ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/01/2010

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה על התנהלות הוועדה הציבורית לצימצום העישון ונזקיו.

פרוטוקול

 
PAGE
10
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

6.1.2010

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני






פרוטוקול מס' 64

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, כ' בטבת התש"ע (6 בינואר 2010), שעה 09:30
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה על התנהלות הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו.
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון - היו"ר

רחל אדטו
מוזמנים
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן



בעז ענר
– משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

דן בנטל


– מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

בעז לב


– משנה רפואי למנכ"ל משרד הבריאות

עו"ד אילנה מישר
– משנה ליועמ"ש

פרופ' אליעזר רובינזון
– יו"ר האגודה למלחמה בסרטן

רונית חסון

– רפרנטית האגף לביקורת המדינה, משרד רה"מ

עו"ד עמוס האוזנר
– יושב ראש המועצה הישראלית למניעת עישון

אלעד שפר

– המועצה הישראלית למניעת עישון.

עו"ד רביב מייזל
– ר' תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל

ד"ר בנימין קלנר

עו"ד נטע ארז
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

מיטל מלכיאל (מתמחה)
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
עדי צחר - חבר המתרגמים בע"מ
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה על התנהלות הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו.
היו"ר יואל חסון
שלום, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא בקשה לחוות דעת מבקר המדינה על התנהלות הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו. מאז שאני מכהן בתפקיד יושב הראש של וועדת הביקורת למדינה, אני רואה תופעה חוזרת של הקמת וועדות כאלו ואחרות, אבל תופעה כזאת לא ראיתי עד עכשיו. זוהי דוגמה להתנהלות בעייתית של השירות הציבורי בעייני.

ההליך התחיל בפנייה לבג"ץ, בנושא דרישת חקירת השפעות העישון. במהלך התקופה דווח לבג"ץ על התנהלות רציפה שמובילה לניסוחים סופיים – ומדובר היה בהטעיה ברורה של בית המשפט בצורה קשה. מדובר בזלזול ברשויות המדינה, וזוהי תופעה שאין לקבל אותה. אני חושב שזהו מקרה שלא ניתן לעבור עליו לסדר היום, ויש כשל של התייעלות המערכת הציבורית במדינת ישראל, ועוד בנושא כל כך קריטי. אני מאמין באמת שמדינת ישראל צריכה להילחם בתופעת העישון והשלכותיה.

אני לא מקבל את הטיעון שעם השנים המדינה פעלה לצמצום העישון, כי אם הוועדה הייתה משלימה בזמן את עבודתה, ייתכן והיו קמות בעיות נוספות מלבד אלו שהיו צריכות להיות מטופלות עם הקמת הוועדה לפני עשר שנים. סגן השר ליצמן, אני אשמח לשמוע את התייחסותך לתופעה.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
לפני שנבקש מאנשי המשרדים השונים לפרט את הנקודות, אני רוצה להגיב על נושא העישון בכלליות. המדיניות שלי חריפה בנושא העישון – ואפילו ללא התערבותי וועדת סל הבריאות הכניסה תרופות גמילה נגד העישון. מיד עם הבחירה לתפקידי, היוזמה הראשונה שלי הייתה להעלות את מחירי הסיגריות. בנוסף, אני מתכוון באופן ספציפי להוציא קמפיין לישיבות החרדיות נגד העישון, בהתאם להלכה. אני קיצוני בעניין הזה ואני משתדל להעלות את המודעות בעניין כמה שניתן.

