באמת העלות האמיתית לכל חשבון. למרות הדברים האלה לא היינו מגיעים לדיון הזה אילו המפקח על הבנקים לא היה עושה את מה שהוא עושה. אז קודם כול צריך לברך את המפקח על הבנקים ולחזק אותו.


לדעתי, יש מקום שבנק ישראל ישקול ברצינות את העמדה, אולי לא לפטור באופן גורף מוחלט, אבל ודאי לעשות את החישוב עד כמה הבנקים נהנים מכך שמשקי בית לא מסוגלים להתנהל כך שהם יחזיקו בקביעות יועץ שיאמר להם איך להשקיע כל 1,000-500 שקלים שנותרו להם. בסוף זה הרבה מאוד כסף שהבנקים משתמשים בו ככל העולה על רוחם בלי לשלם על זה דבר, כי הפערים בין תשלום לאשראי שנוצר לחשבון עובר ושב הוא לא כמו התשלום שאתה משלם כשיש לך אוברדרפט. הפער הוא של גורם בנקאי שבעצם לא השקיע כלום בכסף הזה. הוא לא קנה אותו, הוא לא שילם עבורו, הוא מקבל מתנה שנמצאת בניהול שלו.

אני סומך את ידיי על כך שהמפקח על הבנקים הנוכחי מסוגל לעשות יחד אתנו רפורמות שאולי לא היינו מסוגלים לעשות בעבר. אני מברך על פעולות רבות, גם על פעולות ששום מפקח על הבנקים לא עשה בעבר כנגד מנהלי בנקים, יושבי ראש בנקים. לכן אנחנו מצפים שבנק ישראל ייקח בשתי ידיים את הכיוון של הצעת החוק.

דבר נוסף שאני מבקש מהמפקח על הבנקים הוא שאחרי כל התשבחות שאתה מקבל מאתנו, אין לך ברירה, אלא לקחת לתשומת לך את עניין מודעות הציבור. למרות כל מה שאנחנו אומרים, נראה לנו שהדרמה הגדולה הזאת מגיעה לכל בית. זה ממש לא נכון. אם אני אבקש היום את אחד מבני משפחתי להסביר לי את העמלות, אני בטוח שאני לא אמצא ידיעות מפורשות על כל פרט ופרט. לכן יש פה בעיה: מצד אחד אתה אומר שאין חובה לפקיד הבנק להסביר ללקוח מה האלטרנטיבות שלו, אבל לדעתי, אנחנו כן צריכים להטיל חובה כזאת; כשבא אזרח תמים ועושה פעולה פקיד הבנק יגיד לו שהוא יכול לעשות את אותה פעולה מחוץ לבנק ולשלשל אותה לתיבה, וכך הוא ישלם 10% ממה שהוא משלם כשהוא עושה את זה מול הפקיד בתוך הבנק.
אורי אורבך
או שיהיה שלט.
ישראל חסון
אין דבר כזה.
היו"ר אופיר אקוניס
חבר הכנסת פרץ, הבנו- -
חמד עמאר
אם יהיה שלט, כמו שאמרת- -
ישראל חסון
- - -
עמיר פרץ
לא, אני לא מדבר על זה, אני מדבר על אופן הפעולה. יכול להיות שבבנק מסוים אתה משלם על אותה פעולה, אחרת, אבל ההבדל הוא להסביר לך בין שימוש בצ'ק לבין שימוש בכרטיס אשראי. יכול להיות שבמקום אחר אתה משלם בכרטיס אשראי יותר, אבל זה לא משנה – שתי הפעולות שונות בכל בנק, ואתה משלם הרבה פחות על אותה פעולה שאתה יכול לבצע אחרת.
ישראל חסון
באותו בנק, על אותה פעולה שאתה יכול לעשות אחרת, זה לגיטימי שתדרוש.
עמיר פרץ
זה מה שאני אומר. אדוני היושב ראש, אדוני המפקח על הבנקים, אולי לא הובנתי נכון. אני לא דורש שהפקיד יגיד לו שבבנק אחר הוא יכול לקבל מחיר יותר נמוך – לא. אני דורש שהוא יגיד לו שעל אותה פעולה אפשר לעשות- -
רוני חזקיהו
הוא אומר.
עמיר פרץ
הוא חייב לומר?
רוני חזקיה
לא.
עמיר פרץ
אני רוצה לחייב אותו לומר.
היו"ר אופיר אקוניס
חבר הכנסת חמד עמאר נתן דוגמה מביקורו האחרון בבנק.
רוני חזקיהו
אף גוף במשק לא חייב, אבל הם אומרים.
היו"ר אופיר אקוניס
חבר הכנסת עמאר סיפר על ביקורו האחרון בבנק. בסוף גילית את האלטרנטיבה.
חמד עמאר
כן, הפקיד אמר לי.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה, חבר הכנסת פרץ.
עמיר פרץ
אני רוצה לומר עוד משפט אחד: המגמה היא ברוכה; צריך להאיץ אותה כמה שיותר. צריך לנסות להפיג את המורא מהבנקים באיזושהי דרך. עדיין האזרח הבודד רואה בבנק מקור חיים שהוא לא רוצה להתווכח איתו לא להתעסק איתו ולא להתעסק על כל פעולה. הוא מגיע לשם כמי שמרגיש במידה מסוימת שאולי עושים לו חסד. לדעתי, תפקידו של המפקח הוא להיכנס למערך הסברה אגרסיבי לא רק באינטרנט, לא כולם הולכים לראות באינטרנט מה קורה עם העמלות. יש מקום להשתמש בכל הכלים – טלוויזיה, רדיו וכל מה שנדרש – כדי שהאזרח הבודד יוכל לדעת שכשהוא עומד מול פקיד אין לו שום סיבה להרגיש שמשהו יכול לקרות איתו, וזכותו לדרוש את זכויותיו.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. חבר הכנסת חמד עמאר ואחר כך חברת הכנסת פניה קירשנבאום. אחר כך חבר הכנסת יואל חסון ואחר כך אהוד פלג.
חמד עמאר
אדוני היושב ראש. אני קיבלתי סקירה מאוד מעניינת וגם ראינו מגמה של ירידה, וזה מאוד חשוב לאזרח הקטן, הפשוט.

אני מאמין שכמו שאתה התרעת, שאם נבטל את העמלות יהיו לנו עלויות בדברים אחרים. עם הרפורמה שהרצנו ועם הסברה ועם תחרות – ההיפך הוא הנכון: העמלות האחרות ודברים אחרים שדיברנו עליהם כמו החזרת צ'ק – אם תהיה תחרות לא ירוצו להעלות את הצ'קים. אם יהיה הבדל בין 50 שקל- -
רוני חזקיהו
אין תחרות על החזרת צ'ק.
חמד עמאר
לא, אם נבטל את העמלות תהיה גם בנושא הזה תחרות. אם אני נמצא בבנק מסוים- -
רוני חזקיהו
עד שמחזירים לך צ'ק אין תחרות, ויכולים לגבות עמלה, וזה לא תלוי בך.
חמד עמאר
אבל אם אני עסק וגובים ממני 40 שקל, ובבנק אחר גובים ממני 20 שקל, אז אני אדע שאני צריך לעבור בנק, וכאן תהיה התחרות ותתחיל לרוץ גם בדברים האחרים, כי לא יעזו להעלות בדברים אחרים, כמו שאתה מתריע שייקחו מאתנו כסף במקומות אחרים. לדעתי, ביטול העמלות לא יגרום לזה בשקיפות שיש היום וביכולת שיש לאזרח היום לבדוק את הנושא.

הנקודה השנייה שאני רוצה להעלות היא הוזלה בשיעור ניכר עבור האוכלוסייה החלשה. אני רוצה לדבר על השכבה הבינונית שמקבלת את המשכורת שלה בסוף החודש; האם הירידה אצלה משמעותית?
רוני חזקיהו
זה הממוצע.
חמד עמאר
הממוצע הכללי? אני לא רוצה שייווצר מצב שיש ממוצע מסוים של ירידה, אבל הממוצע בשכבה הבינונית עולה, ובשכבה החלשה זה יורד, ותהיה קבוצה מסוימת של אנשים עובדים ויהיה להם נטל מס וגם דברים אחרים, ונטל העמלה לא יורד. כאן מדובר על "הוזלה בשיעור ניכר עבור האוכלוסייה החלשה", ואני רוצה לקבל נתון על השכבה הבינונית שמקבלת את המשכורת שלה בסוף החודש.

אני לא מאמין שמישהו עובר מבנק לבנק בגלל ביטול העמלות שאנחנו מדברים עליו. אני מאמין שכל מי שנמצא בבנק יש לו החשבון שלו והחסכונות שלו- -
עמיר פרץ
כמו רופא.
חמד עמאר
- - יש לו ההלוואות שלו, יש לו הסידורים שלו, יש לו הפקיד שהוא מכיר. זה לא הנושא. לכן אנחנו צריכים ללכת בכיוון של ביטול העמלות. תודה רבה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. חברת הכנסת פניה קירשנבאום.
פניה קירשנבאום
אני רוצה להצטרף למה שאמר היושב ראש ולהודות לכם על העבודה הנהדרת בפיקוח שאתם מבצעים, זאת באמת עבודה מקצועית. היא יותר מקצועית מהפיקוח שנעשה באגפים אחרים של ניירות ערך ושוק ההון. אני פשוט נוגעת בתחומים אחרים ורואה את ההבדל ואת המקצועיות.