דבר שני הוא אכיפת החוק שאוסר על עישון במקומות ציבוריים. יש מקומות בהם האכיפה מעולה, ויש מקומות בהם האכיפה לא מספיק טובה ואני מתכוון לטפל גם בעניין זה.
היו"ר יואל חסון
בעז, אתה בתפקידך היית גם מנכ"ל ואתה כבר הרבה שנים במערכת. תאר לנו איך התרחש המחדל?
בעז לב
קודם כל, התנהלות הוועדה היא אכן מחדל גדול ואין הדעות חלוקות על כך. לראש הוועדה התמנה שופט ויחד עימו קבוצה נכבדת של אנשים. נבנתה תשתית מיוחדת והושקעו כספים רבים בוועדה ובפעילותה. חשבנו שהנושא הוא מרכזי וחשוב, לשבחו של סגן השר יצוין שמאז כניסתו זהו אחד הנושאים הנאכפים בצורה אינטנסיבית ביותר. כל זאת גם בעקבות הבג"צ שהתייחס לשאלה האם ניקוטין צריך להיות מיוחס כסם ממכר – וגם לזאת הוועדה לא נתנה את תשובתה.

במקביל, המשרד לא קפא על שמריו ועשה את חלק מהדברים שבכוחו היה לעשות כדי לקדם את נושא מניעת העישון. הוצא דו"ח שנתי שמוגש לשר ולכנסת בנושא העישון, קודמה חקיקה בנוגע לעישון במקומות ציבוריים, ונוהלה יוזמה שנקראת "בריאות עשרים עשרים" שמניעת העישון היא פרק מרכזי בה. אבל כל אלו לא עונים לשאלת פעילותה של הוועדה. לצערנו, יושב ראש הוועדה טרם הגיש את הדו"ח המדובר בשל נסיבות בריאותיות. לצורך כך, חברי הוועדה נוכחים כאן ויכולים להעיד על התנהלות הוועדה.

מעת לעת ולאור בקשתו של השופט גילאון, שרים שונים האריכו את המועד הסופי להגשת הדו"ח, וזה מסתיים בלא כלום.
היו"ר יואל חסון
מדוע השופט המכהן כראש הוועדה לא הוחלף או לא ביקש להיות מוחלף באדם אחר?
בעז לב
מפני שהוא דיווח כל הזמן שהדו"ח עוד מעט יוגש.
חנה פריידין
אני דיברתי איתו, הוא אמר שהוא פנה לשר דני נווה ושוחרר מהתפקיד. זה מופיע גם במסמך של ה-מ.מ.מ.
בעז לב
בסיכומו של דבר, כאשר התייתרה לחלוטין הוועדה, חברי הוועדה דיווחו שאינם יכולים להמשיך לנהל את הוועדה ללא יושב ראש.
היו"ר יואל חסון
מדוע אז לא נבחר יושב ראש חדש או הותחלה מחדש הוועדה?
בעז לב
לא ניתן היה להתחיל את הוועדה מחדש, מפני שחלק גדול מהנושאים שהיו בטיפולה של הוועדה כבר נעשו על ידי המשרד במקביל, למעט השאלה האם הניקוטין הוא סם ממכר.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה בשלב זה לעסוק בעבר, במחדל שהתרחש, ולאחר מכן נתמקד בעתיד. פרופסור אליעזר רובינזון, ספר לנו, כחבר וועדה מה היה.
אליעזר רובינזון
אני פרופסור אליעזר רובינזון, יושב ראש האגודה למחמה בסרטן, ואני חבר וועדה מרגע הקמתה. כדי להתמקד במחדל, יש להתחיל מההתחלה. היו כשלושים ושש ישיבות, כל אחת כשעתיים או שלוש. רואיינו אנשי ציבור, מורים, אנשי משטרה, נציגי חברות סיגריות – סך הכול מאות אנשים. בשנת 2001 סיימנו את ישיבות הוועדה, ובמשך שלוש שנים "רדפנו" אחרי השופט להמשיך את עבודת הוועדה. במקביל, הייתה פנייה שלו לבג"צ שהדו"ח עוד מעט יהיה מוכן.

עם סיום ישיבות הוועדה בשנת 2001, הגשתי לכבוד השופט היושב ראש רשימה של עשרים המלצות שרצוי להכניס לפרוטוקול, המלצות שלי כרופא הנלחם בסרטן - ומעולם לא קיבלתי תשובה. פניותיי לשר הבריאות, לבעז לב וליאיר עמיקם איש משרד הבריאות - נענו בהרמת כתפיים. כלומר, עמדו מול מצור.

אין לי הסבר להתנהגות היושב ראש.
היו"ר יואל חסון
אגב, איפה נמצאים החומרים עצמם?
אליעזר רובינזון
הכול נמצא באתר האינטרנט של משרד הבריאות.
היו"ר יואל חסון
כחבר וועדה, אתה חושב שעדיין יש נחיצות בסיכום החומר, בעדכונו מחדש?
אליעזר רובינזון
עדכון והוספות אולי כן.
היו"ר יואל חסון
האם לדעתך יש רלוונטיות להמשך עבודת הוועדה?
אליעזר רובינזון
יש רלוונטיות לישיבת סיכום מפני שצריך לברר מה יושם ומה לא, ויש להוציא המלצות להמשך יישום.
בנימין קלנר
שמי ד"ר קלנר, אני הייתי חבר וועדה ואני מרגיש בדיוק כמו אליעזר רובינזון. מה שנאסף בדיוני הוועדה הצביע על משימות רבות שיש לבצע, אך לאחר מכן הוועדה גוועה. הרגשתי הייתה שמישהו לא רצה שהוועדה תמשיך את עבודתה. אם מדרג השר, מדרג חברות הסיגריות, עבודת הוועדה הופסקה לדעתי בכוונה.
בעז ענר
היו פה סדרה של שרים שהתחלפו, לכן לא הייתה קונספירציה אלא מחדל.
היו"ר יואל חסון
היו לחצים על היושב ראש עצמו?
אליעזר רובינזון
ידוע לי שהיו לחצים על היושב ראש מצד חברות הסיגריות.
היו"ר יואל חסון
זה שהיה לחצים על יושב הראש לא הופך אותו לאשם. לדעתי הוא עמד בלחצים. הובא לידיעתי שהיו לחצים מאוד קשים, שאני לא יודע אם הם השפיעו על השופט, על שרים, או על פקידות.
אליעזר רובינזון
חברות הסיגריות סירבו להופיע בוועדה תחילה, ואחר כך הופיעו – ייתכן שגם זה דבר שהיה מאחורי הקלעים שאנחנו לא מודעים אליו. דבר נוסף שלא יושם וחשוב מאוד לבדוק אותו הוא עניין האכיפה. ראיינו נציגי משטרה ורשויות מקומיות וכל אחד טען שאין לו דרך לאכוף את חוק איסור העישון. כלומר, בנושא האכיפה עמדנו בפני מעצור שלא התיר התקדמות.
היו"ר יואל חסון
גם לדעתי זה נושא חשוב שיש להמשיך טיפול בו.
בנימין קלנר
בעניין נושא האכיפה, ראיינו גם את האחראים על הסדרנים בכנסת שמעשנים במסדרונות הכנסת. מאז באמת לא מעשים בכנסת.
היו"ר יואל חסון
כמי שהיה שותף להליך החקיקה של החוק הזה, אני יכול לומר לך שבחלק מהמקומות אנשים פשוט לא מעלים על דעתם להדליק סיגריה – כמו במסעדות, ואילו במקומות אחרים אנשים מדליקים סיגריה מבלי לחשוב פעמיים – כמו בברים ואולמי שמחות. אני מאמין שהחוק הביא לירידה משמעותית בכמות המעשנים, ואני רואה את התוצאות גם במעגל החברתי אליו אני משתייך. עורך דין עמוס האוזנר, רשות הדיבור שלך.
עמוס האוזנר
הייתי רוצה למקד את הדיון. הוועדה הוקמה בתגובה לעתירה של ההסתדרות הרפואית שעסקה בנושא ההתמכרות לסיגריות, נושא שעד היום לא טופל כלל. ההסתדרות הרפואית הגישה בג"צ כדי להוציא את הניקוטין מהסיגריות.