אבל כבר בזמנו באתי בהצעה לאחד את כל הפיקוח על הבנקים, על שוק ההון, על ניירות ערך מצד אחד, ומצד שני ליצור רשות שתפקח על זכויות האזרח. כי אני מבינה שעיקר המטרה שלכם שאתם עומדים בה באמת יפה, היא לשמור על היציבות הכלכלית של המשק, וזה אומר לשמור על יציבות הבנקים. אבל אף אחד פה לא דואג לצד הצרכני. אנחנו כרגולטור בתחום הזה לוקחים על עצמנו אחריות, ולכן החלטנו לחוקק את החוק.

ככל שאנחנו דנים פה על עמלות משקי הבית כך אני מבינה יותר שצריך לבטל אותן. עמלות העו"ש יוצרות מסך עשן, ואתם ממליצים לצרכנים ללכת לבנקים ולהידיין עם הבנקים על העמלות האלה במקום להידיין עם הבנקים על הריביות שלא גובים. למשל, על ריבית שהכסף מונח בחשבונות כמו שהזכיר חבר הכנסת עמיר פרץ או למשל על החריגה בחשבונות או על הריביות על הפקדונות שגם על זה ניתן להתווכח עם הבנקים. אז אנחנו נלך ונתווכח על העמלות שעומדות על שקל או שניים- -
היו"ר אופיר אקוניס
שם תמיד תקבלי את הריבית הכי נמוכה.
פניה קירשנבאום
אז אני לא יודעת. אם לא היו העמלות האלה, ואם בריביות תהיה תחרות בין הבנקים- -
היו"ר אופיר אקוניס
שם תמיד תקבלי את הריבית הכי נמוכה.
פניה קירשנבאום
לא- -
היו"ר אופיר אקוניס
לשיטתך. אני מחזק אותך.
פניה קירשנבאום
אז אני אומרת: אם לא היו עמלות, ואם לא היינו אמורים להתווכח על העמלות יכול להיות שהיינו מתווכחים על הריביות, ואולי שם היינו מקבלים - - -
רוני חזקיהו
אז למה את לא מתווכחת על הריביות היום? מה זה קשור לעמלות?
פניה קירשנבאום
כי היום כשהצרכן הרגיל בא לבנק- -
היו"ר אופיר אקוניס
היא אומרת, שמספיק לה ויכוח אחד, היא לא מגיעה, אדוני המפקח, לוויכוח על הפק"מ. היא מתרכזת בוויכוח על עמלות העו"ש. אני אומר את זה בהומור.
פניה קירשנבאום
כולנו צרכן ממוצע. אני נוכחתי בכך וגם חבר הכנסת אורי אורבך היה בוועדת המשנה כשדיברנו על ביטוח פנסיוני. אני יכולה להוכיח לך בסקר מאוד קטן שנעביר פה באולם כמה אנשים לא יודעים מה ההבדל בין פנסיה לבין ביטוח פנסיוני שקיים עד היום, וכולם בטוחים שיש להם פנסיה. אותו דבר אני גם אומרת לכם בעניין העמלות – הרבה אנשים לא יודעים מה קורה עם העמלות. אם נתרכז בעמלות נראה שהייתה עמלה בעניין כל מה שקשור לפעילות בבנק מול הפקיד – הכול עלה ל-6 שקלים. אני קוראת: "הפקדת מזומן באמצעות פקיד – 6 שקלים" - -
רוני חזקיהו
איפה?
פניה קירשנבאום
מה זה, "איפה"? בתעריפון של הבנקים.
רוני חזקיהו
אני הראיתי גבייה בפועל.
פניה קירשנבאום
אני אגיד לך מה זה גבייה בפועל. אמא שלי היא לא מסכנה ולא ענייה, אבל היא כבר בת 75, והיא מכירה פקיד בשם צביקה. היא לא מוכנה לדבר עם אף אחד, כי כשהיא מגיעה לטלפון הרב קווי, ואומרים לה להקיש 9 לרוסית או אפס לעברית – היא סוגרת את הטלפון, היא כבר לא מבינה איפה היא נמצאת.
רוני חזקיהו
יש לה 4 פעולות בחודש מול פקיד.
פניה קירשנבאום
גם בהנחה של 50% היא עדיין משלמת 3 שקלים.
אתי לוי
שקל וחצי.
פניה קירשנבאום
שקל וחצי במקום 1.21 שקל. אז בשביל מה- -
רוני חזקיהו
לא, במקום 6 שקלים.
פניה קירשנבאום
מה שהיה קודם 1.21 שקל.
קריאות
קודם זה היה- - -
פניה קירשנבאום
ועכשיו זה נהיה 1.5 שקל.
רוני חזקיהו
קודם ליד 1.21 שקל עוד מאה עמלות- -