תוך כדי הדיונים הוגשה לוועדה חוות דעת מטעם מנהל המחלקת להתמכרויות בשירותי בריאות הנפש של משרד הבריאות. מנהל המחלקה, ד"ר גלזר, כותב:

"ליושב הראש הוועדה השופט גילאון. הנדון: ניקוטין ממכר. מצורפת חוות דעת שכתבתי על פי בקשת סגן שר הבריאות דאז, ומסמך של החברה לרפואת התמכרויות האמריקאית המדגיש שניקוטין הוא חומר ממכר. לאור הנאמר לעיל אני מציע לוועדה שברשותך:

1. לעודד את משרד הבריאות שייקח על עצמו את הסמכות לפי פקודת הרוקחים להתייחס לסיגריות כמו אל כל חומר אחר המזיק לבריאות.
2. לקדם הוראה שימכרו בישראל רק סיגריות נטולות ניקוטין לגמרי. "
כאשר המלצה כזו נגנזת ומושלכת לפח – עלינו לשאול מדוע זה קרה. בנוסף, המלצה כזו משמעותה תקדים בעל השלכה על העולם כולו. נושא ההתמכרויות הוא חשוב, מפני שבסיגריה יש קומבינציה קטלנית שהורגת מספר גדול יותר מאשר ההרוגים בתאונות הדרכים. באותה חבילה הצרכן רוכש סם ממכר - הוא הניקוטין - שהושווה על ידי גורמים בינלאומיים להרואין ולקוקאין. אחת השאלות הראשונות שעמדו בפני הוועדה הייתה טיפול בנושא זה – שלא נגעו בו עד היום. הסיגריות ללא ניקוטין פונות אל האנשים שמעשנים כצורך לחקות אנשים, דבר שקודם על ידי חברות הסיגריות בסרטים.

בארצות הברית לפני מספר חודשים העבירו חוק שנותן סמכות ל-FDA, מנהל המזון והתרופות בארצות הברית, לטפל בנושא הסיגריות והניקוטין. זו הייתה יוזמתו האחרונה של הסנטור טד קנדי המנוח. החוק עבר עם ראשית כניסתו של הנשיא אובאמה לתפקידו, למרות לחצים כבדים שהופעלו מצד חסרות הסיגריות.

בישראל כבר קיימת הוראה סטטוטורית שמטפלת במוצרים מזיקים בפקודת הרוקחים. כלומר, הפעלת ההוראה על הסיגריות היא בסמכותה של וועדה ציבורית שממליצה לשר הבריאות על הטיפול בנושא.
היו"ר יואל חסון
ד"ר לב, מה דעתך המקצועית בעניין זה?
בעז לב
כול דבר שיביא למזעור העישון ונזקיו הוא חשוך ומבורך. מעט מאוד ארצות בעולם הכירו בניקוטין כסם ממכר באופן סטטוטורי – על כל המשתמע מכך. אם ישראל תפעל בנושא, אני אברך על כך וראוי שוועדה ציבורית תדון בעניין.
רחל אדטו
אני מסכימה עם בועז, ואגב לפי דעתי יש להכניס גם את הנרגילה לאותה הגדרה. יחד עם זאת, אני סקפטית לגבי היכולת שלנו להוציא את הסיגריות מחוץ לחוק – כי יש פגיעה בחופש של אנשים.
היו"ר יואל חסון
עצם ההגדרה של ניקוטין כסם לא אוסרת עליהם לעשן.
בעז לב
גם האלכוהול נכנס תחת אותה הגדרה מבחינת הנזקים לטווח ארוך.
עמוס האוזנר
יש חומרים שמכניסים לסיגריות כדי לעודד את העישון ולהגביר התמכרות, וניתן להגביל את ההכנסה של אותם חומרים.
רחל אדטו
אפשר לעשות הכול, ואני מברכת על כל דבר - אבל אני סקפטית בעניין.
נטע ארז
אני רציתי להגיד כמה נקודות. ראשית אני מברך על הדיון הזה, שטוב שהוא מתקיים – גם אם מאוחר. בעקבות דבריו של עורך הדין עמוס האוזנר, לפי חוות הדעת שכתב ד"ר גלזר, עישון הסיגריות הוא שלב מקדים להתמכרות לסמים כמו מריחואנה. לכן, כשמדובר בבני נוער שמתמכרים לסיגריות חלק מהם גם יגיעו לסמים. ד"ר גלזר כותב במפורש שיש לטפל במתמכרים לעישון כפי שמטפלים במתמכרים להרואין. נושא ההתמכרות עד עתה לא התייחס להתייחסות רצינית.
בעז לב
סל הבריאות הכניס השנה תרופות ותהליכים לגמילה מעישון.
עמוס האוזנר
הכניסו שישה מליון שקלים שמיועדים לששת אלפים איש, כיש למעשה מיליון מכורים בישראל.
רחל אדטו
ברור לחלוטין שזה לא מה שמונע מבעדם לעשן. גם אם היה עשרים וארבע מיליון התופעה הייתה יכולה להימשך.
נטע ארז
זוהי בדיוק הנקודה המרכזית. רוב האנשים חושבים שהטבק והניקוטין כרוכים אחד בשני, אבל בארצות הברית נחשפו נתונים שמביעים על מניפולציה שנעשית בטבק על מנת להגיע למצב שהסיגריה לא דוחה את המעשן ויחד עם זאת גורמת להתמכרות מרבית. כלומר מוכרים לאנשים סם שיגרום להם להמשיך לצרוך אותו.

לנושא הישיבה, אני חושב שבוועדה לביקורת המדינה מבחינה ציבורית יש עניין שלא יעלה על הדעת. וועדה שהתכנסה וקיימה עשרות ישיבות, שהושקעו בה כספים רבים, אספה חומר ולא השתמשה בו כלל, אותו חומר שנאסף נזנח ולא הוסקו ממנו מסקנות. אם יושב הראש לא יכול למלא את תפקידו, ממלאים לו ממלא מקום ומוציאים סיכום ביניים. אין פה דבר אישי, אלא הנושא מספיק מרכזי כדי שיושב הראש יוותר על תפקידו.

הדיווח לבית המשפט העליון ולשר הממונה שהדו"ח בשלבי סיום, לא היה מדויק בלשון המעטה. במכתב היושב ראש שצורף לאחת מבקשות הדחייה האחרונות, עלה כי חלקים עיקריים מהדו"ח לא נכתבו ואין לדעת מתי תושלם כתיבת הדו"ח. מדובר בפער עצום בין הדיווחים הקודמים לדיווח הזה. בית הדין סירב לעתירה בשנת 2004, אך נשמרה זכות ההסתדרות הרפואית להגיש עתירה חדשה. פסק הדין כותב במפורש שהוא מניח שהדו"ח יוגש במועד קרוב.

לגופו של עניין, נושא ההתמכרות לא טופל עד כה. דיון בוועדה יכול לחשוף בין היתר את הדברים שהזכרתי קודם – מה נעשה על ידי חברות הסיגריות ואילו חומרים מוכנסים לסיגריות.
היו"ר יואל חסון
מישהו מההסתדרות הרפואית רוצה להתייחס לדברים?
רביב מייזל
עורכי הדין ארז והואזנר וכן פרופסור רובינזון סיכמו היטב את עמדותינו. לגבי אכיפת החוק במוסדות רפואיים כמו בתי חולים, יש לבצע תיקון קטן שמייחס את ההכנסות מהקנסות לקופת בית החולים, כך למוסד יהיה תמריץ לבצע אכיפה.
אליעזר רובינזון
יש לציין לפרוטוקול שמתוך מאה אנשים שמתים מסרטן, שלושים אנשים מתים מסרטן שנגרם כתוצאה מעישון. בנוסף, רק מחצית מהאנשים שמנסים להיגמל אכן מצליחים לעשות זאת באמצעו תרופות וטיפול קבוצתי. לכן, רציתי להדגיש שזה חשוב ביותר לא להתחיל לעשן אפילו. גם במגזר החרדי נעשים ניסיונות למנוע עישון בישיבות ואפילו יצא ספר הלכתי בנושא.