סוניה בוגוסלבסקי
היו 15 עמלות.
אהוד פלג
שהיו מיותרות ממילא.
פניה קירשנבאום
לא יודעת, אולי אתם לא מבולבלים – אני כבר מבולבלת ממה היה, מה נהיה, ומה עוד משלמים- -
רוני חזקיהו
אני מוכן לשבת ולהסביר לך.
פניה קירשנבאום
- - אז באמת כדאי לבטל את השקל הזה או שני שקלים. הסטודנטים לא משלמים, אז סימן שאפשר לא לשלם, החיילים לא משלמים – סימן שאפשר לא לשלם, לגמלאים בכל זאת יש הנחה, אז יכול להיות שאפשר לוותר. אז אני אומרת - -
סוניה בוגוסלבסקי
אפשר לא לשלם על כלום. אפשר גם לא לשלם על תרופות ולא על אוכל.
פניה קירשנבאום
תרופות זה משהו אחר.
רוני חזקיהו
למה תרופות זה משהו אחר?
פניה קירשנבאום
פה לא נדבר. - - - לדבר גם על התרופות.
קריאות
- - -
אורי אורבך
זה ממש לא אותו דבר. לבנק אתה נותן כסף.
היו"ר אופיר אקוניס
חברת הכנסת קירשנבאום, אנחנו חייבים לסיים.
פניה קירשנבאום
דרך אגב, אם אמרתם שהיו ריביות אחרות כמו למשל ריבית על החריגה, אז נכון לעכשיו הבנקים דרשו שתהיה מסגרת לכל חריגה, ומי שעובר את המסגרת באמת משלם שם ריבית חריגה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. חבר הכנסת דנון.
דני דנון
אדוני המפקח, בהערת ביניים אמרתי שזה נשמע טוב מדי. כל המצגת שלך הייתה שהכול טוב, הכול מצוין, הכול יפה, וזה הפריע לי. זה הפריע לי כי הצעת החוק שאנחנו הנחנו באה מכיוון שהציבור בישראל מרגיש שמול הבנקים הוא חלש, מול הבנקים הוא משלם יותר מדי. עשית את הסקר אצלך בבית- -
רוני חזקיהו
אני לא צריך סקר, יש לי נתונים.
דני דנון
אז הנתונים שלך יגידו לך שהמקום השני בתלונות- -
אהוד פלג
מוכן לחשוף אותם?
דני דנון
- - של הציבור בישראל זה כלפי הבנקים בישראל. אז פה יש דיסוננס בין המצגת שלך שהייתה מאוד חיובית והראתה מגמות, לבין הציבור שאומר שמול הבנקים הוא נשחק. מבחינתנו התפקיד שלך הוא לפקח על הבנקים ולא להיות סנגור של הבנקים. בוועדת המשנה שלי רציתי לשמוע את הבנקים, שיגידו מה עמדתם בעניין הביטול, אבל נציגי בנק ישראל שנכחו לא דיברו. בנק ישראל אמר שהוא נגד החוק. אז תן לבנקים שהם מספיק חזקים, להתגונן, להגיד את עמדתם ולהיאבק – יש להם המון כוחות- -
רוני חזקיהו
שאלו אותי מה עמדתי. אני יכול להגיד- -
היו"ר אופיר אקוניס
אני גם שאלתי אותו.
אורי אורבך
אתה לא מסביר מה החשש שלך.
היו"ר אופיר אקוניס
חבר הכנסת אורבך, האמת היא שאנחנו לא בעיסוק בחוק, אנחנו התגלגלנו לעיסוק בחוק.
דני דנון
אבל היושב ראש, עצם הדיון הזה קשור לחוק. במצגת יש עובדות ומגמות שמראות שאין צורך בחקיקה – כלומר נאמר בה שהמגמה נכונה וטובה וצריך להמשיך בכיוון הזה. חברי הכנסת שמייצגים ציבור אומרים שהמצב הוא לא כזה. המצב היום הוא שהאזרח הפשוט מרגיש שהבנק עושק אותו, מרגיש שהוא משלם לבנק כמה פעמים. אני לא יודע אם הדוגמה ניתנה, אבל כשהולכים לסופרמרקט אתה משלם על המוצר שקנית, אתה לא משלם עמלת סלמי בעבור החיתוך, עמלת חיתוך של הגבינה הצהובה- -
רוני חזקיהו
משל העגבנייה של חבר הכנסת יעקב כהן.
דני דנון
- - אתה לא משלם עמלת קופאית, עמלת שקית ועמלת עגלה. לעגלה יש 5 שקלים, אבל לא לוקחים אותם.
רוני חזקיהו
- - - סיסמאות.
דני דנון
אתה אומר סיסמה, ואני אומר שזאת גבייה כפולה.