בסיגריות יש כמאתיים חומרים כימיים שונים שגורמים לתופעות שונות. חברות הסיגריות מסרבות לתת לנו רשימה של אותם חומרים והמינון שלהם, מפני שהם אינם מחויבים לעשות זאת על פי חוק.
רחל אדטו
המשמעות עוד יותר גדולה, מפני שהעישון גורם לא רק לסרטן, אלא גם למחלות אחרות שהטיפול בהם מתמשך לאורך שנים וגורע מתקציב הבריאות.
בעז לב
אני רוצה להוסיף, המחוקק נתן דעתו ונעשתה פעולה משמעותית להילחם בעישון. המלחמה בעישון במדיה ובפרסום היא יקרה שנעשית כנגד טייקונים ענקיים שמוציאים הון עתק. הצענו מספר הצעות, כמו להעלות את מחירי הסיגריות, וכשאנחנו חשבו שיש ליעד את הרווחים מכך למלחמה בעישון, האוצר הכניס את הרווחים לקופת המדינה.

המלחמה היא מלחמה יקרה וקשה, ושישה מליון שקלים הם רק ההתחלה שמצביעה על כך שמשרד הבריאות רואה את המלחמה בעישון דבר מרכזי. לא חשוב לקבל המלצות מוועדה אלא לקבל תקציבים.
אלעד שפר
אני אלעד שפר, חלקכם מכירים את שמי ממכתבים ששלחתי בנושא העישון. אני חושב שקיים כשל רב מערכתי בטיפול המדינה בתופעת העישון. נחקקים חוקים, אך אף אחד לא טורח לאכוף אותם. לא רק חוק איסור העישון במקומות ציבוריים אלא גם איסור מכירת סיגריות ומוצרי טבק לקטינים. ואיסור על מכירת סיגריות בחבילות של פחות מעשרים יחידות.


בנוסף, למרות התמריצים הניתנים לעיריות המקומיות לאכוף את החוק, הן לא אוכפות אותו, ואך אחד גם לא כופה עליהן לעשות זאת.


בתיקון מספר שתיים ושלוש לחוק, של חבר הכנסת גלעד אלדן ויואל חסון, דובר על כך ששר הבריאות יסמיך פקחים מטעם הרשויות המקומיות ויקבע את מספרם. הסעיף בחוק לא קיבל ביטוי במציאות, והוא דווקא היה יכול לשפר את המצב. גם המשטרה לא אוכפת את החוק, שוטרים מעשנים בתחנות משטרה, ולא מוכנים לקבל תלונות על עישון במקומות ציבוריים.
היו"ר יואל חסון
עניין האכיפה הוא באמת בעייתי. אני חושב שאנחנו נלחמים בקבוצת אנשים שאני אקרא לה "מועדון חובבי הסיגריות", שקיים גם בכנסת. יש להעלות לסדר היום את נושא האכיפה ולטפל באי אכיפת החוק.
אלעד שפר
יש גם איסור על חלוקת סיגריות בחינם, שלא נאכף, ויש דיילות של חברות הסיגריות שמחלקות סיגריות חינם בפאבים ומועדונים.
עמוס האוזנר
מדיווח שמסר סגן השר בחודש יוני אשתקד, נכתב ששלושים ושבעה וחצי מיליון שקלים מושקעים בפרסומות לסיגריות. כלומר ברור לנו איך נוצר המצב שילדים מתמכרים לסיגריות בדרכים שונות, ואגורה אחת לא מושקעת מתקציב המדינה כדי למנוע את זה.

אחת ההמלצות שהובאו במסגרת הוועדה הייתה להקים במדינת ישראל רשות לאומית למלחמה עישון, בדיוק כפי שיש רשות למלחמה בסמים ובתאונות הדרכים. בבריטניה למשל, משקיעים במלחמה בעישון עשרים וחמישה מיליון ליש"ט בשנה, שזה בערך מאה וחמישים מליון שקלים. בקליפורניה כבר בשנת 1988 עברה הצעת חוק במשאל עם, שקבעה שעשרים וחמישה סנט מכל מכירה של קופסת סיגריות יגיעו לתקציב המלחמה בעישון. גם באוסטרליה קודם חוק כזה, ושם דובר על עשרה סנט. כלומר הדבר לא בלתי אפשרי לביצוע, אלא חסר הרצון לעשות אותו.


במסגרת שירותי בריאות כללית, דאגתי להביא לעדות בוועדה את ג'פרי ווייגנד, שהוא היה סגן נשיא של חברת סיגריות גדולה בארצות הברית. בזמן מתן העדות, נציג חברת הסיגריות שבה הוא עבר לפני שהוא "חזר למוטב", ישב כדי לשמוע את העדות ולדווח עליה לממונים עליו. כלומר הושקעו מאמצים רבים בעדותו. איך ייתכן שאחרי שהושקעו מאמצים כה רבים, לקחו את העדות והשליכו אותה לפח?


על רקע הדיווח על בעיות רפואיות, יושב הראש גילאון התמנה להיות מרכז העבודה בוועדה ממשלתית לבדיקת בתי הדין לעבודה בנובמבר 2003, ובשנת 2004 הוא ריכז את הפרוטוקולים – ואפילו יצא דו"ח סופי.
היו"ר יואל חסון
זה מעלה חשש שהופעלו עליו לחצים שהוא לא היה יכול לעמוד בהם.
עמוס האוזנר
כשהתמנתה הוועדה, חברות הסיגריות תקפו אותה וסירבו לשתף פעולה מפני שחברות הוועדה היו מוטים מראש לרעת העישון, חוץ מהשופט גילאון – כך נאמר על ידי נציגי החברות.
היו"ר יואל חסון
אני מבקש את ההתייחסות של משנה למנכ"ל מבקר המדינה, בעז ענר.
בעז ענר
הדיון היה על רקע בקשה לחוות דעת. אני חושב שהתמונה ברורה – משרד הבריאות עצמו מודה על מחדל מתמשך. השאלה רובצת לפתחו של משרד הבריאות – האם הוא מחדש את הוועדה, האם ממנה יושב ראש אחר, וזוהי בעיה מהותית נוכח הדברים שנאמרו כאן. הבעיה גם רובצת לפתחה של הכנסת מפני שהועלו נקודות כאלו ואחרות.

קיבלנו תלונות ופניות מטעם ההסתדרות הרפואית ומטעם פרופסור רובינזון, שבעקבותיהן פנינו למשרד הבריאות. הפניות שלנו הגיעו לד"ר לב, וקיבלנו תשובה מכה על חטא. לאחר מכן נכנס לתוקף חוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. התחושה הכללית היא שניתן לעשות יותר ממה שנעשה, ומצד שני לחוק יש אפקט מסוים במקומות עבודה, מסעדות ועוד.

אני לא חושב שחוות דעת של מבקר המדינה יכולה לשנות את התחושה הכללית, מפני שהדברים הונחו פה בצורה חד משמעית. עולה בעיה נוספת שאני שוקל להציע למבקר המדינה להרחיב בה – וזוהי בעיית תפקוד של וועדה ציבורית.
בעז לב
היינו צריכים לקבל החלטות, אם להאריך את מועד ההגשה או לסיים את עבודת הוועדה, אנו רצינו באמת להסיר את היושב ראש מתפקידו. דרכי הוועדה נסרכות וראוי היה לסיים אותה.
בעז ענר
אני אמשיך ואומר, יש רגולטור שמינה את הוועדה, וכשהוא לא מקבל תוצרים ממנה עליו לבצע בדיקה בנושא. הנושא שאנו עוסקים בו רחב יותר, מפני שיש וועדות שהוציאו דו"ח וסיימו עבודתן, אך לא נעשה שימוש בדו"ח – וזה חמור לא פחות. לנושא הזה אנחנו דווקא ניכנס בחוות הדעת.
אליעזר רובינזון
בחמש עשרה או עשרים השנים האחרונות, כתריסר פעמים נפגשנו עם שרי אוצר לייעוד כספים למלחמה בעישון. עד עתה, אף אחד מהם לא הסכים. האגודה למלחמה בסרטן מקציבה כעשרים אחוזים מתקציבה למסעות הסרה ולגילוי מוקדם, אבל זה כמובן לא מספיק.
נטע ארז
נוכח הדברים ששמעתי מהמשנה למנכ"ל מבקר המדינה, ההסתדרות הרפואית פנתה וקיבלה תשובות שלא הניחו את הדעת בנושא הכשל הציבורי. המסקנה מהדיון היום חייבת להיות העמדה לחקירה והוצאת דו"ח בדיקה ממצה של המחדל.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
לסיכום, אני חושב שהנושא חשוב והדיון חשוב, גם מהדיון למדתי דברים שלא הייתי מודע להם לפני כן. אני אודיע לוועדה לביקורת המדינה תוך שבועיים על המהלכים – אם אחליט על מינוי יושב ראש חדש לוועדה או להמשיך את הוועדה כפי שהיא. בנוסף, המסקנות שעלו עד עכשיו אינן רלוונטיות היום ויש לחדש ולהרחיב את המסקנות שהתקבלו אז. לכן, יש צורך בתקופה של כשלושה חודשים לעדכון הוועדה.