אדוני היושב ראש, הצעת החוק הזאת נולדה בזכות המפקח.
היו"ר אופיר אקוניס
בזכותו?
דני דנון
כן. היינו בדיון בוועדת הכלכלה בפעם הקודמת שהצגת את הנתונים באולם גליל, ועלה לי לראש שמדובר על המכרז לבנק של עובדי המדינה. אחרי שהצגת את הנתונים שאלתי את עצמי איך זה יכול להיות שהיה מכרז שבנקים התמודדו כדי לזכות בו, ותנאי הסף במכרז הם שאין עמלות על עובר ושב. זאת אומרת, שהבנקים יכולים להרוויח הרבה כסף גם בלי זה.
רוני חזקיהו
זה מה שאני אומר גם היום.
דני דנון
האידיאל הוא שזה יקרה בשוק חופשי כמו באנגליה. אבל כנראה, בגלל מבנה המשק בישראל הבנקים בישראל צריכים את הדחיפה שלנו בחקיקה או בלחץ מסיבי או בטלטול, איך שתקרא לזה, אבל כדי שזה יקרה, כי הם יכולים להרוויח. אני לא יודע אם מרוויחים על הגמלאים ועל החיילים, אני לא בטוח, אני חושב שכן. אבל אם ייצא מכרז חדש היום לעובדי מדינה בנקים ייגשו ויגידו שהם רוצים את אותם 500 אלף לקוחות כי הם ירוויחו עליהם באשראי, בחריגה ובמקומות אחרים. לכן בנושא החוק שמעלים פה, עמדתך מקובלת, אתה חייב להביע אותה, אבל בגלל זה הבנקים אומרים היום שאין להם עמדה, כי יש מפקח על הבנקים, והוא מדבר בשמם בנושא הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
הוא לא מדבר בשמם, אנחנו ביקשנו את עמדת בנק ישראל. הוא אמר את עמדת בנק ישראל, הוא לא אמר את עמדת הבנקים. אנחנו נקיים אולי דיון נפרד בעניין הזה כשהחוק יבוא, אם הוא יגיע לכאן.


חבר הכנסת כרמל שאמה, בבקשה. אחריו אהוד פלג. אם אפשר בקצרה.
כרמל שאמה
תודה רבה, אדוני היושב ראש, כבוד המפקח. אני רוצה לגעת בזווית אחרת של נושא הבנקאות במשקי הבית. אני לא אחזור על דברים שנאמרו, למעט אולי על דברים שפספסתי כי הייתי בוועדה לעובדים זרים.

אני רוצה לדבר בנושא הבנקאות בפריפריה. הוצג לנו מסמך של מחלקת המחקר של הכנסת שהנוכחות של הבנקאות למשקי בית בפריפריה בפריסה של סניפים ושל כספומטים היא 1:3 או 1:4 בכל אחד מהפרמטרים. ברור לי שמרכז העסקים הוא במדינת תל-אביב, אבל אם אנחנו רוצים להגן על משקי הבית החלשים יותר, הם דווקא אלה שנמצאים בפריפריה. אז אם משק בית צריך לבזבז יותר זמן ודלק רק כדי להגיע לסניף שלו, ויש עמלות של 1.20 שקל או 1.50 שקל, אז אותם בנקים שבוחרים להיעדר גובים מהם עמלה הרבה יותר גבוהה באופן אפקטיבי.

בנקאות מבחינתי היא מצרך בסיסי שאנחנו חייבים פה בגלל צורת הרישוי של הבנקים, בגלל המבנה של המשק. אדם חייב חשבון בנק בשביל לחיות היום גם אם הוא חי באורח החיים הכי בסיסי. אז כמו שחייבנו את חברות הכבלים להניח תשתיות גם במקומות שפחות משתלם להם כדי שבכל בית במקומות מרוחקים יזכה לקלוט שידורים, וכמו שאנחנו מכריחים את בזק ואת חברת חשמל, כך הבנקים, אמנם לא צריכים להשתוות בצפיפות שלהם בפריפריה למה שקורה באזור רוטשילד או במקומות אחרים במרכז תל-אביב, אבל הם צריכים לתת את דעתם גם אם זה יעלה להם קצת, לא נורא, לא קרה כלום.

אנחנו מחויבים גם באמירה החברתית, ומספיק להגיד שכל מה שאנחנו מעלים נגד הבנקים זה פופוליזם. אני מסתכל עליך, אבל אני מדבר על הבנקים. אנחנו פונים אליכם בצורה עניינית. לדעתי, באופקים, בשדרות, בירוחם צריכה להיות נוכחות בחסר בפרופורציות כאלה בתחום שירותי הבסיס של הבנקאות. זה דווקא אותם אנשים שנהנים פחות מהגישה לאינטרנט; זה דווקא אותם אנשים שיודעים פחות ללחוץ על 0 ועל 1 בכל המבוך הטלפוני הזה.

בעניין המבוך הטלפוני אני רוצה לומר עוד משהו, ובזה אסכם את דבריי: האם נשקלה אי פעם האפשרות לחייב את הבנקים, שבשנים האחרונות משאירים אותנו יותר מדי זמן על הקו, על מספר חינם? זה יהיה המניע הכי טוב לדאוג שאנשים לא יחכו הרבה זמן על הקו, בכך שמספר הגישה לסניף או למוקד הטלפוני יהיה 1-800. אם נגיש על זה הצעת חוק יגידו שהיא פופוליסטית. אבל זה הדבר הכי טוב. אם הבנק יגיד שהוא עושה כל מה שהוא יכול, אז בבקשה, תן לי מספר חינם, ושהזמן שלי בפעימות מונה יהיו על חשבונך אם אתה נותן לי להמתין.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. אהוד פלג, אחרון הדוברים. אחר כך המפקח יסכם.
אהוד פלג
תודה. על מה שמגיעים למפקח שבחים, שיבורך. אבל בתחום ההגנה על הצרכנים מפני עמלות הוא בפירוש לא ממלא את מטרת המחוקק. מטרת המחוקק, כפי שהזכיר אותה היושב ראש בראשית הישיבה הייתה שהרפורמה הזאת תוריד את המחירים לצרכנים ותגביר את התחרות. לצערי, אני רואה פה מצב שהמפקח לא רואה עין בעין את ההגדרה הזאת של ועדת הכלכלה של הכנסת כי הוא הגדיר את מטרת הרפורמה כהגברת השקיפות. אז ברור שאם זאת המטרה שלו בעוד הכנסת הגדירה לו מטרה אחרת, יש פה חוסר הלימה, ואין פלא שהמטרה לא מושגת. והמטרה לא מושגת.

המפקח גם לא מוכן לחשוף את התחשיבים שלו בטענה של "סוד מקצועי". אין שום בסיס חוקי לטענה הזאת, אנחנו בדקנו את זה. המפקח צריך לחשוף את התחשיבים שלו כדי שאפשר יהיה להתמודד עם הממצאים שהוא נתן. אבל מחלק מהדברים שלו כבר אפשר לקבוע כמה דברים מאוד חמורים. למשל, חברת הכנסת קירשנבאום החזיקה טבלה ואמרה בכמה התייקרו העמלות, אמר המפקח שזה לא חשוב, כי הוא בודק מה קורה בפועל. אז מה זה, הטבלה הזאת היא ישראבלוף? היא פיקציה? לא. זאת הטבלה שעל-פיה 70% מהצרכנים מנהלים את העסקים שלהם מול הבנקים. לגבי הציבור הזה הרפורמה ייקרה את העמלו.

קודם אמר המפקח משהו שאני כן מתחבר אליו לצורך ההמשך: זה לא משנה אם היא יקרה בשקל, ב-10 שקלים או ב-900 מיליון שקל; מה שחשוב הוא שהעמלה הזאת מיותרת, היא פסולה, העמלה הזאת מהווה תשלום כפול לבנקים אחרי שהם משחקים בכל יתרות הזכות בעובר ושב שלנו, שמונים מיליארדי שקלים, כדי להרוויח מאות מיליונים בשנה. אחרי זה הם לוקחים מאתנו עמלה כדי שנממן להם את המשחק הזה. לא נשמע כדבר הזה, ואני מתפלא שכשאנחנו עוסקים בשאלה – רפורמה ייקרה, רפורמה הוזילה – אף אחד לא שואל את השאלה, על מה העמלה? העמלה הזאת פסולה.