אני מודע לפרסום על העישון, וביקשתי לפי כמה חודשים לבדוק אפשרות של חיוב חברות הסיגריות המפרסמות, שמול פרסום לסיגריות גם לתת פרסום נגד. אני לא יודע אם זה אפשרי אבל ראוי לבדוק את העניין.

אני אזמין אליי את חברי הוועדה ותוך שבועיים אנסה להודיע לאדוני היושב ראש מר יואל חסון על המשך הפעילות.
היו"ר יואל חסון
אני אסכם את הדיון. אני מבקש להודות למועצה הישראלית למניעת עישון, לעורך הדין עמוס האוזנר ולאנשים הנוספים שהסבו את תשומת ליבנו לנושא. זהו אחד הדברים החמורים ביותר שהוצגו לוועדת לביקורת המדינה מבחינת התנהלות וועדה ציבורית וגורמים ממשלתיים רלוונטיים, כלומר משרד הבריאות. לאורך השנים, ההתנהלות מול הוועדה הייתה התנהלות לקויה, לא ראויה ולא מקצועית, גם בהתחשב בנסיות בריאותיות אישיות. מדובר בוועדה שלא יצא ממנה תוצר שהיה אמור לשמש לנו כלי עבודה.


אני מקבל את דברי סגן השר ומבקש להתעדכן תוך שבועיים מהיום על החלטת סגן השר. ראוי שהחומר והעבודה שנעשתה עד היום לא ירדו לטמיון, יש ליצור עיבוד מחדש של החומרים והעדויות שנאספו.

אני חושב שראוי שייבחר יושב ראש חדש, שיעבוד יחד עם חברי הוועדה הנוכחים. יש להגדיר מסגרת עבודה של שלושה חודשים בהם יתבצע סיכום בהתחשב בדברים שהשתנו מאז. הוועדה קובעת כי יושב ראש הוועדה השופט גילאון כשל בתפקידו ולא מילא את חובתו הציבורית שהייתה מוטלת עליו.


בנוסף, נשמעו דברים על לחצים שהשפיעו על תפקוד הוועדה. אין לנו כלים לדעת אם אכן היו דברים כאלו, אך הדבר נרשם. בכוונתי להתייעץ עם היועץ המשפטי של הוועדה לביקורת המדינה ולשקול האם יש צורך לבדוק התערבות של חברות הסיגריות והפעלת לחצים על הוועדה שאולי הביאו לאי מימוש מחויבות הציבורית שהוטלה עליה. השפעה של חברות פרטיות שרואות בוועדה הזאת ניגוד אינטרסים, היא דבר חמור. משרד הבריאות היה צריך לפקח ולוודא שלא תתרחש פגיעה באינטרס הציבורי של מדינת ישראל – שהוא לצמצם ולמנוע עישון בחברה הישראלית.

הוועדה לענייני ביקורת המדינה תעקוב אחר המסקנות וההחלטות. אני מודה לכולכם על ההשתתפות

הישיבה ננעלה בשעה 10:35

קוד המקור של הנתונים