הוזכר העניין שיסגרו להם במקום אחד, והם ייקחו ממקום אחר. הם עושים את זה כל הזמן. הראיה לכך היא שבמועד כניסת הרפורמה לתוקף הבנקים הקפיצו את העמלות לעומת מה שהיה קודם. אחרי זה בא המפקח ואומר שאחרי הרפורמה המחירים לא עלו. הם עלו ועוד איך כאשר התרעתי בפני המפקח כאן בחדר הזה. המפקח אמר שבגובה העמלות הוא לא יתערב. אבל העמלות האלה עלו. אבל כאשר עמלות העו"ש שמונעות את ההשוואה בין הבנקים לבין הצרכנים – כאשר העמלות האלה יסולקו, כאשר אותו מסך ערפל יסולק, הריביות – ששם הכסף הגדול – יעמדו פתאום ביכולת ההשוואה של הצרכנים. כאן אני רוצה לראות מה יקרה. אני רוצה לראות את הבנקים מקפיצים את הריביות כאן.
אז אחת משתיים
או שהמפקח על הבנקים יגן על הצרכנים כפי שהוא מתיימר לעשות וידאג לטפל בזה או שהצרכנים יוכלו סוף-סוף להעניש את הבנקים על-ידי מעבר לבנק אחר – דבר שהיום הם לא עושים, גם לפי הדוח שהגיש ה-מ.מ.מ בנובמבר 2009 לבית הזה לגבי הממצאים של המעבר בין הבנקים שהם ממצאים שבשוליים; לא עוברים כי לא משווים, לא משווים כי לא יכולים להשוות, לא יכולים להשוות כי יש עמלות עו"ש שאותן צריך לבטל. לכן כשכל העניין הזה יסולק נראה גם ירידה בריביות. הדוח שהגיש ה-מ.מ.מ בדק, ואני מצטט: "הריביות הבנקאיות ירדו בחשבונות הכלליים אך במעט, אבל הריביות על המשכנתאות ירדו באופן ניכר, כי כאשר התחרות מתמקדת במשתנה אחד, כמו ריבית על משכנתא ולא בריבוי משתנים כמו עשרות עמלות עו"ש, הרי רמת התחרות עולה וניידות הלקוחות בין הספקים גדלה".

מכל הבחינות האלה אני מבקש מהוועדה לקדם את החקיקה לביטול עמלות העו"ש כדי לאפשר לצרכנים להשוות, כדי להגביר את התחרות כפי שוועדת הכלכלה הכתיבה למפקח על הבנקים, והוא לא משיג את המטרה הזאת וכדי להפסיק את התשלום הפסול והכפול של עמלות העו"ש.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מאוד מודה לך. אני רק אסבר את אוזנך שההצעה הזאת עדיין לא עברה קריאה טרומית, אם אינני טועה, ועדיין לא הגיעה לכאן, מטבע הדברים, להכנה לקריאה ראשונה. אינני יודע גם את עמדת האוצר, את עמדת הממשלה. זאת הצעת חוק של מספר חברי כנסת מכובדים ככל שיהיו, אבל אני לא יכול לדון כל עוד ההצעה הזאת פשוט לא הגיעה לכאן.

אני רוצה להגיד עוד דבר אחד. אני יכול להשתתף בחגיגה הזאת שבה הבנקים הם מקור כל הרוע במדינת ישראל. אבל אם הבנקים בישראל לא יהיו יציבים ב-2008 כולנו היינו קורסים – גם בתל-אביב, גם בפתח-תקווה, גם באופקים, גם בנתיבות, גם בבאר-שבע, גם באילת וגם בקריית שמונה. צריך לומר את האמת. אני לא יודע איך אני אוצג אחרי המשפט הזה או איך לא, אבל היציבות המז'ורית של הבנקים בישראל בעשור האחרון – אגב, עברנו שני משברים קשים מאוד כי ב-2002 כן היינו על סף קריסת בנק. בסופו של דבר הוא לא קרס. הייתה התנהלות טובה גם של הבנק המרכזי וגם של הבנקים. יש ויכוחים על עמלות העו"ש. זה ויכוח לגיטימי. גם אני מצאתי את עצמי כמו חבר הכנסת חמד עמאר בשבוע שעבר מתווכח על עמלה כלשהי, ואגב קיבלתי בסופו של דבר את התעריף הנמוך יותר- -
דני דנון
זה עצוב מאוד.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מסכים איתך, זה באמת עצוב.
אורי אורבך
זיהו אותך בבנק.
היו"ר אופיר אקוניס
לא בטוח, אני לא יודע.

בסופו של דבר כולם הרוויחו מיציבות הבנקים בישראל ב-2008.
קריאות
- - -
היו"ר אופיר אקוניס
כולם הרוויחו – גם הבנקים הרוויחו וגם האזרחים הרוויחו.


אני מבקש מהמפקח לסכם ולענות גם להערותיה של המועצה הישראלית לצרכנות, וכמובן, של חברי הכנסת.
רוני חזקיהו
מפאת קוצר הזמן לא ארבה בדברים כי רוב הדברים נאמרו גם תוך כדי הדיון וגם במצגת. אני מזמין כל חבר כנסת להיפגש, ואני אכנס לפרטים כי בדיון כזה, מן הסתם, קשה מאוד להיכנס לפרטים. אני אשמח מאוד לכל פגישה.
זאב פרידמן
נשמח אם תזמין גם את ארגוני הצרכנים.
רוני חזקיהו
כשתהיו בסדר אני אזמין אתכם.
אהוד פלג
כשנהיה, מה? בסדר?
רוני חזקיהו
כשתהיו בסדר- - -
היו"ר אופיר אקוניס
טוב, רבותיי, אני לא יודע על מה הוויכוח כרגע, אני מבקש לא לקיים אותו כרגע.
אהוד פלג
נהיה בסדר ונשתוק.
רוני חזקיהו
לא.
היו"ר אופיר אקוניס
רבותיי, אני לא יודע על מה- -
רוני חזקיהו
כשתדאגו לצרכן הכול יהיה בסדר.
קריאה
- - -
היו"ר אופיר אקוניס
גם ביציע ממשיכים את הוויכוח? אין ויכוח.
רוני חזקיהו
אנחנו עוסקים בעניין הרבה. הראינו את הנתונים לגבי עמלות בישראל ועמלות בעולם גם במספרים שלהם, גם בסכומים שלהם וגם ביחס לעומת העולם. קחו את זה בפרופורציות, יש דברים נוספים לטפל בהם, כפי שהוזכר פה על-ידי חלק מהאנשים. יש הרבה נושאים צרכניים אחרים שאנחנו עושים מול המערכת הבנקאית, והמערכת הבנקאית יודעת, יש פה אנשים מהמערכת הבנקאית שמבינים מה אנחנו עושים בנושא הצרכני. לדעתנו, השילוב של זה עם המשך הטיפול בנושא הרפורמה וטיפול לפי תלונות שאנחנו מקבלים וזיהוי של בעיות, יצעידו אותנו צעד-צעד קדימה בעניין הזה. להתעסק שוב ב-20 השקלים האלה, עד כמה שלא נצליח להוריד אותם, יכול להיות שמרוב רצון להיטיב אנחנו נשיג את ההפך. הרי זאת לא הבעיה שלי; הבעיה שלי היא גם לא יציבות הבנקים מבחינת הסכומים שהוזכרו פה. הבעיה שלי היא שמתוך רצון להיטיב עם הלקוח אתם תזיקו לו. ראינו את הסיפור הזה, בכל העולם גובים עמלות. בריטניה היא חריגה, וראינו מה קורה בחריג הזה. אז למה לנו להמציא משהו עכשיו כשבסופו של דבר נראה שהלקוח שאנחנו אמורים לייצג אותו שילם יותר? קחו רק את השיקול הזה לנגד עיניכם, עם כל השאר אין לי בעיה. לכן הדיווח שלנו מציג תמונת מצב, ויש הרבה מה לעשות גם בנושא הזה וגם בנושאים צרכניים אחרים מול המערכת הבנקאית וגם מול מערכות אחרות, אבל זה לא התפקיד שלי. תודה רבה על ההקשבה.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מודה לך, המפקח על הבנקים, ולאנשיך על הסקירה. למדנו שיש התקדמות איטית אבל עקבית ביישום הרפורמה בעמלות הבנקים, וכבר אמרנו שהיא עדיין לא השיגה את המטרות במלואן. אם בפעם הבאה נשמע שיש גם עלייה בשיעור המעבר, לדעתי, יש לזה חשיבות. אני אשמח לשמוע מצד אחד על הירידה בעמלות ובאחוזים שנגבים מהציבור ומצד שני בעלייה במעבר בין הבנקים. חבר הכנסת עמיר פרץ צדק בעניין העמקת ההסברה לציבור, המפקח. יכול להיות שאתר האינטרנט שלכם, טוב ככל שיהיה, איננו מספק. הסקנו כאן, חבר הכנסת דנון, שמלבד הדברים שאתה העלית שאולי נעסוק גם בדיונים אחרים בוועדת הכלכלה, לא רק עם המפקח על הבנקים, בעמלות שגובים מציבור הצרכנים – קופות הגמל, קרנות ההשתלמות. בזה עוד פחות מבינים מאשר בעמלות הבנקים. בזה אנשים לגמרי לא מבינים מה קורה.
דני דנון
גם המעבר.
היו"ר אופיר אקוניס
גם המעבר. הזכיר חבר הכנסת שאמה את ה-call center – אתה לא מסוגל להגיע אליהם בכלל. זה לדעתי, יותר חמור, ובעניין הזה אנחנו נקיים ישיבה נפרדת. אני מקווה שבששת החודשים הקרובים המגמה תימשך, וב-30 ביוני כאשר ניפגש כאן, המגמה תעמיק. אני מאוד מודה לכם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה ב-12:15

קוד המקור של הנתונים